Ministerieel besluit houdende gedeeltelijke uitvoering, inzake innovatie, van het besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017 houdende uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4 van het decreet van 21 december 2016 houdende de toekenning van steun via een in het Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en kleine en middelgrote ondernemingen, ter vergoeding van de diensten ter bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende tot de oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is met die geïntegreerde portfolio | Ministerieel besluit houdende gedeeltelijke uitvoering, inzake innovatie, van het besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017 houdende uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4 van het decreet van 21 december 2016 houdende de toekenning van steun via een in het Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en kleine en middelgrote ondernemingen, ter vergoeding van de diensten ter bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende tot de oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is met die geïntegreerde portfolio |
---|---|
WAALSE OVERHEIDSDIENST | WAALSE OVERHEIDSDIENST |
4 APRIL 2019. - Ministerieel besluit houdende gedeeltelijke | 4 APRIL 2019. - Ministerieel besluit houdende gedeeltelijke |
uitvoering, inzake innovatie, van het besluit van de Waalse Regering | uitvoering, inzake innovatie, van het besluit van de Waalse Regering |
van 23 februari 2017 houdende uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4 | van 23 februari 2017 houdende uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4 |
van het decreet van 21 december 2016 houdende de toekenning van steun | van het decreet van 21 december 2016 houdende de toekenning van steun |
via een in het Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan | via een in het Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan |
projectontwikkelaars en kleine en middelgrote ondernemingen, ter | projectontwikkelaars en kleine en middelgrote ondernemingen, ter |
vergoeding van de diensten ter bevordering van het ondernemerschap of | vergoeding van de diensten ter bevordering van het ondernemerschap of |
de groei, en strekkende tot de oprichting van een databank van | de groei, en strekkende tot de oprichting van een databank van |
authentieke bronnen die verbonden is met die geïntegreerde portfolio | authentieke bronnen die verbonden is met die geïntegreerde portfolio |
De Minister van Economie en Onderzoek, | De Minister van Economie en Onderzoek, |
Gelet op het decreet van 21 december 2016 houdende de toekenning van | Gelet op het decreet van 21 december 2016 houdende de toekenning van |
steun via een in het Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan | steun via een in het Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan |
projectontwikkelaars en kleine en middelgrote ondernemingen, ter | projectontwikkelaars en kleine en middelgrote ondernemingen, ter |
bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende de | bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende de |
oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is | oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is |
met die geïntegreerde portefeuille, de artikelen 1, § 3, 1°, 3° en 4°, | met die geïntegreerde portefeuille, de artikelen 1, § 3, 1°, 3° en 4°, |
2, eerste lid, 6, § 1, derde lid, en § 2, lid 1 en 2, 1° en 2°, 7, § | 2, eerste lid, 6, § 1, derde lid, en § 2, lid 1 en 2, 1° en 2°, 7, § |
1, eerste lid, en § 2, lid 1 en 3, 1° en 2°, 9, § 1, eerste lid 1, en | 1, eerste lid, en § 2, lid 1 en 3, 1° en 2°, 9, § 1, eerste lid 1, en |
§ 2, 10, § 2, lid 1 en 2, en § 3, eerste lid, 11, 12, 14, leden 1, 1°, | § 2, 10, § 2, lid 1 en 2, en § 3, eerste lid, 11, 12, 14, leden 1, 1°, |
2°, 3°, 5° en 6°, en 2, 37 en 38, tweede lid; | 2°, 3°, 5° en 6°, en 2, 37 en 38, tweede lid; |
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017 | Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017 |
houdende uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4 van het decreet van | houdende uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4 van het decreet van |
21 december 2016 houdende de toekenning van steun via een in het | 21 december 2016 houdende de toekenning van steun via een in het |
Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en | Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en |
kleine en middelgrote ondernemingen, ter vergoeding van de diensten | kleine en middelgrote ondernemingen, ter vergoeding van de diensten |
ter bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende de | ter bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende de |
oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is | oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is |
met die geïntegreerde portefeuille, de artikelen 5, 6, 7, 20 en 22; | met die geïntegreerde portefeuille, de artikelen 5, 6, 7, 20 en 22; |
Gelet op het verslag van 12 december 2018 opgesteld overeenkomstig | Gelet op het verslag van 12 december 2018 opgesteld overeenkomstig |
artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014 houdende uitvoering | artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014 houdende uitvoering |
van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties | van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties |
die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie | die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie |
van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen; | van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen; |
