Besluit van de Waalse Regering betreffende het bodembeheer | Besluit van de Waalse Regering betreffende het bodembeheer |
---|---|
WAALSE OVERHEIDSDIENST | WAALSE OVERHEIDSDIENST |
27 MEI 2009. - Besluit van de Waalse Regering betreffende het | 27 MEI 2009. - Besluit van de Waalse Regering betreffende het |
bodembeheer | bodembeheer |
De Waalse Regering, | De Waalse Regering, |
Gelet op het decreet van 5 december 2008 betreffende het bodembeheer, | Gelet op het decreet van 5 december 2008 betreffende het bodembeheer, |
inzonderheid op de artikelen 2, 14° en 24°, 8, 13, 23, 27, 28, 32 en | inzonderheid op de artikelen 2, 14° en 24°, 8, 13, 23, 27, 28, 32 en |
68; | 68; |
Gelet op het decreet van 11 maart 1999 betreffende de | Gelet op het decreet van 11 maart 1999 betreffende de |
milieuvergunning, inzonderheid op de artikelen 4 en 5; | milieuvergunning, inzonderheid op de artikelen 4 en 5; |
Gelet op het decreet van 7 juni 1990 houdende oprichting van een « | Gelet op het decreet van 7 juni 1990 houdende oprichting van een « |
Institut scientifique de Service public » (Openbaar Wetenschappelijk | Institut scientifique de Service public » (Openbaar Wetenschappelijk |
Instituut) in het Waalse Gewest, inzonderheid op artikel 3, tweede | Instituut) in het Waalse Gewest, inzonderheid op artikel 3, tweede |
lid, 3; | lid, 3; |
Gelet op het advies nr. 56.228/4 van de Raad van State, gegeven op 14 | Gelet op het advies nr. 56.228/4 van de Raad van State, gegeven op 14 |
april 2009, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de | april 2009, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de |
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
Op de voordracht van de Minister van Landbouw, Landelijke | Op de voordracht van de Minister van Landbouw, Landelijke |
Aangelegenheden, Leefmilieu en Toerisme; | Aangelegenheden, Leefmilieu en Toerisme; |
Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
Besluit : | Besluit : |
TITEL I. - Definities en algemeenheden | TITEL I. - Definities en algemeenheden |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : |
1° « decreet » : het decreet van 5 december 2008 betreffende het | 1° « decreet » : het decreet van 5 december 2008 betreffende het |
bodembeheer; | bodembeheer; |
2° « administratie » : administratie in de zin van artikel 2, 14°, van | 2° « administratie » : administratie in de zin van artikel 2, 14°, van |
het decreet, met name de directeur-generaal van het Operationele | het decreet, met name de directeur-generaal van het Operationele |
Directoraat-generaal Landbouw, Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu | Directoraat-generaal Landbouw, Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu |
(DGO3), of zijn gemachtigde; | (DGO3), of zijn gemachtigde; |
3° « bodemsaneringsorganisatie » : tijdelijke maatschappij of | 3° « bodemsaneringsorganisatie » : tijdelijke maatschappij of |
rechtspersoon erkend om overeenkomstig artikel 23 van het decreet te | rechtspersoon erkend om overeenkomstig artikel 23 van het decreet te |
voldoen aan de verplichtingen van één of meer dragers van de | voldoen aan de verplichtingen van één of meer dragers van de |
verplichtingen bedoeld in artikel 18 van het decreet, met inachtneming | verplichtingen bedoeld in artikel 18 van het decreet, met inachtneming |
van de modaliteiten waarin dit besluit voorziet; | van de modaliteiten waarin dit besluit voorziet; |
4° « CWBP » : Waalse Code van Goede Praktijken waarin het geheel van | 4° « CWBP » : Waalse Code van Goede Praktijken waarin het geheel van |
de standaardprocedures opgenomen is en dat de administratie ter inzage | de standaardprocedures opgenomen is en dat de administratie ter inzage |
van het publiek legt, o.a. via het milieuportaal van de Internetsite | van het publiek legt, o.a. via het milieuportaal van de Internetsite |
van het Waalse Gewest; | van het Waalse Gewest; |
5° « CWEA » : Waals compendium van de bemonsterings- en | 5° « CWEA » : Waals compendium van de bemonsterings- en |
analysetechnieken, goedgekeurd door de administratie en door haar ter | analysetechnieken, goedgekeurd door de administratie en door haar ter |
inzage van het publiek gelegd, o.a. via het milieuportaal van de | inzage van het publiek gelegd, o.a. via het milieuportaal van de |
Internetsite van het Waalse Gewest. | Internetsite van het Waalse Gewest. |
Art. 2.Het bodemcontrolecertificaat bedoeld in artikel 2, 24°, van |
Art. 2.Het bodemcontrolecertificaat bedoeld in artikel 2, 24°, van |
het decreet bevat minstens de volgende gegevens : | het decreet bevat minstens de volgende gegevens : |
- de identificatie en de plaatsbepaling van het terrein; | - de identificatie en de plaatsbepaling van het terrein; |
- de kadastrale gegevens; | - de kadastrale gegevens; |
- het (de) type(s) gebruik overwogen met verwijzing naar bijlage 2 bij | - het (de) type(s) gebruik overwogen met verwijzing naar bijlage 2 bij |
het decreet; | het decreet; |
- de bijzondere waarde(n) van het terrein; | - de bijzondere waarde(n) van het terrein; |
- de omschrijving van de veiligheids- en opvolgingsmaatregelen, | - de omschrijving van de veiligheids- en opvolgingsmaatregelen, |
desgevallend met inbegrip van de gebruiksbeperkingen; | desgevallend met inbegrip van de gebruiksbeperkingen; |
- de referentie van de oriënterings- of karakteriseringsonderzoeken of | - de referentie van de oriënterings- of karakteriseringsonderzoeken of |
van de eindevaluatie van de saneringshandelingen en -werken; | van de eindevaluatie van de saneringshandelingen en -werken; |
- de datum van afgifte van het certificaat; | - de datum van afgifte van het certificaat; |
- de identiteit, personalia en hoedanigheid van de bestemmelingen van | - de identiteit, personalia en hoedanigheid van de bestemmelingen van |
het certificaat. | het certificaat. |
Art. 3.De instanties bedoeld in artikel 8, laatste lid, van het |
Art. 3.De instanties bedoeld in artikel 8, laatste lid, van het |
decreet zijn het « ISSeP » en de « SPAQuE ». | decreet zijn het « ISSeP » en de « SPAQuE ». |
TITEL II. - Erkenningen | TITEL II. - Erkenningen |
HOOFDSTUK I. - Types erkenning | HOOFDSTUK I. - Types erkenning |
Art. 4.Er bestaan vier types erkenning : |
Art. 4.Er bestaan vier types erkenning : |
1° de erkenning als « deskundige van categorie 1 » wordt geëist voor | 1° de erkenning als « deskundige van categorie 1 » wordt geëist voor |
de uitvoering van de volgende opdrachten : | de uitvoering van de volgende opdrachten : |
a) het uitwerken van een oriënteringsonderzoek zoals bedoeld in de | a) het uitwerken van een oriënteringsonderzoek zoals bedoeld in de |
artikelen 37 tot 41 van het decreet; | artikelen 37 tot 41 van het decreet; |
b) het uitwerken van een karakteriseringsonderzoek zoals bedoeld in de | b) het uitwerken van een karakteriseringsonderzoek zoals bedoeld in de |
artikelen 42 tot 46 van het decreet; | artikelen 42 tot 46 van het decreet; |
c) de uitvoering van de na afloop van een oriënterings- of | c) de uitvoering van de na afloop van een oriënterings- of |
karakteriseringsonderzoek voorgestelde veiligheids- of | karakteriseringsonderzoek voorgestelde veiligheids- of |
opvolgingsmaatregelen, zoals bedoeld in artikel 2, 11°, en 12°, van | opvolgingsmaatregelen, zoals bedoeld in artikel 2, 11°, en 12°, van |
het decreet, voorstellen en leiden; | het decreet, voorstellen en leiden; |
d) het uitwerken van een indicatief onderzoek of van een | d) het uitwerken van een indicatief onderzoek of van een |
karakteriseringsonderzoek, zoals bedoeld in de artikelen 681bis /63 | karakteriseringsonderzoek, zoals bedoeld in de artikelen 681bis /63 |
tot 66 van het besluit van de Waalse Regering van 4 maart 1999 tot | tot 66 van het besluit van de Waalse Regering van 4 maart 1999 tot |
wijziging van titel III van het Algemeen Reglement voor de | wijziging van titel III van het Algemeen Reglement voor de |
arbeidsbescherming door de invoeging van specifieke bepalingen die | arbeidsbescherming door de invoeging van specifieke bepalingen die |
toepasselijk zijn op de installatie en de uitbating van | toepasselijk zijn op de installatie en de uitbating van |
benzinestations; | benzinestations; |
2° de erkenning als « deskundige van categorie 2 » wordt geëist voor | 2° de erkenning als « deskundige van categorie 2 » wordt geëist voor |
de uitvoering van de volgende opdrachten : | de uitvoering van de volgende opdrachten : |
