Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 14/09/2012
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering houdende de toegewezen trajecten, innovatie, projecten en het toezicht van het Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming - Syntra Vlaanderen "
Besluit van de Vlaamse Regering houdende de toegewezen trajecten, innovatie, projecten en het toezicht van het Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming - Syntra Vlaanderen Besluit van de Vlaamse Regering houdende de toegewezen trajecten, innovatie, projecten en het toezicht van het Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming - Syntra Vlaanderen
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
14 SEPTEMBER 2012. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende de 14 SEPTEMBER 2012. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende de
toegewezen trajecten, innovatie, projecten en het toezicht van het toegewezen trajecten, innovatie, projecten en het toezicht van het
Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming - Syntra Vlaanderen Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming - Syntra Vlaanderen
De Vlaamse Regering, De Vlaamse Regering,
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der
instellingen, artikel 20; instellingen, artikel 20;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 tot oprichting van het Gelet op het decreet van 7 mei 2004 tot oprichting van het
publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap « publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap «
Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming - Syntra Vlaanderen », Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming - Syntra Vlaanderen »,
artikel 34, § 3, tweede lid, vervangen bij het decreet van 20 april artikel 34, § 3, tweede lid, vervangen bij het decreet van 20 april
2012, artikel 38, § 2, eerste lid, 4° en 5°, vervangen bij het decreet 2012, artikel 38, § 2, eerste lid, 4° en 5°, vervangen bij het decreet
van 20 april 2012, en artikel 44, derde lid, vervangen bij het decreet van 20 april 2012, en artikel 44, derde lid, vervangen bij het decreet
van 20 april 2012; van 20 april 2012;
Gelet op het advies van de raad van bestuur van het Vlaams Agentschap Gelet op het advies van de raad van bestuur van het Vlaams Agentschap
voor Ondernemersvorming - Syntra Vlaanderen, gegeven op 27 april 2012; voor Ondernemersvorming - Syntra Vlaanderen, gegeven op 27 april 2012;
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de
begroting, gegeven op 12 juli 2012; begroting, gegeven op 12 juli 2012;
Gelet op advies 51.740/1 van de Raad van State, gegeven op 4 september Gelet op advies 51.740/1 van de Raad van State, gegeven op 4 september
2012, met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op 2012, met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op
de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Financiën, Begroting, Werk, Op voorstel van de Vlaamse minister van Financiën, Begroting, Werk,
Ruimtelijke Ordening en Sport; Ruimtelijke Ordening en Sport;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :
HOOFDSTUK 1. - Definities HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder :

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder :

1° actor : de organisatie, de natuurlijke persoon of rechtspersoon die 1° actor : de organisatie, de natuurlijke persoon of rechtspersoon die
subsidies of financiële compensaties ontvangt om leertijd-, subsidies of financiële compensaties ontvangt om leertijd-,
ondernemerschaps- en toegewezen trajecten te ontwikkelen en te ondernemerschaps- en toegewezen trajecten te ontwikkelen en te
organiseren; organiseren;
2° besluit 2012/21/EU : het besluit 2012/21/EU van de Commissie van 20 2° besluit 2012/21/EU : het besluit 2012/21/EU van de Commissie van 20
december 2011 betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2, van december 2011 betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2, van
het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun
in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan
bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang
belaste ondernemingen; belaste ondernemingen;
3° cursist : de persoon die een leertijd-, ondernemerschaps- of 3° cursist : de persoon die een leertijd-, ondernemerschaps- of
toegewezen traject volgt, of meer algemeen deelneemt aan een toegewezen traject volgt, of meer algemeen deelneemt aan een
activiteit in het kader van de ontwikkeling van activiteit in het kader van de ontwikkeling van
ondernemerscompetenties in een professioneel perspectief; ondernemerscompetenties in een professioneel perspectief;
4° decreet van 7 mei 2004 : het decreet van 7 mei 2004 tot oprichting 4° decreet van 7 mei 2004 : het decreet van 7 mei 2004 tot oprichting
van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd
agentschap Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming - Syntra agentschap Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming - Syntra
Vlaanderen; Vlaanderen;
5° doel- en kansengroepen van Syntra Vlaanderen : de groepen van 5° doel- en kansengroepen van Syntra Vlaanderen : de groepen van
mogelijke cursisten die minder participeren in vorming en opleiding mogelijke cursisten die minder participeren in vorming en opleiding
met het oog op het ondernemerschap; met het oog op het ondernemerschap;
6° mandaat : de opdracht, gegeven door de raad van bestuur, aan 6° mandaat : de opdracht, gegeven door de raad van bestuur, aan
natuurlijke personen of rechtspersonen, om taken uit te voeren op het natuurlijke personen of rechtspersonen, om taken uit te voeren op het
vlak van de ontwikkeling en versterking van ondernemerscompetenties; vlak van de ontwikkeling en versterking van ondernemerscompetenties;
7° minister : de Vlaamse minister, bevoegd voor de professionele 7° minister : de Vlaamse minister, bevoegd voor de professionele
vorming; vorming;
8° oproep : de publicatie van de overheidsopdracht of een andere wijze 8° oproep : de publicatie van de overheidsopdracht of een andere wijze
van bekendmaking als vermeld in het besluit 2012/21/EU; van bekendmaking als vermeld in het besluit 2012/21/EU;
9° organisatie : de representatieve middenstands-, zelfstandigen- en 9° organisatie : de representatieve middenstands-, zelfstandigen- en
werkgeversorganisatie die voldoet aan de bepalingen van het koninklijk werkgeversorganisatie die voldoet aan de bepalingen van het koninklijk
besluit van 28 mei 1979 houdende coördinatie van de wetten betreffende besluit van 28 mei 1979 houdende coördinatie van de wetten betreffende
de organisatie van de Middenstand of die vertegenwoordigd is in de de organisatie van de Middenstand of die vertegenwoordigd is in de
SERV; SERV;
10° raad van bestuur : de raad van bestuur van Syntra Vlaanderen, 10° raad van bestuur : de raad van bestuur van Syntra Vlaanderen,
vermeld in artikel 7 tot en met 12 van het decreet van 7 mei 2004; vermeld in artikel 7 tot en met 12 van het decreet van 7 mei 2004;
11° regisseur : de afdeling binnen Syntra Vlaanderen die de taken 11° regisseur : de afdeling binnen Syntra Vlaanderen die de taken
uitvoert, vermeld in artikel 5, § 1, 2°, van het decreet van 7 mei uitvoert, vermeld in artikel 5, § 1, 2°, van het decreet van 7 mei
2004; 2004;
12° Syntra Vlaanderen : het publiekrechtelijk vormgegeven extern 12° Syntra Vlaanderen : het publiekrechtelijk vormgegeven extern
verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming - verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming -
Syntra Vlaanderen, opgericht bij artikel 3 van het decreet van 7 mei Syntra Vlaanderen, opgericht bij artikel 3 van het decreet van 7 mei
2004. 2004.
HOOFDSTUK 2. - Toegewezen trajecten HOOFDSTUK 2. - Toegewezen trajecten
Afdeling 1. - Algemene bepalingen Afdeling 1. - Algemene bepalingen

Art. 2.Overeenkomstig artikel 34, § 1, van het decreet van 7 mei 2004

Art. 2.Overeenkomstig artikel 34, § 1, van het decreet van 7 mei 2004

sluiten toegewezen trajecten aan bij de missie van Syntra Vlaanderen, sluiten toegewezen trajecten aan bij de missie van Syntra Vlaanderen,
met als doel de deelnemers sterker in te bedden binnen het met als doel de deelnemers sterker in te bedden binnen het
ondernemerschap door hen opleidingen aan te bieden of technieken aan ondernemerschap door hen opleidingen aan te bieden of technieken aan
te leren om hun ondernemerschapscompetenties te verhogen binnen een te leren om hun ondernemerschapscompetenties te verhogen binnen een
steeds evoluerende marktcontext. steeds evoluerende marktcontext.
Het opleidingsaanbod ondernemerscompetenties moet innovatief, flexibel Het opleidingsaanbod ondernemerscompetenties moet innovatief, flexibel
en vraaggericht worden uitgebouwd. en vraaggericht worden uitgebouwd.

