| Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de uitvoering van het decreet van 26 april 2019 betreffende het kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende trajecten op basis van een gemeenschappelijk kwaliteitskader | Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de uitvoering van het decreet van 26 april 2019 betreffende het kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende trajecten op basis van een gemeenschappelijk kwaliteitskader |
|---|---|
| VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
| 19 JULI 2019. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de | 19 JULI 2019. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de |
| uitvoering van het decreet van 26 april 2019 betreffende het | uitvoering van het decreet van 26 april 2019 betreffende het |
| kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende trajecten op basis van | kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende trajecten op basis van |
| een gemeenschappelijk kwaliteitskader | een gemeenschappelijk kwaliteitskader |
| DE VLAAMSE REGERING, | DE VLAAMSE REGERING, |
| Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der | Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der |
| instellingen, artikel 20; | instellingen, artikel 20; |
| Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende het | Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende het |
| kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende trajecten op basis van | kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende trajecten op basis van |
| een gemeenschappelijk kwaliteitskader, artikelen 5, § 2, 6, § 1, | een gemeenschappelijk kwaliteitskader, artikelen 5, § 2, 6, § 1, |
| vierde lid, 7, tweede lid, 8 § 2 tot 4 en 9, § 1; | vierde lid, 7, tweede lid, 8 § 2 tot 4 en 9, § 1; |
| Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de | Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de |
| begroting, gegeven op 5 februari 2019; | begroting, gegeven op 5 februari 2019; |
| Gelet op het advies van de Vlaamse Onderwijsraad, gegeven op 28 | Gelet op het advies van de Vlaamse Onderwijsraad, gegeven op 28 |
| februari 2019; | februari 2019; |
| Gelet op het advies van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen, | Gelet op het advies van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen, |
| gegeven op 5 maart 2019; | gegeven op 5 maart 2019; |
| Gelet op protocol nr. 127 van 17 mei 2019 houdende de conclusies van | Gelet op protocol nr. 127 van 17 mei 2019 houdende de conclusies van |
| de onderhandelingen die werden gevoerd in de gemeenschappelijke | de onderhandelingen die werden gevoerd in de gemeenschappelijke |
| vergadering van Sectorcomité X, van onderafdeling Vlaamse Gemeenschap | vergadering van Sectorcomité X, van onderafdeling Vlaamse Gemeenschap |
| van afdeling 2 van het Comité voor de provinciale en plaatselijke | van afdeling 2 van het Comité voor de provinciale en plaatselijke |
| overheidsdiensten en van het overkoepelend onderhandelingscomité, | overheidsdiensten en van het overkoepelend onderhandelingscomité, |
| vermeld in het decreet van 5 april 1995 tot oprichting van | vermeld in het decreet van 5 april 1995 tot oprichting van |
| onderhandelingscomités in het vrij gesubsidieerd onderwijs; | onderhandelingscomités in het vrij gesubsidieerd onderwijs; |
| Gelet op het advies nr. 66.271/1 van de Raad van State, gegeven op 2 | Gelet op het advies nr. 66.271/1 van de Raad van State, gegeven op 2 |
| juli 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de | juli 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de |
| wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
| Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs en de Vlaamse | Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs en de Vlaamse |
| minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport; | minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport; |
| Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
| Besluit : | Besluit : |
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: |
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: |
| 1° human resourcesmethoden: tools of methodieken voor | 1° human resourcesmethoden: tools of methodieken voor |
| personeelsinstroom, personeelsontwikkeling en evaluatie van het | personeelsinstroom, personeelsontwikkeling en evaluatie van het |
| functioneren van de personeelsleden; | functioneren van de personeelsleden; |
