Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Ministerieel Besluit van 06/12/2018
← Terug naar "Ministerieel besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Raad van Beheer van het Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen "
Ministerieel besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Raad van Beheer van het Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen Ministerieel besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Raad van Beheer van het Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID
6 DECEMBER 2018. - Ministerieel besluit tot goedkeuring van het 6 DECEMBER 2018. - Ministerieel besluit tot goedkeuring van het
huishoudelijk reglement van de Raad van Beheer van het Rijksinstituut huishoudelijk reglement van de Raad van Beheer van het Rijksinstituut
voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen
De Minister van Zelfstandigen, De Minister van Zelfstandigen,
Gelet op het koninklijk besluit nr. 38 van 27 juli 1967 houdende Gelet op het koninklijk besluit nr. 38 van 27 juli 1967 houdende
inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen, artikel 21; inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen, artikel 21;
Gelet op het koninklijk besluit van 19 december 1967 houdende algemeen Gelet op het koninklijk besluit van 19 december 1967 houdende algemeen
reglement in uitvoering van het koninklijk besluit nr. 38 van 27 juli reglement in uitvoering van het koninklijk besluit nr. 38 van 27 juli
1967 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen, 1967 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen,
artikel 73; artikel 73;
Gelet op de beslissingen van de Raad van Beheer van het Rijksinstituut Gelet op de beslissingen van de Raad van Beheer van het Rijksinstituut
voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen van 9 november 2016 en voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen van 9 november 2016 en
27 juni 2018, 27 juni 2018,
Besluit : Besluit :

Artikel 1.Het bij dit besluit gevoegde huishoudelijk reglement van de

Artikel 1.Het bij dit besluit gevoegde huishoudelijk reglement van de

Raad van Beheer van het Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen Raad van Beheer van het Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen
der zelfstandigen, wordt goedgekeurd. der zelfstandigen, wordt goedgekeurd.

Art. 2.Dit besluit en het bij dit besluit gevoegde huishoudelijk

Art. 2.Dit besluit en het bij dit besluit gevoegde huishoudelijk

reglement hebben uitwerking met ingang van 1 juli 2018. reglement hebben uitwerking met ingang van 1 juli 2018.
Brussel, 6 december 2018. Brussel, 6 december 2018.
D. DUCARME D. DUCARME
Bijlage Bijlage
Huishoudelijk reglement van de Raad van Beheer van het Rijksinstituut Huishoudelijk reglement van de Raad van Beheer van het Rijksinstituut
voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen
HOOFDSTUK I. - Definities HOOFDSTUK I. - Definities
Artikel 1 Artikel 1
In dit huishoudelijk reglement wordt verstaan onder: In dit huishoudelijk reglement wordt verstaan onder:
- "Rijksinstituut": het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen - "Rijksinstituut": het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen
der Zelfstandigen; der Zelfstandigen;
- "voorzitter": de voorzitter van de Raad van beheer, benoemd met - "voorzitter": de voorzitter van de Raad van beheer, benoemd met
toepassing van art. 21, § 3, 1°, van het KB nr. 38 van 27 juli 1967 toepassing van art. 21, § 3, 1°, van het KB nr. 38 van 27 juli 1967
houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen; houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen;
- "stemgerechtigde leden": de leden bedoeld in art. 21, § 3, 1° tot - "stemgerechtigde leden": de leden bedoeld in art. 21, § 3, 1° tot
4°, van het KB nr. 38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het 4°, van het KB nr. 38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het
sociaal statuut der zelfstandigen; sociaal statuut der zelfstandigen;
- "leden met raadgevende stem": de leden bedoeld in art. 21, § 3, 6°, - "leden met raadgevende stem": de leden bedoeld in art. 21, § 3, 6°,
par. 1, van het KB nr. 38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het par. 1, van het KB nr. 38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het
sociaal statuut der zelfstandigen; sociaal statuut der zelfstandigen;
- "leden": alle stemgerechtigde leden en leden met raadgevende stem; - "leden": alle stemgerechtigde leden en leden met raadgevende stem;
- "administrateur-generaal" en "adjunct-administrateur-generaal": - "administrateur-generaal" en "adjunct-administrateur-generaal":
respectievelijk, de houder van de managementfunctie die belast is met respectievelijk, de houder van de managementfunctie die belast is met
het dagelijks beheer van het Rijksinstituut en zijn adjunct-houder van het dagelijks beheer van het Rijksinstituut en zijn adjunct-houder van
een managementfunctie; een managementfunctie;
- "secretaris": de secretaris benoemd krachtens artikel 77 van het - "secretaris": de secretaris benoemd krachtens artikel 77 van het
koninklijk besluit van 19 december 1967 houdende algemeen reglement in koninklijk besluit van 19 december 1967 houdende algemeen reglement in
uitvoering van het koninklijk besluit nr. 38 van 27 juli 1967 houdende uitvoering van het koninklijk besluit nr. 38 van 27 juli 1967 houdende
inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen; inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen;
- "secretariaat": de secretaris en de personeelsleden van het - "secretariaat": de secretaris en de personeelsleden van het
Rijksinstituut die hem of haar bijstaan; Rijksinstituut die hem of haar bijstaan;
- Smals: vzw met als doel de ondersteuning van haar leden op het vlak - Smals: vzw met als doel de ondersteuning van haar leden op het vlak
van informatiebeheer en aanverwante materies ter bevordering van een van informatiebeheer en aanverwante materies ter bevordering van een
geïntegreerde elektronische dienstverlening. geïntegreerde elektronische dienstverlening.
