← Terug naar "Besluit van de Waalse Regering waarbij beslist wordt een aanvullend effectenonderzoek te laten uitvoeren over het voorontwerp van herziening van de gewestplannen Charleroi en Philippeville-Couvin met betrekking tot de opneming van het tracé van de E420-N5 bezuiden Charleroi "
Besluit van de Waalse Regering waarbij beslist wordt een aanvullend effectenonderzoek te laten uitvoeren over het voorontwerp van herziening van de gewestplannen Charleroi en Philippeville-Couvin met betrekking tot de opneming van het tracé van de E420-N5 bezuiden Charleroi | Besluit van de Waalse Regering waarbij beslist wordt een aanvullend effectenonderzoek te laten uitvoeren over het voorontwerp van herziening van de gewestplannen Charleroi en Philippeville-Couvin met betrekking tot de opneming van het tracé van de E420-N5 bezuiden Charleroi |
---|---|
MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST | MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST |
19 APRIL 2007. - Besluit van de Waalse Regering waarbij beslist wordt | 19 APRIL 2007. - Besluit van de Waalse Regering waarbij beslist wordt |
een aanvullend effectenonderzoek te laten uitvoeren over het | een aanvullend effectenonderzoek te laten uitvoeren over het |
voorontwerp van herziening van de gewestplannen Charleroi en | voorontwerp van herziening van de gewestplannen Charleroi en |
Philippeville-Couvin met betrekking tot de opneming van het tracé van | Philippeville-Couvin met betrekking tot de opneming van het tracé van |
de E420-N5 bezuiden Charleroi | de E420-N5 bezuiden Charleroi |
De Waalse Regering, | De Waalse Regering, |
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 6 oktober 2005 tot | Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 6 oktober 2005 tot |
vaststelling van de verdeling van de ministeriële bevoegdheden en tot | vaststelling van de verdeling van de ministeriële bevoegdheden en tot |
regeling van de ondertekening van haar akten; | regeling van de ondertekening van haar akten; |
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 26 augustus 2004 tot | Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 26 augustus 2004 tot |
regeling van de werking van de Regering, gewijzigd bij het besluit van | regeling van de werking van de Regering, gewijzigd bij het besluit van |
de Waalse Regering van 16 september 2004 en 15 april 2005; | de Waalse Regering van 16 september 2004 en 15 april 2005; |
Gelet op het Waals Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en | Gelet op het Waals Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en |
Patrimonium, inzonderheid op de artikelen 42 en 46, zoals gewijzigd | Patrimonium, inzonderheid op de artikelen 42 en 46, zoals gewijzigd |
bij het programmadecreet van 3 februari 2005 betreffende de | bij het programmadecreet van 3 februari 2005 betreffende de |
economische heropleving en de administratieve vereenvoudiging; | economische heropleving en de administratieve vereenvoudiging; |
Gelet op het koninklijk besluit van 10 september 1979 tot oprichting | Gelet op het koninklijk besluit van 10 september 1979 tot oprichting |
van het gewestplan Charleroi, inzonderheid gewijzigd bij het besluit | van het gewestplan Charleroi, inzonderheid gewijzigd bij het besluit |
van de Waalse Gewestexecutieve van 6 mei 1993 en bij de besluiten van | van de Waalse Gewestexecutieve van 6 mei 1993 en bij de besluiten van |
de Waalse Regering van 1 april 1999 en 22 april 2004; | de Waalse Regering van 1 april 1999 en 22 april 2004; |
Gelet op het koninklijk besluit van 24 april 1980 tot oprichting van | Gelet op het koninklijk besluit van 24 april 1980 tot oprichting van |
het gewestplan Philippeville-Couvin, inzonderheid gewijzigd bij het | het gewestplan Philippeville-Couvin, inzonderheid gewijzigd bij het |
besluit van de Waalse Gewestexecutieve van 12 januari 1989 en bij het | besluit van de Waalse Gewestexecutieve van 12 januari 1989 en bij het |
besluit van de Waalse Regering van 29 oktober 1998; | besluit van de Waalse Regering van 29 oktober 1998; |
Gelet op het gewestelijk ruimtelijk ontwikkelingsplan, aangenomen op | Gelet op het gewestelijk ruimtelijk ontwikkelingsplan, aangenomen op |
27 mei 1999; | 27 mei 1999; |
Gelet op de beslissing van de Waalse Regering van 20 september 2001 | Gelet op de beslissing van de Waalse Regering van 20 september 2001 |
tot vaststelling van de inhoud van het effectenonderzoek voor de | tot vaststelling van de inhoud van het effectenonderzoek voor de |
herziening van de gewestplannen Charleroi en Philippeville-Couvin en | herziening van de gewestplannen Charleroi en Philippeville-Couvin en |
waarbij de Minister van Ruimtelijke Ordening ermee belast wordt de | waarbij de Minister van Ruimtelijke Ordening ermee belast wordt de |
offertenaanvragen op te starten en de auteurs van het | offertenaanvragen op te starten en de auteurs van het |
effectenonderzoek aan te wijzen; | effectenonderzoek aan te wijzen; |
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 4 oktober 2001 waarbij | Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 4 oktober 2001 waarbij |
beslist wordt om de gewestplannen Charleroi en Philippeville-Couvin | beslist wordt om de gewestplannen Charleroi en Philippeville-Couvin |
aan een herziening te onderwerpen met het oog op de opneming van een | aan een herziening te onderwerpen met het oog op de opneming van een |
ontwerp-tracé voor een brede snelverkeersweg bezuiden Charleroi op het | ontwerp-tracé voor een brede snelverkeersweg bezuiden Charleroi op het |
baanvak tussen Charleroi en Somzée (E420); | baanvak tussen Charleroi en Somzée (E420); |
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 19 december 2002 tot | Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 19 december 2002 tot |
goedkeuring van het voorontwerp van herziening van de gewestplannen | goedkeuring van het voorontwerp van herziening van de gewestplannen |
Charleroi en Philippeville-Couvin met het oog op de opneming van het | Charleroi en Philippeville-Couvin met het oog op de opneming van het |
ontwerp voor het tracé van een brede snelverkeersweg tussen Charleroi | ontwerp voor het tracé van een brede snelverkeersweg tussen Charleroi |
en Somzée (E420); | en Somzée (E420); |
Overwegende dat de overgangsbepalingen bedoeld in artikel 101 van het | Overwegende dat de overgangsbepalingen bedoeld in artikel 101 van het |
zogenaamde economisch herstel- en administratieve | zogenaamde economisch herstel- en administratieve |
vereenvoudigingsdecreet niet toegepast kunnen worden voorzover het | vereenvoudigingsdecreet niet toegepast kunnen worden voorzover het |
herzieningsontwerp van de gewestplannen niet voorlopig is aangenomen | herzieningsontwerp van de gewestplannen niet voorlopig is aangenomen |
na advies van de "Commission régionale d'Aménagement du Territoire" | na advies van de "Commission régionale d'Aménagement du Territoire" |
(Gewestelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening); dat men zich heden | (Gewestelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening); dat men zich heden |
in overeenstemming dient te brengen met de bepalingen zoals ingevoegd | in overeenstemming dient te brengen met de bepalingen zoals ingevoegd |
bij bedoeld decreet; | bij bedoeld decreet; |
Overwegende dat de Regering overeenkomstig leden 2 en 4 van artikel 42 | Overwegende dat de Regering overeenkomstig leden 2 en 4 van artikel 42 |
van het Wetboek, na advies van bedoelde Commissie, de "Conseil wallon | van het Wetboek, na advies van bedoelde Commissie, de "Conseil wallon |
de l'Environnement pour le Développement durable" (Waalse Raad voor | de l'Environnement pour le Développement durable" (Waalse Raad voor |
het Leefmilieu voor Duurzame Ontwikkeling) en andere instanties die | het Leefmilieu voor Duurzame Ontwikkeling) en andere instanties die |
zij nuttig acht te raadplegen, een effectenonderzoek laat uitvoeren | zij nuttig acht te raadplegen, een effectenonderzoek laat uitvoeren |
waarvan zij de omvang en de nauwkeurigheidsgraad van de gegevens | waarvan zij de omvang en de nauwkeurigheidsgraad van de gegevens |
bepaalt; | bepaalt; |
Gelet op het in juni 2004 ingediende effectenonderzoek voor het | Gelet op het in juni 2004 ingediende effectenonderzoek voor het |
voorontwerp van herziening van gewestplannen verricht ter uitvoering | voorontwerp van herziening van gewestplannen verricht ter uitvoering |
