Besluit van de Vlaamse Regering betreffende een vierjarige subsidieregeling ter bevordering van de hinterlandconnectiviteit van de Vlaamse zeehavens via nieuwe corridorshuttles en frequentieverhogingen van terminalhubshuttles | Besluit van de Vlaamse Regering betreffende een vierjarige subsidieregeling ter bevordering van de hinterlandconnectiviteit van de Vlaamse zeehavens via nieuwe corridorshuttles en frequentieverhogingen van terminalhubshuttles |
---|---|
VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
14 JANUARI 2022. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende een | 14 JANUARI 2022. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende een |
vierjarige subsidieregeling ter bevordering van de | vierjarige subsidieregeling ter bevordering van de |
hinterlandconnectiviteit van de Vlaamse zeehavens via nieuwe | hinterlandconnectiviteit van de Vlaamse zeehavens via nieuwe |
corridorshuttles en frequentieverhogingen van terminalhubshuttles | corridorshuttles en frequentieverhogingen van terminalhubshuttles |
Rechtsgrond | Rechtsgrond |
Dit besluit is gebaseerd op: | Dit besluit is gebaseerd op: |
- Het decreet van 2 maart 1999 houdende het beleid en het beheer van | - Het decreet van 2 maart 1999 houdende het beleid en het beheer van |
de zeehavens, artikel 35bis, ingevoegd bij het decreet van 26 april | de zeehavens, artikel 35bis, ingevoegd bij het decreet van 26 april |
2019. | 2019. |
- Het decreet van 13 december 2002 houdende de oprichting van de | - Het decreet van 13 december 2002 houdende de oprichting van de |
naamloze vennootschap van publiek recht Beheersmaatschappij Antwerpen | naamloze vennootschap van publiek recht Beheersmaatschappij Antwerpen |
Mobiel (BAM), artikel 4, vierde lid. | Mobiel (BAM), artikel 4, vierde lid. |
Vormvereisten | Vormvereisten |
De volgende vormvereisten zijn vervuld: | De volgende vormvereisten zijn vervuld: |
- De Europese Commissie heeft bij de beslissing SA.60177(2021/N) van 6 | - De Europese Commissie heeft bij de beslissing SA.60177(2021/N) van 6 |
augustus 2021 de steunregeling op grond van artikel 93 van het Verdrag | augustus 2021 de steunregeling op grond van artikel 93 van het Verdrag |
betreffende de werking van de Europese Unie verenigbaar verklaard met | betreffende de werking van de Europese Unie verenigbaar verklaard met |
de interne markt. | de interne markt. |
- De Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, heeft zijn akkoord | - De Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, heeft zijn akkoord |
gegeven op 11 november 2021. | gegeven op 11 november 2021. |
- De Raad van State heeft advies 70.562/3 gegeven op 28 december 2021, | - De Raad van State heeft advies 70.562/3 gegeven op 28 december 2021, |
met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op | met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op |
de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. | de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. |
Juridisch kader | Juridisch kader |
Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving: | Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving: |
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019 betreffende een | - Het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019 betreffende een |
vijfjarige subsidieregeling ter bevordering van de | vijfjarige subsidieregeling ter bevordering van de |
hinterlandconnectiviteit van de Vlaamse zeehavens via bundeling van | hinterlandconnectiviteit van de Vlaamse zeehavens via bundeling van |
binnenvaartvolumes. | binnenvaartvolumes. |
Initiatiefnemer | Initiatiefnemer |
Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Mobiliteit | Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Mobiliteit |
en Openbare Werken. | en Openbare Werken. |
Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: | DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: |
HOOFDSTUK 1. - Begripsomschrijvingen | HOOFDSTUK 1. - Begripsomschrijvingen |
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: |
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: |
1° departement: het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, vermeld | 1° departement: het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, vermeld |
in artikel 28, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni | in artikel 28, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni |
2005 met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie; | 2005 met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie; |
2° Lantis: de nv van publiek recht Beheersmaatschappij Antwerpen | 2° Lantis: de nv van publiek recht Beheersmaatschappij Antwerpen |
Mobiel (BAM), vermeld in artikel 2 van het decreet van 13 december | Mobiel (BAM), vermeld in artikel 2 van het decreet van 13 december |
2002 houdende de oprichting van de naamloze vennootschap van publiek | 2002 houdende de oprichting van de naamloze vennootschap van publiek |
recht Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM); | recht Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM); |
3° havenbedrijf: een havenbedrijf als vermeld in artikel 2, 1°, van | 3° havenbedrijf: een havenbedrijf als vermeld in artikel 2, 1°, van |
het decreet van 2 maart 1999 houdende het beleid en het beheer van de | het decreet van 2 maart 1999 houdende het beleid en het beheer van de |
zeehavens; | zeehavens; |
4° havengebied: het havengebied van Antwerpen en het havengebied van | 4° havengebied: het havengebied van Antwerpen en het havengebied van |
Brugge-Zeebrugge, vermeld in artikel 2, 5° en 7°, van het decreet van | Brugge-Zeebrugge, vermeld in artikel 2, 5° en 7°, van het decreet van |
2 maart 1999 houdende het beleid en het beheer van de zeehavens; | 2 maart 1999 houdende het beleid en het beheer van de zeehavens; |
5° binnenvaartdienst: een regelmatige dienst tussen een havengebied en | 5° binnenvaartdienst: een regelmatige dienst tussen een havengebied en |
het achterland per binnenvaartschip; | het achterland per binnenvaartschip; |
6° corridorshuttle: een binnenvaartdienst tussen maximaal twee | 6° corridorshuttle: een binnenvaartdienst tussen maximaal twee |
maritieme terminals en meerdere inlandterminals die langs dezelfde | maritieme terminals en meerdere inlandterminals die langs dezelfde |
corridor gelegen zijn; | corridor gelegen zijn; |
7° terminalhubshuttle: een rechtstreekse binnenvaartdienst voor het | 7° terminalhubshuttle: een rechtstreekse binnenvaartdienst voor het |
hoofdtraject tussen maximaal twee maritieme terminals en één | hoofdtraject tussen maximaal twee maritieme terminals en één |
terminalhub langs een corridor; | terminalhub langs een corridor; |
8° hub: een containerterminal waar containers uitgewisseld worden | 8° hub: een containerterminal waar containers uitgewisseld worden |
tussen binnenvaartschepen met een tussentijdse opslag op de terminal | tussen binnenvaartschepen met een tussentijdse opslag op de terminal |
of waar containers gelost of geladen worden van of op een | of waar containers gelost of geladen worden van of op een |
binnenvaartschip, gekoppeld aan een intern haventransport; | binnenvaartschip, gekoppeld aan een intern haventransport; |
9° terminalhub: een watergebonden inlandterminal waar containers | 9° terminalhub: een watergebonden inlandterminal waar containers |
uitgewisseld worden tussen binnenvaartschepen met een tussentijdse | uitgewisseld worden tussen binnenvaartschepen met een tussentijdse |
opslag op de terminal en waar containers gelost of geladen worden van | opslag op de terminal en waar containers gelost of geladen worden van |
of op een binnenvaartschip dat aan een lastmile- of firstmiletransport | of op een binnenvaartschip dat aan een lastmile- of firstmiletransport |
gekoppeld is; | gekoppeld is; |
10° consortium: een groep van minimaal twee inlandterminals langs | 10° consortium: een groep van minimaal twee inlandterminals langs |
dezelfde corridor die een corridorshuttle realiseren; | dezelfde corridor die een corridorshuttle realiseren; |
11° corridor: een vaarroute van of naar het havengebied; | 11° corridor: een vaarroute van of naar het havengebied; |
12° roundtrip: een heen- en terugvaart; | 12° roundtrip: een heen- en terugvaart; |
13° TEU: twenty foot equivalent unit. | 13° TEU: twenty foot equivalent unit. |
Art. 2.De voor subsidie in aanmerking komende consortia en |
Art. 2.De voor subsidie in aanmerking komende consortia en |
terminalhubs bevinden zich binnen de rode cirkels op de plannen in | terminalhubs bevinden zich binnen de rode cirkels op de plannen in |
bijlage. | bijlage. |
HOOFDSTUK 2. - Steun voor corridorshuttles | HOOFDSTUK 2. - Steun voor corridorshuttles |
Art. 3.Elk geselecteerd consortium kan voor de periode van 1 januari |
Art. 3.Elk geselecteerd consortium kan voor de periode van 1 januari |
2022 tot en met 31 december 2025 een subsidie krijgen binnen de perken | 2022 tot en met 31 december 2025 een subsidie krijgen binnen de perken |
van de begroting. | van de begroting. |
Er wordt geen subsidie verleend aan inlandterminals die ondernemingen | Er wordt geen subsidie verleend aan inlandterminals die ondernemingen |
in moeilijkheden zijn volgens de richtsnoeren 2014/C 249/01 van de | in moeilijkheden zijn volgens de richtsnoeren 2014/C 249/01 van de |
Europese Commissie voor reddings- en herstructureringssteun aan | Europese Commissie voor reddings- en herstructureringssteun aan |
niet-financiële ondernemingen in moeilijkheden. | niet-financiële ondernemingen in moeilijkheden. |
Art. 4.§ 1. De subsidie, vermeld in artikel 3, bestaat uit een vast |
Art. 4.§ 1. De subsidie, vermeld in artikel 3, bestaat uit een vast |
en een variabel gedeelte. | en een variabel gedeelte. |
§ 2. Voor elke inlandterminal die behoort tot het consortium en | § 2. Voor elke inlandterminal die behoort tot het consortium en |
waarvan de afstand tot de dichtstbij gelegen maritieme terminal | waarvan de afstand tot de dichtstbij gelegen maritieme terminal |
minstens 66 km is, bedraagt de maximale variabele subsidie per | minstens 66 km is, bedraagt de maximale variabele subsidie per |
kwartaal: A * (B% - C%) * D * E. Voor elke inlandterminal die behoort | kwartaal: A * (B% - C%) * D * E. Voor elke inlandterminal die behoort |
tot het consortium en waarvan de afstand tot de dichtstbij gelegen | tot het consortium en waarvan de afstand tot de dichtstbij gelegen |
maritieme terminal minder dan 66 km is, bedraagt de maximale variabele | maritieme terminal minder dan 66 km is, bedraagt de maximale variabele |
subsidie per kwartaal: A * (B% - C%) * D * E * F, waarbij: | subsidie per kwartaal: A * (B% - C%) * D * E * F, waarbij: |
1° A: het aantal roundtrips van de corridorshuttle in het afgelopen | 1° A: het aantal roundtrips van de corridorshuttle in het afgelopen |
kwartaal; | kwartaal; |
2° B: de break-evenbezettingsgraad van de roundtrips van de | 2° B: de break-evenbezettingsgraad van de roundtrips van de |
corridorshuttle; | corridorshuttle; |
3° C: de gemiddelde bezettingsgraad in het afgelopen kwartaal van die | 3° C: de gemiddelde bezettingsgraad in het afgelopen kwartaal van die |
roundtrips; | roundtrips; |
4° D: de charteringkosten per roundtrip of de equivalente | 4° D: de charteringkosten per roundtrip of de equivalente |
charteringkosten per roundtrip als de inlandterminal eigenaar is van | charteringkosten per roundtrip als de inlandterminal eigenaar is van |
het vaartuig; | het vaartuig; |
5° E: het aantal TEU's dat vervoerd wordt via de corridorshuttle | 5° E: het aantal TEU's dat vervoerd wordt via de corridorshuttle |
tussen de inlandterminal en de maritieme terminals in het afgelopen | tussen de inlandterminal en de maritieme terminals in het afgelopen |
kwartaal/het totaal aantal TEU's dat vervoerd wordt via de | kwartaal/het totaal aantal TEU's dat vervoerd wordt via de |
corridorshuttle naar of van de maritieme terminals in het afgelopen | corridorshuttle naar of van de maritieme terminals in het afgelopen |
kwartaal; | kwartaal; |
6° F: de afstand van de inlandterminal tot de dichtstbij gelegen | 6° F: de afstand van de inlandterminal tot de dichtstbij gelegen |
maritieme terminal in km/66. | maritieme terminal in km/66. |
De charteringkosten per vaartuig dat wordt ingezet voor de | De charteringkosten per vaartuig dat wordt ingezet voor de |
corridorshuttle bedragen maximaal 1.040.000 euro per jaar en per | corridorshuttle bedragen maximaal 1.040.000 euro per jaar en per |
consortium. | consortium. |
§ 3. Het vast gedeelte van de subsidie bedraagt maximaal 80% van de | § 3. Het vast gedeelte van de subsidie bedraagt maximaal 80% van de |
extra samenwerkingskosten. | extra samenwerkingskosten. |
De extra samenwerkingskosten hebben louter betrekking op de volgende | De extra samenwerkingskosten hebben louter betrekking op de volgende |
kostenposten: | kostenposten: |
1° de aanpassingen aan of de bouw van IT-systemen die noodzakelijk | 1° de aanpassingen aan of de bouw van IT-systemen die noodzakelijk |
zijn voor de corridorwerking en de daaruit voortvloeiende extra | zijn voor de corridorwerking en de daaruit voortvloeiende extra |
onderhoudskosten; | onderhoudskosten; |
2° de extra kosten die verbonden zijn aan bijbehorende verplaatsingen | 2° de extra kosten die verbonden zijn aan bijbehorende verplaatsingen |
van containers ("shifters") op het binnenvaartschip ter hoogte van een | van containers ("shifters") op het binnenvaartschip ter hoogte van een |
inlandterminal, die nodig zijn om de juiste laad- en losvolgorde van | inlandterminal, die nodig zijn om de juiste laad- en losvolgorde van |
de lading aan de maritieme of de volgende inlandterminals mogelijk te | de lading aan de maritieme of de volgende inlandterminals mogelijk te |
maken om veiligheidsredenen (gewichtsverdeling), voor maximaal 10% van | maken om veiligheidsredenen (gewichtsverdeling), voor maximaal 10% van |
het totaal aantal containers per inkomend schip; | het totaal aantal containers per inkomend schip; |
3° de extra kosten voor maximaal 1 VTE voor planningsactiviteiten die | 3° de extra kosten voor maximaal 1 VTE voor planningsactiviteiten die |
verbonden zijn aan de corridorwerking. | verbonden zijn aan de corridorwerking. |
Het subsidiebedrag per consortium bedraagt per jaar maximaal 176.000 | Het subsidiebedrag per consortium bedraagt per jaar maximaal 176.000 |
euro voor de drie kostenposten samen. | euro voor de drie kostenposten samen. |
Voor elke inlandterminal die behoort tot het consortium en waarvan de | Voor elke inlandterminal die behoort tot het consortium en waarvan de |
afstand tot de dichtstbij gelegen maritieme terminal minstens 66 km | afstand tot de dichtstbij gelegen maritieme terminal minstens 66 km |
is, bedraagt de maximale vaste subsidie per kwartaal: A/B. | is, bedraagt de maximale vaste subsidie per kwartaal: A/B. |
Voor elke inlandterminal die behoort tot het consortium en waarvan de | Voor elke inlandterminal die behoort tot het consortium en waarvan de |
afstand tot de dichtstbij gelegen maritieme terminal minder dan 66 km | afstand tot de dichtstbij gelegen maritieme terminal minder dan 66 km |
is, bedraagt de maximale vaste subsidie per kwartaal: (A/B) * C, | is, bedraagt de maximale vaste subsidie per kwartaal: (A/B) * C, |
waarbij: | waarbij: |
1° A: 80% van de extra samenwerkingskosten die het consortium in het | 1° A: 80% van de extra samenwerkingskosten die het consortium in het |
afgelopen kwartaal heeft gemaakt; | afgelopen kwartaal heeft gemaakt; |
2° B: het aantal inlandterminals die tot het consortium behoren; | 2° B: het aantal inlandterminals die tot het consortium behoren; |
3° C: de afstand van de inlandterminal tot de dichtstbij gelegen | 3° C: de afstand van de inlandterminal tot de dichtstbij gelegen |
maritieme terminal in km/66. | maritieme terminal in km/66. |
§ 4. Een corridorshuttle wordt gesubsidieerd als aan de volgende | § 4. Een corridorshuttle wordt gesubsidieerd als aan de volgende |
voorwaarden is voldaan: | voorwaarden is voldaan: |
1° de corridorshuttle bestaat nog niet op 31 december 2021; | 1° de corridorshuttle bestaat nog niet op 31 december 2021; |
2° het consortium legt een bewijs voor dat voor de maritieme terminals | 2° het consortium legt een bewijs voor dat voor de maritieme terminals |
die worden aangelopen een vast behandelingsvenster is toegekend; | die worden aangelopen een vast behandelingsvenster is toegekend; |
3° de corridorshuttle bestaat uit vaarbewegingen van het | 3° de corridorshuttle bestaat uit vaarbewegingen van het |
binnenvaartschip die in het businessplan gedefinieerd zijn, met een | binnenvaartschip die in het businessplan gedefinieerd zijn, met een |
vaste capaciteit van het schip en een vast aantal lagen containers per | vaste capaciteit van het schip en een vast aantal lagen containers per |
schip; | schip; |
4° de gemiddelde bezettingsgraad van de corridorshuttle is: | 4° de gemiddelde bezettingsgraad van de corridorshuttle is: |
a) hoger dan 50% per kwartaal voor het eerste jaar; | a) hoger dan 50% per kwartaal voor het eerste jaar; |
b) hoger dan 60% per kwartaal vanaf het tweede jaar. | b) hoger dan 60% per kwartaal vanaf het tweede jaar. |
De subsidie wordt uitgekeerd gedurende maximaal vier jaar. | De subsidie wordt uitgekeerd gedurende maximaal vier jaar. |
§ 5. De consortia garanderen dat de terminals die worden | § 5. De consortia garanderen dat de terminals die worden |
geëxploiteerd, vrij en onbeperkt toegankelijk zijn voor alle | geëxploiteerd, vrij en onbeperkt toegankelijk zijn voor alle |
gebruikers en dat de dienstverlening aan alle potentiële gebruikers op | gebruikers en dat de dienstverlening aan alle potentiële gebruikers op |
een niet-discriminerende wijze wordt aangeboden. | een niet-discriminerende wijze wordt aangeboden. |
HOOFDSTUK 3. - Steun voor frequentieverhogingen van | HOOFDSTUK 3. - Steun voor frequentieverhogingen van |
terminalhubshuttles | terminalhubshuttles |
Art. 5.Elke geselecteerde terminalhub langs een corridor kan voor de |
Art. 5.Elke geselecteerde terminalhub langs een corridor kan voor de |
periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025 een subsidie | periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025 een subsidie |
krijgen binnen de perken van de begroting. | krijgen binnen de perken van de begroting. |
Er wordt geen subsidie verleend aan terminalhubs die ondernemingen in | Er wordt geen subsidie verleend aan terminalhubs die ondernemingen in |
moeilijkheden zijn volgens de richtsnoeren 2014/C 249/01 van de | moeilijkheden zijn volgens de richtsnoeren 2014/C 249/01 van de |
Europese Commissie voor reddings- en herstructureringssteun aan | Europese Commissie voor reddings- en herstructureringssteun aan |
niet-financiële ondernemingen in moeilijkheden. | niet-financiële ondernemingen in moeilijkheden. |
Art. 6.§ 1. De subsidie, vermeld in artikel 5, wordt toegekend voor |
Art. 6.§ 1. De subsidie, vermeld in artikel 5, wordt toegekend voor |
elke extra roundtrip van een terminalhubshuttle op basis van de | elke extra roundtrip van een terminalhubshuttle op basis van de |
volgende formule: | volgende formule: |
de maximale subsidie per kwartaal = A * (B% - C%) * D, waarbij: | de maximale subsidie per kwartaal = A * (B% - C%) * D, waarbij: |
1° A: het aantal extra roundtrips in het afgelopen kwartaal; | 1° A: het aantal extra roundtrips in het afgelopen kwartaal; |
2° B: de break-evenbezettingsgraad van extra roundtrips; | 2° B: de break-evenbezettingsgraad van extra roundtrips; |
3° C: de gemiddelde bezettingsgraad van die roundtrips in het | 3° C: de gemiddelde bezettingsgraad van die roundtrips in het |
afgelopen kwartaal; | afgelopen kwartaal; |
4° D: de charteringkosten per roundtrip of de equivalente | 4° D: de charteringkosten per roundtrip of de equivalente |
charteringkosten per roundtrip als de terminalhub eigenaar is. | charteringkosten per roundtrip als de terminalhub eigenaar is. |
Voor de bepaling van het aantal extra roundtrips is de nulmeting de | Voor de bepaling van het aantal extra roundtrips is de nulmeting de |
situatie in december 2021. | situatie in december 2021. |
De charteringkosten per vaartuig dat wordt ingezet voor de extra | De charteringkosten per vaartuig dat wordt ingezet voor de extra |
roundtrips, bedragen maximaal 1.040.000 euro per jaar. | roundtrips, bedragen maximaal 1.040.000 euro per jaar. |
§ 2. Een terminalhubshuttle wordt gesubsidieerd als aan de volgende | § 2. Een terminalhubshuttle wordt gesubsidieerd als aan de volgende |
voorwaarden is voldaan: | voorwaarden is voldaan: |
1° de gemiddelde bezettingsgraad van de schepen die worden ingelegd in | 1° de gemiddelde bezettingsgraad van de schepen die worden ingelegd in |
het kader van een extra roundtrip tussen de terminalhub en het | het kader van een extra roundtrip tussen de terminalhub en het |
havengebied is: | havengebied is: |
a) hoger dan 50% per kwartaal voor het eerste jaar; | a) hoger dan 50% per kwartaal voor het eerste jaar; |
b) hoger dan 60% per kwartaal voor het tweede jaar; | b) hoger dan 60% per kwartaal voor het tweede jaar; |
2° per kwartaal heeft gemiddeld minimaal 5% van de lading, uitgedrukt | 2° per kwartaal heeft gemiddeld minimaal 5% van de lading, uitgedrukt |
in TEU, die vervoerd wordt via een terminalhubshuttle een of meerdere | in TEU, die vervoerd wordt via een terminalhubshuttle een of meerdere |
andere inlandterminals als oorsprong of bestemming; | andere inlandterminals als oorsprong of bestemming; |
3° op het moment van de frequentieverhoging zijn er al minimaal twee | 3° op het moment van de frequentieverhoging zijn er al minimaal twee |
wekelijkse roundtrips; | wekelijkse roundtrips; |
4° de terminalhub legt een bewijs voor dat voor de maritieme terminals | 4° de terminalhub legt een bewijs voor dat voor de maritieme terminals |
die worden aangelopen een vast behandelingsvenster is toegekend. | die worden aangelopen een vast behandelingsvenster is toegekend. |
De subsidie wordt uitgekeerd gedurende maximaal twee jaar. | De subsidie wordt uitgekeerd gedurende maximaal twee jaar. |
§ 3. De terminalhub garandeert dat de terminal die hij exploiteert, | § 3. De terminalhub garandeert dat de terminal die hij exploiteert, |
vrij en onbeperkt toegankelijk is voor alle gebruikers en dat de | vrij en onbeperkt toegankelijk is voor alle gebruikers en dat de |
dienstverlening aan alle potentiële gebruikers op een | dienstverlening aan alle potentiële gebruikers op een |
niet-discriminerende wijze wordt aangeboden. | niet-discriminerende wijze wordt aangeboden. |
HOOFDSTUK 4. - Selectie van de consortia en de terminalhubs | HOOFDSTUK 4. - Selectie van de consortia en de terminalhubs |
Art. 7.Voor de selectie van de consortia en de terminalhubs die een |
Art. 7.Voor de selectie van de consortia en de terminalhubs die een |
subsidie kunnen krijgen, lanceren het departement, Lantis en de | subsidie kunnen krijgen, lanceren het departement, Lantis en de |
deelnemende havenbedrijven een oproep voor aanvragen bij de | deelnemende havenbedrijven een oproep voor aanvragen bij de |
inlandterminals die zich bevinden langs de corridors en binnen de rode | inlandterminals die zich bevinden langs de corridors en binnen de rode |
cirkels op de plannen in bijlage. | cirkels op de plannen in bijlage. |
De aanvragen worden geëvalueerd door een jury, die bestaat uit | De aanvragen worden geëvalueerd door een jury, die bestaat uit |
vertegenwoordigers van het departement, Lantis en de deelnemende | vertegenwoordigers van het departement, Lantis en de deelnemende |
havenbedrijven. De evaluatie gebeurt aan de hand van de volgende | havenbedrijven. De evaluatie gebeurt aan de hand van de volgende |
criteria: | criteria: |
1° de kwaliteit en de meerwaarde van het projectvoorstel (50/100); | 1° de kwaliteit en de meerwaarde van het projectvoorstel (50/100); |
2° het aantal deelnemende inlandterminals (20/100); | 2° het aantal deelnemende inlandterminals (20/100); |
3° de jaarlijkse absolute toename van de vervoerde | 3° de jaarlijkse absolute toename van de vervoerde |
maritiemecontainervolumes met de corridorshuttle of de | maritiemecontainervolumes met de corridorshuttle of de |
terminalhubshuttle en, alleen met betrekking tot de corridorshuttle, | terminalhubshuttle en, alleen met betrekking tot de corridorshuttle, |
het vervoerde maritiemecontainervolume op jaarbasis op het moment van | het vervoerde maritiemecontainervolume op jaarbasis op het moment van |
de aanvraag (20/100); | de aanvraag (20/100); |
4° de ervaring en de deskundigheid (10/100). | 4° de ervaring en de deskundigheid (10/100). |
De jury verleent een gemotiveerd advies aan de Vlaamse Regering. De | De jury verleent een gemotiveerd advies aan de Vlaamse Regering. De |
Vlaamse Regering legt een lijst met de geselecteerde consortia en | Vlaamse Regering legt een lijst met de geselecteerde consortia en |
terminalhubs vast. | terminalhubs vast. |
HOOFDSTUK 5. - Toekenningsprocedure van de subsidies | HOOFDSTUK 5. - Toekenningsprocedure van de subsidies |
Art. 8.De terminalhubs en de consortia bezorgen per kwartaal aan het |
Art. 8.De terminalhubs en de consortia bezorgen per kwartaal aan het |
departement een lijst met het aantal TEU's per terminalhubshuttle, per | departement een lijst met het aantal TEU's per terminalhubshuttle, per |
corridorshuttle en per binnenvaartdienst, verdeeld over de | corridorshuttle en per binnenvaartdienst, verdeeld over de |
inlandterminals, de bijbehorende containernummers, de | inlandterminals, de bijbehorende containernummers, de |
scheepsreferenties, de reisreferentie (vertrek- en aankomstdatum, | scheepsreferenties, de reisreferentie (vertrek- en aankomstdatum, |
vertrek- en aankomstuur), de bezettingsgraden van de corridor- en | vertrek- en aankomstuur), de bezettingsgraden van de corridor- en |
terminalhubshuttles, de charteringkosten van alle schepen van de | terminalhubshuttles, de charteringkosten van alle schepen van de |
binnenvaartdienst, de capaciteit van de schepen van de | binnenvaartdienst, de capaciteit van de schepen van de |
binnenvaartdienst en de bewijsstukken voor de extra | binnenvaartdienst en de bewijsstukken voor de extra |
samenwerkingskosten (facturen en timesheets). | samenwerkingskosten (facturen en timesheets). |
De terminalhubs en de consortia delen aan het departement mee welke | De terminalhubs en de consortia delen aan het departement mee welke |
andere steun als vermeld in artikel 107 van het Verdrag betreffende de | andere steun als vermeld in artikel 107 van het Verdrag betreffende de |
werking van de Europese Unie, en welke communautaire financiering ze | werking van de Europese Unie, en welke communautaire financiering ze |
krijgen. | krijgen. |
Art. 9.De subsidies, vermeld in artikel 4 en 6, zijn beperkt tot 30% |
Art. 9.De subsidies, vermeld in artikel 4 en 6, zijn beperkt tot 30% |
van de vervoerskosten. Het departement controleert de naleving van de | van de vervoerskosten. Het departement controleert de naleving van de |
grens van 30%, die wordt toegepast per binnenvaartdienst. | grens van 30%, die wordt toegepast per binnenvaartdienst. |
In het eerste lid wordt verstaan onder vervoerskosten: | In het eerste lid wordt verstaan onder vervoerskosten: |
a) de binnenvaartvervoerskosten; | a) de binnenvaartvervoerskosten; |
b) de kosten van overslag van de containers tussen het | b) de kosten van overslag van de containers tussen het |
transportmaterieel van de verschillende modi of van dezelfde modus; | transportmaterieel van de verschillende modi of van dezelfde modus; |
c) de kosten voor het wegvervoer tussen het vertrekpunt en de | c) de kosten voor het wegvervoer tussen het vertrekpunt en de |
terminalhub of inlandterminal of tussen de terminalhub of | terminalhub of inlandterminal of tussen de terminalhub of |
inlandterminal en de bestemming. | inlandterminal en de bestemming. |
De subsidies, vermeld in artikel 4 en 6, zijn beperkt tot 50% van de | De subsidies, vermeld in artikel 4 en 6, zijn beperkt tot 50% van de |
externe kosten die kunnen worden vermeden dankzij het gebruik van | externe kosten die kunnen worden vermeden dankzij het gebruik van |
binnenvaartvervoer in plaats van wegvervoer. Deze vermeden externe | binnenvaartvervoer in plaats van wegvervoer. Deze vermeden externe |
kosten bedragen 31,64 euro/1000 tkm. Het departement controleert de | kosten bedragen 31,64 euro/1000 tkm. Het departement controleert de |
naleving van de grens van 50%, die wordt toegepast per | naleving van de grens van 50%, die wordt toegepast per |
binnenvaartdienst. | binnenvaartdienst. |
De subsidies, vermeld in artikel 4 en 6, mogen niet gecumuleerd worden | De subsidies, vermeld in artikel 4 en 6, mogen niet gecumuleerd worden |
met andere staatssteun als vermeld in artikel 107 van het Verdrag | met andere staatssteun als vermeld in artikel 107 van het Verdrag |
betreffende de werking van de Europese Unie, noch met andere | betreffende de werking van de Europese Unie, noch met andere |
communautaire financiering als de gecumuleerde steun daardoor de | communautaire financiering als de gecumuleerde steun daardoor de |
grenzen zou overschrijden van 30% van de vervoerskosten en van 50% van | grenzen zou overschrijden van 30% van de vervoerskosten en van 50% van |
de externe kosten die kunnen worden vermeden dankzij het gebruik van | de externe kosten die kunnen worden vermeden dankzij het gebruik van |
binnenvaartvervoer in plaats van wegvervoer. | binnenvaartvervoer in plaats van wegvervoer. |
Als een geselecteerde hub als vermeld in het besluit van de Vlaamse | Als een geselecteerde hub als vermeld in het besluit van de Vlaamse |
Regering van 19 juli 2019 betreffende een vijfjarige subsidieregeling | Regering van 19 juli 2019 betreffende een vijfjarige subsidieregeling |
ter bevordering van de hinterlandconnectiviteit van de Vlaamse | ter bevordering van de hinterlandconnectiviteit van de Vlaamse |
zeehavens via bundeling van binnenvaartvolumes behoort tot een | zeehavens via bundeling van binnenvaartvolumes behoort tot een |
consortium als vermeld in artikel 3 van dit besluit, komen de moves | consortium als vermeld in artikel 3 van dit besluit, komen de moves |
van containers die vervoerd werden van of vervoerd worden naar een | van containers die vervoerd werden van of vervoerd worden naar een |
inlandterminal die behoort tot hetzelfde consortium, niet in | inlandterminal die behoort tot hetzelfde consortium, niet in |
aanmerking voor subsidiëring op grond van het voormelde besluit van de | aanmerking voor subsidiëring op grond van het voormelde besluit van de |
Vlaamse Regering van 19 juli 2019. | Vlaamse Regering van 19 juli 2019. |
Als een geselecteerde hub als vermeld in het voormelde besluit van de | Als een geselecteerde hub als vermeld in het voormelde besluit van de |
Vlaamse Regering van 19 juli 2019 een terminalhub is als vermeld in | Vlaamse Regering van 19 juli 2019 een terminalhub is als vermeld in |
artikel 5 van dit besluit, komen de moves van containers niet in | artikel 5 van dit besluit, komen de moves van containers niet in |
aanmerking voor subsidiëring op grond van het voormelde besluit van de | aanmerking voor subsidiëring op grond van het voormelde besluit van de |
Vlaamse Regering van 19 juli 2019. | Vlaamse Regering van 19 juli 2019. |
Betaalde subsidiebedragen die onverschuldigd zijn, worden | Betaalde subsidiebedragen die onverschuldigd zijn, worden |
teruggevorderd, vermeerderd met de wettelijke verwijlintrest. | teruggevorderd, vermeerderd met de wettelijke verwijlintrest. |
In dit artikel wordt verstaan onder move: een los- of laadbeweging van | In dit artikel wordt verstaan onder move: een los- of laadbeweging van |
een container op een binnenvaartschip via de kade of een los- of | een container op een binnenvaartschip via de kade of een los- of |
laadbeweging van een container via de kade naar een andere | laadbeweging van een container via de kade naar een andere |
vervoersmodus. | vervoersmodus. |
Art. 10.De toekenning van de subsidie wordt jaarlijks geëvalueerd. |
Art. 10.De toekenning van de subsidie wordt jaarlijks geëvalueerd. |
Als de doelstellingen van de subsidie niet worden gehaald, kan de | Als de doelstellingen van de subsidie niet worden gehaald, kan de |
subsidie stopgezet of verminderd worden. De modaliteiten worden | subsidie stopgezet of verminderd worden. De modaliteiten worden |
opgenomen in de overeenkomst die de terminalhub of het consortium, het | opgenomen in de overeenkomst die de terminalhub of het consortium, het |
departement, Lantis en de deelnemende havenbedrijven sluiten. | departement, Lantis en de deelnemende havenbedrijven sluiten. |
HOOFDSTUK 6. - Buitenwerkingtreding | HOOFDSTUK 6. - Buitenwerkingtreding |
Art. 11.Dit besluit treedt buiten werking op 31 december 2025. |
Art. 11.Dit besluit treedt buiten werking op 31 december 2025. |
Art. 12.De Vlaamse minister, bevoegd voor de waterinfrastructuur en |
Art. 12.De Vlaamse minister, bevoegd voor de waterinfrastructuur en |
het waterbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit. | het waterbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit. |
Brussel, 14 januari 2022. | Brussel, 14 januari 2022. |
De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
J. JAMBON | J. JAMBON |
De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, | De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, |
L. PEETERS | L. PEETERS |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |