Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 14/02/2020
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering tot organisatie van een oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning van steun voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen "
Besluit van de Vlaamse Regering tot organisatie van een oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning van steun voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen Besluit van de Vlaamse Regering tot organisatie van een oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning van steun voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
14 FEBRUARI 2020. - Besluit van de Vlaamse Regering tot organisatie 14 FEBRUARI 2020. - Besluit van de Vlaamse Regering tot organisatie
van een oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning van van een oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning van
steun voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen steun voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen
Rechtsgronden Rechtsgronden
Dit besluit is gebaseerd op : Dit besluit is gebaseerd op :
-het Energiedecreet van 8 mei 2009, artikel 7.9.1, ingevoegd bij het -het Energiedecreet van 8 mei 2009, artikel 7.9.1, ingevoegd bij het
decreet van 26 april 2019, artikel 8.2.1, en artikel 9.1.1, hersteld decreet van 26 april 2019, artikel 8.2.1, en artikel 9.1.1, hersteld
bij het decreet van 16 november 2018. bij het decreet van 16 november 2018.
Vormvereisten Vormvereisten
De volgende vormvereisten zijn vervuld : De volgende vormvereisten zijn vervuld :
- De Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, heeft zijn akkoord - De Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, heeft zijn akkoord
gegeven op 5 februari 2020. gegeven op 5 februari 2020.
- De Raad van State heeft advies nr. 66.801/3 gegeven op 6 januari - De Raad van State heeft advies nr. 66.801/3 gegeven op 6 januari
2020 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten 2020 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten
op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.
Juridisch kader Juridisch kader
Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving : Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving :
- het Energiebesluit van 19 november 2010; - het Energiebesluit van 19 november 2010;
- het ministerieel besluit van 31 januari 2020 tot uitvoering van - het ministerieel besluit van 31 januari 2020 tot uitvoering van
diverse bepalingen van afdeling IV van titel VII, hoofdstuk II van het diverse bepalingen van afdeling IV van titel VII, hoofdstuk II van het
Energiebesluit van 19 november 2010 betreffende de steun voor Energiebesluit van 19 november 2010 betreffende de steun voor
energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen. energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen.
Initiatiefnemer Initiatiefnemer
Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en
Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme. Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme.
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
DE VLAAMSE REGERING BESLUIT : DE VLAAMSE REGERING BESLUIT :

Artikel 1.De oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning

Artikel 1.De oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning

van steun voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen is van steun voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen is
opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd. opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 2.De Vlaamse minister, bevoegd voor de energie, is belast met de

Art. 2.De Vlaamse minister, bevoegd voor de energie, is belast met de

uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Brussel, 14 februari 2020. Brussel, 14 februari 2020.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
J. JAMBON J. JAMBON
De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en
Toerisme, Toerisme,
Z. DEMIR Z. DEMIR
Bijlage. Oproep als vermeld in artikel 1 Bijlage. Oproep als vermeld in artikel 1
Oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning van steun voor Oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning van steun voor
energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen
Op initiatief van de Vlaamse minister, bevoegd voor het energiebeleid, Op initiatief van de Vlaamse minister, bevoegd voor het energiebeleid,
Zuhal Demir, en ter uitvoering van artikel 7.2.23 van het Zuhal Demir, en ter uitvoering van artikel 7.2.23 van het
Energiebesluit van 19 november 2010, bevat deze bijlage een oproep om Energiebesluit van 19 november 2010, bevat deze bijlage een oproep om
projectsubsidieaanvragen in te dienen voor het uitvoeren van een projectsubsidieaanvragen in te dienen voor het uitvoeren van een
energetisch renovatieproject van noodkoopwoningen. energetisch renovatieproject van noodkoopwoningen.
Op basis van deze oproep worden voorstellen ingewacht die uitvoering Op basis van deze oproep worden voorstellen ingewacht die uitvoering
geven aan een aantal generieke beleidsdoelstellingen op het vlak van geven aan een aantal generieke beleidsdoelstellingen op het vlak van
energiebesparing, maar tegelijkertijd bijdragen aan de realisatie van energiebesparing, maar tegelijkertijd bijdragen aan de realisatie van
een aantal specifieke doelstellingen. een aantal specifieke doelstellingen.
I. Algemeen kader I. Algemeen kader
De oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning van steun De oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning van steun
voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen geeft voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen geeft
uitvoering aan het Energiearmoedeprogramma, dat op 4 maart 2016 door uitvoering aan het Energiearmoedeprogramma, dat op 4 maart 2016 door
de Vlaamse Regering werd goedgekeurd. Het Energiearmoedeprogramma de Vlaamse Regering werd goedgekeurd. Het Energiearmoedeprogramma
heeft onder meer als doel om het energieverbruik in woningen van heeft onder meer als doel om het energieverbruik in woningen van
kwetsbare gezinnen structureel te verlagen. kwetsbare gezinnen structureel te verlagen.
