Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 14/01/2022
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering betreffende een vierjarige subsidieregeling ter bevordering van de hinterlandconnectiviteit van de Vlaamse zeehavens via nieuwe corridorshuttles en frequentieverhogingen van terminalhubshuttles "
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende een vierjarige subsidieregeling ter bevordering van de hinterlandconnectiviteit van de Vlaamse zeehavens via nieuwe corridorshuttles en frequentieverhogingen van terminalhubshuttles Besluit van de Vlaamse Regering betreffende een vierjarige subsidieregeling ter bevordering van de hinterlandconnectiviteit van de Vlaamse zeehavens via nieuwe corridorshuttles en frequentieverhogingen van terminalhubshuttles
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
14 JANUARI 2022. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende een 14 JANUARI 2022. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende een
vierjarige subsidieregeling ter bevordering van de vierjarige subsidieregeling ter bevordering van de
hinterlandconnectiviteit van de Vlaamse zeehavens via nieuwe hinterlandconnectiviteit van de Vlaamse zeehavens via nieuwe
corridorshuttles en frequentieverhogingen van terminalhubshuttles corridorshuttles en frequentieverhogingen van terminalhubshuttles
Rechtsgrond Rechtsgrond
Dit besluit is gebaseerd op: Dit besluit is gebaseerd op:
- Het decreet van 2 maart 1999 houdende het beleid en het beheer van - Het decreet van 2 maart 1999 houdende het beleid en het beheer van
de zeehavens, artikel 35bis, ingevoegd bij het decreet van 26 april de zeehavens, artikel 35bis, ingevoegd bij het decreet van 26 april
2019. 2019.
- Het decreet van 13 december 2002 houdende de oprichting van de - Het decreet van 13 december 2002 houdende de oprichting van de
naamloze vennootschap van publiek recht Beheersmaatschappij Antwerpen naamloze vennootschap van publiek recht Beheersmaatschappij Antwerpen
Mobiel (BAM), artikel 4, vierde lid. Mobiel (BAM), artikel 4, vierde lid.
Vormvereisten Vormvereisten
De volgende vormvereisten zijn vervuld: De volgende vormvereisten zijn vervuld:
- De Europese Commissie heeft bij de beslissing SA.60177(2021/N) van 6 - De Europese Commissie heeft bij de beslissing SA.60177(2021/N) van 6
augustus 2021 de steunregeling op grond van artikel 93 van het Verdrag augustus 2021 de steunregeling op grond van artikel 93 van het Verdrag
betreffende de werking van de Europese Unie verenigbaar verklaard met betreffende de werking van de Europese Unie verenigbaar verklaard met
de interne markt. de interne markt.
- De Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, heeft zijn akkoord - De Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, heeft zijn akkoord
gegeven op 11 november 2021. gegeven op 11 november 2021.
- De Raad van State heeft advies 70.562/3 gegeven op 28 december 2021, - De Raad van State heeft advies 70.562/3 gegeven op 28 december 2021,
met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op
de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.
Juridisch kader Juridisch kader
Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving: Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving:
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019 betreffende een - Het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019 betreffende een
vijfjarige subsidieregeling ter bevordering van de vijfjarige subsidieregeling ter bevordering van de
hinterlandconnectiviteit van de Vlaamse zeehavens via bundeling van hinterlandconnectiviteit van de Vlaamse zeehavens via bundeling van
binnenvaartvolumes. binnenvaartvolumes.
Initiatiefnemer Initiatiefnemer
Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Mobiliteit Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Mobiliteit
en Openbare Werken. en Openbare Werken.
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: DE VLAAMSE REGERING BESLUIT:
HOOFDSTUK 1. - Begripsomschrijvingen HOOFDSTUK 1. - Begripsomschrijvingen

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder:

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder:

