Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Waalse Regering van 17/07/1997
← Terug naar "Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de werking van de Waalse Regering "
Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de werking van de Waalse Regering Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de werking van de Waalse Regering
MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST
17 JULI 1997. Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de 17 JULI 1997. Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de
werking van de Waalse Regering werking van de Waalse Regering
De Waalse Regering, De Waalse Regering,
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der
instellingen, inzonderheid op artikel 68, eerste lid; instellingen, inzonderheid op artikel 68, eerste lid;
Gelet op het decreet I van 7 juli 1993 betreffende de overheveling van Gelet op het decreet I van 7 juli 1993 betreffende de overheveling van
sommige bevoegdheden van de Franse Gemeenschap naar het Waalse Gewest; sommige bevoegdheden van de Franse Gemeenschap naar het Waalse Gewest;
Gelet op het decreet II van 22 juli 1993 betreffende de overheveling Gelet op het decreet II van 22 juli 1993 betreffende de overheveling
van sommige bevoegdheden van de Franse Gemeenschap naar het Waalse van sommige bevoegdheden van de Franse Gemeenschap naar het Waalse
Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie; Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari
1973, inzonderheid op artikel 3, 1, gewijzigd bij de wet van 4 juli 1973, inzonderheid op artikel 3, 1, gewijzigd bij de wet van 4 juli
1989; 1989;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid; Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat de procedures inzake overheidsopdrachten aangepast Overwegende dat de procedures inzake overheidsopdrachten aangepast
moeten worden vóór 1 mei 1997, datum van inwerkingtreding van de wet moeten worden vóór 1 mei 1997, datum van inwerkingtreding van de wet
van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming
van werken, leveringen en diensten; van werken, leveringen en diensten;
Overwegende dat het eveneens geboden is een beschikking aan te nemen Overwegende dat het eveneens geboden is een beschikking aan te nemen
waarbij de voor het gezondheidsbeleid bevoegde Minister de waarborg waarbij de voor het gezondheidsbeleid bevoegde Minister de waarborg
van het Gewest kan toekennen voor leningen die door de psychiatrische van het Gewest kan toekennen voor leningen die door de psychiatrische
ziekenhuizen worden aangegaan; ziekenhuizen worden aangegaan;
Overwegende dat de werking van de Regering zo doeltreffend mogelijk Overwegende dat de werking van de Regering zo doeltreffend mogelijk
moet zijn en dat de bepalingen van dit besluit derhalve zo spoedig moet zijn en dat de bepalingen van dit besluit derhalve zo spoedig
mogelijk in werking moeten treden; mogelijk in werking moeten treden;
Op de voordracht van de Minister-President van de Waalse Regering, Op de voordracht van de Minister-President van de Waalse Regering,
belast met Economie, Buitenlandse Handel, K.M.O.'s, Toerisme en belast met Economie, Buitenlandse Handel, K.M.O.'s, Toerisme en
Patrimonium, Patrimonium,
Besluit Besluit

Art. 29.Onverminderd de delegaties die ze aan haar leden verleent,

Art. 29.Onverminderd de delegaties die ze aan haar leden verleent,

beraadslaagt de Waalse Regering collegiaal volgens de beraadslaagt de Waalse Regering collegiaal volgens de
consensusprocedure en bepaalt zij de politieke koers voor de materies consensusprocedure en bepaalt zij de politieke koers voor de materies
die tot de bevoegdheid van het Gewest behoren. die tot de bevoegdheid van het Gewest behoren.

Art. 30.1. De Waalse Regering beraadslaagt op geldige wijze over de

Art. 30.1. De Waalse Regering beraadslaagt op geldige wijze over de

agendapunten indien meer dan de helft van haar leden aanwezig zijn. agendapunten indien meer dan de helft van haar leden aanwezig zijn.
2. Behoudens in behoorlijk verantwoorde en door de Waalse Regering 2. Behoudens in behoorlijk verantwoorde en door de Waalse Regering
toegestane dringende gevallen, wordt geen rekening gehouden met: toegestane dringende gevallen, wordt geen rekening gehouden met:
de punten die niet op de agenda staan; de punten die niet op de agenda staan;
de punten waarvoor het advies van de Inspectie van Financiën niet de punten waarvoor het advies van de Inspectie van Financiën niet
bijgevoegd is; bijgevoegd is;
de punten waarvoor het akkoord van de Minister van Ambtenarenzaken, de punten waarvoor het akkoord van de Minister van Ambtenarenzaken,
vereist overeenkomstig artikel 9, 4, van dit besluit, niet bijgevoegd vereist overeenkomstig artikel 9, 4, van dit besluit, niet bijgevoegd
is. is.
3. Het lid wiens afwezigheid verantwoord is, kan vóór de vergadering 3. Het lid wiens afwezigheid verantwoord is, kan vóór de vergadering
de verdaging van een agendapunt vragen. de verdaging van een agendapunt vragen.

Art. 31.1. De Waalse Regering beraadslaagt over elk ontwerp van

Art. 31.1. De Waalse Regering beraadslaagt over elk ontwerp van

decreet en reglementair besluit, behoudens door haar verleende decreet en reglementair besluit, behoudens door haar verleende
delegatie. delegatie.
2. De Waalse Regering beraadslaagt over elk voorstel van decreet en 2. De Waalse Regering beraadslaagt over elk voorstel van decreet en
amendement(en) dat bij de Waalse Gewestraad wordt ingediend. amendement(en) dat bij de Waalse Gewestraad wordt ingediend.
3. Een Minister kan alles aanhalen wat tot een gedelegeerde 3. Een Minister kan alles aanhalen wat tot een gedelegeerde
bevoegdheid behoort. bevoegdheid behoort.

