Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 05/04/2019
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering houdende wijziging van het Energiebesluit van 19 november 2010, wat betreft de erkenning van regelluwe zones voor energie "
Besluit van de Vlaamse Regering houdende wijziging van het Energiebesluit van 19 november 2010, wat betreft de erkenning van regelluwe zones voor energie Besluit van de Vlaamse Regering houdende wijziging van het Energiebesluit van 19 november 2010, wat betreft de erkenning van regelluwe zones voor energie
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
5 APRIL 2019. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende wijziging van 5 APRIL 2019. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende wijziging van
het Energiebesluit van 19 november 2010, wat betreft de erkenning van het Energiebesluit van 19 november 2010, wat betreft de erkenning van
regelluwe zones voor energie regelluwe zones voor energie
DE VLAAMSE REGERING, DE VLAAMSE REGERING,
Gelet op het Energiedecreet van 8 mei 2009, artikel 14/1.1.1 en Gelet op het Energiedecreet van 8 mei 2009, artikel 14/1.1.1 en
14/1.1.2, ingevoegd bij het decreet van 16 november 2018; 14/1.1.2, ingevoegd bij het decreet van 16 november 2018;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, artikel III.119 tot Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, artikel III.119 tot
en met artikel III.121; en met artikel III.121;
Gelet op het Energiebesluit van 19 november 2010; Gelet op het Energiebesluit van 19 november 2010;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, d.d. 10 januari Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, d.d. 10 januari
2019; 2019;
Gelet op advies nr. 65.519/3 van de Raad van State, gegeven op 27 Gelet op advies nr. 65.519/3 van de Raad van State, gegeven op 27
maart 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de maart 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Begroting, Financiën en Op voorstel van de Vlaamse minister van Begroting, Financiën en
Energie, Energie,
Na beraadslaging; Na beraadslaging;
Besluit : Besluit :

Artikel 1.In artikel 1.1.1, § 2 van het Energiebesluit van 19

Artikel 1.In artikel 1.1.1, § 2 van het Energiebesluit van 19

november 2010, laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse november 2010, laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse
Regering van 14 december 2018, worden de volgende wijzigingen Regering van 14 december 2018, worden de volgende wijzigingen
aangebracht: aangebracht:
1° er wordt een punt 8° /1 ingevoegd, dat luidt als volgt: 1° er wordt een punt 8° /1 ingevoegd, dat luidt als volgt:
"8° /1 beveiligde zending: een van de hierna volgende "8° /1 beveiligde zending: een van de hierna volgende
betekeningswijzen: betekeningswijzen:
a) een aangetekend schrijven; a) een aangetekend schrijven;
b) een afgifte tegen ontvangstbewijs; b) een afgifte tegen ontvangstbewijs;
c) een andere door de Vlaamse Regering of de minister toegelaten c) een andere door de Vlaamse Regering of de minister toegelaten
betekeningswijze waarbij de datum van kennisgeving met zekerheid kan betekeningswijze waarbij de datum van kennisgeving met zekerheid kan
worden vastgesteld;"; worden vastgesteld;";
2° er wordt een punt 18° /2 ingevoegd dat luidt als volgt: 2° er wordt een punt 18° /2 ingevoegd dat luidt als volgt:
"18° /2 de afdeling, bevoegd voor energie: de subentiteit van het "18° /2 de afdeling, bevoegd voor energie: de subentiteit van het
Departement Omgeving, bevoegd voor energie;". Departement Omgeving, bevoegd voor energie;".

Art. 2.In hetzelfde besluit, het laatst gewijzigd bij het besluit van

Art. 2.In hetzelfde besluit, het laatst gewijzigd bij het besluit van

de Vlaamse Regering van 1 februari 2019, wordt een titel X/1 de Vlaamse Regering van 1 februari 2019, wordt een titel X/1
ingevoegd, die luidt als volgt: ingevoegd, die luidt als volgt:
"Titel X/1. Regelluwe zones voor energie "Titel X/1. Regelluwe zones voor energie
Hoofdstuk I. Procedure en voorwaarden voor de erkenning als regelluwe Hoofdstuk I. Procedure en voorwaarden voor de erkenning als regelluwe
zone voor energie zone voor energie
Art. 10/1.1.1. § 1. De aanvraag om als regelluwe zone voor energie te Art. 10/1.1.1. § 1. De aanvraag om als regelluwe zone voor energie te
worden erkend wordt ingediend met een beveiligde zending bij de worden erkend wordt ingediend met een beveiligde zending bij de
minister per adres van de afdeling, bevoegd voor energie. De afdeling, minister per adres van de afdeling, bevoegd voor energie. De afdeling,
bevoegd voor energie, treedt voor de behandeling van de aanvragen, als bevoegd voor energie, treedt voor de behandeling van de aanvragen, als
vermeld in deze titel, op als secretariaat. Die aanvraag bevat vermeld in deze titel, op als secretariaat. Die aanvraag bevat
minstens de volgende gegevens: minstens de volgende gegevens:
1° de identificatie van de projectaanvrager, die als centraal 1° de identificatie van de projectaanvrager, die als centraal
contactpunt zal optreden en die namens het project als de houder van contactpunt zal optreden en die namens het project als de houder van
de erkenning als regelluwe zone optreden, en van eventuele andere de erkenning als regelluwe zone optreden, en van eventuele andere
personen die deel uitmaken van het project; personen die deel uitmaken van het project;
2° een gedetailleerde beschrijving van het doel en de inhoud van het 2° een gedetailleerde beschrijving van het doel en de inhoud van het
project waarvoor een erkenning als regelluwe zone voor energie wordt project waarvoor een erkenning als regelluwe zone voor energie wordt
aangevraagd, en de wetenschappelijke of andere adequate ondersteuning aangevraagd, en de wetenschappelijke of andere adequate ondersteuning
en begeleiding die voor het project zal worden voorzien, de leerdoelen en begeleiding die voor het project zal worden voorzien, de leerdoelen
die worden beoogd, en waarbij ook wordt aangetoond dat het dossier die worden beoogd, en waarbij ook wordt aangetoond dat het dossier
voldoende nieuwe elementen bevat die al niet in andere regelluwe zones voldoende nieuwe elementen bevat die al niet in andere regelluwe zones
worden onderzocht; worden onderzocht;
3° een gedetailleerde omschrijving van het geografisch afgebakend 3° een gedetailleerde omschrijving van het geografisch afgebakend
gebied waaruit de regelluwe zone voor energie zal bestaan, met een gebied waaruit de regelluwe zone voor energie zal bestaan, met een
verantwoording voor het gevraagde gebied; verantwoording voor het gevraagde gebied;
4° de gevraagde tijdsduur waarvoor de erkenning als regelluwe zone 4° de gevraagde tijdsduur waarvoor de erkenning als regelluwe zone
voor energie wordt aangevraagd en die niet langer kan zijn dan tien voor energie wordt aangevraagd en die niet langer kan zijn dan tien
jaar, met een verantwoording voor de gevraagde tijdsduur; jaar, met een verantwoording voor de gevraagde tijdsduur;
5° de bepalingen die bij of krachtens het Energiedecreet van 8 mei 5° de bepalingen die bij of krachtens het Energiedecreet van 8 mei
2009 zijn vastgesteld, waarvan gevraagd wordt af te wijken, en een 2009 zijn vastgesteld, waarvan gevraagd wordt af te wijken, en een
argumentatie over de noodzaak om van elk van die bepalingen af te argumentatie over de noodzaak om van elk van die bepalingen af te
wijken; wijken;
6° een argumentatie waarom minder verregaande alternatieven onmogelijk 6° een argumentatie waarom minder verregaande alternatieven onmogelijk
zijn, en het verband ervan met de doelstelling van de regelluwe zone zijn, en het verband ervan met de doelstelling van de regelluwe zone
voor energie; voor energie;
7° knelpunten ander dan degene vermeld in 5° die het project negatief 7° knelpunten ander dan degene vermeld in 5° die het project negatief
kunnen beïnvloeden; kunnen beïnvloeden;
8° een argumentatie waarom beginselen zoals rechtsgelijkheid en 8° een argumentatie waarom beginselen zoals rechtsgelijkheid en
rechtszekerheid en bestaande grondrechten of beschermingsniveaus niet rechtszekerheid en bestaande grondrechten of beschermingsniveaus niet
onevenredig worden geschaad; onevenredig worden geschaad;
9° een bewijs van de toestemming van alle betrokken personen die door 9° een bewijs van de toestemming van alle betrokken personen die door
de erkenning als regelluwe zone voor energie rechtstreeks in hun de erkenning als regelluwe zone voor energie rechtstreeks in hun
belangen geraakt worden; belangen geraakt worden;
10° de mogelijke impact op andere personen die niet rechtstreeks 10° de mogelijke impact op andere personen die niet rechtstreeks
betrokken zijn bij het project, waaronder steeds een raming van de betrokken zijn bij het project, waaronder steeds een raming van de
impact op de inkomsten van de netbeheerders voor het gebruik van het impact op de inkomsten van de netbeheerders voor het gebruik van het
netwerk, op de heffingen en op de openbaredienstverplichtingen netwerk, op de heffingen en op de openbaredienstverplichtingen
opgelegd aan de netbeheerders en leveranciers. opgelegd aan de netbeheerders en leveranciers.
De minister kan nadere regels vastleggen met betrekking tot de De minister kan nadere regels vastleggen met betrekking tot de
identificatie van de personen, vermeld in het eerste lid, 9° en 10°. identificatie van de personen, vermeld in het eerste lid, 9° en 10°.
§ 2. De afdeling, bevoegd voor energie, gaat na of het aanvraagdossier § 2. De afdeling, bevoegd voor energie, gaat na of het aanvraagdossier
volledig is. Als het aanvraagdossier niet volledig is, brengt de volledig is. Als het aanvraagdossier niet volledig is, brengt de
afdeling, bevoegd voor energie, de projectaanvrager in kwestie daarvan afdeling, bevoegd voor energie, de projectaanvrager in kwestie daarvan
per beveiligde zending op de hoogte binnen een maand na de dag waarop per beveiligde zending op de hoogte binnen een maand na de dag waarop
het aanvraagdossier werd ontvangen. Daarbij worden de redenen vermeld het aanvraagdossier werd ontvangen. Daarbij worden de redenen vermeld
waarom het aanvraagdossier niet volledig is, en de termijn waarin de waarom het aanvraagdossier niet volledig is, en de termijn waarin de
projectaanvrager, op straffe van verval van de aanvraag, het dossier projectaanvrager, op straffe van verval van de aanvraag, het dossier
kan vervolledigen. Deze termijn bedraagt minimum vijftien dagen. kan vervolledigen. Deze termijn bedraagt minimum vijftien dagen.
Als de aanvraag volledig wordt bevonden, dan brengt de afdeling, Als de aanvraag volledig wordt bevonden, dan brengt de afdeling,
bevoegd voor energie, de aanvrager daarvan met een beveiligde zending bevoegd voor energie, de aanvrager daarvan met een beveiligde zending
op de hoogte binnen een maand na ontvangst van de eventueel op de hoogte binnen een maand na ontvangst van de eventueel
vervolledigde aanvraag. vervolledigde aanvraag.
Onverminderd het eerste en tweede lid stelt de projectaanvrager op Onverminderd het eerste en tweede lid stelt de projectaanvrager op
eenvoudig verzoek van de afdeling, bevoegd voor energie, binnen een eenvoudig verzoek van de afdeling, bevoegd voor energie, binnen een
door die afdeling vastgestelde termijn alle bijkomende informatie die door die afdeling vastgestelde termijn alle bijkomende informatie die
de afdeling, bevoegd voor energie, noodzakelijk beschouwt, ter de afdeling, bevoegd voor energie, noodzakelijk beschouwt, ter
beschikking van de minister. Deze termijn bedraagt minimum vijftien beschikking van de minister. Deze termijn bedraagt minimum vijftien
dagen. dagen.
§ 3. De minister wint over het voorwerp van de aanvraag het advies in § 3. De minister wint over het voorwerp van de aanvraag het advies in
van: van:
1° de VREG, minstens wat betreft aanvragen met als voorwerp een 1° de VREG, minstens wat betreft aanvragen met als voorwerp een
afwijking van de bepalingen van: afwijking van de bepalingen van:
a) titel IV van het Energiedecreet van 8 mei 2009 en/of titel III van a) titel IV van het Energiedecreet van 8 mei 2009 en/of titel III van
het Energiebesluit van 19 november 2010; het Energiebesluit van 19 november 2010;
b) titel IV/1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 en/of titel III/1 b) titel IV/1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 en/of titel III/1
van het Energiebesluit van 19 november 2010; van het Energiebesluit van 19 november 2010;
c) titel VII, hoofdstuk I/1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 c) titel VII, hoofdstuk I/1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009
en/of titel VI, hoofdstuk II/3 van het Energiebesluit van 19 november en/of titel VI, hoofdstuk II/3 van het Energiebesluit van 19 november
2010; 2010;
2° het Vlaams Energieagentschap, minstens wat betreft aanvragen met 2° het Vlaams Energieagentschap, minstens wat betreft aanvragen met
als voorwerp een afwijking van de bepalingen van: als voorwerp een afwijking van de bepalingen van:
a) titel IV/1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 en/of titel III/1 a) titel IV/1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 en/of titel III/1
van het Energiebesluit van 19 november 2010; van het Energiebesluit van 19 november 2010;
b) titel VII van het Energiedecreet en/of titel VI van het b) titel VII van het Energiedecreet en/of titel VI van het
Energiebesluit van 19 november 2010; Energiebesluit van 19 november 2010;
c) titel IX van het Energiedecreet van 8 mei 2009 en/of titel VII, c) titel IX van het Energiedecreet van 8 mei 2009 en/of titel VII,
hoofdstuk IX van het Energiebesluit van 19 november 2010; hoofdstuk IX van het Energiebesluit van 19 november 2010;
d) titel XI van het Energiedecreet van 8 mei 2009 en/of titel IX van d) titel XI van het Energiedecreet van 8 mei 2009 en/of titel IX van
het Energiebesluit van 19 november 2010; het Energiebesluit van 19 november 2010;
3° het Agentschap Innoveren en Ondernemen, wat betreft het innovatief 3° het Agentschap Innoveren en Ondernemen, wat betreft het innovatief
karakter van het in de aanvraag vervatte project; karakter van het in de aanvraag vervatte project;
4° de distributienetbeheerders, wat betreft aanvragen met als voorwerp 4° de distributienetbeheerders, wat betreft aanvragen met als voorwerp
een afwijking van de bepalingen van titel IV van het Energiedecreet een afwijking van de bepalingen van titel IV van het Energiedecreet
van 8 mei 2009 en/of titel III van het Energiebesluit van 19 november van 8 mei 2009 en/of titel III van het Energiebesluit van 19 november
2010; 2010;
5° eventuele andere instanties waarvan de minister het advies nuttig 5° eventuele andere instanties waarvan de minister het advies nuttig
acht. acht.
De instanties, vermeld in het eerste lid, bezorgen hun advies aan de De instanties, vermeld in het eerste lid, bezorgen hun advies aan de
minister binnen een termijn van veertien werkdagen na de dag waarop de minister binnen een termijn van veertien werkdagen na de dag waarop de
adviesvraag werd ontvangen. Bij gebrek aan advies binnen de voormelde adviesvraag werd ontvangen. Bij gebrek aan advies binnen de voormelde
termijn, wordt het advies geacht gunstig te zijn. termijn, wordt het advies geacht gunstig te zijn.
Art. 10/1.1.2. De Vlaamse Regering beslist over de erkenning als Art. 10/1.1.2. De Vlaamse Regering beslist over de erkenning als
regelluwe zone binnen de drie maanden volgende op de dag dat de regelluwe zone binnen de drie maanden volgende op de dag dat de
aanvraag volledig werd verklaard, vermeld in artikel 10/1.1.1. aanvraag volledig werd verklaard, vermeld in artikel 10/1.1.1.
De erkenning als regelluwe zone voor energie betreft steeds een gunst De erkenning als regelluwe zone voor energie betreft steeds een gunst
en geen recht. Onverminderd de voorwaarden, vermeld in artikel en geen recht. Onverminderd de voorwaarden, vermeld in artikel
14/1.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 en artikel III.121, § 2 14/1.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 en artikel III.121, § 2
van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, kan een project als van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, kan een project als
regelluwe zone voor energie worden erkend als het voldoet aan de regelluwe zone voor energie worden erkend als het voldoet aan de
volgende cumulatieve voorwaarden: volgende cumulatieve voorwaarden:
1° het project is voldoende matuur en uitgewerkt; 1° het project is voldoende matuur en uitgewerkt;
2° het project is innovatief en de resultaten van het project hebben 2° het project is innovatief en de resultaten van het project hebben
een mogelijkheid tot reproductie; een mogelijkheid tot reproductie;
3° het project heeft een aantoonbaar maatschappelijk belang dat het 3° het project heeft een aantoonbaar maatschappelijk belang dat het
louter individuele belang overstijgt, en waarbij de maatschappelijke louter individuele belang overstijgt, en waarbij de maatschappelijke
opbrengst de maatschappelijke kost potentieel overstijgt. Projecten opbrengst de maatschappelijke kost potentieel overstijgt. Projecten
die louter een individueel belang nastreven komen niet in aanmerking die louter een individueel belang nastreven komen niet in aanmerking
voor een erkenning als regelluwe zone voor energie; voor een erkenning als regelluwe zone voor energie;
4° het project legt geen onevenredige last op derden. 4° het project legt geen onevenredige last op derden.
De Vlaamse Regering weigert in elk geval de erkenning van een aanvraag De Vlaamse Regering weigert in elk geval de erkenning van een aanvraag
die: die:
1° niet voldoet aan de voorwaarden vermeld in het tweede lid; 1° niet voldoet aan de voorwaarden vermeld in het tweede lid;
2° wordt aangevraagd voor een langere tijdsduur dan tien jaar; 2° wordt aangevraagd voor een langere tijdsduur dan tien jaar;
3° behoort tot de categorieën waarvoor geen erkenning als regelluwe 3° behoort tot de categorieën waarvoor geen erkenning als regelluwe
zone kan worden bekomen, als vermeld in artikel 14/1.1.1, § 1 van het zone kan worden bekomen, als vermeld in artikel 14/1.1.1, § 1 van het
Energiedecreet van 8 mei 2009 en artikel III.121, § 2 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 en artikel III.121, § 2 van het
Bestuursdecreet van 7 december 2018; Bestuursdecreet van 7 december 2018;
4° niet past binnen de visie en doelstellingen van het door de Vlaamse 4° niet past binnen de visie en doelstellingen van het door de Vlaamse
Regering gevoerde energiebeleid. Regering gevoerde energiebeleid.
Art. 10/1.1.3. De Vlaamse Regering betekent aan de aanvrager haar Art. 10/1.1.3. De Vlaamse Regering betekent aan de aanvrager haar
beslissing over de erkenning als regelluwe zone voor energie. beslissing over de erkenning als regelluwe zone voor energie.
