Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 22/03/2024
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering tot verlening van een opsporingsvergunning voor aardwarmte in de regio Wielsbeke aan Agristo nv "
Besluit van de Vlaamse Regering tot verlening van een opsporingsvergunning voor aardwarmte in de regio Wielsbeke aan Agristo nv Besluit van de Vlaamse Regering tot verlening van een opsporingsvergunning voor aardwarmte in de regio Wielsbeke aan Agristo nv
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
22 MAART 2024. - Besluit van de Vlaamse Regering tot verlening van een 22 MAART 2024. - Besluit van de Vlaamse Regering tot verlening van een
opsporingsvergunning voor aardwarmte in de regio Wielsbeke aan Agristo opsporingsvergunning voor aardwarmte in de regio Wielsbeke aan Agristo
nv nv
Rechtsgrond Rechtsgrond
Dit besluit is gebaseerd op: Dit besluit is gebaseerd op:
- het decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe ondergrond (DDO), - het decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe ondergrond (DDO),
artikel 63/1, § 1, ingevoegd bij het decreet van 25 maart 2016, artikel 63/1, § 1, ingevoegd bij het decreet van 25 maart 2016,
artikel 63/7, § 4, ingevoegd bij het decreet van 25 maart 2016, artikel 63/7, § 4, ingevoegd bij het decreet van 25 maart 2016,
artikel 63/15, ingevoegd bij het decreet van 25 maart 2016. artikel 63/15, ingevoegd bij het decreet van 25 maart 2016.
Vormvereisten Vormvereisten
De volgende vormvereisten zijn vervuld: De volgende vormvereisten zijn vervuld:
- de uitnodiging om aanvragen in te dienen voor een soortgelijke - de uitnodiging om aanvragen in te dienen voor een soortgelijke
vergunning voor het opsporen van aardwarmte voor hetzelfde vergunning voor het opsporen van aardwarmte voor hetzelfde
volumegebied werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 28 volumegebied werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 28
augustus 2023. augustus 2023.
- de Vlaamse minister, bevoegd voor het budgettair beleid, heeft zijn - de Vlaamse minister, bevoegd voor het budgettair beleid, heeft zijn
akkoord gegeven op 11 maart 2024. akkoord gegeven op 11 maart 2024.
Motivering Motivering
Dit besluit is gebaseerd op volgende motieven: Dit besluit is gebaseerd op volgende motieven:
Op 26 mei 2023 diende Agristo nv, hierna "de aanvrager" genoemd, een Op 26 mei 2023 diende Agristo nv, hierna "de aanvrager" genoemd, een
aanvraag in voor een opsporingsvergunning voor aardwarmte in de regio aanvraag in voor een opsporingsvergunning voor aardwarmte in de regio
Wielsbeke, ontvangen op 30 mei 2023 en volledig bevonden op 14 juli Wielsbeke, ontvangen op 30 mei 2023 en volledig bevonden op 14 juli
2023. 2023.
Overeenkomstig artikel 63/2 van het decreet van 8 mei 2009 betreffende Overeenkomstig artikel 63/2 van het decreet van 8 mei 2009 betreffende
de diepe ondergrond, werd op 28 augustus 2023 een oproep voor het de diepe ondergrond, werd op 28 augustus 2023 een oproep voor het
indienen van aanvragen voor een opsporingsvergunning voor aardwarmte indienen van aanvragen voor een opsporingsvergunning voor aardwarmte
voor het betreffende volumegebied door andere belangstellenden voor het betreffende volumegebied door andere belangstellenden
gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
Binnen de mededingingstermijn van negentig dagen na publicatie van de Binnen de mededingingstermijn van negentig dagen na publicatie van de
oproep tot mededinging werd geen vergunningsaanvraag ingediend. oproep tot mededinging werd geen vergunningsaanvraag ingediend.
Weigeringsgronden conform artikel 63/5 van het decreet van 8 mei 2009 Weigeringsgronden conform artikel 63/5 van het decreet van 8 mei 2009
betreffende de diepe ondergrond betreffende de diepe ondergrond
- Er zijn geen redenen om aan te nemen dat de opsporing of de winning - Er zijn geen redenen om aan te nemen dat de opsporing of de winning
van aardwarmte binnen het volumegebied waarvoor de vergunning zal van aardwarmte binnen het volumegebied waarvoor de vergunning zal
gelden, niet op een verantwoorde wijze kan plaatsvinden. Ook slaat de gelden, niet op een verantwoorde wijze kan plaatsvinden. Ook slaat de
aanvraag niet op een volumegebied waarvoor reeds een vergunning voor aanvraag niet op een volumegebied waarvoor reeds een vergunning voor
aardwarmte is verleend of op een volumegebied waarvoor reeds een aardwarmte is verleend of op een volumegebied waarvoor reeds een
opsporingsvergunning voor koolstofdioxideopslag is verleend. De opsporingsvergunning voor koolstofdioxideopslag is verleend. De
aanvraag slaat niet op een volumegebied dat de Vlaamse Regering niet aanvraag slaat niet op een volumegebied dat de Vlaamse Regering niet
wil openstellen voor de opsporing of winning van aardwarmte. Aldus is wil openstellen voor de opsporing of winning van aardwarmte. Aldus is