Art. 32.1. Om de drie maanden wordt een volledige begrotingstoestand

Art. 32.1. Om de drie maanden wordt een volledige begrotingstoestand

zowel van de vastleggingen en de ordonnanceringen als van de zowel van de vastleggingen en de ordonnanceringen als van de
ontvangsten en uitgaven aan ieder lid van de Waalse Regering ontvangsten en uitgaven aan ieder lid van de Waalse Regering
overgemaakt binnen een termijn van veertien dagen na afloop van de overgemaakt binnen een termijn van veertien dagen na afloop van de
betrokken periode. betrokken periode.
De toestand bevat een bijlage met het investeringsprogramma. De toestand bevat een bijlage met het investeringsprogramma.
2. Voor de materies die tot zijn bevoegdheden behoren, heeft iedere 2. Voor de materies die tot zijn bevoegdheden behoren, heeft iedere
Minister rechtstreeks toegang tot de boekhouding van de vastleggingen Minister rechtstreeks toegang tot de boekhouding van de vastleggingen
en ordonnanceringen. en ordonnanceringen.

Art. 33.De Minister van Begroting is, samen met de functioneel

Art. 33.De Minister van Begroting is, samen met de functioneel

bevoegde Minister, belast met het uitwerken en het indienen van het bevoegde Minister, belast met het uitwerken en het indienen van het
ontwerp van beraadslaging ingevolge de weigering van visum van het ontwerp van beraadslaging ingevolge de weigering van visum van het
Rekenhof. Rekenhof.

Art. 34.De Waalse Regering beraadslaagt over elk ontwerp of voorstel

Art. 34.De Waalse Regering beraadslaagt over elk ontwerp of voorstel

van oprichting, decentralisatie, deconcentratie of herstructurering van oprichting, decentralisatie, deconcentratie of herstructurering
van de openbare diensten, lichamen en instellingen belast met het van de openbare diensten, lichamen en instellingen belast met het
voeren van het gewestelijk beleid. voeren van het gewestelijk beleid.

Art. 35.Vooraleer de begrotingsontwerpen worden goedgekeurd,

Art. 35.Vooraleer de begrotingsontwerpen worden goedgekeurd,

beraadslaagt de Waalse Regering over de zakelijke beraadslaagt de Waalse Regering over de zakelijke
investeringsprogramma's die over één of meerdere jaren lopen. investeringsprogramma's die over één of meerdere jaren lopen.
De programma's vermelden met name het juiste bedrag van de De programma's vermelden met name het juiste bedrag van de
tegemoetkomingen en subsidies of de raming van de werken, leveringen tegemoetkomingen en subsidies of de raming van de werken, leveringen
en diensten, de bestemming ervan en, in voorkomend geval, de en diensten, de bestemming ervan en, in voorkomend geval, de
rechthebbenden. rechthebbenden.

Art. 36.Ieder ontwerp van omzendbrief of richtlijn met een algemene

Art. 36.Ieder ontwerp van omzendbrief of richtlijn met een algemene

draagwijdte wordt door de auteur ervan aan de andere Ministers draagwijdte wordt door de auteur ervan aan de andere Ministers
gezonden. gezonden.
Deze laatsten kunnen binnen acht dagen of op de eerste zitting van de Deze laatsten kunnen binnen acht dagen of op de eerste zitting van de
Waalse Regering na ontvangst van het ontwerp vragen dat hierover Waalse Regering na ontvangst van het ontwerp vragen dat hierover
beraadslaagd wordt. Bij gebrek aan een verzoek of evocatie wordt de beraadslaagd wordt. Bij gebrek aan een verzoek of evocatie wordt de
omzendbrief verspreid of bekendgemaakt. omzendbrief verspreid of bekendgemaakt.

Art. 37.1. Voor de toepassing van dit artikel wordt verstaan onder:

Art. 37.1. Voor de toepassing van dit artikel wordt verstaan onder:

