Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Ministerieel Besluit van 01/10/2013
← Terug naar "Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013 tot toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse Gewest "
Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013 tot toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse Gewest Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013 tot toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse Gewest
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
Economie, Wetenschap en Innovatie Economie, Wetenschap en Innovatie
1 OKTOBER 2013. - Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit 1 OKTOBER 2013. - Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit
van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013 tot toekenning van van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013 tot toekenning van
strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse
Gewest Gewest
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en
Plattelandsbeleid, Plattelandsbeleid,
Gelet op het decreet van 16 maart 2012 betreffende het economisch Gelet op het decreet van 16 maart 2012 betreffende het economisch
ondersteuningsbeleid, artikel 10 tot en met 12, artikel 22 tot en met ondersteuningsbeleid, artikel 10 tot en met 12, artikel 22 tot en met
24 en artikel 40; 24 en artikel 40;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 maart 2007 tot Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 maart 2007 tot
definitieve goedkeuring van de regionale steunkaart voor de periode definitieve goedkeuring van de regionale steunkaart voor de periode
2007-2013; 2007-2013;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013 tot Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013 tot
toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in
het Vlaamse Gewest; het Vlaamse Gewest;
Gelet op het advies van Inspectie van Financiën, gegeven op 9 Gelet op het advies van Inspectie van Financiën, gegeven op 9
september 2013; september 2013;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari
1973, artikel 3, § 1; 1973, artikel 3, § 1;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid; Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat het van het grootste belang is om het instrumentarium Overwegende dat het van het grootste belang is om het instrumentarium
gerelateerd aan het Nieuw Industrieel Beleid zo snel mogelijk in gerelateerd aan het Nieuw Industrieel Beleid zo snel mogelijk in
werking te laten treden zodat zoveel mogelijk ondernemingen effectief werking te laten treden zodat zoveel mogelijk ondernemingen effectief
aangespoord worden om te investeren en hun personeel op te leiden en aangespoord worden om te investeren en hun personeel op te leiden en
zodoende bij te dragen tot een daadwerkelijke transformatie van de zodoende bij te dragen tot een daadwerkelijke transformatie van de
Vlaamse economie, Vlaamse economie,
Besluit : Besluit :
HOOFDSTUK 1. - Definities HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :

1° Agentschap Ondernemen : intern verzelfstandigd agentschap zonder 1° Agentschap Ondernemen : intern verzelfstandigd agentschap zonder
rechtspersoonlijkheid dat behoort tot het beleidsdomein Economie, rechtspersoonlijkheid dat behoort tot het beleidsdomein Economie,
Wetenschap en Innovatie; Wetenschap en Innovatie;
2° besluit van 19 juli 2013 : het besluit van de Vlaamse Regering van 2° besluit van 19 juli 2013 : het besluit van de Vlaamse Regering van
19 juli 2013 tot toekenning van strategische transformatiesteun aan 19 juli 2013 tot toekenning van strategische transformatiesteun aan
ondernemingen in het Vlaamse Gewest; ondernemingen in het Vlaamse Gewest;
3° decreet van 16 maart 2012 : het decreet van 16 maart 2012 3° decreet van 16 maart 2012 : het decreet van 16 maart 2012
betreffende het economisch ondersteuningsbeleid; betreffende het economisch ondersteuningsbeleid;
4° onderneming : de onderneming, vermeld in artikel 3, 1°, van het 4° onderneming : de onderneming, vermeld in artikel 3, 1°, van het
decreet van 16 maart 2012; decreet van 16 maart 2012;
5° kleine, middelgrote en grote ondernemingen : de ondernemingen, 5° kleine, middelgrote en grote ondernemingen : de ondernemingen,
vermeld in artikel 3, 2°, 3° en 4°, van het decreet van 16 maart 2012; vermeld in artikel 3, 2°, 3° en 4°, van het decreet van 16 maart 2012;
6° regionale steungebieden : de gebieden, vermeld in artikel 3, 7°, 6° regionale steungebieden : de gebieden, vermeld in artikel 3, 7°,
van het decreet van 16 maart 2012; van het decreet van 16 maart 2012;
7° ontvangstmelding : de brief van het Agentschap Ondernemen waarbij 7° ontvangstmelding : de brief van het Agentschap Ondernemen waarbij
wordt bevestigd dat de steunaanvraag goed werd ontvangen en is wordt bevestigd dat de steunaanvraag goed werd ontvangen en is
geregistreerd en waarin de vroegst mogelijke startdatum van het geregistreerd en waarin de vroegst mogelijke startdatum van het
project wordt meegedeeld; project wordt meegedeeld;
8° bevestigingsbrief : de brief van het Agentschap Ondernemen waarbij 8° bevestigingsbrief : de brief van het Agentschap Ondernemen waarbij
wordt bevestigd dat, onder voorbehoud van de uiteindelijke uitkomst wordt bevestigd dat, onder voorbehoud van de uiteindelijke uitkomst
van een gedetailleerd onderzoek, het project ontvankelijk is en aan de van een gedetailleerd onderzoek, het project ontvankelijk is en aan de
vastgestelde voorwaarden voldoet om in aanmerking te komen voor steun; vastgestelde voorwaarden voldoet om in aanmerking te komen voor steun;
9° steun : de steun, vermeld in artikel 3, 5°, van het decreet van 16 9° steun : de steun, vermeld in artikel 3, 5°, van het decreet van 16
maart 2012; maart 2012;
10° steunintensiteit : de intensiteit, vermeld in artikel 3, 6°, van 10° steunintensiteit : de intensiteit, vermeld in artikel 3, 6°, van
het decreet van 16 maart 2012; het decreet van 16 maart 2012;
11° transformatieproject : een gepland veranderingsproces in een 11° transformatieproject : een gepland veranderingsproces in een
onderneming of in een groep van samenwerkende ondernemingen dat onderneming of in een groep van samenwerkende ondernemingen dat
betrekking heeft op de implementatie van de strategie in de processen betrekking heeft op de implementatie van de strategie in de processen
en de organisatie van de onderneming(en) wat betreft innovatie, en de organisatie van de onderneming(en) wat betreft innovatie,
internationalisering en verduurzaming. Een transformatieproject werkt internationalisering en verduurzaming. Een transformatieproject werkt
in op bedrijfspraktijken zoals de implementatie en de vermarkting van in op bedrijfspraktijken zoals de implementatie en de vermarkting van
innovaties, de invoering van nieuwe businessmodellen, de samenwerking innovaties, de invoering van nieuwe businessmodellen, de samenwerking
met andere bedrijven of kennisinstellingen, het bewerken van nieuwe met andere bedrijven of kennisinstellingen, het bewerken van nieuwe
internationale markten met groeipotentieel, het efficiënter werken met internationale markten met groeipotentieel, het efficiënter werken met
materialen en energie en met een meer optimale benutting van het materialen en energie en met een meer optimale benutting van het
menselijk potentieel. Het transformatieproject draagt bij tot een menselijk potentieel. Het transformatieproject draagt bij tot een
duurzame versterking van het economische weefsel in Vlaanderen. Het duurzame versterking van het economische weefsel in Vlaanderen. Het
project moet leiden tot een versterking van de diverse waardeketens of project moet leiden tot een versterking van de diverse waardeketens of
clusters, en moet zorgen voor een duurzame werkgelegenheid. clusters, en moet zorgen voor een duurzame werkgelegenheid.
12° transformatieplan : het plan dat het transformatieproject, vermeld 12° transformatieplan : het plan dat het transformatieproject, vermeld
in artikel 1, 11°, beschrijft, bestaat uit vier aparte onderdelen : in artikel 1, 11°, beschrijft, bestaat uit vier aparte onderdelen :
omschrijving van het transformatieproject zelf, de bijdrage en omschrijving van het transformatieproject zelf, de bijdrage en
effecten ervan op de onderneming, de impact van het effecten ervan op de onderneming, de impact van het
transformatieproject op de Vlaamse economie en de beschrijving van de transformatieproject op de Vlaamse economie en de beschrijving van de
uitwerking van het transformatieproject in termen van management en de uitwerking van het transformatieproject in termen van management en de
kwaliteitsbewaking binnen het project. In het transformatieplan moeten kwaliteitsbewaking binnen het project. In het transformatieplan moeten
de inhoudelijke krachtlijnen, de doelstellingen en de belangrijkste de inhoudelijke krachtlijnen, de doelstellingen en de belangrijkste
mijlpalen van het project zijn uitgewerkt, evenals de timing mijlpalen van het project zijn uitgewerkt, evenals de timing
waarbinnen deze mijlpalen zullen worden gerealiseerd. Ook de waarbinnen deze mijlpalen zullen worden gerealiseerd. Ook de
rentabiliteit en de effectiviteit van het project moeten in het plan rentabiliteit en de effectiviteit van het project moeten in het plan
worden aangetoond; worden aangetoond;
13° beoordelingskader : het kader dat als basis dient voor de 13° beoordelingskader : het kader dat als basis dient voor de
transformatietoets van het ingediende project dat opgenomen is in transformatietoets van het ingediende project dat opgenomen is in
bijlage 1 bij dit besluit en er integraal deel van uitmaakt, bijlage 1 bij dit besluit en er integraal deel van uitmaakt,
bevattende onder meer de beoordelingscriteria en de weging ervan. bevattende onder meer de beoordelingscriteria en de weging ervan.
HOOFDSTUK 2. - Ontvankelijkheidscriteria HOOFDSTUK 2. - Ontvankelijkheidscriteria

Art. 2.Het ingediende dossier is volledig als alle rubrieken zijn

Art. 2.Het ingediende dossier is volledig als alle rubrieken zijn

ingevuld, het formulier ondertekend is en alle vereiste bijlagen zijn ingevuld, het formulier ondertekend is en alle vereiste bijlagen zijn
bijgevoegd. Die bijlagen moeten uiterlijk vijftien werkdagen nadat de bijgevoegd. Die bijlagen moeten uiterlijk vijftien werkdagen nadat de
aanvraag elektronisch is ingediend in het bezit zijn van het aanvraag elektronisch is ingediend in het bezit zijn van het
Agentschap Ondernemen. Agentschap Ondernemen.

