Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de advies- en erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven | Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de advies- en erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven |
---|---|
WAALSE OVERHEIDSDIENST | WAALSE OVERHEIDSDIENST |
7 MEI 2015. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het | 7 MEI 2015. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het |
huishoudelijk reglement van de advies- en erkenningscommissie van de | huishoudelijk reglement van de advies- en erkenningscommissie van de |
sociale economiebedrijven | sociale economiebedrijven |
De Waalse Regering, | De Waalse Regering, |
Gelet op het decreet van 6 november 2008 tot rationalisering van de | Gelet op het decreet van 6 november 2008 tot rationalisering van de |
adviesfunctie, inzonderheid op artikel 2, 19°; | adviesfunctie, inzonderheid op artikel 2, 19°; |
Gelet op het decreet van 20 november 2008 betreffende de sociale | Gelet op het decreet van 20 november 2008 betreffende de sociale |
economie, inzonderheid op artikel 6; | economie, inzonderheid op artikel 6; |
Gelet op de beraadslaging van de advies- en erkenningscommissie van de | Gelet op de beraadslaging van de advies- en erkenningscommissie van de |
sociale economiebedrijven van 22 januari 2015; | sociale economiebedrijven van 22 januari 2015; |
Op de voordracht van de Minister bevoegd voor sociale Economie; | Op de voordracht van de Minister bevoegd voor sociale Economie; |
Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
Besluit : | Besluit : |
Artikel 1.De Waalse Regering keurt het bijgaande huishoudelijk |
Artikel 1.De Waalse Regering keurt het bijgaande huishoudelijk |
reglement van de advies- en erkenningscommissie van de sociale | reglement van de advies- en erkenningscommissie van de sociale |
economiebedrijven goed. | economiebedrijven goed. |
Art. 2.Het besluit van de Waalse Regering van 12 mei 2011 tot |
Art. 2.Het besluit van de Waalse Regering van 12 mei 2011 tot |
goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de advies- en | goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de advies- en |
erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven wordt opgeheven. | erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven wordt opgeheven. |
Art. 3.De Minister bevoegd voor Sociale Economie is belast met de |
Art. 3.De Minister bevoegd voor Sociale Economie is belast met de |
uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
Namen, 7 mei 2015. | Namen, 7 mei 2015. |
De Minister-President, | De Minister-President, |
P. MAGNETTE | P. MAGNETTE |
De Minister van Economie, Industrie, Innovatie en Digitale | De Minister van Economie, Industrie, Innovatie en Digitale |
Technologieën, | Technologieën, |
J.-C. MARCOURT | J.-C. MARCOURT |
BIJLAGE | BIJLAGE |
Advies- en erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven | Advies- en erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven |
Huishoudelijk reglement | Huishoudelijk reglement |
Artikel 1.Begripsomschrijving |
Artikel 1.Begripsomschrijving |
Voor de toepassing van dit reglement dient te worden verstaan onder : | Voor de toepassing van dit reglement dient te worden verstaan onder : |
1. "kaderdecreet" : het Waalse decreet van 6 november 2008 tot | 1. "kaderdecreet" : het Waalse decreet van 6 november 2008 tot |
rationalisering van de adviesfunctie (Belgisch Staatsblad 18.12.08); | rationalisering van de adviesfunctie (Belgisch Staatsblad 18.12.08); |
2. "decreet" : het Waalse decreet van 20 november 2008 betreffende de | 2. "decreet" : het Waalse decreet van 20 november 2008 betreffende de |
sociale economie(Belgisch Staatsblad 31.12.08); | sociale economie(Belgisch Staatsblad 31.12.08); |
3. "decreet IB" : het Waalse decreet van 19 december 2012 houdende | 3. "decreet IB" : het Waalse decreet van 19 december 2012 houdende |
erkenning en subsidiëring van de inschakelingsbedrijven (BS 21.01.13), | erkenning en subsidiëring van de inschakelingsbedrijven (BS 21.01.13), |
zoals gewijzigd bij het besluit van de Waalse Regering van 8 mei 2014 | zoals gewijzigd bij het besluit van de Waalse Regering van 8 mei 2014 |
(Belgisch Staatsblad 02.06.14); | (Belgisch Staatsblad 02.06.14); |
4. "besluit IB" : het besluit van de Waalse Regering tot uivoering van | 4. "besluit IB" : het besluit van de Waalse Regering tot uivoering van |
het decreet van 19 december 2012 houdende erkenning en subsidiëring | het decreet van 19 december 2012 houdende erkenning en subsidiëring |
van de inschakelingsbedrijven (Belgisch Staatsblad 07.03.13); | van de inschakelingsbedrijven (Belgisch Staatsblad 07.03.13); |
5. "decreet I.D.E.S.S." : het Waalse decreet van 14 december 2006 | 5. "decreet I.D.E.S.S." : het Waalse decreet van 14 december 2006 |
betreffende de erkenning en de subsidiëring van de "Initiatives de | betreffende de erkenning en de subsidiëring van de "Initiatives de |
développement de l'emploi dans le secteur des services de proximité à | développement de l'emploi dans le secteur des services de proximité à |
finalité sociale" (initiatieven tot ontwikkeling van de | finalité sociale" (initiatieven tot ontwikkeling van de |
werkgelegenheid in de sector van de buurtdiensten met een | werkgelegenheid in de sector van de buurtdiensten met een |
maatschappelijk doel), afgekort : "I.D.E.S.S." (Belgisch Staatsblad | maatschappelijk doel), afgekort : "I.D.E.S.S." (Belgisch Staatsblad |
05.01.07); | 05.01.07); |
6. "besluit I.D.E.S.S." : het besluit van de Waalse Regering van 21 | 6. "besluit I.D.E.S.S." : het besluit van de Waalse Regering van 21 |
juni 2007 tot uitvoering van het decreet van 14 december 2006 | juni 2007 tot uitvoering van het decreet van 14 december 2006 |
betreffende de erkenning en de subsidiëring van de "initiatives de | betreffende de erkenning en de subsidiëring van de "initiatives de |
développement de l'emploi dans le secteur des services de proximité à | développement de l'emploi dans le secteur des services de proximité à |
finalité sociale" (initiatieven tot ontwikkeling van de | finalité sociale" (initiatieven tot ontwikkeling van de |
werkgelegenheid in de sector van de buurtdiensten met een | werkgelegenheid in de sector van de buurtdiensten met een |