van de beslissing van de Regering van 20 september 2001 door het | van de beslissing van de Regering van 20 september 2001 door het |
"Institut de Gestion de l'Environnement et d'Aménagement du | "Institut de Gestion de l'Environnement et d'Aménagement du |
Territoire" (IGEAT); | Territoire" (IGEAT); |
Overwegende dat de Waalse Regering een ontwerp-inhoud voor het | Overwegende dat de Waalse Regering een ontwerp-inhoud voor het |
effectenonderzoek heeft aangenomen op haar vergadering van 21 april | effectenonderzoek heeft aangenomen op haar vergadering van 21 april |
2005; dat die ontwerp-inhoud bepaald is overeenkomstig de nieuwe | 2005; dat die ontwerp-inhoud bepaald is overeenkomstig de nieuwe |
wettelijke voorschriften; dat die inhoud evenwel enkel verschilt van | wettelijke voorschriften; dat die inhoud evenwel enkel verschilt van |
de technische inhoud bedoeld in bijzonder bestek van het reeds | de technische inhoud bedoeld in bijzonder bestek van het reeds |
uitgevoerde effectenonderzoek op volgende punten : | uitgevoerde effectenonderzoek op volgende punten : |
- de band van het voorontwerp met het milieubeleidsplan voor de | - de band van het voorontwerp met het milieubeleidsplan voor de |
duurzame ontwikkeling (artikel 42, lid 2, 1° en punt 1.2.1. van de | duurzame ontwikkeling (artikel 42, lid 2, 1° en punt 1.2.1. van de |
inhoud van het effectenonderzoek); | inhoud van het effectenonderzoek); |
- de vermoedelijke evolutie van de leefmilieutoestand als het plan | - de vermoedelijke evolutie van de leefmilieutoestand als het plan |
niet wordt uitgevoerd (artikel 42, lid 2, 3° en punt 9 van de inhoud | niet wordt uitgevoerd (artikel 42, lid 2, 3° en punt 9 van de inhoud |
van het effectenonderzoek); | van het effectenonderzoek); |
- de relevante doelstellingen inzake de bescherming van het leefmilieu | - de relevante doelstellingen inzake de bescherming van het leefmilieu |
en de wijze waarop zij overwogen worden in het kader van de uitwerking | en de wijze waarop zij overwogen worden in het kader van de uitwerking |
van het plan (artikel 42, lid 2, 7° en punt 1.2.1. van de inhoud van | van het plan (artikel 42, lid 2, 7° en punt 1.2.1. van de inhoud van |
het effectenonderzoek); | het effectenonderzoek); |
- de niet-verwaarloosbare vermoedelijke effecten, namelijk de | - de niet-verwaarloosbare vermoedelijke effecten, namelijk de |
secundaire, cumulatieve, synergische, korte-, middelange- en | secundaire, cumulatieve, synergische, korte-, middelange- en |
langetermijneffecten, permanente en tijdelijke zowel positieve als | langetermijneffecten, permanente en tijdelijke zowel positieve als |
negatieve effecten op de menselijke gezondheid en de bevolking, | negatieve effecten op de menselijke gezondheid en de bevolking, |
alsmede de interacties tussen alle factoren bedoeld in artikel 42, lid | alsmede de interacties tussen alle factoren bedoeld in artikel 42, lid |
2, 8° (punt 6° van de inhoud van het effectenonderzoek); | 2, 8° (punt 6° van de inhoud van het effectenonderzoek); |
- een omschrijving van de gekozen evaluatiemethode (artikel 42, lid 2, | - een omschrijving van de gekozen evaluatiemethode (artikel 42, lid 2, |
12° en punt 11 van de inhoud van het effectenonderzoek); | 12° en punt 11 van de inhoud van het effectenonderzoek); |
- de beperkingen van het onderzoek en de gerezen moeilijkheden | - de beperkingen van het onderzoek en de gerezen moeilijkheden |
(artikel 42, lid 2, 12° en punt 11 van de inhoud van het | (artikel 42, lid 2, 12° en punt 11 van de inhoud van het |
effectenonderzoek); | effectenonderzoek); |
- de in het vooruitzicht gestelde maatregelen voor de opvolging van de | - de in het vooruitzicht gestelde maatregelen voor de opvolging van de |
uitvoering van het gewestplan (artikel 42, lid 2, 13° en punt 12 van | uitvoering van het gewestplan (artikel 42, lid 2, 13° en punt 12 van |
de inhoud van het effectenonderzoek); | de inhoud van het effectenonderzoek); |
Overwegende dat om de adviezen van de "Commission régionale | Overwegende dat om de adviezen van de "Commission régionale |
d'Aménagement du Territoire", van de "Conseil wallon de | d'Aménagement du Territoire", van de "Conseil wallon de |
l'Environnement pour le Développement durable"en van het | l'Environnement pour le Développement durable"en van het |
Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu verzocht is | Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu verzocht is |
op 23 mei 2005; | op 23 mei 2005; |
Overwegende dat de "Commission régionale d'Aménagement du Territoire" | Overwegende dat de "Commission régionale d'Aménagement du Territoire" |
(Gewestelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening) en het | (Gewestelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening) en het |
Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu hun advies | Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu hun advies |
niet medegedeeld hebben binnen de termijn van dertig dagen opgelegd | niet medegedeeld hebben binnen de termijn van dertig dagen opgelegd |
bij het Wetboek; dat hun adviezen bijgevolg gunstig geacht worden | bij het Wetboek; dat hun adviezen bijgevolg gunstig geacht worden |
overeenkomstig artikel 42, lid 5, van het Wetboek; | overeenkomstig artikel 42, lid 5, van het Wetboek; |
Overwegende dat de "Conseil wallon de l'Environnement pour le | Overwegende dat de "Conseil wallon de l'Environnement pour le |
Développement durable" in zijn advies van 17 juni 2005 de gegevens | Développement durable" in zijn advies van 17 juni 2005 de gegevens |
over de omvang en nauwkeurigheidsgraad van de inlichtingen die het | over de omvang en nauwkeurigheidsgraad van de inlichtingen die het |
effectenonderzoek zal moeten bevatten, zoals opgenomen in de als | effectenonderzoek zal moeten bevatten, zoals opgenomen in de als |
bijlage bij dit besluit opgenomen aanvulling op het effectenonderzoek, | bijlage bij dit besluit opgenomen aanvulling op het effectenonderzoek, |
voldoende heeft bevonden; | voldoende heeft bevonden; |
Overwegende dat de "Commission régionale d'aménagement du territoire" | Overwegende dat de "Commission régionale d'aménagement du territoire" |
in zijn advies van 24 juni 2005 de mening is toegedaan dat, rekening | in zijn advies van 24 juni 2005 de mening is toegedaan dat, rekening |
houdend met de vermoedelijke evolutie van de leefmilieutoestand indien | houdend met de vermoedelijke evolutie van de leefmilieutoestand indien |
het plan niet wordt uitgevoerd, de effecten bij niet-uitvoering van | het plan niet wordt uitgevoerd, de effecten bij niet-uitvoering van |
dat baanvak voor snelverkeer, zoals het gebruik van sluipwegen door | dat baanvak voor snelverkeer, zoals het gebruik van sluipwegen door |
weggebruikers bij druk verkeer of files, geanalyseerd zouden moeten | weggebruikers bij druk verkeer of files, geanalyseerd zouden moeten |
worden in het aanvullende effectenonderzoek; | worden in het aanvullende effectenonderzoek; |
Overwegende dat dat aspect beoogd wordt in de nieuwe bepalingen van | Overwegende dat dat aspect beoogd wordt in de nieuwe bepalingen van |
voornoemd Wetboek zoals gewijzigd bij het zogenaamde economisch | voornoemd Wetboek zoals gewijzigd bij het zogenaamde economisch |
herstel- en administratieve vereenvoudigingsdecreet van 3 februari | herstel- en administratieve vereenvoudigingsdecreet van 3 februari |
2005; | 2005; |
Overwegende dat het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en | Overwegende dat het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en |
Leefmilieu op 29 juni 2005 een lijst heeft overgezonden van gevoelige | Leefmilieu op 29 juni 2005 een lijst heeft overgezonden van gevoelige |
natuurplaatsen gelegen op of in de onmiddellijke nabijheid van het | natuurplaatsen gelegen op of in de onmiddellijke nabijheid van het |
tracé van de E420 en daarbij vraagt dat het project beoordeeld wordt | tracé van de E420 en daarbij vraagt dat het project beoordeeld wordt |
in termen van : | in termen van : |
- de rechtstreekse effecten op het leefmilieu (verdwijnen van | - de rechtstreekse effecten op het leefmilieu (verdwijnen van |
boshabitats, vochtige gebieden, wallenlandschappen, eventuele | boshabitats, vochtige gebieden, wallenlandschappen, eventuele |
monumentale bomen en heggen); | monumentale bomen en heggen); |
- de effecten op de waterlopen (drainering van afvloeiend hemelwater, | - de effecten op de waterlopen (drainering van afvloeiend hemelwater, |
