Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Waalse Regering van 18/07/2019
← Terug naar "Besluit van de Waalse Regering betreffende de directe gasleidingen "
Besluit van de Waalse Regering betreffende de directe gasleidingen Besluit van de Waalse Regering betreffende de directe gasleidingen
WAALSE OVERHEIDSDIENST WAALSE OVERHEIDSDIENST
18 JULI 2019. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de directe 18 JULI 2019. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de directe
gasleidingen gasleidingen
De Waalse Regering, De Waalse Regering,
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der
instellingen, inzonderheid op artikel 20; instellingen, inzonderheid op artikel 20;
Gelet op het decreet van 19 december 2002 betreffende de organisatie Gelet op het decreet van 19 december 2002 betreffende de organisatie
van de gewestelijke gasmarkt, artikel 29, § 2, gewijzigd bij het van de gewestelijke gasmarkt, artikel 29, § 2, gewijzigd bij het
decreet van 21 mei 2015; decreet van 21 mei 2015;
Gelet op het advies nr. CD-18l11-CWaPE-1822 van de "Commission Gelet op het advies nr. CD-18l11-CWaPE-1822 van de "Commission
wallonne pour l'Energie" (Waalse Energiecommissie), gegeven op 11 wallonne pour l'Energie" (Waalse Energiecommissie), gegeven op 11
december 2018; december 2018;
Gelet op het rapport van 16 oktober 2018 opgemaakt overeenkomstig Gelet op het rapport van 16 oktober 2018 opgemaakt overeenkomstig
artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014 houdende uitvoering artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014 houdende uitvoering
van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties
die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie
van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen; van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen;
Gelet op de adviesaanvraag binnen een termijn van 30 dagen, gericht Gelet op de adviesaanvraag binnen een termijn van 30 dagen, gericht
aan de Raad van State op 20 mei 2019, overeenkomstig artikel 84, § 1, aan de Raad van State op 20 mei 2019, overeenkomstig artikel 84, § 1,
eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op
12 januari 1973; 12 januari 1973;
Gelet op het gebrek aan adviesverlening binnen die termijn; Gelet op het gebrek aan adviesverlening binnen die termijn;
Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van
State, gecoördineerd op 12 januari 1973; State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Gelet op het advies 18.10 van de beleidsgroep "Energie", gegeven op 20 Gelet op het advies 18.10 van de beleidsgroep "Energie", gegeven op 20
december 2018; december 2018;
Overwegende dat het begrip directe leiding een uitzondering is ten Overwegende dat het begrip directe leiding een uitzondering is ten
opzichte van de verplichting tot aansluiting op het net en dat de opzichte van de verplichting tot aansluiting op het net en dat de
eerste doelstelling van een directe lijn niet de afschaffing, noch de eerste doelstelling van een directe lijn niet de afschaffing, noch de
vermindering van het bestaande aansluitingsvermogen mag zijn; vermindering van het bestaande aansluitingsvermogen mag zijn;
Op de voordracht van de Minister van Energie; Op de voordracht van de Minister van Energie;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :
HOOFDSTUK I. - Begripsomschrijvingen HOOFDSTUK I. - Begripsomschrijvingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :

1° het gasdecreet van 19 december 2002 : het decreet van 19 december 1° het gasdecreet van 19 december 2002 : het decreet van 19 december
2002 betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt; 2002 betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt;
2° aanvrager : elke natuurlijke of rechtspersoon die een aanvraag 2° aanvrager : elke natuurlijke of rechtspersoon die een aanvraag
heeft ingediend bij de "CWaPE", met het oog op de bouw van een directe heeft ingediend bij de "CWaPE", met het oog op de bouw van een directe
leiding of van een regularisatie van een bestaande directe leiding; leiding of van een regularisatie van een bestaande directe leiding;
3° geïsoleerde productielocatie : de productielocatie die: 3° geïsoleerde productielocatie : de productielocatie die:
a) ofwel niet aangesloten is op het distributienet of op het a) ofwel niet aangesloten is op het distributienet of op het
transmissienet; transmissienet;
b) ofwel een versterking van de bestaande aansluiting of van het b) ofwel een versterking van de bestaande aansluiting of van het
distributienet of transmissienet vereist; distributienet of transmissienet vereist;
c) ofwel gelegen is op dezelfde locatie als de afnemer die ze van gas c) ofwel gelegen is op dezelfde locatie als de afnemer die ze van gas
voorziet of moet voorzien; voorziet of moet voorzien;
4° geïsoleerde afnemer : de afnemer die niet aangesloten is op het 4° geïsoleerde afnemer : de afnemer die niet aangesloten is op het
distributienet of die een versterking van de bestaande aansluiting distributienet of die een versterking van de bestaande aansluiting
vereist of die gelegen is op dezelfde locatie als de productielocatie vereist of die gelegen is op dezelfde locatie als de productielocatie
die hem van gas voorziet of moet voorzien; die hem van gas voorziet of moet voorzien;
5° opslagbedrijf : het gasbedrijf dat een opslaginstallatie bezit of 5° opslagbedrijf : het gasbedrijf dat een opslaginstallatie bezit of
uitbaat; uitbaat;
6° opslaginstallatie : een installatie die wordt gebruikt voor de 6° opslaginstallatie : een installatie die wordt gebruikt voor de
opslag van aardgas of van een met aardgas compatibel gas in gasvormige opslag van aardgas of van een met aardgas compatibel gas in gasvormige
of vloeibare vorm, met uitzondering van het deel dat wordt gebruikt of vloeibare vorm, met uitzondering van het deel dat wordt gebruikt
voor productie-, distributie- of transportactiviteiten. voor productie-, distributie- of transportactiviteiten.
HOOFDSTUK II. - Toekenningscriteria HOOFDSTUK II. - Toekenningscriteria

