Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 26/02/2021
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het corona globalisatiemechanisme voor ondernemingen met een grote omzetdaling in 2020 ten gevolge van de coronavirusmaatregelen "
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het corona globalisatiemechanisme voor ondernemingen met een grote omzetdaling in 2020 ten gevolge van de coronavirusmaatregelen Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het corona globalisatiemechanisme voor ondernemingen met een grote omzetdaling in 2020 ten gevolge van de coronavirusmaatregelen
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
26 FEBRUARI 2021. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het 26 FEBRUARI 2021. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het
corona globalisatiemechanisme voor ondernemingen met een grote corona globalisatiemechanisme voor ondernemingen met een grote
omzetdaling in 2020 ten gevolge van de coronavirusmaatregelen omzetdaling in 2020 ten gevolge van de coronavirusmaatregelen
Rechtsgrond Rechtsgrond
Dit besluit is gebaseerd op: Dit besluit is gebaseerd op:
- het decreet van 16 maart 2012 betreffende het economisch - het decreet van 16 maart 2012 betreffende het economisch
ondersteuningsbeleid, artikel 35. ondersteuningsbeleid, artikel 35.
Vormvereisten Vormvereisten
De volgende vormvereisten zijn vervuld: De volgende vormvereisten zijn vervuld:
- De Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, heeft zijn akkoord - De Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, heeft zijn akkoord
gegeven op 29 januari 2021; gegeven op 29 januari 2021;
- De Europese Commissie verleende haar goedkeuring voor deze - De Europese Commissie verleende haar goedkeuring voor deze
steunmaatregel op 19 februari 2021; steunmaatregel op 19 februari 2021;
- Er is geen advies gevraagd aan de Raad van State, met toepassing van - Er is geen advies gevraagd aan de Raad van State, met toepassing van
artikel 3, § 1, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op artikel 3, § 1, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op
12 januari 1973. Er is een dringende noodzakelijkheid omdat er 12 januari 1973. Er is een dringende noodzakelijkheid omdat er
ondernemingen zijn die met een grote omzetdaling van 60% en meer in de ondernemingen zijn die met een grote omzetdaling van 60% en meer in de
laatste drie kwartalen van 2020 worden geconfronteerd. Om die laatste drie kwartalen van 2020 worden geconfronteerd. Om die
ondernemingen financieel te steunen is het dringend nodig om nieuwe ondernemingen financieel te steunen is het dringend nodig om nieuwe
ondersteuningsmaatregelen voor de getroffen ondernemingen te nemen. ondersteuningsmaatregelen voor de getroffen ondernemingen te nemen.
Motivering Motivering
Dit besluit is gebaseerd op het volgende motief: Dit besluit is gebaseerd op het volgende motief:
- Omdat de Vlaamse ondernemingen worden geconfronteerd met een grote - Omdat de Vlaamse ondernemingen worden geconfronteerd met een grote
omzetdaling van 60% en meer in de laatste drie kwartalen van 2020, is omzetdaling van 60% en meer in de laatste drie kwartalen van 2020, is
het nodig om nieuwe ondersteuningsmaatregelen voor de getroffen het nodig om nieuwe ondersteuningsmaatregelen voor de getroffen
ondernemingen te nemen. ondernemingen te nemen.
Juridisch kader Juridisch kader
Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving: Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving:
- De mededeling van de Commissie van 19 maart 2020 (C(2020) 1863) - De mededeling van de Commissie van 19 maart 2020 (C(2020) 1863)
betreffende de Tijdelijke Kaderregeling inzake staatssteun ter betreffende de Tijdelijke Kaderregeling inzake staatssteun ter
ondersteuning van de economie vanwege de huidige COVID-19-uitbraak, ondersteuning van de economie vanwege de huidige COVID-19-uitbraak,
zoals gewijzigd op 3 april 2020 (C(2020) 2215), 8 mei 2020 (C(2020) zoals gewijzigd op 3 april 2020 (C(2020) 2215), 8 mei 2020 (C(2020)
3156), 29 juni 2020 (C(2020) 4509), 13 oktober 2020 (C(2020)7127) en 3156), 29 juni 2020 (C(2020) 4509), 13 oktober 2020 (C(2020)7127) en
28 januari 2021 (C(2021)564), en alle latere wijzigingen ervan. 28 januari 2021 (C(2021)564), en alle latere wijzigingen ervan.
Initiatiefnemer Initiatiefnemer
Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Economie, Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Economie,
Innovatie, Werk, Sociale economie en Landbouw. Innovatie, Werk, Sociale economie en Landbouw.
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: DE VLAAMSE REGERING BESLUIT:

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder:

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder:

1° Agentschap Innoveren en Ondernemen: het agentschap, opgericht bij 1° Agentschap Innoveren en Ondernemen: het agentschap, opgericht bij
het besluit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2005 aangaande het het besluit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2005 aangaande het
Agentschap Innoveren en Ondernemen; Agentschap Innoveren en Ondernemen;
2° coronavirusmaatregelen: de federale maatregelen inzake het 2° coronavirusmaatregelen: de federale maatregelen inzake het
coronavirus en de daaruit voortvloeiende maatregelen van de bevoegde coronavirus en de daaruit voortvloeiende maatregelen van de bevoegde
autoriteiten inzake burgerlijke veiligheid in 2020; autoriteiten inzake burgerlijke veiligheid in 2020;
3° corona hinderpremie: de steun krachtens het besluit van de Vlaamse 3° corona hinderpremie: de steun krachtens het besluit van de Vlaamse
Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan ondernemingen Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan ondernemingen
die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de maatregelen genomen die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de maatregelen genomen
door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het
coronavirus; coronavirus;
4° corona compensatiepremie: de steun krachtens het besluit van de 4° corona compensatiepremie: de steun krachtens het besluit van de
Vlaamse Regering van 10 april 2020 tot toekenning van steun aan Vlaamse Regering van 10 april 2020 tot toekenning van steun aan
ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de
exploitatiebeperkingen opgelegd door de maatregelen genomen door de exploitatiebeperkingen opgelegd door de maatregelen genomen door de
Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart inzake het coronavirus; Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart inzake het coronavirus;
5° corona ondersteuningspremie: de steun krachtens het besluit van de 5° corona ondersteuningspremie: de steun krachtens het besluit van de
Vlaamse Regering van 12 juni 2020 tot toekenning van steun aan Vlaamse Regering van 12 juni 2020 tot toekenning van steun aan
ondernemingen die een omzetdaling hebben ondanks de versoepelde ondernemingen die een omzetdaling hebben ondanks de versoepelde
coronavirusmaatregelen, tot wijziging van de artikelen 1, 9 en 11 van coronavirusmaatregelen, tot wijziging van de artikelen 1, 9 en 11 van
het besluit van de Vlaamse Regering van 10 april 2020 tot toekenning het besluit van de Vlaamse Regering van 10 april 2020 tot toekenning
van steun aan ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van van steun aan ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van
de exploitatiebeperkingen opgelegd door de maatregelen genomen door de de exploitatiebeperkingen opgelegd door de maatregelen genomen door de
Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het coronavirus, Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het coronavirus,
en tot wijziging van de artikelen 1, 6, 9 en 12 van het besluit van de en tot wijziging van de artikelen 1, 6, 9 en 12 van het besluit van de
Vlaamse Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan Vlaamse Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan
ondernemingen die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de ondernemingen die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de
maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart
2020 inzake het coronavirus; 2020 inzake het coronavirus;
6° Vlaams Beschermingsmechanisme: de steun krachtens het besluit van 6° Vlaams Beschermingsmechanisme: de steun krachtens het besluit van
de Vlaamse Regering van 7 augustus 2020 betreffende het Vlaams de Vlaamse Regering van 7 augustus 2020 betreffende het Vlaams
Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben
ten gevolge van de verstrengde coronavirusmaatregelen genomen vanaf 29 ten gevolge van de verstrengde coronavirusmaatregelen genomen vanaf 29
juli 2020, tot wijziging van artikel 10 en 21 van het besluit van de juli 2020, tot wijziging van artikel 10 en 21 van het besluit van de
Vlaamse Regering van 12 juni 2020 inzake de corona Vlaamse Regering van 12 juni 2020 inzake de corona