Art. 3.Het Agentschap Ondernemen toetst de steunaanvragen individueel

Art. 3.Het Agentschap Ondernemen toetst de steunaanvragen individueel

aan de ontvankelijkheidscriteria zoals vermeld in artikel 21 en 36 van aan de ontvankelijkheidscriteria zoals vermeld in artikel 21 en 36 van
het besluit van 19 juli 2013 en brengt de onderneming schriftelijk op het besluit van 19 juli 2013 en brengt de onderneming schriftelijk op
de hoogte van haar beslissing over de ontvankelijkheid of de hoogte van haar beslissing over de ontvankelijkheid of
onontvankelijkheid, met vermelding van de motivering en de onontvankelijkheid, met vermelding van de motivering en de
beroepsmogelijkheden. beroepsmogelijkheden.
De te behalen ondergrenzen voor de ratio's voor de bepaling van de De te behalen ondergrenzen voor de ratio's voor de bepaling van de
financiële gezondheid van de aanvragende onderneming, vermeld in financiële gezondheid van de aanvragende onderneming, vermeld in
artikel 21, 3°, en artikel 36, 3°, van het besluit van 19 juli 2013, artikel 21, 3°, en artikel 36, 3°, van het besluit van 19 juli 2013,
worden vastgesteld door het Agentschap Ondernemen en op de website worden vastgesteld door het Agentschap Ondernemen en op de website
gepubliceerd. gepubliceerd.
HOOFDSTUK 3. - Beoordeling van het ingediende project HOOFDSTUK 3. - Beoordeling van het ingediende project

Art. 4.§ 1. In uitvoering van artikel 22, § 1 en artikel 37, § 1 van

Art. 4.§ 1. In uitvoering van artikel 22, § 1 en artikel 37, § 1 van

het besluit van 19 juli 2013 voert het Agentschap Ondernemen op de het besluit van 19 juli 2013 voert het Agentschap Ondernemen op de
ontvankelijke aanvragen de transformatietoets uit op basis van het ontvankelijke aanvragen de transformatietoets uit op basis van het
beoordelingskader, vermeld in artikel 1, 13°. beoordelingskader, vermeld in artikel 1, 13°.
Het resultaat van de beoordeling wordt voorgelegd aan de commissie Het resultaat van de beoordeling wordt voorgelegd aan de commissie
strategische steun. Deze commissie komt op regelmatige basis bijeen en strategische steun. Deze commissie komt op regelmatige basis bijeen en
gaat na voor welke opleidingen en investeringen een voldoende mate van gaat na voor welke opleidingen en investeringen een voldoende mate van
strategische transformatie wordt bewezen en doet een gemotiveerd strategische transformatie wordt bewezen en doet een gemotiveerd
steunvoorstel aan de minister, bevoegd voor de economie. steunvoorstel aan de minister, bevoegd voor de economie.
De opleidingen en investeringen dienen verder te gaan dan het louter De opleidingen en investeringen dienen verder te gaan dan het louter
verderzetten van de bestaande activiteiten en moeten betrekking hebben verderzetten van de bestaande activiteiten en moeten betrekking hebben
op het transformatieproject van de onderneming. op het transformatieproject van de onderneming.
§ 2. Het Agentschap Ondernemen onderzoekt eveneens voor welke § 2. Het Agentschap Ondernemen onderzoekt eveneens voor welke
opleidingen en investeringen het stimulerend effect en de noodzaak van opleidingen en investeringen het stimulerend effect en de noodzaak van
de steun voldoende bewezen zijn. de steun voldoende bewezen zijn.
Er wordt nagegaan of de opleidingssteun noodzakelijk is voor de Er wordt nagegaan of de opleidingssteun noodzakelijk is voor de
onderneming om de opleidingen uit te voeren op basis van de criteria, onderneming om de opleidingen uit te voeren op basis van de criteria,
vermeld in de mededeling van de Commissie betreffende de criteria voor vermeld in de mededeling van de Commissie betreffende de criteria voor
de beoordeling van de verenigbaarheid van individueel aan te melden de beoordeling van de verenigbaarheid van individueel aan te melden
staatssteun ten behoeve van opleiding (PB C 188 van 11 augustus 2009, staatssteun ten behoeve van opleiding (PB C 188 van 11 augustus 2009,
blz. 1-5). De steun moet er toe leiden dat de onderneming haar gedrag blz. 1-5). De steun moet er toe leiden dat de onderneming haar gedrag
zodanig wijzigt dat ze meer of betere opleidingen aanbiedt dan ze zodanig wijzigt dat ze meer of betere opleidingen aanbiedt dan ze
zonder de steun zou doen. zonder de steun zou doen.
De ontvankelijke aanvragen voor investeringssteun worden door het De ontvankelijke aanvragen voor investeringssteun worden door het
Agentschap Ondernemen onderzocht op basis van de criteria, vermeld in Agentschap Ondernemen onderzocht op basis van de criteria, vermeld in
de mededeling van de Commissie betreffende de criteria voor diepgaande de mededeling van de Commissie betreffende de criteria voor diepgaande
beoordeling van regionale steun voor grote investeringsprojecten (PB C beoordeling van regionale steun voor grote investeringsprojecten (PB C
223 van 16 september 2009, blz. 3-10). Er wordt nagegaan of de 223 van 16 september 2009, blz. 3-10). Er wordt nagegaan of de
regionale investeringssteun het lokalisatiebeleid van de onderneming regionale investeringssteun het lokalisatiebeleid van de onderneming
beïnvloedt, en of die steun noodzakelijk is voor de onderneming om beïnvloedt, en of die steun noodzakelijk is voor de onderneming om
investeringen uit te voeren in de regionale steungebieden. investeringen uit te voeren in de regionale steungebieden.

