Besluit van de Vlaamse Regering houdende de uitvoering van het decreet van 30 april 2009 betreffende de kwalificatiestructuur, wat betreft de erkenning van onderwijskwalificaties van niveau 1 tot en met niveau 4, en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 11 januari 2013 houdende de uitvoering van het decreet betreffende de kwalificatiestructuur van 30 april 2009 inzake de erkenning van onderwijskwalificaties voor het secundair na secundair onderwijs en het hoger beroepsonderwijs | Besluit van de Vlaamse Regering houdende de uitvoering van het decreet van 30 april 2009 betreffende de kwalificatiestructuur, wat betreft de erkenning van onderwijskwalificaties van niveau 1 tot en met niveau 4, en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 11 januari 2013 houdende de uitvoering van het decreet betreffende de kwalificatiestructuur van 30 april 2009 inzake de erkenning van onderwijskwalificaties voor het secundair na secundair onderwijs en het hoger beroepsonderwijs |
---|---|
VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
10 JANUARI 2014. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende de | 10 JANUARI 2014. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende de |
uitvoering van het decreet van 30 april 2009 betreffende de | uitvoering van het decreet van 30 april 2009 betreffende de |
kwalificatiestructuur, wat betreft de erkenning van | kwalificatiestructuur, wat betreft de erkenning van |
onderwijskwalificaties van niveau 1 tot en met niveau 4, en tot | onderwijskwalificaties van niveau 1 tot en met niveau 4, en tot |
wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 11 januari 2013 | wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 11 januari 2013 |
houdende de uitvoering van het decreet betreffende de | houdende de uitvoering van het decreet betreffende de |
kwalificatiestructuur van 30 april 2009 inzake de erkenning van | kwalificatiestructuur van 30 april 2009 inzake de erkenning van |
onderwijskwalificaties voor het secundair na secundair onderwijs en | onderwijskwalificaties voor het secundair na secundair onderwijs en |
het hoger beroepsonderwijs | het hoger beroepsonderwijs |
De Vlaamse Regering, | De Vlaamse Regering, |
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der | Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der |
instellingen, artikel 20, gewijzigd bij de bijzondere wet van 16 juli | instellingen, artikel 20, gewijzigd bij de bijzondere wet van 16 juli |
1993; | 1993; |
Gelet op het decreet van 30 april 2009 betreffende de | Gelet op het decreet van 30 april 2009 betreffende de |
kwalificatiestructuur, artikel 11, artikel 14, gewijzigd bij de | kwalificatiestructuur, artikel 11, artikel 14, gewijzigd bij de |
decreten van 17 december 2010 en 1 juli 2011, artikel 15 en artikel | decreten van 17 december 2010 en 1 juli 2011, artikel 15 en artikel |
15/1; | 15/1; |
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 11 januari 2013 | Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 11 januari 2013 |
houdende de uitvoering van het decreet betreffende de | houdende de uitvoering van het decreet betreffende de |
kwalificatiestructuur van 30 april 2009 inzake de erkenning van | kwalificatiestructuur van 30 april 2009 inzake de erkenning van |
onderwijskwalificaties voor het secundair na secundair onderwijs en | onderwijskwalificaties voor het secundair na secundair onderwijs en |
het hoger beroepsonderwijs; | het hoger beroepsonderwijs; |
Gelet op het advies van Financiën gegeven op 9 juli 2013; | Gelet op het advies van Financiën gegeven op 9 juli 2013; |
Gelet op het advies van de VLOR, gegeven op 26 september 2013; | Gelet op het advies van de VLOR, gegeven op 26 september 2013; |
Gelet op advies 54.478/1 van de Raad van State, gegeven op 16 december | Gelet op advies 54.478/1 van de Raad van State, gegeven op 16 december |
2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1° van de wetten | 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1° van de wetten |
op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke | Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke |
Kansen en Brussel; | Kansen en Brussel; |
Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
Besluit : | Besluit : |
HOOFDSTUK 1. - Definities en toepassingsgebied | HOOFDSTUK 1. - Definities en toepassingsgebied |
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder : |
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder : |
1° agentschap : het Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en | 1° agentschap : het Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en |
Vorming opgericht bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april | Vorming opgericht bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april |
2009 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap voor | 2009 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap voor |
Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming; | Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming; |
2° beroepskwalificatie : het begrip, vermeld in artikel 2, 4°, van het | 2° beroepskwalificatie : het begrip, vermeld in artikel 2, 4°, van het |
decreet van 30 april 2009; | decreet van 30 april 2009; |
3° competentie : het begrip, vermeld in artikel 2, 6° van het decreet | 3° competentie : het begrip, vermeld in artikel 2, 6° van het decreet |
van 30 april 2009, en artikel 3, 5°, van het decreet van 30 april 2009 | van 30 april 2009, en artikel 3, 5°, van het decreet van 30 april 2009 |
betreffende het secundair na secundair onderwijs en het hoger | betreffende het secundair na secundair onderwijs en het hoger |
beroepsonderwijs; | beroepsonderwijs; |
4° decreet van 30 april 2009 : het decreet van 30 april 2009 | 4° decreet van 30 april 2009 : het decreet van 30 april 2009 |
betreffende de kwalificatiestructuur; | betreffende de kwalificatiestructuur; |
5° onderwijskwalificatie : het begrip, vermeld in artikel 2, 17°, van | 5° onderwijskwalificatie : het begrip, vermeld in artikel 2, 17°, van |
het decreet van 30 april 2009; | het decreet van 30 april 2009; |
6° VLOR : de Vlaamse Onderwijsraad vermeld in het decreet van 2 april | 6° VLOR : de Vlaamse Onderwijsraad vermeld in het decreet van 2 april |
2004 betreffende de participatie op school en de Vlaamse | 2004 betreffende de participatie op school en de Vlaamse |
onderwijsraad. | onderwijsraad. |
Art. 2.Dit besluit is van toepassing op de erkenning van de |
Art. 2.Dit besluit is van toepassing op de erkenning van de |
onderwijskwalificaties van niveau 1 tot en met niveau 4,vermeld in | onderwijskwalificaties van niveau 1 tot en met niveau 4,vermeld in |
artikel 14, eerste lid 1°, a), 2° a) en b), 3° a), 4° a) tot en met f) | artikel 14, eerste lid 1°, a), 2° a) en b), 3° a), 4° a) tot en met f) |
en 4° h). | en 4° h). |
HOOFDSTUK 2. - Procedure voor de erkenning van onderwijskwalificaties | HOOFDSTUK 2. - Procedure voor de erkenning van onderwijskwalificaties |
Afdeling 1. - Voorwaarden voor de samenstellingsmogelijkheden en de | Afdeling 1. - Voorwaarden voor de samenstellingsmogelijkheden en de |
omvang van onderwijskwalificaties | omvang van onderwijskwalificaties |
Art. 3.Beroepskwalificatie(s) vervat in een onderwijskwalificatie |
Art. 3.Beroepskwalificatie(s) vervat in een onderwijskwalificatie |
zijn in principe van hetzelfde niveau of mits motivatie één niveau | zijn in principe van hetzelfde niveau of mits motivatie één niveau |
lager of één niveau hoger dan de onderwijskwalificatie zelf en kunnen | lager of één niveau hoger dan de onderwijskwalificatie zelf en kunnen |
hierbij geen onderwijsniveau overschrijden. Eenzelfde | hierbij geen onderwijsniveau overschrijden. Eenzelfde |
beroepskwalificatie kan vervat zitten in verschillende | beroepskwalificatie kan vervat zitten in verschillende |
onderwijskwalificaties. | onderwijskwalificaties. |
Afdeling 2. - Opmaak van een voorstel van onderwijskwalificatie | Afdeling 2. - Opmaak van een voorstel van onderwijskwalificatie |
Art. 4.Het agentschap werkt voorstellen van onderwijskwalificaties |
Art. 4.Het agentschap werkt voorstellen van onderwijskwalificaties |
uit op eigen initiatief of op vraag van belanghebbenden. | uit op eigen initiatief of op vraag van belanghebbenden. |
Belanghebbenden kunnen hun vraag tot opmaak van een voorstel van | Belanghebbenden kunnen hun vraag tot opmaak van een voorstel van |
onderwijskwalificatie permanent bij het agentschap indienen. Uiterlijk | onderwijskwalificatie permanent bij het agentschap indienen. Uiterlijk |
zes maanden na het ontvangen van een vraag legt het agentschap hetzij | zes maanden na het ontvangen van een vraag legt het agentschap hetzij |
de gemotiveerde beslissing tot het niet opmaken van een voorstel | de gemotiveerde beslissing tot het niet opmaken van een voorstel |
hetzij het voorstel van onderwijskwalificatie voor advisering voor aan | hetzij het voorstel van onderwijskwalificatie voor advisering voor aan |
de VLOR. | de VLOR. |
Art. 5.Ieder voorstel van onderwijskwalificatie bevat : |
Art. 5.Ieder voorstel van onderwijskwalificatie bevat : |
1° de titelen het niveau; | 1° de titelen het niveau; |
2° de aanvragers en de actoren die bij de opmaak betrokken zijn; | 2° de aanvragers en de actoren die bij de opmaak betrokken zijn; |
3° de eindtermen en/of de specifieke eindtermen en/of al de | 3° de eindtermen en/of de specifieke eindtermen en/of al de |
competenties van de erkende beroepskwalificatie(s) waaruit de | competenties van de erkende beroepskwalificatie(s) waaruit de |
onderwijskwalificatie is samengesteld; | onderwijskwalificatie is samengesteld; |
4° de benaming en het niveau van de erkende beroepskwalificatie(s) die | 4° de benaming en het niveau van de erkende beroepskwalificatie(s) die |
in voorkomend geval deel uitmaken van de kwalificatie; | in voorkomend geval deel uitmaken van de kwalificatie; |
5° ter uitvoering van en overeenkomstig de toepassing van de criteria, | 5° ter uitvoering van en overeenkomstig de toepassing van de criteria, |
vermeld in artikel 15, tweede lid van het decreet van 30 april 2009 : | vermeld in artikel 15, tweede lid van het decreet van 30 april 2009 : |
a) de maatschappelijke, economische of culturele behoefte; | a) de maatschappelijke, economische of culturele behoefte; |
b) de onderwijskundige en opvoedkundige context : de aansluiting bij | b) de onderwijskundige en opvoedkundige context : de aansluiting bij |
de doelgroep, het bieden van een duidelijke finaliteit zijnde de | de doelgroep, het bieden van een duidelijke finaliteit zijnde de |
arbeidsmarktgerichtheid en/of de doorstroomgerichtheid, de mate waarin | arbeidsmarktgerichtheid en/of de doorstroomgerichtheid, de mate waarin |
leermotivatie gestimuleerd wordt; | leermotivatie gestimuleerd wordt; |
c) een inschatting van de instroom; | c) een inschatting van de instroom; |
d) een inschatting van de uitstroom; | d) een inschatting van de uitstroom; |
e) de noodzakelijke materiële en financiële middelen en expertise; | e) de noodzakelijke materiële en financiële middelen en expertise; |
f) de noodzakelijke samenwerking, als die vereist is; | f) de noodzakelijke samenwerking, als die vereist is; |
g) de beschrijving van de plaats in de opleidingenstructuur en in | g) de beschrijving van de plaats in de opleidingenstructuur en in |
voorkomend geval de vereiste voorkennis; | voorkomend geval de vereiste voorkennis; |
h) de onderwijsvorm(en), het onderwijsniveau of de onderwijsniveaus en | h) de onderwijsvorm(en), het onderwijsniveau of de onderwijsniveaus en |
het studiegebied of de studiegebieden, waarin de onderwijskwalificatie | het studiegebied of de studiegebieden, waarin de onderwijskwalificatie |
zal kunnen worden aangeboden; | zal kunnen worden aangeboden; |
6° de beschrijving van het onderscheidend karakter van de | 6° de beschrijving van het onderscheidend karakter van de |
onderwijskwalificatie tegenover en de samenhang met andere voorstellen | onderwijskwalificatie tegenover en de samenhang met andere voorstellen |
van onderwijskwalificaties en met erkende beroeps- en | van onderwijskwalificaties en met erkende beroeps- en |
onderwijskwalificaties; | onderwijskwalificaties; |
7° welke onderwijskwalificatie of kwalificaties in voorkomend geval | 7° welke onderwijskwalificatie of kwalificaties in voorkomend geval |
vervangen worden. | vervangen worden. |
Art. 6.Het agentschap maakt de voorstellen van onderwijskwalificatie |
Art. 6.Het agentschap maakt de voorstellen van onderwijskwalificatie |
op. Met het oog op het creëren van voldoende draagvlak raadpleegt het | op. Met het oog op het creëren van voldoende draagvlak raadpleegt het |
agentschap bij de uitwerking van een voorstel tenminste : | agentschap bij de uitwerking van een voorstel tenminste : |
1° de eventuele aanvragers van het voorstel van onderwijskwalificatie; | 1° de eventuele aanvragers van het voorstel van onderwijskwalificatie; |
2° vertegenwoordigers van de representatieve verenigingen van | 2° vertegenwoordigers van de representatieve verenigingen van |
inrichtende machten en het Gemeenschapsonderwijs. | inrichtende machten en het Gemeenschapsonderwijs. |
Afdeling 3. - Advisering van een onderwijskwalificatie | Afdeling 3. - Advisering van een onderwijskwalificatie |
Art. 7.Elk voorstel van onderwijskwalificatie van niveau 1 tot en met |
Art. 7.Elk voorstel van onderwijskwalificatie van niveau 1 tot en met |
4 wordt door het agentschap aan de VLOR voor advies voorgelegd. De | 4 wordt door het agentschap aan de VLOR voor advies voorgelegd. De |
VLOR brengt advies uit over de elementen, vermeld in artikel 5, 1°, 2° | VLOR brengt advies uit over de elementen, vermeld in artikel 5, 1°, 2° |
en 4° tot en met 7°. | en 4° tot en met 7°. |
Dat advies wordt bij het agentschap uitgebracht binnen dertig | Dat advies wordt bij het agentschap uitgebracht binnen dertig |
kalenderdagen. | kalenderdagen. |
Afdeling 4. - Erkenning van een onderwijskwalificatie | Afdeling 4. - Erkenning van een onderwijskwalificatie |
Art. 8.Het agentschap legt het voorstel van onderwijskwalificatie met |
Art. 8.Het agentschap legt het voorstel van onderwijskwalificatie met |
een erkenningsadvies dat gebaseerd is op het advies, vermeld in | een erkenningsadvies dat gebaseerd is op het advies, vermeld in |
artikel 7, binnen dertig kalenderdagen voor aan de Vlaamse minister | artikel 7, binnen dertig kalenderdagen voor aan de Vlaamse minister |
bevoegd voor het onderwijs en bevoegd voor de coördinatie van het | bevoegd voor het onderwijs en bevoegd voor de coördinatie van het |
vormingsbeleid. De Vlaamse Regering beslist of de erkenning al dan | vormingsbeleid. De Vlaamse Regering beslist of de erkenning al dan |
niet wordt verleend. De erkende onderwijskwalificatie omvat minstens | niet wordt verleend. De erkende onderwijskwalificatie omvat minstens |
de benaming, het niveau, de beschrijving van de eindtermen, specifieke | de benaming, het niveau, de beschrijving van de eindtermen, specifieke |
eindtermen en/of competenties van de erkende beroepskwalificatie(s) | eindtermen en/of competenties van de erkende beroepskwalificatie(s) |
waaruit de onderwijskwalificatie is samengesteld, het onderwijsniveau, | waaruit de onderwijskwalificatie is samengesteld, het onderwijsniveau, |
de onderwijsvorm en het studiegebied waarin de onderwijskwalificatie | de onderwijsvorm en het studiegebied waarin de onderwijskwalificatie |
kan worden aangeboden alsook het jaar waarin de erkenning werd | kan worden aangeboden alsook het jaar waarin de erkenning werd |
verleend; | verleend; |
Elke erkende onderwijskwalificatie wordt bekendgemaakt in het Belgisch | Elke erkende onderwijskwalificatie wordt bekendgemaakt in het Belgisch |
Staatsblad. | Staatsblad. |
HOOFDSTUK 3. - Wijzigingsbepalingen | HOOFDSTUK 3. - Wijzigingsbepalingen |
Art. 9.Artikel 11 van het besluit van de Vlaamse Regering van 11 |
Art. 9.Artikel 11 van het besluit van de Vlaamse Regering van 11 |
januari 2013 houdende de uitvoering van het decreet betreffende de | januari 2013 houdende de uitvoering van het decreet betreffende de |
kwalificatiestructuur van 30 april 2009 inzake de erkenning van | kwalificatiestructuur van 30 april 2009 inzake de erkenning van |
beroepskwalificaties en inzake de erkenning van onderwijskwalificaties | beroepskwalificaties en inzake de erkenning van onderwijskwalificaties |
voor het secundair na secundair onderwijs en het hoger | voor het secundair na secundair onderwijs en het hoger |
beroepsonderwijs wordt vervangen door wat volgt : | beroepsonderwijs wordt vervangen door wat volgt : |
" Art. 11.Een gevalideerd beroepskwalificatiedossier wordt voor |
" Art. 11.Een gevalideerd beroepskwalificatiedossier wordt voor |
inschaling aan een inschalingscommissie voorgelegd. | inschaling aan een inschalingscommissie voorgelegd. |
Een inschalingscommissie als vermeld in het eerste lid wordt als volgt | Een inschalingscommissie als vermeld in het eerste lid wordt als volgt |
samengesteld : | samengesteld : |
1° zeven effectieve leden aangewezen door de SERV; | 1° zeven effectieve leden aangewezen door de SERV; |
2° vijf effectieve leden aangewezen door de VLOR; | 2° vijf effectieve leden aangewezen door de VLOR; |
3° één effectief lid aangewezen door de VDAB en één effectief lid | 3° één effectief lid aangewezen door de VDAB en één effectief lid |
aangewezen door Syntra Vlaanderen; | aangewezen door Syntra Vlaanderen; |
4° twee onafhankelijke interne experten uit het agentschap. | 4° twee onafhankelijke interne experten uit het agentschap. |
De experten, vermeld in het tweede lid, 4° zijn niet stemgerechtigd en | De experten, vermeld in het tweede lid, 4° zijn niet stemgerechtigd en |
nemen de proces- en kwaliteitsbewaking op. | nemen de proces- en kwaliteitsbewaking op. |
Voor elk effectief lid word(t)(en) minimaal één tot maximaal drie | Voor elk effectief lid word(t)(en) minimaal één tot maximaal drie |
plaatsvervangers aangeduid. | plaatsvervangers aangeduid. |
Het voorzitterschap wordt waargenomen door een onafhankelijke externe | Het voorzitterschap wordt waargenomen door een onafhankelijke externe |
expert, die de minister aanwijst.". | expert, die de minister aanwijst.". |
Art. 10.Aan artikel 16, tweede lid van hetzelfde besluit wordt een |
Art. 10.Aan artikel 16, tweede lid van hetzelfde besluit wordt een |
punt 5° toegevoegd, dat luidt als volgt : | punt 5° toegevoegd, dat luidt als volgt : |
"5° een advies over de wenselijkheid van een opleiding die leidt tot | "5° een advies over de wenselijkheid van een opleiding die leidt tot |
die onderwijskwalificatie, de studieomvang van de opleiding hoger | die onderwijskwalificatie, de studieomvang van de opleiding hoger |
beroepsonderwijs die leidt tot die onderwijskwalificatie, uitgedrukt | beroepsonderwijs die leidt tot die onderwijskwalificatie, uitgedrukt |
in studiepunten, de benaming van de opleiding in het hoger | in studiepunten, de benaming van de opleiding in het hoger |
beroepsonderwijs en het studiegebied waartoe ze behoort.". | beroepsonderwijs en het studiegebied waartoe ze behoort.". |
Art. 11.In artikel 17 van hetzelfde besluit wordt paragraaf 2 |
Art. 11.In artikel 17 van hetzelfde besluit wordt paragraaf 2 |
vervangen door wat volgt : | vervangen door wat volgt : |
" § 2 Elk voorstel van onderwijskwalificatie van niveau 5 wordt door | " § 2 Elk voorstel van onderwijskwalificatie van niveau 5 wordt door |
het agentschap aan de commissie hoger onderwijs voor advies | het agentschap aan de commissie hoger onderwijs voor advies |
voorgelegd. | voorgelegd. |
De commissie hoger onderwijs adviseert over de aspecten vermeld in | De commissie hoger onderwijs adviseert over de aspecten vermeld in |
artikel 16. Dat advies wordt bij het agentschap uitgebracht binnen | artikel 16. Dat advies wordt bij het agentschap uitgebracht binnen |
dertig kalenderdagen.". | dertig kalenderdagen.". |
HOOFDSTUK 4. - Slotbepaling | HOOFDSTUK 4. - Slotbepaling |
Art. 12.De Vlaamse minister bevoegd voor onderwijs en bevoegd voor de |
Art. 12.De Vlaamse minister bevoegd voor onderwijs en bevoegd voor de |
coördinatie van het vormingsbeleid is belast met de uitvoering van dit | coördinatie van het vormingsbeleid is belast met de uitvoering van dit |
besluit. | besluit. |
Brussel, 10 januari 2014. | Brussel, 10 januari 2014. |
De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
K. PEETERS | K. PEETERS |
De Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel, | De Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel, |
P. SMET | P. SMET |