← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering tot erkenning van de beroepskwalificatie zorgkundige "
| Besluit van de Vlaamse Regering tot erkenning van de beroepskwalificatie zorgkundige | Besluit van de Vlaamse Regering tot erkenning van de beroepskwalificatie zorgkundige |
|---|---|
| VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
| 8 JULI 2016. - Besluit van de Vlaamse Regering tot erkenning van de | 8 JULI 2016. - Besluit van de Vlaamse Regering tot erkenning van de |
| beroepskwalificatie zorgkundige | beroepskwalificatie zorgkundige |
| DE VLAAMSE REGERING, | DE VLAAMSE REGERING, |
| Gelet op het decreet van 30 april 2009 betreffende de | Gelet op het decreet van 30 april 2009 betreffende de |
| kwalificatiestructuur, artikel 12, vervangen bij het decreet van 1 | kwalificatiestructuur, artikel 12, vervangen bij het decreet van 1 |
| juli 2011; | juli 2011; |
| Gelet op het erkenningsadvies van het Agentschap voor Hoger Onderwijs, | Gelet op het erkenningsadvies van het Agentschap voor Hoger Onderwijs, |
| Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen, gegeven op 17 | Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen, gegeven op 17 |
| juni 2016; | juni 2016; |
| Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 29 juni | Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 29 juni |
| 2016; | 2016; |
| Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs en de Vlaamse | Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs en de Vlaamse |
| minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport; | minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport; |
| Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
| Besluit : | Besluit : |
Artikel 1.De beroepskwalificatie van zorgkundige, ingeschaald op |
Artikel 1.De beroepskwalificatie van zorgkundige, ingeschaald op |
| niveau 4 van de Vlaamse kwalificatiestructuur, wordt erkend. De | niveau 4 van de Vlaamse kwalificatiestructuur, wordt erkend. De |
| beschrijving opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd, | beschrijving opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd, |
| omvat de definitie en de bijbehorende competenties. | omvat de definitie en de bijbehorende competenties. |
Art. 2.De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, en de Vlaamse |
Art. 2.De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, en de Vlaamse |
| minister, bevoegd voor het tewerkstellingsbeleid, zijn, ieder wat hem | minister, bevoegd voor het tewerkstellingsbeleid, zijn, ieder wat hem |
| of haar betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. | of haar betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. |
| Brussel, 8 juli 2016. | Brussel, 8 juli 2016. |
| De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
| G. BOURGEOIS | G. BOURGEOIS |
| De Vlaamse minister van Onderwijs, | De Vlaamse minister van Onderwijs, |
| H. CREVITS | H. CREVITS |
| De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, | De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, |
| Ph. MUYTERS | Ph. MUYTERS |
| Bijlage | Bijlage |
| Beschrijving van de beroepskwalificatie van zorgkundige (0243) als | Beschrijving van de beroepskwalificatie van zorgkundige (0243) als |
| vermeld in artikel 1 | vermeld in artikel 1 |
| 1. GLOBAAL | 1. GLOBAAL |
| a. Titel | a. Titel |
| Zorgkundige | Zorgkundige |
| b. Definitie | b. Definitie |
| De zorgkundige volgt onder toezicht van een verpleegkundige de | De zorgkundige volgt onder toezicht van een verpleegkundige de |
| gezondheidstoestand van de cliënt op, begeleidt deze bij de | gezondheidstoestand van de cliënt op, begeleidt deze bij de |
| activiteiten van het dagelijks leven en staat in voor | activiteiten van het dagelijks leven en staat in voor |
| lichaamsverzorging, comfortzorg, preventie, gezondheidsopvoeding en | lichaamsverzorging, comfortzorg, preventie, gezondheidsopvoeding en |
| logistieke ondersteuning teneinde de cliënt op efficiënte en | logistieke ondersteuning teneinde de cliënt op efficiënte en |
| kwaliteitsvolle wijze te ondersteunen en te verzorgen, waarbij | kwaliteitsvolle wijze te ondersteunen en te verzorgen, waarbij |
| rekening gehouden wordt met zijn/haar welzijn. | rekening gehouden wordt met zijn/haar welzijn. |
| c. Niveau | c. Niveau |
| 4 | 4 |
| d. Jaartal | d. Jaartal |
| 2016 | 2016 |
| 2. COMPETENTIES | 2. COMPETENTIES |
| 2.1. Opsomming competenties | 2.1. Opsomming competenties |
| BASISACTIVITEITEN | BASISACTIVITEITEN |
| algemene activiteiten | algemene activiteiten |
| - Werkt volgens de wettelijke reglementeringen en procedure(s) (co | - Werkt volgens de wettelijke reglementeringen en procedure(s) (co |
| 02066) | 02066) |
| - Verleent zorg binnen de grenzen van het wetgevende en professionele | - Verleent zorg binnen de grenzen van het wetgevende en professionele |
| kader | kader |
| - Werkt volgens afspraken en visie van de organisatie en actuele | - Werkt volgens afspraken en visie van de organisatie en actuele |
| evidence based protocollen (veiligheid, toezicht naleven ...) | evidence based protocollen (veiligheid, toezicht naleven ...) |
| - Voert gedelegeerde handelingen uit die aansluiten bij zijn/haar | - Voert gedelegeerde handelingen uit die aansluiten bij zijn/haar |
| competentieniveau en wettelijk beroepsdomein | competentieniveau en wettelijk beroepsdomein |
| - Handelt volgens de professionele gedragscode (co 02067) | - Handelt volgens de professionele gedragscode (co 02067) |
| - Handelt volgens de professionele (gedrags-)code (beroepsgeheim, | - Handelt volgens de professionele (gedrags-)code (beroepsgeheim, |
| privacy van de cliënt, scheiding beroepscontext-privé, ...) | privacy van de cliënt, scheiding beroepscontext-privé, ...) |
| - Bouwt een professionele zorgrelatie op empathische wijze op met | - Bouwt een professionele zorgrelatie op empathische wijze op met |
| respect voor de medische, fysieke, sociale, culturele en spirituele | respect voor de medische, fysieke, sociale, culturele en spirituele |
| achtergrond van de cliënt | achtergrond van de cliënt |
| - Creëert een veilige omgeving voor de cliënt | - Creëert een veilige omgeving voor de cliënt |
| - Benadert de cliënt op holistische wijze | - Benadert de cliënt op holistische wijze |
| - Toont een groot verantwoordelijkheidszin | - Toont een groot verantwoordelijkheidszin |
| - Respecteert de zakelijke omgangsvormen | - Respecteert de zakelijke omgangsvormen |
| - Verzorgt de persoonlijke hygiëne en zorgt voor een verzorgd | - Verzorgt de persoonlijke hygiëne en zorgt voor een verzorgd |
| voorkomen | voorkomen |
| - Waarborgt de zorg aan de hand van de kwaliteitsnormen (co 02068) | - Waarborgt de zorg aan de hand van de kwaliteitsnormen (co 02068) |
| - Hanteert een systematische aanpak voor het oplossen van problemen in | - Hanteert een systematische aanpak voor het oplossen van problemen in |
| alle mogelijke professionele situaties binnen de grenzen van de eigen | alle mogelijke professionele situaties binnen de grenzen van de eigen |
| bevoegdheid | bevoegdheid |
| - Verleent zorg conform de professionele aanbevelingen, de (evidence | - Verleent zorg conform de professionele aanbevelingen, de (evidence |
| based) protocollen en institutionele procedure | based) protocollen en institutionele procedure |
| - Werkt volgens de basisprincipes* (hygiëne en aseptie, comfort, | - Werkt volgens de basisprincipes* (hygiëne en aseptie, comfort, |
| beleving, zelfzorg en inspraak, veiligheid, ergonomie, economie en | beleving, zelfzorg en inspraak, veiligheid, ergonomie, economie en |
| ecologie) | ecologie) |
| *Verpleegkundige basisprincipes van Prof. Grypdonck, 1987 volgens deze | *Verpleegkundige basisprincipes van Prof. Grypdonck, 1987 volgens deze |
| basisprincipes ( hygiëne en aseptie, comfort, zelfzorg en inspraak, | basisprincipes ( hygiëne en aseptie, comfort, zelfzorg en inspraak, |
| beleving, veiligheid, ergonomie, economie en ecologie) wordt in de | beleving, veiligheid, ergonomie, economie en ecologie) wordt in de |
| zorgverlening gewerkt | zorgverlening gewerkt |
| - Werkt samen met het interdisciplinair* team (J150101 Id17297-c) | - Werkt samen met het interdisciplinair* team (J150101 Id17297-c) |
| - Onderhoudt een efficiënte communicatie met andere zorgverleners om | - Onderhoudt een efficiënte communicatie met andere zorgverleners om |
| zorgoverdracht te optimaliseren waarbij hij/zij een respectvolle | zorgoverdracht te optimaliseren waarbij hij/zij een respectvolle |
| houding aanneemt, luistert en samen werkt met de andere teamleden | houding aanneemt, luistert en samen werkt met de andere teamleden |
| - Bespreekt de algemene zorg van de cliënt met andere zorgververleners | - Bespreekt de algemene zorg van de cliënt met andere zorgververleners |
| (arts, verpleegkundige, (interdisciplinair) team) | (arts, verpleegkundige, (interdisciplinair) team) |
