Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 27/03/2020
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van artikel 5 van het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, wat betreft ruimtelijke planning, complexe projecten, plan-milieueffectrapportage en leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten "
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van artikel 5 van het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, wat betreft ruimtelijke planning, complexe projecten, plan-milieueffectrapportage en leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van artikel 5 van het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, wat betreft ruimtelijke planning, complexe projecten, plan-milieueffectrapportage en leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
27 MAART 2020. - Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van 27 MAART 2020. - Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van
artikel 5 van het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval artikel 5 van het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval
van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid,
wat betreft ruimtelijke planning, complexe projecten, wat betreft ruimtelijke planning, complexe projecten,
plan-milieueffectrapportage en leegstaande en verwaarloosde plan-milieueffectrapportage en leegstaande en verwaarloosde
bedrijfsruimten bedrijfsruimten
Rechtsgrond(en) Rechtsgrond(en)
Dit besluit is gebaseerd op : Dit besluit is gebaseerd op :
-het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een -het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een
civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, artikel 5. civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, artikel 5.
Hoogdringendheid Hoogdringendheid
Eind 2019 ontstond er in de Chinese regio Wuhan een uitbraak van een Eind 2019 ontstond er in de Chinese regio Wuhan een uitbraak van een
nieuw coronavirus (Covid-19). Ondertussen heeft het virus zich ook nieuw coronavirus (Covid-19). Ondertussen heeft het virus zich ook
verspreid in andere landen, waaronder ook in België. verspreid in andere landen, waaronder ook in België.
Vooral sinds het einde van de krokusvakantie neemt de verspreiding van Vooral sinds het einde van de krokusvakantie neemt de verspreiding van
dit virus steeds grotere vormen aan. Gelet op de aanbevelingen vanuit dit virus steeds grotere vormen aan. Gelet op de aanbevelingen vanuit
de wetenschappelijke wereld, de adviezen van de Nationale de wetenschappelijke wereld, de adviezen van de Nationale
Veiligheidsraad en van het Crisiscentrum van de Vlaamse Overheid Veiligheidsraad en van het Crisiscentrum van de Vlaamse Overheid
(CCVO), moet ook de Vlaamse overheid vanuit haar bevoegdheden de (CCVO), moet ook de Vlaamse overheid vanuit haar bevoegdheden de
nodige maatregelen nemen om de verdere verspreiding van het nodige maatregelen nemen om de verdere verspreiding van het
coronavirus in te dammen, en om de veiligheid en de volksgezondheid te coronavirus in te dammen, en om de veiligheid en de volksgezondheid te
garanderen. garanderen.
De Vlaamse overheid, maar ook de gemeentelijke en provinciale De Vlaamse overheid, maar ook de gemeentelijke en provinciale
overheden zijn ertoe gehouden om welbepaalde procedures binnen een overheden zijn ertoe gehouden om welbepaalde procedures binnen een
vastgelegde termijn te doorlopen en hierbij verschillende vastgelegde termijn te doorlopen en hierbij verschillende
procedurestappen te respecteren. Zo moeten bepaalde procedures met procedurestappen te respecteren. Zo moeten bepaalde procedures met
betrekking tot de regelgeving ter bestrijding en voorkoming van betrekking tot de regelgeving ter bestrijding en voorkoming van
leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten binnen strikte leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten binnen strikte
