Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 19/07/2019
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de uitvoering van het decreet van 26 april 2019 betreffende het kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende trajecten op basis van een gemeenschappelijk kwaliteitskader "
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de uitvoering van het decreet van 26 april 2019 betreffende het kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende trajecten op basis van een gemeenschappelijk kwaliteitskader Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de uitvoering van het decreet van 26 april 2019 betreffende het kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende trajecten op basis van een gemeenschappelijk kwaliteitskader
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
19 JULI 2019. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de 19 JULI 2019. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de
uitvoering van het decreet van 26 april 2019 betreffende het uitvoering van het decreet van 26 april 2019 betreffende het
kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende trajecten op basis van kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende trajecten op basis van
een gemeenschappelijk kwaliteitskader een gemeenschappelijk kwaliteitskader
DE VLAAMSE REGERING, DE VLAAMSE REGERING,
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der
instellingen, artikel 20; instellingen, artikel 20;
Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende het Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende het
kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende trajecten op basis van kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende trajecten op basis van
een gemeenschappelijk kwaliteitskader, artikelen 5, § 2, 6, § 1, een gemeenschappelijk kwaliteitskader, artikelen 5, § 2, 6, § 1,
vierde lid, 7, tweede lid, 8 § 2 tot 4 en 9, § 1; vierde lid, 7, tweede lid, 8 § 2 tot 4 en 9, § 1;
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de
begroting, gegeven op 5 februari 2019; begroting, gegeven op 5 februari 2019;
Gelet op het advies van de Vlaamse Onderwijsraad, gegeven op 28 Gelet op het advies van de Vlaamse Onderwijsraad, gegeven op 28
februari 2019; februari 2019;
Gelet op het advies van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen, Gelet op het advies van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen,
gegeven op 5 maart 2019; gegeven op 5 maart 2019;
Gelet op protocol nr. 127 van 17 mei 2019 houdende de conclusies van Gelet op protocol nr. 127 van 17 mei 2019 houdende de conclusies van
de onderhandelingen die werden gevoerd in de gemeenschappelijke de onderhandelingen die werden gevoerd in de gemeenschappelijke
vergadering van Sectorcomité X, van onderafdeling Vlaamse Gemeenschap vergadering van Sectorcomité X, van onderafdeling Vlaamse Gemeenschap
van afdeling 2 van het Comité voor de provinciale en plaatselijke van afdeling 2 van het Comité voor de provinciale en plaatselijke
overheidsdiensten en van het overkoepelend onderhandelingscomité, overheidsdiensten en van het overkoepelend onderhandelingscomité,
vermeld in het decreet van 5 april 1995 tot oprichting van vermeld in het decreet van 5 april 1995 tot oprichting van
onderhandelingscomités in het vrij gesubsidieerd onderwijs; onderhandelingscomités in het vrij gesubsidieerd onderwijs;
Gelet op het advies nr. 66.271/1 van de Raad van State, gegeven op 2 Gelet op het advies nr. 66.271/1 van de Raad van State, gegeven op 2
juli 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de juli 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs en de Vlaamse Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs en de Vlaamse
minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport; minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder:

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder:

1° human resourcesmethoden: tools of methodieken voor 1° human resourcesmethoden: tools of methodieken voor
personeelsinstroom, personeelsontwikkeling en evaluatie van het personeelsinstroom, personeelsontwikkeling en evaluatie van het
functioneren van de personeelsleden; functioneren van de personeelsleden;
2° AHOVOKS: het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, 2° AHOVOKS: het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs,
Kwalificaties en Studietoelagen, opgericht bij het besluit van de Kwalificaties en Studietoelagen, opgericht bij het besluit van de
Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot oprichting van het intern Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot oprichting van het intern
verzelfstandigd agentschap Agentschap voor Hoger Onderwijs, verzelfstandigd agentschap Agentschap voor Hoger Onderwijs,
Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen; Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen;
3° onderwijsinspectie: de inspectie vermeld in titel IV van deel II 3° onderwijsinspectie: de inspectie vermeld in titel IV van deel II
van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de kwaliteit van onderwijs; van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de kwaliteit van onderwijs;
4° decreet van 26 april 2019: het decreet van 26 april 2019 4° decreet van 26 april 2019: het decreet van 26 april 2019
betreffende het kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende betreffende het kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende
trajecten op basis van een gemeenschappelijk kwaliteitskader. trajecten op basis van een gemeenschappelijk kwaliteitskader.

