Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van --
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 april 2020 tot regeling van bepaalde tijdelijke maatregelen in de beleidsvelden jeugd en media door de civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid ingevolge het coronavirus COVID-19 "
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 april 2020 tot regeling van bepaalde tijdelijke maatregelen in de beleidsvelden jeugd en media door de civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid ingevolge het coronavirus COVID-19 Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 april 2020 tot regeling van bepaalde tijdelijke maatregelen in de beleidsvelden jeugd en media door de civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid ingevolge het coronavirus COVID-19
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
1 APRIL 2022. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het 1 APRIL 2022. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het
besluit van de Vlaamse Regering van 3 april 2020 tot regeling van besluit van de Vlaamse Regering van 3 april 2020 tot regeling van
bepaalde tijdelijke maatregelen in de beleidsvelden jeugd en media bepaalde tijdelijke maatregelen in de beleidsvelden jeugd en media
door de civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid door de civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid
ingevolge het coronavirus COVID-19 ingevolge het coronavirus COVID-19
Rechtsgrond Rechtsgrond
Dit besluit is gebaseerd op: Dit besluit is gebaseerd op:
- het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een - het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een
civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, artikel 5. civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, artikel 5.
Vormvereisten Vormvereisten
De volgende vormvereisten zijn vervuld: De volgende vormvereisten zijn vervuld:
- De Inspectie van Financiën heeft advies gegeven op 22 februari 2022. - De Inspectie van Financiën heeft advies gegeven op 22 februari 2022.
- Er is geen advies gevraagd aan de Raad van State, met toepassing van - Er is geen advies gevraagd aan de Raad van State, met toepassing van
artikel 3, § 1, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op artikel 3, § 1, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op
12 januari 1973. 12 januari 1973.
Motivering Motivering
Dit besluit is gebaseerd op de volgende motieven: Dit besluit is gebaseerd op de volgende motieven:
- Het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een - Het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een
civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid verleent in civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid verleent in
artikel 5 aan de Vlaamse Regering de bevoegdheid om in geval van een artikel 5 aan de Vlaamse Regering de bevoegdheid om in geval van een
civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid nadere civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid nadere
regels uit te werken voor de opschorting, de stuiting of de verlenging regels uit te werken voor de opschorting, de stuiting of de verlenging
van proceduretermijnen, of met betrekking tot de tijdelijke aanpassing van proceduretermijnen, of met betrekking tot de tijdelijke aanpassing
van procedurele of administratieve verplichtingen in diverse decreten van procedurele of administratieve verplichtingen in diverse decreten
en uitvoeringsbesluiten om een maximale rechtszekerheid te verzekeren. en uitvoeringsbesluiten om een maximale rechtszekerheid te verzekeren.
- De aanbevelingen uit de wetenschappelijke wereld, de adviezen van de - De aanbevelingen uit de wetenschappelijke wereld, de adviezen van de
Nationale Veiligheidsraad en van het Crisiscentrum van de Vlaamse Nationale Veiligheidsraad en van het Crisiscentrum van de Vlaamse
overheid (CCVO), en de maatregelen van de federale overheid en van de overheid (CCVO), en de maatregelen van de federale overheid en van de
Vlaamse overheid om de verdere verspreiding van het coronavirus Vlaamse overheid om de verdere verspreiding van het coronavirus
COVID-19 tegen te gaan, hebben een impact op de jeugdsector. Van 28 COVID-19 tegen te gaan, hebben een impact op de jeugdsector. Van 28
januari 2022 tot en met 17 februari 2022 gold kleurencode rood van de januari 2022 tot en met 17 februari 2022 gold kleurencode rood van de
coronabarometer en werden jeugdwerkactiviteiten geannuleerd, beperkt coronabarometer en werden jeugdwerkactiviteiten geannuleerd, beperkt
of gewijzigd om de verdere verspreiding van het coronavirus COVID-19 of gewijzigd om de verdere verspreiding van het coronavirus COVID-19
tegen te gaan. Vanaf 18 februari 2021 gold code oranje, maar ook dan tegen te gaan. Vanaf 18 februari 2021 gold code oranje, maar ook dan
golden nog een aantal beperkingen. In het belang van de jeugd, de golden nog een aantal beperkingen. In het belang van de jeugd, de
jeugdsector en de Vlaamse overheid moet er maximale rechtszekerheid jeugdsector en de Vlaamse overheid moet er maximale rechtszekerheid
aan de jeugdverenigingen worden gegarandeerd in lopende procedures in aan de jeugdverenigingen worden gegarandeerd in lopende procedures in
het kader van het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd het kader van het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd
jeugd- en kinderrechtenbeleid. jeugd- en kinderrechtenbeleid.
- In artikel 6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 april - In artikel 6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 april
2020 tot regeling van bepaalde tijdelijke maatregelen in de 2020 tot regeling van bepaalde tijdelijke maatregelen in de
beleidsvelden jeugd en media door de civiele noodsituatie met beleidsvelden jeugd en media door de civiele noodsituatie met
betrekking tot de volksgezondheid ingevolge het coronavirus COVID-19, betrekking tot de volksgezondheid ingevolge het coronavirus COVID-19,
kregen jongeren in punt 1° de mogelijkheid om hun stage aan te vatten kregen jongeren in punt 1° de mogelijkheid om hun stage aan te vatten
en af te ronden na het voltooien van slechts 15 van de 50 uur cursus. en af te ronden na het voltooien van slechts 15 van de 50 uur cursus.
In punt 2° werd de maximale trajectduur van 3 jaar verlengd voor de In punt 2° werd de maximale trajectduur van 3 jaar verlengd voor de
deelnemers die vanwege de coronacrisis niet in staat zijn om hun deelnemers die vanwege de coronacrisis niet in staat zijn om hun
traject tijdig af te ronden. Die maatregelen waren geldig tot en met 1 traject tijdig af te ronden. Die maatregelen waren geldig tot en met 1
april 2021. Ze werden verlengd tot en met 31 december 2021. Gezien de april 2021. Ze werden verlengd tot en met 31 december 2021. Gezien de
hernomen maatregelen om de heropleving van het virus tegen te gaan, hernomen maatregelen om de heropleving van het virus tegen te gaan,
worden die maatregelen verlengd tot en met 31 december 2022. Dit worden die maatregelen verlengd tot en met 31 december 2022. Dit
artikel komt tegemoet aan de bezorgdheden van verenigingen dat er de artikel komt tegemoet aan de bezorgdheden van verenigingen dat er de
komende jaren onvoldoende geattesteerde begeleiders zijn van komende jaren onvoldoende geattesteerde begeleiders zijn van
activiteiten. Het geeft onder andere de mogelijkheid aan jongeren om activiteiten. Het geeft onder andere de mogelijkheid aan jongeren om
hun stage van instructeur te kunnen afronden. Deze maatregelen zijn hun stage van instructeur te kunnen afronden. Deze maatregelen zijn
zowel in het algemeen belang, namelijk het organiseren van zowel in het algemeen belang, namelijk het organiseren van
jeugdwerkactiviteiten met voldoende geattesteerde begeleiders, als in jeugdwerkactiviteiten met voldoende geattesteerde begeleiders, als in
het belang van verenigingen, die proberen om hun werking zo goed het belang van verenigingen, die proberen om hun werking zo goed
mogelijk te laten verlopen, als in het belang van de jongeren, die mogelijk te laten verlopen, als in het belang van de jongeren, die
niet op het eind van hun traject worden geconfronteerd met de eindduur niet op het eind van hun traject worden geconfronteerd met de eindduur
van hun traject waardoor ze geen attest meer zouden krijgen. van hun traject waardoor ze geen attest meer zouden krijgen.
- De Vlaamse hostels en jeugdverblijfcentra waren verplicht gesloten - De Vlaamse hostels en jeugdverblijfcentra waren verplicht gesloten
tot 27 januari 2022. Van 28 januari tot en met 17 februari 2022 tot 27 januari 2022. Van 28 januari tot en met 17 februari 2022
ondervonden ze exploitatiebeperkingen op het vlak van groepsgrootte en ondervonden ze exploitatiebeperkingen op het vlak van groepsgrootte en
het contact tussen verschillende verblijfsgroepen, omdat kleurencode het contact tussen verschillende verblijfsgroepen, omdat kleurencode
rood van de coronabarometer gold. Vanaf 18 februari 2022 gold code rood van de coronabarometer gold. Vanaf 18 februari 2022 gold code
oranje, maar ook dan golden nog een aantal beperkingen. Dat betekent oranje, maar ook dan golden nog een aantal beperkingen. Dat betekent
dat het voor een groot deel van de hostels en jeugdverblijfcentra dat het voor een groot deel van de hostels en jeugdverblijfcentra
wegens overmacht niet mogelijk is om te beantwoorden aan bepaalde wegens overmacht niet mogelijk is om te beantwoorden aan bepaalde
decretale voorwaarden om in aanmerking te komen voor subsidiëring decretale voorwaarden om in aanmerking te komen voor subsidiëring
binnen het decreet van 6 juli 2012 houdende subsidiëring van hostels, binnen het decreet van 6 juli 2012 houdende subsidiëring van hostels,
jeugdverblijfcentra, ondersteuningsstructuren en de vzw ADJ. In het jeugdverblijfcentra, ondersteuningsstructuren en de vzw ADJ. In het
belang van de uitbaters van hostels en jeugdverblijfcentra, belang van de uitbaters van hostels en jeugdverblijfcentra,
gebruikersgroepen en de Vlaamse overheid moet er maximale gebruikersgroepen en de Vlaamse overheid moet er maximale
rechtszekerheid worden verzekerd in lopende procedures. Meer bepaald rechtszekerheid worden verzekerd in lopende procedures. Meer bepaald
gaat het om bepalingen over het minimum aantal te realiseren gaat het om bepalingen over het minimum aantal te realiseren
overnachtingen jeugd en het minimum aantal te ontvangen overnachtingen jeugd en het minimum aantal te ontvangen
jeugdverenigingen op jaarbasis. Die maatregelen zijn zowel in het jeugdverenigingen op jaarbasis. Die maatregelen zijn zowel in het
belang van de uitbaters van hostels en jeugdverblijfcentra als van de belang van de uitbaters van hostels en jeugdverblijfcentra als van de
gebruikersgroepen (jeugdwerkverenigingen, onderwijs, sport- en gebruikersgroepen (jeugdwerkverenigingen, onderwijs, sport- en
cultuurverenigingen ...). Het verminderen of terugvorderen van de cultuurverenigingen ...). Het verminderen of terugvorderen van de
subsidiebedragen voor 2022 zou het overleven van heel wat uitbatingen subsidiebedragen voor 2022 zou het overleven van heel wat uitbatingen
op de helling zetten en bijgevolg het jeugdtoeristisch aanbod in op de helling zetten en bijgevolg het jeugdtoeristisch aanbod in
Vlaanderen nog meer onder druk zetten, zeker in de piekperiodes. Vlaanderen nog meer onder druk zetten, zeker in de piekperiodes.
- Rekening houdend met de aanbevelingen vanuit de wetenschappelijke - Rekening houdend met de aanbevelingen vanuit de wetenschappelijke
wereld, de adviezen van de Nationale Veiligheidsraad en van het wereld, de adviezen van de Nationale Veiligheidsraad en van het
Crisiscentrum van de Vlaamse overheid (CCVO), neemt ook de Vlaamse Crisiscentrum van de Vlaamse overheid (CCVO), neemt ook de Vlaamse
overheid de nodige maatregelen om de verdere verspreiding van het overheid de nodige maatregelen om de verdere verspreiding van het
coronavirus in te dammen, om de veiligheid en de volksgezondheid te coronavirus in te dammen, om de veiligheid en de volksgezondheid te
garanderen en om de socio-economische gevolgen maximaal te beperken en garanderen en om de socio-economische gevolgen maximaal te beperken en
ondervangen. ondervangen.
Juridisch kader Juridisch kader
Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving: Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving:
- het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en - het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en
kinderrechtenbeleid; kinderrechtenbeleid;
- het decreet van 6 juli 2012 houdende subsidiëring van hostels, - het decreet van 6 juli 2012 houdende subsidiëring van hostels,
jeugdverblijfcentra, ondersteuningsstructuren en de vzw Algemene jeugdverblijfcentra, ondersteuningsstructuren en de vzw Algemene
Dienst voor Jeugdtoerisme; Dienst voor Jeugdtoerisme;
- het besluit van de Vlaamse Regering van 14 september 2012 tot - het besluit van de Vlaamse Regering van 14 september 2012 tot
uitvoering van het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd uitvoering van het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd
jeugd- en kinderrechtenbeleid; jeugd- en kinderrechtenbeleid;
- het besluit van 8 maart 2013 betreffende de subsidiëring van - het besluit van 8 maart 2013 betreffende de subsidiëring van
hostels, jeugdverblijfcentra, ondersteuningsstructuren en de vzw hostels, jeugdverblijfcentra, ondersteuningsstructuren en de vzw
Algemene Dienst voor Jeugdtoerisme; Algemene Dienst voor Jeugdtoerisme;
- het besluit van de Vlaamse Regering van 9 mei 2014 betreffende de - het besluit van de Vlaamse Regering van 9 mei 2014 betreffende de
kadervormingstrajecten, vermeld in artikel 17/1 van het decreet van 20 kadervormingstrajecten, vermeld in artikel 17/1 van het decreet van 20
januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid. januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid.
Initiatiefnemer Initiatiefnemer
Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Brussel, Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Brussel,
Jeugd en Media. Jeugd en Media.
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: DE VLAAMSE REGERING BESLUIT:

Artikel 1.In het besluit van de Vlaamse Regering van 3 april 2020 tot

Artikel 1.In het besluit van de Vlaamse Regering van 3 april 2020 tot

regeling van bepaalde tijdelijke maatregelen in de beleidsvelden jeugd regeling van bepaalde tijdelijke maatregelen in de beleidsvelden jeugd
en media door de civiele noodsituatie met betrekking tot de en media door de civiele noodsituatie met betrekking tot de
volksgezondheid ingevolge het coronavirus COVID-19, gewijzigd bij het volksgezondheid ingevolge het coronavirus COVID-19, gewijzigd bij het
besluit van de Vlaamse Regering van 5 maart 2021, wordt een artikel besluit van de Vlaamse Regering van 5 maart 2021, wordt een artikel
1/2 ingevoegd, dat luidt als volgt: 1/2 ingevoegd, dat luidt als volgt:
"

Art. 1/2.Bij het toezicht op de werkingsverslagen, vermeld in

"

Art. 1/2.Bij het toezicht op de werkingsverslagen, vermeld in

artikel 10 en 18 van het besluit van 8 maart 2013 betreffende de artikel 10 en 18 van het besluit van 8 maart 2013 betreffende de
subsidiëring van hostels, jeugdverblijfcentra, subsidiëring van hostels, jeugdverblijfcentra,
ondersteuningsstructuren en de vzw Algemene Dienst voor Jeugdtoerisme, ondersteuningsstructuren en de vzw Algemene Dienst voor Jeugdtoerisme,
worden de volgende voorwaarden als behaald beschouwd voor de periode worden de volgende voorwaarden als behaald beschouwd voor de periode
van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022: van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022:
1° ten minste duizend overnachtingen voor jeugd realiseren als vermeld 1° ten minste duizend overnachtingen voor jeugd realiseren als vermeld
in artikel 12, eerste lid, 5°, van het decreet van 6 juli 2012 in artikel 12, eerste lid, 5°, van het decreet van 6 juli 2012
houdende subsidiëring van hostels, jeugdverblijfcentra, houdende subsidiëring van hostels, jeugdverblijfcentra,
ondersteuningsstructuren en de vzw Algemene Dienst voor Jeugdtoerisme; ondersteuningsstructuren en de vzw Algemene Dienst voor Jeugdtoerisme;
2° voor centra van het type C of hostels: 2° voor centra van het type C of hostels:
a) ten minste tweehonderd dagen per jaar open zijn, waarvan tachtig a) ten minste tweehonderd dagen per jaar open zijn, waarvan tachtig
vakantiedagen als vermeld in artikel 12, tweede lid, 1°, van het vakantiedagen als vermeld in artikel 12, tweede lid, 1°, van het
voormelde decreet; voormelde decreet;
b) ten minste tweeduizend overnachtingen voor jeugd realiseren per b) ten minste tweeduizend overnachtingen voor jeugd realiseren per
jaar als vermeld in artikel 12, tweede lid, 2°, van het voormelde jaar als vermeld in artikel 12, tweede lid, 2°, van het voormelde
decreet; decreet;
c) als het om een jeugdverblijfcentrum gaat, per jaar ten minste tien c) als het om een jeugdverblijfcentrum gaat, per jaar ten minste tien
jeugdverenigingen ontvangen als vermeld in artikel 12, tweede lid, 3°, jeugdverenigingen ontvangen als vermeld in artikel 12, tweede lid, 3°,
van het voormelde decreet.". van het voormelde decreet.".

Art. 2.In artikel 6 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit

Art. 2.In artikel 6 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit

van de Vlaamse Regering van 5 maart 2021, wordt de datum "31 december van de Vlaamse Regering van 5 maart 2021, wordt de datum "31 december
2021" telkens vervangen door de datum "31 december 2022". 2021" telkens vervangen door de datum "31 december 2022".

Art. 3.Artikel 1 heeft uitwerking met ingang van de datum van

Art. 3.Artikel 1 heeft uitwerking met ingang van de datum van

ondertekening van dit besluit. ondertekening van dit besluit.
Artikel 2 heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2022. Artikel 2 heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2022.

Art. 4.De Vlaamse minister, bevoegd voor de jeugd, is belast met de

Art. 4.De Vlaamse minister, bevoegd voor de jeugd, is belast met de

uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Brussel, 1 april 2022. Brussel, 1 april 2022.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
J. JAMBON J. JAMBON
De Vlaamse minister van Brussel, Jeugd en Media, De Vlaamse minister van Brussel, Jeugd en Media,
B. DALLE B. DALLE
^