Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Ministerieel Besluit van 04/04/2019
← Terug naar "Ministerieel besluit houdende gedeeltelijke uitvoering, inzake innovatie, van het besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017 houdende uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4 van het decreet van 21 december 2016 houdende de toekenning van steun via een in het Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en kleine en middelgrote ondernemingen, ter vergoeding van de diensten ter bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende tot de oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is met die geïntegreerde portfolio "
Ministerieel besluit houdende gedeeltelijke uitvoering, inzake innovatie, van het besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017 houdende uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4 van het decreet van 21 december 2016 houdende de toekenning van steun via een in het Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en kleine en middelgrote ondernemingen, ter vergoeding van de diensten ter bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende tot de oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is met die geïntegreerde portfolio Ministerieel besluit houdende gedeeltelijke uitvoering, inzake innovatie, van het besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017 houdende uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4 van het decreet van 21 december 2016 houdende de toekenning van steun via een in het Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en kleine en middelgrote ondernemingen, ter vergoeding van de diensten ter bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende tot de oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is met die geïntegreerde portfolio
WAALSE OVERHEIDSDIENST WAALSE OVERHEIDSDIENST
4 APRIL 2019. - Ministerieel besluit houdende gedeeltelijke 4 APRIL 2019. - Ministerieel besluit houdende gedeeltelijke
uitvoering, inzake innovatie, van het besluit van de Waalse Regering uitvoering, inzake innovatie, van het besluit van de Waalse Regering
van 23 februari 2017 houdende uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4 van 23 februari 2017 houdende uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4
van het decreet van 21 december 2016 houdende de toekenning van steun van het decreet van 21 december 2016 houdende de toekenning van steun
via een in het Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan via een in het Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan
projectontwikkelaars en kleine en middelgrote ondernemingen, ter projectontwikkelaars en kleine en middelgrote ondernemingen, ter
vergoeding van de diensten ter bevordering van het ondernemerschap of vergoeding van de diensten ter bevordering van het ondernemerschap of
de groei, en strekkende tot de oprichting van een databank van de groei, en strekkende tot de oprichting van een databank van
authentieke bronnen die verbonden is met die geïntegreerde portfolio authentieke bronnen die verbonden is met die geïntegreerde portfolio
De Minister van Economie en Onderzoek, De Minister van Economie en Onderzoek,
Gelet op het decreet van 21 december 2016 houdende de toekenning van Gelet op het decreet van 21 december 2016 houdende de toekenning van
steun via een in het Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan steun via een in het Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan
projectontwikkelaars en kleine en middelgrote ondernemingen, ter projectontwikkelaars en kleine en middelgrote ondernemingen, ter
bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende de bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende de
oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is
met die geïntegreerde portefeuille, de artikelen 1, § 3, 1°, 3° en 4°, met die geïntegreerde portefeuille, de artikelen 1, § 3, 1°, 3° en 4°,
2, eerste lid, 6, § 1, derde lid, en § 2, lid 1 en 2, 1° en 2°, 7, § 2, eerste lid, 6, § 1, derde lid, en § 2, lid 1 en 2, 1° en 2°, 7, §
1, eerste lid, en § 2, lid 1 en 3, 1° en 2°, 9, § 1, eerste lid 1, en 1, eerste lid, en § 2, lid 1 en 3, 1° en 2°, 9, § 1, eerste lid 1, en
§ 2, 10, § 2, lid 1 en 2, en § 3, eerste lid, 11, 12, 14, leden 1, 1°, § 2, 10, § 2, lid 1 en 2, en § 3, eerste lid, 11, 12, 14, leden 1, 1°,
2°, 3°, 5° en 6°, en 2, 37 en 38, tweede lid; 2°, 3°, 5° en 6°, en 2, 37 en 38, tweede lid;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017 Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017
houdende uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4 van het decreet van houdende uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4 van het decreet van
21 december 2016 houdende de toekenning van steun via een in het 21 december 2016 houdende de toekenning van steun via een in het
Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en
kleine en middelgrote ondernemingen, ter vergoeding van de diensten kleine en middelgrote ondernemingen, ter vergoeding van de diensten
ter bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende de ter bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende de
oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is
met die geïntegreerde portefeuille, de artikelen 5, 6, 7, 20 en 22; met die geïntegreerde portefeuille, de artikelen 5, 6, 7, 20 en 22;
Gelet op het verslag van 12 december 2018 opgesteld overeenkomstig Gelet op het verslag van 12 december 2018 opgesteld overeenkomstig
artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014 houdende uitvoering artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014 houdende uitvoering
van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties
die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie
van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen; van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 31 Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 31
januari 2019; januari 2019;
Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 15 Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 15
maart 2019; maart 2019;
Gelet op de adviesaanvraag binnen een termijn van 30 dagen, gericht Gelet op de adviesaanvraag binnen een termijn van 30 dagen, gericht
aan de Raad van State op 5 februari 2019, overeenkomstig artikel 84, § aan de Raad van State op 5 februari 2019, overeenkomstig artikel 84, §
1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd
op 12 januari 1973; op 12 januari 1973;
Gelet op het uitblijven van advies binnen deze termijn; Gelet op het uitblijven van advies binnen deze termijn;
Gelet op artikel 84, § 4, lid 2, van de wetten op de Raad van State, Gelet op artikel 84, § 4, lid 2, van de wetten op de Raad van State,
gecoördineerd op 12 januari 1973, gecoördineerd op 12 januari 1973,
Besluit : Besluit :
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit ministerieel besluit wordt