maatschappelijk doel), afgekort : "I.D.E.S.S." (Belgisch Staatsblad | maatschappelijk doel), afgekort : "I.D.E.S.S." (Belgisch Staatsblad |
19.07.07); | 19.07.07); |
7. "decreet adviesverlenende agentschappen" : het Waalse decreet van | 7. "decreet adviesverlenende agentschappen" : het Waalse decreet van |
27 mei 2004 betreffende de adviesverlenende agentschappen inzake | 27 mei 2004 betreffende de adviesverlenende agentschappen inzake |
sociale economie (Belgisch Staatsblad 18.08.04); | sociale economie (Belgisch Staatsblad 18.08.04); |
8. "besluit adviesverlenende agentschappen" : het besluit van de | 8. "besluit adviesverlenende agentschappen" : het besluit van de |
Waalse Regering van 26 januari 2006 tot uitvoering van het decreet van | Waalse Regering van 26 januari 2006 tot uitvoering van het decreet van |
27 mei 2004 betreffende de adviesverlenende agentschappen inzake | 27 mei 2004 betreffende de adviesverlenende agentschappen inzake |
sociale economie (Belgisch Staatsblad 10.02.06); | sociale economie (Belgisch Staatsblad 10.02.06); |
9. "inschakelijngsbedrijf" : één van de instellingen bedoeld in | 9. "inschakelijngsbedrijf" : één van de instellingen bedoeld in |
artikel 2, § 1, van het "decreet IB"; | artikel 2, § 1, van het "decreet IB"; |
10. "I.D.E.S.S." : één van de instellingen bedoeld in artikel 1, | 10. "I.D.E.S.S." : één van de instellingen bedoeld in artikel 1, |
eerste lid, 1°, van het "decreet I.D.E.S.S"; | eerste lid, 1°, van het "decreet I.D.E.S.S"; |
11. "adviesverlenend agentschap : één van de instellingen bedoeld in | 11. "adviesverlenend agentschap : één van de instellingen bedoeld in |
artikel 1, eerste lid, 1°, van het "decreet adviesverlenende | artikel 1, eerste lid, 1°, van het "decreet adviesverlenende |
agentschappen"; | agentschappen"; |
12. "CESW" : de "Conseil économique et social de Wallonie" | 12. "CESW" : de "Conseil économique et social de Wallonie" |
(Sociaal-Economische Raad van Wallonië); | (Sociaal-Economische Raad van Wallonië); |
13. "Commissie" : de advies- en erkenningscommissie van de sociale | 13. "Commissie" : de advies- en erkenningscommissie van de sociale |
economiebedrijven bedoeld in artikel 6 van het decreet; | economiebedrijven bedoeld in artikel 6 van het decreet; |
14. "leden" : de gewone leden van de Commissie of, in voorkomend | 14. "leden" : de gewone leden van de Commissie of, in voorkomend |
geval, hun plaatsvervangers, benoemd door de Waalse Regering; | geval, hun plaatsvervangers, benoemd door de Waalse Regering; |
15. "Minister" : de Minister van de Waalse Regering bevoegd voor | 15. "Minister" : de Minister van de Waalse Regering bevoegd voor |
Sociale Economie; | Sociale Economie; |
16. "Bestuur" : de Directie Sociale Economie van het Departement | 16. "Bestuur" : de Directie Sociale Economie van het Departement |
Economische Ontwikkeling van het Operationeel directoraat-generaal | Economische Ontwikkeling van het Operationeel directoraat-generaal |
Economie,Werk en Onderzoek van de Waalse Overheidsdienst. | Economie,Werk en Onderzoek van de Waalse Overheidsdienst. |
Art. 2.Zetel en plaats van de vergaderingen |
Art. 2.Zetel en plaats van de vergaderingen |
De zetel van de Commissie is in de "CESW" (rue du Vertbois, 13C te | De zetel van de Commissie is in de "CESW" (rue du Vertbois, 13C te |
4000 Luik) gevestigd, waarnaar elke briefwisseling verzonden moet | 4000 Luik) gevestigd, waarnaar elke briefwisseling verzonden moet |
worden. Het volledige adres van de Commissie moet op alle documenten | worden. Het volledige adres van de Commissie moet op alle documenten |
die ze verstuurt, vermeld staan. | die ze verstuurt, vermeld staan. |
De vergaderingen van de Commissie vinden plaats in de lokalen van de | De vergaderingen van de Commissie vinden plaats in de lokalen van de |
"CESW". | "CESW". |
Art. 3.Opdrachten |
Art. 3.Opdrachten |
De Commissie wordt belast met de volgende taken : | De Commissie wordt belast met de volgende taken : |
1° op eigen initiatief of op verzoek elk advies uitbrengen over alle | 1° op eigen initiatief of op verzoek elk advies uitbrengen over alle |
vraagstukken betreffende de sociale economiebedrijven die de benaming | vraagstukken betreffende de sociale economiebedrijven die de benaming |
hebben van inschakelingsbedrijven, "I.D.E.S.S" en adviesverlenende | hebben van inschakelingsbedrijven, "I.D.E.S.S" en adviesverlenende |
agentschappen; | agentschappen; |
2° een gemotiveerd advies uitbrengen over de aanvragen tot erkenning | 2° een gemotiveerd advies uitbrengen over de aanvragen tot erkenning |
of hernieuwing van erkenning van de projectdragers/bedrijven bedoeld | of hernieuwing van erkenning van de projectdragers/bedrijven bedoeld |
in de bovenvermelde "besluiten IB, "I.D.E.S.S." en adviesverlenende | in de bovenvermelde "besluiten IB, "I.D.E.S.S." en adviesverlenende |
agentschappen"; | agentschappen"; |
3° een gemotiveerd advies uitbrengen over de opschorting of intrekking | 3° een gemotiveerd advies uitbrengen over de opschorting of intrekking |
van de erkenning van deze projectdragers/bedrijven; | van de erkenning van deze projectdragers/bedrijven; |
4° vergaderen op verzoek van één van haar leden die feiten vernomen | 4° vergaderen op verzoek van één van haar leden die feiten vernomen |
zou hebben die ressorteren onder de overtredingen van of de inbreuken | zou hebben die ressorteren onder de overtredingen van of de inbreuken |
op de bepalingen van de decreten en besluiten bepaald in artikel 1, 1° | op de bepalingen van de decreten en besluiten bepaald in artikel 1, 1° |
tot 11° van dit huishoudelijk reglement, om de stand van zaken te | tot 11° van dit huishoudelijk reglement, om de stand van zaken te |
onderzoeken en de Regering kennis te geven van de feiten van de | onderzoeken en de Regering kennis te geven van de feiten van de |
oorzaak. | oorzaak. |
De Commissie beslist over alle maatregelen die haar in staat moeten | De Commissie beslist over alle maatregelen die haar in staat moeten |
stellen om haar opdrachten op de beste manier uit te oefenen. Daartoe | stellen om haar opdrachten op de beste manier uit te oefenen. Daartoe |