| 2° AHOVOKS: het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, | 2° AHOVOKS: het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, |
| Kwalificaties en Studietoelagen, opgericht bij het besluit van de | Kwalificaties en Studietoelagen, opgericht bij het besluit van de |
| Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot oprichting van het intern | Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot oprichting van het intern |
| verzelfstandigd agentschap Agentschap voor Hoger Onderwijs, | verzelfstandigd agentschap Agentschap voor Hoger Onderwijs, |
| Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen; | Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen; |
| 3° onderwijsinspectie: de inspectie vermeld in titel IV van deel II | 3° onderwijsinspectie: de inspectie vermeld in titel IV van deel II |
| van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de kwaliteit van onderwijs; | van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de kwaliteit van onderwijs; |
| 4° decreet van 26 april 2019: het decreet van 26 april 2019 | 4° decreet van 26 april 2019: het decreet van 26 april 2019 |
| betreffende het kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende | betreffende het kwaliteitstoezicht voor beroepskwalificerende |
| trajecten op basis van een gemeenschappelijk kwaliteitskader. | trajecten op basis van een gemeenschappelijk kwaliteitskader. |
Art. 2.Een organisatie die erkende beroepskwalificerende trajecten |
Art. 2.Een organisatie die erkende beroepskwalificerende trajecten |
| wil aanbieden, dient daarvoor een erkenningsaanvraag in. | wil aanbieden, dient daarvoor een erkenningsaanvraag in. |
| De organisatie voldoet aan al de volgende erkenningsvoorwaarden: | De organisatie voldoet aan al de volgende erkenningsvoorwaarden: |
| 1° ze beschikt over een bewijs van kwaliteit op organisatieniveau. Dat | 1° ze beschikt over een bewijs van kwaliteit op organisatieniveau. Dat |
| houdt in dat de organisatie minstens voldoet aan volgende voorwaarden: | houdt in dat de organisatie minstens voldoet aan volgende voorwaarden: |
| a) op het vlak van klantgerichtheid: | a) op het vlak van klantgerichtheid: |
| 1) de dienstverlener beschrijft het aanbod en de voorwaarden ervan en | 1) de dienstverlener beschrijft het aanbod en de voorwaarden ervan en |
| maakt deze vooraf kenbaar aan zijn klanten en derden. De afspraken | maakt deze vooraf kenbaar aan zijn klanten en derden. De afspraken |
| over de dienstverlening tussen de dienstverlener en zijn klant worden | over de dienstverlening tussen de dienstverlener en zijn klant worden |
| nagekomen; | nagekomen; |
| 2) de dienstverlener houdt rekening met de wensen, behoeften en noden | 2) de dienstverlener houdt rekening met de wensen, behoeften en noden |
| van zijn klanten met betrekking tot zijn dienstverlening en producten. | van zijn klanten met betrekking tot zijn dienstverlening en producten. |
| Hiertoe peilt hij periodiek naar de tevredenheid van zijn klanten. De | Hiertoe peilt hij periodiek naar de tevredenheid van zijn klanten. De |
| resultaten worden aangewend voor continue verbetering. | resultaten worden aangewend voor continue verbetering. |
| b) op het vlak van personeelsbeheer: | b) op het vlak van personeelsbeheer: |
| 1) de dienstverlener hanteert human resourcesmethoden voor zijn | 1) de dienstverlener hanteert human resourcesmethoden voor zijn |
| medewerkers op het vlak van rekrutering en selectie, integratie, | medewerkers op het vlak van rekrutering en selectie, integratie, |
| opvolging, functionering en evaluatie van medewerkers; | opvolging, functionering en evaluatie van medewerkers; |
| 2) de dienstverlener en zijn personeel beschikken over vakgerelateerde | 2) de dienstverlener en zijn personeel beschikken over vakgerelateerde |
| kennis en ervaring die zij op peil houden. De dienstverlener versterkt | kennis en ervaring die zij op peil houden. De dienstverlener versterkt |
| de deskundigheid van het personeel via begeleiding, ondersteuning en | de deskundigheid van het personeel via begeleiding, ondersteuning en |
| vormingsinitiatieven; | vormingsinitiatieven; |
| c) op het vlak van financieel beheer: | c) op het vlak van financieel beheer: |
| 1) de dienstverlener staat in voor de periodieke opvolging van zijn | 1) de dienstverlener staat in voor de periodieke opvolging van zijn |
| budgetplanning. De dienstverlener zorgt voor een financieel beheer met | budgetplanning. De dienstverlener zorgt voor een financieel beheer met |