Art. 5.In uitvoering van artikel 22, § 2 en artikel 37, § 2 van het

Art. 5.In uitvoering van artikel 22, § 2 en artikel 37, § 2 van het

besluit van 19 juli 2013 is het beoordelingskader, vermeld in artikel besluit van 19 juli 2013 is het beoordelingskader, vermeld in artikel
1, 13°, met de invulling en het gewicht van de beoordelingscriteria 1, 13°, met de invulling en het gewicht van de beoordelingscriteria
opgenomen in bijlage 1 bij dit besluit. opgenomen in bijlage 1 bij dit besluit.
HOOFDSTUK 4. - Toekenning van de bonussteun voor bijkomende HOOFDSTUK 4. - Toekenning van de bonussteun voor bijkomende
tewerkstelling tewerkstelling

Art. 6.§ 1. In uitvoering van artikel 18, § 2 en artikel 33, § 2

Art. 6.§ 1. In uitvoering van artikel 18, § 2 en artikel 33, § 2

wordt de hoogte van de bonussteun bepaald volgens het schema dat wordt de hoogte van de bonussteun bepaald volgens het schema dat
opgenomen is in bijlage 2 bij dit besluit en er integraal deel van opgenomen is in bijlage 2 bij dit besluit en er integraal deel van
uitmaakt. uitmaakt.
§ 2. De beloofde bijkomende tewerkstelling dient binnen een periode § 2. De beloofde bijkomende tewerkstelling dient binnen een periode
van maximaal vijf jaar te rekenen vanaf de startdatum van de van maximaal vijf jaar te rekenen vanaf de startdatum van de
investeringen of de opleidingen te worden gerealiseerd. investeringen of de opleidingen te worden gerealiseerd.
§ 3. De aanvangstewerkstelling wordt bepaald aan de hand van het § 3. De aanvangstewerkstelling wordt bepaald aan de hand van het
aantal personeelsleden tewerkgesteld in het laatste kwartaal voor aantal personeelsleden tewerkgesteld in het laatste kwartaal voor
indiening van de aanvraag. indiening van de aanvraag.
De eindtewerkstelling wordt bepaald aan de hand van het aantal De eindtewerkstelling wordt bepaald aan de hand van het aantal
personeelsleden tewerkgesteld in de periode vermeld in § 2. personeelsleden tewerkgesteld in de periode vermeld in § 2.
De bijkomende tewerkstelling is het verschil tussen de De bijkomende tewerkstelling is het verschil tussen de
eindtewerkstelling en de aanvangstewerkstelling. eindtewerkstelling en de aanvangstewerkstelling.
De tewerkstelling kan geattesteerd worden door een RSZ-attest, een De tewerkstelling kan geattesteerd worden door een RSZ-attest, een
gedetailleerde aangifte bij de RSZ of door een gedetailleerde aangifte gedetailleerde aangifte bij de RSZ of door een gedetailleerde aangifte
bij het Sociaal Secretariaat. bij het Sociaal Secretariaat.
HOOFDSTUK 5. - Beslissingsprocedure HOOFDSTUK 5. - Beslissingsprocedure

