Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Waalse Regering van 19/04/2007
← Terug naar "Besluit van de Waalse Regering waarbij beslist wordt een aanvullend effectenonderzoek te laten uitvoeren over het voorontwerp van herziening van de gewestplannen Charleroi en Philippeville-Couvin met betrekking tot de opneming van het tracé van de E420-N5 bezuiden Charleroi "
Besluit van de Waalse Regering waarbij beslist wordt een aanvullend effectenonderzoek te laten uitvoeren over het voorontwerp van herziening van de gewestplannen Charleroi en Philippeville-Couvin met betrekking tot de opneming van het tracé van de E420-N5 bezuiden Charleroi Besluit van de Waalse Regering waarbij beslist wordt een aanvullend effectenonderzoek te laten uitvoeren over het voorontwerp van herziening van de gewestplannen Charleroi en Philippeville-Couvin met betrekking tot de opneming van het tracé van de E420-N5 bezuiden Charleroi
MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST
19 APRIL 2007. - Besluit van de Waalse Regering waarbij beslist wordt 19 APRIL 2007. - Besluit van de Waalse Regering waarbij beslist wordt
een aanvullend effectenonderzoek te laten uitvoeren over het een aanvullend effectenonderzoek te laten uitvoeren over het
voorontwerp van herziening van de gewestplannen Charleroi en voorontwerp van herziening van de gewestplannen Charleroi en
Philippeville-Couvin met betrekking tot de opneming van het tracé van Philippeville-Couvin met betrekking tot de opneming van het tracé van
de E420-N5 bezuiden Charleroi de E420-N5 bezuiden Charleroi
De Waalse Regering, De Waalse Regering,
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 6 oktober 2005 tot Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 6 oktober 2005 tot
vaststelling van de verdeling van de ministeriële bevoegdheden en tot vaststelling van de verdeling van de ministeriële bevoegdheden en tot
regeling van de ondertekening van haar akten; regeling van de ondertekening van haar akten;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 26 augustus 2004 tot Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 26 augustus 2004 tot
regeling van de werking van de Regering, gewijzigd bij het besluit van regeling van de werking van de Regering, gewijzigd bij het besluit van
de Waalse Regering van 16 september 2004 en 15 april 2005; de Waalse Regering van 16 september 2004 en 15 april 2005;
Gelet op het Waals Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Gelet op het Waals Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en
Patrimonium, inzonderheid op de artikelen 42 en 46, zoals gewijzigd Patrimonium, inzonderheid op de artikelen 42 en 46, zoals gewijzigd
bij het programmadecreet van 3 februari 2005 betreffende de bij het programmadecreet van 3 februari 2005 betreffende de
economische heropleving en de administratieve vereenvoudiging; economische heropleving en de administratieve vereenvoudiging;
Gelet op het koninklijk besluit van 10 september 1979 tot oprichting Gelet op het koninklijk besluit van 10 september 1979 tot oprichting
van het gewestplan Charleroi, inzonderheid gewijzigd bij het besluit van het gewestplan Charleroi, inzonderheid gewijzigd bij het besluit
van de Waalse Gewestexecutieve van 6 mei 1993 en bij de besluiten van van de Waalse Gewestexecutieve van 6 mei 1993 en bij de besluiten van
de Waalse Regering van 1 april 1999 en 22 april 2004; de Waalse Regering van 1 april 1999 en 22 april 2004;
Gelet op het koninklijk besluit van 24 april 1980 tot oprichting van Gelet op het koninklijk besluit van 24 april 1980 tot oprichting van
het gewestplan Philippeville-Couvin, inzonderheid gewijzigd bij het het gewestplan Philippeville-Couvin, inzonderheid gewijzigd bij het
besluit van de Waalse Gewestexecutieve van 12 januari 1989 en bij het besluit van de Waalse Gewestexecutieve van 12 januari 1989 en bij het
besluit van de Waalse Regering van 29 oktober 1998; besluit van de Waalse Regering van 29 oktober 1998;
Gelet op het gewestelijk ruimtelijk ontwikkelingsplan, aangenomen op Gelet op het gewestelijk ruimtelijk ontwikkelingsplan, aangenomen op
27 mei 1999; 27 mei 1999;
Gelet op de beslissing van de Waalse Regering van 20 september 2001 Gelet op de beslissing van de Waalse Regering van 20 september 2001
tot vaststelling van de inhoud van het effectenonderzoek voor de tot vaststelling van de inhoud van het effectenonderzoek voor de
herziening van de gewestplannen Charleroi en Philippeville-Couvin en herziening van de gewestplannen Charleroi en Philippeville-Couvin en
waarbij de Minister van Ruimtelijke Ordening ermee belast wordt de waarbij de Minister van Ruimtelijke Ordening ermee belast wordt de
offertenaanvragen op te starten en de auteurs van het offertenaanvragen op te starten en de auteurs van het
effectenonderzoek aan te wijzen; effectenonderzoek aan te wijzen;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 4 oktober 2001 waarbij Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 4 oktober 2001 waarbij
beslist wordt om de gewestplannen Charleroi en Philippeville-Couvin beslist wordt om de gewestplannen Charleroi en Philippeville-Couvin
aan een herziening te onderwerpen met het oog op de opneming van een aan een herziening te onderwerpen met het oog op de opneming van een
ontwerp-tracé voor een brede snelverkeersweg bezuiden Charleroi op het ontwerp-tracé voor een brede snelverkeersweg bezuiden Charleroi op het
baanvak tussen Charleroi en Somzée (E420); baanvak tussen Charleroi en Somzée (E420);
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 19 december 2002 tot Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 19 december 2002 tot
goedkeuring van het voorontwerp van herziening van de gewestplannen goedkeuring van het voorontwerp van herziening van de gewestplannen
Charleroi en Philippeville-Couvin met het oog op de opneming van het Charleroi en Philippeville-Couvin met het oog op de opneming van het
ontwerp voor het tracé van een brede snelverkeersweg tussen Charleroi ontwerp voor het tracé van een brede snelverkeersweg tussen Charleroi
en Somzée (E420); en Somzée (E420);
Overwegende dat de overgangsbepalingen bedoeld in artikel 101 van het Overwegende dat de overgangsbepalingen bedoeld in artikel 101 van het
zogenaamde economisch herstel- en administratieve zogenaamde economisch herstel- en administratieve
vereenvoudigingsdecreet niet toegepast kunnen worden voorzover het vereenvoudigingsdecreet niet toegepast kunnen worden voorzover het
herzieningsontwerp van de gewestplannen niet voorlopig is aangenomen herzieningsontwerp van de gewestplannen niet voorlopig is aangenomen
na advies van de "Commission régionale d'Aménagement du Territoire" na advies van de "Commission régionale d'Aménagement du Territoire"
(Gewestelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening); dat men zich heden (Gewestelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening); dat men zich heden
in overeenstemming dient te brengen met de bepalingen zoals ingevoegd in overeenstemming dient te brengen met de bepalingen zoals ingevoegd
bij bedoeld decreet; bij bedoeld decreet;
Overwegende dat de Regering overeenkomstig leden 2 en 4 van artikel 42 Overwegende dat de Regering overeenkomstig leden 2 en 4 van artikel 42
van het Wetboek, na advies van bedoelde Commissie, de "Conseil wallon van het Wetboek, na advies van bedoelde Commissie, de "Conseil wallon
de l'Environnement pour le Développement durable" (Waalse Raad voor de l'Environnement pour le Développement durable" (Waalse Raad voor
het Leefmilieu voor Duurzame Ontwikkeling) en andere instanties die het Leefmilieu voor Duurzame Ontwikkeling) en andere instanties die
zij nuttig acht te raadplegen, een effectenonderzoek laat uitvoeren zij nuttig acht te raadplegen, een effectenonderzoek laat uitvoeren
waarvan zij de omvang en de nauwkeurigheidsgraad van de gegevens waarvan zij de omvang en de nauwkeurigheidsgraad van de gegevens
bepaalt; bepaalt;
Gelet op het in juni 2004 ingediende effectenonderzoek voor het Gelet op het in juni 2004 ingediende effectenonderzoek voor het
voorontwerp van herziening van gewestplannen verricht ter uitvoering voorontwerp van herziening van gewestplannen verricht ter uitvoering
van de beslissing van de Regering van 20 september 2001 door het van de beslissing van de Regering van 20 september 2001 door het
