Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Waalse Regering van 15/03/2007
← Terug naar "Besluit van de Waalse Regering tot herziening van het gewestplan Moeskroen-Komen en tot aanneming van het voorontwerp van herziening van het plan met het oog op de opneming : - van een natuurgebied en van landbouwgebieden op het grondgebied van Komen als planologische compensatie voor het ontwerp van herziening van het gewestplan Moeskroen-Komen met het oog op de opneming van een industriële bedrijfsruimte als uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte van Neerwaasten en een gemengde bedrijfsruimte met als plaatsnaam "Les Quatre Rois" te Komen (Waasten en Neerwaasten), - van een industriële bedrijfsruimte als uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte "Ploegsteert" genaamd "
Besluit van de Waalse Regering tot herziening van het gewestplan Moeskroen-Komen en tot aanneming van het voorontwerp van herziening van het plan met het oog op de opneming : - van een natuurgebied en van landbouwgebieden op het grondgebied van Komen als planologische compensatie voor het ontwerp van herziening van het gewestplan Moeskroen-Komen met het oog op de opneming van een industriële bedrijfsruimte als uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte van Neerwaasten en een gemengde bedrijfsruimte met als plaatsnaam "Les Quatre Rois" te Komen (Waasten en Neerwaasten), - van een industriële bedrijfsruimte als uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte "Ploegsteert" genaamd Besluit van de Waalse Regering tot herziening van het gewestplan Moeskroen-Komen en tot aanneming van het voorontwerp van herziening van het plan met het oog op de opneming : - van een natuurgebied en van landbouwgebieden op het grondgebied van Komen als planologische compensatie voor het ontwerp van herziening van het gewestplan Moeskroen-Komen met het oog op de opneming van een industriële bedrijfsruimte als uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte van Neerwaasten en een gemengde bedrijfsruimte met als plaatsnaam "Les Quatre Rois" te Komen (Waasten en Neerwaasten), - van een industriële bedrijfsruimte als uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte "Ploegsteert" genaamd
MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST
15 MAART 2007. - Besluit van de Waalse Regering tot herziening van het 15 MAART 2007. - Besluit van de Waalse Regering tot herziening van het
gewestplan Moeskroen-Komen (blad 36/2N) en tot aanneming van het gewestplan Moeskroen-Komen (blad 36/2N) en tot aanneming van het
voorontwerp van herziening van het plan met het oog op de opneming : - voorontwerp van herziening van het plan met het oog op de opneming : -
van een natuurgebied en van landbouwgebieden op het grondgebied van van een natuurgebied en van landbouwgebieden op het grondgebied van
Komen als planologische compensatie voor het ontwerp van herziening Komen als planologische compensatie voor het ontwerp van herziening
van het gewestplan Moeskroen-Komen met het oog op de opneming van een van het gewestplan Moeskroen-Komen met het oog op de opneming van een
industriële bedrijfsruimte als uitbreiding van de industriële industriële bedrijfsruimte als uitbreiding van de industriële
bedrijfsruimte van Neerwaasten en een gemengde bedrijfsruimte met als bedrijfsruimte van Neerwaasten en een gemengde bedrijfsruimte met als
plaatsnaam "Les Quatre Rois" te Komen (Waasten en Neerwaasten), - van plaatsnaam "Les Quatre Rois" te Komen (Waasten en Neerwaasten), - van
een industriële bedrijfsruimte als uitbreiding van de industriële een industriële bedrijfsruimte als uitbreiding van de industriële
bedrijfsruimte "Ploegsteert" genaamd bedrijfsruimte "Ploegsteert" genaamd
De Waalse Regering, De Waalse Regering,
Gelet op het Waalse wetboek van ruimtelijke ordening, stedenbouw en Gelet op het Waalse wetboek van ruimtelijke ordening, stedenbouw en
patrimonium, inzonderheid op de artikelen 22, 23, 25, 30, 32, 35, 38, patrimonium, inzonderheid op de artikelen 22, 23, 25, 30, 32, 35, 38,
42 tot 46; 42 tot 46;
Gelet op het gewestelijk ruimtelijk ontwikkelingsplan, aangenomen door Gelet op het gewestelijk ruimtelijk ontwikkelingsplan, aangenomen door
de Waalse Regering op 27 mei 1999; de Waalse Regering op 27 mei 1999;
Gelet op het koninklijk besluit van 17 januari 1979 tot oprichting van Gelet op het koninklijk besluit van 17 januari 1979 tot oprichting van
het gewestplan Moeskroen-Komen, inzonderheid gewijzigd bij het besluit het gewestplan Moeskroen-Komen, inzonderheid gewijzigd bij het besluit
van de Waalse Gewestexecutieve van 29 juli 1993 betreffende opneming van de Waalse Gewestexecutieve van 29 juli 1993 betreffende opneming
van ambachtsgebieden en van het tracé van de RN511; van ambachtsgebieden en van het tracé van de RN511;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 22 april 2004 tot Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 22 april 2004 tot
voorlopige aanneming van de gedeeltelijke herziening van het voorlopige aanneming van de gedeeltelijke herziening van het
gewestplan Moeskroen-Komen met het oog op de opneming van de gewestplan Moeskroen-Komen met het oog op de opneming van de
industriële bedrijfsruimten als uitbreiding van de industriële industriële bedrijfsruimten als uitbreiding van de industriële
bedrijfsruimte genaamd "Neerwaasten" en van een gemengde bedrijfsruimte genaamd "Neerwaasten" en van een gemengde
bedrijfsruimte op de plaats genaamd "Les Quatre Rois", te Komen bedrijfsruimte op de plaats genaamd "Les Quatre Rois", te Komen
(Waasten en Neerwaasten); (Waasten en Neerwaasten);
Overwegende dat het voorlopig goedgekeurde project de uitbreiding Overwegende dat het voorlopig goedgekeurde project de uitbreiding
beoogt van de bedrijfsruimte te Neerwaasten met + 24 hectare, en de beoogt van de bedrijfsruimte te Neerwaasten met + 24 hectare, en de
oprichting van een bedrijfsruimte op de plaats genaamd "Les Quatre oprichting van een bedrijfsruimte op de plaats genaamd "Les Quatre
Rois", + 48 hectare groot; Rois", + 48 hectare groot;
Gelet op de overgangs- en slotbepalingen van het Waals Wetboek van Gelet op de overgangs- en slotbepalingen van het Waals Wetboek van
Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium, zoals bepaald in Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium, zoals bepaald in
artikel 101 van het zogenaamde economische heroplevings- en artikel 101 van het zogenaamde economische heroplevings- en
administratieve vereenvoudigingsdecreet van 3 februari 2005 tot administratieve vereenvoudigingsdecreet van 3 februari 2005 tot
wijziging van voormeld Wetboek, waarin het volgende te lezen staat : wijziging van voormeld Wetboek, waarin het volgende te lezen staat :
« De herziening van een gewestplan dat voorlopig door de regering na « De herziening van een gewestplan dat voorlopig door de regering na
advies van de gewestelijke commissie is vastgelegd voor de advies van de gewestelijke commissie is vastgelegd voor de
inwerkingtreding van dit decreet, wordt voortgezet volgens de vóór die inwerkingtreding van dit decreet, wordt voortgezet volgens de vóór die
datum vigerende procedure. datum vigerende procedure.