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 31 | Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 31 |
januari 2019; | januari 2019; |
Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 15 | Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 15 |
maart 2019; | maart 2019; |
Gelet op de adviesaanvraag binnen een termijn van 30 dagen, gericht | Gelet op de adviesaanvraag binnen een termijn van 30 dagen, gericht |
aan de Raad van State op 5 februari 2019, overeenkomstig artikel 84, § | aan de Raad van State op 5 februari 2019, overeenkomstig artikel 84, § |
1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd | 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd |
op 12 januari 1973; | op 12 januari 1973; |
Gelet op het uitblijven van advies binnen deze termijn; | Gelet op het uitblijven van advies binnen deze termijn; |
Gelet op artikel 84, § 4, lid 2, van de wetten op de Raad van State, | Gelet op artikel 84, § 4, lid 2, van de wetten op de Raad van State, |
gecoördineerd op 12 januari 1973, | gecoördineerd op 12 januari 1973, |
Besluit : | Besluit : |
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen | HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit ministerieel besluit wordt |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit ministerieel besluit wordt |
verstaan onder: | verstaan onder: |
1° het decreet van 21 december 2016: het decreet van 21 december 2016 | 1° het decreet van 21 december 2016: het decreet van 21 december 2016 |
houdende de toekenning van steun via een in het Waalse Gewest | houdende de toekenning van steun via een in het Waalse Gewest |
geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en kleine en | geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en kleine en |
middelgrote ondernemingen, ter bevordering van het ondernemerschap of | middelgrote ondernemingen, ter bevordering van het ondernemerschap of |
de groei, en strekkende de oprichting van een databank van authentieke | de groei, en strekkende de oprichting van een databank van authentieke |
bronnen die verbonden is met die geïntegreerde portefeuille; | bronnen die verbonden is met die geïntegreerde portefeuille; |
2° het besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017 : het | 2° het besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017 : het |
besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017 houdende | besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017 houdende |
uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4 van het decreet van 21 | uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4 van het decreet van 21 |
december 2016 houdende de toekenning van steun via een in het Waalse | december 2016 houdende de toekenning van steun via een in het Waalse |
Gewest geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en kleine | Gewest geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en kleine |
en middelgrote ondernemingen, ter vergoeding van de diensten ter | en middelgrote ondernemingen, ter vergoeding van de diensten ter |
bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende de | bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende de |
oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is | oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is |
met die geïntegreerde portefeuille; | met die geïntegreerde portefeuille; |
3° de "SPW EER": de "Service public de Wallonie Economie, Emploi, | 3° de "SPW EER": de "Service public de Wallonie Economie, Emploi, |
Recherche" (de Waalse Overheidsdienst Economie, Tewerkstelling, | Recherche" (de Waalse Overheidsdienst Economie, Tewerkstelling, |
Onderzoek); | Onderzoek); |
4° webplatform : de webapplicatie, bedoeld in artikel 1, § 1, lid 1, | 4° webplatform : de webapplicatie, bedoeld in artikel 1, § 1, lid 1, |
6°, van het decreet van 21 december 2016, toegankelijk op het adres | 6°, van het decreet van 21 december 2016, toegankelijk op het adres |
www.cheques-entreprises.be; | www.cheques-entreprises.be; |
5° onderneming: de onderneming bedoeld in artikel 1, § 1, lid 1, 2°, | 5° onderneming: de onderneming bedoeld in artikel 1, § 1, lid 1, 2°, |
van het decreet van 21 december 2016 en die niet onder de volgende | van het decreet van 21 december 2016 en die niet onder de volgende |
sectoren valt : | sectoren valt : |
a) de sector visvangst en aquacultuur (NACE-BEL-code : 03.); | a) de sector visvangst en aquacultuur (NACE-BEL-code : 03.); |
b) de sector primaire productie van landbouwproducten (NACE-BEL-code : | b) de sector primaire productie van landbouwproducten (NACE-BEL-code : |
01.1 tot 01.5). | 01.1 tot 01.5). |
6° Verordening (EU) nr. 1303/2013: Verordening (EU) nr. 1303/2013 van | 6° Verordening (EU) nr. 1303/2013: Verordening (EU) nr. 1303/2013 van |
het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 houdende | het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 houdende |
gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor Regionale | gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor Regionale |
Ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds, het | Ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds, het |
Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling, het Europees | Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling, het Europees |
Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij, houdende algemene bepalingen | Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij, houdende algemene bepalingen |