HOOFDSTUK II. - Aangaande de vergaderingen van de Raad van beheer HOOFDSTUK II. - Aangaande de vergaderingen van de Raad van beheer
Artikel 2 Artikel 2
Behalve in augustus, komt de Raad van beheer in principe elke maand Behalve in augustus, komt de Raad van beheer in principe elke maand
bijeen op uitnodiging van de voorzitter. bijeen op uitnodiging van de voorzitter.
De Raad van beheer komt ook bijeen op verzoek, hetzij van ten minste De Raad van beheer komt ook bijeen op verzoek, hetzij van ten minste
vijf leden of van de administrateur-generaal, hetzij van de vijf leden of van de administrateur-generaal, hetzij van de
regeringscommissaris van de voogdijminister of van de regeringscommissaris van de voogdijminister of van de
regeringscommissaris van begroting. regeringscommissaris van begroting.
Artikel 3 Artikel 3
De agenda van elke vergadering wordt door de voorzitter vastgesteld na De agenda van elke vergadering wordt door de voorzitter vastgesteld na
overleg met de administrateur-generaal of, bij diens afwezigheid of overleg met de administrateur-generaal of, bij diens afwezigheid of
verhindering, met de adjunct-administrateur-generaal. verhindering, met de adjunct-administrateur-generaal.
De administrateur-generaal mag de agenda in opdracht van de voorzitter De administrateur-generaal mag de agenda in opdracht van de voorzitter
vaststellen. vaststellen.
In de in artikel 2, tweede lid, beoogde eventualiteit, moeten de In de in artikel 2, tweede lid, beoogde eventualiteit, moeten de
kwesties die de bijeenroeping rechtvaardigen bij voorrang op de agenda kwesties die de bijeenroeping rechtvaardigen bij voorrang op de agenda
worden geplaatst. worden geplaatst.
In de in artikel 6, tweede lid, beoogde eventualiteit, worden de via In de in artikel 6, tweede lid, beoogde eventualiteit, worden de via
elektronische weg genomen beslissingen ingeschreven, ter informatie, elektronische weg genomen beslissingen ingeschreven, ter informatie,
op de agenda van de eerste vergadering die volgt op de datum van deze op de agenda van de eerste vergadering die volgt op de datum van deze
beslissingen. beslissingen.
Artikel 4 Artikel 4
De door de secretaris aan elk lid gezonden convocatie wordt opgesteld De door de secretaris aan elk lid gezonden convocatie wordt opgesteld
in de vooraf door de geadresseerde gekozen taal. in de vooraf door de geadresseerde gekozen taal.
Overeenkomstig artikel 74 van het koninklijk besluit van 19 december Overeenkomstig artikel 74 van het koninklijk besluit van 19 december
1967, worden de agenda, de aan de Raad van beheer voor te leggen en de 1967, worden de agenda, de aan de Raad van beheer voor te leggen en de
van hem uitgaande documenten in de twee landstalen opgesteld. Een van hem uitgaande documenten in de twee landstalen opgesteld. Een
exemplaar van de documenten wordt aan de voogdijminister gezonden. exemplaar van de documenten wordt aan de voogdijminister gezonden.
Artikel 5 Artikel 5
Behoudens in de dringende gevallen die in artikel 6, tweede lid, Behoudens in de dringende gevallen die in artikel 6, tweede lid,
worden beoogd, worden de convocatie en de agenda per e-mail aan de worden beoogd, worden de convocatie en de agenda per e-mail aan de
leden gestuurd, ten minste drie dagen vóór de voor de vergadering leden gestuurd, ten minste drie dagen vóór de voor de vergadering
vastgestelde datum. vastgestelde datum.