De bepalingen van artikel 46, § 1, zoals gewijzigd bij dit decreet, De bepalingen van artikel 46, § 1, zoals gewijzigd bij dit decreet,
gelden op de datum van inwerkingtreding van dit decreet. »; gelden op de datum van inwerkingtreding van dit decreet. »;
Overwegende dat het herzieningsontwerp van het gewestplan voorlopig is Overwegende dat het herzieningsontwerp van het gewestplan voorlopig is
aangenomen op 22 april 2004, namelijk vóór de datum van aangenomen op 22 april 2004, namelijk vóór de datum van
inwerkingtreding van het economisch herstel- en administratieve inwerkingtreding van het economisch herstel- en administratieve
vereenvoudigingsdecreet van 3 februari 2005, namelijk op 11 maart vereenvoudigingsdecreet van 3 februari 2005, namelijk op 11 maart
2005; dat de vóór 11 maart 2005 vigerende procedure bijgevolg 2005; dat de vóór 11 maart 2005 vigerende procedure bijgevolg
voortgezet kan worden voor zover de opneming van beide bedrijfsruimten voortgezet kan worden voor zover de opneming van beide bedrijfsruimten
gecompenseerd wordt overeenkomstig artikel 46, § 1, lid 2, 3°, van het gecompenseerd wordt overeenkomstig artikel 46, § 1, lid 2, 3°, van het
Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium, Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium,
zoals gewijzigd bij het decreet van 3 februari 2005; zoals gewijzigd bij het decreet van 3 februari 2005;
Overwegende dat de bepalingen van artikel 46, § 1, lid 2, 3°, van Overwegende dat de bepalingen van artikel 46, § 1, lid 2, 3°, van
voornoemd Wetboek inhouden dat de opneming van 72 hectare industriële voornoemd Wetboek inhouden dat de opneming van 72 hectare industriële
en gemengde bedrijfsruimte, voorlopig bepaald op 22 april 2004 en gemengde bedrijfsruimte, voorlopig bepaald op 22 april 2004
gecompenseerd wordt door de gelijkwaardige wijziging van gecompenseerd wordt door de gelijkwaardige wijziging van
bebouwingsgebieden in niet-bebouwingsgebieden of door elke bebouwingsgebieden in niet-bebouwingsgebieden of door elke
alternatieve compensatie bepaald door de Regering; alternatieve compensatie bepaald door de Regering;
Overwegende dat op voorstel van de gemeente Komen en in Overwegende dat op voorstel van de gemeente Komen en in
overeenstemming met "Les Briqueteries de Ploegsteert" voorgesteld overeenstemming met "Les Briqueteries de Ploegsteert" voorgesteld
wordt om als planologische compensatie de overgang in overweging te wordt om als planologische compensatie de overgang in overweging te
nemen van ongeveer 84 hectare van het ontginningsgebied, gelegen nemen van ongeveer 84 hectare van het ontginningsgebied, gelegen
benoorden de steenbakkerij, waarvan een deel opgenomen is in het benoorden de steenbakkerij, waarvan een deel opgenomen is in het
natuur- en vogelreservaat van Ploegsteert, naar hoofdzakelijk natuur- en vogelreservaat van Ploegsteert, naar hoofdzakelijk
natuurgebied en naar landbouwgebied voor het overige op het natuurgebied en naar landbouwgebied voor het overige op het
grondgebied van de gemeente Komen; grondgebied van de gemeente Komen;
Overwegende dat de gronden die men overweegt te herbestemmen als Overwegende dat de gronden die men overweegt te herbestemmen als
natuurgebied biologisch zeer waardevol zijn; dat een deel ervan bij natuurgebied biologisch zeer waardevol zijn; dat een deel ervan bij
ministerieel besluit van 2 maart 1994 om ornithologische redenen, ministerieel besluit van 2 maart 1994 om ornithologische redenen,
wegens hun botanische en hydrobiologische waarde en om algemene wegens hun botanische en hydrobiologische waarde en om algemene
redenen van ecologische aard beschermd zijn als biologisch waardevol redenen van ecologische aard beschermd zijn als biologisch waardevol
vochtig gebied; dat het merendeel van de gronden overigens opgenomen vochtig gebied; dat het merendeel van de gronden overigens opgenomen
is als Natura 2000-site BE 32001, "Vallée de la Lys" genaamd; is als Natura 2000-site BE 32001, "Vallée de la Lys" genaamd;
Overwegende dat de restomtrek bestemd wordt als landbouwgebied, wat Overwegende dat de restomtrek bestemd wordt als landbouwgebied, wat
overeenstemt met de feitelijk bestaande toestand; overeenstemt met de feitelijk bestaande toestand;
Overwegende dat "Les Briqueteries de Ploegsteert SA" en "Ceratec SA" Overwegende dat "Les Briqueteries de Ploegsteert SA" en "Ceratec SA"
in het kader van bedoelde planologische compensatie een aanvraag in het kader van bedoelde planologische compensatie een aanvraag
ingediend hebben tot herziening van het gewestplan Moeskroen-Komen ingediend hebben tot herziening van het gewestplan Moeskroen-Komen
strekkende tot de opneming als industriële bedrijfsruimte van 6,2 strekkende tot de opneming als industriële bedrijfsruimte van 6,2
hectare gronden die heden opgenomen zijn als natuurgebied; dat de hectare gronden die heden opgenomen zijn als natuurgebied; dat de
betrokken omtrek gelegen is benoorden de huidige productieplaats van betrokken omtrek gelegen is benoorden de huidige productieplaats van
de steenbakkerij van Ploegsteert en bezuiden het natuurreservaat van de steenbakkerij van Ploegsteert en bezuiden het natuurreservaat van
Ploegsteert; dat de projecten voor de uitbreiding van de gebouwen Ploegsteert; dat de projecten voor de uitbreiding van de gebouwen
geraamd worden op één hectare, waarbij het saldo (5,2 ha) onder andere geraamd worden op één hectare, waarbij het saldo (5,2 ha) onder andere
bestemd worden voor de opslag en de binnenwegen en mogelijke latere bestemd worden voor de opslag en de binnenwegen en mogelijke latere
uitbreidingen; uitbreidingen;
Overwegende dat de aanvraag verantwoord is door de groei van de op de Overwegende dat de aanvraag verantwoord is door de groei van de op de
site gevestigde ondernemingen en door de vraag naar bijkomende ruimte site gevestigde ondernemingen en door de vraag naar bijkomende ruimte
voor de uitbreiding van hun activiteiten en de seizoensgebonden opslag voor de uitbreiding van hun activiteiten en de seizoensgebonden opslag
van hun productie; van hun productie;
Overwegende dat die uitbreiding ten dienste moet staan van de Overwegende dat die uitbreiding ten dienste moet staan van de
constante stroom aan grondstoffen en aan halfafgewerkte producten om constante stroom aan grondstoffen en aan halfafgewerkte producten om
het onnodig verslepen van de producten te voorkomen; het onnodig verslepen van de producten te voorkomen;
Overwegende dat de omvang van de industriële bedrijfsruimte en de Overwegende dat de omvang van de industriële bedrijfsruimte en de
afbakening ten noorden verantwoord wordt door het bestaan van een afbakening ten noorden verantwoord wordt door het bestaan van een
transportband en door de wens om hem deel van het geheel te laten transportband en door de wens om hem deel van het geheel te laten
uitmaken zodat enerzijds eventuele inrichtingen mogelijk worden en uitmaken zodat enerzijds eventuele inrichtingen mogelijk worden en
anderzijds de planologische samenhang behouden blijft; anderzijds de planologische samenhang behouden blijft;
Overwegende dat de verplaatsing van de gehele productie-installatie Overwegende dat de verplaatsing van de gehele productie-installatie
wegens de grootte ervan niet te overwegen is om financiële en wegens de grootte ervan niet te overwegen is om financiële en
technische redenen; technische redenen;
Overwegende dat de betrokken gronden ondanks de opneming ervan als Overwegende dat de betrokken gronden ondanks de opneming ervan als
natuurgebied op het gewestplan niet in het in het noorden gelegen natuurgebied op het gewestplan niet in het in het noorden gelegen
natuur- en vogelreservaat van Ploegsteert opgenomen zijn; dat de natuur- en vogelreservaat van Ploegsteert opgenomen zijn; dat de
vijver die gelegen is in de omtrek van de overwogen uitbreiding en vijver die gelegen is in de omtrek van de overwogen uitbreiding en
deel uitmaakt van een biologisch zeer waardevolle site, naarmate de deel uitmaakt van een biologisch zeer waardevolle site, naarmate de
bedrijvigheid vordert, ten oosten van het overwogen gebied verplaatst bedrijvigheid vordert, ten oosten van het overwogen gebied verplaatst
is; is;
Overwegende dat de Afdeling Natuur en Bossen van het Overwegende dat de Afdeling Natuur en Bossen van het
Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu in haar Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu in haar
advies van 24 juli 2006 bevestigt dat de betrokken gronden biologisch advies van 24 juli 2006 bevestigt dat de betrokken gronden biologisch
niet uiterst waardevol zijn; niet uiterst waardevol zijn;
Gelet op artikel 42 van het Wetboek, waarin bepaald wordt dat de Gelet op artikel 42 van het Wetboek, waarin bepaald wordt dat de
Regering verplicht is een effectenonderzoek te laten uitvoeren waarvan Regering verplicht is een effectenonderzoek te laten uitvoeren waarvan
zij de omvang en de nauwkeurigheidsgraad bepaalt; zij de omvang en de nauwkeurigheidsgraad bepaalt;
Overwegende dat de beoordeling van de effecten met betrekking tot de Overwegende dat de beoordeling van de effecten met betrekking tot de
voorgestelde planologische compensatie, namelijk de opneming van het voorgestelde planologische compensatie, namelijk de opneming van het
natuur- en het landbouwgebied, verplicht is krachtens artikel 46, § 2, natuur- en het landbouwgebied, verplicht is krachtens artikel 46, § 2,
lid 2, van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en lid 2, van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en
Patrimonium, wegens het feit dat ze gelegen zijn in of in de nabijheid Patrimonium, wegens het feit dat ze gelegen zijn in of in de nabijheid
van een Natura 2000-omtrek; van een Natura 2000-omtrek;
Overwegende dat de ontwerp-inhoud van het effectenonderzoek als Overwegende dat de ontwerp-inhoud van het effectenonderzoek als
bijlage bij dit besluit een document vormt waarvan de bijlage bij dit besluit een document vormt waarvan de
nauwkeurigheidgraad de bepalingen van artikel 42, lid 2, van het nauwkeurigheidgraad de bepalingen van artikel 42, lid 2, van het
Wetboek in acht neemt; Wetboek in acht neemt;
Overwegende dat het onderzoek naar de menselijke en de Overwegende dat het onderzoek naar de menselijke en de
leefmilieukenmerken, wat betreft de nauwkeurigheidsgraad van het leefmilieukenmerken, wat betreft de nauwkeurigheidsgraad van het