er geen enkele van de verplichte weigeringsgronden, vermeld in artikel er geen enkele van de verplichte weigeringsgronden, vermeld in artikel
63/5, eerste lid, van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe 63/5, eerste lid, van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe
ondergrond, van toepassing op de vergunningsaanvraag. ondergrond, van toepassing op de vergunningsaanvraag.
- De aanvraag slaat niet op een volumegebied waarvoor al een - De aanvraag slaat niet op een volumegebied waarvoor al een
opsporings- of winningsvergunning voor koolwaterstoffen, een opsporings- of winningsvergunning voor koolwaterstoffen, een
opslagvergunning voor koolstofdioxide, een vergunning voor de opslagvergunning voor koolstofdioxide, een vergunning voor de
ondergrondse berging van radioactief afval of een vergunning in het ondergrondse berging van radioactief afval of een vergunning in het
kader van de wet van 18 juli 1975 betreffende het opsporen en kader van de wet van 18 juli 1975 betreffende het opsporen en
exploiteren van ondergrondse bergruimten in situ bestemd voor het exploiteren van ondergrondse bergruimten in situ bestemd voor het
opslaan van gas is verleend. Er is dus geen enkele van de facultatieve opslaan van gas is verleend. Er is dus geen enkele van de facultatieve
weigeringsgronden, vermeld in artikel 63/5, tweede lid, van het weigeringsgronden, vermeld in artikel 63/5, tweede lid, van het
decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe ondergrond, van toepassing decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe ondergrond, van toepassing
op de vergunningsaanvraag. op de vergunningsaanvraag.
Beoordelingscriteria conform artikel 63/6 van het decreet van 8 mei Beoordelingscriteria conform artikel 63/6 van het decreet van 8 mei
2009 betreffende de diepe ondergrond 2009 betreffende de diepe ondergrond
- De aanvrager heeft voldoende aangetoond deels zelf over de nodige - De aanvrager heeft voldoende aangetoond deels zelf over de nodige
technische mogelijkheden te beschikken en hoe hij zich verder technische mogelijkheden te beschikken en hoe hij zich verder
voorneemt, onder meer door samenwerking met derde partijen, de nodige voorneemt, onder meer door samenwerking met derde partijen, de nodige
technische middelen te verwerven om de voorgenomen technische middelen te verwerven om de voorgenomen
opsporingsactiviteiten te verrichten. De aanvrager kan zelf voorzien opsporingsactiviteiten te verrichten. De aanvrager kan zelf voorzien
in expertise inzake projectvoering, vergunningstrajecten, integratie in expertise inzake projectvoering, vergunningstrajecten, integratie
van aardwarmte in het productieproces, business development, van aardwarmte in het productieproces, business development,
risico-inschattingen en communicatie. Daarnaast zal hij de nodige risico-inschattingen en communicatie. Daarnaast zal hij de nodige
expertise in verband met geologie, geothermische exploratie, diepe expertise in verband met geologie, geothermische exploratie, diepe
boringen en geothermische systemen voorzien door externe experten en boringen en geothermische systemen voorzien door externe experten en
dienstverleners in te brengen in het projectteam. De aanvrager zal een dienstverleners in te brengen in het projectteam. De aanvrager zal een
algemene boorcontractor selecteren en voorzien in een boortoezichter algemene boorcontractor selecteren en voorzien in een boortoezichter
als extra controledrempel om een veilige en efficiënte als extra controledrempel om een veilige en efficiënte
projectuitvoering te garanderen. De aanvrager heeft reeds met een projectuitvoering te garanderen. De aanvrager heeft reeds met een
aantal externe partijen met relevante professionele ervaring contact aantal externe partijen met relevante professionele ervaring contact
gehad en is dus in staat om op redelijke termijn een performant gehad en is dus in staat om op redelijke termijn een performant
projectteam samen te stellen. De bewijsstukken van de technische projectteam samen te stellen. De bewijsstukken van de technische
middelen waarover de aanvrager kan beschikken voor het uitvoeren van middelen waarover de aanvrager kan beschikken voor het uitvoeren van
de opsporingsactiviteiten dienen voor de start van de boring te worden de opsporingsactiviteiten dienen voor de start van de boring te worden
voorgelegd aan de minister, bevoegd voor natuurlijke rijkdommen. De voorgelegd aan de minister, bevoegd voor natuurlijke rijkdommen. De
minister stuurt binnen een termijn van dertig dagen na indiening van minister stuurt binnen een termijn van dertig dagen na indiening van
de bewijsstukken haar instemming, waarna de boringen uitgevoerd kunnen de bewijsstukken haar instemming, waarna de boringen uitgevoerd kunnen
worden, mits naleving van alle toepasselijke regelgeving en worden, mits naleving van alle toepasselijke regelgeving en