1° departement: het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, vermeld 1° departement: het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, vermeld
in artikel 28, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni in artikel 28, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni
2005 met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie; 2005 met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie;
2° Lantis: de nv van publiek recht Beheersmaatschappij Antwerpen 2° Lantis: de nv van publiek recht Beheersmaatschappij Antwerpen
Mobiel (BAM), vermeld in artikel 2 van het decreet van 13 december Mobiel (BAM), vermeld in artikel 2 van het decreet van 13 december
2002 houdende de oprichting van de naamloze vennootschap van publiek 2002 houdende de oprichting van de naamloze vennootschap van publiek
recht Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM); recht Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM);
3° havenbedrijf: een havenbedrijf als vermeld in artikel 2, 1°, van 3° havenbedrijf: een havenbedrijf als vermeld in artikel 2, 1°, van
het decreet van 2 maart 1999 houdende het beleid en het beheer van de het decreet van 2 maart 1999 houdende het beleid en het beheer van de
zeehavens; zeehavens;
4° havengebied: het havengebied van Antwerpen en het havengebied van 4° havengebied: het havengebied van Antwerpen en het havengebied van
Brugge-Zeebrugge, vermeld in artikel 2, 5° en 7°, van het decreet van Brugge-Zeebrugge, vermeld in artikel 2, 5° en 7°, van het decreet van
2 maart 1999 houdende het beleid en het beheer van de zeehavens; 2 maart 1999 houdende het beleid en het beheer van de zeehavens;
5° binnenvaartdienst: een regelmatige dienst tussen een havengebied en 5° binnenvaartdienst: een regelmatige dienst tussen een havengebied en
het achterland per binnenvaartschip; het achterland per binnenvaartschip;
6° corridorshuttle: een binnenvaartdienst tussen maximaal twee 6° corridorshuttle: een binnenvaartdienst tussen maximaal twee
maritieme terminals en meerdere inlandterminals die langs dezelfde maritieme terminals en meerdere inlandterminals die langs dezelfde
corridor gelegen zijn; corridor gelegen zijn;
7° terminalhubshuttle: een rechtstreekse binnenvaartdienst voor het 7° terminalhubshuttle: een rechtstreekse binnenvaartdienst voor het
hoofdtraject tussen maximaal twee maritieme terminals en één hoofdtraject tussen maximaal twee maritieme terminals en één
terminalhub langs een corridor; terminalhub langs een corridor;
8° hub: een containerterminal waar containers uitgewisseld worden 8° hub: een containerterminal waar containers uitgewisseld worden
tussen binnenvaartschepen met een tussentijdse opslag op de terminal tussen binnenvaartschepen met een tussentijdse opslag op de terminal
of waar containers gelost of geladen worden van of op een of waar containers gelost of geladen worden van of op een
binnenvaartschip, gekoppeld aan een intern haventransport; binnenvaartschip, gekoppeld aan een intern haventransport;
9° terminalhub: een watergebonden inlandterminal waar containers 9° terminalhub: een watergebonden inlandterminal waar containers
uitgewisseld worden tussen binnenvaartschepen met een tussentijdse uitgewisseld worden tussen binnenvaartschepen met een tussentijdse
opslag op de terminal en waar containers gelost of geladen worden van opslag op de terminal en waar containers gelost of geladen worden van
of op een binnenvaartschip dat aan een lastmile- of firstmiletransport of op een binnenvaartschip dat aan een lastmile- of firstmiletransport
gekoppeld is; gekoppeld is;
10° consortium: een groep van minimaal twee inlandterminals langs 10° consortium: een groep van minimaal twee inlandterminals langs
dezelfde corridor die een corridorshuttle realiseren; dezelfde corridor die een corridorshuttle realiseren;
11° corridor: een vaarroute van of naar het havengebied; 11° corridor: een vaarroute van of naar het havengebied;
12° roundtrip: een heen- en terugvaart; 12° roundtrip: een heen- en terugvaart;
13° TEU: twenty foot equivalent unit. 13° TEU: twenty foot equivalent unit.

Art. 2.De voor subsidie in aanmerking komende consortia en

Art. 2.De voor subsidie in aanmerking komende consortia en

terminalhubs bevinden zich binnen de rode cirkels op de plannen in terminalhubs bevinden zich binnen de rode cirkels op de plannen in
bijlage. bijlage.
HOOFDSTUK 2. - Steun voor corridorshuttles HOOFDSTUK 2. - Steun voor corridorshuttles

Art. 3.Elk geselecteerd consortium kan voor de periode van 1 januari

Art. 3.Elk geselecteerd consortium kan voor de periode van 1 januari

2022 tot en met 31 december 2025 een subsidie krijgen binnen de perken 2022 tot en met 31 december 2025 een subsidie krijgen binnen de perken
van de begroting. van de begroting.
Er wordt geen subsidie verleend aan inlandterminals die ondernemingen Er wordt geen subsidie verleend aan inlandterminals die ondernemingen
in moeilijkheden zijn volgens de richtsnoeren 2014/C 249/01 van de in moeilijkheden zijn volgens de richtsnoeren 2014/C 249/01 van de
Europese Commissie voor reddings- en herstructureringssteun aan Europese Commissie voor reddings- en herstructureringssteun aan
niet-financiële ondernemingen in moeilijkheden. niet-financiële ondernemingen in moeilijkheden.

Art. 4.§ 1. De subsidie, vermeld in artikel 3, bestaat uit een vast

Art. 4.§ 1. De subsidie, vermeld in artikel 3, bestaat uit een vast

en een variabel gedeelte. en een variabel gedeelte.
§ 2. Voor elke inlandterminal die behoort tot het consortium en § 2. Voor elke inlandterminal die behoort tot het consortium en
waarvan de afstand tot de dichtstbij gelegen maritieme terminal waarvan de afstand tot de dichtstbij gelegen maritieme terminal
minstens 66 km is, bedraagt de maximale variabele subsidie per minstens 66 km is, bedraagt de maximale variabele subsidie per
kwartaal: A * (B% - C%) * D * E. Voor elke inlandterminal die behoort kwartaal: A * (B% - C%) * D * E. Voor elke inlandterminal die behoort
tot het consortium en waarvan de afstand tot de dichtstbij gelegen tot het consortium en waarvan de afstand tot de dichtstbij gelegen
maritieme terminal minder dan 66 km is, bedraagt de maximale variabele maritieme terminal minder dan 66 km is, bedraagt de maximale variabele
subsidie per kwartaal: A * (B% - C%) * D * E * F, waarbij: subsidie per kwartaal: A * (B% - C%) * D * E * F, waarbij:
1° A: het aantal roundtrips van de corridorshuttle in het afgelopen 1° A: het aantal roundtrips van de corridorshuttle in het afgelopen
kwartaal; kwartaal;
2° B: de break-evenbezettingsgraad van de roundtrips van de 2° B: de break-evenbezettingsgraad van de roundtrips van de
corridorshuttle; corridorshuttle;
3° C: de gemiddelde bezettingsgraad in het afgelopen kwartaal van die 3° C: de gemiddelde bezettingsgraad in het afgelopen kwartaal van die
roundtrips; roundtrips;
4° D: de charteringkosten per roundtrip of de equivalente 4° D: de charteringkosten per roundtrip of de equivalente
charteringkosten per roundtrip als de inlandterminal eigenaar is van charteringkosten per roundtrip als de inlandterminal eigenaar is van
het vaartuig; het vaartuig;
5° E: het aantal TEU's dat vervoerd wordt via de corridorshuttle 5° E: het aantal TEU's dat vervoerd wordt via de corridorshuttle
tussen de inlandterminal en de maritieme terminals in het afgelopen tussen de inlandterminal en de maritieme terminals in het afgelopen
kwartaal/het totaal aantal TEU's dat vervoerd wordt via de kwartaal/het totaal aantal TEU's dat vervoerd wordt via de
corridorshuttle naar of van de maritieme terminals in het afgelopen corridorshuttle naar of van de maritieme terminals in het afgelopen
kwartaal; kwartaal;
6° F: de afstand van de inlandterminal tot de dichtstbij gelegen 6° F: de afstand van de inlandterminal tot de dichtstbij gelegen
maritieme terminal in km/66. maritieme terminal in km/66.
De charteringkosten per vaartuig dat wordt ingezet voor de De charteringkosten per vaartuig dat wordt ingezet voor de
corridorshuttle bedragen maximaal 1.040.000 euro per jaar en per corridorshuttle bedragen maximaal 1.040.000 euro per jaar en per
consortium. consortium.
§ 3. Het vast gedeelte van de subsidie bedraagt maximaal 80% van de § 3. Het vast gedeelte van de subsidie bedraagt maximaal 80% van de
extra samenwerkingskosten. extra samenwerkingskosten.
De extra samenwerkingskosten hebben louter betrekking op de volgende De extra samenwerkingskosten hebben louter betrekking op de volgende
kostenposten: kostenposten:
1° de aanpassingen aan of de bouw van IT-systemen die noodzakelijk 1° de aanpassingen aan of de bouw van IT-systemen die noodzakelijk
zijn voor de corridorwerking en de daaruit voortvloeiende extra zijn voor de corridorwerking en de daaruit voortvloeiende extra
onderhoudskosten; onderhoudskosten;
2° de extra kosten die verbonden zijn aan bijbehorende verplaatsingen 2° de extra kosten die verbonden zijn aan bijbehorende verplaatsingen
van containers ("shifters") op het binnenvaartschip ter hoogte van een van containers ("shifters") op het binnenvaartschip ter hoogte van een
inlandterminal, die nodig zijn om de juiste laad- en losvolgorde van inlandterminal, die nodig zijn om de juiste laad- en losvolgorde van
de lading aan de maritieme of de volgende inlandterminals mogelijk te de lading aan de maritieme of de volgende inlandterminals mogelijk te
maken om veiligheidsredenen (gewichtsverdeling), voor maximaal 10% van maken om veiligheidsredenen (gewichtsverdeling), voor maximaal 10% van
het totaal aantal containers per inkomend schip; het totaal aantal containers per inkomend schip;
3° de extra kosten voor maximaal 1 VTE voor planningsactiviteiten die 3° de extra kosten voor maximaal 1 VTE voor planningsactiviteiten die
verbonden zijn aan de corridorwerking. verbonden zijn aan de corridorwerking.
Het subsidiebedrag per consortium bedraagt per jaar maximaal 176.000 Het subsidiebedrag per consortium bedraagt per jaar maximaal 176.000
euro voor de drie kostenposten samen. euro voor de drie kostenposten samen.
Voor elke inlandterminal die behoort tot het consortium en waarvan de Voor elke inlandterminal die behoort tot het consortium en waarvan de
afstand tot de dichtstbij gelegen maritieme terminal minstens 66 km afstand tot de dichtstbij gelegen maritieme terminal minstens 66 km
is, bedraagt de maximale vaste subsidie per kwartaal: A/B. is, bedraagt de maximale vaste subsidie per kwartaal: A/B.
Voor elke inlandterminal die behoort tot het consortium en waarvan de Voor elke inlandterminal die behoort tot het consortium en waarvan de
afstand tot de dichtstbij gelegen maritieme terminal minder dan 66 km afstand tot de dichtstbij gelegen maritieme terminal minder dan 66 km
is, bedraagt de maximale vaste subsidie per kwartaal: (A/B) * C, is, bedraagt de maximale vaste subsidie per kwartaal: (A/B) * C,
waarbij: waarbij:
1° A: 80% van de extra samenwerkingskosten die het consortium in het 1° A: 80% van de extra samenwerkingskosten die het consortium in het
afgelopen kwartaal heeft gemaakt; afgelopen kwartaal heeft gemaakt;
2° B: het aantal inlandterminals die tot het consortium behoren; 2° B: het aantal inlandterminals die tot het consortium behoren;
3° C: de afstand van de inlandterminal tot de dichtstbij gelegen 3° C: de afstand van de inlandterminal tot de dichtstbij gelegen
maritieme terminal in km/66. maritieme terminal in km/66.
§ 4. Een corridorshuttle wordt gesubsidieerd als aan de volgende § 4. Een corridorshuttle wordt gesubsidieerd als aan de volgende
voorwaarden is voldaan: voorwaarden is voldaan:
1° de corridorshuttle bestaat nog niet op 31 december 2021; 1° de corridorshuttle bestaat nog niet op 31 december 2021;
2° het consortium legt een bewijs voor dat voor de maritieme terminals 2° het consortium legt een bewijs voor dat voor de maritieme terminals
die worden aangelopen een vast behandelingsvenster is toegekend; die worden aangelopen een vast behandelingsvenster is toegekend;
3° de corridorshuttle bestaat uit vaarbewegingen van het 3° de corridorshuttle bestaat uit vaarbewegingen van het
binnenvaartschip die in het businessplan gedefinieerd zijn, met een binnenvaartschip die in het businessplan gedefinieerd zijn, met een
vaste capaciteit van het schip en een vast aantal lagen containers per vaste capaciteit van het schip en een vast aantal lagen containers per
schip; schip;
4° de gemiddelde bezettingsgraad van de corridorshuttle is: 4° de gemiddelde bezettingsgraad van de corridorshuttle is:
a) hoger dan 50% per kwartaal voor het eerste jaar; a) hoger dan 50% per kwartaal voor het eerste jaar;
b) hoger dan 60% per kwartaal vanaf het tweede jaar. b) hoger dan 60% per kwartaal vanaf het tweede jaar.
De subsidie wordt uitgekeerd gedurende maximaal vier jaar. De subsidie wordt uitgekeerd gedurende maximaal vier jaar.
§ 5. De consortia garanderen dat de terminals die worden § 5. De consortia garanderen dat de terminals die worden
geëxploiteerd, vrij en onbeperkt toegankelijk zijn voor alle geëxploiteerd, vrij en onbeperkt toegankelijk zijn voor alle
gebruikers en dat de dienstverlening aan alle potentiële gebruikers op gebruikers en dat de dienstverlening aan alle potentiële gebruikers op
een niet-discriminerende wijze wordt aangeboden. een niet-discriminerende wijze wordt aangeboden.
HOOFDSTUK 3. - Steun voor frequentieverhogingen van HOOFDSTUK 3. - Steun voor frequentieverhogingen van
terminalhubshuttles terminalhubshuttles

Art. 5.Elke geselecteerde terminalhub langs een corridor kan voor de

Art. 5.Elke geselecteerde terminalhub langs een corridor kan voor de

periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025 een subsidie periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025 een subsidie
krijgen binnen de perken van de begroting. krijgen binnen de perken van de begroting.
Er wordt geen subsidie verleend aan terminalhubs die ondernemingen in Er wordt geen subsidie verleend aan terminalhubs die ondernemingen in
moeilijkheden zijn volgens de richtsnoeren 2014/C 249/01 van de moeilijkheden zijn volgens de richtsnoeren 2014/C 249/01 van de
Europese Commissie voor reddings- en herstructureringssteun aan Europese Commissie voor reddings- en herstructureringssteun aan
niet-financiële ondernemingen in moeilijkheden. niet-financiële ondernemingen in moeilijkheden.

Art. 6.§ 1. De subsidie, vermeld in artikel 5, wordt toegekend voor

Art. 6.§ 1. De subsidie, vermeld in artikel 5, wordt toegekend voor

elke extra roundtrip van een terminalhubshuttle op basis van de elke extra roundtrip van een terminalhubshuttle op basis van de
volgende formule: volgende formule:
de maximale subsidie per kwartaal = A * (B% - C%) * D, waarbij: de maximale subsidie per kwartaal = A * (B% - C%) * D, waarbij:
1° A: het aantal extra roundtrips in het afgelopen kwartaal; 1° A: het aantal extra roundtrips in het afgelopen kwartaal;
2° B: de break-evenbezettingsgraad van extra roundtrips; 2° B: de break-evenbezettingsgraad van extra roundtrips;
3° C: de gemiddelde bezettingsgraad van die roundtrips in het 3° C: de gemiddelde bezettingsgraad van die roundtrips in het
afgelopen kwartaal; afgelopen kwartaal;
4° D: de charteringkosten per roundtrip of de equivalente 4° D: de charteringkosten per roundtrip of de equivalente
charteringkosten per roundtrip als de terminalhub eigenaar is. charteringkosten per roundtrip als de terminalhub eigenaar is.
Voor de bepaling van het aantal extra roundtrips is de nulmeting de Voor de bepaling van het aantal extra roundtrips is de nulmeting de
situatie in december 2021. situatie in december 2021.
De charteringkosten per vaartuig dat wordt ingezet voor de extra De charteringkosten per vaartuig dat wordt ingezet voor de extra
roundtrips, bedragen maximaal 1.040.000 euro per jaar. roundtrips, bedragen maximaal 1.040.000 euro per jaar.
§ 2. Een terminalhubshuttle wordt gesubsidieerd als aan de volgende § 2. Een terminalhubshuttle wordt gesubsidieerd als aan de volgende
voorwaarden is voldaan: voorwaarden is voldaan:
1° de gemiddelde bezettingsgraad van de schepen die worden ingelegd in 1° de gemiddelde bezettingsgraad van de schepen die worden ingelegd in
het kader van een extra roundtrip tussen de terminalhub en het het kader van een extra roundtrip tussen de terminalhub en het
havengebied is: havengebied is:
a) hoger dan 50% per kwartaal voor het eerste jaar; a) hoger dan 50% per kwartaal voor het eerste jaar;
b) hoger dan 60% per kwartaal voor het tweede jaar; b) hoger dan 60% per kwartaal voor het tweede jaar;
2° per kwartaal heeft gemiddeld minimaal 5% van de lading, uitgedrukt 2° per kwartaal heeft gemiddeld minimaal 5% van de lading, uitgedrukt
in TEU, die vervoerd wordt via een terminalhubshuttle een of meerdere in TEU, die vervoerd wordt via een terminalhubshuttle een of meerdere
andere inlandterminals als oorsprong of bestemming; andere inlandterminals als oorsprong of bestemming;
3° op het moment van de frequentieverhoging zijn er al minimaal twee 3° op het moment van de frequentieverhoging zijn er al minimaal twee
wekelijkse roundtrips; wekelijkse roundtrips;
4° de terminalhub legt een bewijs voor dat voor de maritieme terminals 4° de terminalhub legt een bewijs voor dat voor de maritieme terminals
die worden aangelopen een vast behandelingsvenster is toegekend. die worden aangelopen een vast behandelingsvenster is toegekend.
De subsidie wordt uitgekeerd gedurende maximaal twee jaar. De subsidie wordt uitgekeerd gedurende maximaal twee jaar.
§ 3. De terminalhub garandeert dat de terminal die hij exploiteert, § 3. De terminalhub garandeert dat de terminal die hij exploiteert,
vrij en onbeperkt toegankelijk is voor alle gebruikers en dat de vrij en onbeperkt toegankelijk is voor alle gebruikers en dat de
dienstverlening aan alle potentiële gebruikers op een dienstverlening aan alle potentiële gebruikers op een
niet-discriminerende wijze wordt aangeboden. niet-discriminerende wijze wordt aangeboden.
HOOFDSTUK 4. - Selectie van de consortia en de terminalhubs HOOFDSTUK 4. - Selectie van de consortia en de terminalhubs

Art. 7.Voor de selectie van de consortia en de terminalhubs die een

Art. 7.Voor de selectie van de consortia en de terminalhubs die een

subsidie kunnen krijgen, lanceren het departement, Lantis en de subsidie kunnen krijgen, lanceren het departement, Lantis en de
deelnemende havenbedrijven een oproep voor aanvragen bij de deelnemende havenbedrijven een oproep voor aanvragen bij de
inlandterminals die zich bevinden langs de corridors en binnen de rode inlandterminals die zich bevinden langs de corridors en binnen de rode
cirkels op de plannen in bijlage. cirkels op de plannen in bijlage.
De aanvragen worden geëvalueerd door een jury, die bestaat uit De aanvragen worden geëvalueerd door een jury, die bestaat uit
vertegenwoordigers van het departement, Lantis en de deelnemende vertegenwoordigers van het departement, Lantis en de deelnemende
havenbedrijven. De evaluatie gebeurt aan de hand van de volgende havenbedrijven. De evaluatie gebeurt aan de hand van de volgende
criteria: criteria:
1° de kwaliteit en de meerwaarde van het projectvoorstel (50/100); 1° de kwaliteit en de meerwaarde van het projectvoorstel (50/100);
2° het aantal deelnemende inlandterminals (20/100); 2° het aantal deelnemende inlandterminals (20/100);
3° de jaarlijkse absolute toename van de vervoerde 3° de jaarlijkse absolute toename van de vervoerde
maritiemecontainervolumes met de corridorshuttle of de maritiemecontainervolumes met de corridorshuttle of de
terminalhubshuttle en, alleen met betrekking tot de corridorshuttle, terminalhubshuttle en, alleen met betrekking tot de corridorshuttle,
het vervoerde maritiemecontainervolume op jaarbasis op het moment van het vervoerde maritiemecontainervolume op jaarbasis op het moment van
de aanvraag (20/100); de aanvraag (20/100);
4° de ervaring en de deskundigheid (10/100). 4° de ervaring en de deskundigheid (10/100).
De jury verleent een gemotiveerd advies aan de Vlaamse Regering. De De jury verleent een gemotiveerd advies aan de Vlaamse Regering. De
Vlaamse Regering legt een lijst met de geselecteerde consortia en Vlaamse Regering legt een lijst met de geselecteerde consortia en
terminalhubs vast. terminalhubs vast.
HOOFDSTUK 5. - Toekenningsprocedure van de subsidies HOOFDSTUK 5. - Toekenningsprocedure van de subsidies

Art. 8.De terminalhubs en de consortia bezorgen per kwartaal aan het

Art. 8.De terminalhubs en de consortia bezorgen per kwartaal aan het

departement een lijst met het aantal TEU's per terminalhubshuttle, per departement een lijst met het aantal TEU's per terminalhubshuttle, per
corridorshuttle en per binnenvaartdienst, verdeeld over de corridorshuttle en per binnenvaartdienst, verdeeld over de
inlandterminals, de bijbehorende containernummers, de inlandterminals, de bijbehorende containernummers, de
scheepsreferenties, de reisreferentie (vertrek- en aankomstdatum, scheepsreferenties, de reisreferentie (vertrek- en aankomstdatum,
vertrek- en aankomstuur), de bezettingsgraden van de corridor- en vertrek- en aankomstuur), de bezettingsgraden van de corridor- en
terminalhubshuttles, de charteringkosten van alle schepen van de terminalhubshuttles, de charteringkosten van alle schepen van de
binnenvaartdienst, de capaciteit van de schepen van de binnenvaartdienst, de capaciteit van de schepen van de
binnenvaartdienst en de bewijsstukken voor de extra binnenvaartdienst en de bewijsstukken voor de extra
samenwerkingskosten (facturen en timesheets). samenwerkingskosten (facturen en timesheets).
De terminalhubs en de consortia delen aan het departement mee welke De terminalhubs en de consortia delen aan het departement mee welke
andere steun als vermeld in artikel 107 van het Verdrag betreffende de andere steun als vermeld in artikel 107 van het Verdrag betreffende de
werking van de Europese Unie, en welke communautaire financiering ze werking van de Europese Unie, en welke communautaire financiering ze
krijgen. krijgen.

Art. 9.De subsidies, vermeld in artikel 4 en 6, zijn beperkt tot 30%

Art. 9.De subsidies, vermeld in artikel 4 en 6, zijn beperkt tot 30%

van de vervoerskosten. Het departement controleert de naleving van de van de vervoerskosten. Het departement controleert de naleving van de
grens van 30%, die wordt toegepast per binnenvaartdienst. grens van 30%, die wordt toegepast per binnenvaartdienst.
In het eerste lid wordt verstaan onder vervoerskosten: In het eerste lid wordt verstaan onder vervoerskosten:
a) de binnenvaartvervoerskosten; a) de binnenvaartvervoerskosten;
b) de kosten van overslag van de containers tussen het b) de kosten van overslag van de containers tussen het
transportmaterieel van de verschillende modi of van dezelfde modus; transportmaterieel van de verschillende modi of van dezelfde modus;
c) de kosten voor het wegvervoer tussen het vertrekpunt en de c) de kosten voor het wegvervoer tussen het vertrekpunt en de
terminalhub of inlandterminal of tussen de terminalhub of terminalhub of inlandterminal of tussen de terminalhub of
inlandterminal en de bestemming. inlandterminal en de bestemming.
De subsidies, vermeld in artikel 4 en 6, zijn beperkt tot 50% van de De subsidies, vermeld in artikel 4 en 6, zijn beperkt tot 50% van de
externe kosten die kunnen worden vermeden dankzij het gebruik van externe kosten die kunnen worden vermeden dankzij het gebruik van
binnenvaartvervoer in plaats van wegvervoer. Deze vermeden externe binnenvaartvervoer in plaats van wegvervoer. Deze vermeden externe
kosten bedragen 31,64 euro/1000 tkm. Het departement controleert de kosten bedragen 31,64 euro/1000 tkm. Het departement controleert de
naleving van de grens van 50%, die wordt toegepast per naleving van de grens van 50%, die wordt toegepast per
binnenvaartdienst. binnenvaartdienst.
De subsidies, vermeld in artikel 4 en 6, mogen niet gecumuleerd worden De subsidies, vermeld in artikel 4 en 6, mogen niet gecumuleerd worden
met andere staatssteun als vermeld in artikel 107 van het Verdrag met andere staatssteun als vermeld in artikel 107 van het Verdrag
betreffende de werking van de Europese Unie, noch met andere betreffende de werking van de Europese Unie, noch met andere
communautaire financiering als de gecumuleerde steun daardoor de communautaire financiering als de gecumuleerde steun daardoor de
grenzen zou overschrijden van 30% van de vervoerskosten en van 50% van grenzen zou overschrijden van 30% van de vervoerskosten en van 50% van
de externe kosten die kunnen worden vermeden dankzij het gebruik van de externe kosten die kunnen worden vermeden dankzij het gebruik van
binnenvaartvervoer in plaats van wegvervoer. binnenvaartvervoer in plaats van wegvervoer.
Als een geselecteerde hub als vermeld in het besluit van de Vlaamse Als een geselecteerde hub als vermeld in het besluit van de Vlaamse
Regering van 19 juli 2019 betreffende een vijfjarige subsidieregeling Regering van 19 juli 2019 betreffende een vijfjarige subsidieregeling
ter bevordering van de hinterlandconnectiviteit van de Vlaamse ter bevordering van de hinterlandconnectiviteit van de Vlaamse
zeehavens via bundeling van binnenvaartvolumes behoort tot een zeehavens via bundeling van binnenvaartvolumes behoort tot een
consortium als vermeld in artikel 3 van dit besluit, komen de moves consortium als vermeld in artikel 3 van dit besluit, komen de moves
van containers die vervoerd werden van of vervoerd worden naar een van containers die vervoerd werden van of vervoerd worden naar een
inlandterminal die behoort tot hetzelfde consortium, niet in inlandterminal die behoort tot hetzelfde consortium, niet in
aanmerking voor subsidiëring op grond van het voormelde besluit van de aanmerking voor subsidiëring op grond van het voormelde besluit van de
Vlaamse Regering van 19 juli 2019. Vlaamse Regering van 19 juli 2019.
Als een geselecteerde hub als vermeld in het voormelde besluit van de Als een geselecteerde hub als vermeld in het voormelde besluit van de
Vlaamse Regering van 19 juli 2019 een terminalhub is als vermeld in Vlaamse Regering van 19 juli 2019 een terminalhub is als vermeld in
artikel 5 van dit besluit, komen de moves van containers niet in artikel 5 van dit besluit, komen de moves van containers niet in
aanmerking voor subsidiëring op grond van het voormelde besluit van de aanmerking voor subsidiëring op grond van het voormelde besluit van de
Vlaamse Regering van 19 juli 2019. Vlaamse Regering van 19 juli 2019.
Betaalde subsidiebedragen die onverschuldigd zijn, worden Betaalde subsidiebedragen die onverschuldigd zijn, worden
teruggevorderd, vermeerderd met de wettelijke verwijlintrest. teruggevorderd, vermeerderd met de wettelijke verwijlintrest.
In dit artikel wordt verstaan onder move: een los- of laadbeweging van In dit artikel wordt verstaan onder move: een los- of laadbeweging van
een container op een binnenvaartschip via de kade of een los- of een container op een binnenvaartschip via de kade of een los- of
laadbeweging van een container via de kade naar een andere laadbeweging van een container via de kade naar een andere
vervoersmodus. vervoersmodus.

Art. 10.De toekenning van de subsidie wordt jaarlijks geëvalueerd.

Art. 10.De toekenning van de subsidie wordt jaarlijks geëvalueerd.

Als de doelstellingen van de subsidie niet worden gehaald, kan de Als de doelstellingen van de subsidie niet worden gehaald, kan de
subsidie stopgezet of verminderd worden. De modaliteiten worden subsidie stopgezet of verminderd worden. De modaliteiten worden
opgenomen in de overeenkomst die de terminalhub of het consortium, het opgenomen in de overeenkomst die de terminalhub of het consortium, het
departement, Lantis en de deelnemende havenbedrijven sluiten. departement, Lantis en de deelnemende havenbedrijven sluiten.
HOOFDSTUK 6. - Buitenwerkingtreding HOOFDSTUK 6. - Buitenwerkingtreding

Art. 11.Dit besluit treedt buiten werking op 31 december 2025.

Art. 11.Dit besluit treedt buiten werking op 31 december 2025.

Art. 12.De Vlaamse minister, bevoegd voor de waterinfrastructuur en

Art. 12.De Vlaamse minister, bevoegd voor de waterinfrastructuur en

het waterbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit. het waterbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 14 januari 2022. Brussel, 14 januari 2022.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
J. JAMBON J. JAMBON
De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken,
L. PEETERS L. PEETERS
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
^