effectenonderzoek, beoordeeld moet worden op schaal van het effectenonderzoek, beoordeeld moet worden op schaal van het
grondgebied waarop de kwetsbare en milieudrukfactoren onderzocht grondgebied waarop de kwetsbare en milieudrukfactoren onderzocht
worden; worden;
Overwegende dat de auteurs van het ontwerp-effectenonderzoek enkel de Overwegende dat de auteurs van het ontwerp-effectenonderzoek enkel de
wijzigingsfactoren van de omgeving en de in het wijzigingsfactoren van de omgeving en de in het
ontwerp-effectenonderzoek opgenomen bestanddelen die de feitelijke en ontwerp-effectenonderzoek opgenomen bestanddelen die de feitelijke en
de rechtstoestand uitmaken, in overweging nemen die relevant blijken de rechtstoestand uitmaken, in overweging nemen die relevant blijken
te zijn voor de analyse; te zijn voor de analyse;
Overwegende dat het effectenonderzoek voor het plan een zo groot Overwegende dat het effectenonderzoek voor het plan een zo groot
mogelijk aantal gegevens vermeldt die vereist worden voor de mogelijk aantal gegevens vermeldt die vereist worden voor de
effectenbeoordeling betreffende de vergunningsaanvragen die er effectenbeoordeling betreffende de vergunningsaanvragen die er
eventueel aan onderworpen zouden zijn; eventueel aan onderworpen zouden zijn;
Overwegende dat er, wat betreft het volume van het effectenonderzoek, Overwegende dat er, wat betreft het volume van het effectenonderzoek,
gelet op de bestaande feitelijke en rechtstoestand en rekening houdend gelet op de bestaande feitelijke en rechtstoestand en rekening houdend
met de zware technische en economische last die een verplaatsing van met de zware technische en economische last die een verplaatsing van
de activiteiten op de site van Ploegsteert inhoudt, geen aanleiding is de activiteiten op de site van Ploegsteert inhoudt, geen aanleiding is
om de alternatieve lokaliseringen voor de industriële bedrijfsruimte om de alternatieve lokaliseringen voor de industriële bedrijfsruimte
te bestuderen; dat het effectenonderzoek desondanks een gedetailleerde te bestuderen; dat het effectenonderzoek desondanks een gedetailleerde
analyse zal bevatten om de afbakening van de voorgestelde zonering en analyse zal bevatten om de afbakening van de voorgestelde zonering en
de uitvoering van het voorontwerp verder te verfijnen; de uitvoering van het voorontwerp verder te verfijnen;
Overwegende dat de Regering, overeenkomstig de bepalingen van Overwegende dat de Regering, overeenkomstig de bepalingen van
bovenvermeld artikel 42, de inhoud van dat onderzoek heeft bepaald op bovenvermeld artikel 42, de inhoud van dat onderzoek heeft bepaald op
advies van de "Commission régionale d'Aménagement du Territoire" advies van de "Commission régionale d'Aménagement du Territoire"
(Gewestelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening) en de "Conseil (Gewestelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening) en de "Conseil
wallon de l'environnement" (Waalse Raad voor het Leefmilieu); wallon de l'environnement" (Waalse Raad voor het Leefmilieu);
Overwegende dat met betrekking tot de situering van het ontwerp in de Overwegende dat met betrekking tot de situering van het ontwerp in de
Natura 2000-omtrek BE 32001, "Vallée de la Lys" genaamd, nodig is het Natura 2000-omtrek BE 32001, "Vallée de la Lys" genaamd, nodig is het
advies in te winnen van de Afdeling Natuur en Bossen van het advies in te winnen van de Afdeling Natuur en Bossen van het
Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu vóór de Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu vóór de
inhoud van het effectenonderzoek bepaald wordt; inhoud van het effectenonderzoek bepaald wordt;
Op de voordracht van de Minister van Huisvesting, Vervoer en Op de voordracht van de Minister van Huisvesting, Vervoer en
Ruimtelijke Ontwikkeling, Ruimtelijke Ontwikkeling,
Besluit : Besluit :

Artikel 1.Het gewestplan Moeskroen-Komen (blad 36/2) wordt aan een

Artikel 1.Het gewestplan Moeskroen-Komen (blad 36/2) wordt aan een

herziening onderworpen. herziening onderworpen.

Art. 2.Het voorontwerp van herziening van het gewestplan

Art. 2.Het voorontwerp van herziening van het gewestplan

Moeskroen-Komen (blad 36/2) met het oog op de opneming van een Moeskroen-Komen (blad 36/2) met het oog op de opneming van een
industriële bedrijfsruimte, een natuurgebied en landbouwgebieden op industriële bedrijfsruimte, een natuurgebied en landbouwgebieden op
het grondgebied van de gemeente Komen wordt aangenomen overeenkomstig het grondgebied van de gemeente Komen wordt aangenomen overeenkomstig
plan in bijlage. plan in bijlage.

Art. 3.De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke

Art. 3.De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke

Ontwikkeling is ermee belast bijgevoegde ontwerp-inhoud het Ontwikkeling is ermee belast bijgevoegde ontwerp-inhoud het
milieueffectenonderzoek voor advies voor te leggen aan de "Commission milieueffectenonderzoek voor advies voor te leggen aan de "Commission
régionale d'aménagement du territoire", aan de "Conseil wallon de régionale d'aménagement du territoire", aan de "Conseil wallon de
l'environnement pour le développement durable" en aan de Afdeling l'environnement pour le développement durable" en aan de Afdeling
Natuur en Bossen van het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen Natuur en Bossen van het Directoraat-generaal Natuurlijke Hulpbronnen
en Leefmilieu en haar daarna ter goedkeuring voor te leggen. en Leefmilieu en haar daarna ter goedkeuring voor te leggen.
Namen, 15 maart 2007. Namen, 15 maart 2007.
De Minister-President, De Minister-President,
E. DI RUPO E. DI RUPO
De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling,
A. ANTOINE A. ANTOINE
__________ __________
Het plan ligt ter inzage bij het Directoraat-generaal Ruimtelijke Het plan ligt ter inzage bij het Directoraat-generaal Ruimtelijke
Ordening, Huisvesting en Patrimonium, rue des Brigades d'Irlande 1, à Ordening, Huisvesting en Patrimonium, rue des Brigades d'Irlande 1, à
5100 Jambes. 5100 Jambes.
Bijlage 1 bij het bestek Bijlage 1 bij het bestek
Besluit van de Waalse Regering tot herziening van het gewestplan Besluit van de Waalse Regering tot herziening van het gewestplan
Moeskroen-Komen (blad 36/2 N) en tot aanneming van het voorontwerp van Moeskroen-Komen (blad 36/2 N) en tot aanneming van het voorontwerp van
herziening van het plan met het oog op de opneming op het grondgebied herziening van het plan met het oog op de opneming op het grondgebied
Komen : Komen :
? van een natuurgebied en van landbouwgebieden op het grondgebied van ? van een natuurgebied en van landbouwgebieden op het grondgebied van
Komen als planologische compensatie voor het ontwerp van herziening Komen als planologische compensatie voor het ontwerp van herziening
van het gewestplan Moeskroen-Komen met het oog op de opneming van een van het gewestplan Moeskroen-Komen met het oog op de opneming van een
industriële bedrijfsruimte als uitbreiding van de industriële industriële bedrijfsruimte als uitbreiding van de industriële
bedrijfsruimte van Neerwaasten en een gemengde bedrijfsruimte met als bedrijfsruimte van Neerwaasten en een gemengde bedrijfsruimte met als
plaatsnaam "Les Quatre Rois", te Komen (Waasten en Neerwaasten); plaatsnaam "Les Quatre Rois", te Komen (Waasten en Neerwaasten);
? van een industriële bedrijfsruimte als uitbreiding van de ? van een industriële bedrijfsruimte als uitbreiding van de
industriële bedrijfsruimte "Ploegsteert" genaamd, waarbij de industriële bedrijfsruimte "Ploegsteert" genaamd, waarbij de
compensatie voor die uitbreiding in de hierboven voorgestelde compensatie voor die uitbreiding in de hierboven voorgestelde
compensatie vervat zit. compensatie vervat zit.
INHOUD VAN HET ONDERZOEK BETREFFENDE HET GEWESTPLAN INHOUD VAN HET ONDERZOEK BETREFFENDE HET GEWESTPLAN
Inleidende bepalingen. Inleidende bepalingen.
Dit onderzoek, voorgeschreven in artikel 42 van het WWROSP, vindt Dit onderzoek, voorgeschreven in artikel 42 van het WWROSP, vindt
plaats in het kader van de gedeeltelijke herziening van het gewestplan plaats in het kader van de gedeeltelijke herziening van het gewestplan
Moeskroen-Komen met betrekking tot de opneming, te Komen (Waasten en Moeskroen-Komen met betrekking tot de opneming, te Komen (Waasten en
Neerwaasten), van een industriële bedrijfsruimte van + 24 hectare als Neerwaasten), van een industriële bedrijfsruimte van + 24 hectare als
uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte "Neerwaasten" genaamd en uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte "Neerwaasten" genaamd en
een gemengde bedrijfsruimte van + 48 hectare op de plaats genaamd "Les een gemengde bedrijfsruimte van + 48 hectare op de plaats genaamd "Les
Quatre Rois" (bladen 28/6 N en 28/7 S), voorlopig aangenomen door de Quatre Rois" (bladen 28/6 N en 28/7 S), voorlopig aangenomen door de
Regering op 22 april 2004. Regering op 22 april 2004.
Het effectenonderzoek met betrekking tot het voorontwerp voor beide Het effectenonderzoek met betrekking tot het voorontwerp voor beide
gebieden is uitgevoerd door het studiebureau Poly'Art. Deze gebieden is uitgevoerd door het studiebureau Poly'Art. Deze
milieueffectenbeoordeling heeft bijgevolg niet betrekking op die milieueffectenbeoordeling heeft bijgevolg niet betrekking op die
ontwerpen. ontwerpen.
Het voortzetten van die procedure impliceert dat het Het voortzetten van die procedure impliceert dat het
compensatiebeginsel zoals bedoeld in artikel 46, § 1, lid 2, 3°, van compensatiebeginsel zoals bedoeld in artikel 46, § 1, lid 2, 3°, van
het Wetboek toegepast wordt. het Wetboek toegepast wordt.
Luidens die bepalingen dient de opneming van + 72 hectare Luidens die bepalingen dient de opneming van + 72 hectare
bedrijfsruimte gecompenseerd te worden door de gelijkwaardige bedrijfsruimte gecompenseerd te worden door de gelijkwaardige
wijziging van bebouwingsgebieden in een niet-bebouwingsgebieden of wijziging van bebouwingsgebieden in een niet-bebouwingsgebieden of
door enige alternatieve compensatie bepaald door de Regering, dat is door enige alternatieve compensatie bepaald door de Regering, dat is
één van de doelen van het voorontwerp van herziening van het één van de doelen van het voorontwerp van herziening van het
gewestplan Moeskroen-Komen. gewestplan Moeskroen-Komen.