Art. 2.De aanvrager, natuurlijke persoon, is zowel bij de indiening

Art. 2.De aanvrager, natuurlijke persoon, is zowel bij de indiening

van de aanvraag als na de toekenning van de vergunning voor de bouw van de aanvraag als na de toekenning van de vergunning voor de bouw
van de directe leiding, woonachtig in België of in een andere Lidstaat van de directe leiding, woonachtig in België of in een andere Lidstaat
van de Europese Economisch Ruimte of verblijft er daadwerkelijk. van de Europese Economisch Ruimte of verblijft er daadwerkelijk.
Als de aanvrager een rechtspersoon is, is hij opgericht overeenkomstig Als de aanvrager een rechtspersoon is, is hij opgericht overeenkomstig
de Belgische wetgeving of die van één van de in het eerste lid de Belgische wetgeving of die van één van de in het eerste lid
bedoelde Staten en beschikt hij in België of in één van die Staten bedoelde Staten en beschikt hij in België of in één van die Staten
over een centrale administratie, een hoofdinrichting of een over een centrale administratie, een hoofdinrichting of een
maatschappelijke zetel waarvan de activiteit een daadwerkelijke en maatschappelijke zetel waarvan de activiteit een daadwerkelijke en
continue band heeft met de Belgische economie of met de economie van continue band heeft met de Belgische economie of met de economie van
één van voornoemde Staten. één van voornoemde Staten.

Art. 3.§ 1. Elke aanvrager beschikt zowel bij de indiening van de

Art. 3.§ 1. Elke aanvrager beschikt zowel bij de indiening van de

aanvraag als na vergunning voor de bouw van een directe leiding over aanvraag als na vergunning voor de bouw van een directe leiding over
voldoende technische capaciteiten voor de uitoefening van de in de voldoende technische capaciteiten voor de uitoefening van de in de
aanvraag bedoelde activiteiten. De directe leiding wordt onderworpen aanvraag bedoelde activiteiten. De directe leiding wordt onderworpen
aan de op het technisch reglement toepasselijke voorschriften. aan de op het technisch reglement toepasselijke voorschriften.
§ 2. Om de verificatie van zijn technische capaciteiten mogelijk te § 2. Om de verificatie van zijn technische capaciteiten mogelijk te
maken, verstrekt de aanvrager de volgende documenten : maken, verstrekt de aanvrager de volgende documenten :
1° een omschrijving van de technische middelen die overwogen worden 1° een omschrijving van de technische middelen die overwogen worden
voor de bouw en de exploitatie van de directe leiding alsook de voor de bouw en de exploitatie van de directe leiding alsook de
overwogen exploitatieduur; overwogen exploitatieduur;
2° de overeenkomstig de bepalingen van het technisch reglement 2° de overeenkomstig de bepalingen van het technisch reglement
uitgevoerde middelen om de zekerheid van de directe leiding te uitgevoerde middelen om de zekerheid van de directe leiding te
waarborgen; waarborgen;
3° ieder ander document waarmee hij kan bewijzen dat hij over de 3° ieder ander document waarmee hij kan bewijzen dat hij over de
voldoende technische capaciteiten beschikt voor de uitoefening van de voldoende technische capaciteiten beschikt voor de uitoefening van de
in de aanvraag bedoelde activiteiten; die documenten worden op eigen in de aanvraag bedoelde activiteiten; die documenten worden op eigen
initiatief door de aanvrager of op aanvraag van de "CWaPE" afgegeven. initiatief door de aanvrager of op aanvraag van de "CWaPE" afgegeven.
§ 3. Indien hij van plan is zich te laten bijstaan of de exploitatie § 3. Indien hij van plan is zich te laten bijstaan of de exploitatie
van de directe lijn uit te besteden, maakt de aanvrager de "CWaPE" het van de directe lijn uit te besteden, maakt de aanvrager de "CWaPE" het
afschrift van het met rechtspersoon of de natuurlijke persoon gesloten afschrift van het met rechtspersoon of de natuurlijke persoon gesloten
contract over. contract over.
De medecontractant van de aanvrager verschaft de in de paragrafen 1 en De medecontractant van de aanvrager verschaft de in de paragrafen 1 en
2 bedoelde bewijselementen. 2 bedoelde bewijselementen.
§ 4. De aanvrager of zijn onderaannemer gaan een verzekering § 4. De aanvrager of zijn onderaannemer gaan een verzekering
burgerlijke aansprakelijkheid aan voor de nieuwe directe leiding op burgerlijke aansprakelijkheid aan voor de nieuwe directe leiding op
grond van de criteria die algemeen door de verzekeringsmaatschappijen grond van de criteria die algemeen door de verzekeringsmaatschappijen
toegepast worden. toegepast worden.