Art. 2.Een organisatie die erkende beroepskwalificerende trajecten

Art. 2.Een organisatie die erkende beroepskwalificerende trajecten

wil aanbieden, dient daarvoor een erkenningsaanvraag in. wil aanbieden, dient daarvoor een erkenningsaanvraag in.
De organisatie voldoet aan al de volgende erkenningsvoorwaarden: De organisatie voldoet aan al de volgende erkenningsvoorwaarden:
1° ze beschikt over een bewijs van kwaliteit op organisatieniveau. Dat 1° ze beschikt over een bewijs van kwaliteit op organisatieniveau. Dat
houdt in dat de organisatie minstens voldoet aan volgende voorwaarden: houdt in dat de organisatie minstens voldoet aan volgende voorwaarden:
a) op het vlak van klantgerichtheid: a) op het vlak van klantgerichtheid:
1) de dienstverlener beschrijft het aanbod en de voorwaarden ervan en 1) de dienstverlener beschrijft het aanbod en de voorwaarden ervan en
maakt deze vooraf kenbaar aan zijn klanten en derden. De afspraken maakt deze vooraf kenbaar aan zijn klanten en derden. De afspraken
over de dienstverlening tussen de dienstverlener en zijn klant worden over de dienstverlening tussen de dienstverlener en zijn klant worden
nagekomen; nagekomen;
2) de dienstverlener houdt rekening met de wensen, behoeften en noden 2) de dienstverlener houdt rekening met de wensen, behoeften en noden
van zijn klanten met betrekking tot zijn dienstverlening en producten. van zijn klanten met betrekking tot zijn dienstverlening en producten.
Hiertoe peilt hij periodiek naar de tevredenheid van zijn klanten. De Hiertoe peilt hij periodiek naar de tevredenheid van zijn klanten. De
resultaten worden aangewend voor continue verbetering. resultaten worden aangewend voor continue verbetering.
b) op het vlak van personeelsbeheer: b) op het vlak van personeelsbeheer:
1) de dienstverlener hanteert human resourcesmethoden voor zijn 1) de dienstverlener hanteert human resourcesmethoden voor zijn
medewerkers op het vlak van rekrutering en selectie, integratie, medewerkers op het vlak van rekrutering en selectie, integratie,
opvolging, functionering en evaluatie van medewerkers; opvolging, functionering en evaluatie van medewerkers;
2) de dienstverlener en zijn personeel beschikken over vakgerelateerde 2) de dienstverlener en zijn personeel beschikken over vakgerelateerde
kennis en ervaring die zij op peil houden. De dienstverlener versterkt kennis en ervaring die zij op peil houden. De dienstverlener versterkt
de deskundigheid van het personeel via begeleiding, ondersteuning en de deskundigheid van het personeel via begeleiding, ondersteuning en
vormingsinitiatieven; vormingsinitiatieven;
c) op het vlak van financieel beheer: c) op het vlak van financieel beheer:
1) de dienstverlener staat in voor de periodieke opvolging van zijn 1) de dienstverlener staat in voor de periodieke opvolging van zijn
budgetplanning. De dienstverlener zorgt voor een financieel beheer met budgetplanning. De dienstverlener zorgt voor een financieel beheer met
een planning die periodiek wordt opgevolgd. Hij houdt zijn rekeningen een planning die periodiek wordt opgevolgd. Hij houdt zijn rekeningen
bij volgens de boekhoudkundige regels. De subsidies en premies van de bij volgens de boekhoudkundige regels. De subsidies en premies van de
overheid moeten doelmatig besteed worden; overheid moeten doelmatig besteed worden;
2) de dienstverlener volgt zijn opbrengsten, kosten, investeringen en 2) de dienstverlener volgt zijn opbrengsten, kosten, investeringen en
vermogen op in functie van zijn rendabiliteit, liquiditeit en vermogen op in functie van zijn rendabiliteit, liquiditeit en
solvabiliteit. solvabiliteit.
Elk beleidsdomein of -veld houdt een overzicht bij van de Elk beleidsdomein of -veld houdt een overzicht bij van de
kwaliteitslabels of -bewijzen binnen hun vakgebied die voldoen aan de kwaliteitslabels of -bewijzen binnen hun vakgebied die voldoen aan de
kwaliteitsvereisten en garandeert de overeenstemming met de kwaliteitsvereisten en garandeert de overeenstemming met de
kwaliteitsvereisten continu. kwaliteitsvereisten continu.
Organisaties die beschikken over een kwaliteitslabel of een wettelijk Organisaties die beschikken over een kwaliteitslabel of een wettelijk
kwaliteitssysteem van een overheid dat voldoet aan de minimale kwaliteitssysteem van een overheid dat voldoet aan de minimale
kwaliteitsvoorwaarden op organisatieniveau als vermeld in het decreet kwaliteitsvoorwaarden op organisatieniveau als vermeld in het decreet
van 29 maart 2019 betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van van 29 maart 2019 betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van
dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie, kunnen dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie, kunnen
via hun registratie aantonen dat ze over de kwaliteitsvereisten via hun registratie aantonen dat ze over de kwaliteitsvereisten
beschikken. beschikken.
2° ze voldoet aan de arbeids- en socialezekerheidsrechtelijke 2° ze voldoet aan de arbeids- en socialezekerheidsrechtelijke
verplichtingen; verplichtingen;
3° ze biedt een beroepskwalificerend traject aan dat voldoet aan de 3° ze biedt een beroepskwalificerend traject aan dat voldoet aan de
kwaliteitsgebieden als vermeld in artikel 7 van het decreet van 26 kwaliteitsgebieden als vermeld in artikel 7 van het decreet van 26
april 2019. april 2019.
De erkenningsaanvraag laat daarom toe een inhoudelijke beoordeling van De erkenningsaanvraag laat daarom toe een inhoudelijke beoordeling van
het traject uit te voeren op basis van de kwaliteitsgebieden. het traject uit te voeren op basis van de kwaliteitsgebieden.