In het kader van de voorgestelde planologische compensatie wordt de In het kader van de voorgestelde planologische compensatie wordt de
uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte van de site van de uitbreiding van de industriële bedrijfsruimte van de site van de
"Briqueteries de Ploegsteert" overwogen. "Briqueteries de Ploegsteert" overwogen.
Het voorontwerp van herziening van het gewestplan Moeskroen-Komen, Het voorontwerp van herziening van het gewestplan Moeskroen-Komen,
aangenomen bij het besluit van de Waalse Regering van ......, houdt aangenomen bij het besluit van de Waalse Regering van ......, houdt
dus de opneming in, op het grondgebied van de gemeente Komen : dus de opneming in, op het grondgebied van de gemeente Komen :
? van een industriële bedrijfsruimte; ? van een industriële bedrijfsruimte;
? van een natuurgebied; ? van een natuurgebied;
? van twee landbouwgebieden. ? van twee landbouwgebieden.
Omvang van het effectenonderzoek en nauwkeurigheidsgraad van de Omvang van het effectenonderzoek en nauwkeurigheidsgraad van de
gegevens (artikel 42, lid 2, van het Wetboek van Ruimtelijke Ordening, gegevens (artikel 42, lid 2, van het Wetboek van Ruimtelijke Ordening,
Stedenbouw en Patrimonium) : Stedenbouw en Patrimonium) :
A. Omvang A. Omvang
Gelet op de bestaande feitelijke en rechtstoestand en rekening houdend Gelet op de bestaande feitelijke en rechtstoestand en rekening houdend
met de zware technische en economische last die een verplaatsing van met de zware technische en economische last die een verplaatsing van
de activiteiten op de site van Ploegsteert inhoudt, geen aanleiding is de activiteiten op de site van Ploegsteert inhoudt, geen aanleiding is
om de alternatieve lokaliseringen voor de industriële bedrijfsruimte om de alternatieve lokaliseringen voor de industriële bedrijfsruimte
te bestuderen. Er is evenwel een gedetailleerde analyse nodig om de te bestuderen. Er is evenwel een gedetailleerde analyse nodig om de
afbakening en de uitvoering van het voorontwerp verder te verfijnen. afbakening en de uitvoering van het voorontwerp verder te verfijnen.
De beoordeling van de effecten van de opneming van het natuurgebied en De beoordeling van de effecten van de opneming van het natuurgebied en
de landbouwgebieden is verplicht krachtens artikel 46, § 2, lid 2, van de landbouwgebieden is verplicht krachtens artikel 46, § 2, lid 2, van
het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium
daar ze gelegen zijn in of in de nabijheid van een Natura 2000-omtrek. daar ze gelegen zijn in of in de nabijheid van een Natura 2000-omtrek.
B. Nauwkeurigheidsgraad van de gegevens B. Nauwkeurigheidsgraad van de gegevens
Het hieronder overwogen bestek is een standaarddocument waarvan de Het hieronder overwogen bestek is een standaarddocument waarvan de
nauwkeurigheidsgraad geacht wordt voldoende te zijn wat betreft nauwkeurigheidsgraad geacht wordt voldoende te zijn wat betreft
artikel 42 van het Wetboek. artikel 42 van het Wetboek.
Het onderzoek van de menselijk en milieueigenschappen wordt verricht Het onderzoek van de menselijk en milieueigenschappen wordt verricht
op schaal van een grondgebied dat onderzocht wordt in verband met de op schaal van een grondgebied dat onderzocht wordt in verband met de
kwetsbare en de milieudrukfactoren. kwetsbare en de milieudrukfactoren.
Ten slotte worden de wijzigingsfactoren van de omgeving en de Ten slotte worden de wijzigingsfactoren van de omgeving en de
bestanddelen die de feitelijke en de rechtstoestand vormen, in de bestanddelen die de feitelijke en de rechtstoestand vormen, in de
bijlage geïnventariseerd; in dat geval moeten de auteurs van het bijlage geïnventariseerd; in dat geval moeten de auteurs van het
milieueffectenonderzoek slechts de relevante factoren bij de analyse milieueffectenonderzoek slechts de relevante factoren bij de analyse
betrekken. betrekken.
Het effectenonderzoek voor het plan moet een zo groot mogelijk aantal Het effectenonderzoek voor het plan moet een zo groot mogelijk aantal
gegevens vermelden die vereist worden voor de effectenbeoordeling gegevens vermelden die vereist worden voor de effectenbeoordeling
betreffende de vergunningsaanvragen die er eventueel aan onderworpen betreffende de vergunningsaanvragen die er eventueel aan onderworpen
zouden zijn. zouden zijn.
FASE I FASE I
Inleiding Inleiding
De inleiding heeft als doel het effectenonderzoek in zijn context te De inleiding heeft als doel het effectenonderzoek in zijn context te
plaatsen en wil met name de procedure voor het publiek duidelijker plaatsen en wil met name de procedure voor het publiek duidelijker
maken. maken.
1. Verwijzing naar de procedure voor de herziening van een gewestplan 1. Verwijzing naar de procedure voor de herziening van een gewestplan
- Artikelen 42 tot 46 van het Waals Wetboek van Ruimtelijke Ordening, - Artikelen 42 tot 46 van het Waals Wetboek van Ruimtelijke Ordening,
Stedenbouw en Patrimonium. Stedenbouw en Patrimonium.
Tabel die de verschillende stappen in de procedure voor de herziening Tabel die de verschillende stappen in de procedure voor de herziening
van een gewestplan samenvat. Het effectenonderzoek opnieuw situeren in van een gewestplan samenvat. Het effectenonderzoek opnieuw situeren in
bedoelde procedure en de termijnen aangeven voor de uitvoering van het bedoelde procedure en de termijnen aangeven voor de uitvoering van het
onderzoek : een tijdsschema voor de werkzaamheden opstellen (fase 1, onderzoek : een tijdsschema voor de werkzaamheden opstellen (fase 1,
fase 2 en niet-technische samenvatting). fase 2 en niet-technische samenvatting).
2. Voorontwerp van herziening van de door de Waalse Regering 2. Voorontwerp van herziening van de door de Waalse Regering
aangenomen gewestplannen aangenomen gewestplannen
3. Personen die de herzieningen van gewestplannen uitvoeren 3. Personen die de herzieningen van gewestplannen uitvoeren
3.1. Instantie die over de aanvraag beslist en die het initiatief 3.1. Instantie die over de aanvraag beslist en die het initiatief
daartoe neemt. daartoe neemt.
Waalse Regering vertegenwoordigd door de Minister tot wiens Waalse Regering vertegenwoordigd door de Minister tot wiens
bevoegdheden Ruimtelijke Ordening behoort. bevoegdheden Ruimtelijke Ordening behoort.
3.2. Persoon die de aanvraag geniet. 3.2. Persoon die de aanvraag geniet.
Natuurlijke of rechtspersoon die de site zou kunnen exploiteren. Natuurlijke of rechtspersoon die de site zou kunnen exploiteren.
De contactpersoon en zijn personalia vermelden. De contactpersoon en zijn personalia vermelden.
3.3. Auteur van het effectenonderzoek. 3.3. Auteur van het effectenonderzoek.
Erkend studiebureau : de categorieën erkenningen en de duur ervan Erkend studiebureau : de categorieën erkenningen en de duur ervan
nader omschrijven en de verschillende personen die aan het onderzoek nader omschrijven en de verschillende personen die aan het onderzoek
hebben meegewerkt, vermelden en hun bevoegdheden specificeren. De hebben meegewerkt, vermelden en hun bevoegdheden specificeren. De
contactpersoon en zijn personalia vermelden. contactpersoon en zijn personalia vermelden.
HOOFDSTUK I. - Omschrijving en bespreking van de doelstellingen van HOOFDSTUK I. - Omschrijving en bespreking van de doelstellingen van
het voorontwerp van het plan het voorontwerp van het plan
1. Samenvatting van de inhoud en omschrijving van de doelstellingen 1. Samenvatting van de inhoud en omschrijving van de doelstellingen
van het voorontwerp van het plan. van het voorontwerp van het plan.
1.1. Doel van de herzieningHier moeten alleen het doel, de 1.1. Doel van de herzieningHier moeten alleen het doel, de
doelstellingen en de motiveringen van de Waalse Regering zoals ze doelstellingen en de motiveringen van de Waalse Regering zoals ze
worden vermeld in het besluit tot aanneming van het worden vermeld in het besluit tot aanneming van het
wijzigingsvoorontwerp van plan en zonder kritische analyse omschreven wijzigingsvoorontwerp van plan en zonder kritische analyse omschreven
en bepaald worden. en bepaald worden.
De historiek en de technische en juridische context van het project in De historiek en de technische en juridische context van het project in
zijn geheel, met verantwoording van de herziening van het gewestplan zijn geheel, met verantwoording van de herziening van het gewestplan
m.b.t. de voorgestelde planologische compensatie en de uitbreiding van m.b.t. de voorgestelde planologische compensatie en de uitbreiding van
de installaties van de steenbakkerij van Ploegsteert worden bondig de installaties van de steenbakkerij van Ploegsteert worden bondig
omschreven. omschreven.
1.2. Identificatie en explicitatie van de doelstellingen van het 1.2. Identificatie en explicitatie van de doelstellingen van het
voorontwerpOnder doelstellingen van het voorontwerp worden verstaan de voorontwerpOnder doelstellingen van het voorontwerp worden verstaan de
doelstellingen die de Waalse Regering nastreeft door het doelstellingen die de Waalse Regering nastreeft door het
wijzigingsvoorontwerp van het gewestplan. wijzigingsvoorontwerp van het gewestplan.