Art. 4.§ 1. De aanvrager rechtvaardigt de bouw van een directe

Art. 4.§ 1. De aanvrager rechtvaardigt de bouw van een directe

leiding of de regularisatie van een directe leiding via een leiding of de regularisatie van een directe leiding via een
gemotiveerde nota met vermelding van zijn toestand en de argumenten gemotiveerde nota met vermelding van zijn toestand en de argumenten
waarmee kan worden bewezen dat de directe leiding de in de paragrafen waarmee kan worden bewezen dat de directe leiding de in de paragrafen
2 en 3 bedoelde voorwaarden vervult. 2 en 3 bedoelde voorwaarden vervult.
§ 2. De aanvrager toont aan dat de directe leiding waarvoor hij een § 2. De aanvrager toont aan dat de directe leiding waarvoor hij een
vergunning aanvraagt : vergunning aanvraagt :
1° ofwel een leiding voor aardgas of voor een met aardgas compatibel 1° ofwel een leiding voor aardgas of voor een met aardgas compatibel
gas is, die een geïsoleerde productielocatie met een geïsoleerde gas is, die een geïsoleerde productielocatie met een geïsoleerde
afnemer verbindt; afnemer verbindt;
2° ofwel een leiding voor aardgas of voor een met aardgas compatibel 2° ofwel een leiding voor aardgas of voor een met aardgas compatibel
gas is, die een gasproducent of opslagbedrijf in staat stelt gas is, die een gasproducent of opslagbedrijf in staat stelt
rechtstreeks te leveren aan zijn eigen inrichtingen, rechtstreeks te leveren aan zijn eigen inrichtingen,
dochterondernemingen, gelieerde vennootschappen en afnemers. dochterondernemingen, gelieerde vennootschappen en afnemers.
§ 3. Naast de in paragraaf 2 bedoelde voorwaarde moet de aanvrager § 3. Naast de in paragraaf 2 bedoelde voorwaarde moet de aanvrager
aantonen dat de directe leiding aan één van de volgende hypothesen aantonen dat de directe leiding aan één van de volgende hypothesen
voldoet: voldoet:
1° ofwel de directe leiding bevindt zich integraal op eenzelfde site, 1° ofwel de directe leiding bevindt zich integraal op eenzelfde site,
bestaande uit één of meerdere aangrenzende terreinen, wanneer de bestaande uit één of meerdere aangrenzende terreinen, wanneer de
aanvrager houder is van zakelijke rechten op bedoelde site en de aanvrager houder is van zakelijke rechten op bedoelde site en de
leiding tijdens de werkelijke afschrijvingsduur van de productie-of leiding tijdens de werkelijke afschrijvingsduur van de productie-of
opslaginstallatie zoals goedgekeurd door de "CWaPE"; opslaginstallatie zoals goedgekeurd door de "CWaPE";
2° ofwel de toegang tot het net is aan de aanvrager geweigerd of hij 2° ofwel de toegang tot het net is aan de aanvrager geweigerd of hij
beschikt niet over een aansluitingsaanbod op het openbaar net onder beschikt niet over een aansluitingsaanbod op het openbaar net onder
redelijke technische of economische voorwaarden; redelijke technische of economische voorwaarden;
3° ofwel de directe leiding is aangesloten op een toegelaten privaat 3° ofwel de directe leiding is aangesloten op een toegelaten privaat
net of gesloten professioneel net. net of gesloten professioneel net.
Een directe leiding wordt als technisch of economisch redelijk Een directe leiding wordt als technisch of economisch redelijk
beschouwd in de zin van het eerste lid, 2°, wanneer ze met één van de beschouwd in de zin van het eerste lid, 2°, wanneer ze met één van de
volgende hypothesen overeenstemt: volgende hypothesen overeenstemt:
1° de directe leiding is niet langer dan de helft van de lengte van de 1° de directe leiding is niet langer dan de helft van de lengte van de
kabel vereist om een geïsoleerde eindafnemer aan te sluiten op het kabel vereist om een geïsoleerde eindafnemer aan te sluiten op het
distributienet wanneer de lengte van bedoelde kabels minstens distributienet wanneer de lengte van bedoelde kabels minstens
vijfhonderd meter in totaal is en wanneer die leiding aangelegd is op vijfhonderd meter in totaal is en wanneer die leiding aangelegd is op
één of meerdere aangrenzende terreinen, waarop de aanvrager een één of meerdere aangrenzende terreinen, waarop de aanvrager een
zakelijk recht heeft, en die, in voorkomend geval, door het openbaar zakelijk recht heeft, en die, in voorkomend geval, door het openbaar
domein worden doorkruist; domein worden doorkruist;
2° de kosten van de directe leiding, bevestigd met een voor waar en 2° de kosten van de directe leiding, bevestigd met een voor waar en
oprecht verklaarde kostenraming, zijn minstens 50 % goedkoper dan de oprecht verklaarde kostenraming, zijn minstens 50 % goedkoper dan de
kosten van de aansluiting op het net die vermeld zijn in het aanbod kosten van de aansluiting op het net die vermeld zijn in het aanbod
van de netbeheerder, met inbegrip van, voor deze laatste en, in van de netbeheerder, met inbegrip van, voor deze laatste en, in
voorkomend geval, de bijdrage in de kosten van de uitbreiding van het voorkomend geval, de bijdrage in de kosten van de uitbreiding van het
net, vermeerderd met de extra kosten die worden gemaakt om injectie net, vermeerderd met de extra kosten die worden gemaakt om injectie
overeenkomstig de specificaties van het net mogelijk te maken, en de overeenkomstig de specificaties van het net mogelijk te maken, en de
leiding is aangelegd op een of meerdere aangrenzende terreinen, waarop leiding is aangelegd op een of meerdere aangrenzende terreinen, waarop
de aanvrager een zakelijk recht heeft, en die, in voorkomend geval, de aanvrager een zakelijk recht heeft, en die, in voorkomend geval,
door het openbaar domein worden doorkruist; door het openbaar domein worden doorkruist;
3° de directe leiding waarvoor de netbeheerder met een gemotiveerde 3° de directe leiding waarvoor de netbeheerder met een gemotiveerde
nota vaststelt dat de aansluiting op het net technisch gezien nota vaststelt dat de aansluiting op het net technisch gezien
onredelijk is. onredelijk is.
Met betrekking tot het tweede lid, 2°, wordt geen rekening gehouden Met betrekking tot het tweede lid, 2°, wordt geen rekening gehouden
met de subsidies en andere eventuele voordelen die in het aanbod van met de subsidies en andere eventuele voordelen die in het aanbod van
de netbeheerder vervat zijn, om bedoeld aanbod met de bruto kosten van de netbeheerder vervat zijn, om bedoeld aanbod met de bruto kosten van
de directe leiding te vergelijken. de directe leiding te vergelijken.
Wanneer de inrichting van een in het tweede lid bedoelde directe Wanneer de inrichting van een in het tweede lid bedoelde directe
leiding het doorkruisen van het openbaar domein vereist, beschikt de leiding het doorkruisen van het openbaar domein vereist, beschikt de
aanvrager over de door de betrokken bevoegde overheid afgegeven aanvrager over de door de betrokken bevoegde overheid afgegeven
vergunning voor het gebruik van het openbaar domein. In voorkomend vergunning voor het gebruik van het openbaar domein. In voorkomend
geval wordt die vergunning gevoegd bij de documenten bedoeld in geval wordt die vergunning gevoegd bij de documenten bedoeld in
artikel 3, § 2, van dit besluit. artikel 3, § 2, van dit besluit.
§ 4. Als directe leiding wordt niet beschouwd en vereist dus geen § 4. Als directe leiding wordt niet beschouwd en vereist dus geen
vergunning: vergunning:
1° de in geval van autoproductie vereiste leiding wanneer de producent 1° de in geval van autoproductie vereiste leiding wanneer de producent
houder is van zakelijke rechten op de hele site, bestaande uit houder is van zakelijke rechten op de hele site, bestaande uit
aangrenzende terreinen, waardoor bedoelde leiding heen gaat, met aangrenzende terreinen, waardoor bedoelde leiding heen gaat, met
inbegrip van de toestanden van derde investeerders of van verhuring inbegrip van de toestanden van derde investeerders of van verhuring
van de productie-installatie; van de productie-installatie;
2° de tijdelijk aansluiting van hoogstens 6 maanden. 2° de tijdelijk aansluiting van hoogstens 6 maanden.
§ 5. Wanneer de kwalificatie van directe leiding uit de splitsing van § 5. Wanneer de kwalificatie van directe leiding uit de splitsing van
de in paragraaf 4, 1°, bedoelde autoproductiesite voortvloeit of van de in paragraaf 4, 1°, bedoelde autoproductiesite voortvloeit of van
een verdeling van het eigendomsrecht op die site ten gunste van een verdeling van het eigendomsrecht op die site ten gunste van
verschillende natuurlijke of rechtspersonen, wordt een aanvraag om verschillende natuurlijke of rechtspersonen, wordt een aanvraag om
handhaving van de directe leiding door de eigenaar ervan of door de handhaving van de directe leiding door de eigenaar ervan of door de
houder van een zakelijk recht op die leiding aan de "CWaPE" houder van een zakelijk recht op die leiding aan de "CWaPE"
overgemaakt binnen een termijn van 3 maanden na de splitsing of de overgemaakt binnen een termijn van 3 maanden na de splitsing of de
verdeling van het eigendomsrecht. De aanvraag gaat vergezeld van een verdeling van het eigendomsrecht. De aanvraag gaat vergezeld van een
nota waarin wordt bewezen dat de splitsings- of nota waarin wordt bewezen dat de splitsings- of
verdelingsverrichtingen die de kwalificatie van de directe leiding als verdelingsverrichtingen die de kwalificatie van de directe leiding als
gevolg hebben gehad, gerechtvaardigd worden door economische of gevolg hebben gehad, gerechtvaardigd worden door economische of
strategische overwegingen die afzonderlijk zijn van de voordelen strategische overwegingen die afzonderlijk zijn van de voordelen
voortvloeiend uit de toepassing van paragraaf 4, 1°. voortvloeiend uit de toepassing van paragraaf 4, 1°.
HOOFDSTUK III. - Toekenningsprocedure HOOFDSTUK III. - Toekenningsprocedure