omlegging of kanalisering van waterlopen) en op de waterhuishouding | omlegging of kanalisering van waterlopen) en op de waterhuishouding |
van de betrokken gebieden; | van de betrokken gebieden; |
- de effecten op de fauna (oversteekplaats van kikvorsachtigen, kleine | - de effecten op de fauna (oversteekplaats van kikvorsachtigen, kleine |
en grote zoogdieren, avifauna, rust); | en grote zoogdieren, avifauna, rust); |
- de effecten op het plaatselijk ecologisch netwerk (afzondering van | - de effecten op het plaatselijk ecologisch netwerk (afzondering van |
habitats); | habitats); |
Overwegende dat die aspecten besproken worden onder punt 6 | Overwegende dat die aspecten besproken worden onder punt 6 |
"Beoordeling van de vermoedelijke effecten van de uitvoering van het | "Beoordeling van de vermoedelijke effecten van de uitvoering van het |
plan op de mens en zijn activiteiten, de fauna, de flora, de bodem, de | plan op de mens en zijn activiteiten, de fauna, de flora, de bodem, de |
ondergrond, het water, de lucht, het klimaat en de landschappen, het | ondergrond, het water, de lucht, het klimaat en de landschappen, het |
erfgoed en de interactie tussen die verscheidene factoren" van de | erfgoed en de interactie tussen die verscheidene factoren" van de |
ontwerp-inhoud van het effectenonderzoek voor het gewestplan | ontwerp-inhoud van het effectenonderzoek voor het gewestplan |
aangenomen door de Waalse Regering; | aangenomen door de Waalse Regering; |
Overwegende dat de lijst van die plaatsen aan de projectontwerper die | Overwegende dat de lijst van die plaatsen aan de projectontwerper die |
aangewezen zal worden, medegedeeld zal worden waarbij hem verzocht zal | aangewezen zal worden, medegedeeld zal worden waarbij hem verzocht zal |
worden de volledigheid van zijn analyse na te gaan; | worden de volledigheid van zijn analyse na te gaan; |
Overwegende dat het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en | Overwegende dat het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en |
Leefmilieu overigens de mening is toegedaan dat een project met | Leefmilieu overigens de mening is toegedaan dat een project met |
dergelijke afmetingen systematisch compenserende maatregelen zou | dergelijke afmetingen systematisch compenserende maatregelen zou |
moeten overwegen voorzover het onvermijdelijk nefaste gevolgen | moeten overwegen voorzover het onvermijdelijk nefaste gevolgen |
veroorzaakt voor het natuurlijke milieu; | veroorzaakt voor het natuurlijke milieu; |
Overwegende dat artikel 46 van het Wetboek niet bepaalt dat de | Overwegende dat artikel 46 van het Wetboek niet bepaalt dat de |
opneming van projecten voor tracés van wegeninfrastructuren gepaard | opneming van projecten voor tracés van wegeninfrastructuren gepaard |
dient te gaan met planologische of alternatieve compensaties; dat punt | dient te gaan met planologische of alternatieve compensaties; dat punt |
10 van artikel 42, lid 2, opgenomen onder punt 7 van de ontwerp-inhoud | 10 van artikel 42, lid 2, opgenomen onder punt 7 van de ontwerp-inhoud |
van het milieueffectenonderzoek aangenomen door de Waalse Regering | van het milieueffectenonderzoek aangenomen door de Waalse Regering |
nader bepaalt dat de auteur van het onderzoek de maatregelen dient te | nader bepaalt dat de auteur van het onderzoek de maatregelen dient te |
omschrijven die uitgevoerd moeten worden om de negatieve effecten van | omschrijven die uitgevoerd moeten worden om de negatieve effecten van |
het voorontwerp en zijn alternatieven - met inbegrip voor het | het voorontwerp en zijn alternatieven - met inbegrip voor het |
natuurlijk milieu - te voorkomen of te beperken; | natuurlijk milieu - te voorkomen of te beperken; |
Overwegende dat het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en | Overwegende dat het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en |
Leefmilieu op 12 juli 2005 een aanvullende nota heeft overgezonden aan | Leefmilieu op 12 juli 2005 een aanvullende nota heeft overgezonden aan |
het Directoraat-generaal Ruimtelijke Ordening, Huisvesting en | het Directoraat-generaal Ruimtelijke Ordening, Huisvesting en |
Patrimonium betreffende de mijnen, de ijzermijnen, de ondergrondse | Patrimonium betreffende de mijnen, de ijzermijnen, de ondergrondse |
steengroeven en de karst; dat daaruit blijkt dat het project op de | steengroeven en de karst; dat daaruit blijkt dat het project op de |
omtrek ligt van zeven mijnconcessies, voormalige vrije exploitaties | omtrek ligt van zeven mijnconcessies, voormalige vrije exploitaties |
van ijzererts en op karstsites; | van ijzererts en op karstsites; |
Overwegende dat dat aspect beter bestudeerd zou moeten worden en dat | Overwegende dat dat aspect beter bestudeerd zou moeten worden en dat |
verzocht moet worden om de inhoud van het onderzoek aan te vullen wat | verzocht moet worden om de inhoud van het onderzoek aan te vullen wat |
betreft de impact van het voorontwerp op de mijnen, de ijzermijnen, de | betreft de impact van het voorontwerp op de mijnen, de ijzermijnen, de |
ondergrondse steengroeves en de karst; | ondergrondse steengroeves en de karst; |
Overwegende dat het effectenonderzoek, uitgevoerd door het "Institut | Overwegende dat het effectenonderzoek, uitgevoerd door het "Institut |
de Gestion de l'Environnement et d'Aménagement du Territoire" en | de Gestion de l'Environnement et d'Aménagement du Territoire" en |
ingediend in juni 2004, op belangrijke mobiliteitsproblemen wijst voor | ingediend in juni 2004, op belangrijke mobiliteitsproblemen wijst voor |
het lokale en het supralokale verkeer tussen het uiterste noorden van | het lokale en het supralokale verkeer tussen het uiterste noorden van |
het dorp "Le Bultia", het kruispunt "Ma Campagne" en de toegang tot de | het dorp "Le Bultia", het kruispunt "Ma Campagne" en de toegang tot de |
verkeerswisselaar "Blanche Borne" van de R3, problemen die niet | verkeerswisselaar "Blanche Borne" van de R3, problemen die niet |
voldoende opgelost worden door het aanleggen van enkel een verbinding | voldoende opgelost worden door het aanleggen van enkel een verbinding |
met snelwegprofiel vanuit Somzée naar de aansluiting op de A 503; | met snelwegprofiel vanuit Somzée naar de aansluiting op de A 503; |
Overwegende dat het besluit van de Waalse Regering van 4 oktober 2001 | Overwegende dat het besluit van de Waalse Regering van 4 oktober 2001 |
het beginsel beoogt dat de verschillende functies van de huidige N5 | het beginsel beoogt dat de verschillende functies van de huidige N5 |
niet steeds onderling verenigbaar zijn en dat de huidige | niet steeds onderling verenigbaar zijn en dat de huidige |
verkeersstroom voor meerdere problematische toestanden zorgt die aan | verkeersstroom voor meerdere problematische toestanden zorgt die aan |
de oorsprong lagen van de herziening van het gewestplan Charleroi en | de oorsprong lagen van de herziening van het gewestplan Charleroi en |
het gewestplan Thuin-Chimay met het oog op de opneming van het tracé | het gewestplan Thuin-Chimay met het oog op de opneming van het tracé |
van een brede snelverkeersweg; dat de N5 een globaal dagelijks | van een brede snelverkeersweg; dat de N5 een globaal dagelijks |
verkeersvolume te slikken krijgt dat schommelt tussen 30 000 en 40 000 | verkeersvolume te slikken krijgt dat schommelt tussen 30 000 en 40 000 |
voertuigen per dag voor beide rijrichtingen en dat dat verkeer zich | voertuigen per dag voor beide rijrichtingen en dat dat verkeer zich |
opsplitst in internationaal, grensoverschrijdend, interregionaal, | opsplitst in internationaal, grensoverschrijdend, interregionaal, |
regionaal en lokaal doorvoerverkeer waarbij nog het verkeer tussen de | regionaal en lokaal doorvoerverkeer waarbij nog het verkeer tussen de |
N5 en "le Bultia" en "Ma Campagne" bijkomt; | N5 en "le Bultia" en "Ma Campagne" bijkomt; |
Overwegende dat het effectenonderzoek bijgevolg op dat aspect nog | Overwegende dat het effectenonderzoek bijgevolg op dat aspect nog |
aangevuld moet worden en dat de alternatieven niet enkel ten opzichte | aangevuld moet worden en dat de alternatieven niet enkel ten opzichte |
van de optimalisering van de infrastructuur in zijn omgeving | van de optimalisering van de infrastructuur in zijn omgeving |
beoordeeld moeten worden maar ook door de verbeteringen te evalueren | beoordeeld moeten worden maar ook door de verbeteringen te evalueren |