Artikel 1.Voor de toepassing van dit ministerieel besluit wordt

verstaan onder: verstaan onder:
1° het decreet van 21 december 2016: het decreet van 21 december 2016 1° het decreet van 21 december 2016: het decreet van 21 december 2016
houdende de toekenning van steun via een in het Waalse Gewest houdende de toekenning van steun via een in het Waalse Gewest
geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en kleine en geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en kleine en
middelgrote ondernemingen, ter bevordering van het ondernemerschap of middelgrote ondernemingen, ter bevordering van het ondernemerschap of
de groei, en strekkende de oprichting van een databank van authentieke de groei, en strekkende de oprichting van een databank van authentieke
bronnen die verbonden is met die geïntegreerde portefeuille; bronnen die verbonden is met die geïntegreerde portefeuille;
2° het besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017 : het 2° het besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017 : het
besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017 houdende besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017 houdende
uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4 van het decreet van 21 uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4 van het decreet van 21
december 2016 houdende de toekenning van steun via een in het Waalse december 2016 houdende de toekenning van steun via een in het Waalse
Gewest geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en kleine Gewest geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en kleine
en middelgrote ondernemingen, ter vergoeding van de diensten ter en middelgrote ondernemingen, ter vergoeding van de diensten ter
bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende de bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende de
oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is
met die geïntegreerde portefeuille; met die geïntegreerde portefeuille;
3° de "SPW EER": de "Service public de Wallonie Economie, Emploi, 3° de "SPW EER": de "Service public de Wallonie Economie, Emploi,
Recherche" (de Waalse Overheidsdienst Economie, Tewerkstelling, Recherche" (de Waalse Overheidsdienst Economie, Tewerkstelling,
Onderzoek); Onderzoek);
4° webplatform : de webapplicatie, bedoeld in artikel 1, § 1, lid 1, 4° webplatform : de webapplicatie, bedoeld in artikel 1, § 1, lid 1,
6°, van het decreet van 21 december 2016, toegankelijk op het adres 6°, van het decreet van 21 december 2016, toegankelijk op het adres
www.cheques-entreprises.be; www.cheques-entreprises.be;
5° onderneming: de onderneming bedoeld in artikel 1, § 1, lid 1, 2°, 5° onderneming: de onderneming bedoeld in artikel 1, § 1, lid 1, 2°,
van het decreet van 21 december 2016 en die niet onder de volgende van het decreet van 21 december 2016 en die niet onder de volgende
sectoren valt : sectoren valt :
a) de sector visvangst en aquacultuur (NACE-BEL-code : 03.); a) de sector visvangst en aquacultuur (NACE-BEL-code : 03.);
b) de sector primaire productie van landbouwproducten (NACE-BEL-code : b) de sector primaire productie van landbouwproducten (NACE-BEL-code :
01.1 tot 01.5). 01.1 tot 01.5).
6° Verordening (EU) nr. 1303/2013: Verordening (EU) nr. 1303/2013 van 6° Verordening (EU) nr. 1303/2013: Verordening (EU) nr. 1303/2013 van
het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 houdende het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 houdende
gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor Regionale gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor Regionale
Ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds, het Ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds, het
Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling, het Europees Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling, het Europees
Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij, houdende algemene bepalingen Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij, houdende algemene bepalingen
inzake het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, het Europees inzake het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, het Europees
Sociaal Fonds, het Cohesiefonds en het Europees Fonds voor Maritieme Sociaal Fonds, het Cohesiefonds en het Europees Fonds voor Maritieme
Zaken en Visserij, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. Zaken en Visserij, en tot intrekking van Verordening (EG) nr.
1083/2006 van de Raad en de daaruit voortvloeiende gedelegeerde 1083/2006 van de Raad en de daaruit voortvloeiende gedelegeerde
handelingen; handelingen;
7° Verordening (EU) nr. 1301/2013: verordening (EU) nr. 1301/2013 van 7° Verordening (EU) nr. 1301/2013: verordening (EU) nr. 1301/2013 van
het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 betreffende het het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 betreffende het
Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de specifieke bepalingen Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de specifieke bepalingen
met betrekking tot de doelstelling "Investeren in groei en met betrekking tot de doelstelling "Investeren in groei en
werkgelegenheid" en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1080/2006; werkgelegenheid" en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1080/2006;
8° de programmeringsdocumenten : het Operationeel programma en de 8° de programmeringsdocumenten : het Operationeel programma en de
Aanvulling op de programmering van het OP EFRO "Wallonie-2020.EU", Aanvulling op de programmering van het OP EFRO "Wallonie-2020.EU",
beschikbaar op de website http://europe.wallonie.be. beschikbaar op de website http://europe.wallonie.be.

