| Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het corona globalisatiemechanisme voor ondernemingen met een grote omzetdaling in 2020 ten gevolge van de coronavirusmaatregelen | Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het corona globalisatiemechanisme voor ondernemingen met een grote omzetdaling in 2020 ten gevolge van de coronavirusmaatregelen |
|---|---|
| VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
| 26 FEBRUARI 2021. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het | 26 FEBRUARI 2021. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het |
| corona globalisatiemechanisme voor ondernemingen met een grote | corona globalisatiemechanisme voor ondernemingen met een grote |
| omzetdaling in 2020 ten gevolge van de coronavirusmaatregelen | omzetdaling in 2020 ten gevolge van de coronavirusmaatregelen |
| Rechtsgrond | Rechtsgrond |
| Dit besluit is gebaseerd op: | Dit besluit is gebaseerd op: |
| - het decreet van 16 maart 2012 betreffende het economisch | - het decreet van 16 maart 2012 betreffende het economisch |
| ondersteuningsbeleid, artikel 35. | ondersteuningsbeleid, artikel 35. |
| Vormvereisten | Vormvereisten |
| De volgende vormvereisten zijn vervuld: | De volgende vormvereisten zijn vervuld: |
| - De Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, heeft zijn akkoord | - De Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, heeft zijn akkoord |
| gegeven op 29 januari 2021; | gegeven op 29 januari 2021; |
| - De Europese Commissie verleende haar goedkeuring voor deze | - De Europese Commissie verleende haar goedkeuring voor deze |
| steunmaatregel op 19 februari 2021; | steunmaatregel op 19 februari 2021; |
| - Er is geen advies gevraagd aan de Raad van State, met toepassing van | - Er is geen advies gevraagd aan de Raad van State, met toepassing van |
| artikel 3, § 1, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op | artikel 3, § 1, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op |
| 12 januari 1973. Er is een dringende noodzakelijkheid omdat er | 12 januari 1973. Er is een dringende noodzakelijkheid omdat er |
| ondernemingen zijn die met een grote omzetdaling van 60% en meer in de | ondernemingen zijn die met een grote omzetdaling van 60% en meer in de |
| laatste drie kwartalen van 2020 worden geconfronteerd. Om die | laatste drie kwartalen van 2020 worden geconfronteerd. Om die |
| ondernemingen financieel te steunen is het dringend nodig om nieuwe | ondernemingen financieel te steunen is het dringend nodig om nieuwe |
| ondersteuningsmaatregelen voor de getroffen ondernemingen te nemen. | ondersteuningsmaatregelen voor de getroffen ondernemingen te nemen. |
| Motivering | Motivering |
| Dit besluit is gebaseerd op het volgende motief: | Dit besluit is gebaseerd op het volgende motief: |
| - Omdat de Vlaamse ondernemingen worden geconfronteerd met een grote | - Omdat de Vlaamse ondernemingen worden geconfronteerd met een grote |
| omzetdaling van 60% en meer in de laatste drie kwartalen van 2020, is | omzetdaling van 60% en meer in de laatste drie kwartalen van 2020, is |
| het nodig om nieuwe ondersteuningsmaatregelen voor de getroffen | het nodig om nieuwe ondersteuningsmaatregelen voor de getroffen |
| ondernemingen te nemen. | ondernemingen te nemen. |
| Juridisch kader | Juridisch kader |
| Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving: | Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving: |
| - De mededeling van de Commissie van 19 maart 2020 (C(2020) 1863) | - De mededeling van de Commissie van 19 maart 2020 (C(2020) 1863) |
| betreffende de Tijdelijke Kaderregeling inzake staatssteun ter | betreffende de Tijdelijke Kaderregeling inzake staatssteun ter |
| ondersteuning van de economie vanwege de huidige COVID-19-uitbraak, | ondersteuning van de economie vanwege de huidige COVID-19-uitbraak, |
| zoals gewijzigd op 3 april 2020 (C(2020) 2215), 8 mei 2020 (C(2020) | zoals gewijzigd op 3 april 2020 (C(2020) 2215), 8 mei 2020 (C(2020) |
| 3156), 29 juni 2020 (C(2020) 4509), 13 oktober 2020 (C(2020)7127) en | 3156), 29 juni 2020 (C(2020) 4509), 13 oktober 2020 (C(2020)7127) en |
| 28 januari 2021 (C(2021)564), en alle latere wijzigingen ervan. | 28 januari 2021 (C(2021)564), en alle latere wijzigingen ervan. |
| Initiatiefnemer | Initiatiefnemer |
| Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Economie, | Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Economie, |
| Innovatie, Werk, Sociale economie en Landbouw. | Innovatie, Werk, Sociale economie en Landbouw. |
| Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
| DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: | DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: |
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: |
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: |
| 1° Agentschap Innoveren en Ondernemen: het agentschap, opgericht bij | 1° Agentschap Innoveren en Ondernemen: het agentschap, opgericht bij |
| het besluit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2005 aangaande het | het besluit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2005 aangaande het |
| Agentschap Innoveren en Ondernemen; | Agentschap Innoveren en Ondernemen; |
| 2° coronavirusmaatregelen: de federale maatregelen inzake het | 2° coronavirusmaatregelen: de federale maatregelen inzake het |
| coronavirus en de daaruit voortvloeiende maatregelen van de bevoegde | coronavirus en de daaruit voortvloeiende maatregelen van de bevoegde |
| autoriteiten inzake burgerlijke veiligheid in 2020; | autoriteiten inzake burgerlijke veiligheid in 2020; |
| 3° corona hinderpremie: de steun krachtens het besluit van de Vlaamse | 3° corona hinderpremie: de steun krachtens het besluit van de Vlaamse |
| Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan ondernemingen | Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan ondernemingen |
| die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de maatregelen genomen | die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de maatregelen genomen |
| door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het | door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het |
| coronavirus; | coronavirus; |
| 4° corona compensatiepremie: de steun krachtens het besluit van de | 4° corona compensatiepremie: de steun krachtens het besluit van de |
| Vlaamse Regering van 10 april 2020 tot toekenning van steun aan | Vlaamse Regering van 10 april 2020 tot toekenning van steun aan |
| ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de | ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de |
| exploitatiebeperkingen opgelegd door de maatregelen genomen door de | exploitatiebeperkingen opgelegd door de maatregelen genomen door de |
| Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart inzake het coronavirus; | Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart inzake het coronavirus; |
| 5° corona ondersteuningspremie: de steun krachtens het besluit van de | 5° corona ondersteuningspremie: de steun krachtens het besluit van de |
| Vlaamse Regering van 12 juni 2020 tot toekenning van steun aan | Vlaamse Regering van 12 juni 2020 tot toekenning van steun aan |
| ondernemingen die een omzetdaling hebben ondanks de versoepelde | ondernemingen die een omzetdaling hebben ondanks de versoepelde |
| coronavirusmaatregelen, tot wijziging van de artikelen 1, 9 en 11 van | coronavirusmaatregelen, tot wijziging van de artikelen 1, 9 en 11 van |
| het besluit van de Vlaamse Regering van 10 april 2020 tot toekenning | het besluit van de Vlaamse Regering van 10 april 2020 tot toekenning |
| van steun aan ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van | van steun aan ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van |
| de exploitatiebeperkingen opgelegd door de maatregelen genomen door de | de exploitatiebeperkingen opgelegd door de maatregelen genomen door de |
| Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het coronavirus, | Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het coronavirus, |
| en tot wijziging van de artikelen 1, 6, 9 en 12 van het besluit van de | en tot wijziging van de artikelen 1, 6, 9 en 12 van het besluit van de |
| Vlaamse Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan | Vlaamse Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan |
| ondernemingen die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de | ondernemingen die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de |
| maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart | maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart |
| 2020 inzake het coronavirus; | 2020 inzake het coronavirus; |
| 6° Vlaams Beschermingsmechanisme: de steun krachtens het besluit van | 6° Vlaams Beschermingsmechanisme: de steun krachtens het besluit van |
| de Vlaamse Regering van 7 augustus 2020 betreffende het Vlaams | de Vlaamse Regering van 7 augustus 2020 betreffende het Vlaams |
| Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben | Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben |
| ten gevolge van de verstrengde coronavirusmaatregelen genomen vanaf 29 | ten gevolge van de verstrengde coronavirusmaatregelen genomen vanaf 29 |
| juli 2020, tot wijziging van artikel 10 en 21 van het besluit van de | juli 2020, tot wijziging van artikel 10 en 21 van het besluit van de |
| Vlaamse Regering van 12 juni 2020 inzake de corona | Vlaamse Regering van 12 juni 2020 inzake de corona |
| ondersteuningspremie en tot wijziging van artikel 1 van en tot | ondersteuningspremie en tot wijziging van artikel 1 van en tot |
| toevoeging van een bijlage aan het besluit van de Vlaamse Regering van | toevoeging van een bijlage aan het besluit van de Vlaamse Regering van |
| 29 mei 2020 inzake de corona handelshuurlening, het besluit van de | 29 mei 2020 inzake de corona handelshuurlening, het besluit van de |
| Vlaamse Regering van 23 oktober 2020 betreffende het Vlaams | Vlaamse Regering van 23 oktober 2020 betreffende het Vlaams |
| Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben | Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben |
| ten gevolge van de verstrengde coronavirusmaatregelen genomen op 6 en | ten gevolge van de verstrengde coronavirusmaatregelen genomen op 6 en |
| 16 oktober 2020 en tot wijziging van artikel 6 van het besluit van de | 16 oktober 2020 en tot wijziging van artikel 6 van het besluit van de |
| Vlaamse Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan | Vlaamse Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan |
| ondernemingen die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de | ondernemingen die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de |
| maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart | maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart |
| 2020 inzake het coronavirus en het besluit van de Vlaamse Regering van | 2020 inzake het coronavirus en het besluit van de Vlaamse Regering van |
| 13 november 2020 betreffende het Vlaams Beschermingsmechanisme voor | 13 november 2020 betreffende het Vlaams Beschermingsmechanisme voor |
| ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de | ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de |
| verstrengde coronavirusmaatregelen van 28 oktober 2020 en tot | verstrengde coronavirusmaatregelen van 28 oktober 2020 en tot |
| wijziging van artikel 1, 3 en 4 van en toevoeging van een bijlage aan | wijziging van artikel 1, 3 en 4 van en toevoeging van een bijlage aan |
| het besluit van de Vlaamse Regering van 23 oktober 2020 betreffende | het besluit van de Vlaamse Regering van 23 oktober 2020 betreffende |
| het Vlaams Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een | het Vlaams Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een |
| omzetdaling hebben ten gevolge van de verstrengde | omzetdaling hebben ten gevolge van de verstrengde |
| coronavirusmaatregelen genomen op 6 en 16 oktober 2020 en tot | coronavirusmaatregelen genomen op 6 en 16 oktober 2020 en tot |
| wijziging van artikel 6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 | wijziging van artikel 6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 |
| maart 2020 tot toekenning van steun aan ondernemingen die verplicht | maart 2020 tot toekenning van steun aan ondernemingen die verplicht |
| moeten sluiten ten gevolge van de maatregelen genomen door de | moeten sluiten ten gevolge van de maatregelen genomen door de |
| Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het coronavirus; | Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het coronavirus; |
| 7° omzetdaling: de daling van de omzet, exclusief de btw en op basis | 7° omzetdaling: de daling van de omzet, exclusief de btw en op basis |
| van de dagontvangsten, geleverde prestaties of de tijdregistratie in | van de dagontvangsten, geleverde prestaties of de tijdregistratie in |