die verwacht worden voor de verschillende functies die de E420-N5 moet | die verwacht worden voor de verschillende functies die de E420-N5 moet |
waarnemen voor het internationale, grensoverschrijdende, | waarnemen voor het internationale, grensoverschrijdende, |
interregionale, regionale en lokale doorvoerverkeer; | interregionale, regionale en lokale doorvoerverkeer; |
Overwegende dat de inhoud van de aanvulling op het effectenonderzoek | Overwegende dat de inhoud van de aanvulling op het effectenonderzoek |
in bijlage bij dit besluit de draagwijdte van het voorgeschrevene van | in bijlage bij dit besluit de draagwijdte van het voorgeschrevene van |
artikel 42, lid 2, van het Wetboek ruimer omschrijft, waarbij omvang | artikel 42, lid 2, van het Wetboek ruimer omschrijft, waarbij omvang |
en graad van nauwkeurigheid aangegeven worden van de informatie die in | en graad van nauwkeurigheid aangegeven worden van de informatie die in |
het onderzoek moet voorkomen ten opzichte van de specificiteit van het | het onderzoek moet voorkomen ten opzichte van de specificiteit van het |
voorontwerp van herziening; | voorontwerp van herziening; |
Overwegende dat de aangewezen projectontwerper de gegevens en de | Overwegende dat de aangewezen projectontwerper de gegevens en de |
resultaten zal moeten aanvullen die verkregen zijn in het kader van de | resultaten zal moeten aanvullen die verkregen zijn in het kader van de |
voorheen uitgevoerde onderzoeken zal moeten aanvullen, meer bepaald | voorheen uitgevoerde onderzoeken zal moeten aanvullen, meer bepaald |
het effectenonderzoek verricht ter uitvoering van de beslissing van de | het effectenonderzoek verricht ter uitvoering van de beslissing van de |
Regering van 20 september 2001 en ingediend in juni 2004; | Regering van 20 september 2001 en ingediend in juni 2004; |
Overwegende dat de aanvulling op het effectenonderzoek dat uitgevoerd | Overwegende dat de aanvulling op het effectenonderzoek dat uitgevoerd |
is overeenkomstig artikel 42 van het Wetboek ten slotte zoveel | is overeenkomstig artikel 42 van het Wetboek ten slotte zoveel |
mogelijk informatie moet bevatten die vereist is voor de evaluatie van | mogelijk informatie moet bevatten die vereist is voor de evaluatie van |
de effecten met betrekking tot de aanvraag voor de globale vergunning | de effecten met betrekking tot de aanvraag voor de globale vergunning |
voor de aanleg van de wegeninfrastructuur; | voor de aanleg van de wegeninfrastructuur; |
Overwegende dat geen enkel bestanddeel van het voorontwerp van | Overwegende dat geen enkel bestanddeel van het voorontwerp van |
herziening van gewestplannen vrijgesteld dient te worden van het | herziening van gewestplannen vrijgesteld dient te worden van het |
effectenonderzoek overeenkomstig artikel 46, § 2, van het Wetboek; | effectenonderzoek overeenkomstig artikel 46, § 2, van het Wetboek; |
Overwegende dat de aangevatte procedure voor de herziening van de | Overwegende dat de aangevatte procedure voor de herziening van de |
gewestplannen Charleroi en Philippeville-Couvin verdergezet dient te | gewestplannen Charleroi en Philippeville-Couvin verdergezet dient te |
worden door de bepalingen van artikel 42, lid 2, van het Waalse | worden door de bepalingen van artikel 42, lid 2, van het Waalse |
Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium uit te | Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium uit te |
voeren; | voeren; |
Op de voordracht van de Minister van Huisvesting, Vervoer en | Op de voordracht van de Minister van Huisvesting, Vervoer en |
Ruimtelijke Ontwikkeling, | Ruimtelijke Ontwikkeling, |
Besluit : | Besluit : |
Artikel 1.Het voorontwerp van herziening van de gewestplannen |
Artikel 1.Het voorontwerp van herziening van de gewestplannen |
Charleroi en Philippeville-Couvin tot opneming van ontwerp-tracé van | Charleroi en Philippeville-Couvin tot opneming van ontwerp-tracé van |
de E420-N5 bezuiden Charleroi moet het voorwerp uitmaken van een | de E420-N5 bezuiden Charleroi moet het voorwerp uitmaken van een |
aanvulling op het effectenonderzoek verwezenlijkt ter uitvoering van | aanvulling op het effectenonderzoek verwezenlijkt ter uitvoering van |
de beslissing van de Regering van 20 september 2001 overeenkomstig de | de beslissing van de Regering van 20 september 2001 overeenkomstig de |
in bijlage opgenomen aangevulde technische inhoud. | in bijlage opgenomen aangevulde technische inhoud. |
Art. 2.De omvang en de nauwkeurigheidsgraad van de gegevens die dat |
Art. 2.De omvang en de nauwkeurigheidsgraad van de gegevens die dat |
aangevulde effectenonderzoek bedoeld in artikel 1 dient te bevatten | aangevulde effectenonderzoek bedoeld in artikel 1 dient te bevatten |
worden vastgesteld bij de aangevulde technische inhoud van het | worden vastgesteld bij de aangevulde technische inhoud van het |
effectenonderzoek als bijlage bij dit besluit. | effectenonderzoek als bijlage bij dit besluit. |
Art. 3.De Minister van Ruimtelijke Ontwikkeling is belast met de |
Art. 3.De Minister van Ruimtelijke Ontwikkeling is belast met de |
uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
Namen, 19 april 2007. | Namen, 19 april 2007. |
De Minister-President, | De Minister-President, |
E. DI RUPO | E. DI RUPO |
De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, | De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, |
A. ANTOINE | A. ANTOINE |
Aangevulde inhoud van het effectonderzoek | Aangevulde inhoud van het effectonderzoek |
De omvang en de nauwkeurigheidsgraad van de gegevens die het | De omvang en de nauwkeurigheidsgraad van de gegevens die het |
effectenonderzoek dient te bevatten zijn in dit document nader | effectenonderzoek dient te bevatten zijn in dit document nader |
omschreven. | omschreven. |
De aangewezen projectontwerper zal de gegevens en de resultaten | De aangewezen projectontwerper zal de gegevens en de resultaten |
verkregen in het kader van de voorheen uitgevoerde onderzoeken | verkregen in het kader van de voorheen uitgevoerde onderzoeken |
aanvullen, meer bepaald het effectenonderzoek verricht ter uitvoering | aanvullen, meer bepaald het effectenonderzoek verricht ter uitvoering |
van de beslissing van de Regering van 20 september 2001 en ingediend | van de beslissing van de Regering van 20 september 2001 en ingediend |
in juni 2004. | in juni 2004. |
Het effectenonderzoek van het plan moet een zo groot mogelijk aantal | Het effectenonderzoek van het plan moet een zo groot mogelijk aantal |
gegevens vermelden die vereist worden voor de effectenbeoordeling | gegevens vermelden die vereist worden voor de effectenbeoordeling |
betreffende de aanvraag voor de aanleg van de weg. | betreffende de aanvraag voor de aanleg van de weg. |
Om tegemoet te kunnen komen aan punt 11 van deze inhoud, geeft de | Om tegemoet te kunnen komen aan punt 11 van deze inhoud, geeft de |
auteur aan welke methode hij gekozen heeft voor alle analyses. | auteur aan welke methode hij gekozen heeft voor alle analyses. |
Deel I. - Algemene princiepsanalyse van het grondgebied en analyse van | Deel I. - Algemene princiepsanalyse van het grondgebied en analyse van |
de ligging van het voorontwerp van plan | de ligging van het voorontwerp van plan |
1. Omschrijving van de doelstellingen van het voorontwerp van het | 1. Omschrijving van de doelstellingen van het voorontwerp van het |
plan. | plan. |
De omschrijving van de doelstellingen van het voorontwerp strekt | De omschrijving van de doelstellingen van het voorontwerp strekt |
ertoe, de oorsprong, de motiveringen en de doelstellingen ervan ruimer | ertoe, de oorsprong, de motiveringen en de doelstellingen ervan ruimer |
te omschrijven met het oog op het heronderzoek van de geschiktheid | te omschrijven met het oog op het heronderzoek van de geschiktheid |
ervan enerzijds en van de ligging ervan anderzijds ten opzichte van | ervan enerzijds en van de ligging ervan anderzijds ten opzichte van |
artikel 42, lid 2, 2°. | artikel 42, lid 2, 2°. |
1.1. Voorwerp van de herziening van het gewestplan. | 1.1. Voorwerp van de herziening van het gewestplan. |
1. Initiatiefnemer van de aanvraag tot herziening van het gewestplan | 1. Initiatiefnemer van de aanvraag tot herziening van het gewestplan |
en beheerder van de toekomstige weg. | en beheerder van de toekomstige weg. |
2. Doel van de wijziging van het gewestplan. | 2. Doel van de wijziging van het gewestplan. |