"Institut de Gestion de l'Environnement et d'Aménagement du "Institut de Gestion de l'Environnement et d'Aménagement du
Territoire" (IGEAT); Territoire" (IGEAT);
Overwegende dat de Waalse Regering een ontwerp-inhoud voor het Overwegende dat de Waalse Regering een ontwerp-inhoud voor het
effectenonderzoek heeft aangenomen op haar vergadering van 21 april effectenonderzoek heeft aangenomen op haar vergadering van 21 april
2005; dat die ontwerp-inhoud bepaald is overeenkomstig de nieuwe 2005; dat die ontwerp-inhoud bepaald is overeenkomstig de nieuwe
wettelijke voorschriften; dat die inhoud evenwel enkel verschilt van wettelijke voorschriften; dat die inhoud evenwel enkel verschilt van
de technische inhoud bedoeld in bijzonder bestek van het reeds de technische inhoud bedoeld in bijzonder bestek van het reeds
uitgevoerde effectenonderzoek op volgende punten : uitgevoerde effectenonderzoek op volgende punten :
- de band van het voorontwerp met het milieubeleidsplan voor de - de band van het voorontwerp met het milieubeleidsplan voor de
duurzame ontwikkeling (artikel 42, lid 2, 1° en punt 1.2.1. van de duurzame ontwikkeling (artikel 42, lid 2, 1° en punt 1.2.1. van de
inhoud van het effectenonderzoek); inhoud van het effectenonderzoek);
- de vermoedelijke evolutie van de leefmilieutoestand als het plan - de vermoedelijke evolutie van de leefmilieutoestand als het plan
niet wordt uitgevoerd (artikel 42, lid 2, 3° en punt 9 van de inhoud niet wordt uitgevoerd (artikel 42, lid 2, 3° en punt 9 van de inhoud
van het effectenonderzoek); van het effectenonderzoek);
- de relevante doelstellingen inzake de bescherming van het leefmilieu - de relevante doelstellingen inzake de bescherming van het leefmilieu
en de wijze waarop zij overwogen worden in het kader van de uitwerking en de wijze waarop zij overwogen worden in het kader van de uitwerking
van het plan (artikel 42, lid 2, 7° en punt 1.2.1. van de inhoud van van het plan (artikel 42, lid 2, 7° en punt 1.2.1. van de inhoud van
het effectenonderzoek); het effectenonderzoek);
- de niet-verwaarloosbare vermoedelijke effecten, namelijk de - de niet-verwaarloosbare vermoedelijke effecten, namelijk de
secundaire, cumulatieve, synergische, korte-, middelange- en secundaire, cumulatieve, synergische, korte-, middelange- en
langetermijneffecten, permanente en tijdelijke zowel positieve als langetermijneffecten, permanente en tijdelijke zowel positieve als
negatieve effecten op de menselijke gezondheid en de bevolking, negatieve effecten op de menselijke gezondheid en de bevolking,
alsmede de interacties tussen alle factoren bedoeld in artikel 42, lid alsmede de interacties tussen alle factoren bedoeld in artikel 42, lid
2, 8° (punt 6° van de inhoud van het effectenonderzoek); 2, 8° (punt 6° van de inhoud van het effectenonderzoek);
- een omschrijving van de gekozen evaluatiemethode (artikel 42, lid 2, - een omschrijving van de gekozen evaluatiemethode (artikel 42, lid 2,
12° en punt 11 van de inhoud van het effectenonderzoek); 12° en punt 11 van de inhoud van het effectenonderzoek);
- de beperkingen van het onderzoek en de gerezen moeilijkheden - de beperkingen van het onderzoek en de gerezen moeilijkheden
(artikel 42, lid 2, 12° en punt 11 van de inhoud van het (artikel 42, lid 2, 12° en punt 11 van de inhoud van het
effectenonderzoek); effectenonderzoek);
- de in het vooruitzicht gestelde maatregelen voor de opvolging van de - de in het vooruitzicht gestelde maatregelen voor de opvolging van de
uitvoering van het gewestplan (artikel 42, lid 2, 13° en punt 12 van uitvoering van het gewestplan (artikel 42, lid 2, 13° en punt 12 van
de inhoud van het effectenonderzoek); de inhoud van het effectenonderzoek);
Overwegende dat om de adviezen van de "Commission régionale Overwegende dat om de adviezen van de "Commission régionale
d'Aménagement du Territoire", van de "Conseil wallon de d'Aménagement du Territoire", van de "Conseil wallon de
l'Environnement pour le Développement durable"en van het l'Environnement pour le Développement durable"en van het
Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu verzocht is Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu verzocht is
op 23 mei 2005; op 23 mei 2005;
Overwegende dat de "Commission régionale d'Aménagement du Territoire" Overwegende dat de "Commission régionale d'Aménagement du Territoire"
(Gewestelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening) en het (Gewestelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening) en het
Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu hun advies Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu hun advies
niet medegedeeld hebben binnen de termijn van dertig dagen opgelegd niet medegedeeld hebben binnen de termijn van dertig dagen opgelegd
bij het Wetboek; dat hun adviezen bijgevolg gunstig geacht worden bij het Wetboek; dat hun adviezen bijgevolg gunstig geacht worden
overeenkomstig artikel 42, lid 5, van het Wetboek; overeenkomstig artikel 42, lid 5, van het Wetboek;
Overwegende dat de "Conseil wallon de l'Environnement pour le Overwegende dat de "Conseil wallon de l'Environnement pour le
Développement durable" in zijn advies van 17 juni 2005 de gegevens Développement durable" in zijn advies van 17 juni 2005 de gegevens
over de omvang en nauwkeurigheidsgraad van de inlichtingen die het over de omvang en nauwkeurigheidsgraad van de inlichtingen die het
effectenonderzoek zal moeten bevatten, zoals opgenomen in de als effectenonderzoek zal moeten bevatten, zoals opgenomen in de als
bijlage bij dit besluit opgenomen aanvulling op het effectenonderzoek, bijlage bij dit besluit opgenomen aanvulling op het effectenonderzoek,
voldoende heeft bevonden; voldoende heeft bevonden;
Overwegende dat de "Commission régionale d'aménagement du territoire" Overwegende dat de "Commission régionale d'aménagement du territoire"
in zijn advies van 24 juni 2005 de mening is toegedaan dat, rekening in zijn advies van 24 juni 2005 de mening is toegedaan dat, rekening
houdend met de vermoedelijke evolutie van de leefmilieutoestand indien houdend met de vermoedelijke evolutie van de leefmilieutoestand indien
het plan niet wordt uitgevoerd, de effecten bij niet-uitvoering van het plan niet wordt uitgevoerd, de effecten bij niet-uitvoering van
dat baanvak voor snelverkeer, zoals het gebruik van sluipwegen door dat baanvak voor snelverkeer, zoals het gebruik van sluipwegen door
weggebruikers bij druk verkeer of files, geanalyseerd zouden moeten weggebruikers bij druk verkeer of files, geanalyseerd zouden moeten
worden in het aanvullende effectenonderzoek; worden in het aanvullende effectenonderzoek;
Overwegende dat dat aspect beoogd wordt in de nieuwe bepalingen van Overwegende dat dat aspect beoogd wordt in de nieuwe bepalingen van
voornoemd Wetboek zoals gewijzigd bij het zogenaamde economisch voornoemd Wetboek zoals gewijzigd bij het zogenaamde economisch
herstel- en administratieve vereenvoudigingsdecreet van 3 februari herstel- en administratieve vereenvoudigingsdecreet van 3 februari
2005; 2005;
Overwegende dat het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Overwegende dat het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en
Leefmilieu op 29 juni 2005 een lijst heeft overgezonden van gevoelige Leefmilieu op 29 juni 2005 een lijst heeft overgezonden van gevoelige
natuurplaatsen gelegen op of in de onmiddellijke nabijheid van het natuurplaatsen gelegen op of in de onmiddellijke nabijheid van het
tracé van de E420 en daarbij vraagt dat het project beoordeeld wordt tracé van de E420 en daarbij vraagt dat het project beoordeeld wordt
in termen van : in termen van :
- de rechtstreekse effecten op het leefmilieu (verdwijnen van - de rechtstreekse effecten op het leefmilieu (verdwijnen van
boshabitats, vochtige gebieden, wallenlandschappen, eventuele boshabitats, vochtige gebieden, wallenlandschappen, eventuele
monumentale bomen en heggen); monumentale bomen en heggen);
- de effecten op de waterlopen (drainering van afvloeiend hemelwater, - de effecten op de waterlopen (drainering van afvloeiend hemelwater,
omlegging of kanalisering van waterlopen) en op de waterhuishouding omlegging of kanalisering van waterlopen) en op de waterhuishouding
van de betrokken gebieden; van de betrokken gebieden;