De documenten aangaande de kwesties die op de agenda werden geplaatst, De documenten aangaande de kwesties die op de agenda werden geplaatst,
worden aan de leden van de Raad van beheer beschikbaar gesteld via een worden aan de leden van de Raad van beheer beschikbaar gesteld via een
beveiligde informaticatoepassing, indien mogelijk binnen de termijn beveiligde informaticatoepassing, indien mogelijk binnen de termijn
die in het eerste lid wordt beoogd. Zij worden slechts in geval van die in het eerste lid wordt beoogd. Zij worden slechts in geval van
absolute noodzaak bij de opening van de vergadering onder papieren absolute noodzaak bij de opening van de vergadering onder papieren
vorm overhandigd. vorm overhandigd.
Artikel 6 Artikel 6
De vergaderingen van de Raad van beheer hebben plaats op de zetel van De vergaderingen van de Raad van beheer hebben plaats op de zetel van
het Rijksinstituut. De Raad kan echter beslissen op de zetel van een het Rijksinstituut. De Raad kan echter beslissen op de zetel van een
van de gewestelijke kantoren bijeen te komen, wanneer hem bijzondere van de gewestelijke kantoren bijeen te komen, wanneer hem bijzondere
kwesties aangaande dit kantoor worden voorgelegd. kwesties aangaande dit kantoor worden voorgelegd.
Op initiatief van de voorzitter of, in geval van diens afwezigheid of Op initiatief van de voorzitter of, in geval van diens afwezigheid of
verhindering, van de administrateur-generaal, kan de raadpleging van verhindering, van de administrateur-generaal, kan de raadpleging van
de leden van de Raad van beheer gebeuren via elektronische procedure, de leden van de Raad van beheer gebeuren via elektronische procedure,
in uitzonderlijke gevallen welke gemotiveerd zijn door de in uitzonderlijke gevallen welke gemotiveerd zijn door de
hoogdringendheid. hoogdringendheid.
Artikel 7 Artikel 7
De Raad van beheer kan, bij meerderheid van stemmen, beslissen om te De Raad van beheer kan, bij meerderheid van stemmen, beslissen om te
vergaderen via telefoon- of videoconferentie. vergaderen via telefoon- of videoconferentie.
HOOFDSTUK III. - Aangaande de beraadslagingen en de stemmingen HOOFDSTUK III. - Aangaande de beraadslagingen en de stemmingen
Artikel 8 Artikel 8
De voorzitter opent, leidt en sluit de debatten. Hij handhaaft de De voorzitter opent, leidt en sluit de debatten. Hij handhaaft de
orde, verleent het woord en ontneemt het wanneer een spreker van het orde, verleent het woord en ontneemt het wanneer een spreker van het
onderwerp afwijkt; hij belet nodeloze herhalingen, onderbrekingen en onderwerp afwijkt; hij belet nodeloze herhalingen, onderbrekingen en
woordenwisselingen. Hij verleent het woord bij voorrang voor elk woordenwisselingen. Hij verleent het woord bij voorrang voor elk
bezwaar betreffende de agenda, voor een nadere toelichting van de bezwaar betreffende de agenda, voor een nadere toelichting van de
besproken kwestie, voor een verwijzing naar het reglement of voor een besproken kwestie, voor een verwijzing naar het reglement of voor een
persoonlijk feit. persoonlijk feit.
De leden die de vergadering met raadgevende stem bijwonen mogen zich De leden die de vergadering met raadgevende stem bijwonen mogen zich
onder dezelfde voorwaarden als de stemgerechtigde leden in de onder dezelfde voorwaarden als de stemgerechtigde leden in de
besprekingen mengen. besprekingen mengen.
Artikel 9 Artikel 9
Ingeval de voorzitter afwezig of verhinderd is, wordt het Ingeval de voorzitter afwezig of verhinderd is, wordt het
voorzitterschap in de volgende volgorde van voorrang waargenomen: voorzitterschap in de volgende volgorde van voorrang waargenomen:
- door de ondervoorzitter die het mandaat het langst bekleedt of (bij - door de ondervoorzitter die het mandaat het langst bekleedt of (bij
gelijke anciënniteit) de oudste van hen; gelijke anciënniteit) de oudste van hen;
- door de andere ondervoorzitter; - door de andere ondervoorzitter;
- door het stemgerechtigde lid dat het mandaat het langst bekleedt of - door het stemgerechtigde lid dat het mandaat het langst bekleedt of
(bij gelijke anciënniteit) het oudste van hen. (bij gelijke anciënniteit) het oudste van hen.