ondersteuningspremie en tot wijziging van artikel 1 van en tot ondersteuningspremie en tot wijziging van artikel 1 van en tot
toevoeging van een bijlage aan het besluit van de Vlaamse Regering van toevoeging van een bijlage aan het besluit van de Vlaamse Regering van
29 mei 2020 inzake de corona handelshuurlening, het besluit van de 29 mei 2020 inzake de corona handelshuurlening, het besluit van de
Vlaamse Regering van 23 oktober 2020 betreffende het Vlaams Vlaamse Regering van 23 oktober 2020 betreffende het Vlaams
Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben
ten gevolge van de verstrengde coronavirusmaatregelen genomen op 6 en ten gevolge van de verstrengde coronavirusmaatregelen genomen op 6 en
16 oktober 2020 en tot wijziging van artikel 6 van het besluit van de 16 oktober 2020 en tot wijziging van artikel 6 van het besluit van de
Vlaamse Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan Vlaamse Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan
ondernemingen die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de ondernemingen die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de
maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart
2020 inzake het coronavirus en het besluit van de Vlaamse Regering van 2020 inzake het coronavirus en het besluit van de Vlaamse Regering van
13 november 2020 betreffende het Vlaams Beschermingsmechanisme voor 13 november 2020 betreffende het Vlaams Beschermingsmechanisme voor
ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de
verstrengde coronavirusmaatregelen van 28 oktober 2020 en tot verstrengde coronavirusmaatregelen van 28 oktober 2020 en tot
wijziging van artikel 1, 3 en 4 van en toevoeging van een bijlage aan wijziging van artikel 1, 3 en 4 van en toevoeging van een bijlage aan
het besluit van de Vlaamse Regering van 23 oktober 2020 betreffende het besluit van de Vlaamse Regering van 23 oktober 2020 betreffende
het Vlaams Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een het Vlaams Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een
omzetdaling hebben ten gevolge van de verstrengde omzetdaling hebben ten gevolge van de verstrengde
coronavirusmaatregelen genomen op 6 en 16 oktober 2020 en tot coronavirusmaatregelen genomen op 6 en 16 oktober 2020 en tot
wijziging van artikel 6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 wijziging van artikel 6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 20
maart 2020 tot toekenning van steun aan ondernemingen die verplicht maart 2020 tot toekenning van steun aan ondernemingen die verplicht
moeten sluiten ten gevolge van de maatregelen genomen door de moeten sluiten ten gevolge van de maatregelen genomen door de
Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het coronavirus; Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het coronavirus;
7° omzetdaling: de daling van de omzet, exclusief de btw en op basis 7° omzetdaling: de daling van de omzet, exclusief de btw en op basis
van de dagontvangsten, geleverde prestaties of de tijdregistratie in van de dagontvangsten, geleverde prestaties of de tijdregistratie in
de periode van 1 april tot en met 31 december 2020. Als de periode van 1 april tot en met 31 december 2020. Als
referentieperiode geldt dezelfde periode in 2019. Voor ondernemingen referentieperiode geldt dezelfde periode in 2019. Voor ondernemingen
die nog niet gestart waren in de voormelde referentieperiode wordt de die nog niet gestart waren in de voormelde referentieperiode wordt de
omzetdaling in de referentieperiode vergeleken met de verwachte omzet, omzetdaling in de referentieperiode vergeleken met de verwachte omzet,
vermeld in het financieel plan. vermeld in het financieel plan.
Uitzonderlijke en éénmalige opbrengsten of inkomsten worden niet Uitzonderlijke en éénmalige opbrengsten of inkomsten worden niet
meegeteld voor de berekening van de omzetdaling; meegeteld voor de berekening van de omzetdaling;
8° onderneming: de vennootschap, vereniging of stichting met 8° onderneming: de vennootschap, vereniging of stichting met
rechtspersoonlijkheid van privaat recht en de buitenlandse onderneming rechtspersoonlijkheid van privaat recht en de buitenlandse onderneming
