Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het corona globalisatiemechanisme voor ondernemingen met een grote omzetdaling in 2020 ten gevolge van de coronavirusmaatregelen | Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het corona globalisatiemechanisme voor ondernemingen met een grote omzetdaling in 2020 ten gevolge van de coronavirusmaatregelen |
---|---|
VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
26 FEBRUARI 2021. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het | 26 FEBRUARI 2021. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het |
corona globalisatiemechanisme voor ondernemingen met een grote | corona globalisatiemechanisme voor ondernemingen met een grote |
omzetdaling in 2020 ten gevolge van de coronavirusmaatregelen | omzetdaling in 2020 ten gevolge van de coronavirusmaatregelen |
Rechtsgrond | Rechtsgrond |
Dit besluit is gebaseerd op: | Dit besluit is gebaseerd op: |
- het decreet van 16 maart 2012 betreffende het economisch | - het decreet van 16 maart 2012 betreffende het economisch |
ondersteuningsbeleid, artikel 35. | ondersteuningsbeleid, artikel 35. |
Vormvereisten | Vormvereisten |
De volgende vormvereisten zijn vervuld: | De volgende vormvereisten zijn vervuld: |
- De Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, heeft zijn akkoord | - De Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, heeft zijn akkoord |
gegeven op 29 januari 2021; | gegeven op 29 januari 2021; |
- De Europese Commissie verleende haar goedkeuring voor deze | - De Europese Commissie verleende haar goedkeuring voor deze |
steunmaatregel op 19 februari 2021; | steunmaatregel op 19 februari 2021; |
- Er is geen advies gevraagd aan de Raad van State, met toepassing van | - Er is geen advies gevraagd aan de Raad van State, met toepassing van |
artikel 3, § 1, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op | artikel 3, § 1, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op |
12 januari 1973. Er is een dringende noodzakelijkheid omdat er | 12 januari 1973. Er is een dringende noodzakelijkheid omdat er |
ondernemingen zijn die met een grote omzetdaling van 60% en meer in de | ondernemingen zijn die met een grote omzetdaling van 60% en meer in de |
laatste drie kwartalen van 2020 worden geconfronteerd. Om die | laatste drie kwartalen van 2020 worden geconfronteerd. Om die |
ondernemingen financieel te steunen is het dringend nodig om nieuwe | ondernemingen financieel te steunen is het dringend nodig om nieuwe |
ondersteuningsmaatregelen voor de getroffen ondernemingen te nemen. | ondersteuningsmaatregelen voor de getroffen ondernemingen te nemen. |
Motivering | Motivering |
Dit besluit is gebaseerd op het volgende motief: | Dit besluit is gebaseerd op het volgende motief: |
- Omdat de Vlaamse ondernemingen worden geconfronteerd met een grote | - Omdat de Vlaamse ondernemingen worden geconfronteerd met een grote |
omzetdaling van 60% en meer in de laatste drie kwartalen van 2020, is | omzetdaling van 60% en meer in de laatste drie kwartalen van 2020, is |
het nodig om nieuwe ondersteuningsmaatregelen voor de getroffen | het nodig om nieuwe ondersteuningsmaatregelen voor de getroffen |
ondernemingen te nemen. | ondernemingen te nemen. |
Juridisch kader | Juridisch kader |
Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving: | Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving: |
- De mededeling van de Commissie van 19 maart 2020 (C(2020) 1863) | - De mededeling van de Commissie van 19 maart 2020 (C(2020) 1863) |
betreffende de Tijdelijke Kaderregeling inzake staatssteun ter | betreffende de Tijdelijke Kaderregeling inzake staatssteun ter |
ondersteuning van de economie vanwege de huidige COVID-19-uitbraak, | ondersteuning van de economie vanwege de huidige COVID-19-uitbraak, |
zoals gewijzigd op 3 april 2020 (C(2020) 2215), 8 mei 2020 (C(2020) | zoals gewijzigd op 3 april 2020 (C(2020) 2215), 8 mei 2020 (C(2020) |
3156), 29 juni 2020 (C(2020) 4509), 13 oktober 2020 (C(2020)7127) en | 3156), 29 juni 2020 (C(2020) 4509), 13 oktober 2020 (C(2020)7127) en |
28 januari 2021 (C(2021)564), en alle latere wijzigingen ervan. | 28 januari 2021 (C(2021)564), en alle latere wijzigingen ervan. |