Onverminderd artikel III.120 van het Bestuursdecreet van 7 december Onverminderd artikel III.120 van het Bestuursdecreet van 7 december
2018 bevat een gunstige beslissing minstens: 2018 bevat een gunstige beslissing minstens:
1° de identificatie van de aanvrager en in voorkomend geval van de 1° de identificatie van de aanvrager en in voorkomend geval van de
andere personen die betrokken zijn bij het project; andere personen die betrokken zijn bij het project;
2° de omschrijving van het geografisch afgebakend gebied waaruit de 2° de omschrijving van het geografisch afgebakend gebied waaruit de
regelluwe zone voor energie zal bestaan; regelluwe zone voor energie zal bestaan;
3° de door of krachtens het Energiedecreet van 8 mei 2009 vastgestelde 3° de door of krachtens het Energiedecreet van 8 mei 2009 vastgestelde
bepalingen waarvan mag worden afgeweken en een omschrijving van de bepalingen waarvan mag worden afgeweken en een omschrijving van de
aard van de afwijkingen en eventueel daaraan gekoppelde voorwaarden; aard van de afwijkingen en eventueel daaraan gekoppelde voorwaarden;
4° de tijdsduur van de erkenning; 4° de tijdsduur van de erkenning;
5° de aanduiding van de externe experts die namens de Vlaamse overheid 5° de aanduiding van de externe experts die namens de Vlaamse overheid
het project zullen opvolgen en waarvan de kost steeds minstens voor 50 het project zullen opvolgen en waarvan de kost steeds minstens voor 50
procent voor rekening is van de houder van de erkenning als regelluwe procent voor rekening is van de houder van de erkenning als regelluwe
zone; zone;
6° de aanduiding van de toezichthouders met betrekking tot het naleven 6° de aanduiding van de toezichthouders met betrekking tot het naleven
van de voorwaarden, vermeld in 3° ; van de voorwaarden, vermeld in 3° ;
7° indien en voor zover toepasselijk geacht en binnen de op de 7° indien en voor zover toepasselijk geacht en binnen de op de
begroting beschikbare middelen een vergoedingsregeling voor de begroting beschikbare middelen een vergoedingsregeling voor de
verrekening van de meerkost op de distributienettarieven ten gevolge verrekening van de meerkost op de distributienettarieven ten gevolge
van de regelluwe zone voor energie. van de regelluwe zone voor energie.
Onverminderd artikel III.122 van het Bestuursdecreet van 7 december Onverminderd artikel III.122 van het Bestuursdecreet van 7 december
2018, heeft een gunstige beslissing over de erkenning als regelluwe 2018, heeft een gunstige beslissing over de erkenning als regelluwe
zone voor energie uitwerking vanaf de dag dat het besluit over de zone voor energie uitwerking vanaf de dag dat het besluit over de
erkenning als regelluwe zone in het Belgisch Staatsblad is erkenning als regelluwe zone in het Belgisch Staatsblad is
bekendgemaakt. bekendgemaakt.
Art. 10/1.1.4. Als tijdens de tijdsduur van de erkenning als regelluwe Art. 10/1.1.4. Als tijdens de tijdsduur van de erkenning als regelluwe
zone voor energie de houder van de erkenning als regelluwe zone meent zone voor energie de houder van de erkenning als regelluwe zone meent
dat nog van andere bepalingen dan de bepalingen waarvoor conform dit dat nog van andere bepalingen dan de bepalingen waarvoor conform dit
hoofdstuk al een afwijking is verkregen bijkomend moet worden hoofdstuk al een afwijking is verkregen bijkomend moet worden
afgeweken, of indien het geografisch afgebakend gebied waaruit de afgeweken, of indien het geografisch afgebakend gebied waaruit de
regelluwe zone voor energie bestaat wordt uitgebreid, is de procedure regelluwe zone voor energie bestaat wordt uitgebreid, is de procedure
vermeld in artikel 10/1.1.1 tot en met 10/1.1.3, van overeenkomstige vermeld in artikel 10/1.1.1 tot en met 10/1.1.3, van overeenkomstige
toepassing. toepassing.
Hoofdstuk II. Verlenging van de erkenning als regelluwe zone voor Hoofdstuk II. Verlenging van de erkenning als regelluwe zone voor
energie energie
Art. 10/1.2.1. Als de houder van de erkenning als regelluwe zone van Art. 10/1.2.1. Als de houder van de erkenning als regelluwe zone van
mening is dat een verlenging van de tijdsduur van de erkenning als mening is dat een verlenging van de tijdsduur van de erkenning als
regelluwe zone noodzakelijk is voor het slagen van het project, kan regelluwe zone noodzakelijk is voor het slagen van het project, kan
die houder voor het verstrijken van de tijdsduur ervan bij de minister die houder voor het verstrijken van de tijdsduur ervan bij de minister
een verlenging van de erkenning aanvragen. Die aanvraag bevat: een verlenging van de erkenning aanvragen. Die aanvraag bevat:
1° een omstandige motivering aangaande waarom een verlenging 1° een omstandige motivering aangaande waarom een verlenging
noodzakelijk is voor de verwezenlijking van de doelstellingen van het noodzakelijk is voor de verwezenlijking van de doelstellingen van het
project waarvoor de regelluwe zone voor energie is erkend; project waarvoor de regelluwe zone voor energie is erkend;
2° een evaluatie van de reeds ondernomen stappen, de opgedane 2° een evaluatie van de reeds ondernomen stappen, de opgedane
ervaringen in het project en de lessen die daaruit kunnen worden ervaringen in het project en de lessen die daaruit kunnen worden
getrokken. getrokken.