Art. 7.Het Agentschap Ondernemen beoordeelt de ontvankelijke

Art. 7.Het Agentschap Ondernemen beoordeelt de ontvankelijke

steunaanvraag overeenkomstig het decreet van 16 maart 2012, het steunaanvraag overeenkomstig het decreet van 16 maart 2012, het
besluit van 19 juli 2013 en dit besluit en legt aan de Vlaamse besluit van 19 juli 2013 en dit besluit en legt aan de Vlaamse
minister, bevoegd voor de economie een voorstel tot indeling van de minister, bevoegd voor de economie een voorstel tot indeling van de
steunaanvraag voor bij de projecten die niet worden gesteund, die steunaanvraag voor bij de projecten die niet worden gesteund, die
onmiddellijk worden gesteund of die op een wachtlijst terechtkomen, onmiddellijk worden gesteund of die op een wachtlijst terechtkomen,
naargelang de sterkte van het transformatieproject volgens het naargelang de sterkte van het transformatieproject volgens het
beoordelingskader zoals opgenomen in de bijlage 1 van dit besluit. beoordelingskader zoals opgenomen in de bijlage 1 van dit besluit.

Art. 8.Voor de projecten die onmiddellijk of uiteindelijk toch worden

Art. 8.Voor de projecten die onmiddellijk of uiteindelijk toch worden

gesteund legt het Agentschap Ondernemen een voorstel tot toekenning gesteund legt het Agentschap Ondernemen een voorstel tot toekenning
van de steun voor aan de Vlaamse minister, bevoegd voor de economie van de steun voor aan de Vlaamse minister, bevoegd voor de economie
als het steunbedrag minder of gelijk is aan 500.000 euro of aan de als het steunbedrag minder of gelijk is aan 500.000 euro of aan de
Vlaamse Regering als het steunbedrag meer dan 500.000 euro bedraagt. Vlaamse Regering als het steunbedrag meer dan 500.000 euro bedraagt.

Art. 9.De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie beslist minstens

Art. 9.De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie beslist minstens

tweemaal per jaar welke projecten die de afgelopen periode op een tweemaal per jaar welke projecten die de afgelopen periode op een
wachtlijst werden geplaatst, toch kunnen worden gesteund en welke wachtlijst werden geplaatst, toch kunnen worden gesteund en welke
niet, rekening houdende met de beleidsprioriteiten en de beschikbare niet, rekening houdende met de beleidsprioriteiten en de beschikbare
middelen. Een project wordt opgenomen op de wachtlijst uiterlijk tot middelen. Een project wordt opgenomen op de wachtlijst uiterlijk tot
het einde van het daaropvolgende jaar. het einde van het daaropvolgende jaar.

Art. 10.Het Agentschap Ondernemen betekent schriftelijk de beslissing

Art. 10.Het Agentschap Ondernemen betekent schriftelijk de beslissing

over de niet toekenning of de toekenning van de steun of over de over de niet toekenning of de toekenning van de steun of over de
plaatsing op een wachtlijst aan de onderneming. Die beslissing bevat plaatsing op een wachtlijst aan de onderneming. Die beslissing bevat
minstens de motivering en de beroepsmogelijkheden. minstens de motivering en de beroepsmogelijkheden.
HOOFDSTUK 6. - Controle HOOFDSTUK 6. - Controle

Art. 11.Het Agentschap Ondernemen is belast met de controle op de

Art. 11.Het Agentschap Ondernemen is belast met de controle op de

dossiers, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van het dossiers, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van het
Rekenhof. Rekenhof.
HOOFDSTUK 7. - Slotbepalingen HOOFDSTUK 7. - Slotbepalingen