- de effecten op de fauna (oversteekplaats van kikvorsachtigen, kleine - de effecten op de fauna (oversteekplaats van kikvorsachtigen, kleine
en grote zoogdieren, avifauna, rust); en grote zoogdieren, avifauna, rust);
- de effecten op het plaatselijk ecologisch netwerk (afzondering van - de effecten op het plaatselijk ecologisch netwerk (afzondering van
habitats); habitats);
Overwegende dat die aspecten besproken worden onder punt 6 Overwegende dat die aspecten besproken worden onder punt 6
"Beoordeling van de vermoedelijke effecten van de uitvoering van het "Beoordeling van de vermoedelijke effecten van de uitvoering van het
plan op de mens en zijn activiteiten, de fauna, de flora, de bodem, de plan op de mens en zijn activiteiten, de fauna, de flora, de bodem, de
ondergrond, het water, de lucht, het klimaat en de landschappen, het ondergrond, het water, de lucht, het klimaat en de landschappen, het
erfgoed en de interactie tussen die verscheidene factoren" van de erfgoed en de interactie tussen die verscheidene factoren" van de
ontwerp-inhoud van het effectenonderzoek voor het gewestplan ontwerp-inhoud van het effectenonderzoek voor het gewestplan
aangenomen door de Waalse Regering; aangenomen door de Waalse Regering;
Overwegende dat de lijst van die plaatsen aan de projectontwerper die Overwegende dat de lijst van die plaatsen aan de projectontwerper die
aangewezen zal worden, medegedeeld zal worden waarbij hem verzocht zal aangewezen zal worden, medegedeeld zal worden waarbij hem verzocht zal
worden de volledigheid van zijn analyse na te gaan; worden de volledigheid van zijn analyse na te gaan;
Overwegende dat het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Overwegende dat het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en
Leefmilieu overigens de mening is toegedaan dat een project met Leefmilieu overigens de mening is toegedaan dat een project met
dergelijke afmetingen systematisch compenserende maatregelen zou dergelijke afmetingen systematisch compenserende maatregelen zou
moeten overwegen voorzover het onvermijdelijk nefaste gevolgen moeten overwegen voorzover het onvermijdelijk nefaste gevolgen
veroorzaakt voor het natuurlijke milieu; veroorzaakt voor het natuurlijke milieu;
Overwegende dat artikel 46 van het Wetboek niet bepaalt dat de Overwegende dat artikel 46 van het Wetboek niet bepaalt dat de
opneming van projecten voor tracés van wegeninfrastructuren gepaard opneming van projecten voor tracés van wegeninfrastructuren gepaard
dient te gaan met planologische of alternatieve compensaties; dat punt dient te gaan met planologische of alternatieve compensaties; dat punt
10 van artikel 42, lid 2, opgenomen onder punt 7 van de ontwerp-inhoud 10 van artikel 42, lid 2, opgenomen onder punt 7 van de ontwerp-inhoud
van het milieueffectenonderzoek aangenomen door de Waalse Regering van het milieueffectenonderzoek aangenomen door de Waalse Regering
nader bepaalt dat de auteur van het onderzoek de maatregelen dient te nader bepaalt dat de auteur van het onderzoek de maatregelen dient te
omschrijven die uitgevoerd moeten worden om de negatieve effecten van omschrijven die uitgevoerd moeten worden om de negatieve effecten van
het voorontwerp en zijn alternatieven - met inbegrip voor het het voorontwerp en zijn alternatieven - met inbegrip voor het
natuurlijk milieu - te voorkomen of te beperken; natuurlijk milieu - te voorkomen of te beperken;
Overwegende dat het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Overwegende dat het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en
Leefmilieu op 12 juli 2005 een aanvullende nota heeft overgezonden aan Leefmilieu op 12 juli 2005 een aanvullende nota heeft overgezonden aan
het Directoraat-generaal Ruimtelijke Ordening, Huisvesting en het Directoraat-generaal Ruimtelijke Ordening, Huisvesting en
Patrimonium betreffende de mijnen, de ijzermijnen, de ondergrondse Patrimonium betreffende de mijnen, de ijzermijnen, de ondergrondse
steengroeven en de karst; dat daaruit blijkt dat het project op de steengroeven en de karst; dat daaruit blijkt dat het project op de
omtrek ligt van zeven mijnconcessies, voormalige vrije exploitaties omtrek ligt van zeven mijnconcessies, voormalige vrije exploitaties
van ijzererts en op karstsites; van ijzererts en op karstsites;
Overwegende dat dat aspect beter bestudeerd zou moeten worden en dat Overwegende dat dat aspect beter bestudeerd zou moeten worden en dat
verzocht moet worden om de inhoud van het onderzoek aan te vullen wat verzocht moet worden om de inhoud van het onderzoek aan te vullen wat
betreft de impact van het voorontwerp op de mijnen, de ijzermijnen, de betreft de impact van het voorontwerp op de mijnen, de ijzermijnen, de
ondergrondse steengroeves en de karst; ondergrondse steengroeves en de karst;
Overwegende dat het effectenonderzoek, uitgevoerd door het "Institut Overwegende dat het effectenonderzoek, uitgevoerd door het "Institut
de Gestion de l'Environnement et d'Aménagement du Territoire" en de Gestion de l'Environnement et d'Aménagement du Territoire" en
ingediend in juni 2004, op belangrijke mobiliteitsproblemen wijst voor ingediend in juni 2004, op belangrijke mobiliteitsproblemen wijst voor
het lokale en het supralokale verkeer tussen het uiterste noorden van het lokale en het supralokale verkeer tussen het uiterste noorden van
het dorp "Le Bultia", het kruispunt "Ma Campagne" en de toegang tot de het dorp "Le Bultia", het kruispunt "Ma Campagne" en de toegang tot de
verkeerswisselaar "Blanche Borne" van de R3, problemen die niet verkeerswisselaar "Blanche Borne" van de R3, problemen die niet
voldoende opgelost worden door het aanleggen van enkel een verbinding voldoende opgelost worden door het aanleggen van enkel een verbinding
met snelwegprofiel vanuit Somzée naar de aansluiting op de A 503; met snelwegprofiel vanuit Somzée naar de aansluiting op de A 503;
Overwegende dat het besluit van de Waalse Regering van 4 oktober 2001 Overwegende dat het besluit van de Waalse Regering van 4 oktober 2001
het beginsel beoogt dat de verschillende functies van de huidige N5 het beginsel beoogt dat de verschillende functies van de huidige N5
niet steeds onderling verenigbaar zijn en dat de huidige niet steeds onderling verenigbaar zijn en dat de huidige
verkeersstroom voor meerdere problematische toestanden zorgt die aan verkeersstroom voor meerdere problematische toestanden zorgt die aan
de oorsprong lagen van de herziening van het gewestplan Charleroi en de oorsprong lagen van de herziening van het gewestplan Charleroi en
het gewestplan Thuin-Chimay met het oog op de opneming van het tracé het gewestplan Thuin-Chimay met het oog op de opneming van het tracé
van een brede snelverkeersweg; dat de N5 een globaal dagelijks van een brede snelverkeersweg; dat de N5 een globaal dagelijks
verkeersvolume te slikken krijgt dat schommelt tussen 30 000 en 40 000 verkeersvolume te slikken krijgt dat schommelt tussen 30 000 en 40 000
voertuigen per dag voor beide rijrichtingen en dat dat verkeer zich voertuigen per dag voor beide rijrichtingen en dat dat verkeer zich
opsplitst in internationaal, grensoverschrijdend, interregionaal, opsplitst in internationaal, grensoverschrijdend, interregionaal,
regionaal en lokaal doorvoerverkeer waarbij nog het verkeer tussen de regionaal en lokaal doorvoerverkeer waarbij nog het verkeer tussen de
N5 en "le Bultia" en "Ma Campagne" bijkomt; N5 en "le Bultia" en "Ma Campagne" bijkomt;
Overwegende dat het effectenonderzoek bijgevolg op dat aspect nog Overwegende dat het effectenonderzoek bijgevolg op dat aspect nog
aangevuld moet worden en dat de alternatieven niet enkel ten opzichte aangevuld moet worden en dat de alternatieven niet enkel ten opzichte
van de optimalisering van de infrastructuur in zijn omgeving van de optimalisering van de infrastructuur in zijn omgeving
beoordeeld moeten worden maar ook door de verbeteringen te evalueren beoordeeld moeten worden maar ook door de verbeteringen te evalueren
die verwacht worden voor de verschillende functies die de E420-N5 moet die verwacht worden voor de verschillende functies die de E420-N5 moet
waarnemen voor het internationale, grensoverschrijdende, waarnemen voor het internationale, grensoverschrijdende,