? Opneming van een nieuw tracé of wijziging van een bestaand tracé. | ? Opneming van een nieuw tracé of wijziging van een bestaand tracé. |
? Beoogde soort infrastructuur. | ? Beoogde soort infrastructuur. |
? Profiel. | ? Profiel. |
? Oorsprong en bestemming (polen van de ontwikkelingsstructuur van het | ? Oorsprong en bestemming (polen van de ontwikkelingsstructuur van het |
Waals structuurplan die verbonden worden). | Waals structuurplan die verbonden worden). |
? Lengte van het tracé. | ? Lengte van het tracé. |
? Omschrijving van het tracé. | ? Omschrijving van het tracé. |
? Algemene ligging van het tracé op een NGI-basiskaart op schaal 1/50 | ? Algemene ligging van het tracé op een NGI-basiskaart op schaal 1/50 |
000e en 1/250 000e, en op een Europese schaal indien relevant. | 000e en 1/250 000e, en op een Europese schaal indien relevant. |
? Nauwkeurige weergave van het tracé op de recentste NGI-basiskaart op | ? Nauwkeurige weergave van het tracé op de recentste NGI-basiskaart op |
schaal 1/10 000e en op het vigerende gewestplan op schaal 1/10 000e. | schaal 1/10 000e en op het vigerende gewestplan op schaal 1/10 000e. |
1.2. Verantwoording van de uitvoering van een nieuwe weginfrastructuur | 1.2. Verantwoording van de uitvoering van een nieuwe weginfrastructuur |
en banden met andere plannen en programma's | en banden met andere plannen en programma's |
1. Grondslag van de herziening t.o.v. het gewestelijk ruimtelijk | 1. Grondslag van de herziening t.o.v. het gewestelijk ruimtelijk |
ontwikkelingsplan (of Waals structuurplan), het mobiliteitsplan, het | ontwikkelingsplan (of Waals structuurplan), het mobiliteitsplan, het |
leefmilieubeleidsplan voor de duurzame ontwikkeling, het Europees | leefmilieubeleidsplan voor de duurzame ontwikkeling, het Europees |
perspectief voor ruimtelijke ontwikkeling, Trans-Europees Verkeers- en | perspectief voor ruimtelijke ontwikkeling, Trans-Europees Verkeers- en |
Vervoersplan (Horizon 2010), de gemeentelijke structuurplannen, de | Vervoersplan (Horizon 2010), de gemeentelijke structuurplannen, de |
gemeentelijke mobiliteitsplannen... | gemeentelijke mobiliteitsplannen... |
Dit punt verbindt het voorontwerp van plan met de andere relevante | Dit punt verbindt het voorontwerp van plan met de andere relevante |
plannen en programma's (artikel 42, tweede lid, 1° partim van het | plannen en programma's (artikel 42, tweede lid, 1° partim van het |
Wetboek) en verduidelijkt de relevante doelstellingen inzake de | Wetboek) en verduidelijkt de relevante doelstellingen inzake de |
bescherming van het leefmilieu ten opzichte van het voorontwerp | bescherming van het leefmilieu ten opzichte van het voorontwerp |
(artikel 42, lid 2, 7° partim, van het Wetboek). | (artikel 42, lid 2, 7° partim, van het Wetboek). |
2. Economische, sociale en mobiliteitsdoelstellingen die de aanvraag | 2. Economische, sociale en mobiliteitsdoelstellingen die de aanvraag |
nastreeft : | nastreeft : |
? functies van de nieuwe verbinding in het Europese, nationale, | ? functies van de nieuwe verbinding in het Europese, nationale, |
regionale, lokale wegennet; | regionale, lokale wegennet; |
? verantwoording van het project ten opzichte van de dynamiek van het | ? verantwoording van het project ten opzichte van de dynamiek van het |
betrokken grondgebied, meer bepaald de bedrijfsruimten en de | betrokken grondgebied, meer bepaald de bedrijfsruimten en de |
woonkernen van het betrokken gebied op de verschillende schalen. | woonkernen van het betrokken gebied op de verschillende schalen. |
1.2..3. Huidige toestand van het net, huidige verkeersdrukte, met | 1.2..3. Huidige toestand van het net, huidige verkeersdrukte, met |
actualisering van de tellingen en de gerezen problemen in termen van | actualisering van de tellingen en de gerezen problemen in termen van |
verbinding en verkeer. | verbinding en verkeer. |
1.2.4. Algemene ontwikkelingstrends van het verkeer tegen 2010. | 1.2.4. Algemene ontwikkelingstrends van het verkeer tegen 2010. |
1.2.5. Soorten verkeer met betrekking tot de nieuwe weg. | 1.2.5. Soorten verkeer met betrekking tot de nieuwe weg. |
1.2.6. Bewijs van de behoefte aan de nieuwe infrastructuur voor de | 1.2.6. Bewijs van de behoefte aan de nieuwe infrastructuur voor de |
verbetering van de mobiliteit. | verbetering van de mobiliteit. |
Bewijs van de onmogelijkheid om de onderkende problemen op te lossen | Bewijs van de onmogelijkheid om de onderkende problemen op te lossen |
zonder uitvoering van het project (= alternatief "0") : ofwel door de | zonder uitvoering van het project (= alternatief "0") : ofwel door de |
verbetering van het bestaande wegennet, ofwel door overschakeling op | verbetering van het bestaande wegennet, ofwel door overschakeling op |
andere vervoersmodi (tegen een redelijke prijs voor de gemeenschap). | andere vervoersmodi (tegen een redelijke prijs voor de gemeenschap). |
1.2.7. Weerslag van de nieuwe infrastructuur op de bestaande netten | 1.2.7. Weerslag van de nieuwe infrastructuur op de bestaande netten |
(raming van de herverspreiding van het verkeer). | (raming van de herverspreiding van het verkeer). |
2. Omschrijving van het beoogde grondgebied volgens de menselijke en | 2. Omschrijving van het beoogde grondgebied volgens de menselijke en |
leefmilieukenmerken ervan en volgens de potentialiteiten ervan. | leefmilieukenmerken ervan en volgens de potentialiteiten ervan. |
2.1. Onderzoek van het territoriaal verband van het voorontwerp. | 2.1. Onderzoek van het territoriaal verband van het voorontwerp. |
Voorafgaande analyse van het territoriaal verband waarin het | Voorafgaande analyse van het territoriaal verband waarin het |
voorontwerp van het plan kadert. | voorontwerp van het plan kadert. |
Dat onderzoek naar het territoriaal verband moet er eveneens toe | Dat onderzoek naar het territoriaal verband moet er eveneens toe |
leiden het bij het voorontwerp "beoogde grondgebied" af te bakenen. | leiden het bij het voorontwerp "beoogde grondgebied" af te bakenen. |
De kaarten en de schema's worden uitgetekend op de meest relevante | De kaarten en de schema's worden uitgetekend op de meest relevante |
schaal om een beter inzicht te krijgen in de ruimtelijke organisatie | schaal om een beter inzicht te krijgen in de ruimtelijke organisatie |
van het polariseringsgebied waarvan sprake in de aanvraag tot | van het polariseringsgebied waarvan sprake in de aanvraag tot |
herziening van het gewestplan. | herziening van het gewestplan. |
2.1.1. Afbakening van het invloedsgebied van de nieuwe infrastructuur. | 2.1.1. Afbakening van het invloedsgebied van de nieuwe infrastructuur. |
2.1.2. Analyse van het territoriaal verband bedoeld bij het | 2.1.2. Analyse van het territoriaal verband bedoeld bij het |
voorontwerp. | voorontwerp. |
Verspreiding van de voornaamste woonkernen. | Verspreiding van de voornaamste woonkernen. |
? Ligging van de voornaamste activiteits- en attractiepolen (handel, | ? Ligging van de voornaamste activiteits- en attractiepolen (handel, |
cultuur, recreatie, nijverheid,...). | cultuur, recreatie, nijverheid,...). |
? Ligging van de voornaamste gemeenschaps- en openbare | ? Ligging van de voornaamste gemeenschaps- en openbare |
nutsvoorzieningen. | nutsvoorzieningen. |
? Ligging van de mobiliteitsnetten en schemaweergave van de | ? Ligging van de mobiliteitsnetten en schemaweergave van de |
voornaamste stromen. | voornaamste stromen. |
2.2. Inrichtinggerelateerde reflectie over de mogelijke alternatieven | 2.2. Inrichtinggerelateerde reflectie over de mogelijke alternatieven |
voor het tracé ten opzichte van de nagestreefde economische, sociale | voor het tracé ten opzichte van de nagestreefde economische, sociale |
en mobiliteitsdoelstellingen. | en mobiliteitsdoelstellingen. |
2.2.1. Analyse van de opmerkingen, voorstellen en alternatieven die | 2.2.1. Analyse van de opmerkingen, voorstellen en alternatieven die |
het voorafgaande openbare onderzoek aan het licht heeft gebracht. | het voorafgaande openbare onderzoek aan het licht heeft gebracht. |
2.2.2. Onderzoek naar de mogelijke tracé-alternatieven. | 2.2.2. Onderzoek naar de mogelijke tracé-alternatieven. |
2.2.3. Troeven en zwakke punten van de tracés opgenomen in het | 2.2.3. Troeven en zwakke punten van de tracés opgenomen in het |
voorontwerp en hun alternatieven. | voorontwerp en hun alternatieven. |
2.2.4. Lijst in toe- of afnemend belang van de voor- en nadelen van de | 2.2.4. Lijst in toe- of afnemend belang van de voor- en nadelen van de |