Art. 3.Er wordt een register gepubliceerd van de erkende

Art. 3.Er wordt een register gepubliceerd van de erkende

beroepskwalificerende trajecten en de organisaties die ze aanbieden. beroepskwalificerende trajecten en de organisaties die ze aanbieden.
AHOVOKS maakt dat register op en actualiseert het. AHOVOKS maakt dat register op en actualiseert het.
De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, de coördinatie van De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, de coördinatie van
het vormingsbeleid, en de Vlaamse minister, bevoegd voor de het vormingsbeleid, en de Vlaamse minister, bevoegd voor de
professionele vorming, bepalen welke gegevens in het register worden professionele vorming, bepalen welke gegevens in het register worden
opgenomen. opgenomen.

Art. 4.Het kwaliteitskader, vermeld in artikel 7 van het decreet van

Art. 4.Het kwaliteitskader, vermeld in artikel 7 van het decreet van

26 april 2019, wordt vastgesteld in de bijlagen die bij dit besluit 26 april 2019, wordt vastgesteld in de bijlagen die bij dit besluit
zijn gevoegd. zijn gevoegd.

Art. 5.Zodra de update van een beroepskwalificatie erkend is door de

Art. 5.Zodra de update van een beroepskwalificatie erkend is door de

Vlaamse Regering hebben opleidingsaanbieders één kalenderjaar de tijd Vlaamse Regering hebben opleidingsaanbieders één kalenderjaar de tijd
om het traject aan te passen. Indien er een kwaliteitstoezicht om het traject aan te passen. Indien er een kwaliteitstoezicht
plaatsvindt tijdens deze overgangsfase dan kunnen de toezichthouders plaatsvindt tijdens deze overgangsfase dan kunnen de toezichthouders
zich indien nodig baseren op de laatste versie van de zich indien nodig baseren op de laatste versie van de
beroepskwalificatie voor de update. Nieuwe beroepskwalificerende beroepskwalificatie voor de update. Nieuwe beroepskwalificerende
trajecten moeten zich steeds baseren op de actuele versie van de trajecten moeten zich steeds baseren op de actuele versie van de
beroepskwalificatie. beroepskwalificatie.

