Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 24/04/2020
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels over het beheer van medisch afval gedurende de crisis ingevolge COVID-19 "
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels over het beheer van medisch afval gedurende de crisis ingevolge COVID-19 Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels over het beheer van medisch afval gedurende de crisis ingevolge COVID-19
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
24 APRIL 2020. - Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van 24 APRIL 2020. - Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van
nadere regels over het beheer van medisch afval gedurende de crisis nadere regels over het beheer van medisch afval gedurende de crisis
ingevolge COVID-19 ingevolge COVID-19
Rechtsgrond Rechtsgrond
Dit besluit is gebaseerd op : Dit besluit is gebaseerd op :
-het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van -het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van
materiaalkringlopen en afvalstoffen, artikel 22 en artikel 32. materiaalkringlopen en afvalstoffen, artikel 22 en artikel 32.
Vormvereiste Vormvereiste
De volgende vormvereiste is vervuld : De volgende vormvereiste is vervuld :
De inspectie van financiën heeft advies gegeven op 19 april 2020. Zij De inspectie van financiën heeft advies gegeven op 19 april 2020. Zij
geeft een gunstig advies. geeft een gunstig advies.
Aangezien dit ontwerp van besluit van de Vlaamse regering de Aangezien dit ontwerp van besluit van de Vlaamse regering de
ontvangsten en uitgaven van de Vlaamse overheid niet beïnvloedt, is in ontvangsten en uitgaven van de Vlaamse overheid niet beïnvloedt, is in
toepassing van artikel 31, § 2, 2° van het besluit van de Vlaamse toepassing van artikel 31, § 2, 2° van het besluit van de Vlaamse
regering van 17 mei 2019 ter uitvoering van de Vlaamse Codex regering van 17 mei 2019 ter uitvoering van de Vlaamse Codex
Overheidsfinanciën van 29 maart 2019 het akkoord van de Vlaamse Overheidsfinanciën van 29 maart 2019 het akkoord van de Vlaamse
minister van begroting niet vereist. minister van begroting niet vereist.
Motivering Motivering
Door de huidige toevloed aan patiënten die de ziekenhuizen en de Door de huidige toevloed aan patiënten die de ziekenhuizen en de
zorginstellingen behandelen voor COVID-19, is de productie van zorginstellingen behandelen voor COVID-19, is de productie van
risicohoudend medisch afval (RMA) vooral in volume aanzienlijk risicohoudend medisch afval (RMA) vooral in volume aanzienlijk
gestegen. Dit doet de vraag naar geschikte recipiënten voor de gestegen. Dit doet de vraag naar geschikte recipiënten voor de
inzameling en het vervoer van RMA sterk toenemen. inzameling en het vervoer van RMA sterk toenemen.
OVAM heeft een opdeling gemaakt van de medische afvalstoffen op basis OVAM heeft een opdeling gemaakt van de medische afvalstoffen op basis
van het risico op besmetting in RMA en NRMA (niet-risicohoudend). Dit van het risico op besmetting in RMA en NRMA (niet-risicohoudend). Dit
onderscheid is conform de bepalingen in Vlarema en gebaseerd op advies onderscheid is conform de bepalingen in Vlarema en gebaseerd op advies
van expert virologen. Hierdoor werd gehoopt de stijging aan RMA van van expert virologen. Hierdoor werd gehoopt de stijging aan RMA van
COVID-19-patiënten binnen de perken te houden. Deze indeling werd COVID-19-patiënten binnen de perken te houden. Deze indeling werd
meermaals gecommuniceerd naar de zorgsector. meermaals gecommuniceerd naar de zorgsector.
Ondanks deze maatregelen blijkt het volume aan RMA gedurende de Ondanks deze maatregelen blijkt het volume aan RMA gedurende de
laatste drie weken met 65% gestegen. Alle inzamelaars van RMA melden laatste drie weken met 65% gestegen. Alle inzamelaars van RMA melden
een structureel tekort aan reglementaire verpakkingen. De vraag bij een structureel tekort aan reglementaire verpakkingen. De vraag bij
hun klanten is dubbel zo groot als wat ze zelf binnen krijgen aan hun klanten is dubbel zo groot als wat ze zelf binnen krijgen aan
nieuwe recipiënten. Sommige ziekenhuizen lijken proactief een voorraad nieuwe recipiënten. Sommige ziekenhuizen lijken proactief een voorraad
te hebben aangelegd, maar diegene die dit niet gedaan hebben, komen te hebben aangelegd, maar diegene die dit niet gedaan hebben, komen
mogelijk in de problemen. Door een tekort aan reglementaire mogelijk in de problemen. Door een tekort aan reglementaire
verpakkingen stellen de inzamelaars in sommige ziekenhuizen of verpakkingen stellen de inzamelaars in sommige ziekenhuizen of
woonzorgcentra alarmerende toestanden vast. Ze zien dat RMA wordt op woonzorgcentra alarmerende toestanden vast. Ze zien dat RMA wordt op