Initiatiefnemer | Initiatiefnemer |
Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Economie, | Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Economie, |
Innovatie, Werk, Sociale economie en Landbouw. | Innovatie, Werk, Sociale economie en Landbouw. |
Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: | DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: |
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: |
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: |
1° Agentschap Innoveren en Ondernemen: het agentschap, opgericht bij | 1° Agentschap Innoveren en Ondernemen: het agentschap, opgericht bij |
het besluit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2005 aangaande het | het besluit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2005 aangaande het |
Agentschap Innoveren en Ondernemen; | Agentschap Innoveren en Ondernemen; |
2° coronavirusmaatregelen: de federale maatregelen inzake het | 2° coronavirusmaatregelen: de federale maatregelen inzake het |
coronavirus en de daaruit voortvloeiende maatregelen van de bevoegde | coronavirus en de daaruit voortvloeiende maatregelen van de bevoegde |
autoriteiten inzake burgerlijke veiligheid in 2020; | autoriteiten inzake burgerlijke veiligheid in 2020; |
3° corona hinderpremie: de steun krachtens het besluit van de Vlaamse | 3° corona hinderpremie: de steun krachtens het besluit van de Vlaamse |
Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan ondernemingen | Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan ondernemingen |
die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de maatregelen genomen | die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de maatregelen genomen |
door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het | door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het |
coronavirus; | coronavirus; |
4° corona compensatiepremie: de steun krachtens het besluit van de | 4° corona compensatiepremie: de steun krachtens het besluit van de |
Vlaamse Regering van 10 april 2020 tot toekenning van steun aan | Vlaamse Regering van 10 april 2020 tot toekenning van steun aan |
ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de | ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de |
exploitatiebeperkingen opgelegd door de maatregelen genomen door de | exploitatiebeperkingen opgelegd door de maatregelen genomen door de |
Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart inzake het coronavirus; | Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart inzake het coronavirus; |
5° corona ondersteuningspremie: de steun krachtens het besluit van de | 5° corona ondersteuningspremie: de steun krachtens het besluit van de |
Vlaamse Regering van 12 juni 2020 tot toekenning van steun aan | Vlaamse Regering van 12 juni 2020 tot toekenning van steun aan |
ondernemingen die een omzetdaling hebben ondanks de versoepelde | ondernemingen die een omzetdaling hebben ondanks de versoepelde |
coronavirusmaatregelen, tot wijziging van de artikelen 1, 9 en 11 van | coronavirusmaatregelen, tot wijziging van de artikelen 1, 9 en 11 van |
het besluit van de Vlaamse Regering van 10 april 2020 tot toekenning | het besluit van de Vlaamse Regering van 10 april 2020 tot toekenning |
van steun aan ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van | van steun aan ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van |
de exploitatiebeperkingen opgelegd door de maatregelen genomen door de | de exploitatiebeperkingen opgelegd door de maatregelen genomen door de |
Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het coronavirus, | Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het coronavirus, |
en tot wijziging van de artikelen 1, 6, 9 en 12 van het besluit van de | en tot wijziging van de artikelen 1, 6, 9 en 12 van het besluit van de |
Vlaamse Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan | Vlaamse Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan |
ondernemingen die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de | ondernemingen die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de |
maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart | maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart |
2020 inzake het coronavirus; | 2020 inzake het coronavirus; |
6° Vlaams Beschermingsmechanisme: de steun krachtens het besluit van | 6° Vlaams Beschermingsmechanisme: de steun krachtens het besluit van |
de Vlaamse Regering van 7 augustus 2020 betreffende het Vlaams | de Vlaamse Regering van 7 augustus 2020 betreffende het Vlaams |
Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben | Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben |
ten gevolge van de verstrengde coronavirusmaatregelen genomen vanaf 29 | ten gevolge van de verstrengde coronavirusmaatregelen genomen vanaf 29 |
juli 2020, tot wijziging van artikel 10 en 21 van het besluit van de | juli 2020, tot wijziging van artikel 10 en 21 van het besluit van de |
Vlaamse Regering van 12 juni 2020 inzake de corona | Vlaamse Regering van 12 juni 2020 inzake de corona |
ondersteuningspremie en tot wijziging van artikel 1 van en tot | ondersteuningspremie en tot wijziging van artikel 1 van en tot |
toevoeging van een bijlage aan het besluit van de Vlaamse Regering van | toevoeging van een bijlage aan het besluit van de Vlaamse Regering van |
29 mei 2020 inzake de corona handelshuurlening, het besluit van de | 29 mei 2020 inzake de corona handelshuurlening, het besluit van de |
Vlaamse Regering van 23 oktober 2020 betreffende het Vlaams | Vlaamse Regering van 23 oktober 2020 betreffende het Vlaams |
Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben | Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben |
ten gevolge van de verstrengde coronavirusmaatregelen genomen op 6 en | ten gevolge van de verstrengde coronavirusmaatregelen genomen op 6 en |
16 oktober 2020 en tot wijziging van artikel 6 van het besluit van de | 16 oktober 2020 en tot wijziging van artikel 6 van het besluit van de |
Vlaamse Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan | Vlaamse Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan |
ondernemingen die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de | ondernemingen die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de |
maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart | maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart |
2020 inzake het coronavirus en het besluit van de Vlaamse Regering van | 2020 inzake het coronavirus en het besluit van de Vlaamse Regering van |
13 november 2020 betreffende het Vlaams Beschermingsmechanisme voor | 13 november 2020 betreffende het Vlaams Beschermingsmechanisme voor |
ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de | ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de |
verstrengde coronavirusmaatregelen van 28 oktober 2020 en tot | verstrengde coronavirusmaatregelen van 28 oktober 2020 en tot |
wijziging van artikel 1, 3 en 4 van en toevoeging van een bijlage aan | wijziging van artikel 1, 3 en 4 van en toevoeging van een bijlage aan |
het besluit van de Vlaamse Regering van 23 oktober 2020 betreffende | het besluit van de Vlaamse Regering van 23 oktober 2020 betreffende |
het Vlaams Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een | het Vlaams Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een |
omzetdaling hebben ten gevolge van de verstrengde | omzetdaling hebben ten gevolge van de verstrengde |
coronavirusmaatregelen genomen op 6 en 16 oktober 2020 en tot | coronavirusmaatregelen genomen op 6 en 16 oktober 2020 en tot |
wijziging van artikel 6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 | wijziging van artikel 6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 |
maart 2020 tot toekenning van steun aan ondernemingen die verplicht | maart 2020 tot toekenning van steun aan ondernemingen die verplicht |
moeten sluiten ten gevolge van de maatregelen genomen door de | moeten sluiten ten gevolge van de maatregelen genomen door de |
Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het coronavirus; | Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het coronavirus; |
7° omzetdaling: de daling van de omzet, exclusief de btw en op basis | 7° omzetdaling: de daling van de omzet, exclusief de btw en op basis |
van de dagontvangsten, geleverde prestaties of de tijdregistratie in | van de dagontvangsten, geleverde prestaties of de tijdregistratie in |