interregionale, regionale en lokale doorvoerverkeer; interregionale, regionale en lokale doorvoerverkeer;
Overwegende dat de inhoud van de aanvulling op het effectenonderzoek Overwegende dat de inhoud van de aanvulling op het effectenonderzoek
in bijlage bij dit besluit de draagwijdte van het voorgeschrevene van in bijlage bij dit besluit de draagwijdte van het voorgeschrevene van
artikel 42, lid 2, van het Wetboek ruimer omschrijft, waarbij omvang artikel 42, lid 2, van het Wetboek ruimer omschrijft, waarbij omvang
en graad van nauwkeurigheid aangegeven worden van de informatie die in en graad van nauwkeurigheid aangegeven worden van de informatie die in
het onderzoek moet voorkomen ten opzichte van de specificiteit van het het onderzoek moet voorkomen ten opzichte van de specificiteit van het
voorontwerp van herziening; voorontwerp van herziening;
Overwegende dat de aangewezen projectontwerper de gegevens en de Overwegende dat de aangewezen projectontwerper de gegevens en de
resultaten zal moeten aanvullen die verkregen zijn in het kader van de resultaten zal moeten aanvullen die verkregen zijn in het kader van de
voorheen uitgevoerde onderzoeken zal moeten aanvullen, meer bepaald voorheen uitgevoerde onderzoeken zal moeten aanvullen, meer bepaald
het effectenonderzoek verricht ter uitvoering van de beslissing van de het effectenonderzoek verricht ter uitvoering van de beslissing van de
Regering van 20 september 2001 en ingediend in juni 2004; Regering van 20 september 2001 en ingediend in juni 2004;
Overwegende dat de aanvulling op het effectenonderzoek dat uitgevoerd Overwegende dat de aanvulling op het effectenonderzoek dat uitgevoerd
is overeenkomstig artikel 42 van het Wetboek ten slotte zoveel is overeenkomstig artikel 42 van het Wetboek ten slotte zoveel
mogelijk informatie moet bevatten die vereist is voor de evaluatie van mogelijk informatie moet bevatten die vereist is voor de evaluatie van
de effecten met betrekking tot de aanvraag voor de globale vergunning de effecten met betrekking tot de aanvraag voor de globale vergunning
voor de aanleg van de wegeninfrastructuur; voor de aanleg van de wegeninfrastructuur;
Overwegende dat geen enkel bestanddeel van het voorontwerp van Overwegende dat geen enkel bestanddeel van het voorontwerp van
herziening van gewestplannen vrijgesteld dient te worden van het herziening van gewestplannen vrijgesteld dient te worden van het
effectenonderzoek overeenkomstig artikel 46, § 2, van het Wetboek; effectenonderzoek overeenkomstig artikel 46, § 2, van het Wetboek;
Overwegende dat de aangevatte procedure voor de herziening van de Overwegende dat de aangevatte procedure voor de herziening van de
gewestplannen Charleroi en Philippeville-Couvin verdergezet dient te gewestplannen Charleroi en Philippeville-Couvin verdergezet dient te
worden door de bepalingen van artikel 42, lid 2, van het Waalse worden door de bepalingen van artikel 42, lid 2, van het Waalse
Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium uit te Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium uit te
voeren; voeren;
Op de voordracht van de Minister van Huisvesting, Vervoer en Op de voordracht van de Minister van Huisvesting, Vervoer en
Ruimtelijke Ontwikkeling, Ruimtelijke Ontwikkeling,
Besluit : Besluit :

Artikel 1.Het voorontwerp van herziening van de gewestplannen

Artikel 1.Het voorontwerp van herziening van de gewestplannen

Charleroi en Philippeville-Couvin tot opneming van ontwerp-tracé van Charleroi en Philippeville-Couvin tot opneming van ontwerp-tracé van
de E420-N5 bezuiden Charleroi moet het voorwerp uitmaken van een de E420-N5 bezuiden Charleroi moet het voorwerp uitmaken van een
aanvulling op het effectenonderzoek verwezenlijkt ter uitvoering van aanvulling op het effectenonderzoek verwezenlijkt ter uitvoering van
de beslissing van de Regering van 20 september 2001 overeenkomstig de de beslissing van de Regering van 20 september 2001 overeenkomstig de
in bijlage opgenomen aangevulde technische inhoud. in bijlage opgenomen aangevulde technische inhoud.

Art. 2.De omvang en de nauwkeurigheidsgraad van de gegevens die dat

Art. 2.De omvang en de nauwkeurigheidsgraad van de gegevens die dat

aangevulde effectenonderzoek bedoeld in artikel 1 dient te bevatten aangevulde effectenonderzoek bedoeld in artikel 1 dient te bevatten
worden vastgesteld bij de aangevulde technische inhoud van het worden vastgesteld bij de aangevulde technische inhoud van het
effectenonderzoek als bijlage bij dit besluit. effectenonderzoek als bijlage bij dit besluit.

Art. 3.De Minister van Ruimtelijke Ontwikkeling is belast met de

Art. 3.De Minister van Ruimtelijke Ontwikkeling is belast met de

uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Namen, 19 april 2007. Namen, 19 april 2007.
De Minister-President, De Minister-President,
E. DI RUPO E. DI RUPO
De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling,
A. ANTOINE A. ANTOINE
Aangevulde inhoud van het effectonderzoek Aangevulde inhoud van het effectonderzoek
De omvang en de nauwkeurigheidsgraad van de gegevens die het De omvang en de nauwkeurigheidsgraad van de gegevens die het
effectenonderzoek dient te bevatten zijn in dit document nader effectenonderzoek dient te bevatten zijn in dit document nader
omschreven. omschreven.
De aangewezen projectontwerper zal de gegevens en de resultaten De aangewezen projectontwerper zal de gegevens en de resultaten
verkregen in het kader van de voorheen uitgevoerde onderzoeken verkregen in het kader van de voorheen uitgevoerde onderzoeken
aanvullen, meer bepaald het effectenonderzoek verricht ter uitvoering aanvullen, meer bepaald het effectenonderzoek verricht ter uitvoering
van de beslissing van de Regering van 20 september 2001 en ingediend van de beslissing van de Regering van 20 september 2001 en ingediend
in juni 2004. in juni 2004.
Het effectenonderzoek van het plan moet een zo groot mogelijk aantal Het effectenonderzoek van het plan moet een zo groot mogelijk aantal
gegevens vermelden die vereist worden voor de effectenbeoordeling gegevens vermelden die vereist worden voor de effectenbeoordeling
betreffende de aanvraag voor de aanleg van de weg. betreffende de aanvraag voor de aanleg van de weg.
Om tegemoet te kunnen komen aan punt 11 van deze inhoud, geeft de Om tegemoet te kunnen komen aan punt 11 van deze inhoud, geeft de
auteur aan welke methode hij gekozen heeft voor alle analyses. auteur aan welke methode hij gekozen heeft voor alle analyses.
Deel I. - Algemene princiepsanalyse van het grondgebied en analyse van Deel I. - Algemene princiepsanalyse van het grondgebied en analyse van
de ligging van het voorontwerp van plan de ligging van het voorontwerp van plan
1. Omschrijving van de doelstellingen van het voorontwerp van het 1. Omschrijving van de doelstellingen van het voorontwerp van het
plan. plan.
De omschrijving van de doelstellingen van het voorontwerp strekt De omschrijving van de doelstellingen van het voorontwerp strekt
ertoe, de oorsprong, de motiveringen en de doelstellingen ervan ruimer ertoe, de oorsprong, de motiveringen en de doelstellingen ervan ruimer
te omschrijven met het oog op het heronderzoek van de geschiktheid te omschrijven met het oog op het heronderzoek van de geschiktheid
ervan enerzijds en van de ligging ervan anderzijds ten opzichte van ervan enerzijds en van de ligging ervan anderzijds ten opzichte van
artikel 42, lid 2, 2°. artikel 42, lid 2, 2°.
1.1. Voorwerp van de herziening van het gewestplan. 1.1. Voorwerp van de herziening van het gewestplan.
1. Initiatiefnemer van de aanvraag tot herziening van het gewestplan 1. Initiatiefnemer van de aanvraag tot herziening van het gewestplan
en beheerder van de toekomstige weg. en beheerder van de toekomstige weg.
2. Doel van de wijziging van het gewestplan. 2. Doel van de wijziging van het gewestplan.
? Opneming van een nieuw tracé of wijziging van een bestaand tracé. ? Opneming van een nieuw tracé of wijziging van een bestaand tracé.
? Beoogde soort infrastructuur. ? Beoogde soort infrastructuur.
? Profiel. ? Profiel.
? Oorsprong en bestemming (polen van de ontwikkelingsstructuur van het ? Oorsprong en bestemming (polen van de ontwikkelingsstructuur van het
Waals structuurplan die verbonden worden). Waals structuurplan die verbonden worden).
? Lengte van het tracé. ? Lengte van het tracé.
