Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 22/10/2021
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen "
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
22 OKTOBER 2021. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van 22 OKTOBER 2021. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van
het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement
op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun
onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen
Rechtsgrond Rechtsgrond
Dit besluit is gebaseerd op: Dit besluit is gebaseerd op:
- de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk - de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk
voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het
veiligheidstoebehoren moeten voldoen, artikel 1, het laatst gewijzigd veiligheidstoebehoren moeten voldoen, artikel 1, het laatst gewijzigd
bij het decreet van 9 oktober 2020. bij het decreet van 9 oktober 2020.
Vormvereisten Vormvereisten
De volgende vormvereisten zijn vervuld: De volgende vormvereisten zijn vervuld:
- De Inspectie van Financiën heeft advies gegeven op 10 mei 2021. - De Inspectie van Financiën heeft advies gegeven op 10 mei 2021.
- De Mobiliteitsraad Vlaanderen (MORA) heeft advies gegeven op 25 juni - De Mobiliteitsraad Vlaanderen (MORA) heeft advies gegeven op 25 juni
2021. 2021.
- De commissie administratie-nijverheid heeft advies gegeven op 26 - De commissie administratie-nijverheid heeft advies gegeven op 26
juni 2021. juni 2021.
- De Raad van State heeft advies 70.197/3 gegeven op 8 oktober 2021, - De Raad van State heeft advies 70.197/3 gegeven op 8 oktober 2021,
met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op
de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.
Initiatiefnemer Initiatiefnemer
Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Mobiliteit Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Mobiliteit
en Openbare Werken. en Openbare Werken.
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: DE VLAAMSE REGERING BESLUIT:

Artikel 1.Dit besluit voorziet in de gedeeltelijke uitvoering van

Artikel 1.Dit besluit voorziet in de gedeeltelijke uitvoering van

Verordening (EU) 2019/1242 Van het Europees Parlement en de Raad van Verordening (EU) 2019/1242 Van het Europees Parlement en de Raad van
20 juni 2019 tot vaststelling van CO2-emissienormen voor nieuwe zware 20 juni 2019 tot vaststelling van CO2-emissienormen voor nieuwe zware
bedrijfsvoertuigen en tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. bedrijfsvoertuigen en tot wijziging van Verordeningen (EG) nr.
595/2009 en (EU) 2018/956 van het Europees Parlement en de Raad en 595/2009 en (EU) 2018/956 van het Europees Parlement en de Raad en
Richtlijn 96/53/EG van de Raad. Richtlijn 96/53/EG van de Raad.

Art. 2.In artikel 32bis van het koninklijk besluit van 15 maart 1968

Art. 2.In artikel 32bis van het koninklijk besluit van 15 maart 1968

houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's,
hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten
voldoen, het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering voldoen, het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering
van 26 oktober 2018, worden de volgende wijzigingen aangebracht: van 26 oktober 2018, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° in punt 1.0 wordt een punt 2/1° ingevoegd, dat luidt als volgt: 1° in punt 1.0 wordt een punt 2/1° ingevoegd, dat luidt als volgt:
"2/1° emissievrij voertuig: een emissievrij zwaar bedrijfsvoertuig als "2/1° emissievrij voertuig: een emissievrij zwaar bedrijfsvoertuig als
vermeld in artikel 3, 11), van verordening (EU) 2019/1242 van het vermeld in artikel 3, 11), van verordening (EU) 2019/1242 van het
Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 tot vaststelling van Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 tot vaststelling van
CO2-emissienormen voor nieuwe zware bedrijfsvoertuigen en tot CO2-emissienormen voor nieuwe zware bedrijfsvoertuigen en tot
wijziging van Verordeningen (EG) nr. 595/2009 en (EU) 2018/956 van het wijziging van Verordeningen (EG) nr. 595/2009 en (EU) 2018/956 van het
Europees Parlement en de Raad en Richtlijn 96/53/EG van de Raad;"; Europees Parlement en de Raad en Richtlijn 96/53/EG van de Raad;";
2° er worden een punt 1.4.2.7 tot en met 1.4.2.11 ingevoegd, die 2° er worden een punt 1.4.2.7 tot en met 1.4.2.11 ingevoegd, die
luiden als volgt: luiden als volgt:
"1.4.2.7. De maximaal toegelaten massa van emissievrije voertuigen met "1.4.2.7. De maximaal toegelaten massa van emissievrije voertuigen met
twee assen, met uitzondering van autobussen, kan worden verhoogd met twee assen, met uitzondering van autobussen, kan worden verhoogd met
de extra massa die vereist is voor de emissievrije technologie, met de extra massa die vereist is voor de emissievrije technologie, met
een maximum van 2000 kg. een maximum van 2000 kg.
1.4.2.8 De maximaal toegelaten massa van emissievrije autobussen met 1.4.2.8 De maximaal toegelaten massa van emissievrije autobussen met
twee assen kan worden verhoogd met de extra massa die vereist is voor twee assen kan worden verhoogd met de extra massa die vereist is voor
de emissievrije technologie, met een maximum van 500 kg. de emissievrije technologie, met een maximum van 500 kg.
1.4.2.9. De maximaal toegelaten massa van emissievrije voertuigen met 1.4.2.9. De maximaal toegelaten massa van emissievrije voertuigen met
drie assen kan worden verhoogd met de extra massa die vereist is voor drie assen kan worden verhoogd met de extra massa die vereist is voor
de emissievrije technologie, met een maximum van 1000 kg of met een de emissievrije technologie, met een maximum van 1000 kg of met een
maximum van 2000 kg als voldaan is aan een van de volgende maximum van 2000 kg als voldaan is aan een van de volgende
voorwaarden: voorwaarden:
1° elke aangedreven as is uitgerust met dubbele banden en luchtvering 1° elke aangedreven as is uitgerust met dubbele banden en luchtvering
of een veringssysteem dat als gelijkwaardig aan luchtvering wordt of een veringssysteem dat als gelijkwaardig aan luchtvering wordt
erkend; erkend;
2° elke aangedreven as is uitgerust met dubbele banden en de 2° elke aangedreven as is uitgerust met dubbele banden en de
maximumdruk van elke as bedraagt niet meer dan 9,5 ton. maximumdruk van elke as bedraagt niet meer dan 9,5 ton.
1.4.2.10. De maximaal toegelaten massa van emissievrije gelede 1.4.2.10. De maximaal toegelaten massa van emissievrije gelede
autobussen met drie assen kan worden verhoogd met de extra massa die autobussen met drie assen kan worden verhoogd met de extra massa die
vereist is voor de emissievrije technologie, met een maximum van 2000 vereist is voor de emissievrije technologie, met een maximum van 2000
kg.1.4.2.11. De bijkomende massa die voor de emissievrije technologie kg.1.4.2.11. De bijkomende massa die voor de emissievrije technologie
nodig is, wordt bepaald op basis van de documentatie die de fabrikant nodig is, wordt bepaald op basis van de documentatie die de fabrikant
bij de goedkeuring van het voertuig in kwestie verstrekt. De bij de goedkeuring van het voertuig in kwestie verstrekt. De
bijkomende massa wordt vermeld op de officiële documenten."; bijkomende massa wordt vermeld op de officiële documenten.";
3° er worden een punt 3.2.5.1, 3.2.5.2 en 3.2.6 ingevoegd, die luiden 3° er worden een punt 3.2.5.1, 3.2.5.2 en 3.2.6 ingevoegd, die luiden
als volgt: als volgt:
"3.2.5.1. In afwijking van punt 3.2.3 en 3.2.4 bedraagt de maximaal "3.2.5.1. In afwijking van punt 3.2.3 en 3.2.4 bedraagt de maximaal
toegelaten massa van een sleep bestaande uit een trekkend voertuig met toegelaten massa van een sleep bestaande uit een trekkend voertuig met
drie assen en een oplegger of aanhangwagen met drie assen, 48.000 kg drie assen en een oplegger of aanhangwagen met drie assen, 48.000 kg
als aan al de volgende voorwaarden voldaan is: als aan al de volgende voorwaarden voldaan is:
1° alle assen van het trekkend en het getrokken voertuig zijn 1° alle assen van het trekkend en het getrokken voertuig zijn
uitgerust met luchtvering of een veringssysteem dat als gelijkwaardig uitgerust met luchtvering of een veringssysteem dat als gelijkwaardig
aan luchtvering wordt erkend; aan luchtvering wordt erkend;
2° de afstand tussen het midden van twee achter elkaar geplaatste 2° de afstand tussen het midden van twee achter elkaar geplaatste
assen binnen hetzelfde voertuig of dezelfde combinatie bedraagt assen binnen hetzelfde voertuig of dezelfde combinatie bedraagt
minstens 1,3 m; minstens 1,3 m;
3° er wordt geen gebruik gemaakt van een aanhangwagen met stijve 3° er wordt geen gebruik gemaakt van een aanhangwagen met stijve
dissel of een middenasaanhangwagen; dissel of een middenasaanhangwagen;
4° het trekkend en het getrokken voertuig zijn uitgerust met een 4° het trekkend en het getrokken voertuig zijn uitgerust met een
sensorvoorziening die de bestuurder toelaat de totale massa van elk sensorvoorziening die de bestuurder toelaat de totale massa van elk
voertuig, evenals de sleep en de massa onder elk van de assen af te voertuig, evenals de sleep en de massa onder elk van de assen af te
lezen; lezen;
5° het trekkend voertuig is uitgerust met Adaptive Cruise Control 5° het trekkend voertuig is uitgerust met Adaptive Cruise Control
(ACC); (ACC);
6° de datum van eerste indienststelling van het trekkend en getrokken 6° de datum van eerste indienststelling van het trekkend en getrokken
voertuig is maximaal acht jaar oud. In afwijking daarvan mag de datum voertuig is maximaal acht jaar oud. In afwijking daarvan mag de datum
van eerste indienststelling van niet-emissievrije trekkende voertuigen van eerste indienststelling van niet-emissievrije trekkende voertuigen
maximaal vijf jaar oud zijn. maximaal vijf jaar oud zijn.
Vanaf 1 januari 2031 geldt de afwijking, vermeld in het eerste lid, Vanaf 1 januari 2031 geldt de afwijking, vermeld in het eerste lid,
alleen voor emissievrije voertuigen en voor door alternatieve alleen voor emissievrije voertuigen en voor door alternatieve
brandstoffen aangedreven voertuigen waarvan de datum van eerste brandstoffen aangedreven voertuigen waarvan de datum van eerste
indienststelling zich bevindt tussen 31 december 2025 en 31 december indienststelling zich bevindt tussen 31 december 2025 en 31 december
2030. 2030.
3.2.5.2. Als de massa in beladen toestand van een sleep, vermeld in 3.2.5.2. Als de massa in beladen toestand van een sleep, vermeld in
punt 3.2.5.1, meer bedraagt dan 44.000 kg, moet naast de voorwaarden, punt 3.2.5.1, meer bedraagt dan 44.000 kg, moet naast de voorwaarden,
vermeld in punt 3.2.5.1, ook aan al de volgende voorwaarde voldaan vermeld in punt 3.2.5.1, ook aan al de volgende voorwaarde voldaan
worden om zich met het voertuig op de openbare weg te begeven: worden om zich met het voertuig op de openbare weg te begeven:
1° de som van de massa's onder de assen van een oplegger mag in 1° de som van de massa's onder de assen van een oplegger mag in
beladen toestand niet meer bedragen dan 25.000 kg; beladen toestand niet meer bedragen dan 25.000 kg;
2° de massa in beladen toestand van de sleep mag niet meer bedragen 2° de massa in beladen toestand van de sleep mag niet meer bedragen
dan de volgende waarde in kilogram: 13.500 + 2.700 x de afstand, dan de volgende waarde in kilogram: 13.500 + 2.700 x de afstand,
uitgedrukt in meters, tussen het middenpunt van de eerste as van het uitgedrukt in meters, tussen het middenpunt van de eerste as van het
trekkend voertuig en het middenpunt van de achteras van het getrokken trekkend voertuig en het middenpunt van de achteras van het getrokken
voertuig; voertuig;
3° de bestuurder van een sleep als vermeld in punt 3.2.5.1, houdt, ten 3° de bestuurder van een sleep als vermeld in punt 3.2.5.1, houdt, ten
alle tijde, een minimale afstand van 15 m van andere voertuigen met alle tijde, een minimale afstand van 15 m van andere voertuigen met
een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton. een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton.
3.2.6. Met behoud van toepassing van punt 3.2.5.1 en 3.2.5.2, wordt de 3.2.6. Met behoud van toepassing van punt 3.2.5.1 en 3.2.5.2, wordt de
maximaal toegelaten massa van een sleep, vermeld in punt 3.2.5.1 en maximaal toegelaten massa van een sleep, vermeld in punt 3.2.5.1 en
3.2.5.2, verhoogd met de volgende waarden, tot maximaal 50.000 kg: 3.2.5.2, verhoogd met de volgende waarden, tot maximaal 50.000 kg:
1° als het trekkend voertuig door alternatieve brandstoffen wordt 1° als het trekkend voertuig door alternatieve brandstoffen wordt
aangedreven als vermeld in punt 1.4.2.4: met de extra massa die aangedreven als vermeld in punt 1.4.2.4: met de extra massa die
vereist is voor de alternatieve brandstoftechnologie, zoals bepaald vereist is voor de alternatieve brandstoftechnologie, zoals bepaald
tijdens de goedkeuring van het voertuig en vermeld op de officiële tijdens de goedkeuring van het voertuig en vermeld op de officiële
documenten; documenten;
2° als het trekkend voertuig een emissievrij voertuig als vermeld in 2° als het trekkend voertuig een emissievrij voertuig als vermeld in
punt 1.4.2.9, is: met de extra massa die vereist is voor de punt 1.4.2.9, is: met de extra massa die vereist is voor de
emissievrije technologie, zoals bepaald tijdens de goedkeuring van het emissievrije technologie, zoals bepaald tijdens de goedkeuring van het
voertuig en vermeld op de officiële documenten; voertuig en vermeld op de officiële documenten;
3° als het trekkend voertuig uitgerust is met een vertrager als 3° als het trekkend voertuig uitgerust is met een vertrager als
vermeld in punt 1.4.2.1: met de massa van die vertrager, zoals bepaald vermeld in punt 1.4.2.1: met de massa van die vertrager, zoals bepaald
tijdens de goedkeuring van het voertuig of achteraf; tijdens de goedkeuring van het voertuig of achteraf;
4° als het getrokken voertuig uitgerust is met speciale aanpassingen 4° als het getrokken voertuig uitgerust is met speciale aanpassingen
of met een versterkt chassis voor het gecombineerd vervoer weg-spoor of met een versterkt chassis voor het gecombineerd vervoer weg-spoor
als vermeld in punt 1.4.2.2: met de bijkomende massa's die het gevolg als vermeld in punt 1.4.2.2: met de bijkomende massa's die het gevolg
zijn van speciale aanpassingen of van een versterkt chassis, zoals zijn van speciale aanpassingen of van een versterkt chassis, zoals
bepaald tijdens de goedkeuring van het voertuig, of achteraf.". bepaald tijdens de goedkeuring van het voertuig, of achteraf.".

Art. 3.De Vlaamse minister, bevoegd voor de weginfrastructuur en het

Art. 3.De Vlaamse minister, bevoegd voor de weginfrastructuur en het

wegenbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit. wegenbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 22 oktober 2021. Brussel, 22 oktober 2021.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
J. JAMBON J. JAMBON
De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken,
L. PEETERS L. PEETERS
^