Art. 3.De toegewezen trajecten hebben betrekking op de permanente

Art. 3.De toegewezen trajecten hebben betrekking op de permanente

ontwikkeling van ondernemerscompetenties en kunnen onder meer bestaan ontwikkeling van ondernemerscompetenties en kunnen onder meer bestaan
uit : uit :
1° het aanbieden van een opleiding in een professioneel perspectief; 1° het aanbieden van een opleiding in een professioneel perspectief;
2° het screenen van de opleidings- en begeleidingsbehoeften; 2° het screenen van de opleidings- en begeleidingsbehoeften;
3° het aanbieden van coaching of begeleiding tijdens een traject met 3° het aanbieden van coaching of begeleiding tijdens een traject met
het oog op een professioneel perspectief; het oog op een professioneel perspectief;
4° de oriëntering van een persoon, met het oog op de ontwikkeling van 4° de oriëntering van een persoon, met het oog op de ontwikkeling van
zijn ondernemerscompetenties; zijn ondernemerscompetenties;
5° het bijbrengen en beheren van ondernemerszin en 5° het bijbrengen en beheren van ondernemerszin en
ondernemerscompetenties; ondernemerscompetenties;
6° een aanvullende dienstverlening ten aanzien van startende of 6° een aanvullende dienstverlening ten aanzien van startende of
gevestigde ondernemers, werkenden en werkzoekenden met het oog op de gevestigde ondernemers, werkenden en werkzoekenden met het oog op de
ontwikkeling van ondernemerscompetenties; ontwikkeling van ondernemerscompetenties;
7° het opstellen en het uitvoeren van competentieplannen op 7° het opstellen en het uitvoeren van competentieplannen op
ondernemingsniveau, met focus op de kleine en middelgrote onderneming; ondernemingsniveau, met focus op de kleine en middelgrote onderneming;
8° het aanbieden van trajecten die inspelen op recente 8° het aanbieden van trajecten die inspelen op recente
overheidsbeslissingen, en ertoe leiden dat leemtes op de markt op overheidsbeslissingen, en ertoe leiden dat leemtes op de markt op
korte termijn worden ingevuld. korte termijn worden ingevuld.
Het professionele perspectief, vermeld in het eerste lid, 1° en 3°, is Het professionele perspectief, vermeld in het eerste lid, 1° en 3°, is
generiek, sectoraal of gericht op doel- en kansengroepen met een generiek, sectoraal of gericht op doel- en kansengroepen met een
economische meerwaarde voor de cursist. economische meerwaarde voor de cursist.
In het eerste lid wordt verstaan onder permanente ontwikkeling van In het eerste lid wordt verstaan onder permanente ontwikkeling van
ondernemerscompetenties : elke activiteit die tot doel heeft de ondernemerscompetenties : elke activiteit die tot doel heeft de
bekwaamheden van een persoon te versterken in een professionele bekwaamheden van een persoon te versterken in een professionele
ondernemerscontext. ondernemerscontext.

Art. 4.§ 1. Het voorwerp van trajecten die kunnen worden toegewezen,

Art. 4.§ 1. Het voorwerp van trajecten die kunnen worden toegewezen,

wordt opgenomen in een gemotiveerd jaarlijks actieplan dat past binnen wordt opgenomen in een gemotiveerd jaarlijks actieplan dat past binnen
het beleidskader van Syntra Vlaanderen. het beleidskader van Syntra Vlaanderen.
§ 2. Trajecten waarvan het voorwerp niet is opgenomen in het § 2. Trajecten waarvan het voorwerp niet is opgenomen in het
actieplan, vermeld in paragraaf 1, kunnen alleen worden toegewezen : actieplan, vermeld in paragraaf 1, kunnen alleen worden toegewezen :
1° bij een beslissing van de Vlaamse Regering of de minister in geval 1° bij een beslissing van de Vlaamse Regering of de minister in geval
van een bijkomende opdracht; van een bijkomende opdracht;
2° bij gemotiveerde beslissing van de raad van bestuur. 2° bij gemotiveerde beslissing van de raad van bestuur.
De gemotiveerde beslissing, vermeld in het eerste lid, 2°, geeft weer De gemotiveerde beslissing, vermeld in het eerste lid, 2°, geeft weer
waarom de opname in het jaarlijkse actieplan onmogelijk dan wel niet waarom de opname in het jaarlijkse actieplan onmogelijk dan wel niet
te voorzien was. te voorzien was.

Art. 5.De regisseur laat het globale actieplan van toegewezen

Art. 5.De regisseur laat het globale actieplan van toegewezen

trajecten in mei en oktober goedkeuren door de raad van bestuur voor trajecten in mei en oktober goedkeuren door de raad van bestuur voor
respectievelijk het najaar en het voorjaar van het volgende jaar. respectievelijk het najaar en het voorjaar van het volgende jaar.

Art. 6.De regisseur rapporteert in januari en september aan de raad

Art. 6.De regisseur rapporteert in januari en september aan de raad

van bestuur over de toegewezen trajecten. van bestuur over de toegewezen trajecten.

Art. 7.De ontwikkeling van ondernemerscompetenties wordt aangeboden

Art. 7.De ontwikkeling van ondernemerscompetenties wordt aangeboden

in het Nederlands. In uitzonderlijke omstandigheden kan de raad van in het Nederlands. In uitzonderlijke omstandigheden kan de raad van
bestuur de toestemming geven om daarvan af te wijken. bestuur de toestemming geven om daarvan af te wijken.
De uitzonderlijke omstandigheden, vermeld in het eerste lid, zijn de De uitzonderlijke omstandigheden, vermeld in het eerste lid, zijn de
volgende : volgende :
1° het is niet mogelijk om docenten aan te trekken die het Nederlands 1° het is niet mogelijk om docenten aan te trekken die het Nederlands
machtig zijn; machtig zijn;
2° de ontwikkeling van ondernemerscompetenties richt zich tot een 2° de ontwikkeling van ondernemerscompetenties richt zich tot een
groep anderstaligen die wegens omstandigheden die de raad van bestuur groep anderstaligen die wegens omstandigheden die de raad van bestuur
kan motiveren, het Nederlands niet machtig zijn; kan motiveren, het Nederlands niet machtig zijn;
3° de aard van de opleiding. 3° de aard van de opleiding.

Art. 8.Voor cursisten die een toegewezen traject volgen, wordt een

Art. 8.Voor cursisten die een toegewezen traject volgen, wordt een

tegemoetkoming in de opleidingskosten gevraagd. tegemoetkoming in de opleidingskosten gevraagd.
Afdeling 2. - Het mandaat Afdeling 2. - Het mandaat

Art. 9.Met behoud van de toepassing van artikel 13, worden trajecten

Art. 9.Met behoud van de toepassing van artikel 13, worden trajecten

uitsluitend toegekend aan natuurlijke personen, rechtspersonen of uitsluitend toegekend aan natuurlijke personen, rechtspersonen of
organisaties die een mandaat van de raad van bestuur hebben gekregen. organisaties die een mandaat van de raad van bestuur hebben gekregen.

Art. 10.Een natuurlijke persoon, rechtspersoon of organisatie die de

Art. 10.Een natuurlijke persoon, rechtspersoon of organisatie die de

ontwikkeling van ondernemerscompetenties tot doel heeft, kan, onder de ontwikkeling van ondernemerscompetenties tot doel heeft, kan, onder de
voorwaarden, vermeld in artikel 11 tot en met artikel 14, worden voorwaarden, vermeld in artikel 11 tot en met artikel 14, worden
gemandateerd om activiteiten op het vlak van de ontwikkeling van gemandateerd om activiteiten op het vlak van de ontwikkeling van
ondernemerscompetenties uit te oefenen. ondernemerscompetenties uit te oefenen.
De rechtspersonen of organisaties, vermeld in het eerste lid, zijn de De rechtspersonen of organisaties, vermeld in het eerste lid, zijn de
volgende : volgende :
1° de centra; 1° de centra;
2° de professionele of interprofessionele organisaties; 2° de professionele of interprofessionele organisaties;
3° andere private of publieke opleidingsverstrekkers. 3° andere private of publieke opleidingsverstrekkers.

Art. 11.De natuurlijke persoon, rechtspersoon of organisatie kan op

Art. 11.De natuurlijke persoon, rechtspersoon of organisatie kan op

elk moment een aanvraag indienen om een mandaat te verkrijgen in elk moment een aanvraag indienen om een mandaat te verkrijgen in
functie van toegewezen trajecten als vermeld in artikel 3. De functie van toegewezen trajecten als vermeld in artikel 3. De
aanvraagprocedure, die wordt goedgekeurd door de raad van bestuur, aanvraagprocedure, die wordt goedgekeurd door de raad van bestuur,
wordt vermeld op de website van Syntra Vlaanderen en de documenten wordt vermeld op de website van Syntra Vlaanderen en de documenten
zijn elektronisch beschikbaar. zijn elektronisch beschikbaar.

Art. 12.De natuurlijke persoon, rechtspersoon of organisatie die een

Art. 12.De natuurlijke persoon, rechtspersoon of organisatie die een

mandaat wil verkrijgen, richt aan de gedelegeerd bestuurder van Syntra mandaat wil verkrijgen, richt aan de gedelegeerd bestuurder van Syntra
Vlaanderen een verzoek waarin de algemene werking, de bestaansredenen, Vlaanderen een verzoek waarin de algemene werking, de bestaansredenen,
het doel en de opzet worden uiteengezet. De gedelegeerd bestuurder het doel en de opzet worden uiteengezet. De gedelegeerd bestuurder
belast de regisseur met het onderzoek. belast de regisseur met het onderzoek.
De natuurlijke persoon, vermeld in het eerste lid, voegt bij zijn De natuurlijke persoon, vermeld in het eerste lid, voegt bij zijn
aanvraag tot mandatering de volgende gegevens : aanvraag tot mandatering de volgende gegevens :
1° bewijsstukken waaruit blijkt dat hij ervaring heeft in de 1° bewijsstukken waaruit blijkt dat hij ervaring heeft in de
ontwikkeling van ondernemerscompetenties of dat hij over de nodige ontwikkeling van ondernemerscompetenties of dat hij over de nodige
kwalificaties en kwaliteitsbewijzen beschikt om die activiteiten uit kwalificaties en kwaliteitsbewijzen beschikt om die activiteiten uit
te oefenen, generiek of sectorspecifiek of ten aanzien van doel- en te oefenen, generiek of sectorspecifiek of ten aanzien van doel- en
kansengroepen; kansengroepen;
2° de locaties waar de activiteiten op het vlak van de ontwikkeling 2° de locaties waar de activiteiten op het vlak van de ontwikkeling
van ondernemerscompetenties uitgeoefend worden; van ondernemerscompetenties uitgeoefend worden;
3° bewijsstukken waaruit blijkt dat hij beschikt over het nodige 3° bewijsstukken waaruit blijkt dat hij beschikt over het nodige
materiaal en de nodige accommodatie om de ontwikkeling van materiaal en de nodige accommodatie om de ontwikkeling van
ondernemerscompetenties op praktijkvlak te verstrekken; ondernemerscompetenties op praktijkvlak te verstrekken;
4° een verklaring dat hij bij een eventuele overschakeling naar een 4° een verklaring dat hij bij een eventuele overschakeling naar een
rechtspersoon, door een rechtspersoon op te richten of zich aan te rechtspersoon, door een rechtspersoon op te richten of zich aan te
sluiten bij een bestaande rechtspersoon, dat onmiddellijk aan Syntra sluiten bij een bestaande rechtspersoon, dat onmiddellijk aan Syntra
Vlaanderen zal melden en zich zal schikken naar de voorwaarden, Vlaanderen zal melden en zich zal schikken naar de voorwaarden,
vermeld in het derde lid; vermeld in het derde lid;
5° andere bewijsstukken die door de raad van bestuur worden opgelegd 5° andere bewijsstukken die door de raad van bestuur worden opgelegd
en worden vermeld in de oproep. en worden vermeld in de oproep.
De rechtspersoon of organisatie, vermeld in het eerste lid, voegt bij De rechtspersoon of organisatie, vermeld in het eerste lid, voegt bij
de aanvraag tot mandatering de volgende gegevens : de aanvraag tot mandatering de volgende gegevens :
1° een exemplaar van de statuten of het oprichtingsbesluit, alsook de 1° een exemplaar van de statuten of het oprichtingsbesluit, alsook de
lijst van de bestuurders. De statuten of het oprichtingsbesluit lijst van de bestuurders. De statuten of het oprichtingsbesluit
vermelden de volgende gegevens : vermelden de volgende gegevens :
a) de benaming van de rechtspersoon, het adres van de hoofdzetel en de a) de benaming van de rechtspersoon, het adres van de hoofdzetel en de
locaties waar de activiteiten op het vlak van de ontwikkeling van locaties waar de activiteiten op het vlak van de ontwikkeling van
ondernemerscompetenties zullen worden uitgeoefend; ondernemerscompetenties zullen worden uitgeoefend;
b) het doel waaruit blijkt dat de rechtspersoon b) het doel waaruit blijkt dat de rechtspersoon
ondernemerscompetenties ontwikkelt; ondernemerscompetenties ontwikkelt;
c) de samenstelling van de raad van bestuur, de wijze van benoeming c) de samenstelling van de raad van bestuur, de wijze van benoeming
van de bestuurders, hun ontslagneming of hun afzetting, hun van de bestuurders, hun ontslagneming of hun afzetting, hun
bevoegdheden en de duur van hun mandaat; bevoegdheden en de duur van hun mandaat;
d) de organisatie van de controle op de verrichtingen van de d) de organisatie van de controle op de verrichtingen van de
rechtspersoon door de leden van de raad van bestuur; rechtspersoon door de leden van de raad van bestuur;
2° bewijsstukken waaruit blijkt dat de rechtspersoon of organisatie 2° bewijsstukken waaruit blijkt dat de rechtspersoon of organisatie
ervaring heeft in de ontwikkeling van ondernemerscompetenties of over ervaring heeft in de ontwikkeling van ondernemerscompetenties of over
de nodige kwalificaties en kwaliteitsbewijzen beschikt om die de nodige kwalificaties en kwaliteitsbewijzen beschikt om die
activiteiten uit te oefenen, generiek of sectorspecifiek of ten activiteiten uit te oefenen, generiek of sectorspecifiek of ten
aanzien van doel- en kansengroepen; aanzien van doel- en kansengroepen;
3° bewijsstukken waaruit blijkt dat de rechtspersoon of organisatie 3° bewijsstukken waaruit blijkt dat de rechtspersoon of organisatie
beschikt over het nodige materiaal en de nodige accommodatie om de beschikt over het nodige materiaal en de nodige accommodatie om de
ontwikkeling van ondernemerscompetenties op praktijkvlak te ontwikkeling van ondernemerscompetenties op praktijkvlak te
verstrekken; verstrekken;
4° andere bewijsstukken die door de raad van bestuur worden opgelegd 4° andere bewijsstukken die door de raad van bestuur worden opgelegd
en worden vermeld in de oproep. en worden vermeld in de oproep.
De raad van bestuur kan nadere regels bepalen voor het verzoek om een De raad van bestuur kan nadere regels bepalen voor het verzoek om een
mandaat te verkrijgen. mandaat te verkrijgen.

