Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 10/01/2014
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering houdende de uitvoering van het decreet van 30 april 2009 betreffende de kwalificatiestructuur, wat betreft de erkenning van onderwijskwalificaties van niveau 1 tot en met niveau 4, en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 11 januari 2013 houdende de uitvoering van het decreet betreffende de kwalificatiestructuur van 30 april 2009 inzake de erkenning van onderwijskwalificaties voor het secundair na secundair onderwijs en het hoger beroepsonderwijs "
Besluit van de Vlaamse Regering houdende de uitvoering van het decreet van 30 april 2009 betreffende de kwalificatiestructuur, wat betreft de erkenning van onderwijskwalificaties van niveau 1 tot en met niveau 4, en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 11 januari 2013 houdende de uitvoering van het decreet betreffende de kwalificatiestructuur van 30 april 2009 inzake de erkenning van onderwijskwalificaties voor het secundair na secundair onderwijs en het hoger beroepsonderwijs Besluit van de Vlaamse Regering houdende de uitvoering van het decreet van 30 april 2009 betreffende de kwalificatiestructuur, wat betreft de erkenning van onderwijskwalificaties van niveau 1 tot en met niveau 4, en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 11 januari 2013 houdende de uitvoering van het decreet betreffende de kwalificatiestructuur van 30 april 2009 inzake de erkenning van onderwijskwalificaties voor het secundair na secundair onderwijs en het hoger beroepsonderwijs
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
10 JANUARI 2014. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende de 10 JANUARI 2014. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende de
uitvoering van het decreet van 30 april 2009 betreffende de uitvoering van het decreet van 30 april 2009 betreffende de
kwalificatiestructuur, wat betreft de erkenning van kwalificatiestructuur, wat betreft de erkenning van
onderwijskwalificaties van niveau 1 tot en met niveau 4, en tot onderwijskwalificaties van niveau 1 tot en met niveau 4, en tot
wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 11 januari 2013 wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 11 januari 2013
houdende de uitvoering van het decreet betreffende de houdende de uitvoering van het decreet betreffende de
kwalificatiestructuur van 30 april 2009 inzake de erkenning van kwalificatiestructuur van 30 april 2009 inzake de erkenning van
onderwijskwalificaties voor het secundair na secundair onderwijs en onderwijskwalificaties voor het secundair na secundair onderwijs en
het hoger beroepsonderwijs het hoger beroepsonderwijs
De Vlaamse Regering, De Vlaamse Regering,
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der
instellingen, artikel 20, gewijzigd bij de bijzondere wet van 16 juli instellingen, artikel 20, gewijzigd bij de bijzondere wet van 16 juli
1993; 1993;
Gelet op het decreet van 30 april 2009 betreffende de Gelet op het decreet van 30 april 2009 betreffende de
kwalificatiestructuur, artikel 11, artikel 14, gewijzigd bij de kwalificatiestructuur, artikel 11, artikel 14, gewijzigd bij de
decreten van 17 december 2010 en 1 juli 2011, artikel 15 en artikel decreten van 17 december 2010 en 1 juli 2011, artikel 15 en artikel
15/1; 15/1;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 11 januari 2013 Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 11 januari 2013
houdende de uitvoering van het decreet betreffende de houdende de uitvoering van het decreet betreffende de
kwalificatiestructuur van 30 april 2009 inzake de erkenning van kwalificatiestructuur van 30 april 2009 inzake de erkenning van
onderwijskwalificaties voor het secundair na secundair onderwijs en onderwijskwalificaties voor het secundair na secundair onderwijs en
het hoger beroepsonderwijs; het hoger beroepsonderwijs;
Gelet op het advies van Financiën gegeven op 9 juli 2013; Gelet op het advies van Financiën gegeven op 9 juli 2013;
Gelet op het advies van de VLOR, gegeven op 26 september 2013; Gelet op het advies van de VLOR, gegeven op 26 september 2013;
Gelet op advies 54.478/1 van de Raad van State, gegeven op 16 december Gelet op advies 54.478/1 van de Raad van State, gegeven op 16 december
2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1° van de wetten 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1° van de wetten
op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke
Kansen en Brussel; Kansen en Brussel;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :
HOOFDSTUK 1. - Definities en toepassingsgebied HOOFDSTUK 1. - Definities en toepassingsgebied

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder :

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder :

1° agentschap : het Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en 1° agentschap : het Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en
Vorming opgericht bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april Vorming opgericht bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april
2009 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap voor 2009 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap voor
Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming; Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming;
2° beroepskwalificatie : het begrip, vermeld in artikel 2, 4°, van het 2° beroepskwalificatie : het begrip, vermeld in artikel 2, 4°, van het
decreet van 30 april 2009; decreet van 30 april 2009;
3° competentie : het begrip, vermeld in artikel 2, 6° van het decreet 3° competentie : het begrip, vermeld in artikel 2, 6° van het decreet
van 30 april 2009, en artikel 3, 5°, van het decreet van 30 april 2009 van 30 april 2009, en artikel 3, 5°, van het decreet van 30 april 2009
betreffende het secundair na secundair onderwijs en het hoger betreffende het secundair na secundair onderwijs en het hoger
beroepsonderwijs; beroepsonderwijs;
4° decreet van 30 april 2009 : het decreet van 30 april 2009 4° decreet van 30 april 2009 : het decreet van 30 april 2009
betreffende de kwalificatiestructuur; betreffende de kwalificatiestructuur;
5° onderwijskwalificatie : het begrip, vermeld in artikel 2, 17°, van 5° onderwijskwalificatie : het begrip, vermeld in artikel 2, 17°, van
het decreet van 30 april 2009; het decreet van 30 april 2009;
6° VLOR : de Vlaamse Onderwijsraad vermeld in het decreet van 2 april 6° VLOR : de Vlaamse Onderwijsraad vermeld in het decreet van 2 april
2004 betreffende de participatie op school en de Vlaamse 2004 betreffende de participatie op school en de Vlaamse
onderwijsraad. onderwijsraad.

Art. 2.Dit besluit is van toepassing op de erkenning van de

Art. 2.Dit besluit is van toepassing op de erkenning van de

onderwijskwalificaties van niveau 1 tot en met niveau 4,vermeld in onderwijskwalificaties van niveau 1 tot en met niveau 4,vermeld in
artikel 14, eerste lid 1°, a), 2° a) en b), 3° a), 4° a) tot en met f) artikel 14, eerste lid 1°, a), 2° a) en b), 3° a), 4° a) tot en met f)
en 4° h). en 4° h).
HOOFDSTUK 2. - Procedure voor de erkenning van onderwijskwalificaties HOOFDSTUK 2. - Procedure voor de erkenning van onderwijskwalificaties
Afdeling 1. - Voorwaarden voor de samenstellingsmogelijkheden en de Afdeling 1. - Voorwaarden voor de samenstellingsmogelijkheden en de
omvang van onderwijskwalificaties omvang van onderwijskwalificaties

Art. 3.Beroepskwalificatie(s) vervat in een onderwijskwalificatie

Art. 3.Beroepskwalificatie(s) vervat in een onderwijskwalificatie

zijn in principe van hetzelfde niveau of mits motivatie één niveau zijn in principe van hetzelfde niveau of mits motivatie één niveau
lager of één niveau hoger dan de onderwijskwalificatie zelf en kunnen lager of één niveau hoger dan de onderwijskwalificatie zelf en kunnen
hierbij geen onderwijsniveau overschrijden. Eenzelfde hierbij geen onderwijsniveau overschrijden. Eenzelfde
beroepskwalificatie kan vervat zitten in verschillende beroepskwalificatie kan vervat zitten in verschillende
onderwijskwalificaties. onderwijskwalificaties.
Afdeling 2. - Opmaak van een voorstel van onderwijskwalificatie Afdeling 2. - Opmaak van een voorstel van onderwijskwalificatie

Art. 4.Het agentschap werkt voorstellen van onderwijskwalificaties

Art. 4.Het agentschap werkt voorstellen van onderwijskwalificaties

uit op eigen initiatief of op vraag van belanghebbenden. uit op eigen initiatief of op vraag van belanghebbenden.
Belanghebbenden kunnen hun vraag tot opmaak van een voorstel van Belanghebbenden kunnen hun vraag tot opmaak van een voorstel van
onderwijskwalificatie permanent bij het agentschap indienen. Uiterlijk onderwijskwalificatie permanent bij het agentschap indienen. Uiterlijk
zes maanden na het ontvangen van een vraag legt het agentschap hetzij zes maanden na het ontvangen van een vraag legt het agentschap hetzij
de gemotiveerde beslissing tot het niet opmaken van een voorstel de gemotiveerde beslissing tot het niet opmaken van een voorstel
hetzij het voorstel van onderwijskwalificatie voor advisering voor aan hetzij het voorstel van onderwijskwalificatie voor advisering voor aan
de VLOR. de VLOR.

Art. 5.Ieder voorstel van onderwijskwalificatie bevat :

Art. 5.Ieder voorstel van onderwijskwalificatie bevat :

1° de titelen het niveau; 1° de titelen het niveau;
2° de aanvragers en de actoren die bij de opmaak betrokken zijn; 2° de aanvragers en de actoren die bij de opmaak betrokken zijn;
3° de eindtermen en/of de specifieke eindtermen en/of al de 3° de eindtermen en/of de specifieke eindtermen en/of al de
competenties van de erkende beroepskwalificatie(s) waaruit de competenties van de erkende beroepskwalificatie(s) waaruit de
onderwijskwalificatie is samengesteld; onderwijskwalificatie is samengesteld;
4° de benaming en het niveau van de erkende beroepskwalificatie(s) die 4° de benaming en het niveau van de erkende beroepskwalificatie(s) die
in voorkomend geval deel uitmaken van de kwalificatie; in voorkomend geval deel uitmaken van de kwalificatie;
5° ter uitvoering van en overeenkomstig de toepassing van de criteria, 5° ter uitvoering van en overeenkomstig de toepassing van de criteria,
vermeld in artikel 15, tweede lid van het decreet van 30 april 2009 : vermeld in artikel 15, tweede lid van het decreet van 30 april 2009 :
a) de maatschappelijke, economische of culturele behoefte; a) de maatschappelijke, economische of culturele behoefte;
b) de onderwijskundige en opvoedkundige context : de aansluiting bij b) de onderwijskundige en opvoedkundige context : de aansluiting bij
de doelgroep, het bieden van een duidelijke finaliteit zijnde de de doelgroep, het bieden van een duidelijke finaliteit zijnde de
arbeidsmarktgerichtheid en/of de doorstroomgerichtheid, de mate waarin arbeidsmarktgerichtheid en/of de doorstroomgerichtheid, de mate waarin
leermotivatie gestimuleerd wordt; leermotivatie gestimuleerd wordt;
c) een inschatting van de instroom; c) een inschatting van de instroom;
d) een inschatting van de uitstroom; d) een inschatting van de uitstroom;
e) de noodzakelijke materiële en financiële middelen en expertise; e) de noodzakelijke materiële en financiële middelen en expertise;
f) de noodzakelijke samenwerking, als die vereist is; f) de noodzakelijke samenwerking, als die vereist is;
g) de beschrijving van de plaats in de opleidingenstructuur en in g) de beschrijving van de plaats in de opleidingenstructuur en in
voorkomend geval de vereiste voorkennis; voorkomend geval de vereiste voorkennis;
h) de onderwijsvorm(en), het onderwijsniveau of de onderwijsniveaus en h) de onderwijsvorm(en), het onderwijsniveau of de onderwijsniveaus en
het studiegebied of de studiegebieden, waarin de onderwijskwalificatie het studiegebied of de studiegebieden, waarin de onderwijskwalificatie
zal kunnen worden aangeboden; zal kunnen worden aangeboden;
6° de beschrijving van het onderscheidend karakter van de 6° de beschrijving van het onderscheidend karakter van de
onderwijskwalificatie tegenover en de samenhang met andere voorstellen onderwijskwalificatie tegenover en de samenhang met andere voorstellen
van onderwijskwalificaties en met erkende beroeps- en van onderwijskwalificaties en met erkende beroeps- en
onderwijskwalificaties; onderwijskwalificaties;
7° welke onderwijskwalificatie of kwalificaties in voorkomend geval 7° welke onderwijskwalificatie of kwalificaties in voorkomend geval
vervangen worden. vervangen worden.

Art. 6.Het agentschap maakt de voorstellen van onderwijskwalificatie

Art. 6.Het agentschap maakt de voorstellen van onderwijskwalificatie

op. Met het oog op het creëren van voldoende draagvlak raadpleegt het op. Met het oog op het creëren van voldoende draagvlak raadpleegt het
agentschap bij de uitwerking van een voorstel tenminste : agentschap bij de uitwerking van een voorstel tenminste :
1° de eventuele aanvragers van het voorstel van onderwijskwalificatie; 1° de eventuele aanvragers van het voorstel van onderwijskwalificatie;
2° vertegenwoordigers van de representatieve verenigingen van 2° vertegenwoordigers van de representatieve verenigingen van
inrichtende machten en het Gemeenschapsonderwijs. inrichtende machten en het Gemeenschapsonderwijs.
Afdeling 3. - Advisering van een onderwijskwalificatie Afdeling 3. - Advisering van een onderwijskwalificatie

Art. 7.Elk voorstel van onderwijskwalificatie van niveau 1 tot en met

Art. 7.Elk voorstel van onderwijskwalificatie van niveau 1 tot en met

4 wordt door het agentschap aan de VLOR voor advies voorgelegd. De 4 wordt door het agentschap aan de VLOR voor advies voorgelegd. De
VLOR brengt advies uit over de elementen, vermeld in artikel 5, 1°, 2° VLOR brengt advies uit over de elementen, vermeld in artikel 5, 1°, 2°
en 4° tot en met 7°. en 4° tot en met 7°.
Dat advies wordt bij het agentschap uitgebracht binnen dertig Dat advies wordt bij het agentschap uitgebracht binnen dertig
kalenderdagen. kalenderdagen.
Afdeling 4. - Erkenning van een onderwijskwalificatie Afdeling 4. - Erkenning van een onderwijskwalificatie

Art. 8.Het agentschap legt het voorstel van onderwijskwalificatie met

Art. 8.Het agentschap legt het voorstel van onderwijskwalificatie met

een erkenningsadvies dat gebaseerd is op het advies, vermeld in een erkenningsadvies dat gebaseerd is op het advies, vermeld in
artikel 7, binnen dertig kalenderdagen voor aan de Vlaamse minister artikel 7, binnen dertig kalenderdagen voor aan de Vlaamse minister
bevoegd voor het onderwijs en bevoegd voor de coördinatie van het bevoegd voor het onderwijs en bevoegd voor de coördinatie van het
vormingsbeleid. De Vlaamse Regering beslist of de erkenning al dan vormingsbeleid. De Vlaamse Regering beslist of de erkenning al dan
niet wordt verleend. De erkende onderwijskwalificatie omvat minstens niet wordt verleend. De erkende onderwijskwalificatie omvat minstens
de benaming, het niveau, de beschrijving van de eindtermen, specifieke de benaming, het niveau, de beschrijving van de eindtermen, specifieke
eindtermen en/of competenties van de erkende beroepskwalificatie(s) eindtermen en/of competenties van de erkende beroepskwalificatie(s)
waaruit de onderwijskwalificatie is samengesteld, het onderwijsniveau, waaruit de onderwijskwalificatie is samengesteld, het onderwijsniveau,
de onderwijsvorm en het studiegebied waarin de onderwijskwalificatie de onderwijsvorm en het studiegebied waarin de onderwijskwalificatie
kan worden aangeboden alsook het jaar waarin de erkenning werd kan worden aangeboden alsook het jaar waarin de erkenning werd
verleend; verleend;
Elke erkende onderwijskwalificatie wordt bekendgemaakt in het Belgisch Elke erkende onderwijskwalificatie wordt bekendgemaakt in het Belgisch
Staatsblad. Staatsblad.
HOOFDSTUK 3. - Wijzigingsbepalingen HOOFDSTUK 3. - Wijzigingsbepalingen

Art. 9.Artikel 11 van het besluit van de Vlaamse Regering van 11

Art. 9.Artikel 11 van het besluit van de Vlaamse Regering van 11

januari 2013 houdende de uitvoering van het decreet betreffende de januari 2013 houdende de uitvoering van het decreet betreffende de
kwalificatiestructuur van 30 april 2009 inzake de erkenning van kwalificatiestructuur van 30 april 2009 inzake de erkenning van
beroepskwalificaties en inzake de erkenning van onderwijskwalificaties beroepskwalificaties en inzake de erkenning van onderwijskwalificaties
voor het secundair na secundair onderwijs en het hoger voor het secundair na secundair onderwijs en het hoger
beroepsonderwijs wordt vervangen door wat volgt : beroepsonderwijs wordt vervangen door wat volgt :
"

Art. 11.Een gevalideerd beroepskwalificatiedossier wordt voor

"

Art. 11.Een gevalideerd beroepskwalificatiedossier wordt voor

inschaling aan een inschalingscommissie voorgelegd. inschaling aan een inschalingscommissie voorgelegd.
Een inschalingscommissie als vermeld in het eerste lid wordt als volgt Een inschalingscommissie als vermeld in het eerste lid wordt als volgt
samengesteld : samengesteld :
1° zeven effectieve leden aangewezen door de SERV; 1° zeven effectieve leden aangewezen door de SERV;
2° vijf effectieve leden aangewezen door de VLOR; 2° vijf effectieve leden aangewezen door de VLOR;
3° één effectief lid aangewezen door de VDAB en één effectief lid 3° één effectief lid aangewezen door de VDAB en één effectief lid
aangewezen door Syntra Vlaanderen; aangewezen door Syntra Vlaanderen;
4° twee onafhankelijke interne experten uit het agentschap. 4° twee onafhankelijke interne experten uit het agentschap.
De experten, vermeld in het tweede lid, 4° zijn niet stemgerechtigd en De experten, vermeld in het tweede lid, 4° zijn niet stemgerechtigd en
nemen de proces- en kwaliteitsbewaking op. nemen de proces- en kwaliteitsbewaking op.
Voor elk effectief lid word(t)(en) minimaal één tot maximaal drie Voor elk effectief lid word(t)(en) minimaal één tot maximaal drie
plaatsvervangers aangeduid. plaatsvervangers aangeduid.
Het voorzitterschap wordt waargenomen door een onafhankelijke externe Het voorzitterschap wordt waargenomen door een onafhankelijke externe
expert, die de minister aanwijst.". expert, die de minister aanwijst.".

Art. 10.Aan artikel 16, tweede lid van hetzelfde besluit wordt een

Art. 10.Aan artikel 16, tweede lid van hetzelfde besluit wordt een

punt 5° toegevoegd, dat luidt als volgt : punt 5° toegevoegd, dat luidt als volgt :
"5° een advies over de wenselijkheid van een opleiding die leidt tot "5° een advies over de wenselijkheid van een opleiding die leidt tot
die onderwijskwalificatie, de studieomvang van de opleiding hoger die onderwijskwalificatie, de studieomvang van de opleiding hoger
beroepsonderwijs die leidt tot die onderwijskwalificatie, uitgedrukt beroepsonderwijs die leidt tot die onderwijskwalificatie, uitgedrukt
in studiepunten, de benaming van de opleiding in het hoger in studiepunten, de benaming van de opleiding in het hoger
beroepsonderwijs en het studiegebied waartoe ze behoort.". beroepsonderwijs en het studiegebied waartoe ze behoort.".

Art. 11.In artikel 17 van hetzelfde besluit wordt paragraaf 2

Art. 11.In artikel 17 van hetzelfde besluit wordt paragraaf 2

vervangen door wat volgt : vervangen door wat volgt :
" § 2 Elk voorstel van onderwijskwalificatie van niveau 5 wordt door " § 2 Elk voorstel van onderwijskwalificatie van niveau 5 wordt door
het agentschap aan de commissie hoger onderwijs voor advies het agentschap aan de commissie hoger onderwijs voor advies
voorgelegd. voorgelegd.
De commissie hoger onderwijs adviseert over de aspecten vermeld in De commissie hoger onderwijs adviseert over de aspecten vermeld in
artikel 16. Dat advies wordt bij het agentschap uitgebracht binnen artikel 16. Dat advies wordt bij het agentschap uitgebracht binnen
dertig kalenderdagen.". dertig kalenderdagen.".
HOOFDSTUK 4. - Slotbepaling HOOFDSTUK 4. - Slotbepaling

Art. 12.De Vlaamse minister bevoegd voor onderwijs en bevoegd voor de

Art. 12.De Vlaamse minister bevoegd voor onderwijs en bevoegd voor de

coördinatie van het vormingsbeleid is belast met de uitvoering van dit coördinatie van het vormingsbeleid is belast met de uitvoering van dit
besluit. besluit.
Brussel, 10 januari 2014. Brussel, 10 januari 2014.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
K. PEETERS K. PEETERS
De Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel, De Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel,
P. SMET P. SMET
^