| de periode van 1 april tot en met 31 december 2020. Als | de periode van 1 april tot en met 31 december 2020. Als |
| referentieperiode geldt dezelfde periode in 2019. Voor ondernemingen | referentieperiode geldt dezelfde periode in 2019. Voor ondernemingen |
| die nog niet gestart waren in de voormelde referentieperiode wordt de | die nog niet gestart waren in de voormelde referentieperiode wordt de |
| omzetdaling in de referentieperiode vergeleken met de verwachte omzet, | omzetdaling in de referentieperiode vergeleken met de verwachte omzet, |
| vermeld in het financieel plan. | vermeld in het financieel plan. |
| Uitzonderlijke en éénmalige opbrengsten of inkomsten worden niet | Uitzonderlijke en éénmalige opbrengsten of inkomsten worden niet |
| meegeteld voor de berekening van de omzetdaling; | meegeteld voor de berekening van de omzetdaling; |
| 8° onderneming: de vennootschap, vereniging of stichting met | 8° onderneming: de vennootschap, vereniging of stichting met |
| rechtspersoonlijkheid van privaat recht en de buitenlandse onderneming | rechtspersoonlijkheid van privaat recht en de buitenlandse onderneming |
| met een vergelijkbaar statuut, die voor 2019 een jaarrekening heeft | met een vergelijkbaar statuut, die voor 2019 een jaarrekening heeft |
| neergelegd en voor 2020 een jaarrekening zal neerleggen. | neergelegd en voor 2020 een jaarrekening zal neerleggen. |
| De vereniging en de stichting moeten een economische activiteit | De vereniging en de stichting moeten een economische activiteit |
| uitoefenen; | uitoefenen; |
| 9° decreet van 16 maart 2012: het decreet van 16 maart 2012 | 9° decreet van 16 maart 2012: het decreet van 16 maart 2012 |
| betreffende het economisch ondersteuningsbeleid; | betreffende het economisch ondersteuningsbeleid; |
| 10° tijdelijke kaderregeling COVID-19: de mededeling van de Commissie | 10° tijdelijke kaderregeling COVID-19: de mededeling van de Commissie |
| van 19 maart 2020 (C(2020) 1863) betreffende de Tijdelijke | van 19 maart 2020 (C(2020) 1863) betreffende de Tijdelijke |
| Kaderregeling inzake staatssteun ter ondersteuning van de economie | Kaderregeling inzake staatssteun ter ondersteuning van de economie |
| vanwege de huidige COVID-19-uitbraak, en de latere wijzigingen ervan; | vanwege de huidige COVID-19-uitbraak, en de latere wijzigingen ervan; |
| 11° niet gedekte vaste kosten: de kosten, vermeld in lid 87, c, van de | 11° niet gedekte vaste kosten: de kosten, vermeld in lid 87, c, van de |
| tijdelijke kaderregeling COVID-19. Dit betekent het verlies vóór | tijdelijke kaderregeling COVID-19. Dit betekent het verlies vóór |
| aftrek van de belastingen, volgens code 9903 van de jaarrekening; | aftrek van de belastingen, volgens code 9903 van de jaarrekening; |
| 12° RSZ-tewerkstelling: het gemiddelde van de kwartaalgemiddelden in | 12° RSZ-tewerkstelling: het gemiddelde van de kwartaalgemiddelden in |
| de drie laatste kwartalen van 2019 van het aantal bij de Rijksdienst | de drie laatste kwartalen van 2019 van het aantal bij de Rijksdienst |
| voor Sociale Zekerheid ingeschreven voltijdsequivalent personeel. | voor Sociale Zekerheid ingeschreven voltijdsequivalent personeel. |
| Voor ondernemingen die gestart zijn vanaf het derde kwartaal van 2019 | Voor ondernemingen die gestart zijn vanaf het derde kwartaal van 2019 |
| worden de kwartalen waarin de onderneming actief was in aanmerking | worden de kwartalen waarin de onderneming actief was in aanmerking |
| genomen; | genomen; |
| 13° verruimde tewerkstelling: de RSZ-tewerkstelling en het gemiddelde | 13° verruimde tewerkstelling: de RSZ-tewerkstelling en het gemiddelde |
| van de kwartaalgemiddelden in de drie laatste kwartalen van 2019 van | van de kwartaalgemiddelden in de drie laatste kwartalen van 2019 van |
| volgende voltijdsequivalent tewerkgestelden in de onderneming: | volgende voltijdsequivalent tewerkgestelden in de onderneming: |
| a) de actief werkende vennoten waarbij 1 voltijdsequivalent werkende | a) de actief werkende vennoten waarbij 1 voltijdsequivalent werkende |
| vennoot in 2019 een netto belastbaar beroepsinkomen heeft van minimaal | vennoot in 2019 een netto belastbaar beroepsinkomen heeft van minimaal |
| 13.933,78 euro op jaarbasis; | 13.933,78 euro op jaarbasis; |
