Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Waalse Regering van 22/03/2018
← Terug naar "Besluit van de Waalse Regering houdende een verbod op het gebruik van neonicotinoïden in pesticiden "
Besluit van de Waalse Regering houdende een verbod op het gebruik van neonicotinoïden in pesticiden Besluit van de Waalse Regering houdende een verbod op het gebruik van neonicotinoïden in pesticiden
WAALSE OVERHEIDSDIENST WAALSE OVERHEIDSDIENST
22 MAART 2018. - Besluit van de Waalse Regering houdende een verbod op 22 MAART 2018. - Besluit van de Waalse Regering houdende een verbod op
het gebruik van neonicotinoïden in pesticiden het gebruik van neonicotinoïden in pesticiden
De Waalse Regering, De Waalse Regering,
Gelet op het decreet van 10 juli 2013 tot vaststelling van een kader Gelet op het decreet van 10 juli 2013 tot vaststelling van een kader
ter verwezenlijking van een duurzaam gebruik van pesticiden en tot ter verwezenlijking van een duurzaam gebruik van pesticiden en tot
wijziging van Boek I van het Milieuwetboek, Boek II van het wijziging van Boek I van het Milieuwetboek, Boek II van het
Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt, de wet van 28 december Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt, de wet van 28 december
1967 betreffende de onbevaarbare waterlopen en het decreet van 12 juli 1967 betreffende de onbevaarbare waterlopen en het decreet van 12 juli
2001 betreffende de beroepsopleiding in de landbouw, de artikelen 4/1 2001 betreffende de beroepsopleiding in de landbouw, de artikelen 4/1
et 4/2, ingevoegd bij het decreet van 20 oktober 2016; et 4/2, ingevoegd bij het decreet van 20 oktober 2016;
Gelet op de beslissing van de "Conseil wallon de l'environnement pour Gelet op de beslissing van de "Conseil wallon de l'environnement pour
le développement durable" (Waalse milieuraad voor duurzame le développement durable" (Waalse milieuraad voor duurzame
ontwikkeling) om geen advies uit te brengen op de datum van 26 juni ontwikkeling) om geen advies uit te brengen op de datum van 26 juni
2017; 2017;
Gelet op het advies van de "Conseil supérieur wallon de la Gelet op het advies van de "Conseil supérieur wallon de la
Conservation de la Nature" (Waalse hoge raad voor natuurbehoud), Conservation de la Nature" (Waalse hoge raad voor natuurbehoud),
gegeven op 27 juni 2017; gegeven op 27 juni 2017;
Gelet op het rapport van 17 november 2017 opgemaakt overeenkomstig Gelet op het rapport van 17 november 2017 opgemaakt overeenkomstig
artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014 houdende uitvoering artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014 houdende uitvoering
van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties
die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie
van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen; van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen;
Gelet op het advies nr. 62.698/4 van de Raad van State, gegeven op 15 Gelet op het advies nr. 62.698/4 van de Raad van State, gegeven op 15
januari 2018, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de januari 2018, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende dat, krachtens artikel 4/1 van het voornoemde decreet van Overwegende dat, krachtens artikel 4/1 van het voornoemde decreet van
10 juli 2013, de Regering de toepassing van pesticiden op iedere 10 juli 2013, de Regering de toepassing van pesticiden op iedere
plaats kan reglementeren en, indien nodig, tijdelijk of voor een plaats kan reglementeren en, indien nodig, tijdelijk of voor een
onbepaalde duur verbieden, als deze pesticiden werkzame stoffen onbepaalde duur verbieden, als deze pesticiden werkzame stoffen
bevatten die een risico vormen voor de bescherming van het leefmilieu, bevatten die een risico vormen voor de bescherming van het leefmilieu,
voor de menselijke gezondheid of voor het natuurbehoud; voor de menselijke gezondheid of voor het natuurbehoud;
Overwegende dat de neonicotinoïden systemische insecticide werkzame Overwegende dat de neonicotinoïden systemische insecticide werkzame
stoffen zijn die tegelijk als gewasbeschermingsmiddelen en als stoffen zijn die tegelijk als gewasbeschermingsmiddelen en als