met een vergelijkbaar statuut, die voor 2019 een jaarrekening heeft met een vergelijkbaar statuut, die voor 2019 een jaarrekening heeft
neergelegd en voor 2020 een jaarrekening zal neerleggen. neergelegd en voor 2020 een jaarrekening zal neerleggen.
De vereniging en de stichting moeten een economische activiteit De vereniging en de stichting moeten een economische activiteit
uitoefenen; uitoefenen;
9° decreet van 16 maart 2012: het decreet van 16 maart 2012 9° decreet van 16 maart 2012: het decreet van 16 maart 2012
betreffende het economisch ondersteuningsbeleid; betreffende het economisch ondersteuningsbeleid;
10° tijdelijke kaderregeling COVID-19: de mededeling van de Commissie 10° tijdelijke kaderregeling COVID-19: de mededeling van de Commissie
van 19 maart 2020 (C(2020) 1863) betreffende de Tijdelijke van 19 maart 2020 (C(2020) 1863) betreffende de Tijdelijke
Kaderregeling inzake staatssteun ter ondersteuning van de economie Kaderregeling inzake staatssteun ter ondersteuning van de economie
vanwege de huidige COVID-19-uitbraak, en de latere wijzigingen ervan; vanwege de huidige COVID-19-uitbraak, en de latere wijzigingen ervan;
11° niet gedekte vaste kosten: de kosten, vermeld in lid 87, c, van de 11° niet gedekte vaste kosten: de kosten, vermeld in lid 87, c, van de
tijdelijke kaderregeling COVID-19. Dit betekent het verlies vóór tijdelijke kaderregeling COVID-19. Dit betekent het verlies vóór
aftrek van de belastingen, volgens code 9903 van de jaarrekening; aftrek van de belastingen, volgens code 9903 van de jaarrekening;
12° RSZ-tewerkstelling: het gemiddelde van de kwartaalgemiddelden in 12° RSZ-tewerkstelling: het gemiddelde van de kwartaalgemiddelden in
de drie laatste kwartalen van 2019 van het aantal bij de Rijksdienst de drie laatste kwartalen van 2019 van het aantal bij de Rijksdienst
voor Sociale Zekerheid ingeschreven voltijdsequivalent personeel. voor Sociale Zekerheid ingeschreven voltijdsequivalent personeel.
Voor ondernemingen die gestart zijn vanaf het derde kwartaal van 2019 Voor ondernemingen die gestart zijn vanaf het derde kwartaal van 2019
worden de kwartalen waarin de onderneming actief was in aanmerking worden de kwartalen waarin de onderneming actief was in aanmerking
genomen; genomen;
13° verruimde tewerkstelling: de RSZ-tewerkstelling en het gemiddelde 13° verruimde tewerkstelling: de RSZ-tewerkstelling en het gemiddelde
van de kwartaalgemiddelden in de drie laatste kwartalen van 2019 van van de kwartaalgemiddelden in de drie laatste kwartalen van 2019 van
volgende voltijdsequivalent tewerkgestelden in de onderneming: volgende voltijdsequivalent tewerkgestelden in de onderneming:
a) de actief werkende vennoten waarbij 1 voltijdsequivalent werkende a) de actief werkende vennoten waarbij 1 voltijdsequivalent werkende
vennoot in 2019 een netto belastbaar beroepsinkomen heeft van minimaal vennoot in 2019 een netto belastbaar beroepsinkomen heeft van minimaal
13.933,78 euro op jaarbasis; 13.933,78 euro op jaarbasis;
b) de uitzendkrachten, aangesteld via een uitzendkantoor of een b) de uitzendkrachten, aangesteld via een uitzendkantoor of een
sociaal bureau voor kunstenaars, jobstudenten, waarvoor geen RSZ sociaal bureau voor kunstenaars, jobstudenten, waarvoor geen RSZ
verschuldigd is, en medewerkers van dienstenleveranciers. verschuldigd is, en medewerkers van dienstenleveranciers.
Het voltijdsequivalent van de medewerkers van dienstenleveranciers Het voltijdsequivalent van de medewerkers van dienstenleveranciers
wordt op basis van de gefactureerde bedragen, exclusief btw, voor wordt op basis van de gefactureerde bedragen, exclusief btw, voor
diensten door de voormelde medewerkers die ingezet worden voor de diensten door de voormelde medewerkers die ingezet worden voor de
uitvoering van de activiteiten van de onderneming, en op volgende uitvoering van de activiteiten van de onderneming, en op volgende
manier vastgesteld: manier vastgesteld:
a) een gefactureerd bedrag van 50.000 euro, exclusief btw, in de drie a) een gefactureerd bedrag van 50.000 euro, exclusief btw, in de drie
laatste kwartalen van 2019, wordt gelijkgesteld met één voltijds laatste kwartalen van 2019, wordt gelijkgesteld met één voltijds
equivalent; equivalent;
b) maximaal 5 voltijdsequivalenten worden in aanmerking genomen. b) maximaal 5 voltijdsequivalenten worden in aanmerking genomen.

