Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Waalse Regering van 13/03/2014
← Terug naar "Besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van de maximumprijzen voor het vervoer met taxi's "
Besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van de maximumprijzen voor het vervoer met taxi's Besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van de maximumprijzen voor het vervoer met taxi's
WAALSE OVERHEIDSDIENST WAALSE OVERHEIDSDIENST
13 MAART 2014. - Besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van 13 MAART 2014. - Besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van
de maximumprijzen voor het vervoer met taxi's de maximumprijzen voor het vervoer met taxi's
De Waalse Regering, De Waalse Regering,
Gelet op artikel 4, derde lid, van het decreet van 18 oktober 2007 Gelet op artikel 4, derde lid, van het decreet van 18 oktober 2007
betreffende de taxidiensten en de diensten van verhuur van voertuigen betreffende de taxidiensten en de diensten van verhuur van voertuigen
met chauffeur; met chauffeur;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 3 juni 2009 tot Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 3 juni 2009 tot
vaststelling van de maximumprijzen voor het vervoer met taxi's; vaststelling van de maximumprijzen voor het vervoer met taxi's;
Gelet op het advies van 20 maart 2013 van de subcommissie van de Gelet op het advies van 20 maart 2013 van de subcommissie van de
taxidiensten binnen de "Commission consultative du Transport et de la taxidiensten binnen de "Commission consultative du Transport et de la
Mobilité" ingesteld bij artikel 33bis van het decreet van 21 december Mobilité" ingesteld bij artikel 33bis van het decreet van 21 december
1989 betreffende de diensten voor het openbaar vervoer in het Waalse 1989 betreffende de diensten voor het openbaar vervoer in het Waalse
Gewest; Gewest;
Gelet op het advies van de "Conseil supérieur des villes, communes et Gelet op het advies van de "Conseil supérieur des villes, communes et
provinces de la Région wallonne" (Hoge Raad van de steden, gemeenten provinces de la Région wallonne" (Hoge Raad van de steden, gemeenten
en provincies van het Waalse Gewest), gegeven op 20 januari 2014; en provincies van het Waalse Gewest), gegeven op 20 januari 2014;
Gelet op advies nr. 54.652/4 van de Raad van State, gegeven op 23 Gelet op advies nr. 54.652/4 van de Raad van State, gegeven op 23
december 2013, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de december 2013, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Gelet op het advies van de autonome adviescel "Duurzame ontwikkeling" Gelet op het advies van de autonome adviescel "Duurzame ontwikkeling"
van 20 februari 2014; van 20 februari 2014;
Gelet op het koninklijk besluit van 21 oktober 1991 waarbij algemeen Gelet op het koninklijk besluit van 21 oktober 1991 waarbij algemeen
verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 17
juli 1991, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer, juli 1991, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer,
betreffende de nachtarbeid in de ondernemingen van taxi's; betreffende de nachtarbeid in de ondernemingen van taxi's;
Overwegende dat de maximumprijzen voor de vervoerdiensten met taxi Overwegende dat de maximumprijzen voor de vervoerdiensten met taxi
dienen aangepast te worden om een degelijke vergoeding van de dienen aangepast te worden om een degelijke vergoeding van de
exploitant en dus ook van de loontrekkende chauffeurs toe te laten, exploitant en dus ook van de loontrekkende chauffeurs toe te laten,
voor zover dit redelijk blijft voor de klant, en om weinig voor zover dit redelijk blijft voor de klant, en om weinig
transparante en oneerlijke praktijken te voorkomen; transparante en oneerlijke praktijken te voorkomen;
Overwegende dat deze prijzen rekening moeten houden met de Overwegende dat deze prijzen rekening moeten houden met de
verschillende parameters die eigen zijn aan de sector en met hun verschillende parameters die eigen zijn aan de sector en met hun
evolutie; evolutie;
Overwegende dat de laatste aanpassing van de prijzen gebaseerd is op Overwegende dat de laatste aanpassing van de prijzen gebaseerd is op
de kostprijzen van het jaar 2008; dat het ontwikkelingspercentage van de kostprijzen van het jaar 2008; dat het ontwikkelingspercentage van
deze kosten 15,59 % bedraagt; dat dit percentage geleidelijk aan in de deze kosten 15,59 % bedraagt; dat dit percentage geleidelijk aan in de
maximumprijzen van de vervoerdiensten met taxi's dient opgenomen te maximumprijzen van de vervoerdiensten met taxi's dient opgenomen te
worden; worden;
Overwegende dat een te hevige verhoging van de tarieven de klanten zou Overwegende dat een te hevige verhoging van de tarieven de klanten zou
doen vluchten en dus nadelig zou zijn voor de sector; doen vluchten en dus nadelig zou zijn voor de sector;
Op de voordracht van de Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening Op de voordracht van de Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening
en Mobiliteit; en Mobiliteit;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :

1° "nachtritten" : de ritten waarbij het instappen van de klant 1° "nachtritten" : de ritten waarbij het instappen van de klant
gebeurt tussen 22 uur en 6 uur; gebeurt tussen 22 uur en 6 uur;
2° "perimeter" : lijn die een zone afbakent binnen dewelke de terugrit 2° "perimeter" : lijn die een zone afbakent binnen dewelke de terugrit
van de taxi naar zijn standplaats niet aan de klant wordt aangerekend; van de taxi naar zijn standplaats niet aan de klant wordt aangerekend;
3° "diensten van de Regering" : de Directie van de Waalse 3° "diensten van de Regering" : de Directie van de Waalse
Overheidsdienst bevoegd voor het vervoer van personen; Overheidsdienst bevoegd voor het vervoer van personen;
4° "Commissie voor taxidiensten, de subcommissie van de taxidiensten 4° "Commissie voor taxidiensten, de subcommissie van de taxidiensten
binnen de "Commission consultative du Transport et de la Mobilité" binnen de "Commission consultative du Transport et de la Mobilité"
ingesteld bij artikel 33bis van het decreet van 21 december 1989 ingesteld bij artikel 33bis van het decreet van 21 december 1989
betreffende de diensten voor het openbaar vervoer in het Waalse betreffende de diensten voor het openbaar vervoer in het Waalse
Gewest, belast met de vervoerdiensten bedoeld in het decreet van 18 Gewest, belast met de vervoerdiensten bedoeld in het decreet van 18
oktober 2007 betreffende de taxidiensten en de diensten van verhuur oktober 2007 betreffende de taxidiensten en de diensten van verhuur
van voertuigen met chauffeur. van voertuigen met chauffeur.

Art. 2.De Regering bepaalt en wijzigt de perimeters.

Art. 2.De Regering bepaalt en wijzigt de perimeters.

Art. 3.De maximumprijzen, fooi en belasting over de toegevoegde

Art. 3.De maximumprijzen, fooi en belasting over de toegevoegde

waarde inbegrepen, voor het vervoer van personen met taxi's, worden waarde inbegrepen, voor het vervoer van personen met taxi's, worden
als volgt vastgesteld : als volgt vastgesteld :
1° in de lokaliteiten waar het perimeterstelsel niet wordt toegepast : 1° in de lokaliteiten waar het perimeterstelsel niet wordt toegepast :
a) opnemingsbedrag : 2.60 euro; a) opnemingsbedrag : 2.60 euro;
b) kilometerprijs : 1.35 euro per afgelegde kilometer; b) kilometerprijs : 1.35 euro per afgelegde kilometer;
c) wachtgeld : 32 euro per uur; c) wachtgeld : 32 euro per uur;
d) forfaitaire toeslag voor nachtritten : 2.50 euro; d) forfaitaire toeslag voor nachtritten : 2.50 euro;
e) afstand : de afstand mag worden berekend vanaf het vertrek van de e) afstand : de afstand mag worden berekend vanaf het vertrek van de
garage of de standplaats tot de terugkeer op dezelfde plaats. De garage of de standplaats tot de terugkeer op dezelfde plaats. De
afstand zonder passagier dient langs de kortste weg te worden afstand zonder passagier dient langs de kortste weg te worden
afgelegd; afgelegd;
f) tarief I : het enkelvoudige tarief dat wordt toegepast als de klant f) tarief I : het enkelvoudige tarief dat wordt toegepast als de klant
het voertuig niet verlaat en zich naar zijn vertrekpunt laat het voertuig niet verlaat en zich naar zijn vertrekpunt laat
terugbrengen; terugbrengen;
g) tarief II : het tarief mag niet hoger zijn dan het dubbele van het g) tarief II : het tarief mag niet hoger zijn dan het dubbele van het
tarief bedoeld in f), het wordt toegepast als de klant het voertuig tarief bedoeld in f), het wordt toegepast als de klant het voertuig
verlaat en het voertuig leeg naar zijn vertrekpunt terugkeert; verlaat en het voertuig leeg naar zijn vertrekpunt terugkeert;
2° in de lokaliteiten waar het perimeterstelsel wordt toegepast : 2° in de lokaliteiten waar het perimeterstelsel wordt toegepast :
a) opnemingsbedrag : 2.40 euro; a) opnemingsbedrag : 2.40 euro;
b) kilometerprijs : 1.65 euro per afgelegde kilometer; b) kilometerprijs : 1.65 euro per afgelegde kilometer;
c) wachtgeld : 32 euro per uur; c) wachtgeld : 32 euro per uur;
d) forfaitaire toeslag voor nachtritten : 2.50 euro; d) forfaitaire toeslag voor nachtritten : 2.50 euro;
e) afstand : de afstand mag worden berekend vanaf het instappen van de e) afstand : de afstand mag worden berekend vanaf het instappen van de
klant tot het uitstappen van de klant binnen de perimeter; klant tot het uitstappen van de klant binnen de perimeter;
f) tarief I : het enkelvoudige tarief dat binnen de perimeter wordt f) tarief I : het enkelvoudige tarief dat binnen de perimeter wordt
toegepast; toegepast;
g) tarief II : het tarief mag niet hoger zijn dan het dubbele van het g) tarief II : het tarief mag niet hoger zijn dan het dubbele van het
tarief bedoeld in f), het wordt toegepast wanneer het voertuig de tarief bedoeld in f), het wordt toegepast wanneer het voertuig de
perimeter verlaat behalve als de klant het voertuig niet verlaat en perimeter verlaat behalve als de klant het voertuig niet verlaat en
zich laat terugvoeren naar een binnen de perimeter gelegen zich laat terugvoeren naar een binnen de perimeter gelegen
willekeurige plaats. willekeurige plaats.
In de gevallen bedoeld in 1°, g), moet de chauffeur zich vóór het In de gevallen bedoeld in 1°, g), moet de chauffeur zich vóór het
inschakelen van tarief II vergewissen van de intenties van de klant. inschakelen van tarief II vergewissen van de intenties van de klant.
Het opnemingsbedrag bedoel in 2°, a) geeft recht op het thuis afhalen Het opnemingsbedrag bedoel in 2°, a) geeft recht op het thuis afhalen
binnen een straal van 2 000 meter, gerekend vanaf de dichtst binnen een straal van 2 000 meter, gerekend vanaf de dichtst
bijgelegen standplaats van de exploitant. bijgelegen standplaats van de exploitant.
In de gevallen bedoeld in 2°, e), indien de klant buiten de perimeter In de gevallen bedoeld in 2°, e), indien de klant buiten de perimeter
uitstapt, mag de terugrit tot de perimeter worden aangerekend, met uitstapt, mag de terugrit tot de perimeter worden aangerekend, met
dien verstande dat de terugrit langs de kortste weg moet geschieden. dien verstande dat de terugrit langs de kortste weg moet geschieden.
In de gevallen bedoeld in 2°, g), moet de chauffeur de In de gevallen bedoeld in 2°, g), moet de chauffeur de
bedieningsinrichting van het tarief II in werking stellen bij het bedieningsinrichting van het tarief II in werking stellen bij het
verlaten van de perimeter en is daarvoor verplicht zich te vergewissen verlaten van de perimeter en is daarvoor verplicht zich te vergewissen
van de eindbestemming van de klant. van de eindbestemming van de klant.