verschillende mogelijke tracés. | verschillende mogelijke tracés. |
In de studie worden de voor- en nadelen van de alternatieve liggingen | In de studie worden de voor- en nadelen van de alternatieve liggingen |
geanalyseerd volgens de maatschappelijke, economische en territoriale | geanalyseerd volgens de maatschappelijke, economische en territoriale |
kenmerken ervan. | kenmerken ervan. |
Dat vergelijkend onderzoek strekt ertoe de verschillende liggingen in | Dat vergelijkend onderzoek strekt ertoe de verschillende liggingen in |
functie van hun toe- of afnemend belang te vergelijken die | functie van hun toe- of afnemend belang te vergelijken die |
voortvloeiden uit de analyse van het territoriale verband in functie | voortvloeiden uit de analyse van het territoriale verband in functie |
van hun troeven en drukfactoren ten opzichte van de beoogde | van hun troeven en drukfactoren ten opzichte van de beoogde |
doelstellingen en tegenover artikel 1, § 1. | doelstellingen en tegenover artikel 1, § 1. |
De liggingen die onverenigbaar zijn met de doelstellingen inzake de | De liggingen die onverenigbaar zijn met de doelstellingen inzake de |
doelmatige inrichting van het grondgebied zullen via die vergelijking | doelmatige inrichting van het grondgebied zullen via die vergelijking |
uitgeschakeld worden ten voordele van de optimale alternatieven. | uitgeschakeld worden ten voordele van de optimale alternatieven. |
2.3. Omschrijving van het beoogde grondgebied. | 2.3. Omschrijving van het beoogde grondgebied. |
2.3.1. Afbakening van het beoogde grondgebied. | 2.3.1. Afbakening van het beoogde grondgebied. |
Het beoogde grondgebied wordt afgebakend vanaf het onderzoek naar het | Het beoogde grondgebied wordt afgebakend vanaf het onderzoek naar het |
territoriale verband van het voorontwerp en de inrichtinggerelateerde | territoriale verband van het voorontwerp en de inrichtinggerelateerde |
reflectie over de liggingsalternatieven. Daarin zijn ook het | reflectie over de liggingsalternatieven. Daarin zijn ook het |
voorontwerp en de liggingsvarianten vervat. | voorontwerp en de liggingsvarianten vervat. |
2.3.2. Analyse van de feitelijke en rechtstoestand van het beoogde | 2.3.2. Analyse van de feitelijke en rechtstoestand van het beoogde |
grondgebied | grondgebied |
a) In de feitelijke toestand worden de kenmerken van de bevolking en | a) In de feitelijke toestand worden de kenmerken van de bevolking en |
van haar activiteiten, van de beschikbare uitrustingen en van het | van haar activiteiten, van de beschikbare uitrustingen en van het |
leefmilieu van het beoogde grondgebied onderscheiden en omschreven. | leefmilieu van het beoogde grondgebied onderscheiden en omschreven. |
In de bestaande rechtstoestand wordt de lijst opgemaakt van de | In de bestaande rechtstoestand wordt de lijst opgemaakt van de |
rechtshandelingen waarmee bij de herziening rekening moet worden | rechtshandelingen waarmee bij de herziening rekening moet worden |
gehouden en van te wijzigen rechtshandelingen. | gehouden en van te wijzigen rechtshandelingen. |
b) Bewijs van de verenigbaarheid van het project met de bestaande | b) Bewijs van de verenigbaarheid van het project met de bestaande |
feitelijke toestand | feitelijke toestand |
- Menselijk milieu : | - Menselijk milieu : |
. betrokken woongebieden; | . betrokken woongebieden; |
. huidige bodembezettingen en de gevolgen daarvan op de menselijke | . huidige bodembezettingen en de gevolgen daarvan op de menselijke |
activiteiten; | activiteiten; |
. landschappelijk waardevolle sites; | . landschappelijk waardevolle sites; |
. erfgoed, zelfs zonder bijzondere rechtsbescherming. | . erfgoed, zelfs zonder bijzondere rechtsbescherming. |
- Natuurlijk milieu : | - Natuurlijk milieu : |
. opgenomen Natura 2 000-gebieden; | . opgenomen Natura 2 000-gebieden; |
. biologisch waardevolle gebieden, zelfs zonder bijzondere | . biologisch waardevolle gebieden, zelfs zonder bijzondere |
rechtsbescherming; | rechtsbescherming; |
. voorspelbare natuurgevaren of zware geotechnische drukfactoren; | . voorspelbare natuurgevaren of zware geotechnische drukfactoren; |
. hydrologische, hydrogeologische drukfactoren en afvloeiend | . hydrologische, hydrogeologische drukfactoren en afvloeiend |
hemelwater. | hemelwater. |
c) Bewijs van de verenigbaarheid van het project met de bestaande | c) Bewijs van de verenigbaarheid van het project met de bestaande |
rechtstoestand van de betrokken gronden en omgeving ervan | rechtstoestand van de betrokken gronden en omgeving ervan |
2.3.3. Voornaamste potentialiteiten en drukfactoren tegenover de | 2.3.3. Voornaamste potentialiteiten en drukfactoren tegenover de |
opneming van een autosnelweginfrastructuur | opneming van een autosnelweginfrastructuur |
In de diagnose van de bestaande toestand wordt gewezen op de | In de diagnose van de bestaande toestand wordt gewezen op de |
voornaamste potentialiteiten, de overduidelijke zware drukfactoren en | voornaamste potentialiteiten, de overduidelijke zware drukfactoren en |
gevoelige leefmilieupunten van het grondgebied dat voor de aanleg van | gevoelige leefmilieupunten van het grondgebied dat voor de aanleg van |
een snelweg in aanmerking komt | een snelweg in aanmerking komt |
3. Verantwoording van het voorontwerp t.o.v. artikel 1, § 1, van het | 3. Verantwoording van het voorontwerp t.o.v. artikel 1, § 1, van het |
Wetboek. | Wetboek. |
Doel van die stap is, een eerste kritische conclusie te formuleren | Doel van die stap is, een eerste kritische conclusie te formuleren |
over het voorontwerp van plan ter zake van het beginsel ervan en van | over het voorontwerp van plan ter zake van het beginsel ervan en van |
de ligging ervan. | de ligging ervan. |
Het beginsel van de herziening wordt beoordeeld op grond van de | Het beginsel van de herziening wordt beoordeeld op grond van de |
motiveringselementen verwoord in het voorontwerpdossier, onderbouwd en | motiveringselementen verwoord in het voorontwerpdossier, onderbouwd en |
van kritiek voorzien dankzij de elementen van de analyse die in dit | van kritiek voorzien dankzij de elementen van de analyse die in dit |
effectenonderzoek bijeengezocht zijn. | effectenonderzoek bijeengezocht zijn. |
Het voorontwerp en de voornaamste alternatieve tracés worden | Het voorontwerp en de voornaamste alternatieve tracés worden |
verantwoord door een systematische toetsing van alle analysecriteria | verantwoord door een systematische toetsing van alle analysecriteria |
afgeleid van artikel 1, § 1, namelijk | afgeleid van artikel 1, § 1, namelijk |
- de duurzame tegemoetkoming aan de sociaal-economische behoeften; | - de duurzame tegemoetkoming aan de sociaal-economische behoeften; |
. economische kostprijs van de ontsluiting; | . economische kostprijs van de ontsluiting; |
. effecten op de huidige of potentiële menselijke activiteiten | . effecten op de huidige of potentiële menselijke activiteiten |
- spaarzaam gebruik van de bodem en diens rijkdommen; | - spaarzaam gebruik van de bodem en diens rijkdommen; |
- het kwalitatief beheer van de leefomgeving; | - het kwalitatief beheer van de leefomgeving; |
- de vrijwaring en de ontwikkeling van het cultureel, het natuurlijk | - de vrijwaring en de ontwikkeling van het cultureel, het natuurlijk |
en het landschappelijk erfgoed. | en het landschappelijk erfgoed. |
In het onderzoek moet onder andere de onmogelijkheid aangetoond worden | In het onderzoek moet onder andere de onmogelijkheid aangetoond worden |
om tegemoet te komen aan de doelstellingen nagestreefd door het | om tegemoet te komen aan de doelstellingen nagestreefd door het |
ontwerp via de verbetering van het bestaande net en de overgang op | ontwerp via de verbetering van het bestaande net en de overgang op |
andere vervoersmodi. | andere vervoersmodi. |
Validering van de verantwoording van het voorontwerp ten opzichte van | Validering van de verantwoording van het voorontwerp ten opzichte van |
artikel 1, § 1. | artikel 1, § 1. |
Na beëindiging van de afweging van de voor- en nadelen van elkeen van | Na beëindiging van de afweging van de voor- en nadelen van elkeen van |
de alternatieve tracés : | de alternatieve tracés : |
? ofwel het voorontwerp is niet verantwoord en de procedure wordt niet | ? ofwel het voorontwerp is niet verantwoord en de procedure wordt niet |
voortgezet; | voortgezet; |