Art. 2.Alle steun die toegekend wordt met toepassing van dit besluit

Art. 2.Alle steun die toegekend wordt met toepassing van dit besluit

en de uitvoeringsbesluiten ervan, wordt verleend binnen de grenzen en en de uitvoeringsbesluiten ervan, wordt verleend binnen de grenzen en
de voorwaarden, vermeld in de tijdelijke kaderregeling COVID-19. de voorwaarden, vermeld in de tijdelijke kaderregeling COVID-19.
De regelgeving in dit besluit valt onder de toepassing van punt 3.12 De regelgeving in dit besluit valt onder de toepassing van punt 3.12
van de tijdelijke kaderregeling COVID-19. van de tijdelijke kaderregeling COVID-19.

Art. 3.Er wordt een subsidie toegekend die 10% bedraagt van de omzet,

Art. 3.Er wordt een subsidie toegekend die 10% bedraagt van de omzet,

exclusief btw, in de referentieperiode, vermeld in artikel 1, 7°, exclusief btw, in de referentieperiode, vermeld in artikel 1, 7°,
beperkt tot: beperkt tot:
1° maximaal 90% voor kleine ondernemingen en 70% voor middelgrote en 1° maximaal 90% voor kleine ondernemingen en 70% voor middelgrote en
grote ondernemingen van de niet gedekte vaste kosten in de periode van grote ondernemingen van de niet gedekte vaste kosten in de periode van
1 april tot en met 31 december 2020, en; 1 april tot en met 31 december 2020, en;
2° het maximale subsidiebedrag dat op de volgende twee manieren kan 2° het maximale subsidiebedrag dat op de volgende twee manieren kan
worden bepaald: worden bepaald:
a) op basis van de verruimde tewerkstelling en de omzetdaling a) op basis van de verruimde tewerkstelling en de omzetdaling
overeenkomstig de volgende tabel: overeenkomstig de volgende tabel:
Verruimde tewerkstelling Verruimde tewerkstelling
Omzetdaling van 60 % tot 69% Omzetdaling van 60 % tot 69%
Omzetdaling van 70% tot 89% Omzetdaling van 70% tot 89%
Omzetdaling van 90% en meer Omzetdaling van 90% en meer
1 tot 4 werknemers 1 tot 4 werknemers
15.000 euro 15.000 euro
30.000 euro 30.000 euro
50.000 euro 50.000 euro
5 tot 19 werknemers 5 tot 19 werknemers
25.000 euro 25.000 euro
50.000 euro 50.000 euro
100.000 euro 100.000 euro
20 tot 49 werknemers 20 tot 49 werknemers
50.000 euro 50.000 euro
100.000 euro 100.000 euro
250.000 euro 250.000 euro
50 tot 199 werknemers 50 tot 199 werknemers
250.000 euro 250.000 euro
500.000 euro 500.000 euro
1.000.000 euro 1.000.000 euro
200 en meer werknemers 200 en meer werknemers
500.000 euro 500.000 euro
1.000.000 euro 1.000.000 euro
2.000.000 euro 2.000.000 euro
b) op basis van de minimale RSZ-tewerkstelling, de minimale omzet in b) op basis van de minimale RSZ-tewerkstelling, de minimale omzet in
de referentieperiode, vermeld in artikel 1, 7°, en de omzetdaling de referentieperiode, vermeld in artikel 1, 7°, en de omzetdaling
overeenkomstig de volgende tabel: overeenkomstig de volgende tabel:
Minimale RSZ-tewerkstelling Minimale RSZ-tewerkstelling
Minimale omzet Minimale omzet
Omzetdaling van 60% tot 69% Omzetdaling van 60% tot 69%
Omzetdaling van 70% tot 89% Omzetdaling van 70% tot 89%
Omzetdaling van 90% en meer Omzetdaling van 90% en meer
1 werknemer 1 werknemer
1.125.000 euro 1.125.000 euro
25.000 euro 25.000 euro
50.000 euro 50.000 euro
100.000 euro 100.000 euro
5 werknemers 5 werknemers
3.000.000 euro 3.000.000 euro
50.000 euro 50.000 euro
100.000 euro 100.000 euro
250.000 euro 250.000 euro
10 werknemers 10 werknemers
9.000.000 euro 9.000.000 euro
250.000 euro 250.000 euro
500.000 euro 500.000 euro
1.000.000 euro 1.000.000 euro
20 werknemers 20 werknemers
25.000.000 euro 25.000.000 euro
500.000 euro 500.000 euro
1.000.000 euro 1.000.000 euro
2.000.000 euro 2.000.000 euro
Bovendien worden altijd de corona hinderpremie, de corona Bovendien worden altijd de corona hinderpremie, de corona
compensatiepremie, de corona ondersteuningspremie en de subsidie in compensatiepremie, de corona ondersteuningspremie en de subsidie in
het kader van het Vlaams Beschermingsmechanisme in mindering gebracht het kader van het Vlaams Beschermingsmechanisme in mindering gebracht
van de subsidie. van de subsidie.

Art. 4.De onderneming moet een omzetdaling van minstens 60% ten

Art. 4.De onderneming moet een omzetdaling van minstens 60% ten

gevolge van de coronavirusmaatregelen en een omzet in de gevolge van de coronavirusmaatregelen en een omzet in de
referentieperiode, vermeld in artikel 1, 7°, van ministens 450.000 referentieperiode, vermeld in artikel 1, 7°, van ministens 450.000
euro hebben. euro hebben.

Art. 5.De volgende ondernemingen komen niet in aanmerking voor de

Art. 5.De volgende ondernemingen komen niet in aanmerking voor de

subsidie: subsidie:
1° ondernemingen die zich in één van de volgende rechtstoestanden 1° ondernemingen die zich in één van de volgende rechtstoestanden
bevinden: bevinden:
a) ontbinding; a) ontbinding;
b) stopzetting; b) stopzetting;
c) faillissement; c) faillissement;
d) vereffening; d) vereffening;
2° holdings, management-, of patrimoniumvennootschappen; 2° holdings, management-, of patrimoniumvennootschappen;
3° de ondernemingen waarvan de zaakvoerder als bestuurder of vennoot 3° de ondernemingen waarvan de zaakvoerder als bestuurder of vennoot
verbonden is met een andere onderneming die de subsidie heeft verbonden is met een andere onderneming die de subsidie heeft
ontvangen en waaraan zij zakelijke diensten verlenen; ontvangen en waaraan zij zakelijke diensten verlenen;
4° de ondernemingen die op 30 september 2020 niet over een actieve 4° de ondernemingen die op 30 september 2020 niet over een actieve
exploitatiezetel in het Vlaamse Gewest beschikt overeenkomstig de exploitatiezetel in het Vlaamse Gewest beschikt overeenkomstig de
Kruispuntbank van Ondernemingen; Kruispuntbank van Ondernemingen;
5° de ondernemingen in moeilijkheden, vermeld in lid 87, f, van de 5° de ondernemingen in moeilijkheden, vermeld in lid 87, f, van de
tijdelijke kaderregeling COVID-19; tijdelijke kaderregeling COVID-19;
6° de kredietinstellingen en de financiële instellingen die onder 6° de kredietinstellingen en de financiële instellingen die onder
toezicht vallen van de Nationale Bank van België. toezicht vallen van de Nationale Bank van België.