Art. 5.§ 1. De vergunningsaanvraag betreffende de bouw van een nieuwe

Art. 5.§ 1. De vergunningsaanvraag betreffende de bouw van een nieuwe

directe leiding of de regularisatie van een bestaande directe leiding directe leiding of de regularisatie van een bestaande directe leiding
wordt in één exemplaar bij aangetekend schrijven of tegen wordt in één exemplaar bij aangetekend schrijven of tegen
ontvangstbewijs bij de zetel van de "CWaPE" en, in voorkomend geval, ontvangstbewijs bij de zetel van de "CWaPE" en, in voorkomend geval,
per mail gezonden. per mail gezonden.
De aanvrager voegt bij de aanvraag alle documenten waaruit blijkt dat De aanvrager voegt bij de aanvraag alle documenten waaruit blijkt dat
hij voldoet aan de in hoofdstuk 2 bedoelde toekenningscriteria. hij voldoet aan de in hoofdstuk 2 bedoelde toekenningscriteria.
§ 2. Bij de indiening van de aanvraag stort de aanvrager op de § 2. Bij de indiening van de aanvraag stort de aanvrager op de
rekening van de "CWaPE" een bijdrage van 500 euro die jaarlijks rekening van de "CWaPE" een bijdrage van 500 euro die jaarlijks
geïndexeerd wordt op grond van het indexcijfer van de geïndexeerd wordt op grond van het indexcijfer van de
consumptieprijzen door ze te vermenigvuldigen met het indexcijfer van consumptieprijzen door ze te vermenigvuldigen met het indexcijfer van
de consumptieprijzen van de maand december van het kalenderjaar vóór de consumptieprijzen van de maand december van het kalenderjaar vóór
de datum van indiening van de aanvraag en door ze te delen door het de datum van indiening van de aanvraag en door ze te delen door het
indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand december 2018. indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand december 2018.