termijnen afgehandeld worden en zijn in bepaalde gevallen termijnen afgehandeld worden en zijn in bepaalde gevallen
plaatsbezoeken of controle op het terrein noodzakelijk. Procedures plaatsbezoeken of controle op het terrein noodzakelijk. Procedures
voor complexe projecten, aanvragen tot planologisch attest, voor complexe projecten, aanvragen tot planologisch attest,
ruimtelijke uitvoeringsplannen, ruimtelijke beleidsplannen, plan-MER ruimtelijke uitvoeringsplannen, ruimtelijke beleidsplannen, plan-MER
en stedenbouwkundige verordeningen te voldoen aan een strikte timing en stedenbouwkundige verordeningen te voldoen aan een strikte timing
en procedure met het oog op definitieve vaststelling. Daarnaast dient en procedure met het oog op definitieve vaststelling. Daarnaast dient
ook inspraak georganiseerd te worden en dient de commissie voor ook inspraak georganiseerd te worden en dient de commissie voor
ruimtelijke ordening samen te komen met het oog op advisering na het ruimtelijke ordening samen te komen met het oog op advisering na het
openbaar onderzoek. En dit terwijl het noodzakelijk is om net nu openbaar onderzoek. En dit terwijl het noodzakelijk is om net nu
menselijk contact zoveel mogelijk te vermijden om verdere verspreiding menselijk contact zoveel mogelijk te vermijden om verdere verspreiding
van het virus tegen te gaan. van het virus tegen te gaan.
Ondertussen werden reeds verschillende maatregelen uitgevaardigd, Ondertussen werden reeds verschillende maatregelen uitgevaardigd,
waaronder opschorting van lessen, annulatie van alle recreatieve waaronder opschorting van lessen, annulatie van alle recreatieve
activiteiten (sport, cultuur, folklore, enz.), bevordering en activiteiten (sport, cultuur, folklore, enz.), bevordering en
versterking van telewerken. In een aantal gemeenten wordt de toegang versterking van telewerken. In een aantal gemeenten wordt de toegang
tot het gemeentehuis beperkt voor niet-dringende aangelegenheden en is tot het gemeentehuis beperkt voor niet-dringende aangelegenheden en is
het praktisch niet meer mogelijk om openbare onderzoeken te het praktisch niet meer mogelijk om openbare onderzoeken te
organiseren, dossiers te laten inkijken,... In sommige gemeentes organiseren, dossiers te laten inkijken,... In sommige gemeentes
kunnen dossiers op afspraak ingekeken worden, maar dit is niet kunnen dossiers op afspraak ingekeken worden, maar dit is niet
haalbaar in alle gemeentes, en bovendien is het ook niet wenselijk dat haalbaar in alle gemeentes, en bovendien is het ook niet wenselijk dat
burgers zich in deze periode genoodzaakt voelen om burgers zich in deze periode genoodzaakt voelen om
vergunningsaanvragen in te kijken op het gemeentehuis. Dit geldt des vergunningsaanvragen in te kijken op het gemeentehuis. Dit geldt des
te meer voor oudere burgers die binnen de risicocategorieën vallen, en te meer voor oudere burgers die binnen de risicocategorieën vallen, en
die wellicht meer aangewezen zijn op de inzage op het gemeentehuis. die wellicht meer aangewezen zijn op de inzage op het gemeentehuis.
De uitbraak van het coronavirus (COVID-19) is uitgegroeid tot een De uitbraak van het coronavirus (COVID-19) is uitgegroeid tot een
epidemie, en zelfs pandemie en zet onhoudbare druk op het Vlaamse epidemie, en zelfs pandemie en zet onhoudbare druk op het Vlaamse
gezondheidsapparaat. Het aantal opnames in ziekenhuizen van patiënten gezondheidsapparaat. Het aantal opnames in ziekenhuizen van patiënten
besmet met het virus neemt nog exponentieel toe. Deze besmet met het virus neemt nog exponentieel toe. Deze
gezondheidscrisis noodzaakt een hoogdringende behandeling. gezondheidscrisis noodzaakt een hoogdringende behandeling.
De signalen, vanuit individuele gemeenten, maar ook vanuit De signalen, vanuit individuele gemeenten, maar ook vanuit
