Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels over het beheer van medisch afval gedurende de crisis ingevolge COVID-19 | Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels over het beheer van medisch afval gedurende de crisis ingevolge COVID-19 |
---|---|
VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
24 APRIL 2020. - Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van | 24 APRIL 2020. - Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van |
nadere regels over het beheer van medisch afval gedurende de crisis | nadere regels over het beheer van medisch afval gedurende de crisis |
ingevolge COVID-19 | ingevolge COVID-19 |
Rechtsgrond | Rechtsgrond |
Dit besluit is gebaseerd op : | Dit besluit is gebaseerd op : |
-het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van | -het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van |
materiaalkringlopen en afvalstoffen, artikel 22 en artikel 32. | materiaalkringlopen en afvalstoffen, artikel 22 en artikel 32. |
Vormvereiste | Vormvereiste |
De volgende vormvereiste is vervuld : | De volgende vormvereiste is vervuld : |
De inspectie van financiën heeft advies gegeven op 19 april 2020. Zij | De inspectie van financiën heeft advies gegeven op 19 april 2020. Zij |
geeft een gunstig advies. | geeft een gunstig advies. |
Aangezien dit ontwerp van besluit van de Vlaamse regering de | Aangezien dit ontwerp van besluit van de Vlaamse regering de |
ontvangsten en uitgaven van de Vlaamse overheid niet beïnvloedt, is in | ontvangsten en uitgaven van de Vlaamse overheid niet beïnvloedt, is in |
toepassing van artikel 31, § 2, 2° van het besluit van de Vlaamse | toepassing van artikel 31, § 2, 2° van het besluit van de Vlaamse |
regering van 17 mei 2019 ter uitvoering van de Vlaamse Codex | regering van 17 mei 2019 ter uitvoering van de Vlaamse Codex |
Overheidsfinanciën van 29 maart 2019 het akkoord van de Vlaamse | Overheidsfinanciën van 29 maart 2019 het akkoord van de Vlaamse |
minister van begroting niet vereist. | minister van begroting niet vereist. |
Motivering | Motivering |
Door de huidige toevloed aan patiënten die de ziekenhuizen en de | Door de huidige toevloed aan patiënten die de ziekenhuizen en de |
zorginstellingen behandelen voor COVID-19, is de productie van | zorginstellingen behandelen voor COVID-19, is de productie van |
risicohoudend medisch afval (RMA) vooral in volume aanzienlijk | risicohoudend medisch afval (RMA) vooral in volume aanzienlijk |
gestegen. Dit doet de vraag naar geschikte recipiënten voor de | gestegen. Dit doet de vraag naar geschikte recipiënten voor de |
inzameling en het vervoer van RMA sterk toenemen. | inzameling en het vervoer van RMA sterk toenemen. |
OVAM heeft een opdeling gemaakt van de medische afvalstoffen op basis | OVAM heeft een opdeling gemaakt van de medische afvalstoffen op basis |
van het risico op besmetting in RMA en NRMA (niet-risicohoudend). Dit | van het risico op besmetting in RMA en NRMA (niet-risicohoudend). Dit |
onderscheid is conform de bepalingen in Vlarema en gebaseerd op advies | onderscheid is conform de bepalingen in Vlarema en gebaseerd op advies |
van expert virologen. Hierdoor werd gehoopt de stijging aan RMA van | van expert virologen. Hierdoor werd gehoopt de stijging aan RMA van |
COVID-19-patiënten binnen de perken te houden. Deze indeling werd | COVID-19-patiënten binnen de perken te houden. Deze indeling werd |
meermaals gecommuniceerd naar de zorgsector. | meermaals gecommuniceerd naar de zorgsector. |
Ondanks deze maatregelen blijkt het volume aan RMA gedurende de | Ondanks deze maatregelen blijkt het volume aan RMA gedurende de |
laatste drie weken met 65% gestegen. Alle inzamelaars van RMA melden | laatste drie weken met 65% gestegen. Alle inzamelaars van RMA melden |
een structureel tekort aan reglementaire verpakkingen. De vraag bij | een structureel tekort aan reglementaire verpakkingen. De vraag bij |
hun klanten is dubbel zo groot als wat ze zelf binnen krijgen aan | hun klanten is dubbel zo groot als wat ze zelf binnen krijgen aan |
nieuwe recipiënten. Sommige ziekenhuizen lijken proactief een voorraad | nieuwe recipiënten. Sommige ziekenhuizen lijken proactief een voorraad |
te hebben aangelegd, maar diegene die dit niet gedaan hebben, komen | te hebben aangelegd, maar diegene die dit niet gedaan hebben, komen |
