Besluit van de Waalse Regering betreffende de directe gasleidingen | Besluit van de Waalse Regering betreffende de directe gasleidingen |
---|---|
WAALSE OVERHEIDSDIENST | WAALSE OVERHEIDSDIENST |
18 JULI 2019. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de directe | 18 JULI 2019. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de directe |
gasleidingen | gasleidingen |
De Waalse Regering, | De Waalse Regering, |
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der | Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der |
instellingen, inzonderheid op artikel 20; | instellingen, inzonderheid op artikel 20; |
Gelet op het decreet van 19 december 2002 betreffende de organisatie | Gelet op het decreet van 19 december 2002 betreffende de organisatie |
van de gewestelijke gasmarkt, artikel 29, § 2, gewijzigd bij het | van de gewestelijke gasmarkt, artikel 29, § 2, gewijzigd bij het |
decreet van 21 mei 2015; | decreet van 21 mei 2015; |
Gelet op het advies nr. CD-18l11-CWaPE-1822 van de "Commission | Gelet op het advies nr. CD-18l11-CWaPE-1822 van de "Commission |
wallonne pour l'Energie" (Waalse Energiecommissie), gegeven op 11 | wallonne pour l'Energie" (Waalse Energiecommissie), gegeven op 11 |
december 2018; | december 2018; |
Gelet op het rapport van 16 oktober 2018 opgemaakt overeenkomstig | Gelet op het rapport van 16 oktober 2018 opgemaakt overeenkomstig |
artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014 houdende uitvoering | artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014 houdende uitvoering |
van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties | van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties |
die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie | die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie |
van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen; | van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen; |
Gelet op de adviesaanvraag binnen een termijn van 30 dagen, gericht | Gelet op de adviesaanvraag binnen een termijn van 30 dagen, gericht |
aan de Raad van State op 20 mei 2019, overeenkomstig artikel 84, § 1, | aan de Raad van State op 20 mei 2019, overeenkomstig artikel 84, § 1, |
eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op | eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op |
12 januari 1973; | 12 januari 1973; |
Gelet op het gebrek aan adviesverlening binnen die termijn; | Gelet op het gebrek aan adviesverlening binnen die termijn; |
Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van | Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van |
State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
Gelet op het advies 18.10 van de beleidsgroep "Energie", gegeven op 20 | Gelet op het advies 18.10 van de beleidsgroep "Energie", gegeven op 20 |
december 2018; | december 2018; |
Overwegende dat het begrip directe leiding een uitzondering is ten | Overwegende dat het begrip directe leiding een uitzondering is ten |
opzichte van de verplichting tot aansluiting op het net en dat de | opzichte van de verplichting tot aansluiting op het net en dat de |
eerste doelstelling van een directe lijn niet de afschaffing, noch de | eerste doelstelling van een directe lijn niet de afschaffing, noch de |
vermindering van het bestaande aansluitingsvermogen mag zijn; | vermindering van het bestaande aansluitingsvermogen mag zijn; |
Op de voordracht van de Minister van Energie; | Op de voordracht van de Minister van Energie; |
Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
Besluit : | Besluit : |
HOOFDSTUK I. - Begripsomschrijvingen | HOOFDSTUK I. - Begripsomschrijvingen |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : |
1° het gasdecreet van 19 december 2002 : het decreet van 19 december | 1° het gasdecreet van 19 december 2002 : het decreet van 19 december |
2002 betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt; | 2002 betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt; |
2° aanvrager : elke natuurlijke of rechtspersoon die een aanvraag | 2° aanvrager : elke natuurlijke of rechtspersoon die een aanvraag |
heeft ingediend bij de "CWaPE", met het oog op de bouw van een directe | heeft ingediend bij de "CWaPE", met het oog op de bouw van een directe |
leiding of van een regularisatie van een bestaande directe leiding; | leiding of van een regularisatie van een bestaande directe leiding; |
3° geïsoleerde productielocatie : de productielocatie die: | 3° geïsoleerde productielocatie : de productielocatie die: |
a) ofwel niet aangesloten is op het distributienet of op het | a) ofwel niet aangesloten is op het distributienet of op het |
transmissienet; | transmissienet; |
b) ofwel een versterking van de bestaande aansluiting of van het | b) ofwel een versterking van de bestaande aansluiting of van het |
distributienet of transmissienet vereist; | distributienet of transmissienet vereist; |
c) ofwel gelegen is op dezelfde locatie als de afnemer die ze van gas | c) ofwel gelegen is op dezelfde locatie als de afnemer die ze van gas |
voorziet of moet voorzien; | voorziet of moet voorzien; |
4° geïsoleerde afnemer : de afnemer die niet aangesloten is op het | 4° geïsoleerde afnemer : de afnemer die niet aangesloten is op het |
distributienet of die een versterking van de bestaande aansluiting | distributienet of die een versterking van de bestaande aansluiting |
vereist of die gelegen is op dezelfde locatie als de productielocatie | vereist of die gelegen is op dezelfde locatie als de productielocatie |
die hem van gas voorziet of moet voorzien; | die hem van gas voorziet of moet voorzien; |
5° opslagbedrijf : het gasbedrijf dat een opslaginstallatie bezit of | 5° opslagbedrijf : het gasbedrijf dat een opslaginstallatie bezit of |
uitbaat; | uitbaat; |
6° opslaginstallatie : een installatie die wordt gebruikt voor de | 6° opslaginstallatie : een installatie die wordt gebruikt voor de |
opslag van aardgas of van een met aardgas compatibel gas in gasvormige | opslag van aardgas of van een met aardgas compatibel gas in gasvormige |
of vloeibare vorm, met uitzondering van het deel dat wordt gebruikt | of vloeibare vorm, met uitzondering van het deel dat wordt gebruikt |
voor productie-, distributie- of transportactiviteiten. | voor productie-, distributie- of transportactiviteiten. |
HOOFDSTUK II. - Toekenningscriteria | HOOFDSTUK II. - Toekenningscriteria |
Art. 2.De aanvrager, natuurlijke persoon, is zowel bij de indiening |
Art. 2.De aanvrager, natuurlijke persoon, is zowel bij de indiening |
van de aanvraag als na de toekenning van de vergunning voor de bouw | van de aanvraag als na de toekenning van de vergunning voor de bouw |
van de directe leiding, woonachtig in België of in een andere Lidstaat | van de directe leiding, woonachtig in België of in een andere Lidstaat |
van de Europese Economisch Ruimte of verblijft er daadwerkelijk. | van de Europese Economisch Ruimte of verblijft er daadwerkelijk. |
Als de aanvrager een rechtspersoon is, is hij opgericht overeenkomstig | Als de aanvrager een rechtspersoon is, is hij opgericht overeenkomstig |
de Belgische wetgeving of die van één van de in het eerste lid | de Belgische wetgeving of die van één van de in het eerste lid |
bedoelde Staten en beschikt hij in België of in één van die Staten | bedoelde Staten en beschikt hij in België of in één van die Staten |
over een centrale administratie, een hoofdinrichting of een | over een centrale administratie, een hoofdinrichting of een |
maatschappelijke zetel waarvan de activiteit een daadwerkelijke en | maatschappelijke zetel waarvan de activiteit een daadwerkelijke en |
continue band heeft met de Belgische economie of met de economie van | continue band heeft met de Belgische economie of met de economie van |
één van voornoemde Staten. | één van voornoemde Staten. |
Art. 3.§ 1. Elke aanvrager beschikt zowel bij de indiening van de |
Art. 3.§ 1. Elke aanvrager beschikt zowel bij de indiening van de |
aanvraag als na vergunning voor de bouw van een directe leiding over | aanvraag als na vergunning voor de bouw van een directe leiding over |
voldoende technische capaciteiten voor de uitoefening van de in de | voldoende technische capaciteiten voor de uitoefening van de in de |
aanvraag bedoelde activiteiten. De directe leiding wordt onderworpen | aanvraag bedoelde activiteiten. De directe leiding wordt onderworpen |
aan de op het technisch reglement toepasselijke voorschriften. | aan de op het technisch reglement toepasselijke voorschriften. |
§ 2. Om de verificatie van zijn technische capaciteiten mogelijk te | § 2. Om de verificatie van zijn technische capaciteiten mogelijk te |
maken, verstrekt de aanvrager de volgende documenten : | maken, verstrekt de aanvrager de volgende documenten : |
1° een omschrijving van de technische middelen die overwogen worden | 1° een omschrijving van de technische middelen die overwogen worden |
voor de bouw en de exploitatie van de directe leiding alsook de | voor de bouw en de exploitatie van de directe leiding alsook de |
overwogen exploitatieduur; | overwogen exploitatieduur; |
2° de overeenkomstig de bepalingen van het technisch reglement | 2° de overeenkomstig de bepalingen van het technisch reglement |
uitgevoerde middelen om de zekerheid van de directe leiding te | uitgevoerde middelen om de zekerheid van de directe leiding te |
waarborgen; | waarborgen; |
