| Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels over het beheer van medisch afval gedurende de crisis ingevolge COVID-19 | Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels over het beheer van medisch afval gedurende de crisis ingevolge COVID-19 |
|---|---|
| VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
| 24 APRIL 2020. - Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van | 24 APRIL 2020. - Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van |
| nadere regels over het beheer van medisch afval gedurende de crisis | nadere regels over het beheer van medisch afval gedurende de crisis |
| ingevolge COVID-19 | ingevolge COVID-19 |
| Rechtsgrond | Rechtsgrond |
| Dit besluit is gebaseerd op : | Dit besluit is gebaseerd op : |
| -het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van | -het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van |
| materiaalkringlopen en afvalstoffen, artikel 22 en artikel 32. | materiaalkringlopen en afvalstoffen, artikel 22 en artikel 32. |
| Vormvereiste | Vormvereiste |
| De volgende vormvereiste is vervuld : | De volgende vormvereiste is vervuld : |
| De inspectie van financiën heeft advies gegeven op 19 april 2020. Zij | De inspectie van financiën heeft advies gegeven op 19 april 2020. Zij |
| geeft een gunstig advies. | geeft een gunstig advies. |
| Aangezien dit ontwerp van besluit van de Vlaamse regering de | Aangezien dit ontwerp van besluit van de Vlaamse regering de |
| ontvangsten en uitgaven van de Vlaamse overheid niet beïnvloedt, is in | ontvangsten en uitgaven van de Vlaamse overheid niet beïnvloedt, is in |
| toepassing van artikel 31, § 2, 2° van het besluit van de Vlaamse | toepassing van artikel 31, § 2, 2° van het besluit van de Vlaamse |
| regering van 17 mei 2019 ter uitvoering van de Vlaamse Codex | regering van 17 mei 2019 ter uitvoering van de Vlaamse Codex |
| Overheidsfinanciën van 29 maart 2019 het akkoord van de Vlaamse | Overheidsfinanciën van 29 maart 2019 het akkoord van de Vlaamse |
| minister van begroting niet vereist. | minister van begroting niet vereist. |
| Motivering | Motivering |
| Door de huidige toevloed aan patiënten die de ziekenhuizen en de | Door de huidige toevloed aan patiënten die de ziekenhuizen en de |
| zorginstellingen behandelen voor COVID-19, is de productie van | zorginstellingen behandelen voor COVID-19, is de productie van |
| risicohoudend medisch afval (RMA) vooral in volume aanzienlijk | risicohoudend medisch afval (RMA) vooral in volume aanzienlijk |
| gestegen. Dit doet de vraag naar geschikte recipiënten voor de | gestegen. Dit doet de vraag naar geschikte recipiënten voor de |
| inzameling en het vervoer van RMA sterk toenemen. | inzameling en het vervoer van RMA sterk toenemen. |
| OVAM heeft een opdeling gemaakt van de medische afvalstoffen op basis | OVAM heeft een opdeling gemaakt van de medische afvalstoffen op basis |
| van het risico op besmetting in RMA en NRMA (niet-risicohoudend). Dit | van het risico op besmetting in RMA en NRMA (niet-risicohoudend). Dit |
| onderscheid is conform de bepalingen in Vlarema en gebaseerd op advies | onderscheid is conform de bepalingen in Vlarema en gebaseerd op advies |
| van expert virologen. Hierdoor werd gehoopt de stijging aan RMA van | van expert virologen. Hierdoor werd gehoopt de stijging aan RMA van |
| COVID-19-patiënten binnen de perken te houden. Deze indeling werd | COVID-19-patiënten binnen de perken te houden. Deze indeling werd |
| meermaals gecommuniceerd naar de zorgsector. | meermaals gecommuniceerd naar de zorgsector. |
| Ondanks deze maatregelen blijkt het volume aan RMA gedurende de | Ondanks deze maatregelen blijkt het volume aan RMA gedurende de |
| laatste drie weken met 65% gestegen. Alle inzamelaars van RMA melden | laatste drie weken met 65% gestegen. Alle inzamelaars van RMA melden |
| een structureel tekort aan reglementaire verpakkingen. De vraag bij | een structureel tekort aan reglementaire verpakkingen. De vraag bij |
| hun klanten is dubbel zo groot als wat ze zelf binnen krijgen aan | hun klanten is dubbel zo groot als wat ze zelf binnen krijgen aan |
| nieuwe recipiënten. Sommige ziekenhuizen lijken proactief een voorraad | nieuwe recipiënten. Sommige ziekenhuizen lijken proactief een voorraad |
| te hebben aangelegd, maar diegene die dit niet gedaan hebben, komen | te hebben aangelegd, maar diegene die dit niet gedaan hebben, komen |