biociden worden gebruikt door professionele en niet-professionele biociden worden gebruikt door professionele en niet-professionele
gebruikers; dat deze stoffen worden goedgekeurd in de Europese Unie gebruikers; dat deze stoffen worden goedgekeurd in de Europese Unie
door de Uitvoeringsverordening (EU) nr. 540/2011 van de Commissie van door de Uitvoeringsverordening (EU) nr. 540/2011 van de Commissie van
25 mei 2011 tot uitvoering van Verordening (EG) nr. 1107/2009 van het 25 mei 2011 tot uitvoering van Verordening (EG) nr. 1107/2009 van het
Europees Parlement en de Raad; Europees Parlement en de Raad;
Overwegende dat Uitvoeringsverordening (EU) nr. 485/2013 van de Overwegende dat Uitvoeringsverordening (EU) nr. 485/2013 van de
Commissie van 24 mei 2013 tot wijziging van Uitvoeringsverordening Commissie van 24 mei 2013 tot wijziging van Uitvoeringsverordening
(EU) nr. 540/2011, wat de voorwaarden voor goedkeuring van de werkzame (EU) nr. 540/2011, wat de voorwaarden voor goedkeuring van de werkzame
stoffen clothianidin, thiamethoxam en imidacloprid betreft, en stoffen clothianidin, thiamethoxam en imidacloprid betreft, en
houdende een verbod op het gebruik en de verkoop van zaden die zijn houdende een verbod op het gebruik en de verkoop van zaden die zijn
behandeld met gewasbeschermingsmiddelen die deze werkzame stoffen behandeld met gewasbeschermingsmiddelen die deze werkzame stoffen
bevatten, drastische beperkingen voorziet voor het gebruik van deze 3 bevatten, drastische beperkingen voorziet voor het gebruik van deze 3
neonicotinoïden sinds 1 december 2013 op basis van het verslag neonicotinoïden sinds 1 december 2013 op basis van het verslag
uitgebracht door de "EFSA" op 16 januari 2013; uitgebracht door de "EFSA" op 16 januari 2013;
Overwegende dat de Hoge Gezondheidsraad in zijn advies nr. 9241 van Overwegende dat de Hoge Gezondheidsraad in zijn advies nr. 9241 van
19/07/2016 besluit dat de resultaten van het onderzoek WIA (Worldwide 19/07/2016 besluit dat de resultaten van het onderzoek WIA (Worldwide
Integrated Assessment) alsook die van het onderzoek van de EASAC Integrated Assessment) alsook die van het onderzoek van de EASAC
(European Academies Science Advisory Council) in termen van gevolgen (European Academies Science Advisory Council) in termen van gevolgen
op de menselijke gezondheid en de ecosystemen belangrijke op de menselijke gezondheid en de ecosystemen belangrijke
alarmsignalen vormen. Dat hij de aanneming van een preventieve aanpak alarmsignalen vormen. Dat hij de aanneming van een preventieve aanpak
aanbeveelt en dat hij de hoogdringendheid van bijkomende onderzoeken aanbeveelt en dat hij de hoogdringendheid van bijkomende onderzoeken
onderstreept inzake de toxiciteit van de neonicotinoïden, de onderstreept inzake de toxiciteit van de neonicotinoïden, de
menselijke blootstelling aan deze neonicotinoïden, alsook inzake hun menselijke blootstelling aan deze neonicotinoïden, alsook inzake hun
gevolgen op de ecosystemische diensten; gevolgen op de ecosystemische diensten;
Overwegende dat, in het licht van deze waarnemingen rond de gevolgen Overwegende dat, in het licht van deze waarnemingen rond de gevolgen
van neonicotinoïden op de menselijke gezondheid, alsook hun impact op van neonicotinoïden op de menselijke gezondheid, alsook hun impact op
het leefmilieu en de natuur, het voorzorgsbeginsel in aanmerking dient het leefmilieu en de natuur, het voorzorgsbeginsel in aanmerking dient
genomen te worden; genomen te worden;
Overwegende dat, in zijn arrest van 11 september 2002, Pfizer Animal Overwegende dat, in zijn arrest van 11 september 2002, Pfizer Animal
Health S.A. tegen de Raad van de Europese Unie (T-13/99, ECLI: EU: T: Health S.A. tegen de Raad van de Europese Unie (T-13/99, ECLI: EU: T:
2002: 209) de Rechtbank van de Europese Unie het voorzorgsbeginsel 2002: 209) de Rechtbank van de Europese Unie het voorzorgsbeginsel
herhaald heeft en de plichten die eruit voortvloeien; dat, aldus, als herhaald heeft en de plichten die eruit voortvloeien; dat, aldus, als
het "verboden is om een louter hypothetische aanpak van het risico aan het "verboden is om een louter hypothetische aanpak van het risico aan
te nemen en de beslissingen naar een "nulrisico" te oriënteren, de te nemen en de beslissingen naar een "nulrisico" te oriënteren, de
communautaire instellingen evenwel rekening moeten houden met hun communautaire instellingen evenwel rekening moeten houden met hun
verplichting, krachtens artikel 29, § 1, eerste lid, van het verdrag, verplichting, krachtens artikel 29, § 1, eerste lid, van het verdrag,
om te zorgen voor een hoog niveau van bescherming van de menselijke om te zorgen voor een hoog niveau van bescherming van de menselijke
gezondheid, dat, om verenigbaar te zijn met deze bepaling, niet gezondheid, dat, om verenigbaar te zijn met deze bepaling, niet
noodzakelijk technisch het hoogste haalbare niveau moet zijn. (...) De noodzakelijk technisch het hoogste haalbare niveau moet zijn. (...) De
bepaling van het niveau van het risico dat niet aanvaardbaar wordt bepaling van het niveau van het risico dat niet aanvaardbaar wordt
geacht, hangt af van de beoordeling dat de bevoegde overheid toont geacht, hangt af van de beoordeling dat de bevoegde overheid toont
voor de bijzondere omstandigheden van elk voorliggend geval. In dat voor de bijzondere omstandigheden van elk voorliggend geval. In dat
opzicht kan deze overheid o.a. rekening houden met de ernst van de opzicht kan deze overheid o.a. rekening houden met de ernst van de
impact van het plaatshebben van dit risico op de menselijke impact van het plaatshebben van dit risico op de menselijke
gezondheid, met inbegrip van de omvang van mogelijke nadelige gezondheid, met inbegrip van de omvang van mogelijke nadelige
gevolgen, het voortbestaan, de omkeerbaarheid of de mogelijke late gevolgen, het voortbestaan, de omkeerbaarheid of de mogelijke late
effecten van deze schaden alsook de min of meer concrete waarneming effecten van deze schaden alsook de min of meer concrete waarneming
van het risico op basis van de beschikbare stand van de van het risico op basis van de beschikbare stand van de
wetenschappelijke kennis"; wetenschappelijke kennis";
Overwegende dat "In het bijzonder, er opgemerkt [dient] te worden dat Overwegende dat "In het bijzonder, er opgemerkt [dient] te worden dat
het voorzorgsbeginsel toelaat aan de communautaire instellingen om, in het voorzorgsbeginsel toelaat aan de communautaire instellingen om, in
het belang van de menselijke gezondheid, maar op basis van een nog het belang van de menselijke gezondheid, maar op basis van een nog
onvolledige wetenschappelijke kennis, beschermingsmaatregelen aan te onvolledige wetenschappelijke kennis, beschermingsmaatregelen aan te
nemen die, zelfs grondig, beschermde rechtsopvattingen kunnen nemen die, zelfs grondig, beschermde rechtsopvattingen kunnen
aantasten en geeft, in dat opzicht, aan de instellingen een aantasten en geeft, in dat opzicht, aan de instellingen een
belangrijke beoordelingsruimte"; belangrijke beoordelingsruimte";
Overwegende dat, om de redenen die voorafgaan, de neonicotinoïden als Overwegende dat, om de redenen die voorafgaan, de neonicotinoïden als
werkzame stoffen moeten worden beschouwd die in de zin van artikel 4/1 werkzame stoffen moeten worden beschouwd die in de zin van artikel 4/1
van het decreet van 10 juli 2013 een risico betekenen voor de van het decreet van 10 juli 2013 een risico betekenen voor de
bescherming van het leefmilieu, voor de menselijke gezondheid of voor bescherming van het leefmilieu, voor de menselijke gezondheid of voor
het natuurbehoud; het natuurbehoud;
Overwegende dat het gebruik van elke pesticide Overwegende dat het gebruik van elke pesticide
(gewasbeschermingsmiddelen en biociden) dat neonicotinoïden bevat op (gewasbeschermingsmiddelen en biociden) dat neonicotinoïden bevat op
het grondgebied van het Waalse Gewest verboden moet worden, en dit, het grondgebied van het Waalse Gewest verboden moet worden, en dit,
rekening houdend met de risico's die ze kunnen betekenen voor de rekening houdend met de risico's die ze kunnen betekenen voor de
menselijke gezondheid en het leefmilieu; menselijke gezondheid en het leefmilieu;
Gelet op de parlementaire werken die geleid hebben tot de aanneming Gelet op de parlementaire werken die geleid hebben tot de aanneming