Art. 6.§ 1. De "CWaPE" gaat na of ze alle documenten die nodig zijn

Art. 6.§ 1. De "CWaPE" gaat na of ze alle documenten die nodig zijn

voor het onderzoek van de aanvraag bezit en stuurt een ontvangbewijs voor het onderzoek van de aanvraag bezit en stuurt een ontvangbewijs
aan de aanvrager. aan de aanvrager.
Indien de aanvraag ingevuld moet worden, informeert de "CWaPE" de Indien de aanvraag ingevuld moet worden, informeert de "CWaPE" de
aanvrager daarvan bij aangetekend schrijven binnen een termijn van aanvrager daarvan bij aangetekend schrijven binnen een termijn van
vijftien dagen na ontvangst van de aanvraag. Ze bepaalt de verlangde vijftien dagen na ontvangst van de aanvraag. Ze bepaalt de verlangde
aanvullende inlichtingen en stelt een termijn vast die zonder door de aanvullende inlichtingen en stelt een termijn vast die zonder door de
"CWaPE" behoorlijk gemotiveerde en aangenomen rechtvaardiging niet "CWaPE" behoorlijk gemotiveerde en aangenomen rechtvaardiging niet
éénentwintig dagen mag overschrijden op straffe van verval van éénentwintig dagen mag overschrijden op straffe van verval van
aanvraag; binnen die termijn wordt de aanvrager erom verzocht om zijn aanvraag; binnen die termijn wordt de aanvrager erom verzocht om zijn
aanvraag in te vullen. aanvraag in te vullen.
§ 2. Op basis van de in hoofdstuk 2 bedoelde criteria gaat de "CWaPE" § 2. Op basis van de in hoofdstuk 2 bedoelde criteria gaat de "CWaPE"
na of de aanvraag ontvankelijk is. na of de aanvraag ontvankelijk is.
Wanneer de "CWaPE" acht dat de aanvraag onontvankelijk is, informeert Wanneer de "CWaPE" acht dat de aanvraag onontvankelijk is, informeert
ze de aanvrager bij aangetekend schrijven binnen een termijn van ze de aanvrager bij aangetekend schrijven binnen een termijn van
dertig dagen na ontvangst van de aanvraag of van de overeenkomstig § 1 dertig dagen na ontvangst van de aanvraag of van de overeenkomstig § 1
ingewonnen aanvullende informatie. Ze bepaalt de redenen waarvoor ze ingewonnen aanvullende informatie. Ze bepaalt de redenen waarvoor ze
van mening is dat aanvraag niet gerechtvaardigd wordt en stelt een van mening is dat aanvraag niet gerechtvaardigd wordt en stelt een
termijn van hoogstens 30 dagen vast op straffe van verval van de termijn van hoogstens 30 dagen vast op straffe van verval van de
aanvraag, waarin de aanvrager bij aangetekend schrijven zijn aanvraag, waarin de aanvrager bij aangetekend schrijven zijn
opmerkingen, rechtvaardigingen of elke andere aanvullende informatie opmerkingen, rechtvaardigingen of elke andere aanvullende informatie
kan verstrekken. De "CWaPE" hoort de aanvrager die erom verzoekt. kan verstrekken. De "CWaPE" hoort de aanvrager die erom verzoekt.

Art. 7.Wanneer de aanvraag ontvankelijk wordt verklaard, raadpleegt

Art. 7.Wanneer de aanvraag ontvankelijk wordt verklaard, raadpleegt

de "CWaPE", in het geval bedoeld in artikel 4, § 3, eerste lid, 2°, de de "CWaPE", in het geval bedoeld in artikel 4, § 3, eerste lid, 2°, de
netbeheerder die nagaat of er geen andere alternatieven zijn die netbeheerder die nagaat of er geen andere alternatieven zijn die
technisch en economisch redelijk zijn. De netbeheerder betekent zijn technisch en economisch redelijk zijn. De netbeheerder betekent zijn
advies binnen een termijn van dertig dagen na ontvangst van de advies binnen een termijn van dertig dagen na ontvangst van de
adviesaanvraag van de "CWaPE". adviesaanvraag van de "CWaPE".
De "CWaPE" betekent bij aangetekend schrijven haar beslissing tot De "CWaPE" betekent bij aangetekend schrijven haar beslissing tot
machtiging of weigering van de directe leiding aan de aanvrager binnen machtiging of weigering van de directe leiding aan de aanvrager binnen
een termijn van zestig dagen na ontvangst van de aanvraag of, in een termijn van zestig dagen na ontvangst van de aanvraag of, in
voorkomend geval, van de in artikel 6 bedoelde aanvullende informatie, voorkomend geval, van de in artikel 6 bedoelde aanvullende informatie,
opmerkingen en rechtvaardigingen. opmerkingen en rechtvaardigingen.
De "CWaPE" informeert het bestuur en de netbeheerder over haar De "CWaPE" informeert het bestuur en de netbeheerder over haar
beslissing. beslissing.
De vergunning wordt voor de duur van de exploitatie van de directe De vergunning wordt voor de duur van de exploitatie van de directe
leiding afgeleverd. leiding afgeleverd.
HOOFDSTUK IV. - Herziening, intrekking, ontmanteling HOOFDSTUK IV. - Herziening, intrekking, ontmanteling

Art. 8.§ 1. Elke wijziging van een door de "CWaPE" toegelaten directe

Art. 8.§ 1. Elke wijziging van een door de "CWaPE" toegelaten directe

leiding maakt het voorwerp uit van een aanvraag tot herziening van de leiding maakt het voorwerp uit van een aanvraag tot herziening van de
vergunning voor zover de wijziging wat volgt betreft : vergunning voor zover de wijziging wat volgt betreft :
1° een aanzienlijke verandering van het tracé; 1° een aanzienlijke verandering van het tracé;
2° een verhoging van de maximale bedrijfsdruk of van het nominaal 2° een verhoging van de maximale bedrijfsdruk of van het nominaal
debiet; debiet;
3° een aanzienlijke wijziging van de bovengrondse of ondergrondse 3° een aanzienlijke wijziging van de bovengrondse of ondergrondse
installatiewijze, dragers of van het aantal, van de aard of de installatiewijze, dragers of van het aantal, van de aard of de
doorsnede van de leidingen; doorsnede van de leidingen;
4° een in artikel 11 bedoelde toestand. 4° een in artikel 11 bedoelde toestand.
§ 2. De aanvraag betreffende de wijziging wordt overeenkomstig de § 2. De aanvraag betreffende de wijziging wordt overeenkomstig de
bepalingen van hoofdstuk 3, met uitzondering van artikel 5, § 2, bepalingen van hoofdstuk 3, met uitzondering van artikel 5, § 2,
ingediend en behandeld. ingediend en behandeld.
Wanneer de aanvraag tot herziening echter betrekking heeft op een in Wanneer de aanvraag tot herziening echter betrekking heeft op een in
artikel 11, eerste lid, 2°, bedoeld element, wordt de procedure voor artikel 11, eerste lid, 2°, bedoeld element, wordt de procedure voor
de raadpleging van de in artikel 7, eerste lid, bedoelde netbeheerder de raadpleging van de in artikel 7, eerste lid, bedoelde netbeheerder
vervangen door een eenvoudige kennisgeving door de "CWaPE" aan vervangen door een eenvoudige kennisgeving door de "CWaPE" aan
laatstgenoemde. laatstgenoemde.