de periode van 1 april tot en met 31 december 2020. Als | de periode van 1 april tot en met 31 december 2020. Als |
referentieperiode geldt dezelfde periode in 2019. Voor ondernemingen | referentieperiode geldt dezelfde periode in 2019. Voor ondernemingen |
die nog niet gestart waren in de voormelde referentieperiode wordt de | die nog niet gestart waren in de voormelde referentieperiode wordt de |
omzetdaling in de referentieperiode vergeleken met de verwachte omzet, | omzetdaling in de referentieperiode vergeleken met de verwachte omzet, |
vermeld in het financieel plan. | vermeld in het financieel plan. |
Uitzonderlijke en éénmalige opbrengsten of inkomsten worden niet | Uitzonderlijke en éénmalige opbrengsten of inkomsten worden niet |
meegeteld voor de berekening van de omzetdaling; | meegeteld voor de berekening van de omzetdaling; |
8° onderneming: de vennootschap, vereniging of stichting met | 8° onderneming: de vennootschap, vereniging of stichting met |
rechtspersoonlijkheid van privaat recht en de buitenlandse onderneming | rechtspersoonlijkheid van privaat recht en de buitenlandse onderneming |
met een vergelijkbaar statuut, die voor 2019 een jaarrekening heeft | met een vergelijkbaar statuut, die voor 2019 een jaarrekening heeft |
neergelegd en voor 2020 een jaarrekening zal neerleggen. | neergelegd en voor 2020 een jaarrekening zal neerleggen. |
De vereniging en de stichting moeten een economische activiteit | De vereniging en de stichting moeten een economische activiteit |
uitoefenen; | uitoefenen; |
9° decreet van 16 maart 2012: het decreet van 16 maart 2012 | 9° decreet van 16 maart 2012: het decreet van 16 maart 2012 |
betreffende het economisch ondersteuningsbeleid; | betreffende het economisch ondersteuningsbeleid; |
10° tijdelijke kaderregeling COVID-19: de mededeling van de Commissie | 10° tijdelijke kaderregeling COVID-19: de mededeling van de Commissie |
van 19 maart 2020 (C(2020) 1863) betreffende de Tijdelijke | van 19 maart 2020 (C(2020) 1863) betreffende de Tijdelijke |
Kaderregeling inzake staatssteun ter ondersteuning van de economie | Kaderregeling inzake staatssteun ter ondersteuning van de economie |
vanwege de huidige COVID-19-uitbraak, en de latere wijzigingen ervan; | vanwege de huidige COVID-19-uitbraak, en de latere wijzigingen ervan; |
11° niet gedekte vaste kosten: de kosten, vermeld in lid 87, c, van de | 11° niet gedekte vaste kosten: de kosten, vermeld in lid 87, c, van de |
tijdelijke kaderregeling COVID-19. Dit betekent het verlies vóór | tijdelijke kaderregeling COVID-19. Dit betekent het verlies vóór |
aftrek van de belastingen, volgens code 9903 van de jaarrekening; | aftrek van de belastingen, volgens code 9903 van de jaarrekening; |
12° RSZ-tewerkstelling: het gemiddelde van de kwartaalgemiddelden in | 12° RSZ-tewerkstelling: het gemiddelde van de kwartaalgemiddelden in |
de drie laatste kwartalen van 2019 van het aantal bij de Rijksdienst | de drie laatste kwartalen van 2019 van het aantal bij de Rijksdienst |
voor Sociale Zekerheid ingeschreven voltijdsequivalent personeel. | voor Sociale Zekerheid ingeschreven voltijdsequivalent personeel. |
Voor ondernemingen die gestart zijn vanaf het derde kwartaal van 2019 | Voor ondernemingen die gestart zijn vanaf het derde kwartaal van 2019 |
worden de kwartalen waarin de onderneming actief was in aanmerking | worden de kwartalen waarin de onderneming actief was in aanmerking |
genomen; | genomen; |
13° verruimde tewerkstelling: de RSZ-tewerkstelling en het gemiddelde | 13° verruimde tewerkstelling: de RSZ-tewerkstelling en het gemiddelde |
van de kwartaalgemiddelden in de drie laatste kwartalen van 2019 van | van de kwartaalgemiddelden in de drie laatste kwartalen van 2019 van |
volgende voltijdsequivalent tewerkgestelden in de onderneming: | volgende voltijdsequivalent tewerkgestelden in de onderneming: |
a) de actief werkende vennoten waarbij 1 voltijdsequivalent werkende | a) de actief werkende vennoten waarbij 1 voltijdsequivalent werkende |
vennoot in 2019 een netto belastbaar beroepsinkomen heeft van minimaal | vennoot in 2019 een netto belastbaar beroepsinkomen heeft van minimaal |
13.933,78 euro op jaarbasis; | 13.933,78 euro op jaarbasis; |