van de resolutie "om een strategie te bepalen voor het verbod op van de resolutie "om een strategie te bepalen voor het verbod op
pesticiden met neonicotinoïden in Wallonië" nr. 256 van 16 november pesticiden met neonicotinoïden in Wallonië" nr. 256 van 16 november
2017, en namelijk de verhoren van de " CRA-W " en de KBIVB; 2017, en namelijk de verhoren van de " CRA-W " en de KBIVB;
Gelet op de overzichtstabel van de al dan niet toestand van Gelet op de overzichtstabel van de al dan niet toestand van
afhankelijkheid aan neonicotinoïden en de mogelijkheid van vervanging afhankelijkheid aan neonicotinoïden en de mogelijkheid van vervanging
voor de producten die neonicotinoïden bevatten per sector, opgesteld voor de producten die neonicotinoïden bevatten per sector, opgesteld
door het Operationeel Directoraat-generaal Landbouw, Natuurlijke door het Operationeel Directoraat-generaal Landbouw, Natuurlijke
Hulpbronnen en Leefmilieu van de Waalse Overheidsdienst in Hulpbronnen en Leefmilieu van de Waalse Overheidsdienst in
samenwerking met het " Centre wallon de Recherches agronomiques " samenwerking met het " Centre wallon de Recherches agronomiques "
(Waals Centrum voor Landbouwkundig Onderzoek) en de Pilootcentra voor (Waals Centrum voor Landbouwkundig Onderzoek) en de Pilootcentra voor
de ontwikkeling en de vulgarisatie in de landbouw; Dat deze tabel de ontwikkeling en de vulgarisatie in de landbouw; Dat deze tabel
toelaat om de gevallen de rechtvaardigen waarvoor er een toelaat om de gevallen de rechtvaardigen waarvoor er een
vervangingsmiddel bestaat; vervangingsmiddel bestaat;
Gelet op het technisch dossier van "INERIS" betreffende de Gelet op het technisch dossier van "INERIS" betreffende de
technisch-economische gegevens over de chemische stoffen in Frankrijk technisch-economische gegevens over de chemische stoffen in Frankrijk
over de neonicotinoïden; over de neonicotinoïden;
Op de voordracht van de Minister van Leefmilieu; Op de voordracht van de Minister van Leefmilieu;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:

1° het decreet van 10 juli 2013 : het decreet van 10 juli 2013 tot 1° het decreet van 10 juli 2013 : het decreet van 10 juli 2013 tot
vaststelling van een kader ter verwezenlijking van een duurzaam vaststelling van een kader ter verwezenlijking van een duurzaam
gebruik van pesticiden en tot wijziging van Boek I van het gebruik van pesticiden en tot wijziging van Boek I van het
Milieuwetboek, Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek Milieuwetboek, Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek
inhoudt, de wet van 28 december 1967 betreffende de onbevaarbare inhoudt, de wet van 28 december 1967 betreffende de onbevaarbare
waterlopen en het decreet van 12 juli 2001 betreffende de waterlopen en het decreet van 12 juli 2001 betreffende de
beroepsopleiding in de landbouw; beroepsopleiding in de landbouw;
2° de neonicotinoïden : de systemische insecticide werkzame stoffen 2° de neonicotinoïden : de systemische insecticide werkzame stoffen
die actief zijn op het centrale zenuwstelsel van de insecten als die actief zijn op het centrale zenuwstelsel van de insecten als
nicotinehoudende receptorantagonisten van de acetylcholine; nicotinehoudende receptorantagonisten van de acetylcholine;
3° de professionele gebruiker : persoon die pesticiden gebruikt in het 3° de professionele gebruiker : persoon die pesticiden gebruikt in het
kader van zijn beroepsactiviteiten; kader van zijn beroepsactiviteiten;
4° de niet-professionele gebruiker: persoon die pesticiden gebruikt en 4° de niet-professionele gebruiker: persoon die pesticiden gebruikt en
niet onder de definitie bedoeld in 3° valt; niet onder de definitie bedoeld in 3° valt;
5° de distributeur : iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon 5° de distributeur : iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon
gevestigd in het Waalse Gewest die pesticiden op de markt brengt, gevestigd in het Waalse Gewest die pesticiden op de markt brengt,
onder anderen groothandelaars, kleinhandelaars, verkopers en onder anderen groothandelaars, kleinhandelaars, verkopers en
leveranciers; leveranciers;
6° de Minister: de Minister van Leefmilieu. 6° de Minister: de Minister van Leefmilieu.
Wat punt 3° betreft worden de bedoelde werkzame stoffen opgesomd in Wat punt 3° betreft worden de bedoelde werkzame stoffen opgesomd in
bijlage I bij dit besluit. bijlage I bij dit besluit.

Art. 2.Het gebruik van elke pesticide dat neonicotinoïden bevat, is

Art. 2.Het gebruik van elke pesticide dat neonicotinoïden bevat, is

verboden. verboden.
In afwijking van het eerste lid, kunnen pesticiden die neonicotinoïden In afwijking van het eerste lid, kunnen pesticiden die neonicotinoïden
bevatten, waarvoor er geen bevredigende alternatieven bestaan, worden bevatten, waarvoor er geen bevredigende alternatieven bestaan, worden
gebruikt door professionele gebruikers die houder zijn van een gebruikt door professionele gebruikers die houder zijn van een
fytolicentie P1, P2 of P3 in het kader van een landbouwactiviteit in fytolicentie P1, P2 of P3 in het kader van een landbouwactiviteit in
de zin van artikel D.3, 1°, van het Waalse landbouwwetboek. de zin van artikel D.3, 1°, van het Waalse landbouwwetboek.
Bijlage II bij dit besluit maakt de lijst op van de gebruiken waarvoor Bijlage II bij dit besluit maakt de lijst op van de gebruiken waarvoor
er geen bevredigende alternatieven bestaan en waarvoor het gebruik van er geen bevredigende alternatieven bestaan en waarvoor het gebruik van
pesticiden die de bedoelde werkzame stoffen bevatten, is toegelaten. pesticiden die de bedoelde werkzame stoffen bevatten, is toegelaten.
Om ervoor te zorgen dat de professionele gebruikers van pesticiden die Om ervoor te zorgen dat de professionele gebruikers van pesticiden die
de bij bijlage II betrokken werkzame stoffen bevatten, specifiek in de bij bijlage II betrokken werkzame stoffen bevatten, specifiek in
kennis worden gesteld van het risico van deze stoffen voor de kennis worden gesteld van het risico van deze stoffen voor de
bescherming van het leefmilieu, voor de menselijke gezondheid of voor bescherming van het leefmilieu, voor de menselijke gezondheid of voor
het natuurbehoud, kan de Minister een uitlegbrochure opmaken die ter het natuurbehoud, kan de Minister een uitlegbrochure opmaken die ter
beschikking wordt gesteld van deze professionele gebruikers. beschikking wordt gesteld van deze professionele gebruikers.
In afwijking van het eerste lid, kunnen pesticiden die neonicotinoïden In afwijking van het eerste lid, kunnen pesticiden die neonicotinoïden
bevatten worden gebruikt door professionele gebruikers die houder zijn bevatten worden gebruikt door professionele gebruikers die houder zijn
van een fytolicentie P1, P2 of P3 wegens het natuurbehoud, het behoud van een fytolicentie P1, P2 of P3 wegens het natuurbehoud, het behoud
van het plantenerfgoed of de veiligheid van personen, met inbegrip van van het plantenerfgoed of de veiligheid van personen, met inbegrip van
de bestrijding van invasieve exotische soorten. Voor de bestrijding de bestrijding van invasieve exotische soorten. Voor de bestrijding
van invasieve exotische soorten vindt deze afwijking plaats in laatste van invasieve exotische soorten vindt deze afwijking plaats in laatste
instantie, voor een beperkte behandeling en met de meest geschikte instantie, voor een beperkte behandeling en met de meest geschikte
middelen. middelen.
In afwijking van het eerste lid, kunnen biociden die neonicotinoïden In afwijking van het eerste lid, kunnen biociden die neonicotinoïden
bevatten, worden gebruikt door professionele gebruikers geregistreerd bevatten, worden gebruikt door professionele gebruikers geregistreerd
als gebruikers van biociden van het gesloten circuit, wegens het als gebruikers van biociden van het gesloten circuit, wegens het
natuurbehoud, het behoud van het plantenerfgoed, het beheer van de natuurbehoud, het behoud van het plantenerfgoed, het beheer van de
sanitaire risico's of de veiligheid van personen, met inbegrip van de sanitaire risico's of de veiligheid van personen, met inbegrip van de
bestrijding van invasieve exotische soorten. Voor de bestrijding van bestrijding van invasieve exotische soorten. Voor de bestrijding van
invasieve exotische soorten bedoeld bij de omzendbrief van 23 april invasieve exotische soorten bedoeld bij de omzendbrief van 23 april
2009 betreffende de invaderende exotische soorten, alsook voor de 2009 betreffende de invaderende exotische soorten, alsook voor de
bestrijding van de soorten Carduus crispus, Cirsium lanceolatum, bestrijding van de soorten Carduus crispus, Cirsium lanceolatum,
Cirsium arvense, Rumex crispus, Rumex obtusifolius vindt deze Cirsium arvense, Rumex crispus, Rumex obtusifolius vindt deze
afwijking plaats in laatste instantie, voor een beperkte behandeling afwijking plaats in laatste instantie, voor een beperkte behandeling
en met de meest geschikte middelen. en met de meest geschikte middelen.

Art. 3.De distributeurs brengen de koper van pesticide dat

Art. 3.De distributeurs brengen de koper van pesticide dat

neonicotinoïden bevat op de hoogte van het verbod op het gebruik neonicotinoïden bevat op de hoogte van het verbod op het gebruik
bedoeld in artikel 2. Ze informeren hem over de risico's van bedoeld in artikel 2. Ze informeren hem over de risico's van
neonicotinoïden voor de bescherming van het leefmilieu, voor de neonicotinoïden voor de bescherming van het leefmilieu, voor de
menselijke gezondheid en voor het natuurbehoud. menselijke gezondheid en voor het natuurbehoud.
Om de informatie bedoeld in het eerste lid te bevorderen, bewaren de Om de informatie bedoeld in het eerste lid te bevorderen, bewaren de
distributeurs de pesticiden die neonicotinoïden bevatten achter slot distributeurs de pesticiden die neonicotinoïden bevatten achter slot
en grendel of in een etalage zonder vrije toegang voor de particuliere en grendel of in een etalage zonder vrije toegang voor de particuliere
kopers. kopers.
De Minister kan de inhoud, de vorm en de modaliteiten van de De Minister kan de inhoud, de vorm en de modaliteiten van de
verplichte informatieverstrekking bedoeld in het eerste lid bepalen. verplichte informatieverstrekking bedoeld in het eerste lid bepalen.
Alleen het personeel dat over een fytolicentie van het type NP of P3 Alleen het personeel dat over een fytolicentie van het type NP of P3
beschikt, kan de informatie bedoeld in het eerste lid verstrekken. beschikt, kan de informatie bedoeld in het eerste lid verstrekken.
Deze verplichting is niet van toepassing bij de verkoop van pesticiden Deze verplichting is niet van toepassing bij de verkoop van pesticiden
ingedeeld in het vrije circuit in de zin van het koninklijk besluit ingedeeld in het vrije circuit in de zin van het koninklijk besluit
van 8 mei 2014 betreffende het op de markt aanbieden en het gebruiken van 8 mei 2014 betreffende het op de markt aanbieden en het gebruiken
van biociden. De Minister kan een uitlegbrochure opmaken die ter van biociden. De Minister kan een uitlegbrochure opmaken die ter
beschikking wordt gesteld van deze professionele gebruikers. beschikking wordt gesteld van deze professionele gebruikers.

Art. 4.Dit besluit treedt in werking op 1 juni 2018.

Art. 4.Dit besluit treedt in werking op 1 juni 2018.

Art. 5.De Minister van Leefmilieu is belast met de uitvoering van dit

Art. 5.De Minister van Leefmilieu is belast met de uitvoering van dit

besluit. besluit.
Namen, 22 maart 2018. Namen, 22 maart 2018.
Voor de Regering : Voor de Regering :
De Minister-President, De Minister-President,
W. BORSUS W. BORSUS
De Minister van Leefmilieu, Ecologische Overgang, Ruimtelijke De Minister van Leefmilieu, Ecologische Overgang, Ruimtelijke
Ordening, Openbare Werken, Mobiliteit, Vervoer, Dierenwelzijn en Ordening, Openbare Werken, Mobiliteit, Vervoer, Dierenwelzijn en
Industriezones, Industriezones,
C. DI ANTONIO C. DI ANTONIO
Bijlage I. Onvolledige lijst van de werkzame stoffen bedoeld bij de Bijlage I. Onvolledige lijst van de werkzame stoffen bedoeld bij de
omschrijving van "Neonicotinoïden" omschrijving van "Neonicotinoïden"
Werkzame stoffen bedoeld in artikel 1, 3°, van dit besluit en houdende Werkzame stoffen bedoeld in artikel 1, 3°, van dit besluit en houdende
een verbod op het gebruik van pesticiden die Neonicotinoïden bevatten een verbod op het gebruik van pesticiden die Neonicotinoïden bevatten
1° Imidacloprid; 1° Imidacloprid;
2° Thiacloprid; 2° Thiacloprid;
3° Thiamethoxam; 3° Thiamethoxam;
4° Clothianidin; 4° Clothianidin;
5° Acetamiprid. 5° Acetamiprid.
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van
22 maart 2018 houdende een verbod op het gebruik van neonicotinoïden 22 maart 2018 houdende een verbod op het gebruik van neonicotinoïden
in pesticiden. in pesticiden.
Namen, 22 maart 2018. Namen, 22 maart 2018.
Voor de Regering : Voor de Regering :
De Minister-President, De Minister-President,
W. BORSUS W. BORSUS
De Minister van Leefmilieu, Ecologische Overgang, Ruimtelijke De Minister van Leefmilieu, Ecologische Overgang, Ruimtelijke
Ordening, Openbare Werken, Mobiliteit, Vervoer, Dierenwelzijn en Ordening, Openbare Werken, Mobiliteit, Vervoer, Dierenwelzijn en
Industriezones, Industriezones,
C. DI ANTONIO C. DI ANTONIO
Bijlage II Lijst van de gebruiken waarvoor er geen bevredigende Bijlage II Lijst van de gebruiken waarvoor er geen bevredigende
alternatieven bestaan en waarvoor het gebruik van pesticiden die de alternatieven bestaan en waarvoor het gebruik van pesticiden die de
bedoelde werkzame stoffen bevatten, is toegelaten. bedoelde werkzame stoffen bevatten, is toegelaten.
Het gebruik van neonicotinoïden is toegelaten voor de teelten: Het gebruik van neonicotinoïden is toegelaten voor de teelten:
1° productie van pootaardappelen, voor de behandeling van het zaaizaad 1° productie van pootaardappelen, voor de behandeling van het zaaizaad
tegen bladluizen (virusziekte); tegen bladluizen (virusziekte);
2° van bieten en cichorei voor de behandeling van het zaaizaad tegen 2° van bieten en cichorei voor de behandeling van het zaaizaad tegen
de vernielers van de grond; de vernielers van de grond;
3° van de productie van industriële groenten voor de behandeling tegen 3° van de productie van industriële groenten voor de behandeling tegen
de wortelvlieg. de wortelvlieg.
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van
22 maart 2018 houdende een verbod op het gebruik van neonicotinoïden 22 maart 2018 houdende een verbod op het gebruik van neonicotinoïden
in pesticiden. in pesticiden.
Namen, 22 maart 2018. Namen, 22 maart 2018.
Voor de Regering : Voor de Regering :
De Minister-President, De Minister-President,
W. BORSUS W. BORSUS
De Minister van Leefmilieu, Ecologische Overgang, Ruimtelijke De Minister van Leefmilieu, Ecologische Overgang, Ruimtelijke
Ordening, Openbare Werken, Mobiliteit, Vervoer, Dierenwelzijn en Ordening, Openbare Werken, Mobiliteit, Vervoer, Dierenwelzijn en
Industriezones, Industriezones,
C. DI ANTONIO C. DI ANTONIO
^