Art. 13.De raad van bestuur beslist over de aanvraag tot mandatering.

Art. 13.De raad van bestuur beslist over de aanvraag tot mandatering.

Elke natuurlijke persoon, rechtspersoon of organisatie, die een Elke natuurlijke persoon, rechtspersoon of organisatie, die een
aanvraag tot mandatering heeft ingediend en waarvan de aanvraag door aanvraag tot mandatering heeft ingediend en waarvan de aanvraag door
de raad van bestuur niet gunstig is beoordeeld, kan binnen veertien de raad van bestuur niet gunstig is beoordeeld, kan binnen veertien
dagen na de betekening van de beslissing beroep aantekenen bij de dagen na de betekening van de beslissing beroep aantekenen bij de
minister. minister.

Art. 14.Het mandaat kan door de raad van bestuur geschorst of

Art. 14.Het mandaat kan door de raad van bestuur geschorst of

stopgezet worden als de natuurlijke persoon, rechtspersoon of stopgezet worden als de natuurlijke persoon, rechtspersoon of
organisatie : organisatie :
1° de bepalingen van dit besluit overtreedt; 1° de bepalingen van dit besluit overtreedt;
2° de voorwaarden, vastgesteld door de raad van bestuur, niet naleeft; 2° de voorwaarden, vastgesteld door de raad van bestuur, niet naleeft;
3° zijn bedrijf stopzet. 3° zijn bedrijf stopzet.
Elke natuurlijke persoon, rechtspersoon of organisatie, waarvan het Elke natuurlijke persoon, rechtspersoon of organisatie, waarvan het
mandaat door de raad van bestuur is geschorst of stopgezet, kan binnen mandaat door de raad van bestuur is geschorst of stopgezet, kan binnen
veertien dagen na de betekening van de beslissing beroep aantekenen veertien dagen na de betekening van de beslissing beroep aantekenen
bij de minister. bij de minister.
Afdeling 3. - Toewijzing van trajecten Afdeling 3. - Toewijzing van trajecten

Art. 15.De procedure van toewijzing en organisatie van de trajecten

Art. 15.De procedure van toewijzing en organisatie van de trajecten

wordt vastgesteld door de regisseur in overeenstemming met de Europese wordt vastgesteld door de regisseur in overeenstemming met de Europese
en Belgische regels inzake overheidsopdrachten en de principes, en Belgische regels inzake overheidsopdrachten en de principes,
vermeld in het besluit 2012/21/EU. vermeld in het besluit 2012/21/EU.

Art. 16.Als een belanghebbende natuurlijke persoon, rechtspersoon of

Art. 16.Als een belanghebbende natuurlijke persoon, rechtspersoon of

organisatie, niet akkoord gaat met de toewijzing door de regisseur, organisatie, niet akkoord gaat met de toewijzing door de regisseur,
vermeld in artikel 15, kan die binnen veertien dagen na de betekening vermeld in artikel 15, kan die binnen veertien dagen na de betekening
van de beslissing beroep aantekenen bij de raad van bestuur. van de beslissing beroep aantekenen bij de raad van bestuur.
De raad van bestuur overlegt en beslist zo snel mogelijk, in ieder De raad van bestuur overlegt en beslist zo snel mogelijk, in ieder
geval binnen een maand na de indiening van het beroep. geval binnen een maand na de indiening van het beroep.

Art. 17.De natuurlijke persoon, rechtspersoon of organisatie

Art. 17.De natuurlijke persoon, rechtspersoon of organisatie

registreert de activiteiten op het vlak van de ontwikkeling van registreert de activiteiten op het vlak van de ontwikkeling van
ondernemerscompetenties die uitgevoerd worden in het kader van de ondernemerscompetenties die uitgevoerd worden in het kader van de
toegewezen trajecten, in het elektronische databestand van Syntra toegewezen trajecten, in het elektronische databestand van Syntra
Vlaanderen. Vlaanderen.

Art. 18.Als wordt samengewerkt met derden, zijn de regels voor de

Art. 18.Als wordt samengewerkt met derden, zijn de regels voor de

registratie, die in het kader van deze samenwerkingsovereenkomst registratie, die in het kader van deze samenwerkingsovereenkomst
worden vastgelegd, van toepassing. worden vastgelegd, van toepassing.

Art. 19.Toegewezen trajecten kunnen door de regisseur alleen worden

Art. 19.Toegewezen trajecten kunnen door de regisseur alleen worden

geïnitieerd en financieel gecompenseerd binnen de beschikbare geïnitieerd en financieel gecompenseerd binnen de beschikbare
begrotingskredieten. begrotingskredieten.
HOOFDSTUK 3. - Innovatie HOOFDSTUK 3. - Innovatie

Art. 20.Overeenkomstig artikel 5, § 1, 2°, b), van het decreet van 7

Art. 20.Overeenkomstig artikel 5, § 1, 2°, b), van het decreet van 7

mei 2004 stuurt en valideert de regisseur de innovatie binnen de mei 2004 stuurt en valideert de regisseur de innovatie binnen de
leertijd en binnen de ondernemerschaps- en toegewezen trajecten door leertijd en binnen de ondernemerschaps- en toegewezen trajecten door
opdrachten te geven tot ontwikkeling van innovatieve of aangepaste opdrachten te geven tot ontwikkeling van innovatieve of aangepaste
trajecten en modules, of van experimenten en methodieken daarrond. trajecten en modules, of van experimenten en methodieken daarrond.

Art. 21.De regisseur overlegt met en doet een beroep op de actor

Art. 21.De regisseur overlegt met en doet een beroep op de actor

Syntra Vlaanderen en de centra voor de opdrachten van innovatie in het Syntra Vlaanderen en de centra voor de opdrachten van innovatie in het
kader van de leertijd en de ondernemerschapstrajecten. Onder de actor kader van de leertijd en de ondernemerschapstrajecten. Onder de actor
Syntra Vlaanderen wordt verstaan : de afdeling binnen Syntra Syntra Vlaanderen wordt verstaan : de afdeling binnen Syntra
Vlaanderen die de taken uitvoert, vermeld in artikel 5, § 1, 3°, van Vlaanderen die de taken uitvoert, vermeld in artikel 5, § 1, 3°, van
het decreet van 7 mei 2004. het decreet van 7 mei 2004.
Voor de innovatie van toegewezen trajecten kunnen ook andere Voor de innovatie van toegewezen trajecten kunnen ook andere
natuurlijke personen, organisaties en rechtspersonen dan de centra in natuurlijke personen, organisaties en rechtspersonen dan de centra in
aanmerking komen. aanmerking komen.

Art. 22.De regisseur laat het innovatieplan in mei en november

Art. 22.De regisseur laat het innovatieplan in mei en november

goedkeuren door de raad van bestuur voor respectievelijk het najaar en goedkeuren door de raad van bestuur voor respectievelijk het najaar en
het volgende voorjaar. het volgende voorjaar.

Art. 23.De regisseur rapporteert in januari en september aan de raad

Art. 23.De regisseur rapporteert in januari en september aan de raad

van bestuur over de opdrachten innovatie van het najaar en het van bestuur over de opdrachten innovatie van het najaar en het
voorjaar. voorjaar.

Art. 24.De actor rapporteert over de innovatieopdrachten volgens het

Art. 24.De actor rapporteert over de innovatieopdrachten volgens het

format dat de regisseur oplegt. format dat de regisseur oplegt.

Art. 25.Voor de opdrachten in het kader van innovatie ontvangt de

Art. 25.Voor de opdrachten in het kader van innovatie ontvangt de

actor, na rapportering en goedkeuring door de regisseur, een actor, na rapportering en goedkeuring door de regisseur, een
financiële compensatie. financiële compensatie.

Art. 26.Opdrachten inzake innovatie kunnen door de regisseur alleen

Art. 26.Opdrachten inzake innovatie kunnen door de regisseur alleen

worden geïnitieerd en financieel gecompenseerd binnen de beschikbare worden geïnitieerd en financieel gecompenseerd binnen de beschikbare
begrotingskredieten. begrotingskredieten.
HOOFDSTUK 4. - Projecten HOOFDSTUK 4. - Projecten

Art. 27.Behoudens projecten die uitgevoerd worden door een of meer

Art. 27.Behoudens projecten die uitgevoerd worden door een of meer

centra en die aansluiten bij de missie van Syntra Vlaanderen, vermeld centra en die aansluiten bij de missie van Syntra Vlaanderen, vermeld
in artikel 4 van het decreet van 7 mei 2004, of die bijdragen aan de in artikel 4 van het decreet van 7 mei 2004, of die bijdragen aan de
uitvoering van de beheersovereenkomst, kan de regisseur ook projecten uitvoering van de beheersovereenkomst, kan de regisseur ook projecten
ten aanzien van andere natuurlijke personen, organisaties en ten aanzien van andere natuurlijke personen, organisaties en
rechtspersonen dan de centra initiëren. rechtspersonen dan de centra initiëren.

Art. 28.Een project kan worden geïnitieerd met betrekking tot onder

Art. 28.Een project kan worden geïnitieerd met betrekking tot onder

meer : meer :
1° grootsteden; 1° grootsteden;
2° leertijd; 2° leertijd;
3° doel- en kansengroepen; 3° doel- en kansengroepen;
4° de stimulering van de onderlinge samenwerking tussen de centra; 4° de stimulering van de onderlinge samenwerking tussen de centra;
5° de stimulering van de samenwerking van de centra met derden; 5° de stimulering van de samenwerking van de centra met derden;
6° de verbetering van de integrale kwaliteit van de dienstverlening 6° de verbetering van de integrale kwaliteit van de dienstverlening
waaronder de competentieontwikkeling van ondernemers, docenten, waaronder de competentieontwikkeling van ondernemers, docenten,
begeleiders, kmo-werknemers. begeleiders, kmo-werknemers.
Voor projecten die niet worden vermeld in het eerste lid, moet Voor projecten die niet worden vermeld in het eerste lid, moet
voorafgaandelijk de goedkeuring worden verkregen van de raad van voorafgaandelijk de goedkeuring worden verkregen van de raad van
bestuur. bestuur.
De raad van bestuur bepaalt de concrete voorwaarden voor de uitvoering De raad van bestuur bepaalt de concrete voorwaarden voor de uitvoering
van de projecten. van de projecten.

Art. 29.De regisseur initieert en valideert de projecten en stuurt ze

Art. 29.De regisseur initieert en valideert de projecten en stuurt ze

aan. aan.

Art. 30.De regisseur laat het projectplan in november goedkeuren door

Art. 30.De regisseur laat het projectplan in november goedkeuren door

de raad van bestuur voor het volgende jaar. de raad van bestuur voor het volgende jaar.

Art. 31.De regisseur rapporteert in januari aan de raad van bestuur

Art. 31.De regisseur rapporteert in januari aan de raad van bestuur

over de projecten van het voorbije jaar. over de projecten van het voorbije jaar.

Art. 32.Er wordt gerapporteerd over de projecten volgens het model

Art. 32.Er wordt gerapporteerd over de projecten volgens het model

dat de regisseur oplegt. dat de regisseur oplegt.

Art. 33.Voor de uitvoering van de projecten ontvangt de natuurlijke

Art. 33.Voor de uitvoering van de projecten ontvangt de natuurlijke

persoon, rechtspersoon of organisatie, na rapportering en goedkeuring persoon, rechtspersoon of organisatie, na rapportering en goedkeuring
door de regisseur, een financiële compensatie. door de regisseur, een financiële compensatie.

Art. 34.Opdrachten inzake projecten kunnen door de regisseur alleen

Art. 34.Opdrachten inzake projecten kunnen door de regisseur alleen

worden geïnitieerd en financieel gecompenseerd binnen de beschikbare worden geïnitieerd en financieel gecompenseerd binnen de beschikbare
begrotingskredieten. begrotingskredieten.
HOOFDSTUK 5. - Toezicht HOOFDSTUK 5. - Toezicht
Afdeling 1. - Algemene bepalingen Afdeling 1. - Algemene bepalingen

Art. 35.Het toezicht wordt onafhankelijk uitgeoefend, zowel bij het

Art. 35.Het toezicht wordt onafhankelijk uitgeoefend, zowel bij het

verzamelen van de informatie als bij het daarna vormen van een verzamelen van de informatie als bij het daarna vormen van een
oordeel. oordeel.

Art. 36.Gegevens die het voorwerp kunnen vormen van toezicht, worden

Art. 36.Gegevens die het voorwerp kunnen vormen van toezicht, worden

ten minste gedurende tien jaar bewaard. ten minste gedurende tien jaar bewaard.
De bewaartermijn, vermeld in het eerste lid, is van toepassing voor De bewaartermijn, vermeld in het eerste lid, is van toepassing voor
zowel de centra als de andere opleidingsverstrekkers die voor hun zowel de centra als de andere opleidingsverstrekkers die voor hun
activiteiten of infrastructuur financiële middelen van Syntra activiteiten of infrastructuur financiële middelen van Syntra
Vlaanderen ontvangen, ongeacht hoe die financiële middelen worden Vlaanderen ontvangen, ongeacht hoe die financiële middelen worden
gekwalificeerd. gekwalificeerd.

Art. 37.De natuurlijke personen, rechtspersonen of organisaties

Art. 37.De natuurlijke personen, rechtspersonen of organisaties

waarbij toezicht als vermeld in dit besluit, wordt uitgeoefend, waarbij toezicht als vermeld in dit besluit, wordt uitgeoefend,
verstrekken aan de regisseur op zijn verzoek alle gegevens die hij verstrekken aan de regisseur op zijn verzoek alle gegevens die hij
nodig acht om het toezicht te kunnen uitoefenen. nodig acht om het toezicht te kunnen uitoefenen.
Afdeling 2. - Het operationele toezicht Afdeling 2. - Het operationele toezicht
Onderafdeling 1. - De leertijd Onderafdeling 1. - De leertijd

Art. 38.Het toezicht inzake de leertijd omvat :

Art. 38.Het toezicht inzake de leertijd omvat :

1° het algemene toezicht op het proces van de erkenning en de 1° het algemene toezicht op het proces van de erkenning en de
uitvoering van de leer- en stageovereenkomsten en de organisatie van uitvoering van de leer- en stageovereenkomsten en de organisatie van
de leertijd; de leertijd;
2° het toezicht op het bereiken van de eindtermen in de leertijd; 2° het toezicht op het bereiken van de eindtermen in de leertijd;
3° de deelname aan de voorbereiding en de uitvoering van de inspectie 3° de deelname aan de voorbereiding en de uitvoering van de inspectie
leertijd als een gemandateerd inspecteur samen met de Inspectie leertijd als een gemandateerd inspecteur samen met de Inspectie
Onderwijs; Onderwijs;
4° de bestraffing van de ondernemer en de leerjongere of stagiair op 4° de bestraffing van de ondernemer en de leerjongere of stagiair op
basis van het verloop van de leer- en stageovereenkomst. basis van het verloop van de leer- en stageovereenkomst.

Art. 39.Als binnen de bevoegdheden, vermeld in artikel 43, eerste

Art. 39.Als binnen de bevoegdheden, vermeld in artikel 43, eerste

lid, van het decreet van 7 mei 2004, een controle ter plaatse wordt lid, van het decreet van 7 mei 2004, een controle ter plaatse wordt
uitgevoerd, betreft dat : uitgevoerd, betreft dat :
1° een controle- en inspectiebezoek bij de ondernemer dat erop gericht 1° een controle- en inspectiebezoek bij de ondernemer dat erop gericht
is de nodige vaststellingen te doen ten aanzien van jongeren of is de nodige vaststellingen te doen ten aanzien van jongeren of
ondernemers, waarbij inbreuken kunnen leiden tot een maatregel of ondernemers, waarbij inbreuken kunnen leiden tot een maatregel of
sanctie; sanctie;
2° de controle op de leerplicht; 2° de controle op de leerplicht;
3° een controle- en inspectiebezoek bij de actor van de (theoretische) 3° een controle- en inspectiebezoek bij de actor van de (theoretische)
opleiding. opleiding.
Onderafdeling 2. - De ondernemerschapstrajecten Onderafdeling 2. - De ondernemerschapstrajecten

Art. 40.De regisseur zorgt voor de uitwerking van een kwaliteitskader

Art. 40.De regisseur zorgt voor de uitwerking van een kwaliteitskader

voor de centra. voor de centra.

Art. 41.Het toezicht inzake de ondernemerschapstrajecten omvat

Art. 41.Het toezicht inzake de ondernemerschapstrajecten omvat

toezicht op : toezicht op :
1° het bereiken van de doelstellingen van het beleid en de kenmerken 1° het bereiken van de doelstellingen van het beleid en de kenmerken
die verbonden zijn aan het opleidingsaanbod; die verbonden zijn aan het opleidingsaanbod;
2° de implementatie van trajecten en modules via desktopactiviteiten, 2° de implementatie van trajecten en modules via desktopactiviteiten,
monitoring en controle ter plaatse; monitoring en controle ter plaatse;
3° de correcte uitvoering van de EVC/EVK procedures; 3° de correcte uitvoering van de EVC/EVK procedures;
4° het bereiken van de beroepskwalificaties; 4° het bereiken van de beroepskwalificaties;
5° de uitvoering van de reglementering inzake subsidies en 5° de uitvoering van de reglementering inzake subsidies en
compensaties. compensaties.
Onderafdeling 3. - De toegewezen trajecten Onderafdeling 3. - De toegewezen trajecten

Art. 42.Overeenkomstig artikel 42, vijfde lid, van het decreet van 7

Art. 42.Overeenkomstig artikel 42, vijfde lid, van het decreet van 7

mei 2004, omvat het toezicht op de uitvoering en financiële mei 2004, omvat het toezicht op de uitvoering en financiële
compensatie van toegewezen trajecten het toezicht op de uitvoering van compensatie van toegewezen trajecten het toezicht op de uitvoering van
de verbintenissen die in de oproep vermeld zijn of die in de verbintenissen die in de oproep vermeld zijn of die in
overeenkomsten zijn aangegaan. overeenkomsten zijn aangegaan.

Art. 43.Het toezicht inzake het toegewezen traject omvat :

Art. 43.Het toezicht inzake het toegewezen traject omvat :

1° het toezicht op de overeengekomen voorwaarden inzake kwaliteit; 1° het toezicht op de overeengekomen voorwaarden inzake kwaliteit;
2° het toezicht op de overeengekomen voorwaarden inzake compensatie. 2° het toezicht op de overeengekomen voorwaarden inzake compensatie.
Onderafdeling 4. - Het kwaliteitsbeleid van de actoren Onderafdeling 4. - Het kwaliteitsbeleid van de actoren

Art. 44.Het toezicht inzake het kwaliteitsbeleid van de actoren omvat

Art. 44.Het toezicht inzake het kwaliteitsbeleid van de actoren omvat

: :
1° de uitwerking en vastlegging van de procedures om het 1° de uitwerking en vastlegging van de procedures om het
kwaliteitsbeleid van de actoren te toetsen; kwaliteitsbeleid van de actoren te toetsen;
2° de effectieve toetsing van het kwaliteitsbeleid bij de actoren; 2° de effectieve toetsing van het kwaliteitsbeleid bij de actoren;
3° de uitvoering van kwaliteitsaudits bij actoren; 3° de uitvoering van kwaliteitsaudits bij actoren;
4° de afstemming met de onafhankelijke cel van het Agentschap voor 4° de afstemming met de onafhankelijke cel van het Agentschap voor
Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming van de Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming van de
ondernemerschapstrajecten die leiden tot een erkende ondernemerschapstrajecten die leiden tot een erkende
beroepskwalificatie; beroepskwalificatie;
5° de afstemming van het toezicht op het kwaliteitsbeleid van de 5° de afstemming van het toezicht op het kwaliteitsbeleid van de
leertijdtrajecten met de Inspectie Onderwijs; leertijdtrajecten met de Inspectie Onderwijs;
6° de opvolging van generieke aspecten, zoals milieu, veiligheid en 6° de opvolging van generieke aspecten, zoals milieu, veiligheid en
brandveiligheid, uitrusting en HACCP; brandveiligheid, uitrusting en HACCP;
7° in voorkomend geval, de bepaling van sancties. 7° in voorkomend geval, de bepaling van sancties.
Afdeling 3. - Het financiële toezicht Afdeling 3. - Het financiële toezicht

Art. 45.Het financiële toezicht omvat :

Art. 45.Het financiële toezicht omvat :

1° het financiële toezicht op de centra; 1° het financiële toezicht op de centra;
2° andere opdrachten die door de Commissie Audit van de raad van 2° andere opdrachten die door de Commissie Audit van de raad van
bestuur aan de financiële toezichthouder worden toegewezen. bestuur aan de financiële toezichthouder worden toegewezen.

Art. 46.Overeenkomstig artikel 42, vierde lid, van het decreet van 7

Art. 46.Overeenkomstig artikel 42, vierde lid, van het decreet van 7

mei 2004, omvat het financiële toezicht op de centra, vermeld in mei 2004, omvat het financiële toezicht op de centra, vermeld in
artikel 45, 1°, het toezicht op : artikel 45, 1°, het toezicht op :
1° de financiële aspecten van de engagementen van de centra in het 1° de financiële aspecten van de engagementen van de centra in het
kader van de uitvoering van de beheersovereenkomst en de kader van de uitvoering van de beheersovereenkomst en de
ondernemingsplannen; ondernemingsplannen;
2° de financiële compensaties ter uitvoering van artikel 38, § 2, van 2° de financiële compensaties ter uitvoering van artikel 38, § 2, van
het decreet van 7 mei 2004; het decreet van 7 mei 2004;
3° de jaarrekeningen van de centra; 3° de jaarrekeningen van de centra;
4° de juistheid van de financiële informatie, en de relevantie, het 4° de juistheid van de financiële informatie, en de relevantie, het
consequente karakter en de bestendigheid van de boekhoudkundige consequente karakter en de bestendigheid van de boekhoudkundige
principes en regels die bij de opstelling van de rekeningen worden principes en regels die bij de opstelling van de rekeningen worden
gebruikt; gebruikt;
5° de toepassing in dit kader van de regelgeving inzake diensten van 5° de toepassing in dit kader van de regelgeving inzake diensten van
algemeen belang, diensten van algemeen economisch belang en algemeen belang, diensten van algemeen economisch belang en
marktdiensten, en de analyse van de financiële processen binnen de marktdiensten, en de analyse van de financiële processen binnen de
centra in dit verband; centra in dit verband;
6° de transparantie van de rapportering door de centra. 6° de transparantie van de rapportering door de centra.

Art. 47.Het financiële toezicht wordt uitgeoefend op verzoek en

Art. 47.Het financiële toezicht wordt uitgeoefend op verzoek en

conform de richtlijnen, verstrekt door de Commissie Audit, vermeld in conform de richtlijnen, verstrekt door de Commissie Audit, vermeld in
artikel 19, § 4, eerste lid, 1°, van het decreet van 7 mei 2004. artikel 19, § 4, eerste lid, 1°, van het decreet van 7 mei 2004.
Afdeling 4. - Compensatie, overcompensatie, terugvordering en Afdeling 4. - Compensatie, overcompensatie, terugvordering en
transparantie transparantie
Onderafdeling 1. - Compensatie Onderafdeling 1. - Compensatie

Art. 48.Het compensatiebedrag mag niet hoger zijn dan het bedrag dat

Art. 48.Het compensatiebedrag mag niet hoger zijn dan het bedrag dat

nodig is om de kosten van de uitvoering van de nodig is om de kosten van de uitvoering van de
openbaredienstverplichtingen geheel of gedeeltelijk te dekken, openbaredienstverplichtingen geheel of gedeeltelijk te dekken,
rekening houdende met de opbrengsten en een redelijke winst bij de rekening houdende met de opbrengsten en een redelijke winst bij de
uitvoering van die verplichtingen. uitvoering van die verplichtingen.

Art. 49.De regisseur voert op geregelde tijdstippen, en ten minste om

Art. 49.De regisseur voert op geregelde tijdstippen, en ten minste om

de drie jaar, controles uit, of laat ze uitvoeren, om na te gaan dat de drie jaar, controles uit, of laat ze uitvoeren, om na te gaan dat
natuurlijke personen, rechtspersonen of ondernemingen geen natuurlijke personen, rechtspersonen of ondernemingen geen
overcompensatie ontvangen. overcompensatie ontvangen.
Onderafdeling 2. - Overcompensatie Onderafdeling 2. - Overcompensatie

Art. 50.Voor de vaststelling van overcompensatie gelden de bepalingen

Art. 50.Voor de vaststelling van overcompensatie gelden de bepalingen

van het besluit 2012/21/EU. van het besluit 2012/21/EU.
Onderafdeling 3. - Transparantie Onderafdeling 3. - Transparantie

Art. 51.Natuurlijke personen, rechtspersonen of organisaties die door

Art. 51.Natuurlijke personen, rechtspersonen of organisaties die door

Syntra Vlaanderen worden gecompenseerd en die activiteiten verrichten Syntra Vlaanderen worden gecompenseerd en die activiteiten verrichten
die zowel binnen als buiten de werkingssfeer van diensten van algemeen die zowel binnen als buiten de werkingssfeer van diensten van algemeen
economisch belang vallen, moeten een analytische boekhouding voeren economisch belang vallen, moeten een analytische boekhouding voeren
die controle op overcompensatie mogelijk maakt, tot en met de balans die controle op overcompensatie mogelijk maakt, tot en met de balans
en conform de wettelijke regelgeving. en conform de wettelijke regelgeving.
De natuurlijke personen, rechtspersonen of organisaties, vermeld in De natuurlijke personen, rechtspersonen of organisaties, vermeld in
het eerste lid, moeten in hun boekhouding de kosten en inkomsten die het eerste lid, moeten in hun boekhouding de kosten en inkomsten die
met de dienst van algemeen economisch belang verband houden, alsook de met de dienst van algemeen economisch belang verband houden, alsook de
parameters voor de toerekening van die kosten en inkomsten, gescheiden parameters voor de toerekening van die kosten en inkomsten, gescheiden
opnemen. opnemen.

Art. 52.De gegevens uit de analytische boekhouding die betrekking

Art. 52.De gegevens uit de analytische boekhouding die betrekking

hebben op een kalenderjaar, moeten beschikbaar zijn voor 1 november hebben op een kalenderjaar, moeten beschikbaar zijn voor 1 november
van het volgende kalenderjaar. van het volgende kalenderjaar.
Onderafdeling 4. - Terugvordering Onderafdeling 4. - Terugvordering

Art. 53.Als de regisseur naar aanleiding van controles bij een

Art. 53.Als de regisseur naar aanleiding van controles bij een

natuurlijke persoon, rechtspersoon of organisatie die door Syntra natuurlijke persoon, rechtspersoon of organisatie die door Syntra
Vlaanderen wordt gecompenseerd, overcompensatie vaststelt, vordert hij Vlaanderen wordt gecompenseerd, overcompensatie vaststelt, vordert hij
de betaalde overcompensatie terug en vraagt hij van de natuurlijke de betaalde overcompensatie terug en vraagt hij van de natuurlijke
persoon, rechtspersoon of organisatie dat die de parameters voor de persoon, rechtspersoon of organisatie dat die de parameters voor de
berekening van de compensatie voor de toekomst aanpast. berekening van de compensatie voor de toekomst aanpast.
Afdeling 5. - Sancties Afdeling 5. - Sancties
Onderafdeling 1. - Algemeen Onderafdeling 1. - Algemeen

Art. 54.De subsidies of compensaties die Syntra Vlaanderen verstrekt,

Art. 54.De subsidies of compensaties die Syntra Vlaanderen verstrekt,

kunnen op elk moment worden geschorst, stopgezet of teruggevorderd als kunnen op elk moment worden geschorst, stopgezet of teruggevorderd als
uit onderzoek door de regisseur blijkt dat de begunstigde niet voldoet uit onderzoek door de regisseur blijkt dat de begunstigde niet voldoet
aan de voorwaarden van toekenning of uitvoering. aan de voorwaarden van toekenning of uitvoering.
De regisseur neemt de beslissing tot schorsing, stopzetting of De regisseur neemt de beslissing tot schorsing, stopzetting of
terugvordering van de subsidies of compensaties en bepaalt het bedrag terugvordering van de subsidies of compensaties en bepaalt het bedrag
ervan. ervan.
Tegen de beslissing tot schorsing, stopzetting of terugvordering is Tegen de beslissing tot schorsing, stopzetting of terugvordering is
beroep mogelijk bij de raad van bestuur. Het beroep moet worden beroep mogelijk bij de raad van bestuur. Het beroep moet worden
ingesteld binnen veertien dagen na de ontvangst van de beslissing tot ingesteld binnen veertien dagen na de ontvangst van de beslissing tot
schorsing, stopzetting of terugvordering. De raad van bestuur overlegt schorsing, stopzetting of terugvordering. De raad van bestuur overlegt
en beslist zo snel mogelijk, in ieder geval binnen een maand na de en beslist zo snel mogelijk, in ieder geval binnen een maand na de
indiening van het beroep. indiening van het beroep.
Onderafdeling 2. - Opmerking, verbetering, waarschuwing en verscherpte Onderafdeling 2. - Opmerking, verbetering, waarschuwing en verscherpte
controle controle

Art. 55.Met toepassing van artikel 44 van het decreet van 7 mei 2004

Art. 55.Met toepassing van artikel 44 van het decreet van 7 mei 2004

kan de regisseur naar aanleiding van controles bij een natuurlijke kan de regisseur naar aanleiding van controles bij een natuurlijke
persoon, rechtspersoon of organisatie : persoon, rechtspersoon of organisatie :
1° een gewone opmerking maken; 1° een gewone opmerking maken;
2° om verbetering verzoeken; 2° om verbetering verzoeken;
3° een waarschuwing geven. 3° een waarschuwing geven.

Art. 56.De gewone opmerking, vermeld in artikel 55, 1°, wordt

Art. 56.De gewone opmerking, vermeld in artikel 55, 1°, wordt

schriftelijk gegeven. schriftelijk gegeven.
De gewone opmerking wordt opgenomen in een database, zodat die verder De gewone opmerking wordt opgenomen in een database, zodat die verder
kan worden gevolgd. kan worden gevolgd.
Tegen de gewone opmerking is geen formeel beroep mogelijk. Tegen de gewone opmerking is geen formeel beroep mogelijk.

Art. 57.Het verzoek om verbetering, vermeld in artikel 55, 2°, wordt

Art. 57.Het verzoek om verbetering, vermeld in artikel 55, 2°, wordt

schriftelijk ingediend. schriftelijk ingediend.
Daarbij geeft de regisseur aan welke onregelmatigheid wordt Daarbij geeft de regisseur aan welke onregelmatigheid wordt
geconstateerd en welke verbetering er wordt verwacht binnen welke geconstateerd en welke verbetering er wordt verwacht binnen welke
termijn. termijn.
Het verzoek om verbetering wordt opgenomen in een database, zodat het Het verzoek om verbetering wordt opgenomen in een database, zodat het
verder kan worden gevolgd. verder kan worden gevolgd.
Van alle verzoeken om verbetering wordt verslag opgemaakt voor de raad Van alle verzoeken om verbetering wordt verslag opgemaakt voor de raad
van bestuur. van bestuur.
Tegen het verzoek om verbetering is beroep mogelijk bij de raad van Tegen het verzoek om verbetering is beroep mogelijk bij de raad van
bestuur. Het beroep moet worden ingesteld binnen veertien dagen na de bestuur. Het beroep moet worden ingesteld binnen veertien dagen na de
ontvangst van het verzoek om verbetering. De raad van bestuur overlegt ontvangst van het verzoek om verbetering. De raad van bestuur overlegt
en beslist zo snel mogelijk, in ieder geval binnen een maand na de en beslist zo snel mogelijk, in ieder geval binnen een maand na de
indiening van het beroep. indiening van het beroep.

Art. 58.Op een verzoek om verbetering dat niet binnen de gestelde

Art. 58.Op een verzoek om verbetering dat niet binnen de gestelde

termijn in acht wordt genomen, volgt altijd een waarschuwing als termijn in acht wordt genomen, volgt altijd een waarschuwing als
vermeld in artikel 55, 3°. vermeld in artikel 55, 3°.
Beroep dat ingesteld is tegen een verzoek om verbetering, werkt Beroep dat ingesteld is tegen een verzoek om verbetering, werkt
schorsend. Als de raad van bestuur het beroep niet aanvaardt, spreekt schorsend. Als de raad van bestuur het beroep niet aanvaardt, spreekt
hij ook de waarschuwing uit, vermeld in het eerste lid. hij ook de waarschuwing uit, vermeld in het eerste lid.
De waarschuwing vermeldt welke sanctie er zal worden toegepast als de De waarschuwing vermeldt welke sanctie er zal worden toegepast als de
gecontroleerde er geen rekening mee houdt. gecontroleerde er geen rekening mee houdt.
De waarschuwing wordt opgenomen in een database, zodat die verder kan De waarschuwing wordt opgenomen in een database, zodat die verder kan
worden gevolgd. Van de waarschuwing wordt verslag uitgebracht op de worden gevolgd. Van de waarschuwing wordt verslag uitgebracht op de
eerstvolgende raad van bestuur. eerstvolgende raad van bestuur.

Art. 59.Er wordt systematisch tot verscherpte controle overgegaan als

Art. 59.Er wordt systematisch tot verscherpte controle overgegaan als

een waarschuwing is gegeven. De kosten van de verscherpte controle een waarschuwing is gegeven. De kosten van de verscherpte controle
moeten door de gecontroleerde worden gedragen bij wijze van bijzondere moeten door de gecontroleerde worden gedragen bij wijze van bijzondere
kostendekkende vergoeding die concreet wordt bepaald in de kostendekkende vergoeding die concreet wordt bepaald in de
werkingscode, vermeld in artikel 43, vijfde lid, van het decreet van 7 werkingscode, vermeld in artikel 43, vijfde lid, van het decreet van 7
mei 2004. mei 2004.
Als een verscherpte controle wordt ingesteld door de regisseur, is Als een verscherpte controle wordt ingesteld door de regisseur, is
beroep mogelijk bij de raad van bestuur. Het beroep moet worden beroep mogelijk bij de raad van bestuur. Het beroep moet worden
ingesteld binnen veertien dagen na de ontvangst van de beslissing tot ingesteld binnen veertien dagen na de ontvangst van de beslissing tot
verscherpte controle. De raad van bestuur overlegt en beslist zo snel verscherpte controle. De raad van bestuur overlegt en beslist zo snel
mogelijk, in ieder geval binnen een maand na de indiening van het mogelijk, in ieder geval binnen een maand na de indiening van het
beroep. beroep.
HOOFDSTUK 6. - Slotbepalingen HOOFDSTUK 6. - Slotbepalingen

Art. 60.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2012.

Art. 60.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2012.

Art. 61.De Vlaamse minister, bevoegd voor de professionele vorming,

Art. 61.De Vlaamse minister, bevoegd voor de professionele vorming,

is belast met de uitvoering van dit besluit. is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 14 september 2012. Brussel, 14 september 2012.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
K. PEETERS K. PEETERS
De Vlaamse minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke De Vlaamse minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke
Ordening en Sport, Ordening en Sport,
Ph. MUYTERS Ph. MUYTERS
^