Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 28/06/2019
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 3 van het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer "
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 3 van het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 3 van het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
28 JUNI 2019. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van 28 JUNI 2019. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van
artikel 3 van het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot artikel 3 van het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot
aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene reglementen aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene reglementen
genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het
wegverkeer wegverkeer
DE VLAAMSE REGERING, DE VLAAMSE REGERING,
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer,
gecoördineerd op 16 maart 1968, artikel 29, § 1, vervangen bij de wet gecoördineerd op 16 maart 1968, artikel 29, § 1, vervangen bij de wet
van 20 juli 2005 en gewijzigd bij de wet van 8 juli 2013; van 20 juli 2005 en gewijzigd bij de wet van 8 juli 2013;
Gelet op het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot aanwijzing Gelet op het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot aanwijzing
van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter
uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer,
bekrachtigd bij de wet van 21 december 2006; bekrachtigd bij de wet van 21 december 2006;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 2 mei Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 2 mei
2019; 2019;
Gelet op advies 66.200/3 van de Raad van State, gegeven op 6 juni Gelet op advies 66.200/3 van de Raad van State, gegeven op 6 juni
2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken,
Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn; Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :

Artikel 1.In artikel 3 van het koninklijk besluit van 30 september

Artikel 1.In artikel 3 van het koninklijk besluit van 30 september

2005 tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene 2005 tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene
reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie
over het wegverkeer, bekrachtigd bij de wet van 21 december 2006 en over het wegverkeer, bekrachtigd bij de wet van 21 december 2006 en
gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 28 december 2006 en 7 april gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 28 december 2006 en 7 april
2004, bekrachtigd bij de wet van 18 mei 2008, bij het koninklijk 2004, bekrachtigd bij de wet van 18 mei 2008, bij het koninklijk
besluit van 9 januari 2013, bekrachtigd bij de wet van 24 februari besluit van 9 januari 2013, bekrachtigd bij de wet van 24 februari
2014, bij het koninklijk besluit van 28 maart 2013 en bij de wet van 3 2014, bij het koninklijk besluit van 28 maart 2013 en bij de wet van 3
augustus 2016, worden punt 47° en 48° vervangen door wat volgt: augustus 2016, worden punt 47° en 48° vervangen door wat volgt:
"47° Als de primaire verpakking of laadeenheid van een goed beschadigd "47° Als de primaire verpakking of laadeenheid van een goed beschadigd
is of niet voldoende stevig is voor een veilig transport van de is of niet voldoende stevig is voor een veilig transport van de
goederen, moet de verpakker en/of verlader de goederen bijkomend goederen, moet de verpakker en/of verlader de goederen bijkomend
omhullen met een transportverpakking die onbeschadigd en stevig genoeg omhullen met een transportverpakking die onbeschadigd en stevig genoeg
is om een afdoende ladingzekering mogelijk te maken. is om een afdoende ladingzekering mogelijk te maken.
De verlader bezorgt de vervoerder waarop hij een beroep doet vooraf De verlader bezorgt de vervoerder waarop hij een beroep doet vooraf
schriftelijk alle informatie die de vervoerder nodig acht om de schriftelijk alle informatie die de vervoerder nodig acht om de
goederen te stouwen. Die informatie bestaat minstens uit: goederen te stouwen. Die informatie bestaat minstens uit:
1° de aard van de laadeenheid; 1° de aard van de laadeenheid;
2° de massa van de lading en elke laadeenheid; 2° de massa van de lading en elke laadeenheid;
3° de positie van het zwaartepunt van elke laadeenheid als die niet in 3° de positie van het zwaartepunt van elke laadeenheid als die niet in
het midden ligt; het midden ligt;
4° de buitenafmetingen van elke laadeenheid; 4° de buitenafmetingen van elke laadeenheid;
5° de beperkingen voor het stapelen en de richting die tijdens het 5° de beperkingen voor het stapelen en de richting die tijdens het
vervoer moet worden toegepast; vervoer moet worden toegepast;
6° de wrijvingsfactor van de goederen, als die niet is opgenomen in 6° de wrijvingsfactor van de goederen, als die niet is opgenomen in
bijlage B van EN 12195:2010 of in de bijlage van de normen bijlage B van EN 12195:2010 of in de bijlage van de normen
IMO/UNECE/ILO; IMO/UNECE/ILO;
7° alle aanvullende informatie die vereist is voor de juiste zekering. 7° alle aanvullende informatie die vereist is voor de juiste zekering.