3° ieder ander document waarmee hij kan bewijzen dat hij over de | 3° ieder ander document waarmee hij kan bewijzen dat hij over de |
voldoende technische capaciteiten beschikt voor de uitoefening van de | voldoende technische capaciteiten beschikt voor de uitoefening van de |
in de aanvraag bedoelde activiteiten; die documenten worden op eigen | in de aanvraag bedoelde activiteiten; die documenten worden op eigen |
initiatief door de aanvrager of op aanvraag van de "CWaPE" afgegeven. | initiatief door de aanvrager of op aanvraag van de "CWaPE" afgegeven. |
§ 3. Indien hij van plan is zich te laten bijstaan of de exploitatie | § 3. Indien hij van plan is zich te laten bijstaan of de exploitatie |
van de directe lijn uit te besteden, maakt de aanvrager de "CWaPE" het | van de directe lijn uit te besteden, maakt de aanvrager de "CWaPE" het |
afschrift van het met rechtspersoon of de natuurlijke persoon gesloten | afschrift van het met rechtspersoon of de natuurlijke persoon gesloten |
contract over. | contract over. |
De medecontractant van de aanvrager verschaft de in de paragrafen 1 en | De medecontractant van de aanvrager verschaft de in de paragrafen 1 en |
2 bedoelde bewijselementen. | 2 bedoelde bewijselementen. |
§ 4. De aanvrager of zijn onderaannemer gaan een verzekering | § 4. De aanvrager of zijn onderaannemer gaan een verzekering |
burgerlijke aansprakelijkheid aan voor de nieuwe directe leiding op | burgerlijke aansprakelijkheid aan voor de nieuwe directe leiding op |
grond van de criteria die algemeen door de verzekeringsmaatschappijen | grond van de criteria die algemeen door de verzekeringsmaatschappijen |
toegepast worden. | toegepast worden. |
Art. 4.§ 1. De aanvrager rechtvaardigt de bouw van een directe |
Art. 4.§ 1. De aanvrager rechtvaardigt de bouw van een directe |
leiding of de regularisatie van een directe leiding via een | leiding of de regularisatie van een directe leiding via een |
gemotiveerde nota met vermelding van zijn toestand en de argumenten | gemotiveerde nota met vermelding van zijn toestand en de argumenten |
waarmee kan worden bewezen dat de directe leiding de in de paragrafen | waarmee kan worden bewezen dat de directe leiding de in de paragrafen |
2 en 3 bedoelde voorwaarden vervult. | 2 en 3 bedoelde voorwaarden vervult. |
§ 2. De aanvrager toont aan dat de directe leiding waarvoor hij een | § 2. De aanvrager toont aan dat de directe leiding waarvoor hij een |
vergunning aanvraagt : | vergunning aanvraagt : |
1° ofwel een leiding voor aardgas of voor een met aardgas compatibel | 1° ofwel een leiding voor aardgas of voor een met aardgas compatibel |
gas is, die een geïsoleerde productielocatie met een geïsoleerde | gas is, die een geïsoleerde productielocatie met een geïsoleerde |
afnemer verbindt; | afnemer verbindt; |
2° ofwel een leiding voor aardgas of voor een met aardgas compatibel | 2° ofwel een leiding voor aardgas of voor een met aardgas compatibel |
gas is, die een gasproducent of opslagbedrijf in staat stelt | gas is, die een gasproducent of opslagbedrijf in staat stelt |
rechtstreeks te leveren aan zijn eigen inrichtingen, | rechtstreeks te leveren aan zijn eigen inrichtingen, |
dochterondernemingen, gelieerde vennootschappen en afnemers. | dochterondernemingen, gelieerde vennootschappen en afnemers. |
§ 3. Naast de in paragraaf 2 bedoelde voorwaarde moet de aanvrager | § 3. Naast de in paragraaf 2 bedoelde voorwaarde moet de aanvrager |
aantonen dat de directe leiding aan één van de volgende hypothesen | aantonen dat de directe leiding aan één van de volgende hypothesen |
voldoet: | voldoet: |
1° ofwel de directe leiding bevindt zich integraal op eenzelfde site, | 1° ofwel de directe leiding bevindt zich integraal op eenzelfde site, |
bestaande uit één of meerdere aangrenzende terreinen, wanneer de | bestaande uit één of meerdere aangrenzende terreinen, wanneer de |
aanvrager houder is van zakelijke rechten op bedoelde site en de | aanvrager houder is van zakelijke rechten op bedoelde site en de |
leiding tijdens de werkelijke afschrijvingsduur van de productie-of | leiding tijdens de werkelijke afschrijvingsduur van de productie-of |
opslaginstallatie zoals goedgekeurd door de "CWaPE"; | opslaginstallatie zoals goedgekeurd door de "CWaPE"; |
2° ofwel de toegang tot het net is aan de aanvrager geweigerd of hij | 2° ofwel de toegang tot het net is aan de aanvrager geweigerd of hij |
beschikt niet over een aansluitingsaanbod op het openbaar net onder | beschikt niet over een aansluitingsaanbod op het openbaar net onder |
redelijke technische of economische voorwaarden; | redelijke technische of economische voorwaarden; |
3° ofwel de directe leiding is aangesloten op een toegelaten privaat | 3° ofwel de directe leiding is aangesloten op een toegelaten privaat |