? Omschrijving van het tracé. ? Omschrijving van het tracé.
? Algemene ligging van het tracé op een NGI-basiskaart op schaal 1/50 ? Algemene ligging van het tracé op een NGI-basiskaart op schaal 1/50
000e en 1/250 000e, en op een Europese schaal indien relevant. 000e en 1/250 000e, en op een Europese schaal indien relevant.
? Nauwkeurige weergave van het tracé op de recentste NGI-basiskaart op ? Nauwkeurige weergave van het tracé op de recentste NGI-basiskaart op
schaal 1/10 000e en op het vigerende gewestplan op schaal 1/10 000e. schaal 1/10 000e en op het vigerende gewestplan op schaal 1/10 000e.
1.2. Verantwoording van de uitvoering van een nieuwe weginfrastructuur 1.2. Verantwoording van de uitvoering van een nieuwe weginfrastructuur
en banden met andere plannen en programma's en banden met andere plannen en programma's
1. Grondslag van de herziening t.o.v. het gewestelijk ruimtelijk 1. Grondslag van de herziening t.o.v. het gewestelijk ruimtelijk
ontwikkelingsplan (of Waals structuurplan), het mobiliteitsplan, het ontwikkelingsplan (of Waals structuurplan), het mobiliteitsplan, het
leefmilieubeleidsplan voor de duurzame ontwikkeling, het Europees leefmilieubeleidsplan voor de duurzame ontwikkeling, het Europees
perspectief voor ruimtelijke ontwikkeling, Trans-Europees Verkeers- en perspectief voor ruimtelijke ontwikkeling, Trans-Europees Verkeers- en
Vervoersplan (Horizon 2010), de gemeentelijke structuurplannen, de Vervoersplan (Horizon 2010), de gemeentelijke structuurplannen, de
gemeentelijke mobiliteitsplannen... gemeentelijke mobiliteitsplannen...
Dit punt verbindt het voorontwerp van plan met de andere relevante Dit punt verbindt het voorontwerp van plan met de andere relevante
plannen en programma's (artikel 42, tweede lid, 1° partim van het plannen en programma's (artikel 42, tweede lid, 1° partim van het
Wetboek) en verduidelijkt de relevante doelstellingen inzake de Wetboek) en verduidelijkt de relevante doelstellingen inzake de
bescherming van het leefmilieu ten opzichte van het voorontwerp bescherming van het leefmilieu ten opzichte van het voorontwerp
(artikel 42, lid 2, 7° partim, van het Wetboek). (artikel 42, lid 2, 7° partim, van het Wetboek).
2. Economische, sociale en mobiliteitsdoelstellingen die de aanvraag 2. Economische, sociale en mobiliteitsdoelstellingen die de aanvraag
nastreeft : nastreeft :
? functies van de nieuwe verbinding in het Europese, nationale, ? functies van de nieuwe verbinding in het Europese, nationale,
regionale, lokale wegennet; regionale, lokale wegennet;
? verantwoording van het project ten opzichte van de dynamiek van het ? verantwoording van het project ten opzichte van de dynamiek van het
betrokken grondgebied, meer bepaald de bedrijfsruimten en de betrokken grondgebied, meer bepaald de bedrijfsruimten en de
woonkernen van het betrokken gebied op de verschillende schalen. woonkernen van het betrokken gebied op de verschillende schalen.
1.2..3. Huidige toestand van het net, huidige verkeersdrukte, met 1.2..3. Huidige toestand van het net, huidige verkeersdrukte, met
actualisering van de tellingen en de gerezen problemen in termen van actualisering van de tellingen en de gerezen problemen in termen van
verbinding en verkeer. verbinding en verkeer.
1.2.4. Algemene ontwikkelingstrends van het verkeer tegen 2010. 1.2.4. Algemene ontwikkelingstrends van het verkeer tegen 2010.
1.2.5. Soorten verkeer met betrekking tot de nieuwe weg. 1.2.5. Soorten verkeer met betrekking tot de nieuwe weg.
1.2.6. Bewijs van de behoefte aan de nieuwe infrastructuur voor de 1.2.6. Bewijs van de behoefte aan de nieuwe infrastructuur voor de
verbetering van de mobiliteit. verbetering van de mobiliteit.
Bewijs van de onmogelijkheid om de onderkende problemen op te lossen Bewijs van de onmogelijkheid om de onderkende problemen op te lossen
zonder uitvoering van het project (= alternatief "0") : ofwel door de zonder uitvoering van het project (= alternatief "0") : ofwel door de
verbetering van het bestaande wegennet, ofwel door overschakeling op verbetering van het bestaande wegennet, ofwel door overschakeling op
andere vervoersmodi (tegen een redelijke prijs voor de gemeenschap). andere vervoersmodi (tegen een redelijke prijs voor de gemeenschap).
1.2.7. Weerslag van de nieuwe infrastructuur op de bestaande netten 1.2.7. Weerslag van de nieuwe infrastructuur op de bestaande netten
(raming van de herverspreiding van het verkeer). (raming van de herverspreiding van het verkeer).
2. Omschrijving van het beoogde grondgebied volgens de menselijke en 2. Omschrijving van het beoogde grondgebied volgens de menselijke en
leefmilieukenmerken ervan en volgens de potentialiteiten ervan. leefmilieukenmerken ervan en volgens de potentialiteiten ervan.
2.1. Onderzoek van het territoriaal verband van het voorontwerp. 2.1. Onderzoek van het territoriaal verband van het voorontwerp.
Voorafgaande analyse van het territoriaal verband waarin het Voorafgaande analyse van het territoriaal verband waarin het
voorontwerp van het plan kadert. voorontwerp van het plan kadert.
Dat onderzoek naar het territoriaal verband moet er eveneens toe Dat onderzoek naar het territoriaal verband moet er eveneens toe
leiden het bij het voorontwerp "beoogde grondgebied" af te bakenen. leiden het bij het voorontwerp "beoogde grondgebied" af te bakenen.
De kaarten en de schema's worden uitgetekend op de meest relevante De kaarten en de schema's worden uitgetekend op de meest relevante
schaal om een beter inzicht te krijgen in de ruimtelijke organisatie schaal om een beter inzicht te krijgen in de ruimtelijke organisatie
van het polariseringsgebied waarvan sprake in de aanvraag tot van het polariseringsgebied waarvan sprake in de aanvraag tot
herziening van het gewestplan. herziening van het gewestplan.
2.1.1. Afbakening van het invloedsgebied van de nieuwe infrastructuur. 2.1.1. Afbakening van het invloedsgebied van de nieuwe infrastructuur.
2.1.2. Analyse van het territoriaal verband bedoeld bij het 2.1.2. Analyse van het territoriaal verband bedoeld bij het
voorontwerp. voorontwerp.
Verspreiding van de voornaamste woonkernen. Verspreiding van de voornaamste woonkernen.
? Ligging van de voornaamste activiteits- en attractiepolen (handel, ? Ligging van de voornaamste activiteits- en attractiepolen (handel,
cultuur, recreatie, nijverheid,...). cultuur, recreatie, nijverheid,...).
? Ligging van de voornaamste gemeenschaps- en openbare ? Ligging van de voornaamste gemeenschaps- en openbare
nutsvoorzieningen. nutsvoorzieningen.
? Ligging van de mobiliteitsnetten en schemaweergave van de ? Ligging van de mobiliteitsnetten en schemaweergave van de
voornaamste stromen. voornaamste stromen.
2.2. Inrichtinggerelateerde reflectie over de mogelijke alternatieven 2.2. Inrichtinggerelateerde reflectie over de mogelijke alternatieven
voor het tracé ten opzichte van de nagestreefde economische, sociale voor het tracé ten opzichte van de nagestreefde economische, sociale
en mobiliteitsdoelstellingen. en mobiliteitsdoelstellingen.
2.2.1. Analyse van de opmerkingen, voorstellen en alternatieven die 2.2.1. Analyse van de opmerkingen, voorstellen en alternatieven die
het voorafgaande openbare onderzoek aan het licht heeft gebracht. het voorafgaande openbare onderzoek aan het licht heeft gebracht.
2.2.2. Onderzoek naar de mogelijke tracé-alternatieven. 2.2.2. Onderzoek naar de mogelijke tracé-alternatieven.
2.2.3. Troeven en zwakke punten van de tracés opgenomen in het 2.2.3. Troeven en zwakke punten van de tracés opgenomen in het
voorontwerp en hun alternatieven. voorontwerp en hun alternatieven.
2.2.4. Lijst in toe- of afnemend belang van de voor- en nadelen van de 2.2.4. Lijst in toe- of afnemend belang van de voor- en nadelen van de
verschillende mogelijke tracés. verschillende mogelijke tracés.