inzake het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, het Europees | inzake het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, het Europees |
Sociaal Fonds, het Cohesiefonds en het Europees Fonds voor Maritieme | Sociaal Fonds, het Cohesiefonds en het Europees Fonds voor Maritieme |
Zaken en Visserij, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. | Zaken en Visserij, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. |
1083/2006 van de Raad en de daaruit voortvloeiende gedelegeerde | 1083/2006 van de Raad en de daaruit voortvloeiende gedelegeerde |
handelingen; | handelingen; |
7° Verordening (EU) nr. 1301/2013: verordening (EU) nr. 1301/2013 van | 7° Verordening (EU) nr. 1301/2013: verordening (EU) nr. 1301/2013 van |
het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 betreffende het | het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 betreffende het |
Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de specifieke bepalingen | Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de specifieke bepalingen |
met betrekking tot de doelstelling "Investeren in groei en | met betrekking tot de doelstelling "Investeren in groei en |
werkgelegenheid" en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1080/2006; | werkgelegenheid" en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1080/2006; |
8° de programmeringsdocumenten : het Operationeel programma en de | 8° de programmeringsdocumenten : het Operationeel programma en de |
Aanvulling op de programmering van het OP EFRO "Wallonie-2020.EU", | Aanvulling op de programmering van het OP EFRO "Wallonie-2020.EU", |
beschikbaar op de website http://europe.wallonie.be. | beschikbaar op de website http://europe.wallonie.be. |
Art. 2.§ 1. De steun toegekend in het kader van dit besluit betreft |
Art. 2.§ 1. De steun toegekend in het kader van dit besluit betreft |
de geïntegreerde portefeuille met betrekking tot de thematiek | de geïntegreerde portefeuille met betrekking tot de thematiek |
"innovatie". Die thematiek omvat twee cheques : | "innovatie". Die thematiek omvat twee cheques : |
1° de technologiecheque; | 1° de technologiecheque; |
2° de cheque "intellectuele eigendom". | 2° de cheque "intellectuele eigendom". |
§ 2. De dossiers in verband met de steun van het geïntegreerd | § 2. De dossiers in verband met de steun van het geïntegreerd |
portfolio worden behandeld door de personeelsleden van niveau A, B, C | portfolio worden behandeld door de personeelsleden van niveau A, B, C |
of D zoals omschreven in het besluit van de Waalse Regering van 18 | of D zoals omschreven in het besluit van de Waalse Regering van 18 |
december 2003 houdende de Waalse Ambtenarencode, aangewezen door de | december 2003 houdende de Waalse Ambtenarencode, aangewezen door de |
Directeur-Generaal van de "SPW EER". | Directeur-Generaal van de "SPW EER". |
De beslissing over de ontvankelijkheid van de betaling, de controle en | De beslissing over de ontvankelijkheid van de betaling, de controle en |
invordering van de steun van het geïntegreerd portfolio wordt genomen | invordering van de steun van het geïntegreerd portfolio wordt genomen |
door elk personeelslid van niveau A zoals omschreven in het besluit | door elk personeelslid van niveau A zoals omschreven in het besluit |
van de Waalse Regering van 18 december 2003 houdende de Waalse | van de Waalse Regering van 18 december 2003 houdende de Waalse |
Ambtenarencode, aangewezen door de Directeur-Generaal van de "SPW | Ambtenarencode, aangewezen door de Directeur-Generaal van de "SPW |
EER". | EER". |
HOOFDSTUK II. - Gemeenschappelijke bepalingen betreffende de cheques | HOOFDSTUK II. - Gemeenschappelijke bepalingen betreffende de cheques |
uit de thematiek "innovatie" | uit de thematiek "innovatie" |
Art. 3.De door het platform gegenereerde chequeaanvraag van de |
Art. 3.De door het platform gegenereerde chequeaanvraag van de |
onderneming wordt gedagtekend en ondertekend. | onderneming wordt gedagtekend en ondertekend. |
De door het platform gegenereerde overeenkomst tussen onderneming en | De door het platform gegenereerde overeenkomst tussen onderneming en |
dienstverlener wordt gedagtekend en ondertekend en kan aangevuld | dienstverlener wordt gedagtekend en ondertekend en kan aangevuld |
worden met elementen die specifiek zijn voor de gevraagde steun, | worden met elementen die specifiek zijn voor de gevraagde steun, |
bepaald door de "SPW EER". | bepaald door de "SPW EER". |
Het de-minimisattest, die op het platform gedownload kan worden, wordt | Het de-minimisattest, die op het platform gedownload kan worden, wordt |
gedagtekend en ondertekend, en wordt eveneens bij de overeenkomst | gedagtekend en ondertekend, en wordt eveneens bij de overeenkomst |
gevoegd. | gevoegd. |
Het door het platform gegenereerde prestatieverslag wordt gedagtekend | Het door het platform gegenereerde prestatieverslag wordt gedagtekend |
en ondertekend en kan aangevuld worden met elementen die specifiek | en ondertekend en kan aangevuld worden met elementen die specifiek |
zijn voor de gevraagde steun, bepaald door "DGO6". | zijn voor de gevraagde steun, bepaald door "DGO6". |
De onderneming voegt bij de overeenkomst het op het platform te | De onderneming voegt bij de overeenkomst het op het platform te |
downloaden KMO-attest, gedagtekend en ondertekend. | downloaden KMO-attest, gedagtekend en ondertekend. |
Art. 4.Het percentage van de steun met betrekking tot de in |
Art. 4.Het percentage van de steun met betrekking tot de in |
aanmerking komende kosten van de innovatiecheques bedraagt | aanmerking komende kosten van de innovatiecheques bedraagt |
vijfenzeventig procent. | vijfenzeventig procent. |
Het totaal bedrag van de overheidssteun dat per begunstigde over een | Het totaal bedrag van de overheidssteun dat per begunstigde over een |
periode van drie jaar in het kader van de cheques "innovatie" | periode van drie jaar in het kader van de cheques "innovatie" |
toegekend wordt, is beperkt tot 90.000 euro. | toegekend wordt, is beperkt tot 90.000 euro. |
Art. 5.In geval van uitputting van de begrotingskredieten of |
Art. 5.In geval van uitputting van de begrotingskredieten of |
stopzetting van de in artikelen 6, § 1, lid 2 en 9, § 1, tweede lid, | stopzetting van de in artikelen 6, § 1, lid 2 en 9, § 1, tweede lid, |
bedoelde financiering wordt het in artikelen 6, § 4 en 9, § 4 bedoelde | bedoelde financiering wordt het in artikelen 6, § 4 en 9, § 4 bedoelde |
percentage van de steun verlaagd tot vijftig procent. | percentage van de steun verlaagd tot vijftig procent. |
HOOFDSTUK III. - Technologiecheque | HOOFDSTUK III. - Technologiecheque |
Art. 6.§ 1. De technologiecheque strekt ertoe, het onderzoek, de |
Art. 6.§ 1. De technologiecheque strekt ertoe, het onderzoek, de |
technologische ontwikkeling en de innovatie te versterken door de | technologische ontwikkeling en de innovatie te versterken door de |
investeringen van de ondernemingen te begunstigen in R&D, door banden | investeringen van de ondernemingen te begunstigen in R&D, door banden |
en samenwerkingsverbanden te ontwikkelen tussen de ondernemingen, de | en samenwerkingsverbanden te ontwikkelen tussen de ondernemingen, de |
R&D-centra en de sector van het hoger onderwijs. | R&D-centra en de sector van het hoger onderwijs. |
De technologiecheque wordt medegefinancierd door de Europese Unie in | De technologiecheque wordt medegefinancierd door de Europese Unie in |
het kader van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). | het kader van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). |
Dit valt onder Verordening (EU) nr. 1303/2013, Verordening (EU) nr. | Dit valt onder Verordening (EU) nr. 1303/2013, Verordening (EU) nr. |
1301/2013 en de programmeringsdocumenten. | 1301/2013 en de programmeringsdocumenten. |
De in aanmerking komende kosten die door de technologiecheque gedekt | De in aanmerking komende kosten die door de technologiecheque gedekt |
worden, vallen onder de pijlers "advisering" en "coaching" van de | worden, vallen onder de pijlers "advisering" en "coaching" van de |
elektronische portefeuille van de onderneming. | elektronische portefeuille van de onderneming. |
§ 2. De types kosten die in aanmerking komen via de technologiecheque | § 2. De types kosten die in aanmerking komen via de technologiecheque |
zijn de kosten betreffende: | zijn de kosten betreffende: |
1° de verkennende fase : | 1° de verkennende fase : |
a) verruimde technologische sturing (behalve digitale technologieën); | a) verruimde technologische sturing (behalve digitale technologieën); |
b) voorafgaande tests, berekeningen en analyses; | b) voorafgaande tests, berekeningen en analyses; |
2° de technische haalbaarheidsfase : | 2° de technische haalbaarheidsfase : |
a) gehele of gedeeltelijke uitvoering van een bestek met het oog op | a) gehele of gedeeltelijke uitvoering van een bestek met het oog op |
het ontwerpen en/of het aanpassen van producten, procédés en diensten, | het ontwerpen en/of het aanpassen van producten, procédés en diensten, |
evenals de bijstand bij de keuze van één of meerdere dienstverleners; | evenals de bijstand bij de keuze van één of meerdere dienstverleners; |
b) bekrachtiging van het procédé, het product of de dienst ontwikkeld | b) bekrachtiging van het procédé, het product of de dienst ontwikkeld |
via de uitvoering van tests en analyses, energiebalansen, de | via de uitvoering van tests en analyses, energiebalansen, de |
uitwerking van specifieke controlemethodes, de optimalisering van | uitwerking van specifieke controlemethodes, de optimalisering van |
testprotocollen en hun bekrachtiging; | testprotocollen en hun bekrachtiging; |
c) de ontwikkeling van prototypes voor de verwezenlijking van | c) de ontwikkeling van prototypes voor de verwezenlijking van |
laboratoriumtests; | laboratoriumtests; |
d) onderzoekswerken in verband met de aanpassing van de resultaten aan | d) onderzoekswerken in verband met de aanpassing van de resultaten aan |
de specifieke kenmerken van de onderneming in het geval van | de specifieke kenmerken van de onderneming in het geval van |
technologietransfers; | technologietransfers; |
3° de ontwikkelingsfase van nieuwe producten, procédés en diensten : | 3° de ontwikkelingsfase van nieuwe producten, procédés en diensten : |
a) uitvoering van studies voor de evaluatie van de levenscyclus van | a) uitvoering van studies voor de evaluatie van de levenscyclus van |
nieuwe producten en de impact in termen van duurzame ontwikkeling van | nieuwe producten en de impact in termen van duurzame ontwikkeling van |
de ontwikkelde procédés, producten en diensten; | de ontwikkelde procédés, producten en diensten; |
b) begeleiding bij het voorbereiden van de industrialisering : steun | b) begeleiding bij het voorbereiden van de industrialisering : steun |
bij het uitwerken van het technisch bestek, het ontwerpen van het | bij het uitwerken van het technisch bestek, het ontwerpen van het |
productieschema en het technisch vestigingsschema, bij het uitwerken | productieschema en het technisch vestigingsschema, bij het uitwerken |
van de packaging. | van de packaging. |
De prestaties moeten volledig in het kader van de slimme | De prestaties moeten volledig in het kader van de slimme |