net of gesloten professioneel net. | net of gesloten professioneel net. |
Een directe leiding wordt als technisch of economisch redelijk | Een directe leiding wordt als technisch of economisch redelijk |
beschouwd in de zin van het eerste lid, 2°, wanneer ze met één van de | beschouwd in de zin van het eerste lid, 2°, wanneer ze met één van de |
volgende hypothesen overeenstemt: | volgende hypothesen overeenstemt: |
1° de directe leiding is niet langer dan de helft van de lengte van de | 1° de directe leiding is niet langer dan de helft van de lengte van de |
kabel vereist om een geïsoleerde eindafnemer aan te sluiten op het | kabel vereist om een geïsoleerde eindafnemer aan te sluiten op het |
distributienet wanneer de lengte van bedoelde kabels minstens | distributienet wanneer de lengte van bedoelde kabels minstens |
vijfhonderd meter in totaal is en wanneer die leiding aangelegd is op | vijfhonderd meter in totaal is en wanneer die leiding aangelegd is op |
één of meerdere aangrenzende terreinen, waarop de aanvrager een | één of meerdere aangrenzende terreinen, waarop de aanvrager een |
zakelijk recht heeft, en die, in voorkomend geval, door het openbaar | zakelijk recht heeft, en die, in voorkomend geval, door het openbaar |
domein worden doorkruist; | domein worden doorkruist; |
2° de kosten van de directe leiding, bevestigd met een voor waar en | 2° de kosten van de directe leiding, bevestigd met een voor waar en |
oprecht verklaarde kostenraming, zijn minstens 50 % goedkoper dan de | oprecht verklaarde kostenraming, zijn minstens 50 % goedkoper dan de |
kosten van de aansluiting op het net die vermeld zijn in het aanbod | kosten van de aansluiting op het net die vermeld zijn in het aanbod |
van de netbeheerder, met inbegrip van, voor deze laatste en, in | van de netbeheerder, met inbegrip van, voor deze laatste en, in |
voorkomend geval, de bijdrage in de kosten van de uitbreiding van het | voorkomend geval, de bijdrage in de kosten van de uitbreiding van het |
net, vermeerderd met de extra kosten die worden gemaakt om injectie | net, vermeerderd met de extra kosten die worden gemaakt om injectie |
overeenkomstig de specificaties van het net mogelijk te maken, en de | overeenkomstig de specificaties van het net mogelijk te maken, en de |
leiding is aangelegd op een of meerdere aangrenzende terreinen, waarop | leiding is aangelegd op een of meerdere aangrenzende terreinen, waarop |
de aanvrager een zakelijk recht heeft, en die, in voorkomend geval, | de aanvrager een zakelijk recht heeft, en die, in voorkomend geval, |
door het openbaar domein worden doorkruist; | door het openbaar domein worden doorkruist; |
3° de directe leiding waarvoor de netbeheerder met een gemotiveerde | 3° de directe leiding waarvoor de netbeheerder met een gemotiveerde |
nota vaststelt dat de aansluiting op het net technisch gezien | nota vaststelt dat de aansluiting op het net technisch gezien |
onredelijk is. | onredelijk is. |
Met betrekking tot het tweede lid, 2°, wordt geen rekening gehouden | Met betrekking tot het tweede lid, 2°, wordt geen rekening gehouden |
met de subsidies en andere eventuele voordelen die in het aanbod van | met de subsidies en andere eventuele voordelen die in het aanbod van |
de netbeheerder vervat zijn, om bedoeld aanbod met de bruto kosten van | de netbeheerder vervat zijn, om bedoeld aanbod met de bruto kosten van |
de directe leiding te vergelijken. | de directe leiding te vergelijken. |
Wanneer de inrichting van een in het tweede lid bedoelde directe | Wanneer de inrichting van een in het tweede lid bedoelde directe |
leiding het doorkruisen van het openbaar domein vereist, beschikt de | leiding het doorkruisen van het openbaar domein vereist, beschikt de |
aanvrager over de door de betrokken bevoegde overheid afgegeven | aanvrager over de door de betrokken bevoegde overheid afgegeven |
vergunning voor het gebruik van het openbaar domein. In voorkomend | vergunning voor het gebruik van het openbaar domein. In voorkomend |
geval wordt die vergunning gevoegd bij de documenten bedoeld in | geval wordt die vergunning gevoegd bij de documenten bedoeld in |
artikel 3, § 2, van dit besluit. | artikel 3, § 2, van dit besluit. |
§ 4. Als directe leiding wordt niet beschouwd en vereist dus geen | § 4. Als directe leiding wordt niet beschouwd en vereist dus geen |
vergunning: | vergunning: |
1° de in geval van autoproductie vereiste leiding wanneer de producent | 1° de in geval van autoproductie vereiste leiding wanneer de producent |
houder is van zakelijke rechten op de hele site, bestaande uit | houder is van zakelijke rechten op de hele site, bestaande uit |