In de studie worden de voor- en nadelen van de alternatieve liggingen In de studie worden de voor- en nadelen van de alternatieve liggingen
geanalyseerd volgens de maatschappelijke, economische en territoriale geanalyseerd volgens de maatschappelijke, economische en territoriale
kenmerken ervan. kenmerken ervan.
Dat vergelijkend onderzoek strekt ertoe de verschillende liggingen in Dat vergelijkend onderzoek strekt ertoe de verschillende liggingen in
functie van hun toe- of afnemend belang te vergelijken die functie van hun toe- of afnemend belang te vergelijken die
voortvloeiden uit de analyse van het territoriale verband in functie voortvloeiden uit de analyse van het territoriale verband in functie
van hun troeven en drukfactoren ten opzichte van de beoogde van hun troeven en drukfactoren ten opzichte van de beoogde
doelstellingen en tegenover artikel 1, § 1. doelstellingen en tegenover artikel 1, § 1.
De liggingen die onverenigbaar zijn met de doelstellingen inzake de De liggingen die onverenigbaar zijn met de doelstellingen inzake de
doelmatige inrichting van het grondgebied zullen via die vergelijking doelmatige inrichting van het grondgebied zullen via die vergelijking
uitgeschakeld worden ten voordele van de optimale alternatieven. uitgeschakeld worden ten voordele van de optimale alternatieven.
2.3. Omschrijving van het beoogde grondgebied. 2.3. Omschrijving van het beoogde grondgebied.
2.3.1. Afbakening van het beoogde grondgebied. 2.3.1. Afbakening van het beoogde grondgebied.
Het beoogde grondgebied wordt afgebakend vanaf het onderzoek naar het Het beoogde grondgebied wordt afgebakend vanaf het onderzoek naar het
territoriale verband van het voorontwerp en de inrichtinggerelateerde territoriale verband van het voorontwerp en de inrichtinggerelateerde
reflectie over de liggingsalternatieven. Daarin zijn ook het reflectie over de liggingsalternatieven. Daarin zijn ook het
voorontwerp en de liggingsvarianten vervat. voorontwerp en de liggingsvarianten vervat.
2.3.2. Analyse van de feitelijke en rechtstoestand van het beoogde 2.3.2. Analyse van de feitelijke en rechtstoestand van het beoogde
grondgebied grondgebied
a) In de feitelijke toestand worden de kenmerken van de bevolking en a) In de feitelijke toestand worden de kenmerken van de bevolking en
van haar activiteiten, van de beschikbare uitrustingen en van het van haar activiteiten, van de beschikbare uitrustingen en van het
leefmilieu van het beoogde grondgebied onderscheiden en omschreven. leefmilieu van het beoogde grondgebied onderscheiden en omschreven.
In de bestaande rechtstoestand wordt de lijst opgemaakt van de In de bestaande rechtstoestand wordt de lijst opgemaakt van de
rechtshandelingen waarmee bij de herziening rekening moet worden rechtshandelingen waarmee bij de herziening rekening moet worden
gehouden en van te wijzigen rechtshandelingen. gehouden en van te wijzigen rechtshandelingen.
b) Bewijs van de verenigbaarheid van het project met de bestaande b) Bewijs van de verenigbaarheid van het project met de bestaande
feitelijke toestand feitelijke toestand
- Menselijk milieu : - Menselijk milieu :
. betrokken woongebieden; . betrokken woongebieden;
. huidige bodembezettingen en de gevolgen daarvan op de menselijke . huidige bodembezettingen en de gevolgen daarvan op de menselijke
activiteiten; activiteiten;
. landschappelijk waardevolle sites; . landschappelijk waardevolle sites;
. erfgoed, zelfs zonder bijzondere rechtsbescherming. . erfgoed, zelfs zonder bijzondere rechtsbescherming.
- Natuurlijk milieu : - Natuurlijk milieu :
. opgenomen Natura 2 000-gebieden; . opgenomen Natura 2 000-gebieden;
. biologisch waardevolle gebieden, zelfs zonder bijzondere . biologisch waardevolle gebieden, zelfs zonder bijzondere
rechtsbescherming; rechtsbescherming;
. voorspelbare natuurgevaren of zware geotechnische drukfactoren; . voorspelbare natuurgevaren of zware geotechnische drukfactoren;
. hydrologische, hydrogeologische drukfactoren en afvloeiend . hydrologische, hydrogeologische drukfactoren en afvloeiend
hemelwater. hemelwater.
c) Bewijs van de verenigbaarheid van het project met de bestaande c) Bewijs van de verenigbaarheid van het project met de bestaande
rechtstoestand van de betrokken gronden en omgeving ervan rechtstoestand van de betrokken gronden en omgeving ervan
2.3.3. Voornaamste potentialiteiten en drukfactoren tegenover de 2.3.3. Voornaamste potentialiteiten en drukfactoren tegenover de
opneming van een autosnelweginfrastructuur opneming van een autosnelweginfrastructuur
In de diagnose van de bestaande toestand wordt gewezen op de In de diagnose van de bestaande toestand wordt gewezen op de
voornaamste potentialiteiten, de overduidelijke zware drukfactoren en voornaamste potentialiteiten, de overduidelijke zware drukfactoren en
gevoelige leefmilieupunten van het grondgebied dat voor de aanleg van gevoelige leefmilieupunten van het grondgebied dat voor de aanleg van
een snelweg in aanmerking komt een snelweg in aanmerking komt
3. Verantwoording van het voorontwerp t.o.v. artikel 1, § 1, van het 3. Verantwoording van het voorontwerp t.o.v. artikel 1, § 1, van het
Wetboek. Wetboek.
Doel van die stap is, een eerste kritische conclusie te formuleren Doel van die stap is, een eerste kritische conclusie te formuleren
over het voorontwerp van plan ter zake van het beginsel ervan en van over het voorontwerp van plan ter zake van het beginsel ervan en van
de ligging ervan. de ligging ervan.
Het beginsel van de herziening wordt beoordeeld op grond van de Het beginsel van de herziening wordt beoordeeld op grond van de
motiveringselementen verwoord in het voorontwerpdossier, onderbouwd en motiveringselementen verwoord in het voorontwerpdossier, onderbouwd en
van kritiek voorzien dankzij de elementen van de analyse die in dit van kritiek voorzien dankzij de elementen van de analyse die in dit
effectenonderzoek bijeengezocht zijn. effectenonderzoek bijeengezocht zijn.
Het voorontwerp en de voornaamste alternatieve tracés worden Het voorontwerp en de voornaamste alternatieve tracés worden
verantwoord door een systematische toetsing van alle analysecriteria verantwoord door een systematische toetsing van alle analysecriteria
afgeleid van artikel 1, § 1, namelijk afgeleid van artikel 1, § 1, namelijk
- de duurzame tegemoetkoming aan de sociaal-economische behoeften; - de duurzame tegemoetkoming aan de sociaal-economische behoeften;
. economische kostprijs van de ontsluiting; . economische kostprijs van de ontsluiting;
. effecten op de huidige of potentiële menselijke activiteiten . effecten op de huidige of potentiële menselijke activiteiten
- spaarzaam gebruik van de bodem en diens rijkdommen; - spaarzaam gebruik van de bodem en diens rijkdommen;
- het kwalitatief beheer van de leefomgeving; - het kwalitatief beheer van de leefomgeving;
- de vrijwaring en de ontwikkeling van het cultureel, het natuurlijk - de vrijwaring en de ontwikkeling van het cultureel, het natuurlijk
en het landschappelijk erfgoed. en het landschappelijk erfgoed.
In het onderzoek moet onder andere de onmogelijkheid aangetoond worden In het onderzoek moet onder andere de onmogelijkheid aangetoond worden
om tegemoet te komen aan de doelstellingen nagestreefd door het om tegemoet te komen aan de doelstellingen nagestreefd door het
ontwerp via de verbetering van het bestaande net en de overgang op ontwerp via de verbetering van het bestaande net en de overgang op
andere vervoersmodi. andere vervoersmodi.
Validering van de verantwoording van het voorontwerp ten opzichte van Validering van de verantwoording van het voorontwerp ten opzichte van
artikel 1, § 1. artikel 1, § 1.
Na beëindiging van de afweging van de voor- en nadelen van elkeen van Na beëindiging van de afweging van de voor- en nadelen van elkeen van
de alternatieve tracés : de alternatieve tracés :
? ofwel het voorontwerp is niet verantwoord en de procedure wordt niet ? ofwel het voorontwerp is niet verantwoord en de procedure wordt niet
voortgezet; voortgezet;
? ofwel het voorontwerp is niet geheel verantwoord en een betere ? ofwel het voorontwerp is niet geheel verantwoord en een betere
ligging die beter tegemoetkomt aan de eisen van artikel 1, § 1, komt ligging die beter tegemoetkomt aan de eisen van artikel 1, § 1, komt
tot uiting; tot uiting;
? ofwel één van de tracés van het voorontwerp is verantwoord als beste ? ofwel één van de tracés van het voorontwerp is verantwoord als beste
oplossing - of minstens als één van de meest geschikte oplossingen. oplossing - of minstens als één van de meest geschikte oplossingen.
Deel II. - Beoordeling van het leefmilieu en van de inrichting van het Deel II. - Beoordeling van het leefmilieu en van de inrichting van het
voorontwerp van plan en alternatieven ervan voorontwerp van plan en alternatieven ervan
4. Diepere analyse van de "onderzoeksomtrek" waarvan sprake in het 4. Diepere analyse van de "onderzoeksomtrek" waarvan sprake in het
voorontwerp en de alternatieven ervan. voorontwerp en de alternatieven ervan.
De kaarten die de omschrijving en de analyse van de onderzoeksomtrek De kaarten die de omschrijving en de analyse van de onderzoeksomtrek
waarvan sprake in het voorontwerp en de potentiële alternatieven ervan waarvan sprake in het voorontwerp en de potentiële alternatieven ervan
mogelijk maken, worden uitgewerkt op schaal 1/10 000e. mogelijk maken, worden uitgewerkt op schaal 1/10 000e.
4.1. Afbakening van de onderzoeksomtrek waarvan sprake in het 4.1. Afbakening van de onderzoeksomtrek waarvan sprake in het
voorontwerp. voorontwerp.
4.2. Gedetailleerde analyse van de bestaande feitelijke en 4.2. Gedetailleerde analyse van de bestaande feitelijke en
rechtstoestand van de onderzoeksomtrek. rechtstoestand van de onderzoeksomtrek.
Analyse van de oorspronkelijke staat van het leefmilieu. Analyse van de oorspronkelijke staat van het leefmilieu.
Die toestand wordt geanalyseerd voor het deel van het grondgebied dat Die toestand wordt geanalyseerd voor het deel van het grondgebied dat
door de uitvoering van het project beïnvloed zou kunnen worden. door de uitvoering van het project beïnvloed zou kunnen worden.
Die analyse moet fijn genoeg zijn om de werkelijke toestand ter Die analyse moet fijn genoeg zijn om de werkelijke toestand ter
plaatse te benaderen. plaatse te benaderen.
Er wordt gebruik gemaakt van alle technische grafische Er wordt gebruik gemaakt van alle technische grafische
uitdrukkingsmogelijkheden (kaart, schema, grafieken, enz.) die de uitdrukkingsmogelijkheden (kaart, schema, grafieken, enz.) die de
kwaliteit en de objectiviteit van het onderzoek zouden kunnen kwaliteit en de objectiviteit van het onderzoek zouden kunnen
verbeteren. verbeteren.
Het abiotisch of fysisch milieu. Het abiotisch of fysisch milieu.
- De topografie, de geomorfologie, de geologie (met inbegrip van - De topografie, de geomorfologie, de geologie (met inbegrip van
voormalige ondergrondse exploitaties), de hydrologie (onderzoek van de voormalige ondergrondse exploitaties), de hydrologie (onderzoek van de
bestaande infrastructuren en uitrustingen en van de daarmee bestaande infrastructuren en uitrustingen en van de daarmee
overeenstemmende gegevens), de hydrogeologie (met inbegrip van de overeenstemmende gegevens), de hydrogeologie (met inbegrip van de
waterwinningen en de voorkomings- en de bewakingsgebieden), de waterwinningen en de voorkomings- en de bewakingsgebieden), de
pedologie (kaarten); pedologie (kaarten);
- Het klimaat, het microklimaat (met inbegrip van de windroos en de - Het klimaat, het microklimaat (met inbegrip van de windroos en de
mistvorming) (grafieken); mistvorming) (grafieken);
- Geluidshinder : bestaande normen, onderzoeken en verslagen - Geluidshinder : bestaande normen, onderzoeken en verslagen
betreffende de geluidsmetingen en de omschrijving van de betreffende de geluidsmetingen en de omschrijving van de
impactgebieden (kaarten); impactgebieden (kaarten);
- De lucht (kwaliteit); - De lucht (kwaliteit);
- De trillingen; - De trillingen;
- De geurhinder; - De geurhinder;
- Het landschap : omschrijving van de onderzochte omtrek in het kader - Het landschap : omschrijving van de onderzochte omtrek in het kader
van het plaatselijk landschap : van het plaatselijk landschap :
. Cartografie van de belangrijkste bebouwde en onbebouwde . Cartografie van de belangrijkste bebouwde en onbebouwde
landschappelijke bestanddelen. landschappelijke bestanddelen.
. Analyse en evaluatie van de landschappelijke bestanddelen. . Analyse en evaluatie van de landschappelijke bestanddelen.
Biotisch milieu : Biotisch milieu :
- De flora (biologische evaluatiekaart); - De flora (biologische evaluatiekaart);
- De fauna (vogelsoorten die men hoofdzakelijk tegenkomt); - De fauna (vogelsoorten die men hoofdzakelijk tegenkomt);
- Oppervlakte- en grondwater (tabellen); - Oppervlakte- en grondwater (tabellen);
- Het agro-pedologisch potentieel. - Het agro-pedologisch potentieel.
Menselijk milieu : Menselijk milieu :
- De bevolking (structuur, evolutie); - De bevolking (structuur, evolutie);
- De bebouwing (omschrijving, evaluatie van de grondwaarde); - De bebouwing (omschrijving, evaluatie van de grondwaarde);
- Het monumentale en archeologische erfgoed (met inbegrip van het - Het monumentale en archeologische erfgoed (met inbegrip van het
potentieel); potentieel);
- De economische activiteiten (diensten, nijverheid, landbouw,...) : - De economische activiteiten (diensten, nijverheid, landbouw,...) :
werkgelegenheid, natuur en kenmerken, cartografie, omschrijving en werkgelegenheid, natuur en kenmerken, cartografie, omschrijving en
beoordeling, interactie met de landbouwgrondstructuren beoordeling, interactie met de landbouwgrondstructuren
- De openbare dienstverleningsactiviteiten : de zorginstellingen, de - De openbare dienstverleningsactiviteiten : de zorginstellingen, de
rusthuizen, de schoolinrichtingen, de culturele uitrustingen, de rusthuizen, de schoolinrichtingen, de culturele uitrustingen, de
openbare parken,... openbare parken,...
- De vervoers- en communicatie-infrastructuren (autowegen, wegen, - De vervoers- en communicatie-infrastructuren (autowegen, wegen,
spoorwegen, bevaarbare wegen, luchtwegen, wegen voor traag verkeer), spoorwegen, bevaarbare wegen, luchtwegen, wegen voor traag verkeer),
onderzoek naar de stromen, analyse van de interacties; onderzoek naar de stromen, analyse van de interacties;
- De technische infrastructuren en verscheidene netwerken (water, - De technische infrastructuren en verscheidene netwerken (water,
riolering, gas, elektriciteit, telefoon, mobilofonie, optische vezels, riolering, gas, elektriciteit, telefoon, mobilofonie, optische vezels,
teledistributie, enz.). teledistributie, enz.).
4.4. Conclusies betreffende de geschiktheid van de site om de 4.4. Conclusies betreffende de geschiktheid van de site om de
snelweginfrastructuur te ontvangen. snelweginfrastructuur te ontvangen.
5. Presentatie van de mogelijke alternatieven. 5. Presentatie van de mogelijke alternatieven.
De alternatieven worden gekozen met het oog op de optimalisering van De alternatieven worden gekozen met het oog op de optimalisering van
de infrastructuur in zijn omgeving en op het bijdragen tot een de infrastructuur in zijn omgeving en op het bijdragen tot een
merkelijke verbetering in het beheer van de plaatselijke mobiliteit en merkelijke verbetering in het beheer van de plaatselijke mobiliteit en
de verbeteringen die verwacht worden voor de verschillende functies de verbeteringen die verwacht worden voor de verschillende functies
die de E420-N5 moet waarnemen voor het internationale, die de E420-N5 moet waarnemen voor het internationale,
grensoverschrijdende, interregionale, regionale en lokale grensoverschrijdende, interregionale, regionale en lokale
doorvoerverkeer. doorvoerverkeer.
