Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 30/11/2007
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater "
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
30 NOVEMBER 2007. - Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling 30 NOVEMBER 2007. - Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling
van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen en kosten van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen en kosten
voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater
De Vlaamse Regering, De Vlaamse Regering,
Gelet op het decreet van 19 april 1995 betreffende de organisatie en Gelet op het decreet van 19 april 1995 betreffende de organisatie en
de werking van de loodsdienst van het Vlaamse Gewest en betreffende de de werking van de loodsdienst van het Vlaamse Gewest en betreffende de
brevetten van havenloods en bootman, gewijzigd bij de decreten van 5 brevetten van havenloods en bootman, gewijzigd bij de decreten van 5
december 2003 en 15 juni 2006, inzonderheid op artikel 12 en 15; december 2003 en 15 juni 2006, inzonderheid op artikel 12 en 15;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 15 juli 2002 tot Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 15 juli 2002 tot
vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen
en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater, en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater,
gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 13 december gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 13 december
2002, 5 december 2003, 3 december 2004, 8 april 2005, 9 december 2005 2002, 5 december 2003, 3 december 2004, 8 april 2005, 9 december 2005
en 12 december 2006; en 12 december 2006;
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de
begroting, gegeven op 27 novenber 2007; begroting, gegeven op 27 novenber 2007;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari
1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen bij de wet van 4 juli 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen bij de wet van 4 juli
1989 en gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996; 1989 en gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid; Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat er tussen de Nederlandse en de Vlaamse minister die de Overwegende dat er tussen de Nederlandse en de Vlaamse minister die de
loodsdienst onder hun bevoegdheid hebben, een akkoord werd bereikt tot loodsdienst onder hun bevoegdheid hebben, een akkoord werd bereikt tot
aanpassing van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen aanpassing van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen
per 1 januari 2008 in de Scheldemonden en op het kanaal per 1 januari 2008 in de Scheldemonden en op het kanaal
Gent-Terneuzen; Gent-Terneuzen;
Overwegende dat het noodzakelijk is, om reden van gelijke behandeling, Overwegende dat het noodzakelijk is, om reden van gelijke behandeling,
de tarieven van de loodsgelden en andere vergoedingen in het Belgische de tarieven van de loodsgelden en andere vergoedingen in het Belgische
loodsvaarwater gelijktijdig en in dezelfde mate als in de loodsvaarwater gelijktijdig en in dezelfde mate als in de
Scheldemonden en op het kanaal Gent-Terneuzen te wijzigen; Scheldemonden en op het kanaal Gent-Terneuzen te wijzigen;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Institutionele Hervormingen, Op voorstel van de Vlaamse minister van Institutionele Hervormingen,
Havens, Landbouw, Zeevisserij en Plattelandsbeleid; Havens, Landbouw, Zeevisserij en Plattelandsbeleid;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :
HOOFDSTUK I. - Loodsgeld HOOFDSTUK I. - Loodsgeld