mogelijk in de problemen. Door een tekort aan reglementaire | mogelijk in de problemen. Door een tekort aan reglementaire |
verpakkingen stellen de inzamelaars in sommige ziekenhuizen of | verpakkingen stellen de inzamelaars in sommige ziekenhuizen of |
woonzorgcentra alarmerende toestanden vast. Ze zien dat RMA wordt op | woonzorgcentra alarmerende toestanden vast. Ze zien dat RMA wordt op |
geslagen in gewone zakken, niet-UN kartonnen dozen, ... op plaatsen | geslagen in gewone zakken, niet-UN kartonnen dozen, ... op plaatsen |
die hiervoor niet geschikt zijn. | die hiervoor niet geschikt zijn. |
Bij de ziekenhuizen is de voorraad aan RMA-vaten verschillend. Een | Bij de ziekenhuizen is de voorraad aan RMA-vaten verschillend. Een |
aantal grote ziekenhuizen hebben een voorraad waarmee ze, zelfs in | aantal grote ziekenhuizen hebben een voorraad waarmee ze, zelfs in |
deze coronacrisis, een maand verder kunnen. Bij andere ziekenhuizen | deze coronacrisis, een maand verder kunnen. Bij andere ziekenhuizen |
was er in de eerste week van april een nijpend tekort aan RMA-vaten. | was er in de eerste week van april een nijpend tekort aan RMA-vaten. |
De inzamelaars hebben allen veel nieuwe bestellingen geplaatst voor | De inzamelaars hebben allen veel nieuwe bestellingen geplaatst voor |
nieuwe RMA-recipiënten, bij verschillende leveranciers, uit | nieuwe RMA-recipiënten, bij verschillende leveranciers, uit |
verschillende landen. Het covid-19 probleem stelt zich echter overal | verschillende landen. Het covid-19 probleem stelt zich echter overal |
waardoor iedereen dezelfde verpakkingen nodig heeft. Wat geleverd | waardoor iedereen dezelfde verpakkingen nodig heeft. Wat geleverd |
wordt, is niet voldoende om de vraag van de eerstvolgende maanden te | wordt, is niet voldoende om de vraag van de eerstvolgende maanden te |
dekken. De inzamelaars vragen dus met aandrang om alternatieve | dekken. De inzamelaars vragen dus met aandrang om alternatieve |
inzamelscenario's in deze crisisperiode wettelijk mogelijk te maken. | inzamelscenario's in deze crisisperiode wettelijk mogelijk te maken. |
Hoewel de voorraad aan RMA-recipiënten sterk verschilt tussen | Hoewel de voorraad aan RMA-recipiënten sterk verschilt tussen |
ziekenhuizen, krijgen we ook vanuit de zorgsector een signaal dat het | ziekenhuizen, krijgen we ook vanuit de zorgsector een signaal dat het |
opportuun is om een noodscenario vast te leggen om te kunnen | opportuun is om een noodscenario vast te leggen om te kunnen |
anticiperen op een eventuele tweede piek. | anticiperen op een eventuele tweede piek. |
Dit besluit heeft dan ook tot doel om, nu de voorraad aan wettelijke | Dit besluit heeft dan ook tot doel om, nu de voorraad aan wettelijke |
RMA-recipiënten onvoldoende blijkt, alternatieve inzamelrecipiënten en | RMA-recipiënten onvoldoende blijkt, alternatieve inzamelrecipiënten en |
-methoden mogelijk te maken. In het eerder getroffen noodbesluit(1) | -methoden mogelijk te maken. In het eerder getroffen noodbesluit(1) |
werden bepaalde uitzonderingen op Vlarema-regelgeving al toegestaan. | werden bepaalde uitzonderingen op Vlarema-regelgeving al toegestaan. |
Deze uitzonderingen blijken op dit moment niet te volstaan om op het | Deze uitzonderingen blijken op dit moment niet te volstaan om op het |
terrein aan de grote vraag naar RMA-recipiënten te voldoen. | terrein aan de grote vraag naar RMA-recipiënten te voldoen. |
Gelet op het vastgestelde tekort, is er dan ook duidelijk sprake van | Gelet op het vastgestelde tekort, is er dan ook duidelijk sprake van |
het "met bijzondere redenen omklede geval van de dringende | het "met bijzondere redenen omklede geval van de dringende |
noodzakelijkheid" als vermeld in art. 3, § 1, van de gecoördineerde | noodzakelijkheid" als vermeld in art. 3, § 1, van de gecoördineerde |
wetten op de Raad van State zodat geen advies van de afdeling | wetten op de Raad van State zodat geen advies van de afdeling |
Wetgeving van de Raad van State moet worden ingewonnen. | Wetgeving van de Raad van State moet worden ingewonnen. |
Juridisch kader | Juridisch kader |
Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving : | Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving : |
- het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van | - het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van |
materiaalkringlopen en afvalstoffen; | materiaalkringlopen en afvalstoffen; |
- het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot | - het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot |
vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer | vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer |
van materiaalkringlopen en afvalstoffen. | van materiaalkringlopen en afvalstoffen. |
Initiatiefnemer | Initiatiefnemer |
Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en | Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en |
Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme. | Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme. |
Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
DE VLAAMSE REGERING BESLUIT : | DE VLAAMSE REGERING BESLUIT : |
HOOFDSTUK 1. - Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 | HOOFDSTUK 1. - Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 |
tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam | tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam |
beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen | beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen |
Artikel 1.In afwijking van artikel 5.2.3.3, artikel 5.2.3.4, art |
Artikel 1.In afwijking van artikel 5.2.3.3, artikel 5.2.3.4, art |
5.2.3.9, artikel 5.2.3.10 en artikel 5.2.3.13 worden vergelijkbare | 5.2.3.9, artikel 5.2.3.10 en artikel 5.2.3.13 worden vergelijkbare |
vaten met de RMA-vaten, zowel met als zonder UN-keurmerk, toegestaan, | vaten met de RMA-vaten, zowel met als zonder UN-keurmerk, toegestaan, |
op voorwaarde dat ze aan volgende specificaties voldoen : | op voorwaarde dat ze aan volgende specificaties voldoen : |
- Inhoud van maximaal 60 liter | - Inhoud van maximaal 60 liter |
- Rechthoekig van vorm en goed sluitbaar | - Rechthoekig van vorm en goed sluitbaar |
- Maximum bruto gewicht van 25 kg | - Maximum bruto gewicht van 25 kg |
- Minimale wanddikte van 5 mm | - Minimale wanddikte van 5 mm |
- Verplicht voorzien van het ADR infectieus label op elke verpakking | - Verplicht voorzien van het ADR infectieus label op elke verpakking |
- Bij voorkeur voorzien van een gekleefd A4 label met de vermelding « | - Bij voorkeur voorzien van een gekleefd A4 label met de vermelding « |
risicohoudend medisch afval » in zwarte drukletters op een gele | risicohoudend medisch afval » in zwarte drukletters op een gele |
achtergrond | achtergrond |
Art. 2.Indien de Openbare Afvalstoffenmaatschappij (OVAM)vaststelt |
Art. 2.Indien de Openbare Afvalstoffenmaatschappij (OVAM)vaststelt |
dat er, ondanks artikel 1, nog steeds een tekort heerst op de markt | dat er, ondanks artikel 1, nog steeds een tekort heerst op de markt |
aan RMA-verpakking, kan, in afwijking van artikel 5.2.3.3, artikel | aan RMA-verpakking, kan, in afwijking van artikel 5.2.3.3, artikel |
5.2.3.9, artikel 5.2.3.10 en artikel 5.2.3.13 de inzameling van droog | 5.2.3.9, artikel 5.2.3.10 en artikel 5.2.3.13 de inzameling van droog |
RMA gebeuren in kunststofzakken in afzetcontainers. Deze methode van | RMA gebeuren in kunststofzakken in afzetcontainers. Deze methode van |
inzameling kan maar opgestart worden door de inzamelaar na expliciete | inzameling kan maar opgestart worden door de inzamelaar na expliciete |
toestemming van OVAM. Er moet hierbij steeds aan volgende voorwaarden | toestemming van OVAM. Er moet hierbij steeds aan volgende voorwaarden |
voldaan zijn : | voldaan zijn : |
- Enkel het RMA dat droog is en geen onderdelen bevat die de zakken | - Enkel het RMA dat droog is en geen onderdelen bevat die de zakken |
kunnen scheuren of doorprikken mag via deze wijze ingezameld worden | kunnen scheuren of doorprikken mag via deze wijze ingezameld worden |
- De zakken voldoen aan volgende specificaties : | - De zakken voldoen aan volgende specificaties : |
o Kleur is geel | o Kleur is geel |
o Maximaal volume van 90 liter | o Maximaal volume van 90 liter |
o Dubbele lasnaad | o Dubbele lasnaad |
o Minimale dikte van 75 µm | o Minimale dikte van 75 µm |
o Zakken moeten makkelijk sluitbaar zijn. Ze zijn voorzien van het | o Zakken moeten makkelijk sluitbaar zijn. Ze zijn voorzien van het |
"4-oren-systeem" om dicht te knopen, van een ingebouwd lint of worden | "4-oren-systeem" om dicht te knopen, van een ingebouwd lint of worden |
geleverd met colsonbandjes. | geleverd met colsonbandjes. |
- De containers moeten voldoen aan volgende specificaties : | - De containers moeten voldoen aan volgende specificaties : |