6. Beoordeling van de vermoedelijke effecten van de uitvoering van het 6. Beoordeling van de vermoedelijke effecten van de uitvoering van het
plan op de mens en zijn activiteiten, de fauna, de flora, de bodem, de plan op de mens en zijn activiteiten, de fauna, de flora, de bodem, de
ondergrond, het water, de lucht, het klimaat en de landschappen, het ondergrond, het water, de lucht, het klimaat en de landschappen, het
erfgoed en de interactie tussen die verscheidene factoren. erfgoed en de interactie tussen die verscheidene factoren.
Doel is, de effecten van het ontwerp zoals bedoeld op het leefmilieu Doel is, de effecten van het ontwerp zoals bedoeld op het leefmilieu
en op de mens te onderkennen en te beoordelen. Voor elk onderzocht en op de mens te onderkennen en te beoordelen. Voor elk onderzocht
gebied wordt in het onderzoek aangegeven welke bestanddelen van het gebied wordt in het onderzoek aangegeven welke bestanddelen van het
ontwerp effecten zouden kunnen hebben. ontwerp effecten zouden kunnen hebben.
De effecten uit : De effecten uit :
- de werffase; - de werffase;
- het voorhandenzijn van de infrastructuur; - het voorhandenzijn van de infrastructuur;
- de ingebruikname ervan, - de ingebruikname ervan,
moeten bestudeerd worden. moeten bestudeerd worden.
Het onderzoek maakt de secundaire, cumulatieve, synergische, vaste en Het onderzoek maakt de secundaire, cumulatieve, synergische, vaste en
tijdelijke, zowel positieve als negatieve, effecten op korte, op tijdelijke, zowel positieve als negatieve, effecten op korte, op
middellange en op lange termijn duidelijk op het leefmilieu, waarbij middellange en op lange termijn duidelijk op het leefmilieu, waarbij
inbegrepen zijn : de biodiversiteit, de bevolking, de menselijke inbegrepen zijn : de biodiversiteit, de bevolking, de menselijke
gezondheid, de fauna, de flora, de bodems, het water, de lucht, de gezondheid, de fauna, de flora, de bodems, het water, de lucht, de
klimaatfactoren, de materiële goederen, het culturele erfgoed met klimaatfactoren, de materiële goederen, het culturele erfgoed met
inbegrip van het architectonisch en het archeologisch erfgoed, de inbegrip van het architectonisch en het archeologisch erfgoed, de
landschappen, de land- en bosbouwactiviteit en de interacties tussen landschappen, de land- en bosbouwactiviteit en de interacties tussen
die factoren. die factoren.
7. Maatregelen die uitgevoerd dienen te worden ter voorkoming of 7. Maatregelen die uitgevoerd dienen te worden ter voorkoming of
vermindering van de negatieve effecten van het voorontwerp en de vermindering van de negatieve effecten van het voorontwerp en de
alternatieven ervan alternatieven ervan
Er weze aan herinnerd dat het onderzoek naar de maatregelen die Er weze aan herinnerd dat het onderzoek naar de maatregelen die
uitgevoerd dienen te worden ter voorkoming of vermindering van de uitgevoerd dienen te worden ter voorkoming of vermindering van de
negatieve effecten bedoeld in punt 3 van artikel 42 ertoe strekken : negatieve effecten bedoeld in punt 3 van artikel 42 ertoe strekken :
- de maatregelen te bepalen die de versterking, de verbetering of de - de maatregelen te bepalen die de versterking, de verbetering of de
verfijning van het voorontwerp van plan en de alternatieven ervan verfijning van het voorontwerp van plan en de alternatieven ervan
beogen; beogen;
- de doeltreffendheid van die maatregelen te analyseren; - de doeltreffendheid van die maatregelen te analyseren;
- en ten slotte het niveau van de resteffecten in te schatten. - en ten slotte het niveau van de resteffecten in te schatten.
7.1. Onderzoek naar de maatregelen die uitgevoerd dienen te worden 7.1. Onderzoek naar de maatregelen die uitgevoerd dienen te worden
voor elk alternatief om tegemoet te komen aan de relevante voor elk alternatief om tegemoet te komen aan de relevante
doelstellingen inzake de bescherming van het leefmilieu. doelstellingen inzake de bescherming van het leefmilieu.
7.2. Doeltreffendheid van elke maatregel en inschatting van de 7.2. Doeltreffendheid van elke maatregel en inschatting van de
(niet-reduceerbare) residuele effecten. (niet-reduceerbare) residuele effecten.
7.3. Raming van de financiële middelen voor de verschillende 7.3. Raming van de financiële middelen voor de verschillende
maatregelen. maatregelen.
8. Rangschikking van de tracé-alternatieven volgens het geheel van de 8. Rangschikking van de tracé-alternatieven volgens het geheel van de
overwogen criteria. overwogen criteria.
9. Vermoedelijke evolutie van de leefmilieutoestand als het plan niet 9. Vermoedelijke evolutie van de leefmilieutoestand als het plan niet
wordt uitgevoerd. wordt uitgevoerd.
10. Conclusies. 10. Conclusies.
11. Grenzen van het onderzoek en gerezen moeilijkheden. 11. Grenzen van het onderzoek en gerezen moeilijkheden.
Zaak is, de gerezen moeilijkheden nader te bepalen, met name in de Zaak is, de gerezen moeilijkheden nader te bepalen, met name in de
inzameling van de gegevens, de gemaakte keuzes of evaluaties met een inzameling van de gegevens, de gemaakte keuzes of evaluaties met een
subjectief of willekeurig karakter aan te geven en de punten van het subjectief of willekeurig karakter aan te geven en de punten van het
onderzoek aan te duiden waarop dieper zou moeten worden ingegaan in de onderzoek aan te duiden waarop dieper zou moeten worden ingegaan in de
milieueffectenonderzoeken die bij de concrete projecten uitgewerkt milieueffectenonderzoeken die bij de concrete projecten uitgewerkt
zullen worden. zullen worden.
12. In het vooruitzicht gestelde maatregelen voor de opvolging van de 12. In het vooruitzicht gestelde maatregelen voor de opvolging van de
belangrijke milieueffecten van de uitvoering van het belangrijke milieueffecten van de uitvoering van het
wijzigingsvoorontwerp van het gewijzigde gewestplan. wijzigingsvoorontwerp van het gewijzigde gewestplan.
Doel is om in een vroegtijdig stadium de onvoorziene negatieve Doel is om in een vroegtijdig stadium de onvoorziene negatieve
effecten aan te duiden en zodoende de gepaste correctiemaatregelen te effecten aan te duiden en zodoende de gepaste correctiemaatregelen te
kunnen invoeren. kunnen invoeren.
Zaak is meer bepaald, de lijst op te maken van de niet-verwaarloosbare Zaak is meer bepaald, de lijst op te maken van de niet-verwaarloosbare
effecten, opvolgingsindicatoren voor die effecten voor te stellen, effecten, opvolgingsindicatoren voor die effecten voor te stellen,
berekeningswijze ervan, de gebruikte gegevens en hun bron, evenals hun berekeningswijze ervan, de gebruikte gegevens en hun bron, evenals hun
grenswaarden. grenswaarden.
Deel III. - Niet-technische samenvatting van bovenbedoelde maatregelen Deel III. - Niet-technische samenvatting van bovenbedoelde maatregelen
De niet-technische samenvatting dient voor informatie aan en De niet-technische samenvatting dient voor informatie aan en
raadpleging van het publiek met het oog op het openbaar onderzoek dat raadpleging van het publiek met het oog op het openbaar onderzoek dat
moet volgen op de voorlopige aanneming van het ontwerp-plan door de moet volgen op de voorlopige aanneming van het ontwerp-plan door de
Regering (artikel 43). Het moet geschreven worden in een taal dat Regering (artikel 43). Het moet geschreven worden in een taal dat
niet-deskundigen kunnen begrijpen zonder het evenwel te vervormen of niet-deskundigen kunnen begrijpen zonder het evenwel te vervormen of
er relevante gegevens uit weg te laten. Het mag niet dikker zijn dan er relevante gegevens uit weg te laten. Het mag niet dikker zijn dan
dertig bladzijden. dertig bladzijden.
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van 19 april 2007 waarbij Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van 19 april 2007 waarbij
beslist wordt een bijkomend effectenonderzoek te laten uitvoeren over beslist wordt een bijkomend effectenonderzoek te laten uitvoeren over
het voorontwerp van herziening van de gewestplannen Charleroi en het voorontwerp van herziening van de gewestplannen Charleroi en
Philippeville-Couvin met betrekking tot de opneming van het tracé van Philippeville-Couvin met betrekking tot de opneming van het tracé van
de E420-N5 bezuiden Charleroi. de E420-N5 bezuiden Charleroi.
Namen, 19 april 2007. Namen, 19 april 2007.
De Minister-President, De Minister-President,
E. DI RUPO E. DI RUPO
De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling,
A. ANTOINE A. ANTOINE
^