? ofwel het voorontwerp is niet geheel verantwoord en een betere | ? ofwel het voorontwerp is niet geheel verantwoord en een betere |
ligging die beter tegemoetkomt aan de eisen van artikel 1, § 1, komt | ligging die beter tegemoetkomt aan de eisen van artikel 1, § 1, komt |
tot uiting; | tot uiting; |
? ofwel één van de tracés van het voorontwerp is verantwoord als beste | ? ofwel één van de tracés van het voorontwerp is verantwoord als beste |
oplossing - of minstens als één van de meest geschikte oplossingen. | oplossing - of minstens als één van de meest geschikte oplossingen. |
Deel II. - Beoordeling van het leefmilieu en van de inrichting van het | Deel II. - Beoordeling van het leefmilieu en van de inrichting van het |
voorontwerp van plan en alternatieven ervan | voorontwerp van plan en alternatieven ervan |
4. Diepere analyse van de "onderzoeksomtrek" waarvan sprake in het | 4. Diepere analyse van de "onderzoeksomtrek" waarvan sprake in het |
voorontwerp en de alternatieven ervan. | voorontwerp en de alternatieven ervan. |
De kaarten die de omschrijving en de analyse van de onderzoeksomtrek | De kaarten die de omschrijving en de analyse van de onderzoeksomtrek |
waarvan sprake in het voorontwerp en de potentiële alternatieven ervan | waarvan sprake in het voorontwerp en de potentiële alternatieven ervan |
mogelijk maken, worden uitgewerkt op schaal 1/10 000e. | mogelijk maken, worden uitgewerkt op schaal 1/10 000e. |
4.1. Afbakening van de onderzoeksomtrek waarvan sprake in het | 4.1. Afbakening van de onderzoeksomtrek waarvan sprake in het |
voorontwerp. | voorontwerp. |
4.2. Gedetailleerde analyse van de bestaande feitelijke en | 4.2. Gedetailleerde analyse van de bestaande feitelijke en |
rechtstoestand van de onderzoeksomtrek. | rechtstoestand van de onderzoeksomtrek. |
Analyse van de oorspronkelijke staat van het leefmilieu. | Analyse van de oorspronkelijke staat van het leefmilieu. |
Die toestand wordt geanalyseerd voor het deel van het grondgebied dat | Die toestand wordt geanalyseerd voor het deel van het grondgebied dat |
door de uitvoering van het project beïnvloed zou kunnen worden. | door de uitvoering van het project beïnvloed zou kunnen worden. |
Die analyse moet fijn genoeg zijn om de werkelijke toestand ter | Die analyse moet fijn genoeg zijn om de werkelijke toestand ter |
plaatse te benaderen. | plaatse te benaderen. |
Er wordt gebruik gemaakt van alle technische grafische | Er wordt gebruik gemaakt van alle technische grafische |
uitdrukkingsmogelijkheden (kaart, schema, grafieken, enz.) die de | uitdrukkingsmogelijkheden (kaart, schema, grafieken, enz.) die de |
kwaliteit en de objectiviteit van het onderzoek zouden kunnen | kwaliteit en de objectiviteit van het onderzoek zouden kunnen |
verbeteren. | verbeteren. |
Het abiotisch of fysisch milieu. | Het abiotisch of fysisch milieu. |
- De topografie, de geomorfologie, de geologie (met inbegrip van | - De topografie, de geomorfologie, de geologie (met inbegrip van |
voormalige ondergrondse exploitaties), de hydrologie (onderzoek van de | voormalige ondergrondse exploitaties), de hydrologie (onderzoek van de |
bestaande infrastructuren en uitrustingen en van de daarmee | bestaande infrastructuren en uitrustingen en van de daarmee |
overeenstemmende gegevens), de hydrogeologie (met inbegrip van de | overeenstemmende gegevens), de hydrogeologie (met inbegrip van de |
waterwinningen en de voorkomings- en de bewakingsgebieden), de | waterwinningen en de voorkomings- en de bewakingsgebieden), de |
pedologie (kaarten); | pedologie (kaarten); |
- Het klimaat, het microklimaat (met inbegrip van de windroos en de | - Het klimaat, het microklimaat (met inbegrip van de windroos en de |
mistvorming) (grafieken); | mistvorming) (grafieken); |
- Geluidshinder : bestaande normen, onderzoeken en verslagen | - Geluidshinder : bestaande normen, onderzoeken en verslagen |
betreffende de geluidsmetingen en de omschrijving van de | betreffende de geluidsmetingen en de omschrijving van de |
impactgebieden (kaarten); | impactgebieden (kaarten); |
- De lucht (kwaliteit); | - De lucht (kwaliteit); |
- De trillingen; | - De trillingen; |
- De geurhinder; | - De geurhinder; |
- Het landschap : omschrijving van de onderzochte omtrek in het kader | - Het landschap : omschrijving van de onderzochte omtrek in het kader |
van het plaatselijk landschap : | van het plaatselijk landschap : |
. Cartografie van de belangrijkste bebouwde en onbebouwde | . Cartografie van de belangrijkste bebouwde en onbebouwde |
landschappelijke bestanddelen. | landschappelijke bestanddelen. |
. Analyse en evaluatie van de landschappelijke bestanddelen. | . Analyse en evaluatie van de landschappelijke bestanddelen. |
Biotisch milieu : | Biotisch milieu : |
- De flora (biologische evaluatiekaart); | - De flora (biologische evaluatiekaart); |
- De fauna (vogelsoorten die men hoofdzakelijk tegenkomt); | - De fauna (vogelsoorten die men hoofdzakelijk tegenkomt); |
- Oppervlakte- en grondwater (tabellen); | - Oppervlakte- en grondwater (tabellen); |
- Het agro-pedologisch potentieel. | - Het agro-pedologisch potentieel. |
Menselijk milieu : | Menselijk milieu : |
- De bevolking (structuur, evolutie); | - De bevolking (structuur, evolutie); |
- De bebouwing (omschrijving, evaluatie van de grondwaarde); | - De bebouwing (omschrijving, evaluatie van de grondwaarde); |
- Het monumentale en archeologische erfgoed (met inbegrip van het | - Het monumentale en archeologische erfgoed (met inbegrip van het |
potentieel); | potentieel); |
- De economische activiteiten (diensten, nijverheid, landbouw,...) : | - De economische activiteiten (diensten, nijverheid, landbouw,...) : |
werkgelegenheid, natuur en kenmerken, cartografie, omschrijving en | werkgelegenheid, natuur en kenmerken, cartografie, omschrijving en |
beoordeling, interactie met de landbouwgrondstructuren | beoordeling, interactie met de landbouwgrondstructuren |
- De openbare dienstverleningsactiviteiten : de zorginstellingen, de | - De openbare dienstverleningsactiviteiten : de zorginstellingen, de |
rusthuizen, de schoolinrichtingen, de culturele uitrustingen, de | rusthuizen, de schoolinrichtingen, de culturele uitrustingen, de |
openbare parken,... | openbare parken,... |
- De vervoers- en communicatie-infrastructuren (autowegen, wegen, | - De vervoers- en communicatie-infrastructuren (autowegen, wegen, |
spoorwegen, bevaarbare wegen, luchtwegen, wegen voor traag verkeer), | spoorwegen, bevaarbare wegen, luchtwegen, wegen voor traag verkeer), |
onderzoek naar de stromen, analyse van de interacties; | onderzoek naar de stromen, analyse van de interacties; |
- De technische infrastructuren en verscheidene netwerken (water, | - De technische infrastructuren en verscheidene netwerken (water, |
riolering, gas, elektriciteit, telefoon, mobilofonie, optische vezels, | riolering, gas, elektriciteit, telefoon, mobilofonie, optische vezels, |
teledistributie, enz.). | teledistributie, enz.). |
4.4. Conclusies betreffende de geschiktheid van de site om de | 4.4. Conclusies betreffende de geschiktheid van de site om de |
snelweginfrastructuur te ontvangen. | snelweginfrastructuur te ontvangen. |
5. Presentatie van de mogelijke alternatieven. | 5. Presentatie van de mogelijke alternatieven. |
De alternatieven worden gekozen met het oog op de optimalisering van | De alternatieven worden gekozen met het oog op de optimalisering van |
de infrastructuur in zijn omgeving en op het bijdragen tot een | de infrastructuur in zijn omgeving en op het bijdragen tot een |
merkelijke verbetering in het beheer van de plaatselijke mobiliteit en | merkelijke verbetering in het beheer van de plaatselijke mobiliteit en |
de verbeteringen die verwacht worden voor de verschillende functies | de verbeteringen die verwacht worden voor de verschillende functies |
die de E420-N5 moet waarnemen voor het internationale, | die de E420-N5 moet waarnemen voor het internationale, |
grensoverschrijdende, interregionale, regionale en lokale | grensoverschrijdende, interregionale, regionale en lokale |
doorvoerverkeer. | doorvoerverkeer. |
6. Beoordeling van de vermoedelijke effecten van de uitvoering van het | 6. Beoordeling van de vermoedelijke effecten van de uitvoering van het |
plan op de mens en zijn activiteiten, de fauna, de flora, de bodem, de | plan op de mens en zijn activiteiten, de fauna, de flora, de bodem, de |
ondergrond, het water, de lucht, het klimaat en de landschappen, het | ondergrond, het water, de lucht, het klimaat en de landschappen, het |