| b) de uitzendkrachten, aangesteld via een uitzendkantoor of een | b) de uitzendkrachten, aangesteld via een uitzendkantoor of een |
| sociaal bureau voor kunstenaars, jobstudenten, waarvoor geen RSZ | sociaal bureau voor kunstenaars, jobstudenten, waarvoor geen RSZ |
| verschuldigd is, en medewerkers van dienstenleveranciers. | verschuldigd is, en medewerkers van dienstenleveranciers. |
| Het voltijdsequivalent van de medewerkers van dienstenleveranciers | Het voltijdsequivalent van de medewerkers van dienstenleveranciers |
| wordt op basis van de gefactureerde bedragen, exclusief btw, voor | wordt op basis van de gefactureerde bedragen, exclusief btw, voor |
| diensten door de voormelde medewerkers die ingezet worden voor de | diensten door de voormelde medewerkers die ingezet worden voor de |
| uitvoering van de activiteiten van de onderneming, en op volgende | uitvoering van de activiteiten van de onderneming, en op volgende |
| manier vastgesteld: | manier vastgesteld: |
| a) een gefactureerd bedrag van 50.000 euro, exclusief btw, in de drie | a) een gefactureerd bedrag van 50.000 euro, exclusief btw, in de drie |
| laatste kwartalen van 2019, wordt gelijkgesteld met één voltijds | laatste kwartalen van 2019, wordt gelijkgesteld met één voltijds |
| equivalent; | equivalent; |
| b) maximaal 5 voltijdsequivalenten worden in aanmerking genomen. | b) maximaal 5 voltijdsequivalenten worden in aanmerking genomen. |
Art. 2.Alle steun die toegekend wordt met toepassing van dit besluit |
Art. 2.Alle steun die toegekend wordt met toepassing van dit besluit |
| en de uitvoeringsbesluiten ervan, wordt verleend binnen de grenzen en | en de uitvoeringsbesluiten ervan, wordt verleend binnen de grenzen en |
| de voorwaarden, vermeld in de tijdelijke kaderregeling COVID-19. | de voorwaarden, vermeld in de tijdelijke kaderregeling COVID-19. |
| De regelgeving in dit besluit valt onder de toepassing van punt 3.12 | De regelgeving in dit besluit valt onder de toepassing van punt 3.12 |
| van de tijdelijke kaderregeling COVID-19. | van de tijdelijke kaderregeling COVID-19. |
Art. 3.Er wordt een subsidie toegekend die 10% bedraagt van de omzet, |
Art. 3.Er wordt een subsidie toegekend die 10% bedraagt van de omzet, |
| exclusief btw, in de referentieperiode, vermeld in artikel 1, 7°, | exclusief btw, in de referentieperiode, vermeld in artikel 1, 7°, |
| beperkt tot: | beperkt tot: |
| 1° maximaal 90% voor kleine ondernemingen en 70% voor middelgrote en | 1° maximaal 90% voor kleine ondernemingen en 70% voor middelgrote en |
| grote ondernemingen van de niet gedekte vaste kosten in de periode van | grote ondernemingen van de niet gedekte vaste kosten in de periode van |
| 1 april tot en met 31 december 2020, en; | 1 april tot en met 31 december 2020, en; |
| 2° het maximale subsidiebedrag dat op de volgende twee manieren kan | 2° het maximale subsidiebedrag dat op de volgende twee manieren kan |
| worden bepaald: | worden bepaald: |
| a) op basis van de verruimde tewerkstelling en de omzetdaling | a) op basis van de verruimde tewerkstelling en de omzetdaling |
| overeenkomstig de volgende tabel: | overeenkomstig de volgende tabel: |
| Verruimde tewerkstelling | Verruimde tewerkstelling |
| Omzetdaling van 60 % tot 69% | Omzetdaling van 60 % tot 69% |
| Omzetdaling van 70% tot 89% | Omzetdaling van 70% tot 89% |
| Omzetdaling van 90% en meer | Omzetdaling van 90% en meer |
| 1 tot 4 werknemers | 1 tot 4 werknemers |
| 15.000 euro | 15.000 euro |
| 30.000 euro | 30.000 euro |
| 50.000 euro | 50.000 euro |
| 5 tot 19 werknemers | 5 tot 19 werknemers |
| 25.000 euro | 25.000 euro |
| 50.000 euro | 50.000 euro |
| 100.000 euro | 100.000 euro |
| 20 tot 49 werknemers | 20 tot 49 werknemers |
| 50.000 euro | 50.000 euro |
| 100.000 euro | 100.000 euro |
| 250.000 euro | 250.000 euro |
| 50 tot 199 werknemers | 50 tot 199 werknemers |
| 250.000 euro | 250.000 euro |
| 500.000 euro | 500.000 euro |
| 1.000.000 euro | 1.000.000 euro |
| 200 en meer werknemers | 200 en meer werknemers |
| 500.000 euro | 500.000 euro |
| 1.000.000 euro | 1.000.000 euro |
| 2.000.000 euro | 2.000.000 euro |
| b) op basis van de minimale RSZ-tewerkstelling, de minimale omzet in | b) op basis van de minimale RSZ-tewerkstelling, de minimale omzet in |
| de referentieperiode, vermeld in artikel 1, 7°, en de omzetdaling | de referentieperiode, vermeld in artikel 1, 7°, en de omzetdaling |
| overeenkomstig de volgende tabel: | overeenkomstig de volgende tabel: |
| Minimale RSZ-tewerkstelling | Minimale RSZ-tewerkstelling |
| Minimale omzet | Minimale omzet |
| Omzetdaling van 60% tot 69% | Omzetdaling van 60% tot 69% |
| Omzetdaling van 70% tot 89% | Omzetdaling van 70% tot 89% |
| Omzetdaling van 90% en meer | Omzetdaling van 90% en meer |
| 1 werknemer | 1 werknemer |
| 1.125.000 euro | 1.125.000 euro |
| 25.000 euro | 25.000 euro |
| 50.000 euro | 50.000 euro |
| 100.000 euro | 100.000 euro |
| 5 werknemers | 5 werknemers |
| 3.000.000 euro | 3.000.000 euro |
| 50.000 euro | 50.000 euro |
| 100.000 euro | 100.000 euro |
| 250.000 euro | 250.000 euro |
| 10 werknemers | 10 werknemers |
| 9.000.000 euro | 9.000.000 euro |
| 250.000 euro | 250.000 euro |
| 500.000 euro | 500.000 euro |
| 1.000.000 euro | 1.000.000 euro |
| 20 werknemers | 20 werknemers |
| 25.000.000 euro | 25.000.000 euro |
| 500.000 euro | 500.000 euro |
| 1.000.000 euro | 1.000.000 euro |
| 2.000.000 euro | 2.000.000 euro |
| Bovendien worden altijd de corona hinderpremie, de corona | Bovendien worden altijd de corona hinderpremie, de corona |
| compensatiepremie, de corona ondersteuningspremie en de subsidie in | compensatiepremie, de corona ondersteuningspremie en de subsidie in |
| het kader van het Vlaams Beschermingsmechanisme in mindering gebracht | het kader van het Vlaams Beschermingsmechanisme in mindering gebracht |
| van de subsidie. | van de subsidie. |
Art. 4.De onderneming moet een omzetdaling van minstens 60% ten |
Art. 4.De onderneming moet een omzetdaling van minstens 60% ten |
| gevolge van de coronavirusmaatregelen en een omzet in de | gevolge van de coronavirusmaatregelen en een omzet in de |
| referentieperiode, vermeld in artikel 1, 7°, van ministens 450.000 | referentieperiode, vermeld in artikel 1, 7°, van ministens 450.000 |
| euro hebben. | euro hebben. |
Art. 5.De volgende ondernemingen komen niet in aanmerking voor de |
Art. 5.De volgende ondernemingen komen niet in aanmerking voor de |
| subsidie: | subsidie: |
| 1° ondernemingen die zich in één van de volgende rechtstoestanden | 1° ondernemingen die zich in één van de volgende rechtstoestanden |
| bevinden: | bevinden: |
| a) ontbinding; | a) ontbinding; |
| b) stopzetting; | b) stopzetting; |
| c) faillissement; | c) faillissement; |
| d) vereffening; | d) vereffening; |
| 2° holdings, management-, of patrimoniumvennootschappen; | 2° holdings, management-, of patrimoniumvennootschappen; |
| 3° de ondernemingen waarvan de zaakvoerder als bestuurder of vennoot | 3° de ondernemingen waarvan de zaakvoerder als bestuurder of vennoot |
| verbonden is met een andere onderneming die de subsidie heeft | verbonden is met een andere onderneming die de subsidie heeft |
| ontvangen en waaraan zij zakelijke diensten verlenen; | ontvangen en waaraan zij zakelijke diensten verlenen; |
| 4° de ondernemingen die op 30 september 2020 niet over een actieve | 4° de ondernemingen die op 30 september 2020 niet over een actieve |
| exploitatiezetel in het Vlaamse Gewest beschikt overeenkomstig de | exploitatiezetel in het Vlaamse Gewest beschikt overeenkomstig de |
| Kruispuntbank van Ondernemingen; | Kruispuntbank van Ondernemingen; |
| 5° de ondernemingen in moeilijkheden, vermeld in lid 87, f, van de | 5° de ondernemingen in moeilijkheden, vermeld in lid 87, f, van de |
| tijdelijke kaderregeling COVID-19; | tijdelijke kaderregeling COVID-19; |
| 6° de kredietinstellingen en de financiële instellingen die onder | 6° de kredietinstellingen en de financiële instellingen die onder |
| toezicht vallen van de Nationale Bank van België. | toezicht vallen van de Nationale Bank van België. |
Art. 6.De subsidie verleend in het kader van dit besluit is intuitu |
Art. 6.De subsidie verleend in het kader van dit besluit is intuitu |
| personae en kan niet overgedragen worden aan een derde en is niet | personae en kan niet overgedragen worden aan een derde en is niet |
| vatbaar voor beslag. | vatbaar voor beslag. |
| De subsidie verleend in het kader van dit besluit kan niet gecumuleerd | De subsidie verleend in het kader van dit besluit kan niet gecumuleerd |
| worden met andere steun verleend voor dezelfde niet gedekte vaste | worden met andere steun verleend voor dezelfde niet gedekte vaste |
