Besluit van de Vlaamse Regering tot verlening van een opsporingsvergunning voor aardwarmte in de regio Wielsbeke aan Agristo nv | Besluit van de Vlaamse Regering tot verlening van een opsporingsvergunning voor aardwarmte in de regio Wielsbeke aan Agristo nv |
---|---|
VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
22 MAART 2024. - Besluit van de Vlaamse Regering tot verlening van een | 22 MAART 2024. - Besluit van de Vlaamse Regering tot verlening van een |
opsporingsvergunning voor aardwarmte in de regio Wielsbeke aan Agristo | opsporingsvergunning voor aardwarmte in de regio Wielsbeke aan Agristo |
nv | nv |
Rechtsgrond | Rechtsgrond |
Dit besluit is gebaseerd op: | Dit besluit is gebaseerd op: |
- het decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe ondergrond (DDO), | - het decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe ondergrond (DDO), |
artikel 63/1, § 1, ingevoegd bij het decreet van 25 maart 2016, | artikel 63/1, § 1, ingevoegd bij het decreet van 25 maart 2016, |
artikel 63/7, § 4, ingevoegd bij het decreet van 25 maart 2016, | artikel 63/7, § 4, ingevoegd bij het decreet van 25 maart 2016, |
artikel 63/15, ingevoegd bij het decreet van 25 maart 2016. | artikel 63/15, ingevoegd bij het decreet van 25 maart 2016. |
Vormvereisten | Vormvereisten |
De volgende vormvereisten zijn vervuld: | De volgende vormvereisten zijn vervuld: |
- de uitnodiging om aanvragen in te dienen voor een soortgelijke | - de uitnodiging om aanvragen in te dienen voor een soortgelijke |
vergunning voor het opsporen van aardwarmte voor hetzelfde | vergunning voor het opsporen van aardwarmte voor hetzelfde |
volumegebied werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 28 | volumegebied werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 28 |
augustus 2023. | augustus 2023. |
- de Vlaamse minister, bevoegd voor het budgettair beleid, heeft zijn | - de Vlaamse minister, bevoegd voor het budgettair beleid, heeft zijn |
akkoord gegeven op 11 maart 2024. | akkoord gegeven op 11 maart 2024. |
Motivering | Motivering |
Dit besluit is gebaseerd op volgende motieven: | Dit besluit is gebaseerd op volgende motieven: |
Op 26 mei 2023 diende Agristo nv, hierna "de aanvrager" genoemd, een | Op 26 mei 2023 diende Agristo nv, hierna "de aanvrager" genoemd, een |
aanvraag in voor een opsporingsvergunning voor aardwarmte in de regio | aanvraag in voor een opsporingsvergunning voor aardwarmte in de regio |
Wielsbeke, ontvangen op 30 mei 2023 en volledig bevonden op 14 juli | Wielsbeke, ontvangen op 30 mei 2023 en volledig bevonden op 14 juli |
2023. | 2023. |
Overeenkomstig artikel 63/2 van het decreet van 8 mei 2009 betreffende | Overeenkomstig artikel 63/2 van het decreet van 8 mei 2009 betreffende |
de diepe ondergrond, werd op 28 augustus 2023 een oproep voor het | de diepe ondergrond, werd op 28 augustus 2023 een oproep voor het |
indienen van aanvragen voor een opsporingsvergunning voor aardwarmte | indienen van aanvragen voor een opsporingsvergunning voor aardwarmte |
voor het betreffende volumegebied door andere belangstellenden | voor het betreffende volumegebied door andere belangstellenden |
gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. | gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. |
Binnen de mededingingstermijn van negentig dagen na publicatie van de | Binnen de mededingingstermijn van negentig dagen na publicatie van de |
oproep tot mededinging werd geen vergunningsaanvraag ingediend. | oproep tot mededinging werd geen vergunningsaanvraag ingediend. |
Weigeringsgronden conform artikel 63/5 van het decreet van 8 mei 2009 | Weigeringsgronden conform artikel 63/5 van het decreet van 8 mei 2009 |
betreffende de diepe ondergrond | betreffende de diepe ondergrond |
- Er zijn geen redenen om aan te nemen dat de opsporing of de winning | - Er zijn geen redenen om aan te nemen dat de opsporing of de winning |
van aardwarmte binnen het volumegebied waarvoor de vergunning zal | van aardwarmte binnen het volumegebied waarvoor de vergunning zal |
gelden, niet op een verantwoorde wijze kan plaatsvinden. Ook slaat de | gelden, niet op een verantwoorde wijze kan plaatsvinden. Ook slaat de |
aanvraag niet op een volumegebied waarvoor reeds een vergunning voor | aanvraag niet op een volumegebied waarvoor reeds een vergunning voor |
aardwarmte is verleend of op een volumegebied waarvoor reeds een | aardwarmte is verleend of op een volumegebied waarvoor reeds een |
opsporingsvergunning voor koolstofdioxideopslag is verleend. De | opsporingsvergunning voor koolstofdioxideopslag is verleend. De |
aanvraag slaat niet op een volumegebied dat de Vlaamse Regering niet | aanvraag slaat niet op een volumegebied dat de Vlaamse Regering niet |
wil openstellen voor de opsporing of winning van aardwarmte. Aldus is | wil openstellen voor de opsporing of winning van aardwarmte. Aldus is |
er geen enkele van de verplichte weigeringsgronden, vermeld in artikel | er geen enkele van de verplichte weigeringsgronden, vermeld in artikel |