Art. 2.§ 1. De steun toegekend in het kader van dit besluit betreft

Art. 2.§ 1. De steun toegekend in het kader van dit besluit betreft

de geïntegreerde portefeuille met betrekking tot de thematiek de geïntegreerde portefeuille met betrekking tot de thematiek
"innovatie". Die thematiek omvat twee cheques : "innovatie". Die thematiek omvat twee cheques :
1° de technologiecheque; 1° de technologiecheque;
2° de cheque "intellectuele eigendom". 2° de cheque "intellectuele eigendom".
§ 2. De dossiers in verband met de steun van het geïntegreerd § 2. De dossiers in verband met de steun van het geïntegreerd
portfolio worden behandeld door de personeelsleden van niveau A, B, C portfolio worden behandeld door de personeelsleden van niveau A, B, C
of D zoals omschreven in het besluit van de Waalse Regering van 18 of D zoals omschreven in het besluit van de Waalse Regering van 18
december 2003 houdende de Waalse Ambtenarencode, aangewezen door de december 2003 houdende de Waalse Ambtenarencode, aangewezen door de
Directeur-Generaal van de "SPW EER". Directeur-Generaal van de "SPW EER".
De beslissing over de ontvankelijkheid van de betaling, de controle en De beslissing over de ontvankelijkheid van de betaling, de controle en
invordering van de steun van het geïntegreerd portfolio wordt genomen invordering van de steun van het geïntegreerd portfolio wordt genomen
door elk personeelslid van niveau A zoals omschreven in het besluit door elk personeelslid van niveau A zoals omschreven in het besluit
van de Waalse Regering van 18 december 2003 houdende de Waalse van de Waalse Regering van 18 december 2003 houdende de Waalse
Ambtenarencode, aangewezen door de Directeur-Generaal van de "SPW Ambtenarencode, aangewezen door de Directeur-Generaal van de "SPW
EER". EER".
HOOFDSTUK II. - Gemeenschappelijke bepalingen betreffende de cheques HOOFDSTUK II. - Gemeenschappelijke bepalingen betreffende de cheques
uit de thematiek "innovatie" uit de thematiek "innovatie"

Art. 3.De door het platform gegenereerde chequeaanvraag van de

Art. 3.De door het platform gegenereerde chequeaanvraag van de

onderneming wordt gedagtekend en ondertekend. onderneming wordt gedagtekend en ondertekend.
De door het platform gegenereerde overeenkomst tussen onderneming en De door het platform gegenereerde overeenkomst tussen onderneming en
dienstverlener wordt gedagtekend en ondertekend en kan aangevuld dienstverlener wordt gedagtekend en ondertekend en kan aangevuld
worden met elementen die specifiek zijn voor de gevraagde steun, worden met elementen die specifiek zijn voor de gevraagde steun,
bepaald door de "SPW EER". bepaald door de "SPW EER".
Het de-minimisattest, die op het platform gedownload kan worden, wordt Het de-minimisattest, die op het platform gedownload kan worden, wordt
gedagtekend en ondertekend, en wordt eveneens bij de overeenkomst gedagtekend en ondertekend, en wordt eveneens bij de overeenkomst
gevoegd. gevoegd.
Het door het platform gegenereerde prestatieverslag wordt gedagtekend Het door het platform gegenereerde prestatieverslag wordt gedagtekend
en ondertekend en kan aangevuld worden met elementen die specifiek en ondertekend en kan aangevuld worden met elementen die specifiek
zijn voor de gevraagde steun, bepaald door "DGO6". zijn voor de gevraagde steun, bepaald door "DGO6".
De onderneming voegt bij de overeenkomst het op het platform te De onderneming voegt bij de overeenkomst het op het platform te
downloaden KMO-attest, gedagtekend en ondertekend. downloaden KMO-attest, gedagtekend en ondertekend.

Art. 4.Het percentage van de steun met betrekking tot de in

Art. 4.Het percentage van de steun met betrekking tot de in

aanmerking komende kosten van de innovatiecheques bedraagt aanmerking komende kosten van de innovatiecheques bedraagt
vijfenzeventig procent. vijfenzeventig procent.
Het totaal bedrag van de overheidssteun dat per begunstigde over een Het totaal bedrag van de overheidssteun dat per begunstigde over een
periode van drie jaar in het kader van de cheques "innovatie" periode van drie jaar in het kader van de cheques "innovatie"
toegekend wordt, is beperkt tot 90.000 euro. toegekend wordt, is beperkt tot 90.000 euro.

Art. 5.In geval van uitputting van de begrotingskredieten of

Art. 5.In geval van uitputting van de begrotingskredieten of

stopzetting van de in artikelen 6, § 1, lid 2 en 9, § 1, tweede lid, stopzetting van de in artikelen 6, § 1, lid 2 en 9, § 1, tweede lid,
bedoelde financiering wordt het in artikelen 6, § 4 en 9, § 4 bedoelde bedoelde financiering wordt het in artikelen 6, § 4 en 9, § 4 bedoelde
percentage van de steun verlaagd tot vijftig procent. percentage van de steun verlaagd tot vijftig procent.
HOOFDSTUK III. - Technologiecheque HOOFDSTUK III. - Technologiecheque