| kosten. | kosten. |
| De subsidie kan geweigerd, niet-uitbetaald of teruggevorderd worden | De subsidie kan geweigerd, niet-uitbetaald of teruggevorderd worden |
| als de onderneming niet voldoet aan de regelgeving die van toepassing | als de onderneming niet voldoet aan de regelgeving die van toepassing |
| is in het Vlaamse Gewest. | is in het Vlaamse Gewest. |
| De corona hinderpremie, de corona compensatiepremie, de corona | De corona hinderpremie, de corona compensatiepremie, de corona |
| ondersteuningspremie en het Vlaams Beschermingsmechanisme kan | ondersteuningspremie en het Vlaams Beschermingsmechanisme kan |
| geweigerd, niet-uitbetaald of teruggevorderd worden als de onderneming | geweigerd, niet-uitbetaald of teruggevorderd worden als de onderneming |
| niet voldoet aan de regelgeving die van toepassing is in het Vlaamse | niet voldoet aan de regelgeving die van toepassing is in het Vlaamse |
| Gewest. | Gewest. |
Art. 7.De onderneming dient een subsidieaanvraag in via de website |
Art. 7.De onderneming dient een subsidieaanvraag in via de website |
| van het Agentschap Innoveren en Ondernemen, VLAIO genoemd, en vermeldt | van het Agentschap Innoveren en Ondernemen, VLAIO genoemd, en vermeldt |
| daarbij haar ondernemingsnummer, de omzet die in haar btw-aangifte van | daarbij haar ondernemingsnummer, de omzet die in haar btw-aangifte van |
| het tweede, derde en vierde kwartaal van 2019 en het tweede, derde en | het tweede, derde en vierde kwartaal van 2019 en het tweede, derde en |
| vierde kwartaal van 2020 was opgenomen en de niet gedekte vaste kosten | vierde kwartaal van 2020 was opgenomen en de niet gedekte vaste kosten |
| in de periode van 1 april tot en met 31 december 2020. | in de periode van 1 april tot en met 31 december 2020. |
| De subsidieaanvraag wordt ten laatste ingediend op de datum bepaald | De subsidieaanvraag wordt ten laatste ingediend op de datum bepaald |
| door de minister, bevoegd voor de economie. | door de minister, bevoegd voor de economie. |
| De subsidieaanvraag wordt elektronisch afgehandeld. | De subsidieaanvraag wordt elektronisch afgehandeld. |
| Het Agentschap Innoveren en Ondernemen onderzoekt de naleving van de | Het Agentschap Innoveren en Ondernemen onderzoekt de naleving van de |
| voorwaarden die zijn opgelegd bij dit besluit en beslist of de | voorwaarden die zijn opgelegd bij dit besluit en beslist of de |
| subsidie toegekend wordt. De voormelde beslissing kan pas genomen | subsidie toegekend wordt. De voormelde beslissing kan pas genomen |
| worden na de neerlegging van de jaarrekening voor 2020. | worden na de neerlegging van de jaarrekening voor 2020. |
| De onderneming ontvangt een schriftelijke kennisgeving van de | De onderneming ontvangt een schriftelijke kennisgeving van de |
| beslissing, vermeld in het vierde lid. | beslissing, vermeld in het vierde lid. |
| Als het Agentschap Innoveren en Ondernemen beslist dat de subsidie | Als het Agentschap Innoveren en Ondernemen beslist dat de subsidie |
| wordt toegekend, wordt ze uitbetaald onder de voorwaarde dat de | wordt toegekend, wordt ze uitbetaald onder de voorwaarde dat de |
| onderneming de voorwaarden die zijn opgelegd bij het decreet van 16 | onderneming de voorwaarden die zijn opgelegd bij het decreet van 16 |
| maart 2012, dit besluit of de uitvoeringsbesluiten ervan heeft | maart 2012, dit besluit of de uitvoeringsbesluiten ervan heeft |
| nageleefd, zich niet bevindt in één van de rechtstoestanden, vermeld | nageleefd, zich niet bevindt in één van de rechtstoestanden, vermeld |
| in artikel 5, 1°, en geen openstaande onbetwiste schuld heeft bij het | in artikel 5, 1°, en geen openstaande onbetwiste schuld heeft bij het |
| Agentschap Innoveren en Ondernemen naar aanleiding van een | Agentschap Innoveren en Ondernemen naar aanleiding van een |
| terugvordering van een toegekende corona hinderpremie, corona | terugvordering van een toegekende corona hinderpremie, corona |
| compensatiepremie, corona ondersteuningspremie of een Vlaams | compensatiepremie, corona ondersteuningspremie of een Vlaams |
| Beschermingsmechanisme. De voormelde terugvordering kan verminderd | Beschermingsmechanisme. De voormelde terugvordering kan verminderd |