provinciebesturen en de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten, om provinciebesturen en de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten, om
dringend een regeling te treffen rond verplichte proceduretermijnen en dringend een regeling te treffen rond verplichte proceduretermijnen en
procedureverplichtingen zoals beslissingstermijnen of inspraakmomenten procedureverplichtingen zoals beslissingstermijnen of inspraakmomenten
zijn legio. Diensten sluiten hun deuren, ambtenaren worden zijn legio. Diensten sluiten hun deuren, ambtenaren worden
aangemoedigd of zelfs gevraagd van thuis uit te werken, vaak zonder in aangemoedigd of zelfs gevraagd van thuis uit te werken, vaak zonder in
de mogelijkheid te zijn om bepaalde toepassingen of applicaties te de mogelijkheid te zijn om bepaalde toepassingen of applicaties te
hanteren of in staat te zijn de inspraakmomenten te organiseren. hanteren of in staat te zijn de inspraakmomenten te organiseren.
Ook het Vlaams Parlement is zich bewust van deze civiele noodsituatie Ook het Vlaams Parlement is zich bewust van deze civiele noodsituatie
en heeft op 18 maart 2020 een nooddecreet aangenomen, het decreet over en heeft op 18 maart 2020 een nooddecreet aangenomen, het decreet over
maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot
de volksgezondheid. Het Parlement erkent hierbij dat als de de volksgezondheid. Het Parlement erkent hierbij dat als de
coronacrisis (nog) grotere proporties aannemen, de kans reëel is dat coronacrisis (nog) grotere proporties aannemen, de kans reëel is dat
binnen de Vlaamse en lokale administraties kritische functies zullen binnen de Vlaamse en lokale administraties kritische functies zullen
uitvallen. Dit is echter zoals aangegeven reeds het geval, daar uitvallen. Dit is echter zoals aangegeven reeds het geval, daar
scholen en horeca worden gesloten, winkels beperkte openingsuren scholen en horeca worden gesloten, winkels beperkte openingsuren
moeten hanteren, en aangeraden wordt zoveel mogelijk thuis te werken, moeten hanteren, en aangeraden wordt zoveel mogelijk thuis te werken,
om een algemene lock-down te voorkomen. om een algemene lock-down te voorkomen.
Er is dan ook duidelijk sprake van het "met bijzondere redenen omklede Er is dan ook duidelijk sprake van het "met bijzondere redenen omklede
geval van de dringende noodzakelijkheid" als vermeld in art. 3, § 1, geval van de dringende noodzakelijkheid" als vermeld in art. 3, § 1,
van de gecoördineerde wetten op de Raad van State zodat geen advies van de gecoördineerde wetten op de Raad van State zodat geen advies
van de afdeling Wetgeving van de Raad van State moet worden van de afdeling Wetgeving van de Raad van State moet worden
ingewonnen. ingewonnen.
De verlengingen van de termijnen die in dit besluit voorzien zijn, De verlengingen van de termijnen die in dit besluit voorzien zijn,
doen geen afbreuk aan de mogelijkheden van termijnverlenging die op doen geen afbreuk aan de mogelijkheden van termijnverlenging die op
vandaag reeds voorzien zijn in de regelgeving. Indien nodig kan ook vandaag reeds voorzien zijn in de regelgeving. Indien nodig kan ook
van die mogelijkheden toepassing gemaakt worden, en wordt de van die mogelijkheden toepassing gemaakt worden, en wordt de
termijnverlenging die daaruit voortvloeit, gecumuleerd met de termijnverlenging die daaruit voortvloeit, gecumuleerd met de
termijnverlengingen die voorzien zijn in dit besluit. termijnverlengingen die voorzien zijn in dit besluit.
Initiatiefnemer(s) Initiatiefnemer(s)
Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en
Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme. Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme.
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
DE VLAAMSE REGERING BESLUIT : DE VLAAMSE REGERING BESLUIT :
HOOFDSTUK 1. - Definities en toepassingsgebied HOOFDSTUK 1. - Definities en toepassingsgebied