| een planning die periodiek wordt opgevolgd. Hij houdt zijn rekeningen | een planning die periodiek wordt opgevolgd. Hij houdt zijn rekeningen |
| bij volgens de boekhoudkundige regels. De subsidies en premies van de | bij volgens de boekhoudkundige regels. De subsidies en premies van de |
| overheid moeten doelmatig besteed worden; | overheid moeten doelmatig besteed worden; |
| 2) de dienstverlener volgt zijn opbrengsten, kosten, investeringen en | 2) de dienstverlener volgt zijn opbrengsten, kosten, investeringen en |
| vermogen op in functie van zijn rendabiliteit, liquiditeit en | vermogen op in functie van zijn rendabiliteit, liquiditeit en |
| solvabiliteit. | solvabiliteit. |
| Elk beleidsdomein of -veld houdt een overzicht bij van de | Elk beleidsdomein of -veld houdt een overzicht bij van de |
| kwaliteitslabels of -bewijzen binnen hun vakgebied die voldoen aan de | kwaliteitslabels of -bewijzen binnen hun vakgebied die voldoen aan de |
| kwaliteitsvereisten en garandeert de overeenstemming met de | kwaliteitsvereisten en garandeert de overeenstemming met de |
| kwaliteitsvereisten continu. | kwaliteitsvereisten continu. |
| Organisaties die beschikken over een kwaliteitslabel of een wettelijk | Organisaties die beschikken over een kwaliteitslabel of een wettelijk |
| kwaliteitssysteem van een overheid dat voldoet aan de minimale | kwaliteitssysteem van een overheid dat voldoet aan de minimale |
| kwaliteitsvoorwaarden op organisatieniveau als vermeld in het decreet | kwaliteitsvoorwaarden op organisatieniveau als vermeld in het decreet |
| van 29 maart 2019 betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van | van 29 maart 2019 betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van |
| dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie, kunnen | dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie, kunnen |
| via hun registratie aantonen dat ze over de kwaliteitsvereisten | via hun registratie aantonen dat ze over de kwaliteitsvereisten |
| beschikken. | beschikken. |
| 2° ze voldoet aan de arbeids- en socialezekerheidsrechtelijke | 2° ze voldoet aan de arbeids- en socialezekerheidsrechtelijke |
| verplichtingen; | verplichtingen; |
| 3° ze biedt een beroepskwalificerend traject aan dat voldoet aan de | 3° ze biedt een beroepskwalificerend traject aan dat voldoet aan de |
| kwaliteitsgebieden als vermeld in artikel 7 van het decreet van 26 | kwaliteitsgebieden als vermeld in artikel 7 van het decreet van 26 |
| april 2019. | april 2019. |
| De erkenningsaanvraag laat daarom toe een inhoudelijke beoordeling van | De erkenningsaanvraag laat daarom toe een inhoudelijke beoordeling van |
| het traject uit te voeren op basis van de kwaliteitsgebieden. | het traject uit te voeren op basis van de kwaliteitsgebieden. |
Art. 3.Er wordt een register gepubliceerd van de erkende |
Art. 3.Er wordt een register gepubliceerd van de erkende |
| beroepskwalificerende trajecten en de organisaties die ze aanbieden. | beroepskwalificerende trajecten en de organisaties die ze aanbieden. |
| AHOVOKS maakt dat register op en actualiseert het. | AHOVOKS maakt dat register op en actualiseert het. |
| De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, de coördinatie van | De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, de coördinatie van |
| het vormingsbeleid, en de Vlaamse minister, bevoegd voor de | het vormingsbeleid, en de Vlaamse minister, bevoegd voor de |
| professionele vorming, bepalen welke gegevens in het register worden | professionele vorming, bepalen welke gegevens in het register worden |
| opgenomen. | opgenomen. |
Art. 4.Het kwaliteitskader, vermeld in artikel 7 van het decreet van |
Art. 4.Het kwaliteitskader, vermeld in artikel 7 van het decreet van |
| 26 april 2019, wordt vastgesteld in de bijlagen die bij dit besluit | 26 april 2019, wordt vastgesteld in de bijlagen die bij dit besluit |
| zijn gevoegd. | zijn gevoegd. |
Art. 5.Zodra de update van een beroepskwalificatie erkend is door de |
Art. 5.Zodra de update van een beroepskwalificatie erkend is door de |
| Vlaamse Regering hebben opleidingsaanbieders één kalenderjaar de tijd | Vlaamse Regering hebben opleidingsaanbieders één kalenderjaar de tijd |
| om het traject aan te passen. Indien er een kwaliteitstoezicht | om het traject aan te passen. Indien er een kwaliteitstoezicht |
| plaatsvindt tijdens deze overgangsfase dan kunnen de toezichthouders | plaatsvindt tijdens deze overgangsfase dan kunnen de toezichthouders |
| zich indien nodig baseren op de laatste versie van de | zich indien nodig baseren op de laatste versie van de |