specialisatiestrategie passen (S3), goedgekeurd door de Waalse | specialisatiestrategie passen (S3), goedgekeurd door de Waalse |
Regering van 3 september 2015. | Regering van 3 september 2015. |
De geselecteerde projecten dragen bij tot de verwachte resultaten van | De geselecteerde projecten dragen bij tot de verwachte resultaten van |
maatregel 2.2.1.2 van het Operationeel programma 2014-2020 van het | maatregel 2.2.1.2 van het Operationeel programma 2014-2020 van het |
EFRO. | EFRO. |
De potentiële positieve impact zowel op de actoren van de onderneming | De potentiële positieve impact zowel op de actoren van de onderneming |
als op de prestaties van de onderneming in termen van | als op de prestaties van de onderneming in termen van |
concurrentievermogen, innovatie, duurzame ontwikkeling of gelijke | concurrentievermogen, innovatie, duurzame ontwikkeling of gelijke |
kansen zal door de begunstigde bewezen moeten worden. | kansen zal door de begunstigde bewezen moeten worden. |
Voorrang zal gegeven worden aan projecten waarvan de resultaten of de | Voorrang zal gegeven worden aan projecten waarvan de resultaten of de |
meetbare gevolgen in de korte of middellange termijn passen, zonder de | meetbare gevolgen in de korte of middellange termijn passen, zonder de |
duur van de programmering te overschrijden. | duur van de programmering te overschrijden. |
§ 3. De in paragraaf 2 bedoelde in aanmerking komende kosten mogen | § 3. De in paragraaf 2 bedoelde in aanmerking komende kosten mogen |
niet identiek noch terugkerend zijn. | niet identiek noch terugkerend zijn. |
De dienstverleningen met betrekking tot de in aanmerking komende | De dienstverleningen met betrekking tot de in aanmerking komende |
kosten bedoeld in paragraaf 2 moeten binnen de twaalf maanden na de | kosten bedoeld in paragraaf 2 moeten binnen de twaalf maanden na de |
ontvankelijkheid van het dossier uitgevoerd worden. | ontvankelijkheid van het dossier uitgevoerd worden. |
Elke prestatie die meer dan 4.000 euro kost is onderworpen aan een | Elke prestatie die meer dan 4.000 euro kost is onderworpen aan een |
gedetailleerde kostenraming die bij de aanvraag gevoegd wordt. In dit | gedetailleerde kostenraming die bij de aanvraag gevoegd wordt. In dit |
geval bevat het prestatieverslag de belangrijkste taken die uitgevoerd | geval bevat het prestatieverslag de belangrijkste taken die uitgevoerd |
zijn, met de timesheet en de gedetailleerde resultaten die bereikt | zijn, met de timesheet en de gedetailleerde resultaten die bereikt |
zijn. | zijn. |
§ 4. De steun vertegenwoordigt vijfenzeventig procent van het | § 4. De steun vertegenwoordigt vijfenzeventig procent van het |
totaalbedrag van de in aanmerking komende kosten en het maximumbedrag | totaalbedrag van de in aanmerking komende kosten en het maximumbedrag |
van de overheidssteun in de tenlasteneming van de in aanmerking | van de overheidssteun in de tenlasteneming van de in aanmerking |
komende kosten bedoeld in paragraaf 2, bedraagt 45.000 euro, per | komende kosten bedoeld in paragraaf 2, bedraagt 45.000 euro, per |
periode van drie jaar en per onderneming. | periode van drie jaar en per onderneming. |
§ 5. Worden uitgesloten van de in aanmerking komende kosten : | § 5. Worden uitgesloten van de in aanmerking komende kosten : |
1° terugkerende maatregelen of testen; | 1° terugkerende maatregelen of testen; |
2° het in overeenstemming brengen van ontwikkelde producten, procédés | 2° het in overeenstemming brengen van ontwikkelde producten, procédés |
of diensten; | of diensten; |
3° de metingen of tests voor producten die niet eigen zijn aan de | 3° de metingen of tests voor producten die niet eigen zijn aan de |
begunstigde; | begunstigde; |
4° de metingen of tests die niet tegen de marktprijs gefactureerd | 4° de metingen of tests die niet tegen de marktprijs gefactureerd |
worden. | worden. |
Art. 7.§ 1. De dienstverleners, waarvan de lijst op het webplatform |
Art. 7.§ 1. De dienstverleners, waarvan de lijst op het webplatform |
beschikbaar is, zijn : | beschikbaar is, zijn : |
1° erkende onderzoekscentra in de zin van het besluit van de Waalse | 1° erkende onderzoekscentra in de zin van het besluit van de Waalse |
Regering van 18 september 2008 betreffende de steun voor onderzoek, | Regering van 18 september 2008 betreffende de steun voor onderzoek, |
ontwikkeling en innovatie in Wallonië; | ontwikkeling en innovatie in Wallonië; |
2° onderzoekscentra die over een eigen rechtspersoonlijkheid | 2° onderzoekscentra die over een eigen rechtspersoonlijkheid |
beschikken, die afhangt van één of meerdere hogescholen bedoeld bij | beschikken, die afhangt van één of meerdere hogescholen bedoeld bij |
het decreet van de Franse Gemeenschap van 5 augustus 1995 tot | het decreet van de Franse Gemeenschap van 5 augustus 1995 tot |
vaststelling van de algemene organisatie van het hoger onderwijs in | vaststelling van de algemene organisatie van het hoger onderwijs in |
hogescholen en bij het decreet van de Raad van de Duitstalige | hogescholen en bij het decreet van de Raad van de Duitstalige |
Gemeenschap van 27 juni 2005 houdende oprichting van een autonome | Gemeenschap van 27 juni 2005 houdende oprichting van een autonome |
hogeschool. | hogeschool. |
Overeenkomstig artikel 10 van het decreet van 21 december 2016 en | Overeenkomstig artikel 10 van het decreet van 21 december 2016 en |
artikelen 12 tot 14 van het besluit van de Waalse regering van 23 | artikelen 12 tot 14 van het besluit van de Waalse regering van 23 |
