← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering tot organisatie van een oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning van steun voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen "
| Besluit van de Vlaamse Regering tot organisatie van een oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning van steun voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen | Besluit van de Vlaamse Regering tot organisatie van een oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning van steun voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen |
|---|---|
| VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
| 14 FEBRUARI 2020. - Besluit van de Vlaamse Regering tot organisatie | 14 FEBRUARI 2020. - Besluit van de Vlaamse Regering tot organisatie |
| van een oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning van | van een oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning van |
| steun voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen | steun voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen |
| Rechtsgronden | Rechtsgronden |
| Dit besluit is gebaseerd op : | Dit besluit is gebaseerd op : |
| -het Energiedecreet van 8 mei 2009, artikel 7.9.1, ingevoegd bij het | -het Energiedecreet van 8 mei 2009, artikel 7.9.1, ingevoegd bij het |
| decreet van 26 april 2019, artikel 8.2.1, en artikel 9.1.1, hersteld | decreet van 26 april 2019, artikel 8.2.1, en artikel 9.1.1, hersteld |
| bij het decreet van 16 november 2018. | bij het decreet van 16 november 2018. |
| Vormvereisten | Vormvereisten |
| De volgende vormvereisten zijn vervuld : | De volgende vormvereisten zijn vervuld : |
| - De Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, heeft zijn akkoord | - De Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, heeft zijn akkoord |
| gegeven op 5 februari 2020. | gegeven op 5 februari 2020. |
| - De Raad van State heeft advies nr. 66.801/3 gegeven op 6 januari | - De Raad van State heeft advies nr. 66.801/3 gegeven op 6 januari |
| 2020 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten | 2020 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten |
| op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. | op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. |
| Juridisch kader | Juridisch kader |
| Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving : | Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving : |
| - het Energiebesluit van 19 november 2010; | - het Energiebesluit van 19 november 2010; |
| - het ministerieel besluit van 31 januari 2020 tot uitvoering van | - het ministerieel besluit van 31 januari 2020 tot uitvoering van |
| diverse bepalingen van afdeling IV van titel VII, hoofdstuk II van het | diverse bepalingen van afdeling IV van titel VII, hoofdstuk II van het |
| Energiebesluit van 19 november 2010 betreffende de steun voor | Energiebesluit van 19 november 2010 betreffende de steun voor |
| energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen. | energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen. |
| Initiatiefnemer | Initiatiefnemer |
| Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en | Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en |
| Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme. | Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme. |
| Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
| DE VLAAMSE REGERING BESLUIT : | DE VLAAMSE REGERING BESLUIT : |
Artikel 1.De oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning |
Artikel 1.De oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning |
| van steun voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen is | van steun voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen is |
| opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd. | opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd. |
Art. 2.De Vlaamse minister, bevoegd voor de energie, is belast met de |
Art. 2.De Vlaamse minister, bevoegd voor de energie, is belast met de |
| uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
| Brussel, 14 februari 2020. | Brussel, 14 februari 2020. |
| De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
| J. JAMBON | J. JAMBON |
| De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en | De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en |
| Toerisme, | Toerisme, |
| Z. DEMIR | Z. DEMIR |
| Bijlage. Oproep als vermeld in artikel 1 | Bijlage. Oproep als vermeld in artikel 1 |
| Oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning van steun voor | Oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning van steun voor |
| energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen | energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen |
| Op initiatief van de Vlaamse minister, bevoegd voor het energiebeleid, | Op initiatief van de Vlaamse minister, bevoegd voor het energiebeleid, |
| Zuhal Demir, en ter uitvoering van artikel 7.2.23 van het | Zuhal Demir, en ter uitvoering van artikel 7.2.23 van het |
| Energiebesluit van 19 november 2010, bevat deze bijlage een oproep om | Energiebesluit van 19 november 2010, bevat deze bijlage een oproep om |
| projectsubsidieaanvragen in te dienen voor het uitvoeren van een | projectsubsidieaanvragen in te dienen voor het uitvoeren van een |
| energetisch renovatieproject van noodkoopwoningen. | energetisch renovatieproject van noodkoopwoningen. |
| Op basis van deze oproep worden voorstellen ingewacht die uitvoering | Op basis van deze oproep worden voorstellen ingewacht die uitvoering |
| geven aan een aantal generieke beleidsdoelstellingen op het vlak van | geven aan een aantal generieke beleidsdoelstellingen op het vlak van |
| energiebesparing, maar tegelijkertijd bijdragen aan de realisatie van | energiebesparing, maar tegelijkertijd bijdragen aan de realisatie van |
| een aantal specifieke doelstellingen. | een aantal specifieke doelstellingen. |
| I. Algemeen kader | I. Algemeen kader |
| De oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning van steun | De oproep om voorstellen in te dienen voor de toekenning van steun |
| voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen geeft | voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen geeft |
| uitvoering aan het Energiearmoedeprogramma, dat op 4 maart 2016 door | uitvoering aan het Energiearmoedeprogramma, dat op 4 maart 2016 door |
| de Vlaamse Regering werd goedgekeurd. Het Energiearmoedeprogramma | de Vlaamse Regering werd goedgekeurd. Het Energiearmoedeprogramma |
| heeft onder meer als doel om het energieverbruik in woningen van | heeft onder meer als doel om het energieverbruik in woningen van |
| kwetsbare gezinnen structureel te verlagen. | kwetsbare gezinnen structureel te verlagen. |
| Actie 31 van het Energiearmoedeprogramma betreft de oprichting door de | Actie 31 van het Energiearmoedeprogramma betreft de oprichting door de |
| Vlaamse overheid van een rollend fonds voor de renovatie van | Vlaamse overheid van een rollend fonds voor de renovatie van |
| noodkoopwoningen, om tegemoet te komen aan de behoefte aan een stabiel | noodkoopwoningen, om tegemoet te komen aan de behoefte aan een stabiel |
| systeem van specifieke financiële ondersteuning voor renovatiewerken | systeem van specifieke financiële ondersteuning voor renovatiewerken |
| aan dergelijke woningen. Op 17 mei 2019 werd een belangrijke stap | aan dergelijke woningen. Op 17 mei 2019 werd een belangrijke stap |
| gezet in de uitvoering van het Energiearmoedeprogramma door de | gezet in de uitvoering van het Energiearmoedeprogramma door de |
| definitieve goedkeuring van het besluit van de Vlaamse Regering tot | definitieve goedkeuring van het besluit van de Vlaamse Regering tot |
| wijziging van het Energiebesluit van 19 november 2010, wat betreft de | wijziging van het Energiebesluit van 19 november 2010, wat betreft de |
| toekenning van steun voor energetische renovatieprojecten van | toekenning van steun voor energetische renovatieprojecten van |
| noodkoopwoningen. | noodkoopwoningen. |
| Noodkopers zijn huishoudens die deels uit noodzaak (door een gebrek | Noodkopers zijn huishoudens die deels uit noodzaak (door een gebrek |
| aan degelijke en betaalbare private en sociale huurwoningen) een | aan degelijke en betaalbare private en sociale huurwoningen) een |
| kwalitatief minderwaardige woning aangekocht hebben, zonder de | kwalitatief minderwaardige woning aangekocht hebben, zonder de |
| mogelijkheid er financiële middelen in te investeren om de woning op | mogelijkheid er financiële middelen in te investeren om de woning op |
| een goed kwaliteitsniveau te brengen, met onder meer hoge | een goed kwaliteitsniveau te brengen, met onder meer hoge |
| energiefacturen tot gevolg. Door gebrek aan voldoende eigen middelen | energiefacturen tot gevolg. Door gebrek aan voldoende eigen middelen |
| en solvabiliteit vallen deze eigenaars ook systematisch uit de boot | en solvabiliteit vallen deze eigenaars ook systematisch uit de boot |
| bij renovatiepremies. Volgens het laatste Woononderzoek maakt het | bij renovatiepremies. Volgens het laatste Woononderzoek maakt het |
| aantal noodkoopwoningen ten minste 4% (of ongeveer 119.000 woningen) | aantal noodkoopwoningen ten minste 4% (of ongeveer 119.000 woningen) |
| uit van de Vlaamse woningvoorraad. | uit van de Vlaamse woningvoorraad. |
| Gelet op de omvang van die doelgroep, de specifieke | Gelet op de omvang van die doelgroep, de specifieke |
| financieringsbehoefte van die doelgroep, namelijk een | financieringsbehoefte van die doelgroep, namelijk een |