1.3. Identificatie en explicitatie van de motiveringen van het 1.3. Identificatie en explicitatie van de motiveringen van het
voorontwerp. voorontwerp.
Doel is de doelstellingen van de Regering bedoeld in het besluit van Doel is de doelstellingen van de Regering bedoeld in het besluit van
voorontwerp van plannen voor het publiek duidelijk en begrijpelijk voorontwerp van plannen voor het publiek duidelijk en begrijpelijk
maken. maken.
Het is geen kopieerwerk en ook geen interpretatie. Enkel de redenen Het is geen kopieerwerk en ook geen interpretatie. Enkel de redenen
worden verantwoord waarom de opmaking van het voorontwerp noodzakelijk worden verantwoord waarom de opmaking van het voorontwerp noodzakelijk
is voor de realisatie van de doelstellingen. is voor de realisatie van de doelstellingen.
1.4. Analyse. 1.4. Analyse.
Er wordt hier nagegaan of de doelstellingen van het Er wordt hier nagegaan of de doelstellingen van het
wijzigingsvoorontwerp van het gewestplan verenigbaar zijn met de wijzigingsvoorontwerp van het gewestplan verenigbaar zijn met de
belangen voorgesteld in de gewestelijke regelgeving en beleidsteksten, belangen voorgesteld in de gewestelijke regelgeving en beleidsteksten,
namelijk het gewestelijk ruimtelijk ontwikkelingsplan, het namelijk het gewestelijk ruimtelijk ontwikkelingsplan, het
milieubeleidsplan voor de duurzame ontwikkeling, het hernieuwde milieubeleidsplan voor de duurzame ontwikkeling, het hernieuwde
Toekomstcontract voor Wallonië, de gewestelijke beleidsverklaring van Toekomstcontract voor Wallonië, de gewestelijke beleidsverklaring van
20 juli 2004, de prioritaire acties voor de Toekomst van Wallonië, het 20 juli 2004, de prioritaire acties voor de Toekomst van Wallonië, het
Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium... Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium...
Er moet worden nagegaan of het type gebied opgenomen in het Er moet worden nagegaan of het type gebied opgenomen in het
voorontwerp aangepast is aan de door de Waalse Regering nagestreefde voorontwerp aangepast is aan de door de Waalse Regering nagestreefde
doelstellingen. doelstellingen.
Er moet worden nagegaan of het voorontwerp met de vigerende Er moet worden nagegaan of het voorontwerp met de vigerende
reglementeringen en in het bijzonder artikel 46 van het Wetboek van reglementeringen en in het bijzonder artikel 46 van het Wetboek van
Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium overeenstemt. Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium overeenstemt.
2. Validering van de sociaal-economische behoeften die het voorontwerp 2. Validering van de sociaal-economische behoeften die het voorontwerp
verantwoorden. verantwoorden.
Beoordeling van de noodzaak om een industriële bedrijfsruimte op te Beoordeling van de noodzaak om een industriële bedrijfsruimte op te
nemen en het ontginningsgebied aan zijn bestemming te onttrekken. nemen en het ontginningsgebied aan zijn bestemming te onttrekken.
2.1. Omschrijving van de gebruikte methode. 2.1. Omschrijving van de gebruikte methode.
2.2. Ontwikkelingsvooruitzichten voor de ondernemingen gevestigd op de 2.2. Ontwikkelingsvooruitzichten voor de ondernemingen gevestigd op de
site van de steenbakkerij van Ploegsteert. site van de steenbakkerij van Ploegsteert.
2.3. Ontwikkelingsperspectieven van de ontginningsactiviteit en 2.3. Ontwikkelingsperspectieven van de ontginningsactiviteit en
validering van het onttrekken van het ontginningsgebied aan zijn validering van het onttrekken van het ontginningsgebied aan zijn
bestemming. bestemming.
2.4. Gevolgen van de ontwikkelingsperspectieven over de natuur en de 2.4. Gevolgen van de ontwikkelingsperspectieven over de natuur en de
dimensionering van de voor de activiteit benodigde ruimten. dimensionering van de voor de activiteit benodigde ruimten.
2.5. Conclusie wat betreft de onmogelijkheid (of de mogelijkheid) om 2.5. Conclusie wat betreft de onmogelijkheid (of de mogelijkheid) om
het voorontwerp dat in de huidige stand van het gewestplan gevalideerd het voorontwerp dat in de huidige stand van het gewestplan gevalideerd
is, te verwezenlijken. is, te verwezenlijken.
3. Conclusies. 3. Conclusies.
Het benadrukken van de doelstellingen van het voorontwerp ten opzichte Het benadrukken van de doelstellingen van het voorontwerp ten opzichte
van hun verenigbaarheid met de gewestelijke belangen, vigerende van hun verenigbaarheid met de gewestelijke belangen, vigerende
regelgeving en sociaal-economische verantwoording van het voorontwerp. regelgeving en sociaal-economische verantwoording van het voorontwerp.
HOOFDSTUK II. - Aanwijzing en analyse van de drukfactoren en de HOOFDSTUK II. - Aanwijzing en analyse van de drukfactoren en de
potentialiteiten van de sites uit de voorontwerpen potentialiteiten van de sites uit de voorontwerpen
Hier worden de menselijke en milieukenmerken in rechte en in feite Hier worden de menselijke en milieukenmerken in rechte en in feite
aangewezen van de sites uit de voorontwerpen en worden de drukfactoren aangewezen van de sites uit de voorontwerpen en worden de drukfactoren
en de potentialiteiten die eruit voortvloeien (artikel 42, 3° partim) en de potentialiteiten die eruit voortvloeien (artikel 42, 3° partim)
geanalyseerd. geanalyseerd.
De studieomtrek is het gebied dat bij het voorontwerp betrokken zou De studieomtrek is het gebied dat bij het voorontwerp betrokken zou
kunnen zijn of dat drukfactoren zou kunnen vertonen voor de geplande kunnen zijn of dat drukfactoren zou kunnen vertonen voor de geplande
ligging. Hij kan dus verschillend zijn naar gelang van het overwogen ligging. Hij kan dus verschillend zijn naar gelang van het overwogen
element van de bestaande toestand aangezien hij afhankelijk is van de element van de bestaande toestand aangezien hij afhankelijk is van de
aard van het overwogen omgevingselement (min of meer gevoelig voor de aard van het overwogen omgevingselement (min of meer gevoelig voor de
aan het project inherente wijzigingsfactoren van de omgeving) of van aan het project inherente wijzigingsfactoren van de omgeving) of van
de overwogen drukfactor. de overwogen drukfactor.
? 1. Omschrijving van het regelgevend verband. ? 1. Omschrijving van het regelgevend verband.
1.1. Inrichtingsgebieden en -omtrekken conform de regelgeving. 1.1. Inrichtingsgebieden en -omtrekken conform de regelgeving.
1.1.1. Gewestelijk niveau (gewestplan, gewestelijk stedenbouwkundig 1.1.1. Gewestelijk niveau (gewestplan, gewestelijk stedenbouwkundig
reglement, saneringsplan per onderstroomgebied, algemeen reglement op reglement, saneringsplan per onderstroomgebied, algemeen reglement op
gebouwen in landbouwgebieden, ...). gebouwen in landbouwgebieden, ...).
1.1.2. Gemeentelijk niveau (bijzonder plan van aanleg, gemeentelijk 1.1.2. Gemeentelijk niveau (bijzonder plan van aanleg, gemeentelijk
plan van aanleg, gemeentelijk milieuplan voor duurzame ontwikkeling, plan van aanleg, gemeentelijk milieuplan voor duurzame ontwikkeling,
gemeentelijk natuurbevorderingsplan, gemeentelijk structuurplan, gemeentelijk natuurbevorderingsplan, gemeentelijk structuurplan,
gemeentelijk stedenbouwkundig reglement, algemeen gemeentelijk gemeentelijk stedenbouwkundig reglement, algemeen gemeentelijk
afwateringsplan, ...). afwateringsplan, ...).
1.2. Goederen waarvoor een bijzondere regelgeving geldt. 1.2. Goederen waarvoor een bijzondere regelgeving geldt.
1. Fauna en flora (rechtsstatuut van bossen en wouden, natuurpark, 1. Fauna en flora (rechtsstatuut van bossen en wouden, natuurpark,
natuurreservaten, Natura 2000-omtrekken,...). natuurreservaten, Natura 2000-omtrekken,...).
2. Drukfactoren van leefmilieuaard (ondergrondse holten van 2. Drukfactoren van leefmilieuaard (ondergrondse holten van
wetenschappelijk belang, vochtig gebieden met een biologisch belang, wetenschappelijk belang, vochtig gebieden met een biologisch belang,
riviercontracten, gevoelige natuurgebieden, biologisch zeer riviercontracten, gevoelige natuurgebieden, biologisch zeer
waardevolle gebieden, speciaal beschermde gebieden voor avifauna, waardevolle gebieden, speciaal beschermde gebieden voor avifauna,
oppervlakte met een landschappelijke waarde, dichtbijgelegen en oppervlakte met een landschappelijke waarde, dichtbijgelegen en
afgelegen preventiegebieden, toezichtsgebieden op waterwinningen, afgelegen preventiegebieden, toezichtsgebieden op waterwinningen,
kwetsbare gebieden met de voornaamste waterhoudende lagen...). kwetsbare gebieden met de voornaamste waterhoudende lagen...).
3. Menselijke activiteiten. 3. Menselijke activiteiten.
1.3. Omtrekken met vergunningsplicht en beperking van burgerlijke 1.3. Omtrekken met vergunningsplicht en beperking van burgerlijke
rechten (bestaande verkavelingen, omtrekken waarin het Rampenfonds rechten (bestaande verkavelingen, omtrekken waarin het Rampenfonds
tussenbeide kwam, onroerende goeden met voorkooprecht, onroerende tussenbeide kwam, onroerende goeden met voorkooprecht, onroerende
goeden met onteigening ten algemenen nutte, ...). goeden met onteigening ten algemenen nutte, ...).
1.4. Omtrekken die blijvend deel uitmaken van operationele 1.4. Omtrekken die blijvend deel uitmaken van operationele
inrichtingsmaatregelen (ruilverkavelingsomtrekken, inrichtingsmaatregelen (ruilverkavelingsomtrekken,
stadheroplevingsomtrekken, stadsvernieuwingsomtrekken, bevoorrechte stadheroplevingsomtrekken, stadsvernieuwingsomtrekken, bevoorrechte
initiatiefgebieden,...). initiatiefgebieden,...).
1.5. Erfgoed- en archeologische sites (beschermde monumenten en sites, 1.5. Erfgoed- en archeologische sites (beschermde monumenten en sites,
met inbegrip van de archeologische opgravingen, monumentaal erfgoed met inbegrip van de archeologische opgravingen, monumentaal erfgoed
van België, lijst der waardevolle bomen en heggen,...). van België, lijst der waardevolle bomen en heggen,...).
6. Eventueel, de regelgevingstoestand van het bedrijf (vergunningen en 6. Eventueel, de regelgevingstoestand van het bedrijf (vergunningen en
toelatingen voor de huidige site, lopende aanvragen, eventuele toelatingen voor de huidige site, lopende aanvragen, eventuele
overtredingen op het gewestplan of de vergunningen,...). overtredingen op het gewestplan of de vergunningen,...).
7. Andere. 7. Andere.
2. Omschrijving van de menselijke en leefmilieukenmerken van de 2. Omschrijving van de menselijke en leefmilieukenmerken van de
betrokken sites (artikel 42, 3°). betrokken sites (artikel 42, 3°).
2.1. Menselijke kenmerken. 2.1. Menselijke kenmerken.
2.1.1 Bebouwing - Materiële goederen en erfgoederen : 2.1.1 Bebouwing - Materiële goederen en erfgoederen :
stedenbouwkundige structuur en architecturale morfologie van de stedenbouwkundige structuur en architecturale morfologie van de
bebouwing en de openbare ruimten, cultureel erfgoed (beschermde sites bebouwing en de openbare ruimten, cultureel erfgoed (beschermde sites
en goederen, beschermde gebieden,...), dichtheidskaarten en en goederen, beschermde gebieden,...), dichtheidskaarten en
ontwikkelingspolen. ontwikkelingspolen.
2.1.2. Boven- en ondergrondse openbare infrastructuren en uitrustingen 2.1.2. Boven- en ondergrondse openbare infrastructuren en uitrustingen
(wegen, spoorwegen, hoogspanningslijnen en zeer hoge spanningslijnen, (wegen, spoorwegen, hoogspanningslijnen en zeer hoge spanningslijnen,
telefoonlijnen, ondergrondse leidingen,...) + cartografie en evolutie telefoonlijnen, ondergrondse leidingen,...) + cartografie en evolutie
van de capaciteiten). van de capaciteiten).
2.1.3. Menselijke activiteiten (aard en kenmerken van de huidige en 2.1.3. Menselijke activiteiten (aard en kenmerken van de huidige en
potentiële activiteiten w.o. landbouw, toerisme, gevoelige potentiële activiteiten w.o. landbouw, toerisme, gevoelige
sociaal-culturele uitrustingen zoals rusthuizen, scholen, sociaal-culturele uitrustingen zoals rusthuizen, scholen,
kinderopvangcentra, ziekenhuizen, andere gevoelige menselijke kinderopvangcentra, ziekenhuizen, andere gevoelige menselijke
bezigheden of (Seveso) industriële activiteiten,...) bezigheden of (Seveso) industriële activiteiten,...)
2.2. Leefmilieukenmerken. 2.2. Leefmilieukenmerken.
2.2.1. Geologie (Wordt indien nodig besproken, zoniet verwijzing naar 2.2.1. Geologie (Wordt indien nodig besproken, zoniet verwijzing naar
hoofdstuk II.1). hoofdstuk II.1).
2.2.2. Pedologie (karakterisering van de bodemsoort, kwaliteit en 2.2.2. Pedologie (karakterisering van de bodemsoort, kwaliteit en
zeldzaamheid, een uittreksel van de pedologische kaart bijvoegen). zeldzaamheid, een uittreksel van de pedologische kaart bijvoegen).
2.2.3. Hydrologie en hydrogeologie (stroomgebieden, 2.2.3. Hydrologie en hydrogeologie (stroomgebieden,
deelstroomgebieden, categorie van de waterlopen, watervlakken, deelstroomgebieden, categorie van de waterlopen, watervlakken,
hydrogeologische kaart, waterhoudende laag (soort opgeven), hydrogeologische kaart, waterhoudende laag (soort opgeven),
piezometrie, waterwinningen, kwetsbare gebieden, beschermings- en piezometrie, waterwinningen, kwetsbare gebieden, beschermings- en
bewakingsgebieden, gebieden onderhevig aan drukfactoren vanwege het bewakingsgebieden, gebieden onderhevig aan drukfactoren vanwege het
leefmilieu,...). leefmilieu,...).
2.2.4. Topografie en landschappen (geomorfologie en landschappelijk 2.2.4. Topografie en landschappen (geomorfologie en landschappelijk
waardevolle omtrekken, ADESA-vergezichten, uitzicht op het landschap waardevolle omtrekken, ADESA-vergezichten, uitzicht op het landschap
vanaf de site en op de site vanuit een afgelegen punt in de omtrek + vanaf de site en op de site vanuit een afgelegen punt in de omtrek +
foto's,...). foto's,...).
2.2.5. Lucht en klimaat (beschikbare gegevens over de luchtkwaliteit 2.2.5. Lucht en klimaat (beschikbare gegevens over de luchtkwaliteit
recht tegenover de woningen en de woon-, de recreatiegebieden, de recht tegenover de woningen en de woon-, de recreatiegebieden, de
gevoelige gebieden zoals de dichtstbijgelegen rusthuizen, scholen, gevoelige gebieden zoals de dichtstbijgelegen rusthuizen, scholen,
kinderopvangcentra, plaatsing van Owen-meetinstrumenten, kinderopvangcentra, plaatsing van Owen-meetinstrumenten,
klimaatgegevens, overheersende windrichting, op grond van de klimaatgegevens, overheersende windrichting, op grond van de
gegevensverwerking van het dichtstbij gelegen weerstation, gegevensverwerking van het dichtstbij gelegen weerstation,
luchtmonsters en -analyses, natuurschermen, ingebedde valleien, luchtmonsters en -analyses, natuurschermen, ingebedde valleien,
bijzondere situaties,...). bijzondere situaties,...).
6. Geluidshinder en trillingen (huidige bronnen en niveaus (akoestisch 6. Geluidshinder en trillingen (huidige bronnen en niveaus (akoestisch
onderzoek) recht tegenover de woningen en de woongebieden, onderzoek) recht tegenover de woningen en de woongebieden,
recreatiegebieden, gevoelige gebieden zoals rusthuizen, scholen, recreatiegebieden, gevoelige gebieden zoals rusthuizen, scholen,
kinderopvangcentra en de dichtstbijgelegen gebieden met een kinderopvangcentra en de dichtstbijgelegen gebieden met een
technologisch risico, bestaande of gemeten gegevens, de plaatsen van technologisch risico, bestaande of gemeten gegevens, de plaatsen van
de metingen aangeven, alsook data en uren). de metingen aangeven, alsook data en uren).
7. Fauna en flora (inventaris en omschrijving van de soorten en de 7. Fauna en flora (inventaris en omschrijving van de soorten en de
habitats, de bijzondere biotopen, de aquatische en moerasbiotopen, habitats, de bijzondere biotopen, de aquatische en moerasbiotopen,
eventuele aanwezigheid van soorten en beschermde milieus). eventuele aanwezigheid van soorten en beschermde milieus).
? 3. Conclusies over de analyses van de drukfactoren en de ? 3. Conclusies over de analyses van de drukfactoren en de
potentialiteiten (artikel 42, 3°). potentialiteiten (artikel 42, 3°).
HOOFDSTUK III. - Aanduiding van de vermoedelijke gevolgen van de HOOFDSTUK III. - Aanduiding van de vermoedelijke gevolgen van de
uitvoering van het voorontwerp op mens en leefmilieu uitvoering van het voorontwerp op mens en leefmilieu
Bevestiging van het voorontwerp van het grondgebied ten opzichte van Bevestiging van het voorontwerp van het grondgebied ten opzichte van
de vermoedelijke effecten op mens en leefmilieu. Inhoudstafel, lijst de vermoedelijke effecten op mens en leefmilieu. Inhoudstafel, lijst
van de kaarten, figuren en foto's. van de kaarten, figuren en foto's.
Doel is de niet-verwaarloosbare vermoedelijke drukfactoren en effecten Doel is de niet-verwaarloosbare vermoedelijke drukfactoren en effecten
(cumulatieve secundaire synergische, korte-, middelange- en (cumulatieve secundaire synergische, korte-, middelange- en
langetermijneffecten, permanente en tijdelijke zowel positieve als langetermijneffecten, permanente en tijdelijke zowel positieve als
negatieve effecten) op mens en leefmilieu duidelijk te maken. (artikel negatieve effecten) op mens en leefmilieu duidelijk te maken. (artikel
42, 8°), met inbegrip van de land- en bosbouwactiviteit (artikel 42, 42, 8°), met inbegrip van de land- en bosbouwactiviteit (artikel 42,
9°). 9°).