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder :

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder :

1° civiele noodsituatie : de civiele noodsituatie met betrekking tot 1° civiele noodsituatie : de civiele noodsituatie met betrekking tot
de volksgezondheid, zoals vastgesteld door de Vlaamse Regering in de volksgezondheid, zoals vastgesteld door de Vlaamse Regering in
toepassing van het Nooddecreet; toepassing van het Nooddecreet;
2° Minister : Vlaamse minister van Omgeving; 2° Minister : Vlaamse minister van Omgeving;
3° Nooddecreet : het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in 3° Nooddecreet : het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in
geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de
volksgezondheid. volksgezondheid.

Art. 2.De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing op de

Art. 2.De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing op de

proceduretermijnen of procedurele verplichtingen die zijn opgenomen in proceduretermijnen of procedurele verplichtingen die zijn opgenomen in
: :
1° de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening; 1° de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
2° het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot 2° het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot
vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie
en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en
gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening; gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening;
3° het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2017 houdende 3° het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2017 houdende
regeling van het openbaar onderzoek over stedenbouwkundige regeling van het openbaar onderzoek over stedenbouwkundige
verordeningen; verordeningen;
4° het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017 4° het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017
betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke
uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke
veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen; veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen;
5° het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 tot bepaling 5° het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 tot bepaling
van nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van van nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van
ruimtelijke beleidsplannen en tot wijziging van diverse besluiten van ruimtelijke beleidsplannen en tot wijziging van diverse besluiten van
de Vlaamse Regering in het kader van de regeling van de ruimtelijke de Vlaamse Regering in het kader van de regeling van de ruimtelijke
beleidsplanning; beleidsplanning;
6° het decreet van 25 april 2014 betreffende complexe projecten; 6° het decreet van 25 april 2014 betreffende complexe projecten;
7° het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2014 tot 7° het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2014 tot
uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende complexe uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende complexe
projecten; projecten;
8° het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding 8° het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding
en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten; en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten;
9° het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juli 1997 tot uitvoering 9° het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juli 1997 tot uitvoering
van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding
en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten; en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten;
10° hoofdstuk II van Titel IV van het decreet van 5 april 1995 10° hoofdstuk II van Titel IV van het decreet van 5 april 1995
houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid. houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.
HOOFDSTUK 2. - Termijnverlengingen HOOFDSTUK 2. - Termijnverlengingen
Afdeling 1. - Ruimtelijke uitvoeringsplannen Afdeling 1. - Ruimtelijke uitvoeringsplannen

Art. 3.§ 1. De bepalingen van dit artikel zijn van toepassing op

Art. 3.§ 1. De bepalingen van dit artikel zijn van toepassing op

gewestelijke, provinciale en gemeentelijke ruimtelijke gewestelijke, provinciale en gemeentelijke ruimtelijke
uitvoeringsplannen, waarbij de termijn voor het definitief vaststellen uitvoeringsplannen, waarbij de termijn voor het definitief vaststellen
nog niet is verstreken op de datum van inwerkingtreding van dit nog niet is verstreken op de datum van inwerkingtreding van dit
besluit. besluit.
§ 2. De termijn voor definitieve vaststelling van een gewestelijk, § 2. De termijn voor definitieve vaststelling van een gewestelijk,
provinciaal of gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, zoals bedoeld provinciaal of gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, zoals bedoeld
in artikel 2.2.10, § 5, eerste lid, artikel 2.2.15, § 6, eerste lid en in artikel 2.2.10, § 5, eerste lid, artikel 2.2.15, § 6, eerste lid en
artikel 2.2.21, § 6, eerste lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke artikel 2.2.21, § 6, eerste lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke
Ordening, wordt verlengd met dertig dagen. Ordening, wordt verlengd met dertig dagen.
§ 3. De bepalingen van dit artikel zijn van overeenkomstige toepassing § 3. De bepalingen van dit artikel zijn van overeenkomstige toepassing
op de ontwerpen van ruimtelijke uitvoeringsplannen waarop de op de ontwerpen van ruimtelijke uitvoeringsplannen waarop de
bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en het decreet bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en het decreet
van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en
hun uitvoeringsbesluiten zoals van kracht tot en met 30 april 2017, hun uitvoeringsbesluiten zoals van kracht tot en met 30 april 2017,
van toepassing zijn. van toepassing zijn.

Art. 4.§ 1. De bepalingen van dit artikel zijn van toepassing op

Art. 4.§ 1. De bepalingen van dit artikel zijn van toepassing op

provinciale en gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen, die provinciale en gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen, die
overeenkomstig artikel 2.2.16, § 2 of artikel 2.2.23, § 1, van de overeenkomstig artikel 2.2.16, § 2 of artikel 2.2.23, § 1, van de
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, geschorst zijn door de Vlaamse Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, geschorst zijn door de Vlaamse
Regering of de deputatie op de datum van inwerkingtreding van dit Regering of de deputatie op de datum van inwerkingtreding van dit
besluit en waarbij de termijn voor het opnieuw definitief vaststellen besluit en waarbij de termijn voor het opnieuw definitief vaststellen
nog niet is verstreken op de datum van inwerkingtreding van dit nog niet is verstreken op de datum van inwerkingtreding van dit
besluit. besluit.
§ 2. De termijn voor het opnieuw definitief vaststellen van een § 2. De termijn voor het opnieuw definitief vaststellen van een
provinciaal of gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, zoals bedoeld provinciaal of gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, zoals bedoeld
in artikel 2.2.16, § 4, en artikel 2.2.23, § 3, van de Vlaamse Codex in artikel 2.2.16, § 4, en artikel 2.2.23, § 3, van de Vlaamse Codex
Ruimtelijke Ordening, wordt verlengd met dertig dagen. Ruimtelijke Ordening, wordt verlengd met dertig dagen.
§ 3. De bepalingen van dit artikel zijn van overeenkomstige toepassing § 3. De bepalingen van dit artikel zijn van overeenkomstige toepassing
op de ontwerpen van ruimtelijke uitvoeringsplannen waarop de op de ontwerpen van ruimtelijke uitvoeringsplannen waarop de
bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en het decreet bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en het decreet
van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en
hun uitvoeringsbesluiten zoals van kracht tot en met 30 april 2017, hun uitvoeringsbesluiten zoals van kracht tot en met 30 april 2017,
van toepassing zijn. van toepassing zijn.
Afdeling 2. - Stedenbouwkundige verordening Afdeling 2. - Stedenbouwkundige verordening