| mogelijk in de problemen. Door een tekort aan reglementaire | mogelijk in de problemen. Door een tekort aan reglementaire |
| verpakkingen stellen de inzamelaars in sommige ziekenhuizen of | verpakkingen stellen de inzamelaars in sommige ziekenhuizen of |
| woonzorgcentra alarmerende toestanden vast. Ze zien dat RMA wordt op | woonzorgcentra alarmerende toestanden vast. Ze zien dat RMA wordt op |
| geslagen in gewone zakken, niet-UN kartonnen dozen, ... op plaatsen | geslagen in gewone zakken, niet-UN kartonnen dozen, ... op plaatsen |
| die hiervoor niet geschikt zijn. | die hiervoor niet geschikt zijn. |
| Bij de ziekenhuizen is de voorraad aan RMA-vaten verschillend. Een | Bij de ziekenhuizen is de voorraad aan RMA-vaten verschillend. Een |
| aantal grote ziekenhuizen hebben een voorraad waarmee ze, zelfs in | aantal grote ziekenhuizen hebben een voorraad waarmee ze, zelfs in |
| deze coronacrisis, een maand verder kunnen. Bij andere ziekenhuizen | deze coronacrisis, een maand verder kunnen. Bij andere ziekenhuizen |
| was er in de eerste week van april een nijpend tekort aan RMA-vaten. | was er in de eerste week van april een nijpend tekort aan RMA-vaten. |
| De inzamelaars hebben allen veel nieuwe bestellingen geplaatst voor | De inzamelaars hebben allen veel nieuwe bestellingen geplaatst voor |
| nieuwe RMA-recipiënten, bij verschillende leveranciers, uit | nieuwe RMA-recipiënten, bij verschillende leveranciers, uit |
| verschillende landen. Het covid-19 probleem stelt zich echter overal | verschillende landen. Het covid-19 probleem stelt zich echter overal |
| waardoor iedereen dezelfde verpakkingen nodig heeft. Wat geleverd | waardoor iedereen dezelfde verpakkingen nodig heeft. Wat geleverd |
| wordt, is niet voldoende om de vraag van de eerstvolgende maanden te | wordt, is niet voldoende om de vraag van de eerstvolgende maanden te |
| dekken. De inzamelaars vragen dus met aandrang om alternatieve | dekken. De inzamelaars vragen dus met aandrang om alternatieve |
| inzamelscenario's in deze crisisperiode wettelijk mogelijk te maken. | inzamelscenario's in deze crisisperiode wettelijk mogelijk te maken. |
| Hoewel de voorraad aan RMA-recipiënten sterk verschilt tussen | Hoewel de voorraad aan RMA-recipiënten sterk verschilt tussen |
| ziekenhuizen, krijgen we ook vanuit de zorgsector een signaal dat het | ziekenhuizen, krijgen we ook vanuit de zorgsector een signaal dat het |
| opportuun is om een noodscenario vast te leggen om te kunnen | opportuun is om een noodscenario vast te leggen om te kunnen |
| anticiperen op een eventuele tweede piek. | anticiperen op een eventuele tweede piek. |
| Dit besluit heeft dan ook tot doel om, nu de voorraad aan wettelijke | Dit besluit heeft dan ook tot doel om, nu de voorraad aan wettelijke |
| RMA-recipiënten onvoldoende blijkt, alternatieve inzamelrecipiënten en | RMA-recipiënten onvoldoende blijkt, alternatieve inzamelrecipiënten en |
| -methoden mogelijk te maken. In het eerder getroffen noodbesluit(1) | -methoden mogelijk te maken. In het eerder getroffen noodbesluit(1) |
| werden bepaalde uitzonderingen op Vlarema-regelgeving al toegestaan. | werden bepaalde uitzonderingen op Vlarema-regelgeving al toegestaan. |
| Deze uitzonderingen blijken op dit moment niet te volstaan om op het | Deze uitzonderingen blijken op dit moment niet te volstaan om op het |
| terrein aan de grote vraag naar RMA-recipiënten te voldoen. | terrein aan de grote vraag naar RMA-recipiënten te voldoen. |
| Gelet op het vastgestelde tekort, is er dan ook duidelijk sprake van | Gelet op het vastgestelde tekort, is er dan ook duidelijk sprake van |
| het "met bijzondere redenen omklede geval van de dringende | het "met bijzondere redenen omklede geval van de dringende |
| noodzakelijkheid" als vermeld in art. 3, § 1, van de gecoördineerde | noodzakelijkheid" als vermeld in art. 3, § 1, van de gecoördineerde |
| wetten op de Raad van State zodat geen advies van de afdeling | wetten op de Raad van State zodat geen advies van de afdeling |
| Wetgeving van de Raad van State moet worden ingewonnen. | Wetgeving van de Raad van State moet worden ingewonnen. |
| Juridisch kader | Juridisch kader |
| Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving : | Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving : |
| - het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van | - het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van |
| materiaalkringlopen en afvalstoffen; | materiaalkringlopen en afvalstoffen; |