Art. 6.§ 1. De technologiecheque strekt ertoe, het onderzoek, de

Art. 6.§ 1. De technologiecheque strekt ertoe, het onderzoek, de

technologische ontwikkeling en de innovatie te versterken door de technologische ontwikkeling en de innovatie te versterken door de
investeringen van de ondernemingen te begunstigen in R&D, door banden investeringen van de ondernemingen te begunstigen in R&D, door banden
en samenwerkingsverbanden te ontwikkelen tussen de ondernemingen, de en samenwerkingsverbanden te ontwikkelen tussen de ondernemingen, de
R&D-centra en de sector van het hoger onderwijs. R&D-centra en de sector van het hoger onderwijs.
De technologiecheque wordt medegefinancierd door de Europese Unie in De technologiecheque wordt medegefinancierd door de Europese Unie in
het kader van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). het kader van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).
Dit valt onder Verordening (EU) nr. 1303/2013, Verordening (EU) nr. Dit valt onder Verordening (EU) nr. 1303/2013, Verordening (EU) nr.
1301/2013 en de programmeringsdocumenten. 1301/2013 en de programmeringsdocumenten.
De in aanmerking komende kosten die door de technologiecheque gedekt De in aanmerking komende kosten die door de technologiecheque gedekt
worden, vallen onder de pijlers "advisering" en "coaching" van de worden, vallen onder de pijlers "advisering" en "coaching" van de
elektronische portefeuille van de onderneming. elektronische portefeuille van de onderneming.
§ 2. De types kosten die in aanmerking komen via de technologiecheque § 2. De types kosten die in aanmerking komen via de technologiecheque
zijn de kosten betreffende: zijn de kosten betreffende:
1° de verkennende fase : 1° de verkennende fase :
a) verruimde technologische sturing (behalve digitale technologieën); a) verruimde technologische sturing (behalve digitale technologieën);
b) voorafgaande tests, berekeningen en analyses; b) voorafgaande tests, berekeningen en analyses;
2° de technische haalbaarheidsfase : 2° de technische haalbaarheidsfase :
a) gehele of gedeeltelijke uitvoering van een bestek met het oog op a) gehele of gedeeltelijke uitvoering van een bestek met het oog op
het ontwerpen en/of het aanpassen van producten, procédés en diensten, het ontwerpen en/of het aanpassen van producten, procédés en diensten,
evenals de bijstand bij de keuze van één of meerdere dienstverleners; evenals de bijstand bij de keuze van één of meerdere dienstverleners;
b) bekrachtiging van het procédé, het product of de dienst ontwikkeld b) bekrachtiging van het procédé, het product of de dienst ontwikkeld
via de uitvoering van tests en analyses, energiebalansen, de via de uitvoering van tests en analyses, energiebalansen, de
uitwerking van specifieke controlemethodes, de optimalisering van uitwerking van specifieke controlemethodes, de optimalisering van
testprotocollen en hun bekrachtiging; testprotocollen en hun bekrachtiging;
c) de ontwikkeling van prototypes voor de verwezenlijking van c) de ontwikkeling van prototypes voor de verwezenlijking van
laboratoriumtests; laboratoriumtests;
d) onderzoekswerken in verband met de aanpassing van de resultaten aan d) onderzoekswerken in verband met de aanpassing van de resultaten aan
de specifieke kenmerken van de onderneming in het geval van de specifieke kenmerken van de onderneming in het geval van
technologietransfers; technologietransfers;
3° de ontwikkelingsfase van nieuwe producten, procédés en diensten : 3° de ontwikkelingsfase van nieuwe producten, procédés en diensten :
a) uitvoering van studies voor de evaluatie van de levenscyclus van a) uitvoering van studies voor de evaluatie van de levenscyclus van
nieuwe producten en de impact in termen van duurzame ontwikkeling van nieuwe producten en de impact in termen van duurzame ontwikkeling van
de ontwikkelde procédés, producten en diensten; de ontwikkelde procédés, producten en diensten;
b) begeleiding bij het voorbereiden van de industrialisering : steun b) begeleiding bij het voorbereiden van de industrialisering : steun
bij het uitwerken van het technisch bestek, het ontwerpen van het bij het uitwerken van het technisch bestek, het ontwerpen van het
productieschema en het technisch vestigingsschema, bij het uitwerken productieschema en het technisch vestigingsschema, bij het uitwerken
van de packaging. van de packaging.
De prestaties moeten volledig in het kader van de slimme De prestaties moeten volledig in het kader van de slimme
specialisatiestrategie passen (S3), goedgekeurd door de Waalse specialisatiestrategie passen (S3), goedgekeurd door de Waalse
Regering van 3 september 2015. Regering van 3 september 2015.
De geselecteerde projecten dragen bij tot de verwachte resultaten van De geselecteerde projecten dragen bij tot de verwachte resultaten van
maatregel 2.2.1.2 van het Operationeel programma 2014-2020 van het maatregel 2.2.1.2 van het Operationeel programma 2014-2020 van het
EFRO. EFRO.
De potentiële positieve impact zowel op de actoren van de onderneming De potentiële positieve impact zowel op de actoren van de onderneming
als op de prestaties van de onderneming in termen van als op de prestaties van de onderneming in termen van
concurrentievermogen, innovatie, duurzame ontwikkeling of gelijke concurrentievermogen, innovatie, duurzame ontwikkeling of gelijke
kansen zal door de begunstigde bewezen moeten worden. kansen zal door de begunstigde bewezen moeten worden.
Voorrang zal gegeven worden aan projecten waarvan de resultaten of de Voorrang zal gegeven worden aan projecten waarvan de resultaten of de
meetbare gevolgen in de korte of middellange termijn passen, zonder de meetbare gevolgen in de korte of middellange termijn passen, zonder de
duur van de programmering te overschrijden. duur van de programmering te overschrijden.
§ 3. De in paragraaf 2 bedoelde in aanmerking komende kosten mogen § 3. De in paragraaf 2 bedoelde in aanmerking komende kosten mogen
niet identiek noch terugkerend zijn. niet identiek noch terugkerend zijn.
De dienstverleningen met betrekking tot de in aanmerking komende De dienstverleningen met betrekking tot de in aanmerking komende
kosten bedoeld in paragraaf 2 moeten binnen de twaalf maanden na de kosten bedoeld in paragraaf 2 moeten binnen de twaalf maanden na de
ontvankelijkheid van het dossier uitgevoerd worden. ontvankelijkheid van het dossier uitgevoerd worden.
Elke prestatie die meer dan 4.000 euro kost is onderworpen aan een Elke prestatie die meer dan 4.000 euro kost is onderworpen aan een
gedetailleerde kostenraming die bij de aanvraag gevoegd wordt. In dit gedetailleerde kostenraming die bij de aanvraag gevoegd wordt. In dit
geval bevat het prestatieverslag de belangrijkste taken die uitgevoerd geval bevat het prestatieverslag de belangrijkste taken die uitgevoerd
zijn, met de timesheet en de gedetailleerde resultaten die bereikt zijn, met de timesheet en de gedetailleerde resultaten die bereikt
zijn. zijn.
§ 4. De steun vertegenwoordigt vijfenzeventig procent van het § 4. De steun vertegenwoordigt vijfenzeventig procent van het
totaalbedrag van de in aanmerking komende kosten en het maximumbedrag totaalbedrag van de in aanmerking komende kosten en het maximumbedrag
van de overheidssteun in de tenlasteneming van de in aanmerking van de overheidssteun in de tenlasteneming van de in aanmerking
komende kosten bedoeld in paragraaf 2, bedraagt 45.000 euro, per komende kosten bedoeld in paragraaf 2, bedraagt 45.000 euro, per
periode van drie jaar en per onderneming. periode van drie jaar en per onderneming.
§ 5. Worden uitgesloten van de in aanmerking komende kosten : § 5. Worden uitgesloten van de in aanmerking komende kosten :
1° terugkerende maatregelen of testen; 1° terugkerende maatregelen of testen;
2° het in overeenstemming brengen van ontwikkelde producten, procédés 2° het in overeenstemming brengen van ontwikkelde producten, procédés
of diensten; of diensten;
3° de metingen of tests voor producten die niet eigen zijn aan de 3° de metingen of tests voor producten die niet eigen zijn aan de
begunstigde; begunstigde;
4° de metingen of tests die niet tegen de marktprijs gefactureerd 4° de metingen of tests die niet tegen de marktprijs gefactureerd
worden. worden.