vergunningsplichten. vergunningsplichten.
- De financiering voor het uitvoeren van de voorziene exploratieboring - De financiering voor het uitvoeren van de voorziene exploratieboring
en de bijhorende analyses en metingen wordt verzekerd door inbreng van en de bijhorende analyses en metingen wordt verzekerd door inbreng van
eigen middelen van het bedrijf. Uit de recente jaarrekeningen blijkt eigen middelen van het bedrijf. Uit de recente jaarrekeningen blijkt
dat de aanvrager over voldoende financiële middelen beschikt om de dat de aanvrager over voldoende financiële middelen beschikt om de
voorgenomen opsporingsactiviteiten te verrichten. De aanvrager voorgenomen opsporingsactiviteiten te verrichten. De aanvrager
verklaart dat, indien nodig, bijkomende financiering gezocht kan verklaart dat, indien nodig, bijkomende financiering gezocht kan
worden van het bankenconsortium waarmee de aanvrager reeds lang worden van het bankenconsortium waarmee de aanvrager reeds lang
samenwerkt. samenwerkt.
- De manier waarop de aanvrager zich voorneemt de - De manier waarop de aanvrager zich voorneemt de
opsporingsactiviteiten te verrichten beantwoordt aan een verantwoorde opsporingsactiviteiten te verrichten beantwoordt aan een verantwoorde
opsporing van aardwarmte. Het project beoogt aardwarmte op te sporen opsporing van aardwarmte. Het project beoogt aardwarmte op te sporen
in het Brabant Massief. Naast het in kaart brengen van het in het Brabant Massief. Naast het in kaart brengen van het
geothermisch potentieel wil de aanvrager ook een evaluatie maken van geothermisch potentieel wil de aanvrager ook een evaluatie maken van
de optimale methode om aardwarmte te winnen. Daarvoor dient nog heel de optimale methode om aardwarmte te winnen. Daarvoor dient nog heel
wat geologische basisinformatie verzameld te worden, het geothermisch wat geologische basisinformatie verzameld te worden, het geothermisch
target (veronderstelde granietlichamen) werd immers nog nooit eerder target (veronderstelde granietlichamen) werd immers nog nooit eerder
aangeboord in Vlaanderen. De aanvrager plant één exploratieboring tot aangeboord in Vlaanderen. De aanvrager plant één exploratieboring tot
1800 m diepte. Het gedetailleerd technisch boorplan en definitief 1800 m diepte. Het gedetailleerd technisch boorplan en definitief
werkprogramma dienen voor de start van de boring te worden voorgelegd werkprogramma dienen voor de start van de boring te worden voorgelegd
aan de minister, bevoegd voor natuurlijke rijkdommen. De aanvrager aan de minister, bevoegd voor natuurlijke rijkdommen. De aanvrager
wordt verwacht het boren van deze exploratieboring aan te vangen wordt verwacht het boren van deze exploratieboring aan te vangen
uiterlijk twee jaar na het onherroepelijk worden van de uiterlijk twee jaar na het onherroepelijk worden van de
opsporingsvergunning. Het boorkernmateriaal zal geanalyseerd worden en opsporingsvergunning. Het boorkernmateriaal zal geanalyseerd worden en
er zullen diverse boorgatmetingen, warmtefluxmetingen en geofysische er zullen diverse boorgatmetingen, warmtefluxmetingen en geofysische
veldmetingen worden uitgevoerd. Er werd een degelijk voorontwerp van veldmetingen worden uitgevoerd. Er werd een degelijk voorontwerp van
de exploratieboring, aangepast aan de lokale geologie, aan de aanvraag de exploratieboring, aangepast aan de lokale geologie, aan de aanvraag
toegevoegd. De aanvrager zal een lithologisch, mechanisch en thermisch toegevoegd. De aanvrager zal een lithologisch, mechanisch en thermisch
3D-model opstellen ter beoordeling van het geothermisch potentieel en 3D-model opstellen ter beoordeling van het geothermisch potentieel en
de mogelijke geothermische systemen, om op die manier de optimale de mogelijke geothermische systemen, om op die manier de optimale
locatie, diepte en techniek voor het aardwarmteproject te bepalen, locatie, diepte en techniek voor het aardwarmteproject te bepalen,
alsook de inpassing van aardwarmte in het productiesysteem van de alsook de inpassing van aardwarmte in het productiesysteem van de
aanvrager. Het voorgestelde plan van aanpak is logisch opgebouwd, aanvrager. Het voorgestelde plan van aanpak is logisch opgebouwd,
praktisch uitvoerbaar en grondig voorbereid rekening houdend met de praktisch uitvoerbaar en grondig voorbereid rekening houdend met de
beschikbare geologische kennis. Omwille van de smalle diameter van de beschikbare geologische kennis. Omwille van de smalle diameter van de
exploratieboring kunnen er geen productie- of injectietesten exploratieboring kunnen er geen productie- of injectietesten
plaatsvinden op de put. Verschillende mogelijkheden voor de plaatsvinden op de put. Verschillende mogelijkheden voor de
nabestemming van het exploratieboorgat, dat toegang biedt tot unieke, nabestemming van het exploratieboorgat, dat toegang biedt tot unieke,