b) de uitzendkrachten, aangesteld via een uitzendkantoor of een | b) de uitzendkrachten, aangesteld via een uitzendkantoor of een |
sociaal bureau voor kunstenaars, jobstudenten, waarvoor geen RSZ | sociaal bureau voor kunstenaars, jobstudenten, waarvoor geen RSZ |
verschuldigd is, en medewerkers van dienstenleveranciers. | verschuldigd is, en medewerkers van dienstenleveranciers. |
Het voltijdsequivalent van de medewerkers van dienstenleveranciers | Het voltijdsequivalent van de medewerkers van dienstenleveranciers |
wordt op basis van de gefactureerde bedragen, exclusief btw, voor | wordt op basis van de gefactureerde bedragen, exclusief btw, voor |
diensten door de voormelde medewerkers die ingezet worden voor de | diensten door de voormelde medewerkers die ingezet worden voor de |
uitvoering van de activiteiten van de onderneming, en op volgende | uitvoering van de activiteiten van de onderneming, en op volgende |
manier vastgesteld: | manier vastgesteld: |
a) een gefactureerd bedrag van 50.000 euro, exclusief btw, in de drie | a) een gefactureerd bedrag van 50.000 euro, exclusief btw, in de drie |
laatste kwartalen van 2019, wordt gelijkgesteld met één voltijds | laatste kwartalen van 2019, wordt gelijkgesteld met één voltijds |
equivalent; | equivalent; |
b) maximaal 5 voltijdsequivalenten worden in aanmerking genomen. | b) maximaal 5 voltijdsequivalenten worden in aanmerking genomen. |
Art. 2.Alle steun die toegekend wordt met toepassing van dit besluit |
Art. 2.Alle steun die toegekend wordt met toepassing van dit besluit |
en de uitvoeringsbesluiten ervan, wordt verleend binnen de grenzen en | en de uitvoeringsbesluiten ervan, wordt verleend binnen de grenzen en |
de voorwaarden, vermeld in de tijdelijke kaderregeling COVID-19. | de voorwaarden, vermeld in de tijdelijke kaderregeling COVID-19. |
De regelgeving in dit besluit valt onder de toepassing van punt 3.12 | De regelgeving in dit besluit valt onder de toepassing van punt 3.12 |
van de tijdelijke kaderregeling COVID-19. | van de tijdelijke kaderregeling COVID-19. |
Art. 3.Er wordt een subsidie toegekend die 10% bedraagt van de omzet, |
Art. 3.Er wordt een subsidie toegekend die 10% bedraagt van de omzet, |
exclusief btw, in de referentieperiode, vermeld in artikel 1, 7°, | exclusief btw, in de referentieperiode, vermeld in artikel 1, 7°, |
beperkt tot: | beperkt tot: |
1° maximaal 90% voor kleine ondernemingen en 70% voor middelgrote en | 1° maximaal 90% voor kleine ondernemingen en 70% voor middelgrote en |
grote ondernemingen van de niet gedekte vaste kosten in de periode van | grote ondernemingen van de niet gedekte vaste kosten in de periode van |
1 april tot en met 31 december 2020, en; | 1 april tot en met 31 december 2020, en; |
2° het maximale subsidiebedrag dat op de volgende twee manieren kan | 2° het maximale subsidiebedrag dat op de volgende twee manieren kan |
worden bepaald: | worden bepaald: |
a) op basis van de verruimde tewerkstelling en de omzetdaling | a) op basis van de verruimde tewerkstelling en de omzetdaling |
overeenkomstig de volgende tabel: | overeenkomstig de volgende tabel: |
Verruimde tewerkstelling | Verruimde tewerkstelling |
Omzetdaling van 60 % tot 69% | Omzetdaling van 60 % tot 69% |
Omzetdaling van 70% tot 89% | Omzetdaling van 70% tot 89% |
Omzetdaling van 90% en meer | Omzetdaling van 90% en meer |
1 tot 4 werknemers | 1 tot 4 werknemers |
15.000 euro | 15.000 euro |
30.000 euro | 30.000 euro |
50.000 euro | 50.000 euro |
5 tot 19 werknemers | 5 tot 19 werknemers |
25.000 euro | 25.000 euro |
50.000 euro | 50.000 euro |
100.000 euro | 100.000 euro |
20 tot 49 werknemers | 20 tot 49 werknemers |
50.000 euro | 50.000 euro |
100.000 euro | 100.000 euro |
250.000 euro | 250.000 euro |
50 tot 199 werknemers | 50 tot 199 werknemers |
250.000 euro | 250.000 euro |
500.000 euro | 500.000 euro |
1.000.000 euro | 1.000.000 euro |
200 en meer werknemers | 200 en meer werknemers |
500.000 euro | 500.000 euro |
1.000.000 euro | 1.000.000 euro |
2.000.000 euro | 2.000.000 euro |
b) op basis van de minimale RSZ-tewerkstelling, de minimale omzet in | b) op basis van de minimale RSZ-tewerkstelling, de minimale omzet in |