Als de verlader de vervoerder de opdracht geeft om containers of Als de verlader de vervoerder de opdracht geeft om containers of
wissellaadbakken te vervoeren, verstrekt de verlader aan de vervoerder wissellaadbakken te vervoeren, verstrekt de verlader aan de vervoerder
een verklaring waarin het gewicht van de vervoerde containers of een verklaring waarin het gewicht van de vervoerde containers of
wissellaadbakken wordt vermeld. wissellaadbakken wordt vermeld.
De vervoerder verschaft toegang tot alle ter zake doende documentatie De vervoerder verschaft toegang tot alle ter zake doende documentatie
van de verlader aan de bevoegde personen in het kader van een van de verlader aan de bevoegde personen in het kader van een
controle. controle.
Tenzij op voorhand en schriftelijk anders wordt overeengekomen moet Tenzij op voorhand en schriftelijk anders wordt overeengekomen moet
aan al de volgende voorwaarden voldaan zijn: aan al de volgende voorwaarden voldaan zijn:
1° de vervoerder voldoet aan de volgende voorwaarden: 1° de vervoerder voldoet aan de volgende voorwaarden:
a) hij voorziet een voertuig dat geschikt is voor de lading waarvoor a) hij voorziet een voertuig dat geschikt is voor de lading waarvoor
hij is gecontracteerd; hij is gecontracteerd;
b) hij biedt op de plaats van laden een voertuig aan dat schoon en b) hij biedt op de plaats van laden een voertuig aan dat schoon en
zonder structurele schade is; zonder structurele schade is;
c) hij staat in voor het bevestigen van de container op het chassis; c) hij staat in voor het bevestigen van de container op het chassis;
d) hij zekert de lading conform dit artikel; d) hij zekert de lading conform dit artikel;
2° de verpakker voldoet aan de volgende voorwaarden: 2° de verpakker voldoet aan de volgende voorwaarden:
a) hij beschrijft de goederen. Die beschrijving bevat minstens de a) hij beschrijft de goederen. Die beschrijving bevat minstens de
informatie, vermeld in het derde lid; informatie, vermeld in het derde lid;
b) als de kans bestaat dat de goederen beschadigd worden door b) als de kans bestaat dat de goederen beschadigd worden door
spanbanden, beschrijft hij een alternatieve methode voor het zekeren spanbanden, beschrijft hij een alternatieve methode voor het zekeren
van de goederen. Als die alternatieve methode specifieke eisen stelt van de goederen. Als die alternatieve methode specifieke eisen stelt
aan het gebruikte voertuig, worden die vermeld; aan het gebruikte voertuig, worden die vermeld;
3° de verlader voldoet aan de volgende voorwaarden: 3° de verlader voldoet aan de volgende voorwaarden:
a) hij staat in voor de verdeling van de lading over de laadvloer; a) hij staat in voor de verdeling van de lading over de laadvloer;
b) hij respecteert de maximale toelaatbare massa en de aslasten van b) hij respecteert de maximale toelaatbare massa en de aslasten van
het voertuig; het voertuig;
c) hij verstrekt de informatie, vermeld in het derde en vierde lid; c) hij verstrekt de informatie, vermeld in het derde en vierde lid;
d) hij maakt een correcte zekering mogelijk; d) hij maakt een correcte zekering mogelijk;
4° de verzender voorziet in alle nodige documenten, met daarin 4° de verzender voorziet in alle nodige documenten, met daarin
minstens: minstens:
a) een correcte beschrijving van de goederen; a) een correcte beschrijving van de goederen;
b) de massa van de totale lading; b) de massa van de totale lading;
c) alle informatie die nodig is voor de juiste verpakking; c) alle informatie die nodig is voor de juiste verpakking;
d) de kennisgeving aan de verpakker en/of vervoerder van ongewone d) de kennisgeving aan de verpakker en/of vervoerder van ongewone
transportparameters bij individuele verpakkingen. transportparameters bij individuele verpakkingen.