o Ze zijn van het type VC1 of VC2 zoals omschreven in het ADR | o Ze zijn van het type VC1 of VC2 zoals omschreven in het ADR |
o Het gaat om gesloten magazijncontainers, kapelcontainers, | o Het gaat om gesloten magazijncontainers, kapelcontainers, |
schuifdakcontainers of containers met hydraulisch dak met een maximaal | schuifdakcontainers of containers met hydraulisch dak met een maximaal |
volume van 40 m3. Indien deze niet meer beschikbaar zijn, kunnen ook | volume van 40 m3. Indien deze niet meer beschikbaar zijn, kunnen ook |
containers uitgerust met een mechanisch schuifsysteem voor het dekzeil | containers uitgerust met een mechanisch schuifsysteem voor het dekzeil |
gebruikt worden met een maximaal volume van 20 m3 | gebruikt worden met een maximaal volume van 20 m3 |
o De containers zijn stofdicht | o De containers zijn stofdicht |
Art. 3.Elke inzamelaar van RMA die wenst gebruik te maken van de |
Art. 3.Elke inzamelaar van RMA die wenst gebruik te maken van de |
inzamelmethode vermeld in artikel 2 dient, wekelijks aan de OVAM de | inzamelmethode vermeld in artikel 2 dient, wekelijks aan de OVAM de |
volgende gegevens te bezorgen : | volgende gegevens te bezorgen : |
- Hoeveelheid RMA ingezameld de voorgaande week | - Hoeveelheid RMA ingezameld de voorgaande week |
- Hoeveelheid lege recipiënten RMA geleverd bij klanten de voorgaande | - Hoeveelheid lege recipiënten RMA geleverd bij klanten de voorgaande |
week | week |
- Hoeveelheid lege recipiënten RMA in stock bij de inzamelaar | - Hoeveelheid lege recipiënten RMA in stock bij de inzamelaar |
- Hoeveelheid recipiënten besteld bij de leverancier met geplande | - Hoeveelheid recipiënten besteld bij de leverancier met geplande |
leveringstermijn | leveringstermijn |
- Hoeveelheid lege recipiënten besteld door de klanten voor de komende | - Hoeveelheid lege recipiënten besteld door de klanten voor de komende |
week | week |
- Specifiëren bij welke klanten met naam en adres, ze wensen over te | - Specifiëren bij welke klanten met naam en adres, ze wensen over te |
schakelen naar de inzamelmethode uit artikel 2, en voor welke periode. | schakelen naar de inzamelmethode uit artikel 2, en voor welke periode. |
Art. 4.Op basis van de wekelijkse rapportage zoals bepaald in artikel |
Art. 4.Op basis van de wekelijkse rapportage zoals bepaald in artikel |
3 doet de OVAM binnen de week een uitspraak over de vraag. | 3 doet de OVAM binnen de week een uitspraak over de vraag. |
Art. 5.De OVAM kan een goedkeuring terug intrekken bij het niet |
Art. 5.De OVAM kan een goedkeuring terug intrekken bij het niet |
rapporteren of wanneer er terug voldoende RMA recipiënten beschikbaar | rapporteren of wanneer er terug voldoende RMA recipiënten beschikbaar |
zijn. | zijn. |
HOOFDSTUK 2. - Slotbepalingen | HOOFDSTUK 2. - Slotbepalingen |
Afdeling 1. - Inwerkingtredingsbepaling | Afdeling 1. - Inwerkingtredingsbepaling |
Art. 6.Dit besluit treedt in werking op de datum van ondertekening |
Art. 6.Dit besluit treedt in werking op de datum van ondertekening |
ervan en is geldig tot 2 maanden na het beëindigen van de civiele | ervan en is geldig tot 2 maanden na het beëindigen van de civiele |
noodsituatie. | noodsituatie. |
Afdeling 2. - Uitvoeringsbepaling | Afdeling 2. - Uitvoeringsbepaling |
Art. 7.De Vlaamse minister, bevoegd voor het leefmilieu en het |
Art. 7.De Vlaamse minister, bevoegd voor het leefmilieu en het |
waterbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit. | waterbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit. |
Brussel, 24 april 2020. | Brussel, 24 april 2020. |
De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
J. JAMBON | J. JAMBON |
De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en | De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en |
Toerisme, | Toerisme, |
Z. DEMIR | Z. DEMIR |
_______ | _______ |
Nota | Nota |
(1) Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van artikel 5 van | (1) Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van artikel 5 van |
het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een | het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een |
civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, wat | civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, wat |
betreft de Vlaamse materialen- en bodemwetgeving | betreft de Vlaamse materialen- en bodemwetgeving |