erfgoed en de interactie tussen die verscheidene factoren. | erfgoed en de interactie tussen die verscheidene factoren. |
Doel is, de effecten van het ontwerp zoals bedoeld op het leefmilieu | Doel is, de effecten van het ontwerp zoals bedoeld op het leefmilieu |
en op de mens te onderkennen en te beoordelen. Voor elk onderzocht | en op de mens te onderkennen en te beoordelen. Voor elk onderzocht |
gebied wordt in het onderzoek aangegeven welke bestanddelen van het | gebied wordt in het onderzoek aangegeven welke bestanddelen van het |
ontwerp effecten zouden kunnen hebben. | ontwerp effecten zouden kunnen hebben. |
De effecten uit : | De effecten uit : |
- de werffase; | - de werffase; |
- het voorhandenzijn van de infrastructuur; | - het voorhandenzijn van de infrastructuur; |
- de ingebruikname ervan, | - de ingebruikname ervan, |
moeten bestudeerd worden. | moeten bestudeerd worden. |
Het onderzoek maakt de secundaire, cumulatieve, synergische, vaste en | Het onderzoek maakt de secundaire, cumulatieve, synergische, vaste en |
tijdelijke, zowel positieve als negatieve, effecten op korte, op | tijdelijke, zowel positieve als negatieve, effecten op korte, op |
middellange en op lange termijn duidelijk op het leefmilieu, waarbij | middellange en op lange termijn duidelijk op het leefmilieu, waarbij |
inbegrepen zijn : de biodiversiteit, de bevolking, de menselijke | inbegrepen zijn : de biodiversiteit, de bevolking, de menselijke |
gezondheid, de fauna, de flora, de bodems, het water, de lucht, de | gezondheid, de fauna, de flora, de bodems, het water, de lucht, de |
klimaatfactoren, de materiële goederen, het culturele erfgoed met | klimaatfactoren, de materiële goederen, het culturele erfgoed met |
inbegrip van het architectonisch en het archeologisch erfgoed, de | inbegrip van het architectonisch en het archeologisch erfgoed, de |
landschappen, de land- en bosbouwactiviteit en de interacties tussen | landschappen, de land- en bosbouwactiviteit en de interacties tussen |
die factoren. | die factoren. |
7. Maatregelen die uitgevoerd dienen te worden ter voorkoming of | 7. Maatregelen die uitgevoerd dienen te worden ter voorkoming of |
vermindering van de negatieve effecten van het voorontwerp en de | vermindering van de negatieve effecten van het voorontwerp en de |
alternatieven ervan | alternatieven ervan |
Er weze aan herinnerd dat het onderzoek naar de maatregelen die | Er weze aan herinnerd dat het onderzoek naar de maatregelen die |
uitgevoerd dienen te worden ter voorkoming of vermindering van de | uitgevoerd dienen te worden ter voorkoming of vermindering van de |
negatieve effecten bedoeld in punt 3 van artikel 42 ertoe strekken : | negatieve effecten bedoeld in punt 3 van artikel 42 ertoe strekken : |
- de maatregelen te bepalen die de versterking, de verbetering of de | - de maatregelen te bepalen die de versterking, de verbetering of de |
verfijning van het voorontwerp van plan en de alternatieven ervan | verfijning van het voorontwerp van plan en de alternatieven ervan |
beogen; | beogen; |
- de doeltreffendheid van die maatregelen te analyseren; | - de doeltreffendheid van die maatregelen te analyseren; |
- en ten slotte het niveau van de resteffecten in te schatten. | - en ten slotte het niveau van de resteffecten in te schatten. |
7.1. Onderzoek naar de maatregelen die uitgevoerd dienen te worden | 7.1. Onderzoek naar de maatregelen die uitgevoerd dienen te worden |
voor elk alternatief om tegemoet te komen aan de relevante | voor elk alternatief om tegemoet te komen aan de relevante |
doelstellingen inzake de bescherming van het leefmilieu. | doelstellingen inzake de bescherming van het leefmilieu. |
7.2. Doeltreffendheid van elke maatregel en inschatting van de | 7.2. Doeltreffendheid van elke maatregel en inschatting van de |
(niet-reduceerbare) residuele effecten. | (niet-reduceerbare) residuele effecten. |
7.3. Raming van de financiële middelen voor de verschillende | 7.3. Raming van de financiële middelen voor de verschillende |
maatregelen. | maatregelen. |
8. Rangschikking van de tracé-alternatieven volgens het geheel van de | 8. Rangschikking van de tracé-alternatieven volgens het geheel van de |
overwogen criteria. | overwogen criteria. |
9. Vermoedelijke evolutie van de leefmilieutoestand als het plan niet | 9. Vermoedelijke evolutie van de leefmilieutoestand als het plan niet |
wordt uitgevoerd. | wordt uitgevoerd. |
10. Conclusies. | 10. Conclusies. |
11. Grenzen van het onderzoek en gerezen moeilijkheden. | 11. Grenzen van het onderzoek en gerezen moeilijkheden. |
Zaak is, de gerezen moeilijkheden nader te bepalen, met name in de | Zaak is, de gerezen moeilijkheden nader te bepalen, met name in de |
inzameling van de gegevens, de gemaakte keuzes of evaluaties met een | inzameling van de gegevens, de gemaakte keuzes of evaluaties met een |
subjectief of willekeurig karakter aan te geven en de punten van het | subjectief of willekeurig karakter aan te geven en de punten van het |
onderzoek aan te duiden waarop dieper zou moeten worden ingegaan in de | onderzoek aan te duiden waarop dieper zou moeten worden ingegaan in de |
milieueffectenonderzoeken die bij de concrete projecten uitgewerkt | milieueffectenonderzoeken die bij de concrete projecten uitgewerkt |
zullen worden. | zullen worden. |
12. In het vooruitzicht gestelde maatregelen voor de opvolging van de | 12. In het vooruitzicht gestelde maatregelen voor de opvolging van de |
belangrijke milieueffecten van de uitvoering van het | belangrijke milieueffecten van de uitvoering van het |
wijzigingsvoorontwerp van het gewijzigde gewestplan. | wijzigingsvoorontwerp van het gewijzigde gewestplan. |
Doel is om in een vroegtijdig stadium de onvoorziene negatieve | Doel is om in een vroegtijdig stadium de onvoorziene negatieve |
effecten aan te duiden en zodoende de gepaste correctiemaatregelen te | effecten aan te duiden en zodoende de gepaste correctiemaatregelen te |
kunnen invoeren. | kunnen invoeren. |
Zaak is meer bepaald, de lijst op te maken van de niet-verwaarloosbare | Zaak is meer bepaald, de lijst op te maken van de niet-verwaarloosbare |
effecten, opvolgingsindicatoren voor die effecten voor te stellen, | effecten, opvolgingsindicatoren voor die effecten voor te stellen, |
berekeningswijze ervan, de gebruikte gegevens en hun bron, evenals hun | berekeningswijze ervan, de gebruikte gegevens en hun bron, evenals hun |
grenswaarden. | grenswaarden. |
Deel III. - Niet-technische samenvatting van bovenbedoelde maatregelen | Deel III. - Niet-technische samenvatting van bovenbedoelde maatregelen |
De niet-technische samenvatting dient voor informatie aan en | De niet-technische samenvatting dient voor informatie aan en |
raadpleging van het publiek met het oog op het openbaar onderzoek dat | raadpleging van het publiek met het oog op het openbaar onderzoek dat |
moet volgen op de voorlopige aanneming van het ontwerp-plan door de | moet volgen op de voorlopige aanneming van het ontwerp-plan door de |
Regering (artikel 43). Het moet geschreven worden in een taal dat | Regering (artikel 43). Het moet geschreven worden in een taal dat |
niet-deskundigen kunnen begrijpen zonder het evenwel te vervormen of | niet-deskundigen kunnen begrijpen zonder het evenwel te vervormen of |
er relevante gegevens uit weg te laten. Het mag niet dikker zijn dan | er relevante gegevens uit weg te laten. Het mag niet dikker zijn dan |
dertig bladzijden. | dertig bladzijden. |
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van 19 april 2007 waarbij | Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van 19 april 2007 waarbij |
beslist wordt een bijkomend effectenonderzoek te laten uitvoeren over | beslist wordt een bijkomend effectenonderzoek te laten uitvoeren over |
het voorontwerp van herziening van de gewestplannen Charleroi en | het voorontwerp van herziening van de gewestplannen Charleroi en |
Philippeville-Couvin met betrekking tot de opneming van het tracé van | Philippeville-Couvin met betrekking tot de opneming van het tracé van |
de E420-N5 bezuiden Charleroi. | de E420-N5 bezuiden Charleroi. |
Namen, 19 april 2007. | Namen, 19 april 2007. |
De Minister-President, | De Minister-President, |
E. DI RUPO | E. DI RUPO |
De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, | De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, |
A. ANTOINE | A. ANTOINE |