dossiers A: de besluiten van organieke of reglementaire aard; dossiers A: de besluiten van organieke of reglementaire aard;
dossiers B: dossiers B:
1° het verlenen van delegaties aan ambtenaren; 1° het verlenen van delegaties aan ambtenaren;
2° de personeelsformaties; 2° de personeelsformaties;
3° het vacantverklaren van betrekkingen in niveau 1; 3° het vacantverklaren van betrekkingen in niveau 1;
4° de toekenning van hogere functies en de bevorderingen in niveau 1; 4° de toekenning van hogere functies en de bevorderingen in niveau 1;
5° de definitieve beslissingen i.v.m. adviezen gegeven door de 5° de definitieve beslissingen i.v.m. adviezen gegeven door de
commissies en de raden van beroep, alsook door de stagecommissies in commissies en de raden van beroep, alsook door de stagecommissies in
niveau 1; niveau 1;
6° de mutaties in het belang van de dienst vanaf de graden van rang 6° de mutaties in het belang van de dienst vanaf de graden van rang
A4; A4;
7° het uitwerken van de wervingsprogramma's; 7° het uitwerken van de wervingsprogramma's;
dossiers C: de andere administratieve beslissingen m.b.t. het dossiers C: de andere administratieve beslissingen m.b.t. het
personeel, behalve die waarvoor delegaties aan ambtenaren zijn personeel, behalve die waarvoor delegaties aan ambtenaren zijn
verleend. verleend.
2. De secretarissen-generaal en de leidende ambtenaren van de 2. De secretarissen-generaal en de leidende ambtenaren van de
instellingen van openbaar nut zenden elk dossier waarvan sprake in 1 instellingen van openbaar nut zenden elk dossier waarvan sprake in 1
tegelijkertijd aan de Minister van Ambtenarenzaken en aan de tegelijkertijd aan de Minister van Ambtenarenzaken en aan de
functioneel bevoegde Minister(s). functioneel bevoegde Minister(s).
De Minister die het dossier in ontvangst neemt, beschikt over een De Minister die het dossier in ontvangst neemt, beschikt over een
termijn van tien werkdagen om zijn advies mee te delen aan zijn termijn van tien werkdagen om zijn advies mee te delen aan zijn
collega('s) die bevoegd is/zijn om het dossier aan de Regering voor te collega('s) die bevoegd is/zijn om het dossier aan de Regering voor te
leggen of om te beslissen. Na verloop van die termijn wordt het advies leggen of om te beslissen. Na verloop van die termijn wordt het advies
geacht gunstig te zijn. geacht gunstig te zijn.
In geval van verschillende adviezen, wordt binnen tien werkdagen In geval van verschillende adviezen, wordt binnen tien werkdagen
overleg gepleegd bij de Minister van Ambtenarenzaken. overleg gepleegd bij de Minister van Ambtenarenzaken.
3. De dossiers A worden door de Minister van Ambtenarenzaken aan de 3. De dossiers A worden door de Minister van Ambtenarenzaken aan de
Regering voorgelegd. Regering voorgelegd.
De dossiers B betreffende de ministeries worden door de Minister van De dossiers B betreffende de ministeries worden door de Minister van
Ambtenarenzaken aan de Regering voorgelegd. Ambtenarenzaken aan de Regering voorgelegd.
De dossiers B betreffende de instellingen van openbaar nut worden door De dossiers B betreffende de instellingen van openbaar nut worden door
de functioneel bevoegde Minister aan de Regering voorgelegd. de functioneel bevoegde Minister aan de Regering voorgelegd.
4. Alleen de Regering is bevoegd voor de dossiers A en B. 4. Alleen de Regering is bevoegd voor de dossiers A en B.
De Minister van Ambtenarenzaken is bevoegd voor de dossiers C De Minister van Ambtenarenzaken is bevoegd voor de dossiers C
betreffende de ministeries. Een afschrift van de beslissing van de betreffende de ministeries. Een afschrift van de beslissing van de
Minister van Ambtenarenzaken wordt aan de functioneel bevoegde Minister van Ambtenarenzaken wordt aan de functioneel bevoegde
Minister gezonden. Minister gezonden.
De functioneel bevoegde Minister is bevoegd voor de dossiers C De functioneel bevoegde Minister is bevoegd voor de dossiers C
betreffende elk van de instellingen van openbaar nut. Een afschrift betreffende elk van de instellingen van openbaar nut. Een afschrift
van de beslissing van de functioneel bevoegde Minister wordt aan de van de beslissing van de functioneel bevoegde Minister wordt aan de
Minister van Ambtenarenzaken gezonden. Minister van Ambtenarenzaken gezonden.
5. De Minister van Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van de 5. De Minister van Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van de
door de Regering genomen beslissingen i.v.m. alle dossiers A en B door de Regering genomen beslissingen i.v.m. alle dossiers A en B
betreffende de ministeries. betreffende de ministeries.
De functioneel bevoegde Minister is belast met de uitvoering van de De functioneel bevoegde Minister is belast met de uitvoering van de
door de Regering genomen beslissingen i.v.m. de dossiers B betreffende door de Regering genomen beslissingen i.v.m. de dossiers B betreffende
elk van de instellingen van openbaar nut. elk van de instellingen van openbaar nut.

Art. 38.Wanneer het Gewest hetzij betrokken is bij het concipiëren of

Art. 38.Wanneer het Gewest hetzij betrokken is bij het concipiëren of

het uitwerken van een beleid, hetzij vertegenwoordigd is binnen de het uitwerken van een beleid, hetzij vertegenwoordigd is binnen de
lichamen of instellingen die ermee belast zijn, bepaalt de Waalse lichamen of instellingen die ermee belast zijn, bepaalt de Waalse
Regering de elementen van het gewestelijk beleid, wijst ze haar Regering de elementen van het gewestelijk beleid, wijst ze haar
vertegenwoordigers binnen deze lichamen of instellingen aan, geeft ze vertegenwoordigers binnen deze lichamen of instellingen aan, geeft ze
hen alle nuttige richtlijnen en neemt ze hun verslagen in ontvangst. hen alle nuttige richtlijnen en neemt ze hun verslagen in ontvangst.

Art. 39.1. Onverminderd de delegaties die zij aan haar leden

Art. 39.1. Onverminderd de delegaties die zij aan haar leden

verleent, is de Waalse Regering alleen bevoegd om, namens het Gewest, verleent, is de Waalse Regering alleen bevoegd om, namens het Gewest,
een advies uit te brengen voor de nationale, communautaire, Europese een advies uit te brengen voor de nationale, communautaire, Europese
of internationale overheden of instellingen, alsook om hen een verslag of internationale overheden of instellingen, alsook om hen een verslag
of een aanvraag toe te zenden. of een aanvraag toe te zenden.
2. De Waalse Regering beraadslaagt, op de voordracht van de Minister 2. De Waalse Regering beraadslaagt, op de voordracht van de Minister
van Internationale Betrekkingen, over de algemene voorwaarden van Internationale Betrekkingen, over de algemene voorwaarden
betreffende ontwerpen van samenwerkingsverdragen en -overeenkomsten betreffende ontwerpen van samenwerkingsverdragen en -overeenkomsten
met een internationale draagwijdte. met een internationale draagwijdte.
3. Vooraleer door de Waalse Regering te worden goedgekeurd, worden de 3. Vooraleer door de Waalse Regering te worden goedgekeurd, worden de
samenwerkingsverdragen en -overeenkomsten gezamenlijk voorbereid door samenwerkingsverdragen en -overeenkomsten gezamenlijk voorbereid door
de Minister van Internationale Betrekkingen en de functioneel bevoegde de Minister van Internationale Betrekkingen en de functioneel bevoegde
Minister. Minister.
De Waalse Regering bepaalt de datum waarop die verdragen en De Waalse Regering bepaalt de datum waarop die verdragen en
overeenkomsten in werking treden. overeenkomsten in werking treden.

Art. 40.Onverminderd de bepalingen waarvan sprake in de artikelen 7,

Art. 40.Onverminderd de bepalingen waarvan sprake in de artikelen 7,

13, 14, 15 en 16 zijn alle Ministers, ieder wat zijn bevoegdheden 13, 14, 15 en 16 zijn alle Ministers, ieder wat zijn bevoegdheden
betreft, gemachtigd voor: betreft, gemachtigd voor:
1° de beslissingen betreffende een maximumbedrag van twintig miljoen 1° de beslissingen betreffende een maximumbedrag van twintig miljoen
frank als de rechthebbende in de administratieve begroting vermeld frank als de rechthebbende in de administratieve begroting vermeld
staat; in het tegenovergestelde geval wordt dat bedrag tot tien staat; in het tegenovergestelde geval wordt dat bedrag tot tien
miljoen teruggebracht; miljoen teruggebracht;
2° zonder beperking van het bedrag, de beslissingen betreffende 2° zonder beperking van het bedrag, de beslissingen betreffende
uitgaven die, met vermelding van de rechthebbende(n), in een binnen de uitgaven die, met vermelding van de rechthebbende(n), in een binnen de
Waalse Regering beraadslaagd programma opgenomen zijn; Waalse Regering beraadslaagd programma opgenomen zijn;
3° de besluiten tot toekenning van subsidies, ongeacht het bedrag 3° de besluiten tot toekenning van subsidies, ongeacht het bedrag
ervan, in uitvoering van de in artikel 7 bedoelde programma's; ervan, in uitvoering van de in artikel 7 bedoelde programma's;
4° de toekenning van voordelen krachtens de wetgeving en de 4° de toekenning van voordelen krachtens de wetgeving en de
reglementering op de economische expansie, en de technologische reglementering op de economische expansie, en de technologische
hulpmiddelen voor elk dossier betreffende tegemoetkomingen waarvan het hulpmiddelen voor elk dossier betreffende tegemoetkomingen waarvan het
bedrag kleiner is dan honderdvijftig miljoen en waarvoor de Inspectie bedrag kleiner is dan honderdvijftig miljoen en waarvoor de Inspectie
van Financiën een gunstig advies heeft gegeven. De leden van de Waalse van Financiën een gunstig advies heeft gegeven. De leden van de Waalse
Regering zullen echter een driemaandelijks verslag ontvangen met de Regering zullen echter een driemaandelijks verslag ontvangen met de
lijst van de ondernemingen en het bedrag van de voordelen die zij lijst van de ondernemingen en het bedrag van de voordelen die zij
krachtens voormelde wetgeving genieten; krachtens voormelde wetgeving genieten;
5° de toekenning van de gewestelijke waarborg krachtens de wetgeving 5° de toekenning van de gewestelijke waarborg krachtens de wetgeving
en de reglementering op de economische expansie als het te waarborgen en de reglementering op de economische expansie als het te waarborgen
krediet op een maximumbedrag van honderd miljoen slaat, en de krediet op een maximumbedrag van honderd miljoen slaat, en de
technologische hulpmiddelen als zij betrekking hebben op een programma technologische hulpmiddelen als zij betrekking hebben op een programma
van maximum honderd miljoen; van maximum honderd miljoen;
6° de besluiten tot goedkeuring van plannen van aanleg en van 6° de besluiten tot goedkeuring van plannen van aanleg en van