verwijst ze met name naar de vigerende reglementering en kan ze : | verwijst ze met name naar de vigerende reglementering en kan ze : |
1° de aanvraagdossiers van de projectdragers/bedrijven, de | 1° de aanvraagdossiers van de projectdragers/bedrijven, de |
activiteitenverslagen, de gesloten overeenkomsten, enz. onderzoeken en | activiteitenverslagen, de gesloten overeenkomsten, enz. onderzoeken en |
ingelicht worden over de inhoud van de inspectieverslagen; | ingelicht worden over de inhoud van de inspectieverslagen; |
2° de projectdragers en de sociale economiebedrijven horen; | 2° de projectdragers en de sociale economiebedrijven horen; |
3° werkgroepen oprichten; | 3° werkgroepen oprichten; |
4° externe deskundigen punctueel en naar gelang van de agenda erom | 4° externe deskundigen punctueel en naar gelang van de agenda erom |
verzoeken om aan de vergaderingen deel te nemen. | verzoeken om aan de vergaderingen deel te nemen. |
Art. 4.Samenstelling |
Art. 4.Samenstelling |
De Commissie bestaat uit de volgende leden : | De Commissie bestaat uit de volgende leden : |
Stemgerechtigde leden | Stemgerechtigde leden |
1° vier gewone en vier plaatsvervangende leden ter vertegenwoordiging | 1° vier gewone en vier plaatsvervangende leden ter vertegenwoordiging |
van de representatieve werkgeversorganisaties; | van de representatieve werkgeversorganisaties; |
2° vier gewone en vier plaatsvervangende leden ter vertegenwoordiging | 2° vier gewone en vier plaatsvervangende leden ter vertegenwoordiging |
van de representatieve werknemersorganisaties; | van de representatieve werknemersorganisaties; |
3° drie gewone en drie plaatsvervangende leden ter vertegenwoordiging | 3° drie gewone en drie plaatsvervangende leden ter vertegenwoordiging |
van de sociale economiesector; | van de sociale economiesector; |
4° een gewone en een plaatsvervangende vertegenwoordiger van de vzw | 4° een gewone en een plaatsvervangende vertegenwoordiger van de vzw |
"Union des Villes, Communes de Wallonie" (Unie van de Waalse Steden en | "Union des Villes, Communes de Wallonie" (Unie van de Waalse Steden en |
Gemeenten" en de "Fédération des Centres publics d'Action sociale" | Gemeenten" en de "Fédération des Centres publics d'Action sociale" |
(Federatie van de Openbare centra voor maatschappelijk welzijn); | (Federatie van de Openbare centra voor maatschappelijk welzijn); |
Leden met raadgevende stem | Leden met raadgevende stem |
1° een voorzitter en een ondervoorzitter; | 1° een voorzitter en een ondervoorzitter; |
2° een gewone en een plaatsvervangende vertegenwoordiger van de | 2° een gewone en een plaatsvervangende vertegenwoordiger van de |
"SOWECSOM" (Waalse Maatschappij voor Sociale Markteconomie); | "SOWECSOM" (Waalse Maatschappij voor Sociale Markteconomie); |
3° een gewone en een plaatsvervangende vertegenwoordiger van de | 3° een gewone en een plaatsvervangende vertegenwoordiger van de |
"Office wallon de la Formation professionnelle et de l'Emploi" (Waalse | "Office wallon de la Formation professionnelle et de l'Emploi" (Waalse |
Dienst voor Beroepsopleiding en Arbeidsbemiddeling) zoals ingesteld | Dienst voor Beroepsopleiding en Arbeidsbemiddeling) zoals ingesteld |
bij het decreet van 6 mei 1999 betreffende de "Office wallon de la | bij het decreet van 6 mei 1999 betreffende de "Office wallon de la |
Formation professionnelle et de l'Emploi"; | Formation professionnelle et de l'Emploi"; |
4° een gewone en een plaatsvervangende vertegenwoordiger van het | 4° een gewone en een plaatsvervangende vertegenwoordiger van het |
"Agence wallonne pour l'intégration des personnes handicapées" (Waals | "Agence wallonne pour l'intégration des personnes handicapées" (Waals |
Agentschap voor de integratie van gehandicapte personen); | Agentschap voor de integratie van gehandicapte personen); |
5° twee gewone leden en twee plaatsvervangende leden van het Bestuur | 5° twee gewone leden en twee plaatsvervangende leden van het Bestuur |
van het Waalse Gewest. | van het Waalse Gewest. |
Art. 5.Duur van het mandaat, vervanging en hernieuwing van de leden |
Art. 5.Duur van het mandaat, vervanging en hernieuwing van de leden |
De duur van het mandaat van de leden wordt op vijf jaar bepaald. | De duur van het mandaat van de leden wordt op vijf jaar bepaald. |
De leden worden door de Regering volgens afzonderlijke procedures en | De leden worden door de Regering volgens afzonderlijke procedures en |
naar gelang van de mandaten benoemd : | naar gelang van de mandaten benoemd : |
- op grond van een dubbele lijst van kandidaten voorgedragen door de | - op grond van een dubbele lijst van kandidaten voorgedragen door de |
"CESW" in het geval van de vertegenwoordigers van de representatieve | "CESW" in het geval van de vertegenwoordigers van de representatieve |
werknemers- en werkgeversorganisaties; | werknemers- en werkgeversorganisaties; |
- op voorstel van de representatieve instantie(s) bedoeld in artikel 3 | - op voorstel van de representatieve instantie(s) bedoeld in artikel 3 |
van het decreet in het geval van de vertegenwoordigers van de sociale | van het decreet in het geval van de vertegenwoordigers van de sociale |
economiesector; | economiesector; |
- op voorstel van hun opdrachtgever voor de andere vertegenwoordigers. | - op voorstel van hun opdrachtgever voor de andere vertegenwoordigers. |
Wanneer het mandaat van een lid vóór de vastgelegde datum verstrijkt, | Wanneer het mandaat van een lid vóór de vastgelegde datum verstrijkt, |
voleindigt de aangewezen plaatsvervanger de overblijvende duur van het | voleindigt de aangewezen plaatsvervanger de overblijvende duur van het |
mandaat. | mandaat. |
De mandaten van de leden binnen de Commissie worden integraal | De mandaten van de leden binnen de Commissie worden integraal |
hernieuwd. | hernieuwd. |
Art. 6.Voorzitterschap en ondervoorzitterschap |
Art. 6.Voorzitterschap en ondervoorzitterschap |
Aanwijzing | Aanwijzing |
De voorzitter en de ondervoorzitter van de Commissie worden door de | De voorzitter en de ondervoorzitter van de Commissie worden door de |
Regering aangewezen en benoemd. | Regering aangewezen en benoemd. |
Vervanging | Vervanging |
Bij afwezigheid van de voorzitter vervangt de ondervoorzitter hem en | Bij afwezigheid van de voorzitter vervangt de ondervoorzitter hem en |
neemt hij het voorzitterschap waar. Bij afwezigheid van de voorzitter | neemt hij het voorzitterschap waar. Bij afwezigheid van de voorzitter |
en van de ondervoorzitter wordt het voorzitterschap door het oudste | en van de ondervoorzitter wordt het voorzitterschap door het oudste |
stemgerechtigde lid of door het lid dat daartoe door de voorzitter | stemgerechtigde lid of door het lid dat daartoe door de voorzitter |
wordt genoemd, waargenomen. | wordt genoemd, waargenomen. |
Rol van de voorzitter | Rol van de voorzitter |
De voorzitter staat in voor de goede werking van de Commissie en | De voorzitter staat in voor de goede werking van de Commissie en |
organiseert haar werkzaamheden. Hij opent, schorst, sluit en heft de | organiseert haar werkzaamheden. Hij opent, schorst, sluit en heft de |
vergaderingen en leidt de debatten in alle neutraliteit. | vergaderingen en leidt de debatten in alle neutraliteit. |
Behoudens andersluidende bepaling van de Commissie en op voorwaarde | Behoudens andersluidende bepaling van de Commissie en op voorwaarde |
dat hij bij haar rekenschap aflegt, is hij ten opzichte van de | dat hij bij haar rekenschap aflegt, is hij ten opzichte van de |
buitenwereld verantwoordelijk voor de uitvoering van de genomen | buitenwereld verantwoordelijk voor de uitvoering van de genomen |
beslissingen. | beslissingen. |
Daartoe : | Daartoe : |
- bepaalt hij de agenda; | - bepaalt hij de agenda; |
- roept hij de vergaderingen bijeen; | - roept hij de vergaderingen bijeen; |
- ondertekent hij de adviezen; | - ondertekent hij de adviezen; |
- staat hij in voor de naleving van de wettelijke bepalingen en van | - staat hij in voor de naleving van de wettelijke bepalingen en van |
het huishoudelijk reglement van de Commissie; | het huishoudelijk reglement van de Commissie; |
- neemt hij de in buitengewone omstandigheden en spoedgevallen | - neemt hij de in buitengewone omstandigheden en spoedgevallen |
vereiste maatregelen na de gewone leden van de organisaties te hebben | vereiste maatregelen na de gewone leden van de organisaties te hebben |
geraadpleegd. | geraadpleegd. |
Art. 7.Secretariaat |
Art. 7.Secretariaat |
Het secretariaat van de Commissie wordt door de "CESW" waarmee het | Het secretariaat van de Commissie wordt door de "CESW" waarmee het |
Bestuur samenwerkt, waargenomen. | Bestuur samenwerkt, waargenomen. |
Aan het einde van elke vergadering maakt het secretariaat een project | Aan het einde van elke vergadering maakt het secretariaat een project |
van notulen op. Het bestaat in een beslissingsverslag van de debatten | van notulen op. Het bestaat in een beslissingsverslag van de debatten |
en stemmingen waarbij de documenten voor de analyse van de | en stemmingen waarbij de documenten voor de analyse van de |
verkiesbaarheid en/of elk ander analysedocument opgemaakt door de | verkiesbaarheid en/of elk ander analysedocument opgemaakt door de |
Commissie worden gevoegd, en wordt tijdens de volgende vergadering ter | Commissie worden gevoegd, en wordt tijdens de volgende vergadering ter |
goedkeuring aan de leden voorgelegd. | goedkeuring aan de leden voorgelegd. |
Op delegatie van de voorzitter wordt het secretariaat ertoe gemachtigd | Op delegatie van de voorzitter wordt het secretariaat ertoe gemachtigd |
om verschillende documenten, met name de adviezen, de oproepingen, de | om verschillende documenten, met name de adviezen, de oproepingen, de |
brieven ...te ondertekenen. | brieven ...te ondertekenen. |
In het bijzonder vervult het secretariaat de volgende taken : | In het bijzonder vervult het secretariaat de volgende taken : |
- het gaat tot het technisch examen van de dossiers over; | - het gaat tot het technisch examen van de dossiers over; |
- het stelt de agendapunten aan de voorzitter voor met inachtneming | - het stelt de agendapunten aan de voorzitter voor met inachtneming |
van de termijnen bedoeld in artikel 16 voor het examen van de | van de termijnen bedoeld in artikel 16 voor het examen van de |
volledige dossiers; | volledige dossiers; |
- het roept de leden op en bereidt de presentielijst voor met name op | - het roept de leden op en bereidt de presentielijst voor met name op |
grond van de inlichtingen verstrekt door de leden vóór de zitting in | grond van de inlichtingen verstrekt door de leden vóór de zitting in |
geval van verhinderingen of uitnodigingen van externe deskundigen; | geval van verhinderingen of uitnodigingen van externe deskundigen; |
- het bereidt de besluiten betreffende de aanwijzing van de leden van | - het bereidt de besluiten betreffende de aanwijzing van de leden van |
de Commissie voor; | de Commissie voor; |
- het roept de projectdragers/bedrijven voor de verhoren op; | - het roept de projectdragers/bedrijven voor de verhoren op; |
- tijdens de vergaderingen draagt het de dossiers voor, stelt het | - tijdens de vergaderingen draagt het de dossiers voor, stelt het |
notulen op en vraagt het de goedkeuring van de vorige notulen; | notulen op en vraagt het de goedkeuring van de vorige notulen; |
- het stelt de aanvragen om bijkomende inlichtingen op en stuurt ze | - het stelt de aanvragen om bijkomende inlichtingen op en stuurt ze |
ten gevolge van de vergadering en/of oproeping van de | ten gevolge van de vergadering en/of oproeping van de |
projectdragers/bedrijven voor verhoor; | projectdragers/bedrijven voor verhoor; |
- het stelt de gemotiveerde adviezen en de notulen op met inachtneming | - het stelt de gemotiveerde adviezen en de notulen op met inachtneming |
van de termijnen bedoeld in artikel 16; | van de termijnen bedoeld in artikel 16; |
- het legt de goedgekeurde adviezen en notulen op de gedeelde server | - het legt de goedgekeurde adviezen en notulen op de gedeelde server |
over; | over; |
- het informeert (per e-mail) het Bestuur en de Minister daarvan. | - het informeert (per e-mail) het Bestuur en de Minister daarvan. |
Art. 8.Opvolgingscomité |
Art. 8.Opvolgingscomité |
Er wordt een opvolgingscomité opgericht waarvan de afvaardiging | Er wordt een opvolgingscomité opgericht waarvan de afvaardiging |
bestaat uit de Minister, het Bestuur, de Secretaris-generaal en het | bestaat uit de Minister, het Bestuur, de Secretaris-generaal en het |
secretariaat van de Commissie. Dat comité heeft als doel te zorgen | secretariaat van de Commissie. Dat comité heeft als doel te zorgen |
voor het vlotte verloop van de secretariaatopdracht van de Commissie | voor het vlotte verloop van de secretariaatopdracht van de Commissie |
die aan de "CESW" wordt toevertrouwd. Het vergadert minstens één keer | die aan de "CESW" wordt toevertrouwd. Het vergadert minstens één keer |
per jaar. Het is met name belast met het onderzoek van de procedures | per jaar. Het is met name belast met het onderzoek van de procedures |
tussen de "CESW" en het Bestuur met het oog op de verbetering ervan. | tussen de "CESW" en het Bestuur met het oog op de verbetering ervan. |
Het voorzitterschap van het opvolgingscomité wordt door de | Het voorzitterschap van het opvolgingscomité wordt door de |
vertegenwoordiger van de Minister waargenomen en het secretariaat door | vertegenwoordiger van de Minister waargenomen en het secretariaat door |
de "CESW". | de "CESW". |
Art. 9.Vergaderingen : periodiciteit en bijeenroeping |
Art. 9.Vergaderingen : periodiciteit en bijeenroeping |
De voorzitter, of als hij verhinderd is, de ondervoorzitter roept de | De voorzitter, of als hij verhinderd is, de ondervoorzitter roept de |
Commissie bijeen telkens als het nodig is, naar gelang van de haar | Commissie bijeen telkens als het nodig is, naar gelang van de haar |
toegewezen opdrachten en minstens zes keer per jaar. Ze wordt ook | toegewezen opdrachten en minstens zes keer per jaar. Ze wordt ook |
bijeengeroepen op verzoek van een derde van de leden of telkens als de | bijeengeroepen op verzoek van een derde van de leden of telkens als de |
"CESW" het nodig acht. | "CESW" het nodig acht. |
De oproeping bevat de verschillende agendapunten en een link naar het | De oproeping bevat de verschillende agendapunten en een link naar het |
extranet van de "CESW" waarin de stukken en documenten met betrekking | extranet van de "CESW" waarin de stukken en documenten met betrekking |
tot die punten ter beschikking worden gesteld. Ze bevat ook een punt | tot die punten ter beschikking worden gesteld. Ze bevat ook een punt |
"Divers". De oproeping wordt 7 werkdagen vóór de zittingsdatum naar de | "Divers". De oproeping wordt 7 werkdagen vóór de zittingsdatum naar de |
gewone en plaatsvervangende leden per brief en/of per e-mail gestuurd. | gewone en plaatsvervangende leden per brief en/of per e-mail gestuurd. |
In geval van dringende noodzakelijkheid, die door de voorzitter | In geval van dringende noodzakelijkheid, die door de voorzitter |
beoordeeld wordt, kan de oproeping binnen een korte termijn verstuurd | beoordeeld wordt, kan de oproeping binnen een korte termijn verstuurd |
worden en kunnen haar bijlagen uitzonderlijk aan de leden overgemaakt | worden en kunnen haar bijlagen uitzonderlijk aan de leden overgemaakt |
worden voor de opening van de zitting. | worden voor de opening van de zitting. |
Art. 10.Presentielijst |
Art. 10.Presentielijst |
Bij elke zitting ondertekenen de commissieleden een presentielijst. | Bij elke zitting ondertekenen de commissieleden een presentielijst. |
Deze lijst wordt bij de notulen gevoegd. | Deze lijst wordt bij de notulen gevoegd. |
Art. 11.Verhoor |
Art. 11.Verhoor |
Alvorens advies uit te brengen, hoort de Commissie de | Alvorens advies uit te brengen, hoort de Commissie de |
vertegenwoordigers van de projectdrager/bedrijf die/dat daarom | vertegenwoordigers van de projectdrager/bedrijf die/dat daarom |
verzoekt. Ze kan ook op eigen initiatief de vertegenwoordigers van de | verzoekt. Ze kan ook op eigen initiatief de vertegenwoordigers van de |
projectdrager/bedrijf erom verzoeken om gehoord te worden. In elk | projectdrager/bedrijf erom verzoeken om gehoord te worden. In elk |
geval worden de vertegenwoordigers van de projectdrager/bedrijf | geval worden de vertegenwoordigers van de projectdrager/bedrijf |
gehoord na verzending van een oproepingsbrief waarin desgevallend | gehoord na verzending van een oproepingsbrief waarin desgevallend |
melding wordt gemaakt van de punten waarover de commissie hun | melding wordt gemaakt van de punten waarover de commissie hun |
standpunt wenst te horen. | standpunt wenst te horen. |
De Commissie hoort de vertegenwoordigers van de sociale | De Commissie hoort de vertegenwoordigers van de sociale |
econonomiebedrijven voor elk voorstel tot opschorting of intrekking | econonomiebedrijven voor elk voorstel tot opschorting of intrekking |
van de erkenning. In dit geval worden de vertegenwoordigers van het | van de erkenning. In dit geval worden de vertegenwoordigers van het |
sociale economiebedrijf gehoord na verzending van een oproepingsbrief | sociale economiebedrijf gehoord na verzending van een oproepingsbrief |
waarin desgevallend melding wordt gemaakt van de punten waarover de | waarin desgevallend melding wordt gemaakt van de punten waarover de |
commissie hun standpunt wenst te horen. | commissie hun standpunt wenst te horen. |
De gehoorde instelling kan zich tijdens het verhoor laten bijstaan | De gehoorde instelling kan zich tijdens het verhoor laten bijstaan |
door een vertegenwoordiger van de federatie waarbij hij is | door een vertegenwoordiger van de federatie waarbij hij is |
aangesloten. | aangesloten. |
Art. 12.Beraadslagingregels : aanwezigheidsquorum |
Art. 12.Beraadslagingregels : aanwezigheidsquorum |
Alleen de agendapunten worden besproken. De beraadslagingen of de | Alleen de agendapunten worden besproken. De beraadslagingen of de |
stemming over een agendapunt kunnen evenwel uitgesteld worden tot een | stemming over een agendapunt kunnen evenwel uitgesteld worden tot een |
latere zitting. Indien nodig kunnen de punten die niet op de agenda | latere zitting. Indien nodig kunnen de punten die niet op de agenda |
staan, besproken worden in het punt "Diverse bepalingen" van de agenda | staan, besproken worden in het punt "Diverse bepalingen" van de agenda |
zonder dat beslissingen daarover kunnen worden genomen. | zonder dat beslissingen daarover kunnen worden genomen. |
De Commissie kan eerst op geldige wijze beraadslagen wanneer minstens | De Commissie kan eerst op geldige wijze beraadslagen wanneer minstens |
de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig is. | de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig is. |
Als het aanwezigheidsquorum niet bereikt wordt, stelt de voorzitter | Als het aanwezigheidsquorum niet bereikt wordt, stelt de voorzitter |
het vast. | het vast. |
Ofwel beslist hij de zitting op te heffen. Een nieuwe vergadering | Ofwel beslist hij de zitting op te heffen. Een nieuwe vergadering |
wordt binnen een termijn van minstens 24 uur na de vergadering waarin | wordt binnen een termijn van minstens 24 uur na de vergadering waarin |
het quorum niet bereikt kon worden, en van hoogstens tien dagen | het quorum niet bereikt kon worden, en van hoogstens tien dagen |
bijeengeroepen behalve voor de behoorlijk met redenen omklede | bijeengeroepen behalve voor de behoorlijk met redenen omklede |
noodprocedures waarin de termijn niet hoger dan vijf dagen mag zijn. | noodprocedures waarin de termijn niet hoger dan vijf dagen mag zijn. |
Tijdens die nieuwe vergadering kan op geldige wijze worden | Tijdens die nieuwe vergadering kan op geldige wijze worden |
beraadslaagd over dezelfde punten als degene die op de agenda van de | beraadslaagd over dezelfde punten als degene die op de agenda van de |
eerste vergadering stonden, ongeacht het aantal aanwezige leden. | eerste vergadering stonden, ongeacht het aantal aanwezige leden. |
Ofwel beslist de voorzitter dat de Commissie blijft zitting hebben en | Ofwel beslist de voorzitter dat de Commissie blijft zitting hebben en |
de agenda geheel of gedeeltelijk behandelt. In dit geval worden de | de agenda geheel of gedeeltelijk behandelt. In dit geval worden de |
genomen beslissingen ter bekrachtiging aan de stemgerechtigde afwezige | genomen beslissingen ter bekrachtiging aan de stemgerechtigde afwezige |
leden per brief of per e-mail (bekrachtiging) voorgelegd. De stelling | leden per brief of per e-mail (bekrachtiging) voorgelegd. De stelling |
van deze leden (al dan niet bekrachtiging) moet binnen een door de | van deze leden (al dan niet bekrachtiging) moet binnen een door de |
voorzitter bepaalde termijn worden betekend. | voorzitter bepaalde termijn worden betekend. |
Art. 13.Volmacht |
Art. 13.Volmacht |
Een afwezig lid kan volmacht geven aan een ander lid bij afwezigheid | Een afwezig lid kan volmacht geven aan een ander lid bij afwezigheid |
van zijn plaatsvervanger. Een lid kan slechts over één volmacht | van zijn plaatsvervanger. Een lid kan slechts over één volmacht |
beschikken. De volmachten, behoorlijk getekend door de afwezige leden, | beschikken. De volmachten, behoorlijk getekend door de afwezige leden, |
moeten voor de vergadering per email, fax of post aan de voorzitter en | moeten voor de vergadering per email, fax of post aan de voorzitter en |
aan het secretariaat meegedeeld worden. Ze kunnen ook bij het begin | aan het secretariaat meegedeeld worden. Ze kunnen ook bij het begin |
van de vergadering overgemaakt worden. Voor het begin van elke zitting | van de vergadering overgemaakt worden. Voor het begin van elke zitting |
geeft de voorzitter een stand van zaken over het aantal aanwezige | geeft de voorzitter een stand van zaken over het aantal aanwezige |
leden en over de toelaatbare volmachten. | leden en over de toelaatbare volmachten. |
Art. 14.Beraadslagingregels : stemmingsquorum |
Art. 14.Beraadslagingregels : stemmingsquorum |
De stemmingen gebeuren in principe bij handopsteken, tenzij de gewone | De stemmingen gebeuren in principe bij handopsteken, tenzij de gewone |
meerderheid van de aanwezige leden de geheime stemming vragen. | meerderheid van de aanwezige leden de geheime stemming vragen. |
De beslissingen worden bij gewone meerderheid van de aanwezige | De beslissingen worden bij gewone meerderheid van de aanwezige |
stemgerechtigde leden genomen. | stemgerechtigde leden genomen. |
Er wordt onmiddellijk gestemd nadat de voorzitter zijn voorstel heeft | Er wordt onmiddellijk gestemd nadat de voorzitter zijn voorstel heeft |
geformuleerd. Hij maakt het resultaat meteen bekend en laat het in de | geformuleerd. Hij maakt het resultaat meteen bekend en laat het in de |
notulen acteren. | notulen acteren. |
Om die meerderheid te berekenen worden de onthoudingen niet in | Om die meerderheid te berekenen worden de onthoudingen niet in |
aanmerking genomen. | aanmerking genomen. |
Bij staking van stemmen moet het advies van de Commissie de twee | Bij staking van stemmen moet het advies van de Commissie de twee |
standpunten vermelden, waarbij het advies zuiver raadgevend is en de | standpunten vermelden, waarbij het advies zuiver raadgevend is en de |
beslissing, ongeacht welke, die eindelijk door de Minister wordt | beslissing, ongeacht welke, die eindelijk door de Minister wordt |
genomen. | genomen. |
Art. 15.Bericht |
Art. 15.Bericht |
De Commissie moet haar adviezen motiveren. | De Commissie moet haar adviezen motiveren. |
De adviezen worden op naam van de instelling en zonder | De adviezen worden op naam van de instelling en zonder |
naamsverwijzingen uitgebracht. De Commissie probeert unanieme adviezen | naamsverwijzingen uitgebracht. De Commissie probeert unanieme adviezen |
uit te brengen. In het tegenovergestelde geval kan het advies in de | uit te brengen. In het tegenovergestelde geval kan het advies in de |
vorm van een verslag geformuleerd worden, waarin de verschillende | vorm van een verslag geformuleerd worden, waarin de verschillende |
standpunten van haar bestanddelen worden uitgedrukt. | standpunten van haar bestanddelen worden uitgedrukt. |
In het kader van haar opdrachten kan de Commissie initiatiefadviezen | In het kader van haar opdrachten kan de Commissie initiatiefadviezen |
uitbrengen, die ze aan de "CESW", het Bestuur en de Minister | uitbrengen, die ze aan de "CESW", het Bestuur en de Minister |
overmaakt. | overmaakt. |
Art. 16.Termijnen en spoedprocedure |
Art. 16.Termijnen en spoedprocedure |
Wanneer het advies van de Commissie over een erkenningsaanvraag of een | Wanneer het advies van de Commissie over een erkenningsaanvraag of een |
hernieuwing van erkenning wordt aangevraagd, wordt dit advies na | hernieuwing van erkenning wordt aangevraagd, wordt dit advies na |
ontvangst van het volledige dossier en op grond van het bericht van | ontvangst van het volledige dossier en op grond van het bericht van |
ontvangst van het dossier uitgebracht binnen een termijn van : | ontvangst van het dossier uitgebracht binnen een termijn van : |
- 60 dagen voor de adviesverlenende agentschappen; | - 60 dagen voor de adviesverlenende agentschappen; |
- 30 dagen voor de "I.D.E.S.S."; | - 30 dagen voor de "I.D.E.S.S."; |
- 30 dagen (60 dagen in geval van verhoor) voor de | - 30 dagen (60 dagen in geval van verhoor) voor de |
inschakelingsbedrijven. | inschakelingsbedrijven. |
De termijnen worden in kalenderdagen berekend. Ze worden jaarlijks van | De termijnen worden in kalenderdagen berekend. Ze worden jaarlijks van |
1 juli tot 31 augustus opgeschort. | 1 juli tot 31 augustus opgeschort. |
In geval van dringende noodzakelijkheid of in speciaal gemotiveerde | In geval van dringende noodzakelijkheid of in speciaal gemotiveerde |
omstandigheden kan het advies van de Commissie uitgebracht worden | omstandigheden kan het advies van de Commissie uitgebracht worden |
volgens een geschreven procedure onder de leden. | volgens een geschreven procedure onder de leden. |
In dit geval en op beslissing van de voorzitter maakt het secretariaat | In dit geval en op beslissing van de voorzitter maakt het secretariaat |
een ontwerp van beslissing per brief en/of per e-mail aan de leden | een ontwerp van beslissing per brief en/of per e-mail aan de leden |
over; de stemgerechtigde leden worden erom verzocht om hun stelling | over; de stemgerechtigde leden worden erom verzocht om hun stelling |
(al dan niet bekrachtiging) te doen kennen binnen een door de | (al dan niet bekrachtiging) te doen kennen binnen een door de |
voorzitter bepaalde termijn van minstens 3 kalenderdagen. | voorzitter bepaalde termijn van minstens 3 kalenderdagen. |
Art. 17.Opschorting van de zitting |
Art. 17.Opschorting van de zitting |
Indien hij het nodig acht of op verzoek van een bestanddeel van de | Indien hij het nodig acht of op verzoek van een bestanddeel van de |
Commissie kent de voorzitter een zittingopschorting toe. | Commissie kent de voorzitter een zittingopschorting toe. |
Art. 18.Deelneming van de plaatsvervangende leden |
Art. 18.Deelneming van de plaatsvervangende leden |
Een plaatsvervangend lid kan slechts zitting hebben indien het gewoon | Een plaatsvervangend lid kan slechts zitting hebben indien het gewoon |
lid dat hij vervangt, afwezig is. | lid dat hij vervangt, afwezig is. |
Bij wijze van uitzondering kan de voorzitter beslissen om de | Bij wijze van uitzondering kan de voorzitter beslissen om de |
plaatsvervangende leden erom te verzoeken om op hetzelfde ogenblik als | plaatsvervangende leden erom te verzoeken om op hetzelfde ogenblik als |
de gewone leden zitting te hebben voor de agendapunten betreffende een | de gewone leden zitting te hebben voor de agendapunten betreffende een |
informatie van algemeen belang. | informatie van algemeen belang. |
Art. 19.Deelneming van externe deskundigen |
Art. 19.Deelneming van externe deskundigen |
Voor de uitoefening van haar opdrachten kan de Commissie punctueel | Voor de uitoefening van haar opdrachten kan de Commissie punctueel |
beslissen om een beroep te doen op externe deskundigen. | beslissen om een beroep te doen op externe deskundigen. |
Laatstgenoemden worden door de voorzitter erom verzocht om deel te | Laatstgenoemden worden door de voorzitter erom verzocht om deel te |
nemen aan de vergadering waarin het(de) punt(en) dat(die) | nemen aan de vergadering waarin het(de) punt(en) dat(die) |
verduidelijkingen vereist(sen), wordt(en) aangesneden. | verduidelijkingen vereist(sen), wordt(en) aangesneden. |
Art. 20.Oprichting van werkgroepen |
Art. 20.Oprichting van werkgroepen |
De Commissie kan werkgroepen waarvan ze de doelstellingen bepaalt, | De Commissie kan werkgroepen waarvan ze de doelstellingen bepaalt, |
samenstellen en belasten met het onderzoek van een bijzondere vraag. | samenstellen en belasten met het onderzoek van een bijzondere vraag. |
Het bestaan van de werkgroepen wordt beperkt tot het onderzoek van de | Het bestaan van de werkgroepen wordt beperkt tot het onderzoek van de |
vraag(vragen) waarvoor ze werden opgericht. Na afloop van zijn | vraag(vragen) waarvoor ze werden opgericht. Na afloop van zijn |
opdracht wordt de werkgroep van rechtswege ontbonden. | opdracht wordt de werkgroep van rechtswege ontbonden. |
Art. 21.Vertrouwelijkheid van de debatten en werkzaamheden |
Art. 21.Vertrouwelijkheid van de debatten en werkzaamheden |
De personen die in welke hoedanigheid ook de vergaderingen van de | De personen die in welke hoedanigheid ook de vergaderingen van de |
Commissie bijwonen, dienen het geheime karakter van de vertrouwelijke | Commissie bijwonen, dienen het geheime karakter van de vertrouwelijke |
of persoonlijke documenten die hun worden medegedeeld, en het geheim | of persoonlijke documenten die hun worden medegedeeld, en het geheim |
van de stemmingen en beraadslagingen in acht te nemen. | van de stemmingen en beraadslagingen in acht te nemen. |
De notulen, dossiers betreffende de aanvraag om (verlenging) van de | De notulen, dossiers betreffende de aanvraag om (verlenging) van de |
erkenning, advies betreffende een bureau, activiteitenverslagen, | erkenning, advies betreffende een bureau, activiteitenverslagen, |
inspectieverslagen of andere documenten betreffende een operator mogen | inspectieverslagen of andere documenten betreffende een operator mogen |
derhalve niet bekendgemaakt worden, behalve voor interne raadpleging | derhalve niet bekendgemaakt worden, behalve voor interne raadpleging |
binnen de bestanddelen van de Commissie. | binnen de bestanddelen van de Commissie. |
Art. 22.Belangenconflicten |
Art. 22.Belangenconflicten |
Het is elk lid verboden te beraadslagen over onderwerpen waarbij het | Het is elk lid verboden te beraadslagen over onderwerpen waarbij het |
een rechtstreeks of onrechtstreeks, patrimoniaal of persoonlijk belang | een rechtstreeks of onrechtstreeks, patrimoniaal of persoonlijk belang |
heeft. Het vertegenwoordigen van de belangen van de entiteit die het | heeft. Het vertegenwoordigen van de belangen van de entiteit die het |
lid binnen de instelling heeft voorgedragen of aangewezen wordt niet | lid binnen de instelling heeft voorgedragen of aangewezen wordt niet |