a) het uitwerken van een oriënteringsonderzoek zoals bedoeld in de | a) het uitwerken van een oriënteringsonderzoek zoals bedoeld in de |
artikelen 37 tot 41 van het decreet; | artikelen 37 tot 41 van het decreet; |
b) het uitwerken van een karakteriseringsonderzoek zoals bedoeld in de | b) het uitwerken van een karakteriseringsonderzoek zoals bedoeld in de |
artikelen 42 tot 46 van het decreet; | artikelen 42 tot 46 van het decreet; |
a) het uitwerken van een saneringsproject zoals bedoeld in de | a) het uitwerken van een saneringsproject zoals bedoeld in de |
artikelen 53 tot 63 van het decreet; | artikelen 53 tot 63 van het decreet; |
d) toezicht uitoefenen op de saneringshandelingen en -werken en de | d) toezicht uitoefenen op de saneringshandelingen en -werken en de |
eindevaluatie maken, zoals bedoeld in de artikelen 65 tot 67 van het | eindevaluatie maken, zoals bedoeld in de artikelen 65 tot 67 van het |
decreet; | decreet; |
e) de uitvoering van de veiligheids- of opvolgingsmaatregelen, zoals | e) de uitvoering van de veiligheids- of opvolgingsmaatregelen, zoals |
bedoeld in artikel 2, 11°, en 12°, van het decreet, voorstellen en | bedoeld in artikel 2, 11°, en 12°, van het decreet, voorstellen en |
leiden; | leiden; |
d) het uitwerken van een indicatief onderzoek of van een | d) het uitwerken van een indicatief onderzoek of van een |
karakteriseringsonderzoek of van een saneringsplan, zoals bedoeld in | karakteriseringsonderzoek of van een saneringsplan, zoals bedoeld in |
de artikelen 681bis /63 tot 67 van het besluit van de Waalse Regering | de artikelen 681bis /63 tot 67 van het besluit van de Waalse Regering |
van 4 maart 1999 tot wijziging van titel III van het Algemeen | van 4 maart 1999 tot wijziging van titel III van het Algemeen |
Reglement voor de arbeidsbescherming door de invoeging van specifieke | Reglement voor de arbeidsbescherming door de invoeging van specifieke |
bepalingen die toepasselijk zijn op de installatie en de uitbating van | bepalingen die toepasselijk zijn op de installatie en de uitbating van |
benzinestations; | benzinestations; |
3° de erkenning als « laboratorium » wordt geëist voor de uitvoering | 3° de erkenning als « laboratorium » wordt geëist voor de uitvoering |
van de bodemanalyses in het kader van het decreet en van dit besluit, | van de bodemanalyses in het kader van het decreet en van dit besluit, |
overeenkomstig het « CWEA »; | overeenkomstig het « CWEA »; |
4° de erkenning als « bodemsaneringsorganisatie » wordt geëist voor de | 4° de erkenning als « bodemsaneringsorganisatie » wordt geëist voor de |
uitvoering van de volgende opdrachten, onverminderd de voorschriften | uitvoering van de volgende opdrachten, onverminderd de voorschriften |
waarin de artikelen 56 en 57 van het decreet voorzien : | waarin de artikelen 56 en 57 van het decreet voorzien : |
a) de coördinatie van de onderzoeken, handelingen en werken tot | a) de coördinatie van de onderzoeken, handelingen en werken tot |
sanering van de terreinen omschreven in het kader van de modaliteiten | sanering van de terreinen omschreven in het kader van de modaliteiten |
bepaald bij artikel 23 van het decreet, door de bepaling van de lijst, | bepaald bij artikel 23 van het decreet, door de bepaling van de lijst, |
de prioriteit en de data i.v.m. de uitvoering van de onderzoeken en | de prioriteit en de data i.v.m. de uitvoering van de onderzoeken en |
saneringen die ze belooft na te komen en die ze ter goedkeuring aan de | saneringen die ze belooft na te komen en die ze ter goedkeuring aan de |
administratie voorlegt; | administratie voorlegt; |
b) de uitvoering van de oriënterings- en karakteriseringsonderzoeken | b) de uitvoering van de oriënterings- en karakteriseringsonderzoeken |
leiden, alsook die van de saneringsprojecten betreffende de terreinen | leiden, alsook die van de saneringsprojecten betreffende de terreinen |
bedoeld in a) ; | bedoeld in a) ; |
c) de uitvoering van de handelingen tot sanering van de in a) bedoelde | c) de uitvoering van de handelingen tot sanering van de in a) bedoelde |
terreinen leiden. | terreinen leiden. |
HOOFDSTUK II. - Erkenningsprocedure | HOOFDSTUK II. - Erkenningsprocedure |
Art. 5.De erkenningsprocedure zoals omschreven in de artikelen 28 tot |
Art. 5.De erkenningsprocedure zoals omschreven in de artikelen 28 tot |
36 van het decreet is ook van toepassing op de | 36 van het decreet is ook van toepassing op de |
bodemsaneringsorganisaties. | bodemsaneringsorganisaties. |
HOOFDSTUK III. - Erkenningsvoorwaarden | HOOFDSTUK III. - Erkenningsvoorwaarden |
Afdeling 1. - Algemene voorwaarden | Afdeling 1. - Algemene voorwaarden |
Art. 6.§ 1. De erkenning kan aan een rechtspersoon of aan een |
Art. 6.§ 1. De erkenning kan aan een rechtspersoon of aan een |
natuurlijke persoon afgegeven worden indien hij voldoet aan de | natuurlijke persoon afgegeven worden indien hij voldoet aan de |
voorwaarden waarin dit besluit voorziet. | voorwaarden waarin dit besluit voorziet. |
§ 2. Dezelfde persoon mag verschillende types erkenning aanvragen. | § 2. Dezelfde persoon mag verschillende types erkenning aanvragen. |
§ 3. In afwijking van paragraaf 1, kan de erkenning als | § 3. In afwijking van paragraaf 1, kan de erkenning als |
bodemsaneringsorganisatie slechts aan een rechtspersoon of aan een | bodemsaneringsorganisatie slechts aan een rechtspersoon of aan een |
tijdelijke vennootschap afgegeven worden, overeenkomstig artikel 1, | tijdelijke vennootschap afgegeven worden, overeenkomstig artikel 1, |
4°; de erkenning als laboratorium kan slechts aan een rechtspersoon | 4°; de erkenning als laboratorium kan slechts aan een rechtspersoon |
afgegeven worden. | afgegeven worden. |
Art. 7.De erkenning wordt aan de aanvrager afgegeven indien hij de |
Art. 7.De erkenning wordt aan de aanvrager afgegeven indien hij de |
volgende algemene voorwaarden vervult : | volgende algemene voorwaarden vervult : |
1° als het gaat om een rechtspersoon of om een tijdelijke | 1° als het gaat om een rechtspersoon of om een tijdelijke |
vennootschap, opgericht zijn overeenkomstig de wetgeving van een | vennootschap, opgericht zijn overeenkomstig de wetgeving van een |
lidstaat van de Europese Unie en zijn (haar) hoofdbestuur of | lidstaat van de Europese Unie en zijn (haar) hoofdbestuur of |
hoofdzetel binnen de Europese Unie hebben, of er zijn (haar) | hoofdzetel binnen de Europese Unie hebben, of er zijn (haar) |
maatschappelijke zetel hebben, op voorwaarde dat zijn (haar) | maatschappelijke zetel hebben, op voorwaarde dat zijn (haar) |
activiteiten een reële en duurzame band hebben met de economie van een | activiteiten een reële en duurzame band hebben met de economie van een |
lidstaat van de Europese Unie; | lidstaat van de Europese Unie; |
2° één of verschillende personen contractueel in dienst hebben die | 2° één of verschillende personen contractueel in dienst hebben die |
houder is (zijn) van een wetenschappelijk diploma van het | houder is (zijn) van een wetenschappelijk diploma van het |
universitaire of daarmee gelijkgestelde niveau, toereikend geacht door | universitaire of daarmee gelijkgestelde niveau, toereikend geacht door |
de administratie ten opzichte van de bevoegdheden die voor de | de administratie ten opzichte van de bevoegdheden die voor de |
aangevraagde erkenning geëist worden. | aangevraagde erkenning geëist worden. |
De contractuele dienst wordt verstaan als de arbeidsbeschikbaarheid | De contractuele dienst wordt verstaan als de arbeidsbeschikbaarheid |
van een bediende onder arbeidscontract, of als de voortdurende | van een bediende onder arbeidscontract, of als de voortdurende |
beschikbaarheid van de diensten van een zelfstandige voor de | beschikbaarheid van de diensten van een zelfstandige voor de |
gezamenlijke aangevraagde duur; | gezamenlijke aangevraagde duur; |
3° één of verschillende personen contractueel in dienst hebben met | 3° één of verschillende personen contractueel in dienst hebben met |
minstens drie jaar beroepservaring in het (de) domein(en) waarop de | minstens drie jaar beroepservaring in het (de) domein(en) waarop de |
aangevraagde erkenning betrekking heeft, waarbij die ervaring is | aangevraagde erkenning betrekking heeft, waarbij die ervaring is |
opgedaan in de loop van de zes jaren die voorafgaan aan de datum van | opgedaan in de loop van de zes jaren die voorafgaan aan de datum van |
de aanvraag van de erkenning; | de aanvraag van de erkenning; |
4° beschikken over minstens één bevoegde persoon die belast wordt met | 4° beschikken over minstens één bevoegde persoon die belast wordt met |