reglementen inzake stedebouw uitgaande van de gemeenten; reglementen inzake stedebouw uitgaande van de gemeenten;
7° de aanvullende reglementeringen van de politie op het wegverkeer; 7° de aanvullende reglementeringen van de politie op het wegverkeer;
8° de tegemoetkomingen voor relaisgebouwen; 8° de tegemoetkomingen voor relaisgebouwen;
9° de erkenning van aannemers; 9° de erkenning van aannemers;
10° de gerechtelijke acties ondernomen, als eiser en als verweerder, 10° de gerechtelijke acties ondernomen, als eiser en als verweerder,
in naam van de Waalse Regering, het lot van de aan het Gewest in naam van de Waalse Regering, het lot van de aan het Gewest
betekende deurwaardersexploten; betekende deurwaardersexploten;
11° de afgifte van getuigschriften; 11° de afgifte van getuigschriften;
12° de contracten van minnelijke overdracht, de kwijtingen en andere 12° de contracten van minnelijke overdracht, de kwijtingen en andere
verrichtingen betreffende de aankoop of de afstand van onroerende verrichtingen betreffende de aankoop of de afstand van onroerende
goederen; goederen;
13° de beslissingen i.v.m. de toekenning van gelijkwaardige 13° de beslissingen i.v.m. de toekenning van gelijkwaardige
driemaandelijkse tranches aan de "Office régional de l'emploi" driemaandelijkse tranches aan de "Office régional de l'emploi"
(Gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling), het Instituut voor (Gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling), het Instituut voor
permanente vorming van de middenstand en de subregionale comités voor permanente vorming van de middenstand en de subregionale comités voor
arbeidsbemiddeling en vorming; arbeidsbemiddeling en vorming;
14° de benoeming binnen de subregionale comités voor 14° de benoeming binnen de subregionale comités voor
arbeidsbemiddeling en vorming van de leden die de werkgevers- en arbeidsbemiddeling en vorming van de leden die de werkgevers- en
werknemersorganisaties vertegenwoordigen; werknemersorganisaties vertegenwoordigen;
15° de benoeming van de leden van de commissies 15° de benoeming van de leden van de commissies
tewerkstelling-vorming-onderwijs; tewerkstelling-vorming-onderwijs;
16° de besluiten tot goedkeuring van de beheersplannen en de 16° de besluiten tot goedkeuring van de beheersplannen en de
beslissingen houdende goedkeuring van de begeleidingsovereenkomsten en beslissingen houdende goedkeuring van de begeleidingsovereenkomsten en
de leningen in uitvoering van de wetgeving en de reglementering de leningen in uitvoering van de wetgeving en de reglementering
betreffende het gebruik van de C.R.A.C.-rekening waarvan sprake in de betreffende het gebruik van de C.R.A.C.-rekening waarvan sprake in de
overeenkomst van 30 juli 1992, zoals gewijzigd, voor zover de overeenkomst van 30 juli 1992, zoals gewijzigd, voor zover de
financiële tegemoetkoming van het Gewest niet wordt gevraagd. financiële tegemoetkoming van het Gewest niet wordt gevraagd.
17° de goedkeuring van de driejarenprogramma's die bedoeld worden in 17° de goedkeuring van de driejarenprogramma's die bedoeld worden in
artikel 5 van het decreet van 1 december 1988 betreffende de subsidies artikel 5 van het decreet van 1 december 1988 betreffende de subsidies
toegekend door het Waalse Gewest voor bepaalde investeringen van toegekend door het Waalse Gewest voor bepaalde investeringen van
openbaar nut; openbaar nut;
18° de toekenning van de gewestelijke waarborg voor leningen die de 18° de toekenning van de gewestelijke waarborg voor leningen die de
psychiatrische ziekenhuizen "Le Chêne aux Haies" en "Les Marronniers" psychiatrische ziekenhuizen "Le Chêne aux Haies" en "Les Marronniers"
met de instemming van de Minister van Begroting binnen de grenzen van met de instemming van de Minister van Begroting binnen de grenzen van
hun investeringsbegroting aangaan om hun maatschappelijk doel te hun investeringsbegroting aangaan om hun maatschappelijk doel te
verwezenlijken; verwezenlijken;
19° de toekenning van de gewestelijke waarborg voor leningen die de 19° de toekenning van de gewestelijke waarborg voor leningen die de
ziekenhuizen en de medisch-sociale inrichtingen met de instemming van ziekenhuizen en de medisch-sociale inrichtingen met de instemming van
de Minister van Begroting aangaan binnen de grenzen van het bedrag de Minister van Begroting aangaan binnen de grenzen van het bedrag
waarvan sprake in het decreet houdende de algemene uitgavenbegroting waarvan sprake in het decreet houdende de algemene uitgavenbegroting
van het Waalse Gewest, overeenkomstig de door de Regering goedgekeurde van het Waalse Gewest, overeenkomstig de door de Regering goedgekeurde
raamovereenkomst betreffende die waarborg en overeenkomstig de raamovereenkomst betreffende die waarborg en overeenkomstig de
artikelen 50, 1, en 51 van de op 7 augustus 1987 gecoördineerde wet op artikelen 50, 1, en 51 van de op 7 augustus 1987 gecoördineerde wet op
de ziekenhuizen. de ziekenhuizen.