Actie 31 van het Energiearmoedeprogramma betreft de oprichting door de Actie 31 van het Energiearmoedeprogramma betreft de oprichting door de
Vlaamse overheid van een rollend fonds voor de renovatie van Vlaamse overheid van een rollend fonds voor de renovatie van
noodkoopwoningen, om tegemoet te komen aan de behoefte aan een stabiel noodkoopwoningen, om tegemoet te komen aan de behoefte aan een stabiel
systeem van specifieke financiële ondersteuning voor renovatiewerken systeem van specifieke financiële ondersteuning voor renovatiewerken
aan dergelijke woningen. Op 17 mei 2019 werd een belangrijke stap aan dergelijke woningen. Op 17 mei 2019 werd een belangrijke stap
gezet in de uitvoering van het Energiearmoedeprogramma door de gezet in de uitvoering van het Energiearmoedeprogramma door de
definitieve goedkeuring van het besluit van de Vlaamse Regering tot definitieve goedkeuring van het besluit van de Vlaamse Regering tot
wijziging van het Energiebesluit van 19 november 2010, wat betreft de wijziging van het Energiebesluit van 19 november 2010, wat betreft de
toekenning van steun voor energetische renovatieprojecten van toekenning van steun voor energetische renovatieprojecten van
noodkoopwoningen. noodkoopwoningen.
Noodkopers zijn huishoudens die deels uit noodzaak (door een gebrek Noodkopers zijn huishoudens die deels uit noodzaak (door een gebrek
aan degelijke en betaalbare private en sociale huurwoningen) een aan degelijke en betaalbare private en sociale huurwoningen) een
kwalitatief minderwaardige woning aangekocht hebben, zonder de kwalitatief minderwaardige woning aangekocht hebben, zonder de
mogelijkheid er financiële middelen in te investeren om de woning op mogelijkheid er financiële middelen in te investeren om de woning op
een goed kwaliteitsniveau te brengen, met onder meer hoge een goed kwaliteitsniveau te brengen, met onder meer hoge
energiefacturen tot gevolg. Door gebrek aan voldoende eigen middelen energiefacturen tot gevolg. Door gebrek aan voldoende eigen middelen
en solvabiliteit vallen deze eigenaars ook systematisch uit de boot en solvabiliteit vallen deze eigenaars ook systematisch uit de boot
bij renovatiepremies. Volgens het laatste Woononderzoek maakt het bij renovatiepremies. Volgens het laatste Woononderzoek maakt het
aantal noodkoopwoningen ten minste 4% (of ongeveer 119.000 woningen) aantal noodkoopwoningen ten minste 4% (of ongeveer 119.000 woningen)
uit van de Vlaamse woningvoorraad. uit van de Vlaamse woningvoorraad.
Gelet op de omvang van die doelgroep, de specifieke Gelet op de omvang van die doelgroep, de specifieke
financieringsbehoefte van die doelgroep, namelijk een financieringsbehoefte van die doelgroep, namelijk een
"bulletfinanciering" (waarbij het geleende bedrag in principe op het "bulletfinanciering" (waarbij het geleende bedrag in principe op het
einde in één keer wordt terugbetaald) zonder vaste termijn, en het einde in één keer wordt terugbetaald) zonder vaste termijn, en het
gebrek aan een op de doelgroep afgestemd aanbod in het reguliere gebrek aan een op de doelgroep afgestemd aanbod in het reguliere
marktcircuit, wil de minister via deze oproep uitvoering geven aan marktcircuit, wil de minister via deze oproep uitvoering geven aan
onder meer de bovenvermelde actie van het Energiearmoedeprogramma. Ze onder meer de bovenvermelde actie van het Energiearmoedeprogramma. Ze
stelt daarvoor een investeringsbudget van 15,5 miljoen euro ter stelt daarvoor een investeringsbudget van 15,5 miljoen euro ter
beschikking. beschikking.
Als een project wordt geselecteerd, krijgt het steun in de vorm van Als een project wordt geselecteerd, krijgt het steun in de vorm van
een renteloze kredietlijn, waarmee aan de eigenaars van een renteloze kredietlijn, waarmee aan de eigenaars van
noodkoopwoningen renteloze leningen kunnen worden verstrekt voor noodkoopwoningen renteloze leningen kunnen worden verstrekt voor
investeringen op het vlak van energetische renovatie. Op die manier investeringen op het vlak van energetische renovatie. Op die manier
wordt de energie-efficiëntie van het woonpatrimonium verhoogd en wordt wordt de energie-efficiëntie van het woonpatrimonium verhoogd en wordt
de (energie)armoede teruggedrongen. Daarnaast is het de bedoeling dat de (energie)armoede teruggedrongen. Daarnaast is het de bedoeling dat
de geselecteerde noodkopers maximaal worden ontzorgd en begeleid bij de geselecteerde noodkopers maximaal worden ontzorgd en begeleid bij
het bouwproces. Dit resulteert ook in verbeteringen voor woonkwaliteit het bouwproces. Dit resulteert ook in verbeteringen voor woonkwaliteit
en woonveiligheid. en woonveiligheid.
De renteloze kredietlijn waarover de geselecteerde projecten kunnen De renteloze kredietlijn waarover de geselecteerde projecten kunnen
beschikken, bedraagt maximaal 900.000 euro per project. Per woning kan beschikken, bedraagt maximaal 900.000 euro per project. Per woning kan
maximaal 25.000 euro geïnvesteerd worden. Daarbij wordt gestreefd naar maximaal 25.000 euro geïnvesteerd worden. Daarbij wordt gestreefd naar
een collectieve aanpak. De opnames op de kredietlijn kunnen gebeuren een collectieve aanpak. De opnames op de kredietlijn kunnen gebeuren
tot uiterlijk 4 jaar na goedkeuring van het project. Een project wordt tot uiterlijk 4 jaar na goedkeuring van het project. Een project wordt
als beëindigd beschouwd als alle renteloze leningen voor alle woningen als beëindigd beschouwd als alle renteloze leningen voor alle woningen
in het project zijn terugbetaald. in het project zijn terugbetaald.
Voor wat betreft de voorwaarden waaraan de noodkopers moeten (blijven) Voor wat betreft de voorwaarden waaraan de noodkopers moeten (blijven)
voldoen, alsook de voorwaarden waaronder de renteloze leningen worden voldoen, alsook de voorwaarden waaronder de renteloze leningen worden
verstrekt en terugbetaald, wordt verwezen naar Titel VII, Hoofdstuk verstrekt en terugbetaald, wordt verwezen naar Titel VII, Hoofdstuk
II, Afdeling IV, Onderafdeling I van het Energiebesluit van 19 II, Afdeling IV, Onderafdeling I van het Energiebesluit van 19
november 2010. De terugbetalingen worden aangewend om de verstrekte november 2010. De terugbetalingen worden aangewend om de verstrekte
kredietlijn aan te zuiveren. kredietlijn aan te zuiveren.
Het MB van 31 januari 2020 (Belgisch Staatsblad van 20 februari 2020) Het MB van 31 januari 2020 (Belgisch Staatsblad van 20 februari 2020)
geeft invulling aan diverse bepalingen van het Energiebesluit, geeft invulling aan diverse bepalingen van het Energiebesluit,
waaronder de aard van de investeringen die in aanmerking komen voor waaronder de aard van de investeringen die in aanmerking komen voor
een renteloze lening. een renteloze lening.
II. Ontvankelijkheidscriteria II. Ontvankelijkheidscriteria
De aanvraag moet ingediend worden door een OCMW dat optreedt als De aanvraag moet ingediend worden door een OCMW dat optreedt als
projectpromotor. Het OCMW zoekt voor de organisatie en uitvoering van projectpromotor. Het OCMW zoekt voor de organisatie en uitvoering van
zijn project lokale partners. Samenwerking met het lokale energiehuis zijn project lokale partners. Samenwerking met het lokale energiehuis
is verplicht. Samenwerking tussen verschillende OCMW's is mogelijk. In is verplicht. Samenwerking tussen verschillende OCMW's is mogelijk. In
dat geval wordt een OCMW-lastnemer aangeduid die de aanvraag indient, dat geval wordt een OCMW-lastnemer aangeduid die de aanvraag indient,
het project coördineert en de eindverantwoordelijkheid draagt van het het project coördineert en de eindverantwoordelijkheid draagt van het
project. project.
De beoogde woningen van een project moeten zich allemaal bevinden op De beoogde woningen van een project moeten zich allemaal bevinden op
het grondgebied van de gemeenten waarvoor het OCMW of de samenwerkende het grondgebied van de gemeenten waarvoor het OCMW of de samenwerkende
OCMW's bevoegd zijn. OCMW's bevoegd zijn.
De promotor verbindt er zich toe de steun alleen aan te wenden in de De promotor verbindt er zich toe de steun alleen aan te wenden in de
vorm van renteloze leningen voor de renovatie van de noodkoopwoningen vorm van renteloze leningen voor de renovatie van de noodkoopwoningen
en niet voor andere kosten, zoals personeels- of werkingskosten van de en niet voor andere kosten, zoals personeels- of werkingskosten van de
promotor en/of de partners die zijn verbonden aan het project. promotor en/of de partners die zijn verbonden aan het project.
De promotor dient een aanvraag in door het onlineaanvraagformulier dat De promotor dient een aanvraag in door het onlineaanvraagformulier dat
specifiek voor deze oproep beschikbaar is gesteld op de website van specifiek voor deze oproep beschikbaar is gesteld op de website van
het Vlaams Energieagentschap www.energiesparen.be/noodkoopwoningen, te het Vlaams Energieagentschap www.energiesparen.be/noodkoopwoningen, te
vervolledigen. Het gebruik van dit onlineformulier is verplicht. vervolledigen. Het gebruik van dit onlineformulier is verplicht.
Het onlineaanvraagformulier moet vervolledigd zijn binnen de termijn Het onlineaanvraagformulier moet vervolledigd zijn binnen de termijn
van de openstaande oproep. van de openstaande oproep.
Als de steunaanvraag na de ontvankelijkheidsanalyse onvolledig blijkt, Als de steunaanvraag na de ontvankelijkheidsanalyse onvolledig blijkt,
wordt het project onontvankelijk verklaard en wordt het niet verder wordt het project onontvankelijk verklaard en wordt het niet verder
beoordeeld. beoordeeld.
III. Specifieke criteria III. Specifieke criteria
III.1 Doelgroep III.1 Doelgroep
Wat de noodkopers betreft, gelden voor deze oproep geen andere Wat de noodkopers betreft, gelden voor deze oproep geen andere
criteria dan de criteria die vermeld worden in Titel VII, Hoofdstuk criteria dan de criteria die vermeld worden in Titel VII, Hoofdstuk
II, Afdeling IV, Onderafdeling I van het Energiebesluit van 19 II, Afdeling IV, Onderafdeling I van het Energiebesluit van 19
november 2010. In het bijzonder kan erop gewezen worden dat het OCMW november 2010. In het bijzonder kan erop gewezen worden dat het OCMW
op basis van een solvabiliteitsonderzoek moet aantonen dat een op basis van een solvabiliteitsonderzoek moet aantonen dat een
financiering van de noodzakelijke investeringen met een marktconforme financiering van de noodzakelijke investeringen met een marktconforme
lening aanleiding zou geven tot afbetalingsproblemen voor de lening aanleiding zou geven tot afbetalingsproblemen voor de
betrokkenen. betrokkenen.
Wat de noodwoningen betreft, is vereist dat ze worden gekenmerkt door Wat de noodwoningen betreft, is vereist dat ze worden gekenmerkt door
structurele problemen op het vlak van veiligheid, gezondheid en/of structurele problemen op het vlak van veiligheid, gezondheid en/of
kwaliteit en dat er belangrijke werkzaamheden moeten worden uitgevoerd kwaliteit en dat er belangrijke werkzaamheden moeten worden uitgevoerd
om de energieprestaties te verbeteren, gecombineerd met structurele en om de energieprestaties te verbeteren, gecombineerd met structurele en
bouwfysische ingrepen. bouwfysische ingrepen.
De beoogde werkzaamheden moeten tot doel hebben de woning te laten De beoogde werkzaamheden moeten tot doel hebben de woning te laten
beantwoorden aan elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en beantwoorden aan elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en
woningkwaliteit, vermeld in artikel 5 van het decreet van 15 juli 1997 woningkwaliteit, vermeld in artikel 5 van het decreet van 15 juli 1997
houdende de Vlaamse Wooncode, en ze energiezuiniger te maken. houdende de Vlaamse Wooncode, en ze energiezuiniger te maken.
III.2 Minimaal vereiste partners voor de uitvoering van het project III.2 Minimaal vereiste partners voor de uitvoering van het project
Om het initiatief te laten slagen, moeten er op verschillende domeinen Om het initiatief te laten slagen, moeten er op verschillende domeinen
acties ondernomen worden : detectie van mogelijke projecten, acties ondernomen worden : detectie van mogelijke projecten,
technische ondersteuning (screening woning, renovatieovereenkomst, technische ondersteuning (screening woning, renovatieovereenkomst,
werfopvolging ...), sociale ondersteuning, projectbeheer en werfopvolging ...), sociale ondersteuning, projectbeheer en
coördinatie. Het is dan ook aangewezen dat er op lokaal vlak coördinatie. Het is dan ook aangewezen dat er op lokaal vlak
partnerschappen (publiek zowel als privé) worden gezocht. Dat kan het partnerschappen (publiek zowel als privé) worden gezocht. Dat kan het
lokale draagvlak en de expertise die wordt ingezet voor het project, lokale draagvlak en de expertise die wordt ingezet voor het project,
versterken. versterken.
De OCMW's treden op als promotor. Dat wil zeggen dat ze de De OCMW's treden op als promotor. Dat wil zeggen dat ze de
initiatiefnemers zijn die de concrete projecten detecteren (de initiatiefnemers zijn die de concrete projecten detecteren (de
geschikte woningen en eigenaars selecteren, benaderen en begeleiden), geschikte woningen en eigenaars selecteren, benaderen en begeleiden),
lokale samenwerkingsverbanden opzetten en instaan voor de goede lokale samenwerkingsverbanden opzetten en instaan voor de goede
werking en eindverantwoordelijke zijn voor de correcte uitvoering van werking en eindverantwoordelijke zijn voor de correcte uitvoering van
de geselecteerde projecten. Een OCMW kan bepaalde begeleidingstaken in de geselecteerde projecten. Een OCMW kan bepaalde begeleidingstaken in
handen leggen van lokale partners met relevante expertise. handen leggen van lokale partners met relevante expertise.
De samenwerking met de Vlaamse energiehuizen is verplicht, gelet op De samenwerking met de Vlaamse energiehuizen is verplicht, gelet op
hun ervaring met de begeleiding van de sociale doelgroep, de hun ervaring met de begeleiding van de sociale doelgroep, de
toekenning en het beheer van energieleningen en hun kennis en toekenning en het beheer van energieleningen en hun kennis en
expertise inzake energetische renovatie. Daarnaast zijn ze sinds 1 expertise inzake energetische renovatie. Daarnaast zijn ze sinds 1
januari 2019 belast met bepaalde taken, in het bijzonder gericht op de januari 2019 belast met bepaalde taken, in het bijzonder gericht op de
uitbouw van unieke loketten met het oog op beter informeren, uitbouw van unieke loketten met het oog op beter informeren,
begeleiden, ondersteunen en ontzorgen. begeleiden, ondersteunen en ontzorgen.
De energiehuizen staan als onderaannemer van en in samenwerking met de De energiehuizen staan als onderaannemer van en in samenwerking met de
OCMW's minstens in voor het beheer van de renteloze leningen die door OCMW's minstens in voor het beheer van de renteloze leningen die door
de OCMW's worden verstrekt in het kader van het renovatieproject. De de OCMW's worden verstrekt in het kader van het renovatieproject. De
leningen worden niet aan de eigenaars uitbetaald, maar afhankelijk van leningen worden niet aan de eigenaars uitbetaald, maar afhankelijk van
de uitgevoerde werken rechtstreeks aan de betrokken aannemers. de uitgevoerde werken rechtstreeks aan de betrokken aannemers.
De energiehuizen worden daarom belast met het toezicht op de correcte De energiehuizen worden daarom belast met het toezicht op de correcte
terugbetaling van de lening, in voorkomend geval inclusief een terugbetaling van de lening, in voorkomend geval inclusief een
gedeelte van de meerwaarde. Dat gebeurt in nauw overleg met het OCMW. gedeelte van de meerwaarde. Dat gebeurt in nauw overleg met het OCMW.
Bij het verstrekken van de renteloze leningen is immers een correcte Bij het verstrekken van de renteloze leningen is immers een correcte
en gedegen opvolging en beheer van de verschillende financiële en en gedegen opvolging en beheer van de verschillende financiële en
boekhoudkundige componenten van groot belang. Vandaag al is via de boekhoudkundige componenten van groot belang. Vandaag al is via de
energiehuizen in het kader van de verstrekking van de energieleningen energiehuizen in het kader van de verstrekking van de energieleningen
een performant kredietbeheersysteem beschikbaar, dat beheerd wordt een performant kredietbeheersysteem beschikbaar, dat beheerd wordt
door PMV/Z. Dat systeem zal ook in het kader van deze projecten ter door PMV/Z. Dat systeem zal ook in het kader van deze projecten ter
beschikking gesteld worden. beschikking gesteld worden.
Om het bouwproces efficiënt te laten verlopen, is het aangewezen dat Om het bouwproces efficiënt te laten verlopen, is het aangewezen dat
een bouwverantwoordelijke wordt aangesteld. De bouwverantwoordelijke een bouwverantwoordelijke wordt aangesteld. De bouwverantwoordelijke
staat in voor het uitwerken, doen uitvoeren en het technisch beheer staat in voor het uitwerken, doen uitvoeren en het technisch beheer
van de beoogde werkzaamheden, zoals de aanstelling van ontwerper en van de beoogde werkzaamheden, zoals de aanstelling van ontwerper en
aannemers, de controle op de uitvoering van de werken ... Belangrijk aannemers, de controle op de uitvoering van de werken ... Belangrijk
is dat de bouwverantwoordelijke beslagen is in zowel renovaties als is dat de bouwverantwoordelijke beslagen is in zowel renovaties als
renovatiebegeleiding voor of met sociale doelgroepen. renovatiebegeleiding voor of met sociale doelgroepen.
Om een kwalitatief renovatieproces te garanderen, voldoet de Om een kwalitatief renovatieproces te garanderen, voldoet de
bouwverantwoordelijke minstens aan de volgende profielvereisten : bouwverantwoordelijke minstens aan de volgende profielvereisten :
- beschikken over voldoende bouwkundige en technische kennis, zowel op - beschikken over voldoende bouwkundige en technische kennis, zowel op
theoretisch als op praktisch vlak; theoretisch als op praktisch vlak;
- inzicht hebben in het risico op "lock-in" bij gefaseerde - inzicht hebben in het risico op "lock-in" bij gefaseerde
investeringen, evenals in mogelijke oplossingen daarvoor; investeringen, evenals in mogelijke oplossingen daarvoor;
- kennis hebben over de financieringsmogelijkheden en financiële - kennis hebben over de financieringsmogelijkheden en financiële
ondersteuningsmogelijkheden voor energetische renovatiewerken; ondersteuningsmogelijkheden voor energetische renovatiewerken;
- beschikken over sociale, communicatieve en enthousiasmerende - beschikken over sociale, communicatieve en enthousiasmerende
vaardigheden; vaardigheden;
- zich ervan onthouden eigen commerciële voorstellen te doen, - zich ervan onthouden eigen commerciële voorstellen te doen,
rechtstreeks of onrechtstreeks, met betrekking tot de uitvoering van rechtstreeks of onrechtstreeks, met betrekking tot de uitvoering van
energiebesparende of milieuvriendelijke maatregelen; energiebesparende of milieuvriendelijke maatregelen;
- zich bij het vervullen van zijn taken op een objectieve wijze - zich bij het vervullen van zijn taken op een objectieve wijze
opstellen en niet laten leiden door mogelijke eigenbelangen. opstellen en niet laten leiden door mogelijke eigenbelangen.
III.3 Budgettaire gesloten enveloppe III.3 Budgettaire gesloten enveloppe
De globale enveloppe voor deze oproep bedraagt 15,5 miljoen euro. Per De globale enveloppe voor deze oproep bedraagt 15,5 miljoen euro. Per
project bedraagt de maximale steun 900.000 euro. Het maximumbedrag per project bedraagt de maximale steun 900.000 euro. Het maximumbedrag per
te renoveren woning is 25.000 euro. te renoveren woning is 25.000 euro.
De steun kan alleen aangewend worden als kapitaal voor de financiering De steun kan alleen aangewend worden als kapitaal voor de financiering
van de energiebesparende (en structureel noodzakelijke) investeringen van de energiebesparende (en structureel noodzakelijke) investeringen
in de vorm van een renteloze lening aan de noodkopers en dus niet voor in de vorm van een renteloze lening aan de noodkopers en dus niet voor
andere kosten die verbonden zijn aan het project, zoals personeels- of andere kosten die verbonden zijn aan het project, zoals personeels- of
werkingskosten voor de promotor en zijn partners. werkingskosten voor de promotor en zijn partners.
III.4. Activiteiten waarvoor resultaatsverbintenissen moeten worden III.4. Activiteiten waarvoor resultaatsverbintenissen moeten worden
vastgesteld vastgesteld
De promotor stelt in zijn steunaanvraag concrete De promotor stelt in zijn steunaanvraag concrete
resultaatsverbintenissen voorop op het vlak van : resultaatsverbintenissen voorop op het vlak van :
- de timing voor het opstellen van een draaiboek voor de verschillende - de timing voor het opstellen van een draaiboek voor de verschillende
aspecten van het project (aanduiding projectpartners, aspecten van het project (aanduiding projectpartners,
operationalisering lokale samenwerkingsverbanden, projectplanning operationalisering lokale samenwerkingsverbanden, projectplanning
...); ...);
- de timing voor de selectie van de kandidaat noodkopers, met inbegrip - de timing voor de selectie van de kandidaat noodkopers, met inbegrip
van de huidige conditiescore van de betrokken woningen; van de huidige conditiescore van de betrokken woningen;
- het na uitvoering van de renovatiewerken voldoen aan de vereisten op - het na uitvoering van de renovatiewerken voldoen aan de vereisten op
het vlak van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit van de het vlak van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit van de
woningen, wat kan worden aangetoond aan de hand van een woningen, wat kan worden aangetoond aan de hand van een
conformiteitsattest; conformiteitsattest;
- de opvolging en begeleiding van de eigenaar-bewoners na de - de opvolging en begeleiding van de eigenaar-bewoners na de
uitvoering van de werken, het opvolgen van het energieverbruik en het uitvoering van de werken, het opvolgen van het energieverbruik en het
bevorderen van energiezuinig gedrag. bevorderen van energiezuinig gedrag.
III.5 Minimale rapporteringsvereisten III.5 Minimale rapporteringsvereisten
De promotor rapporteert per semester over de realisatie van de De promotor rapporteert per semester over de realisatie van de
vastgelegde resultaatsverbintenissen. vastgelegde resultaatsverbintenissen.
Het Vlaams Energieagentschap stelt voor het renovatieproject voor Het Vlaams Energieagentschap stelt voor het renovatieproject voor
noodkoopwoningen een stuurgroep samen. De promotor geeft op verzoek noodkoopwoningen een stuurgroep samen. De promotor geeft op verzoek
van de stuurgroep toelichting over de voortgang van het van de stuurgroep toelichting over de voortgang van het
renovatieproject. Binnen de stuurgroep wordt aandacht besteed aan de renovatieproject. Binnen de stuurgroep wordt aandacht besteed aan de
goede verwerking van gegevens, met het oog op de impactevaluatie van goede verwerking van gegevens, met het oog op de impactevaluatie van
deze oproep, en aan kennisuitwisseling tussen de partnerschappen. deze oproep, en aan kennisuitwisseling tussen de partnerschappen.
Er wordt een jaarlijks verslag ingediend, met inbegrip van een Er wordt een jaarlijks verslag ingediend, met inbegrip van een
financieel verslag. financieel verslag.
III.6 Indiening steunaanvraag - uiterste indieningsdatum III.6 Indiening steunaanvraag - uiterste indieningsdatum
De uiterste indieningsdatum voor de steunaanvragen in het kader van De uiterste indieningsdatum voor de steunaanvragen in het kader van
deze oproep bedraagt drie maanden na de publicatie van de bekendmaking deze oproep bedraagt drie maanden na de publicatie van de bekendmaking
in het Belgisch Staatsblad. in het Belgisch Staatsblad.
III.7 Beoordelingscriteria en weging III.7 Beoordelingscriteria en weging
De volgende criteria worden bij de beoordeling van de steunaanvraag De volgende criteria worden bij de beoordeling van de steunaanvraag
gehanteerd (cfr. artikel 7.2.25 van het Energiebesluit van 19 november gehanteerd (cfr. artikel 7.2.25 van het Energiebesluit van 19 november
2010) : 2010) :
beoordelingscriterium beoordelingscriterium
wegingscoëfficiënt wegingscoëfficiënt
1° inspelen op behoeften 1° inspelen op behoeften
15% 15%
2° kwaliteit plan van aanpak en projectplanning 2° kwaliteit plan van aanpak en projectplanning
15% 15%
3° deskundigheid en opgedane kennis van promotor en partners (+ 3° deskundigheid en opgedane kennis van promotor en partners (+
samenwerking) samenwerking)
10% 10%
4° beschikbare cofinanciering werkingskosten 4° beschikbare cofinanciering werkingskosten
15% 15%
5° beschikbare cofinanciering bijkomend kapitaal 5° beschikbare cofinanciering bijkomend kapitaal
15% 15%
6° kwaliteitsborging bouwproces 6° kwaliteitsborging bouwproces
15% 15%
7° doelmatigheid selectie en begeleiding eigenaars 7° doelmatigheid selectie en begeleiding eigenaars
15% 15%
De bovenvermelde criteria worden beoordeeld aan de hand van de De bovenvermelde criteria worden beoordeeld aan de hand van de
informatie die de initiatiefnemers opgeven in het informatie die de initiatiefnemers opgeven in het
onlineaanvraagformulier. onlineaanvraagformulier.
III.8 Beoordelingsprocedure en wijze van jurering III.8 Beoordelingsprocedure en wijze van jurering
Het Vlaams Energieagentschap beoordeelt de ontvankelijkheid van de Het Vlaams Energieagentschap beoordeelt de ontvankelijkheid van de
steunaanvragen die het ontvangt. Elke aanvraag moet na de ontvangst steunaanvragen die het ontvangt. Elke aanvraag moet na de ontvangst
door het Vlaams Energieagentschap voldoen aan de onder punt II door het Vlaams Energieagentschap voldoen aan de onder punt II
opgenomen ontvankelijkheidscriteria. De toetsing op het gebied van opgenomen ontvankelijkheidscriteria. De toetsing op het gebied van
ontvankelijkheid houdt geen appreciatie in. Het betreft enkel een ontvankelijkheid houdt geen appreciatie in. Het betreft enkel een
controle op de naleving van de deelnemingsvoorwaarden. controle op de naleving van de deelnemingsvoorwaarden.
Binnen een maand na de ontvangst deelt het Vlaams Energieagentschap de Binnen een maand na de ontvangst deelt het Vlaams Energieagentschap de
promotor schriftelijk mee of het aanvraagdossier al dan niet promotor schriftelijk mee of het aanvraagdossier al dan niet
ontvankelijk is. Als een aanvraagdossier onontvankelijk is, vermeldt ontvankelijk is. Als een aanvraagdossier onontvankelijk is, vermeldt
de schriftelijke kennisgeving de motivering. de schriftelijke kennisgeving de motivering.
Vervolgens gaat het Vlaams Energieagentschap na of en in welke mate de Vervolgens gaat het Vlaams Energieagentschap na of en in welke mate de
ontvankelijke aanvragen voldoen aan de beoordelingscriteria die ontvankelijke aanvragen voldoen aan de beoordelingscriteria die
opgenomen zijn onder punt III.7. De aanvragen worden beoordeeld door opgenomen zijn onder punt III.7. De aanvragen worden beoordeeld door
een jury die wordt samengesteld binnen het Vlaams Energieagentschap. een jury die wordt samengesteld binnen het Vlaams Energieagentschap.
Per aanvraagdossier bepaalt de jury per beoordelingscriterium een Per aanvraagdossier bepaalt de jury per beoordelingscriterium een
score. De optelsom van de scores per beoordelingscriterium levert per score. De optelsom van de scores per beoordelingscriterium levert per
aanvraag een eindscore op 100 punten op. Op basis van die eindscores aanvraag een eindscore op 100 punten op. Op basis van die eindscores
maakt het Vlaams Energieagentschap een rangschikking op met per maakt het Vlaams Energieagentschap een rangschikking op met per
aanvraag een gemotiveerd advies. aanvraag een gemotiveerd advies.
De minister kent de steun toe aan de best gerangschikte projecten De minister kent de steun toe aan de best gerangschikte projecten
waarvan de steunaanvraag minstens de minimumscore behaalde (zie punt waarvan de steunaanvraag minstens de minimumscore behaalde (zie punt
III.9), tot de budgettaire enveloppe voor de oproep is opgebruikt. III.9), tot de budgettaire enveloppe voor de oproep is opgebruikt.
De minister bezorgt een gemotiveerde schriftelijke beslissing aan de De minister bezorgt een gemotiveerde schriftelijke beslissing aan de
promotoren die vanwege de rangschikking of de score van hun aanvraag promotoren die vanwege de rangschikking of de score van hun aanvraag
niet in aanmerking komen voor steun. niet in aanmerking komen voor steun.
III.9 Minimale score III.9 Minimale score
De te behalen minimumscore voor een steunaanvraag bedraagt 60 op 100. De te behalen minimumscore voor een steunaanvraag bedraagt 60 op 100.
IV. Informatie en contactpersonen IV. Informatie en contactpersonen
Op www.energiesparen.be/noodkoopwoningen vindt u naast deze oproep ook Op www.energiesparen.be/noodkoopwoningen vindt u naast deze oproep ook
het online aanvraagformulier (inclusief bijlage 1 "projectbegroting"). het online aanvraagformulier (inclusief bijlage 1 "projectbegroting").
Voor meer inlichtingen kunt u terecht bij het Vlaams Voor meer inlichtingen kunt u terecht bij het Vlaams
Energieagentschap. Energieagentschap.
- e-mail: noodkoopwoningen@vlaanderen.be - e-mail: noodkoopwoningen@vlaanderen.be
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering
van 14 februari 2020 tot organisatie van een oproep om voorstellen in van 14 februari 2020 tot organisatie van een oproep om voorstellen in
te dienen voor de toekenning van steun voor energetische te dienen voor de toekenning van steun voor energetische
renovatieprojecten van noodkoopwoningen. renovatieprojecten van noodkoopwoningen.
Brussel, 14 februari 2020. Brussel, 14 februari 2020.
De minister-president van de Vlaamse Regering De minister-president van de Vlaamse Regering
J. JAMBON J. JAMBON
De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en
Toerisme, Toerisme,
Z. DEMIR Z. DEMIR
^