aangrenzende terreinen, waardoor bedoelde leiding heen gaat, met | aangrenzende terreinen, waardoor bedoelde leiding heen gaat, met |
inbegrip van de toestanden van derde investeerders of van verhuring | inbegrip van de toestanden van derde investeerders of van verhuring |
van de productie-installatie; | van de productie-installatie; |
2° de tijdelijk aansluiting van hoogstens 6 maanden. | 2° de tijdelijk aansluiting van hoogstens 6 maanden. |
§ 5. Wanneer de kwalificatie van directe leiding uit de splitsing van | § 5. Wanneer de kwalificatie van directe leiding uit de splitsing van |
de in paragraaf 4, 1°, bedoelde autoproductiesite voortvloeit of van | de in paragraaf 4, 1°, bedoelde autoproductiesite voortvloeit of van |
een verdeling van het eigendomsrecht op die site ten gunste van | een verdeling van het eigendomsrecht op die site ten gunste van |
verschillende natuurlijke of rechtspersonen, wordt een aanvraag om | verschillende natuurlijke of rechtspersonen, wordt een aanvraag om |
handhaving van de directe leiding door de eigenaar ervan of door de | handhaving van de directe leiding door de eigenaar ervan of door de |
houder van een zakelijk recht op die leiding aan de "CWaPE" | houder van een zakelijk recht op die leiding aan de "CWaPE" |
overgemaakt binnen een termijn van 3 maanden na de splitsing of de | overgemaakt binnen een termijn van 3 maanden na de splitsing of de |
verdeling van het eigendomsrecht. De aanvraag gaat vergezeld van een | verdeling van het eigendomsrecht. De aanvraag gaat vergezeld van een |
nota waarin wordt bewezen dat de splitsings- of | nota waarin wordt bewezen dat de splitsings- of |
verdelingsverrichtingen die de kwalificatie van de directe leiding als | verdelingsverrichtingen die de kwalificatie van de directe leiding als |
gevolg hebben gehad, gerechtvaardigd worden door economische of | gevolg hebben gehad, gerechtvaardigd worden door economische of |
strategische overwegingen die afzonderlijk zijn van de voordelen | strategische overwegingen die afzonderlijk zijn van de voordelen |
voortvloeiend uit de toepassing van paragraaf 4, 1°. | voortvloeiend uit de toepassing van paragraaf 4, 1°. |
HOOFDSTUK III. - Toekenningsprocedure | HOOFDSTUK III. - Toekenningsprocedure |
Art. 5.§ 1. De vergunningsaanvraag betreffende de bouw van een nieuwe |
Art. 5.§ 1. De vergunningsaanvraag betreffende de bouw van een nieuwe |
directe leiding of de regularisatie van een bestaande directe leiding | directe leiding of de regularisatie van een bestaande directe leiding |
wordt in één exemplaar bij aangetekend schrijven of tegen | wordt in één exemplaar bij aangetekend schrijven of tegen |
ontvangstbewijs bij de zetel van de "CWaPE" en, in voorkomend geval, | ontvangstbewijs bij de zetel van de "CWaPE" en, in voorkomend geval, |
per mail gezonden. | per mail gezonden. |
De aanvrager voegt bij de aanvraag alle documenten waaruit blijkt dat | De aanvrager voegt bij de aanvraag alle documenten waaruit blijkt dat |
hij voldoet aan de in hoofdstuk 2 bedoelde toekenningscriteria. | hij voldoet aan de in hoofdstuk 2 bedoelde toekenningscriteria. |
§ 2. Bij de indiening van de aanvraag stort de aanvrager op de | § 2. Bij de indiening van de aanvraag stort de aanvrager op de |
rekening van de "CWaPE" een bijdrage van 500 euro die jaarlijks | rekening van de "CWaPE" een bijdrage van 500 euro die jaarlijks |
geïndexeerd wordt op grond van het indexcijfer van de | geïndexeerd wordt op grond van het indexcijfer van de |
consumptieprijzen door ze te vermenigvuldigen met het indexcijfer van | consumptieprijzen door ze te vermenigvuldigen met het indexcijfer van |
de consumptieprijzen van de maand december van het kalenderjaar vóór | de consumptieprijzen van de maand december van het kalenderjaar vóór |
de datum van indiening van de aanvraag en door ze te delen door het | de datum van indiening van de aanvraag en door ze te delen door het |
indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand december 2018. | indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand december 2018. |
Art. 6.§ 1. De "CWaPE" gaat na of ze alle documenten die nodig zijn |
Art. 6.§ 1. De "CWaPE" gaat na of ze alle documenten die nodig zijn |
voor het onderzoek van de aanvraag bezit en stuurt een ontvangbewijs | voor het onderzoek van de aanvraag bezit en stuurt een ontvangbewijs |
aan de aanvrager. | aan de aanvrager. |
Indien de aanvraag ingevuld moet worden, informeert de "CWaPE" de | Indien de aanvraag ingevuld moet worden, informeert de "CWaPE" de |
aanvrager daarvan bij aangetekend schrijven binnen een termijn van | aanvrager daarvan bij aangetekend schrijven binnen een termijn van |
vijftien dagen na ontvangst van de aanvraag. Ze bepaalt de verlangde | vijftien dagen na ontvangst van de aanvraag. Ze bepaalt de verlangde |
aanvullende inlichtingen en stelt een termijn vast die zonder door de | aanvullende inlichtingen en stelt een termijn vast die zonder door de |
"CWaPE" behoorlijk gemotiveerde en aangenomen rechtvaardiging niet | "CWaPE" behoorlijk gemotiveerde en aangenomen rechtvaardiging niet |
éénentwintig dagen mag overschrijden op straffe van verval van | éénentwintig dagen mag overschrijden op straffe van verval van |
aanvraag; binnen die termijn wordt de aanvrager erom verzocht om zijn | aanvraag; binnen die termijn wordt de aanvrager erom verzocht om zijn |
aanvraag in te vullen. | aanvraag in te vullen. |
§ 2. Op basis van de in hoofdstuk 2 bedoelde criteria gaat de "CWaPE" | § 2. Op basis van de in hoofdstuk 2 bedoelde criteria gaat de "CWaPE" |
na of de aanvraag ontvankelijk is. | na of de aanvraag ontvankelijk is. |
Wanneer de "CWaPE" acht dat de aanvraag onontvankelijk is, informeert | Wanneer de "CWaPE" acht dat de aanvraag onontvankelijk is, informeert |
ze de aanvrager bij aangetekend schrijven binnen een termijn van | ze de aanvrager bij aangetekend schrijven binnen een termijn van |
dertig dagen na ontvangst van de aanvraag of van de overeenkomstig § 1 | dertig dagen na ontvangst van de aanvraag of van de overeenkomstig § 1 |
ingewonnen aanvullende informatie. Ze bepaalt de redenen waarvoor ze | ingewonnen aanvullende informatie. Ze bepaalt de redenen waarvoor ze |
van mening is dat aanvraag niet gerechtvaardigd wordt en stelt een | van mening is dat aanvraag niet gerechtvaardigd wordt en stelt een |
termijn van hoogstens 30 dagen vast op straffe van verval van de | termijn van hoogstens 30 dagen vast op straffe van verval van de |
aanvraag, waarin de aanvrager bij aangetekend schrijven zijn | aanvraag, waarin de aanvrager bij aangetekend schrijven zijn |
opmerkingen, rechtvaardigingen of elke andere aanvullende informatie | opmerkingen, rechtvaardigingen of elke andere aanvullende informatie |
kan verstrekken. De "CWaPE" hoort de aanvrager die erom verzoekt. | kan verstrekken. De "CWaPE" hoort de aanvrager die erom verzoekt. |
Art. 7.Wanneer de aanvraag ontvankelijk wordt verklaard, raadpleegt |
Art. 7.Wanneer de aanvraag ontvankelijk wordt verklaard, raadpleegt |
de "CWaPE", in het geval bedoeld in artikel 4, § 3, eerste lid, 2°, de | de "CWaPE", in het geval bedoeld in artikel 4, § 3, eerste lid, 2°, de |
netbeheerder die nagaat of er geen andere alternatieven zijn die | netbeheerder die nagaat of er geen andere alternatieven zijn die |
technisch en economisch redelijk zijn. De netbeheerder betekent zijn | technisch en economisch redelijk zijn. De netbeheerder betekent zijn |
advies binnen een termijn van dertig dagen na ontvangst van de | advies binnen een termijn van dertig dagen na ontvangst van de |
adviesaanvraag van de "CWaPE". | adviesaanvraag van de "CWaPE". |
De "CWaPE" betekent bij aangetekend schrijven haar beslissing tot | De "CWaPE" betekent bij aangetekend schrijven haar beslissing tot |
machtiging of weigering van de directe leiding aan de aanvrager binnen | machtiging of weigering van de directe leiding aan de aanvrager binnen |
een termijn van zestig dagen na ontvangst van de aanvraag of, in | een termijn van zestig dagen na ontvangst van de aanvraag of, in |
voorkomend geval, van de in artikel 6 bedoelde aanvullende informatie, | voorkomend geval, van de in artikel 6 bedoelde aanvullende informatie, |
opmerkingen en rechtvaardigingen. | opmerkingen en rechtvaardigingen. |
De "CWaPE" informeert het bestuur en de netbeheerder over haar | De "CWaPE" informeert het bestuur en de netbeheerder over haar |
beslissing. | beslissing. |
De vergunning wordt voor de duur van de exploitatie van de directe | De vergunning wordt voor de duur van de exploitatie van de directe |
leiding afgeleverd. | leiding afgeleverd. |
HOOFDSTUK IV. - Herziening, intrekking, ontmanteling | HOOFDSTUK IV. - Herziening, intrekking, ontmanteling |
Art. 8.§ 1. Elke wijziging van een door de "CWaPE" toegelaten directe |
Art. 8.§ 1. Elke wijziging van een door de "CWaPE" toegelaten directe |
leiding maakt het voorwerp uit van een aanvraag tot herziening van de | leiding maakt het voorwerp uit van een aanvraag tot herziening van de |
vergunning voor zover de wijziging wat volgt betreft : | vergunning voor zover de wijziging wat volgt betreft : |
1° een aanzienlijke verandering van het tracé; | 1° een aanzienlijke verandering van het tracé; |
2° een verhoging van de maximale bedrijfsdruk of van het nominaal | 2° een verhoging van de maximale bedrijfsdruk of van het nominaal |
debiet; | debiet; |
3° een aanzienlijke wijziging van de bovengrondse of ondergrondse | 3° een aanzienlijke wijziging van de bovengrondse of ondergrondse |
installatiewijze, dragers of van het aantal, van de aard of de | installatiewijze, dragers of van het aantal, van de aard of de |
doorsnede van de leidingen; | doorsnede van de leidingen; |
4° een in artikel 11 bedoelde toestand. | 4° een in artikel 11 bedoelde toestand. |
§ 2. De aanvraag betreffende de wijziging wordt overeenkomstig de | § 2. De aanvraag betreffende de wijziging wordt overeenkomstig de |
bepalingen van hoofdstuk 3, met uitzondering van artikel 5, § 2, | bepalingen van hoofdstuk 3, met uitzondering van artikel 5, § 2, |
ingediend en behandeld. | ingediend en behandeld. |
Wanneer de aanvraag tot herziening echter betrekking heeft op een in | Wanneer de aanvraag tot herziening echter betrekking heeft op een in |
artikel 11, eerste lid, 2°, bedoeld element, wordt de procedure voor | artikel 11, eerste lid, 2°, bedoeld element, wordt de procedure voor |
de raadpleging van de in artikel 7, eerste lid, bedoelde netbeheerder | de raadpleging van de in artikel 7, eerste lid, bedoelde netbeheerder |
vervangen door een eenvoudige kennisgeving door de "CWaPE" aan | vervangen door een eenvoudige kennisgeving door de "CWaPE" aan |
laatstgenoemde. | laatstgenoemde. |
Art. 9.§ 1. De aan de vergunning gebonden rechten vervallen bij |
Art. 9.§ 1. De aan de vergunning gebonden rechten vervallen bij |
intrekking van die hoedanigheid wegens: | intrekking van die hoedanigheid wegens: |
1° verval; | 1° verval; |
2° afstand van de houder. | 2° afstand van de houder. |
§ 2. Wanneer de "CWaPE" vaststelt dat de voorwaarden vermeld in de | § 2. Wanneer de "CWaPE" vaststelt dat de voorwaarden vermeld in de |
vergunning of de in hoofdstuk 5 bedoelde verplichtingen van de houder | vergunning of de in hoofdstuk 5 bedoelde verplichtingen van de houder |
niet vervuld worden, maant ze de houder van de vergunning bij | niet vervuld worden, maant ze de houder van de vergunning bij |
aangetekend schrijven aan om zich aan te passen aan die voorwaarden of | aangetekend schrijven aan om zich aan te passen aan die voorwaarden of |
verplichtingen en om haar een dossier met de bewijsstukken binnen | verplichtingen en om haar een dossier met de bewijsstukken binnen |
negentig dagen over te maken. | negentig dagen over te maken. |
Na ontvangst van dit dossier of, bij gebrek daaraan, na afloop van de | Na ontvangst van dit dossier of, bij gebrek daaraan, na afloop van de |
in het eerste lid bedoelde termijn beslist de "CWaPE" over de | in het eerste lid bedoelde termijn beslist de "CWaPE" over de |
eventuele intrekking van de vergunning of de aanpassing van de | eventuele intrekking van de vergunning of de aanpassing van de |
voorwaarden van de vergunning. | voorwaarden van de vergunning. |
§ 3. Elke aanvraag om afstand van de vergunning wordt aan de "CWaPE" | § 3. Elke aanvraag om afstand van de vergunning wordt aan de "CWaPE" |
gericht, die binnen zestig dagen na ontvangst van de aanvraag beslist. | gericht, die binnen zestig dagen na ontvangst van de aanvraag beslist. |
Haar aanvaarding wordt onderworpen aan de uitvoering van de in artikel | Haar aanvaarding wordt onderworpen aan de uitvoering van de in artikel |
12, 2°, vereiste maatregelen. | 12, 2°, vereiste maatregelen. |
§ 4. Elke vergunning die overeenkomstig dit besluit wordt verleend, | § 4. Elke vergunning die overeenkomstig dit besluit wordt verleend, |
vervalt van rechtswege indien de exploitatie van de directe leiding | vervalt van rechtswege indien de exploitatie van de directe leiding |
niet wordt uitgevoerd binnen een termijn van vijf jaar die begint te | niet wordt uitgevoerd binnen een termijn van vijf jaar die begint te |
lopen op de dag van de door de "CWaPE" verleende vergunning. | lopen op de dag van de door de "CWaPE" verleende vergunning. |
Art. 10.De "CWaPE" bepaalt de procedure, de termijn en de voorwaarden |
Art. 10.De "CWaPE" bepaalt de procedure, de termijn en de voorwaarden |
voor het opleggen van de ontmanteling van een directe leiding waarvan | voor het opleggen van de ontmanteling van een directe leiding waarvan |
ze de regularisatie heeft geweigerd, onverminderd de toepassing van | ze de regularisatie heeft geweigerd, onverminderd de toepassing van |
een administratieve boete. | een administratieve boete. |
HOOFDSTUK V. - Verplichtingen van de houder van een vergunning | HOOFDSTUK V. - Verplichtingen van de houder van een vergunning |
Art. 11.De houder van een vergunning informeert de "CWaPE" over : |
Art. 11.De houder van een vergunning informeert de "CWaPE" over : |
1° elke wijziging van de informatie die aanleiding heeft gegeven tot | 1° elke wijziging van de informatie die aanleiding heeft gegeven tot |
de vergunning van de directe leiding; | de vergunning van de directe leiding; |
2° elk project van overdracht van eigendom alsook de verhuring of de | 2° elk project van overdracht van eigendom alsook de verhuring of de |
leasing van de directe leiding; | leasing van de directe leiding; |
3° elke belangrijke wijziging van zijn technische capaciteiten. | 3° elke belangrijke wijziging van zijn technische capaciteiten. |
In het in het eerste lid, 1°, bedoelde geval richt de houder van een | In het in het eerste lid, 1°, bedoelde geval richt de houder van een |
vergunning de "CWaPE", in voorkomend geval, een afschrift van elke | vergunning de "CWaPE", in voorkomend geval, een afschrift van elke |
wijziging van de statuten alsook van het proces-verbaal van de | wijziging van de statuten alsook van het proces-verbaal van de |
buitengewone algemene vergadering die ze heeft besloten. | buitengewone algemene vergadering die ze heeft besloten. |
Art. 12.De houder van een vergunning : |
Art. 12.De houder van een vergunning : |
1° zorgt voor de exploitatie van de directe leiding overeenkomstig de | 1° zorgt voor de exploitatie van de directe leiding overeenkomstig de |
bepalingen die van toepassing zijn op het technisch reglement; | bepalingen die van toepassing zijn op het technisch reglement; |
2° treft alle maatregelen die nodig zijn voor de handhaving van de | 2° treft alle maatregelen die nodig zijn voor de handhaving van de |
zekerheid van de directe leiding bij haar bouw, tijdens haar | zekerheid van de directe leiding bij haar bouw, tijdens haar |
exploitatie en aan het einde van de exploitatie. | exploitatie en aan het einde van de exploitatie. |
HOOFDSTUK VI. - Overgangs- en slotbepalingen | HOOFDSTUK VI. - Overgangs- en slotbepalingen |
Art. 13.§ 1. De leidingen die vóór 11 februari 2003 en zonder |
Art. 13.§ 1. De leidingen die vóór 11 februari 2003 en zonder |
vergunning zijn gebouwd, worden als regelmatig beschouwd zonder geen | vergunning zijn gebouwd, worden als regelmatig beschouwd zonder geen |
andere formaliteit te moeten vervullen. | andere formaliteit te moeten vervullen. |
§ 2. De leidingen die zonder vergunning tussen 11 februari 2003 en 11 | § 2. De leidingen die zonder vergunning tussen 11 februari 2003 en 11 |
december 2004 zijn gebouwd, worden uiterlijk één jaar na de | december 2004 zijn gebouwd, worden uiterlijk één jaar na de |
inwerkingtreding van dit besluit aan de "CWaPE" kosteloos aangegeven | inwerkingtreding van dit besluit aan de "CWaPE" kosteloos aangegeven |
op straffe van administratieve boetes overeenkomstig de artikelen 47 | op straffe van administratieve boetes overeenkomstig de artikelen 47 |
tot 49 van het decreet van 19 december 2002; die aangifte heeft de | tot 49 van het decreet van 19 december 2002; die aangifte heeft de |
automatische regularisatie van de betrokken leiding als gevolg. | automatische regularisatie van de betrokken leiding als gevolg. |
§ 3. De directe leidingen die tussen 11 december 2004 en 12 juni 2015 | § 3. De directe leidingen die tussen 11 december 2004 en 12 juni 2015 |
het voorwerp hebben uitgemaakt van een positief advies van de "CWaPE", | het voorwerp hebben uitgemaakt van een positief advies van de "CWaPE", |
dat overeenkomstig artikel 29 van het toen geldende besluit aan de | dat overeenkomstig artikel 29 van het toen geldende besluit aan de |
Minister is toegezonden, worden als regelmatig aangemerkt. | Minister is toegezonden, worden als regelmatig aangemerkt. |
§ 4. De leidingen die zonder vergunning na 11 december 2004 zijn | § 4. De leidingen die zonder vergunning na 11 december 2004 zijn |
gebouwd, worden uiterlijk één jaar na de inwerkingtreding van dit | gebouwd, worden uiterlijk één jaar na de inwerkingtreding van dit |
besluit met het oog op een regularisatieprocedure aan de "CWaPE" | besluit met het oog op een regularisatieprocedure aan de "CWaPE" |
aangegeven en op straffe van administratieve boetes overeenkomstig de | aangegeven en op straffe van administratieve boetes overeenkomstig de |
artikelen 47 tot 49 van het decreet van 19 december 2002. De aangever | artikelen 47 tot 49 van het decreet van 19 december 2002. De aangever |
is de in artikel 5, § 2, bedoelde bijdrage verschuldigd. | is de in artikel 5, § 2, bedoelde bijdrage verschuldigd. |
Art. 14.De Minister van Energie is belast met de uitvoering van dit |
Art. 14.De Minister van Energie is belast met de uitvoering van dit |
besluit. | besluit. |
Namen, 18 juli 2019. | Namen, 18 juli 2019. |
Voor de Regering: | Voor de Regering: |
De Minister-President, | De Minister-President, |
W. BORSUS | W. BORSUS |
De Minister van Begroting, Financiën, Energie, Klimaat en Luchthavens, | De Minister van Begroting, Financiën, Energie, Klimaat en Luchthavens, |
J.-L. CRUCKE | J.-L. CRUCKE |