Art. 7.§ 1. De dienstverleners, waarvan de lijst op het webplatform

Art. 7.§ 1. De dienstverleners, waarvan de lijst op het webplatform

beschikbaar is, zijn : beschikbaar is, zijn :
1° erkende onderzoekscentra in de zin van het besluit van de Waalse 1° erkende onderzoekscentra in de zin van het besluit van de Waalse
Regering van 18 september 2008 betreffende de steun voor onderzoek, Regering van 18 september 2008 betreffende de steun voor onderzoek,
ontwikkeling en innovatie in Wallonië; ontwikkeling en innovatie in Wallonië;
2° onderzoekscentra die over een eigen rechtspersoonlijkheid 2° onderzoekscentra die over een eigen rechtspersoonlijkheid
beschikken, die afhangt van één of meerdere hogescholen bedoeld bij beschikken, die afhangt van één of meerdere hogescholen bedoeld bij
het decreet van de Franse Gemeenschap van 5 augustus 1995 tot het decreet van de Franse Gemeenschap van 5 augustus 1995 tot
vaststelling van de algemene organisatie van het hoger onderwijs in vaststelling van de algemene organisatie van het hoger onderwijs in
hogescholen en bij het decreet van de Raad van de Duitstalige hogescholen en bij het decreet van de Raad van de Duitstalige
Gemeenschap van 27 juni 2005 houdende oprichting van een autonome Gemeenschap van 27 juni 2005 houdende oprichting van een autonome
hogeschool. hogeschool.
Overeenkomstig artikel 10 van het decreet van 21 december 2016 en Overeenkomstig artikel 10 van het decreet van 21 december 2016 en
artikelen 12 tot 14 van het besluit van de Waalse regering van 23 artikelen 12 tot 14 van het besluit van de Waalse regering van 23
februari 2017 mogen enkel door de "SPW EER" gelabelde dienstverleners, februari 2017 mogen enkel door de "SPW EER" gelabelde dienstverleners,
na advies van het referentiecentrum, de dienstverleningen met na advies van het referentiecentrum, de dienstverleningen met
betrekking tot de technologiecheque uitvoeren. betrekking tot de technologiecheque uitvoeren.
De dienstverlener kan bepaalde onderdelen van de prestatie enkel in De dienstverlener kan bepaalde onderdelen van de prestatie enkel in
onderaanneming geven indien dit nodig is voor de zorgvuldige onderaanneming geven indien dit nodig is voor de zorgvuldige
uitvoering ervan en indien hij niet in staat is dit zelf uit te uitvoering ervan en indien hij niet in staat is dit zelf uit te
voeren. De in onderaanneming gegeven onderdelen mogen niet meer dan voeren. De in onderaanneming gegeven onderdelen mogen niet meer dan
vijftien procent van de prijs van de prestatie vertegenwoordigen. De vijftien procent van de prijs van de prestatie vertegenwoordigen. De
dienstverlener stelt in de loop van de prestatie documenten op zodat dienstverlener stelt in de loop van de prestatie documenten op zodat
hij kan bewijzen dat de dienstverlening volledig en in overeenstemming hij kan bewijzen dat de dienstverlening volledig en in overeenstemming
uitgevoerd is. uitgevoerd is.

