| Besluit van de Vlaamse Regering tot verlening van een opsporingsvergunning voor aardwarmte in de regio Wielsbeke aan Agristo nv | Besluit van de Vlaamse Regering tot verlening van een opsporingsvergunning voor aardwarmte in de regio Wielsbeke aan Agristo nv |
|---|---|
| VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
| 22 MAART 2024. - Besluit van de Vlaamse Regering tot verlening van een | 22 MAART 2024. - Besluit van de Vlaamse Regering tot verlening van een |
| opsporingsvergunning voor aardwarmte in de regio Wielsbeke aan Agristo | opsporingsvergunning voor aardwarmte in de regio Wielsbeke aan Agristo |
| nv | nv |
| Rechtsgrond | Rechtsgrond |
| Dit besluit is gebaseerd op: | Dit besluit is gebaseerd op: |
| - het decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe ondergrond (DDO), | - het decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe ondergrond (DDO), |
| artikel 63/1, § 1, ingevoegd bij het decreet van 25 maart 2016, | artikel 63/1, § 1, ingevoegd bij het decreet van 25 maart 2016, |
| artikel 63/7, § 4, ingevoegd bij het decreet van 25 maart 2016, | artikel 63/7, § 4, ingevoegd bij het decreet van 25 maart 2016, |
| artikel 63/15, ingevoegd bij het decreet van 25 maart 2016. | artikel 63/15, ingevoegd bij het decreet van 25 maart 2016. |
| Vormvereisten | Vormvereisten |
| De volgende vormvereisten zijn vervuld: | De volgende vormvereisten zijn vervuld: |
| - de uitnodiging om aanvragen in te dienen voor een soortgelijke | - de uitnodiging om aanvragen in te dienen voor een soortgelijke |
| vergunning voor het opsporen van aardwarmte voor hetzelfde | vergunning voor het opsporen van aardwarmte voor hetzelfde |
| volumegebied werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 28 | volumegebied werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 28 |
| augustus 2023. | augustus 2023. |
| - de Vlaamse minister, bevoegd voor het budgettair beleid, heeft zijn | - de Vlaamse minister, bevoegd voor het budgettair beleid, heeft zijn |
| akkoord gegeven op 11 maart 2024. | akkoord gegeven op 11 maart 2024. |
| Motivering | Motivering |
| Dit besluit is gebaseerd op volgende motieven: | Dit besluit is gebaseerd op volgende motieven: |
| Op 26 mei 2023 diende Agristo nv, hierna "de aanvrager" genoemd, een | Op 26 mei 2023 diende Agristo nv, hierna "de aanvrager" genoemd, een |
| aanvraag in voor een opsporingsvergunning voor aardwarmte in de regio | aanvraag in voor een opsporingsvergunning voor aardwarmte in de regio |
| Wielsbeke, ontvangen op 30 mei 2023 en volledig bevonden op 14 juli | Wielsbeke, ontvangen op 30 mei 2023 en volledig bevonden op 14 juli |
| 2023. | 2023. |
| Overeenkomstig artikel 63/2 van het decreet van 8 mei 2009 betreffende | Overeenkomstig artikel 63/2 van het decreet van 8 mei 2009 betreffende |
| de diepe ondergrond, werd op 28 augustus 2023 een oproep voor het | de diepe ondergrond, werd op 28 augustus 2023 een oproep voor het |
| indienen van aanvragen voor een opsporingsvergunning voor aardwarmte | indienen van aanvragen voor een opsporingsvergunning voor aardwarmte |
| voor het betreffende volumegebied door andere belangstellenden | voor het betreffende volumegebied door andere belangstellenden |
| gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. | gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. |
| Binnen de mededingingstermijn van negentig dagen na publicatie van de | Binnen de mededingingstermijn van negentig dagen na publicatie van de |
| oproep tot mededinging werd geen vergunningsaanvraag ingediend. | oproep tot mededinging werd geen vergunningsaanvraag ingediend. |
| Weigeringsgronden conform artikel 63/5 van het decreet van 8 mei 2009 | Weigeringsgronden conform artikel 63/5 van het decreet van 8 mei 2009 |
| betreffende de diepe ondergrond | betreffende de diepe ondergrond |
| - Er zijn geen redenen om aan te nemen dat de opsporing of de winning | - Er zijn geen redenen om aan te nemen dat de opsporing of de winning |
| van aardwarmte binnen het volumegebied waarvoor de vergunning zal | van aardwarmte binnen het volumegebied waarvoor de vergunning zal |
| gelden, niet op een verantwoorde wijze kan plaatsvinden. Ook slaat de | gelden, niet op een verantwoorde wijze kan plaatsvinden. Ook slaat de |
| aanvraag niet op een volumegebied waarvoor reeds een vergunning voor | aanvraag niet op een volumegebied waarvoor reeds een vergunning voor |
| aardwarmte is verleend of op een volumegebied waarvoor reeds een | aardwarmte is verleend of op een volumegebied waarvoor reeds een |
| opsporingsvergunning voor koolstofdioxideopslag is verleend. De | opsporingsvergunning voor koolstofdioxideopslag is verleend. De |
| aanvraag slaat niet op een volumegebied dat de Vlaamse Regering niet | aanvraag slaat niet op een volumegebied dat de Vlaamse Regering niet |
| wil openstellen voor de opsporing of winning van aardwarmte. Aldus is | wil openstellen voor de opsporing of winning van aardwarmte. Aldus is |
| er geen enkele van de verplichte weigeringsgronden, vermeld in artikel | er geen enkele van de verplichte weigeringsgronden, vermeld in artikel |
| 63/5, eerste lid, van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe | 63/5, eerste lid, van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe |
| ondergrond, van toepassing op de vergunningsaanvraag. | ondergrond, van toepassing op de vergunningsaanvraag. |
| - De aanvraag slaat niet op een volumegebied waarvoor al een | - De aanvraag slaat niet op een volumegebied waarvoor al een |
| opsporings- of winningsvergunning voor koolwaterstoffen, een | opsporings- of winningsvergunning voor koolwaterstoffen, een |
| opslagvergunning voor koolstofdioxide, een vergunning voor de | opslagvergunning voor koolstofdioxide, een vergunning voor de |
| ondergrondse berging van radioactief afval of een vergunning in het | ondergrondse berging van radioactief afval of een vergunning in het |
| kader van de wet van 18 juli 1975 betreffende het opsporen en | kader van de wet van 18 juli 1975 betreffende het opsporen en |
| exploiteren van ondergrondse bergruimten in situ bestemd voor het | exploiteren van ondergrondse bergruimten in situ bestemd voor het |
| opslaan van gas is verleend. Er is dus geen enkele van de facultatieve | opslaan van gas is verleend. Er is dus geen enkele van de facultatieve |
| weigeringsgronden, vermeld in artikel 63/5, tweede lid, van het | weigeringsgronden, vermeld in artikel 63/5, tweede lid, van het |
| decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe ondergrond, van toepassing | decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe ondergrond, van toepassing |
| op de vergunningsaanvraag. | op de vergunningsaanvraag. |
| Beoordelingscriteria conform artikel 63/6 van het decreet van 8 mei | Beoordelingscriteria conform artikel 63/6 van het decreet van 8 mei |
| 2009 betreffende de diepe ondergrond | 2009 betreffende de diepe ondergrond |
| - De aanvrager heeft voldoende aangetoond deels zelf over de nodige | - De aanvrager heeft voldoende aangetoond deels zelf over de nodige |
| technische mogelijkheden te beschikken en hoe hij zich verder | technische mogelijkheden te beschikken en hoe hij zich verder |
| voorneemt, onder meer door samenwerking met derde partijen, de nodige | voorneemt, onder meer door samenwerking met derde partijen, de nodige |
| technische middelen te verwerven om de voorgenomen | technische middelen te verwerven om de voorgenomen |
| opsporingsactiviteiten te verrichten. De aanvrager kan zelf voorzien | opsporingsactiviteiten te verrichten. De aanvrager kan zelf voorzien |
| in expertise inzake projectvoering, vergunningstrajecten, integratie | in expertise inzake projectvoering, vergunningstrajecten, integratie |
| van aardwarmte in het productieproces, business development, | van aardwarmte in het productieproces, business development, |
| risico-inschattingen en communicatie. Daarnaast zal hij de nodige | risico-inschattingen en communicatie. Daarnaast zal hij de nodige |
| expertise in verband met geologie, geothermische exploratie, diepe | expertise in verband met geologie, geothermische exploratie, diepe |
| boringen en geothermische systemen voorzien door externe experten en | boringen en geothermische systemen voorzien door externe experten en |
| dienstverleners in te brengen in het projectteam. De aanvrager zal een | dienstverleners in te brengen in het projectteam. De aanvrager zal een |
| algemene boorcontractor selecteren en voorzien in een boortoezichter | algemene boorcontractor selecteren en voorzien in een boortoezichter |
| als extra controledrempel om een veilige en efficiënte | als extra controledrempel om een veilige en efficiënte |
| projectuitvoering te garanderen. De aanvrager heeft reeds met een | projectuitvoering te garanderen. De aanvrager heeft reeds met een |
| aantal externe partijen met relevante professionele ervaring contact | aantal externe partijen met relevante professionele ervaring contact |
| gehad en is dus in staat om op redelijke termijn een performant | gehad en is dus in staat om op redelijke termijn een performant |
| projectteam samen te stellen. De bewijsstukken van de technische | projectteam samen te stellen. De bewijsstukken van de technische |
| middelen waarover de aanvrager kan beschikken voor het uitvoeren van | middelen waarover de aanvrager kan beschikken voor het uitvoeren van |
| de opsporingsactiviteiten dienen voor de start van de boring te worden | de opsporingsactiviteiten dienen voor de start van de boring te worden |
| voorgelegd aan de minister, bevoegd voor natuurlijke rijkdommen. De | voorgelegd aan de minister, bevoegd voor natuurlijke rijkdommen. De |
| minister stuurt binnen een termijn van dertig dagen na indiening van | minister stuurt binnen een termijn van dertig dagen na indiening van |
| de bewijsstukken haar instemming, waarna de boringen uitgevoerd kunnen | de bewijsstukken haar instemming, waarna de boringen uitgevoerd kunnen |
| worden, mits naleving van alle toepasselijke regelgeving en | worden, mits naleving van alle toepasselijke regelgeving en |
| vergunningsplichten. | vergunningsplichten. |
| - De financiering voor het uitvoeren van de voorziene exploratieboring | - De financiering voor het uitvoeren van de voorziene exploratieboring |
| en de bijhorende analyses en metingen wordt verzekerd door inbreng van | en de bijhorende analyses en metingen wordt verzekerd door inbreng van |
| eigen middelen van het bedrijf. Uit de recente jaarrekeningen blijkt | eigen middelen van het bedrijf. Uit de recente jaarrekeningen blijkt |
| dat de aanvrager over voldoende financiële middelen beschikt om de | dat de aanvrager over voldoende financiële middelen beschikt om de |
| voorgenomen opsporingsactiviteiten te verrichten. De aanvrager | voorgenomen opsporingsactiviteiten te verrichten. De aanvrager |
| verklaart dat, indien nodig, bijkomende financiering gezocht kan | verklaart dat, indien nodig, bijkomende financiering gezocht kan |
| worden van het bankenconsortium waarmee de aanvrager reeds lang | worden van het bankenconsortium waarmee de aanvrager reeds lang |
| samenwerkt. | samenwerkt. |
| - De manier waarop de aanvrager zich voorneemt de | - De manier waarop de aanvrager zich voorneemt de |
| opsporingsactiviteiten te verrichten beantwoordt aan een verantwoorde | opsporingsactiviteiten te verrichten beantwoordt aan een verantwoorde |
| opsporing van aardwarmte. Het project beoogt aardwarmte op te sporen | opsporing van aardwarmte. Het project beoogt aardwarmte op te sporen |
| in het Brabant Massief. Naast het in kaart brengen van het | in het Brabant Massief. Naast het in kaart brengen van het |
| geothermisch potentieel wil de aanvrager ook een evaluatie maken van | geothermisch potentieel wil de aanvrager ook een evaluatie maken van |
| de optimale methode om aardwarmte te winnen. Daarvoor dient nog heel | de optimale methode om aardwarmte te winnen. Daarvoor dient nog heel |
| wat geologische basisinformatie verzameld te worden, het geothermisch | wat geologische basisinformatie verzameld te worden, het geothermisch |
| target (veronderstelde granietlichamen) werd immers nog nooit eerder | target (veronderstelde granietlichamen) werd immers nog nooit eerder |
| aangeboord in Vlaanderen. De aanvrager plant één exploratieboring tot | aangeboord in Vlaanderen. De aanvrager plant één exploratieboring tot |
| 1800 m diepte. Het gedetailleerd technisch boorplan en definitief | 1800 m diepte. Het gedetailleerd technisch boorplan en definitief |
| werkprogramma dienen voor de start van de boring te worden voorgelegd | werkprogramma dienen voor de start van de boring te worden voorgelegd |
| aan de minister, bevoegd voor natuurlijke rijkdommen. De aanvrager | aan de minister, bevoegd voor natuurlijke rijkdommen. De aanvrager |
| wordt verwacht het boren van deze exploratieboring aan te vangen | wordt verwacht het boren van deze exploratieboring aan te vangen |
| uiterlijk twee jaar na het onherroepelijk worden van de | uiterlijk twee jaar na het onherroepelijk worden van de |
| opsporingsvergunning. Het boorkernmateriaal zal geanalyseerd worden en | opsporingsvergunning. Het boorkernmateriaal zal geanalyseerd worden en |
| er zullen diverse boorgatmetingen, warmtefluxmetingen en geofysische | er zullen diverse boorgatmetingen, warmtefluxmetingen en geofysische |
| veldmetingen worden uitgevoerd. Er werd een degelijk voorontwerp van | veldmetingen worden uitgevoerd. Er werd een degelijk voorontwerp van |
| de exploratieboring, aangepast aan de lokale geologie, aan de aanvraag | de exploratieboring, aangepast aan de lokale geologie, aan de aanvraag |
| toegevoegd. De aanvrager zal een lithologisch, mechanisch en thermisch | toegevoegd. De aanvrager zal een lithologisch, mechanisch en thermisch |
| 3D-model opstellen ter beoordeling van het geothermisch potentieel en | 3D-model opstellen ter beoordeling van het geothermisch potentieel en |
| de mogelijke geothermische systemen, om op die manier de optimale | de mogelijke geothermische systemen, om op die manier de optimale |
| locatie, diepte en techniek voor het aardwarmteproject te bepalen, | locatie, diepte en techniek voor het aardwarmteproject te bepalen, |
| alsook de inpassing van aardwarmte in het productiesysteem van de | alsook de inpassing van aardwarmte in het productiesysteem van de |
| aanvrager. Het voorgestelde plan van aanpak is logisch opgebouwd, | aanvrager. Het voorgestelde plan van aanpak is logisch opgebouwd, |
| praktisch uitvoerbaar en grondig voorbereid rekening houdend met de | praktisch uitvoerbaar en grondig voorbereid rekening houdend met de |
| beschikbare geologische kennis. Omwille van de smalle diameter van de | beschikbare geologische kennis. Omwille van de smalle diameter van de |
| exploratieboring kunnen er geen productie- of injectietesten | exploratieboring kunnen er geen productie- of injectietesten |
| plaatsvinden op de put. Verschillende mogelijkheden voor de | plaatsvinden op de put. Verschillende mogelijkheden voor de |
| nabestemming van het exploratieboorgat, dat toegang biedt tot unieke, | nabestemming van het exploratieboorgat, dat toegang biedt tot unieke, |
| waardevolle informatie over de Vlaamse ondergrond, worden nog | waardevolle informatie over de Vlaamse ondergrond, worden nog |
| overwogen. Het boorgat wordt niet permanent afgesloten zolang de | overwogen. Het boorgat wordt niet permanent afgesloten zolang de |
| evaluatie van de toekomstige valorisatie niet afgerond is. Parallel | evaluatie van de toekomstige valorisatie niet afgerond is. Parallel |
| aan de opsporingsactiviteiten zal ook flankerend wetenschappelijk | aan de opsporingsactiviteiten zal ook flankerend wetenschappelijk |
| onderzoek verricht worden door diverse onderzoeksinstellingen aan wie | onderzoek verricht worden door diverse onderzoeksinstellingen aan wie |
| de aanvrager de boorkernen ter beschikking zal stellen. Alle | de aanvrager de boorkernen ter beschikking zal stellen. Alle |
| resultaten uit bovengenoemde opsporingsactiviteiten zullen de risico's | resultaten uit bovengenoemde opsporingsactiviteiten zullen de risico's |
| en onzekerheden van verdere opsporing verkleinen, waardoor deze veilig | en onzekerheden van verdere opsporing verkleinen, waardoor deze veilig |
| en efficiënt kan uitgevoerd worden. Om de valorisatie van de | en efficiënt kan uitgevoerd worden. Om de valorisatie van de |
| opsporingsactiviteiten op te volgen worden de stand van zaken en | opsporingsactiviteiten op te volgen worden de stand van zaken en |
| ontwikkelingen omtrent de nabestemming gerapporteerd door middel van | ontwikkelingen omtrent de nabestemming gerapporteerd door middel van |
| de jaarrapportage, evenals een samenvatting van de op basis van de | de jaarrapportage, evenals een samenvatting van de op basis van de |
| opsporingsactiviteiten verworven inzichten met betrekking tot de | opsporingsactiviteiten verworven inzichten met betrekking tot de |
| eventuele tweede exploratiefase. Indien de opsporingsresultaten | eventuele tweede exploratiefase. Indien de opsporingsresultaten |
| gunstig zijn, plant de aanvrager in een tweede exploratiefase een | gunstig zijn, plant de aanvrager in een tweede exploratiefase een |
| proefboring tot de gewenste diepte en met effectieve beproeving van | proefboring tot de gewenste diepte en met effectieve beproeving van |
| warmtewinning uit te voeren. Deze fase maakt echter geen deel uit van | warmtewinning uit te voeren. Deze fase maakt echter geen deel uit van |
| deze opsporingsvergunningaanvraag. | deze opsporingsvergunningaanvraag. |
| - De aanvrager heeft in het verleden geen blijk gegeven van een gebrek | - De aanvrager heeft in het verleden geen blijk gegeven van een gebrek |
| aan efficiëntie en verantwoordelijkheidszin in het kader van eerdere | aan efficiëntie en verantwoordelijkheidszin in het kader van eerdere |
| vergunningen of activiteiten. Met zijn initiatief om eerst een brede | vergunningen of activiteiten. Met zijn initiatief om eerst een brede |
| basisexploratie uit te voeren en op die manier risico's en | basisexploratie uit te voeren en op die manier risico's en |
| onzekerheden te verkleinen voor de tweede exploratiefase toont de | onzekerheden te verkleinen voor de tweede exploratiefase toont de |
| aanvrager een verantwoorde aanpak in lijn met het voorzorgsprincipe. | aanvrager een verantwoorde aanpak in lijn met het voorzorgsprincipe. |
| - De aanvrager heeft de reeds beschikbare geologische kennis van het | - De aanvrager heeft de reeds beschikbare geologische kennis van het |
| Brabant Massief, voornamelijk op basis van regionale aeromagnetische, | Brabant Massief, voornamelijk op basis van regionale aeromagnetische, |
| gravimetrische en warmtefluxdata, in overweging genomen om een | gravimetrische en warmtefluxdata, in overweging genomen om een |
| geschikte locatie voor de exploratieboring te bepalen en een | geschikte locatie voor de exploratieboring te bepalen en een |
| efficiënte en doordachte exploratiestrategie op te stellen. Zowel op | efficiënte en doordachte exploratiestrategie op te stellen. Zowel op |
| geologisch vlak (betrokkenheid warmtefluxkaart, opvolging Engelse | geologisch vlak (betrokkenheid warmtefluxkaart, opvolging Engelse |
| projecten in een gelijkaardige geologische setting) als op technisch | projecten in een gelijkaardige geologische setting) als op technisch |
| vlak (mogelijke types geothermiesystemen) heeft de aanvrager | vlak (mogelijke types geothermiesystemen) heeft de aanvrager |
| aangetoond dat de expertise aanwezig is in het projectteam. De | aangetoond dat de expertise aanwezig is in het projectteam. De |
| exploratieboring zal waardevolle fundamentele en toegepaste kennis | exploratieboring zal waardevolle fundamentele en toegepaste kennis |
| opleveren over (het aardwarmtepotentieel in) het Brabant Massief. | opleveren over (het aardwarmtepotentieel in) het Brabant Massief. |
| - Er wordt geen hinderlijke invloed verwacht door de voorgenomen | - Er wordt geen hinderlijke invloed verwacht door de voorgenomen |
| opsporingsactiviteiten op andere activiteiten in de diepe ondergrond | opsporingsactiviteiten op andere activiteiten in de diepe ondergrond |
| die al vergund zijn, enerzijds omdat er geen naburige (< 10 km) | die al vergund zijn, enerzijds omdat er geen naburige (< 10 km) |
| activiteiten in de diepe ondergrond vergund zijn, anderzijds omdat de | activiteiten in de diepe ondergrond vergund zijn, anderzijds omdat de |
| opsporingsactiviteiten geen temperatuur- en drukwijziging in de diepe | opsporingsactiviteiten geen temperatuur- en drukwijziging in de diepe |
| ondergrond zullen veroorzaken daar er geen productietest of | ondergrond zullen veroorzaken daar er geen productietest of |
| aardwarmtewinning op het boorgat zal plaatsvinden. | aardwarmtewinning op het boorgat zal plaatsvinden. |
| - Het aanvraagdossier bevat voldoende informatie over de mogelijke | - Het aanvraagdossier bevat voldoende informatie over de mogelijke |
| impact van de geplande activiteiten op het milieu en over de middelen | impact van de geplande activiteiten op het milieu en over de middelen |
| die zullen worden aangewend om die impact tot een minimum te beperken. | die zullen worden aangewend om die impact tot een minimum te beperken. |
| Een opsporingsvergunning in het kader van het decreet van 8 mei 2009 | Een opsporingsvergunning in het kader van het decreet van 8 mei 2009 |
| betreffende de diepe ondergrond is gericht op het verlenen van een | betreffende de diepe ondergrond is gericht op het verlenen van een |
| exclusief recht voor het opsporen in een bepaald gebied en voor een | exclusief recht voor het opsporen in een bepaald gebied en voor een |
| bepaalde duur, en is dus in essentie economisch van aard. De | bepaalde duur, en is dus in essentie economisch van aard. De |
| milieuimpact wordt uitvoerig en grondig getoetst in het kader van het | milieuimpact wordt uitvoerig en grondig getoetst in het kader van het |
| MER en de omgevingsvergunning. De vermelding van milieuaspecten bij de | MER en de omgevingsvergunning. De vermelding van milieuaspecten bij de |
| vergunningscriteria in artikel 63/6, 6° van het decreet van 8 mei 2009 | vergunningscriteria in artikel 63/6, 6° van het decreet van 8 mei 2009 |
| betreffende de diepe ondergrond slaat op manifeste risico's met | betreffende de diepe ondergrond slaat op manifeste risico's met |
| betrekking tot boren en testen zoals het boorrisico, de kans op het | betrekking tot boren en testen zoals het boorrisico, de kans op het |
| aantreffen van gas, het risico geassocieerd met natuurlijk voorkomend | aantreffen van gas, het risico geassocieerd met natuurlijk voorkomend |
| radioactief materiaal en het seismiciteitsrisico die mogelijks tot een | radioactief materiaal en het seismiciteitsrisico die mogelijks tot een |
| weigering zouden nopen. Het voorlopig ontwerp van de exploratieboring | weigering zouden nopen. Het voorlopig ontwerp van de exploratieboring |
| houdt rekening met de lokale geologie en de bescherming van de | houdt rekening met de lokale geologie en de bescherming van de |
| grondwaterlagen en waarborgt de stabiliteit van het boorgat door het | grondwaterlagen en waarborgt de stabiliteit van het boorgat door het |
| aanbrengen van een verbuizing tot voorbij de gespleten top van het | aanbrengen van een verbuizing tot voorbij de gespleten top van het |
| Massief van Brabant. De kans op het aantreffen van opgelost of vrij | Massief van Brabant. De kans op het aantreffen van opgelost of vrij |
| gas bij het doorboren van de diepere lagen in dit project is klein. | gas bij het doorboren van de diepere lagen in dit project is klein. |
| Ook het risico met betrekking tot natuurlijk voorkomend radioactief | Ook het risico met betrekking tot natuurlijk voorkomend radioactief |
| materiaal is in te schatten als laag. Er zal geen formatiewater | materiaal is in te schatten als laag. Er zal geen formatiewater |
| geproduceerd worden en de aanvrager voorziet om de naar boven gehaalde | geproduceerd worden en de aanvrager voorziet om de naar boven gehaalde |
| stalen te scannen op radiogene componenten en, indien nodig, het | stalen te scannen op radiogene componenten en, indien nodig, het |
| boorgruis af te voeren conform de regelgeving voor radioactief afval. | boorgruis af te voeren conform de regelgeving voor radioactief afval. |
| De aanvrager rapporteert over de metingen in verband met natuurlijk | De aanvrager rapporteert over de metingen in verband met natuurlijk |
| voorkomend radioactief materiaal en de eventueel milderende | voorkomend radioactief materiaal en de eventueel milderende |
| maatregelen in de jaarrapportage. Het risico op seismiciteit kan | maatregelen in de jaarrapportage. Het risico op seismiciteit kan |
| uitgesloten worden aangezien er geen druk- of temperatuurveranderingen | uitgesloten worden aangezien er geen druk- of temperatuurveranderingen |
| door productie of injectie geïnduceerd zullen worden. De verwachte | door productie of injectie geïnduceerd zullen worden. De verwachte |
| milieuimpact van de geplande activiteiten is voldoende onderbouwd voor | milieuimpact van de geplande activiteiten is voldoende onderbouwd voor |
| wat betreft het criterium in artikel 63/6, 6°, van het decreet van 8 | wat betreft het criterium in artikel 63/6, 6°, van het decreet van 8 |
| mei 2009 betreffende de diepe ondergrond. Gelet op het voorgaande is | mei 2009 betreffende de diepe ondergrond. Gelet op het voorgaande is |
| het aannemelijk dat de activiteiten op een milieutechnisch | het aannemelijk dat de activiteiten op een milieutechnisch |
| verantwoorde wijze kunnen plaatsvinden. | verantwoorde wijze kunnen plaatsvinden. |
| - De afbakening van het gevraagde volumegebied in de laterale zin werd | - De afbakening van het gevraagde volumegebied in de laterale zin werd |
| opgesteld op basis van de locaties van de bedrijfssites van de | opgesteld op basis van de locaties van de bedrijfssites van de |
| aanvrager, de geologische situatie, de te verrichten | aanvrager, de geologische situatie, de te verrichten |
| opsporingsactiviteiten en de doorkijk naar de effectieve | opsporingsactiviteiten en de doorkijk naar de effectieve |
| aardwarmtewinning. De begrenzing in verticale zin is in afstemming met | aardwarmtewinning. De begrenzing in verticale zin is in afstemming met |
| de opsporingsactiviteiten en ideale targettemperatuur die de aanvrager | de opsporingsactiviteiten en ideale targettemperatuur die de aanvrager |
| beoogt voor de effectieve aardwarmtewinning. De ruime begrenzing is te | beoogt voor de effectieve aardwarmtewinning. De ruime begrenzing is te |
| rechtvaardigen door de prille geologische kennis in het volumegebied, | rechtvaardigen door de prille geologische kennis in het volumegebied, |
| de tweefasige aanpak die de aanvrager bijgevolg toepast en opdat de | de tweefasige aanpak die de aanvrager bijgevolg toepast en opdat de |
| aanvrager de kans heeft om in de tweede fase tot de effectieve | aanvrager de kans heeft om in de tweede fase tot de effectieve |
| toepassing van aardwarmtewinning binnen het vergunde gebied te komen. | toepassing van aardwarmtewinning binnen het vergunde gebied te komen. |
| Bij een toekomstige aanvraag voor een nieuwe opsporing- of | Bij een toekomstige aanvraag voor een nieuwe opsporing- of |
| winningsvergunning zal de afbakening van het volumegebied worden | winningsvergunning zal de afbakening van het volumegebied worden |
| verkleind tot het volume waar werkelijk aardwarmte gewonnen en invloed | verkleind tot het volume waar werkelijk aardwarmte gewonnen en invloed |
| verwacht wordt. Tot op heden zijn er geen commerciële | verwacht wordt. Tot op heden zijn er geen commerciële |
| koolwaterstofreserves aangetroffen in het aangevraagde volumegebied. | koolwaterstofreserves aangetroffen in het aangevraagde volumegebied. |
| Het leent zich ook niet evident als koolstofdioxide- of | Het leent zich ook niet evident als koolstofdioxide- of |
| aardgasopslagreservoir. | aardgasopslagreservoir. |
| - Er zal nog geen warmte gewonnen worden door de aanvrager in deze | - Er zal nog geen warmte gewonnen worden door de aanvrager in deze |
| fase van het project. De opsporingsactiviteiten waarvoor deze | fase van het project. De opsporingsactiviteiten waarvoor deze |
| opsporingsvergunning aangevraagd wordt, hebben als voornaamste doel om | opsporingsvergunning aangevraagd wordt, hebben als voornaamste doel om |
| de optimale locatie en het optimale geothermisch systeem te bepalen. | de optimale locatie en het optimale geothermisch systeem te bepalen. |
| De aanvrager, een aardappelverwerkend bedrijf met grote en continue | De aanvrager, een aardappelverwerkend bedrijf met grote en continue |
| warmtevraag, plant om de (in de toekomst) gewonnen warmte zelf aan te | warmtevraag, plant om de (in de toekomst) gewonnen warmte zelf aan te |
| wenden. Het is duidelijk dat de gewonnen aardwarmte efficiënt en | wenden. Het is duidelijk dat de gewonnen aardwarmte efficiënt en |
| duurzaam aangewend zal kunnen worden. | duurzaam aangewend zal kunnen worden. |
| Mogelijkheid tot het stellen van een financiële zekerheid conform | Mogelijkheid tot het stellen van een financiële zekerheid conform |
| artikel 63/15 van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe | artikel 63/15 van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de diepe |
| ondergrond | ondergrond |
| - De Vlaamse Regering verplicht de vergunninghouder om een financiële | - De Vlaamse Regering verplicht de vergunninghouder om een financiële |
| zekerheid te stellen voor het veilig afsluiten van het boorgat na het | zekerheid te stellen voor het veilig afsluiten van het boorgat na het |
| beëindigen of stopzetten van de opsporingsactiviteiten waarvoor deze | beëindigen of stopzetten van de opsporingsactiviteiten waarvoor deze |
| opsporingsvergunning verleend is of na het beëindigen of stopzetten | opsporingsvergunning verleend is of na het beëindigen of stopzetten |
| van een eventuele alternatieve toepassing van het boorgat. | van een eventuele alternatieve toepassing van het boorgat. |
| Initiatiefnemer | Initiatiefnemer |
| Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en | Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en |
| Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme. | Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme. |
| Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
| DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: | DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: |
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder vergunninghouder: |
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder vergunninghouder: |
| Agristo nv. | Agristo nv. |
Art. 2.De vergunninghouder wordt een opsporingsvergunning voor |
Art. 2.De vergunninghouder wordt een opsporingsvergunning voor |
| aardwarmte verleend. | aardwarmte verleend. |
Art. 3.De vergunning geldt voor een volumegebied in de diepe |
Art. 3.De vergunning geldt voor een volumegebied in de diepe |
| ondergrond, waarvan de verticale projectie op het aardoppervlak een | ondergrond, waarvan de verticale projectie op het aardoppervlak een |
| veelhoek beschrijft met de hieronder opgesomde coördinaten gegeven in | veelhoek beschrijft met de hieronder opgesomde coördinaten gegeven in |
| de Belgische Lambert projectie van 1972: | de Belgische Lambert projectie van 1972: |
| hoekpunt | hoekpunt |
| X (m) | X (m) |
| Y (m) | Y (m) |
| 1 | 1 |
| 78 166 | 78 166 |
| 181 324 | 181 324 |
| 2 | 2 |
| 80 824 | 80 824 |
| 178 334 | 178 334 |
| 3 | 3 |
| 73 334 | 73 334 |
| 171 676 | 171 676 |
| 4 | 4 |
| 70 676 | 70 676 |
| 174 666 | 174 666 |
| De begrenzing in de diepte (z-coördinaat) wordt gevormd door twee | De begrenzing in de diepte (z-coördinaat) wordt gevormd door twee |
| horizontale vlakken, i.e. het bovenvlak op -1000 mTAW en het ondervlak | horizontale vlakken, i.e. het bovenvlak op -1000 mTAW en het ondervlak |
| op -6000 mTAW. | op -6000 mTAW. |
| De verticale projectie van het volumegebied op het aardoppervlak | De verticale projectie van het volumegebied op het aardoppervlak |
| strekt zich uit over delen van de gemeenten Wielsbeke, Harelbeke, | strekt zich uit over delen van de gemeenten Wielsbeke, Harelbeke, |
| Kuurne, Oostrozebeke, Lendelede en Waregem, en wordt aangeduid op de | Kuurne, Oostrozebeke, Lendelede en Waregem, en wordt aangeduid op de |
| kaart, opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd. | kaart, opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd. |
Art. 4.§ 1. De vergunning geldt voor een duur van vijf jaar. |
Art. 4.§ 1. De vergunning geldt voor een duur van vijf jaar. |
| § 2. De vergunninghouder wordt verwacht uiterlijk twee jaar na het | § 2. De vergunninghouder wordt verwacht uiterlijk twee jaar na het |
| onherroepelijk worden van de opsporingsvergunning de exploratieboring | onherroepelijk worden van de opsporingsvergunning de exploratieboring |
| aan te vangen. | aan te vangen. |
| § 3. De vergunninghouder bezorgt aan de minister, bevoegd voor de | § 3. De vergunninghouder bezorgt aan de minister, bevoegd voor de |
| natuurlijke rijkdommen, alle eventueel nog ontbrekende bewijsstukken | natuurlijke rijkdommen, alle eventueel nog ontbrekende bewijsstukken |
| dat hij over de nodige technische middelen en relevante professionele | dat hij over de nodige technische middelen en relevante professionele |
| ervaring beschikt, eventueel door samenwerking met een derde partij, | ervaring beschikt, eventueel door samenwerking met een derde partij, |
| om de activiteiten te verrichten waarvoor de vergunning is verleend. | om de activiteiten te verrichten waarvoor de vergunning is verleend. |
| De financiële middelen werden reeds voldoende aangetoond in de | De financiële middelen werden reeds voldoende aangetoond in de |
| aanvraag. De vergunninghouder mag de exploratieboring voor het | aanvraag. De vergunninghouder mag de exploratieboring voor het |
| opsporen van aardwarmte slechts aanleggen na ontvangst van de | opsporen van aardwarmte slechts aanleggen na ontvangst van de |
| instemming van de minister, bevoegd voor de natuurlijke rijkdommen, | instemming van de minister, bevoegd voor de natuurlijke rijkdommen, |
| met de nodige bewijsstukken in verband met technische capaciteit, en | met de nodige bewijsstukken in verband met technische capaciteit, en |
| op voorwaarde dat hij voldoet aan alle toepasselijke regelgeving en | op voorwaarde dat hij voldoet aan alle toepasselijke regelgeving en |
| vergunningsplichten. | vergunningsplichten. |
| De vergunninghouder geeft, zodra hij zijn keuze voor externe experten | De vergunninghouder geeft, zodra hij zijn keuze voor externe experten |
| heeft gemaakt, inzicht in het samengestelde projectteam. Er wordt in | heeft gemaakt, inzicht in het samengestelde projectteam. Er wordt in |
| elk geval een booropzichter aangesteld en de vergunninghouder legt | elk geval een booropzichter aangesteld en de vergunninghouder legt |
| eveneens een gedetailleerd technisch boorplan van de exploratieboring | eveneens een gedetailleerd technisch boorplan van de exploratieboring |
| en definitief werkprogramma met het tijdsbestek voor voorafgaand aan | en definitief werkprogramma met het tijdsbestek voor voorafgaand aan |
| de start van de boring. De verbuizing in de exploratieboring wordt | de start van de boring. De verbuizing in de exploratieboring wordt |
| minstens uitgebouwd tot voorbij de gespleten top van het Brabant | minstens uitgebouwd tot voorbij de gespleten top van het Brabant |
| Massief. De vergunninghouder sluit het boorgat niet permanent af | Massief. De vergunninghouder sluit het boorgat niet permanent af |
| tijdens de duur van de opsporingsvergunning en voor zolang de | tijdens de duur van de opsporingsvergunning en voor zolang de |
| verschillende mogelijkheden voor toekomstige valorisatie overwogen | verschillende mogelijkheden voor toekomstige valorisatie overwogen |
| worden. | worden. |
Art. 5.De vergunninghouder dient een jaarlijks rapport in bij de |
Art. 5.De vergunninghouder dient een jaarlijks rapport in bij de |
| Vlaamse minister, bevoegd voor de natuurlijke rijkdommen, met een | Vlaamse minister, bevoegd voor de natuurlijke rijkdommen, met een |
| overzicht van de in het voorbije jaar verrichte activiteiten en een | overzicht van de in het voorbije jaar verrichte activiteiten en een |
| overzicht van de in het eerstvolgende jaar geplande activiteiten. Als | overzicht van de in het eerstvolgende jaar geplande activiteiten. Als |
| er in het voorbije jaar geen activiteiten verricht zijn, of in het | er in het voorbije jaar geen activiteiten verricht zijn, of in het |
| eerstvolgende jaar geen activiteiten gepland zijn, is de | eerstvolgende jaar geen activiteiten gepland zijn, is de |
| vergunninghouder niet ontslagen van zijn verplichting om dat in een | vergunninghouder niet ontslagen van zijn verplichting om dat in een |
| jaarlijks rapport aan de Vlaamse minister, bevoegd voor de natuurlijke | jaarlijks rapport aan de Vlaamse minister, bevoegd voor de natuurlijke |
| rijkdommen, te melden. | rijkdommen, te melden. |
| Het jaarlijkse rapport wordt ingediend uiterlijk voor het einde van de | Het jaarlijkse rapport wordt ingediend uiterlijk voor het einde van de |
| derde maand nadat een jaarlijkse periode verstreken is, vanaf de datum | derde maand nadat een jaarlijkse periode verstreken is, vanaf de datum |
| van het besluit van de Vlaamse Regering waarbij de vergunning verleend | van het besluit van de Vlaamse Regering waarbij de vergunning verleend |
| is. | is. |
| Het jaarlijks rapport, waartoe de vergunninghouder gehouden is | Het jaarlijks rapport, waartoe de vergunninghouder gehouden is |
| overeenkomstig artikel 16/13 van het DDO, vermeldt in elk geval: | overeenkomstig artikel 16/13 van het DDO, vermeldt in elk geval: |
| 1° een samenvatting van de nieuwe inzichten met betrekking tot de | 1° een samenvatting van de nieuwe inzichten met betrekking tot de |
| eventuele tweede exploratiefase en de nabestemming van het boorgat van | eventuele tweede exploratiefase en de nabestemming van het boorgat van |
| de exploratieboring; | de exploratieboring; |
| 2° de meetresultaten in het kader van het voorkomen van natuurlijk | 2° de meetresultaten in het kader van het voorkomen van natuurlijk |
| radioactief materiaal en eventueel genomen, of te nemen, milderende | radioactief materiaal en eventueel genomen, of te nemen, milderende |
| maatregelen in verband hiermee. | maatregelen in verband hiermee. |
Art. 6.De vergunninghouder stelt een financiële zekerheid ten bedrage |
Art. 6.De vergunninghouder stelt een financiële zekerheid ten bedrage |
| van 50.000 euro bij het Fonds voor Landinrichting en Natuurlijke | van 50.000 euro bij het Fonds voor Landinrichting en Natuurlijke |
| rijkdommen van het Vlaamse Gewest voor het veilig afsluiten van de | rijkdommen van het Vlaamse Gewest voor het veilig afsluiten van de |
| boorgaten na het beëindigen of stopzetten van de | boorgaten na het beëindigen of stopzetten van de |
| opsporingsactiviteiten waarvoor deze opsporingsvergunning verleend is | opsporingsactiviteiten waarvoor deze opsporingsvergunning verleend is |
| of na het beëindigen of stopzetten van een eventuele alternatieve | of na het beëindigen of stopzetten van een eventuele alternatieve |
| toepassing van het boorgat, in toepassing van artikel 63/15, derde | toepassing van het boorgat, in toepassing van artikel 63/15, derde |
| lid, van het DDO. | lid, van het DDO. |
Art. 7.De vergunning treedt in werking op de dag na de bekendmaking |
Art. 7.De vergunning treedt in werking op de dag na de bekendmaking |
| ervan in het Belgisch Staatsblad. | ervan in het Belgisch Staatsblad. |
| Een afschrift van de vergunning wordt door de Vlaamse minister, | Een afschrift van de vergunning wordt door de Vlaamse minister, |
| bevoegd voor de natuurlijke rijkdommen, per beveiligde zending | bevoegd voor de natuurlijke rijkdommen, per beveiligde zending |
| verstuurd aan de aanvrager. | verstuurd aan de aanvrager. |
Art. 8.De Vlaamse minister, bevoegd voor natuurlijke rijkdommen, is |
Art. 8.De Vlaamse minister, bevoegd voor natuurlijke rijkdommen, is |
| belast met de uitvoering van dit besluit. | belast met de uitvoering van dit besluit. |
| Brussel, 22 maart 2024. | Brussel, 22 maart 2024. |
| De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
| J. JAMBON | J. JAMBON |
| De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en | De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en |
| Toerisme, | Toerisme, |
| Z. DEMIR | Z. DEMIR |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering | Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering |
| van 22 maart 2024 tot verlening van een opsporingsvergunning voor | van 22 maart 2024 tot verlening van een opsporingsvergunning voor |
| aardwarmte in de regio Wielsbeke aan Agristo nv | aardwarmte in de regio Wielsbeke aan Agristo nv |
| Brussel, 22 maart 2024. | Brussel, 22 maart 2024. |
| De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
| J. JAMBON | J. JAMBON |
| De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en | De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en |
| Toerisme, | Toerisme, |
| Z. DEMIR | Z. DEMIR |