Zaak is, in het bijzonder in te gaan op de gebieden die in die omtrek Zaak is, in het bijzonder in te gaan op de gebieden die in die omtrek
op niet-verwaarloosbare wijze onderhevig zouden kunnen zijn aan die op niet-verwaarloosbare wijze onderhevig zouden kunnen zijn aan die
invloeden. invloeden.
Wat betreft de industriële bedrijfsruimte wordt er in de beoordeling Wat betreft de industriële bedrijfsruimte wordt er in de beoordeling
op bijzondere wijze rekening gehouden met de nabijheid van het op bijzondere wijze rekening gehouden met de nabijheid van het
biologisch waardevolle vochtige gebied dat deel uitmaakt van het biologisch waardevolle vochtige gebied dat deel uitmaakt van het
Natura 2000-gebied. Natura 2000-gebied.
1. Effecten op de leefkwaliteit. 1. Effecten op de leefkwaliteit.
1.1. Bebouwing (verband van het project met aangrenzende eigendommen, 1.1. Bebouwing (verband van het project met aangrenzende eigendommen,
verenigbaarheid met eventuele ontwikkelingsschema's, met de bestaande verenigbaarheid met eventuele ontwikkelingsschema's, met de bestaande
uitrustingen en de infrastructuur). uitrustingen en de infrastructuur).
1.2. Effecten op de materiële goederen en het culturele erfgoed 1.2. Effecten op de materiële goederen en het culturele erfgoed
(beschermde monumenten en sites en archeologische opgravingen, (beschermde monumenten en sites en archeologische opgravingen,
verdwijning of verslechtering van gemeentepaden en wegen, ondergrondse verdwijning of verslechtering van gemeentepaden en wegen, ondergrondse
leidingen (water, elektriciteit, gas, telefoon,...), elektrische leidingen (water, elektriciteit, gas, telefoon,...), elektrische
lijnen,...). lijnen,...).
1.3. Verkeer (rechtstreeks en onrechtstreeks,...). 1.3. Verkeer (rechtstreeks en onrechtstreeks,...).
1.4. Geluidshinder (recht tegenover de woningen en de woongebieden, 1.4. Geluidshinder (recht tegenover de woningen en de woongebieden,
recreatiegebieden, gevoelige gebieden zoals de dichtstbijgelegen recreatiegebieden, gevoelige gebieden zoals de dichtstbijgelegen
rusthuizen, scholen, kinderopvangcentra). rusthuizen, scholen, kinderopvangcentra).
1.5. Lucht en klimaat. 1.5. Lucht en klimaat.
1.6. Topografie en landschappen. 1.6. Topografie en landschappen.
2. Effecten op de menselijke activiteiten met inbegrip van de land- en 2. Effecten op de menselijke activiteiten met inbegrip van de land- en
bosbouwactiviteit (artikel 42, 9°) bosbouwactiviteit (artikel 42, 9°)
3. Effecten op bodem en ondergrond. 3. Effecten op bodem en ondergrond.
4. Impact op de hydrogeologie en hydrologie. 4. Impact op de hydrogeologie en hydrologie.
5. Impact op de fauna, de flora, de biodiversiteit. 5. Impact op de fauna, de flora, de biodiversiteit.
6. Interactie tussen die verschillende factoren. 6. Interactie tussen die verschillende factoren.
7. Kenmerken van de gebieden die op niet-verwaarloosbare wijze 7. Kenmerken van de gebieden die op niet-verwaarloosbare wijze
beïnvloed zouden kunnen worden (artikel 42, 4°). beïnvloed zouden kunnen worden (artikel 42, 4°).
Doel is om ten opzichte van de punten 1 t.e.m. 6 zoals hierboven de Doel is om ten opzichte van de punten 1 t.e.m. 6 zoals hierboven de
gebieden aan te duiden die op niet-verwaarloosbare wijze beïnvloed gebieden aan te duiden die op niet-verwaarloosbare wijze beïnvloed
zouden kunnen worden, de leefmilieukenmerken van die gebieden aan te zouden kunnen worden, de leefmilieukenmerken van die gebieden aan te
geven en erop te wijzen hoe die kenmerken door het ontwerp gewijzigd geven en erop te wijzen hoe die kenmerken door het ontwerp gewijzigd
dreigen te worden. dreigen te worden.
FASE 2 FASE 2
HOOFDSTUK IV. - Onderzoek naar de uit te voeren maatregelen ter HOOFDSTUK IV. - Onderzoek naar de uit te voeren maatregelen ter
voorkoming, vermindering of compensatie van de negatieve effecten of voorkoming, vermindering of compensatie van de negatieve effecten of
ter versterking of verhoging van de positieve effecten van de ter versterking of verhoging van de positieve effecten van de
voorontwerpen voorontwerpen
1. Uit te voeren maatregelen (artikel 42, 10° en 42, 11° partim). 1. Uit te voeren maatregelen (artikel 42, 10° en 42, 11° partim).
Er dienen hier alternatieven verwoord te worden met betrekking tot de Er dienen hier alternatieven verwoord te worden met betrekking tot de
voorontwerpen en/of andere maatregelen die uitgevoerd moeten worden voorontwerpen en/of andere maatregelen die uitgevoerd moeten worden
ter voorkoming, vermindering of compensatie van de negatieve effecten ter voorkoming, vermindering of compensatie van de negatieve effecten
of ter versterking of verhoging van de positieve effecten van het of ter versterking of verhoging van de positieve effecten van het
voorontwerp. voorontwerp.
Als dergelijke maatregelen in het voorontwerp aanwezig zijn, dient Als dergelijke maatregelen in het voorontwerp aanwezig zijn, dient
nagegaan te worden of ze afgestemd zijn op de doelstellingen van de nagegaan te worden of ze afgestemd zijn op de doelstellingen van de
herziening en de bijzonderheden van de omgeving. Indien nodig kunnen herziening en de bijzonderheden van de omgeving. Indien nodig kunnen
nieuwe voorschriften worden toegevoegd. nieuwe voorschriften worden toegevoegd.
De alternatieven kunnen betrekking hebben op de bestemming, de De alternatieven kunnen betrekking hebben op de bestemming, de
afbakening of de ontsluiting van die gebieden. afbakening of de ontsluiting van die gebieden.
1. Alternatieven in de bestemming. 1. Alternatieven in de bestemming.
Hier wordt, voor zover de auteur van het onderzoek tot het besluit Hier wordt, voor zover de auteur van het onderzoek tot het besluit
gekomen is dat een schrapping van de huidige ontginningsgebieden gekomen is dat een schrapping van de huidige ontginningsgebieden
gepast is, nagegaan of de nieuwe, door de Regering vastgelegde gepast is, nagegaan of de nieuwe, door de Regering vastgelegde
bestemming adequaat en geoptimaliseerd is en wordt eventueel een bestemming adequaat en geoptimaliseerd is en wordt eventueel een
alternatief voorgesteld. alternatief voorgesteld.
2. Afbakeningsalternatieven. 2. Afbakeningsalternatieven.
Het betreft variaties in de buitenlijnen van de gebieden. Het betreft variaties in de buitenlijnen van de gebieden.
3. Ontsluitingsalternatieven. 3. Ontsluitingsalternatieven.
Het betreft hier : Het betreft hier :
? een omtrek in overdruk (artikel 40 WWROSP); ? een omtrek in overdruk (artikel 40 WWROSP);
? bijkomende voorschriften (artikel 41 WWROSP); ? bijkomende voorschriften (artikel 41 WWROSP);
? technische uitrustingen of andere bijzondere inrichtingen. ? technische uitrustingen of andere bijzondere inrichtingen.
2. Evaluatie van de gevolgen van de compensatievoorstellen. 2. Evaluatie van de gevolgen van de compensatievoorstellen.
Hier worden voor elk compensatievoorstel gedaan overeenkomstig artikel Hier worden voor elk compensatievoorstel gedaan overeenkomstig artikel
46 WWROSP de aard van zowel de positieve als de negatieve gevolgen, de 46 WWROSP de aard van zowel de positieve als de negatieve gevolgen, de
spontane (natuurlijke) evolutie van de site eventueel tegenover de spontane (natuurlijke) evolutie van de site eventueel tegenover de
huidige toestand geëvalueerd. huidige toestand geëvalueerd.
2. Geschatte doeltreffendheid van die niet-herleidbare maatregelen en 2. Geschatte doeltreffendheid van die niet-herleidbare maatregelen en
residuele effecten. residuele effecten.
4. Opmeten in hoeverre de doelstellingen die relevant zijn voor de 4. Opmeten in hoeverre de doelstellingen die relevant zijn voor de
bescherming van het menselijk en natuurlijk milieu in het kader van de bescherming van het menselijk en natuurlijk milieu in het kader van de
herziening van het gewestplan in rekening zijn gebracht (artikel 42, herziening van het gewestplan in rekening zijn gebracht (artikel 42,
7°). 7°).
De in overweging te nemen doelstellingen inzake bescherming van het De in overweging te nemen doelstellingen inzake bescherming van het
leefmilieu slaan minstens op volgende onderwerpen : de biodiversiteit, leefmilieu slaan minstens op volgende onderwerpen : de biodiversiteit,
de bevolking, de menselijke gezondheid, de fauna, de flora, de bodems, de bevolking, de menselijke gezondheid, de fauna, de flora, de bodems,
het water, de lucht, de klimaatfactoren, de materiële goederen, het het water, de lucht, de klimaatfactoren, de materiële goederen, het
culturele erfgoed met inbegrip van het architectonisch en het culturele erfgoed met inbegrip van het architectonisch en het
archeologisch erfgoed, de landschappen en de interacties tussen die archeologisch erfgoed, de landschappen en de interacties tussen die
factoren. factoren.