Art. 41.1. De instemming van de Waalse Regering wordt vereist voor de

Art. 41.1. De instemming van de Waalse Regering wordt vereist voor de

keuze van de wijze van gunning, met inbegrip van de aankondiging van keuze van de wijze van gunning, met inbegrip van de aankondiging van
opdracht, van de overheidsopdrachten die bedoeld worden in artikel 6, opdracht, van de overheidsopdrachten die bedoeld worden in artikel 6,
eerste lid, van de wet van 24 december 1993 betreffende de eerste lid, van de wet van 24 december 1993 betreffende de
overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten van werken, leveringen en overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten van werken, leveringen en
diensten, hierna de wet genoemd, en waarvan het geraamde bedrag hoger diensten, hierna de wet genoemd, en waarvan het geraamde bedrag hoger
is dan de hiernavermelde bedragen: is dan de hiernavermelde bedragen:
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
2. De instemming van de Waalse Regering wordt ook vereist voor de 2. De instemming van de Waalse Regering wordt ook vereist voor de
gunning van een opdracht waarvan het geraamde bedrag lager is dan het gunning van een opdracht waarvan het geraamde bedrag lager is dan het
overeenstemmend bedrag bedoeld in 1, terwijl het bedrag van de goed te overeenstemmend bedrag bedoeld in 1, terwijl het bedrag van de goed te
keuren offerte dat bedrag met meer dan vijftien procent overschrijdt. keuren offerte dat bedrag met meer dan vijftien procent overschrijdt.
3. De instemming van de Regering wordt vereist voor de gunning van 3. De instemming van de Regering wordt vereist voor de gunning van
concessies van openbare werken waarvan de excl. BTW geraamde bedragen concessies van openbare werken waarvan de excl. BTW geraamde bedragen
overeenstemmen met die bedoeld in 1. overeenstemmen met die bedoeld in 1.
4. De instemming van de Waalse Regering wordt vereist voor elk ontwerp 4. De instemming van de Waalse Regering wordt vereist voor elk ontwerp
van overeenkomst op grond waarvan het Waalse Gewest of een instelling van overeenkomst op grond waarvan het Waalse Gewest of een instelling
die onder het hiërarchische gezag van een Minister staat, die onder het hiërarchische gezag van een Minister staat,
verbintenissen i.v.m. overheidsopdrachten aangaat met inachtneming van verbintenissen i.v.m. overheidsopdrachten aangaat met inachtneming van
de in 1 bedoelde bedragen. de in 1 bedoelde bedragen.

Art. 42.In de gevallen bedoeld in de artikelen 17, 2, 1°, c, en 39,

Art. 42.In de gevallen bedoeld in de artikelen 17, 2, 1°, c, en 39,

2, 1°, c, van de wet van 24 december 1994 wordt de instemming van de 2, 1°, c, van de wet van 24 december 1994 wordt de instemming van de
Waalse Regering vervangen door de instemming van de Waalse Regering vervangen door de instemming van de
Minister-Voorzitter, voor zover ze niet verkregen kan worden wegens de Minister-Voorzitter, voor zover ze niet verkregen kan worden wegens de
dringende noodzakelijkheid. dringende noodzakelijkheid.
In dat geval moet de bevoegde Minister de Waalse Regering zo spoedig In dat geval moet de bevoegde Minister de Waalse Regering zo spoedig
mogelijk op de hoogte brengen. De ingeroepen dringende mogelijk op de hoogte brengen. De ingeroepen dringende
noodzakelijkheid moet gerechtvaardigd worden. noodzakelijkheid moet gerechtvaardigd worden.

Art. 43.In afwijking van artikel 13 wordt de instemming van de Waalse

Art. 43.In afwijking van artikel 13 wordt de instemming van de Waalse

Regering niet vereist: Regering niet vereist:
1° voor de gunning van overheidsopdrachten volgens de beperkte 1° voor de gunning van overheidsopdrachten volgens de beperkte
aanbesteding of de beperkte offerteaanvraag, wanneer deze procedure aanbesteding of de beperkte offerteaanvraag, wanneer deze procedure
voortvloeit uit een openbare aanbesteding of een algemene voortvloeit uit een openbare aanbesteding of een algemene
offerte-aanvraag waarvoor de Waalse Regering haar instemming heeft offerte-aanvraag waarvoor de Waalse Regering haar instemming heeft
gegeven maar waaraan geen gevolg kon worden gegeven wegens een gegeven maar waaraan geen gevolg kon worden gegeven wegens een
problematische interpretatie hetzij van de bepalingen van het bestek, problematische interpretatie hetzij van de bepalingen van het bestek,
hetzij van de ingediende offertes. hetzij van de ingediende offertes.
In het bestek mogen slechts de aanpassingen aangebracht worden die te In het bestek mogen slechts de aanpassingen aangebracht worden die te
wijten zijn aan voormelde interpretatieproblemen; wijten zijn aan voormelde interpretatieproblemen;
2° voor de gunning van overheidsopdrachten volgens de 2° voor de gunning van overheidsopdrachten volgens de
onderhandelingsprocedure in de gevallen bedoeld in de artikelen 17, 2, onderhandelingsprocedure in de gevallen bedoeld in de artikelen 17, 2,
1°, d en e, en 4°, en 39, 2, 1°, d en g, 3°, c en d, en 5°, van de wet 1°, d en e, en 4°, en 39, 2, 1°, d en g, 3°, c en d, en 5°, van de wet
van 24 december 1993; van 24 december 1993;
3° in het kader van de maatregelen van ambtswege, voor 3° in het kader van de maatregelen van ambtswege, voor
overheidsopdrachten die met één of meer derden gesloten moeten worden overheidsopdrachten die met één of meer derden gesloten moeten worden
voor rekening van een in gebreke gebleven aannemer. voor rekening van een in gebreke gebleven aannemer.

Art. 44.De beslissingen betreffende de gunning van de in de artikelen

Art. 44.De beslissingen betreffende de gunning van de in de artikelen

13 en 15 van dit besluit bedoelde overheidsopdrachten moeten in de 13 en 15 van dit besluit bedoelde overheidsopdrachten moeten in de
loop van de eerste maand na elk kalenderkwartaal, samen met het loop van de eerste maand na elk kalenderkwartaal, samen met het
aanbestedingsrapport, door de bevoegde Minister voor informatie aan de aanbestedingsrapport, door de bevoegde Minister voor informatie aan de
Waalse Regering worden meegedeeld. De in artikel 13, 1, bedoelde Waalse Regering worden meegedeeld. De in artikel 13, 1, bedoelde
bedragen moeten daarbij in acht genomen worden. bedragen moeten daarbij in acht genomen worden.