Artikel 1.In het hierna vermelde loodswater wordt het loodsgeld

Artikel 1.In het hierna vermelde loodswater wordt het loodsgeld

vastgesteld overeenkomstig het tarief dat als bijlage bij dit besluit vastgesteld overeenkomstig het tarief dat als bijlage bij dit besluit
is gevoegd : is gevoegd :
1° loodstraject "kruisstation loodskotter-tijhaven (Oostende, 1° loodstraject "kruisstation loodskotter-tijhaven (Oostende,
Nieuwpoort of Zeebrugge) of omgekeerd" : Nieuwpoort of Zeebrugge) of omgekeerd" :
toepassing van het zeeloodsgeldtarief, kolom 2; toepassing van het zeeloodsgeldtarief, kolom 2;
2° loodstraject "tijhaven (Oostende, Nieuwpoort of Zeebrugge) - 2° loodstraject "tijhaven (Oostende, Nieuwpoort of Zeebrugge) -
aangrenzende rede of omgekeerd" : aangrenzende rede of omgekeerd" :
toepassing van "B"-tarief, kolom 4; toepassing van "B"-tarief, kolom 4;
3° loodstraject "rede Zeebrugge - rede Oostende of omgekeerd" : 3° loodstraject "rede Zeebrugge - rede Oostende of omgekeerd" :
toepassing van "B"-tarief, kolom 5; toepassing van "B"-tarief, kolom 5;
4° loodstraject "rede Zeebrugge - rede Nieuwpoort of omgekeerd" : 4° loodstraject "rede Zeebrugge - rede Nieuwpoort of omgekeerd" :
toepassing van "B"-tarief, kolom 6; toepassing van "B"-tarief, kolom 6;
5° loodstraject "rede Zeebrugge - rede Duinkerke of omgekeerd" : 5° loodstraject "rede Zeebrugge - rede Duinkerke of omgekeerd" :
toepassing van "B"-tarief, kolom 7; toepassing van "B"-tarief, kolom 7;
6° loodstraject "rede Zeebrugge - rede Vlissingen" : 6° loodstraject "rede Zeebrugge - rede Vlissingen" :
toepassing van "B"-tarief, kolom 5; toepassing van "B"-tarief, kolom 5;
7° loodstraject "rede Oostende - rede Nieuwpoort of omgekeerd" : 7° loodstraject "rede Oostende - rede Nieuwpoort of omgekeerd" :
toepassing van "B"-tarief, kolom 4; toepassing van "B"-tarief, kolom 4;
8° loodstraject "rede Oostende - rede Duinkerke of omgekeerd" : 8° loodstraject "rede Oostende - rede Duinkerke of omgekeerd" :
toepassing van "B"-tarief, kolom 6; toepassing van "B"-tarief, kolom 6;
9° loodstraject "rede Nieuwpoort - rede Duinkerke of omgekeerd" : 9° loodstraject "rede Nieuwpoort - rede Duinkerke of omgekeerd" :
toepassing van "B"-tarief, kolom 4; toepassing van "B"-tarief, kolom 4;
10° loodstraject "rede kusthaven - zee en terug" : 10° loodstraject "rede kusthaven - zee en terug" :
toepassing van het "B"-tarief volgens afstand; toepassing van het "B"-tarief volgens afstand;
11° verhaling in een kusthaven : 11° verhaling in een kusthaven :
toepassing van het "B"-tarief, kolom 3; toepassing van het "B"-tarief, kolom 3;
12° loodstraject op de Schelde boven Antwerpen : 12° loodstraject op de Schelde boven Antwerpen :
toepassing van het verschil tussen het B-tarief, kolom 9 en het toepassing van het verschil tussen het B-tarief, kolom 9 en het
B-tarief, kolom 8; B-tarief, kolom 8;
13° loodstrajecten op de rede van Antwerpen (het gedeelte van de 13° loodstrajecten op de rede van Antwerpen (het gedeelte van de
Schelde dat wordt begrensd door het verlengde van een ingebeelde lijn, Schelde dat wordt begrensd door het verlengde van een ingebeelde lijn,
getrokken door twee richtingspalen gelegen op ongeveer een kilometer getrokken door twee richtingspalen gelegen op ongeveer een kilometer
stroomopwaarts van het zuidelijk uiteinde van de kade van Antwerpen, stroomopwaarts van het zuidelijk uiteinde van de kade van Antwerpen,
enerzijds, en de Nederlandse grens anderzijds) : enerzijds, en de Nederlandse grens anderzijds) :
de rede van Antwerpen is ingedeeld in de volgende sectoren: de rede van Antwerpen is ingedeeld in de volgende sectoren:
a) de bovensector, gelegen tussen de bovengrens van de rede en de a) de bovensector, gelegen tussen de bovengrens van de rede en de
dwarslijn van het benedenste baken van Oosterweel; dwarslijn van het benedenste baken van Oosterweel;
b) de middensector, gelegen tussen de dwarslijn van het benedenste b) de middensector, gelegen tussen de dwarslijn van het benedenste
baken van Oosterweel en de dwarslijn van het baken Meestoof; baken van Oosterweel en de dwarslijn van het baken Meestoof;
c) de benedensector, gelegen tussen de dwarslijn van het baken van c) de benedensector, gelegen tussen de dwarslijn van het baken van
Meestoof en de Nederlandse grens : Meestoof en de Nederlandse grens :
1) voor de verplaatsing binnen een sector is het "B"-tarief, kolom 3 1) voor de verplaatsing binnen een sector is het "B"-tarief, kolom 3
van toepassing; van toepassing;
2) voor de verplaatsing van een sector naar een aangrenzende sector is 2) voor de verplaatsing van een sector naar een aangrenzende sector is
het "B"-tarief, kolom 4 van toepassing; het "B"-tarief, kolom 4 van toepassing;
3) voor de verplaatsing van een sector naar een niet-aangrenzende 3) voor de verplaatsing van een sector naar een niet-aangrenzende
sector is het "B"-tarief, kolom 5 van toepassing. sector is het "B"-tarief, kolom 5 van toepassing.

