Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de uitvoering van het decreet van 26 april 2019 betreffende het kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende trajecten op basis van een gemeenschappelijk kwaliteitskader | Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de uitvoering van het decreet van 26 april 2019 betreffende het kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende trajecten op basis van een gemeenschappelijk kwaliteitskader |
---|---|
VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
19 JULI 2019. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de | 19 JULI 2019. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de |
uitvoering van het decreet van 26 april 2019 betreffende het | uitvoering van het decreet van 26 april 2019 betreffende het |
kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende trajecten op basis van | kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende trajecten op basis van |
een gemeenschappelijk kwaliteitskader | een gemeenschappelijk kwaliteitskader |
DE VLAAMSE REGERING, | DE VLAAMSE REGERING, |
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der | Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der |
instellingen, artikel 20; | instellingen, artikel 20; |
Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende het | Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende het |
kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende trajecten op basis van | kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende trajecten op basis van |
een gemeenschappelijk kwaliteitskader, artikelen 5, § 2, 6, § 1, | een gemeenschappelijk kwaliteitskader, artikelen 5, § 2, 6, § 1, |
vierde lid, 7, tweede lid, 8 § 2 tot 4 en 9, § 1; | vierde lid, 7, tweede lid, 8 § 2 tot 4 en 9, § 1; |
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de | Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de |
begroting, gegeven op 5 februari 2019; | begroting, gegeven op 5 februari 2019; |
Gelet op het advies van de Vlaamse Onderwijsraad, gegeven op 28 | Gelet op het advies van de Vlaamse Onderwijsraad, gegeven op 28 |
februari 2019; | februari 2019; |
Gelet op het advies van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen, | Gelet op het advies van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen, |
gegeven op 5 maart 2019; | gegeven op 5 maart 2019; |
Gelet op protocol nr. 127 van 17 mei 2019 houdende de conclusies van | Gelet op protocol nr. 127 van 17 mei 2019 houdende de conclusies van |
de onderhandelingen die werden gevoerd in de gemeenschappelijke | de onderhandelingen die werden gevoerd in de gemeenschappelijke |
vergadering van Sectorcomité X, van onderafdeling Vlaamse Gemeenschap | vergadering van Sectorcomité X, van onderafdeling Vlaamse Gemeenschap |
van afdeling 2 van het Comité voor de provinciale en plaatselijke | van afdeling 2 van het Comité voor de provinciale en plaatselijke |
overheidsdiensten en van het overkoepelend onderhandelingscomité, | overheidsdiensten en van het overkoepelend onderhandelingscomité, |
vermeld in het decreet van 5 april 1995 tot oprichting van | vermeld in het decreet van 5 april 1995 tot oprichting van |
onderhandelingscomités in het vrij gesubsidieerd onderwijs; | onderhandelingscomités in het vrij gesubsidieerd onderwijs; |
Gelet op het advies nr. 66.271/1 van de Raad van State, gegeven op 2 | Gelet op het advies nr. 66.271/1 van de Raad van State, gegeven op 2 |
juli 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de | juli 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de |
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs en de Vlaamse | Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs en de Vlaamse |
minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport; | minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport; |
Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
Besluit : | Besluit : |
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: |
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: |
1° human resourcesmethoden: tools of methodieken voor | 1° human resourcesmethoden: tools of methodieken voor |
personeelsinstroom, personeelsontwikkeling en evaluatie van het | personeelsinstroom, personeelsontwikkeling en evaluatie van het |
functioneren van de personeelsleden; | functioneren van de personeelsleden; |
2° AHOVOKS: het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, | 2° AHOVOKS: het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, |