Art. 9.§ 1. De aan de vergunning gebonden rechten vervallen bij

Art. 9.§ 1. De aan de vergunning gebonden rechten vervallen bij

intrekking van die hoedanigheid wegens: intrekking van die hoedanigheid wegens:
1° verval; 1° verval;
2° afstand van de houder. 2° afstand van de houder.
§ 2. Wanneer de "CWaPE" vaststelt dat de voorwaarden vermeld in de § 2. Wanneer de "CWaPE" vaststelt dat de voorwaarden vermeld in de
vergunning of de in hoofdstuk 5 bedoelde verplichtingen van de houder vergunning of de in hoofdstuk 5 bedoelde verplichtingen van de houder
niet vervuld worden, maant ze de houder van de vergunning bij niet vervuld worden, maant ze de houder van de vergunning bij
aangetekend schrijven aan om zich aan te passen aan die voorwaarden of aangetekend schrijven aan om zich aan te passen aan die voorwaarden of
verplichtingen en om haar een dossier met de bewijsstukken binnen verplichtingen en om haar een dossier met de bewijsstukken binnen
negentig dagen over te maken. negentig dagen over te maken.
Na ontvangst van dit dossier of, bij gebrek daaraan, na afloop van de Na ontvangst van dit dossier of, bij gebrek daaraan, na afloop van de
in het eerste lid bedoelde termijn beslist de "CWaPE" over de in het eerste lid bedoelde termijn beslist de "CWaPE" over de
eventuele intrekking van de vergunning of de aanpassing van de eventuele intrekking van de vergunning of de aanpassing van de
voorwaarden van de vergunning. voorwaarden van de vergunning.
§ 3. Elke aanvraag om afstand van de vergunning wordt aan de "CWaPE" § 3. Elke aanvraag om afstand van de vergunning wordt aan de "CWaPE"
gericht, die binnen zestig dagen na ontvangst van de aanvraag beslist. gericht, die binnen zestig dagen na ontvangst van de aanvraag beslist.
Haar aanvaarding wordt onderworpen aan de uitvoering van de in artikel Haar aanvaarding wordt onderworpen aan de uitvoering van de in artikel
12, 2°, vereiste maatregelen. 12, 2°, vereiste maatregelen.
§ 4. Elke vergunning die overeenkomstig dit besluit wordt verleend, § 4. Elke vergunning die overeenkomstig dit besluit wordt verleend,
vervalt van rechtswege indien de exploitatie van de directe leiding vervalt van rechtswege indien de exploitatie van de directe leiding
niet wordt uitgevoerd binnen een termijn van vijf jaar die begint te niet wordt uitgevoerd binnen een termijn van vijf jaar die begint te
lopen op de dag van de door de "CWaPE" verleende vergunning. lopen op de dag van de door de "CWaPE" verleende vergunning.

Art. 10.De "CWaPE" bepaalt de procedure, de termijn en de voorwaarden

Art. 10.De "CWaPE" bepaalt de procedure, de termijn en de voorwaarden

voor het opleggen van de ontmanteling van een directe leiding waarvan voor het opleggen van de ontmanteling van een directe leiding waarvan
ze de regularisatie heeft geweigerd, onverminderd de toepassing van ze de regularisatie heeft geweigerd, onverminderd de toepassing van
een administratieve boete. een administratieve boete.
HOOFDSTUK V. - Verplichtingen van de houder van een vergunning HOOFDSTUK V. - Verplichtingen van de houder van een vergunning

Art. 11.De houder van een vergunning informeert de "CWaPE" over :

Art. 11.De houder van een vergunning informeert de "CWaPE" over :

1° elke wijziging van de informatie die aanleiding heeft gegeven tot 1° elke wijziging van de informatie die aanleiding heeft gegeven tot
de vergunning van de directe leiding; de vergunning van de directe leiding;
2° elk project van overdracht van eigendom alsook de verhuring of de 2° elk project van overdracht van eigendom alsook de verhuring of de
leasing van de directe leiding; leasing van de directe leiding;
3° elke belangrijke wijziging van zijn technische capaciteiten. 3° elke belangrijke wijziging van zijn technische capaciteiten.
In het in het eerste lid, 1°, bedoelde geval richt de houder van een In het in het eerste lid, 1°, bedoelde geval richt de houder van een
vergunning de "CWaPE", in voorkomend geval, een afschrift van elke vergunning de "CWaPE", in voorkomend geval, een afschrift van elke
wijziging van de statuten alsook van het proces-verbaal van de wijziging van de statuten alsook van het proces-verbaal van de
buitengewone algemene vergadering die ze heeft besloten. buitengewone algemene vergadering die ze heeft besloten.