| "bulletfinanciering" (waarbij het geleende bedrag in principe op het | "bulletfinanciering" (waarbij het geleende bedrag in principe op het |
| einde in één keer wordt terugbetaald) zonder vaste termijn, en het | einde in één keer wordt terugbetaald) zonder vaste termijn, en het |
| gebrek aan een op de doelgroep afgestemd aanbod in het reguliere | gebrek aan een op de doelgroep afgestemd aanbod in het reguliere |
| marktcircuit, wil de minister via deze oproep uitvoering geven aan | marktcircuit, wil de minister via deze oproep uitvoering geven aan |
| onder meer de bovenvermelde actie van het Energiearmoedeprogramma. Ze | onder meer de bovenvermelde actie van het Energiearmoedeprogramma. Ze |
| stelt daarvoor een investeringsbudget van 15,5 miljoen euro ter | stelt daarvoor een investeringsbudget van 15,5 miljoen euro ter |
| beschikking. | beschikking. |
| Als een project wordt geselecteerd, krijgt het steun in de vorm van | Als een project wordt geselecteerd, krijgt het steun in de vorm van |
| een renteloze kredietlijn, waarmee aan de eigenaars van | een renteloze kredietlijn, waarmee aan de eigenaars van |
| noodkoopwoningen renteloze leningen kunnen worden verstrekt voor | noodkoopwoningen renteloze leningen kunnen worden verstrekt voor |
| investeringen op het vlak van energetische renovatie. Op die manier | investeringen op het vlak van energetische renovatie. Op die manier |
| wordt de energie-efficiëntie van het woonpatrimonium verhoogd en wordt | wordt de energie-efficiëntie van het woonpatrimonium verhoogd en wordt |
| de (energie)armoede teruggedrongen. Daarnaast is het de bedoeling dat | de (energie)armoede teruggedrongen. Daarnaast is het de bedoeling dat |
| de geselecteerde noodkopers maximaal worden ontzorgd en begeleid bij | de geselecteerde noodkopers maximaal worden ontzorgd en begeleid bij |
| het bouwproces. Dit resulteert ook in verbeteringen voor woonkwaliteit | het bouwproces. Dit resulteert ook in verbeteringen voor woonkwaliteit |
| en woonveiligheid. | en woonveiligheid. |
| De renteloze kredietlijn waarover de geselecteerde projecten kunnen | De renteloze kredietlijn waarover de geselecteerde projecten kunnen |
| beschikken, bedraagt maximaal 900.000 euro per project. Per woning kan | beschikken, bedraagt maximaal 900.000 euro per project. Per woning kan |
| maximaal 25.000 euro geïnvesteerd worden. Daarbij wordt gestreefd naar | maximaal 25.000 euro geïnvesteerd worden. Daarbij wordt gestreefd naar |
| een collectieve aanpak. De opnames op de kredietlijn kunnen gebeuren | een collectieve aanpak. De opnames op de kredietlijn kunnen gebeuren |
| tot uiterlijk 4 jaar na goedkeuring van het project. Een project wordt | tot uiterlijk 4 jaar na goedkeuring van het project. Een project wordt |
| als beëindigd beschouwd als alle renteloze leningen voor alle woningen | als beëindigd beschouwd als alle renteloze leningen voor alle woningen |
| in het project zijn terugbetaald. | in het project zijn terugbetaald. |
| Voor wat betreft de voorwaarden waaraan de noodkopers moeten (blijven) | Voor wat betreft de voorwaarden waaraan de noodkopers moeten (blijven) |
| voldoen, alsook de voorwaarden waaronder de renteloze leningen worden | voldoen, alsook de voorwaarden waaronder de renteloze leningen worden |
| verstrekt en terugbetaald, wordt verwezen naar Titel VII, Hoofdstuk | verstrekt en terugbetaald, wordt verwezen naar Titel VII, Hoofdstuk |
| II, Afdeling IV, Onderafdeling I van het Energiebesluit van 19 | II, Afdeling IV, Onderafdeling I van het Energiebesluit van 19 |
| november 2010. De terugbetalingen worden aangewend om de verstrekte | november 2010. De terugbetalingen worden aangewend om de verstrekte |
| kredietlijn aan te zuiveren. | kredietlijn aan te zuiveren. |
| Het MB van 31 januari 2020 (Belgisch Staatsblad van 20 februari 2020) | Het MB van 31 januari 2020 (Belgisch Staatsblad van 20 februari 2020) |
| geeft invulling aan diverse bepalingen van het Energiebesluit, | geeft invulling aan diverse bepalingen van het Energiebesluit, |
| waaronder de aard van de investeringen die in aanmerking komen voor | waaronder de aard van de investeringen die in aanmerking komen voor |
| een renteloze lening. | een renteloze lening. |
| II. Ontvankelijkheidscriteria | II. Ontvankelijkheidscriteria |
| De aanvraag moet ingediend worden door een OCMW dat optreedt als | De aanvraag moet ingediend worden door een OCMW dat optreedt als |
| projectpromotor. Het OCMW zoekt voor de organisatie en uitvoering van | projectpromotor. Het OCMW zoekt voor de organisatie en uitvoering van |
| zijn project lokale partners. Samenwerking met het lokale energiehuis | zijn project lokale partners. Samenwerking met het lokale energiehuis |
| is verplicht. Samenwerking tussen verschillende OCMW's is mogelijk. In | is verplicht. Samenwerking tussen verschillende OCMW's is mogelijk. In |
| dat geval wordt een OCMW-lastnemer aangeduid die de aanvraag indient, | dat geval wordt een OCMW-lastnemer aangeduid die de aanvraag indient, |
| het project coördineert en de eindverantwoordelijkheid draagt van het | het project coördineert en de eindverantwoordelijkheid draagt van het |
| project. | project. |
| De beoogde woningen van een project moeten zich allemaal bevinden op | De beoogde woningen van een project moeten zich allemaal bevinden op |
| het grondgebied van de gemeenten waarvoor het OCMW of de samenwerkende | het grondgebied van de gemeenten waarvoor het OCMW of de samenwerkende |
| OCMW's bevoegd zijn. | OCMW's bevoegd zijn. |
| De promotor verbindt er zich toe de steun alleen aan te wenden in de | De promotor verbindt er zich toe de steun alleen aan te wenden in de |
| vorm van renteloze leningen voor de renovatie van de noodkoopwoningen | vorm van renteloze leningen voor de renovatie van de noodkoopwoningen |
| en niet voor andere kosten, zoals personeels- of werkingskosten van de | en niet voor andere kosten, zoals personeels- of werkingskosten van de |
| promotor en/of de partners die zijn verbonden aan het project. | promotor en/of de partners die zijn verbonden aan het project. |
| De promotor dient een aanvraag in door het onlineaanvraagformulier dat | De promotor dient een aanvraag in door het onlineaanvraagformulier dat |
| specifiek voor deze oproep beschikbaar is gesteld op de website van | specifiek voor deze oproep beschikbaar is gesteld op de website van |
| het Vlaams Energieagentschap www.energiesparen.be/noodkoopwoningen, te | het Vlaams Energieagentschap www.energiesparen.be/noodkoopwoningen, te |
| vervolledigen. Het gebruik van dit onlineformulier is verplicht. | vervolledigen. Het gebruik van dit onlineformulier is verplicht. |
| Het onlineaanvraagformulier moet vervolledigd zijn binnen de termijn | Het onlineaanvraagformulier moet vervolledigd zijn binnen de termijn |
| van de openstaande oproep. | van de openstaande oproep. |
| Als de steunaanvraag na de ontvankelijkheidsanalyse onvolledig blijkt, | Als de steunaanvraag na de ontvankelijkheidsanalyse onvolledig blijkt, |
| wordt het project onontvankelijk verklaard en wordt het niet verder | wordt het project onontvankelijk verklaard en wordt het niet verder |
| beoordeeld. | beoordeeld. |
| III. Specifieke criteria | III. Specifieke criteria |
| III.1 Doelgroep | III.1 Doelgroep |
| Wat de noodkopers betreft, gelden voor deze oproep geen andere | Wat de noodkopers betreft, gelden voor deze oproep geen andere |
| criteria dan de criteria die vermeld worden in Titel VII, Hoofdstuk | criteria dan de criteria die vermeld worden in Titel VII, Hoofdstuk |
| II, Afdeling IV, Onderafdeling I van het Energiebesluit van 19 | II, Afdeling IV, Onderafdeling I van het Energiebesluit van 19 |
| november 2010. In het bijzonder kan erop gewezen worden dat het OCMW | november 2010. In het bijzonder kan erop gewezen worden dat het OCMW |
| op basis van een solvabiliteitsonderzoek moet aantonen dat een | op basis van een solvabiliteitsonderzoek moet aantonen dat een |
| financiering van de noodzakelijke investeringen met een marktconforme | financiering van de noodzakelijke investeringen met een marktconforme |
| lening aanleiding zou geven tot afbetalingsproblemen voor de | lening aanleiding zou geven tot afbetalingsproblemen voor de |
| betrokkenen. | betrokkenen. |
| Wat de noodwoningen betreft, is vereist dat ze worden gekenmerkt door | Wat de noodwoningen betreft, is vereist dat ze worden gekenmerkt door |
| structurele problemen op het vlak van veiligheid, gezondheid en/of | structurele problemen op het vlak van veiligheid, gezondheid en/of |
| kwaliteit en dat er belangrijke werkzaamheden moeten worden uitgevoerd | kwaliteit en dat er belangrijke werkzaamheden moeten worden uitgevoerd |
| om de energieprestaties te verbeteren, gecombineerd met structurele en | om de energieprestaties te verbeteren, gecombineerd met structurele en |
| bouwfysische ingrepen. | bouwfysische ingrepen. |
| De beoogde werkzaamheden moeten tot doel hebben de woning te laten | De beoogde werkzaamheden moeten tot doel hebben de woning te laten |
| beantwoorden aan elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en | beantwoorden aan elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en |
| woningkwaliteit, vermeld in artikel 5 van het decreet van 15 juli 1997 | woningkwaliteit, vermeld in artikel 5 van het decreet van 15 juli 1997 |
| houdende de Vlaamse Wooncode, en ze energiezuiniger te maken. | houdende de Vlaamse Wooncode, en ze energiezuiniger te maken. |
| III.2 Minimaal vereiste partners voor de uitvoering van het project | III.2 Minimaal vereiste partners voor de uitvoering van het project |
| Om het initiatief te laten slagen, moeten er op verschillende domeinen | Om het initiatief te laten slagen, moeten er op verschillende domeinen |
| acties ondernomen worden : detectie van mogelijke projecten, | acties ondernomen worden : detectie van mogelijke projecten, |
| technische ondersteuning (screening woning, renovatieovereenkomst, | technische ondersteuning (screening woning, renovatieovereenkomst, |
| werfopvolging ...), sociale ondersteuning, projectbeheer en | werfopvolging ...), sociale ondersteuning, projectbeheer en |
| coördinatie. Het is dan ook aangewezen dat er op lokaal vlak | coördinatie. Het is dan ook aangewezen dat er op lokaal vlak |
| partnerschappen (publiek zowel als privé) worden gezocht. Dat kan het | partnerschappen (publiek zowel als privé) worden gezocht. Dat kan het |
| lokale draagvlak en de expertise die wordt ingezet voor het project, | lokale draagvlak en de expertise die wordt ingezet voor het project, |
| versterken. | versterken. |
| De OCMW's treden op als promotor. Dat wil zeggen dat ze de | De OCMW's treden op als promotor. Dat wil zeggen dat ze de |
| initiatiefnemers zijn die de concrete projecten detecteren (de | initiatiefnemers zijn die de concrete projecten detecteren (de |
| geschikte woningen en eigenaars selecteren, benaderen en begeleiden), | geschikte woningen en eigenaars selecteren, benaderen en begeleiden), |
| lokale samenwerkingsverbanden opzetten en instaan voor de goede | lokale samenwerkingsverbanden opzetten en instaan voor de goede |
| werking en eindverantwoordelijke zijn voor de correcte uitvoering van | werking en eindverantwoordelijke zijn voor de correcte uitvoering van |
| de geselecteerde projecten. Een OCMW kan bepaalde begeleidingstaken in | de geselecteerde projecten. Een OCMW kan bepaalde begeleidingstaken in |
| handen leggen van lokale partners met relevante expertise. | handen leggen van lokale partners met relevante expertise. |
| De samenwerking met de Vlaamse energiehuizen is verplicht, gelet op | De samenwerking met de Vlaamse energiehuizen is verplicht, gelet op |
| hun ervaring met de begeleiding van de sociale doelgroep, de | hun ervaring met de begeleiding van de sociale doelgroep, de |
| toekenning en het beheer van energieleningen en hun kennis en | toekenning en het beheer van energieleningen en hun kennis en |
| expertise inzake energetische renovatie. Daarnaast zijn ze sinds 1 | expertise inzake energetische renovatie. Daarnaast zijn ze sinds 1 |
| januari 2019 belast met bepaalde taken, in het bijzonder gericht op de | januari 2019 belast met bepaalde taken, in het bijzonder gericht op de |
| uitbouw van unieke loketten met het oog op beter informeren, | uitbouw van unieke loketten met het oog op beter informeren, |
| begeleiden, ondersteunen en ontzorgen. | begeleiden, ondersteunen en ontzorgen. |
| De energiehuizen staan als onderaannemer van en in samenwerking met de | De energiehuizen staan als onderaannemer van en in samenwerking met de |
| OCMW's minstens in voor het beheer van de renteloze leningen die door | OCMW's minstens in voor het beheer van de renteloze leningen die door |
| de OCMW's worden verstrekt in het kader van het renovatieproject. De | de OCMW's worden verstrekt in het kader van het renovatieproject. De |
| leningen worden niet aan de eigenaars uitbetaald, maar afhankelijk van | leningen worden niet aan de eigenaars uitbetaald, maar afhankelijk van |
| de uitgevoerde werken rechtstreeks aan de betrokken aannemers. | de uitgevoerde werken rechtstreeks aan de betrokken aannemers. |
| De energiehuizen worden daarom belast met het toezicht op de correcte | De energiehuizen worden daarom belast met het toezicht op de correcte |
| terugbetaling van de lening, in voorkomend geval inclusief een | terugbetaling van de lening, in voorkomend geval inclusief een |
| gedeelte van de meerwaarde. Dat gebeurt in nauw overleg met het OCMW. | gedeelte van de meerwaarde. Dat gebeurt in nauw overleg met het OCMW. |
| Bij het verstrekken van de renteloze leningen is immers een correcte | Bij het verstrekken van de renteloze leningen is immers een correcte |
| en gedegen opvolging en beheer van de verschillende financiële en | en gedegen opvolging en beheer van de verschillende financiële en |
| boekhoudkundige componenten van groot belang. Vandaag al is via de | boekhoudkundige componenten van groot belang. Vandaag al is via de |
| energiehuizen in het kader van de verstrekking van de energieleningen | energiehuizen in het kader van de verstrekking van de energieleningen |
| een performant kredietbeheersysteem beschikbaar, dat beheerd wordt | een performant kredietbeheersysteem beschikbaar, dat beheerd wordt |
| door PMV/Z. Dat systeem zal ook in het kader van deze projecten ter | door PMV/Z. Dat systeem zal ook in het kader van deze projecten ter |
| beschikking gesteld worden. | beschikking gesteld worden. |
| Om het bouwproces efficiënt te laten verlopen, is het aangewezen dat | Om het bouwproces efficiënt te laten verlopen, is het aangewezen dat |
| een bouwverantwoordelijke wordt aangesteld. De bouwverantwoordelijke | een bouwverantwoordelijke wordt aangesteld. De bouwverantwoordelijke |
| staat in voor het uitwerken, doen uitvoeren en het technisch beheer | staat in voor het uitwerken, doen uitvoeren en het technisch beheer |
| van de beoogde werkzaamheden, zoals de aanstelling van ontwerper en | van de beoogde werkzaamheden, zoals de aanstelling van ontwerper en |
| aannemers, de controle op de uitvoering van de werken ... Belangrijk | aannemers, de controle op de uitvoering van de werken ... Belangrijk |
| is dat de bouwverantwoordelijke beslagen is in zowel renovaties als | is dat de bouwverantwoordelijke beslagen is in zowel renovaties als |
| renovatiebegeleiding voor of met sociale doelgroepen. | renovatiebegeleiding voor of met sociale doelgroepen. |
| Om een kwalitatief renovatieproces te garanderen, voldoet de | Om een kwalitatief renovatieproces te garanderen, voldoet de |
| bouwverantwoordelijke minstens aan de volgende profielvereisten : | bouwverantwoordelijke minstens aan de volgende profielvereisten : |
| - beschikken over voldoende bouwkundige en technische kennis, zowel op | - beschikken over voldoende bouwkundige en technische kennis, zowel op |
| theoretisch als op praktisch vlak; | theoretisch als op praktisch vlak; |
| - inzicht hebben in het risico op "lock-in" bij gefaseerde | - inzicht hebben in het risico op "lock-in" bij gefaseerde |
| investeringen, evenals in mogelijke oplossingen daarvoor; | investeringen, evenals in mogelijke oplossingen daarvoor; |
| - kennis hebben over de financieringsmogelijkheden en financiële | - kennis hebben over de financieringsmogelijkheden en financiële |
| ondersteuningsmogelijkheden voor energetische renovatiewerken; | ondersteuningsmogelijkheden voor energetische renovatiewerken; |
| - beschikken over sociale, communicatieve en enthousiasmerende | - beschikken over sociale, communicatieve en enthousiasmerende |
| vaardigheden; | vaardigheden; |
| - zich ervan onthouden eigen commerciële voorstellen te doen, | - zich ervan onthouden eigen commerciële voorstellen te doen, |
| rechtstreeks of onrechtstreeks, met betrekking tot de uitvoering van | rechtstreeks of onrechtstreeks, met betrekking tot de uitvoering van |
| energiebesparende of milieuvriendelijke maatregelen; | energiebesparende of milieuvriendelijke maatregelen; |
| - zich bij het vervullen van zijn taken op een objectieve wijze | - zich bij het vervullen van zijn taken op een objectieve wijze |
| opstellen en niet laten leiden door mogelijke eigenbelangen. | opstellen en niet laten leiden door mogelijke eigenbelangen. |
| III.3 Budgettaire gesloten enveloppe | III.3 Budgettaire gesloten enveloppe |
| De globale enveloppe voor deze oproep bedraagt 15,5 miljoen euro. Per | De globale enveloppe voor deze oproep bedraagt 15,5 miljoen euro. Per |
| project bedraagt de maximale steun 900.000 euro. Het maximumbedrag per | project bedraagt de maximale steun 900.000 euro. Het maximumbedrag per |
| te renoveren woning is 25.000 euro. | te renoveren woning is 25.000 euro. |
| De steun kan alleen aangewend worden als kapitaal voor de financiering | De steun kan alleen aangewend worden als kapitaal voor de financiering |
| van de energiebesparende (en structureel noodzakelijke) investeringen | van de energiebesparende (en structureel noodzakelijke) investeringen |
| in de vorm van een renteloze lening aan de noodkopers en dus niet voor | in de vorm van een renteloze lening aan de noodkopers en dus niet voor |
| andere kosten die verbonden zijn aan het project, zoals personeels- of | andere kosten die verbonden zijn aan het project, zoals personeels- of |
| werkingskosten voor de promotor en zijn partners. | werkingskosten voor de promotor en zijn partners. |
| III.4. Activiteiten waarvoor resultaatsverbintenissen moeten worden | III.4. Activiteiten waarvoor resultaatsverbintenissen moeten worden |
| vastgesteld | vastgesteld |
| De promotor stelt in zijn steunaanvraag concrete | De promotor stelt in zijn steunaanvraag concrete |
| resultaatsverbintenissen voorop op het vlak van : | resultaatsverbintenissen voorop op het vlak van : |
| - de timing voor het opstellen van een draaiboek voor de verschillende | - de timing voor het opstellen van een draaiboek voor de verschillende |
| aspecten van het project (aanduiding projectpartners, | aspecten van het project (aanduiding projectpartners, |
| operationalisering lokale samenwerkingsverbanden, projectplanning | operationalisering lokale samenwerkingsverbanden, projectplanning |
| ...); | ...); |
| - de timing voor de selectie van de kandidaat noodkopers, met inbegrip | - de timing voor de selectie van de kandidaat noodkopers, met inbegrip |
| van de huidige conditiescore van de betrokken woningen; | van de huidige conditiescore van de betrokken woningen; |
| - het na uitvoering van de renovatiewerken voldoen aan de vereisten op | - het na uitvoering van de renovatiewerken voldoen aan de vereisten op |
| het vlak van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit van de | het vlak van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit van de |
| woningen, wat kan worden aangetoond aan de hand van een | woningen, wat kan worden aangetoond aan de hand van een |
| conformiteitsattest; | conformiteitsattest; |
| - de opvolging en begeleiding van de eigenaar-bewoners na de | - de opvolging en begeleiding van de eigenaar-bewoners na de |
| uitvoering van de werken, het opvolgen van het energieverbruik en het | uitvoering van de werken, het opvolgen van het energieverbruik en het |
| bevorderen van energiezuinig gedrag. | bevorderen van energiezuinig gedrag. |
| III.5 Minimale rapporteringsvereisten | III.5 Minimale rapporteringsvereisten |
| De promotor rapporteert per semester over de realisatie van de | De promotor rapporteert per semester over de realisatie van de |
| vastgelegde resultaatsverbintenissen. | vastgelegde resultaatsverbintenissen. |
| Het Vlaams Energieagentschap stelt voor het renovatieproject voor | Het Vlaams Energieagentschap stelt voor het renovatieproject voor |
| noodkoopwoningen een stuurgroep samen. De promotor geeft op verzoek | noodkoopwoningen een stuurgroep samen. De promotor geeft op verzoek |
| van de stuurgroep toelichting over de voortgang van het | van de stuurgroep toelichting over de voortgang van het |
| renovatieproject. Binnen de stuurgroep wordt aandacht besteed aan de | renovatieproject. Binnen de stuurgroep wordt aandacht besteed aan de |
| goede verwerking van gegevens, met het oog op de impactevaluatie van | goede verwerking van gegevens, met het oog op de impactevaluatie van |
| deze oproep, en aan kennisuitwisseling tussen de partnerschappen. | deze oproep, en aan kennisuitwisseling tussen de partnerschappen. |
| Er wordt een jaarlijks verslag ingediend, met inbegrip van een | Er wordt een jaarlijks verslag ingediend, met inbegrip van een |
| financieel verslag. | financieel verslag. |
| III.6 Indiening steunaanvraag - uiterste indieningsdatum | III.6 Indiening steunaanvraag - uiterste indieningsdatum |
| De uiterste indieningsdatum voor de steunaanvragen in het kader van | De uiterste indieningsdatum voor de steunaanvragen in het kader van |
| deze oproep bedraagt drie maanden na de publicatie van de bekendmaking | deze oproep bedraagt drie maanden na de publicatie van de bekendmaking |
| in het Belgisch Staatsblad. | in het Belgisch Staatsblad. |
| III.7 Beoordelingscriteria en weging | III.7 Beoordelingscriteria en weging |
| De volgende criteria worden bij de beoordeling van de steunaanvraag | De volgende criteria worden bij de beoordeling van de steunaanvraag |
| gehanteerd (cfr. artikel 7.2.25 van het Energiebesluit van 19 november | gehanteerd (cfr. artikel 7.2.25 van het Energiebesluit van 19 november |
| 2010) : | 2010) : |
| beoordelingscriterium | beoordelingscriterium |
| wegingscoëfficiënt | wegingscoëfficiënt |
| 1° inspelen op behoeften | 1° inspelen op behoeften |
| 15% | 15% |
| 2° kwaliteit plan van aanpak en projectplanning | 2° kwaliteit plan van aanpak en projectplanning |
| 15% | 15% |
| 3° deskundigheid en opgedane kennis van promotor en partners (+ | 3° deskundigheid en opgedane kennis van promotor en partners (+ |
| samenwerking) | samenwerking) |
| 10% | 10% |
| 4° beschikbare cofinanciering werkingskosten | 4° beschikbare cofinanciering werkingskosten |
| 15% | 15% |
| 5° beschikbare cofinanciering bijkomend kapitaal | 5° beschikbare cofinanciering bijkomend kapitaal |
| 15% | 15% |
| 6° kwaliteitsborging bouwproces | 6° kwaliteitsborging bouwproces |
| 15% | 15% |
| 7° doelmatigheid selectie en begeleiding eigenaars | 7° doelmatigheid selectie en begeleiding eigenaars |
| 15% | 15% |
| De bovenvermelde criteria worden beoordeeld aan de hand van de | De bovenvermelde criteria worden beoordeeld aan de hand van de |
| informatie die de initiatiefnemers opgeven in het | informatie die de initiatiefnemers opgeven in het |
| onlineaanvraagformulier. | onlineaanvraagformulier. |
| III.8 Beoordelingsprocedure en wijze van jurering | III.8 Beoordelingsprocedure en wijze van jurering |
| Het Vlaams Energieagentschap beoordeelt de ontvankelijkheid van de | Het Vlaams Energieagentschap beoordeelt de ontvankelijkheid van de |
| steunaanvragen die het ontvangt. Elke aanvraag moet na de ontvangst | steunaanvragen die het ontvangt. Elke aanvraag moet na de ontvangst |
| door het Vlaams Energieagentschap voldoen aan de onder punt II | door het Vlaams Energieagentschap voldoen aan de onder punt II |
| opgenomen ontvankelijkheidscriteria. De toetsing op het gebied van | opgenomen ontvankelijkheidscriteria. De toetsing op het gebied van |
| ontvankelijkheid houdt geen appreciatie in. Het betreft enkel een | ontvankelijkheid houdt geen appreciatie in. Het betreft enkel een |
| controle op de naleving van de deelnemingsvoorwaarden. | controle op de naleving van de deelnemingsvoorwaarden. |
| Binnen een maand na de ontvangst deelt het Vlaams Energieagentschap de | Binnen een maand na de ontvangst deelt het Vlaams Energieagentschap de |
| promotor schriftelijk mee of het aanvraagdossier al dan niet | promotor schriftelijk mee of het aanvraagdossier al dan niet |
| ontvankelijk is. Als een aanvraagdossier onontvankelijk is, vermeldt | ontvankelijk is. Als een aanvraagdossier onontvankelijk is, vermeldt |
| de schriftelijke kennisgeving de motivering. | de schriftelijke kennisgeving de motivering. |
| Vervolgens gaat het Vlaams Energieagentschap na of en in welke mate de | Vervolgens gaat het Vlaams Energieagentschap na of en in welke mate de |
| ontvankelijke aanvragen voldoen aan de beoordelingscriteria die | ontvankelijke aanvragen voldoen aan de beoordelingscriteria die |
| opgenomen zijn onder punt III.7. De aanvragen worden beoordeeld door | opgenomen zijn onder punt III.7. De aanvragen worden beoordeeld door |
| een jury die wordt samengesteld binnen het Vlaams Energieagentschap. | een jury die wordt samengesteld binnen het Vlaams Energieagentschap. |
| Per aanvraagdossier bepaalt de jury per beoordelingscriterium een | Per aanvraagdossier bepaalt de jury per beoordelingscriterium een |
| score. De optelsom van de scores per beoordelingscriterium levert per | score. De optelsom van de scores per beoordelingscriterium levert per |
| aanvraag een eindscore op 100 punten op. Op basis van die eindscores | aanvraag een eindscore op 100 punten op. Op basis van die eindscores |
| maakt het Vlaams Energieagentschap een rangschikking op met per | maakt het Vlaams Energieagentschap een rangschikking op met per |
| aanvraag een gemotiveerd advies. | aanvraag een gemotiveerd advies. |
| De minister kent de steun toe aan de best gerangschikte projecten | De minister kent de steun toe aan de best gerangschikte projecten |
| waarvan de steunaanvraag minstens de minimumscore behaalde (zie punt | waarvan de steunaanvraag minstens de minimumscore behaalde (zie punt |
| III.9), tot de budgettaire enveloppe voor de oproep is opgebruikt. | III.9), tot de budgettaire enveloppe voor de oproep is opgebruikt. |
| De minister bezorgt een gemotiveerde schriftelijke beslissing aan de | De minister bezorgt een gemotiveerde schriftelijke beslissing aan de |
| promotoren die vanwege de rangschikking of de score van hun aanvraag | promotoren die vanwege de rangschikking of de score van hun aanvraag |
| niet in aanmerking komen voor steun. | niet in aanmerking komen voor steun. |
| III.9 Minimale score | III.9 Minimale score |
| De te behalen minimumscore voor een steunaanvraag bedraagt 60 op 100. | De te behalen minimumscore voor een steunaanvraag bedraagt 60 op 100. |
| IV. Informatie en contactpersonen | IV. Informatie en contactpersonen |
| Op www.energiesparen.be/noodkoopwoningen vindt u naast deze oproep ook | Op www.energiesparen.be/noodkoopwoningen vindt u naast deze oproep ook |
| het online aanvraagformulier (inclusief bijlage 1 "projectbegroting"). | het online aanvraagformulier (inclusief bijlage 1 "projectbegroting"). |
| Voor meer inlichtingen kunt u terecht bij het Vlaams | Voor meer inlichtingen kunt u terecht bij het Vlaams |
| Energieagentschap. | Energieagentschap. |
| - e-mail: noodkoopwoningen@vlaanderen.be | - e-mail: noodkoopwoningen@vlaanderen.be |
| Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering | Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering |
| van 14 februari 2020 tot organisatie van een oproep om voorstellen in | van 14 februari 2020 tot organisatie van een oproep om voorstellen in |
| te dienen voor de toekenning van steun voor energetische | te dienen voor de toekenning van steun voor energetische |
| renovatieprojecten van noodkoopwoningen. | renovatieprojecten van noodkoopwoningen. |
| Brussel, 14 februari 2020. | Brussel, 14 februari 2020. |
| De minister-president van de Vlaamse Regering | De minister-president van de Vlaamse Regering |
| J. JAMBON | J. JAMBON |
| De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en | De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en |
| Toerisme, | Toerisme, |
| Z. DEMIR | Z. DEMIR |