Art. 2.De zeeschepen die voor orders, uit nood of wegens overmacht

Art. 2.De zeeschepen die voor orders, uit nood of wegens overmacht

als bijleggers de tijhavens Oostende, Nieuwpoort of Zeebrugge als bijleggers de tijhavens Oostende, Nieuwpoort of Zeebrugge
binnenlopen en die opnieuw zee kiezen zonder last te breken of binnenlopen en die opnieuw zee kiezen zonder last te breken of
goederen in te laden, betalen de helft van het loodsgeld bepaald in goederen in te laden, betalen de helft van het loodsgeld bepaald in
artikel 1, 1°. artikel 1, 1°.

Art. 3.Als de kapitein van een schip zeewaarts de uiterton een loods

Art. 3.Als de kapitein van een schip zeewaarts de uiterton een loods

aan boord heeft genomen en die weer ontscheept zonder die uiterton aan boord heeft genomen en die weer ontscheept zonder die uiterton
voorbij te varen, is een 1/2 Z-tarief verschuldigd. voorbij te varen, is een 1/2 Z-tarief verschuldigd.

Art. 4.De diepgang van de zeeschepen die in aanmerking wordt genomen

Art. 4.De diepgang van de zeeschepen die in aanmerking wordt genomen

voor de vaststelling van het loodsgeld, wordt door de loods voor de vaststelling van het loodsgeld, wordt door de loods
vastgesteld bij hun aankomst of vertrek. vastgesteld bij hun aankomst of vertrek.
HOOFDSTUK II. - Andere vergoedingen HOOFDSTUK II. - Andere vergoedingen

Art. 5.Helioperabele schepen zijn vaartuigen die voorzien zijn van de

Art. 5.Helioperabele schepen zijn vaartuigen die voorzien zijn van de

nodige uitrusting zodat de beloodsing of het afhalen van een loods nodige uitrusting zodat de beloodsing of het afhalen van een loods
uitgevoerd kan worden door een helikopter in te zetten, en die als uitgevoerd kan worden door een helikopter in te zetten, en die als
dusdanig erkend zijn door de loodsdienst van het Vlaamse Gewest. dusdanig erkend zijn door de loodsdienst van het Vlaamse Gewest.

Art. 6.De kapiteins moeten, naast de loodsgelden geheven op grond van

Art. 6.De kapiteins moeten, naast de loodsgelden geheven op grond van

de loodsprestaties, in de volgende gevallen de daarbij vermelde de loodsprestaties, in de volgende gevallen de daarbij vermelde
vergoedingen betalen : vergoedingen betalen :
1° als een aangevraagde loods wordt afbesteld of onverrichter zake 1° als een aangevraagde loods wordt afbesteld of onverrichter zake
moet terugkeren, omdat de reis wordt uitgesteld of omdat het schip, moet terugkeren, omdat de reis wordt uitgesteld of omdat het schip,
zonder de komst van de loods af te wachten, was vertrokken voor het zonder de komst van de loods af te wachten, was vertrokken voor het
tijdstip dat de loods aan boord had kunnen gaan : 116 euro; tijdstip dat de loods aan boord had kunnen gaan : 116 euro;
2° als een oponthoud plaatsvindt van meer dan een uur nadat de loods 2° als een oponthoud plaatsvindt van meer dan een uur nadat de loods
aan boord had moeten gaan of nadat de loods aan boord is gegaan : 58 aan boord had moeten gaan of nadat de loods aan boord is gegaan : 58
euro per aangebroken uur. De loodsvergoeding bedraagt maximaal 1392 euro per aangebroken uur. De loodsvergoeding bedraagt maximaal 1392
euro voor het eerste etmaal en 696 euro voor elke twaalf uur - of euro voor het eerste etmaal en 696 euro voor elke twaalf uur - of
gedeelte daarvan - van elk volgend etmaal. Die regeling geldt ook als gedeelte daarvan - van elk volgend etmaal. Die regeling geldt ook als
gedurende de loodsreis een loodswisseling heeft plaatsgevonden en de gedurende de loodsreis een loodswisseling heeft plaatsgevonden en de
loodsreis niet wordt voortgezet binnen een tijdsduur van een uur en loodsreis niet wordt voortgezet binnen een tijdsduur van een uur en
ook voor elk oponthoud van meer dan een uur gedurende de loodsreis. ook voor elk oponthoud van meer dan een uur gedurende de loodsreis.
De bovenstaande regeling is niet van toepassing als het oponthoud te De bovenstaande regeling is niet van toepassing als het oponthoud te
wijten is aan de stand van het getij, de weersomstandigheden of wijten is aan de stand van het getij, de weersomstandigheden of
gebreken van het schip die tijdens de loodsreis zijn ontstaan; gebreken van het schip die tijdens de loodsreis zijn ontstaan;
3° als de kapitein van een ten anker liggend schip gebruik maakt van 3° als de kapitein van een ten anker liggend schip gebruik maakt van
de diensten van een loods, omdat hij daartoe verplicht is, of omdat de diensten van een loods, omdat hij daartoe verplicht is, of omdat
hij daarom heeft verzocht : 58 euro voor elk uur of gedeelte daarvan hij daarom heeft verzocht : 58 euro voor elk uur of gedeelte daarvan
tot maximaal 1392 euro voor het eerste etmaal en 696 euro voor elke 12 tot maximaal 1392 euro voor het eerste etmaal en 696 euro voor elke 12
uur - of gedeelte daarvan - van elk volgend etmaal; uur - of gedeelte daarvan - van elk volgend etmaal;
4° als de kapitein na de volbrachte loodsreis op een rede of in een 4° als de kapitein na de volbrachte loodsreis op een rede of in een
haven een loods aan boord houdt om over hem te beschikken of op hem haven een loods aan boord houdt om over hem te beschikken of op hem
een beroep te kunnen doen in verband met de veiligheid van het schip : een beroep te kunnen doen in verband met de veiligheid van het schip :
58 euro voor elk aangebroken uur. Die loodsvergoeding bedraagt 58 euro voor elk aangebroken uur. Die loodsvergoeding bedraagt
maximaal 1392 euro voor het eerste etmaal en 696 euro voor elke twaalf maximaal 1392 euro voor het eerste etmaal en 696 euro voor elke twaalf
uur - of een gedeelte daarvan - van elk volgend etmaal; uur - of een gedeelte daarvan - van elk volgend etmaal;
5° als een loods niet wordt ontscheept aan het kruisstation van de 5° als een loods niet wordt ontscheept aan het kruisstation van de
loodskotter, maar door de kapitein mee op zee wordt genomen, ongeacht loodskotter, maar door de kapitein mee op zee wordt genomen, ongeacht
of op die zeereis loodsdienst wordt of kan worden verricht: of op die zeereis loodsdienst wordt of kan worden verricht:
a) 750 euro per etmaal of gedeelte daarvan voor schepen met een lengte a) 750 euro per etmaal of gedeelte daarvan voor schepen met een lengte
kleiner dan 125 meter; kleiner dan 125 meter;
b) 750 euro per etmaal of gedeelte daarvan voor schepen met een lengte b) 750 euro per etmaal of gedeelte daarvan voor schepen met een lengte
van 125 tot 150 meter tussen zonsondergang en zonsopgang; van 125 tot 150 meter tussen zonsondergang en zonsopgang;
c) 750 euro per etmaal of gedeelte daarvan voor niet-helioperabele c) 750 euro per etmaal of gedeelte daarvan voor niet-helioperabele
schepen met een lengte van 125 tot 150 meter tussen zonsopgang en schepen met een lengte van 125 tot 150 meter tussen zonsopgang en
zonsondergang; zonsondergang;
d) 1900 euro per etmaal of gedeelte daarvan voor helioperabele schepen d) 1900 euro per etmaal of gedeelte daarvan voor helioperabele schepen
met een lengte van 125 tot 150 meter tussen zonsopgang en met een lengte van 125 tot 150 meter tussen zonsopgang en
zonsondergang; zonsondergang;
e) 1900 euro per etmaal of gedeelte daarvan voor schepen met een e) 1900 euro per etmaal of gedeelte daarvan voor schepen met een
lengte groter dan 150 meter. lengte groter dan 150 meter.
De duur wordt berekend vanaf het tijdstip dat de loods het De duur wordt berekend vanaf het tijdstip dat de loods het
kruisstation van de loodskotter voorbijvaart tot hij in zijn kruisstation van de loodskotter voorbijvaart tot hij in zijn
standplaats terugkeert; standplaats terugkeert;
6° als de kapitein van een schip dat een Belgische kusthaven als 6° als de kapitein van een schip dat een Belgische kusthaven als
bestemming heeft, op een andere plaats dan het kruisstation van de bestemming heeft, op een andere plaats dan het kruisstation van de
loodskotter een loods aan boord neemt : 1900 euro per etmaal of een loodskotter een loods aan boord neemt : 1900 euro per etmaal of een
gedeelte daarvan. De duur wordt berekend vanaf het tijdstip waarop die gedeelte daarvan. De duur wordt berekend vanaf het tijdstip waarop die
loods zijn standplaats heeft verlaten tot het tijdstip waarop het loods zijn standplaats heeft verlaten tot het tijdstip waarop het
schip dat door hem geloodst wordt, is aangekomen op de plaats waar de schip dat door hem geloodst wordt, is aangekomen op de plaats waar de
kapitein in normale omstandigheden een loods aan boord had kunnen kapitein in normale omstandigheden een loods aan boord had kunnen
nemen, ongeacht of op de zeereis loodsdienst is of kon worden nemen, ongeacht of op de zeereis loodsdienst is of kon worden
verricht; verricht;
7° als een loods tengevolge van zijn komst aan boord van een besmet 7° als een loods tengevolge van zijn komst aan boord van een besmet
schip, in een observatie-inrichting of ziekenhuis aan de wal moet schip, in een observatie-inrichting of ziekenhuis aan de wal moet
worden opgenomen : 1392 euro per etmaal of gedeelte daarvan, te worden opgenomen : 1392 euro per etmaal of gedeelte daarvan, te
rekenen vanaf het tijdstip waarop hij is opgenomen, onverminderd de rekenen vanaf het tijdstip waarop hij is opgenomen, onverminderd de
kosten die voortvloeien uit de opname in het ziekenhuis of de kosten die voortvloeien uit de opname in het ziekenhuis of de
observatie-inrichting. observatie-inrichting.

Art. 7.Onder de term "etmaal", gebruikt in artikel 6, moet worden

Art. 7.Onder de term "etmaal", gebruikt in artikel 6, moet worden

verstaan een periode van vierentwintig uur ongeacht de aanvang. verstaan een periode van vierentwintig uur ongeacht de aanvang.

Art. 8.De vrijstelling van betaling van de vergoeding vermeld onder

Art. 8.De vrijstelling van betaling van de vergoeding vermeld onder

de punten 2° en 5° van artikel 6 wordt verleend als het schip werd de punten 2° en 5° van artikel 6 wordt verleend als het schip werd
opgehouden door een tekortkoming van de loodsadministratie. opgehouden door een tekortkoming van de loodsadministratie.

Art. 9.Als de kapitein een loods naar het buitenland heeft meegenomen

Art. 9.Als de kapitein een loods naar het buitenland heeft meegenomen

en hem in een buitenlandse haven ontscheept, moet de kapitein en hem in een buitenlandse haven ontscheept, moet de kapitein
onverminderd de vergoeding genoemd in punt 5° van artikel 6, de door onverminderd de vergoeding genoemd in punt 5° van artikel 6, de door
de loods te maken reis- en verblijfkosten om zich van de de loods te maken reis- en verblijfkosten om zich van de
ontschepingshaven naar zijn standplaats te begeven, vooraf uitbetalen, ontschepingshaven naar zijn standplaats te begeven, vooraf uitbetalen,
overeenkomstig de door de loodsadministratie vastgestelde tarieven. overeenkomstig de door de loodsadministratie vastgestelde tarieven.