| beroepskwalificatie voor de update. Nieuwe beroepskwalificerende | beroepskwalificatie voor de update. Nieuwe beroepskwalificerende |
| trajecten moeten zich steeds baseren op de actuele versie van de | trajecten moeten zich steeds baseren op de actuele versie van de |
| beroepskwalificatie. | beroepskwalificatie. |
Art. 6.De medewerking van de onderwijsinspectie bij het |
Art. 6.De medewerking van de onderwijsinspectie bij het |
| kwaliteitstoezicht gedurende de eerste drie jaar dat een beleidsdomein | kwaliteitstoezicht gedurende de eerste drie jaar dat een beleidsdomein |
| of -veld het kwaliteitstoezicht op beroepskwalificerende trajecten | of -veld het kwaliteitstoezicht op beroepskwalificerende trajecten |
| autonoom organiseert, vermeld in artikel 8, § 4 van het decreet van 26 | autonoom organiseert, vermeld in artikel 8, § 4 van het decreet van 26 |
| april 2019, wordt per beleidsdomein of -veld geconcretiseerd in een | april 2019, wordt per beleidsdomein of -veld geconcretiseerd in een |
| samenwerkingsovereenkomst. De onderwijsinspectie en het beleidsdomein | samenwerkingsovereenkomst. De onderwijsinspectie en het beleidsdomein |
| of -veld rapporteren jaarlijks aan de Vlaamse Regering over de | of -veld rapporteren jaarlijks aan de Vlaamse Regering over de |
| organisatie en het verloop van het kwaliteitstoezicht. De drie jaar | organisatie en het verloop van het kwaliteitstoezicht. De drie jaar |
| medewerking door de onderwijsinspectie aan het kwaliteitstoezicht | medewerking door de onderwijsinspectie aan het kwaliteitstoezicht |
| start vanaf het eerste toezicht dat een beleidsdomein of -veld | start vanaf het eerste toezicht dat een beleidsdomein of -veld |
| organiseert. | organiseert. |
| Tijdens deze periode kunnen experts uit het hoger onderwijs | Tijdens deze periode kunnen experts uit het hoger onderwijs |
| ingeschakeld worden om mee te gaan op het toezicht op | ingeschakeld worden om mee te gaan op het toezicht op |
| beroepskwalificerende trajecten van niveau 5 tot en met 8. AHOVOKS is | beroepskwalificerende trajecten van niveau 5 tot en met 8. AHOVOKS is |
| verantwoordelijk voor de procesbegeleiding van de deelname van de | verantwoordelijk voor de procesbegeleiding van de deelname van de |
| experts. | experts. |
Art. 7.De modellen voor bewijzen van beroepskwalificatie, |
Art. 7.De modellen voor bewijzen van beroepskwalificatie, |
| deelkwalificatie en competenties uitgereikt overeenkomstig artikel 9, | deelkwalificatie en competenties uitgereikt overeenkomstig artikel 9, |
| § 1, van het decreet van 26 april 2019 dienen te voldoen aan de | § 1, van het decreet van 26 april 2019 dienen te voldoen aan de |
| criteria zoals vermeld in hoofdstuk 4 van het besluit van de Vlaamse | criteria zoals vermeld in hoofdstuk 4 van het besluit van de Vlaamse |
| Regering betreffende de uitvoering van het decreet van 26 april 2019 | Regering betreffende de uitvoering van het decreet van 26 april 2019 |
| betreffende een geïntegreerd beleid voor de erkenning van verworven | betreffende een geïntegreerd beleid voor de erkenning van verworven |
| competenties. | competenties. |
Art. 8.Elke opleidingsaanbieder dient zichtbaar en duidelijk de |
Art. 8.Elke opleidingsaanbieder dient zichtbaar en duidelijk de |
| mogelijke gevolgen in verband met automatische vrijstelling in functie | mogelijke gevolgen in verband met automatische vrijstelling in functie |
| van het behalen van een kwalificatiebewijs te communiceren aan | van het behalen van een kwalificatiebewijs te communiceren aan |
| (potentiële) lerenden. | (potentiële) lerenden. |
Art. 9.De Vlaamse ministers bevoegd voor het onderwijs, de |
Art. 9.De Vlaamse ministers bevoegd voor het onderwijs, de |
| coördinatie van het vormingsbeleid en voor de professionele vorming, | coördinatie van het vormingsbeleid en voor de professionele vorming, |
| zijn belast met de uitvoering van dit besluit. | zijn belast met de uitvoering van dit besluit. |
Art. 10.Dit besluit treedt in werking op 2 september 2019. |
Art. 10.Dit besluit treedt in werking op 2 september 2019. |
| Brussel, 19 juli 2019. | Brussel, 19 juli 2019. |
| De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
| L. HOMANS | L. HOMANS |
| De Vlaamse minister van Onderwijs, | De Vlaamse minister van Onderwijs, |
| H. CREVITS | H. CREVITS |
| De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, | De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, |
| Ph. MUYTERS | Ph. MUYTERS |