Art. 6.De medewerking van de onderwijsinspectie bij het

Art. 6.De medewerking van de onderwijsinspectie bij het

kwaliteitstoezicht gedurende de eerste drie jaar dat een beleidsdomein kwaliteitstoezicht gedurende de eerste drie jaar dat een beleidsdomein
of -veld het kwaliteitstoezicht op beroepskwalificerende trajecten of -veld het kwaliteitstoezicht op beroepskwalificerende trajecten
autonoom organiseert, vermeld in artikel 8, § 4 van het decreet van 26 autonoom organiseert, vermeld in artikel 8, § 4 van het decreet van 26
april 2019, wordt per beleidsdomein of -veld geconcretiseerd in een april 2019, wordt per beleidsdomein of -veld geconcretiseerd in een
samenwerkingsovereenkomst. De onderwijsinspectie en het beleidsdomein samenwerkingsovereenkomst. De onderwijsinspectie en het beleidsdomein
of -veld rapporteren jaarlijks aan de Vlaamse Regering over de of -veld rapporteren jaarlijks aan de Vlaamse Regering over de
organisatie en het verloop van het kwaliteitstoezicht. De drie jaar organisatie en het verloop van het kwaliteitstoezicht. De drie jaar
medewerking door de onderwijsinspectie aan het kwaliteitstoezicht medewerking door de onderwijsinspectie aan het kwaliteitstoezicht
start vanaf het eerste toezicht dat een beleidsdomein of -veld start vanaf het eerste toezicht dat een beleidsdomein of -veld
organiseert. organiseert.
Tijdens deze periode kunnen experts uit het hoger onderwijs Tijdens deze periode kunnen experts uit het hoger onderwijs
ingeschakeld worden om mee te gaan op het toezicht op ingeschakeld worden om mee te gaan op het toezicht op
beroepskwalificerende trajecten van niveau 5 tot en met 8. AHOVOKS is beroepskwalificerende trajecten van niveau 5 tot en met 8. AHOVOKS is
verantwoordelijk voor de procesbegeleiding van de deelname van de verantwoordelijk voor de procesbegeleiding van de deelname van de
experts. experts.

Art. 7.De modellen voor bewijzen van beroepskwalificatie,

Art. 7.De modellen voor bewijzen van beroepskwalificatie,

deelkwalificatie en competenties uitgereikt overeenkomstig artikel 9, deelkwalificatie en competenties uitgereikt overeenkomstig artikel 9,
§ 1, van het decreet van 26 april 2019 dienen te voldoen aan de § 1, van het decreet van 26 april 2019 dienen te voldoen aan de
criteria zoals vermeld in hoofdstuk 4 van het besluit van de Vlaamse criteria zoals vermeld in hoofdstuk 4 van het besluit van de Vlaamse
Regering betreffende de uitvoering van het decreet van 26 april 2019 Regering betreffende de uitvoering van het decreet van 26 april 2019
betreffende een geïntegreerd beleid voor de erkenning van verworven betreffende een geïntegreerd beleid voor de erkenning van verworven
competenties. competenties.

Art. 8.Elke opleidingsaanbieder dient zichtbaar en duidelijk de

Art. 8.Elke opleidingsaanbieder dient zichtbaar en duidelijk de

mogelijke gevolgen in verband met automatische vrijstelling in functie mogelijke gevolgen in verband met automatische vrijstelling in functie
van het behalen van een kwalificatiebewijs te communiceren aan van het behalen van een kwalificatiebewijs te communiceren aan
(potentiële) lerenden. (potentiële) lerenden.

Art. 9.De Vlaamse ministers bevoegd voor het onderwijs, de

Art. 9.De Vlaamse ministers bevoegd voor het onderwijs, de

coördinatie van het vormingsbeleid en voor de professionele vorming, coördinatie van het vormingsbeleid en voor de professionele vorming,
zijn belast met de uitvoering van dit besluit. zijn belast met de uitvoering van dit besluit.

Art. 10.Dit besluit treedt in werking op 2 september 2019.

Art. 10.Dit besluit treedt in werking op 2 september 2019.

Brussel, 19 juli 2019. Brussel, 19 juli 2019.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
L. HOMANS L. HOMANS
De Vlaamse minister van Onderwijs, De Vlaamse minister van Onderwijs,
H. CREVITS H. CREVITS
De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport,
Ph. MUYTERS Ph. MUYTERS
Bijlage 1. Gemeenschappelijk kwaliteitskader voor Bijlage 1. Gemeenschappelijk kwaliteitskader voor
beroepskwalificerende opleidingen beroepskwalificerende opleidingen
Kwaliteitsgebied 1: DOELSTELLINGEN Kwaliteitsgebied 1: DOELSTELLINGEN
Descriptor 1: Het opleidingstraject stemt overeen met de inhoud en het Descriptor 1: Het opleidingstraject stemt overeen met de inhoud en het
beheersingsniveau van de competenties zoals vastgelegd in de beheersingsniveau van de competenties zoals vastgelegd in de
beroepskwalificatie. beroepskwalificatie.
I.1 Het opleidingstraject bevat alle competenties zoals vastgelegd in I.1 Het opleidingstraject bevat alle competenties zoals vastgelegd in
de beroepskwalificatie. Het opleidingstraject is evenwichtig de beroepskwalificatie. Het opleidingstraject is evenwichtig
uitgewerkt en afgestemd op het verwachte beheersingsniveau. De uitgewerkt en afgestemd op het verwachte beheersingsniveau. De
aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen
hierover af. hierover af.
Kwaliteitsgebied 2: VORMGEVING Kwaliteitsgebied 2: VORMGEVING
Descriptor 2: Het opleidingstraject is zodanig uitgewerkt, Descriptor 2: Het opleidingstraject is zodanig uitgewerkt,
georganiseerd en afgestemd op de mogelijkheden van de lerende dat de georganiseerd en afgestemd op de mogelijkheden van de lerende dat de
competenties kunnen worden verworven. competenties kunnen worden verworven.
Maatwerk Maatwerk
I.2 De aanbieder benut de relevante startcompetenties van de lerende. I.2 De aanbieder benut de relevante startcompetenties van de lerende.
Bij het vormgeven van het opleidingstraject wordt rekening gehouden Bij het vormgeven van het opleidingstraject wordt rekening gehouden
met de mogelijkheden, vorderingen en (loopbaan)perspectieven van elke met de mogelijkheden, vorderingen en (loopbaan)perspectieven van elke
lerende. Vrijstellingen voor bepaalde trajectonderdelen worden lerende. Vrijstellingen voor bepaalde trajectonderdelen worden
toegekend op basis van transparante procedures en valide criteria. toegekend op basis van transparante procedures en valide criteria.
Organisatie aanbod Organisatie aanbod
I.3 Het opleidingstraject is logisch opgebouwd en samenhangend. De I.3 Het opleidingstraject is logisch opgebouwd en samenhangend. De
opleidingstijd wordt optimaal aangewend voor het aanleren, inoefenen opleidingstijd wordt optimaal aangewend voor het aanleren, inoefenen
en evalueren van de competenties. De aanbieders/partners die samen een en evalueren van de competenties. De aanbieders/partners die samen een
opleidingstraject aanbieden, stemmen af over de vormgeving van het opleidingstraject aanbieden, stemmen af over de vormgeving van het
opleidingstraject. opleidingstraject.
Werkwijze Werkwijze
I.4 Het opleidingstraject en de te verwerven competenties worden voor I.4 Het opleidingstraject en de te verwerven competenties worden voor
de lerende geëxpliciteerd. Er is een variatie aan leeractiviteiten die de lerende geëxpliciteerd. Er is een variatie aan leeractiviteiten die
het verwerven van de competenties mogelijk maakt. Er worden werkvormen het verwerven van de competenties mogelijk maakt. Er worden werkvormen
gehanteerd die de lerende vertrouwd maken met de werkrealiteit. gehanteerd die de lerende vertrouwd maken met de werkrealiteit.
Materiële infrastructuur Materiële infrastructuur
I.5 De materiële infrastructuur en de leermiddelen ondersteunen het I.5 De materiële infrastructuur en de leermiddelen ondersteunen het
verwerven van de competenties en worden efficiënt ingezet. verwerven van de competenties en worden efficiënt ingezet.
Kwaliteitsgebied 3: BEGELEIDING Kwaliteitsgebied 3: BEGELEIDING
Descriptor 3: De lerende wordt zodanig begeleid dat hij optimale Descriptor 3: De lerende wordt zodanig begeleid dat hij optimale
kansen heeft om de competenties van de beroepskwalificatie te kansen heeft om de competenties van de beroepskwalificatie te
verwerven. verwerven.
Informatie Informatie
I.6 De lerende krijgt doelgerichte informatie over het I.6 De lerende krijgt doelgerichte informatie over het
opleidingstraject, de mogelijkheden op de arbeidsmarkt en de opleidingstraject, de mogelijkheden op de arbeidsmarkt en de
doorstroommogelijkheden naar opleidingen die tot een doorstroommogelijkheden naar opleidingen die tot een
onderwijskwalificatie leiden en andere vervolgopleidingen. onderwijskwalificatie leiden en andere vervolgopleidingen.
Ondersteuning Ondersteuning
I.7 De aanbieder stemt de begeleiding tijdens het opleidingstraject af I.7 De aanbieder stemt de begeleiding tijdens het opleidingstraject af
op de leervorderingen, zorgnoden en mogelijkheden van de lerende. De op de leervorderingen, zorgnoden en mogelijkheden van de lerende. De
aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen
hierover af. hierover af.
I.8 Het leerklimaat is positief en stimulerend. De lerende krijgt I.8 Het leerklimaat is positief en stimulerend. De lerende krijgt
doelgericht en systematisch feedback over zijn leerproces in relatie doelgericht en systematisch feedback over zijn leerproces in relatie
tot de te verwerven competenties van zijn opleidingstraject. tot de te verwerven competenties van zijn opleidingstraject.
Kwaliteitsgebied 4: EVALUATIE Kwaliteitsgebied 4: EVALUATIE
Descriptor 4: De te verwerven competenties worden valide en Descriptor 4: De te verwerven competenties worden valide en
betrouwbaar geëvalueerd. De rapportering toont transparant aan of de betrouwbaar geëvalueerd. De rapportering toont transparant aan of de
competenties effectief verworven zijn. competenties effectief verworven zijn.
I.9 De evaluatie is representatief voor de inhoud en het I.9 De evaluatie is representatief voor de inhoud en het
beheersingsniveau van de competenties in de beroepskwalificatie. beheersingsniveau van de competenties in de beroepskwalificatie.
I.10 De evaluatiecriteria zijn eenduidig, objectief en voor alle I.10 De evaluatiecriteria zijn eenduidig, objectief en voor alle
betrokkenen duidelijk. De evaluatieprocedures en -instrumenten betrokkenen duidelijk. De evaluatieprocedures en -instrumenten
garanderen een valide en betrouwbare evaluatie. De aanbieders/partners garanderen een valide en betrouwbare evaluatie. De aanbieders/partners
die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen af over de die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen af over de
evaluatiepraktijk. evaluatiepraktijk.
I.11 De evaluatieresultaten worden helder en tijdig gecommuniceerd aan I.11 De evaluatieresultaten worden helder en tijdig gecommuniceerd aan
de lerende. De aanbieder hanteert transparante beslissingsregels voor de lerende. De aanbieder hanteert transparante beslissingsregels voor
het toekennen van de kwalificatiebewijzen. De rapportering bevat de het toekennen van de kwalificatiebewijzen. De rapportering bevat de
evaluatiegegevens die transparant de beslissing onderbouwen. De evaluatiegegevens die transparant de beslissing onderbouwen. De
aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen
af over de rapporteringspraktijk. af over de rapporteringspraktijk.
Kwaliteitsgebied 5: BORGEN EN BIJSTUREN Kwaliteitsgebied 5: BORGEN EN BIJSTUREN
Descriptor 5: Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de Descriptor 5: Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de
kwaliteitsgebieden worden bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd. kwaliteitsgebieden worden bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd.
I.12 Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de I.12 Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de
doelstellingen, vormgeving, begeleiding en evaluatie worden door de doelstellingen, vormgeving, begeleiding en evaluatie worden door de
aanbieders bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd. De aanbieders bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd. De
aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen
hierover af. hierover af.
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering
van 19 juli 2019 betreffende de uitvoering van het decreet van 26 van 19 juli 2019 betreffende de uitvoering van het decreet van 26
april 2019 betreffende het kwaliteitstoezicht voor april 2019 betreffende het kwaliteitstoezicht voor
beroepskwalificerende trajecten op basis van een gemeenschappelijk beroepskwalificerende trajecten op basis van een gemeenschappelijk
kwaliteitskader. kwaliteitskader.
Brussel, 19 juli 2019. Brussel, 19 juli 2019.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
L. HOMANS L. HOMANS
De Vlaamse minister van Onderwijs, De Vlaamse minister van Onderwijs,
H. CREVITS H. CREVITS
De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport,
Ph. MUYTERS Ph. MUYTERS
Bijlage 2. Gemeenschappelijk kwaliteitskader voor Bijlage 2. Gemeenschappelijk kwaliteitskader voor
beroepskwalificerende EVC-trajecten beroepskwalificerende EVC-trajecten
Kwaliteitsgebied 1: DOELSTELLINGEN Kwaliteitsgebied 1: DOELSTELLINGEN
Descriptor 1: De beoordeling stemt overeen met de competenties zoals Descriptor 1: De beoordeling stemt overeen met de competenties zoals
vastgelegd in de beroepskwalificatie. vastgelegd in de beroepskwalificatie.
I.1 De EVC-beoordeling bevat alle competenties zoals vastgelegd in de I.1 De EVC-beoordeling bevat alle competenties zoals vastgelegd in de
beroepskwalificatie. De EVC-beoordeling is evenwichtig uitgewerkt en beroepskwalificatie. De EVC-beoordeling is evenwichtig uitgewerkt en
afgestemd op het verwachte beheersingsniveau. De aanbieders/partners afgestemd op het verwachte beheersingsniveau. De aanbieders/partners
die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen hierover af. die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen hierover af.
Kwaliteitsgebied 2: VORMGEVING Kwaliteitsgebied 2: VORMGEVING
Descriptor 2: De EVC-beoordeling is zodanig vormgegeven en Descriptor 2: De EVC-beoordeling is zodanig vormgegeven en
georganiseerd dat voor elke EVC-kandidaat de competenties evalueerbaar georganiseerd dat voor elke EVC-kandidaat de competenties evalueerbaar
zijn. zijn.
I.2 De vrijstellingen voor deelkwalificaties worden toegekend op basis I.2 De vrijstellingen voor deelkwalificaties worden toegekend op basis
van transparante procedures en valide criteria. van transparante procedures en valide criteria.
I.3 De verschillende onderdelen van de beoordeling zijn logisch I.3 De verschillende onderdelen van de beoordeling zijn logisch
opgebouwd en op elkaar afgestemd zodat de beoordeling een coherent opgebouwd en op elkaar afgestemd zodat de beoordeling een coherent
geheel vormt. De beschikbare tijd is in overeenstemming met de geheel vormt. De beschikbare tijd is in overeenstemming met de
EVC-standaard en wordt optimaal aangewend om de competenties zichtbaar EVC-standaard en wordt optimaal aangewend om de competenties zichtbaar
te maken en te evalueren. De aanbieders/partners die samen een te maken en te evalueren. De aanbieders/partners die samen een
EVC-traject beoordelen, stemmen af over de vormgeving van het EVC-traject beoordelen, stemmen af over de vormgeving van het
EVC-traject. EVC-traject.
I.4 De kandidaat wordt vertrouwd gemaakt met de setting en het verloop I.4 De kandidaat wordt vertrouwd gemaakt met de setting en het verloop
van de beoordeling. De kandidaat krijgt bij de start doelgericht van de beoordeling. De kandidaat krijgt bij de start doelgericht
informatie over de EVC-beoordeling en de te beoordelen competenties. informatie over de EVC-beoordeling en de te beoordelen competenties.
De vormgeving garandeert dat de competenties beoordeeld worden op De vormgeving garandeert dat de competenties beoordeeld worden op
basis van authentieke en realistische contexten. basis van authentieke en realistische contexten.
I.5 De materiële infrastructuur is in overeenstemming met de I.5 De materiële infrastructuur is in overeenstemming met de
EVC-standaard, ondersteunt het beoordelen van de competenties en wordt EVC-standaard, ondersteunt het beoordelen van de competenties en wordt
efficiënt ingezet. efficiënt ingezet.
Kwaliteitsgebied 3: BEGELEIDING Kwaliteitsgebied 3: BEGELEIDING
Descriptor 3: De EVC-kandidaat wordt tijdens de EVC-beoordeling Descriptor 3: De EVC-kandidaat wordt tijdens de EVC-beoordeling
zodanig begeleid dat de kandidaat optimale kansen krijgt om de zodanig begeleid dat de kandidaat optimale kansen krijgt om de
competenties zichtbaar te maken voor evaluatie. competenties zichtbaar te maken voor evaluatie.
I.6 De aanbieder geeft de kandidaat tijdens de EVC-beoordeling I.6 De aanbieder geeft de kandidaat tijdens de EVC-beoordeling
doelgerichte instructies zodat de kandidaat de opdrachten of taken doelgerichte instructies zodat de kandidaat de opdrachten of taken
correct begrijpt. De aanbieder voorziet ruimte zodat de kandidaat de correct begrijpt. De aanbieder voorziet ruimte zodat de kandidaat de
mogelijkheid heeft om bijkomende informatie te vragen. De mogelijkheid heeft om bijkomende informatie te vragen. De
aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen af aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen af
over de begeleiding van het EVC-traject. over de begeleiding van het EVC-traject.
Kwaliteitsgebied 4: EVALUATIE Kwaliteitsgebied 4: EVALUATIE
Descriptor 4: De competenties worden valide en betrouwbaar Descriptor 4: De competenties worden valide en betrouwbaar
geëvalueerd. De rapportering toont transparant aan of de competenties geëvalueerd. De rapportering toont transparant aan of de competenties
effectief verworven zijn. effectief verworven zijn.
I.7 De beoordeling spoort met de inhoud van de EVC-standaard. I.7 De beoordeling spoort met de inhoud van de EVC-standaard.
I.8 De beoordelingscriteria zijn eenduidig, objectief en voor alle I.8 De beoordelingscriteria zijn eenduidig, objectief en voor alle
betrokkenen duidelijk. De beoordeling is valide en betrouwbaar. De betrokkenen duidelijk. De beoordeling is valide en betrouwbaar. De
aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen af aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen af
over de evaluatiepraktijk van het EVC-traject. over de evaluatiepraktijk van het EVC-traject.
I.9 De kandidaat krijgt na de beoordeling doelgerichte feedback over I.9 De kandidaat krijgt na de beoordeling doelgerichte feedback over
de beoordeling. de beoordeling.
I.10 De evaluatieresultaten worden helder en tijdig gecommuniceerd aan I.10 De evaluatieresultaten worden helder en tijdig gecommuniceerd aan
de kandidaat. De aanbieder hanteert transparante beslissingsregels de kandidaat. De aanbieder hanteert transparante beslissingsregels
voor het toekennen van de kwalificatiebewijzen. De rapportering bevat voor het toekennen van de kwalificatiebewijzen. De rapportering bevat
de evaluatiegegevens die transparant de beslissing onderbouwen. De de evaluatiegegevens die transparant de beslissing onderbouwen. De
aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen af aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen af
over de rapporteringspraktijk van het EVC-traject. over de rapporteringspraktijk van het EVC-traject.
Kwaliteitsgebied 5: BORGEN EN BIJSTUREN Kwaliteitsgebied 5: BORGEN EN BIJSTUREN
Descriptor 5: Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de Descriptor 5: Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de
kwaliteitsgebieden worden bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd. kwaliteitsgebieden worden bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd.
I.11 Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de I.11 Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de
doelstellingen, vormgeving, begeleiding en evaluatie worden door de doelstellingen, vormgeving, begeleiding en evaluatie worden door de
aanbieders bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd. De aanbieders bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd. De
aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen
hierover af. hierover af.
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering
van 19 juli 2019 betreffende de uitvoering van het decreet van 26 van 19 juli 2019 betreffende de uitvoering van het decreet van 26
april 2019 betreffende het kwaliteitstoezicht voor april 2019 betreffende het kwaliteitstoezicht voor
beroepskwalificerende trajecten op basis van een gemeenschappelijk beroepskwalificerende trajecten op basis van een gemeenschappelijk
kwaliteitskader. kwaliteitskader.
Brussel, 19 juli 2019. Brussel, 19 juli 2019.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
L. HOMANS L. HOMANS
De Vlaamse minister van Onderwijs, De Vlaamse minister van Onderwijs,
H. CREVITS H. CREVITS
De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport,
Ph. MUYTERS Ph. MUYTERS
^