Art. 4.De Minister bevoegd voor de vervoerdiensten met taxi kan, na

Art. 4.De Minister bevoegd voor de vervoerdiensten met taxi kan, na

advies van de Commissie voor Taxidiensten, afwijkingen toestaan op de advies van de Commissie voor Taxidiensten, afwijkingen toestaan op de
maximumprijzen om rekening te houden met plaatselijke omstandigheden. maximumprijzen om rekening te houden met plaatselijke omstandigheden.
De vragen tot afwijking worden gericht aan de diensten van de Regering De vragen tot afwijking worden gericht aan de diensten van de Regering
en moeten minstens de volgende gegevens bevatten : en moeten minstens de volgende gegevens bevatten :
1° de naam en het adres van de aanvrager; 1° de naam en het adres van de aanvrager;
2° de actuele en de gevraagde tarieven; 2° de actuele en de gevraagde tarieven;
3° de redenen voor de indiening van de aanvraag tot afwijking evenals 3° de redenen voor de indiening van de aanvraag tot afwijking evenals
de becijferde rechtvaardiging ervan; de becijferde rechtvaardiging ervan;
4° de jaarrekeningen van de representatieve ondernemingen voor de 4° de jaarrekeningen van de representatieve ondernemingen voor de
laatste drie boekjaren en, in voorkomend geval, de laatste drie boekjaren en, in voorkomend geval, de
uitbatingsrekeningen van de betrokken afdeling. uitbatingsrekeningen van de betrokken afdeling.

Art. 5.De exploitant mag de klant commerciële verminderingen toestaan

Art. 5.De exploitant mag de klant commerciële verminderingen toestaan

voor zover deze verminderingen het in dit besluit of binnen een voor zover deze verminderingen het in dit besluit of binnen een
gemeentelijk reglement vastgesteld maximumtarief naleven. gemeentelijk reglement vastgesteld maximumtarief naleven.

Art. 6.Het besluit van de Waalse Regering van 3 juni 2009 tot

Art. 6.Het besluit van de Waalse Regering van 3 juni 2009 tot

vaststelling van de maximumprijzen voor het vervoer met taxi's wordt vaststelling van de maximumprijzen voor het vervoer met taxi's wordt
opgeheven. opgeheven.

Art. 7.De Minister van Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit

Art. 7.De Minister van Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit

besluit. besluit.
Namen, 13 maart 2014. Namen, 13 maart 2014.
De Minister-President, De Minister-President,
R. DEMOTTE R. DEMOTTE
De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit,
Ph. HENRY Ph. HENRY
^