de medeondertekening van : | de medeondertekening van : |
a) elk rapport, onderzoek of project opgemaakt krachtens het decreet | a) elk rapport, onderzoek of project opgemaakt krachtens het decreet |
en dit besluit; | en dit besluit; |
b) elk rapport betreffende een bemonstering uitgevoerd door een | b) elk rapport betreffende een bemonstering uitgevoerd door een |
monsternemer die onder zijn verantwoordelijkheid handelt. | monsternemer die onder zijn verantwoordelijkheid handelt. |
De bevoegde persoon neemt actief deel aan informatie- of | De bevoegde persoon neemt actief deel aan informatie- of |
vormingsvergaderingen i.v.m. zijn opdrachten, minstens twintig uren | vormingsvergaderingen i.v.m. zijn opdrachten, minstens twintig uren |
per jaar, o.a. om perfect op de hoogte te zijn van de inhoud van het | per jaar, o.a. om perfect op de hoogte te zijn van de inhoud van het |
decreet, van de desbetreffende uitvoeringsbesluiten, de « CWEA » en | decreet, van de desbetreffende uitvoeringsbesluiten, de « CWEA » en |
het « CWBP », alsook van de andere technische en regelgevende | het « CWBP », alsook van de andere technische en regelgevende |
documenten i.v.m. het decreet; | documenten i.v.m. het decreet; |
5° over voldoende technische en financiële middelen beschikken om de | 5° over voldoende technische en financiële middelen beschikken om de |
opdrachten te vervullen waarvoor de erkenning geëist wordt; | opdrachten te vervullen waarvoor de erkenning geëist wordt; |
6° bekwaam zijn om teksten in het Frans of in het Duits op te stellen; | 6° bekwaam zijn om teksten in het Frans of in het Duits op te stellen; |
7° niet het voorwerp zijn geweest van een veroordeling die nog steeds | 7° niet het voorwerp zijn geweest van een veroordeling die nog steeds |
gevolgen heeft bij een in kracht van gewijsde gegane beslissing, | gevolgen heeft bij een in kracht van gewijsde gegane beslissing, |
wegens een overtreding van de gewestelijke of federale | wegens een overtreding van de gewestelijke of federale |
milieuwetgevingen of van elke andere milieuwetgeving van een lidstaat | milieuwetgevingen of van elke andere milieuwetgeving van een lidstaat |
van de Europese Unie. | van de Europese Unie. |
Wat de rechtspersonen betreft, moet die voorwaarde vervuld worden door | Wat de rechtspersonen betreft, moet die voorwaarde vervuld worden door |
de bestuurders, beheerders en elke ander persoon die bevoegd is om de | de bestuurders, beheerders en elke ander persoon die bevoegd is om de |
vennootschap te verbinden, alsook door de vennootschap zelf. Wat de | vennootschap te verbinden, alsook door de vennootschap zelf. Wat de |
tijdelijke vennootschappen betreft, geldt die voorwaarde voor elk van | tijdelijke vennootschappen betreft, geldt die voorwaarde voor elk van |
de vennoten. | de vennoten. |
Afdeling 2. - Specifieke voorwaarden | Afdeling 2. - Specifieke voorwaarden |
Art. 8.Onverminderd de voorwaarden bedoeld in artikel 7, wordt de |
Art. 8.Onverminderd de voorwaarden bedoeld in artikel 7, wordt de |
erkenning als deskundige van categorie 1 of 2 aan de aanvrager | erkenning als deskundige van categorie 1 of 2 aan de aanvrager |
afgegeven indien hij de volgende bijzondere voorwaarden vervult : | afgegeven indien hij de volgende bijzondere voorwaarden vervult : |
1° persoonlijk of bij overeenkomst beschikken over : | 1° persoonlijk of bij overeenkomst beschikken over : |
a) een model van analyse van de risico's die de bodemvervuilende | a) een model van analyse van de risico's die de bodemvervuilende |
stoffen voor de gezondheid van de mens inhouden en over een model | stoffen voor de gezondheid van de mens inhouden en over een model |
(modellen) van analyse van het gevaar voor verspreiding van de | (modellen) van analyse van het gevaar voor verspreiding van de |
verontreinigende stoffen in de grondwateren, aanvaard door de | verontreinigende stoffen in de grondwateren, aanvaard door de |
administratie; | administratie; |
b) minstens één bevoegde persoon met de nodige ervaring om die | b) minstens één bevoegde persoon met de nodige ervaring om die |
modellen toe te passen en er de resultaten van uit te leggen; | modellen toe te passen en er de resultaten van uit te leggen; |
2° beschikken over een beroepsaansprakelijkheidsverzekering ter | 2° beschikken over een beroepsaansprakelijkheidsverzekering ter |
dekking van de activiteiten en de periode waarvoor de erkenning wordt | dekking van de activiteiten en de periode waarvoor de erkenning wordt |
aangevraagd; | aangevraagd; |
3° beschikken over een kwaliteitshandboek. Het kwaliteitshandboek | 3° beschikken over een kwaliteitshandboek. Het kwaliteitshandboek |
omschrijft het kwaliteitsmanagementsysteem dat de deskundige heeft | omschrijft het kwaliteitsmanagementsysteem dat de deskundige heeft |
uitgewerkt om de doelstellingen inzake de kwaliteit van de verstrekte | uitgewerkt om de doelstellingen inzake de kwaliteit van de verstrekte |
prestaties te halen. | prestaties te halen. |
Het kwaliteitsmanagementsysteem bepaalt de organisatie, de processen, | Het kwaliteitsmanagementsysteem bepaalt de organisatie, de processen, |
de procedures en de nodige middelen om de kwaliteitsdoelstellingen te | de procedures en de nodige middelen om de kwaliteitsdoelstellingen te |
halen. De tenuitvoerleggging en de handhaving van het | halen. De tenuitvoerleggging en de handhaving van het |
kwaliteitsmanagementsysteem staan onder de verantwoordelijkheid van de | kwaliteitsmanagementsysteem staan onder de verantwoordelijkheid van de |
Verantwoordelijke Kwaliteitsverzekering. | Verantwoordelijke Kwaliteitsverzekering. |
Art. 9.Onverminderd de voorwaarden bedoeld in artikel 7, wordt de |
Art. 9.Onverminderd de voorwaarden bedoeld in artikel 7, wordt de |
erkenning als laboratorium aan de aanvrager afgegeven indien hij de | erkenning als laboratorium aan de aanvrager afgegeven indien hij de |
volgende bijzondere voorwaarden vervult : | volgende bijzondere voorwaarden vervult : |
1° beschikken over een gunstig advies van de administratie wat betreft | 1° beschikken over een gunstig advies van de administratie wat betreft |
het rapport over het technisch onderzoek en de audit uitgevoerd door | het rapport over het technisch onderzoek en de audit uitgevoerd door |
het « ISSeP ». | het « ISSeP ». |
Het technisch onderzoek en de audit slaan op de organisatie van de | Het technisch onderzoek en de audit slaan op de organisatie van de |
aanvrager, het onderzoek naar de technische capaciteiten, de controle | aanvrager, het onderzoek naar de technische capaciteiten, de controle |
op de installaties en uitrustingen, de procedures, de menselijke | op de installaties en uitrustingen, de procedures, de menselijke |
middelen, de kwalificaties waarover het laboratorium beschikt, met | middelen, de kwalificaties waarover het laboratorium beschikt, met |
inbegrip van de uitvoering van controleanalyses van proefmonsters, | inbegrip van de uitvoering van controleanalyses van proefmonsters, |
alsook op het verhoor van resourcepersonen en op de opsporing van elk | alsook op het verhoor van resourcepersonen en op de opsporing van elk |
element dat zou kunnen interfereren met de afgifte of de | element dat zou kunnen interfereren met de afgifte of de |
tenuitvoerlegging van de erkenning. | tenuitvoerlegging van de erkenning. |
De kosten i.v.m. het technisch onderzoek en de audit worden door de | De kosten i.v.m. het technisch onderzoek en de audit worden door de |
aanvrager gedragen; | aanvrager gedragen; |
2° de nodige maatregelen treffen om te kunnen beschikken over een | 2° de nodige maatregelen treffen om te kunnen beschikken over een |
accreditatie in het referentieel NBN EN ISO 17025, alsook over een | accreditatie in het referentieel NBN EN ISO 17025, alsook over een |
kwaliteitsverzekering BELAC betreffende de technieken voor de analysen | kwaliteitsverzekering BELAC betreffende de technieken voor de analysen |
van de parameters bedoeld in bijlage I bij het decreet en beschikken | van de parameters bedoeld in bijlage I bij het decreet en beschikken |
over een planning voor het verkrijgen van de accreditatie voor het | over een planning voor het verkrijgen van de accreditatie voor het |
geheel van die technieken; | geheel van die technieken; |
3° een milieubeheer- en milieuauditsysteem conform Verordening EEG nr. | 3° een milieubeheer- en milieuauditsysteem conform Verordening EEG nr. |