Kwalificaties en Studietoelagen, opgericht bij het besluit van de | Kwalificaties en Studietoelagen, opgericht bij het besluit van de |
Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot oprichting van het intern | Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot oprichting van het intern |
verzelfstandigd agentschap Agentschap voor Hoger Onderwijs, | verzelfstandigd agentschap Agentschap voor Hoger Onderwijs, |
Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen; | Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen; |
3° onderwijsinspectie: de inspectie vermeld in titel IV van deel II | 3° onderwijsinspectie: de inspectie vermeld in titel IV van deel II |
van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de kwaliteit van onderwijs; | van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de kwaliteit van onderwijs; |
4° decreet van 26 april 2019: het decreet van 26 april 2019 | 4° decreet van 26 april 2019: het decreet van 26 april 2019 |
betreffende het kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende | betreffende het kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende |
trajecten op basis van een gemeenschappelijk kwaliteitskader. | trajecten op basis van een gemeenschappelijk kwaliteitskader. |
Art. 2.Een organisatie die erkende beroepskwalificerende trajecten |
Art. 2.Een organisatie die erkende beroepskwalificerende trajecten |
wil aanbieden, dient daarvoor een erkenningsaanvraag in. | wil aanbieden, dient daarvoor een erkenningsaanvraag in. |
De organisatie voldoet aan al de volgende erkenningsvoorwaarden: | De organisatie voldoet aan al de volgende erkenningsvoorwaarden: |
1° ze beschikt over een bewijs van kwaliteit op organisatieniveau. Dat | 1° ze beschikt over een bewijs van kwaliteit op organisatieniveau. Dat |
houdt in dat de organisatie minstens voldoet aan volgende voorwaarden: | houdt in dat de organisatie minstens voldoet aan volgende voorwaarden: |
a) op het vlak van klantgerichtheid: | a) op het vlak van klantgerichtheid: |
1) de dienstverlener beschrijft het aanbod en de voorwaarden ervan en | 1) de dienstverlener beschrijft het aanbod en de voorwaarden ervan en |
maakt deze vooraf kenbaar aan zijn klanten en derden. De afspraken | maakt deze vooraf kenbaar aan zijn klanten en derden. De afspraken |
over de dienstverlening tussen de dienstverlener en zijn klant worden | over de dienstverlening tussen de dienstverlener en zijn klant worden |
nagekomen; | nagekomen; |
2) de dienstverlener houdt rekening met de wensen, behoeften en noden | 2) de dienstverlener houdt rekening met de wensen, behoeften en noden |
van zijn klanten met betrekking tot zijn dienstverlening en producten. | van zijn klanten met betrekking tot zijn dienstverlening en producten. |
Hiertoe peilt hij periodiek naar de tevredenheid van zijn klanten. De | Hiertoe peilt hij periodiek naar de tevredenheid van zijn klanten. De |
resultaten worden aangewend voor continue verbetering. | resultaten worden aangewend voor continue verbetering. |
b) op het vlak van personeelsbeheer: | b) op het vlak van personeelsbeheer: |
1) de dienstverlener hanteert human resourcesmethoden voor zijn | 1) de dienstverlener hanteert human resourcesmethoden voor zijn |
medewerkers op het vlak van rekrutering en selectie, integratie, | medewerkers op het vlak van rekrutering en selectie, integratie, |
opvolging, functionering en evaluatie van medewerkers; | opvolging, functionering en evaluatie van medewerkers; |
2) de dienstverlener en zijn personeel beschikken over vakgerelateerde | 2) de dienstverlener en zijn personeel beschikken over vakgerelateerde |
kennis en ervaring die zij op peil houden. De dienstverlener versterkt | kennis en ervaring die zij op peil houden. De dienstverlener versterkt |
de deskundigheid van het personeel via begeleiding, ondersteuning en | de deskundigheid van het personeel via begeleiding, ondersteuning en |
vormingsinitiatieven; | vormingsinitiatieven; |
c) op het vlak van financieel beheer: | c) op het vlak van financieel beheer: |
1) de dienstverlener staat in voor de periodieke opvolging van zijn | 1) de dienstverlener staat in voor de periodieke opvolging van zijn |
budgetplanning. De dienstverlener zorgt voor een financieel beheer met | budgetplanning. De dienstverlener zorgt voor een financieel beheer met |
een planning die periodiek wordt opgevolgd. Hij houdt zijn rekeningen | een planning die periodiek wordt opgevolgd. Hij houdt zijn rekeningen |