Art. 8.§ 1. De dienstverlener voert een algemene en analytische

Art. 8.§ 1. De dienstverlener voert een algemene en analytische

boekhouding van zijn activiteiten die het mogelijk maakt om voor elke boekhouding van zijn activiteiten die het mogelijk maakt om voor elke
dienstverlening die door een of meer technologiecheque gedekt wordt, dienstverlening die door een of meer technologiecheque gedekt wordt,
de herkomst wat de klant of de geldschieter betreft te bepalen, alsook de herkomst wat de klant of de geldschieter betreft te bepalen, alsook
de toewijzing, wat de dienstverlening betreft, van elk van de de toewijzing, wat de dienstverlening betreft, van elk van de
geregistreerde producten. geregistreerde producten.
§ 2. De dienstverlener reageert positief en binnen een redelijke § 2. De dienstverlener reageert positief en binnen een redelijke
termijn op elk verzoek van de autoriteiten die toezicht houden op de termijn op elk verzoek van de autoriteiten die toezicht houden op de
regeling inzake technologiecheques. Op verzoek van die autoriteiten regeling inzake technologiecheques. Op verzoek van die autoriteiten
verwelkomt hij kosteloos in zijn installaties toezichtinspecties in verwelkomt hij kosteloos in zijn installaties toezichtinspecties in
verband met een reeks dossiers waarin hij de prestaties uitvoert of verband met een reeks dossiers waarin hij de prestaties uitvoert of
uitgevoerd heeft. uitgevoerd heeft.
§ 3. De dienstverlener bewaart alle documenten, al dan niet § 3. De dienstverlener bewaart alle documenten, al dan niet
boekhoudkundig, met betrekking tot de dossiers inzake boekhoudkundig, met betrekking tot de dossiers inzake
technologiecheques waarin hij de prestaties uitgevoerd heeft, zolang technologiecheques waarin hij de prestaties uitgevoerd heeft, zolang
de "SPW EER" hem niet uitdrukkelijk vrijgesteld heeft van de de "SPW EER" hem niet uitdrukkelijk vrijgesteld heeft van de
verplichting om deze te bewaren. verplichting om deze te bewaren.
HOOFDSTUK IV. - Cheque "intellectuele eigendom" HOOFDSTUK IV. - Cheque "intellectuele eigendom"