als een persoonlijk of onrechtstreeks belang beschouwd. | als een persoonlijk of onrechtstreeks belang beschouwd. |
Art. 23.Presentiegeld en verplaatsingskosten |
Art. 23.Presentiegeld en verplaatsingskosten |
De verplaatsingskosten van de leden worden vergoed zoals die van de | De verplaatsingskosten van de leden worden vergoed zoals die van de |
personeelsleden van de diensten van de Waalse Regering krachtens de | personeelsleden van de diensten van de Waalse Regering krachtens de |
Waalse Ambtenarencode. | Waalse Ambtenarencode. |
De presentielijst dient als verantwoordingsstuk. | De presentielijst dient als verantwoordingsstuk. |
Art. 24.Als ontslagnemend beschouwd lid - absenteïsme |
Art. 24.Als ontslagnemend beschouwd lid - absenteïsme |
Na beslissing van de Commissie wordt als ontslagnemend beschouwd het | Na beslissing van de Commissie wordt als ontslagnemend beschouwd het |
lid : | lid : |
- dat op niet-gerechtvaardigde wijze afwezig is geweest op meer dan 3 | - dat op niet-gerechtvaardigde wijze afwezig is geweest op meer dan 3 |
opeenvolgende vergaderingen waarvoor hij regelmatig is opgeroepen; | opeenvolgende vergaderingen waarvoor hij regelmatig is opgeroepen; |
- dat zonder medische reden afwezig is geweest op meer dan de helft | - dat zonder medische reden afwezig is geweest op meer dan de helft |
van de tijdens de twaalf laatste maanden georganiseerde vergaderingen, | van de tijdens de twaalf laatste maanden georganiseerde vergaderingen, |
waarvoor hij regelmatig is opgeroepen; | waarvoor hij regelmatig is opgeroepen; |
- dat de vertrouwelijke aard van de beraadslagingen of van de | - dat de vertrouwelijke aard van de beraadslagingen of van de |
documenten niet naleeft, wanneer een dergelijke vertrouwelijke aard | documenten niet naleeft, wanneer een dergelijke vertrouwelijke aard |
erkend is overeenkomstig de wettelijke of reglementaire bepalingen, | erkend is overeenkomstig de wettelijke of reglementaire bepalingen, |
met inbegrip van de bepalingen van het huishoudelijk reglement; | met inbegrip van de bepalingen van het huishoudelijk reglement; |
- dat een vijandige houding heeft of dat lid is van een organisme of | - dat een vijandige houding heeft of dat lid is van een organisme of |
een vereniging die een vijandige houding heeft tegen de democratische | een vereniging die een vijandige houding heeft tegen de democratische |
principes zoals vermeld in het Verdrag tot bescherming van de rechten | principes zoals vermeld in het Verdrag tot bescherming van de rechten |
van de Mens en de fundamentele vrijheden, in de Grondwet, in de wet | van de Mens en de fundamentele vrijheden, in de Grondwet, in de wet |
van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde door racisme en | van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde door racisme en |
xenofobie ingegeven daden of in de wet van 23 maart 1995 tot | xenofobie ingegeven daden of in de wet van 23 maart 1995 tot |
bestraffing van het ontkennen, minimaliseren, rechtvaardigen of | bestraffing van het ontkennen, minimaliseren, rechtvaardigen of |
goedkeuren van de genocide die tijdens de tweede wereldoorlog door het | goedkeuren van de genocide die tijdens de tweede wereldoorlog door het |
Duitse nationaal-socialistische regime is gepleegd. | Duitse nationaal-socialistische regime is gepleegd. |
Wanneer een lid als ontslagnemend beschouwd wordt, verwittigt de | Wanneer een lid als ontslagnemend beschouwd wordt, verwittigt de |
voorzitter zo spoedig mogelijk het lid en de vakorganisatie waarvan | voorzitter zo spoedig mogelijk het lid en de vakorganisatie waarvan |
hij afhangt, per brief. | hij afhangt, per brief. |
Art. 25.Activiteitenverslag van de Commissie |
Art. 25.Activiteitenverslag van de Commissie |
De Commissie maakt relevante statistische overzichten op en voegt ze | De Commissie maakt relevante statistische overzichten op en voegt ze |
bij in een verslag dat ze tegelijkertijd aan de "CWES", aan de | bij in een verslag dat ze tegelijkertijd aan de "CWES", aan de |
Regering en aan het Waalse Parlement overmaakt uiterlijk voor het | Regering en aan het Waalse Parlement overmaakt uiterlijk voor het |
einde van de maand september van het jaar volgend op het jaar waarop | einde van de maand september van het jaar volgend op het jaar waarop |
het betrekking heeft. | het betrekking heeft. |
Dat activiteitenverslag wordt ook aan de "CWES" overgemaakt. Het bevat | Dat activiteitenverslag wordt ook aan de "CWES" overgemaakt. Het bevat |
minstens : | minstens : |
1° de vermelding van het aantal dossiers die hij heeft ontvangen; | 1° de vermelding van het aantal dossiers die hij heeft ontvangen; |
2° het aantal uitgebrachte adviezen; | 2° het aantal uitgebrachte adviezen; |
3° de aanwezigheden van de leden. | 3° de aanwezigheden van de leden. |
Art. 26.Slotbepalingen |
Art. 26.Slotbepalingen |
Dit huishoudelijk reglement is door de Commissie voor de gedeelten die | Dit huishoudelijk reglement is door de Commissie voor de gedeelten die |
haar betreffen, bepaald. Het kan telkens als het nodig blijkt, | haar betreffen, bepaald. Het kan telkens als het nodig blijkt, |
gewijzigd worden voor een betere werking van de Commissie. Op verzoek | gewijzigd worden voor een betere werking van de Commissie. Op verzoek |
van een lid van de Commissie wordt het punt in dit geval geplaatst op | van een lid van de Commissie wordt het punt in dit geval geplaatst op |
de agenda van de eerstkomende vergadering. | de agenda van de eerstkomende vergadering. |
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van | Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van |
7 mei 2015 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de | 7 mei 2015 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de |
advies- en erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven. | advies- en erkenningscommissie van de sociale economiebedrijven. |
Namen, 7 mei 2015. | Namen, 7 mei 2015. |
De Minister-President, | De Minister-President, |
P. MAGNETTE | P. MAGNETTE |
De Minister van Economie, Industrie, Innovatie en Digitalisering, | De Minister van Economie, Industrie, Innovatie en Digitalisering, |
J.-C. MARCOURT | J.-C. MARCOURT |