Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 12/05/2017
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van steun aan ondernemingen voor onderzoek en ontwikkeling met een kennisintensief karakter in Vlaanderen "
Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van steun aan ondernemingen voor onderzoek en ontwikkeling met een kennisintensief karakter in Vlaanderen Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van steun aan ondernemingen voor onderzoek en ontwikkeling met een kennisintensief karakter in Vlaanderen
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
12 MEI 2017. - Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van steun 12 MEI 2017. - Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van steun
aan ondernemingen voor onderzoek en ontwikkeling met een aan ondernemingen voor onderzoek en ontwikkeling met een
kennisintensief karakter in Vlaanderen kennisintensief karakter in Vlaanderen
De Vlaamse Regering, De Vlaamse Regering,
Gelet op de verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni Gelet op de verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni
2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107
en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden
verklaard (EU Publicatieblad van 26 juni 2014, L 187); verklaard (EU Publicatieblad van 26 juni 2014, L 187);
Gelet op het decreet van 21 december 2001 houdende bepalingen tot Gelet op het decreet van 21 december 2001 houdende bepalingen tot
begeleiding van de begroting 2002, artikel 41ter, § 2, ingevoegd bij begeleiding van de begroting 2002, artikel 41ter, § 2, ingevoegd bij
het decreet van 20 november 2015; het decreet van 20 november 2015;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 tot Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 tot
regeling van de steun aan projecten van onderzoek en ontwikkeling van regeling van de steun aan projecten van onderzoek en ontwikkeling van
het bedrijfsleven in Vlaanderen; het bedrijfsleven in Vlaanderen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 18 december 2015 Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 18 december 2015
houdende het beheer en de werking van het Fonds voor Flankerend houdende het beheer en de werking van het Fonds voor Flankerend
Economisch en Innovatiebeleid en de werking van het beslissingscomité Economisch en Innovatiebeleid en de werking van het beslissingscomité
bij dat fonds; bij dat fonds;
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de
begroting, gegeven op 25 januari 2017; begroting, gegeven op 25 januari 2017;
Gelet op het advies van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen, Gelet op het advies van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen,
gegeven op 6 maart 2017; gegeven op 6 maart 2017;
Gelet op advies 61.127/1 van de Raad van State, gegeven op 25 april Gelet op advies 61.127/1 van de Raad van State, gegeven op 25 april
2017, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de 2017, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende de richtsnoeren inzake regionale steunmaatregelen Overwegende de richtsnoeren inzake regionale steunmaatregelen
2014-2020 (EU Publicatieblad van 23 juli 2013, C 209/1); 2014-2020 (EU Publicatieblad van 23 juli 2013, C 209/1);
Overwegende de Kaderregeling betreffende staatssteun voor onderzoek, Overwegende de Kaderregeling betreffende staatssteun voor onderzoek,
ontwikkeling en innovatie (EU Publicatieblad van 27 juni 2014, C ontwikkeling en innovatie (EU Publicatieblad van 27 juni 2014, C
198/1); 198/1);
Op voorstel van de Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Op voorstel van de Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en
Sport; Sport;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder:

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder:

1° Agentschap Innoveren en Ondernemen: het agentschap dat opgericht is 1° Agentschap Innoveren en Ondernemen: het agentschap dat opgericht is
bij het besluit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2005 aangaande bij het besluit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2005 aangaande
het Agentschap Innoveren en Ondernemen; het Agentschap Innoveren en Ondernemen;
2° algemene groepsvrijstellingsverordening: de verordening (EU) nr. 2° algemene groepsvrijstellingsverordening: de verordening (EU) nr.
651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde
categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag
met de interne markt verenigbaar worden verklaard en alle latere met de interne markt verenigbaar worden verklaard en alle latere
wijzigingen; wijzigingen;
3° beslissingscomité bij het Hermesfonds: het comité, vermeld in 3° beslissingscomité bij het Hermesfonds: het comité, vermeld in
artikel 41ter, § 1, van het decreet van 21 december 2001; artikel 41ter, § 1, van het decreet van 21 december 2001;
4° daadwerkelijke samenwerking: de samenwerking, vermeld in artikel 2, 4° daadwerkelijke samenwerking: de samenwerking, vermeld in artikel 2,
90, van de algemene groepsvrijstellingsverordening; 90, van de algemene groepsvrijstellingsverordening;
5° decreet van 21 december 2001: het decreet van 21 december 2001 5° decreet van 21 december 2001: het decreet van 21 december 2001
houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2002; houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2002;
6° experimentele ontwikkeling: de ontwikkeling, vermeld in artikel 2, 6° experimentele ontwikkeling: de ontwikkeling, vermeld in artikel 2,
86, van de algemene groepsvrijstellingsverordening; 86, van de algemene groepsvrijstellingsverordening;
7° haalbaarheidsstudie: het onderzoek, vermeld in artikel 2, 87, van 7° haalbaarheidsstudie: het onderzoek, vermeld in artikel 2, 87, van
de algemene groepsvrijstellingsverordening; de algemene groepsvrijstellingsverordening;
8° industrieel onderzoek: het onderzoek, vermeld in artikel 2, 85, van 8° industrieel onderzoek: het onderzoek, vermeld in artikel 2, 85, van
de algemene groepsvrijstellingsverordening; de algemene groepsvrijstellingsverordening;
9° innovatieve onderneming: de ondernemingen, vermeld in artikel 2, 9° innovatieve onderneming: de ondernemingen, vermeld in artikel 2,
80, van de algemene groepsvrijstellingsverordening; 80, van de algemene groepsvrijstellingsverordening;
10° kaderregeling: de Kaderregeling betreffende staatssteun voor 10° kaderregeling: de Kaderregeling betreffende staatssteun voor
onderzoek, ontwikkeling en innovatie (EU Publicatieblad van 27 juni onderzoek, ontwikkeling en innovatie (EU Publicatieblad van 27 juni
2014, C 198/1) en alle latere wijzigingen; 2014, C 198/1) en alle latere wijzigingen;
11° kleine en middelgrote ondernemingen of kmo's: de ondernemingen die 11° kleine en middelgrote ondernemingen of kmo's: de ondernemingen die
voldoen aan de criteria, vermeld in bijlage I van de algemene voldoen aan de criteria, vermeld in bijlage I van de algemene
groepsvrijstellingsverordening; groepsvrijstellingsverordening;
12° onderneming: de onderneming, vermeld in artikel 41ter, § 2, van 12° onderneming: de onderneming, vermeld in artikel 41ter, § 2, van
het decreet van 21 december 2001; het decreet van 21 december 2001;
13° onderzoeksinfrastructuur: de infrastructuur, vermeld in artikel 2, 13° onderzoeksinfrastructuur: de infrastructuur, vermeld in artikel 2,
91, van de algemene groepsvrijstellingsverordening; 91, van de algemene groepsvrijstellingsverordening;
14° onderzoeksorganisatie: de organisatie voor onderzoek en 14° onderzoeksorganisatie: de organisatie voor onderzoek en
kennisverspreiding, vermeld in artikel 2, 83, van de algemene kennisverspreiding, vermeld in artikel 2, 83, van de algemene
groepsvrijstellingsverordening; groepsvrijstellingsverordening;
15° steun: de steun, vermeld in artikel 41ter, § 2, van het decreet 15° steun: de steun, vermeld in artikel 41ter, § 2, van het decreet
van 21 december 2001; van 21 december 2001;
16° steunpercentage: het brutosteunbedrag, uitgedrukt als percentage 16° steunpercentage: het brutosteunbedrag, uitgedrukt als percentage
van de in aanmerking komende kosten van het project. Als de steun in van de in aanmerking komende kosten van het project. Als de steun in
een andere vorm dan een subsidie wordt verleend, is het steunbedrag een andere vorm dan een subsidie wordt verleend, is het steunbedrag
het brutosubsidie-equivalent van de steun. het brutosubsidie-equivalent van de steun.