761/2001, van 19 maart 2001, tot stand brengen waarbij de houders van | 761/2001, van 19 maart 2001, tot stand brengen waarbij de houders van |
erkenningen vrijwillig kunnen deelnemen aan een communautair | erkenningen vrijwillig kunnen deelnemen aan een communautair |
milieubeheer- en milieuauditsysteem ten einde de registratie « EMAS » | milieubeheer- en milieuauditsysteem ten einde de registratie « EMAS » |
te verkrijgen. | te verkrijgen. |
Art. 10.De afgifte van de erkenning als bodemsaneringsorganisatie is |
Art. 10.De afgifte van de erkenning als bodemsaneringsorganisatie is |
niet onderworpren aan de algemene voorwaarden bedoeld in artikel 7, 4° | niet onderworpren aan de algemene voorwaarden bedoeld in artikel 7, 4° |
en 6°. | en 6°. |
HOOFDSTUK IV. - Inhoud van de erkenningsaanvraag | HOOFDSTUK IV. - Inhoud van de erkenningsaanvraag |
Art. 11.Het erkenningsaanvraagformulier bedoeld in artikel 28 van het |
Art. 11.Het erkenningsaanvraagformulier bedoeld in artikel 28 van het |
decreet gaat als bijlage bij dit besluit. De aanvraag wordt aan de | decreet gaat als bijlage bij dit besluit. De aanvraag wordt aan de |
administratie gericht bij aangetekend schrijven of door elk ander | administratie gericht bij aangetekend schrijven of door elk ander |
middel dat vaste datum verleent. | middel dat vaste datum verleent. |
Afdeling 1. - Algemene inlichtingen | Afdeling 1. - Algemene inlichtingen |
Art. 12.Voor alle types erkenning bevat de aanvraag de volgende |
Art. 12.Voor alle types erkenning bevat de aanvraag de volgende |
algemene gegevens : | algemene gegevens : |
1° het type erkenning aangevraagd met verwijzing naar artikel 4; | 1° het type erkenning aangevraagd met verwijzing naar artikel 4; |
2° de identificatie van de aanvrager en, als het gaat om een | 2° de identificatie van de aanvrager en, als het gaat om een |
rechtspersoon of een tijdelijke vennootschap, een afschrift van de | rechtspersoon of een tijdelijke vennootschap, een afschrift van de |
gecoördineerde statuten, en de naam (namen) van de natuurlijke | gecoördineerde statuten, en de naam (namen) van de natuurlijke |
personen in dienst genomen om de activiteiten uit te oefenen waarvoor | personen in dienst genomen om de activiteiten uit te oefenen waarvoor |
de erkenning wordt aangevraagd; | de erkenning wordt aangevraagd; |
3° de omschrijving en een afschrift van het (de) diploma('s) van de | 3° de omschrijving en een afschrift van het (de) diploma('s) van de |
aanvrager of, als het gaat om een rechtspersoon, van de natuurlijke | aanvrager of, als het gaat om een rechtspersoon, van de natuurlijke |
personen in dienst genomen om te voldoen aan de voorschriften | personen in dienst genomen om te voldoen aan de voorschriften |
krachtens welke de erkenning wordt aangevraagd; | krachtens welke de erkenning wordt aangevraagd; |
4° het bewijs dat de aanvrager over de vereiste beroepservaring en | 4° het bewijs dat de aanvrager over de vereiste beroepservaring en |
-kwalificaties beschikt, o.a. op grond van : | -kwalificaties beschikt, o.a. op grond van : |
a) een curriculum van de persoon (personen) die erover beschikt | a) een curriculum van de persoon (personen) die erover beschikt |
(beschikken); | (beschikken); |
b) een lijst van de opdrachten die al vervuld zijn in het kader van | b) een lijst van de opdrachten die al vervuld zijn in het kader van |
het domein (de domeinen) waarop de aangevraagde erkenning betrekking | het domein (de domeinen) waarop de aangevraagde erkenning betrekking |
heeft en een korte inventaris van de rapporten, onderzoeken of | heeft en een korte inventaris van de rapporten, onderzoeken of |
projecten uitgevoerd in dat kader; | projecten uitgevoerd in dat kader; |
5° een lijst van de technische middelen en de uitrustingen waarover de | 5° een lijst van de technische middelen en de uitrustingen waarover de |
aanvrager beschikt; | aanvrager beschikt; |
6° een verklaring op erewoord waarbij de aanvrager bevestigt dat hij | 6° een verklaring op erewoord waarbij de aanvrager bevestigt dat hij |
over voldoende financiële middelen beschikt om de opdrachten te | over voldoende financiële middelen beschikt om de opdrachten te |
vervullen waarvoor de erkenning wordt aangevraagd, alsook een recente | vervullen waarvoor de erkenning wordt aangevraagd, alsook een recente |
verklaring waaruit blijkt dat hij zijn sociale en fiscale | verklaring waaruit blijkt dat hij zijn sociale en fiscale |
verplichtingen is nagekomen; als het gaat om een tijdelijke | verplichtingen is nagekomen; als het gaat om een tijdelijke |
vennootschap, het bewijs dat elke vennoot zijn sociale en fiscale | vennootschap, het bewijs dat elke vennoot zijn sociale en fiscale |
verplichtingen is nagekomen; | verplichtingen is nagekomen; |
7° een uittreksel uit het strafregister van de aanvrager of, | 7° een uittreksel uit het strafregister van de aanvrager of, |
als het gaat om een rechtspersoon of om een bodemsaneringsorganisatie | als het gaat om een rechtspersoon of om een bodemsaneringsorganisatie |
: | : |
a) een uittreksel uit het strafregister van de natuurlijke personen in | a) een uittreksel uit het strafregister van de natuurlijke personen in |
dienst genomen om te voldoen aan de voorschriften krachtens welke de | dienst genomen om te voldoen aan de voorschriften krachtens welke de |
erkenning wordt aangevraagd; | erkenning wordt aangevraagd; |
b) een uittreksel uit het strafregister van de rechtspersoon. | b) een uittreksel uit het strafregister van de rechtspersoon. |
Als het gaat om een bodemsaneringsorganisatie in de vorm van een | Als het gaat om een bodemsaneringsorganisatie in de vorm van een |
tijdelijke vennootschap, legt elke vennoot een uittreksel uit het | tijdelijke vennootschap, legt elke vennoot een uittreksel uit het |
strafregister over. | strafregister over. |
Elk uittreksel dateert van minder dan drie maanden, te rekenen van de | Elk uittreksel dateert van minder dan drie maanden, te rekenen van de |
datum van verzending van de aanvraag; | datum van verzending van de aanvraag; |
8° een afschrift van de overeenkomst(en) gesloten tussen de aanvrager | 8° een afschrift van de overeenkomst(en) gesloten tussen de aanvrager |
van de erkenning en de personen bedoeld in artikel 7, 2°, 3°, en 4°. | van de erkenning en de personen bedoeld in artikel 7, 2°, 3°, en 4°. |
Afdeling 2. - Bijzondere inlichtingen | Afdeling 2. - Bijzondere inlichtingen |
Art. 13.Een aanvraag tot erkenning als deskundige van categorie 1 of |
Art. 13.Een aanvraag tot erkenning als deskundige van categorie 1 of |
2 gaat vergezeld van de volgende gegevens : | 2 gaat vergezeld van de volgende gegevens : |
1° de aanwijzing van de bevoegde persoon (personen) bedoeld in artikel | 1° de aanwijzing van de bevoegde persoon (personen) bedoeld in artikel |
7, 4°; | 7, 4°; |
2° een afschrift van de documenten waaruit blijkt dat de persoon | 2° een afschrift van de documenten waaruit blijkt dat de persoon |
(personen) bedoeld in 1° voldaan heeft (hebben) aan de | (personen) bedoeld in 1° voldaan heeft (hebben) aan de |
verplichting(en) bedoeld in artikel 7, 4°; | verplichting(en) bedoeld in artikel 7, 4°; |
3° een bewijs dat de aanvrager beschikt over de modellen bedoeld in | 3° een bewijs dat de aanvrager beschikt over de modellen bedoeld in |
artikel 8, 1°, alsook de identiteit van de persoon (personen) bevoegd | artikel 8, 1°, alsook de identiteit van de persoon (personen) bevoegd |
voor het gebruik en de uitleg ervan en een afschrift van de | voor het gebruik en de uitleg ervan en een afschrift van de |
overeenkomst(en) gesloten tussen die persoon en de aanvrager van de | overeenkomst(en) gesloten tussen die persoon en de aanvrager van de |
erkenning; | erkenning; |
4° een verbintenis van de aanvrager en van de verzekeringsmaatschappij | 4° een verbintenis van de aanvrager en van de verzekeringsmaatschappij |
waaarbij ze binnen de maand van de kennisgeving van de erkenning een | waaarbij ze binnen de maand van de kennisgeving van de erkenning een |
beroepsaansprakelijkheidsverzekering zullen aangaan ter dekking van de | beroepsaansprakelijkheidsverzekering zullen aangaan ter dekking van de |
activiteiten waarvoor de erkenning wordt aangevraagd; | activiteiten waarvoor de erkenning wordt aangevraagd; |
5° een afschrift van het kwaliteitshandboek bedoeld in artikel 8, 3°; | 5° een afschrift van het kwaliteitshandboek bedoeld in artikel 8, 3°; |
