← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 3 van het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer "
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 3 van het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer | Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 3 van het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer |
---|---|
VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
28 JUNI 2019. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van | 28 JUNI 2019. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van |
artikel 3 van het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot | artikel 3 van het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot |
aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene reglementen | aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene reglementen |
genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het | genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het |
wegverkeer | wegverkeer |
DE VLAAMSE REGERING, | DE VLAAMSE REGERING, |
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, | Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, |
gecoördineerd op 16 maart 1968, artikel 29, § 1, vervangen bij de wet | gecoördineerd op 16 maart 1968, artikel 29, § 1, vervangen bij de wet |
van 20 juli 2005 en gewijzigd bij de wet van 8 juli 2013; | van 20 juli 2005 en gewijzigd bij de wet van 8 juli 2013; |
Gelet op het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot aanwijzing | Gelet op het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot aanwijzing |
van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter | van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter |
uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, | uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, |
bekrachtigd bij de wet van 21 december 2006; | bekrachtigd bij de wet van 21 december 2006; |
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 2 mei | Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 2 mei |
2019; | 2019; |
Gelet op advies 66.200/3 van de Raad van State, gegeven op 6 juni | Gelet op advies 66.200/3 van de Raad van State, gegeven op 6 juni |
2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de | 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de |
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
Op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, | Op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, |
Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn; | Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn; |
Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
Besluit : | Besluit : |
Artikel 1.In artikel 3 van het koninklijk besluit van 30 september |
Artikel 1.In artikel 3 van het koninklijk besluit van 30 september |
2005 tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene | 2005 tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene |
reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie | reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie |
over het wegverkeer, bekrachtigd bij de wet van 21 december 2006 en | over het wegverkeer, bekrachtigd bij de wet van 21 december 2006 en |
gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 28 december 2006 en 7 april | gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 28 december 2006 en 7 april |
2004, bekrachtigd bij de wet van 18 mei 2008, bij het koninklijk | 2004, bekrachtigd bij de wet van 18 mei 2008, bij het koninklijk |
besluit van 9 januari 2013, bekrachtigd bij de wet van 24 februari | besluit van 9 januari 2013, bekrachtigd bij de wet van 24 februari |
2014, bij het koninklijk besluit van 28 maart 2013 en bij de wet van 3 | 2014, bij het koninklijk besluit van 28 maart 2013 en bij de wet van 3 |
augustus 2016, worden punt 47° en 48° vervangen door wat volgt: | augustus 2016, worden punt 47° en 48° vervangen door wat volgt: |
"47° Als de primaire verpakking of laadeenheid van een goed beschadigd | "47° Als de primaire verpakking of laadeenheid van een goed beschadigd |
is of niet voldoende stevig is voor een veilig transport van de | is of niet voldoende stevig is voor een veilig transport van de |
goederen, moet de verpakker en/of verlader de goederen bijkomend | goederen, moet de verpakker en/of verlader de goederen bijkomend |
omhullen met een transportverpakking die onbeschadigd en stevig genoeg | omhullen met een transportverpakking die onbeschadigd en stevig genoeg |
is om een afdoende ladingzekering mogelijk te maken. | is om een afdoende ladingzekering mogelijk te maken. |
De verlader bezorgt de vervoerder waarop hij een beroep doet vooraf | De verlader bezorgt de vervoerder waarop hij een beroep doet vooraf |
schriftelijk alle informatie die de vervoerder nodig acht om de | schriftelijk alle informatie die de vervoerder nodig acht om de |
goederen te stouwen. Die informatie bestaat minstens uit: | goederen te stouwen. Die informatie bestaat minstens uit: |
1° de aard van de laadeenheid; | 1° de aard van de laadeenheid; |
2° de massa van de lading en elke laadeenheid; | 2° de massa van de lading en elke laadeenheid; |
3° de positie van het zwaartepunt van elke laadeenheid als die niet in | 3° de positie van het zwaartepunt van elke laadeenheid als die niet in |
het midden ligt; | het midden ligt; |
4° de buitenafmetingen van elke laadeenheid; | 4° de buitenafmetingen van elke laadeenheid; |
5° de beperkingen voor het stapelen en de richting die tijdens het | 5° de beperkingen voor het stapelen en de richting die tijdens het |
vervoer moet worden toegepast; | vervoer moet worden toegepast; |
6° de wrijvingsfactor van de goederen, als die niet is opgenomen in | 6° de wrijvingsfactor van de goederen, als die niet is opgenomen in |
bijlage B van EN 12195:2010 of in de bijlage van de normen | bijlage B van EN 12195:2010 of in de bijlage van de normen |
IMO/UNECE/ILO; | IMO/UNECE/ILO; |
7° alle aanvullende informatie die vereist is voor de juiste zekering. | 7° alle aanvullende informatie die vereist is voor de juiste zekering. |
Als de verlader de vervoerder de opdracht geeft om containers of | Als de verlader de vervoerder de opdracht geeft om containers of |
wissellaadbakken te vervoeren, verstrekt de verlader aan de vervoerder | wissellaadbakken te vervoeren, verstrekt de verlader aan de vervoerder |
een verklaring waarin het gewicht van de vervoerde containers of | een verklaring waarin het gewicht van de vervoerde containers of |
wissellaadbakken wordt vermeld. | wissellaadbakken wordt vermeld. |
De vervoerder verschaft toegang tot alle ter zake doende documentatie | De vervoerder verschaft toegang tot alle ter zake doende documentatie |
van de verlader aan de bevoegde personen in het kader van een | van de verlader aan de bevoegde personen in het kader van een |
controle. | controle. |
Tenzij op voorhand en schriftelijk anders wordt overeengekomen moet | Tenzij op voorhand en schriftelijk anders wordt overeengekomen moet |
aan al de volgende voorwaarden voldaan zijn: | aan al de volgende voorwaarden voldaan zijn: |
1° de vervoerder voldoet aan de volgende voorwaarden: | 1° de vervoerder voldoet aan de volgende voorwaarden: |
a) hij voorziet een voertuig dat geschikt is voor de lading waarvoor | a) hij voorziet een voertuig dat geschikt is voor de lading waarvoor |
hij is gecontracteerd; | hij is gecontracteerd; |
b) hij biedt op de plaats van laden een voertuig aan dat schoon en | b) hij biedt op de plaats van laden een voertuig aan dat schoon en |
zonder structurele schade is; | zonder structurele schade is; |
c) hij staat in voor het bevestigen van de container op het chassis; | c) hij staat in voor het bevestigen van de container op het chassis; |
d) hij zekert de lading conform dit artikel; | d) hij zekert de lading conform dit artikel; |
2° de verpakker voldoet aan de volgende voorwaarden: | 2° de verpakker voldoet aan de volgende voorwaarden: |
a) hij beschrijft de goederen. Die beschrijving bevat minstens de | a) hij beschrijft de goederen. Die beschrijving bevat minstens de |
informatie, vermeld in het derde lid; | informatie, vermeld in het derde lid; |
b) als de kans bestaat dat de goederen beschadigd worden door | b) als de kans bestaat dat de goederen beschadigd worden door |
spanbanden, beschrijft hij een alternatieve methode voor het zekeren | spanbanden, beschrijft hij een alternatieve methode voor het zekeren |
van de goederen. Als die alternatieve methode specifieke eisen stelt | van de goederen. Als die alternatieve methode specifieke eisen stelt |
aan het gebruikte voertuig, worden die vermeld; | aan het gebruikte voertuig, worden die vermeld; |
3° de verlader voldoet aan de volgende voorwaarden: | 3° de verlader voldoet aan de volgende voorwaarden: |
a) hij staat in voor de verdeling van de lading over de laadvloer; | a) hij staat in voor de verdeling van de lading over de laadvloer; |
b) hij respecteert de maximale toelaatbare massa en de aslasten van | b) hij respecteert de maximale toelaatbare massa en de aslasten van |
het voertuig; | het voertuig; |
c) hij verstrekt de informatie, vermeld in het derde en vierde lid; | c) hij verstrekt de informatie, vermeld in het derde en vierde lid; |
d) hij maakt een correcte zekering mogelijk; | d) hij maakt een correcte zekering mogelijk; |
4° de verzender voorziet in alle nodige documenten, met daarin | 4° de verzender voorziet in alle nodige documenten, met daarin |
minstens: | minstens: |
a) een correcte beschrijving van de goederen; | a) een correcte beschrijving van de goederen; |
b) de massa van de totale lading; | b) de massa van de totale lading; |
c) alle informatie die nodig is voor de juiste verpakking; | c) alle informatie die nodig is voor de juiste verpakking; |
d) de kennisgeving aan de verpakker en/of vervoerder van ongewone | d) de kennisgeving aan de verpakker en/of vervoerder van ongewone |
transportparameters bij individuele verpakkingen. | transportparameters bij individuele verpakkingen. |
45bis, § 3 | 45bis, § 3 |
47° /1 Het ladingzekeringssysteem moet de krachten kunnen weerstaan | 47° /1 Het ladingzekeringssysteem moet de krachten kunnen weerstaan |
die worden uitgeoefend als het voertuig de volgende versnellingen of | die worden uitgeoefend als het voertuig de volgende versnellingen of |
vertragingen ondergaat: | vertragingen ondergaat: |
1° 0,8 g in voorwaartse richting; | 1° 0,8 g in voorwaartse richting; |
2° 0,5 g in achterwaartse richting; | 2° 0,5 g in achterwaartse richting; |
3° 0,5 g in zijdelingse richting, aan beide zijden. | 3° 0,5 g in zijdelingse richting, aan beide zijden. |
Als een samenstellend onderdeel van een ladingzekeringssysteem | Als een samenstellend onderdeel van een ladingzekeringssysteem |
onderworpen wordt aan een kracht als vermeld in het eerste lid, mag de | onderworpen wordt aan een kracht als vermeld in het eerste lid, mag de |
erop uitgeoefende drukkracht de maximale nominale last van dat | erop uitgeoefende drukkracht de maximale nominale last van dat |
onderdeel niet overschrijden. | onderdeel niet overschrijden. |
De samenstellende onderdelen van een ladingzekeringssysteem van een | De samenstellende onderdelen van een ladingzekeringssysteem van een |
voertuig voldoen aan al de volgende voorwaarden: | voertuig voldoen aan al de volgende voorwaarden: |
1° ze moeten correct functioneren; | 1° ze moeten correct functioneren; |
2° ze moeten geschikt zijn voor het gebruik dat ervan wordt gemaakt; | 2° ze moeten geschikt zijn voor het gebruik dat ervan wordt gemaakt; |
3° ze mogen geen knopen, beschadigde of verzwakte elementen vertonen | 3° ze mogen geen knopen, beschadigde of verzwakte elementen vertonen |
die de werking ervan met het oog op het zekeren van de lading kunnen | die de werking ervan met het oog op het zekeren van de lading kunnen |
aantasten; | aantasten; |
4° ze mogen geen scheuren, sneden of uitrafelingen vertonen; | 4° ze mogen geen scheuren, sneden of uitrafelingen vertonen; |
5° ze moeten conform de daarvoor geldende Europese en/of | 5° ze moeten conform de daarvoor geldende Europese en/of |
internationale productnormen zijn. | internationale productnormen zijn. |
Het ladingzekeringssysteem dat wordt gebruikt om een lading in of op | Het ladingzekeringssysteem dat wordt gebruikt om een lading in of op |
een voertuig te omsluiten, vast te zetten of tegen te houden, moet | een voertuig te omsluiten, vast te zetten of tegen te houden, moet |
geschikt zijn voor de afmetingen, de vorm, de stevigheid en de | geschikt zijn voor de afmetingen, de vorm, de stevigheid en de |
kenmerken van de lading. | kenmerken van de lading. |
Het ladingzekeringssysteem kan opgebouwd zijn uit een enkelvoudige of | Het ladingzekeringssysteem kan opgebouwd zijn uit een enkelvoudige of |
gecombineerde toepassing van ladingzekeringssystemen. | gecombineerde toepassing van ladingzekeringssystemen. |
Het omvallen of het kantelen van de lading wordt voorkomen. | Het omvallen of het kantelen van de lading wordt voorkomen. |
Voor het vastzetten van de lading wordt gebruikgemaakt van een of meer | Voor het vastzetten van de lading wordt gebruikgemaakt van een of meer |
van de volgende bevestigingsmethodes: | van de volgende bevestigingsmethodes: |
1° opsluiten; | 1° opsluiten; |
2° vergrendelen (plaatselijk/overal); | 2° vergrendelen (plaatselijk/overal); |
3° direct vastzetten; | 3° direct vastzetten; |
4° neersjorren. | 4° neersjorren. |
45bis, § 4 | 45bis, § 4 |
48° De stouwvoorziening of de geïntegreerde vergrendelvoorziening die | 48° De stouwvoorziening of de geïntegreerde vergrendelvoorziening die |
wordt gebruikt om een lading aan een voertuig vast te maken, wordt | wordt gebruikt om een lading aan een voertuig vast te maken, wordt |
zelf zodanig gezekerd dat ze niet ontgrendeld kan raken of kan | zelf zodanig gezekerd dat ze niet ontgrendeld kan raken of kan |
loskomen. | loskomen. |
De stouwvoorziening of de geïntegreerde vergrendelvoorziening die | De stouwvoorziening of de geïntegreerde vergrendelvoorziening die |
wordt gebruikt om een lading in of op een voertuig vast te zetten, | wordt gebruikt om een lading in of op een voertuig vast te zetten, |
moet voldoen aan al de volgende voorwaarden: | moet voldoen aan al de volgende voorwaarden: |
1° ze is ontworpen en vervaardigd voor de doeleinden waarvoor ze wordt | 1° ze is ontworpen en vervaardigd voor de doeleinden waarvoor ze wordt |
gebruikt; | gebruikt; |
2° ze wordt gebruikt en onderhouden in overeenstemming met de | 2° ze wordt gebruikt en onderhouden in overeenstemming met de |
specificaties van de fabrikant en de geldende Europese en/of | specificaties van de fabrikant en de geldende Europese en/of |
internationale normen. | internationale normen. |
45bis, § 5 | 45bis, § 5 |
48° /1 Voor een lading die op een voertuig omsloten, vastgezet of | 48° /1 Voor een lading die op een voertuig omsloten, vastgezet of |
gestouwd wordt in overeenstemming met de richtsnoeren voor Europese | gestouwd wordt in overeenstemming met de richtsnoeren voor Europese |
beste praktijken over het zekeren van lading voor vervoer over de weg, | beste praktijken over het zekeren van lading voor vervoer over de weg, |
geldt dat het ladingzekeringssysteem voldoet aan de eisen, vermeld in | geldt dat het ladingzekeringssysteem voldoet aan de eisen, vermeld in |
paragraaf 4, eerste lid. De zekeringsmethoden en -middelen zijn in | paragraaf 4, eerste lid. De zekeringsmethoden en -middelen zijn in |
overeenstemming met de meest recente versie van de onderstaande | overeenstemming met de meest recente versie van de onderstaande |
normen: | normen: |
45bis, § 6 | 45bis, § 6 |
Norm | Norm |
Onderwerp | Onderwerp |
EN 12195-1 | EN 12195-1 |
Berekening van de sjorkrachten | Berekening van de sjorkrachten |
EN 12640 | EN 12640 |
Sjorpunten | Sjorpunten |
EN 12642 | EN 12642 |
Sterkte van de structuur van de laadvloer | Sterkte van de structuur van de laadvloer |
EN 12195-2 | EN 12195-2 |
Sjorbanden gemaakt van kunstvezels | Sjorbanden gemaakt van kunstvezels |
EN 12195-3 | EN 12195-3 |
Sjorkettingen | Sjorkettingen |
EN 12195-4 | EN 12195-4 |
Sjorstaalkabels | Sjorstaalkabels |
ISO 1161, ISO 1496 | ISO 1161, ISO 1496 |
ISO-container | ISO-container |
EN 283 | EN 283 |
Wissellaadbakken | Wissellaadbakken |
EN 12641 | EN 12641 |
Dekzeilen | Dekzeilen |
EUMOS 40511 | EUMOS 40511 |
Palen - Rongen | Palen - Rongen |
EUMOS 40509 | EUMOS 40509 |
Vervoer - Verpakking | Vervoer - Verpakking |
"." | "." |
Art. 2.De Vlaamse minister, bevoegd voor het |
Art. 2.De Vlaamse minister, bevoegd voor het |
verkeersveiligheidsbeleid, is belast met de uitvoering van dit | verkeersveiligheidsbeleid, is belast met de uitvoering van dit |
besluit. | besluit. |
Brussel, 28 juni 2019. | Brussel, 28 juni 2019. |
De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
G. BOURGEOIS | G. BOURGEOIS |
De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, | De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, |
Toerisme en Dierenwelzijn, | Toerisme en Dierenwelzijn, |
B. WEYTS | B. WEYTS |