Art. 2.Alle steun die toegekend wordt met toepassing van dit besluit

Art. 2.Alle steun die toegekend wordt met toepassing van dit besluit

en de uitvoeringsbesluiten ervan, wordt verleend binnen de grenzen en en de uitvoeringsbesluiten ervan, wordt verleend binnen de grenzen en
de voorwaarden, vermeld in de algemene groepsvrijstellingsverordening. de voorwaarden, vermeld in de algemene groepsvrijstellingsverordening.
Indien de individuele aanmeldingsdrempels, vermeld in artikel 4 van Indien de individuele aanmeldingsdrempels, vermeld in artikel 4 van
voormelde verordening, overschreden worden, zal de voorgenomen steun voormelde verordening, overschreden worden, zal de voorgenomen steun
voorafgaandelijk worden aangemeld bij de Europese Commissie. voorafgaandelijk worden aangemeld bij de Europese Commissie.
In afwijking van het eerste lid kan steun worden toegekend met In afwijking van het eerste lid kan steun worden toegekend met
toepassing van dit besluit en de uitvoeringsbesluiten ervan, binnen de toepassing van dit besluit en de uitvoeringsbesluiten ervan, binnen de
grenzen en de voorwaarden, vermeld in artikel 107 van het Verdrag grenzen en de voorwaarden, vermeld in artikel 107 van het Verdrag
betreffende de Werking van de Europese Unie, dan wel binnen de grenzen betreffende de Werking van de Europese Unie, dan wel binnen de grenzen
en de voorwaarden, vermeld in de kaderregeling, op voorwaarde dat de en de voorwaarden, vermeld in de kaderregeling, op voorwaarde dat de
steun wordt aangemeld bij de Europese Commissie. steun wordt aangemeld bij de Europese Commissie.

Art. 3.De onderneming die een steunaanvraag indient, mag op de datum

Art. 3.De onderneming die een steunaanvraag indient, mag op de datum

van de toekenning van de steunaanvraag geen achterstallige schulden van de toekenning van de steunaanvraag geen achterstallige schulden
hebben bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, geen onderneming in hebben bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, geen onderneming in
moeilijkheden zijn als vermeld in artikel 2, 18, van de algemene moeilijkheden zijn als vermeld in artikel 2, 18, van de algemene
groepsvrijstellingsverordening, en geen procedure op basis van groepsvrijstellingsverordening, en geen procedure op basis van
Europees of nationaal recht hebben lopen waarbij een toegekende steun Europees of nationaal recht hebben lopen waarbij een toegekende steun
wordt teruggevorderd als vermeld in artikel 1, lid 4, van de voormelde wordt teruggevorderd als vermeld in artikel 1, lid 4, van de voormelde
verordening. verordening.
Er kan geen steun worden toegekend met toepassing van dit besluit voor Er kan geen steun worden toegekend met toepassing van dit besluit voor
werkzaamheden die verband houden met de uitvoer naar derde landen of werkzaamheden die verband houden met de uitvoer naar derde landen of
voor werkzaamheden die afhangen van het gebruik van binnenlandse voor werkzaamheden die afhangen van het gebruik van binnenlandse
goederen, vermeld in artikel 1, lid 2, van de voormelde verordening. goederen, vermeld in artikel 1, lid 2, van de voormelde verordening.
Er kan geen steun worden toegekend met toepassing van dit besluit voor Er kan geen steun worden toegekend met toepassing van dit besluit voor
activiteiten van ondernemingen in de sectoren, vermeld in artikel 1, activiteiten van ondernemingen in de sectoren, vermeld in artikel 1,
lid 3, van de voormelde verordening. lid 3, van de voormelde verordening.
De steun kan niet worden toegekend als ze zou leiden tot een schending De steun kan niet worden toegekend als ze zou leiden tot een schending
van het Unierecht als vermeld in artikel 1, lid 5, van de voormelde van het Unierecht als vermeld in artikel 1, lid 5, van de voormelde
verordening. verordening.
Het beslissingscomité bij het Hermesfonds is ertoe gebonden bij Het beslissingscomité bij het Hermesfonds is ertoe gebonden bij
steuntoekenning de verplichtingen voor de publicatie en de informatie, steuntoekenning de verplichtingen voor de publicatie en de informatie,
vermeld in artikel 9 van de voormelde verordening, na te leven. Als vermeld in artikel 9 van de voormelde verordening, na te leven. Als
een onderneming een individuele steuntoekenning krijgt van meer dan een onderneming een individuele steuntoekenning krijgt van meer dan
500.000 euro, worden de gegevens, vermeld in bijlage 3 van de 500.000 euro, worden de gegevens, vermeld in bijlage 3 van de
voormelde verordening, gepubliceerd op de transparantiewebsite die de voormelde verordening, gepubliceerd op de transparantiewebsite die de
Europese Commissie ontwikkeld heeft. Europese Commissie ontwikkeld heeft.
HOOFDSTUK 2. - Toepassingsgebied voor steun tot bevordering van HOOFDSTUK 2. - Toepassingsgebied voor steun tot bevordering van
onderzoek, ontwikkeling en innovatie van het bedrijfsleven onderzoek, ontwikkeling en innovatie van het bedrijfsleven

Art. 4.Binnen de perken van de begrotingskredieten wordt aan

Art. 4.Binnen de perken van de begrotingskredieten wordt aan

ondernemingen steun toegekend voor activiteiten in de vroege stadia ondernemingen steun toegekend voor activiteiten in de vroege stadia
van een O&O-traject met nadruk op een kennisintensief karakter. Steun van een O&O-traject met nadruk op een kennisintensief karakter. Steun
wordt toegekend aan ondernemingen voor projecten van industrieel wordt toegekend aan ondernemingen voor projecten van industrieel
onderzoek, projecten die bestaan uit een combinatie van industrieel onderzoek, projecten die bestaan uit een combinatie van industrieel
onderzoek en experimentele ontwikkeling, en voor haalbaarheidsstudies onderzoek en experimentele ontwikkeling, en voor haalbaarheidsstudies
van zo'n projecten, en aan startende kleine innovatieve ondernemingen van zo'n projecten, en aan startende kleine innovatieve ondernemingen
voor activiteiten die ingebed zijn in een globale bedrijfsfocus op voor activiteiten die ingebed zijn in een globale bedrijfsfocus op
kennisintensief O&O. Er kan ook investeringssteun worden toegekend kennisintensief O&O. Er kan ook investeringssteun worden toegekend
voor onderzoeksinfrastructuur. voor onderzoeksinfrastructuur.
In het eerste lid wordt verstaan onder O&O-traject: het traject vanaf In het eerste lid wordt verstaan onder O&O-traject: het traject vanaf
de start van het onderzoek tot het eindstadium van experimentele de start van het onderzoek tot het eindstadium van experimentele
ontwikkeling. ontwikkeling.

Art. 5.Alleen ondernemingen met rechtspersoonlijkheid en met een

Art. 5.Alleen ondernemingen met rechtspersoonlijkheid en met een

exploitatiezetel in het Vlaamse Gewest komen in aanmerking voor steun. exploitatiezetel in het Vlaamse Gewest komen in aanmerking voor steun.
Ondernemingen die zich ertoe verbinden een exploitatiezetel op te Ondernemingen die zich ertoe verbinden een exploitatiezetel op te
richten in het Vlaamse Gewest komen in aanmerking waarbij de richten in het Vlaamse Gewest komen in aanmerking waarbij de
eigenlijke steuntoekenning afhankelijk blijft van de vestiging van de eigenlijke steuntoekenning afhankelijk blijft van de vestiging van de
exploitatiezetel. exploitatiezetel.
Aan ondernemingen met rechtspersoonlijkheid van publiekrechtelijke Aan ondernemingen met rechtspersoonlijkheid van publiekrechtelijke
aard kan alleen steun toegekend worden voor een project waarin er aard kan alleen steun toegekend worden voor een project waarin er
daadwerkelijk wordt samengewerkt met ondernemingen met daadwerkelijk wordt samengewerkt met ondernemingen met
rechtspersoonlijkheid van privaatrechtelijke aard, waarbij de rechtspersoonlijkheid van privaatrechtelijke aard, waarbij de
samenwerkende onderneming met rechtspersoonlijkheid van samenwerkende onderneming met rechtspersoonlijkheid van
publiekrechtelijke aard in het gesteunde project niet meer dan 70 % publiekrechtelijke aard in het gesteunde project niet meer dan 70 %
van de in aanmerking komende kosten voor haar rekening neemt, en steun van de in aanmerking komende kosten voor haar rekening neemt, en steun
die toegekend is met toepassing van dit besluit, geen betrekking heeft die toegekend is met toepassing van dit besluit, geen betrekking heeft
op de kosten die verbonden zijn aan de uitoefening van die publieke op de kosten die verbonden zijn aan de uitoefening van die publieke
opdracht. opdracht.
In afwijking van het eerste lid doch onverminderd de modaliteiten die In afwijking van het eerste lid doch onverminderd de modaliteiten die
gelden voor de ondernemingen met rechtspersoonlijkheid van gelden voor de ondernemingen met rechtspersoonlijkheid van
publiekrechtelijke aard, vermeld in het tweede lid, komen publiekrechtelijke aard, vermeld in het tweede lid, komen
ondernemingen met rechtspersoonlijkheid van publiekrechtelijke aard ondernemingen met rechtspersoonlijkheid van publiekrechtelijke aard
met een exploitatiezetel in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest die met een exploitatiezetel in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest die
een publieke opdracht hebben in Vlaanderen, in aanmerking voor steun. een publieke opdracht hebben in Vlaanderen, in aanmerking voor steun.
Als de Vlaamse Regering beslist een initiatief te lanceren waarbij Als de Vlaamse Regering beslist een initiatief te lanceren waarbij
steun toegekend wordt met toepassing van dit besluit voor activiteiten steun toegekend wordt met toepassing van dit besluit voor activiteiten
die gericht zijn op een gemeenschapsbevoegdheid, kunnen ook die gericht zijn op een gemeenschapsbevoegdheid, kunnen ook
ondernemingen met exploitatiezetel in het Brusselse Hoofdstedelijke ondernemingen met exploitatiezetel in het Brusselse Hoofdstedelijke
Gewest in aanmerking komen voor steun voor activiteiten die onder de Gewest in aanmerking komen voor steun voor activiteiten die onder de
bevoegdheid ressorteren van de Vlaamse Gemeenschapscommissie. bevoegdheid ressorteren van de Vlaamse Gemeenschapscommissie.
HOOFDSTUK 3. - In aanmerking komende projecten en steunintensiteit HOOFDSTUK 3. - In aanmerking komende projecten en steunintensiteit
Afdeling 1. - Steun voor onderzoek en ontwikkeling Afdeling 1. - Steun voor onderzoek en ontwikkeling

Art. 6.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan met toepassing

Art. 6.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan met toepassing

van dit besluit steun toekennen aan ondernemingen voor projecten van van dit besluit steun toekennen aan ondernemingen voor projecten van
industrieel onderzoek, projecten die zowel industrieel onderzoek als industrieel onderzoek, projecten die zowel industrieel onderzoek als
experimentele ontwikkeling omvatten en voor haalbaarheidsstudies als experimentele ontwikkeling omvatten en voor haalbaarheidsstudies als
vermeld in artikel 25 van de algemene groepsvrijstellingsverordening. vermeld in artikel 25 van de algemene groepsvrijstellingsverordening.
De steunintensiteit per begunstigde bedraagt maximaal de De steunintensiteit per begunstigde bedraagt maximaal de
steunpercentages, vermeld in artikel 25, lid 5 tot en met lid 7, van steunpercentages, vermeld in artikel 25, lid 5 tot en met lid 7, van
de voormelde verordening. de voormelde verordening.
Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan met betrekking tot Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan met betrekking tot
O&O-projecten en haalbaarheidsstudies de kosten, vermeld in artikel O&O-projecten en haalbaarheidsstudies de kosten, vermeld in artikel
25, lid 3 en lid 4, van de voormelde verordening, in aanmerking nemen. 25, lid 3 en lid 4, van de voormelde verordening, in aanmerking nemen.
In het tweede lid wordt verstaan onder O&O-project: een project van In het tweede lid wordt verstaan onder O&O-project: een project van
industrieel onderzoek, van experimentele ontwikkeling of van beide als industrieel onderzoek, van experimentele ontwikkeling of van beide als
vermeld in punt 15, cc), van de kaderregeling. vermeld in punt 15, cc), van de kaderregeling.
Het gesteunde deel van het project kan ook haalbaarheidsstudies ter Het gesteunde deel van het project kan ook haalbaarheidsstudies ter
voorbereiding van O&O-activiteiten omvatten. Als een project voorbereiding van O&O-activiteiten omvatten. Als een project
verschillende soorten opdrachten omvat, wordt elke opdracht in een van verschillende soorten opdrachten omvat, wordt elke opdracht in een van
de volgende categorieën ingedeeld: industrieel onderzoek, de volgende categorieën ingedeeld: industrieel onderzoek,
experimentele ontwikkeling of haalbaarheidsstudie. experimentele ontwikkeling of haalbaarheidsstudie.
Afdeling 2. - Starterssteun Afdeling 2. - Starterssteun

Art. 7.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan aan kleine

Art. 7.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan aan kleine

innovatieve ondernemingen starterssteun toekennen als vermeld in innovatieve ondernemingen starterssteun toekennen als vermeld in
artikel 22 van de algemene groepsvrijstellingsverordening. artikel 22 van de algemene groepsvrijstellingsverordening.
De steunintensiteit per begunstigde bedraagt maximaal het steunbedrag, De steunintensiteit per begunstigde bedraagt maximaal het steunbedrag,
vermeld in artikel 22, lid 3, c), en lid 5, van de voormelde vermeld in artikel 22, lid 3, c), en lid 5, van de voormelde
verordening. verordening.
Het verhoogde maximale steunbedrag, vermeld in artikel 22, lid 3, c), Het verhoogde maximale steunbedrag, vermeld in artikel 22, lid 3, c),
en lid 5, van de voormelde verordening, kan worden toegekend aan en lid 5, van de voormelde verordening, kan worden toegekend aan
kleine en innovatieve ondernemingen die op de regionale steunkaart kleine en innovatieve ondernemingen die op de regionale steunkaart
liggen. liggen.
In het derde lid wordt verstaan onder regionale steunkaart: de kaart In het derde lid wordt verstaan onder regionale steunkaart: de kaart
met gebieden die op sociaal-economisch gebied achtergebleven zijn en met gebieden die op sociaal-economisch gebied achtergebleven zijn en
beantwoorden aan de voorwaarden, vermeld in de richtsnoeren inzake beantwoorden aan de voorwaarden, vermeld in de richtsnoeren inzake
regionale steunmaatregelen 2014-2020 (EU Publicatieblad van 23 juli regionale steunmaatregelen 2014-2020 (EU Publicatieblad van 23 juli
2013, C 209/1). Die gebieden zijn voor Vlaanderen vastgelegd in de 2013, C 209/1). Die gebieden zijn voor Vlaanderen vastgelegd in de
regionale steunkaart van het Vlaamse Gewest, goedgekeurd door de regionale steunkaart van het Vlaamse Gewest, goedgekeurd door de
Europese Commissie op 16 september 2014 en door de Vlaamse Regering op Europese Commissie op 16 september 2014 en door de Vlaamse Regering op
21 november 2014 voor de periode van 1 juli 2014 tot en met 31 21 november 2014 voor de periode van 1 juli 2014 tot en met 31
december 2020. december 2020.
Als de steunkaart, vermeld in het vierde lid, wordt herzien door de Als de steunkaart, vermeld in het vierde lid, wordt herzien door de
Europese Commissie of de Vlaamse Regering, wordt de nieuwe steunkaart Europese Commissie of de Vlaamse Regering, wordt de nieuwe steunkaart
in aanmerking genomen. in aanmerking genomen.
Het beslissingscomité bij het Hermesfonds beslist of de begunstigde in Het beslissingscomité bij het Hermesfonds beslist of de begunstigde in
aanmerking komt om als innovatieve onderneming erkend te worden. aanmerking komt om als innovatieve onderneming erkend te worden.
Afdeling 3. - Investeringssteun voor onderzoeksinfrastructuur Afdeling 3. - Investeringssteun voor onderzoeksinfrastructuur

Art. 8.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan met toepassing

Art. 8.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan met toepassing

van dit besluit investeringssteun voor onderzoeksinfrastructuur van dit besluit investeringssteun voor onderzoeksinfrastructuur
toekennen als vermeld in artikel 26 van de algemene toekennen als vermeld in artikel 26 van de algemene
groepsvrijstellingsverordening, met inachtneming van alle inhoudelijke groepsvrijstellingsverordening, met inachtneming van alle inhoudelijke
voorwaarden, vermeld in lid 1 tot en met lid 4 en lid 7, van het voorwaarden, vermeld in lid 1 tot en met lid 4 en lid 7, van het
voormelde artikel. voormelde artikel.
De steunintensiteit bedraagt maximaal het steunpercentage, vermeld in De steunintensiteit bedraagt maximaal het steunpercentage, vermeld in
lid 6 van het voormelde artikel. lid 6 van het voormelde artikel.
Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan de kosten, vermeld in Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan de kosten, vermeld in
lid 5 van het voormelde artikel, in aanmerking nemen. lid 5 van het voormelde artikel, in aanmerking nemen.
Afdeling 4. - Steuntoekenning Afdeling 4. - Steuntoekenning

Art. 9.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan met toepassing

Art. 9.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan met toepassing

van dit besluit steun toekennen aan ondernemingen voor projecten die van dit besluit steun toekennen aan ondernemingen voor projecten die
bestaan uit een combinatie van de steuntoekenning, vermeld in artikel bestaan uit een combinatie van de steuntoekenning, vermeld in artikel
6, 7 en 8. 6, 7 en 8.
In de situatie, vermeld in het eerste lid, wordt de steun voor elke In de situatie, vermeld in het eerste lid, wordt de steun voor elke
activiteit toegekend conform de voormelde artikelen die van toepassing activiteit toegekend conform de voormelde artikelen die van toepassing
zijn. zijn.
Afdeling 5. - Cumulatie met andere steun Afdeling 5. - Cumulatie met andere steun

Art. 10.De bepalingen over cumulering, vermeld in artikel 8 van de

Art. 10.De bepalingen over cumulering, vermeld in artikel 8 van de

algemene groepsvrijstellingsverordening, zijn van toepassing. algemene groepsvrijstellingsverordening, zijn van toepassing.
Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan een verbod van cumulatie Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan een verbod van cumulatie
van steun voor dezelfde investeringen of kosten opleggen. van steun voor dezelfde investeringen of kosten opleggen.
Als een project andere financiële steun geniet van een Als een project andere financiële steun geniet van een
publiekrechtelijk persoon, kan steun worden toegekend, met dien publiekrechtelijk persoon, kan steun worden toegekend, met dien
verstande dat voor de berekening van het maximale steunpercentage, verstande dat voor de berekening van het maximale steunpercentage,
vermeld in artikel 6, 7 en 8, rekening wordt gehouden met de vermeld in artikel 6, 7 en 8, rekening wordt gehouden met de
samengestelde steun. samengestelde steun.
HOOFDSTUK 4. - Procedure voor de behandeling van aanvragen en de HOOFDSTUK 4. - Procedure voor de behandeling van aanvragen en de
beslissing tot steuntoekenning beslissing tot steuntoekenning
Afdeling 1. - Toepassingsgebied Afdeling 1. - Toepassingsgebied

Art. 11.Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder

Art. 11.Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder

werkdagen: de werkdagen zoals ze gelden voor de Vlaamse overheid. werkdagen: de werkdagen zoals ze gelden voor de Vlaamse overheid.

Art. 12.De procedure, vermeld in dit hoofdstuk, is van toepassing op

Art. 12.De procedure, vermeld in dit hoofdstuk, is van toepassing op

de steunaanvragen, vermeld in dit besluit. Het beslissingscomité bij de steunaanvragen, vermeld in dit besluit. Het beslissingscomité bij
het Hermes-fonds kan aanvullende procedurele voorschriften opleggen. het Hermes-fonds kan aanvullende procedurele voorschriften opleggen.
Afdeling 2. - Indiening van de steunaanvraag Afdeling 2. - Indiening van de steunaanvraag

Art. 13.De steunaanvrager, de steunaanvraag en de activiteiten

Art. 13.De steunaanvrager, de steunaanvraag en de activiteiten

waarvoor steun aangevraagd wordt, moeten voldoen aan de modaliteiten waarvoor steun aangevraagd wordt, moeten voldoen aan de modaliteiten
voor de indiening, bepaald door het beslissingscomité bij het voor de indiening, bepaald door het beslissingscomité bij het
Hermesfonds, die publiek kenbaar gemaakt worden aan potentiële Hermesfonds, die publiek kenbaar gemaakt worden aan potentiële
aanvragers. aanvragers.

Art. 14.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan voorzien in een

Art. 14.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan voorzien in een

gebundelde behandeling van aanvragen. In dat geval zal het gebundelde behandeling van aanvragen. In dat geval zal het
beslissingscomité bij het Hermesfonds de uiterste indieningsdata per beslissingscomité bij het Hermesfonds de uiterste indieningsdata per
werkjaar vastleggen die publiek kenbaar gemaakt worden aan potentiële werkjaar vastleggen die publiek kenbaar gemaakt worden aan potentiële
aanvragers. aanvragers.

Art. 15.De steunaanvrager krijgt een schriftelijke ontvangstmelding

Art. 15.De steunaanvrager krijgt een schriftelijke ontvangstmelding

binnen vijf werkdagen na de ontvangst van de steunaanvraag. binnen vijf werkdagen na de ontvangst van de steunaanvraag.
Afdeling 3. - Ontvankelijkheid Afdeling 3. - Ontvankelijkheid

Art. 16.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds toetst de

Art. 16.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds toetst de

steunaanvraag aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden, vermeld in artikel steunaanvraag aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden, vermeld in artikel
3 en 5. 3 en 5.
Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan een steunaanvraag ook Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan een steunaanvraag ook
onontvankelijk verklaren op basis van een van de volgende elementen: onontvankelijk verklaren op basis van een van de volgende elementen:
1° de steunaanvrager of de eventuele partners hebben onvoldoende 1° de steunaanvrager of de eventuele partners hebben onvoldoende
financiële draagkracht om het project uit te voeren of te doen slagen; financiële draagkracht om het project uit te voeren of te doen slagen;
2° de steunaanvrager of de partners in het project voldoen niet aan de 2° de steunaanvrager of de partners in het project voldoen niet aan de
verplichtingen of vergunningen van de overheid; verplichtingen of vergunningen van de overheid;
3° de steunaanvrager of de partners in het project hebben blijk 3° de steunaanvrager of de partners in het project hebben blijk
gegeven van niet-correct gedrag naar aanleiding van vorige aanvragen; gegeven van niet-correct gedrag naar aanleiding van vorige aanvragen;
4° de steunaanvraag is identiek aan een steunaanvraag die eerder 4° de steunaanvraag is identiek aan een steunaanvraag die eerder
onontvankelijk is verklaard of geweigerd is door het beslissingscomité onontvankelijk is verklaard of geweigerd is door het beslissingscomité
bij het Hermesfonds, uitgezonderd als de eerdere weigering het gevolg bij het Hermesfonds, uitgezonderd als de eerdere weigering het gevolg
is van budgettaire beperkingen; is van budgettaire beperkingen;
5° de steunaanvraag bevat niet voldoende informatie om beoordeeld te 5° de steunaanvraag bevat niet voldoende informatie om beoordeeld te
kunnen worden op basis van de beoordelingsdimensies, vermeld in kunnen worden op basis van de beoordelingsdimensies, vermeld in
artikel 27; artikel 27;
6° de aanvraag voldoet bij een prima-faciebeoordeling niet aan de 6° de aanvraag voldoet bij een prima-faciebeoordeling niet aan de
minimale vereisten om in aanmerking te komen als een of meer van de minimale vereisten om in aanmerking te komen als een of meer van de
steunbare projecten, vermeld in artikel 6, 7 en 8; steunbare projecten, vermeld in artikel 6, 7 en 8;
7° de aanvraag voldoet niet aan de modaliteiten, vermeld in artikel 7° de aanvraag voldoet niet aan de modaliteiten, vermeld in artikel
13; 13;
8° een bijdrage door een onderzoeksorganisatie voldoet niet aan de 8° een bijdrage door een onderzoeksorganisatie voldoet niet aan de
bepalingen, vermeld in artikel 17. bepalingen, vermeld in artikel 17.

Art. 17.Een onderneming die optreedt als begunstigde van steun kan

Art. 17.Een onderneming die optreedt als begunstigde van steun kan

een daadwerkelijke samenwerking aangaan met een onderzoeksorganisatie, een daadwerkelijke samenwerking aangaan met een onderzoeksorganisatie,
waarbij de deelnemende onderneming de volledige kosten van het project waarbij de deelnemende onderneming de volledige kosten van het project
draagt. draagt.
Een onderzoeksorganisatie kan naast de mogelijkheid, vermeld in het Een onderzoeksorganisatie kan naast de mogelijkheid, vermeld in het
eerste lid, bijdragen aan de projectuitvoering via een uitbesteding eerste lid, bijdragen aan de projectuitvoering via een uitbesteding
van specifieke opdrachten als contractresearch en ze kan diensten van specifieke opdrachten als contractresearch en ze kan diensten
leveren waarbij de onderzoeksorganisatie optreedt als opdrachtnemer. leveren waarbij de onderzoeksorganisatie optreedt als opdrachtnemer.
De prestaties die de onderzoeksorganisatie in dat kader verleent, De prestaties die de onderzoeksorganisatie in dat kader verleent,
worden vergoed door de begunstigde tegen een afdoende vergoeding in worden vergoed door de begunstigde tegen een afdoende vergoeding in
overeenstemming met de bepalingen van de kaderregeling als onderdeel overeenstemming met de bepalingen van de kaderregeling als onderdeel
van de projectkosten. van de projectkosten.

Art. 18.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds beslist binnen

Art. 18.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds beslist binnen

vijftien werkdagen na de ontvangst van de steunaanvraag of de vijftien werkdagen na de ontvangst van de steunaanvraag of de
steunaanvraag al dan niet ontvankelijk is. steunaanvraag al dan niet ontvankelijk is.

Art. 19.De steunaanvrager wordt schriftelijk op de hoogte gebracht

Art. 19.De steunaanvrager wordt schriftelijk op de hoogte gebracht

van de beslissing tot onontvankelijkheid binnen twee werkdagen na de van de beslissing tot onontvankelijkheid binnen twee werkdagen na de
beslissing, vermeld in artikel 18. beslissing, vermeld in artikel 18.
Afdeling 4. - Onvolledige steunaanvraag Afdeling 4. - Onvolledige steunaanvraag

Art. 20.In geval van een onvolledige steunaanvraag kan het

Art. 20.In geval van een onvolledige steunaanvraag kan het

beslissingscomité bij het Hermesfonds aan de steunaanvrager vragen de beslissingscomité bij het Hermesfonds aan de steunaanvrager vragen de
steunaanvraag te vervolledigen. steunaanvraag te vervolledigen.
In het geval, vermeld in het eerste lid, worden de termijnen, vermeld In het geval, vermeld in het eerste lid, worden de termijnen, vermeld
in artikel 19 en artikel 28, verlengd met een termijn die vastgesteld in artikel 19 en artikel 28, verlengd met een termijn die vastgesteld
is door het beslissingscomité bij het Hermesfonds. is door het beslissingscomité bij het Hermesfonds.
De steunaanvraag wordt als onontvankelijk beschouwd als de De steunaanvraag wordt als onontvankelijk beschouwd als de
steunaanvraag niet is vervolledigd binnen de termijn, vermeld in het steunaanvraag niet is vervolledigd binnen de termijn, vermeld in het
tweede lid. tweede lid.
Afdeling 5. - Voorafgaande preselectie Afdeling 5. - Voorafgaande preselectie

Art. 21.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan een

Art. 21.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan een

voorafgaande preselectie van de steunaanvragen organiseren conform de voorafgaande preselectie van de steunaanvragen organiseren conform de
voorwaarden, vermeld in dit besluit. voorwaarden, vermeld in dit besluit.
In het geval, vermeld in het eerste lid, wordt de termijn, vermeld in In het geval, vermeld in het eerste lid, wordt de termijn, vermeld in
artikel 28, verlengd met dertig werkdagen. artikel 28, verlengd met dertig werkdagen.

Art. 22.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds beslist of de

Art. 22.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds beslist of de

steunaanvraag al dan niet geselecteerd wordt in de preselectie. steunaanvraag al dan niet geselecteerd wordt in de preselectie.

Art. 23.De steunaanvrager wordt schriftelijk op de hoogte gebracht

Art. 23.De steunaanvrager wordt schriftelijk op de hoogte gebracht

van de selectiebeslissing binnen vijf werkdagen na de beslissing, van de selectiebeslissing binnen vijf werkdagen na de beslissing,
vermeld in artikel 22. vermeld in artikel 22.
Afdeling 6. - Evaluatie van steunaanvragen Afdeling 6. - Evaluatie van steunaanvragen

Art. 24.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds toetst de

Art. 24.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds toetst de

ontvankelijke steunaanvraag aan de beoordelingsdimensies, vermeld in ontvankelijke steunaanvraag aan de beoordelingsdimensies, vermeld in
artikel 27, en in voorkomend geval de elementen, vermeld in artikel artikel 27, en in voorkomend geval de elementen, vermeld in artikel
29. 29.

Art. 25.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds stelt een of meer

Art. 25.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds stelt een of meer

externe deskundigen aan bij wie een advies ingewonnen wordt conform externe deskundigen aan bij wie een advies ingewonnen wordt conform
beoordelingsdimensies opgenomen in artikel 27, en in voorkomend geval beoordelingsdimensies opgenomen in artikel 27, en in voorkomend geval
de elementen, vermeld in artikel 29. de elementen, vermeld in artikel 29.
De identiteit van de aanvrager wordt bekendgemaakt aan de externe De identiteit van de aanvrager wordt bekendgemaakt aan de externe
deskundigen, tenzij de aanvrager uitdrukkelijk aangeeft dat hij wil deskundigen, tenzij de aanvrager uitdrukkelijk aangeeft dat hij wil
dat de anonimiteit in acht genomen wordt ten aanzien van externe dat de anonimiteit in acht genomen wordt ten aanzien van externe
deskundigen. De aanvrager kan om redenen van vertrouwelijkheid het deskundigen. De aanvrager kan om redenen van vertrouwelijkheid het
beslissingscomité bij het Hermesfonds ook verzoeken om sommige beslissingscomité bij het Hermesfonds ook verzoeken om sommige
elementen van de aanvraag niet voor te leggen aan de deskundigen. elementen van de aanvraag niet voor te leggen aan de deskundigen.

Art. 26.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan bijkomende

Art. 26.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan bijkomende

informatie opvragen bij de steunaanvrager. informatie opvragen bij de steunaanvrager.
In het geval, vermeld in het eerste lid, wordt de termijn, vermeld in In het geval, vermeld in het eerste lid, wordt de termijn, vermeld in
artikel 28, verlengd met een termijn die vastgesteld is door het artikel 28, verlengd met een termijn die vastgesteld is door het
beslissingscomité bij het Hermesfonds. beslissingscomité bij het Hermesfonds.
Het beslissingscomité bij het Hermesfonds beslist op basis van de Het beslissingscomité bij het Hermesfonds beslist op basis van de
ingediende steunaanvraag als de bijkomende informatie niet wordt ingediende steunaanvraag als de bijkomende informatie niet wordt
verleend binnen de termijn die het heeft vastgesteld. verleend binnen de termijn die het heeft vastgesteld.
Afdeling 7. - Beoordeling Afdeling 7. - Beoordeling

Art. 27.§ 1. Het beslissingscomité bij het Hermesfonds steunt zijn

Art. 27.§ 1. Het beslissingscomité bij het Hermesfonds steunt zijn

beslissing om aan een project al dan niet steun te verlenen op de beslissing om aan een project al dan niet steun te verlenen op de
volgende beoordelingsdimensies: volgende beoordelingsdimensies:
1° de kwaliteit van de doelstellingen en de uitvoering van het 1° de kwaliteit van de doelstellingen en de uitvoering van het
project. Vooral de volgende aspecten zullen daarbij beoordeeld worden: project. Vooral de volgende aspecten zullen daarbij beoordeeld worden:
a) de kennissprong en de uitdagingen; a) de kennissprong en de uitdagingen;
b) de relevantie en de kwaliteit van de aanpak; b) de relevantie en de kwaliteit van de aanpak;
c) de expertise en de middelen; c) de expertise en de middelen;
2° het valorisatiepotentieel van het project, namelijk de mogelijke 2° het valorisatiepotentieel van het project, namelijk de mogelijke
economische toegevoegde waarde voor de aanvrager die het gevolg kan economische toegevoegde waarde voor de aanvrager die het gevolg kan
zijn van de valorisatie van de onderzoeksresultaten. Vooral de zijn van de valorisatie van de onderzoeksresultaten. Vooral de
volgende aspecten zullen daarbij beoordeeld worden: volgende aspecten zullen daarbij beoordeeld worden:
a) het strategische belang voor de onderneming; a) het strategische belang voor de onderneming;
b) de match tussen de aanpak van de projectuitvoering en de b) de match tussen de aanpak van de projectuitvoering en de
valorisatiedoelstellingen; valorisatiedoelstellingen;
c) SWOT: externe opportuniteiten en bedreigingen; c) SWOT: externe opportuniteiten en bedreigingen;
d) SWOT: interne sterke en zwakke punten van de bedrijfspartners in d) SWOT: interne sterke en zwakke punten van de bedrijfspartners in
relatie tot het project; relatie tot het project;
3° het stimulerende karakter van steunverlening en de potentiële 3° het stimulerende karakter van steunverlening en de potentiële
sociaal-economische effecten bij de valorisatie van de sociaal-economische effecten bij de valorisatie van de
onderzoeksresultaten. Vooral de volgende aspecten zullen daarbij onderzoeksresultaten. Vooral de volgende aspecten zullen daarbij
beoordeeld worden: beoordeeld worden:
a) de economische hefboom: de impact op de tewerkstelling en het a) de economische hefboom: de impact op de tewerkstelling en het
belang voor Vlaanderen in economische termen; belang voor Vlaanderen in economische termen;
b) de verankering van de economische hefboom in Vlaanderen en de b) de verankering van de economische hefboom in Vlaanderen en de
integratie in het Vlaamse innovatie-ecosysteem na het project; integratie in het Vlaamse innovatie-ecosysteem na het project;
c) de maatschappelijke socio-economische hefboom; c) de maatschappelijke socio-economische hefboom;
d) het trackrecord van de valorisatietrajecten en de geloofwaardigheid d) het trackrecord van de valorisatietrajecten en de geloofwaardigheid
van de valorisatieplannen; van de valorisatieplannen;
e) het stimulerende effect van de steun, het risicodragende karakter e) het stimulerende effect van de steun, het risicodragende karakter
en het doorbraakpotentieel; en het doorbraakpotentieel;
f) de samenwerking; f) de samenwerking;
g) de omvang en de leeftijd van de onderneming. g) de omvang en de leeftijd van de onderneming.
In het eerste lid, 3°, e), wordt verstaan onder stimulerend effect van In het eerste lid, 3°, e), wordt verstaan onder stimulerend effect van
de steun: de positieve invloed van de steun op het gedrag van de de steun: de positieve invloed van de steun op het gedrag van de
ondernemingen in kwestie in hun onderzoek en ontwikkeling, vermeld in ondernemingen in kwestie in hun onderzoek en ontwikkeling, vermeld in
artikel 6 van de algemene groepsvrijstellingsverordening. artikel 6 van de algemene groepsvrijstellingsverordening.
§ 2. Het beslissingscomité bij het Hermesfonds staat in voor de § 2. Het beslissingscomité bij het Hermesfonds staat in voor de
verdere invulling en verfijning van de criteria, vermeld in paragraaf verdere invulling en verfijning van de criteria, vermeld in paragraaf
1. 1.
Het beslissingscomité bij het Hermesfonds bepaalt binnen de perken van Het beslissingscomité bij het Hermesfonds bepaalt binnen de perken van
de begrotingskredieten en de algemene beleidsprioriteiten van de de begrotingskredieten en de algemene beleidsprioriteiten van de
politieke overheid, zoals vastgelegd door de Vlaamse Regering, de politieke overheid, zoals vastgelegd door de Vlaamse Regering, de
selectiemechanismen voor de beoordeling van de projecten. Daarbij selectiemechanismen voor de beoordeling van de projecten. Daarbij
wordt op basis van een appreciatie voor elk van de criteria een wordt op basis van een appreciatie voor elk van de criteria een
algemene score of appreciatie gegeven en wordt elk jaar in functie van algemene score of appreciatie gegeven en wordt elk jaar in functie van
de beschikbare begroting en de verwachte instroom een drempelwaarde de beschikbare begroting en de verwachte instroom een drempelwaarde
bepaald waaraan een project minimaal moet voldoen om steun te krijgen, bepaald waaraan een project minimaal moet voldoen om steun te krijgen,
waarbij dit algemeen geldend is voor alle aanvragen. waarbij dit algemeen geldend is voor alle aanvragen.
Als de budgettaire mogelijkheden in verhouding tot het volume Als de budgettaire mogelijkheden in verhouding tot het volume
aanvragen ongewenste verdringingseffecten zouden veroorzaken, kan het aanvragen ongewenste verdringingseffecten zouden veroorzaken, kan het
beslissingscomité bij het Hermesfonds jaarlijks een maximaal beslissingscomité bij het Hermesfonds jaarlijks een maximaal
steunvolume per onderneming opleggen. steunvolume per onderneming opleggen.
§ 3. Het beslissingscomité bij het Hermesfonds zal bij de nadere § 3. Het beslissingscomité bij het Hermesfonds zal bij de nadere
invulling van zijn opdracht, ook rekening houden met de algemene en invulling van zijn opdracht, ook rekening houden met de algemene en
specifieke beleidslijnen van de Vlaamse Regering, vermeld in de specifieke beleidslijnen van de Vlaamse Regering, vermeld in de
afspraken tussen het Agentschap Innoveren en Ondernemen en de Vlaamse afspraken tussen het Agentschap Innoveren en Ondernemen en de Vlaamse
minister, bevoegd voor het technologisch innovatiebeleid, conform de minister, bevoegd voor het technologisch innovatiebeleid, conform de
modaliteiten die opgenomen zijn in het kaderdecreet bestuurlijk beleid modaliteiten die opgenomen zijn in het kaderdecreet bestuurlijk beleid
van 18 juli 2003, of met de concrete verzoeken van de Vlaamse Regering van 18 juli 2003, of met de concrete verzoeken van de Vlaamse Regering
aan het beslissingscomité bij het Hermesfonds om initiatieven te aan het beslissingscomité bij het Hermesfonds om initiatieven te
ontwikkelen voor een specifiek programma of voor een specifiek accent ontwikkelen voor een specifiek programma of voor een specifiek accent
binnen de algemene bedrijfssteun. binnen de algemene bedrijfssteun.
De Vlaamse Regering machtigt de Vlaamse minister, bevoegd voor het De Vlaamse Regering machtigt de Vlaamse minister, bevoegd voor het
technologisch innovatiebeleid, om de nodige afspraken te maken met het technologisch innovatiebeleid, om de nodige afspraken te maken met het
beslissingscomité bij het Hermesfonds voor de nadere invulling van de beslissingscomité bij het Hermesfonds voor de nadere invulling van de
opdracht. opdracht.
Afdeling 8. - Beslissing tot steuntoekenning Afdeling 8. - Beslissing tot steuntoekenning

Art. 28.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds beslist binnen

Art. 28.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds beslist binnen

negentig werkdagen na de ontvangst van de steunaanvraag, onverminderd negentig werkdagen na de ontvangst van de steunaanvraag, onverminderd
de verlenging, vermeld in artikel 20, 21 en 26, of de steunaanvraag de verlenging, vermeld in artikel 20, 21 en 26, of de steunaanvraag
voldoet aan de beoordelingsvoorwaarden, vermeld in artikel 27, en voldoet aan de beoordelingsvoorwaarden, vermeld in artikel 27, en
verleent in voorkomend geval steun in overeenstemming met de verleent in voorkomend geval steun in overeenstemming met de
voorwaarden vermeld in dit besluit. voorwaarden vermeld in dit besluit.
Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan de steunverlening Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan de steunverlening
afhankelijk maken van door haar opgelegde bijkomende concrete afhankelijk maken van door haar opgelegde bijkomende concrete
voorwaarden zodat een project bij uitvoering voldoet aan de voorwaarden zodat een project bij uitvoering voldoet aan de
bepalingen, opgelegd in dit besluit. bepalingen, opgelegd in dit besluit.

Art. 29.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan een negatieve

Art. 29.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan een negatieve

beslissing nemen of extra voorwaarden stellen op basis van één of beslissing nemen of extra voorwaarden stellen op basis van één of
meerdere van de volgende elementen: meerdere van de volgende elementen:
1° de steunaanvrager of de eventuele partners hebben onvoldoende 1° de steunaanvrager of de eventuele partners hebben onvoldoende
financiële draagkracht om het project uit te voeren of te doen slagen; financiële draagkracht om het project uit te voeren of te doen slagen;
2° de steunaanvrager of de partners in het project voldoen niet aan de 2° de steunaanvrager of de partners in het project voldoen niet aan de
overige verplichtingen of vergunningen van de overheid; overige verplichtingen of vergunningen van de overheid;
3° de aanvrager of de partners in het project hebben blijk gegeven van 3° de aanvrager of de partners in het project hebben blijk gegeven van
niet-correct gedrag naar aanleiding van vorige aanvragen, onder meer niet-correct gedrag naar aanleiding van vorige aanvragen, onder meer
met betrekking tot informatieverstrekking, inhoudelijke en financiële met betrekking tot informatieverstrekking, inhoudelijke en financiële
verplichtingen of verslaggeving; verplichtingen of verslaggeving;
4° de uitdrukkelijke toestemming van de bevoegde overheid ontbreekt 4° de uitdrukkelijke toestemming van de bevoegde overheid ontbreekt
voor een steunaanvraag met militaire affiniteit of voor een voor een steunaanvraag met militaire affiniteit of voor een
steunaanvraag die projectresultaten beoogt of kan beogen voor steunaanvraag die projectresultaten beoogt of kan beogen voor
militaire doeleinden; militaire doeleinden;
5° de aanvraag voldoet na een evaluatie ten gronde niet aan de 5° de aanvraag voldoet na een evaluatie ten gronde niet aan de
vereisten voor een project waaraan steun toegekend kan worden conform vereisten voor een project waaraan steun toegekend kan worden conform
artikel 6, 7 en 8. artikel 6, 7 en 8.
Als een steunaanvraag beantwoordt aan de indieningsvoorwaarden van Als een steunaanvraag beantwoordt aan de indieningsvoorwaarden van
andere lopende steunmaatregelen, kan het beslissingscomité bij het andere lopende steunmaatregelen, kan het beslissingscomité bij het
Hermesfonds beslissen om het project binnen dat specifieke kader te Hermesfonds beslissen om het project binnen dat specifieke kader te
behandelen, zonder dat een nieuwe aanvraag hoeft te worden ingediend. behandelen, zonder dat een nieuwe aanvraag hoeft te worden ingediend.

Art. 30.De steunaanvrager wordt schriftelijk op de hoogte gebracht

Art. 30.De steunaanvrager wordt schriftelijk op de hoogte gebracht

van de steunbeslissing, binnen vijf werkdagen na de beslissing, van de steunbeslissing, binnen vijf werkdagen na de beslissing,
vermeld in artikel 28. vermeld in artikel 28.

Art. 31.De startdatum van het project kan nooit vroeger zijn dan de

Art. 31.De startdatum van het project kan nooit vroeger zijn dan de

datum van de ontvangst van de steunaanvraag. datum van de ontvangst van de steunaanvraag.

Art. 32.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds sluit een

Art. 32.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds sluit een

steunovereenkomst met de steunaanvrager conform de voorwaarden vermeld steunovereenkomst met de steunaanvrager conform de voorwaarden vermeld
in dit besluit, volgens een typeovereenkomst die goedgekeurd is door in dit besluit, volgens een typeovereenkomst die goedgekeurd is door
het beslissingscomité bij het Hermesfonds. het beslissingscomité bij het Hermesfonds.
HOOFDSTUK 5. - Opvolging van steundossiers HOOFDSTUK 5. - Opvolging van steundossiers

Art. 33.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds houdt toezicht op

Art. 33.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds houdt toezicht op

de naleving van de voorwaarden en de aanwending van de steun door de de naleving van de voorwaarden en de aanwending van de steun door de
begunstigden van de steun die krachtens dit besluit wordt toegekend. begunstigden van de steun die krachtens dit besluit wordt toegekend.

Art. 34.De begunstigde van de steun brengt op geregelde tijdstippen

Art. 34.De begunstigde van de steun brengt op geregelde tijdstippen

en telkens als het beslissingscomité bij het Hermesfonds daarom en telkens als het beslissingscomité bij het Hermesfonds daarom
verzoekt, schriftelijk verslag uit aan het beslissingscomité bij het verzoekt, schriftelijk verslag uit aan het beslissingscomité bij het
Hermesfonds over de vordering van het project en de aanwending van de Hermesfonds over de vordering van het project en de aanwending van de
steun. Na afloop van het project maakt hij een eindverslag op. steun. Na afloop van het project maakt hij een eindverslag op.
De begunstigde van de steun brengt het beslissingscomité bij het De begunstigde van de steun brengt het beslissingscomité bij het
Hermesfonds onmiddellijk en schriftelijk op de hoogte van elke Hermesfonds onmiddellijk en schriftelijk op de hoogte van elke
gebeurtenis of omstandigheid die een impact heeft of kan hebben op de gebeurtenis of omstandigheid die een impact heeft of kan hebben op de
ononderbroken en zorgvuldige uitvoering van het gesteunde project. ononderbroken en zorgvuldige uitvoering van het gesteunde project.

Art. 35.Als de voorwaarden, vermeld in het decreet van 21 december

Art. 35.Als de voorwaarden, vermeld in het decreet van 21 december

2001, in dit besluit, in de steunbeslissing of in de 2001, in dit besluit, in de steunbeslissing of in de
steunovereenkomst, vermeld in artikel 32 van dit besluit, niet worden steunovereenkomst, vermeld in artikel 32 van dit besluit, niet worden
nageleefd, kan het beslissingscomité bij het Hermesfonds de volgende nageleefd, kan het beslissingscomité bij het Hermesfonds de volgende
maatregelen treffen: maatregelen treffen:
1° de steunaanvrager in gebreke stellen; 1° de steunaanvrager in gebreke stellen;
2° de uitbetaling van de steun opschorten voor alle projecten waarvoor 2° de uitbetaling van de steun opschorten voor alle projecten waarvoor
steun is toegekend door het beslissingscomité bij het Hermesfonds; steun is toegekend door het beslissingscomité bij het Hermesfonds;
3° de steun niet uitbetalen; 3° de steun niet uitbetalen;
4° de steun herzien; 4° de steun herzien;
5° bijkomende voorwaarden opleggen. 5° bijkomende voorwaarden opleggen.

Art. 36.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds vordert de steun

Art. 36.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds vordert de steun

terug binnen tien jaar na de ontvangst van de steunaanvraag, met terug binnen tien jaar na de ontvangst van de steunaanvraag, met
behoud van de toepassing van de bepalingen in de wet van 16 mei 2003 behoud van de toepassing van de bepalingen in de wet van 16 mei 2003
tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de
begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de
gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de
controle door het Rekenhof, het decreet van 8 juli 2011 houdende controle door het Rekenhof, het decreet van 8 juli 2011 houdende
regeling van de begroting, de boekhouding, de toekenning van subsidies regeling van de begroting, de boekhouding, de toekenning van subsidies
en de controle op de aanwending ervan, en de controle door het en de controle op de aanwending ervan, en de controle door het
Rekenhof en de wet van 7 juni 1994 tot wijziging van het koninklijk Rekenhof en de wet van 7 juni 1994 tot wijziging van het koninklijk
besluit van 31 mei 1933 betreffende de verklaringen te doen in verband besluit van 31 mei 1933 betreffende de verklaringen te doen in verband
met subsidies, vergoedingen en toelagen van elke aard, die geheel of met subsidies, vergoedingen en toelagen van elke aard, die geheel of
gedeeltelijk ten laste zijn van de Staat als: gedeeltelijk ten laste zijn van de Staat als:
1° de voorwaarden, vermeld in artikel 41ter, § 2 van het decreet van 1° de voorwaarden, vermeld in artikel 41ter, § 2 van het decreet van
21 december 2001, deze vermeld in dit besluit, in de steunbeslissing 21 december 2001, deze vermeld in dit besluit, in de steunbeslissing
of in de steunovereenkomst zoals bedoeld in artikel 32 van dit of in de steunovereenkomst zoals bedoeld in artikel 32 van dit
besluit, gedurende de duur van de steunovereenkomst niet worden besluit, gedurende de duur van de steunovereenkomst niet worden
nageleefd; nageleefd;
2° de wettelijke informatie- en raadplegingsprocedures bij collectief 2° de wettelijke informatie- en raadplegingsprocedures bij collectief
ontslag binnen vijf jaar na de beëindiging van het project niet worden ontslag binnen vijf jaar na de beëindiging van het project niet worden
nageleefd; nageleefd;
3° de subsidiebegunstigde nalaat gefactureerde en opeisbare financiële 3° de subsidiebegunstigde nalaat gefactureerde en opeisbare financiële
verplichtingen ten overstaan van een onderzoeksorganisatie te voldoen. verplichtingen ten overstaan van een onderzoeksorganisatie te voldoen.
In geval van terugvordering wordt de Europese referentierentevoet voor In geval van terugvordering wordt de Europese referentierentevoet voor
de terugvordering van onrechtmatig verleende staatssteun toegepast, de terugvordering van onrechtmatig verleende staatssteun toegepast,
geldend op het moment van de steuntoekenning, vanaf het tijdstip van geldend op het moment van de steuntoekenning, vanaf het tijdstip van
de eerste ingebrekestelling. de eerste ingebrekestelling.
HOOFDSTUK 6. - Georganiseerd beroep HOOFDSTUK 6. - Georganiseerd beroep

Art. 37.De steunaanvrager of de begunstigde van steun kan beroep

Art. 37.De steunaanvrager of de begunstigde van steun kan beroep

aantekenen bij het beslissingscomité bij het Hermesfonds tegen de aantekenen bij het beslissingscomité bij het Hermesfonds tegen de
volgende beslissingen: volgende beslissingen:
1° de beslissing van onontvankelijkheid; 1° de beslissing van onontvankelijkheid;
2° de beslissing tot weigering van de selectie van de steunaanvraag; 2° de beslissing tot weigering van de selectie van de steunaanvraag;
3° de beslissing tot weigering van de toekenning van de steun; 3° de beslissing tot weigering van de toekenning van de steun;
4° de beslissing tot ingebrekestelling; 4° de beslissing tot ingebrekestelling;
5° de beslissing tot herziening van de steun; 5° de beslissing tot herziening van de steun;
6° de beslissing tot terugvordering van steun. 6° de beslissing tot terugvordering van steun.
Het georganiseerd beroep is niet mogelijk als het beslissingscomité Het georganiseerd beroep is niet mogelijk als het beslissingscomité
bij het Hermesfonds beslist tot ingebrekestelling, herziening of bij het Hermesfonds beslist tot ingebrekestelling, herziening of
terugvordering van de steun op grond van feiten die direct eenvoudig terugvordering van de steun op grond van feiten die direct eenvoudig
vastgesteld kunnen worden. vastgesteld kunnen worden.
Het betreft het niet tijdig indienen van de verslaggeving of het niet Het betreft het niet tijdig indienen van de verslaggeving of het niet
tijdig storten van de betalingen aan een onderzoeksorganisatie, tijdig storten van de betalingen aan een onderzoeksorganisatie,
vermeld in dit besluit. vermeld in dit besluit.

Art. 38.Het beroep wordt schriftelijk ingediend binnen een termijn

Art. 38.Het beroep wordt schriftelijk ingediend binnen een termijn

van dertig werkdagen na de kennisgeving van de beslissing, vermeld in van dertig werkdagen na de kennisgeving van de beslissing, vermeld in
artikel 37, eerste lid. artikel 37, eerste lid.

Art. 39.De verzoeker in beroep krijgt een schriftelijke

Art. 39.De verzoeker in beroep krijgt een schriftelijke

ontvangstmelding binnen vijf werkdagen na de ontvangst van het beroep. ontvangstmelding binnen vijf werkdagen na de ontvangst van het beroep.

Art. 40.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds beslist over het

Art. 40.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds beslist over het

beroep binnen zestig werkdagen na de ontvangst ervan. beroep binnen zestig werkdagen na de ontvangst ervan.

Art. 41.De verzoeker in beroep wordt schriftelijk op de hoogte

Art. 41.De verzoeker in beroep wordt schriftelijk op de hoogte

gebracht van de beroepsbeslissing binnen twee werkdagen na de gebracht van de beroepsbeslissing binnen twee werkdagen na de
beslissing, vermeld in artikel 40. beslissing, vermeld in artikel 40.

Art. 42.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan een of meer

Art. 42.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan een of meer

externe deskundigen aanstellen en een bijkomend advies inwinnen. externe deskundigen aanstellen en een bijkomend advies inwinnen.
In het geval, vermeld in het eerste lid, wordt de termijn, vermeld in In het geval, vermeld in het eerste lid, wordt de termijn, vermeld in
artikel 41, met dertig werkdagen verlengd. artikel 41, met dertig werkdagen verlengd.

Art. 43.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds werkt de nadere

Art. 43.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds werkt de nadere

modaliteiten uit voor de indiening en de behandeling van aanvragen modaliteiten uit voor de indiening en de behandeling van aanvragen
voor een georganiseerd beroep. voor een georganiseerd beroep.
HOOFDSTUK 7. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van HOOFDSTUK 7. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van
18 december 2015 houdende het beheer en de werking van het Fonds voor 18 december 2015 houdende het beheer en de werking van het Fonds voor
Flankerend Economisch en Innovatiebeleid en de werking van het Flankerend Economisch en Innovatiebeleid en de werking van het
beslissingscomité bij dat fonds beslissingscomité bij dat fonds

Art. 44.Aan artikel 6, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering

Art. 44.Aan artikel 6, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering

van 18 december 2015 houdende het beheer en de werking van het Fonds van 18 december 2015 houdende het beheer en de werking van het Fonds
voor Flankerend Economisch en Innovatiebeleid en de werking van het voor Flankerend Economisch en Innovatiebeleid en de werking van het
beslissingscomité bij dat fonds, gewijzigd bij het besluit van de beslissingscomité bij dat fonds, gewijzigd bij het besluit van de
Vlaamse Regering van 4 maart 2016, wordt een punt 7° toegevoegd, dat Vlaamse Regering van 4 maart 2016, wordt een punt 7° toegevoegd, dat
luidt als volgt: luidt als volgt:
"7° het besluit van de Vlaamse Regering van 12 mei 2017 tot regeling "7° het besluit van de Vlaamse Regering van 12 mei 2017 tot regeling
van steun aan ondernemingen voor onderzoek en ontwikkeling met een van steun aan ondernemingen voor onderzoek en ontwikkeling met een
kennisintensief karakter in Vlaanderen.". kennisintensief karakter in Vlaanderen.".
HOOFDSTUK 8. - Slotbepalingen HOOFDSTUK 8. - Slotbepalingen

Art. 45.Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 tot

Art. 45.Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 tot

regeling van de steun aan projecten van onderzoek en ontwikkeling van regeling van de steun aan projecten van onderzoek en ontwikkeling van
het bedrijfsleven in Vlaanderen, gewijzigd bij de besluiten van de het bedrijfsleven in Vlaanderen, gewijzigd bij de besluiten van de
Vlaamse Regering van 22 mei 2015 en 18 december 2015, wordt opgeheven. Vlaamse Regering van 22 mei 2015 en 18 december 2015, wordt opgeheven.

Art. 46.Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 tot

Art. 46.Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 tot

regeling van de steun aan projecten van onderzoek en ontwikkeling van regeling van de steun aan projecten van onderzoek en ontwikkeling van
het bedrijfsleven in Vlaanderen, zoals van kracht vóór de het bedrijfsleven in Vlaanderen, zoals van kracht vóór de
inwerkingtreding van dit besluit, is van toepassing op de inwerkingtreding van dit besluit, is van toepassing op de
steunaanvragen, beslist vóór de datum van inwerkingtreding van dit steunaanvragen, beslist vóór de datum van inwerkingtreding van dit
besluit. Het beslissingscomité bij het Hermesfonds is bevoegd om alle besluit. Het beslissingscomité bij het Hermesfonds is bevoegd om alle
beslissingen te nemen over de afhandeling van de voormelde beslissingen te nemen over de afhandeling van de voormelde
steunaanvragen. Het is ook bevoegd voor de opvolging van de steunaanvragen. Het is ook bevoegd voor de opvolging van de
steunbeslissingen, gebaseerd op de voormelde steunaanvragen. steunbeslissingen, gebaseerd op de voormelde steunaanvragen.

Art. 47.Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2017.

Art. 47.Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2017.

Art. 48.De Vlaamse minister, bevoegd voor het technologisch

Art. 48.De Vlaamse minister, bevoegd voor het technologisch

innovatiebeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit. innovatiebeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 12 mei 2017. Brussel, 12 mei 2017.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
G. BOURGEOIS G. BOURGEOIS
De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport,
Ph. MUYTERS Ph. MUYTERS
^