6° een verklaring waarbij de aanvrager zich verbindt tot de naleving | 6° een verklaring waarbij de aanvrager zich verbindt tot de naleving |
van het geheel van de regels bedoeld in artikel 16. | van het geheel van de regels bedoeld in artikel 16. |
Art. 14.Een aanvraag tot erkenning als laboratorium gaat vergezeld |
Art. 14.Een aanvraag tot erkenning als laboratorium gaat vergezeld |
van de volgende gegevens : | van de volgende gegevens : |
1° de aanwijzing van de bevoegde persoon (personen) bedoeld in artikel | 1° de aanwijzing van de bevoegde persoon (personen) bedoeld in artikel |
7, 4°; | 7, 4°; |
2° een afschrift van de documenten waaruit blijkt dat de persoon | 2° een afschrift van de documenten waaruit blijkt dat de persoon |
(personen) bedoeld in 1° voldaan heeft (hebben) aan de | (personen) bedoeld in 1° voldaan heeft (hebben) aan de |
verplichting(en) bedoeld in artikel 7, 4°; | verplichting(en) bedoeld in artikel 7, 4°; |
3° een rapport van het « ISSeP » met de resultaten van een technisch | 3° een rapport van het « ISSeP » met de resultaten van een technisch |
onderzoek en een audit, gunstig geacht door de administratie; | onderzoek en een audit, gunstig geacht door de administratie; |
4° de documenten alsook de planning waaruit blijkt dat de | 4° de documenten alsook de planning waaruit blijkt dat de |
voorschriften bedoeld in artikel 9, 2° en 3°, ten uitvoer zijn gelegd; | voorschriften bedoeld in artikel 9, 2° en 3°, ten uitvoer zijn gelegd; |
5° een verklaring waarbij de aanvrager zich verbindt tot de naleving | 5° een verklaring waarbij de aanvrager zich verbindt tot de naleving |
van het geheel van de regels bedoeld in artikel 17. | van het geheel van de regels bedoeld in artikel 17. |
Art. 15.Een aanvraag tot erkenning als bodemsaneringsorganisatie gaat |
Art. 15.Een aanvraag tot erkenning als bodemsaneringsorganisatie gaat |
vergezeld van de volgende gegevens : | vergezeld van de volgende gegevens : |
1° een verbintenis van de aanvrager en van de verzekeringsmaatschappij | 1° een verbintenis van de aanvrager en van de verzekeringsmaatschappij |
waarbij ze binnen de maand van de kennisgeving van de erkenning een | waarbij ze binnen de maand van de kennisgeving van de erkenning een |
burgerlijke beroepsaansprakelijkheidsverzekering zullen aangaan ter | burgerlijke beroepsaansprakelijkheidsverzekering zullen aangaan ter |
dekking van de activiteiten waarvoor de erkenning wordt aangevraagd; | dekking van de activiteiten waarvoor de erkenning wordt aangevraagd; |
2° een verklaring waarbij de aanvrager zich verbindt tot de naleving | 2° een verklaring waarbij de aanvrager zich verbindt tot de naleving |
van het geheel van de regels bedoeld in artikel 18; | van het geheel van de regels bedoeld in artikel 18; |
3° als de erkenningsaanvraag uitgaat van een tijdelijke vennootschap, | 3° als de erkenningsaanvraag uitgaat van een tijdelijke vennootschap, |
het bewijs van de beroepservaring en -bekwaamheden van de deelnemers | het bewijs van de beroepservaring en -bekwaamheden van de deelnemers |
of van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van de banden | of van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van de banden |
tussen de tijdelijke vennootschap en die entiteiten; | tussen de tijdelijke vennootschap en die entiteiten; |
4° een afschrift van de statuten die door alle partijen getekend zijn | 4° een afschrift van de statuten die door alle partijen getekend zijn |
en die op zijn minst de volgende clausules bevatten : | en die op zijn minst de volgende clausules bevatten : |
a) een clausule die voorziet in een geïntegreerd beheer; | a) een clausule die voorziet in een geïntegreerd beheer; |
b) een clausule die bepaalt dat elke vennoot t.o.v. de andere vennoot | b) een clausule die bepaalt dat elke vennoot t.o.v. de andere vennoot |
verantwoordelijk is voor zijn fouten en nalatigheden; | verantwoordelijk is voor zijn fouten en nalatigheden; |
c) een clausule die bepaalt dat, om de voortzetting van de | c) een clausule die bepaalt dat, om de voortzetting van de |
activiteiten van een faillietverklaarde vennoot mogelijk te maken, de | activiteiten van een faillietverklaarde vennoot mogelijk te maken, de |
andere vennoten mogen beschikken over het geheel van de sommen die op | andere vennoten mogen beschikken over het geheel van de sommen die op |
het krediet van de bankrekeningen van de erkende organisatie staan, | het krediet van de bankrekeningen van de erkende organisatie staan, |
alsook over de door derden te verrichten betalingen, en dat ze in | alsook over de door derden te verrichten betalingen, en dat ze in |
hetzelfde opzicht het materieel, de materialen en de verschillende | hetzelfde opzicht het materieel, de materialen en de verschillende |
onderzoeksdocumenten mogen gebruiken. | onderzoeksdocumenten mogen gebruiken. |
HOOFDSTUK V. - Regels die door de erkenningshouders nageleefd moeten | HOOFDSTUK V. - Regels die door de erkenningshouders nageleefd moeten |
worden | worden |
Art. 16.De deskundige van categorie 1 of 2 moet : |
Art. 16.De deskundige van categorie 1 of 2 moet : |
1° bodemmonsters laten nemen door een monsternemer die handelt volgens | 1° bodemmonsters laten nemen door een monsternemer die handelt volgens |
de regels en technieken vermeld in de « CWBP » en in het « CWEA » en | de regels en technieken vermeld in de « CWBP » en in het « CWEA » en |
ze krachtens het decreet en dit besluit door een erkend laboratorium | ze krachtens het decreet en dit besluit door een erkend laboratorium |
laten analyseren; | laten analyseren; |
2° de in artikel 4, 1° en 2°, bedoelde opdrachten uitvoeren | 2° de in artikel 4, 1° en 2°, bedoelde opdrachten uitvoeren |
overeenkomstig de « CWBP »; | overeenkomstig de « CWBP »; |
3° de rapporten, onderzoeken of projecten, opgemaakt krachtens dit | 3° de rapporten, onderzoeken of projecten, opgemaakt krachtens dit |
decreet en dit besluit, alsook de rapporten over de bemonsteringen die | decreet en dit besluit, alsook de rapporten over de bemonsteringen die |
onder zijn verantwoordelijkheid uitgevoerd worden, laten | onder zijn verantwoordelijkheid uitgevoerd worden, laten |
medeondertekenen door een bevoegde persoon bedoeld in artikel 7, 4°; | medeondertekenen door een bevoegde persoon bedoeld in artikel 7, 4°; |
4° zijn opdrachten in alle zelfstandigheid uitvoeren en de volle | 4° zijn opdrachten in alle zelfstandigheid uitvoeren en de volle |
verantwoordelijkheid dragen voor de kwaliteit van de werken en de | verantwoordelijkheid dragen voor de kwaliteit van de werken en de |
resultaten die hij overlegt; | resultaten die hij overlegt; |
5° de bevoegde persoon (personen) actief laten deelnemen aan | 5° de bevoegde persoon (personen) actief laten deelnemen aan |
informatie- of vormingsvergaderingen i.v.m. zijn (hun) verplichtingen, | informatie- of vormingsvergaderingen i.v.m. zijn (hun) verplichtingen, |
minstens twintig uren per jaar, o.a. om perfect op de hoogte te zijn | minstens twintig uren per jaar, o.a. om perfect op de hoogte te zijn |
van de inhoud van het decreet, van de desbetreffende | van de inhoud van het decreet, van de desbetreffende |
uitvoeringsbesluiten, de « CWEA » en het « CWBP », alsook van de | uitvoeringsbesluiten, de « CWEA » en het « CWBP », alsook van de |
andere technische en regelgevende documenten i.v.m. het decreet, en | andere technische en regelgevende documenten i.v.m. het decreet, en |
aan de administratie jaarlijks uiterlijk 31 januari het bewijs | aan de administratie jaarlijks uiterlijk 31 januari het bewijs |
overleggen dat aan die bepaling voldaan is; | overleggen dat aan die bepaling voldaan is; |
6° aan de administratie op gewoon verzoek de lijst van de terreinen | 6° aan de administratie op gewoon verzoek de lijst van de terreinen |
overleggen waarvoor de rapporten, onderzoeken of projecten waarin het | overleggen waarvoor de rapporten, onderzoeken of projecten waarin het |
decreet en dit besluit voorzien, lopen of overwogen worden, voor de | decreet en dit besluit voorzien, lopen of overwogen worden, voor de |
periode opgegeven in het verzoek van de administratie; | periode opgegeven in het verzoek van de administratie; |
7° zich voor elk rapport, onderzoek of project dat bij de | 7° zich voor elk rapport, onderzoek of project dat bij de |
administratie ingediend wordt ervan vergewissen dat hij zich niet in | administratie ingediend wordt ervan vergewissen dat hij zich niet in |
een geval bevindt waarin hij zijn opdracht onmogelijk kan uitvoeren, | een geval bevindt waarin hij zijn opdracht onmogelijk kan uitvoeren, |