Art. 5.§ 1. De bepalingen van dit artikel zijn van toepassing op

Art. 5.§ 1. De bepalingen van dit artikel zijn van toepassing op

provinciale en gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen, die provinciale en gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen, die
overeenkomstig artikel 2.3.2, § 1/1 of artikel 2.3.2, § 2/1, van de overeenkomstig artikel 2.3.2, § 1/1 of artikel 2.3.2, § 2/1, van de
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, geschorst zijn door de Vlaamse Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, geschorst zijn door de Vlaamse
Regering of de deputatie op de datum van inwerkingtreding van dit Regering of de deputatie op de datum van inwerkingtreding van dit
besluit en waarbij de termijn voor het opnieuw definitief vaststellen besluit en waarbij de termijn voor het opnieuw definitief vaststellen
nog niet is verstreken op de datum van inwerkingtreding van dit nog niet is verstreken op de datum van inwerkingtreding van dit
besluit. besluit.
§ 2. De termijn voor het opnieuw definitief vaststellen van een § 2. De termijn voor het opnieuw definitief vaststellen van een
provinciale of gemeentelijke stedenbouwkundige verordening, zoals provinciale of gemeentelijke stedenbouwkundige verordening, zoals
bedoeld in artikel 2.3.2, § 1/2, en artikel 2.3.2, § 2/2, van de bedoeld in artikel 2.3.2, § 1/2, en artikel 2.3.2, § 2/2, van de
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening wordt verlengd met dertig dagen. Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening wordt verlengd met dertig dagen.
Afdeling 3. - Leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten Afdeling 3. - Leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten

Art. 6.Als de termijn, vermeld in artikel 8, § 1, tweede lid, van het

Art. 6.Als de termijn, vermeld in artikel 8, § 1, tweede lid, van het

decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en
voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, nog voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, nog
niet is afgelopen op of begint te lopen na de datum van niet is afgelopen op of begint te lopen na de datum van
inwerkingtreding van dit besluit, wordt deze termijn opgeschort tot 24 inwerkingtreding van dit besluit, wordt deze termijn opgeschort tot 24
april 2020. april 2020.

Art. 7.Als de termijn, vermeld in artikel 13, § 1, van het besluit

Art. 7.Als de termijn, vermeld in artikel 13, § 1, van het besluit

van de Vlaamse Regering van 1 juli 1997 tot uitvoering van het decreet van de Vlaamse Regering van 1 juli 1997 tot uitvoering van het decreet
van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming
van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, nog niet is van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, nog niet is
afgelopen op of begint te lopen na de datum van inwerkingtreding van afgelopen op of begint te lopen na de datum van inwerkingtreding van
dit besluit, wordt deze termijn opgeschort tot 24 april 2020. dit besluit, wordt deze termijn opgeschort tot 24 april 2020.

Art. 8.Als de termijn van zes maanden, vermeld in artikel 42, § 2,

Art. 8.Als de termijn van zes maanden, vermeld in artikel 42, § 2,

van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding
en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, nog en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, nog
niet is afgelopen op de datum van inwerkingtreding van dit besluit, niet is afgelopen op de datum van inwerkingtreding van dit besluit,
wordt deze termijn verlengd met zestig dagen. wordt deze termijn verlengd met zestig dagen.