Het betreft de doelstellingen inzake milieubescherming die "relevant" Het betreft de doelstellingen inzake milieubescherming die "relevant"
zijn voor bedoeld plan. De relevantie van een doelstelling wordt zijn voor bedoeld plan. De relevantie van een doelstelling wordt
beoordeeld naar de waarschijnlijke aanzienlijke effecten van het plan beoordeeld naar de waarschijnlijke aanzienlijke effecten van het plan
op het leefmilieu zoals hierboven omschreven. op het leefmilieu zoals hierboven omschreven.
De in overweging te nemen doelstellingen inzake bescherming van het De in overweging te nemen doelstellingen inzake bescherming van het
leefmilieu zijn die, welke vastgesteld zijn op internationaal, leefmilieu zijn die, welke vastgesteld zijn op internationaal,
communautair of lidstatenniveau. communautair of lidstatenniveau.
Wat het communautaire niveau betreft, kunnen die doelstellingen Wat het communautaire niveau betreft, kunnen die doelstellingen
afgeleid worden uit meer bepaald het zesde milieuactieprogramma, maar afgeleid worden uit meer bepaald het zesde milieuactieprogramma, maar
eveneens uit de verschillende Europese richtlijnen zoals de eveneens uit de verschillende Europese richtlijnen zoals de
kaderrichtlijn voor het waterbeleid. kaderrichtlijn voor het waterbeleid.
Bij opname van de internationaal of Europees vastgestelde Bij opname van de internationaal of Europees vastgestelde
doelstellingen in nationaal, gewestelijk of lokaal vastgestelde doelstellingen in nationaal, gewestelijk of lokaal vastgestelde
doelstellingen hoeven enkel laatstgenoemden in overweging te worden doelstellingen hoeven enkel laatstgenoemden in overweging te worden
genomen. genomen.
5. Vermoedelijke evolutie van de leefmilieutoestand als het plan niet 5. Vermoedelijke evolutie van de leefmilieutoestand als het plan niet
wordt uitgevoerd (artikel 42, 3°). wordt uitgevoerd (artikel 42, 3°).
Hier wordt de waarschijnlijke ontwikkeling van de leefmilieukenmerken Hier wordt de waarschijnlijke ontwikkeling van de leefmilieukenmerken
opgegeven van de gebieden die op niet-verwaarloosbare wijze beïnvloed opgegeven van de gebieden die op niet-verwaarloosbare wijze beïnvloed
zouden kunnen worden (zie hoofdstuk IV, punt 7) indien een herziening zouden kunnen worden (zie hoofdstuk IV, punt 7) indien een herziening
van het gewestplan uitblijft. van het gewestplan uitblijft.
HOOFDSTUK V. - Verantwoordingen, aanbevelingen en opvolging van de HOOFDSTUK V. - Verantwoordingen, aanbevelingen en opvolging van de
uitvoering van het gewestplan uitvoering van het gewestplan
1. Verantwoording en vergelijking van het voorontwerp en de 1. Verantwoording en vergelijking van het voorontwerp en de
verschillende varianten onderkend in hoofdstuk V.1 (artikel 42, 11°). verschillende varianten onderkend in hoofdstuk V.1 (artikel 42, 11°).
De verantwoording gebeurt op grond van artikel 1, § 1 van het Wetboek De verantwoording gebeurt op grond van artikel 1, § 1 van het Wetboek
en de analyse van de voorgaande hoofdstukken. en de analyse van de voorgaande hoofdstukken.
In de vorm van een tabel berust de vergelijking minstens op In de vorm van een tabel berust de vergelijking minstens op
onderstaande elementen : effecten (zowel positieve als negatieve) op onderstaande elementen : effecten (zowel positieve als negatieve) op
het leefmilieu, uit te voeren maatregelen ter verzachting van de het leefmilieu, uit te voeren maatregelen ter verzachting van de
maatregelen, overige effecten. maatregelen, overige effecten.
Erop wijzen welke de voornaamste potentialiteiten en drukfactoren van Erop wijzen welke de voornaamste potentialiteiten en drukfactoren van
het herzieningsontwerp van het gewestplan zijn. het herzieningsontwerp van het gewestplan zijn.
Conclusies over de aanvraag en, in voorkomend geval, aanbevelingen Conclusies over de aanvraag en, in voorkomend geval, aanbevelingen
formuleren. formuleren.
2. In het vooruitzicht gestelde maatregelen voor de opvolging van de 2. In het vooruitzicht gestelde maatregelen voor de opvolging van de
uitvoering van het gewestplan (artikel 42, 13°). uitvoering van het gewestplan (artikel 42, 13°).
Zaak is, de lijst op te maken van de niet-verwaarloosbare effecten, Zaak is, de lijst op te maken van de niet-verwaarloosbare effecten,
opvolgingsindicatoren voor die effecten voor te stellen, wijze van opvolgingsindicatoren voor die effecten voor te stellen, wijze van
berekening of vaststelling ervan, de gebruikte gegevens en hun bron, berekening of vaststelling ervan, de gebruikte gegevens en hun bron,
evenals hun grenswaarden. evenals hun grenswaarden.
De auteur kan raad geven over punten die in het De auteur kan raad geven over punten die in het
vergunningsaanvraagdossier en het effectonderzoek van het ontwerp vergunningsaanvraagdossier en het effectonderzoek van het ontwerp
uitgewerkt moeten worden. uitgewerkt moeten worden.
HOOFDSTUK IV. - Omschrijving van de evaluatiemethode en van de gerezen HOOFDSTUK IV. - Omschrijving van de evaluatiemethode en van de gerezen
moeilijkheden moeilijkheden
1. Omschrijving van de evaluatiemethode en van de gerezen 1. Omschrijving van de evaluatiemethode en van de gerezen
moeilijkheden (artikel 42, 12°). moeilijkheden (artikel 42, 12°).
Doel is de specifieke elementen van de evaluatiemethode te omschrijven Doel is de specifieke elementen van de evaluatiemethode te omschrijven
en de moeilijkheden te bepalen die met name tijdens de verzameling van en de moeilijkheden te bepalen die met name tijdens de verzameling van
gegevens en de methodes voor de schatting van de behoeften ondervonden gegevens en de methodes voor de schatting van de behoeften ondervonden
zijn. zijn.
2. Grenzen van het onderzoek (artikel 42, 12°). 2. Grenzen van het onderzoek (artikel 42, 12°).
De auteur van het onderzoek geeft aan welke moeilijkheden gerezen zijn De auteur van het onderzoek geeft aan welke moeilijkheden gerezen zijn
en op welke punten hij niet dieper is kunnen ingaan en die eventueel en op welke punten hij niet dieper is kunnen ingaan en die eventueel
uitgediept kunnen worden in toekomstige effectonderzoeken. uitgediept kunnen worden in toekomstige effectonderzoeken.
Bibliografie Bibliografie
Niet-technische samenvatting Niet-technische samenvatting
Inhoudstafel, gevolgd door de lijst van de kaarten, figuren en foto's Inhoudstafel, gevolgd door de lijst van de kaarten, figuren en foto's
(met opgave van het nummer van de bladzijde waar ze zich bevinden). (met opgave van het nummer van de bladzijde waar ze zich bevinden).
De niet-technische samenvatting is een onafhankelijk document van De niet-technische samenvatting is een onafhankelijk document van
hoogstens dertig tekstbladzijden. Met een kaart-, figuur- en hoogstens dertig tekstbladzijden. Met een kaart-, figuur- en
kleurenfotodocumentatie. kleurenfotodocumentatie.
Dat document moet het effectonderzoek van het plan samenvatten en het Dat document moet het effectonderzoek van het plan samenvatten en het
omzetten naar een niet-technische taal om het begrijpelijk te maken omzetten naar een niet-technische taal om het begrijpelijk te maken
voor een publiek van niet-kenners en de deelneming van de burgers aan voor een publiek van niet-kenners en de deelneming van de burgers aan
het openbaar onderzoek bevorderen. het openbaar onderzoek bevorderen.
De voorgestelde positieve en negatieve effecten en verzachtende De voorgestelde positieve en negatieve effecten en verzachtende
maatregelen (aanbevelingen) worden in een samenvattingstabel maatregelen (aanbevelingen) worden in een samenvattingstabel
gepresenteerd. gepresenteerd.
Besluit van de Waalse Regering tot herziening van het gewestplan Besluit van de Waalse Regering tot herziening van het gewestplan
Moeskroen-Komen (blad 36/2 N) en tot aanneming van het voorontwerp van Moeskroen-Komen (blad 36/2 N) en tot aanneming van het voorontwerp van
herziening van het plan met het oog op de opneming : herziening van het plan met het oog op de opneming :
- van een natuurgebied en van landbouwgebieden op het grondgebied van - van een natuurgebied en van landbouwgebieden op het grondgebied van
Komen als planologische compensatie voor het ontwerp van herziening Komen als planologische compensatie voor het ontwerp van herziening
van het gewestplan Moeskroen-Komen met het oog op de opneming van een van het gewestplan Moeskroen-Komen met het oog op de opneming van een
industriële bedrijfsruimte als uitbreiding van de industriële industriële bedrijfsruimte als uitbreiding van de industriële
bedrijfsruimte van Neerwaasten en een gemengde bedrijfsruimte met als bedrijfsruimte van Neerwaasten en een gemengde bedrijfsruimte met als
plaatsnaam "Les Quatre Rois" te Komen (Waasten en Neerwaasten); plaatsnaam "Les Quatre Rois" te Komen (Waasten en Neerwaasten);
- van een industriële bedrijfsruimte als uitbreiding van de - van een industriële bedrijfsruimte als uitbreiding van de
industriële bedrijfsruimte "Ploegsteert" genaamd. industriële bedrijfsruimte "Ploegsteert" genaamd.
Namen, 15 mei 2007. Namen, 15 mei 2007.
De Minister-President, De Minister-President,
E. DI RUPO E. DI RUPO
De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling,
A. ANTOINE A. ANTOINE
^