| - het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot | - het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot |
| vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer | vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer |
| van materiaalkringlopen en afvalstoffen. | van materiaalkringlopen en afvalstoffen. |
| Initiatiefnemer | Initiatiefnemer |
| Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en | Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en |
| Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme. | Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme. |
| Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
| DE VLAAMSE REGERING BESLUIT : | DE VLAAMSE REGERING BESLUIT : |
| HOOFDSTUK 1. - Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 | HOOFDSTUK 1. - Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 |
| tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam | tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam |
| beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen | beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen |
Artikel 1.In afwijking van artikel 5.2.3.3, artikel 5.2.3.4, art |
Artikel 1.In afwijking van artikel 5.2.3.3, artikel 5.2.3.4, art |
| 5.2.3.9, artikel 5.2.3.10 en artikel 5.2.3.13 worden vergelijkbare | 5.2.3.9, artikel 5.2.3.10 en artikel 5.2.3.13 worden vergelijkbare |
| vaten met de RMA-vaten, zowel met als zonder UN-keurmerk, toegestaan, | vaten met de RMA-vaten, zowel met als zonder UN-keurmerk, toegestaan, |
| op voorwaarde dat ze aan volgende specificaties voldoen : | op voorwaarde dat ze aan volgende specificaties voldoen : |
| - Inhoud van maximaal 60 liter | - Inhoud van maximaal 60 liter |
| - Rechthoekig van vorm en goed sluitbaar | - Rechthoekig van vorm en goed sluitbaar |
| - Maximum bruto gewicht van 25 kg | - Maximum bruto gewicht van 25 kg |
| - Minimale wanddikte van 5 mm | - Minimale wanddikte van 5 mm |
| - Verplicht voorzien van het ADR infectieus label op elke verpakking | - Verplicht voorzien van het ADR infectieus label op elke verpakking |
| - Bij voorkeur voorzien van een gekleefd A4 label met de vermelding « | - Bij voorkeur voorzien van een gekleefd A4 label met de vermelding « |
| risicohoudend medisch afval » in zwarte drukletters op een gele | risicohoudend medisch afval » in zwarte drukletters op een gele |
| achtergrond | achtergrond |
Art. 2.Indien de Openbare Afvalstoffenmaatschappij (OVAM)vaststelt |
Art. 2.Indien de Openbare Afvalstoffenmaatschappij (OVAM)vaststelt |
| dat er, ondanks artikel 1, nog steeds een tekort heerst op de markt | dat er, ondanks artikel 1, nog steeds een tekort heerst op de markt |
| aan RMA-verpakking, kan, in afwijking van artikel 5.2.3.3, artikel | aan RMA-verpakking, kan, in afwijking van artikel 5.2.3.3, artikel |
| 5.2.3.9, artikel 5.2.3.10 en artikel 5.2.3.13 de inzameling van droog | 5.2.3.9, artikel 5.2.3.10 en artikel 5.2.3.13 de inzameling van droog |
| RMA gebeuren in kunststofzakken in afzetcontainers. Deze methode van | RMA gebeuren in kunststofzakken in afzetcontainers. Deze methode van |
| inzameling kan maar opgestart worden door de inzamelaar na expliciete | inzameling kan maar opgestart worden door de inzamelaar na expliciete |
| toestemming van OVAM. Er moet hierbij steeds aan volgende voorwaarden | toestemming van OVAM. Er moet hierbij steeds aan volgende voorwaarden |
| voldaan zijn : | voldaan zijn : |
| - Enkel het RMA dat droog is en geen onderdelen bevat die de zakken | - Enkel het RMA dat droog is en geen onderdelen bevat die de zakken |
| kunnen scheuren of doorprikken mag via deze wijze ingezameld worden | kunnen scheuren of doorprikken mag via deze wijze ingezameld worden |
| - De zakken voldoen aan volgende specificaties : | - De zakken voldoen aan volgende specificaties : |
| o Kleur is geel | o Kleur is geel |
| o Maximaal volume van 90 liter | o Maximaal volume van 90 liter |
| o Dubbele lasnaad | o Dubbele lasnaad |
| o Minimale dikte van 75 µm | o Minimale dikte van 75 µm |
| o Zakken moeten makkelijk sluitbaar zijn. Ze zijn voorzien van het | o Zakken moeten makkelijk sluitbaar zijn. Ze zijn voorzien van het |
| "4-oren-systeem" om dicht te knopen, van een ingebouwd lint of worden | "4-oren-systeem" om dicht te knopen, van een ingebouwd lint of worden |
| geleverd met colsonbandjes. | geleverd met colsonbandjes. |
| - De containers moeten voldoen aan volgende specificaties : | - De containers moeten voldoen aan volgende specificaties : |
| o Ze zijn van het type VC1 of VC2 zoals omschreven in het ADR | o Ze zijn van het type VC1 of VC2 zoals omschreven in het ADR |
| o Het gaat om gesloten magazijncontainers, kapelcontainers, | o Het gaat om gesloten magazijncontainers, kapelcontainers, |
| schuifdakcontainers of containers met hydraulisch dak met een maximaal | schuifdakcontainers of containers met hydraulisch dak met een maximaal |
| volume van 40 m3. Indien deze niet meer beschikbaar zijn, kunnen ook | volume van 40 m3. Indien deze niet meer beschikbaar zijn, kunnen ook |
| containers uitgerust met een mechanisch schuifsysteem voor het dekzeil | containers uitgerust met een mechanisch schuifsysteem voor het dekzeil |
| gebruikt worden met een maximaal volume van 20 m3 | gebruikt worden met een maximaal volume van 20 m3 |
| o De containers zijn stofdicht | o De containers zijn stofdicht |
Art. 3.Elke inzamelaar van RMA die wenst gebruik te maken van de |
Art. 3.Elke inzamelaar van RMA die wenst gebruik te maken van de |
| inzamelmethode vermeld in artikel 2 dient, wekelijks aan de OVAM de | inzamelmethode vermeld in artikel 2 dient, wekelijks aan de OVAM de |
| volgende gegevens te bezorgen : | volgende gegevens te bezorgen : |
| - Hoeveelheid RMA ingezameld de voorgaande week | - Hoeveelheid RMA ingezameld de voorgaande week |
| - Hoeveelheid lege recipiënten RMA geleverd bij klanten de voorgaande | - Hoeveelheid lege recipiënten RMA geleverd bij klanten de voorgaande |
| week | week |
| - Hoeveelheid lege recipiënten RMA in stock bij de inzamelaar | - Hoeveelheid lege recipiënten RMA in stock bij de inzamelaar |
| - Hoeveelheid recipiënten besteld bij de leverancier met geplande | - Hoeveelheid recipiënten besteld bij de leverancier met geplande |
| leveringstermijn | leveringstermijn |
| - Hoeveelheid lege recipiënten besteld door de klanten voor de komende | - Hoeveelheid lege recipiënten besteld door de klanten voor de komende |
| week | week |
| - Specifiëren bij welke klanten met naam en adres, ze wensen over te | - Specifiëren bij welke klanten met naam en adres, ze wensen over te |
| schakelen naar de inzamelmethode uit artikel 2, en voor welke periode. | schakelen naar de inzamelmethode uit artikel 2, en voor welke periode. |
Art. 4.Op basis van de wekelijkse rapportage zoals bepaald in artikel |
Art. 4.Op basis van de wekelijkse rapportage zoals bepaald in artikel |
| 3 doet de OVAM binnen de week een uitspraak over de vraag. | 3 doet de OVAM binnen de week een uitspraak over de vraag. |
Art. 5.De OVAM kan een goedkeuring terug intrekken bij het niet |
Art. 5.De OVAM kan een goedkeuring terug intrekken bij het niet |
| rapporteren of wanneer er terug voldoende RMA recipiënten beschikbaar | rapporteren of wanneer er terug voldoende RMA recipiënten beschikbaar |
| zijn. | zijn. |
| HOOFDSTUK 2. - Slotbepalingen | HOOFDSTUK 2. - Slotbepalingen |
| Afdeling 1. - Inwerkingtredingsbepaling | Afdeling 1. - Inwerkingtredingsbepaling |
Art. 6.Dit besluit treedt in werking op de datum van ondertekening |
Art. 6.Dit besluit treedt in werking op de datum van ondertekening |
| ervan en is geldig tot 2 maanden na het beëindigen van de civiele | ervan en is geldig tot 2 maanden na het beëindigen van de civiele |
| noodsituatie. | noodsituatie. |
| Afdeling 2. - Uitvoeringsbepaling | Afdeling 2. - Uitvoeringsbepaling |
Art. 7.De Vlaamse minister, bevoegd voor het leefmilieu en het |
Art. 7.De Vlaamse minister, bevoegd voor het leefmilieu en het |
| waterbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit. | waterbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit. |
| Brussel, 24 april 2020. | Brussel, 24 april 2020. |
| De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
| J. JAMBON | J. JAMBON |
| De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en | De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en |
| Toerisme, | Toerisme, |
| Z. DEMIR | Z. DEMIR |
| _______ | _______ |
| Nota | Nota |
| (1) Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van artikel 5 van | (1) Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van artikel 5 van |
| het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een | het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een |
| civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, wat | civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, wat |
| betreft de Vlaamse materialen- en bodemwetgeving | betreft de Vlaamse materialen- en bodemwetgeving |