Art. 9.Als de termijn van twee jaar, vermeld in artikel 42, § 3, van

Art. 9.Als de termijn van twee jaar, vermeld in artikel 42, § 3, van

het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en
voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, nog voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, nog
niet is verstreken op de datum van inwerkingtreding van dit besluit, niet is verstreken op de datum van inwerkingtreding van dit besluit,
wordt deze termijn verlengd met zestig dagen. wordt deze termijn verlengd met zestig dagen.
HOOFDSTUK 3. - Procedurele aanpassingen HOOFDSTUK 3. - Procedurele aanpassingen
Afdeling 1. - Inspraakprocedures in kader van ruimtelijke Afdeling 1. - Inspraakprocedures in kader van ruimtelijke
uitvoeringsplannen, stedenbouwkundige verordeningen en planologische uitvoeringsplannen, stedenbouwkundige verordeningen en planologische
attesten attesten

Art. 10.De volgende openbare onderzoeken en raadplegingen van het

Art. 10.De volgende openbare onderzoeken en raadplegingen van het

publiek, die lopen op de datum van inwerkingtreding van dit besluit, publiek, die lopen op de datum van inwerkingtreding van dit besluit,
worden geschorst en verdergezet na 24 april 2020 : worden geschorst en verdergezet na 24 april 2020 :
1° de raadpleging van het publiek over de startnota van een ruimtelijk 1° de raadpleging van het publiek over de startnota van een ruimtelijk
uitvoeringsplan; uitvoeringsplan;
2° het openbaar onderzoek over ontwerpen van ruimtelijke 2° het openbaar onderzoek over ontwerpen van ruimtelijke
uitvoeringsplannen; uitvoeringsplannen;
3° het openbaar onderzoek over ontwerpen van stedenbouwkundige 3° het openbaar onderzoek over ontwerpen van stedenbouwkundige
verordeningen; verordeningen;
4° het openbaar onderzoek over aanvragen tot planologisch attest. 4° het openbaar onderzoek over aanvragen tot planologisch attest.
Reacties, opmerkingen en bezwaren die ingediend worden tijdens de Reacties, opmerkingen en bezwaren die ingediend worden tijdens de
periode van schorsing worden als ontvankelijk beschouwd. periode van schorsing worden als ontvankelijk beschouwd.
De organisatie van nieuwe openbare onderzoeken en raadplegingen van De organisatie van nieuwe openbare onderzoeken en raadplegingen van
het publiek, vermeld in het eerste lid, kan slechts plaatsvinden na 24 het publiek, vermeld in het eerste lid, kan slechts plaatsvinden na 24
april 2020. april 2020.
Op de website van de bevoegde overheden wordt de informatie in verband Op de website van de bevoegde overheden wordt de informatie in verband
met start- en einddata van de raadplegingen van het publiek en van de met start- en einddata van de raadplegingen van het publiek en van de
openbare onderzoeken actueel gehouden. openbare onderzoeken actueel gehouden.
Afdeling 2. - Inspraakprocedures in kader van complexe projecten Afdeling 2. - Inspraakprocedures in kader van complexe projecten

Art. 11.De volgende openbare onderzoeken, terinzageleggingen en

Art. 11.De volgende openbare onderzoeken, terinzageleggingen en

raadplegingen van het publiek in kader van een complex project, die raadplegingen van het publiek in kader van een complex project, die
lopen op de datum van inwerkingtreding van dit besluit, worden lopen op de datum van inwerkingtreding van dit besluit, worden
geschorst en verdergezet na 24 april 2020 : geschorst en verdergezet na 24 april 2020 :
1° de raadpleging van het publiek over de alternatievenonderzoeksnota; 1° de raadpleging van het publiek over de alternatievenonderzoeksnota;
2° het openbaar onderzoek over het ontwerp van voorkeursbesluit en het 2° het openbaar onderzoek over het ontwerp van voorkeursbesluit en het
ontwerp van MER; ontwerp van MER;
3° het openbaar onderzoek over het ontwerp van projectbesluit en 3° het openbaar onderzoek over het ontwerp van projectbesluit en
ontwerp van MER; ontwerp van MER;
4° de terinzagelegging van het definitief vastgestelde 4° de terinzagelegging van het definitief vastgestelde
voorkeursbesluit respectievelijk projectbesluit. voorkeursbesluit respectievelijk projectbesluit.
Reacties, opmerkingen en bezwaren die ingediend worden tijdens de Reacties, opmerkingen en bezwaren die ingediend worden tijdens de
periode van schorsing worden als ontvankelijk beschouwd. periode van schorsing worden als ontvankelijk beschouwd.
De organisatie van nieuwe openbare onderzoeken, terinzageleggingen en De organisatie van nieuwe openbare onderzoeken, terinzageleggingen en
raadplegingen van het publiek, vermeld in het eerste lid, kan slechts raadplegingen van het publiek, vermeld in het eerste lid, kan slechts
plaatsvinden na 24 april 2020. plaatsvinden na 24 april 2020.
Op de website van de bevoegde overheden wordt de informatie in verband Op de website van de bevoegde overheden wordt de informatie in verband
met start- en einddata van de openbare onderzoeken, terinzageleggingen met start- en einddata van de openbare onderzoeken, terinzageleggingen
en raadplegingen van het publiek actueel gehouden. en raadplegingen van het publiek actueel gehouden.
Afdeling 3. - Inspraakprocedures in kader van ruimtelijke Afdeling 3. - Inspraakprocedures in kader van ruimtelijke
beleidsplanningsprocessen beleidsplanningsprocessen