| worden met het subsidiebedrag dat wordt toegekend naar aanleiding van | worden met het subsidiebedrag dat wordt toegekend naar aanleiding van |
| een nieuwe subsidieaanvraag. | een nieuwe subsidieaanvraag. |
| De voorwaarde over de vermindering van de terugvordering, vermeld in | De voorwaarde over de vermindering van de terugvordering, vermeld in |
| het zesde lid, geldt ook voor de corona hinderpremie, de corona | het zesde lid, geldt ook voor de corona hinderpremie, de corona |
| compensatiepremie, de corona ondersteuningspremie en het Vlaams | compensatiepremie, de corona ondersteuningspremie en het Vlaams |
| Beschermingsmechanisme. | Beschermingsmechanisme. |
| De subsidie wordt alleen uitbetaald op een Belgisch rekeningnummer op | De subsidie wordt alleen uitbetaald op een Belgisch rekeningnummer op |
| naam van de begunstigde onderneming. De begunstigde onderneming blijft | naam van de begunstigde onderneming. De begunstigde onderneming blijft |
| steeds verantwoordelijk voor de naleving van de voorwaarden waarbij de | steeds verantwoordelijk voor de naleving van de voorwaarden waarbij de |
| steun werd toegekend en voor de verantwoording van de aanwending | steun werd toegekend en voor de verantwoording van de aanwending |
| ervan. | ervan. |
Art. 8.Het Agentschap Innoveren en Ondernemen kan de waarachtigheid |
Art. 8.Het Agentschap Innoveren en Ondernemen kan de waarachtigheid |
| van onder meer de door de onderneming gerapporteerde omzetdaling, | van onder meer de door de onderneming gerapporteerde omzetdaling, |
| tewerkstelling en de niet gedekte vaste kosten van 2020 controleren op | tewerkstelling en de niet gedekte vaste kosten van 2020 controleren op |
| basis van de administratieve gegevens en van de boekhouding van de | basis van de administratieve gegevens en van de boekhouding van de |
| onderneming, en dit zowel voorafgaandelijk aan als tot vijf jaar na de | onderneming, en dit zowel voorafgaandelijk aan als tot vijf jaar na de |
| uitbetaling van de subsidie. Die informatie kan ook opgevraagd worden | uitbetaling van de subsidie. Die informatie kan ook opgevraagd worden |
| bij de federale of Vlaamse gegevensbronnen. | bij de federale of Vlaamse gegevensbronnen. |
| In toepassing van artikel 40 van het decreet van 16 maart 2012 wordt | In toepassing van artikel 40 van het decreet van 16 maart 2012 wordt |
| de subsidie teruggevorderd binnen zes jaar na de indieningsdatum van | de subsidie teruggevorderd binnen zes jaar na de indieningsdatum van |
| de steunaanvraag in geval van niet-naleving van de voorwaarden die | de steunaanvraag in geval van niet-naleving van de voorwaarden die |
| zijn opgelegd bij het voormelde decreet, dit besluit of de | zijn opgelegd bij het voormelde decreet, dit besluit of de |
| uitvoeringsbesluiten ervan. | uitvoeringsbesluiten ervan. |
| Ondernemingen moeten de subsidies die ten onrechte ontvangen werden, | Ondernemingen moeten de subsidies die ten onrechte ontvangen werden, |
| terugbetalen aan het Agentschap Innoveren en Ondernemen. | terugbetalen aan het Agentschap Innoveren en Ondernemen. |
Art. 9.De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie, kan bijkomende |
Art. 9.De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie, kan bijkomende |
| preciseringen bepalen. | preciseringen bepalen. |
Art. 10.De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie, is belast met |
Art. 10.De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie, is belast met |
| de uitvoering van dit besluit. | de uitvoering van dit besluit. |
Art. 11.Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking |
Art. 11.Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking |
| ervan in het Belgisch Staatsblad. | ervan in het Belgisch Staatsblad. |
| De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie, kan dit besluit | De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie, kan dit besluit |
| opheffen. | opheffen. |
| Brussel, 26 februari 2021. | Brussel, 26 februari 2021. |
| De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
| J. JAMBON | J. JAMBON |
| De Vlaamse minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale economie en | De Vlaamse minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale economie en |
| Landbouw, | Landbouw, |
| H. CREVITS | H. CREVITS |