zoals bedoeld in artikel 19; | zoals bedoeld in artikel 19; |
8° over de nodige informaticamiddelen beschikken om de gegevens aan de | 8° over de nodige informaticamiddelen beschikken om de gegevens aan de |
administratie te verstrekken volgens de procedures die zij bepaalt; | administratie te verstrekken volgens de procedures die zij bepaalt; |
9° de administratie op haar verzoek informatie verstrekken i.v.m. de | 9° de administratie op haar verzoek informatie verstrekken i.v.m. de |
toepassing en de evolutie van het kwaliteitshandboek. | toepassing en de evolutie van het kwaliteitshandboek. |
Art. 17.Het laboratorium moet : |
Art. 17.Het laboratorium moet : |
1° bodemmonsters laten nemen door een monsternemer die handelt volgens | 1° bodemmonsters laten nemen door een monsternemer die handelt volgens |
de regels en technieken vermeld in de « CWBP » en in het « CWEA » en | de regels en technieken vermeld in de « CWBP » en in het « CWEA » en |
ze krachtens het decreet en dit besluit door een erkend laboratorium | ze krachtens het decreet en dit besluit door een erkend laboratorium |
laten analyseren; | laten analyseren; |
2° de rapporten, onderzoeken of projecten, opgemaakt krachtens dit | 2° de rapporten, onderzoeken of projecten, opgemaakt krachtens dit |
decreet en dit besluit, alsook de rapporten over de bemonsteringen die | decreet en dit besluit, alsook de rapporten over de bemonsteringen die |
onder zijn verantwoordelijkheid uitgevoerd worden, laten | onder zijn verantwoordelijkheid uitgevoerd worden, laten |
medeondertekenen door een bevoegde persoon bedoeld in artikel 7, 4°; | medeondertekenen door een bevoegde persoon bedoeld in artikel 7, 4°; |
3° zijn opdrachten in alle zelfstandigheid uitvoeren en de volle | 3° zijn opdrachten in alle zelfstandigheid uitvoeren en de volle |
verantwoordelijkheid dragen voor de kwaliteit van de werken en de | verantwoordelijkheid dragen voor de kwaliteit van de werken en de |
resultaten die hij overlegt; | resultaten die hij overlegt; |
4° de bevoegde persoon (personen) actief laten deelnemen aan | 4° de bevoegde persoon (personen) actief laten deelnemen aan |
informatie- of vormingsvergaderingen i.v.m. zijn (hun) verplichtingen, | informatie- of vormingsvergaderingen i.v.m. zijn (hun) verplichtingen, |
minstens twintig uren per jaar, o.a. om perfect op de hoogte te zijn | minstens twintig uren per jaar, o.a. om perfect op de hoogte te zijn |
van de inhoud van het decreet, van de desbetreffende | van de inhoud van het decreet, van de desbetreffende |
uitvoeringsbesluiten, de « CWEA » en het « CWBP », alsook van de | uitvoeringsbesluiten, de « CWEA » en het « CWBP », alsook van de |
andere technische en regelgevende documenten i.v.m. het decreet, en | andere technische en regelgevende documenten i.v.m. het decreet, en |
aan de administratie jaarlijks uiterlijk 31 januari het bewijs | aan de administratie jaarlijks uiterlijk 31 januari het bewijs |
overleggen dat aan die bepaling voldaan is; | overleggen dat aan die bepaling voldaan is; |
5° aan de administratie op gewoon verzoek de lijst van de terreinen | 5° aan de administratie op gewoon verzoek de lijst van de terreinen |
overleggen waarvoor de rapporten, onderzoeken of projecten waarin het | overleggen waarvoor de rapporten, onderzoeken of projecten waarin het |
decreet en dit besluit voorzien, lopen of overwogen worden, voor de | decreet en dit besluit voorzien, lopen of overwogen worden, voor de |
periode opgegeven in het verzoek van de administratie; | periode opgegeven in het verzoek van de administratie; |
6° de administratie en het « ISSeP » toegang tot zijn lokalen verlenen | 6° de administratie en het « ISSeP » toegang tot zijn lokalen verlenen |
en inzage laten nemen van alle documenten betreffende de analyses | en inzage laten nemen van alle documenten betreffende de analyses |
uitgevoerd in het kader van de erkenning; | uitgevoerd in het kader van de erkenning; |
7° zich onderwerpen aan de door het « ISSeP » georganiseerde controles | 7° zich onderwerpen aan de door het « ISSeP » georganiseerde controles |
op de kwaliteit van de analyses. Die controles kunnen zonder | op de kwaliteit van de analyses. Die controles kunnen zonder |
voorafgaande verwittiging georganiseerd worden; | voorafgaande verwittiging georganiseerd worden; |
8° deelnemen aan de interlaboratoria tests en proeven die door het « | 8° deelnemen aan de interlaboratoria tests en proeven die door het « |
ISSeP » georganiseerd worden; | ISSeP » georganiseerd worden; |
9° zich voor elke opdracht uitgevoerd in het kader van zijn erkenning | 9° zich voor elke opdracht uitgevoerd in het kader van zijn erkenning |
ervan vergewissen dat hij zich niet in een geval bevindt waarin hij | ervan vergewissen dat hij zich niet in een geval bevindt waarin hij |
zijn opdracht onmogelijk kan uitvoeren, zoals bedoeld in artikel 19; | zijn opdracht onmogelijk kan uitvoeren, zoals bedoeld in artikel 19; |
10° over de nodige informaticamiddelen beschikken om de gegevens aan | 10° over de nodige informaticamiddelen beschikken om de gegevens aan |
de monsternemers, de deskundigen of de administratie te verstrekken | de monsternemers, de deskundigen of de administratie te verstrekken |
volgens de procedures die de administratie bepaalt; | volgens de procedures die de administratie bepaalt; |
11° de administratie op haar verzoek informatie verstrekken i.v.m. de | 11° de administratie op haar verzoek informatie verstrekken i.v.m. de |
toepassing en de evolutie van het milieubeheersysteem. | toepassing en de evolutie van het milieubeheersysteem. |
Art. 18.De erkende bodemsaneringsorganisatie die de verplichtingen |
Art. 18.De erkende bodemsaneringsorganisatie die de verplichtingen |
van een drager van de in artikel 18 van het decreet bedoelde | van een drager van de in artikel 18 van het decreet bedoelde |
verplichtingen daadwerkelijk heeft overgenomen, moet : | verplichtingen daadwerkelijk heeft overgenomen, moet : |
1° jaarlijks binnen drie maanden na de datum van afgifte van de | 1° jaarlijks binnen drie maanden na de datum van afgifte van de |
erkenning een onderzoeks- en saneringsrapport opmaken, met de lijst, | erkenning een onderzoeks- en saneringsrapport opmaken, met de lijst, |
de prioriteit en de data i.v.m. de uitvoering van de onderzoeken en | de prioriteit en de data i.v.m. de uitvoering van de onderzoeken en |
saneringen die ze belooft na te komen en die ter goedkeuring aan de | saneringen die ze belooft na te komen en die ter goedkeuring aan de |
administratie voorleggen. Het rapport wordt aan de administratie | administratie voorleggen. Het rapport wordt aan de administratie |
gericht bij aangetekend schrijven of door elk ander middel dat vaste | gericht bij aangetekend schrijven of door elk ander middel dat vaste |
datum verleent. Indien het rapport onvolledig wordt geacht, wijst de | datum verleent. Indien het rapport onvolledig wordt geacht, wijst de |
administratie de bodemsaneringsorganisatie op de ontbrekende gegevens | administratie de bodemsaneringsorganisatie op de ontbrekende gegevens |
en stukken. De bodemsaneringsorganisatie beschikt met ingang van de | en stukken. De bodemsaneringsorganisatie beschikt met ingang van de |
datum van het verzoek van de administratie over dertig dagen om haar | datum van het verzoek van de administratie over dertig dagen om haar |
rapport aan te vullen. De administratie beslist binnen een termijn van | rapport aan te vullen. De administratie beslist binnen een termijn van |
zestig dagen, die ingaat op de datum van verzending van het rapport, | zestig dagen, die ingaat op de datum van verzending van het rapport, |
en geeft de bodemsaneringsorganisatie kennis van haar beslissing; | en geeft de bodemsaneringsorganisatie kennis van haar beslissing; |
2° de onderzoeken leiden op de verontreinigde terreinen zoals ze zich | 2° de onderzoeken leiden op de verontreinigde terreinen zoals ze zich |
daartoe verbonden heeft in het rapport bedoeld in 1°; | daartoe verbonden heeft in het rapport bedoeld in 1°; |
3° onverminderd de bepalingen van de artikelen 56 en 57 van het | 3° onverminderd de bepalingen van de artikelen 56 en 57 van het |
decreet, de uitvoering van de handelingen tot sanering van de | decreet, de uitvoering van de handelingen tot sanering van de |
verontreinigde terreinen leiden zoals ze zich daartoe verbonden heeft | verontreinigde terreinen leiden zoals ze zich daartoe verbonden heeft |