Art. 12.De houder van een vergunning :

Art. 12.De houder van een vergunning :

1° zorgt voor de exploitatie van de directe leiding overeenkomstig de 1° zorgt voor de exploitatie van de directe leiding overeenkomstig de
bepalingen die van toepassing zijn op het technisch reglement; bepalingen die van toepassing zijn op het technisch reglement;
2° treft alle maatregelen die nodig zijn voor de handhaving van de 2° treft alle maatregelen die nodig zijn voor de handhaving van de
zekerheid van de directe leiding bij haar bouw, tijdens haar zekerheid van de directe leiding bij haar bouw, tijdens haar
exploitatie en aan het einde van de exploitatie. exploitatie en aan het einde van de exploitatie.
HOOFDSTUK VI. - Overgangs- en slotbepalingen HOOFDSTUK VI. - Overgangs- en slotbepalingen

Art. 13.§ 1. De leidingen die vóór 11 februari 2003 en zonder

Art. 13.§ 1. De leidingen die vóór 11 februari 2003 en zonder

vergunning zijn gebouwd, worden als regelmatig beschouwd zonder geen vergunning zijn gebouwd, worden als regelmatig beschouwd zonder geen
andere formaliteit te moeten vervullen. andere formaliteit te moeten vervullen.
§ 2. De leidingen die zonder vergunning tussen 11 februari 2003 en 11 § 2. De leidingen die zonder vergunning tussen 11 februari 2003 en 11
december 2004 zijn gebouwd, worden uiterlijk één jaar na de december 2004 zijn gebouwd, worden uiterlijk één jaar na de
inwerkingtreding van dit besluit aan de "CWaPE" kosteloos aangegeven inwerkingtreding van dit besluit aan de "CWaPE" kosteloos aangegeven
op straffe van administratieve boetes overeenkomstig de artikelen 47 op straffe van administratieve boetes overeenkomstig de artikelen 47
tot 49 van het decreet van 19 december 2002; die aangifte heeft de tot 49 van het decreet van 19 december 2002; die aangifte heeft de
automatische regularisatie van de betrokken leiding als gevolg. automatische regularisatie van de betrokken leiding als gevolg.
§ 3. De directe leidingen die tussen 11 december 2004 en 12 juni 2015 § 3. De directe leidingen die tussen 11 december 2004 en 12 juni 2015
het voorwerp hebben uitgemaakt van een positief advies van de "CWaPE", het voorwerp hebben uitgemaakt van een positief advies van de "CWaPE",
dat overeenkomstig artikel 29 van het toen geldende besluit aan de dat overeenkomstig artikel 29 van het toen geldende besluit aan de
Minister is toegezonden, worden als regelmatig aangemerkt. Minister is toegezonden, worden als regelmatig aangemerkt.
§ 4. De leidingen die zonder vergunning na 11 december 2004 zijn § 4. De leidingen die zonder vergunning na 11 december 2004 zijn
gebouwd, worden uiterlijk één jaar na de inwerkingtreding van dit gebouwd, worden uiterlijk één jaar na de inwerkingtreding van dit
besluit met het oog op een regularisatieprocedure aan de "CWaPE" besluit met het oog op een regularisatieprocedure aan de "CWaPE"
aangegeven en op straffe van administratieve boetes overeenkomstig de aangegeven en op straffe van administratieve boetes overeenkomstig de
artikelen 47 tot 49 van het decreet van 19 december 2002. De aangever artikelen 47 tot 49 van het decreet van 19 december 2002. De aangever
is de in artikel 5, § 2, bedoelde bijdrage verschuldigd. is de in artikel 5, § 2, bedoelde bijdrage verschuldigd.

Art. 14.De Minister van Energie is belast met de uitvoering van dit

Art. 14.De Minister van Energie is belast met de uitvoering van dit

besluit. besluit.
Namen, 18 juli 2019. Namen, 18 juli 2019.
Voor de Regering: Voor de Regering:
De Minister-President, De Minister-President,
W. BORSUS W. BORSUS
De Minister van Begroting, Financiën, Energie, Klimaat en Luchthavens, De Minister van Begroting, Financiën, Energie, Klimaat en Luchthavens,
J.-L. CRUCKE J.-L. CRUCKE
^