45bis, § 3 45bis, § 3
47° /1 Het ladingzekeringssysteem moet de krachten kunnen weerstaan 47° /1 Het ladingzekeringssysteem moet de krachten kunnen weerstaan
die worden uitgeoefend als het voertuig de volgende versnellingen of die worden uitgeoefend als het voertuig de volgende versnellingen of
vertragingen ondergaat: vertragingen ondergaat:
1° 0,8 g in voorwaartse richting; 1° 0,8 g in voorwaartse richting;
2° 0,5 g in achterwaartse richting; 2° 0,5 g in achterwaartse richting;
3° 0,5 g in zijdelingse richting, aan beide zijden. 3° 0,5 g in zijdelingse richting, aan beide zijden.
Als een samenstellend onderdeel van een ladingzekeringssysteem Als een samenstellend onderdeel van een ladingzekeringssysteem
onderworpen wordt aan een kracht als vermeld in het eerste lid, mag de onderworpen wordt aan een kracht als vermeld in het eerste lid, mag de
erop uitgeoefende drukkracht de maximale nominale last van dat erop uitgeoefende drukkracht de maximale nominale last van dat
onderdeel niet overschrijden. onderdeel niet overschrijden.
De samenstellende onderdelen van een ladingzekeringssysteem van een De samenstellende onderdelen van een ladingzekeringssysteem van een
voertuig voldoen aan al de volgende voorwaarden: voertuig voldoen aan al de volgende voorwaarden:
1° ze moeten correct functioneren; 1° ze moeten correct functioneren;
2° ze moeten geschikt zijn voor het gebruik dat ervan wordt gemaakt; 2° ze moeten geschikt zijn voor het gebruik dat ervan wordt gemaakt;
3° ze mogen geen knopen, beschadigde of verzwakte elementen vertonen 3° ze mogen geen knopen, beschadigde of verzwakte elementen vertonen
die de werking ervan met het oog op het zekeren van de lading kunnen die de werking ervan met het oog op het zekeren van de lading kunnen
aantasten; aantasten;
4° ze mogen geen scheuren, sneden of uitrafelingen vertonen; 4° ze mogen geen scheuren, sneden of uitrafelingen vertonen;
5° ze moeten conform de daarvoor geldende Europese en/of 5° ze moeten conform de daarvoor geldende Europese en/of
internationale productnormen zijn. internationale productnormen zijn.
Het ladingzekeringssysteem dat wordt gebruikt om een lading in of op Het ladingzekeringssysteem dat wordt gebruikt om een lading in of op
een voertuig te omsluiten, vast te zetten of tegen te houden, moet een voertuig te omsluiten, vast te zetten of tegen te houden, moet
geschikt zijn voor de afmetingen, de vorm, de stevigheid en de geschikt zijn voor de afmetingen, de vorm, de stevigheid en de
kenmerken van de lading. kenmerken van de lading.
Het ladingzekeringssysteem kan opgebouwd zijn uit een enkelvoudige of Het ladingzekeringssysteem kan opgebouwd zijn uit een enkelvoudige of
gecombineerde toepassing van ladingzekeringssystemen. gecombineerde toepassing van ladingzekeringssystemen.
Het omvallen of het kantelen van de lading wordt voorkomen. Het omvallen of het kantelen van de lading wordt voorkomen.
Voor het vastzetten van de lading wordt gebruikgemaakt van een of meer Voor het vastzetten van de lading wordt gebruikgemaakt van een of meer
van de volgende bevestigingsmethodes: van de volgende bevestigingsmethodes:
1° opsluiten; 1° opsluiten;
2° vergrendelen (plaatselijk/overal); 2° vergrendelen (plaatselijk/overal);
3° direct vastzetten; 3° direct vastzetten;
4° neersjorren. 4° neersjorren.