Art. 6.De subsidie verleend in het kader van dit besluit is intuitu

Art. 6.De subsidie verleend in het kader van dit besluit is intuitu

personae en kan niet overgedragen worden aan een derde en is niet personae en kan niet overgedragen worden aan een derde en is niet
vatbaar voor beslag. vatbaar voor beslag.
De subsidie verleend in het kader van dit besluit kan niet gecumuleerd De subsidie verleend in het kader van dit besluit kan niet gecumuleerd
worden met andere steun verleend voor dezelfde niet gedekte vaste worden met andere steun verleend voor dezelfde niet gedekte vaste
kosten. kosten.
De subsidie kan geweigerd, niet-uitbetaald of teruggevorderd worden De subsidie kan geweigerd, niet-uitbetaald of teruggevorderd worden
als de onderneming niet voldoet aan de regelgeving die van toepassing als de onderneming niet voldoet aan de regelgeving die van toepassing
is in het Vlaamse Gewest. is in het Vlaamse Gewest.
De corona hinderpremie, de corona compensatiepremie, de corona De corona hinderpremie, de corona compensatiepremie, de corona
ondersteuningspremie en het Vlaams Beschermingsmechanisme kan ondersteuningspremie en het Vlaams Beschermingsmechanisme kan
geweigerd, niet-uitbetaald of teruggevorderd worden als de onderneming geweigerd, niet-uitbetaald of teruggevorderd worden als de onderneming
niet voldoet aan de regelgeving die van toepassing is in het Vlaamse niet voldoet aan de regelgeving die van toepassing is in het Vlaamse
Gewest. Gewest.

Art. 7.De onderneming dient een subsidieaanvraag in via de website

Art. 7.De onderneming dient een subsidieaanvraag in via de website

van het Agentschap Innoveren en Ondernemen, VLAIO genoemd, en vermeldt van het Agentschap Innoveren en Ondernemen, VLAIO genoemd, en vermeldt
daarbij haar ondernemingsnummer, de omzet die in haar btw-aangifte van daarbij haar ondernemingsnummer, de omzet die in haar btw-aangifte van
het tweede, derde en vierde kwartaal van 2019 en het tweede, derde en het tweede, derde en vierde kwartaal van 2019 en het tweede, derde en
vierde kwartaal van 2020 was opgenomen en de niet gedekte vaste kosten vierde kwartaal van 2020 was opgenomen en de niet gedekte vaste kosten
in de periode van 1 april tot en met 31 december 2020. in de periode van 1 april tot en met 31 december 2020.
De subsidieaanvraag wordt ten laatste ingediend op de datum bepaald De subsidieaanvraag wordt ten laatste ingediend op de datum bepaald
door de minister, bevoegd voor de economie. door de minister, bevoegd voor de economie.
De subsidieaanvraag wordt elektronisch afgehandeld. De subsidieaanvraag wordt elektronisch afgehandeld.
Het Agentschap Innoveren en Ondernemen onderzoekt de naleving van de Het Agentschap Innoveren en Ondernemen onderzoekt de naleving van de
voorwaarden die zijn opgelegd bij dit besluit en beslist of de voorwaarden die zijn opgelegd bij dit besluit en beslist of de
subsidie toegekend wordt. De voormelde beslissing kan pas genomen subsidie toegekend wordt. De voormelde beslissing kan pas genomen
worden na de neerlegging van de jaarrekening voor 2020. worden na de neerlegging van de jaarrekening voor 2020.
De onderneming ontvangt een schriftelijke kennisgeving van de De onderneming ontvangt een schriftelijke kennisgeving van de
beslissing, vermeld in het vierde lid. beslissing, vermeld in het vierde lid.
Als het Agentschap Innoveren en Ondernemen beslist dat de subsidie Als het Agentschap Innoveren en Ondernemen beslist dat de subsidie
wordt toegekend, wordt ze uitbetaald onder de voorwaarde dat de wordt toegekend, wordt ze uitbetaald onder de voorwaarde dat de
onderneming de voorwaarden die zijn opgelegd bij het decreet van 16 onderneming de voorwaarden die zijn opgelegd bij het decreet van 16
maart 2012, dit besluit of de uitvoeringsbesluiten ervan heeft maart 2012, dit besluit of de uitvoeringsbesluiten ervan heeft
nageleefd, zich niet bevindt in één van de rechtstoestanden, vermeld nageleefd, zich niet bevindt in één van de rechtstoestanden, vermeld
in artikel 5, 1°, en geen openstaande onbetwiste schuld heeft bij het in artikel 5, 1°, en geen openstaande onbetwiste schuld heeft bij het
Agentschap Innoveren en Ondernemen naar aanleiding van een Agentschap Innoveren en Ondernemen naar aanleiding van een
terugvordering van een toegekende corona hinderpremie, corona terugvordering van een toegekende corona hinderpremie, corona
compensatiepremie, corona ondersteuningspremie of een Vlaams compensatiepremie, corona ondersteuningspremie of een Vlaams
Beschermingsmechanisme. De voormelde terugvordering kan verminderd Beschermingsmechanisme. De voormelde terugvordering kan verminderd
worden met het subsidiebedrag dat wordt toegekend naar aanleiding van worden met het subsidiebedrag dat wordt toegekend naar aanleiding van
een nieuwe subsidieaanvraag. een nieuwe subsidieaanvraag.
De voorwaarde over de vermindering van de terugvordering, vermeld in De voorwaarde over de vermindering van de terugvordering, vermeld in
het zesde lid, geldt ook voor de corona hinderpremie, de corona het zesde lid, geldt ook voor de corona hinderpremie, de corona
compensatiepremie, de corona ondersteuningspremie en het Vlaams compensatiepremie, de corona ondersteuningspremie en het Vlaams
Beschermingsmechanisme. Beschermingsmechanisme.
De subsidie wordt alleen uitbetaald op een Belgisch rekeningnummer op De subsidie wordt alleen uitbetaald op een Belgisch rekeningnummer op
naam van de begunstigde onderneming. De begunstigde onderneming blijft naam van de begunstigde onderneming. De begunstigde onderneming blijft
steeds verantwoordelijk voor de naleving van de voorwaarden waarbij de steeds verantwoordelijk voor de naleving van de voorwaarden waarbij de
steun werd toegekend en voor de verantwoording van de aanwending steun werd toegekend en voor de verantwoording van de aanwending
ervan. ervan.