Art. 12.In uitvoering van artikel 47 van het besluit van 19 juli 2013

Art. 12.In uitvoering van artikel 47 van het besluit van 19 juli 2013

treedt dit besluit in werking op 1 oktober 2013. treedt dit besluit in werking op 1 oktober 2013.
Brussel, 1 oktober 2013. Brussel, 1 oktober 2013.
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en
Plattelandsbeleid, Plattelandsbeleid,
K. PEETERS K. PEETERS
Bijlage bij het ministerieel besluit van 1 oktober 2013 tot uitvoering Bijlage bij het ministerieel besluit van 1 oktober 2013 tot uitvoering
van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013 tot van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013 tot
toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in
het Vlaamse Gewest het Vlaamse Gewest
BIJLAGE 1 : Kader voor de transformatietoets van het ingediende BIJLAGE 1 : Kader voor de transformatietoets van het ingediende
transformatieplan, zoals vermeld in artikel 4, § 1, van het besluit transformatieplan, zoals vermeld in artikel 4, § 1, van het besluit
Bij de beoordeling van de dossiers wordt rekening gehouden met de Bij de beoordeling van de dossiers wordt rekening gehouden met de
omvang en het type van de onderneming. Er worden drie verschillende omvang en het type van de onderneming. Er worden drie verschillende
entiteiten onderscheiden die een gedifferentieerde beoordeling zullen entiteiten onderscheiden die een gedifferentieerde beoordeling zullen
krijgen. Hierbij wordt uitgegaan van de positie van de onderneming krijgen. Hierbij wordt uitgegaan van de positie van de onderneming
binnen Vlaanderen op het moment van aanvraag. Bij de beoordeling kan binnen Vlaanderen op het moment van aanvraag. Bij de beoordeling kan
daarbovenop nog rekening worden gehouden of de entiteit een startende daarbovenop nog rekening worden gehouden of de entiteit een startende
onderneming is of afhangt van een internationale groep. onderneming is of afhangt van een internationale groep.
De drie verschillende types entiteiten bepalen de basisscores die De drie verschillende types entiteiten bepalen de basisscores die
nodig zijn om een gunstige beoordeling te krijgen of op de wachtlijst nodig zijn om een gunstige beoordeling te krijgen of op de wachtlijst
te komen. te komen.
- Kleine entiteit (KE) (minder dan 50 werknemers in VTE); - Kleine entiteit (KE) (minder dan 50 werknemers in VTE);
- Middelgrote entiteit (ME) (50 tot 249 werknemers in VTE); - Middelgrote entiteit (ME) (50 tot 249 werknemers in VTE);
- Grote entiteit (GE) (250 of meer werknemers in VTE). - Grote entiteit (GE) (250 of meer werknemers in VTE).
Er zijn drie niveaus bepaald ter beoordeling van de potentiële output, Er zijn drie niveaus bepaald ter beoordeling van de potentiële output,
resultaten en impact van het project, telkens volgens de verschillende resultaten en impact van het project, telkens volgens de verschillende
parameters van de beoogde transformatie. Deze niveaus zijn : parameters van de beoogde transformatie. Deze niveaus zijn :
- Het project zelf; - Het project zelf;
- De ondernemingen waarbinnen het project wordt uitgevoerd; - De ondernemingen waarbinnen het project wordt uitgevoerd;
- De Vlaamse economie. - De Vlaamse economie.
De parameters van de transformatie voor het project zijn : De parameters van de transformatie voor het project zijn :
- Innovatie; - Innovatie;
- Internationalisering; - Internationalisering;
- Verduurzaming. - Verduurzaming.
Kwaliteit & management van het project is een bijkomende transversale Kwaliteit & management van het project is een bijkomende transversale
parameter die dient om het projectmanagement te beoordelen zodat een parameter die dient om het projectmanagement te beoordelen zodat een
goede uitvoering kan gegarandeerd worden. goede uitvoering kan gegarandeerd worden.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 1 oktober Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 1 oktober
2013 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 2013 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19
juli 2013 tot toekenning van strategische transformatiesteun aan juli 2013 tot toekenning van strategische transformatiesteun aan
ondernemingen in het Vlaamse Gewest. ondernemingen in het Vlaamse Gewest.
Brussel, 1 oktober 2013. Brussel, 1 oktober 2013.
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en
Plattelandsbeleid, Plattelandsbeleid,
K. PEETERS K. PEETERS
Bijlage bij het ministerieel besluit van 1 oktober 2013 tot uitvoering Bijlage bij het ministerieel besluit van 1 oktober 2013 tot uitvoering
van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013 tot van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013 tot
toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in
het Vlaamse Gewest het Vlaamse Gewest
BIJLAGE 2 : SCHEMA TOT TOEKENNING VAN DE BONUSSTEUN VOOR BIJKOMENDE BIJLAGE 2 : SCHEMA TOT TOEKENNING VAN DE BONUSSTEUN VOOR BIJKOMENDE