geslagen in gewone zakken, niet-UN kartonnen dozen, ... op plaatsen geslagen in gewone zakken, niet-UN kartonnen dozen, ... op plaatsen
die hiervoor niet geschikt zijn. die hiervoor niet geschikt zijn.
Bij de ziekenhuizen is de voorraad aan RMA-vaten verschillend. Een Bij de ziekenhuizen is de voorraad aan RMA-vaten verschillend. Een
aantal grote ziekenhuizen hebben een voorraad waarmee ze, zelfs in aantal grote ziekenhuizen hebben een voorraad waarmee ze, zelfs in
deze coronacrisis, een maand verder kunnen. Bij andere ziekenhuizen deze coronacrisis, een maand verder kunnen. Bij andere ziekenhuizen
was er in de eerste week van april een nijpend tekort aan RMA-vaten. was er in de eerste week van april een nijpend tekort aan RMA-vaten.
De inzamelaars hebben allen veel nieuwe bestellingen geplaatst voor De inzamelaars hebben allen veel nieuwe bestellingen geplaatst voor
nieuwe RMA-recipiënten, bij verschillende leveranciers, uit nieuwe RMA-recipiënten, bij verschillende leveranciers, uit
verschillende landen. Het covid-19 probleem stelt zich echter overal verschillende landen. Het covid-19 probleem stelt zich echter overal
waardoor iedereen dezelfde verpakkingen nodig heeft. Wat geleverd waardoor iedereen dezelfde verpakkingen nodig heeft. Wat geleverd
wordt, is niet voldoende om de vraag van de eerstvolgende maanden te wordt, is niet voldoende om de vraag van de eerstvolgende maanden te
dekken. De inzamelaars vragen dus met aandrang om alternatieve dekken. De inzamelaars vragen dus met aandrang om alternatieve
inzamelscenario's in deze crisisperiode wettelijk mogelijk te maken. inzamelscenario's in deze crisisperiode wettelijk mogelijk te maken.
Hoewel de voorraad aan RMA-recipiënten sterk verschilt tussen Hoewel de voorraad aan RMA-recipiënten sterk verschilt tussen
ziekenhuizen, krijgen we ook vanuit de zorgsector een signaal dat het ziekenhuizen, krijgen we ook vanuit de zorgsector een signaal dat het
opportuun is om een noodscenario vast te leggen om te kunnen opportuun is om een noodscenario vast te leggen om te kunnen
anticiperen op een eventuele tweede piek. anticiperen op een eventuele tweede piek.
Dit besluit heeft dan ook tot doel om, nu de voorraad aan wettelijke Dit besluit heeft dan ook tot doel om, nu de voorraad aan wettelijke
RMA-recipiënten onvoldoende blijkt, alternatieve inzamelrecipiënten en RMA-recipiënten onvoldoende blijkt, alternatieve inzamelrecipiënten en
-methoden mogelijk te maken. In het eerder getroffen noodbesluit(1) -methoden mogelijk te maken. In het eerder getroffen noodbesluit(1)
werden bepaalde uitzonderingen op Vlarema-regelgeving al toegestaan. werden bepaalde uitzonderingen op Vlarema-regelgeving al toegestaan.
Deze uitzonderingen blijken op dit moment niet te volstaan om op het Deze uitzonderingen blijken op dit moment niet te volstaan om op het
terrein aan de grote vraag naar RMA-recipiënten te voldoen. terrein aan de grote vraag naar RMA-recipiënten te voldoen.
Gelet op het vastgestelde tekort, is er dan ook duidelijk sprake van Gelet op het vastgestelde tekort, is er dan ook duidelijk sprake van
het "met bijzondere redenen omklede geval van de dringende het "met bijzondere redenen omklede geval van de dringende
noodzakelijkheid" als vermeld in art. 3, § 1, van de gecoördineerde noodzakelijkheid" als vermeld in art. 3, § 1, van de gecoördineerde
wetten op de Raad van State zodat geen advies van de afdeling wetten op de Raad van State zodat geen advies van de afdeling
Wetgeving van de Raad van State moet worden ingewonnen. Wetgeving van de Raad van State moet worden ingewonnen.
Juridisch kader Juridisch kader
Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving : Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving :
- het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van - het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van
materiaalkringlopen en afvalstoffen; materiaalkringlopen en afvalstoffen;
- het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot - het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot
vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer
van materiaalkringlopen en afvalstoffen. van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
Initiatiefnemer Initiatiefnemer
Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en
Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme. Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme.
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
DE VLAAMSE REGERING BESLUIT : DE VLAAMSE REGERING BESLUIT :
HOOFDSTUK 1. - Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 HOOFDSTUK 1. - Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012
tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam
beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen

Artikel 1.In afwijking van artikel 5.2.3.3, artikel 5.2.3.4, art

Artikel 1.In afwijking van artikel 5.2.3.3, artikel 5.2.3.4, art

5.2.3.9, artikel 5.2.3.10 en artikel 5.2.3.13 worden vergelijkbare 5.2.3.9, artikel 5.2.3.10 en artikel 5.2.3.13 worden vergelijkbare
vaten met de RMA-vaten, zowel met als zonder UN-keurmerk, toegestaan, vaten met de RMA-vaten, zowel met als zonder UN-keurmerk, toegestaan,
op voorwaarde dat ze aan volgende specificaties voldoen : op voorwaarde dat ze aan volgende specificaties voldoen :
- Inhoud van maximaal 60 liter - Inhoud van maximaal 60 liter
- Rechthoekig van vorm en goed sluitbaar - Rechthoekig van vorm en goed sluitbaar
- Maximum bruto gewicht van 25 kg - Maximum bruto gewicht van 25 kg
- Minimale wanddikte van 5 mm - Minimale wanddikte van 5 mm
- Verplicht voorzien van het ADR infectieus label op elke verpakking - Verplicht voorzien van het ADR infectieus label op elke verpakking
- Bij voorkeur voorzien van een gekleefd A4 label met de vermelding « - Bij voorkeur voorzien van een gekleefd A4 label met de vermelding «
risicohoudend medisch afval » in zwarte drukletters op een gele risicohoudend medisch afval » in zwarte drukletters op een gele
achtergrond achtergrond

Art. 2.Indien de Openbare Afvalstoffenmaatschappij (OVAM)vaststelt

Art. 2.Indien de Openbare Afvalstoffenmaatschappij (OVAM)vaststelt

dat er, ondanks artikel 1, nog steeds een tekort heerst op de markt dat er, ondanks artikel 1, nog steeds een tekort heerst op de markt
aan RMA-verpakking, kan, in afwijking van artikel 5.2.3.3, artikel aan RMA-verpakking, kan, in afwijking van artikel 5.2.3.3, artikel
5.2.3.9, artikel 5.2.3.10 en artikel 5.2.3.13 de inzameling van droog 5.2.3.9, artikel 5.2.3.10 en artikel 5.2.3.13 de inzameling van droog
RMA gebeuren in kunststofzakken in afzetcontainers. Deze methode van RMA gebeuren in kunststofzakken in afzetcontainers. Deze methode van
inzameling kan maar opgestart worden door de inzamelaar na expliciete inzameling kan maar opgestart worden door de inzamelaar na expliciete
toestemming van OVAM. Er moet hierbij steeds aan volgende voorwaarden toestemming van OVAM. Er moet hierbij steeds aan volgende voorwaarden
voldaan zijn : voldaan zijn :
- Enkel het RMA dat droog is en geen onderdelen bevat die de zakken - Enkel het RMA dat droog is en geen onderdelen bevat die de zakken
kunnen scheuren of doorprikken mag via deze wijze ingezameld worden kunnen scheuren of doorprikken mag via deze wijze ingezameld worden
- De zakken voldoen aan volgende specificaties : - De zakken voldoen aan volgende specificaties :
o Kleur is geel o Kleur is geel
o Maximaal volume van 90 liter o Maximaal volume van 90 liter
o Dubbele lasnaad o Dubbele lasnaad
o Minimale dikte van 75 µm o Minimale dikte van 75 µm
o Zakken moeten makkelijk sluitbaar zijn. Ze zijn voorzien van het o Zakken moeten makkelijk sluitbaar zijn. Ze zijn voorzien van het
"4-oren-systeem" om dicht te knopen, van een ingebouwd lint of worden "4-oren-systeem" om dicht te knopen, van een ingebouwd lint of worden
geleverd met colsonbandjes. geleverd met colsonbandjes.
- De containers moeten voldoen aan volgende specificaties : - De containers moeten voldoen aan volgende specificaties :
o Ze zijn van het type VC1 of VC2 zoals omschreven in het ADR o Ze zijn van het type VC1 of VC2 zoals omschreven in het ADR
o Het gaat om gesloten magazijncontainers, kapelcontainers, o Het gaat om gesloten magazijncontainers, kapelcontainers,
schuifdakcontainers of containers met hydraulisch dak met een maximaal schuifdakcontainers of containers met hydraulisch dak met een maximaal
volume van 40 m3. Indien deze niet meer beschikbaar zijn, kunnen ook volume van 40 m3. Indien deze niet meer beschikbaar zijn, kunnen ook
containers uitgerust met een mechanisch schuifsysteem voor het dekzeil containers uitgerust met een mechanisch schuifsysteem voor het dekzeil
gebruikt worden met een maximaal volume van 20 m3 gebruikt worden met een maximaal volume van 20 m3
o De containers zijn stofdicht o De containers zijn stofdicht

Art. 3.Elke inzamelaar van RMA die wenst gebruik te maken van de

Art. 3.Elke inzamelaar van RMA die wenst gebruik te maken van de

inzamelmethode vermeld in artikel 2 dient, wekelijks aan de OVAM de inzamelmethode vermeld in artikel 2 dient, wekelijks aan de OVAM de
volgende gegevens te bezorgen : volgende gegevens te bezorgen :
- Hoeveelheid RMA ingezameld de voorgaande week - Hoeveelheid RMA ingezameld de voorgaande week
- Hoeveelheid lege recipiënten RMA geleverd bij klanten de voorgaande - Hoeveelheid lege recipiënten RMA geleverd bij klanten de voorgaande
week week
- Hoeveelheid lege recipiënten RMA in stock bij de inzamelaar - Hoeveelheid lege recipiënten RMA in stock bij de inzamelaar
- Hoeveelheid recipiënten besteld bij de leverancier met geplande - Hoeveelheid recipiënten besteld bij de leverancier met geplande
leveringstermijn leveringstermijn
- Hoeveelheid lege recipiënten besteld door de klanten voor de komende - Hoeveelheid lege recipiënten besteld door de klanten voor de komende
week week
- Specifiëren bij welke klanten met naam en adres, ze wensen over te - Specifiëren bij welke klanten met naam en adres, ze wensen over te
schakelen naar de inzamelmethode uit artikel 2, en voor welke periode. schakelen naar de inzamelmethode uit artikel 2, en voor welke periode.

Art. 4.Op basis van de wekelijkse rapportage zoals bepaald in artikel

Art. 4.Op basis van de wekelijkse rapportage zoals bepaald in artikel

3 doet de OVAM binnen de week een uitspraak over de vraag. 3 doet de OVAM binnen de week een uitspraak over de vraag.

Art. 5.De OVAM kan een goedkeuring terug intrekken bij het niet

Art. 5.De OVAM kan een goedkeuring terug intrekken bij het niet

rapporteren of wanneer er terug voldoende RMA recipiënten beschikbaar rapporteren of wanneer er terug voldoende RMA recipiënten beschikbaar
zijn. zijn.
HOOFDSTUK 2. - Slotbepalingen HOOFDSTUK 2. - Slotbepalingen
Afdeling 1. - Inwerkingtredingsbepaling Afdeling 1. - Inwerkingtredingsbepaling

Art. 6.Dit besluit treedt in werking op de datum van ondertekening

Art. 6.Dit besluit treedt in werking op de datum van ondertekening

ervan en is geldig tot 2 maanden na het beëindigen van de civiele ervan en is geldig tot 2 maanden na het beëindigen van de civiele
noodsituatie. noodsituatie.
Afdeling 2. - Uitvoeringsbepaling Afdeling 2. - Uitvoeringsbepaling

Art. 7.De Vlaamse minister, bevoegd voor het leefmilieu en het

Art. 7.De Vlaamse minister, bevoegd voor het leefmilieu en het

waterbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit. waterbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 24 april 2020. Brussel, 24 april 2020.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
J. JAMBON J. JAMBON
De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en
Toerisme, Toerisme,
Z. DEMIR Z. DEMIR
_______ _______
Nota Nota
(1) Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van artikel 5 van (1) Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van artikel 5 van
het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een
civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, wat civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, wat
betreft de Vlaamse materialen- en bodemwetgeving betreft de Vlaamse materialen- en bodemwetgeving
^