Art. 10.Als de kapitein van een schip dat een Belgische kusthaven als

Art. 10.Als de kapitein van een schip dat een Belgische kusthaven als

bestemming heeft, in een vreemde haven een loods aan boord neemt in bestemming heeft, in een vreemde haven een loods aan boord neemt in
afwijking van waar dit normaal dient te gebeuren moet de kapitein afwijking van waar dit normaal dient te gebeuren moet de kapitein
onverminderd de vergoeding genoemd in punt 6° van artikel 6, de reis- onverminderd de vergoeding genoemd in punt 6° van artikel 6, de reis-
en verblijfkosten van de loods om zich van zijn standplaats naar het en verblijfkosten van de loods om zich van zijn standplaats naar het
schip te begeven, terugbetalen, overeenkomstig de vastgestelde schip te begeven, terugbetalen, overeenkomstig de vastgestelde
forfaitaire tarieven van de loodsadministratie. forfaitaire tarieven van de loodsadministratie.

Art. 11.Als voor het aan boord brengen of ontschepen van een loods

Art. 11.Als voor het aan boord brengen of ontschepen van een loods

extra kosten moeten worden gemaakt, moeten die door de kapitein van extra kosten moeten worden gemaakt, moeten die door de kapitein van
het schip worden betaald. het schip worden betaald.
HOOFDSTUK III. - Slotbepalingen HOOFDSTUK III. - Slotbepalingen

Art. 12.Het besluit van de Vlaamse Regering van 15 juli 2002 tot

Art. 12.Het besluit van de Vlaamse Regering van 15 juli 2002 tot

vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen
en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater, en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater,
gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 13 december gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 13 december
2002, 5 december 2003, 3 december 2004, 8 april 2005, 9 december 2005 2002, 5 december 2003, 3 december 2004, 8 april 2005, 9 december 2005
en 12 december 2006 wordt opgeheven. en 12 december 2006 wordt opgeheven.

Art. 13.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2008.

Art. 13.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2008.

Art. 14.De Vlaamse minister, bevoegd voor de havens, is belast met de

Art. 14.De Vlaamse minister, bevoegd voor de havens, is belast met de

uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Brussel, 30 november 2007. Brussel, 30 november 2007.
De minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van De minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van
Institutionele Hervormingen, Havens, Landbouw, Zeevisserij en Institutionele Hervormingen, Havens, Landbouw, Zeevisserij en
Plattelandsbeleid, Plattelandsbeleid,
K. PEETERS K. PEETERS
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Toepassing van het B-tarief voor de afstanden van 62 zeemijl of meer : Toepassing van het B-tarief voor de afstanden van 62 zeemijl of meer :
- van 62 tot en met 69 zeemijl : tarief kolom 9 + 1 x tarief kolom 3; - van 62 tot en met 69 zeemijl : tarief kolom 9 + 1 x tarief kolom 3;
- van 70 tot en met 77 zeemijl: tarief kolom 9 + 2 x tarief kolom 3 - van 70 tot en met 77 zeemijl: tarief kolom 9 + 2 x tarief kolom 3
enzovoort. enzovoort.
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering
van 30 november 2007 tot vaststelling van de tarieven van het van 30 november 2007 tot vaststelling van de tarieven van het
loodsgeld en andere vergoedingen en kosten voor loodsverrichtingen in loodsgeld en andere vergoedingen en kosten voor loodsverrichtingen in
het Belgische loodsvaarwater. het Belgische loodsvaarwater.
Brussel, 30 november 2007. Brussel, 30 november 2007.
De minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van De minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van
Institutionele Hervormingen, Havens, Landbouw, Zeevisserij en Institutionele Hervormingen, Havens, Landbouw, Zeevisserij en
Plattelandsbeleid, Plattelandsbeleid,
K. PEETERS K. PEETERS
^