in het rapport bedoeld in 1°. | in het rapport bedoeld in 1°. |
Art. 19.Met uitzondering van de erkende bodemsaneringsorganisaties, |
Art. 19.Met uitzondering van de erkende bodemsaneringsorganisaties, |
mag de houder van een erkenning de activiteiten waarvoor hij erkend is | mag de houder van een erkenning de activiteiten waarvoor hij erkend is |
niet uitoefenen in de volgende gevallen : | niet uitoefenen in de volgende gevallen : |
1° indien hijzelf, of een persoon die voor zijn rekening een directie- | 1° indien hijzelf, of een persoon die voor zijn rekening een directie- |
of beheersfunctie uitoefent, in rechtstreekse lijn tot en met de derde | of beheersfunctie uitoefent, in rechtstreekse lijn tot en met de derde |
graad of in de zijlijn tot en met de vierde graad aanverwant is met de | graad of in de zijlijn tot en met de vierde graad aanverwant is met de |
opdrachtgever of - als het gaat om de directie van | opdrachtgever of - als het gaat om de directie van |
bodemsaneringswerken - met de opdrachtgever of de uitvoerder van de | bodemsaneringswerken - met de opdrachtgever of de uitvoerder van de |
werken of met elke andere persoon die een directie- of beheersfunctie | werken of met elke andere persoon die een directie- of beheersfunctie |
uitoefent voor rekening van de opdrachtgever of van genoemde | uitoefent voor rekening van de opdrachtgever of van genoemde |
uitvoerder; | uitvoerder; |
2° indien hijzelf, of een persoon die voor zijn rekening een directie- | 2° indien hijzelf, of een persoon die voor zijn rekening een directie- |
of beheersfunctie uitoefent, persoonlijk of via een tussenpersoon, | of beheersfunctie uitoefent, persoonlijk of via een tussenpersoon, |
aandeelhouder is, meerderheidsaandeelhouder of actieve vennoot van de | aandeelhouder is, meerderheidsaandeelhouder of actieve vennoot van de |
opdrachtgever of - als het gaat om de directie van | opdrachtgever of - als het gaat om de directie van |
bodemsaneringswerken - van de opdrachtgever of de uitvoerder van de | bodemsaneringswerken - van de opdrachtgever of de uitvoerder van de |
werken; | werken; |
3° indien hijzelf, of een persoon die voor zijn rekening een directie- | 3° indien hijzelf, of een persoon die voor zijn rekening een directie- |
of beheersfunctie uitoefent, in rechtstreekse lijn of feitelijk, | of beheersfunctie uitoefent, in rechtstreekse lijn of feitelijk, |
persoonlijk of via een tussenpersoon, een directie- of beheersfunctie | persoonlijk of via een tussenpersoon, een directie- of beheersfunctie |
uitoefent bij genoemde opdrachtgever of - als het gaat om de directie | uitoefent bij genoemde opdrachtgever of - als het gaat om de directie |
van bodemsaneringswerken - de opdrachtgever of de uitvoerder van de | van bodemsaneringswerken - de opdrachtgever of de uitvoerder van de |
werken; | werken; |
4° indien zijn activiteiten rechtstreeks of onrechtstreeks, geheel of | 4° indien zijn activiteiten rechtstreeks of onrechtstreeks, geheel of |
gedeeltelijk onder welke vorm ook gecontroleerd of beheerd worden door | gedeeltelijk onder welke vorm ook gecontroleerd of beheerd worden door |
de opdrachtgever of de uitvoerder van de werken; | de opdrachtgever of de uitvoerder van de werken; |
5° indien hijzelf, of een persoon die voor zijn rekening een directie- | 5° indien hijzelf, of een persoon die voor zijn rekening een directie- |
of beheersfunctie uitoefent, rechtstreeks of onrechtstreeks belangen | of beheersfunctie uitoefent, rechtstreeks of onrechtstreeks belangen |
heeft bij een firma die toestellen, voorzieningen of producten | heeft bij een firma die toestellen, voorzieningen of producten |
produceert of in de handel brengt die een verontreiniging kunnen | produceert of in de handel brengt die een verontreiniging kunnen |
veroorzaken of die bestemd zijn om ze te bestrijden of die onder niet | veroorzaken of die bestemd zijn om ze te bestrijden of die onder niet |
onder het gezag of het toezicht van die personen en firma staan. | onder het gezag of het toezicht van die personen en firma staan. |
TITEL III. - Modaliteiten voor de monsterneming | TITEL III. - Modaliteiten voor de monsterneming |
Art. 20.De persoon die de monsters neemt moet : |
Art. 20.De persoon die de monsters neemt moet : |
1° de bodemmonsters nemen met inbegrip van de keuze van de | 1° de bodemmonsters nemen met inbegrip van de keuze van de |
monsternemingstechniek, de verpakking en de bewaring van de monsters | monsternemingstechniek, de verpakking en de bewaring van de monsters |
totdat ze aan het laboratorium overhandigd worden, met inachtneming | totdat ze aan het laboratorium overhandigd worden, met inachtneming |
van de regels en technieken vermeld in de « CWBP » en in het « CWEA » | van de regels en technieken vermeld in de « CWBP » en in het « CWEA » |
die door de de administratie goedgekeurd zijn. | die door de de administratie goedgekeurd zijn. |
De monsternemer voert de bodemmonstering uit onder de | De monsternemer voert de bodemmonstering uit onder de |
verantwoordelijkheid van de bevoegde persoon (personen) bedoeld in | verantwoordelijkheid van de bevoegde persoon (personen) bedoeld in |
artikel 7, 4°, die de monsternemingen laat (laten) uitvoeren. | artikel 7, 4°, die de monsternemingen laat (laten) uitvoeren. |
2° de monsternemingsrapporten laten medeondertekenen door de bevoegde | 2° de monsternemingsrapporten laten medeondertekenen door de bevoegde |
persoon die de monsternemingen heeft laten uitvoeren; | persoon die de monsternemingen heeft laten uitvoeren; |
3° actief deelnemen aan informatie- of vormingsvergaderingen i.v.m. | 3° actief deelnemen aan informatie- of vormingsvergaderingen i.v.m. |
zijn verplichtingen, minstens twintig uren per jaar, o.a. om perfect | zijn verplichtingen, minstens twintig uren per jaar, o.a. om perfect |
op de hoogte te zijn van de inhoud van het decreet, van de | op de hoogte te zijn van de inhoud van het decreet, van de |
desbetreffende uitvoeringsbesluiten, de « CWEA » en het « CWBP », | desbetreffende uitvoeringsbesluiten, de « CWEA » en het « CWBP », |
alsook van de andere technische en regelgevende documenten i.v.m. het | alsook van de andere technische en regelgevende documenten i.v.m. het |
decreet, en aan de administratie jaarlijks uiterlijk 31 januari het | decreet, en aan de administratie jaarlijks uiterlijk 31 januari het |
bewijs overleggen dat aan die bepaling voldaan is; | bewijs overleggen dat aan die bepaling voldaan is; |
4° aan de administratie op gewoon verzoek de inventaris overleggen van | 4° aan de administratie op gewoon verzoek de inventaris overleggen van |
de in het kader van het decreet of dit besluit uitgevoerde | de in het kader van het decreet of dit besluit uitgevoerde |
monsternemingen, alsook van de lopende of geplande monsternemingen, | monsternemingen, alsook van de lopende of geplande monsternemingen, |
voor de periode opgegeven in het verzoek van de administratie; | voor de periode opgegeven in het verzoek van de administratie; |
5° over de nodige informaticamiddelen beschikken om de gegevens aan de | 5° over de nodige informaticamiddelen beschikken om de gegevens aan de |
laboratoria, de deskundigen of de administratie te verstrekken volgens | laboratoria, de deskundigen of de administratie te verstrekken volgens |
de procedures die zij bepaalt. | de procedures die zij bepaalt. |
TITEL IV. - Werking van het comité voor het beheer van de databank van | TITEL IV. - Werking van het comité voor het beheer van de databank van |
de bodemtoestand | de bodemtoestand |
Art. 21.Elke administratie en elke instelling van openbaar nut |
Art. 21.Elke administratie en elke instelling van openbaar nut |
bedoeld in artikel 13, eerste lid, van het decreet legt een dubbele | bedoeld in artikel 13, eerste lid, van het decreet legt een dubbele |
lijst van gewone en plaatsvervangende kandidaten aan de Minister van | lijst van gewone en plaatsvervangende kandidaten aan de Minister van |
Leefmilieu over. | Leefmilieu over. |
De Regering wijst de voorzitter van het beheerscomité aan en benoemt | De Regering wijst de voorzitter van het beheerscomité aan en benoemt |
gelijktijdig de gewone en plaatsvervangende leden van dat comité. | gelijktijdig de gewone en plaatsvervangende leden van dat comité. |
De mandaten worden toegekend voor een periode van vijf jaar. Ze | De mandaten worden toegekend voor een periode van vijf jaar. Ze |