februari 2017 mogen enkel door de "SPW EER" gelabelde dienstverleners, | februari 2017 mogen enkel door de "SPW EER" gelabelde dienstverleners, |
na advies van het referentiecentrum, de dienstverleningen met | na advies van het referentiecentrum, de dienstverleningen met |
betrekking tot de technologiecheque uitvoeren. | betrekking tot de technologiecheque uitvoeren. |
De dienstverlener kan bepaalde onderdelen van de prestatie enkel in | De dienstverlener kan bepaalde onderdelen van de prestatie enkel in |
onderaanneming geven indien dit nodig is voor de zorgvuldige | onderaanneming geven indien dit nodig is voor de zorgvuldige |
uitvoering ervan en indien hij niet in staat is dit zelf uit te | uitvoering ervan en indien hij niet in staat is dit zelf uit te |
voeren. De in onderaanneming gegeven onderdelen mogen niet meer dan | voeren. De in onderaanneming gegeven onderdelen mogen niet meer dan |
vijftien procent van de prijs van de prestatie vertegenwoordigen. De | vijftien procent van de prijs van de prestatie vertegenwoordigen. De |
dienstverlener stelt in de loop van de prestatie documenten op zodat | dienstverlener stelt in de loop van de prestatie documenten op zodat |
hij kan bewijzen dat de dienstverlening volledig en in overeenstemming | hij kan bewijzen dat de dienstverlening volledig en in overeenstemming |
uitgevoerd is. | uitgevoerd is. |
Art. 8.§ 1. De dienstverlener voert een algemene en analytische |
Art. 8.§ 1. De dienstverlener voert een algemene en analytische |
boekhouding van zijn activiteiten die het mogelijk maakt om voor elke | boekhouding van zijn activiteiten die het mogelijk maakt om voor elke |
dienstverlening die door een of meer technologiecheque gedekt wordt, | dienstverlening die door een of meer technologiecheque gedekt wordt, |
de herkomst wat de klant of de geldschieter betreft te bepalen, alsook | de herkomst wat de klant of de geldschieter betreft te bepalen, alsook |
de toewijzing, wat de dienstverlening betreft, van elk van de | de toewijzing, wat de dienstverlening betreft, van elk van de |
geregistreerde producten. | geregistreerde producten. |
§ 2. De dienstverlener reageert positief en binnen een redelijke | § 2. De dienstverlener reageert positief en binnen een redelijke |
termijn op elk verzoek van de autoriteiten die toezicht houden op de | termijn op elk verzoek van de autoriteiten die toezicht houden op de |
regeling inzake technologiecheques. Op verzoek van die autoriteiten | regeling inzake technologiecheques. Op verzoek van die autoriteiten |
verwelkomt hij kosteloos in zijn installaties toezichtinspecties in | verwelkomt hij kosteloos in zijn installaties toezichtinspecties in |
verband met een reeks dossiers waarin hij de prestaties uitvoert of | verband met een reeks dossiers waarin hij de prestaties uitvoert of |
uitgevoerd heeft. | uitgevoerd heeft. |
§ 3. De dienstverlener bewaart alle documenten, al dan niet | § 3. De dienstverlener bewaart alle documenten, al dan niet |
boekhoudkundig, met betrekking tot de dossiers inzake | boekhoudkundig, met betrekking tot de dossiers inzake |
technologiecheques waarin hij de prestaties uitgevoerd heeft, zolang | technologiecheques waarin hij de prestaties uitgevoerd heeft, zolang |
de "SPW EER" hem niet uitdrukkelijk vrijgesteld heeft van de | de "SPW EER" hem niet uitdrukkelijk vrijgesteld heeft van de |
verplichting om deze te bewaren. | verplichting om deze te bewaren. |
HOOFDSTUK IV. - Cheque "intellectuele eigendom" | HOOFDSTUK IV. - Cheque "intellectuele eigendom" |
Art. 9.§ 1. De cheque "intellectuele eigendom" heeft als doel het |
Art. 9.§ 1. De cheque "intellectuele eigendom" heeft als doel het |
gebruik van de wetenschappelijke en strategische informatie in verband | gebruik van de wetenschappelijke en strategische informatie in verband |
met octrooien, met het oog op de technologische ontwikkeling, te | met octrooien, met het oog op de technologische ontwikkeling, te |
bevorderen. | bevorderen. |
Deze cheque wordt medegefinancierd door de Europese Unie in het kader | Deze cheque wordt medegefinancierd door de Europese Unie in het kader |
van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Dit valt | van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Dit valt |
onder Verordening (EU) nr. 1303/2013, Verordening (EU) nr. 1301/2013 | onder Verordening (EU) nr. 1303/2013, Verordening (EU) nr. 1301/2013 |
en de programmeringsdocumenten. | en de programmeringsdocumenten. |
De in aanmerking komende kosten gedekt door de cheque "intellectuele | De in aanmerking komende kosten gedekt door de cheque "intellectuele |
eigendom" vallen onder de pijler "advies" van het elektronische | eigendom" vallen onder de pijler "advies" van het elektronische |
portfolio van de onderneming. | portfolio van de onderneming. |
§ 2. De soorten kosten die in aanmerking komen met betrekking tot de | § 2. De soorten kosten die in aanmerking komen met betrekking tot de |
cheque "intellectuele eigendom" zijn de kosten betreffende : | cheque "intellectuele eigendom" zijn de kosten betreffende : |
1° het onderzoek naar vernieuwing met het oog op octrooieerbaarheid; | 1° het onderzoek naar vernieuwing met het oog op octrooieerbaarheid; |
2° het onderzoek met het oog op de exploitatievrijheid; | 2° het onderzoek met het oog op de exploitatievrijheid; |
3° het onderzoek voor tegenstelling; | 3° het onderzoek voor tegenstelling; |
4° de state-of-the-art; | 4° de state-of-the-art; |
5° de cartografie octrooi; | 5° de cartografie octrooi; |
6° de invoering van een technologische bewaking. | 6° de invoering van een technologische bewaking. |
Wat punt 1° betreft wordt het onderzoek gevoerd vóór het indienen van | Wat punt 1° betreft wordt het onderzoek gevoerd vóór het indienen van |