Art. 9.§ 1. De cheque "intellectuele eigendom" heeft als doel het

Art. 9.§ 1. De cheque "intellectuele eigendom" heeft als doel het

gebruik van de wetenschappelijke en strategische informatie in verband gebruik van de wetenschappelijke en strategische informatie in verband
met octrooien, met het oog op de technologische ontwikkeling, te met octrooien, met het oog op de technologische ontwikkeling, te
bevorderen. bevorderen.
Deze cheque wordt medegefinancierd door de Europese Unie in het kader Deze cheque wordt medegefinancierd door de Europese Unie in het kader
van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Dit valt van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Dit valt
onder Verordening (EU) nr. 1303/2013, Verordening (EU) nr. 1301/2013 onder Verordening (EU) nr. 1303/2013, Verordening (EU) nr. 1301/2013
en de programmeringsdocumenten. en de programmeringsdocumenten.
De in aanmerking komende kosten gedekt door de cheque "intellectuele De in aanmerking komende kosten gedekt door de cheque "intellectuele
eigendom" vallen onder de pijler "advies" van het elektronische eigendom" vallen onder de pijler "advies" van het elektronische
portfolio van de onderneming. portfolio van de onderneming.
§ 2. De soorten kosten die in aanmerking komen met betrekking tot de § 2. De soorten kosten die in aanmerking komen met betrekking tot de
cheque "intellectuele eigendom" zijn de kosten betreffende : cheque "intellectuele eigendom" zijn de kosten betreffende :
1° het onderzoek naar vernieuwing met het oog op octrooieerbaarheid; 1° het onderzoek naar vernieuwing met het oog op octrooieerbaarheid;
2° het onderzoek met het oog op de exploitatievrijheid; 2° het onderzoek met het oog op de exploitatievrijheid;
3° het onderzoek voor tegenstelling; 3° het onderzoek voor tegenstelling;
4° de state-of-the-art; 4° de state-of-the-art;
5° de cartografie octrooi; 5° de cartografie octrooi;
6° de invoering van een technologische bewaking. 6° de invoering van een technologische bewaking.
Wat punt 1° betreft wordt het onderzoek gevoerd vóór het indienen van Wat punt 1° betreft wordt het onderzoek gevoerd vóór het indienen van
een octrooiaanvraag en maakt het mogelijk te bepalen of de uitvinding een octrooiaanvraag en maakt het mogelijk te bepalen of de uitvinding
octrooieerbaar is en of die vóór een kritische datum bekendgemaakt is. octrooieerbaar is en of die vóór een kritische datum bekendgemaakt is.
Dit onderzoek bestaat erin om de stand van de techniek te bepalen met Dit onderzoek bestaat erin om de stand van de techniek te bepalen met
een maximale overheidssteun van 3000 euro per prestatie. een maximale overheidssteun van 3000 euro per prestatie.
Wat punt 2° betreft gaat het onderzoek na of een product of een Wat punt 2° betreft gaat het onderzoek na of een product of een
procédé exploitatievrij is op de markt. Het moet worden uitgevoerd op procédé exploitatievrij is op de markt. Het moet worden uitgevoerd op
het ogenblik dat de technische karakterisering van het product, van het ogenblik dat de technische karakterisering van het product, van
het procédé, van de samenstelling,... stopgezet is, idealiter juist het procédé, van de samenstelling,... stopgezet is, idealiter juist
voor het op de markt brengen. De maximale overheidssteun bedraagt voor het op de markt brengen. De maximale overheidssteun bedraagt
6.000 euro per prestatie. 6.000 euro per prestatie.
Wat punt 3° betreft heeft het onderzoek tot doel documenten te Wat punt 3° betreft heeft het onderzoek tot doel documenten te
identificeren die de uitvinding beschermd door een verleend octrooi identificeren die de uitvinding beschermd door een verleend octrooi
zouden kunnen voorzien van een vroegere datum. Het beoogt dus het zouden kunnen voorzien van een vroegere datum. Het beoogt dus het
ongeldig maken van de eisen in verband met de stand van de techniek ongeldig maken van de eisen in verband met de stand van de techniek
met een maximale overheidssteun van 6.000 euro per prestatie. met een maximale overheidssteun van 6.000 euro per prestatie.
Wat punt 4° betreft gaat het om een volledig onderzoek van alle Wat punt 4° betreft gaat het om een volledig onderzoek van alle
octrooien en documenten van de literatuur (buiten de octrooien). Het octrooien en documenten van de literatuur (buiten de octrooien). Het
onderzoek brengt niet één enkele uitvinding onder de aandacht, maar onderzoek brengt niet één enkele uitvinding onder de aandacht, maar
het verzamelt alle referenties die betrekking hebben op een bepaald het verzamelt alle referenties die betrekking hebben op een bepaald
technisch domein met een maximale overheidssteun van 3.000 euro per technisch domein met een maximale overheidssteun van 3.000 euro per
prestatie. prestatie.
Wat punt 5° betreft gaat het om een diepgaande analyse van octrooi en Wat punt 5° betreft gaat het om een diepgaande analyse van octrooi en
niet-octrooi referenties tot ondersteuning van de strategische niet-octrooi referenties tot ondersteuning van de strategische
besluitvorming inzake business met een maximale overheidssteun van besluitvorming inzake business met een maximale overheidssteun van
7.500 euro per prestatie. 7.500 euro per prestatie.
Wat punt 6° betreft gaat het om de stap voor de opbouw van een Wat punt 6° betreft gaat het om de stap voor de opbouw van een
technologische bewaking met inbegrip van de octrooien en aangepast aan technologische bewaking met inbegrip van de octrooien en aangepast aan
de business van de vragende onderneming zonder evenwel de opvolging de business van de vragende onderneming zonder evenwel de opvolging
ervan te verzekeren met een maximale overheidssteun van 1.500 euro per ervan te verzekeren met een maximale overheidssteun van 1.500 euro per
prestatie. prestatie.
De prestaties passen volledig in het kader van de slimme De prestaties passen volledig in het kader van de slimme
specialisatiestrategie S3), goedgekeurd door de Waalse Regering van 3 specialisatiestrategie S3), goedgekeurd door de Waalse Regering van 3
september 2015. september 2015.
De geselecteerde projecten dragen bij tot de verwachte resultaten van De geselecteerde projecten dragen bij tot de verwachte resultaten van
maatregel 2.2.1.2 van het Operationeel programma 2014-2020 van het maatregel 2.2.1.2 van het Operationeel programma 2014-2020 van het
EFRO. EFRO.
De potentiële positieve impact zowel op de actoren van de onderneming De potentiële positieve impact zowel op de actoren van de onderneming
als op de prestaties ervan in termen van concurrentievermogen, als op de prestaties ervan in termen van concurrentievermogen,
innovatie, duurzame ontwikkeling of gelijke kansen zal door de innovatie, duurzame ontwikkeling of gelijke kansen zal door de
begunstigde bewezen moeten worden. begunstigde bewezen moeten worden.
Voorrang zal gegeven worden aan projecten waarvan de resultaten of de Voorrang zal gegeven worden aan projecten waarvan de resultaten of de
meetbare gevolgen in de korte of middellange termijn passen, zonder de meetbare gevolgen in de korte of middellange termijn passen, zonder de
duur van de programmering te overschrijden. duur van de programmering te overschrijden.
§ 3. De in paragraaf 2 bedoelde in aanmerking komende kosten mogen § 3. De in paragraaf 2 bedoelde in aanmerking komende kosten mogen
niet identiek noch terugkerend zijn. niet identiek noch terugkerend zijn.
De dienstverleningen met betrekking tot de in aanmerking komende De dienstverleningen met betrekking tot de in aanmerking komende
kosten bedoeld in paragraaf 2 moeten binnen de zes maanden na de kosten bedoeld in paragraaf 2 moeten binnen de zes maanden na de
ontvankelijkheid van het dossier uitgevoerd worden. ontvankelijkheid van het dossier uitgevoerd worden.
Elke prestatie die meer dan 4.000 euro kost is onderworpen aan een Elke prestatie die meer dan 4.000 euro kost is onderworpen aan een
gedetailleerde kostenraming die bij de aanvraag gevoegd wordt. In dit gedetailleerde kostenraming die bij de aanvraag gevoegd wordt. In dit
geval bevat het prestatieverslag de belangrijkste taken die uitgevoerd geval bevat het prestatieverslag de belangrijkste taken die uitgevoerd
zijn, met de timesheet en de gedetailleerde resultaten die bereikt zijn, met de timesheet en de gedetailleerde resultaten die bereikt
zijn. zijn.
§ 4. De steun vertegenwoordigt vijfenzeventig procent van het § 4. De steun vertegenwoordigt vijfenzeventig procent van het
totaalbedrag van de in aanmerking komende kosten en het maximumbedrag totaalbedrag van de in aanmerking komende kosten en het maximumbedrag
van de overheidssteun in de tenlasteneming van de in aanmerking van de overheidssteun in de tenlasteneming van de in aanmerking
komende kosten bedoeld in paragraaf 2, bedraagt 45.000 euro, per komende kosten bedoeld in paragraaf 2, bedraagt 45.000 euro, per
periode van drie jaar en per onderneming. periode van drie jaar en per onderneming.