| - Verwoordt de bezorgdheden en noden van de cliënten* en/of | - Verwoordt de bezorgdheden en noden van de cliënten* en/of |
| zorgverleners bij de besluitvorming van het interdisciplinair team | zorgverleners bij de besluitvorming van het interdisciplinair team |
| - Draagt bij tot de continuïteit van de (interdisciplinaire) | - Draagt bij tot de continuïteit van de (interdisciplinaire) |
| zorgverlening of de interdisciplinaire samenwerking in het kader van | zorgverlening of de interdisciplinaire samenwerking in het kader van |
| de zorgprocessen | de zorgprocessen |
| - Kent de taken en rollen van andere disciplines in de zorgsector en | - Kent de taken en rollen van andere disciplines in de zorgsector en |
| weet wanneer op wie een beroep gedaan kan worden | weet wanneer op wie een beroep gedaan kan worden |
| - Werkt mee in het interdisciplinair team aan preventie-acties | - Werkt mee in het interdisciplinair team aan preventie-acties |
| - Communiceert patiëntengegevens met andere zorgverleners via | - Communiceert patiëntengegevens met andere zorgverleners via |
| elektronische of digitale netwerken | elektronische of digitale netwerken |
| *Interdisciplinair team: er zijn in een team een veelheid aan | *Interdisciplinair team: er zijn in een team een veelheid aan |
| disciplines aanwezig, waarbij de zorgverleners van elke beroepsgroep | disciplines aanwezig, waarbij de zorgverleners van elke beroepsgroep |
| zowel eigen taken heeft als taken die ze gemeenschappelijk hebben met | zowel eigen taken heeft als taken die ze gemeenschappelijk hebben met |
| andere beroepsgroepen | andere beroepsgroepen |
| *Cliënt: is in dit dossier een algemene term om de verschillende | *Cliënt: is in dit dossier een algemene term om de verschillende |
| personen (patiënt, mantelzorger, zorgvrager, kind en/of ouders, | personen (patiënt, mantelzorger, zorgvrager, kind en/of ouders, |
| bewoner, wettelijke vertegenwoordiger, sociaal netwerk cliënt,, ...) | bewoner, wettelijke vertegenwoordiger, sociaal netwerk cliënt,, ...) |
| en/of groepen (organisatie, doelgroep...) die een hulpvraag/-behoefte | en/of groepen (organisatie, doelgroep...) die een hulpvraag/-behoefte |
| hebben te benoemen | hebben te benoemen |
| - Werkt samen met de cliënt en communiceert professioneel binnen een | - Werkt samen met de cliënt en communiceert professioneel binnen een |
| cliëntgerichte zorgrelatie (J150101 Id14037-c/38677-c) | cliëntgerichte zorgrelatie (J150101 Id14037-c/38677-c) |
| - Gaat op empathische wijze om met de cliënt waarbij de nodige afstand | - Gaat op empathische wijze om met de cliënt waarbij de nodige afstand |
| bewaard wordt om een professionele relatie te behouden | bewaard wordt om een professionele relatie te behouden |
| - Maakt afspraken met de cliënt aangaande de uitvoering van de | - Maakt afspraken met de cliënt aangaande de uitvoering van de |
| hulpvraag | hulpvraag |
| - Luistert actief zonder een waardeoordeel te vellen, rekening houdend | - Luistert actief zonder een waardeoordeel te vellen, rekening houdend |
| met de geschiedenis en eigenheid van de cliënt en vergewist zich ervan | met de geschiedenis en eigenheid van de cliënt en vergewist zich ervan |
| dat hij/zij de cliënt correct begrepen heeft | dat hij/zij de cliënt correct begrepen heeft |
| - Past zijn/ haar taalgebruik aan in functie van de cliënt, zowel naar | - Past zijn/ haar taalgebruik aan in functie van de cliënt, zowel naar |
| inhoud als naar vorm | inhoud als naar vorm |
| - Geeft advies en informatie aan de cliënt | - Geeft advies en informatie aan de cliënt |
| - Ondersteunt en begeleidt de cliënt in moeilijke momenten | - Ondersteunt en begeleidt de cliënt in moeilijke momenten |
| - Ondersteunt de cliënt bij vragen rond levenskwaliteit | - Ondersteunt de cliënt bij vragen rond levenskwaliteit |
| - Is in staat adequaat om te gaan met agressie, grensoverschrijdend | - Is in staat adequaat om te gaan met agressie, grensoverschrijdend |
| gedrag vanwege de cliënt | gedrag vanwege de cliënt |
| - Ondersteunt en bevordert empowerment* en zelfredzaamheid van de | - Ondersteunt en bevordert empowerment* en zelfredzaamheid van de |
| cliënt (J150101 Id17979-c) | cliënt (J150101 Id17979-c) |
| - Bepaalt in overleg met de cliënt de zelfredzaamheidsdoelen en voert | - Bepaalt in overleg met de cliënt de zelfredzaamheidsdoelen en voert |
| ze uit conform het zorgplan | ze uit conform het zorgplan |
| - Past aangereikte methoden (hulpmiddelen, paramedische adviezen, | - Past aangereikte methoden (hulpmiddelen, paramedische adviezen, |
| gesprekstechnieken, ...) toe om zelfredzaamheid van de cliënt te | gesprekstechnieken, ...) toe om zelfredzaamheid van de cliënt te |
| ondersteunen, te versterken of te herstellen | ondersteunen, te versterken of te herstellen |
| - Respecteert en ondersteunt de draagkracht en draaglast van de cliënt | - Respecteert en ondersteunt de draagkracht en draaglast van de cliënt |
| en zijn omgeving binnen de individuele zorg | en zijn omgeving binnen de individuele zorg |
| - Herkent weerstanden van de cliënt en gaat hier mee om | - Herkent weerstanden van de cliënt en gaat hier mee om |
| * Empowerment is een proces van zelfversterking dat cliënten een | * Empowerment is een proces van zelfversterking dat cliënten een |
| actieve rol geeft in hun eigen zorgproces en leven | actieve rol geeft in hun eigen zorgproces en leven |
| - Ontwikkelt de eigen deskundigheid (co 01052) | - Ontwikkelt de eigen deskundigheid (co 01052) |
| - Schoolt zich professioneel bij | - Schoolt zich professioneel bij |
| - Vindt vormingsorganisaties en - programma's terug | - Vindt vormingsorganisaties en - programma's terug |
| - Reflecteert over het eigen handelen en stuurt bij | - Reflecteert over het eigen handelen en stuurt bij |
| - Staat open voor en gaat constructief om met feedback | - Staat open voor en gaat constructief om met feedback |
| - Gaat op constructieve wijze om met de grenzen van zijn beroepsdomein | - Gaat op constructieve wijze om met de grenzen van zijn beroepsdomein |
| in functie van zijn eigen competenties | in functie van zijn eigen competenties |
| - Roept hulp in van het interdisciplinaire team indien noodzakelijk | - Roept hulp in van het interdisciplinaire team indien noodzakelijk |
| - Wisselt kennis uit met alle zorgverleners | - Wisselt kennis uit met alle zorgverleners |
| - Gebruikt de taal die men in het kader van het beroep hanteert op | - Gebruikt de taal die men in het kader van het beroep hanteert op |
| voldoende deskundige wijze zowel mondeling als schriftelijk | voldoende deskundige wijze zowel mondeling als schriftelijk |
| - Presteert onder druk, tijdens of na tegenslag of teleurstelling | - Presteert onder druk, tijdens of na tegenslag of teleurstelling |
| - Draagt bij tot de ontwikkeling van het beroep (co 02069) | - Draagt bij tot de ontwikkeling van het beroep (co 02069) |
| - Werkt volgens actuele (evidence based*) ontwikkelde protocollen | - Werkt volgens actuele (evidence based*) ontwikkelde protocollen |
| binnen de organisatie/voorziening | binnen de organisatie/voorziening |
| - Volgt de toegewezen stagiair op en schept een gunstige leerklimaat | - Volgt de toegewezen stagiair op en schept een gunstige leerklimaat |
| in functie van de leerdoelen en leermogelijkheden van de stagiair | in functie van de leerdoelen en leermogelijkheden van de stagiair |
| - Fungeert als rolmodel voor de stagiair in opleiding | - Fungeert als rolmodel voor de stagiair in opleiding |
| *Evidence based is het gewetensvol, expliciet en oordeelkundig gebruik | *Evidence based is het gewetensvol, expliciet en oordeelkundig gebruik |
| van het huidige beste bewijsmateriaal om cliënten te verzorgen. | van het huidige beste bewijsmateriaal om cliënten te verzorgen. |
| zorg aan de persoon | zorg aan de persoon |
| - Plant en organiseert de zorg van de cliënt conform het zorgplan (co | - Plant en organiseert de zorg van de cliënt conform het zorgplan (co |
| 02070) | 02070) |
| - Schat de individuele zorgbehoeften in, binnen zijn bevoegdheden, aan | - Schat de individuele zorgbehoeften in, binnen zijn bevoegdheden, aan |
| de hand van de gegevens verkregen uit verschillende bronnen | de hand van de gegevens verkregen uit verschillende bronnen |
| (zorgdossier ...) | (zorgdossier ...) |
| - Bepaalt de individuele zorgprioriteiten in samenwerking met de | - Bepaalt de individuele zorgprioriteiten in samenwerking met de |
| verpleegkundige en de cliënt | verpleegkundige en de cliënt |
| - Gebruikt het zorgplan op reguliere basis, in samenwerking met andere | - Gebruikt het zorgplan op reguliere basis, in samenwerking met andere |
| leden van het zorgteam en met de cliënt | leden van het zorgteam en met de cliënt |
| - Plant efficiënt en op systematische wijze (stappen van | - Plant efficiënt en op systematische wijze (stappen van |
| probleemoplossing) de individuele zorg van de cliënten conform het | probleemoplossing) de individuele zorg van de cliënten conform het |
| individuele zorgplan rekening houdend met de prioriteiten, de | individuele zorgplan rekening houdend met de prioriteiten, de |
| continuïteit van de zorg, geplande onderzoeken, tijdsbesteding ... | continuïteit van de zorg, geplande onderzoeken, tijdsbesteding ... |
| - Voert de basiszorg uit volgens het zorgplan van de cliënt met | - Voert de basiszorg uit volgens het zorgplan van de cliënt met |
| ADL-dysfunctie (J150101 Id17979-c/7923-c) | ADL-dysfunctie (J150101 Id17979-c/7923-c) |
| - Verleent basiszorg (zorg en nazorg) en past deze aan in functie van | - Verleent basiszorg (zorg en nazorg) en past deze aan in functie van |
| de individuele noden en gewoonten van de cliënt | de individuele noden en gewoonten van de cliënt |
| - Voert de kwalitatieve basiszorg in de verschillende zorgcontexten | - Voert de kwalitatieve basiszorg in de verschillende zorgcontexten |
| uit volgens de door de verpleegkundige opgestelde zorgplanningen | uit volgens de door de verpleegkundige opgestelde zorgplanningen |
| - Voert de basiszorg op structurele en systematische wijze uit | - Voert de basiszorg op structurele en systematische wijze uit |
| - Observeert en herkent de veranderingen (psychisch, fysiek, | - Observeert en herkent de veranderingen (psychisch, fysiek, |
| sociaal...) in de gezondheidstoestand van de cliënt | sociaal...) in de gezondheidstoestand van de cliënt |
| - Bewaakt het algemeen comfort en de veiligheid van de cliënt | - Bewaakt het algemeen comfort en de veiligheid van de cliënt |
| - Ruimt al het materiaal op en laat de kamer/leefruimte netjes achter | - Ruimt al het materiaal op en laat de kamer/leefruimte netjes achter |
| rekening houdend met de verwachtingen en mogelijkheden van de cliënt | rekening houdend met de verwachtingen en mogelijkheden van de cliënt |
| - Voert de basiszorg en gedelegeerde verpleegkundige handelingen* uit | - Voert de basiszorg en gedelegeerde verpleegkundige handelingen* uit |
| volgens de richtlijnen en onder supervisie van de verpleegkundige aan | volgens de richtlijnen en onder supervisie van de verpleegkundige aan |
| een cliënt met ADL-disfunctie (J150101 Id17759-c/25378-c/38663-c) | een cliënt met ADL-disfunctie (J150101 Id17759-c/25378-c/38663-c) |
| - Verleent basiszorg conform de professionele en organisatorische | - Verleent basiszorg conform de professionele en organisatorische |
| procedures en past deze aan in functie van de individuele noden en | procedures en past deze aan in functie van de individuele noden en |
| gewoonten van de cliënt | gewoonten van de cliënt |
| - Voert de kwalitatieve zorg uit volgens het zorgplan | - Voert de kwalitatieve zorg uit volgens het zorgplan |
| - Voert de gedelegeerde verpleegkundige handelingen uit binnen de | - Voert de gedelegeerde verpleegkundige handelingen uit binnen de |
| toegestane wetgevende bepalingen en binnen een gestructureerde equipe | toegestane wetgevende bepalingen en binnen een gestructureerde equipe |
| - Voert de basiszorg op structurele en systematische wijze uit bij de | - Voert de basiszorg op structurele en systematische wijze uit bij de |
| verschillende doelgroepen | verschillende doelgroepen |
| - Bewaakt het algemeen comfort en de veiligheid van de cliënt | - Bewaakt het algemeen comfort en de veiligheid van de cliënt |
| - Biedt comfortzorg bij de toegewezen palliatieve en terminale zorg | - Biedt comfortzorg bij de toegewezen palliatieve en terminale zorg |
| - Dient de laatste zorg toe aan de overleden cliënt | - Dient de laatste zorg toe aan de overleden cliënt |
| - Ruimt al het materiaal op en laat de kamer/leefruimte netjes achter, | - Ruimt al het materiaal op en laat de kamer/leefruimte netjes achter, |
| rekening houdend met de verwachtingen en mogelijkheden van de cliënt | rekening houdend met de verwachtingen en mogelijkheden van de cliënt |
| *Voert als zorgkundige de verpleegkundige activiteiten uit conform het | *Voert als zorgkundige de verpleegkundige activiteiten uit conform het |
| `K.B. van 12 januari 2006 besluit tot vaststelling van de | `K.B. van 12 januari 2006 besluit tot vaststelling van de |
| verpleegkundige activiteiten die de zorgkundigen mogen uitvoeren en de | verpleegkundige activiteiten die de zorgkundigen mogen uitvoeren en de |
| voorwaarden waaronder de zorgkundigen deze handelingen mogen stellen' | voorwaarden waaronder de zorgkundigen deze handelingen mogen stellen' |
| - Neemt preventieve maatregelen ter voorkoming van primaire, | - Neemt preventieve maatregelen ter voorkoming van primaire, |
| secundaire en tertiaire letsels tijdens de basiszorg (J150101 | secundaire en tertiaire letsels tijdens de basiszorg (J150101 |
| Id7923-c) | Id7923-c) |
| - Inventariseert de risicofactoren voor primaire, secundaire en | - Inventariseert de risicofactoren voor primaire, secundaire en |
| tertiaire letsels bij cliënten | tertiaire letsels bij cliënten |
| - Past de nodige maatregelen toe ter voorkoming van primaire, | - Past de nodige maatregelen toe ter voorkoming van primaire, |
| secundaire en tertiaire letsels bij cliënten | secundaire en tertiaire letsels bij cliënten |
| - Past de nodige maatregelen toe om infecties en besmettingen te | - Past de nodige maatregelen toe om infecties en besmettingen te |
| voorkomen | voorkomen |
| - Geeft informatie over het treffen van preventieve maatregelen | - Geeft informatie over het treffen van preventieve maatregelen |
| (hulpmiddelen, ondersteunende middelen, ...) | (hulpmiddelen, ondersteunende middelen, ...) |
| - Ondersteunt het aanwenden van preventiemiddelen | - Ondersteunt het aanwenden van preventiemiddelen |
| - Volgt cliënten met een verhoogd risico op | - Volgt cliënten met een verhoogd risico op |
| - Doet voorstellen voor het aanpassen van de leefruimte om de | - Doet voorstellen voor het aanpassen van de leefruimte om de |
| veiligheid en ergonomie te verhogen | veiligheid en ergonomie te verhogen |
| - Voert EHBO uit bij noodsituaties (co 02071) | - Voert EHBO uit bij noodsituaties (co 02071) |
| - Herkent levensbedreigende situaties en grijpt in conform de | - Herkent levensbedreigende situaties en grijpt in conform de |
| voorgeschreven procedure | voorgeschreven procedure |
| - Zorgt voor veiligheid van de cliënt | - Zorgt voor veiligheid van de cliënt |
| - Alarmeert interne verantwoordelijken of externe hulpdiensten volgens | - Alarmeert interne verantwoordelijken of externe hulpdiensten volgens |
| de ernst en toestand van de cliënt | de ernst en toestand van de cliënt |
| - Past de noodzakelijke eerste hulp toe | - Past de noodzakelijke eerste hulp toe |
| - Voert BLS (basic life support) met en zonder AED (automatische | - Voert BLS (basic life support) met en zonder AED (automatische |
| externe defibrillator) uit | externe defibrillator) uit |
| - Evalueert de zorg en rapporteert in het zorgdossier (J150101 | - Evalueert de zorg en rapporteert in het zorgdossier (J150101 |
| Id17297-c/38663-c) | Id17297-c/38663-c) |
| - Rapporteert op nauwkeurige en gestructureerde wijze de wijzigingen | - Rapporteert op nauwkeurige en gestructureerde wijze de wijzigingen |
| en/of gerealiseerde vooruitgang in het zorgdossier | en/of gerealiseerde vooruitgang in het zorgdossier |
| - Deelt en rapporteert zijn observaties, interventies alsook de | - Deelt en rapporteert zijn observaties, interventies alsook de |
| reacties (psychosociale, fysieke en psychische) van de cliënt conform | reacties (psychosociale, fysieke en psychische) van de cliënt conform |
| de voorschriften | de voorschriften |
| - Evalueert samen met de verpleegkundige de zorg op een continue | - Evalueert samen met de verpleegkundige de zorg op een continue |
| systematische manier in relatie tot de geplande doelstellingen met | systematische manier in relatie tot de geplande doelstellingen met |
| inspraak van de cliënt en stuurt, in overleg, bij indien nodig | inspraak van de cliënt en stuurt, in overleg, bij indien nodig |
| - Wisselt informatie uit met betrekking tot de behandeling van de | - Wisselt informatie uit met betrekking tot de behandeling van de |
| cliënt met de verschillende betrokkenen (verzorgende, verpleegkundige, | cliënt met de verschillende betrokkenen (verzorgende, verpleegkundige, |
| artsen, ...) om de kwaliteit van de zorg te verbeteren | artsen, ...) om de kwaliteit van de zorg te verbeteren |
| overige taken | overige taken |
| - Voert logistieke taken uit (J150101 | - Voert logistieke taken uit (J150101 |
| Id16311-c/17086-c/18075-c/20810-c/5806-c) | Id16311-c/17086-c/18075-c/20810-c/5806-c) |
| - Zorgt voor de voorbereiding, bedeling en het afruimen van de | - Zorgt voor de voorbereiding, bedeling en het afruimen van de |
| maaltijden | maaltijden |
| - Voert patiëntenvervoer uit | - Voert patiëntenvervoer uit |
| - Helpt mee om een optimaal woon- en leefklimaat voor de cliënt te | - Helpt mee om een optimaal woon- en leefklimaat voor de cliënt te |
| bekomen | bekomen |
| - Voert elementaire huishoudelijke taken uit | - Voert elementaire huishoudelijke taken uit |
| - Onderhoudt de logistieke ruimten (reinigen, desinfecteren, | - Onderhoudt de logistieke ruimten (reinigen, desinfecteren, |
| ontsmetten...) | ontsmetten...) |
| - Onderhoudt het zorgmateriaal en controleert de goede werking | - Onderhoudt het zorgmateriaal en controleert de goede werking |
| (reinigen, desinfecteren, ontsmetten, eenvoudig steriliseren...) | (reinigen, desinfecteren, ontsmetten, eenvoudig steriliseren...) |
| - Regelt ontspannings- en vrijetijdsactiviteiten volgens de | - Regelt ontspannings- en vrijetijdsactiviteiten volgens de |
| verwachtingen en noden van de cliënt en stimuleert de cliënt om deel | verwachtingen en noden van de cliënt en stimuleert de cliënt om deel |
| te nemen (J150101 Id21893-c) | te nemen (J150101 Id21893-c) |
| - Brengt een aangename sfeer aangepast aan de doelgroep | - Brengt een aangename sfeer aangepast aan de doelgroep |
| - Organiseert en begeleidt ontspannings- en vrijetijdsactiviteiten | - Organiseert en begeleidt ontspannings- en vrijetijdsactiviteiten |
| - Bespreekt met andere zorgverleners de behoeften aan activiteiten | - Bespreekt met andere zorgverleners de behoeften aan activiteiten |
| - Ondersteunt de animator tijdens ontspannings- en | - Ondersteunt de animator tijdens ontspannings- en |
| vrijetijdsactiviteiten | vrijetijdsactiviteiten |
| - Legt de nadruk op het welbevinden van de persoon met een | - Legt de nadruk op het welbevinden van de persoon met een |
| zorgbehoefte | zorgbehoefte |
| - Betrekt de omgeving van de persoon met een zorgbehoefte bij het | - Betrekt de omgeving van de persoon met een zorgbehoefte bij het |
| sociale leven | sociale leven |
| 2.2. Beschrijving competenties/activiteiten adhv de | 2.2. Beschrijving competenties/activiteiten adhv de |
| descriptorelementen | descriptorelementen |
| 2.2.1. Kennis | 2.2.1. Kennis |
| - Basiskennis van contexten (residentiële zorg, thuisverpleging, | - Basiskennis van contexten (residentiële zorg, thuisverpleging, |
| thuiszorg, gehandicaptenzorg, ziekenhuissector, palliatieve zorg, | thuiszorg, gehandicaptenzorg, ziekenhuissector, palliatieve zorg, |
| revalidatie, ...) | revalidatie, ...) |
| - Basiskennis van anatomie en fysiologie | - Basiskennis van anatomie en fysiologie |
| - Basiskennis van geneesmiddelen | - Basiskennis van geneesmiddelen |
| - Basiskennis van voedings- en dieetleer (malnutritie, nutritionele | - Basiskennis van voedings- en dieetleer (malnutritie, nutritionele |
| interventies, ...) | interventies, ...) |
| - Basiskennis van vitale en fysieke parameters | - Basiskennis van vitale en fysieke parameters |
| - Basiskennis preventie van veneuze en arteriële aandoeningen in de | - Basiskennis preventie van veneuze en arteriële aandoeningen in de |
| onderste ledematen | onderste ledematen |
| - Basiskennis preventie bij decubitus | - Basiskennis preventie bij decubitus |
| - Basiskennis preventie bij incontinentie gerelateerde vochtletsels | - Basiskennis preventie bij incontinentie gerelateerde vochtletsels |
| - Basiskennis van preventie van droge huid, jeuk en irritatie | - Basiskennis van preventie van droge huid, jeuk en irritatie |
| - Basiskennis van preventie van valincidenten | - Basiskennis van preventie van valincidenten |
| - Basiskennis van preventie van mondproblemen | - Basiskennis van preventie van mondproblemen |
| - Basiskennis van preventie van scheurwonden (skintears, ...) | - Basiskennis van preventie van scheurwonden (skintears, ...) |
| - Basiskennis van blaassondes en katheters | - Basiskennis van blaassondes en katheters |
| - Basiskennis van stomata | - Basiskennis van stomata |
| - Basiskennis van de geriatrische cliënt | - Basiskennis van de geriatrische cliënt |
| - Basiskennis van dementie | - Basiskennis van dementie |
| - Basiskennis van kraamzorg | - Basiskennis van kraamzorg |
| - Basiskennis van het zieke kind | - Basiskennis van het zieke kind |
| - Basiskennis van de meest voorkomende psychische aandoeningen | - Basiskennis van de meest voorkomende psychische aandoeningen |
| - Basiskennis van de meest voorkomende beperkingen bij personen met | - Basiskennis van de meest voorkomende beperkingen bij personen met |
| een handicap | een handicap |
| - Basiskennis van palliatieve en terminale zorg | - Basiskennis van palliatieve en terminale zorg |
| - Basiskennis van de meest voorkomende chronische aandoeningen | - Basiskennis van de meest voorkomende chronische aandoeningen |
| - Basiskennis van diabetes (diabetesvoet, ...) | - Basiskennis van diabetes (diabetesvoet, ...) |
| - Basiskennis van vrijheidsbeperkende maatregelen | - Basiskennis van vrijheidsbeperkende maatregelen |
| - Basiskennis van regelgeving en het deontologisch kader met | - Basiskennis van regelgeving en het deontologisch kader met |
| betrekking tot de uitoefening van het beroep (Het KB van 12/01/2006 | betrekking tot de uitoefening van het beroep (Het KB van 12/01/2006 |
| besluit tot vaststelling van de verpleegkundige activiteiten die de | besluit tot vaststelling van de verpleegkundige activiteiten die de |
| zorgkundigen mogen uitvoeren en de voorwaarden waaronder de | zorgkundigen mogen uitvoeren en de voorwaarden waaronder de |
| zorgkundigen deze handelingen mogen stellen, rechten van de patiënt, | zorgkundigen deze handelingen mogen stellen, rechten van de patiënt, |
| beroepsgeheim, gecoördineerde wet op de gezondheidsberoepenwet van 10 | beroepsgeheim, gecoördineerde wet op de gezondheidsberoepenwet van 10 |
| mei 2015, ...) | mei 2015, ...) |
| - Basiskennis van instellingen en verpleeg- en zorgkundige | - Basiskennis van instellingen en verpleeg- en zorgkundige |
| beroepsorganisaties binnen de zorg | beroepsorganisaties binnen de zorg |
| - Basiskennis van de begrippen zorgvisie en zorgprocessen | - Basiskennis van de begrippen zorgvisie en zorgprocessen |
| - Basiskennis van planning en organisatie van (zorgkundige) taken | - Basiskennis van planning en organisatie van (zorgkundige) taken |
| - Basiskennis van bedrijfseigen software en dagelijkse administratie | - Basiskennis van bedrijfseigen software en dagelijkse administratie |
| - Basiskennis van de opmaak van een zorgplan | - Basiskennis van de opmaak van een zorgplan |
| - Basiskennis van rapportering | - Basiskennis van rapportering |
| - Basiskennis van teamwork en interdisciplinair werken | - Basiskennis van teamwork en interdisciplinair werken |
| - Basiskennis van empowerment | - Basiskennis van empowerment |
| - Basiskennis van de holistische visie | - Basiskennis van de holistische visie |
| - Basiskennis van animatie-, ontspannings- en vrijetijdsactiviteiten | - Basiskennis van animatie-, ontspannings- en vrijetijdsactiviteiten |
| - Basiskennis over diversiteit (diverse sociale, etnische, religieuze | - Basiskennis over diversiteit (diverse sociale, etnische, religieuze |
| of filosofische achtergrond, gender, seksuele geaardheid, ...) | of filosofische achtergrond, gender, seksuele geaardheid, ...) |
| - Basiskennis van algemene vaardigheden rekenen | - Basiskennis van algemene vaardigheden rekenen |
| - Basiskennis van eenvoudige sterilisatietechnieken | - Basiskennis van eenvoudige sterilisatietechnieken |
| - Basiskennis van basisschoonmaaktechnieken, -producten, -materialen | - Basiskennis van basisschoonmaaktechnieken, -producten, -materialen |
| - Basiskennis van kenmerken van textiel | - Basiskennis van kenmerken van textiel |
| - Basiskennis van was- en droogmachines | - Basiskennis van was- en droogmachines |
| - Basiskennis van het was- en droogprocessen | - Basiskennis van het was- en droogprocessen |
| - Basiskennis van strijktechnieken | - Basiskennis van strijktechnieken |
| - Kennis van de verpleegkundige basisprincipes (hygiëne en aseptie, | - Kennis van de verpleegkundige basisprincipes (hygiëne en aseptie, |
| comfort, zelfzorg en inspraak, beleving, veiligheid, ergonomie, | comfort, zelfzorg en inspraak, beleving, veiligheid, ergonomie, |
| economie en ecologie) | economie en ecologie) |
| - Kennis van beschermingsmaatregelen | - Kennis van beschermingsmaatregelen |
| - Kennis van cliëntgerichte en teamgerelateerde sociale vaardigheden | - Kennis van cliëntgerichte en teamgerelateerde sociale vaardigheden |
| en communicatietechnieken (empathisch handelen, actief luisteren, | en communicatietechnieken (empathisch handelen, actief luisteren, |
| conflictbeheersing, gesprekstechnieken, relationele vaardigheden, | conflictbeheersing, gesprekstechnieken, relationele vaardigheden, |
| samenwerkingsvormen, ...) | samenwerkingsvormen, ...) |
| - Kennis van vakterminologie | - Kennis van vakterminologie |
| - Kennis van verzorgingstechnieken | - Kennis van verzorgingstechnieken |
| - Kennis van de gedelegeerde verpleegkundige handelingen (vermeld in | - Kennis van de gedelegeerde verpleegkundige handelingen (vermeld in |
| de wetgeving van 12 januari 2006 en aangepaste versies) | de wetgeving van 12 januari 2006 en aangepaste versies) |
| - Kennis van ADL-functies en dysfuncties | - Kennis van ADL-functies en dysfuncties |
| - Kennis van verplaatsingstechnieken | - Kennis van verplaatsingstechnieken |
| - Kennis van ADL- hulpmiddelen | - Kennis van ADL- hulpmiddelen |
| - Kennis van (verzorgings-)materialen | - Kennis van (verzorgings-)materialen |
| - Kennis van EHBO (behandeling bij bloedingen, verwondingen, | - Kennis van EHBO (behandeling bij bloedingen, verwondingen, |
| verstikking, vergiftiging, verdrinking, insectenbeten, orthopedische | verstikking, vergiftiging, verdrinking, insectenbeten, orthopedische |
| letsels, ...) | letsels, ...) |
| - Kennis van BLS en AED | - Kennis van BLS en AED |
| - Kennis van gebruik van protocollen (verpleegkundige en verzorgende | - Kennis van gebruik van protocollen (verpleegkundige en verzorgende |
| handelingen, (zieken)huisinfecties, preventieve maatregelen, ...) | handelingen, (zieken)huisinfecties, preventieve maatregelen, ...) |
| - Kennis van ontsmettingsprocedures | - Kennis van ontsmettingsprocedures |
| - Kennis van soorten afval en afvalsortering | - Kennis van soorten afval en afvalsortering |
| - Kennis van basismethoden voor (zelf-)reflectie | - Kennis van basismethoden voor (zelf-)reflectie |
| - Kennis van Standaardnederlands (kan zichzelf vloeiend en spontaan | - Kennis van Standaardnederlands (kan zichzelf vloeiend en spontaan |
| uitdrukken zonder daarvoor aantoonbaar naar woorden te moeten zoeken. | uitdrukken zonder daarvoor aantoonbaar naar woorden te moeten zoeken. |
| Zij/hij kan een conversatie voeren met de cliënt en kan efficiënt | Zij/hij kan een conversatie voeren met de cliënt en kan efficiënt |
| rapporteren aan andere zorgverleners. Kan korte verslagen en | rapporteren aan andere zorgverleners. Kan korte verslagen en |
| mededelingen noteren) | mededelingen noteren) |
| 2.2.2. Vaardigheden | 2.2.2. Vaardigheden |
| Cognitieve vaardigheden | Cognitieve vaardigheden |
| - Het kunnen verlenen van zorg binnen de grenzen van het wetgevende en | - Het kunnen verlenen van zorg binnen de grenzen van het wetgevende en |
| professionele kader | professionele kader |
| - Het kunnen werken volgens afspraken en visie van de organisatie en | - Het kunnen werken volgens afspraken en visie van de organisatie en |
| actuele evidence based protocollen (veiligheid, toezicht naleven ...) | actuele evidence based protocollen (veiligheid, toezicht naleven ...) |
| - Het kunnen handelen volgens de professionele (gedrags-)code | - Het kunnen handelen volgens de professionele (gedrags-)code |
| (beroepsgeheim, privacy van de cliënt, scheiding beroepscontext-privé, | (beroepsgeheim, privacy van de cliënt, scheiding beroepscontext-privé, |
| ...) | ...) |
| - Het kunnen opbouwen van een professionele zorgrelatie op empathische | - Het kunnen opbouwen van een professionele zorgrelatie op empathische |
| wijze met respect voor de medische, fysieke, sociale, culturele en | wijze met respect voor de medische, fysieke, sociale, culturele en |
| spirituele achtergrond van de cliënt | spirituele achtergrond van de cliënt |
| - Het kunnen benaderen van de cliënt op holistische wijze | - Het kunnen benaderen van de cliënt op holistische wijze |
| - Het kunnen tonen van een groot verantwoordelijkheidszin voor eigen | - Het kunnen tonen van een groot verantwoordelijkheidszin voor eigen |
| werk | werk |
| - Het kunnen respecteren van de zakelijke omgangsvormen | - Het kunnen respecteren van de zakelijke omgangsvormen |
| - Het kunnen verlenen van zorg conform de professionele aanbevelingen, | - Het kunnen verlenen van zorg conform de professionele aanbevelingen, |
| de (evidence based) protocollen en institutionele procedures | de (evidence based) protocollen en institutionele procedures |
| - Het kunnen werken volgens de basisprincipes ( hygiëne en aseptie, | - Het kunnen werken volgens de basisprincipes ( hygiëne en aseptie, |
| comfort, beleving, zelfzorg en inspraak, veiligheid, ergonomie, | comfort, beleving, zelfzorg en inspraak, veiligheid, ergonomie, |
| economie en ecologie) | economie en ecologie) |
| - Het kunnen onderhouden van een efficiënte communicatie met andere | - Het kunnen onderhouden van een efficiënte communicatie met andere |
| zorgverleners om zorgoverdracht te optimaliseren waarbij hij/zij een | zorgverleners om zorgoverdracht te optimaliseren waarbij hij/zij een |
| respectvolle houding aanneemt, luistert en samen werkt met de andere | respectvolle houding aanneemt, luistert en samen werkt met de andere |
| teamleden | teamleden |
| - Het kunnen bespreken van de algemene zorg van de cliënt met andere | - Het kunnen bespreken van de algemene zorg van de cliënt met andere |
| zorgververleners (arts, verpleegkundige, (interdisciplinair) team) | zorgververleners (arts, verpleegkundige, (interdisciplinair) team) |
| - Het kunnen verwoorden van de bezorgdheden en noden van de cliënten | - Het kunnen verwoorden van de bezorgdheden en noden van de cliënten |
| en/of zorgverleners bij de besluitvorming van het interdisciplinair | en/of zorgverleners bij de besluitvorming van het interdisciplinair |
| team | team |
| - Het kunnen bijdragen tot de continuïteit van de (interdisciplinaire) | - Het kunnen bijdragen tot de continuïteit van de (interdisciplinaire) |
| zorgverlening of de interdisciplinaire samenwerking in het kader van | zorgverlening of de interdisciplinaire samenwerking in het kader van |
| de zorgprocessen | de zorgprocessen |
| - Het kunnen herkennen van de taken en rollen van andere disciplines | - Het kunnen herkennen van de taken en rollen van andere disciplines |
| in de zorgsector en weet wanneer op wie een beroep gedaan kan worden | in de zorgsector en weet wanneer op wie een beroep gedaan kan worden |
| - Het kunnen meewerken in het interdisciplinair team aan | - Het kunnen meewerken in het interdisciplinair team aan |
| preventie-acties | preventie-acties |
| - Het kunnen communiceren van patiëntengegevens met andere | - Het kunnen communiceren van patiëntengegevens met andere |
| zorgverleners via elektronische of digitale netwerken | zorgverleners via elektronische of digitale netwerken |
| - Het op empathische wijze kunnen omgaan met de cliënt waarbij de | - Het op empathische wijze kunnen omgaan met de cliënt waarbij de |
| nodige afstand bewaard wordt om een professionele relatie te behouden | nodige afstand bewaard wordt om een professionele relatie te behouden |
| - Het kunnen maken van afspraken met de cliënt aangaande de uitvoering | - Het kunnen maken van afspraken met de cliënt aangaande de uitvoering |
| van de hulpvraag | van de hulpvraag |
| - Het actief kunnen luisteren zonder een waardeoordeel te vellen, | - Het actief kunnen luisteren zonder een waardeoordeel te vellen, |
| rekening houdend met de geschiedenis en eigenheid van de cliënt en | rekening houdend met de geschiedenis en eigenheid van de cliënt en |
| zich ervan kunnen vergewissen dat hij/zij de cliënt correct begrepen | zich ervan kunnen vergewissen dat hij/zij de cliënt correct begrepen |
| heeft | heeft |
| - Het kunnen aanpassen van zijn/ haar taalgebruik in functie van de | - Het kunnen aanpassen van zijn/ haar taalgebruik in functie van de |
| cliënt, zowel naar inhoud als naar vorm | cliënt, zowel naar inhoud als naar vorm |
| - Het kunnen ondersteunen en begeleiden van de cliënt in moeilijke | - Het kunnen ondersteunen en begeleiden van de cliënt in moeilijke |
| momenten | momenten |
| - Het kunnen ondersteunen van de cliënt bij vragen rond | - Het kunnen ondersteunen van de cliënt bij vragen rond |
| levenskwaliteit | levenskwaliteit |
| - Het kunnen bepalen van de zelfredzaamheidsdoelen in overleg met de | - Het kunnen bepalen van de zelfredzaamheidsdoelen in overleg met de |
| cliënt en ze kunnen uitvoeren conform het zorgplan | cliënt en ze kunnen uitvoeren conform het zorgplan |
| - Het kunnen toepassen van aangereikte methoden (paramedische | - Het kunnen toepassen van aangereikte methoden (paramedische |
| adviezen, gesprekstechnieken...) om de zelfredzaamheid van cliënt te | adviezen, gesprekstechnieken...) om de zelfredzaamheid van cliënt te |
| ondersteunen, te versterken of te herstellen | ondersteunen, te versterken of te herstellen |
| - Het kunnen respecteren en ondersteunen van de draagkracht en | - Het kunnen respecteren en ondersteunen van de draagkracht en |
| draaglast van de cliënt en zijn omgeving binnen de individuele zorg | draaglast van de cliënt en zijn omgeving binnen de individuele zorg |
| - Het zich professioneel kunnen bijscholen | - Het zich professioneel kunnen bijscholen |
| - Het kunnen terugvinden van vormingsorganisaties en - programma's | - Het kunnen terugvinden van vormingsorganisaties en - programma's |
| - Het kunnen reflecteren over het eigen handelen en dit kunnen | - Het kunnen reflecteren over het eigen handelen en dit kunnen |
| bijsturen | bijsturen |
| - Het kunnen openstaan voor en het constructief kunnen omgaan met | - Het kunnen openstaan voor en het constructief kunnen omgaan met |
| feedback | feedback |
| - Het op constructieve wijze kunnen omgaan met de grenzen van | - Het op constructieve wijze kunnen omgaan met de grenzen van |
| zijn/haar beroepsdomein en in functie van zijn/haar competenties | zijn/haar beroepsdomein en in functie van zijn/haar competenties |
| - Het kunnen uitwisselen van kennis met alle zorgverleners | - Het kunnen uitwisselen van kennis met alle zorgverleners |
| - Het kunnen gebruiken van de taal die men in het kader van het beroep | - Het kunnen gebruiken van de taal die men in het kader van het beroep |
| hanteert op voldoende deskundige wijze zowel mondeling als | hanteert op voldoende deskundige wijze zowel mondeling als |
| schriftelijk | schriftelijk |
| - Het kunnen werken volgens de actuele (evidence based) ontwikkelde | - Het kunnen werken volgens de actuele (evidence based) ontwikkelde |
| protocollen binnen organisatie/voorziening op | protocollen binnen organisatie/voorziening op |
| - Het kunnen aanpassen van taalgebruik aan de doelgroep | - Het kunnen aanpassen van taalgebruik aan de doelgroep |
| - Het kunnen opvolgen van toegewezen stagiair in opleiding en het | - Het kunnen opvolgen van toegewezen stagiair in opleiding en het |
| kunnen scheppen van een gunstige leerklimaat in functie van de | kunnen scheppen van een gunstige leerklimaat in functie van de |
| leerdoelen en leermogelijkheden van de stagiair | leerdoelen en leermogelijkheden van de stagiair |
| - Het kunnen fungeren als rolmodel voor de stagiair in opleiding | - Het kunnen fungeren als rolmodel voor de stagiair in opleiding |
| - Het kunnen inschatten van de individuele zorgbehoeften, binnen zijn | - Het kunnen inschatten van de individuele zorgbehoeften, binnen zijn |
| bevoegdheden, aan de hand van de gegevens verkregen uit verschillende | bevoegdheden, aan de hand van de gegevens verkregen uit verschillende |
| bronnen (zorgdossier ...) | bronnen (zorgdossier ...) |
| - Het kunnen bepalen van de individuele zorgprioriteiten in | - Het kunnen bepalen van de individuele zorgprioriteiten in |
| samenwerking met de verpleegkundige en de cliënt | samenwerking met de verpleegkundige en de cliënt |
| - Het kunnen gebruiken van het zorgplan op reguliere basis, in | - Het kunnen gebruiken van het zorgplan op reguliere basis, in |
| samenwerking met andere leden van het zorgteam en met de cliënt | samenwerking met andere leden van het zorgteam en met de cliënt |
| - Het efficiënt kunnen plannen van de individuele zorg van de cliënten | - Het efficiënt kunnen plannen van de individuele zorg van de cliënten |
| op systematische wijze (stappen van probleemoplossing) conform het | op systematische wijze (stappen van probleemoplossing) conform het |
| individuele zorgplan rekening houdend met de prioriteiten, de | individuele zorgplan rekening houdend met de prioriteiten, de |
| continuïteit van de zorg, geplande onderzoeken, tijdsbesteding ... | continuïteit van de zorg, geplande onderzoeken, tijdsbesteding ... |
| - Het kunnen verlenen van basiszorg (zorg en nazorg) en past deze aan | - Het kunnen verlenen van basiszorg (zorg en nazorg) en past deze aan |
| in functie van de individuele noden en gewoonten van de cliënt | in functie van de individuele noden en gewoonten van de cliënt |
| - Het kunnen uitvoeren van de basiszorg op structurele en | - Het kunnen uitvoeren van de basiszorg op structurele en |
| systematische wijze bij de verschillende doelgroepen | systematische wijze bij de verschillende doelgroepen |
| - Het kunnen uitvoeren van de kwalitatieve basiszorg in de | - Het kunnen uitvoeren van de kwalitatieve basiszorg in de |
| verschillende zorgcontexten volgens de door de verpleegkundige | verschillende zorgcontexten volgens de door de verpleegkundige |
| opgestelde zorgplanningen | opgestelde zorgplanningen |
| - Het kunnen observeren en herkennen van de veranderingen (psychisch, | - Het kunnen observeren en herkennen van de veranderingen (psychisch, |
| fysiek, sociaal...) in de gezondheidstoestand van de cliënt | fysiek, sociaal...) in de gezondheidstoestand van de cliënt |
| - Het kunnen bewaken van het algemeen comfort en de veiligheid van de | - Het kunnen bewaken van het algemeen comfort en de veiligheid van de |
| cliënt | cliënt |
| - Het kunnen opruimen van al het materiaal en het netjes kunnen | - Het kunnen opruimen van al het materiaal en het netjes kunnen |
| achterlaten van de kamer/leefruimte rekening houdend met de | achterlaten van de kamer/leefruimte rekening houdend met de |
| verwachtingen en mogelijkheden van de cliënt | verwachtingen en mogelijkheden van de cliënt |
| - Het kunnen uitvoeren van de gedelegeerde verpleegkundige handelingen | - Het kunnen uitvoeren van de gedelegeerde verpleegkundige handelingen |
| binnen de toegestane wetgevende bepalingen en binnen een | binnen de toegestane wetgevende bepalingen en binnen een |
| gestructureerde equipe | gestructureerde equipe |
| - Het kunnen aanbieden van comfortzorg bij de toegewezen palliatieve | - Het kunnen aanbieden van comfortzorg bij de toegewezen palliatieve |
| en terminale zorg | en terminale zorg |
| - Het kunnen inventariseren van de risicofactoren voor primaire, | - Het kunnen inventariseren van de risicofactoren voor primaire, |
| secundaire en tertiaire letsels bij cliënten | secundaire en tertiaire letsels bij cliënten |
| - Het kunnen toepassen van de nodige maatregelen ter voorkoming van | - Het kunnen toepassen van de nodige maatregelen ter voorkoming van |
| primaire, secundaire en tertiaire letsels bij cliënten | primaire, secundaire en tertiaire letsels bij cliënten |
| - Het kunnen toepassen van de nodige maatregelen om infecties en | - Het kunnen toepassen van de nodige maatregelen om infecties en |
| besmettingen te voorkomen | besmettingen te voorkomen |
| - Het kunnen geven van informatie over het treffen van preventieve | - Het kunnen geven van informatie over het treffen van preventieve |
| maatregelen (hulpmiddelen, ondersteunende middelen, ... | maatregelen (hulpmiddelen, ondersteunende middelen, ... |
| - Het kunnen ondersteunen van het aanwenden van preventiemiddelen | - Het kunnen ondersteunen van het aanwenden van preventiemiddelen |
| - Het kunnen doen van voorstellen voor het aanpassen van de leefruimte | - Het kunnen doen van voorstellen voor het aanpassen van de leefruimte |
| om de veiligheid en ergonomie te verhogen | om de veiligheid en ergonomie te verhogen |
| - Het kunnen herkennen van levensbedreigende situaties en het kunnen | - Het kunnen herkennen van levensbedreigende situaties en het kunnen |
| ingrijpen conform de voorgeschreven procedure | ingrijpen conform de voorgeschreven procedure |
| - Het kunnen zorgen voor veiligheid van de cliënt | - Het kunnen zorgen voor veiligheid van de cliënt |
| - Het kunnen alarmeren van de interne verantwoordelijken of externe | - Het kunnen alarmeren van de interne verantwoordelijken of externe |
| hulpdiensten volgens de ernst en toestand van de cliënt | hulpdiensten volgens de ernst en toestand van de cliënt |
| - Het schriftelijk of volgens elektronische weg in het zorgdossier | - Het schriftelijk of volgens elektronische weg in het zorgdossier |
| kunnen rapporteren op nauwkeurige en gestructureerde wijze wat betreft | kunnen rapporteren op nauwkeurige en gestructureerde wijze wat betreft |
| de wijzigingen en/of gerealiseerde vooruitgang | de wijzigingen en/of gerealiseerde vooruitgang |
| - Het kunnen delen en rapporteren van zijn/haar observaties, | - Het kunnen delen en rapporteren van zijn/haar observaties, |
| interventies alsook de reacties (psychosociale, fysieke en psychische) | interventies alsook de reacties (psychosociale, fysieke en psychische) |
| van de cliënt conform de voorschriften | van de cliënt conform de voorschriften |
| - Het samen met de verpleegkundige kunnen evalueren en bijsturen van | - Het samen met de verpleegkundige kunnen evalueren en bijsturen van |
| de zorg op een continue systematische manier in relatie tot de | de zorg op een continue systematische manier in relatie tot de |
| geplande doelstellingen en met inspraak van de cliënt | geplande doelstellingen en met inspraak van de cliënt |
| - Het kunnen uitwisselen van informatie met betrekking tot de | - Het kunnen uitwisselen van informatie met betrekking tot de |
| behandeling van de cliënt met verschillende betrokkenen (verzorgende, | behandeling van de cliënt met verschillende betrokkenen (verzorgende, |
| verpleegkundige, artsen, ...) om de kwaliteit van de zorg te | verpleegkundige, artsen, ...) om de kwaliteit van de zorg te |
| verbeteren | verbeteren |
| - Het kunnen meehelpen om een optimaal woon- en leefklimaat voor de | - Het kunnen meehelpen om een optimaal woon- en leefklimaat voor de |
| cliënt te bekomen | cliënt te bekomen |
| - Het kunnen brengen van een aangename sfeer aangepast aan de | - Het kunnen brengen van een aangename sfeer aangepast aan de |
| doelgroep | doelgroep |
| - Het kunnen organiseren en begeleiden van ontspanning en | - Het kunnen organiseren en begeleiden van ontspanning en |
| vrijetijdsactiviteiten | vrijetijdsactiviteiten |
| - Het kunnen bespreken met andere zorgverleners van de behoeften aan | - Het kunnen bespreken met andere zorgverleners van de behoeften aan |
| activiteiten van de cliënt | activiteiten van de cliënt |
| - Het kunnen ondersteunen van de animator tijdens de ontspannings- en | - Het kunnen ondersteunen van de animator tijdens de ontspannings- en |
| vrijetijdsactiviteiten | vrijetijdsactiviteiten |
| - Het kunnen nadruk leggen op het welbevinden van de persoon met een | - Het kunnen nadruk leggen op het welbevinden van de persoon met een |
| zorgbehoefte | zorgbehoefte |
| - Het kunnen betrekken van de omgeving van de cliënt bij het sociale | - Het kunnen betrekken van de omgeving van de cliënt bij het sociale |
| leven | leven |
| Probleemoplossende vaardigheden | Probleemoplossende vaardigheden |
| - Het kunnen hanteren van een systematische aanpak voor het oplossen | - Het kunnen hanteren van een systematische aanpak voor het oplossen |
| van problemen in alle mogelijke professionele situaties binnen de | van problemen in alle mogelijke professionele situaties binnen de |
| grenzen van de eigen bevoegdheden | grenzen van de eigen bevoegdheden |
| - Het kunnen herkennen van weerstanden van de cliënt en hiermee kunnen | - Het kunnen herkennen van weerstanden van de cliënt en hiermee kunnen |
| omgaan | omgaan |
| - Het op een adequate manier kunnen omgaan met agressie, | - Het op een adequate manier kunnen omgaan met agressie, |
| grensoverschrijdend gedrag vanwege de cliënt | grensoverschrijdend gedrag vanwege de cliënt |
| - Het kunnen hulp inroepen van het interdisciplinaire team | - Het kunnen hulp inroepen van het interdisciplinaire team |
| - Het kunnen presteren onder druk, tijdens of na tegenslag of | - Het kunnen presteren onder druk, tijdens of na tegenslag of |
| teleurstelling | teleurstelling |
| - Het kunnen opvolgen van cliënten met een verhoogd risico | - Het kunnen opvolgen van cliënten met een verhoogd risico |
| Motorische vaardigheden | Motorische vaardigheden |
| - Het kunnen uitvoeren van basiszorg | - Het kunnen uitvoeren van basiszorg |
| - Het kunnen verlenen van zorg | - Het kunnen verlenen van zorg |
| - Het kunnen uitvoeren van gedelegeerde handelingen die aansluiten bij | - Het kunnen uitvoeren van gedelegeerde handelingen die aansluiten bij |
| zijn competentieniveau en wettelijk beroepsdomein | zijn competentieniveau en wettelijk beroepsdomein |
| - Het kunnen creëren van een veilige omgeving voor de cliënt | - Het kunnen creëren van een veilige omgeving voor de cliënt |
| - Het kunnen verlenen van zorg aan een overledene | - Het kunnen verlenen van zorg aan een overledene |
| - Het kunnen toepassen van de noodzakelijke eerste hulp | - Het kunnen toepassen van de noodzakelijke eerste hulp |
| - Het kunnen uitvoeren van BLS (basic life support) met en zonder AED | - Het kunnen uitvoeren van BLS (basic life support) met en zonder AED |
| (automatische externe defibrillator) | (automatische externe defibrillator) |
| - Het kunnen verzorgen van de persoonlijke hygiëne en zorgt voor een | - Het kunnen verzorgen van de persoonlijke hygiëne en zorgt voor een |
| verzorgd voorkomen | verzorgd voorkomen |
| - Het kunnen toepassen van aangereikte hulpmiddelen om de | - Het kunnen toepassen van aangereikte hulpmiddelen om de |
| zelfredzaamheid van cliënt te ondersteunen, te versterken of te | zelfredzaamheid van cliënt te ondersteunen, te versterken of te |
| herstellen | herstellen |
| - Het kunnen opruimen van al het materiaal en het netjes kunnen | - Het kunnen opruimen van al het materiaal en het netjes kunnen |
| achterlaten van de kamer/leefruimte rekening houdend met de | achterlaten van de kamer/leefruimte rekening houdend met de |
| verwachtingen en mogelijkheden van de cliënt | verwachtingen en mogelijkheden van de cliënt |
| - Het kunnen zorgen voor de voorbereiding, bedeling en het afruimen | - Het kunnen zorgen voor de voorbereiding, bedeling en het afruimen |
| van de maaltijden | van de maaltijden |
| - Het kunnen uitvoeren van patiëntenvervoer | - Het kunnen uitvoeren van patiëntenvervoer |
| - Het kunnen uitvoeren van elementaire huishoudelijke taken | - Het kunnen uitvoeren van elementaire huishoudelijke taken |
| - Het kunnen onderhouden van de logistieke ruimten (reinigen, | - Het kunnen onderhouden van de logistieke ruimten (reinigen, |
| desinfecteren, ontsmetten...) | desinfecteren, ontsmetten...) |
| - Het kunnen onderhouden van het zorgmateriaal en het kunnen | - Het kunnen onderhouden van het zorgmateriaal en het kunnen |
| controleren van de goede werking (reinigen, desinfecteren, ontsmetten, | controleren van de goede werking (reinigen, desinfecteren, ontsmetten, |
| eenvoudig steriliseren...) | eenvoudig steriliseren...) |
| 2.2.3. Context | 2.2.3. Context |
| Omgevingscontext | Omgevingscontext |
| - Dit beroep vereist dat in het kader van het zorgproces de rollen, | - Dit beroep vereist dat in het kader van het zorgproces de rollen, |
| verschillen en grenzen van iedere partner, herkend en gerespecteerd | verschillen en grenzen van iedere partner, herkend en gerespecteerd |
| worden, zowel binnen het eigen vakgebied als ten aanzien van andere | worden, zowel binnen het eigen vakgebied als ten aanzien van andere |
| vakgebieden | vakgebieden |
| - Het beroep van zorgkundige wordt uitgeoefend in uiteenlopende | - Het beroep van zorgkundige wordt uitgeoefend in uiteenlopende |
| contexten | contexten |
| - Dit beroep wordt hoofdzakelijk uitgeoefend binnen onregelmatige | - Dit beroep wordt hoofdzakelijk uitgeoefend binnen onregelmatige |
| werktijden | werktijden |
| - Dit beroep wordt uitgeoefend in teamverband en/of multidisciplinair, | - Dit beroep wordt uitgeoefend in teamverband en/of multidisciplinair, |
| waarbij de nodige flexibiliteit belangrijk is | waarbij de nodige flexibiliteit belangrijk is |
| - De werkopdrachten worden afgebakend in de tijd | - De werkopdrachten worden afgebakend in de tijd |
| - Het beroep vereist een behandeling op maat volgens de noden van de | - Het beroep vereist een behandeling op maat volgens de noden van de |
| cliënt waarbij de cliënt op een holistische wijze benaderd wordt | cliënt waarbij de cliënt op een holistische wijze benaderd wordt |
| - De sector kent reglementeringen wat betreft veiligheid, gezondheid, | - De sector kent reglementeringen wat betreft veiligheid, gezondheid, |
| hygiëne, welzijn, milieu, ... | hygiëne, welzijn, milieu, ... |
| - Sommige activiteiten kunnen gezondheidsrisico's inhouden voor de | - Sommige activiteiten kunnen gezondheidsrisico's inhouden voor de |
| beroepsuitoefenaar en zijn/haar omgeving. Het naleven van de | beroepsuitoefenaar en zijn/haar omgeving. Het naleven van de |
| veiligheidsvoorschriften en het dragen van persoonlijke | veiligheidsvoorschriften en het dragen van persoonlijke |
| beschermingsmiddelen is verplicht | beschermingsmiddelen is verplicht |
| - De uitoefening van het beroep vereist een stressbestendige houding | - De uitoefening van het beroep vereist een stressbestendige houding |
| - Bij de beroepsuitoefening moet men zich bewust de van de effecten | - Bij de beroepsuitoefening moet men zich bewust de van de effecten |
| van de eigen verbale, non-verbale en digitale communicatie en de | van de eigen verbale, non-verbale en digitale communicatie en de |
| invloed hiervan op de cliënt | invloed hiervan op de cliënt |
| - De uitoefening van het beroep vraagt verantwoordelijkheidszin | - De uitoefening van het beroep vraagt verantwoordelijkheidszin |
| - Bij dit beroep wordt er door alle zorgkundigen meegebouwd aan een | - Bij dit beroep wordt er door alle zorgkundigen meegebouwd aan een |
| cultuur van collegialiteit, welzijn, respect binnen de professionele | cultuur van collegialiteit, welzijn, respect binnen de professionele |
| relaties | relaties |
| Handelingscontext | Handelingscontext |
| - De zorgkundige moet op constructieve en transparante wijze | - De zorgkundige moet op constructieve en transparante wijze |
| informatie uitwisselen met de andere actoren | informatie uitwisselen met de andere actoren |
| - De zorgkundige is zich constant bewust van de impact van zijn | - De zorgkundige is zich constant bewust van de impact van zijn |
| handelingen op de cliënt | handelingen op de cliënt |
| - De zorgkundige kan zich aanpassen aan en flexibel opstellen bij | - De zorgkundige kan zich aanpassen aan en flexibel opstellen bij |
| wisselende werkomstandigheden | wisselende werkomstandigheden |
| - De zorgkundige moet steeds het zorgplan, regelgeving en | - De zorgkundige moet steeds het zorgplan, regelgeving en |
| kwaliteitseisen respecteren | kwaliteitseisen respecteren |
| - De zorgkundige moet bijblijven met de ontwikkelingen binnen de | - De zorgkundige moet bijblijven met de ontwikkelingen binnen de |
| sector, dit vergt levenslang leren en het volgen van (verplichte) | sector, dit vergt levenslang leren en het volgen van (verplichte) |
| opleidingen | opleidingen |
| - De zorgkundige moet planmatig kunnen denken, prioriteiten stellen en | - De zorgkundige moet planmatig kunnen denken, prioriteiten stellen en |
| zijn werkzaamheden organiseren | zijn werkzaamheden organiseren |
| - De zorgkundige moet discreet handelen conform de beroepsethiek en | - De zorgkundige moet discreet handelen conform de beroepsethiek en |
| organisatiegebonden gedragscode | organisatiegebonden gedragscode |
| - De zorgkundige toont zin voor initiatief binnen de wettelijke | - De zorgkundige toont zin voor initiatief binnen de wettelijke |
| bepalingen tijdens bepaalde situaties, problemen, opdrachten,... | bepalingen tijdens bepaalde situaties, problemen, opdrachten,... |
| - De zorgkundige moet kwaliteitsvol handelen | - De zorgkundige moet kwaliteitsvol handelen |
| - De zorgkundige moet op holistische wijze cliëntgericht werken | - De zorgkundige moet op holistische wijze cliëntgericht werken |
| - De zorgkundige moet het positief imago van zijn/haar onderneming | - De zorgkundige moet het positief imago van zijn/haar onderneming |
| uitstralen | uitstralen |
| - De zorgkundige moet op empathische wijze omgaan met de cliënt | - De zorgkundige moet op empathische wijze omgaan met de cliënt |
| - De zorgkundige dient consequent en gefocust te werken | - De zorgkundige dient consequent en gefocust te werken |
| - De zorgkundige moet zich bewust zijn dat gemaakte fouten gevolgen | - De zorgkundige moet zich bewust zijn dat gemaakte fouten gevolgen |
| kunnen hebben die een impact kunnen hebben op het fysiek en psychisch | kunnen hebben die een impact kunnen hebben op het fysiek en psychisch |
| welzijn van de cliënt | welzijn van de cliënt |
| - De zorgkundige maakt van de zorgmomenten zinvolle contactmomenten | - De zorgkundige maakt van de zorgmomenten zinvolle contactmomenten |
| - De zorgkundige neemt een voorbeeldfunctie op binnen het zorggebeuren | - De zorgkundige neemt een voorbeeldfunctie op binnen het zorggebeuren |
| 2.2.4. Autonomie | 2.2.4. Autonomie |
| Is zelfstandig in | Is zelfstandig in |
| - Het uitvoeren van beroepsspecifieke handelingen en de door de | - Het uitvoeren van beroepsspecifieke handelingen en de door de |
| regelgeving beschreven technische verpleegkundige activiteiten conform | regelgeving beschreven technische verpleegkundige activiteiten conform |
| de gemaakte afspraken met de verpleegkundige en het zorgplan | de gemaakte afspraken met de verpleegkundige en het zorgplan |
| - Het informeren, adviseren van de cliënt over de mogelijke | - Het informeren, adviseren van de cliënt over de mogelijke |
| functionele aanpassingen | functionele aanpassingen |
| - Het rapporteren van de basiszorg binnen het zorgplan | - Het rapporteren van de basiszorg binnen het zorgplan |
| - Het uitvoeren van huishoudelijke taken | - Het uitvoeren van huishoudelijke taken |
| - Het uitvoeren van logistieke taken | - Het uitvoeren van logistieke taken |
| - Het evalueren van het eigen werk | - Het evalueren van het eigen werk |
| - Het verstrekken van informatie aangaande preventieve maatregelen | - Het verstrekken van informatie aangaande preventieve maatregelen |
| voor de cliënt conform het zorgplan | voor de cliënt conform het zorgplan |
| - Het regelen van ontspannings- en vrijetijdsactiviteiten conform de | - Het regelen van ontspannings- en vrijetijdsactiviteiten conform de |
| behoeften en mogelijkheden van de cliënt | behoeften en mogelijkheden van de cliënt |
| - Het up-to-date houden van de eigen kennis | - Het up-to-date houden van de eigen kennis |
| Is gebonden aan | Is gebonden aan |
| - Het ontvangen en uitvoeren van opdrachten toegewezen door de | - Het ontvangen en uitvoeren van opdrachten toegewezen door de |
| verantwoordelijke/verpleegkundige | verantwoordelijke/verpleegkundige |
| - De procedures aangaande de uit te voeren taken | - De procedures aangaande de uit te voeren taken |
| - Het beleid van de organisatie | - Het beleid van de organisatie |
| - Tijdsplanning, veiligheids-, gezondheids-, kwaliteits- en | - Tijdsplanning, veiligheids-, gezondheids-, kwaliteits- en |
| milieuvoorschriften en procedures | milieuvoorschriften en procedures |
| - De organisatiegebonden gedragscode | - De organisatiegebonden gedragscode |
| - De regelgevingen | - De regelgevingen |
| Doet beroep op | Doet beroep op |
| - De verantwoordelijke/verpleegkundige voor de opdracht, gegevens en | - De verantwoordelijke/verpleegkundige voor de opdracht, gegevens en |
| bijkomende instructies | bijkomende instructies |
| - Het interdisciplinair team, cliënt, collega's, ...voor advies en | - Het interdisciplinair team, cliënt, collega's, ...voor advies en |
| samenwerking | samenwerking |
| 2.2.5. Verantwoordelijkheid | 2.2.5. Verantwoordelijkheid |
| - Werkt volgens de wettelijke reglementeringen en procedure(s) | - Werkt volgens de wettelijke reglementeringen en procedure(s) |
| - Handelt volgens de professionele gedragscode | - Handelt volgens de professionele gedragscode |
| - Waarborgt de zorg aan de hand van de kwaliteitsnormen | - Waarborgt de zorg aan de hand van de kwaliteitsnormen |
| - Werkt samen met het interdisciplinair team | - Werkt samen met het interdisciplinair team |
| - Werkt samen met de cliënt en communiceert professioneel binnen een | - Werkt samen met de cliënt en communiceert professioneel binnen een |
| cliëntgerichte zorgrelatie | cliëntgerichte zorgrelatie |
| - Ondersteunt en bevordert empowerment en zelfredzaamheid van de | - Ondersteunt en bevordert empowerment en zelfredzaamheid van de |
| cliënt | cliënt |
| - Ontwikkelt de eigen deskundigheid | - Ontwikkelt de eigen deskundigheid |
| - Draagt bij tot de ontwikkeling van het beroep | - Draagt bij tot de ontwikkeling van het beroep |
| - Plant en organiseert de zorg van de cliënt conform het zorgplan | - Plant en organiseert de zorg van de cliënt conform het zorgplan |
| - Voert de basiszorg uit volgens het zorgplan van de cliënt met | - Voert de basiszorg uit volgens het zorgplan van de cliënt met |
| ADL-dysfunctie | ADL-dysfunctie |
| - Voert de basiszorg en gedelegeerde verpleegkundige handelingen uit | - Voert de basiszorg en gedelegeerde verpleegkundige handelingen uit |
| volgens de richtlijnen en onder supervisie van de verpleegkundige aan | volgens de richtlijnen en onder supervisie van de verpleegkundige aan |
| een cliënt met ADL-disfunctie | een cliënt met ADL-disfunctie |
| - Neemt preventieve maatregelen ter voorkoming van primaire, | - Neemt preventieve maatregelen ter voorkoming van primaire, |
| secundaire en tertiaire letsels tijdens de basiszorg | secundaire en tertiaire letsels tijdens de basiszorg |
| - Voert EHBO uit bij noodsituaties | - Voert EHBO uit bij noodsituaties |
| - Evalueert de zorg en rapporteert in het zorgdossier | - Evalueert de zorg en rapporteert in het zorgdossier |
| - Voert logistieke taken uit | - Voert logistieke taken uit |
| - Regelt ontspannings- en vrijetijdsactiviteiten volgens de | - Regelt ontspannings- en vrijetijdsactiviteiten volgens de |
| verwachtingen en noden van de cliënt en stimuleert de cliënt om deel | verwachtingen en noden van de cliënt en stimuleert de cliënt om deel |
| te nemen | te nemen |
| 2.3. Attesten | 2.3. Attesten |
| 2.3.1. Wettelijke Attesten | 2.3.1. Wettelijke Attesten |
| attest EHBO | attest EHBO |
| visum Zorgkundige | visum Zorgkundige |
| 2.3.2. Vereiste Attesten | 2.3.2. Vereiste Attesten |
| Geen vereisten. | Geen vereisten. |
| 2.3.3. Instapvoorwaarden | 2.3.3. Instapvoorwaarden |
| Geen vereisten. | Geen vereisten. |
| Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering | Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering |
| van 8 juli 2016 tot erkenning van de beroepskwalificatie zorgkundige. | van 8 juli 2016 tot erkenning van de beroepskwalificatie zorgkundige. |
| Brussel, 8 juli 2016. | Brussel, 8 juli 2016. |
| De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
| G. BOURGEOIS | G. BOURGEOIS |
| De Vlaamse minister van Onderwijs, | De Vlaamse minister van Onderwijs, |
| H. CREVITS | H. CREVITS |
| De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, | De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, |
| Ph. MUYTERS | Ph. MUYTERS |