TEWERKSTELLING, zoals vermeld in artikel 6, § 1, van het besluit TEWERKSTELLING, zoals vermeld in artikel 6, § 1, van het besluit
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de notie "globale Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de notie "globale
tewerkstelling" en de notie "projectgebonden tewerkstelling". tewerkstelling" en de notie "projectgebonden tewerkstelling".
In principe geeft alleen de toename van de globale tewerkstelling op In principe geeft alleen de toename van de globale tewerkstelling op
ondernemingsniveau recht op bonussteun, tenzij het ondernemingsniveau recht op bonussteun, tenzij het
transformatieproject uitsluitend betrekking heeft op een bepaalde transformatieproject uitsluitend betrekking heeft op een bepaalde
entiteit of afdeling van de steunaanvrager. In dat geval zal er worden entiteit of afdeling van de steunaanvrager. In dat geval zal er worden
gekeken naar de toename van de projectgebonden tewerkstelling op gekeken naar de toename van de projectgebonden tewerkstelling op
entiteits- of afdelingsniveau. entiteits- of afdelingsniveau.
Wanneer het transformatieproject uitsluitend betrekking heeft op een Wanneer het transformatieproject uitsluitend betrekking heeft op een
bepaalde entiteit of afdeling van de steunaanvrager, zal het bepaalde entiteit of afdeling van de steunaanvrager, zal het
aanvangsniveau van de tewerkstelling daarop dus worden afgestemd. aanvangsniveau van de tewerkstelling daarop dus worden afgestemd.
Bij een daling van de in de beslissing vastgelegde Bij een daling van de in de beslissing vastgelegde
aanvangstewerkstelling tijdens de realisatie van het project zal de aanvangstewerkstelling tijdens de realisatie van het project zal de
totaal toegekende steun slechts a rato kunnen worden uitbetaald. totaal toegekende steun slechts a rato kunnen worden uitbetaald.
De aanwerving van personeel moet een duurzaam karakter hebben. De De aanwerving van personeel moet een duurzaam karakter hebben. De
onderneming moet de bewezen bijkomende tewerkstelling twee volledige onderneming moet de bewezen bijkomende tewerkstelling twee volledige
jaren extra aanhouden, anders dient zij de uitbetaalde bonussteun a jaren extra aanhouden, anders dient zij de uitbetaalde bonussteun a
rato terug te betalen. rato terug te betalen.
Wanneer de aanvraag wordt ingediend door meerdere ondernemingen die Wanneer de aanvraag wordt ingediend door meerdere ondernemingen die
samenwerken, wordt de bonussteun bepaald op basis van de samenwerken, wordt de bonussteun bepaald op basis van de
aanvangstewerkstelling en de eindtewerkstelling per onderneming. aanvangstewerkstelling en de eindtewerkstelling per onderneming.
Er mag geen opportunistische overplaatsing zijn van personeel tussen Er mag geen opportunistische overplaatsing zijn van personeel tussen
ondernemingen die behoren tot dezelfde (belangen-)groep of tussen de ondernemingen die behoren tot dezelfde (belangen-)groep of tussen de
verschillende entiteiten of afdelingen van de steunaanvragende verschillende entiteiten of afdelingen van de steunaanvragende
onderneming. onderneming.
De bonussteun voor de bijkomende tewerkstelling kan maximaal 25% De bonussteun voor de bijkomende tewerkstelling kan maximaal 25%
bedragen van de basissteun voor het transformatieproject. bedragen van de basissteun voor het transformatieproject.
De bonussteun wordt in een keer aan de onderneming uitbetaald na De bonussteun wordt in een keer aan de onderneming uitbetaald na
overlegging van het bewijs van realisatie van de beloofde bijkomende overlegging van het bewijs van realisatie van de beloofde bijkomende
tewerkstelling en het bewijs dat de onderneming geen achterstallige tewerkstelling en het bewijs dat de onderneming geen achterstallige
schulden heeft bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid. schulden heeft bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid.
Voor de uitbetaling van de bonussteun dient de onderneming een aparte Voor de uitbetaling van de bonussteun dient de onderneming een aparte
aanvraag van de uitbetaling in bij het Agentschap Ondernemen binnen aanvraag van de uitbetaling in bij het Agentschap Ondernemen binnen
zes maanden na realisatie van de vooropgestelde zes maanden na realisatie van de vooropgestelde
tewerkstellingsvooruitzichten voor de bonussteun en ten vroegste samen tewerkstellingsvooruitzichten voor de bonussteun en ten vroegste samen
met de aanvraag van de uitbetaling van de laatste schijf van de met de aanvraag van de uitbetaling van de laatste schijf van de
basissteun. basissteun.
Als de vooropgestelde tewerkstellingsvooruitzichten niet of niet Als de vooropgestelde tewerkstellingsvooruitzichten niet of niet
volledig worden gerealiseerd, kan de bonussteun respectievelijk niet volledig worden gerealiseerd, kan de bonussteun respectievelijk niet
worden uitbetaald of trapsgewijs worden verminderd, op basis van het worden uitbetaald of trapsgewijs worden verminderd, op basis van het