bij volgens de boekhoudkundige regels. De subsidies en premies van de | bij volgens de boekhoudkundige regels. De subsidies en premies van de |
overheid moeten doelmatig besteed worden; | overheid moeten doelmatig besteed worden; |
2) de dienstverlener volgt zijn opbrengsten, kosten, investeringen en | 2) de dienstverlener volgt zijn opbrengsten, kosten, investeringen en |
vermogen op in functie van zijn rendabiliteit, liquiditeit en | vermogen op in functie van zijn rendabiliteit, liquiditeit en |
solvabiliteit. | solvabiliteit. |
Elk beleidsdomein of -veld houdt een overzicht bij van de | Elk beleidsdomein of -veld houdt een overzicht bij van de |
kwaliteitslabels of -bewijzen binnen hun vakgebied die voldoen aan de | kwaliteitslabels of -bewijzen binnen hun vakgebied die voldoen aan de |
kwaliteitsvereisten en garandeert de overeenstemming met de | kwaliteitsvereisten en garandeert de overeenstemming met de |
kwaliteitsvereisten continu. | kwaliteitsvereisten continu. |
Organisaties die beschikken over een kwaliteitslabel of een wettelijk | Organisaties die beschikken over een kwaliteitslabel of een wettelijk |
kwaliteitssysteem van een overheid dat voldoet aan de minimale | kwaliteitssysteem van een overheid dat voldoet aan de minimale |
kwaliteitsvoorwaarden op organisatieniveau als vermeld in het decreet | kwaliteitsvoorwaarden op organisatieniveau als vermeld in het decreet |
van 29 maart 2019 betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van | van 29 maart 2019 betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van |
dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie, kunnen | dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie, kunnen |
via hun registratie aantonen dat ze over de kwaliteitsvereisten | via hun registratie aantonen dat ze over de kwaliteitsvereisten |
beschikken. | beschikken. |
2° ze voldoet aan de arbeids- en socialezekerheidsrechtelijke | 2° ze voldoet aan de arbeids- en socialezekerheidsrechtelijke |
verplichtingen; | verplichtingen; |
3° ze biedt een beroepskwalificerend traject aan dat voldoet aan de | 3° ze biedt een beroepskwalificerend traject aan dat voldoet aan de |
kwaliteitsgebieden als vermeld in artikel 7 van het decreet van 26 | kwaliteitsgebieden als vermeld in artikel 7 van het decreet van 26 |
april 2019. | april 2019. |
De erkenningsaanvraag laat daarom toe een inhoudelijke beoordeling van | De erkenningsaanvraag laat daarom toe een inhoudelijke beoordeling van |
het traject uit te voeren op basis van de kwaliteitsgebieden. | het traject uit te voeren op basis van de kwaliteitsgebieden. |
Art. 3.Er wordt een register gepubliceerd van de erkende |
Art. 3.Er wordt een register gepubliceerd van de erkende |
beroepskwalificerende trajecten en de organisaties die ze aanbieden. | beroepskwalificerende trajecten en de organisaties die ze aanbieden. |
AHOVOKS maakt dat register op en actualiseert het. | AHOVOKS maakt dat register op en actualiseert het. |
De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, de coördinatie van | De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, de coördinatie van |
het vormingsbeleid, en de Vlaamse minister, bevoegd voor de | het vormingsbeleid, en de Vlaamse minister, bevoegd voor de |
professionele vorming, bepalen welke gegevens in het register worden | professionele vorming, bepalen welke gegevens in het register worden |
opgenomen. | opgenomen. |
Art. 4.Het kwaliteitskader, vermeld in artikel 7 van het decreet van |
Art. 4.Het kwaliteitskader, vermeld in artikel 7 van het decreet van |
26 april 2019, wordt vastgesteld in de bijlagen die bij dit besluit | 26 april 2019, wordt vastgesteld in de bijlagen die bij dit besluit |
zijn gevoegd. | zijn gevoegd. |
Art. 5.Zodra de update van een beroepskwalificatie erkend is door de |
Art. 5.Zodra de update van een beroepskwalificatie erkend is door de |
Vlaamse Regering hebben opleidingsaanbieders één kalenderjaar de tijd | Vlaamse Regering hebben opleidingsaanbieders één kalenderjaar de tijd |
om het traject aan te passen. Indien er een kwaliteitstoezicht | om het traject aan te passen. Indien er een kwaliteitstoezicht |
plaatsvindt tijdens deze overgangsfase dan kunnen de toezichthouders | plaatsvindt tijdens deze overgangsfase dan kunnen de toezichthouders |
zich indien nodig baseren op de laatste versie van de | zich indien nodig baseren op de laatste versie van de |