Art. 45.De beslissingen betreffende de keuze van de gunningswijze en

Art. 45.De beslissingen betreffende de keuze van de gunningswijze en

van de gunning van de in de artikelen 13 en 15 van dit besluit van de gunning van de in de artikelen 13 en 15 van dit besluit
bedoelde overheidsopdrachten moeten in de loop van de eerste maand na bedoelde overheidsopdrachten moeten in de loop van de eerste maand na
elk kalenderkwartaal, samen met het aanbestedingsrapport, door de elk kalenderkwartaal, samen met het aanbestedingsrapport, door de
bevoegde Minister voor informatie aan de Waalse Regering worden bevoegde Minister voor informatie aan de Waalse Regering worden
meegedeeld. De in artikel 13, 1, bedoelde bedragen moeten daarbij in meegedeeld. De in artikel 13, 1, bedoelde bedragen moeten daarbij in
acht genomen worden. acht genomen worden.
De aankondiging van opdracht, het rapport van de opdrachtanalyse en de De aankondiging van opdracht, het rapport van de opdrachtanalyse en de
gezamenlijke rapporten van de Regeringscommissarissen moeten eveneens gezamenlijke rapporten van de Regeringscommissarissen moeten eveneens
aan de Waalse Regering meegedeeld worden. aan de Waalse Regering meegedeeld worden.

Art. 46.Het bedrag van de overheidsopdrachten moet al naar gelang van

Art. 46.Het bedrag van de overheidsopdrachten moet al naar gelang van

het geval geraamd worden volgens de regels die bedoeld worden in de het geval geraamd worden volgens de regels die bedoeld worden in de
artikelen 2, 28 of 54 van het koninklijk besluit van 8 januari 1996 artikelen 2, 28 of 54 van het koninklijk besluit van 8 januari 1996
betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken,
leveringen en diensten en de concessies voor openbare werken, of in de leveringen en diensten en de concessies voor openbare werken, of in de
artikelen 2, 21 en 41 van het koninklijk besluit betreffende de artikelen 2, 21 en 41 van het koninklijk besluit betreffende de
overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten
in de sectoren water, energie, vervoer en telecommunicatie. in de sectoren water, energie, vervoer en telecommunicatie.
In geval van gunning van bijkomende werken, leveringen of diensten In geval van gunning van bijkomende werken, leveringen of diensten
volgens de onderhandelingsprocedure onder de voorwaarden bedoeld in de volgens de onderhandelingsprocedure onder de voorwaarden bedoeld in de
artikelen 17, 2, 2°, a, 3°, b, en 39, 2, 2°, a, 3°, b, 4°, b, en 6°, artikelen 17, 2, 2°, a, 3°, b, en 39, 2, 2°, a, 3°, b, 4°, b, en 6°,
van de wet van 24 december 1993, wordt het bedrag van de hoofdopdracht van de wet van 24 december 1993, wordt het bedrag van de hoofdopdracht
eveneens in aanmerking genomen. eveneens in aanmerking genomen.

Art. 47.Voor de materies die tot hun bevoegdheden behoren, hebben de

Art. 47.Voor de materies die tot hun bevoegdheden behoren, hebben de

Ministers machtiging om de wetten, decreten, besluiten, verordeningen Ministers machtiging om de wetten, decreten, besluiten, verordeningen
en omzendbrieven toe te passen, onverminderd de andere bepalingen van en omzendbrieven toe te passen, onverminderd de andere bepalingen van
dit besluit. dit besluit.
Voor de materies die tot de bevoegdheden van verschillende Ministers Voor de materies die tot de bevoegdheden van verschillende Ministers
behoren, wordt bij het uitwerken van de voorstellen overleg gepleegd behoren, wordt bij het uitwerken van de voorstellen overleg gepleegd
met het oog op hun gezamenlijke bijwerking en medeondertekenen de met het oog op hun gezamenlijke bijwerking en medeondertekenen de
betrokken Ministers de overeenkomst die er eventueel uit voortvloeit. betrokken Ministers de overeenkomst die er eventueel uit voortvloeit.

Art. 48.Voor de dossiers omtrent de doelstellingen 1, 2 en 5, b van

Art. 48.Voor de dossiers omtrent de doelstellingen 1, 2 en 5, b van

de structurele fondsen, is de Minister-President belast met de interne de structurele fondsen, is de Minister-President belast met de interne
coördinatie op gewestelijk niveau. De indiening van dezelfde dossiers coördinatie op gewestelijk niveau. De indiening van dezelfde dossiers
bij de Waalse Regering behoort tot de gezamenlijke bevoegdheid van de bij de Waalse Regering behoort tot de gezamenlijke bevoegdheid van de
Minister-President en de Minister van Internationale Betrekkingen. Minister-President en de Minister van Internationale Betrekkingen.
Alleen deze laatste is bevoegd voor hun overbrenging aan de Europese Alleen deze laatste is bevoegd voor hun overbrenging aan de Europese
instellingen. instellingen.
Het voorzitterschap van de verschillende comités wordt bekleed als Het voorzitterschap van de verschillende comités wordt bekleed als
volgt: volgt:
1. Toezichtcomité (CDS): 1. Toezichtcomité (CDS):
Voorzitter: de Minister van Internationale Betrekkingen Voorzitter: de Minister van Internationale Betrekkingen
2. Technische en financiële comités (CTF) en technische groepen 2. Technische en financiële comités (CTF) en technische groepen
* CTF - FEDER - Economie en attractiviteiten: * CTF - FEDER - Economie en attractiviteiten:
Voorzitter: de Minister van Internationale Betrekkingen Voorzitter: de Minister van Internationale Betrekkingen
Ondervoorzitter: de Minister van Economie Ondervoorzitter: de Minister van Economie
* CTF - F.S.E. - Menselijke hulpbronnen: * CTF - F.S.E. - Menselijke hulpbronnen:
Voorzitter: de Minister van Vorming Voorzitter: de Minister van Vorming
Ondervoorzitter: de Minister van Internationale Betrekkingen Ondervoorzitter: de Minister van Internationale Betrekkingen
* Technische groep Feoga: * Technische groep Feoga:
Voorzitter: Minister van Landbouw Voorzitter: Minister van Landbouw
Ondervoorzitter: Minister van Internationale Betrekkingen Ondervoorzitter: Minister van Internationale Betrekkingen
* Technische groep doelstellingen 3 en 4: * Technische groep doelstellingen 3 en 4:
Voorzitter: Minister van Tewerkstelling Voorzitter: Minister van Tewerkstelling
Ondervoorzitter: Minister van Internationale Betrekkingen. Ondervoorzitter: Minister van Internationale Betrekkingen.