de referentieperiode, vermeld in artikel 1, 7°, en de omzetdaling | de referentieperiode, vermeld in artikel 1, 7°, en de omzetdaling |
overeenkomstig de volgende tabel: | overeenkomstig de volgende tabel: |
Minimale RSZ-tewerkstelling | Minimale RSZ-tewerkstelling |
Minimale omzet | Minimale omzet |
Omzetdaling van 60% tot 69% | Omzetdaling van 60% tot 69% |
Omzetdaling van 70% tot 89% | Omzetdaling van 70% tot 89% |
Omzetdaling van 90% en meer | Omzetdaling van 90% en meer |
1 werknemer | 1 werknemer |
1.125.000 euro | 1.125.000 euro |
25.000 euro | 25.000 euro |
50.000 euro | 50.000 euro |
100.000 euro | 100.000 euro |
5 werknemers | 5 werknemers |
3.000.000 euro | 3.000.000 euro |
50.000 euro | 50.000 euro |
100.000 euro | 100.000 euro |
250.000 euro | 250.000 euro |
10 werknemers | 10 werknemers |
9.000.000 euro | 9.000.000 euro |
250.000 euro | 250.000 euro |
500.000 euro | 500.000 euro |
1.000.000 euro | 1.000.000 euro |
20 werknemers | 20 werknemers |
25.000.000 euro | 25.000.000 euro |
500.000 euro | 500.000 euro |
1.000.000 euro | 1.000.000 euro |
2.000.000 euro | 2.000.000 euro |
Bovendien worden altijd de corona hinderpremie, de corona | Bovendien worden altijd de corona hinderpremie, de corona |
compensatiepremie, de corona ondersteuningspremie en de subsidie in | compensatiepremie, de corona ondersteuningspremie en de subsidie in |
het kader van het Vlaams Beschermingsmechanisme in mindering gebracht | het kader van het Vlaams Beschermingsmechanisme in mindering gebracht |
van de subsidie. | van de subsidie. |
Art. 4.De onderneming moet een omzetdaling van minstens 60% ten |
Art. 4.De onderneming moet een omzetdaling van minstens 60% ten |
gevolge van de coronavirusmaatregelen en een omzet in de | gevolge van de coronavirusmaatregelen en een omzet in de |
referentieperiode, vermeld in artikel 1, 7°, van ministens 450.000 | referentieperiode, vermeld in artikel 1, 7°, van ministens 450.000 |
euro hebben. | euro hebben. |
Art. 5.De volgende ondernemingen komen niet in aanmerking voor de |
Art. 5.De volgende ondernemingen komen niet in aanmerking voor de |
subsidie: | subsidie: |
1° ondernemingen die zich in één van de volgende rechtstoestanden | 1° ondernemingen die zich in één van de volgende rechtstoestanden |
bevinden: | bevinden: |
a) ontbinding; | a) ontbinding; |
b) stopzetting; | b) stopzetting; |
c) faillissement; | c) faillissement; |
d) vereffening; | d) vereffening; |
2° holdings, management-, of patrimoniumvennootschappen; | 2° holdings, management-, of patrimoniumvennootschappen; |
3° de ondernemingen waarvan de zaakvoerder als bestuurder of vennoot | 3° de ondernemingen waarvan de zaakvoerder als bestuurder of vennoot |
verbonden is met een andere onderneming die de subsidie heeft | verbonden is met een andere onderneming die de subsidie heeft |
ontvangen en waaraan zij zakelijke diensten verlenen; | ontvangen en waaraan zij zakelijke diensten verlenen; |
4° de ondernemingen die op 30 september 2020 niet over een actieve | 4° de ondernemingen die op 30 september 2020 niet over een actieve |
exploitatiezetel in het Vlaamse Gewest beschikt overeenkomstig de | exploitatiezetel in het Vlaamse Gewest beschikt overeenkomstig de |
Kruispuntbank van Ondernemingen; | Kruispuntbank van Ondernemingen; |
5° de ondernemingen in moeilijkheden, vermeld in lid 87, f, van de | 5° de ondernemingen in moeilijkheden, vermeld in lid 87, f, van de |
tijdelijke kaderregeling COVID-19; | tijdelijke kaderregeling COVID-19; |
6° de kredietinstellingen en de financiële instellingen die onder | 6° de kredietinstellingen en de financiële instellingen die onder |
toezicht vallen van de Nationale Bank van België. | toezicht vallen van de Nationale Bank van België. |
Art. 6.De subsidie verleend in het kader van dit besluit is intuitu |
Art. 6.De subsidie verleend in het kader van dit besluit is intuitu |
personae en kan niet overgedragen worden aan een derde en is niet | personae en kan niet overgedragen worden aan een derde en is niet |
vatbaar voor beslag. | vatbaar voor beslag. |
De subsidie verleend in het kader van dit besluit kan niet gecumuleerd | De subsidie verleend in het kader van dit besluit kan niet gecumuleerd |
worden met andere steun verleend voor dezelfde niet gedekte vaste | worden met andere steun verleend voor dezelfde niet gedekte vaste |
kosten. | kosten. |
De subsidie kan geweigerd, niet-uitbetaald of teruggevorderd worden | De subsidie kan geweigerd, niet-uitbetaald of teruggevorderd worden |
als de onderneming niet voldoet aan de regelgeving die van toepassing | als de onderneming niet voldoet aan de regelgeving die van toepassing |
is in het Vlaamse Gewest. | is in het Vlaamse Gewest. |
De corona hinderpremie, de corona compensatiepremie, de corona | De corona hinderpremie, de corona compensatiepremie, de corona |
ondersteuningspremie en het Vlaams Beschermingsmechanisme kan | ondersteuningspremie en het Vlaams Beschermingsmechanisme kan |
geweigerd, niet-uitbetaald of teruggevorderd worden als de onderneming | geweigerd, niet-uitbetaald of teruggevorderd worden als de onderneming |
niet voldoet aan de regelgeving die van toepassing is in het Vlaamse | niet voldoet aan de regelgeving die van toepassing is in het Vlaamse |
Gewest. | Gewest. |
Art. 7.De onderneming dient een subsidieaanvraag in via de website |
Art. 7.De onderneming dient een subsidieaanvraag in via de website |
van het Agentschap Innoveren en Ondernemen, VLAIO genoemd, en vermeldt | van het Agentschap Innoveren en Ondernemen, VLAIO genoemd, en vermeldt |
daarbij haar ondernemingsnummer, de omzet die in haar btw-aangifte van | daarbij haar ondernemingsnummer, de omzet die in haar btw-aangifte van |
het tweede, derde en vierde kwartaal van 2019 en het tweede, derde en | het tweede, derde en vierde kwartaal van 2019 en het tweede, derde en |
vierde kwartaal van 2020 was opgenomen en de niet gedekte vaste kosten | vierde kwartaal van 2020 was opgenomen en de niet gedekte vaste kosten |
in de periode van 1 april tot en met 31 december 2020. | in de periode van 1 april tot en met 31 december 2020. |
De subsidieaanvraag wordt ten laatste ingediend op de datum bepaald | De subsidieaanvraag wordt ten laatste ingediend op de datum bepaald |
door de minister, bevoegd voor de economie. | door de minister, bevoegd voor de economie. |
De subsidieaanvraag wordt elektronisch afgehandeld. | De subsidieaanvraag wordt elektronisch afgehandeld. |
Het Agentschap Innoveren en Ondernemen onderzoekt de naleving van de | Het Agentschap Innoveren en Ondernemen onderzoekt de naleving van de |
voorwaarden die zijn opgelegd bij dit besluit en beslist of de | voorwaarden die zijn opgelegd bij dit besluit en beslist of de |
subsidie toegekend wordt. De voormelde beslissing kan pas genomen | subsidie toegekend wordt. De voormelde beslissing kan pas genomen |
worden na de neerlegging van de jaarrekening voor 2020. | worden na de neerlegging van de jaarrekening voor 2020. |
De onderneming ontvangt een schriftelijke kennisgeving van de | De onderneming ontvangt een schriftelijke kennisgeving van de |
beslissing, vermeld in het vierde lid. | beslissing, vermeld in het vierde lid. |
Als het Agentschap Innoveren en Ondernemen beslist dat de subsidie | Als het Agentschap Innoveren en Ondernemen beslist dat de subsidie |
wordt toegekend, wordt ze uitbetaald onder de voorwaarde dat de | wordt toegekend, wordt ze uitbetaald onder de voorwaarde dat de |
onderneming de voorwaarden die zijn opgelegd bij het decreet van 16 | onderneming de voorwaarden die zijn opgelegd bij het decreet van 16 |
maart 2012, dit besluit of de uitvoeringsbesluiten ervan heeft | maart 2012, dit besluit of de uitvoeringsbesluiten ervan heeft |
nageleefd, zich niet bevindt in één van de rechtstoestanden, vermeld | nageleefd, zich niet bevindt in één van de rechtstoestanden, vermeld |
in artikel 5, 1°, en geen openstaande onbetwiste schuld heeft bij het | in artikel 5, 1°, en geen openstaande onbetwiste schuld heeft bij het |
Agentschap Innoveren en Ondernemen naar aanleiding van een | Agentschap Innoveren en Ondernemen naar aanleiding van een |
terugvordering van een toegekende corona hinderpremie, corona | terugvordering van een toegekende corona hinderpremie, corona |
compensatiepremie, corona ondersteuningspremie of een Vlaams | compensatiepremie, corona ondersteuningspremie of een Vlaams |
Beschermingsmechanisme. De voormelde terugvordering kan verminderd | Beschermingsmechanisme. De voormelde terugvordering kan verminderd |
worden met het subsidiebedrag dat wordt toegekend naar aanleiding van | worden met het subsidiebedrag dat wordt toegekend naar aanleiding van |
een nieuwe subsidieaanvraag. | een nieuwe subsidieaanvraag. |
De voorwaarde over de vermindering van de terugvordering, vermeld in | De voorwaarde over de vermindering van de terugvordering, vermeld in |
het zesde lid, geldt ook voor de corona hinderpremie, de corona | het zesde lid, geldt ook voor de corona hinderpremie, de corona |
compensatiepremie, de corona ondersteuningspremie en het Vlaams | compensatiepremie, de corona ondersteuningspremie en het Vlaams |
Beschermingsmechanisme. | Beschermingsmechanisme. |
De subsidie wordt alleen uitbetaald op een Belgisch rekeningnummer op | De subsidie wordt alleen uitbetaald op een Belgisch rekeningnummer op |
naam van de begunstigde onderneming. De begunstigde onderneming blijft | naam van de begunstigde onderneming. De begunstigde onderneming blijft |
steeds verantwoordelijk voor de naleving van de voorwaarden waarbij de | steeds verantwoordelijk voor de naleving van de voorwaarden waarbij de |
steun werd toegekend en voor de verantwoording van de aanwending | steun werd toegekend en voor de verantwoording van de aanwending |
ervan. | ervan. |
Art. 8.Het Agentschap Innoveren en Ondernemen kan de waarachtigheid |
Art. 8.Het Agentschap Innoveren en Ondernemen kan de waarachtigheid |
van onder meer de door de onderneming gerapporteerde omzetdaling, | van onder meer de door de onderneming gerapporteerde omzetdaling, |
tewerkstelling en de niet gedekte vaste kosten van 2020 controleren op | tewerkstelling en de niet gedekte vaste kosten van 2020 controleren op |
basis van de administratieve gegevens en van de boekhouding van de | basis van de administratieve gegevens en van de boekhouding van de |
onderneming, en dit zowel voorafgaandelijk aan als tot vijf jaar na de | onderneming, en dit zowel voorafgaandelijk aan als tot vijf jaar na de |
uitbetaling van de subsidie. Die informatie kan ook opgevraagd worden | uitbetaling van de subsidie. Die informatie kan ook opgevraagd worden |
bij de federale of Vlaamse gegevensbronnen. | bij de federale of Vlaamse gegevensbronnen. |
In toepassing van artikel 40 van het decreet van 16 maart 2012 wordt | In toepassing van artikel 40 van het decreet van 16 maart 2012 wordt |
de subsidie teruggevorderd binnen zes jaar na de indieningsdatum van | de subsidie teruggevorderd binnen zes jaar na de indieningsdatum van |
de steunaanvraag in geval van niet-naleving van de voorwaarden die | de steunaanvraag in geval van niet-naleving van de voorwaarden die |
zijn opgelegd bij het voormelde decreet, dit besluit of de | zijn opgelegd bij het voormelde decreet, dit besluit of de |
uitvoeringsbesluiten ervan. | uitvoeringsbesluiten ervan. |
Ondernemingen moeten de subsidies die ten onrechte ontvangen werden, | Ondernemingen moeten de subsidies die ten onrechte ontvangen werden, |
terugbetalen aan het Agentschap Innoveren en Ondernemen. | terugbetalen aan het Agentschap Innoveren en Ondernemen. |
Art. 9.De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie, kan bijkomende |
Art. 9.De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie, kan bijkomende |
preciseringen bepalen. | preciseringen bepalen. |
Art. 10.De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie, is belast met |
Art. 10.De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie, is belast met |
de uitvoering van dit besluit. | de uitvoering van dit besluit. |
Art. 11.Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking |
Art. 11.Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking |
ervan in het Belgisch Staatsblad. | ervan in het Belgisch Staatsblad. |
De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie, kan dit besluit | De Vlaamse minister, bevoegd voor de economie, kan dit besluit |
opheffen. | opheffen. |
Brussel, 26 februari 2021. | Brussel, 26 februari 2021. |
De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
J. JAMBON | J. JAMBON |
De Vlaamse minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale economie en | De Vlaamse minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale economie en |
Landbouw, | Landbouw, |
H. CREVITS | H. CREVITS |