schema dat hierna volgt, afhankelijk van de effectief bewezen absolute schema dat hierna volgt, afhankelijk van de effectief bewezen absolute
en relatieve aangroei. en relatieve aangroei.
Het schema voor de bepaling van het percentage bonussteun dat kan Het schema voor de bepaling van het percentage bonussteun dat kan
worden toegekend, varieert volgens de grootte van de aanvragende worden toegekend, varieert volgens de grootte van de aanvragende
onderneming zoals bepaald in artikel 1, 5° van dit ministerieel onderneming zoals bepaald in artikel 1, 5° van dit ministerieel
besluit. besluit.
In de ondernemingscategorieën "klein" en "middelgroot" moeten de naast In de ondernemingscategorieën "klein" en "middelgroot" moeten de naast
elkaar vermelde minimaal vereiste absolute en relatieve aangroei beide elkaar vermelde minimaal vereiste absolute en relatieve aangroei beide
gerealiseerd zijn om aanspraak te kunnen maken op het daarmee gerealiseerd zijn om aanspraak te kunnen maken op het daarmee
overeenstemmende percentage bonussteun. overeenstemmende percentage bonussteun.
In de ondernemingscategorie "groot" moet er geen minimaal vereiste In de ondernemingscategorie "groot" moet er geen minimaal vereiste
relatieve aangroei worden gerealiseerd, alleen de absolute aangroei in relatieve aangroei worden gerealiseerd, alleen de absolute aangroei in
aantal personen bepaalt de hoogte van de bonussteun. aantal personen bepaalt de hoogte van de bonussteun.
Bonussteun voor bijkomende tewerkstelling voor een kleine onderneming Bonussteun voor bijkomende tewerkstelling voor een kleine onderneming
Minimaal vereiste absolute aangroei in aantal personen Minimaal vereiste absolute aangroei in aantal personen
(E - A) (E - A)
Minimaal vereiste relatieve aangroei in % Minimaal vereiste relatieve aangroei in %
[(E-A)/A]*100 [(E-A)/A]*100
Toe te kennen percentage bonussteun op de basissteun Toe te kennen percentage bonussteun op de basissteun
25 25
100 % 100 %
25 % 25 %
20 20
80 % 80 %
20 % 20 %
15 15
60 % 60 %
15 % 15 %
10 10
40 % 40 %
10 % 10 %
5 5
20 % 20 %
5 % 5 %
A = aanvangstewerkstelling A = aanvangstewerkstelling
E = eindtewerkstelling E = eindtewerkstelling
Bonussteun voor bijkomende tewerkstelling voor een middelgrote Bonussteun voor bijkomende tewerkstelling voor een middelgrote
onderneming onderneming
Minimaal vereiste absolute aangroei in aantal personen Minimaal vereiste absolute aangroei in aantal personen
(E - A) (E - A)
Minimaal vereiste relatieve aangroei in % Minimaal vereiste relatieve aangroei in %
[(E-A)/A]*100 [(E-A)/A]*100
Toe te kennen percentage bonussteun op de basissteun Toe te kennen percentage bonussteun op de basissteun
125 125
50 % 50 %
25 % 25 %
100 100
40 % 40 %
20 % 20 %
75 75
30 % 30 %
15 % 15 %
50 50
20 % 20 %
10 % 10 %
25 25
10 % 10 %
5 % 5 %
A = aanvangstewerkstelling A = aanvangstewerkstelling
E = eindtewerkstelling E = eindtewerkstelling
Bonussteun voor bijkomende tewerkstelling voor een grote onderneming Bonussteun voor bijkomende tewerkstelling voor een grote onderneming
Minimaal vereiste absolute aangroei in aantal personen Minimaal vereiste absolute aangroei in aantal personen
(E - A) (E - A)
Minimaal vereiste relatieve aangroei in % Minimaal vereiste relatieve aangroei in %
[(E-A) / A]*100 [(E-A) / A]*100
Toe te kennen percentage bonussteun op de basissteun Toe te kennen percentage bonussteun op de basissteun
250 250
- -
25 % 25 %
200 200
- -
20 % 20 %
150 150
- -
15 % 15 %
100 100
- -
10 % 10 %
50 50
- -
5 % 5 %
A = aanvangstewerkstelling A = aanvangstewerkstelling
E = eindtewerkstelling E = eindtewerkstelling
Havenbedrijven moeten de aanvangs- en eindtewerkstelling, zoals Havenbedrijven moeten de aanvangs- en eindtewerkstelling, zoals
bepaald in artikel 6, § 3 van dit ministerieel besluit aanvullen met bepaald in artikel 6, § 3 van dit ministerieel besluit aanvullen met
ter beschikking van de onderneming gestelde personen (havenarbeiders). ter beschikking van de onderneming gestelde personen (havenarbeiders).
Hiervoor dienen de nodige stavingsdocumenten aangeleverd te worden Hiervoor dienen de nodige stavingsdocumenten aangeleverd te worden
afkomstig van de centrale der werkgevers van de verschillende havens afkomstig van de centrale der werkgevers van de verschillende havens
in Vlaanderen (CEPA, CBRU, CEPG, CEWO en CEWEZ). in Vlaanderen (CEPA, CBRU, CEPG, CEWO en CEWEZ).
Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 1 oktober Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 1 oktober
2013 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 2013 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19
juli 2013 tot toekenning van strategische transformatiesteun aan juli 2013 tot toekenning van strategische transformatiesteun aan
ondernemingen in het Vlaamse Gewest. ondernemingen in het Vlaamse Gewest.
Brussel, 1 oktober 2013. Brussel, 1 oktober 2013.
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en
Plattelandsbeleid, Plattelandsbeleid,
K. PEETERS K. PEETERS
^