Art. 8.Het Agentschap Innoveren en Ondernemen kan de waarachtigheid

Art. 8.Het Agentschap Innoveren en Ondernemen kan de waarachtigheid

van onder meer de door de onderneming gerapporteerde omzetdaling, van onder meer de door de onderneming gerapporteerde omzetdaling,
tewerkstelling en de niet gedekte vaste kosten van 2020 controleren op tewerkstelling en de niet gedekte vaste kosten van 2020 controleren op
basis van de administratieve gegevens en van de boekhouding van de basis van de administratieve gegevens en van de boekhouding van de
onderneming, en dit zowel voorafgaandelijk aan als tot vijf jaar na de onderneming, en dit zowel voorafgaandelijk aan als tot vijf jaar na de
uitbetaling van de subsidie. Die informatie kan ook opgevraagd worden uitbetaling van de subsidie. Die informatie kan ook opgevraagd worden
bij de federale of Vlaamse gegevensbronnen. bij de federale of Vlaamse gegevensbronnen.
In toepassing van artikel 40 van het decreet van 16 maart 2012 wordt In toepassing van artikel 40 van het decreet van 16 maart 2012 wordt
de subsidie teruggevorderd binnen zes jaar na de indieningsdatum van de subsidie teruggevorderd binnen zes jaar na de indieningsdatum van
de steunaanvraag in geval van niet-naleving van de voorwaarden die de steunaanvraag in geval van niet-naleving van de voorwaarden die
zijn opgelegd bij het voormelde decreet, dit besluit of de zijn opgelegd bij het voormelde decreet, dit besluit of de
uitvoeringsbesluiten ervan. uitvoeringsbesluiten ervan.
Ondernemingen moeten de subsidies die ten onrechte ontvangen werden, Ondernemingen moeten de subsidies die ten onrechte ontvangen werden,
terugbetalen aan het Agentschap Innoveren en Ondernemen. terugbetalen aan het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Art. 9.De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie, kan bijkomende

Art. 9.De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie, kan bijkomende

preciseringen bepalen. preciseringen bepalen.

Art. 10.De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie, is belast met

Art. 10.De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie, is belast met

de uitvoering van dit besluit. de uitvoering van dit besluit.

Art. 11.Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking

Art. 11.Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking

ervan in het Belgisch Staatsblad. ervan in het Belgisch Staatsblad.
De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie, kan dit besluit De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie, kan dit besluit
opheffen. opheffen.
Brussel, 26 februari 2021. Brussel, 26 februari 2021.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
J. JAMBON J. JAMBON
De Vlaamse minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale economie en De Vlaamse minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale economie en
Landbouw, Landbouw,
H. CREVITS H. CREVITS
^