| Bijlage 1. Gemeenschappelijk kwaliteitskader voor | Bijlage 1. Gemeenschappelijk kwaliteitskader voor |
| beroepskwalificerende opleidingen | beroepskwalificerende opleidingen |
| Kwaliteitsgebied 1: DOELSTELLINGEN | Kwaliteitsgebied 1: DOELSTELLINGEN |
| Descriptor 1: Het opleidingstraject stemt overeen met de inhoud en het | Descriptor 1: Het opleidingstraject stemt overeen met de inhoud en het |
| beheersingsniveau van de competenties zoals vastgelegd in de | beheersingsniveau van de competenties zoals vastgelegd in de |
| beroepskwalificatie. | beroepskwalificatie. |
| I.1 Het opleidingstraject bevat alle competenties zoals vastgelegd in | I.1 Het opleidingstraject bevat alle competenties zoals vastgelegd in |
| de beroepskwalificatie. Het opleidingstraject is evenwichtig | de beroepskwalificatie. Het opleidingstraject is evenwichtig |
| uitgewerkt en afgestemd op het verwachte beheersingsniveau. De | uitgewerkt en afgestemd op het verwachte beheersingsniveau. De |
| aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen | aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen |
| hierover af. | hierover af. |
| Kwaliteitsgebied 2: VORMGEVING | Kwaliteitsgebied 2: VORMGEVING |
| Descriptor 2: Het opleidingstraject is zodanig uitgewerkt, | Descriptor 2: Het opleidingstraject is zodanig uitgewerkt, |
| georganiseerd en afgestemd op de mogelijkheden van de lerende dat de | georganiseerd en afgestemd op de mogelijkheden van de lerende dat de |
| competenties kunnen worden verworven. | competenties kunnen worden verworven. |
| Maatwerk | Maatwerk |
| I.2 De aanbieder benut de relevante startcompetenties van de lerende. | I.2 De aanbieder benut de relevante startcompetenties van de lerende. |
| Bij het vormgeven van het opleidingstraject wordt rekening gehouden | Bij het vormgeven van het opleidingstraject wordt rekening gehouden |
| met de mogelijkheden, vorderingen en (loopbaan)perspectieven van elke | met de mogelijkheden, vorderingen en (loopbaan)perspectieven van elke |
| lerende. Vrijstellingen voor bepaalde trajectonderdelen worden | lerende. Vrijstellingen voor bepaalde trajectonderdelen worden |
| toegekend op basis van transparante procedures en valide criteria. | toegekend op basis van transparante procedures en valide criteria. |
| Organisatie aanbod | Organisatie aanbod |
| I.3 Het opleidingstraject is logisch opgebouwd en samenhangend. De | I.3 Het opleidingstraject is logisch opgebouwd en samenhangend. De |
| opleidingstijd wordt optimaal aangewend voor het aanleren, inoefenen | opleidingstijd wordt optimaal aangewend voor het aanleren, inoefenen |
| en evalueren van de competenties. De aanbieders/partners die samen een | en evalueren van de competenties. De aanbieders/partners die samen een |
| opleidingstraject aanbieden, stemmen af over de vormgeving van het | opleidingstraject aanbieden, stemmen af over de vormgeving van het |
| opleidingstraject. | opleidingstraject. |
| Werkwijze | Werkwijze |
| I.4 Het opleidingstraject en de te verwerven competenties worden voor | I.4 Het opleidingstraject en de te verwerven competenties worden voor |
| de lerende geëxpliciteerd. Er is een variatie aan leeractiviteiten die | de lerende geëxpliciteerd. Er is een variatie aan leeractiviteiten die |
| het verwerven van de competenties mogelijk maakt. Er worden werkvormen | het verwerven van de competenties mogelijk maakt. Er worden werkvormen |
| gehanteerd die de lerende vertrouwd maken met de werkrealiteit. | gehanteerd die de lerende vertrouwd maken met de werkrealiteit. |
| Materiële infrastructuur | Materiële infrastructuur |
| I.5 De materiële infrastructuur en de leermiddelen ondersteunen het | I.5 De materiële infrastructuur en de leermiddelen ondersteunen het |
| verwerven van de competenties en worden efficiënt ingezet. | verwerven van de competenties en worden efficiënt ingezet. |
| Kwaliteitsgebied 3: BEGELEIDING | Kwaliteitsgebied 3: BEGELEIDING |
| Descriptor 3: De lerende wordt zodanig begeleid dat hij optimale | Descriptor 3: De lerende wordt zodanig begeleid dat hij optimale |
| kansen heeft om de competenties van de beroepskwalificatie te | kansen heeft om de competenties van de beroepskwalificatie te |
| verwerven. | verwerven. |
| Informatie | Informatie |
| I.6 De lerende krijgt doelgerichte informatie over het | I.6 De lerende krijgt doelgerichte informatie over het |
| opleidingstraject, de mogelijkheden op de arbeidsmarkt en de | opleidingstraject, de mogelijkheden op de arbeidsmarkt en de |
| doorstroommogelijkheden naar opleidingen die tot een | doorstroommogelijkheden naar opleidingen die tot een |
| onderwijskwalificatie leiden en andere vervolgopleidingen. | onderwijskwalificatie leiden en andere vervolgopleidingen. |
| Ondersteuning | Ondersteuning |
| I.7 De aanbieder stemt de begeleiding tijdens het opleidingstraject af | I.7 De aanbieder stemt de begeleiding tijdens het opleidingstraject af |
| op de leervorderingen, zorgnoden en mogelijkheden van de lerende. De | op de leervorderingen, zorgnoden en mogelijkheden van de lerende. De |
| aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen | aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen |
| hierover af. | hierover af. |
| I.8 Het leerklimaat is positief en stimulerend. De lerende krijgt | I.8 Het leerklimaat is positief en stimulerend. De lerende krijgt |
| doelgericht en systematisch feedback over zijn leerproces in relatie | doelgericht en systematisch feedback over zijn leerproces in relatie |
| tot de te verwerven competenties van zijn opleidingstraject. | tot de te verwerven competenties van zijn opleidingstraject. |
| Kwaliteitsgebied 4: EVALUATIE | Kwaliteitsgebied 4: EVALUATIE |
| Descriptor 4: De te verwerven competenties worden valide en | Descriptor 4: De te verwerven competenties worden valide en |
| betrouwbaar geëvalueerd. De rapportering toont transparant aan of de | betrouwbaar geëvalueerd. De rapportering toont transparant aan of de |
| competenties effectief verworven zijn. | competenties effectief verworven zijn. |
| I.9 De evaluatie is representatief voor de inhoud en het | I.9 De evaluatie is representatief voor de inhoud en het |
| beheersingsniveau van de competenties in de beroepskwalificatie. | beheersingsniveau van de competenties in de beroepskwalificatie. |
| I.10 De evaluatiecriteria zijn eenduidig, objectief en voor alle | I.10 De evaluatiecriteria zijn eenduidig, objectief en voor alle |
| betrokkenen duidelijk. De evaluatieprocedures en -instrumenten | betrokkenen duidelijk. De evaluatieprocedures en -instrumenten |
| garanderen een valide en betrouwbare evaluatie. De aanbieders/partners | garanderen een valide en betrouwbare evaluatie. De aanbieders/partners |
| die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen af over de | die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen af over de |
| evaluatiepraktijk. | evaluatiepraktijk. |
| I.11 De evaluatieresultaten worden helder en tijdig gecommuniceerd aan | I.11 De evaluatieresultaten worden helder en tijdig gecommuniceerd aan |
| de lerende. De aanbieder hanteert transparante beslissingsregels voor | de lerende. De aanbieder hanteert transparante beslissingsregels voor |
| het toekennen van de kwalificatiebewijzen. De rapportering bevat de | het toekennen van de kwalificatiebewijzen. De rapportering bevat de |
| evaluatiegegevens die transparant de beslissing onderbouwen. De | evaluatiegegevens die transparant de beslissing onderbouwen. De |
| aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen | aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen |
| af over de rapporteringspraktijk. | af over de rapporteringspraktijk. |
| Kwaliteitsgebied 5: BORGEN EN BIJSTUREN | Kwaliteitsgebied 5: BORGEN EN BIJSTUREN |
| Descriptor 5: Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de | Descriptor 5: Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de |
| kwaliteitsgebieden worden bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd. | kwaliteitsgebieden worden bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd. |
| I.12 Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de | I.12 Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de |
| doelstellingen, vormgeving, begeleiding en evaluatie worden door de | doelstellingen, vormgeving, begeleiding en evaluatie worden door de |
| aanbieders bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd. De | aanbieders bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd. De |
| aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen | aanbieders/partners die samen een opleidingstraject aanbieden, stemmen |
| hierover af. | hierover af. |
| Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering | Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering |
| van 19 juli 2019 betreffende de uitvoering van het decreet van 26 | van 19 juli 2019 betreffende de uitvoering van het decreet van 26 |
| april 2019 betreffende het kwaliteitstoezicht voor | april 2019 betreffende het kwaliteitstoezicht voor |
| beroepskwalificerende trajecten op basis van een gemeenschappelijk | beroepskwalificerende trajecten op basis van een gemeenschappelijk |
| kwaliteitskader. | kwaliteitskader. |
| Brussel, 19 juli 2019. | Brussel, 19 juli 2019. |
| De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
| L. HOMANS | L. HOMANS |
| De Vlaamse minister van Onderwijs, | De Vlaamse minister van Onderwijs, |
| H. CREVITS | H. CREVITS |
| De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, | De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, |
| Ph. MUYTERS | Ph. MUYTERS |
| Bijlage 2. Gemeenschappelijk kwaliteitskader voor | Bijlage 2. Gemeenschappelijk kwaliteitskader voor |
| beroepskwalificerende EVC-trajecten | beroepskwalificerende EVC-trajecten |
| Kwaliteitsgebied 1: DOELSTELLINGEN | Kwaliteitsgebied 1: DOELSTELLINGEN |
| Descriptor 1: De beoordeling stemt overeen met de competenties zoals | Descriptor 1: De beoordeling stemt overeen met de competenties zoals |
| vastgelegd in de beroepskwalificatie. | vastgelegd in de beroepskwalificatie. |
| I.1 De EVC-beoordeling bevat alle competenties zoals vastgelegd in de | I.1 De EVC-beoordeling bevat alle competenties zoals vastgelegd in de |
| beroepskwalificatie. De EVC-beoordeling is evenwichtig uitgewerkt en | beroepskwalificatie. De EVC-beoordeling is evenwichtig uitgewerkt en |
| afgestemd op het verwachte beheersingsniveau. De aanbieders/partners | afgestemd op het verwachte beheersingsniveau. De aanbieders/partners |
| die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen hierover af. | die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen hierover af. |
| Kwaliteitsgebied 2: VORMGEVING | Kwaliteitsgebied 2: VORMGEVING |
| Descriptor 2: De EVC-beoordeling is zodanig vormgegeven en | Descriptor 2: De EVC-beoordeling is zodanig vormgegeven en |
| georganiseerd dat voor elke EVC-kandidaat de competenties evalueerbaar | georganiseerd dat voor elke EVC-kandidaat de competenties evalueerbaar |
| zijn. | zijn. |
| I.2 De vrijstellingen voor deelkwalificaties worden toegekend op basis | I.2 De vrijstellingen voor deelkwalificaties worden toegekend op basis |
| van transparante procedures en valide criteria. | van transparante procedures en valide criteria. |
| I.3 De verschillende onderdelen van de beoordeling zijn logisch | I.3 De verschillende onderdelen van de beoordeling zijn logisch |
| opgebouwd en op elkaar afgestemd zodat de beoordeling een coherent | opgebouwd en op elkaar afgestemd zodat de beoordeling een coherent |
| geheel vormt. De beschikbare tijd is in overeenstemming met de | geheel vormt. De beschikbare tijd is in overeenstemming met de |
| EVC-standaard en wordt optimaal aangewend om de competenties zichtbaar | EVC-standaard en wordt optimaal aangewend om de competenties zichtbaar |
| te maken en te evalueren. De aanbieders/partners die samen een | te maken en te evalueren. De aanbieders/partners die samen een |
| EVC-traject beoordelen, stemmen af over de vormgeving van het | EVC-traject beoordelen, stemmen af over de vormgeving van het |
| EVC-traject. | EVC-traject. |
| I.4 De kandidaat wordt vertrouwd gemaakt met de setting en het verloop | I.4 De kandidaat wordt vertrouwd gemaakt met de setting en het verloop |
| van de beoordeling. De kandidaat krijgt bij de start doelgericht | van de beoordeling. De kandidaat krijgt bij de start doelgericht |
| informatie over de EVC-beoordeling en de te beoordelen competenties. | informatie over de EVC-beoordeling en de te beoordelen competenties. |
| De vormgeving garandeert dat de competenties beoordeeld worden op | De vormgeving garandeert dat de competenties beoordeeld worden op |
| basis van authentieke en realistische contexten. | basis van authentieke en realistische contexten. |
| I.5 De materiële infrastructuur is in overeenstemming met de | I.5 De materiële infrastructuur is in overeenstemming met de |
| EVC-standaard, ondersteunt het beoordelen van de competenties en wordt | EVC-standaard, ondersteunt het beoordelen van de competenties en wordt |
| efficiënt ingezet. | efficiënt ingezet. |
| Kwaliteitsgebied 3: BEGELEIDING | Kwaliteitsgebied 3: BEGELEIDING |
| Descriptor 3: De EVC-kandidaat wordt tijdens de EVC-beoordeling | Descriptor 3: De EVC-kandidaat wordt tijdens de EVC-beoordeling |
| zodanig begeleid dat de kandidaat optimale kansen krijgt om de | zodanig begeleid dat de kandidaat optimale kansen krijgt om de |
| competenties zichtbaar te maken voor evaluatie. | competenties zichtbaar te maken voor evaluatie. |
| I.6 De aanbieder geeft de kandidaat tijdens de EVC-beoordeling | I.6 De aanbieder geeft de kandidaat tijdens de EVC-beoordeling |
| doelgerichte instructies zodat de kandidaat de opdrachten of taken | doelgerichte instructies zodat de kandidaat de opdrachten of taken |
| correct begrijpt. De aanbieder voorziet ruimte zodat de kandidaat de | correct begrijpt. De aanbieder voorziet ruimte zodat de kandidaat de |
| mogelijkheid heeft om bijkomende informatie te vragen. De | mogelijkheid heeft om bijkomende informatie te vragen. De |
| aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen af | aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen af |
| over de begeleiding van het EVC-traject. | over de begeleiding van het EVC-traject. |
| Kwaliteitsgebied 4: EVALUATIE | Kwaliteitsgebied 4: EVALUATIE |
| Descriptor 4: De competenties worden valide en betrouwbaar | Descriptor 4: De competenties worden valide en betrouwbaar |
| geëvalueerd. De rapportering toont transparant aan of de competenties | geëvalueerd. De rapportering toont transparant aan of de competenties |
| effectief verworven zijn. | effectief verworven zijn. |
| I.7 De beoordeling spoort met de inhoud van de EVC-standaard. | I.7 De beoordeling spoort met de inhoud van de EVC-standaard. |
| I.8 De beoordelingscriteria zijn eenduidig, objectief en voor alle | I.8 De beoordelingscriteria zijn eenduidig, objectief en voor alle |
| betrokkenen duidelijk. De beoordeling is valide en betrouwbaar. De | betrokkenen duidelijk. De beoordeling is valide en betrouwbaar. De |
| aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen af | aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen af |
| over de evaluatiepraktijk van het EVC-traject. | over de evaluatiepraktijk van het EVC-traject. |
| I.9 De kandidaat krijgt na de beoordeling doelgerichte feedback over | I.9 De kandidaat krijgt na de beoordeling doelgerichte feedback over |
| de beoordeling. | de beoordeling. |
| I.10 De evaluatieresultaten worden helder en tijdig gecommuniceerd aan | I.10 De evaluatieresultaten worden helder en tijdig gecommuniceerd aan |
| de kandidaat. De aanbieder hanteert transparante beslissingsregels | de kandidaat. De aanbieder hanteert transparante beslissingsregels |
| voor het toekennen van de kwalificatiebewijzen. De rapportering bevat | voor het toekennen van de kwalificatiebewijzen. De rapportering bevat |
| de evaluatiegegevens die transparant de beslissing onderbouwen. De | de evaluatiegegevens die transparant de beslissing onderbouwen. De |
| aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen af | aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen af |
| over de rapporteringspraktijk van het EVC-traject. | over de rapporteringspraktijk van het EVC-traject. |
| Kwaliteitsgebied 5: BORGEN EN BIJSTUREN | Kwaliteitsgebied 5: BORGEN EN BIJSTUREN |
| Descriptor 5: Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de | Descriptor 5: Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de |
| kwaliteitsgebieden worden bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd. | kwaliteitsgebieden worden bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd. |
| I.11 Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de | I.11 Werkpunten die worden vastgesteld in verband met de |
| doelstellingen, vormgeving, begeleiding en evaluatie worden door de | doelstellingen, vormgeving, begeleiding en evaluatie worden door de |
| aanbieders bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd. De | aanbieders bijgestuurd. Sterke punten worden geborgd. De |
| aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen | aanbieders/partners die samen een EVC-traject beoordelen, stemmen |
| hierover af. | hierover af. |
| Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering | Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering |
| van 19 juli 2019 betreffende de uitvoering van het decreet van 26 | van 19 juli 2019 betreffende de uitvoering van het decreet van 26 |
| april 2019 betreffende het kwaliteitstoezicht voor | april 2019 betreffende het kwaliteitstoezicht voor |
| beroepskwalificerende trajecten op basis van een gemeenschappelijk | beroepskwalificerende trajecten op basis van een gemeenschappelijk |
| kwaliteitskader. | kwaliteitskader. |
| Brussel, 19 juli 2019. | Brussel, 19 juli 2019. |
| De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
| L. HOMANS | L. HOMANS |
| De Vlaamse minister van Onderwijs, | De Vlaamse minister van Onderwijs, |
| H. CREVITS | H. CREVITS |
| De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, | De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, |
| Ph. MUYTERS | Ph. MUYTERS |