Artikel 10 Artikel 10
De kwesties worden onderzocht in de volgorde waarin zij op de agenda De kwesties worden onderzocht in de volgorde waarin zij op de agenda
voorkomen. Met de instemming of op verzoek van de meerderheid van de voorkomen. Met de instemming of op verzoek van de meerderheid van de
leden van de Raad van beheer, mag de voorzitter deze volgorde leden van de Raad van beheer, mag de voorzitter deze volgorde
wijzigen, behalve voor de kwesties beoogd bij artikel 3, derde lid. wijzigen, behalve voor de kwesties beoogd bij artikel 3, derde lid.
Onder dezelfde voorwaarden mag hij beslissen het onderzoek van een of Onder dezelfde voorwaarden mag hij beslissen het onderzoek van een of
meer op de agenda geplaatste punten tot een latere datum uit te meer op de agenda geplaatste punten tot een latere datum uit te
stellen of onmiddellijk over te gaan tot het onderzoek van kwesties stellen of onmiddellijk over te gaan tot het onderzoek van kwesties
waarvan de dringendheid of het belang behoorlijk gerechtvaardigd is. waarvan de dringendheid of het belang behoorlijk gerechtvaardigd is.
Artikel 11 Artikel 11
De administrateur-generaal en, bij diens afwezigheid of verhindering, De administrateur-generaal en, bij diens afwezigheid of verhindering,
de adjunct-administrateur-generaal, leidt de kwesties als verslaggever de adjunct-administrateur-generaal, leidt de kwesties als verslaggever
in. in.
Hij waakt ervoor dat de door de Raad genomen beslissingen worden Hij waakt ervoor dat de door de Raad genomen beslissingen worden
uitgevoerd. uitgevoerd.
Artikel 12 Artikel 12
De Raad van beheer kan slechts geldig beraadslagen wanneer ten minste De Raad van beheer kan slechts geldig beraadslagen wanneer ten minste
de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig is. de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig is.
Nochtans, na een tweede convocatie, waarin de bepalingen van artikel Nochtans, na een tweede convocatie, waarin de bepalingen van artikel
72 van het koninklijk besluit van 19 december 1967 worden aangehaald 72 van het koninklijk besluit van 19 december 1967 worden aangehaald
en uitdrukkelijk wordt verwezen naar de punten die voor de tweede maal en uitdrukkelijk wordt verwezen naar de punten die voor de tweede maal
op de agenda zijn geplaatst, beraadslaagt de Raad van beheer geldig op de agenda zijn geplaatst, beraadslaagt de Raad van beheer geldig
over deze laatste punten, ongeacht het aantal aanwezige leden. over deze laatste punten, ongeacht het aantal aanwezige leden.
Artikel 13 Artikel 13
Indien sommige punten, uit hoofde van hun aard, het bevoegd oordeel Indien sommige punten, uit hoofde van hun aard, het bevoegd oordeel
van ambtenaren van het Rijksinstituut of van andere personen vergen, van ambtenaren van het Rijksinstituut of van andere personen vergen,
kunnen zij worden gehoord. Zij verlaten de vergadering zodra hun kunnen zij worden gehoord. Zij verlaten de vergadering zodra hun
opdracht vervuld is of op verzoek van de voorzitter. opdracht vervuld is of op verzoek van de voorzitter.
Artikel 14 Artikel 14
De voorzitter brengt de beslissingen, voorstellen en adviezen in De voorzitter brengt de beslissingen, voorstellen en adviezen in
stemming of stelt de eenparigheid van stemmen van de aanwezige leden stemming of stelt de eenparigheid van stemmen van de aanwezige leden
vast wanneer geen van hen de hoofdelijke stemming vraagt. Eens de vast wanneer geen van hen de hoofdelijke stemming vraagt. Eens de
stemming begonnen is, mag het woord niet meer worden verleend over de stemming begonnen is, mag het woord niet meer worden verleend over de
grond van de zaak. grond van de zaak.
Artikel 15 Artikel 15
Met uitzondering van de benoemingen of van de tuchtstraffen, Met uitzondering van de benoemingen of van de tuchtstraffen,
geschieden de stemmen door handopheffing of bij naamafroeping. De geschieden de stemmen door handopheffing of bij naamafroeping. De
voorzitter stemt het laatst. Bij staking van de stemmen, is zijn stem voorzitter stemt het laatst. Bij staking van de stemmen, is zijn stem
doorslaggevend. doorslaggevend.
De beslissingen worden bij gewone meerderheid van stemmen genomen. De De beslissingen worden bij gewone meerderheid van stemmen genomen. De
onthoudingen moeten na de stemming gemotiveerd worden. onthoudingen moeten na de stemming gemotiveerd worden.
In geval van elektronische stemming, wordt het antwoord - "ja", "nee" In geval van elektronische stemming, wordt het antwoord - "ja", "nee"
of "onthouding" - via e-mail aan het secretariaat gestuurd, binnen de of "onthouding" - via e-mail aan het secretariaat gestuurd, binnen de
drie werkdagen volgend op de elektronische kennisgeving. Elk lid dat drie werkdagen volgend op de elektronische kennisgeving. Elk lid dat
niet binnen de opgelegde termijn heeft geantwoord, wordt geacht zich niet binnen de opgelegde termijn heeft geantwoord, wordt geacht zich
te onthouden. Tijdens de bedoelde termijn kunnen de leden van de te onthouden. Tijdens de bedoelde termijn kunnen de leden van de
voorzitter of van de administrateur-generaal de bijkomende uitleg voorzitter of van de administrateur-generaal de bijkomende uitleg
eisen die zij nuttig achten. eisen die zij nuttig achten.
De beslissingen worden na de elektronische raadpleging aangenomen De beslissingen worden na de elektronische raadpleging aangenomen
volgens de meerderheidsvereisten waarin de leden 1 en 2 voorzien. Het volgens de meerderheidsvereisten waarin de leden 1 en 2 voorzien. Het
resultaat van de stemming wordt onmiddellijk via e-mail aan de leden resultaat van de stemming wordt onmiddellijk via e-mail aan de leden
bezorgd bezorgd
In geval van elektronische stemming, bevestigt de In geval van elektronische stemming, bevestigt de
administrateur-generaal, of, bij diens afwezigheid, de administrateur-generaal, of, bij diens afwezigheid, de
adjunct-administrateur-generaal, de resultaten van de stemming tijdens adjunct-administrateur-generaal, de resultaten van de stemming tijdens
de eerste Raad van beheer die volgt op de bedoelde procedure. de eerste Raad van beheer die volgt op de bedoelde procedure.
Artikel 16 Artikel 16
Wanneer het om benoemingen of tuchtstraffen gaat, is de stemming Wanneer het om benoemingen of tuchtstraffen gaat, is de stemming
geheim. geheim.
De benoemingen zijn verworven bij volstrekte meerderheid van stemmen. De benoemingen zijn verworven bij volstrekte meerderheid van stemmen.
Is die meerderheid niet bereikt of staken de stemmen, wordt tot een Is die meerderheid niet bereikt of staken de stemmen, wordt tot een
tweede en laatste stemming overgegaan over de twee kandidaten die het tweede en laatste stemming overgegaan over de twee kandidaten die het
grootste aantal stemmen hebben behaald of over meer kandidaten wanneer grootste aantal stemmen hebben behaald of over meer kandidaten wanneer
zij bij de eerste stemming gelijk werden gerangschikt. zij bij de eerste stemming gelijk werden gerangschikt.
Bij de tweede stemming is de gewone meerderheid voldoende. Staken de Bij de tweede stemming is de gewone meerderheid voldoende. Staken de
stemmen opnieuw, dan zijn de regels bepaald bij koninklijk besluit van stemmen opnieuw, dan zijn de regels bepaald bij koninklijk besluit van
2 oktober 1937 houdende statuut van het Rijkspersoneel toepasselijk, 2 oktober 1937 houdende statuut van het Rijkspersoneel toepasselijk,
nl.: de klasseanciënniteit heeft voorrang op de dienstanciënniteit; nl.: de klasseanciënniteit heeft voorrang op de dienstanciënniteit;
bij gelijke dienstanciënniteit, is de oudste kandidaat verkozen. bij gelijke dienstanciënniteit, is de oudste kandidaat verkozen.
Wat de tuchtstraffen betreft, is het voorstel van tuchtstraf bij Wat de tuchtstraffen betreft, is het voorstel van tuchtstraf bij
staking van stemmen verworpen. staking van stemmen verworpen.
Artikel 17 Artikel 17
De leden alsook de ambtenaren of personen van wie sprake is in artikel De leden alsook de ambtenaren of personen van wie sprake is in artikel
13 zijn verplicht het vertrouwelijk karakter te eerbiedigen van de 13 zijn verplicht het vertrouwelijk karakter te eerbiedigen van de
documenten die hun worden voorgelegd, van de debatten of documenten die hun worden voorgelegd, van de debatten of
beraadslagingen waaraan zij hebben deelgenomen of van de stemmen die beraadslagingen waaraan zij hebben deelgenomen of van de stemmen die
werden uitgebracht. werden uitgebracht.
Artikel 18 Artikel 18
In geval van eventuele belangenvermenging of belangenconflict In geval van eventuele belangenvermenging of belangenconflict
aangaande een agendapunt van de Raad, neemt het betrokken lid geen aangaande een agendapunt van de Raad, neemt het betrokken lid geen
deel aan de beraadslagingen en de stemming over dat punt. deel aan de beraadslagingen en de stemming over dat punt.
Dezelfde verplichting is van toepassing op elke persoon die deelneemt Dezelfde verplichting is van toepassing op elke persoon die deelneemt
aan de vergaderingen van de Raad van beheer. aan de vergaderingen van de Raad van beheer.
HOOFDSTUK IV. - Aangaande het secretariaat HOOFDSTUK IV. - Aangaande het secretariaat
Artikel 19 Artikel 19
De beslissingen worden vastgesteld in notulen die door de secretaris De beslissingen worden vastgesteld in notulen die door de secretaris
worden opgesteld en door de voorzitter en de secretaris worden worden opgesteld en door de voorzitter en de secretaris worden
ondertekend. De notulen van elke vergadering moeten op de ondertekend. De notulen van elke vergadering moeten op de
eerstvolgende vergadering aan de Raad van beheer worden voorgelegd, eerstvolgende vergadering aan de Raad van beheer worden voorgelegd,
behalve wanneer er tussen de twee vergaderingen minder dan acht dagen behalve wanneer er tussen de twee vergaderingen minder dan acht dagen
zijn gelegen. zijn gelegen.
Artikel 20 Artikel 20
De notulen maken verplicht melding van: De notulen maken verplicht melding van:
a. de agenda; a. de agenda;
b. de datum, de plaats en het uur van de vergadering; b. de datum, de plaats en het uur van de vergadering;
c. de naam van de leden die aanwezig zijn, die van de leden die zich c. de naam van de leden die aanwezig zijn, die van de leden die zich
hebben laten verontschuldigen of afwezig zijn; hebben laten verontschuldigen of afwezig zijn;
d. de naam en de hoedanigheid van de krachtens artikel 13 opgeroepen d. de naam en de hoedanigheid van de krachtens artikel 13 opgeroepen
en gehoorde personen; en gehoorde personen;
e. de beraadslagingen en de genomen beslissingen; e. de beraadslagingen en de genomen beslissingen;
f. de uitslag van de stemmingen. f. de uitslag van de stemmingen.
Artikel 21 Artikel 21
De tekst van de notulen wordt zodra mogelijk door de secretaris aan de De tekst van de notulen wordt zodra mogelijk door de secretaris aan de
leden bezorgd. leden bezorgd.
De voorstellen tot verbetering worden bij voorkeur elektronisch gedaan De voorstellen tot verbetering worden bij voorkeur elektronisch gedaan
drie dagen vóór de vergadering op de agenda waarvan de goedkeuring van drie dagen vóór de vergadering op de agenda waarvan de goedkeuring van
de notulen voorkomt, of mondeling ter zitting. In het eerste geval, de notulen voorkomt, of mondeling ter zitting. In het eerste geval,
moeten zij aan de secretaris geadresseerd worden. moeten zij aan de secretaris geadresseerd worden.
De Raad van beheer beslist over de goedkeuring van deze voorstellen. De Raad van beheer beslist over de goedkeuring van deze voorstellen.
De bespreking van die laatste kan de gegeven beslissing niet opnieuw De bespreking van die laatste kan de gegeven beslissing niet opnieuw
ter sprake brengen. ter sprake brengen.
Artikel 22 Artikel 22
De secretaris bewaart het archief van de Raad van beheer. De secretaris bewaart het archief van de Raad van beheer.
HOOFDSTUK V. - Aangaande de bevoegdheden HOOFDSTUK V. - Aangaande de bevoegdheden
Artikel 23 Artikel 23
Krachtens artikel 21, § 4, van het koninklijk besluit nr. 38 van 27 Krachtens artikel 21, § 4, van het koninklijk besluit nr. 38 van 27
juli 1967 houdende inrichting van het sociaal statuut der juli 1967 houdende inrichting van het sociaal statuut der
zelfstandigen beschikt de Raad van beheer over alle bevoegdheden die zelfstandigen beschikt de Raad van beheer over alle bevoegdheden die
vereist zijn voor het beheer van het Rijkinstituut, voor de vereist zijn voor het beheer van het Rijkinstituut, voor de
organisatie van zijn diensten en voor de uitvoering van de opdrachten organisatie van zijn diensten en voor de uitvoering van de opdrachten
die hem zijn toevertrouwd. die hem zijn toevertrouwd.
Deze bevoegdheden gelden onverminderd de wettelijke of reglementaire Deze bevoegdheden gelden onverminderd de wettelijke of reglementaire
bevoegdheden die worden toegewezen aan andere organen of titularissen bevoegdheden die worden toegewezen aan andere organen of titularissen
van ambten van het Rijksinstituut of die door de Raad van beheer van ambten van het Rijksinstituut of die door de Raad van beheer
hieraan geheel of gedeeltelijk worden overgedragen. hieraan geheel of gedeeltelijk worden overgedragen.
Artikel 24 Artikel 24
§ 1. In het kader van de gunning en uitvoering van de § 1. In het kader van de gunning en uitvoering van de
overheidsopdrachten draagt de Raad van beheer de volgende bevoegdheden overheidsopdrachten draagt de Raad van beheer de volgende bevoegdheden
over, overeenkomstig hoofdstuk 3 van het koninklijk besluit van 3 over, overeenkomstig hoofdstuk 3 van het koninklijk besluit van 3
april 2013 betreffende de tussenkomst van de Ministerraad, de april 2013 betreffende de tussenkomst van de Ministerraad, de
overdracht van bevoegdheid en de machtigingen inzake de plaatsing en overdracht van bevoegdheid en de machtigingen inzake de plaatsing en
de uitvoering van overheidsopdrachten, prijsvragen en concessies op de uitvoering van overheidsopdrachten, prijsvragen en concessies op
federaal niveau: federaal niveau:
I. aan de administrateur-generaal : I. aan de administrateur-generaal :
1° de gunningswijze kiezen, het bestek vaststellen en de procedure 1° de gunningswijze kiezen, het bestek vaststellen en de procedure
inzetten wanneer de uitgave het bedrag bepaald in art. 90 van het inzetten wanneer de uitgave het bedrag bepaald in art. 90 van het
koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van
overheidsopdrachten in de klassieke sectoren niet overschrijdt; overheidsopdrachten in de klassieke sectoren niet overschrijdt;
2° de gunningswijze kiezen, het bestek vaststellen en de procedure 2° de gunningswijze kiezen, het bestek vaststellen en de procedure
inzetten wanneer de uitgave het bedrag bepaald in artikel 90 van het inzetten wanneer de uitgave het bedrag bepaald in artikel 90 van het
voormelde koninklijk besluit van 18 april 2017 overschrijdt, mits het voormelde koninklijk besluit van 18 april 2017 overschrijdt, mits het
voorwerp van de opdracht voorafgaandelijk werd goedgekeurd door de voorwerp van de opdracht voorafgaandelijk werd goedgekeurd door de
Raad van beheer; Raad van beheer;
3° de kandidaten voor een opdracht selecteren zolang het geraamde 3° de kandidaten voor een opdracht selecteren zolang het geraamde
bedrag van de opdracht 2.000.000 euro (excl. btw) niet overschrijdt; bedrag van de opdracht 2.000.000 euro (excl. btw) niet overschrijdt;
4° de opdracht gunnen en sluiten tot een bedrag van 30.000 euro (excl. 4° de opdracht gunnen en sluiten tot een bedrag van 30.000 euro (excl.
btw); btw);
5° afwijken van de essentiële bepalingen en voorwaarden van de gegunde 5° afwijken van de essentiële bepalingen en voorwaarden van de gegunde
opdracht, dadingen aangaan en boeten wegens laattijdige uitvoering opdracht, dadingen aangaan en boeten wegens laattijdige uitvoering
kwijtschelden, voor opdrachten tot 30.000 euro (excl. btw). kwijtschelden, voor opdrachten tot 30.000 euro (excl. btw).
II. aan de administrateur-generaal en aan de voorzitter van de Raad II. aan de administrateur-generaal en aan de voorzitter van de Raad
van beheer gezamenlijk: : van beheer gezamenlijk: :
1° opdrachten gunnen en sluiten tussen 30.000 en 144.000 euro (excl. 1° opdrachten gunnen en sluiten tussen 30.000 en 144.000 euro (excl.
btw); btw);
2° afwijken van de essentiële bepalingen en voorwaarden van de gegunde 2° afwijken van de essentiële bepalingen en voorwaarden van de gegunde
opdracht, dadingen aangaan en boeten wegens laattijdige uitvoering opdracht, dadingen aangaan en boeten wegens laattijdige uitvoering
kwijtschelden, voor opdrachten vanaf 30.000 tot 144.000 euro (excl. kwijtschelden, voor opdrachten vanaf 30.000 tot 144.000 euro (excl.
btw). btw).
§ 2. Volgende bevoegdheden blijven exclusief voorbehouden aan de Raad § 2. Volgende bevoegdheden blijven exclusief voorbehouden aan de Raad
van beheer: van beheer:
1° het voorwerp van de opdracht goedkeuren wanneer de uitgave het 1° het voorwerp van de opdracht goedkeuren wanneer de uitgave het
bedrag bepaald in artikel 90 van het voormelde koninklijk besluit van bedrag bepaald in artikel 90 van het voormelde koninklijk besluit van
18 april 2017 overschrijdt; 18 april 2017 overschrijdt;
2° de kandidaten voor een opdracht selecteren wanneer het geraamde 2° de kandidaten voor een opdracht selecteren wanneer het geraamde
bedrag van de opdracht 2.000.000 euro (excl. btw) overschrijdt; bedrag van de opdracht 2.000.000 euro (excl. btw) overschrijdt;
3° opdrachten gunnen en sluiten vanaf 144.000 euro (excl. btw); 3° opdrachten gunnen en sluiten vanaf 144.000 euro (excl. btw);
4° afwijken van de essentiële bepalingen en voorwaarden van de gegunde 4° afwijken van de essentiële bepalingen en voorwaarden van de gegunde
opdracht, dadingen aangaan en boeten wegens laattijdige uitvoering opdracht, dadingen aangaan en boeten wegens laattijdige uitvoering
kwijtschelden, voor opdrachten vanaf 144.000 euro (excl. btw). kwijtschelden, voor opdrachten vanaf 144.000 euro (excl. btw).
§ 3. Overeenkomstig artikel 21, § 5, van het voornoemde koninklijk § 3. Overeenkomstig artikel 21, § 5, van het voornoemde koninklijk
besluit nr. 38 van 27 juli 1967, kan de administrateur-generaal op besluit nr. 38 van 27 juli 1967, kan de administrateur-generaal op
zijn beurt de volgende bevoegdheden overdragen aan ambtenaren van het zijn beurt de volgende bevoegdheden overdragen aan ambtenaren van het
Rijksinstituut: Rijksinstituut:
1° de bevoegdheden vermeld in § 1.I. onder punt 1° en 2° om de 1° de bevoegdheden vermeld in § 1.I. onder punt 1° en 2° om de
gunningswijze te kiezen, het bestek vast te stellen en de procedure in gunningswijze te kiezen, het bestek vast te stellen en de procedure in
te zetten; te zetten;
2° de bevoegdheid vermeld in § 1.I. onder punt 3° om de kandidaten 2° de bevoegdheid vermeld in § 1.I. onder punt 3° om de kandidaten
voor een opdracht te selecteren; voor een opdracht te selecteren;
3° de bevoegdheden vermeld in § 1.I. onder punt 4° en 5°, tot een 3° de bevoegdheden vermeld in § 1.I. onder punt 4° en 5°, tot een
bedrag van 30.000 euro (excl. btw). bedrag van 30.000 euro (excl. btw).
Artikel 25 Artikel 25
De administrateur-generaal vertegenwoordigt het Rijksinstituut binnen De administrateur-generaal vertegenwoordigt het Rijksinstituut binnen
de Raad van bestuur en/of de Algemene Vergadering van Smals. de Raad van bestuur en/of de Algemene Vergadering van Smals.
De Raad van beheer stelt de manier vast waarop de De Raad van beheer stelt de manier vast waarop de
administrateur-generaal bij hem verslag uitbrengt met betrekking tot administrateur-generaal bij hem verslag uitbrengt met betrekking tot
de samenwerkingsmodaliteiten tussen het Rijksinstituut en Smals. de samenwerkingsmodaliteiten tussen het Rijksinstituut en Smals.
HOOFDSTUK VI. - Slotbepalingen HOOFDSTUK VI. - Slotbepalingen
Artikel 26 Artikel 26
Iedere wijziging aan dit reglement wordt aan de voogdijminister Iedere wijziging aan dit reglement wordt aan de voogdijminister
voorgelegd en treedt in werking op de datum die wordt vastgesteld in voorgelegd en treedt in werking op de datum die wordt vastgesteld in
het goedkeuringsbesluit. het goedkeuringsbesluit.
Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 6 Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 6
december 2018. december 2018.
De Minister van Zelfstandigen, De Minister van Zelfstandigen,
D. DUCARME D. DUCARME
^