waardevolle informatie over de Vlaamse ondergrond, worden nog waardevolle informatie over de Vlaamse ondergrond, worden nog
overwogen. Het boorgat wordt niet permanent afgesloten zolang de overwogen. Het boorgat wordt niet permanent afgesloten zolang de
evaluatie van de toekomstige valorisatie niet afgerond is. Parallel evaluatie van de toekomstige valorisatie niet afgerond is. Parallel
aan de opsporingsactiviteiten zal ook flankerend wetenschappelijk aan de opsporingsactiviteiten zal ook flankerend wetenschappelijk
onderzoek verricht worden door diverse onderzoeksinstellingen aan wie onderzoek verricht worden door diverse onderzoeksinstellingen aan wie
de aanvrager de boorkernen ter beschikking zal stellen. Alle de aanvrager de boorkernen ter beschikking zal stellen. Alle
resultaten uit bovengenoemde opsporingsactiviteiten zullen de risico's resultaten uit bovengenoemde opsporingsactiviteiten zullen de risico's
en onzekerheden van verdere opsporing verkleinen, waardoor deze veilig en onzekerheden van verdere opsporing verkleinen, waardoor deze veilig
en efficiënt kan uitgevoerd worden. Om de valorisatie van de en efficiënt kan uitgevoerd worden. Om de valorisatie van de
opsporingsactiviteiten op te volgen worden de stand van zaken en opsporingsactiviteiten op te volgen worden de stand van zaken en
ontwikkelingen omtrent de nabestemming gerapporteerd door middel van ontwikkelingen omtrent de nabestemming gerapporteerd door middel van
de jaarrapportage, evenals een samenvatting van de op basis van de de jaarrapportage, evenals een samenvatting van de op basis van de
opsporingsactiviteiten verworven inzichten met betrekking tot de opsporingsactiviteiten verworven inzichten met betrekking tot de
eventuele tweede exploratiefase. Indien de opsporingsresultaten eventuele tweede exploratiefase. Indien de opsporingsresultaten
gunstig zijn, plant de aanvrager in een tweede exploratiefase een gunstig zijn, plant de aanvrager in een tweede exploratiefase een
proefboring tot de gewenste diepte en met effectieve beproeving van proefboring tot de gewenste diepte en met effectieve beproeving van
warmtewinning uit te voeren. Deze fase maakt echter geen deel uit van warmtewinning uit te voeren. Deze fase maakt echter geen deel uit van
deze opsporingsvergunningaanvraag. deze opsporingsvergunningaanvraag.
- De aanvrager heeft in het verleden geen blijk gegeven van een gebrek - De aanvrager heeft in het verleden geen blijk gegeven van een gebrek
aan efficiëntie en verantwoordelijkheidszin in het kader van eerdere aan efficiëntie en verantwoordelijkheidszin in het kader van eerdere
vergunningen of activiteiten. Met zijn initiatief om eerst een brede vergunningen of activiteiten. Met zijn initiatief om eerst een brede
basisexploratie uit te voeren en op die manier risico's en basisexploratie uit te voeren en op die manier risico's en
onzekerheden te verkleinen voor de tweede exploratiefase toont de onzekerheden te verkleinen voor de tweede exploratiefase toont de
aanvrager een verantwoorde aanpak in lijn met het voorzorgsprincipe. aanvrager een verantwoorde aanpak in lijn met het voorzorgsprincipe.
- De aanvrager heeft de reeds beschikbare geologische kennis van het - De aanvrager heeft de reeds beschikbare geologische kennis van het
Brabant Massief, voornamelijk op basis van regionale aeromagnetische, Brabant Massief, voornamelijk op basis van regionale aeromagnetische,
gravimetrische en warmtefluxdata, in overweging genomen om een gravimetrische en warmtefluxdata, in overweging genomen om een
geschikte locatie voor de exploratieboring te bepalen en een geschikte locatie voor de exploratieboring te bepalen en een
efficiënte en doordachte exploratiestrategie op te stellen. Zowel op efficiënte en doordachte exploratiestrategie op te stellen. Zowel op
geologisch vlak (betrokkenheid warmtefluxkaart, opvolging Engelse geologisch vlak (betrokkenheid warmtefluxkaart, opvolging Engelse
projecten in een gelijkaardige geologische setting) als op technisch projecten in een gelijkaardige geologische setting) als op technisch
vlak (mogelijke types geothermiesystemen) heeft de aanvrager vlak (mogelijke types geothermiesystemen) heeft de aanvrager
aangetoond dat de expertise aanwezig is in het projectteam. De aangetoond dat de expertise aanwezig is in het projectteam. De
exploratieboring zal waardevolle fundamentele en toegepaste kennis exploratieboring zal waardevolle fundamentele en toegepaste kennis
opleveren over (het aardwarmtepotentieel in) het Brabant Massief. opleveren over (het aardwarmtepotentieel in) het Brabant Massief.
- Er wordt geen hinderlijke invloed verwacht door de voorgenomen - Er wordt geen hinderlijke invloed verwacht door de voorgenomen
opsporingsactiviteiten op andere activiteiten in de diepe ondergrond opsporingsactiviteiten op andere activiteiten in de diepe ondergrond
die al vergund zijn, enerzijds omdat er geen naburige (< 10 km) die al vergund zijn, enerzijds omdat er geen naburige (< 10 km)
activiteiten in de diepe ondergrond vergund zijn, anderzijds omdat de activiteiten in de diepe ondergrond vergund zijn, anderzijds omdat de
opsporingsactiviteiten geen temperatuur- en drukwijziging in de diepe opsporingsactiviteiten geen temperatuur- en drukwijziging in de diepe
ondergrond zullen veroorzaken daar er geen productietest of ondergrond zullen veroorzaken daar er geen productietest of
aardwarmtewinning op het boorgat zal plaatsvinden. aardwarmtewinning op het boorgat zal plaatsvinden.
- Het aanvraagdossier bevat voldoende informatie over de mogelijke - Het aanvraagdossier bevat voldoende informatie over de mogelijke
impact van de geplande activiteiten op het milieu en over de middelen impact van de geplande activiteiten op het milieu en over de middelen
die zullen worden aangewend om die impact tot een minimum te beperken. die zullen worden aangewend om die impact tot een minimum te beperken.
Een opsporingsvergunning in het kader van het decreet van 8 mei 2009 Een opsporingsvergunning in het kader van het decreet van 8 mei 2009
betreffende de diepe ondergrond is gericht op het verlenen van een betreffende de diepe ondergrond is gericht op het verlenen van een
exclusief recht voor het opsporen in een bepaald gebied en voor een exclusief recht voor het opsporen in een bepaald gebied en voor een
bepaalde duur, en is dus in essentie economisch van aard. De bepaalde duur, en is dus in essentie economisch van aard. De
milieuimpact wordt uitvoerig en grondig getoetst in het kader van het milieuimpact wordt uitvoerig en grondig getoetst in het kader van het
MER en de omgevingsvergunning. De vermelding van milieuaspecten bij de MER en de omgevingsvergunning. De vermelding van milieuaspecten bij de
vergunningscriteria in artikel 63/6, 6° van het decreet van 8 mei 2009 vergunningscriteria in artikel 63/6, 6° van het decreet van 8 mei 2009
betreffende de diepe ondergrond slaat op manifeste risico's met betreffende de diepe ondergrond slaat op manifeste risico's met
betrekking tot boren en testen zoals het boorrisico, de kans op het betrekking tot boren en testen zoals het boorrisico, de kans op het
aantreffen van gas, het risico geassocieerd met natuurlijk voorkomend aantreffen van gas, het risico geassocieerd met natuurlijk voorkomend
radioactief materiaal en het seismiciteitsrisico die mogelijks tot een radioactief materiaal en het seismiciteitsrisico die mogelijks tot een
weigering zouden nopen. Het voorlopig ontwerp van de exploratieboring weigering zouden nopen. Het voorlopig ontwerp van de exploratieboring
houdt rekening met de lokale geologie en de bescherming van de houdt rekening met de lokale geologie en de bescherming van de
grondwaterlagen en waarborgt de stabiliteit van het boorgat door het grondwaterlagen en waarborgt de stabiliteit van het boorgat door het
aanbrengen van een verbuizing tot voorbij de gespleten top van het aanbrengen van een verbuizing tot voorbij de gespleten top van het
Massief van Brabant. De kans op het aantreffen van opgelost of vrij Massief van Brabant. De kans op het aantreffen van opgelost of vrij
gas bij het doorboren van de diepere lagen in dit project is klein. gas bij het doorboren van de diepere lagen in dit project is klein.
Ook het risico met betrekking tot natuurlijk voorkomend radioactief Ook het risico met betrekking tot natuurlijk voorkomend radioactief
materiaal is in te schatten als laag. Er zal geen formatiewater materiaal is in te schatten als laag. Er zal geen formatiewater
geproduceerd worden en de aanvrager voorziet om de naar boven gehaalde geproduceerd worden en de aanvrager voorziet om de naar boven gehaalde
stalen te scannen op radiogene componenten en, indien nodig, het stalen te scannen op radiogene componenten en, indien nodig, het
boorgruis af te voeren conform de regelgeving voor radioactief afval. boorgruis af te voeren conform de regelgeving voor radioactief afval.
De aanvrager rapporteert over de metingen in verband met natuurlijk De aanvrager rapporteert over de metingen in verband met natuurlijk
voorkomend radioactief materiaal en de eventueel milderende voorkomend radioactief materiaal en de eventueel milderende
maatregelen in de jaarrapportage. Het risico op seismiciteit kan maatregelen in de jaarrapportage. Het risico op seismiciteit kan
uitgesloten worden aangezien er geen druk- of temperatuurveranderingen uitgesloten worden aangezien er geen druk- of temperatuurveranderingen
door productie of injectie geïnduceerd zullen worden. De verwachte door productie of injectie geïnduceerd zullen worden. De verwachte
milieuimpact van de geplande activiteiten is voldoende onderbouwd voor milieuimpact van de geplande activiteiten is voldoende onderbouwd voor
wat betreft het criterium in artikel 63/6, 6°, van het decreet van 8 wat betreft het criterium in artikel 63/6, 6°, van het decreet van 8
mei 2009 betreffende de diepe ondergrond. Gelet op het voorgaande is mei 2009 betreffende de diepe ondergrond. Gelet op het voorgaande is
het aannemelijk dat de activiteiten op een milieutechnisch het aannemelijk dat de activiteiten op een milieutechnisch
verantwoorde wijze kunnen plaatsvinden. verantwoorde wijze kunnen plaatsvinden.
- De afbakening van het gevraagde volumegebied in de laterale zin werd - De afbakening van het gevraagde volumegebied in de laterale zin werd
opgesteld op basis van de locaties van de bedrijfssites van de opgesteld op basis van de locaties van de bedrijfssites van de
aanvrager, de geologische situatie, de te verrichten aanvrager, de geologische situatie, de te verrichten
opsporingsactiviteiten en de doorkijk naar de effectieve opsporingsactiviteiten en de doorkijk naar de effectieve
aardwarmtewinning. De begrenzing in verticale zin is in afstemming met aardwarmtewinning. De begrenzing in verticale zin is in afstemming met
de opsporingsactiviteiten en ideale targettemperatuur die de aanvrager de opsporingsactiviteiten en ideale targettemperatuur die de aanvrager
beoogt voor de effectieve aardwarmtewinning. De ruime begrenzing is te beoogt voor de effectieve aardwarmtewinning. De ruime begrenzing is te
rechtvaardigen door de prille geologische kennis in het volumegebied, rechtvaardigen door de prille geologische kennis in het volumegebied,
de tweefasige aanpak die de aanvrager bijgevolg toepast en opdat de de tweefasige aanpak die de aanvrager bijgevolg toepast en opdat de
aanvrager de kans heeft om in de tweede fase tot de effectieve aanvrager de kans heeft om in de tweede fase tot de effectieve
toepassing van aardwarmtewinning binnen het vergunde gebied te komen. toepassing van aardwarmtewinning binnen het vergunde gebied te komen.
Bij een toekomstige aanvraag voor een nieuwe opsporing- of Bij een toekomstige aanvraag voor een nieuwe opsporing- of
winningsvergunning zal de afbakening van het volumegebied worden winningsvergunning zal de afbakening van het volumegebied worden
verkleind tot het volume waar werkelijk aardwarmte gewonnen en invloed verkleind tot het volume waar werkelijk aardwarmte gewonnen en invloed
verwacht wordt. Tot op heden zijn er geen commerciële verwacht wordt. Tot op heden zijn er geen commerciële
koolwaterstofreserves aangetroffen in het aangevraagde volumegebied. koolwaterstofreserves aangetroffen in het aangevraagde volumegebied.
Het leent zich ook niet evident als koolstofdioxide- of Het leent zich ook niet evident als koolstofdioxide- of
aardgasopslagreservoir. aardgasopslagreservoir.
- Er zal nog geen warmte gewonnen worden door de aanvrager in deze - Er zal nog geen warmte gewonnen worden door de aanvrager in deze
fase van het project. De opsporingsactiviteiten waarvoor deze fase van het project. De opsporingsactiviteiten waarvoor deze
opsporingsvergunning aangevraagd wordt, hebben als voornaamste doel om opsporingsvergunning aangevraagd wordt, hebben als voornaamste doel om
de optimale locatie en het optimale geothermisch systeem te bepalen. de optimale locatie en het optimale geothermisch systeem te bepalen.
De aanvrager, een aardappelverwerkend bedrijf met grote en continue De aanvrager, een aardappelverwerkend bedrijf met grote en continue
warmtevraag, plant om de (in de toekomst) gewonnen warmte zelf aan te warmtevraag, plant om de (in de toekomst) gewonnen warmte zelf aan te
wenden. Het is duidelijk dat de gewonnen aardwarmte efficiënt en wenden. Het is duidelijk dat de gewonnen aardwarmte efficiënt en
duurzaam aangewend zal kunnen worden. duurzaam aangewend zal kunnen worden.
Mogelijkheid tot het stellen van een financiële zekerheid conform Mogelijkheid tot het stellen van een financiële zekerheid conform
artikel 63/15 van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe artikel 63/15 van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe
ondergrond ondergrond
- De Vlaamse Regering verplicht de vergunninghouder om een financiële - De Vlaamse Regering verplicht de vergunninghouder om een financiële
zekerheid te stellen voor het veilig afsluiten van het boorgat na het zekerheid te stellen voor het veilig afsluiten van het boorgat na het
beëindigen of stopzetten van de opsporingsactiviteiten waarvoor deze beëindigen of stopzetten van de opsporingsactiviteiten waarvoor deze
opsporingsvergunning verleend is of na het beëindigen of stopzetten opsporingsvergunning verleend is of na het beëindigen of stopzetten
van een eventuele alternatieve toepassing van het boorgat. van een eventuele alternatieve toepassing van het boorgat.
Initiatiefnemer Initiatiefnemer
Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en
Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme. Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme.
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: DE VLAAMSE REGERING BESLUIT:

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder vergunninghouder:

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder vergunninghouder:

Agristo nv. Agristo nv.

Art. 2.De vergunninghouder wordt een opsporingsvergunning voor

Art. 2.De vergunninghouder wordt een opsporingsvergunning voor

aardwarmte verleend. aardwarmte verleend.

Art. 3.De vergunning geldt voor een volumegebied in de diepe

Art. 3.De vergunning geldt voor een volumegebied in de diepe

ondergrond, waarvan de verticale projectie op het aardoppervlak een ondergrond, waarvan de verticale projectie op het aardoppervlak een
veelhoek beschrijft met de hieronder opgesomde coördinaten gegeven in veelhoek beschrijft met de hieronder opgesomde coördinaten gegeven in
de Belgische Lambert projectie van 1972: de Belgische Lambert projectie van 1972:
hoekpunt hoekpunt
X (m) X (m)
Y (m) Y (m)
1 1
78 166 78 166
181 324 181 324
2 2
80 824 80 824
178 334 178 334
3 3
73 334 73 334
171 676 171 676
4 4
70 676 70 676
174 666 174 666
De begrenzing in de diepte (z-coördinaat) wordt gevormd door twee De begrenzing in de diepte (z-coördinaat) wordt gevormd door twee
horizontale vlakken, i.e. het bovenvlak op -1000 mTAW en het ondervlak horizontale vlakken, i.e. het bovenvlak op -1000 mTAW en het ondervlak
op -6000 mTAW. op -6000 mTAW.
De verticale projectie van het volumegebied op het aardoppervlak De verticale projectie van het volumegebied op het aardoppervlak
strekt zich uit over delen van de gemeenten Wielsbeke, Harelbeke, strekt zich uit over delen van de gemeenten Wielsbeke, Harelbeke,
Kuurne, Oostrozebeke, Lendelede en Waregem, en wordt aangeduid op de Kuurne, Oostrozebeke, Lendelede en Waregem, en wordt aangeduid op de
kaart, opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd. kaart, opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 4.§ 1. De vergunning geldt voor een duur van vijf jaar.

Art. 4.§ 1. De vergunning geldt voor een duur van vijf jaar.

§ 2. De vergunninghouder wordt verwacht uiterlijk twee jaar na het § 2. De vergunninghouder wordt verwacht uiterlijk twee jaar na het
onherroepelijk worden van de opsporingsvergunning de exploratieboring onherroepelijk worden van de opsporingsvergunning de exploratieboring
aan te vangen. aan te vangen.
§ 3. De vergunninghouder bezorgt aan de minister, bevoegd voor de § 3. De vergunninghouder bezorgt aan de minister, bevoegd voor de
natuurlijke rijkdommen, alle eventueel nog ontbrekende bewijsstukken natuurlijke rijkdommen, alle eventueel nog ontbrekende bewijsstukken
dat hij over de nodige technische middelen en relevante professionele dat hij over de nodige technische middelen en relevante professionele
ervaring beschikt, eventueel door samenwerking met een derde partij, ervaring beschikt, eventueel door samenwerking met een derde partij,
om de activiteiten te verrichten waarvoor de vergunning is verleend. om de activiteiten te verrichten waarvoor de vergunning is verleend.
De financiële middelen werden reeds voldoende aangetoond in de De financiële middelen werden reeds voldoende aangetoond in de
aanvraag. De vergunninghouder mag de exploratieboring voor het aanvraag. De vergunninghouder mag de exploratieboring voor het
opsporen van aardwarmte slechts aanleggen na ontvangst van de opsporen van aardwarmte slechts aanleggen na ontvangst van de
instemming van de minister, bevoegd voor de natuurlijke rijkdommen, instemming van de minister, bevoegd voor de natuurlijke rijkdommen,
met de nodige bewijsstukken in verband met technische capaciteit, en met de nodige bewijsstukken in verband met technische capaciteit, en
op voorwaarde dat hij voldoet aan alle toepasselijke regelgeving en op voorwaarde dat hij voldoet aan alle toepasselijke regelgeving en
vergunningsplichten. vergunningsplichten.
De vergunninghouder geeft, zodra hij zijn keuze voor externe experten De vergunninghouder geeft, zodra hij zijn keuze voor externe experten
heeft gemaakt, inzicht in het samengestelde projectteam. Er wordt in heeft gemaakt, inzicht in het samengestelde projectteam. Er wordt in
elk geval een booropzichter aangesteld en de vergunninghouder legt elk geval een booropzichter aangesteld en de vergunninghouder legt
eveneens een gedetailleerd technisch boorplan van de exploratieboring eveneens een gedetailleerd technisch boorplan van de exploratieboring
en definitief werkprogramma met het tijdsbestek voor voorafgaand aan en definitief werkprogramma met het tijdsbestek voor voorafgaand aan
de start van de boring. De verbuizing in de exploratieboring wordt de start van de boring. De verbuizing in de exploratieboring wordt
minstens uitgebouwd tot voorbij de gespleten top van het Brabant minstens uitgebouwd tot voorbij de gespleten top van het Brabant
Massief. De vergunninghouder sluit het boorgat niet permanent af Massief. De vergunninghouder sluit het boorgat niet permanent af
tijdens de duur van de opsporingsvergunning en voor zolang de tijdens de duur van de opsporingsvergunning en voor zolang de
verschillende mogelijkheden voor toekomstige valorisatie overwogen verschillende mogelijkheden voor toekomstige valorisatie overwogen
worden. worden.

Art. 5.De vergunninghouder dient een jaarlijks rapport in bij de

Art. 5.De vergunninghouder dient een jaarlijks rapport in bij de

Vlaamse minister, bevoegd voor de natuurlijke rijkdommen, met een Vlaamse minister, bevoegd voor de natuurlijke rijkdommen, met een
overzicht van de in het voorbije jaar verrichte activiteiten en een overzicht van de in het voorbije jaar verrichte activiteiten en een
overzicht van de in het eerstvolgende jaar geplande activiteiten. Als overzicht van de in het eerstvolgende jaar geplande activiteiten. Als
er in het voorbije jaar geen activiteiten verricht zijn, of in het er in het voorbije jaar geen activiteiten verricht zijn, of in het
eerstvolgende jaar geen activiteiten gepland zijn, is de eerstvolgende jaar geen activiteiten gepland zijn, is de
vergunninghouder niet ontslagen van zijn verplichting om dat in een vergunninghouder niet ontslagen van zijn verplichting om dat in een
jaarlijks rapport aan de Vlaamse minister, bevoegd voor de natuurlijke jaarlijks rapport aan de Vlaamse minister, bevoegd voor de natuurlijke
rijkdommen, te melden. rijkdommen, te melden.
Het jaarlijkse rapport wordt ingediend uiterlijk voor het einde van de Het jaarlijkse rapport wordt ingediend uiterlijk voor het einde van de
derde maand nadat een jaarlijkse periode verstreken is, vanaf de datum derde maand nadat een jaarlijkse periode verstreken is, vanaf de datum
van het besluit van de Vlaamse Regering waarbij de vergunning verleend van het besluit van de Vlaamse Regering waarbij de vergunning verleend
is. is.
Het jaarlijks rapport, waartoe de vergunninghouder gehouden is Het jaarlijks rapport, waartoe de vergunninghouder gehouden is
overeenkomstig artikel 16/13 van het DDO, vermeldt in elk geval: overeenkomstig artikel 16/13 van het DDO, vermeldt in elk geval:
1° een samenvatting van de nieuwe inzichten met betrekking tot de 1° een samenvatting van de nieuwe inzichten met betrekking tot de
eventuele tweede exploratiefase en de nabestemming van het boorgat van eventuele tweede exploratiefase en de nabestemming van het boorgat van
de exploratieboring; de exploratieboring;
2° de meetresultaten in het kader van het voorkomen van natuurlijk 2° de meetresultaten in het kader van het voorkomen van natuurlijk
radioactief materiaal en eventueel genomen, of te nemen, milderende radioactief materiaal en eventueel genomen, of te nemen, milderende
maatregelen in verband hiermee. maatregelen in verband hiermee.

Art. 6.De vergunninghouder stelt een financiële zekerheid ten bedrage

Art. 6.De vergunninghouder stelt een financiële zekerheid ten bedrage

van 50.000 euro bij het Fonds voor Landinrichting en Natuurlijke van 50.000 euro bij het Fonds voor Landinrichting en Natuurlijke
rijkdommen van het Vlaamse Gewest voor het veilig afsluiten van de rijkdommen van het Vlaamse Gewest voor het veilig afsluiten van de
boorgaten na het beëindigen of stopzetten van de boorgaten na het beëindigen of stopzetten van de
opsporingsactiviteiten waarvoor deze opsporingsvergunning verleend is opsporingsactiviteiten waarvoor deze opsporingsvergunning verleend is
of na het beëindigen of stopzetten van een eventuele alternatieve of na het beëindigen of stopzetten van een eventuele alternatieve
toepassing van het boorgat, in toepassing van artikel 63/15, derde toepassing van het boorgat, in toepassing van artikel 63/15, derde
lid, van het DDO. lid, van het DDO.

Art. 7.De vergunning treedt in werking op de dag na de bekendmaking

Art. 7.De vergunning treedt in werking op de dag na de bekendmaking

ervan in het Belgisch Staatsblad. ervan in het Belgisch Staatsblad.
Een afschrift van de vergunning wordt door de Vlaamse minister, Een afschrift van de vergunning wordt door de Vlaamse minister,
bevoegd voor de natuurlijke rijkdommen, per beveiligde zending bevoegd voor de natuurlijke rijkdommen, per beveiligde zending
verstuurd aan de aanvrager. verstuurd aan de aanvrager.

Art. 8.De Vlaamse minister, bevoegd voor natuurlijke rijkdommen, is

Art. 8.De Vlaamse minister, bevoegd voor natuurlijke rijkdommen, is

belast met de uitvoering van dit besluit. belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 22 maart 2024. Brussel, 22 maart 2024.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
J. JAMBON J. JAMBON
De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en
Toerisme, Toerisme,
Z. DEMIR Z. DEMIR
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering
van 22 maart 2024 tot verlening van een opsporingsvergunning voor van 22 maart 2024 tot verlening van een opsporingsvergunning voor
aardwarmte in de regio Wielsbeke aan Agristo nv aardwarmte in de regio Wielsbeke aan Agristo nv
Brussel, 22 maart 2024. Brussel, 22 maart 2024.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
J. JAMBON J. JAMBON
De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en
Toerisme, Toerisme,
Z. DEMIR Z. DEMIR
^