63/5, eerste lid, van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe | 63/5, eerste lid, van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe |
ondergrond, van toepassing op de vergunningsaanvraag. | ondergrond, van toepassing op de vergunningsaanvraag. |
- De aanvraag slaat niet op een volumegebied waarvoor al een | - De aanvraag slaat niet op een volumegebied waarvoor al een |
opsporings- of winningsvergunning voor koolwaterstoffen, een | opsporings- of winningsvergunning voor koolwaterstoffen, een |
opslagvergunning voor koolstofdioxide, een vergunning voor de | opslagvergunning voor koolstofdioxide, een vergunning voor de |
ondergrondse berging van radioactief afval of een vergunning in het | ondergrondse berging van radioactief afval of een vergunning in het |
kader van de wet van 18 juli 1975 betreffende het opsporen en | kader van de wet van 18 juli 1975 betreffende het opsporen en |
exploiteren van ondergrondse bergruimten in situ bestemd voor het | exploiteren van ondergrondse bergruimten in situ bestemd voor het |
opslaan van gas is verleend. Er is dus geen enkele van de facultatieve | opslaan van gas is verleend. Er is dus geen enkele van de facultatieve |
weigeringsgronden, vermeld in artikel 63/5, tweede lid, van het | weigeringsgronden, vermeld in artikel 63/5, tweede lid, van het |
decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe ondergrond, van toepassing | decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe ondergrond, van toepassing |
op de vergunningsaanvraag. | op de vergunningsaanvraag. |
Beoordelingscriteria conform artikel 63/6 van het decreet van 8 mei | Beoordelingscriteria conform artikel 63/6 van het decreet van 8 mei |
2009 betreffende de diepe ondergrond | 2009 betreffende de diepe ondergrond |
- De aanvrager heeft voldoende aangetoond deels zelf over de nodige | - De aanvrager heeft voldoende aangetoond deels zelf over de nodige |
technische mogelijkheden te beschikken en hoe hij zich verder | technische mogelijkheden te beschikken en hoe hij zich verder |
voorneemt, onder meer door samenwerking met derde partijen, de nodige | voorneemt, onder meer door samenwerking met derde partijen, de nodige |
technische middelen te verwerven om de voorgenomen | technische middelen te verwerven om de voorgenomen |
opsporingsactiviteiten te verrichten. De aanvrager kan zelf voorzien | opsporingsactiviteiten te verrichten. De aanvrager kan zelf voorzien |
in expertise inzake projectvoering, vergunningstrajecten, integratie | in expertise inzake projectvoering, vergunningstrajecten, integratie |
van aardwarmte in het productieproces, business development, | van aardwarmte in het productieproces, business development, |
risico-inschattingen en communicatie. Daarnaast zal hij de nodige | risico-inschattingen en communicatie. Daarnaast zal hij de nodige |
expertise in verband met geologie, geothermische exploratie, diepe | expertise in verband met geologie, geothermische exploratie, diepe |
boringen en geothermische systemen voorzien door externe experten en | boringen en geothermische systemen voorzien door externe experten en |
dienstverleners in te brengen in het projectteam. De aanvrager zal een | dienstverleners in te brengen in het projectteam. De aanvrager zal een |
algemene boorcontractor selecteren en voorzien in een boortoezichter | algemene boorcontractor selecteren en voorzien in een boortoezichter |
als extra controledrempel om een veilige en efficiënte | als extra controledrempel om een veilige en efficiënte |
projectuitvoering te garanderen. De aanvrager heeft reeds met een | projectuitvoering te garanderen. De aanvrager heeft reeds met een |
aantal externe partijen met relevante professionele ervaring contact | aantal externe partijen met relevante professionele ervaring contact |
gehad en is dus in staat om op redelijke termijn een performant | gehad en is dus in staat om op redelijke termijn een performant |
projectteam samen te stellen. De bewijsstukken van de technische | projectteam samen te stellen. De bewijsstukken van de technische |
middelen waarover de aanvrager kan beschikken voor het uitvoeren van | middelen waarover de aanvrager kan beschikken voor het uitvoeren van |
de opsporingsactiviteiten dienen voor de start van de boring te worden | de opsporingsactiviteiten dienen voor de start van de boring te worden |
voorgelegd aan de minister, bevoegd voor natuurlijke rijkdommen. De | voorgelegd aan de minister, bevoegd voor natuurlijke rijkdommen. De |
minister stuurt binnen een termijn van dertig dagen na indiening van | minister stuurt binnen een termijn van dertig dagen na indiening van |
de bewijsstukken haar instemming, waarna de boringen uitgevoerd kunnen | de bewijsstukken haar instemming, waarna de boringen uitgevoerd kunnen |
worden, mits naleving van alle toepasselijke regelgeving en | worden, mits naleving van alle toepasselijke regelgeving en |
vergunningsplichten. | vergunningsplichten. |
- De financiering voor het uitvoeren van de voorziene exploratieboring | - De financiering voor het uitvoeren van de voorziene exploratieboring |
en de bijhorende analyses en metingen wordt verzekerd door inbreng van | en de bijhorende analyses en metingen wordt verzekerd door inbreng van |
eigen middelen van het bedrijf. Uit de recente jaarrekeningen blijkt | eigen middelen van het bedrijf. Uit de recente jaarrekeningen blijkt |
dat de aanvrager over voldoende financiële middelen beschikt om de | dat de aanvrager over voldoende financiële middelen beschikt om de |
voorgenomen opsporingsactiviteiten te verrichten. De aanvrager | voorgenomen opsporingsactiviteiten te verrichten. De aanvrager |
verklaart dat, indien nodig, bijkomende financiering gezocht kan | verklaart dat, indien nodig, bijkomende financiering gezocht kan |
worden van het bankenconsortium waarmee de aanvrager reeds lang | worden van het bankenconsortium waarmee de aanvrager reeds lang |
samenwerkt. | samenwerkt. |
- De manier waarop de aanvrager zich voorneemt de | - De manier waarop de aanvrager zich voorneemt de |
opsporingsactiviteiten te verrichten beantwoordt aan een verantwoorde | opsporingsactiviteiten te verrichten beantwoordt aan een verantwoorde |
opsporing van aardwarmte. Het project beoogt aardwarmte op te sporen | opsporing van aardwarmte. Het project beoogt aardwarmte op te sporen |
in het Brabant Massief. Naast het in kaart brengen van het | in het Brabant Massief. Naast het in kaart brengen van het |
geothermisch potentieel wil de aanvrager ook een evaluatie maken van | geothermisch potentieel wil de aanvrager ook een evaluatie maken van |
de optimale methode om aardwarmte te winnen. Daarvoor dient nog heel | de optimale methode om aardwarmte te winnen. Daarvoor dient nog heel |
wat geologische basisinformatie verzameld te worden, het geothermisch | wat geologische basisinformatie verzameld te worden, het geothermisch |
target (veronderstelde granietlichamen) werd immers nog nooit eerder | target (veronderstelde granietlichamen) werd immers nog nooit eerder |
aangeboord in Vlaanderen. De aanvrager plant één exploratieboring tot | aangeboord in Vlaanderen. De aanvrager plant één exploratieboring tot |
1800 m diepte. Het gedetailleerd technisch boorplan en definitief | 1800 m diepte. Het gedetailleerd technisch boorplan en definitief |
werkprogramma dienen voor de start van de boring te worden voorgelegd | werkprogramma dienen voor de start van de boring te worden voorgelegd |
aan de minister, bevoegd voor natuurlijke rijkdommen. De aanvrager | aan de minister, bevoegd voor natuurlijke rijkdommen. De aanvrager |
wordt verwacht het boren van deze exploratieboring aan te vangen | wordt verwacht het boren van deze exploratieboring aan te vangen |
uiterlijk twee jaar na het onherroepelijk worden van de | uiterlijk twee jaar na het onherroepelijk worden van de |
opsporingsvergunning. Het boorkernmateriaal zal geanalyseerd worden en | opsporingsvergunning. Het boorkernmateriaal zal geanalyseerd worden en |
er zullen diverse boorgatmetingen, warmtefluxmetingen en geofysische | er zullen diverse boorgatmetingen, warmtefluxmetingen en geofysische |
veldmetingen worden uitgevoerd. Er werd een degelijk voorontwerp van | veldmetingen worden uitgevoerd. Er werd een degelijk voorontwerp van |
de exploratieboring, aangepast aan de lokale geologie, aan de aanvraag | de exploratieboring, aangepast aan de lokale geologie, aan de aanvraag |
toegevoegd. De aanvrager zal een lithologisch, mechanisch en thermisch | toegevoegd. De aanvrager zal een lithologisch, mechanisch en thermisch |
3D-model opstellen ter beoordeling van het geothermisch potentieel en | 3D-model opstellen ter beoordeling van het geothermisch potentieel en |
de mogelijke geothermische systemen, om op die manier de optimale | de mogelijke geothermische systemen, om op die manier de optimale |
locatie, diepte en techniek voor het aardwarmteproject te bepalen, | locatie, diepte en techniek voor het aardwarmteproject te bepalen, |
alsook de inpassing van aardwarmte in het productiesysteem van de | alsook de inpassing van aardwarmte in het productiesysteem van de |
aanvrager. Het voorgestelde plan van aanpak is logisch opgebouwd, | aanvrager. Het voorgestelde plan van aanpak is logisch opgebouwd, |
praktisch uitvoerbaar en grondig voorbereid rekening houdend met de | praktisch uitvoerbaar en grondig voorbereid rekening houdend met de |
beschikbare geologische kennis. Omwille van de smalle diameter van de | beschikbare geologische kennis. Omwille van de smalle diameter van de |
exploratieboring kunnen er geen productie- of injectietesten | exploratieboring kunnen er geen productie- of injectietesten |
plaatsvinden op de put. Verschillende mogelijkheden voor de | plaatsvinden op de put. Verschillende mogelijkheden voor de |
nabestemming van het exploratieboorgat, dat toegang biedt tot unieke, | nabestemming van het exploratieboorgat, dat toegang biedt tot unieke, |
waardevolle informatie over de Vlaamse ondergrond, worden nog | waardevolle informatie over de Vlaamse ondergrond, worden nog |
overwogen. Het boorgat wordt niet permanent afgesloten zolang de | overwogen. Het boorgat wordt niet permanent afgesloten zolang de |
evaluatie van de toekomstige valorisatie niet afgerond is. Parallel | evaluatie van de toekomstige valorisatie niet afgerond is. Parallel |
aan de opsporingsactiviteiten zal ook flankerend wetenschappelijk | aan de opsporingsactiviteiten zal ook flankerend wetenschappelijk |
onderzoek verricht worden door diverse onderzoeksinstellingen aan wie | onderzoek verricht worden door diverse onderzoeksinstellingen aan wie |
de aanvrager de boorkernen ter beschikking zal stellen. Alle | de aanvrager de boorkernen ter beschikking zal stellen. Alle |
resultaten uit bovengenoemde opsporingsactiviteiten zullen de risico's | resultaten uit bovengenoemde opsporingsactiviteiten zullen de risico's |
en onzekerheden van verdere opsporing verkleinen, waardoor deze veilig | en onzekerheden van verdere opsporing verkleinen, waardoor deze veilig |
en efficiënt kan uitgevoerd worden. Om de valorisatie van de | en efficiënt kan uitgevoerd worden. Om de valorisatie van de |
opsporingsactiviteiten op te volgen worden de stand van zaken en | opsporingsactiviteiten op te volgen worden de stand van zaken en |
ontwikkelingen omtrent de nabestemming gerapporteerd door middel van | ontwikkelingen omtrent de nabestemming gerapporteerd door middel van |
de jaarrapportage, evenals een samenvatting van de op basis van de | de jaarrapportage, evenals een samenvatting van de op basis van de |
opsporingsactiviteiten verworven inzichten met betrekking tot de | opsporingsactiviteiten verworven inzichten met betrekking tot de |
eventuele tweede exploratiefase. Indien de opsporingsresultaten | eventuele tweede exploratiefase. Indien de opsporingsresultaten |
gunstig zijn, plant de aanvrager in een tweede exploratiefase een | gunstig zijn, plant de aanvrager in een tweede exploratiefase een |
proefboring tot de gewenste diepte en met effectieve beproeving van | proefboring tot de gewenste diepte en met effectieve beproeving van |
warmtewinning uit te voeren. Deze fase maakt echter geen deel uit van | warmtewinning uit te voeren. Deze fase maakt echter geen deel uit van |
deze opsporingsvergunningaanvraag. | deze opsporingsvergunningaanvraag. |
- De aanvrager heeft in het verleden geen blijk gegeven van een gebrek | - De aanvrager heeft in het verleden geen blijk gegeven van een gebrek |
aan efficiëntie en verantwoordelijkheidszin in het kader van eerdere | aan efficiëntie en verantwoordelijkheidszin in het kader van eerdere |
vergunningen of activiteiten. Met zijn initiatief om eerst een brede | vergunningen of activiteiten. Met zijn initiatief om eerst een brede |
basisexploratie uit te voeren en op die manier risico's en | basisexploratie uit te voeren en op die manier risico's en |
onzekerheden te verkleinen voor de tweede exploratiefase toont de | onzekerheden te verkleinen voor de tweede exploratiefase toont de |
aanvrager een verantwoorde aanpak in lijn met het voorzorgsprincipe. | aanvrager een verantwoorde aanpak in lijn met het voorzorgsprincipe. |
- De aanvrager heeft de reeds beschikbare geologische kennis van het | - De aanvrager heeft de reeds beschikbare geologische kennis van het |
Brabant Massief, voornamelijk op basis van regionale aeromagnetische, | Brabant Massief, voornamelijk op basis van regionale aeromagnetische, |
gravimetrische en warmtefluxdata, in overweging genomen om een | gravimetrische en warmtefluxdata, in overweging genomen om een |
geschikte locatie voor de exploratieboring te bepalen en een | geschikte locatie voor de exploratieboring te bepalen en een |
efficiënte en doordachte exploratiestrategie op te stellen. Zowel op | efficiënte en doordachte exploratiestrategie op te stellen. Zowel op |
geologisch vlak (betrokkenheid warmtefluxkaart, opvolging Engelse | geologisch vlak (betrokkenheid warmtefluxkaart, opvolging Engelse |
projecten in een gelijkaardige geologische setting) als op technisch | projecten in een gelijkaardige geologische setting) als op technisch |
vlak (mogelijke types geothermiesystemen) heeft de aanvrager | vlak (mogelijke types geothermiesystemen) heeft de aanvrager |
aangetoond dat de expertise aanwezig is in het projectteam. De | aangetoond dat de expertise aanwezig is in het projectteam. De |
exploratieboring zal waardevolle fundamentele en toegepaste kennis | exploratieboring zal waardevolle fundamentele en toegepaste kennis |
opleveren over (het aardwarmtepotentieel in) het Brabant Massief. | opleveren over (het aardwarmtepotentieel in) het Brabant Massief. |
- Er wordt geen hinderlijke invloed verwacht door de voorgenomen | - Er wordt geen hinderlijke invloed verwacht door de voorgenomen |
opsporingsactiviteiten op andere activiteiten in de diepe ondergrond | opsporingsactiviteiten op andere activiteiten in de diepe ondergrond |
die al vergund zijn, enerzijds omdat er geen naburige (< 10 km) | die al vergund zijn, enerzijds omdat er geen naburige (< 10 km) |
activiteiten in de diepe ondergrond vergund zijn, anderzijds omdat de | activiteiten in de diepe ondergrond vergund zijn, anderzijds omdat de |
opsporingsactiviteiten geen temperatuur- en drukwijziging in de diepe | opsporingsactiviteiten geen temperatuur- en drukwijziging in de diepe |
ondergrond zullen veroorzaken daar er geen productietest of | ondergrond zullen veroorzaken daar er geen productietest of |
aardwarmtewinning op het boorgat zal plaatsvinden. | aardwarmtewinning op het boorgat zal plaatsvinden. |
- Het aanvraagdossier bevat voldoende informatie over de mogelijke | - Het aanvraagdossier bevat voldoende informatie over de mogelijke |
impact van de geplande activiteiten op het milieu en over de middelen | impact van de geplande activiteiten op het milieu en over de middelen |
die zullen worden aangewend om die impact tot een minimum te beperken. | die zullen worden aangewend om die impact tot een minimum te beperken. |
Een opsporingsvergunning in het kader van het decreet van 8 mei 2009 | Een opsporingsvergunning in het kader van het decreet van 8 mei 2009 |
betreffende de diepe ondergrond is gericht op het verlenen van een | betreffende de diepe ondergrond is gericht op het verlenen van een |
exclusief recht voor het opsporen in een bepaald gebied en voor een | exclusief recht voor het opsporen in een bepaald gebied en voor een |
bepaalde duur, en is dus in essentie economisch van aard. De | bepaalde duur, en is dus in essentie economisch van aard. De |
milieuimpact wordt uitvoerig en grondig getoetst in het kader van het | milieuimpact wordt uitvoerig en grondig getoetst in het kader van het |
MER en de omgevingsvergunning. De vermelding van milieuaspecten bij de | MER en de omgevingsvergunning. De vermelding van milieuaspecten bij de |
vergunningscriteria in artikel 63/6, 6° van het decreet van 8 mei 2009 | vergunningscriteria in artikel 63/6, 6° van het decreet van 8 mei 2009 |
betreffende de diepe ondergrond slaat op manifeste risico's met | betreffende de diepe ondergrond slaat op manifeste risico's met |
betrekking tot boren en testen zoals het boorrisico, de kans op het | betrekking tot boren en testen zoals het boorrisico, de kans op het |
aantreffen van gas, het risico geassocieerd met natuurlijk voorkomend | aantreffen van gas, het risico geassocieerd met natuurlijk voorkomend |
radioactief materiaal en het seismiciteitsrisico die mogelijks tot een | radioactief materiaal en het seismiciteitsrisico die mogelijks tot een |
weigering zouden nopen. Het voorlopig ontwerp van de exploratieboring | weigering zouden nopen. Het voorlopig ontwerp van de exploratieboring |
houdt rekening met de lokale geologie en de bescherming van de | houdt rekening met de lokale geologie en de bescherming van de |
grondwaterlagen en waarborgt de stabiliteit van het boorgat door het | grondwaterlagen en waarborgt de stabiliteit van het boorgat door het |
aanbrengen van een verbuizing tot voorbij de gespleten top van het | aanbrengen van een verbuizing tot voorbij de gespleten top van het |
Massief van Brabant. De kans op het aantreffen van opgelost of vrij | Massief van Brabant. De kans op het aantreffen van opgelost of vrij |
gas bij het doorboren van de diepere lagen in dit project is klein. | gas bij het doorboren van de diepere lagen in dit project is klein. |
Ook het risico met betrekking tot natuurlijk voorkomend radioactief | Ook het risico met betrekking tot natuurlijk voorkomend radioactief |
materiaal is in te schatten als laag. Er zal geen formatiewater | materiaal is in te schatten als laag. Er zal geen formatiewater |
geproduceerd worden en de aanvrager voorziet om de naar boven gehaalde | geproduceerd worden en de aanvrager voorziet om de naar boven gehaalde |
stalen te scannen op radiogene componenten en, indien nodig, het | stalen te scannen op radiogene componenten en, indien nodig, het |
boorgruis af te voeren conform de regelgeving voor radioactief afval. | boorgruis af te voeren conform de regelgeving voor radioactief afval. |
De aanvrager rapporteert over de metingen in verband met natuurlijk | De aanvrager rapporteert over de metingen in verband met natuurlijk |
voorkomend radioactief materiaal en de eventueel milderende | voorkomend radioactief materiaal en de eventueel milderende |
maatregelen in de jaarrapportage. Het risico op seismiciteit kan | maatregelen in de jaarrapportage. Het risico op seismiciteit kan |
uitgesloten worden aangezien er geen druk- of temperatuurveranderingen | uitgesloten worden aangezien er geen druk- of temperatuurveranderingen |
door productie of injectie geïnduceerd zullen worden. De verwachte | door productie of injectie geïnduceerd zullen worden. De verwachte |
milieuimpact van de geplande activiteiten is voldoende onderbouwd voor | milieuimpact van de geplande activiteiten is voldoende onderbouwd voor |
wat betreft het criterium in artikel 63/6, 6°, van het decreet van 8 | wat betreft het criterium in artikel 63/6, 6°, van het decreet van 8 |
mei 2009 betreffende de diepe ondergrond. Gelet op het voorgaande is | mei 2009 betreffende de diepe ondergrond. Gelet op het voorgaande is |
het aannemelijk dat de activiteiten op een milieutechnisch | het aannemelijk dat de activiteiten op een milieutechnisch |
verantwoorde wijze kunnen plaatsvinden. | verantwoorde wijze kunnen plaatsvinden. |
- De afbakening van het gevraagde volumegebied in de laterale zin werd | - De afbakening van het gevraagde volumegebied in de laterale zin werd |
opgesteld op basis van de locaties van de bedrijfssites van de | opgesteld op basis van de locaties van de bedrijfssites van de |
aanvrager, de geologische situatie, de te verrichten | aanvrager, de geologische situatie, de te verrichten |
opsporingsactiviteiten en de doorkijk naar de effectieve | opsporingsactiviteiten en de doorkijk naar de effectieve |
aardwarmtewinning. De begrenzing in verticale zin is in afstemming met | aardwarmtewinning. De begrenzing in verticale zin is in afstemming met |
de opsporingsactiviteiten en ideale targettemperatuur die de aanvrager | de opsporingsactiviteiten en ideale targettemperatuur die de aanvrager |
beoogt voor de effectieve aardwarmtewinning. De ruime begrenzing is te | beoogt voor de effectieve aardwarmtewinning. De ruime begrenzing is te |
rechtvaardigen door de prille geologische kennis in het volumegebied, | rechtvaardigen door de prille geologische kennis in het volumegebied, |
de tweefasige aanpak die de aanvrager bijgevolg toepast en opdat de | de tweefasige aanpak die de aanvrager bijgevolg toepast en opdat de |
aanvrager de kans heeft om in de tweede fase tot de effectieve | aanvrager de kans heeft om in de tweede fase tot de effectieve |
toepassing van aardwarmtewinning binnen het vergunde gebied te komen. | toepassing van aardwarmtewinning binnen het vergunde gebied te komen. |
Bij een toekomstige aanvraag voor een nieuwe opsporing- of | Bij een toekomstige aanvraag voor een nieuwe opsporing- of |
winningsvergunning zal de afbakening van het volumegebied worden | winningsvergunning zal de afbakening van het volumegebied worden |
verkleind tot het volume waar werkelijk aardwarmte gewonnen en invloed | verkleind tot het volume waar werkelijk aardwarmte gewonnen en invloed |
verwacht wordt. Tot op heden zijn er geen commerciële | verwacht wordt. Tot op heden zijn er geen commerciële |
koolwaterstofreserves aangetroffen in het aangevraagde volumegebied. | koolwaterstofreserves aangetroffen in het aangevraagde volumegebied. |
Het leent zich ook niet evident als koolstofdioxide- of | Het leent zich ook niet evident als koolstofdioxide- of |
aardgasopslagreservoir. | aardgasopslagreservoir. |
- Er zal nog geen warmte gewonnen worden door de aanvrager in deze | - Er zal nog geen warmte gewonnen worden door de aanvrager in deze |
fase van het project. De opsporingsactiviteiten waarvoor deze | fase van het project. De opsporingsactiviteiten waarvoor deze |
opsporingsvergunning aangevraagd wordt, hebben als voornaamste doel om | opsporingsvergunning aangevraagd wordt, hebben als voornaamste doel om |
de optimale locatie en het optimale geothermisch systeem te bepalen. | de optimale locatie en het optimale geothermisch systeem te bepalen. |
De aanvrager, een aardappelverwerkend bedrijf met grote en continue | De aanvrager, een aardappelverwerkend bedrijf met grote en continue |
warmtevraag, plant om de (in de toekomst) gewonnen warmte zelf aan te | warmtevraag, plant om de (in de toekomst) gewonnen warmte zelf aan te |
wenden. Het is duidelijk dat de gewonnen aardwarmte efficiënt en | wenden. Het is duidelijk dat de gewonnen aardwarmte efficiënt en |
duurzaam aangewend zal kunnen worden. | duurzaam aangewend zal kunnen worden. |
Mogelijkheid tot het stellen van een financiële zekerheid conform | Mogelijkheid tot het stellen van een financiële zekerheid conform |
artikel 63/15 van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe | artikel 63/15 van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe |
ondergrond | ondergrond |
- De Vlaamse Regering verplicht de vergunninghouder om een financiële | - De Vlaamse Regering verplicht de vergunninghouder om een financiële |
zekerheid te stellen voor het veilig afsluiten van het boorgat na het | zekerheid te stellen voor het veilig afsluiten van het boorgat na het |
beëindigen of stopzetten van de opsporingsactiviteiten waarvoor deze | beëindigen of stopzetten van de opsporingsactiviteiten waarvoor deze |
opsporingsvergunning verleend is of na het beëindigen of stopzetten | opsporingsvergunning verleend is of na het beëindigen of stopzetten |
van een eventuele alternatieve toepassing van het boorgat. | van een eventuele alternatieve toepassing van het boorgat. |
Initiatiefnemer | Initiatiefnemer |
Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en | Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en |
Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme. | Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme. |
Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: | DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: |
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder vergunninghouder: |
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder vergunninghouder: |
Agristo nv. | Agristo nv. |
Art. 2.De vergunninghouder wordt een opsporingsvergunning voor |
Art. 2.De vergunninghouder wordt een opsporingsvergunning voor |
aardwarmte verleend. | aardwarmte verleend. |
Art. 3.De vergunning geldt voor een volumegebied in de diepe |
Art. 3.De vergunning geldt voor een volumegebied in de diepe |
ondergrond, waarvan de verticale projectie op het aardoppervlak een | ondergrond, waarvan de verticale projectie op het aardoppervlak een |
veelhoek beschrijft met de hieronder opgesomde coördinaten gegeven in | veelhoek beschrijft met de hieronder opgesomde coördinaten gegeven in |
de Belgische Lambert projectie van 1972: | de Belgische Lambert projectie van 1972: |
hoekpunt | hoekpunt |
X (m) | X (m) |
Y (m) | Y (m) |
1 | 1 |
78 166 | 78 166 |
181 324 | 181 324 |
2 | 2 |
80 824 | 80 824 |
178 334 | 178 334 |
3 | 3 |
73 334 | 73 334 |
171 676 | 171 676 |
4 | 4 |
70 676 | 70 676 |
174 666 | 174 666 |
De begrenzing in de diepte (z-coördinaat) wordt gevormd door twee | De begrenzing in de diepte (z-coördinaat) wordt gevormd door twee |
horizontale vlakken, i.e. het bovenvlak op -1000 mTAW en het ondervlak | horizontale vlakken, i.e. het bovenvlak op -1000 mTAW en het ondervlak |
op -6000 mTAW. | op -6000 mTAW. |
De verticale projectie van het volumegebied op het aardoppervlak | De verticale projectie van het volumegebied op het aardoppervlak |
strekt zich uit over delen van de gemeenten Wielsbeke, Harelbeke, | strekt zich uit over delen van de gemeenten Wielsbeke, Harelbeke, |
Kuurne, Oostrozebeke, Lendelede en Waregem, en wordt aangeduid op de | Kuurne, Oostrozebeke, Lendelede en Waregem, en wordt aangeduid op de |
kaart, opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd. | kaart, opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd. |
Art. 4.§ 1. De vergunning geldt voor een duur van vijf jaar. |
Art. 4.§ 1. De vergunning geldt voor een duur van vijf jaar. |
§ 2. De vergunninghouder wordt verwacht uiterlijk twee jaar na het | § 2. De vergunninghouder wordt verwacht uiterlijk twee jaar na het |
onherroepelijk worden van de opsporingsvergunning de exploratieboring | onherroepelijk worden van de opsporingsvergunning de exploratieboring |
aan te vangen. | aan te vangen. |
§ 3. De vergunninghouder bezorgt aan de minister, bevoegd voor de | § 3. De vergunninghouder bezorgt aan de minister, bevoegd voor de |
natuurlijke rijkdommen, alle eventueel nog ontbrekende bewijsstukken | natuurlijke rijkdommen, alle eventueel nog ontbrekende bewijsstukken |
dat hij over de nodige technische middelen en relevante professionele | dat hij over de nodige technische middelen en relevante professionele |
ervaring beschikt, eventueel door samenwerking met een derde partij, | ervaring beschikt, eventueel door samenwerking met een derde partij, |
om de activiteiten te verrichten waarvoor de vergunning is verleend. | om de activiteiten te verrichten waarvoor de vergunning is verleend. |
De financiële middelen werden reeds voldoende aangetoond in de | De financiële middelen werden reeds voldoende aangetoond in de |
aanvraag. De vergunninghouder mag de exploratieboring voor het | aanvraag. De vergunninghouder mag de exploratieboring voor het |
opsporen van aardwarmte slechts aanleggen na ontvangst van de | opsporen van aardwarmte slechts aanleggen na ontvangst van de |
instemming van de minister, bevoegd voor de natuurlijke rijkdommen, | instemming van de minister, bevoegd voor de natuurlijke rijkdommen, |
met de nodige bewijsstukken in verband met technische capaciteit, en | met de nodige bewijsstukken in verband met technische capaciteit, en |
op voorwaarde dat hij voldoet aan alle toepasselijke regelgeving en | op voorwaarde dat hij voldoet aan alle toepasselijke regelgeving en |
vergunningsplichten. | vergunningsplichten. |
De vergunninghouder geeft, zodra hij zijn keuze voor externe experten | De vergunninghouder geeft, zodra hij zijn keuze voor externe experten |
heeft gemaakt, inzicht in het samengestelde projectteam. Er wordt in | heeft gemaakt, inzicht in het samengestelde projectteam. Er wordt in |
elk geval een booropzichter aangesteld en de vergunninghouder legt | elk geval een booropzichter aangesteld en de vergunninghouder legt |
eveneens een gedetailleerd technisch boorplan van de exploratieboring | eveneens een gedetailleerd technisch boorplan van de exploratieboring |
en definitief werkprogramma met het tijdsbestek voor voorafgaand aan | en definitief werkprogramma met het tijdsbestek voor voorafgaand aan |
de start van de boring. De verbuizing in de exploratieboring wordt | de start van de boring. De verbuizing in de exploratieboring wordt |
minstens uitgebouwd tot voorbij de gespleten top van het Brabant | minstens uitgebouwd tot voorbij de gespleten top van het Brabant |
Massief. De vergunninghouder sluit het boorgat niet permanent af | Massief. De vergunninghouder sluit het boorgat niet permanent af |
tijdens de duur van de opsporingsvergunning en voor zolang de | tijdens de duur van de opsporingsvergunning en voor zolang de |
verschillende mogelijkheden voor toekomstige valorisatie overwogen | verschillende mogelijkheden voor toekomstige valorisatie overwogen |
worden. | worden. |
Art. 5.De vergunninghouder dient een jaarlijks rapport in bij de |
Art. 5.De vergunninghouder dient een jaarlijks rapport in bij de |
Vlaamse minister, bevoegd voor de natuurlijke rijkdommen, met een | Vlaamse minister, bevoegd voor de natuurlijke rijkdommen, met een |
overzicht van de in het voorbije jaar verrichte activiteiten en een | overzicht van de in het voorbije jaar verrichte activiteiten en een |
overzicht van de in het eerstvolgende jaar geplande activiteiten. Als | overzicht van de in het eerstvolgende jaar geplande activiteiten. Als |
er in het voorbije jaar geen activiteiten verricht zijn, of in het | er in het voorbije jaar geen activiteiten verricht zijn, of in het |
eerstvolgende jaar geen activiteiten gepland zijn, is de | eerstvolgende jaar geen activiteiten gepland zijn, is de |
vergunninghouder niet ontslagen van zijn verplichting om dat in een | vergunninghouder niet ontslagen van zijn verplichting om dat in een |
jaarlijks rapport aan de Vlaamse minister, bevoegd voor de natuurlijke | jaarlijks rapport aan de Vlaamse minister, bevoegd voor de natuurlijke |
rijkdommen, te melden. | rijkdommen, te melden. |
Het jaarlijkse rapport wordt ingediend uiterlijk voor het einde van de | Het jaarlijkse rapport wordt ingediend uiterlijk voor het einde van de |
derde maand nadat een jaarlijkse periode verstreken is, vanaf de datum | derde maand nadat een jaarlijkse periode verstreken is, vanaf de datum |
van het besluit van de Vlaamse Regering waarbij de vergunning verleend | van het besluit van de Vlaamse Regering waarbij de vergunning verleend |
is. | is. |
Het jaarlijks rapport, waartoe de vergunninghouder gehouden is | Het jaarlijks rapport, waartoe de vergunninghouder gehouden is |
overeenkomstig artikel 16/13 van het DDO, vermeldt in elk geval: | overeenkomstig artikel 16/13 van het DDO, vermeldt in elk geval: |
1° een samenvatting van de nieuwe inzichten met betrekking tot de | 1° een samenvatting van de nieuwe inzichten met betrekking tot de |
eventuele tweede exploratiefase en de nabestemming van het boorgat van | eventuele tweede exploratiefase en de nabestemming van het boorgat van |
de exploratieboring; | de exploratieboring; |
2° de meetresultaten in het kader van het voorkomen van natuurlijk | 2° de meetresultaten in het kader van het voorkomen van natuurlijk |
radioactief materiaal en eventueel genomen, of te nemen, milderende | radioactief materiaal en eventueel genomen, of te nemen, milderende |
maatregelen in verband hiermee. | maatregelen in verband hiermee. |
Art. 6.De vergunninghouder stelt een financiële zekerheid ten bedrage |
Art. 6.De vergunninghouder stelt een financiële zekerheid ten bedrage |
van 50.000 euro bij het Fonds voor Landinrichting en Natuurlijke | van 50.000 euro bij het Fonds voor Landinrichting en Natuurlijke |
rijkdommen van het Vlaamse Gewest voor het veilig afsluiten van de | rijkdommen van het Vlaamse Gewest voor het veilig afsluiten van de |
boorgaten na het beëindigen of stopzetten van de | boorgaten na het beëindigen of stopzetten van de |
opsporingsactiviteiten waarvoor deze opsporingsvergunning verleend is | opsporingsactiviteiten waarvoor deze opsporingsvergunning verleend is |
of na het beëindigen of stopzetten van een eventuele alternatieve | of na het beëindigen of stopzetten van een eventuele alternatieve |
toepassing van het boorgat, in toepassing van artikel 63/15, derde | toepassing van het boorgat, in toepassing van artikel 63/15, derde |
lid, van het DDO. | lid, van het DDO. |
Art. 7.De vergunning treedt in werking op de dag na de bekendmaking |
Art. 7.De vergunning treedt in werking op de dag na de bekendmaking |
ervan in het Belgisch Staatsblad. | ervan in het Belgisch Staatsblad. |
Een afschrift van de vergunning wordt door de Vlaamse minister, | Een afschrift van de vergunning wordt door de Vlaamse minister, |
bevoegd voor de natuurlijke rijkdommen, per beveiligde zending | bevoegd voor de natuurlijke rijkdommen, per beveiligde zending |
verstuurd aan de aanvrager. | verstuurd aan de aanvrager. |
Art. 8.De Vlaamse minister, bevoegd voor natuurlijke rijkdommen, is |
Art. 8.De Vlaamse minister, bevoegd voor natuurlijke rijkdommen, is |
belast met de uitvoering van dit besluit. | belast met de uitvoering van dit besluit. |
Brussel, 22 maart 2024. | Brussel, 22 maart 2024. |
De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
J. JAMBON | J. JAMBON |
De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en | De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en |
Toerisme, | Toerisme, |
Z. DEMIR | Z. DEMIR |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering | Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering |
van 22 maart 2024 tot verlening van een opsporingsvergunning voor | van 22 maart 2024 tot verlening van een opsporingsvergunning voor |
aardwarmte in de regio Wielsbeke aan Agristo nv | aardwarmte in de regio Wielsbeke aan Agristo nv |
Brussel, 22 maart 2024. | Brussel, 22 maart 2024. |
De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
J. JAMBON | J. JAMBON |
De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en | De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en |
Toerisme, | Toerisme, |
Z. DEMIR | Z. DEMIR |