45bis, § 4 45bis, § 4
48° De stouwvoorziening of de geïntegreerde vergrendelvoorziening die 48° De stouwvoorziening of de geïntegreerde vergrendelvoorziening die
wordt gebruikt om een lading aan een voertuig vast te maken, wordt wordt gebruikt om een lading aan een voertuig vast te maken, wordt
zelf zodanig gezekerd dat ze niet ontgrendeld kan raken of kan zelf zodanig gezekerd dat ze niet ontgrendeld kan raken of kan
loskomen. loskomen.
De stouwvoorziening of de geïntegreerde vergrendelvoorziening die De stouwvoorziening of de geïntegreerde vergrendelvoorziening die
wordt gebruikt om een lading in of op een voertuig vast te zetten, wordt gebruikt om een lading in of op een voertuig vast te zetten,
moet voldoen aan al de volgende voorwaarden: moet voldoen aan al de volgende voorwaarden:
1° ze is ontworpen en vervaardigd voor de doeleinden waarvoor ze wordt 1° ze is ontworpen en vervaardigd voor de doeleinden waarvoor ze wordt
gebruikt; gebruikt;
2° ze wordt gebruikt en onderhouden in overeenstemming met de 2° ze wordt gebruikt en onderhouden in overeenstemming met de
specificaties van de fabrikant en de geldende Europese en/of specificaties van de fabrikant en de geldende Europese en/of
internationale normen. internationale normen.
45bis, § 5 45bis, § 5
48° /1 Voor een lading die op een voertuig omsloten, vastgezet of 48° /1 Voor een lading die op een voertuig omsloten, vastgezet of
gestouwd wordt in overeenstemming met de richtsnoeren voor Europese gestouwd wordt in overeenstemming met de richtsnoeren voor Europese
beste praktijken over het zekeren van lading voor vervoer over de weg, beste praktijken over het zekeren van lading voor vervoer over de weg,
geldt dat het ladingzekeringssysteem voldoet aan de eisen, vermeld in geldt dat het ladingzekeringssysteem voldoet aan de eisen, vermeld in
paragraaf 4, eerste lid. De zekeringsmethoden en -middelen zijn in paragraaf 4, eerste lid. De zekeringsmethoden en -middelen zijn in
overeenstemming met de meest recente versie van de onderstaande overeenstemming met de meest recente versie van de onderstaande
normen: normen:
45bis, § 6 45bis, § 6
Norm Norm
Onderwerp Onderwerp
EN 12195-1 EN 12195-1
Berekening van de sjorkrachten Berekening van de sjorkrachten
EN 12640 EN 12640
Sjorpunten Sjorpunten
EN 12642 EN 12642
Sterkte van de structuur van de laadvloer Sterkte van de structuur van de laadvloer
EN 12195-2 EN 12195-2
Sjorbanden gemaakt van kunstvezels Sjorbanden gemaakt van kunstvezels
EN 12195-3 EN 12195-3
Sjorkettingen Sjorkettingen
EN 12195-4 EN 12195-4
Sjorstaalkabels Sjorstaalkabels
ISO 1161, ISO 1496 ISO 1161, ISO 1496
ISO-container ISO-container
EN 283 EN 283
Wissellaadbakken Wissellaadbakken
EN 12641 EN 12641
Dekzeilen Dekzeilen
EUMOS 40511 EUMOS 40511
Palen - Rongen Palen - Rongen
EUMOS 40509 EUMOS 40509
Vervoer - Verpakking Vervoer - Verpakking
"." "."

Art. 2.De Vlaamse minister, bevoegd voor het

Art. 2.De Vlaamse minister, bevoegd voor het

verkeersveiligheidsbeleid, is belast met de uitvoering van dit verkeersveiligheidsbeleid, is belast met de uitvoering van dit
besluit. besluit.
Brussel, 28 juni 2019. Brussel, 28 juni 2019.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
G. BOURGEOIS G. BOURGEOIS
De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand,
Toerisme en Dierenwelzijn, Toerisme en Dierenwelzijn,
B. WEYTS B. WEYTS
^