Art. 49.Vooraleer een beslissing wordt genomen, plegen de Minister

Art. 49.Vooraleer een beslissing wordt genomen, plegen de Minister

tot wiens bevoegheden de Vestiging behoort, en de Minister van tot wiens bevoegheden de Vestiging behoort, en de Minister van
Ruimtelijke Ordening en Uitrusting overleg over de dossiers Ruimtelijke Ordening en Uitrusting overleg over de dossiers
betreffende de vestiging van de gewestelijke diensten en instellingen. betreffende de vestiging van de gewestelijke diensten en instellingen.

Art. 50.Vooraleer een beslissing wordt genomen, plegen de Minister

Art. 50.Vooraleer een beslissing wordt genomen, plegen de Minister

van Economie en de Minister van Leefmilieu en Natuurlijke Hulpbronnen van Economie en de Minister van Leefmilieu en Natuurlijke Hulpbronnen
overleg over de dossiers betreffende investeringen van meer dan overleg over de dossiers betreffende investeringen van meer dan
vijftig miljoen in de houtfilière. vijftig miljoen in de houtfilière.

Art. 51.Vooraleer een beslissing wordt genomen, vraagt de Minister

Art. 51.Vooraleer een beslissing wordt genomen, vraagt de Minister

van Uitrusting het advies van de Minister van Economie over elke van Uitrusting het advies van de Minister van Economie over elke
aanvraag om erkenning van aannemers. aanvraag om erkenning van aannemers.

Art. 52.Elke Minister bepaalt de onteigeningen die nodig zijn voor

Art. 52.Elke Minister bepaalt de onteigeningen die nodig zijn voor

het uitoefenen van zijn bevoegdheden. het uitoefenen van zijn bevoegdheden.

Art. 53.De Waalse Regering accrediteert de inspecteurs van Financiën

Art. 53.De Waalse Regering accrediteert de inspecteurs van Financiën

en stelt hen bij haar leden aan op de voordracht van de Minister van en stelt hen bij haar leden aan op de voordracht van de Minister van
Begroting. Begroting.

Art. 54.Het besluit van de Waalse Regering van 25 juli 1996 tot

Art. 54.Het besluit van de Waalse Regering van 25 juli 1996 tot

regeling van haar werking, gewijzigd bij het besluit van de Waalse regeling van haar werking, gewijzigd bij het besluit van de Waalse
Regering van 12 december 1996, wordt opgeheven. Regering van 12 december 1996, wordt opgeheven.

Art. 55.Dit besluit treedt in werking op de dag van zijn bekendmaking

Art. 55.Dit besluit treedt in werking op de dag van zijn bekendmaking

in het Belgisch Staatsblad. in het Belgisch Staatsblad.

Art. 56.De Ministers zijn, ieder wat hem betreft, belast met de

Art. 56.De Ministers zijn, ieder wat hem betreft, belast met de

uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Namen, 17 juli 1997. Namen, 17 juli 1997.
De Minister-President van de Waalse Regering, De Minister-President van de Waalse Regering,
belast met Economie, Buitenlandse Handel, K.M.O.'s, Toerisme en belast met Economie, Buitenlandse Handel, K.M.O.'s, Toerisme en
Patrimonium, Patrimonium,
R. COLLIGNON R. COLLIGNON
De Minister van Ruimtelijke Ordening, Uitrusting en Vervoer, De Minister van Ruimtelijke Ordening, Uitrusting en Vervoer,
M. LEBRUN M. LEBRUN
De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken, De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken,
B. ANSELME B. ANSELME
De Minister van Begroting en Financiën, Tewerkstelling en Vorming, De Minister van Begroting en Financiën, Tewerkstelling en Vorming,
J.-C. VAN CAUWENBERGHE J.-C. VAN CAUWENBERGHE
De Minister van Leefmilieu, Natuurlijke Hulpbronnen en Landbouw, De Minister van Leefmilieu, Natuurlijke Hulpbronnen en Landbouw,
G. LUTGEN G. LUTGEN
De Minister van Sociale Actie, Huisvesting en Gezondheid, De Minister van Sociale Actie, Huisvesting en Gezondheid,
W. TAMINIAUX W. TAMINIAUX
De Minister van Onderzoek, Technologische Ontwikkeling, Sport en De Minister van Onderzoek, Technologische Ontwikkeling, Sport en
Internationale Betrekkingen, Internationale Betrekkingen,
W. ANCION W. ANCION
^