beginnen te lopen op de datum van ondertekening van het besluit tot | beginnen te lopen op de datum van ondertekening van het besluit tot |
benoeming van de leden van het comité. | benoeming van de leden van het comité. |
Het comité kan personen met bijzondere bevoegdheden uitnodigen om aan | Het comité kan personen met bijzondere bevoegdheden uitnodigen om aan |
de werkzaamheden deel te nemen. Die personen zijn niet stemgerechtigd. | de werkzaamheden deel te nemen. Die personen zijn niet stemgerechtigd. |
Het comité wordt door de voorzitter bijeengeroepen. | Het comité wordt door de voorzitter bijeengeroepen. |
Het comité beraadslaagt slechts op geldige wijze als minstens de helft | Het comité beraadslaagt slechts op geldige wijze als minstens de helft |
van de leden aanwezig is. Indien die voorwaarde niet vervuld is, wordt | van de leden aanwezig is. Indien die voorwaarde niet vervuld is, wordt |
het comité weer bijeengeroepen met dezelfde agenda. Het beslist dan op | het comité weer bijeengeroepen met dezelfde agenda. Het beslist dan op |
geldige wijze, ongeacht het aantal aanwezige leden. | geldige wijze, ongeacht het aantal aanwezige leden. |
De beslissingen worden bij gewone meerderheid van de aanwezige leden | De beslissingen worden bij gewone meerderheid van de aanwezige leden |
genomen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter | genomen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter |
beslissend. | beslissend. |
Wanneer minstens één vierde van de aanwezige stemgerechtigde leden | Wanneer minstens één vierde van de aanwezige stemgerechtigde leden |
zich tegen het door de meerderheid uitgebracht advies verzet, gaat het | zich tegen het door de meerderheid uitgebracht advies verzet, gaat het |
advies vergezeld van een bericht waarin gewag wordt gemaakt van de | advies vergezeld van een bericht waarin gewag wordt gemaakt van de |
afvallige mening. | afvallige mening. |
TITEL V. - Modaliteiten voor de organisatie van de | TITEL V. - Modaliteiten voor de organisatie van de |
overlegvergaderingen indien er meer dragers zijn | overlegvergaderingen indien er meer dragers zijn |
Art. 22.De overlegvergadering dient om de voor eenzelfde terrein |
Art. 22.De overlegvergadering dient om de voor eenzelfde terrein |
aangewezen dragers in staat te stellen hun acties te coördineren, en | aangewezen dragers in staat te stellen hun acties te coördineren, en |
zelfs om een gemeenschappelijk project in te dienen. | zelfs om een gemeenschappelijk project in te dienen. |
De administratie organiseert de overlegvergadering in de gemeente waar | De administratie organiseert de overlegvergadering in de gemeente waar |
de grootste oppervlakte van het terrein gelegen is. | de grootste oppervlakte van het terrein gelegen is. |
Ze roept de betrokken dragers en de gemeente minstens vijftien dagen | Ze roept de betrokken dragers en de gemeente minstens vijftien dagen |
vóór de overlegvergadering op. Er wordt geen overlegvergadering belegd | vóór de overlegvergadering op. Er wordt geen overlegvergadering belegd |
tussen 16 juli en 15 augustus, noch tussen 24 december en 1 januari. | tussen 16 juli en 15 augustus, noch tussen 24 december en 1 januari. |
De overlegvergadering wordt voorgezeten door een vertegenwoordiger van | De overlegvergadering wordt voorgezeten door een vertegenwoordiger van |
de gemeente. De milieuadviseur of een vertegenwoordiger van de | de gemeente. De milieuadviseur of een vertegenwoordiger van de |
gemeente neemt er het secretariaat van waar en maakt de notulen op. | gemeente neemt er het secretariaat van waar en maakt de notulen op. |
Hij maakt ze binnen dertig dagen na de vergadering aan de dragers en | Hij maakt ze binnen dertig dagen na de vergadering aan de dragers en |
aan de administratie over. | aan de administratie over. |
TITEL VI. - Wijzigings- en slotbepalingen | TITEL VI. - Wijzigings- en slotbepalingen |
Art. 23.§ 1. Artikel 681bis /73, § 1, eerste lid, van het besluit van |
Art. 23.§ 1. Artikel 681bis /73, § 1, eerste lid, van het besluit van |
de Waalse Regering van 4 maart 1999 tot wijziging van titel III van | de Waalse Regering van 4 maart 1999 tot wijziging van titel III van |
het Algemeen Reglement voor de arbeidsbescherming door de invoeging | het Algemeen Reglement voor de arbeidsbescherming door de invoeging |
van specifieke bepalingen die toepasselijk zijn op de installatie en | van specifieke bepalingen die toepasselijk zijn op de installatie en |
de uitbating van benzinestations, gewijzigd bij de besluiten van de | de uitbating van benzinestations, gewijzigd bij de besluiten van de |
Waalse Regering van 30 november 2000, 17 juli 2003 en 7 juli 2005, | Waalse Regering van 30 november 2000, 17 juli 2003 en 7 juli 2005, |
wordt vervangen als volgt : | wordt vervangen als volgt : |
« Om als deskundige in het vak « opslaginstallatie » erkend te worden, | « Om als deskundige in het vak « opslaginstallatie » erkend te worden, |
moeten de volgende voorwaarden vervuld worden : » | moeten de volgende voorwaarden vervuld worden : » |
§ 2. In de artikelen 681bis /64, eerste lid, en 681bis /75, tweede en | § 2. In de artikelen 681bis /64, eerste lid, en 681bis /75, tweede en |
derde lid, van hetzelfde besluit worden de woorden « door een | derde lid, van hetzelfde besluit worden de woorden « door een |
deskundige erkend in het vak grond- en ondergrondverontreiniging » | deskundige erkend in het vak grond- en ondergrondverontreiniging » |
vervangen door de woorden « door een deskundige van categorie 1 in de | vervangen door de woorden « door een deskundige van categorie 1 in de |
zin van het decreet van 5 december 2008 betreffende het bodembeheer »; | zin van het decreet van 5 december 2008 betreffende het bodembeheer »; |
§ 3. In artikel 681bis /66, tweede lid, van hetzelfde besluit worden | § 3. In artikel 681bis /66, tweede lid, van hetzelfde besluit worden |
de woorden « onder de verantwoordelijkheid van de deskundige erkend in | de woorden « onder de verantwoordelijkheid van de deskundige erkend in |
het vak grond- en ondergrondverontreiniging » vervangen door de | het vak grond- en ondergrondverontreiniging » vervangen door de |
woorden « volgens de modaliteiten betreffende de monsternemingen | woorden « volgens de modaliteiten betreffende de monsternemingen |
bedoeld in artikel 27 van het decreet van 5 december 2008 betreffende | bedoeld in artikel 27 van het decreet van 5 december 2008 betreffende |
het bodembeheer »; | het bodembeheer »; |
§ 4. In artikel 681bis /67, tweede lid, van hetzelfde besluit worden | § 4. In artikel 681bis /67, tweede lid, van hetzelfde besluit worden |
de woorden « door een deskundige erkend in het vak grond- en | de woorden « door een deskundige erkend in het vak grond- en |
ondergrondverontreiniging » vervangen door de woorden « door een | ondergrondverontreiniging » vervangen door de woorden « door een |
deskundige van categorie 2 in de zin van het besluit van de Waalse | deskundige van categorie 2 in de zin van het besluit van de Waalse |
Regering betreffende het bodembeheer »; | Regering betreffende het bodembeheer »; |
§ 5. De erkenningen in het vak « grond- en ondergrondverontreiniging » | § 5. De erkenningen in het vak « grond- en ondergrondverontreiniging » |
bedoeld in artikel 681bis /73, § 1, eerste lid, van hetzelfde besluit | bedoeld in artikel 681bis /73, § 1, eerste lid, van hetzelfde besluit |
die vervallen vóór het einde van de periode van één jaar bedoeld in | die vervallen vóór het einde van de periode van één jaar bedoeld in |
artikel 93 van het decreet worden automatisch hernieuwd tot de | artikel 93 van het decreet worden automatisch hernieuwd tot de |
einddatum van die periode. | einddatum van die periode. |
Art. 24.Artikel 23, § 1 tot § 4, treedt in werking een jaar na de |
Art. 24.Artikel 23, § 1 tot § 4, treedt in werking een jaar na de |
bekendmaking van dit besluit in het Belgisch Staatsblad. | bekendmaking van dit besluit in het Belgisch Staatsblad. |
Art. 25.De Minister van Leefmilieu is belast met de uitvoering van |
Art. 25.De Minister van Leefmilieu is belast met de uitvoering van |
dit besluit. | dit besluit. |
Namen, 27 mei 2009. | Namen, 27 mei 2009. |
De Minister-President, | De Minister-President, |
R. DEMOTTE | R. DEMOTTE |
De Minister van Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Leefmilieu en | De Minister van Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Leefmilieu en |
Toerisme, | Toerisme, |
B. LUTGEN | B. LUTGEN |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |