Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 19/07/2024
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 januari 2018 tot regeling van de Vlaamse deelname aan en/of subsidiëring van internationale onderzoeksinfrastructuren"
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 januari 2018 tot regeling van de Vlaamse deelname aan en/of subsidiëring van internationale onderzoeksinfrastructuren Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 januari 2018 tot regeling van de Vlaamse deelname aan en/of subsidiëring van internationale onderzoeksinfrastructuren
19 JULI 2024. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het 19 JULI 2024. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het
besluit van de Vlaamse Regering van 19 januari 2018 tot regeling van besluit van de Vlaamse Regering van 19 januari 2018 tot regeling van
de Vlaamse deelname aan en/of subsidiëring van internationale de Vlaamse deelname aan en/of subsidiëring van internationale
onderzoeksinfrastructuren onderzoeksinfrastructuren
Rechtsgrond Rechtsgrond
Dit besluit is gebaseerd op: Dit besluit is gebaseerd op:
- het decreet van 30 april 2009 betreffende de organisatie en - het decreet van 30 april 2009 betreffende de organisatie en
financiering van het wetenschaps- en innovatiebeleid, artikel 18, § 3 financiering van het wetenschaps- en innovatiebeleid, artikel 18, § 3
en § 4, derde lid, vervangen bij het decreet van 20 november 2015. en § 4, derde lid, vervangen bij het decreet van 20 november 2015.
Vormvereisten Vormvereisten
De volgende vormvereiste(n) is/zijn vervuld: De volgende vormvereiste(n) is/zijn vervuld:
- De Vlaamse minister, bevoegd voor het budgettair beleid, heeft zijn - De Vlaamse minister, bevoegd voor het budgettair beleid, heeft zijn
akkoord gegeven op 23 mei 2024; akkoord gegeven op 23 mei 2024;
- De Raad van State heeft advies gegeven op 4 juli 2024; - De Raad van State heeft advies gegeven op 4 juli 2024;
- Het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek heeft advies gegeven op 5 - Het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek heeft advies gegeven op 5
juni 2024. juni 2024.
Juridisch kader Juridisch kader
Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving: Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving:
- het besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2011 betreffende - het besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2011 betreffende
de subsidiëring door het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek - de subsidiëring door het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek -
Vlaanderen. Vlaanderen.
Initiatiefnemer Initiatiefnemer
Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Economie, Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Economie,
Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw. Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw.
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: DE VLAAMSE REGERING BESLUIT:

Artikel 1.In artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 19

Artikel 1.In artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 19

januari 2018 tot regeling van de Vlaamse deelname aan en/of januari 2018 tot regeling van de Vlaamse deelname aan en/of
subsidiëring van internationale onderzoeksinfrastructuren worden de subsidiëring van internationale onderzoeksinfrastructuren worden de
volgende wijzigingen aangebracht: volgende wijzigingen aangebracht:
1° aan punt 7° worden de volgende woorden toegevoegd: 1° aan punt 7° worden de volgende woorden toegevoegd:
"en die een rechtspersoon is of een rechtspersoon in wording is"; "en die een rechtspersoon is of een rechtspersoon in wording is";
2° er worden een punt 11° en een punt 12° toegevoegd, die luiden als 2° er worden een punt 11° en een punt 12° toegevoegd, die luiden als
volgt: volgt:
"11° roadmapoproep: oproep voor aanvragen tot deelname aan "11° roadmapoproep: oproep voor aanvragen tot deelname aan
internationale onderzoeksinfrastructuren waarvan het strategische internationale onderzoeksinfrastructuren waarvan het strategische
belang voor het Vlaamse Gewest of de Vlaamse Gemeenschap kan worden belang voor het Vlaamse Gewest of de Vlaamse Gemeenschap kan worden
aangetoond; aangetoond;
12° financieringsoproep: oproep voor de financiering of de 12° financieringsoproep: oproep voor de financiering of de
herfinanciering van de deelname aan internationale herfinanciering van de deelname aan internationale
onderzoeksinfrastructuren.". onderzoeksinfrastructuren.".

Art. 2.In artikel 3, derde lid, van hetzelfde besluit wordt punt 5°

Art. 2.In artikel 3, derde lid, van hetzelfde besluit wordt punt 5°

vervangen door wat volgt: vervangen door wat volgt:
"5° Vlaamse wetenschappelijke instelling, afgekort VWI: een instelling "5° Vlaamse wetenschappelijke instelling, afgekort VWI: een instelling
als vermeld in artikel 56/1/4 van het decreet van 30 april 2009 als vermeld in artikel 56/1/4 van het decreet van 30 april 2009
betreffende de organisatie en financiering van het wetenschaps- en betreffende de organisatie en financiering van het wetenschaps- en
innovatiebeleid;". innovatiebeleid;".

Art. 3.In artikel 4, vijfde lid, van hetzelfde besluit worden de

Art. 3.In artikel 4, vijfde lid, van hetzelfde besluit worden de

woorden "en een plaatsvervangende voorzitter" opgeheven. woorden "en een plaatsvervangende voorzitter" opgeheven.

Art. 4.In artikel 5 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit

Art. 4.In artikel 5 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit

van de Vlaamse Regering van 10 mei 2019, worden de volgende van de Vlaamse Regering van 10 mei 2019, worden de volgende
wijzigingen aangebracht: wijzigingen aangebracht:
1° aan het vierde lid wordt een punt 5° toegevoegd, dat luidt als 1° aan het vierde lid wordt een punt 5° toegevoegd, dat luidt als
volgt: volgt:
"5° twee internationale experten."; "5° twee internationale experten.";
2° in het zevende lid worden de woorden "en een plaatsvervangende 2° in het zevende lid worden de woorden "en een plaatsvervangende
voorzitter" opgeheven; voorzitter" opgeheven;
3° het achtste lid wordt vervangen door wat volgt: 3° het achtste lid wordt vervangen door wat volgt:
"Als naar aanleiding van de verkiezingen en de vorming van een nieuwe "Als naar aanleiding van de verkiezingen en de vorming van een nieuwe
regering na afloop van de termijn van vijf jaar, vermeld in het regering na afloop van de termijn van vijf jaar, vermeld in het
zevende lid, nog geen nieuwe vertegenwoordiger van de minister zevende lid, nog geen nieuwe vertegenwoordiger van de minister
aangewezen kan worden, wordt de benoeming van de leden van de aangewezen kan worden, wordt de benoeming van de leden van de
commissie Strategie in afwijking van het zevende lid verlengd tot een commissie Strategie in afwijking van het zevende lid verlengd tot een
nieuwe vertegenwoordiger aangewezen is.". nieuwe vertegenwoordiger aangewezen is.".

Art. 5.Artikel 6 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat

Art. 5.Artikel 6 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat

volgt: volgt:
"

Art. 6.De commissies worden samengesteld overeenkomstig artikel 30

"

Art. 6.De commissies worden samengesteld overeenkomstig artikel 30

van het besluit van de Vlaamse regering van 10 november 2011 van het besluit van de Vlaamse regering van 10 november 2011
betreffende de subsidiëring door het Fonds voor Wetenschappelijk betreffende de subsidiëring door het Fonds voor Wetenschappelijk
Onderzoek - Vlaanderen.". Onderzoek - Vlaanderen.".

Art. 6.Artikel 7 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat

Art. 6.Artikel 7 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat

volgt: volgt:
"

Art. 7.Het FWO organiseert de oproepen voor deelname aan of

"

Art. 7.Het FWO organiseert de oproepen voor deelname aan of

subsidiëring van internationale infrastructuren en legt de interne subsidiëring van internationale infrastructuren en legt de interne
procedures vast voor de aanvraag, behandeling, evaluatie, selectie en procedures vast voor de aanvraag, behandeling, evaluatie, selectie en
toekenning van steun. Het FWO maakt die interne procedures openbaar. toekenning van steun. Het FWO maakt die interne procedures openbaar.
Er worden twee soorten oproepen georganiseerd, namelijk een Er worden twee soorten oproepen georganiseerd, namelijk een
roadmapoproep en een financieringsoproep. De oproepen worden roadmapoproep en een financieringsoproep. De oproepen worden
georganiseerd volgens de procedures, vermeld in artikel 8. georganiseerd volgens de procedures, vermeld in artikel 8.
Een aanvraag in het kader van een roadmapoproep is alleen ontvankelijk Een aanvraag in het kader van een roadmapoproep is alleen ontvankelijk
als de volgende voorwaarden vervuld zijn: als de volgende voorwaarden vervuld zijn:
1° de internationale onderzoeksinfrastructuur waarvoor een aanvraag 1° de internationale onderzoeksinfrastructuur waarvoor een aanvraag
tot deelname wordt ingediend, maakte nog niet twee keer eerder het tot deelname wordt ingediend, maakte nog niet twee keer eerder het
voorwerp uit van een onsuccesvolle aanvraag in een roadmapoproep; voorwerp uit van een onsuccesvolle aanvraag in een roadmapoproep;
2° de internationale onderzoeksinfrastructuur waarvoor een aanvraag 2° de internationale onderzoeksinfrastructuur waarvoor een aanvraag
tot deelname wordt ingediend, heeft de ontwerpfase al doorlopen; tot deelname wordt ingediend, heeft de ontwerpfase al doorlopen;
3° er worden geen twee aanvragen tot deelname aan dezelfde 3° er worden geen twee aanvragen tot deelname aan dezelfde
internationale onderzoeksinfrastructuur ingediend en de aanvraag heeft internationale onderzoeksinfrastructuur ingediend en de aanvraag heeft
geen betrekking op deelname aan internationale geen betrekking op deelname aan internationale
onderzoeksinfrastructuur waar een Vlaams consortium al aan deelneemt. onderzoeksinfrastructuur waar een Vlaams consortium al aan deelneemt.
In het vorige lid wordt verstaan onder ontwerpfase: de fase in de In het vorige lid wordt verstaan onder ontwerpfase: de fase in de
levenscyclus van een internationale onderzoeksinfrastructuur waarin levenscyclus van een internationale onderzoeksinfrastructuur waarin
het wetenschappelijke concept en de technische haalbaarheid van de het wetenschappelijke concept en de technische haalbaarheid van de
onderzoeksinfrastructuur worden uitgewerkt, alsook de analyse van de onderzoeksinfrastructuur worden uitgewerkt, alsook de analyse van de
potentiële gebruikersgemeenschap, zowel wetenschaps- als potentiële gebruikersgemeenschap, zowel wetenschaps- als
innovatiegericht, als een schets van een businesscase en de innovatiegericht, als een schets van een businesscase en de
rechtvaardiging voor het internationale consortium. De ontwerpfase rechtvaardiging voor het internationale consortium. De ontwerpfase
omvat ook een eerste analyse van de positie in het internationale omvat ook een eerste analyse van de positie in het internationale
onderzoeksinfrastuctuurlandschap, de e-infrastructuurvereisten en het onderzoeksinfrastuctuurlandschap, de e-infrastructuurvereisten en het
datamanagement en -beleid. datamanagement en -beleid.
Een aanvraag in het kader van een financieringsoproep is alleen Een aanvraag in het kader van een financieringsoproep is alleen
ontvankelijk als de volgende voorwaarden vervuld zijn: ontvankelijk als de volgende voorwaarden vervuld zijn:
1° de aanvraag maakte al het voorwerp uit van een succesvolle aanvraag 1° de aanvraag maakte al het voorwerp uit van een succesvolle aanvraag
in het kader van een roadmapoproep of kreeg al financiering in het in het kader van een roadmapoproep of kreeg al financiering in het
kader van dit besluit, tenzij op basis van artikel 8, § 3, of artikel kader van dit besluit, tenzij op basis van artikel 8, § 3, of artikel
8, § 5, een uitdoofscenario is opgelegd; 8, § 5, een uitdoofscenario is opgelegd;
2° er worden geen twee verschillende aanvragen tot financiering van de 2° er worden geen twee verschillende aanvragen tot financiering van de
deelname aan dezelfde internationale onderzoeksinfrastructuur deelname aan dezelfde internationale onderzoeksinfrastructuur
ingediend; ingediend;
3° er wordt geen aanvraag tot financiering van de deelname aan een 3° er wordt geen aanvraag tot financiering van de deelname aan een
internationale onderzoeksinfrastructuur ingediend waar al een Vlaams internationale onderzoeksinfrastructuur ingediend waar al een Vlaams
consortium aan deelneemt.". consortium aan deelneemt.".

Art. 7.Artikel 8 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat

Art. 7.Artikel 8 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat

volgt: volgt:
"

Art. 8.§ 1. De aanvragen worden per oproep als vermeld in artikel 7,

"

Art. 8.§ 1. De aanvragen worden per oproep als vermeld in artikel 7,

geselecteerd conform de chronologisch beschreven procedure, vermeld in geselecteerd conform de chronologisch beschreven procedure, vermeld in
paragraaf 2 tot en met 5. paragraaf 2 tot en met 5.
§ 2. In geval van een roadmapoproep evalueert de commissie Science de § 2. In geval van een roadmapoproep evalueert de commissie Science de
wetenschappelijke kwaliteit van de aanvragen en categoriseert met wetenschappelijke kwaliteit van de aanvragen en categoriseert met
motivatie de aanvragen binnen de volgende drie categorieën: motivatie de aanvragen binnen de volgende drie categorieën:
1° categorie A: aanvragen die vanuit wetenschappelijk oogpunt bekeken 1° categorie A: aanvragen die vanuit wetenschappelijk oogpunt bekeken
excellent zijn; excellent zijn;
2° categorie B: aanvragen die vanuit wetenschappelijk oogpunt bekeken 2° categorie B: aanvragen die vanuit wetenschappelijk oogpunt bekeken
zeer goed zijn, inclusief de aanvragen die nog niet matuur zijn; zeer goed zijn, inclusief de aanvragen die nog niet matuur zijn;
3° categorie C: aanvragen die vanuit wetenschappelijk oogpunt bekeken 3° categorie C: aanvragen die vanuit wetenschappelijk oogpunt bekeken
niet excellent of zeer goed zijn en niet in aanmerking komen voor niet excellent of zeer goed zijn en niet in aanmerking komen voor
ondersteuning en financiering via de financieringsoproep. ondersteuning en financiering via de financieringsoproep.
De wetenschappelijke kwaliteit wordt in het kader van een De wetenschappelijke kwaliteit wordt in het kader van een
roadmapoproep bepaald aan de hand van de volgende selectiecriteria: roadmapoproep bepaald aan de hand van de volgende selectiecriteria:
1° het belang van de internationale onderzoeksinfrastructuur voor het 1° het belang van de internationale onderzoeksinfrastructuur voor het
onderzoek binnen de wetenschappelijk discipline in kwestie in onderzoek binnen de wetenschappelijk discipline in kwestie in
Vlaanderen en internationaal. Deze toetsing wordt uitgevoerd op basis Vlaanderen en internationaal. Deze toetsing wordt uitgevoerd op basis
van een SWOT-analyse; van een SWOT-analyse;
2° het belang van de deelname aan of de investering in de 2° het belang van de deelname aan of de investering in de
internationale onderzoeksinfrastructuur om de positie van de Vlaamse internationale onderzoeksinfrastructuur om de positie van de Vlaamse
onderzoekers binnen de wetenschappelijke discipline in kwestie te onderzoekers binnen de wetenschappelijke discipline in kwestie te
verstevigen. Deze toetsing wordt uitgevoerd op basis van een analyse verstevigen. Deze toetsing wordt uitgevoerd op basis van een analyse
van het onderzoekslandschap en de gebruikersbehoeften; van het onderzoekslandschap en de gebruikersbehoeften;
3° de wetenschappelijke kwaliteit van de onderzoeksprogramma's die 3° de wetenschappelijke kwaliteit van de onderzoeksprogramma's die
uitgevoerd zijn of zullen worden met de onderzoeksinfrastructuur; uitgevoerd zijn of zullen worden met de onderzoeksinfrastructuur;
4° de wetenschappelijke kwaliteit van de gerealiseerde output van de 4° de wetenschappelijke kwaliteit van de gerealiseerde output van de
Vlaamse aanvragers in relatie tot de state of the art in het Vlaamse aanvragers in relatie tot de state of the art in het
onderzoeksdomein en in relatie tot de infrastructuur; onderzoeksdomein en in relatie tot de infrastructuur;
5° de mate waarin het voorstel aansluit bij het strategische 5° de mate waarin het voorstel aansluit bij het strategische
onderzoeksbeleid van de onthaalinstelling of de onthaalinstellingen in onderzoeksbeleid van de onthaalinstelling of de onthaalinstellingen in
kwestie; kwestie;
6° de mate waarin de onderzoeksinfrastructuur als samenwerkingsverband 6° de mate waarin de onderzoeksinfrastructuur als samenwerkingsverband
en als wetenschappelijk-logistiek knooppunt een grote reeks nieuwe en als wetenschappelijk-logistiek knooppunt een grote reeks nieuwe
onderzoeksprojecten kan genereren op internationaal vlak ten opzichte onderzoeksprojecten kan genereren op internationaal vlak ten opzichte
van de Vlaamse deelnemers; van de Vlaamse deelnemers;
7° als de onderzoeksinfrastructuur moet worden geconstrueerd of 7° als de onderzoeksinfrastructuur moet worden geconstrueerd of
opgebouwd, de (technische) haalbaarheid van de opgebouwd, de (technische) haalbaarheid van de
onderzoeksinfrastructuur en de mate waarin al (virtuele) onderzoeksinfrastructuur en de mate waarin al (virtuele)
infrastructuur aanwezig is en hoe die wordt ingezet; infrastructuur aanwezig is en hoe die wordt ingezet;
8° vanuit wetenschappelijk oogpunt bekeken, de kwaliteit van de aanpak 8° vanuit wetenschappelijk oogpunt bekeken, de kwaliteit van de aanpak
van de Vlaamse aanvraag in relatie tot de gevraagde subsidie (de van de Vlaamse aanvraag in relatie tot de gevraagde subsidie (de
input-outputbalans); input-outputbalans);
9° de toegankelijkheid en het daadwerkelijke gebruik van de 9° de toegankelijkheid en het daadwerkelijke gebruik van de
infrastructuur voor onderzoekers van binnen en buiten de infrastructuur voor onderzoekers van binnen en buiten de
onthaalinstellingen (open access en gebruikersstrategie); onthaalinstellingen (open access en gebruikersstrategie);
10° de complementariteit en synergie met andere internationale 10° de complementariteit en synergie met andere internationale
onderzoeksinfrastructuren; onderzoeksinfrastructuren;
11° de mate van (co)financiering door de instellingen of andere 11° de mate van (co)financiering door de instellingen of andere
financieringskanalen; financieringskanalen;
12° de maturiteit van de aanvraag ten opzichte van de positie in de 12° de maturiteit van de aanvraag ten opzichte van de positie in de
levenscyclus van de onderzoeksinfrastructuur; levenscyclus van de onderzoeksinfrastructuur;
13° de mate waarin een databeleid en datamanagement worden uitgewerkt; 13° de mate waarin een databeleid en datamanagement worden uitgewerkt;
14° de mate waarin de aanvragers ingebed zijn in een internationaal 14° de mate waarin de aanvragers ingebed zijn in een internationaal
samenwerkingsverband dat de internationale onderzoeksinfrastructuur samenwerkingsverband dat de internationale onderzoeksinfrastructuur
vormgeeft. vormgeeft.
§ 3. In geval van de financieringsoproep evalueert de commissie § 3. In geval van de financieringsoproep evalueert de commissie
Science de wetenschappelijke kwaliteit van de aanvragen en Science de wetenschappelijke kwaliteit van de aanvragen en
categoriseert met motivatie de aanvragen binnen de volgende drie categoriseert met motivatie de aanvragen binnen de volgende drie
categorieën: categorieën:
1° categorie A: aanvragen die vanuit wetenschappelijk oogpunt bekeken 1° categorie A: aanvragen die vanuit wetenschappelijk oogpunt bekeken
excellent zijn; excellent zijn;
2° categorie B: aanvragen die vanuit wetenschappelijk oogpunt bekeken 2° categorie B: aanvragen die vanuit wetenschappelijk oogpunt bekeken
zeer goed zijn, inclusief de aanvragen die nog niet matuur zijn; zeer goed zijn, inclusief de aanvragen die nog niet matuur zijn;
3° categorie C: de eerder gesubsidieerde aanvragen die vanuit 3° categorie C: de eerder gesubsidieerde aanvragen die vanuit
wetenschappelijk oogpunt niet meer tot categorie A of B behoren en wetenschappelijk oogpunt niet meer tot categorie A of B behoren en
waarvoor een uitdoofscenario wordt uitgewerkt, rekening houdend met de waarvoor een uitdoofscenario wordt uitgewerkt, rekening houdend met de
internationale verplichtingen, of aanvragen die vanuit internationale verplichtingen, of aanvragen die vanuit
wetenschappelijk oogpunt bekeken nog niet excellent of zeer goed zijn wetenschappelijk oogpunt bekeken nog niet excellent of zeer goed zijn
en niet in aanmerking komen voor financiering. en niet in aanmerking komen voor financiering.
De wetenschappelijke kwaliteit wordt in het kader van de De wetenschappelijke kwaliteit wordt in het kader van de
financieringsoproep bepaald aan de hand van de volgende financieringsoproep bepaald aan de hand van de volgende
selectiecriteria: selectiecriteria:
1° de realisaties die zijn bereikt op basis van de reeds ontvangen 1° de realisaties die zijn bereikt op basis van de reeds ontvangen
financiering; financiering;
2° de toekomstvisie van de aanvraag en de mate waarin er voldaan wordt 2° de toekomstvisie van de aanvraag en de mate waarin er voldaan wordt
aan de gedefinieerde kritieke prestatie-indicatoren van de voorgaande aan de gedefinieerde kritieke prestatie-indicatoren van de voorgaande
aanvragen; aanvragen;
3° de wetenschappelijke kwaliteit van de onderzoeksprogramma's die 3° de wetenschappelijke kwaliteit van de onderzoeksprogramma's die
uitgevoerd zijn of zullen worden met behulp van de beschreven uitgevoerd zijn of zullen worden met behulp van de beschreven
onderzoeksinfrastructuur; onderzoeksinfrastructuur;
4° de wetenschappelijke kwaliteit van de gerealiseerde output van de 4° de wetenschappelijke kwaliteit van de gerealiseerde output van de
Vlaamse aanvragers in relatie tot de state of the art in het Vlaamse aanvragers in relatie tot de state of the art in het
onderzoeksdomein en in relatie tot de infrastructuur; onderzoeksdomein en in relatie tot de infrastructuur;
5° het belang van de internationale onderzoeksinfrastructuur voor het 5° het belang van de internationale onderzoeksinfrastructuur voor het
onderzoek binnen de wetenschappelijk discipline in kwestie in onderzoek binnen de wetenschappelijk discipline in kwestie in
Vlaanderen en internationaal. Deze toetsing wordt uitgevoerd op basis Vlaanderen en internationaal. Deze toetsing wordt uitgevoerd op basis
van een SWOT-analyse; van een SWOT-analyse;
6° het belang van de deelname aan of de investering in de 6° het belang van de deelname aan of de investering in de
internationale onderzoeksinfrastructuur om de positie van de Vlaamse internationale onderzoeksinfrastructuur om de positie van de Vlaamse
onderzoekers binnen de wetenschappelijke discipline in kwestie te onderzoekers binnen de wetenschappelijke discipline in kwestie te
verstevigen, aan de hand van een analyse van het landschap en de verstevigen, aan de hand van een analyse van het landschap en de
gebruikersbehoeften; gebruikersbehoeften;
7° de mate waarin het voorstel aansluit bij het strategische 7° de mate waarin het voorstel aansluit bij het strategische
onderzoeksbeleid van de instelling of instellingen in kwestie; onderzoeksbeleid van de instelling of instellingen in kwestie;
8° de mate waarin de onderzoeksinfrastructuur als samenwerkingsverband 8° de mate waarin de onderzoeksinfrastructuur als samenwerkingsverband
en als wetenschappelijk knooppunt een grote reeks nieuwe en als wetenschappelijk knooppunt een grote reeks nieuwe
onderzoeksprojecten kan genereren op internationaal vlak ten opzichte onderzoeksprojecten kan genereren op internationaal vlak ten opzichte
van de Vlaamse deelnemers; van de Vlaamse deelnemers;
9° als de onderzoeksinfrastructuur moet worden geconstrueerd of 9° als de onderzoeksinfrastructuur moet worden geconstrueerd of
opgebouwd, de (technische) haalbaarheid van de opgebouwd, de (technische) haalbaarheid van de
onderzoeksinfrastructuur en de mate waarin al (virtuele) onderzoeksinfrastructuur en de mate waarin al (virtuele)
infrastructuur aanwezig is en hoe die wordt ingezet; infrastructuur aanwezig is en hoe die wordt ingezet;
10° vanuit wetenschappelijk oogpunt bekeken, de kwaliteit van de 10° vanuit wetenschappelijk oogpunt bekeken, de kwaliteit van de
aanpak van de Vlaamse aanvraag in relatie tot de gevraagde subsidie aanpak van de Vlaamse aanvraag in relatie tot de gevraagde subsidie
(de input-outputbalans); (de input-outputbalans);
11° de toegankelijkheid en het daadwerkelijke gebruik van de 11° de toegankelijkheid en het daadwerkelijke gebruik van de
infrastructuur voor onderzoekers van buiten de onthaalinstellingen infrastructuur voor onderzoekers van buiten de onthaalinstellingen
(open access en gebruikersstrategie); (open access en gebruikersstrategie);
12° de complementariteit en synergie met andere internationale 12° de complementariteit en synergie met andere internationale
onderzoeksinfrastructuren; onderzoeksinfrastructuren;
13° de mate van (co)financiering door de instellingen of andere 13° de mate van (co)financiering door de instellingen of andere
financieringskanalen; financieringskanalen;
14° de daadwerkelijke rol in en impact op de internationale 14° de daadwerkelijke rol in en impact op de internationale
onderzoeksinfrastructuur van de Vlaamse onderzoeksgroepen; onderzoeksinfrastructuur van de Vlaamse onderzoeksgroepen;
15° de mate waarin een databeleid en datamanagement worden opgevolgd. 15° de mate waarin een databeleid en datamanagement worden opgevolgd.
§ 4. De commissie Science laat zich bij de beoordeling van de § 4. De commissie Science laat zich bij de beoordeling van de
aanvragen bijstaan door experts met autoriteit in de vakgebieden in aanvragen bijstaan door experts met autoriteit in de vakgebieden in
kwestie, die niet in België werken en die niet betrokken zijn bij de kwestie, die niet in België werken en die niet betrokken zijn bij de
desbetreffende internationale infrastructuur. De commissie Science desbetreffende internationale infrastructuur. De commissie Science
motiveert haar evaluatie en verstrekt een inhoudelijk gemotiveerd motiveert haar evaluatie en verstrekt een inhoudelijk gemotiveerd
advies over de financiering van elke aanvraag die wordt ingediend bij advies over de financiering van elke aanvraag die wordt ingediend bij
de commissie Strategie. de commissie Strategie.
§ 5. De commissie Strategie analyseert de aanvragen die door de § 5. De commissie Strategie analyseert de aanvragen die door de
commissie Science in categorie A en B als vermeld in paragraaf 2, commissie Science in categorie A en B als vermeld in paragraaf 2,
eerste lid, en A, B en C als vermeld in paragraaf 3 eerste lid, zijn eerste lid, en A, B en C als vermeld in paragraaf 3 eerste lid, zijn
ingedeeld. Voor de aanvragen die in categorie A en B ingedeeld zijn, ingedeeld. Voor de aanvragen die in categorie A en B ingedeeld zijn,
gaat de commissie Strategie na of de voorstellen realistisch, haalbaar gaat de commissie Strategie na of de voorstellen realistisch, haalbaar
en van strategisch belang zijn voor het Vlaamse Gewest of de Vlaamse en van strategisch belang zijn voor het Vlaamse Gewest of de Vlaamse
Gemeenschap, en formuleert ze een voorstel van rangschikking voor de Gemeenschap, en formuleert ze een voorstel van rangschikking voor de
aanvragen ingediend voor de roadmapoproep en van ranking en aanvragen ingediend voor de roadmapoproep en van ranking en
financiering voor de aanvragen ingediend voor de financieringsoproep financiering voor de aanvragen ingediend voor de financieringsoproep
Voor de aanvragen die geplaatst zijn in categorie C, werkt ze, na de Voor de aanvragen die geplaatst zijn in categorie C, werkt ze, na de
beslissing, vermeld in artikel 9, eerste lid, 4°, in voorkomend geval beslissing, vermeld in artikel 9, eerste lid, 4°, in voorkomend geval
een uitdoofscenario uit, rekening houdend met de internationale een uitdoofscenario uit, rekening houdend met de internationale
verplichtingen. verplichtingen.
De commissie Strategie hanteert de volgende criteria in het kader van De commissie Strategie hanteert de volgende criteria in het kader van
een roadmapoproep: een roadmapoproep:
1° het belang voor en de bijdrage aan de ontwikkeling van het 1° het belang voor en de bijdrage aan de ontwikkeling van het
O&O-landschap in het Vlaamse Gewest of de Vlaamse Gemeenschap en O&O-landschap in het Vlaamse Gewest of de Vlaamse Gemeenschap en
erbuiten en de mate waarin de deelname aansluit bij de Vlaamse erbuiten en de mate waarin de deelname aansluit bij de Vlaamse
O&O-doelstellingen of andere prioriteiten; O&O-doelstellingen of andere prioriteiten;
2° de socio-economische voordelen en de impact op Vlaanderen dankzij 2° de socio-economische voordelen en de impact op Vlaanderen dankzij
de deelname door het Vlaamse Gewest of de Vlaamse Gemeenschap aan de de deelname door het Vlaamse Gewest of de Vlaamse Gemeenschap aan de
internationale onderzoeksinfrastructuur; internationale onderzoeksinfrastructuur;
3° de samenwerking met andere onderzoeksinfrastructuren in het Vlaamse 3° de samenwerking met andere onderzoeksinfrastructuren in het Vlaamse
Gewest of de Vlaamse Gemeenschap en de mate waarin er zowel op Gewest of de Vlaamse Gemeenschap en de mate waarin er zowel op
budgettair vlak als op het vlak van O&O schaalvoordelen gerealiseerd budgettair vlak als op het vlak van O&O schaalvoordelen gerealiseerd
kunnen worden aan de hand van die samenwerking; kunnen worden aan de hand van die samenwerking;
4° de kwaliteit van het operationele plan, waarbij onder meer de 4° de kwaliteit van het operationele plan, waarbij onder meer de
volgende elementen worden geëvalueerd: volgende elementen worden geëvalueerd:
a) de visie en de strategie; a) de visie en de strategie;
b) de organisatie en de managementstructuur van het consortium; b) de organisatie en de managementstructuur van het consortium;
c) de budgetprognose met inbegrip van de cofinanciering en de mate c) de budgetprognose met inbegrip van de cofinanciering en de mate
waarin de infrastructuur zelfvoorzienend is of wordt ten opzichte van waarin de infrastructuur zelfvoorzienend is of wordt ten opzichte van
de te ontvangen financiering; de te ontvangen financiering;
d) de schatting van de financiële, personele en materiële kosten en de d) de schatting van de financiële, personele en materiële kosten en de
wijze waarop ze worden ingezet; wijze waarop ze worden ingezet;
e) het gebruikersplan met de eventueel geschatte inkomsten; e) het gebruikersplan met de eventueel geschatte inkomsten;
f) de tijdstabel met doelstellingen en mijlpalen; f) de tijdstabel met doelstellingen en mijlpalen;
g) de risicoanalyse en de levensduur; g) de risicoanalyse en de levensduur;
5° de monitoring door het ESFRI-forum of andere analyses van de 5° de monitoring door het ESFRI-forum of andere analyses van de
internationale infrastructuur als die beschikbaar zijn. internationale infrastructuur als die beschikbaar zijn.
De commissie Strategie hanteert de volgende criteria bij de analyse De commissie Strategie hanteert de volgende criteria bij de analyse
van de aanvragen in het kader van een financieringsoproep: van de aanvragen in het kader van een financieringsoproep:
1° het belang voor en de bijdrage aan de ontwikkeling van het 1° het belang voor en de bijdrage aan de ontwikkeling van het
O&O-landschap in het Vlaamse Gewest of de Vlaamse Gemeenschap en O&O-landschap in het Vlaamse Gewest of de Vlaamse Gemeenschap en
erbuiten en de mate waarin de deelname aansluit bij de Vlaamse O&O of erbuiten en de mate waarin de deelname aansluit bij de Vlaamse O&O of
andere prioriteiten; andere prioriteiten;
2° de socio-economische voordelen en de impact op Vlaanderen dankzij 2° de socio-economische voordelen en de impact op Vlaanderen dankzij
de deelname door het Vlaamse Gewest of de Vlaamse Gemeenschap aan de de deelname door het Vlaamse Gewest of de Vlaamse Gemeenschap aan de
internationale onderzoeksinfrastructuur; internationale onderzoeksinfrastructuur;
3° de samenwerking met andere onderzoeksinfrastructuren in het Vlaamse 3° de samenwerking met andere onderzoeksinfrastructuren in het Vlaamse
Gewest of de Vlaamse Gemeenschap en de mate waarin er zowel op Gewest of de Vlaamse Gemeenschap en de mate waarin er zowel op
budgettair vlak als op het vlak van O&O schaalvoordelen gerealiseerd budgettair vlak als op het vlak van O&O schaalvoordelen gerealiseerd
kunnen worden aan de hand van die samenwerking; kunnen worden aan de hand van die samenwerking;
4° de kwaliteit van het vierjarige strategische plan, waarbij onder 4° de kwaliteit van het vierjarige strategische plan, waarbij onder
meer de volgende elementen worden geëvalueerd: meer de volgende elementen worden geëvalueerd:
a) de visie en de strategie; a) de visie en de strategie;
b) de organisatie en de managementstructuur van het consortium; b) de organisatie en de managementstructuur van het consortium;
c) de aanwezigheid van een internationale adviesraad voor het Vlaamse c) de aanwezigheid van een internationale adviesraad voor het Vlaamse
of Belgische consortium; of Belgische consortium;
d) het financieringsplan met inbegrip van de cofinanciering en de mate d) het financieringsplan met inbegrip van de cofinanciering en de mate
waarin de infrastructuur zelfvoorzienend is of wordt ten opzichte van waarin de infrastructuur zelfvoorzienend is of wordt ten opzichte van
de te ontvangen financiering; de te ontvangen financiering;
e) de schatting van de financiële, personele en materiële kosten en de e) de schatting van de financiële, personele en materiële kosten en de
wijze waarop ze worden ingezet; wijze waarop ze worden ingezet;
f) het gebruikersplan met de eventueel geschatte inkomsten; f) het gebruikersplan met de eventueel geschatte inkomsten;
g) de tijdstabel met doelstellingen en mijlpalen; g) de tijdstabel met doelstellingen en mijlpalen;
h) de risicoanalyse en de levensduur; h) de risicoanalyse en de levensduur;
5° de monitoring door het ESFRI-forum of andere analyses van de 5° de monitoring door het ESFRI-forum of andere analyses van de
internationale infrastructuur als die beschikbaar zijn.". internationale infrastructuur als die beschikbaar zijn.".

Art. 8.In artikel 9 van hetzelfde besluit worden de volgende

Art. 8.In artikel 9 van hetzelfde besluit worden de volgende

wijzigingen aangebracht: wijzigingen aangebracht:
1° in het eerste lid wordt punt 1° vervangen door wat volgt: 1° in het eerste lid wordt punt 1° vervangen door wat volgt:
"1° aan welke internationale onderzoeksinfrastructuren Vlaamse "1° aan welke internationale onderzoeksinfrastructuren Vlaamse
onderzoekers zullen deelnemen en voor welke periode;"; onderzoekers zullen deelnemen en voor welke periode;";
2° in het eerste lid, 4°, wordt het woord "projecten" vervangen door 2° in het eerste lid, 4°, wordt het woord "projecten" vervangen door
de woorden "deelnames aan internationale onderzoeksinfrastructuren"; de woorden "deelnames aan internationale onderzoeksinfrastructuren";
3° in het tweede lid wordt het woord "projecten" vervangen door de 3° in het tweede lid wordt het woord "projecten" vervangen door de
woorden "deelnames aan internationale onderzoeksinfrastructuren". woorden "deelnames aan internationale onderzoeksinfrastructuren".

Art. 9.In artikel 10 van hetzelfde besluit wordt het woord

Art. 9.In artikel 10 van hetzelfde besluit wordt het woord

"projecten" vervangen door de woorden "deelnames aan de internationale "projecten" vervangen door de woorden "deelnames aan de internationale
onderzoeksinfrastructuren". onderzoeksinfrastructuren".

Art. 10.In artikel 11, tweede lid, van hetzelfde besluit worden de

Art. 10.In artikel 11, tweede lid, van hetzelfde besluit worden de

volgende wijzigingen aangebracht: volgende wijzigingen aangebracht:
1° het woord "projectaanvraag" wordt vervangen door de woorden 1° het woord "projectaanvraag" wordt vervangen door de woorden
"aanvraag tot financiering van de deelname aan een internationale "aanvraag tot financiering van de deelname aan een internationale
onderzoeksinfrastructuur"; onderzoeksinfrastructuur";
2° aan punt 2° worden de volgende woorden toegevoegd: 2° aan punt 2° worden de volgende woorden toegevoegd:
"alsook de personeelskosten voor de engagementen die zijn aangegaan "alsook de personeelskosten voor de engagementen die zijn aangegaan
binnen internationale samenwerkingsakkoorden"; binnen internationale samenwerkingsakkoorden";
3° punt 3° wordt vervangen door wat volgt: 3° punt 3° wordt vervangen door wat volgt:
"3° werkingskosten zoals onderhoudskosten gedurende de hele "3° werkingskosten zoals onderhoudskosten gedurende de hele
afschrijvingsperiode, namelijk de kosten die voortvloeien uit afschrijvingsperiode, namelijk de kosten die voortvloeien uit
onderhoudsovereenkomsten of upgrades van de onderzoeksinfrastructuur, onderhoudsovereenkomsten of upgrades van de onderzoeksinfrastructuur,
en de herstellingskosten van de uitrusting, de werkingskosten die en de herstellingskosten van de uitrusting, de werkingskosten die
voortvloeien uit de engagementen die zijn aangegaan binnen voortvloeien uit de engagementen die zijn aangegaan binnen
internationale samenwerkingsakkoorden, en de logistieke en internationale samenwerkingsakkoorden, en de logistieke en
trainingskosten die noodzakelijk zijn om onderzoek te verrichten aan trainingskosten die noodzakelijk zijn om onderzoek te verrichten aan
en toegang te hebben tot de internationale onderzoeksfaciliteit.". en toegang te hebben tot de internationale onderzoeksfaciliteit.".

Art. 11.In artikel 12 van hetzelfde besluit worden de volgende

Art. 11.In artikel 12 van hetzelfde besluit worden de volgende

wijzigingen aangebracht: wijzigingen aangebracht:
1° het tweede lid wordt vervangen door wat volgt: 1° het tweede lid wordt vervangen door wat volgt:
"De subsidiëring wordt verhoogd tot 90% als het investeringsinitiatief "De subsidiëring wordt verhoogd tot 90% als het investeringsinitiatief
uitgaat van een of meer onderzoeksgroepen bij meer dan een aanvrager, uitgaat van een of meer onderzoeksgroepen bij meer dan een aanvrager,
en in het aanvraagdossier wordt aangetoond dat alle aanvragers de en in het aanvraagdossier wordt aangetoond dat alle aanvragers de
resterende 10% van de subsidiabele kosten naar evenredigheid verdelen resterende 10% van de subsidiabele kosten naar evenredigheid verdelen
zodat een daadwerkelijke inbreng en engagement worden aangetoond."; zodat een daadwerkelijke inbreng en engagement worden aangetoond.";
2° in het derde lid wordt het woord "project" vervangen door de 2° in het derde lid wordt het woord "project" vervangen door de
woorden "de deelname aan de internationale onderzoeksinfrastructuur". woorden "de deelname aan de internationale onderzoeksinfrastructuur".

Art. 12.In artikel 17 van hetzelfde besluit wordt het eerste lid

Art. 12.In artikel 17 van hetzelfde besluit wordt het eerste lid

vervangen door wat volgt: vervangen door wat volgt:
"De commissie Science en de commissie Strategie brengen advies uit "De commissie Science en de commissie Strategie brengen advies uit
over: over:
1° aanvragen tot deelname aan of financiering van internationale 1° aanvragen tot deelname aan of financiering van internationale
onderzoeksinfrastructuren die vanwege de omvang van de financiering of onderzoeksinfrastructuren die vanwege de omvang van de financiering of
vanwege het feit dat het Vlaamse Gewest of de Vlaamse Gemeenschap de vanwege het feit dat het Vlaamse Gewest of de Vlaamse Gemeenschap de
zetel van de internationale onderzoeksinfrastructuur zal huisvesten, zetel van de internationale onderzoeksinfrastructuur zal huisvesten,
niet binnen de reguliere oproepen vallen, vermeld artikel 7; niet binnen de reguliere oproepen vallen, vermeld artikel 7;
2° aanvragen tot financiering van de deelname aan internationale 2° aanvragen tot financiering van de deelname aan internationale
onderzoeksinfrastructuren die vanwege de duidelijk bewezen onderzoeksinfrastructuren die vanwege de duidelijk bewezen
hoogdringendheid van de financiering niet passen binnen de hoogdringendheid van de financiering niet passen binnen de
oproepkalender van de financieringsoproep.". oproepkalender van de financieringsoproep.".

Art. 13.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2025.

Art. 13.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2025.

Art. 14.De Vlaamse minister, bevoegd voor het wetenschappelijk

Art. 14.De Vlaamse minister, bevoegd voor het wetenschappelijk

onderzoek, is belast met de uitvoering van dit besluit. onderzoek, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 19 juli 2024. Brussel, 19 juli 2024.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
J. JAMBON J. JAMBON
De Vlaamse minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en De Vlaamse minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en
Landbouw, Landbouw,
J. BROUNS J. BROUNS
^