Art. 10.De dienstverleners zijn de volgende :

Art. 10.De dienstverleners zijn de volgende :

1° de Dienst voor de intellectuele eigendom (DIE); 1° de Dienst voor de intellectuele eigendom (DIE);
2° een octrooi-informatiecentrum of PATent LIBrary (PATLIB); 2° een octrooi-informatiecentrum of PATent LIBrary (PATLIB);
3° een erkende mandataris inzake uitvindingsoctrooien; 3° een erkende mandataris inzake uitvindingsoctrooien;
4° een deskundige in de octrooi-informatie (Prior Experience 4° een deskundige in de octrooi-informatie (Prior Experience
Recognition) erkend door het Europees Octrooibureau (EOB). Recognition) erkend door het Europees Octrooibureau (EOB).
Overeenkomstig artikel 10 van het decreet van 21 december 2016 en Overeenkomstig artikel 10 van het decreet van 21 december 2016 en
artikelen 12 tot 14 van het besluit van de Waalse regering van 23 artikelen 12 tot 14 van het besluit van de Waalse regering van 23
februari 2017 mogen enkel door de "SPW EER" gelabelde dienstverleners, februari 2017 mogen enkel door de "SPW EER" gelabelde dienstverleners,
na advies van het referentiecentrum, de dienstverleningen met na advies van het referentiecentrum, de dienstverleningen met
betrekking tot de cheque "intellectuele eigendom" uitvoeren. betrekking tot de cheque "intellectuele eigendom" uitvoeren.
De dienstverlener mag de prestatie niet uitbesteden en stelt in de De dienstverlener mag de prestatie niet uitbesteden en stelt in de
loop van de prestatie documenten op zodat hij kan bewijzen dat de loop van de prestatie documenten op zodat hij kan bewijzen dat de
dienstverlening volledig en in overeenstemming uitgevoerd is. dienstverlening volledig en in overeenstemming uitgevoerd is.

Art. 11.§ 1. De dienstverlener voert een algemene en analytische

Art. 11.§ 1. De dienstverlener voert een algemene en analytische

boekhouding van zijn activiteiten die het mogelijk maakt om voor elke boekhouding van zijn activiteiten die het mogelijk maakt om voor elke
dienstverlening die door een of meer cheque "intellectuele eigendom" dienstverlening die door een of meer cheque "intellectuele eigendom"
gedekt wordt, de herkomst wat de klant of de geldschieter betreft te gedekt wordt, de herkomst wat de klant of de geldschieter betreft te
bepalen, alsook de toewijzing, wat de dienstverlening betreft, van elk bepalen, alsook de toewijzing, wat de dienstverlening betreft, van elk
van de geregistreerde producten. van de geregistreerde producten.
§ 2. De dienstverlener reageert positief en binnen een redelijke § 2. De dienstverlener reageert positief en binnen een redelijke
termijn op elk verzoek van de autoriteiten die toezicht houden op de termijn op elk verzoek van de autoriteiten die toezicht houden op de
regeling inzake de cheque "intellectuele eigendom". Op verzoek van die regeling inzake de cheque "intellectuele eigendom". Op verzoek van die
autoriteiten verwelkomt hij kosteloos in zijn installaties autoriteiten verwelkomt hij kosteloos in zijn installaties
toezichtinspecties in verband met een reeks dossiers waarin hij de toezichtinspecties in verband met een reeks dossiers waarin hij de
prestaties uitvoert of uitgevoerd heeft. prestaties uitvoert of uitgevoerd heeft.
§ 3. De dienstverlener bewaart alle documenten, al dan niet § 3. De dienstverlener bewaart alle documenten, al dan niet
boekhoudkundig, met betrekking tot de dossiers inzake de cheques boekhoudkundig, met betrekking tot de dossiers inzake de cheques
"intellectuele eigendom" waarin hij de prestaties uitgevoerd heeft, "intellectuele eigendom" waarin hij de prestaties uitgevoerd heeft,
zolang de "SPW EER" hem niet uitdrukkelijk vrijgesteld heeft van de zolang de "SPW EER" hem niet uitdrukkelijk vrijgesteld heeft van de
verplichting om deze te bewaren. verplichting om deze te bewaren.
HOOFDSTUK V. - Slotbepaling HOOFDSTUK V. - Slotbepaling

Art. 12.Dit besluit treedt in werking op 8 april 2019.

Art. 12.Dit besluit treedt in werking op 8 april 2019.

Namen, 4 april 2019. Namen, 4 april 2019.
P.-Y. JEHOLET P.-Y. JEHOLET
^