Art. 12.De volgende informatie-, inspraak- en participatiemomenten in

Art. 12.De volgende informatie-, inspraak- en participatiemomenten in

het kader van een ruimtelijk beleidsplanningsproces, die lopen op de het kader van een ruimtelijk beleidsplanningsproces, die lopen op de
datum van inwerkingtreding van dit besluit, worden geschorst en datum van inwerkingtreding van dit besluit, worden geschorst en
verdergezet na 24 april 2020 : verdergezet na 24 april 2020 :
1° de publieke inspraak over de conceptnota van een ruimtelijk 1° de publieke inspraak over de conceptnota van een ruimtelijk
beleidsplan of beleidskader; beleidsplan of beleidskader;
2° het openbaar onderzoek over een ontwerp van ruimtelijk beleidsplan 2° het openbaar onderzoek over een ontwerp van ruimtelijk beleidsplan
of beleidskader. of beleidskader.
Reacties, opmerkingen en bezwaren die ingediend worden tijdens de Reacties, opmerkingen en bezwaren die ingediend worden tijdens de
periode van schorsing worden als ontvankelijk beschouwd. periode van schorsing worden als ontvankelijk beschouwd.
De organisatie van nieuwe informatie-, inspraak- en De organisatie van nieuwe informatie-, inspraak- en
participatiemomenten, vermeld in het eerste lid, kan slechts participatiemomenten, vermeld in het eerste lid, kan slechts
plaatsvinden na 24 april 2020. plaatsvinden na 24 april 2020.
Op de website van de bevoegde overheden wordt de informatie in verband Op de website van de bevoegde overheden wordt de informatie in verband
met start- en einddata van de informatie-, inspraak- en met start- en einddata van de informatie-, inspraak- en
participatiemomenten actueel gehouden. participatiemomenten actueel gehouden.
Afdeling 4. - Inspraakprocedures in kader van Afdeling 4. - Inspraakprocedures in kader van
plan-milieueffectrapportage plan-milieueffectrapportage

Art. 13.De volgende openbare onderzoeken en raadplegingen van het

Art. 13.De volgende openbare onderzoeken en raadplegingen van het

publiek bij de opmaak van een plan-MER die verlopen overeenkomstig de publiek bij de opmaak van een plan-MER die verlopen overeenkomstig de
procedureregels van hoofdstuk II van titel IV van het decreet van 5 procedureregels van hoofdstuk II van titel IV van het decreet van 5
april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en die april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en die
lopen op de datum van inwerkingtreding van dit besluit, worden lopen op de datum van inwerkingtreding van dit besluit, worden
geschorst en verdergezet na 24 april 2020 : geschorst en verdergezet na 24 april 2020 :
1° de raadpleging van het publiek over de volledig verklaarde 1° de raadpleging van het publiek over de volledig verklaarde
kennisgeving van een plan-MER; kennisgeving van een plan-MER;
2° het openbaar onderzoek over een ontwerp van plan-MER samen met het 2° het openbaar onderzoek over een ontwerp van plan-MER samen met het
ontwerp van plan of programma. ontwerp van plan of programma.
Reacties, opmerkingen en bezwaren die ingediend worden tijdens de Reacties, opmerkingen en bezwaren die ingediend worden tijdens de
periode van schorsing worden als ontvankelijk beschouwd. periode van schorsing worden als ontvankelijk beschouwd.
De organisatie van nieuwe openbare onderzoeken en raadplegingen zoals De organisatie van nieuwe openbare onderzoeken en raadplegingen zoals
vermeld in het eerste lid kan slechts plaatsvinden na 24 april 2020. vermeld in het eerste lid kan slechts plaatsvinden na 24 april 2020.
Op de website van de bevoegde overheden wordt de informatie in verband Op de website van de bevoegde overheden wordt de informatie in verband
met start- en einddata van de openbare onderzoeken en raadplegingen met start- en einddata van de openbare onderzoeken en raadplegingen
van het publiek actueel gehouden. van het publiek actueel gehouden.
Afdeling 5. - Adviesinstanties Afdeling 5. - Adviesinstanties