een octrooiaanvraag en maakt het mogelijk te bepalen of de uitvinding | een octrooiaanvraag en maakt het mogelijk te bepalen of de uitvinding |
octrooieerbaar is en of die vóór een kritische datum bekendgemaakt is. | octrooieerbaar is en of die vóór een kritische datum bekendgemaakt is. |
Dit onderzoek bestaat erin om de stand van de techniek te bepalen met | Dit onderzoek bestaat erin om de stand van de techniek te bepalen met |
een maximale overheidssteun van 3000 euro per prestatie. | een maximale overheidssteun van 3000 euro per prestatie. |
Wat punt 2° betreft gaat het onderzoek na of een product of een | Wat punt 2° betreft gaat het onderzoek na of een product of een |
procédé exploitatievrij is op de markt. Het moet worden uitgevoerd op | procédé exploitatievrij is op de markt. Het moet worden uitgevoerd op |
het ogenblik dat de technische karakterisering van het product, van | het ogenblik dat de technische karakterisering van het product, van |
het procédé, van de samenstelling,... stopgezet is, idealiter juist | het procédé, van de samenstelling,... stopgezet is, idealiter juist |
voor het op de markt brengen. De maximale overheidssteun bedraagt | voor het op de markt brengen. De maximale overheidssteun bedraagt |
6.000 euro per prestatie. | 6.000 euro per prestatie. |
Wat punt 3° betreft heeft het onderzoek tot doel documenten te | Wat punt 3° betreft heeft het onderzoek tot doel documenten te |
identificeren die de uitvinding beschermd door een verleend octrooi | identificeren die de uitvinding beschermd door een verleend octrooi |
zouden kunnen voorzien van een vroegere datum. Het beoogt dus het | zouden kunnen voorzien van een vroegere datum. Het beoogt dus het |
ongeldig maken van de eisen in verband met de stand van de techniek | ongeldig maken van de eisen in verband met de stand van de techniek |
met een maximale overheidssteun van 6.000 euro per prestatie. | met een maximale overheidssteun van 6.000 euro per prestatie. |
Wat punt 4° betreft gaat het om een volledig onderzoek van alle | Wat punt 4° betreft gaat het om een volledig onderzoek van alle |
octrooien en documenten van de literatuur (buiten de octrooien). Het | octrooien en documenten van de literatuur (buiten de octrooien). Het |
onderzoek brengt niet één enkele uitvinding onder de aandacht, maar | onderzoek brengt niet één enkele uitvinding onder de aandacht, maar |
het verzamelt alle referenties die betrekking hebben op een bepaald | het verzamelt alle referenties die betrekking hebben op een bepaald |
technisch domein met een maximale overheidssteun van 3.000 euro per | technisch domein met een maximale overheidssteun van 3.000 euro per |
prestatie. | prestatie. |
Wat punt 5° betreft gaat het om een diepgaande analyse van octrooi en | Wat punt 5° betreft gaat het om een diepgaande analyse van octrooi en |
niet-octrooi referenties tot ondersteuning van de strategische | niet-octrooi referenties tot ondersteuning van de strategische |
besluitvorming inzake business met een maximale overheidssteun van | besluitvorming inzake business met een maximale overheidssteun van |
7.500 euro per prestatie. | 7.500 euro per prestatie. |
Wat punt 6° betreft gaat het om de stap voor de opbouw van een | Wat punt 6° betreft gaat het om de stap voor de opbouw van een |
technologische bewaking met inbegrip van de octrooien en aangepast aan | technologische bewaking met inbegrip van de octrooien en aangepast aan |
de business van de vragende onderneming zonder evenwel de opvolging | de business van de vragende onderneming zonder evenwel de opvolging |
ervan te verzekeren met een maximale overheidssteun van 1.500 euro per | ervan te verzekeren met een maximale overheidssteun van 1.500 euro per |
prestatie. | prestatie. |
De prestaties passen volledig in het kader van de slimme | De prestaties passen volledig in het kader van de slimme |
specialisatiestrategie S3), goedgekeurd door de Waalse Regering van 3 | specialisatiestrategie S3), goedgekeurd door de Waalse Regering van 3 |
september 2015. | september 2015. |
De geselecteerde projecten dragen bij tot de verwachte resultaten van | De geselecteerde projecten dragen bij tot de verwachte resultaten van |
maatregel 2.2.1.2 van het Operationeel programma 2014-2020 van het | maatregel 2.2.1.2 van het Operationeel programma 2014-2020 van het |
EFRO. | EFRO. |
De potentiële positieve impact zowel op de actoren van de onderneming | De potentiële positieve impact zowel op de actoren van de onderneming |
als op de prestaties ervan in termen van concurrentievermogen, | als op de prestaties ervan in termen van concurrentievermogen, |
innovatie, duurzame ontwikkeling of gelijke kansen zal door de | innovatie, duurzame ontwikkeling of gelijke kansen zal door de |
begunstigde bewezen moeten worden. | begunstigde bewezen moeten worden. |
Voorrang zal gegeven worden aan projecten waarvan de resultaten of de | Voorrang zal gegeven worden aan projecten waarvan de resultaten of de |
meetbare gevolgen in de korte of middellange termijn passen, zonder de | meetbare gevolgen in de korte of middellange termijn passen, zonder de |
duur van de programmering te overschrijden. | duur van de programmering te overschrijden. |
§ 3. De in paragraaf 2 bedoelde in aanmerking komende kosten mogen | § 3. De in paragraaf 2 bedoelde in aanmerking komende kosten mogen |
niet identiek noch terugkerend zijn. | niet identiek noch terugkerend zijn. |
De dienstverleningen met betrekking tot de in aanmerking komende | De dienstverleningen met betrekking tot de in aanmerking komende |