beroepskwalificatie voor de update. Nieuwe beroepskwalificerende | beroepskwalificatie voor de update. Nieuwe beroepskwalificerende |
trajecten moeten zich steeds baseren op de actuele versie van de | trajecten moeten zich steeds baseren op de actuele versie van de |
beroepskwalificatie. | beroepskwalificatie. |
Art. 6.De medewerking van de onderwijsinspectie bij het |
Art. 6.De medewerking van de onderwijsinspectie bij het |
kwaliteitstoezicht gedurende de eerste drie jaar dat een beleidsdomein | kwaliteitstoezicht gedurende de eerste drie jaar dat een beleidsdomein |
of -veld het kwaliteitstoezicht op beroepskwalificerende trajecten | of -veld het kwaliteitstoezicht op beroepskwalificerende trajecten |
autonoom organiseert, vermeld in artikel 8, § 4 van het decreet van 26 | autonoom organiseert, vermeld in artikel 8, § 4 van het decreet van 26 |
april 2019, wordt per beleidsdomein of -veld geconcretiseerd in een | april 2019, wordt per beleidsdomein of -veld geconcretiseerd in een |
samenwerkingsovereenkomst. De onderwijsinspectie en het beleidsdomein | samenwerkingsovereenkomst. De onderwijsinspectie en het beleidsdomein |
of -veld rapporteren jaarlijks aan de Vlaamse Regering over de | of -veld rapporteren jaarlijks aan de Vlaamse Regering over de |
organisatie en het verloop van het kwaliteitstoezicht. De drie jaar | organisatie en het verloop van het kwaliteitstoezicht. De drie jaar |
medewerking door de onderwijsinspectie aan het kwaliteitstoezicht | medewerking door de onderwijsinspectie aan het kwaliteitstoezicht |
start vanaf het eerste toezicht dat een beleidsdomein of -veld | start vanaf het eerste toezicht dat een beleidsdomein of -veld |
organiseert. | organiseert. |
Tijdens deze periode kunnen experts uit het hoger onderwijs | Tijdens deze periode kunnen experts uit het hoger onderwijs |
ingeschakeld worden om mee te gaan op het toezicht op | ingeschakeld worden om mee te gaan op het toezicht op |
beroepskwalificerende trajecten van niveau 5 tot en met 8. AHOVOKS is | beroepskwalificerende trajecten van niveau 5 tot en met 8. AHOVOKS is |
verantwoordelijk voor de procesbegeleiding van de deelname van de | verantwoordelijk voor de procesbegeleiding van de deelname van de |
experts. | experts. |
Art. 7.De modellen voor bewijzen van beroepskwalificatie, |
Art. 7.De modellen voor bewijzen van beroepskwalificatie, |
deelkwalificatie en competenties uitgereikt overeenkomstig artikel 9, | deelkwalificatie en competenties uitgereikt overeenkomstig artikel 9, |
§ 1, van het decreet van 26 april 2019 dienen te voldoen aan de | § 1, van het decreet van 26 april 2019 dienen te voldoen aan de |
criteria zoals vermeld in hoofdstuk 4 van het besluit van de Vlaamse | criteria zoals vermeld in hoofdstuk 4 van het besluit van de Vlaamse |
Regering betreffende de uitvoering van het decreet van 26 april 2019 | Regering betreffende de uitvoering van het decreet van 26 april 2019 |
betreffende een geïntegreerd beleid voor de erkenning van verworven | betreffende een geïntegreerd beleid voor de erkenning van verworven |
competenties. | competenties. |
Art. 8.Elke opleidingsaanbieder dient zichtbaar en duidelijk de |
Art. 8.Elke opleidingsaanbieder dient zichtbaar en duidelijk de |
mogelijke gevolgen in verband met automatische vrijstelling in functie | mogelijke gevolgen in verband met automatische vrijstelling in functie |
van het behalen van een kwalificatiebewijs te communiceren aan | van het behalen van een kwalificatiebewijs te communiceren aan |
(potentiële) lerenden. | (potentiële) lerenden. |
Art. 9.De Vlaamse ministers bevoegd voor het onderwijs, de |
Art. 9.De Vlaamse ministers bevoegd voor het onderwijs, de |
coördinatie van het vormingsbeleid en voor de professionele vorming, | coördinatie van het vormingsbeleid en voor de professionele vorming, |
zijn belast met de uitvoering van dit besluit. | zijn belast met de uitvoering van dit besluit. |
Art. 10.Dit besluit treedt in werking op 2 september 2019. |
Art. 10.Dit besluit treedt in werking op 2 september 2019. |
Brussel, 19 juli 2019. | Brussel, 19 juli 2019. |
De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
L. HOMANS | L. HOMANS |
De Vlaamse minister van Onderwijs, | De Vlaamse minister van Onderwijs, |
H. CREVITS | H. CREVITS |
De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, | De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, |
Ph. MUYTERS | Ph. MUYTERS |
Bijlage 1. Gemeenschappelijk kwaliteitskader voor | Bijlage 1. Gemeenschappelijk kwaliteitskader voor |
beroepskwalificerende opleidingen | beroepskwalificerende opleidingen |
Kwaliteitsgebied 1: DOELSTELLINGEN | Kwaliteitsgebied 1: DOELSTELLINGEN |
Descriptor 1: Het opleidingstraject stemt overeen met de inhoud en het | Descriptor 1: Het opleidingstraject stemt overeen met de inhoud en het |
beheersingsniveau van de competenties zoals vastgelegd in de | beheersingsniveau van de competenties zoals vastgelegd in de |
beroepskwalificatie. | beroepskwalificatie. |
I.1 Het opleidingstraject bevat alle competenties zoals vastgelegd in | I.1 Het opleidingstraject bevat alle competenties zoals vastgelegd in |
de beroepskwalificatie. Het opleidingstraject is evenwichtig | de beroepskwalificatie. Het opleidingstraject is evenwichtig |
uitgewerkt en afgestemd op het verwachte beheersingsniveau. De | uitgewerkt en afgestemd op het verwachte beheersingsniveau. De |
aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen | aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen |
hierover af. | hierover af. |
Kwaliteitsgebied 2: VORMGEVING | Kwaliteitsgebied 2: VORMGEVING |
Descriptor 2: Het opleidingstraject is zodanig uitgewerkt, | Descriptor 2: Het opleidingstraject is zodanig uitgewerkt, |
georganiseerd en afgestemd op de mogelijkheden van de lerende dat de | georganiseerd en afgestemd op de mogelijkheden van de lerende dat de |
competenties kunnen worden verworven. | competenties kunnen worden verworven. |
Maatwerk | Maatwerk |
I.2 De aanbieder benut de relevante startcompetenties van de lerende. | I.2 De aanbieder benut de relevante startcompetenties van de lerende. |
Bij het vormgeven van het opleidingstraject wordt rekening gehouden | Bij het vormgeven van het opleidingstraject wordt rekening gehouden |
met de mogelijkheden, vorderingen en (loopbaan)perspectieven van elke | met de mogelijkheden, vorderingen en (loopbaan)perspectieven van elke |
lerende. Vrijstellingen voor bepaalde trajectonderdelen worden | lerende. Vrijstellingen voor bepaalde trajectonderdelen worden |
toegekend op basis van transparante procedures en valide criteria. | toegekend op basis van transparante procedures en valide criteria. |
Organisatie aanbod | Organisatie aanbod |
I.3 Het opleidingstraject is logisch opgebouwd en samenhangend. De | I.3 Het opleidingstraject is logisch opgebouwd en samenhangend. De |
opleidingstijd wordt optimaal aangewend voor het aanleren, inoefenen | opleidingstijd wordt optimaal aangewend voor het aanleren, inoefenen |
en evalueren van de competenties. De aanbieders/partners die samen een | en evalueren van de competenties. De aanbieders/partners die samen een |
opleidingstraject aanbieden, stemmen af over de vormgeving van het | opleidingstraject aanbieden, stemmen af over de vormgeving van het |
opleidingstraject. | opleidingstraject. |
Werkwijze | Werkwijze |
I.4 Het opleidingstraject en de te verwerven competenties worden voor | I.4 Het opleidingstraject en de te verwerven competenties worden voor |
de lerende geëxpliciteerd. Er is een variatie aan leeractiviteiten die | de lerende geëxpliciteerd. Er is een variatie aan leeractiviteiten die |
het verwerven van de competenties mogelijk maakt. Er worden werkvormen | het verwerven van de competenties mogelijk maakt. Er worden werkvormen |
gehanteerd die de lerende vertrouwd maken met de werkrealiteit. | gehanteerd die de lerende vertrouwd maken met de werkrealiteit. |
Materiële infrastructuur | Materiële infrastructuur |
I.5 De materiële infrastructuur en de leermiddelen ondersteunen het | I.5 De materiële infrastructuur en de leermiddelen ondersteunen het |
verwerven van de competenties en worden efficiënt ingezet. | verwerven van de competenties en worden efficiënt ingezet. |
Kwaliteitsgebied 3: BEGELEIDING | Kwaliteitsgebied 3: BEGELEIDING |
Descriptor 3: De lerende wordt zodanig begeleid dat hij optimale | Descriptor 3: De lerende wordt zodanig begeleid dat hij optimale |
kansen heeft om de competenties van de beroepskwalificatie te | kansen heeft om de competenties van de beroepskwalificatie te |
verwerven. | verwerven. |
Informatie | Informatie |
I.6 De lerende krijgt doelgerichte informatie over het | I.6 De lerende krijgt doelgerichte informatie over het |
opleidingstraject, de mogelijkheden op de arbeidsmarkt en de | opleidingstraject, de mogelijkheden op de arbeidsmarkt en de |
doorstroommogelijkheden naar opleidingen die tot een | doorstroommogelijkheden naar opleidingen die tot een |
onderwijskwalificatie leiden en andere vervolgopleidingen. | onderwijskwalificatie leiden en andere vervolgopleidingen. |
Ondersteuning | Ondersteuning |
I.7 De aanbieder stemt de begeleiding tijdens het opleidingstraject af | I.7 De aanbieder stemt de begeleiding tijdens het opleidingstraject af |
op de leervorderingen, zorgnoden en mogelijkheden van de lerende. De | op de leervorderingen, zorgnoden en mogelijkheden van de lerende. De |
aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen | aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen |
hierover af. | hierover af. |
I.8 Het leerklimaat is positief en stimulerend. De lerende krijgt | I.8 Het leerklimaat is positief en stimulerend. De lerende krijgt |
doelgericht en systematisch feedback over zijn leerproces in relatie | doelgericht en systematisch feedback over zijn leerproces in relatie |
tot de te verwerven competenties van zijn opleidingstraject. | tot de te verwerven competenties van zijn opleidingstraject. |
Kwaliteitsgebied 4: EVALUATIE | Kwaliteitsgebied 4: EVALUATIE |
Descriptor 4: De te verwerven competenties worden valide en | Descriptor 4: De te verwerven competenties worden valide en |
betrouwbaar geëvalueerd. De rapportering toont transparant aan of de | betrouwbaar geëvalueerd. De rapportering toont transparant aan of de |
competenties effectief verworven zijn. | competenties effectief verworven zijn. |
I.9 De evaluatie is representatief voor de inhoud en het | I.9 De evaluatie is representatief voor de inhoud en het |
beheersingsniveau van de competenties in de beroepskwalificatie. | beheersingsniveau van de competenties in de beroepskwalificatie. |
I.10 De evaluatiecriteria zijn eenduidig, objectief en voor alle | I.10 De evaluatiecriteria zijn eenduidig, objectief en voor alle |
betrokkenen duidelijk. De evaluatieprocedures en -instrumenten | betrokkenen duidelijk. De evaluatieprocedures en -instrumenten |
garanderen een valide en betrouwbare evaluatie. De aanbieders/partners | garanderen een valide en betrouwbare evaluatie. De aanbieders/partners |
die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen af over de | die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen af over de |
evaluatiepraktijk. | evaluatiepraktijk. |
I.11 De evaluatieresultaten worden helder en tijdig gecommuniceerd aan | I.11 De evaluatieresultaten worden helder en tijdig gecommuniceerd aan |
de lerende. De aanbieder hanteert transparante beslissingsregels voor | de lerende. De aanbieder hanteert transparante beslissingsregels voor |
het toekennen van de kwalificatiebewijzen. De rapportering bevat de | het toekennen van de kwalificatiebewijzen. De rapportering bevat de |
evaluatiegegevens die transparant de beslissing onderbouwen. De | evaluatiegegevens die transparant de beslissing onderbouwen. De |
aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen | aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen |
af over de rapporteringspraktijk. | af over de rapporteringspraktijk. |
Kwaliteitsgebied 5: BORGEN EN BIJSTUREN | Kwaliteitsgebied 5: BORGEN EN BIJSTUREN |
Descriptor 5: Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de | Descriptor 5: Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de |
kwaliteitsgebieden worden bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd. | kwaliteitsgebieden worden bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd. |
I.12 Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de | I.12 Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de |
doelstellingen, vormgeving, begeleiding en evaluatie worden door de | doelstellingen, vormgeving, begeleiding en evaluatie worden door de |
aanbieders bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd. De | aanbieders bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd. De |
aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen | aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen |
hierover af. | hierover af. |
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering | Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering |
van 19 juli 2019 betreffende de uitvoering van het decreet van 26 | van 19 juli 2019 betreffende de uitvoering van het decreet van 26 |
april 2019 betreffende het kwaliteitstoezicht voor | april 2019 betreffende het kwaliteitstoezicht voor |
beroepskwalificerende trajecten op basis van een gemeenschappelijk | beroepskwalificerende trajecten op basis van een gemeenschappelijk |
kwaliteitskader. | kwaliteitskader. |
Brussel, 19 juli 2019. | Brussel, 19 juli 2019. |
De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
L. HOMANS | L. HOMANS |
De Vlaamse minister van Onderwijs, | De Vlaamse minister van Onderwijs, |
H. CREVITS | H. CREVITS |
De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, | De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, |
Ph. MUYTERS | Ph. MUYTERS |
Bijlage 2. Gemeenschappelijk kwaliteitskader voor | Bijlage 2. Gemeenschappelijk kwaliteitskader voor |
beroepskwalificerende EVC-trajecten | beroepskwalificerende EVC-trajecten |
Kwaliteitsgebied 1: DOELSTELLINGEN | Kwaliteitsgebied 1: DOELSTELLINGEN |
Descriptor 1: De beoordeling stemt overeen met de competenties zoals | Descriptor 1: De beoordeling stemt overeen met de competenties zoals |
vastgelegd in de beroepskwalificatie. | vastgelegd in de beroepskwalificatie. |
I.1 De EVC-beoordeling bevat alle competenties zoals vastgelegd in de | I.1 De EVC-beoordeling bevat alle competenties zoals vastgelegd in de |
beroepskwalificatie. De EVC-beoordeling is evenwichtig uitgewerkt en | beroepskwalificatie. De EVC-beoordeling is evenwichtig uitgewerkt en |
afgestemd op het verwachte beheersingsniveau. De aanbieders/partners | afgestemd op het verwachte beheersingsniveau. De aanbieders/partners |
die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen hierover af. | die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen hierover af. |
Kwaliteitsgebied 2: VORMGEVING | Kwaliteitsgebied 2: VORMGEVING |
Descriptor 2: De EVC-beoordeling is zodanig vormgegeven en | Descriptor 2: De EVC-beoordeling is zodanig vormgegeven en |
georganiseerd dat voor elke EVC-kandidaat de competenties evalueerbaar | georganiseerd dat voor elke EVC-kandidaat de competenties evalueerbaar |
zijn. | zijn. |
I.2 De vrijstellingen voor deelkwalificaties worden toegekend op basis | I.2 De vrijstellingen voor deelkwalificaties worden toegekend op basis |
van transparante procedures en valide criteria. | van transparante procedures en valide criteria. |
I.3 De verschillende onderdelen van de beoordeling zijn logisch | I.3 De verschillende onderdelen van de beoordeling zijn logisch |
opgebouwd en op elkaar afgestemd zodat de beoordeling een coherent | opgebouwd en op elkaar afgestemd zodat de beoordeling een coherent |
geheel vormt. De beschikbare tijd is in overeenstemming met de | geheel vormt. De beschikbare tijd is in overeenstemming met de |
EVC-standaard en wordt optimaal aangewend om de competenties zichtbaar | EVC-standaard en wordt optimaal aangewend om de competenties zichtbaar |
te maken en te evalueren. De aanbieders/partners die samen een | te maken en te evalueren. De aanbieders/partners die samen een |
EVC-traject beoordelen, stemmen af over de vormgeving van het | EVC-traject beoordelen, stemmen af over de vormgeving van het |
EVC-traject. | EVC-traject. |
I.4 De kandidaat wordt vertrouwd gemaakt met de setting en het verloop | I.4 De kandidaat wordt vertrouwd gemaakt met de setting en het verloop |
van de beoordeling. De kandidaat krijgt bij de start doelgericht | van de beoordeling. De kandidaat krijgt bij de start doelgericht |
informatie over de EVC-beoordeling en de te beoordelen competenties. | informatie over de EVC-beoordeling en de te beoordelen competenties. |
De vormgeving garandeert dat de competenties beoordeeld worden op | De vormgeving garandeert dat de competenties beoordeeld worden op |
basis van authentieke en realistische contexten. | basis van authentieke en realistische contexten. |
I.5 De materiële infrastructuur is in overeenstemming met de | I.5 De materiële infrastructuur is in overeenstemming met de |
EVC-standaard, ondersteunt het beoordelen van de competenties en wordt | EVC-standaard, ondersteunt het beoordelen van de competenties en wordt |
efficiënt ingezet. | efficiënt ingezet. |
Kwaliteitsgebied 3: BEGELEIDING | Kwaliteitsgebied 3: BEGELEIDING |
Descriptor 3: De EVC-kandidaat wordt tijdens de EVC-beoordeling | Descriptor 3: De EVC-kandidaat wordt tijdens de EVC-beoordeling |
zodanig begeleid dat de kandidaat optimale kansen krijgt om de | zodanig begeleid dat de kandidaat optimale kansen krijgt om de |
competenties zichtbaar te maken voor evaluatie. | competenties zichtbaar te maken voor evaluatie. |
I.6 De aanbieder geeft de kandidaat tijdens de EVC-beoordeling | I.6 De aanbieder geeft de kandidaat tijdens de EVC-beoordeling |
doelgerichte instructies zodat de kandidaat de opdrachten of taken | doelgerichte instructies zodat de kandidaat de opdrachten of taken |
correct begrijpt. De aanbieder voorziet ruimte zodat de kandidaat de | correct begrijpt. De aanbieder voorziet ruimte zodat de kandidaat de |
mogelijkheid heeft om bijkomende informatie te vragen. De | mogelijkheid heeft om bijkomende informatie te vragen. De |
aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen af | aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen af |
over de begeleiding van het EVC-traject. | over de begeleiding van het EVC-traject. |
Kwaliteitsgebied 4: EVALUATIE | Kwaliteitsgebied 4: EVALUATIE |
Descriptor 4: De competenties worden valide en betrouwbaar | Descriptor 4: De competenties worden valide en betrouwbaar |
geëvalueerd. De rapportering toont transparant aan of de competenties | geëvalueerd. De rapportering toont transparant aan of de competenties |
effectief verworven zijn. | effectief verworven zijn. |
I.7 De beoordeling spoort met de inhoud van de EVC-standaard. | I.7 De beoordeling spoort met de inhoud van de EVC-standaard. |
I.8 De beoordelingscriteria zijn eenduidig, objectief en voor alle | I.8 De beoordelingscriteria zijn eenduidig, objectief en voor alle |
betrokkenen duidelijk. De beoordeling is valide en betrouwbaar. De | betrokkenen duidelijk. De beoordeling is valide en betrouwbaar. De |
aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen af | aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen af |
over de evaluatiepraktijk van het EVC-traject. | over de evaluatiepraktijk van het EVC-traject. |
I.9 De kandidaat krijgt na de beoordeling doelgerichte feedback over | I.9 De kandidaat krijgt na de beoordeling doelgerichte feedback over |
de beoordeling. | de beoordeling. |
I.10 De evaluatieresultaten worden helder en tijdig gecommuniceerd aan | I.10 De evaluatieresultaten worden helder en tijdig gecommuniceerd aan |
de kandidaat. De aanbieder hanteert transparante beslissingsregels | de kandidaat. De aanbieder hanteert transparante beslissingsregels |
voor het toekennen van de kwalificatiebewijzen. De rapportering bevat | voor het toekennen van de kwalificatiebewijzen. De rapportering bevat |
de evaluatiegegevens die transparant de beslissing onderbouwen. De | de evaluatiegegevens die transparant de beslissing onderbouwen. De |
aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen af | aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen af |
over de rapporteringspraktijk van het EVC-traject. | over de rapporteringspraktijk van het EVC-traject. |
Kwaliteitsgebied 5: BORGEN EN BIJSTUREN | Kwaliteitsgebied 5: BORGEN EN BIJSTUREN |
Descriptor 5: Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de | Descriptor 5: Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de |
kwaliteitsgebieden worden bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd. | kwaliteitsgebieden worden bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd. |
I.11 Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de | I.11 Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de |
doelstellingen, vormgeving, begeleiding en evaluatie worden door de | doelstellingen, vormgeving, begeleiding en evaluatie worden door de |
aanbieders bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd. De | aanbieders bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd. De |
aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen | aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen |
hierover af. | hierover af. |
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering | Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering |
van 19 juli 2019 betreffende de uitvoering van het decreet van 26 | van 19 juli 2019 betreffende de uitvoering van het decreet van 26 |
april 2019 betreffende het kwaliteitstoezicht voor | april 2019 betreffende het kwaliteitstoezicht voor |
beroepskwalificerende trajecten op basis van een gemeenschappelijk | beroepskwalificerende trajecten op basis van een gemeenschappelijk |
kwaliteitskader. | kwaliteitskader. |
Brussel, 19 juli 2019. | Brussel, 19 juli 2019. |
De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
L. HOMANS | L. HOMANS |
De Vlaamse minister van Onderwijs, | De Vlaamse minister van Onderwijs, |
H. CREVITS | H. CREVITS |
De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, | De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, |
Ph. MUYTERS | Ph. MUYTERS |