Art. 14.De bevoegde overheid kan in voorkomend geval beslissen om

Art. 14.De bevoegde overheid kan in voorkomend geval beslissen om

plenaire vergaderingen of adviesvergaderingen voor de advisering van plenaire vergaderingen of adviesvergaderingen voor de advisering van
plannen en projecten die onder het toepassingsgebied vallen van plannen en projecten die onder het toepassingsgebied vallen van
artikel 2, alleen schriftelijk, via teleconferentie of via artikel 2, alleen schriftelijk, via teleconferentie of via
videoconferentie te houden. videoconferentie te houden.

Art. 15.In afwijking van eventuele bepalingen in het huishoudelijk

Art. 15.In afwijking van eventuele bepalingen in het huishoudelijk

reglement van de strategische adviesraden en de provinciale, reglement van de strategische adviesraden en de provinciale,
intergemeentelijke of gemeentelijke commissie voor ruimtelijke intergemeentelijke of gemeentelijke commissie voor ruimtelijke
ordening, kan de voorzitter van de respectievelijke adviesraad of ordening, kan de voorzitter van de respectievelijke adviesraad of
commissie beslissen om de vergaderingen voor de advisering van plannen commissie beslissen om de vergaderingen voor de advisering van plannen
en projecten die onder het toepassingsgebied vallen van artikel 2, in en projecten die onder het toepassingsgebied vallen van artikel 2, in
voorkomend geval alleen schriftelijk, via teleconferentie of via voorkomend geval alleen schriftelijk, via teleconferentie of via
videoconferentie te houden. videoconferentie te houden.
HOOFDSTUK 4. - Slotbepalingen HOOFDSTUK 4. - Slotbepalingen

Art. 16.De minister kan de termijnen en einddata, vermeld in artikel

Art. 16.De minister kan de termijnen en einddata, vermeld in artikel

3 tot en met 13 verlengen. 3 tot en met 13 verlengen.
Deze verlenging kan de maximale duurtijd van de civiele noodsituatie, Deze verlenging kan de maximale duurtijd van de civiele noodsituatie,
met inbegrip van een eventuele verlenging, zoals vastgesteld door de met inbegrip van een eventuele verlenging, zoals vastgesteld door de
Vlaamse Regering in toepassing van artikel 4, § 1, eerste lid van het Vlaamse Regering in toepassing van artikel 4, § 1, eerste lid van het
Nooddecreet, evenwel niet overschrijden. Nooddecreet, evenwel niet overschrijden.
Het ministerieel besluit tot verlenging van de termijnen, vermeld in Het ministerieel besluit tot verlenging van de termijnen, vermeld in
het eerste lid, wordt bekendgemaakt door : het eerste lid, wordt bekendgemaakt door :
1° een bericht in het Belgisch Staatsblad; 1° een bericht in het Belgisch Staatsblad;
2° een publicatie op de website van het departement Omgeving. 2° een publicatie op de website van het departement Omgeving.

Art. 17.Dit besluit heeft uitwerking op 27 maart 2020.

Art. 17.Dit besluit heeft uitwerking op 27 maart 2020.

Art. 18.De Vlaamse minister, bevoegd voor Omgeving, is belast met de

Art. 18.De Vlaamse minister, bevoegd voor Omgeving, is belast met de

uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Brussel, 27 maart 2020. Brussel, 27 maart 2020.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
J. JAMBON J. JAMBON
De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en
Toerisme, Toerisme,
Z. DEMIR Z. DEMIR
^
Etaamb.be maakt gebruik van cookies
Etaamb.be gebruikt cookies om uw taalvoorkeur te onthouden en om beter te begrijpen hoe etaamb.be gebruikt wordt.
DoorgaanMeer details
x