kosten bedoeld in paragraaf 2 moeten binnen de zes maanden na de | kosten bedoeld in paragraaf 2 moeten binnen de zes maanden na de |
ontvankelijkheid van het dossier uitgevoerd worden. | ontvankelijkheid van het dossier uitgevoerd worden. |
Elke prestatie die meer dan 4.000 euro kost is onderworpen aan een | Elke prestatie die meer dan 4.000 euro kost is onderworpen aan een |
gedetailleerde kostenraming die bij de aanvraag gevoegd wordt. In dit | gedetailleerde kostenraming die bij de aanvraag gevoegd wordt. In dit |
geval bevat het prestatieverslag de belangrijkste taken die uitgevoerd | geval bevat het prestatieverslag de belangrijkste taken die uitgevoerd |
zijn, met de timesheet en de gedetailleerde resultaten die bereikt | zijn, met de timesheet en de gedetailleerde resultaten die bereikt |
zijn. | zijn. |
§ 4. De steun vertegenwoordigt vijfenzeventig procent van het | § 4. De steun vertegenwoordigt vijfenzeventig procent van het |
totaalbedrag van de in aanmerking komende kosten en het maximumbedrag | totaalbedrag van de in aanmerking komende kosten en het maximumbedrag |
van de overheidssteun in de tenlasteneming van de in aanmerking | van de overheidssteun in de tenlasteneming van de in aanmerking |
komende kosten bedoeld in paragraaf 2, bedraagt 45.000 euro, per | komende kosten bedoeld in paragraaf 2, bedraagt 45.000 euro, per |
periode van drie jaar en per onderneming. | periode van drie jaar en per onderneming. |
Art. 10.De dienstverleners zijn de volgende : |
Art. 10.De dienstverleners zijn de volgende : |
1° de Dienst voor de intellectuele eigendom (DIE); | 1° de Dienst voor de intellectuele eigendom (DIE); |
2° een octrooi-informatiecentrum of PATent LIBrary (PATLIB); | 2° een octrooi-informatiecentrum of PATent LIBrary (PATLIB); |
3° een erkende mandataris inzake uitvindingsoctrooien; | 3° een erkende mandataris inzake uitvindingsoctrooien; |
4° een deskundige in de octrooi-informatie (Prior Experience | 4° een deskundige in de octrooi-informatie (Prior Experience |
Recognition) erkend door het Europees Octrooibureau (EOB). | Recognition) erkend door het Europees Octrooibureau (EOB). |
Overeenkomstig artikel 10 van het decreet van 21 december 2016 en | Overeenkomstig artikel 10 van het decreet van 21 december 2016 en |
artikelen 12 tot 14 van het besluit van de Waalse regering van 23 | artikelen 12 tot 14 van het besluit van de Waalse regering van 23 |
februari 2017 mogen enkel door de "SPW EER" gelabelde dienstverleners, | februari 2017 mogen enkel door de "SPW EER" gelabelde dienstverleners, |
na advies van het referentiecentrum, de dienstverleningen met | na advies van het referentiecentrum, de dienstverleningen met |
betrekking tot de cheque "intellectuele eigendom" uitvoeren. | betrekking tot de cheque "intellectuele eigendom" uitvoeren. |
De dienstverlener mag de prestatie niet uitbesteden en stelt in de | De dienstverlener mag de prestatie niet uitbesteden en stelt in de |
loop van de prestatie documenten op zodat hij kan bewijzen dat de | loop van de prestatie documenten op zodat hij kan bewijzen dat de |
dienstverlening volledig en in overeenstemming uitgevoerd is. | dienstverlening volledig en in overeenstemming uitgevoerd is. |
Art. 11.§ 1. De dienstverlener voert een algemene en analytische |
Art. 11.§ 1. De dienstverlener voert een algemene en analytische |
boekhouding van zijn activiteiten die het mogelijk maakt om voor elke | boekhouding van zijn activiteiten die het mogelijk maakt om voor elke |
dienstverlening die door een of meer cheque "intellectuele eigendom" | dienstverlening die door een of meer cheque "intellectuele eigendom" |
gedekt wordt, de herkomst wat de klant of de geldschieter betreft te | gedekt wordt, de herkomst wat de klant of de geldschieter betreft te |
bepalen, alsook de toewijzing, wat de dienstverlening betreft, van elk | bepalen, alsook de toewijzing, wat de dienstverlening betreft, van elk |
van de geregistreerde producten. | van de geregistreerde producten. |
§ 2. De dienstverlener reageert positief en binnen een redelijke | § 2. De dienstverlener reageert positief en binnen een redelijke |
termijn op elk verzoek van de autoriteiten die toezicht houden op de | termijn op elk verzoek van de autoriteiten die toezicht houden op de |
regeling inzake de cheque "intellectuele eigendom". Op verzoek van die | regeling inzake de cheque "intellectuele eigendom". Op verzoek van die |
autoriteiten verwelkomt hij kosteloos in zijn installaties | autoriteiten verwelkomt hij kosteloos in zijn installaties |
toezichtinspecties in verband met een reeks dossiers waarin hij de | toezichtinspecties in verband met een reeks dossiers waarin hij de |
prestaties uitvoert of uitgevoerd heeft. | prestaties uitvoert of uitgevoerd heeft. |
§ 3. De dienstverlener bewaart alle documenten, al dan niet | § 3. De dienstverlener bewaart alle documenten, al dan niet |
boekhoudkundig, met betrekking tot de dossiers inzake de cheques | boekhoudkundig, met betrekking tot de dossiers inzake de cheques |
"intellectuele eigendom" waarin hij de prestaties uitgevoerd heeft, | "intellectuele eigendom" waarin hij de prestaties uitgevoerd heeft, |
zolang de "SPW EER" hem niet uitdrukkelijk vrijgesteld heeft van de | zolang de "SPW EER" hem niet uitdrukkelijk vrijgesteld heeft van de |
verplichting om deze te bewaren. | verplichting om deze te bewaren. |
HOOFDSTUK V. - Slotbepaling | HOOFDSTUK V. - Slotbepaling |
Art. 12.Dit besluit treedt in werking op 8 april 2019. |
Art. 12.Dit besluit treedt in werking op 8 april 2019. |
Namen, 4 april 2019. | Namen, 4 april 2019. |
P.-Y. JEHOLET | P.-Y. JEHOLET |