Artikel 10/1.1.1, § 2 en § 3 is van overeenkomstige toepassing op de Artikel 10/1.1.1, § 2 en § 3 is van overeenkomstige toepassing op de
aanvragen tot verlenging van de erkenning als regelluwe zone voor aanvragen tot verlenging van de erkenning als regelluwe zone voor
energie. energie.
De minister beslist over de verlenging van de erkenning als regelluwe De minister beslist over de verlenging van de erkenning als regelluwe
zone voor energie en de duur van die verlenging binnen drie maanden zone voor energie en de duur van die verlenging binnen drie maanden
die volgen op de dag waarop de aanvraag volledig werd verklaard. Die die volgen op de dag waarop de aanvraag volledig werd verklaard. Die
verlenging is maar één keer mogelijk en kan niet langer duren dan vijf verlenging is maar één keer mogelijk en kan niet langer duren dan vijf
jaar. jaar.
De minister betekent aan de houder van de erkenning als regelluwe zone De minister betekent aan de houder van de erkenning als regelluwe zone
voor energie haar beslissing over het verlengen van de erkenning als voor energie haar beslissing over het verlengen van de erkenning als
regelluwe zone. Een gunstige beslissing over de verlenging wordt in regelluwe zone. Een gunstige beslissing over de verlenging wordt in
het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt.
Hoofdstuk III. Schorsing, intrekking en stopzetting van de erkenning Hoofdstuk III. Schorsing, intrekking en stopzetting van de erkenning
als regelluwe zone voor energie als regelluwe zone voor energie
Art. 10/1.3.1. De minister kan de erkenning als regelluwe zone voor Art. 10/1.3.1. De minister kan de erkenning als regelluwe zone voor
energie schorsen als wordt vastgesteld dat voorwaarden die de Vlaamse energie schorsen als wordt vastgesteld dat voorwaarden die de Vlaamse
Regering bij haar beslissing tot erkenning heeft vastgesteld, niet Regering bij haar beslissing tot erkenning heeft vastgesteld, niet
worden nageleefd of als uit de rapportering, vermeld in artikel worden nageleefd of als uit de rapportering, vermeld in artikel
10/1.4.1, § 1, blijkt dat het project negatief wordt geëvalueerd. 10/1.4.1, § 1, blijkt dat het project negatief wordt geëvalueerd.
Als wordt vastgesteld dat de voorwaarden die de Vlaamse Regering bij Als wordt vastgesteld dat de voorwaarden die de Vlaamse Regering bij
haar beslissing tot erkenning heeft vastgesteld, niet worden haar beslissing tot erkenning heeft vastgesteld, niet worden
nageleefd, staat de minister een remediëringsperiode toe van maximaal nageleefd, staat de minister een remediëringsperiode toe van maximaal
drie maanden aan de houder van de erkenning als regelluwe zone voor drie maanden aan de houder van de erkenning als regelluwe zone voor
energie. In die periode conformeert de houder van de erkenning zich energie. In die periode conformeert de houder van de erkenning zich
aan de voormelde voorwaarden. aan de voormelde voorwaarden.
Als op grond van de rapportering, vermeld in artikel 10/1.4.1, § 1, de Als op grond van de rapportering, vermeld in artikel 10/1.4.1, § 1, de
minister het project waarvoor de regelluwe zone is toegestaan negatief minister het project waarvoor de regelluwe zone is toegestaan negatief
evalueert, staat de minister aan de houder van de erkenning als evalueert, staat de minister aan de houder van de erkenning als
regelluwe zone voor energie een remediëringsperiode toe van maximaal regelluwe zone voor energie een remediëringsperiode toe van maximaal
drie maanden om verbeteringsvoorstellen in te dienen en uit te voeren drie maanden om verbeteringsvoorstellen in te dienen en uit te voeren
voor die criteria die hebben geleid tot de negatieve beoordeling. De voor die criteria die hebben geleid tot de negatieve beoordeling. De
minister kan daarbij maatregelen opleggen. minister kan daarbij maatregelen opleggen.
Art. 10/1.3.2. De erkenning als regelluwe zone voor energie wordt in Art. 10/1.3.2. De erkenning als regelluwe zone voor energie wordt in
de volgende gevallen door de minister ingetrokken: de volgende gevallen door de minister ingetrokken:
1° de voorwaarden die de Vlaamse Regering bij haar beslissing tot 1° de voorwaarden die de Vlaamse Regering bij haar beslissing tot
erkenning heeft vastgesteld worden niet nageleefd, en de door de erkenning heeft vastgesteld worden niet nageleefd, en de door de
minister vastgestelde remediërende maatregelen worden niet of minister vastgestelde remediërende maatregelen worden niet of
onvolledig uitgevoerd; onvolledig uitgevoerd;
2° de minister oordeelt dat de verbeteringsvoorstellen, vermeld in 2° de minister oordeelt dat de verbeteringsvoorstellen, vermeld in
artikel 10/1.3.1, derde lid, onvoldoende garanties bieden dat de artikel 10/1.3.1, derde lid, onvoldoende garanties bieden dat de
doelstelling van de regelluwe zone voor energie kunnen worden doelstelling van de regelluwe zone voor energie kunnen worden
verwezenlijkt; verwezenlijkt;
3° de door de minister aanvaarde verbeteringsvoorstellen, vermeld in 3° de door de minister aanvaarde verbeteringsvoorstellen, vermeld in
artikel 10/1.3.1, derde lid, worden niet uitgevoerd of nageleefd; artikel 10/1.3.1, derde lid, worden niet uitgevoerd of nageleefd;
4° het bestaan van de erkende regelluwe zone voor energie is niet 4° het bestaan van de erkende regelluwe zone voor energie is niet
langer compatibel met nieuwe verplichtingen van Europese richtlijnen, langer compatibel met nieuwe verplichtingen van Europese richtlijnen,
verordeningen en besluiten; verordeningen en besluiten;
5° het bestaan van de erkende regelluwe zone voor energie is overbodig 5° het bestaan van de erkende regelluwe zone voor energie is overbodig
geworden ten gevolge van nieuwe gewestelijke regelgeving die eenzelfde geworden ten gevolge van nieuwe gewestelijke regelgeving die eenzelfde
specifiek thema regelt als waarvoor de regelluwe zone werd erkend. specifiek thema regelt als waarvoor de regelluwe zone werd erkend.
De minister betekent aan de houder van de erkenning als regelluwe zone De minister betekent aan de houder van de erkenning als regelluwe zone
haar beslissing over de intrekking van de erkenning als regelluwe zone haar beslissing over de intrekking van de erkenning als regelluwe zone
voor energie. De beslissing over de intrekking van de erkenning wordt voor energie. De beslissing over de intrekking van de erkenning wordt
bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.
Art. 10/1.3.3. Als de houder van de erkenning van de regelluwe zone Art. 10/1.3.3. Als de houder van de erkenning van de regelluwe zone
voor energie het project waarvoor de regelluwe zone voor energie werd voor energie het project waarvoor de regelluwe zone voor energie werd
toegestaan vroegtijdig wil stopzetten, dan deelt hij zijn beslissing toegestaan vroegtijdig wil stopzetten, dan deelt hij zijn beslissing
tot stopzetten alsmede de gemotiveerde redenen daartoe aan de tot stopzetten alsmede de gemotiveerde redenen daartoe aan de
afdeling, bevoegd voor energie, per beveiligde zending mee. De afdeling, bevoegd voor energie, per beveiligde zending mee. De
minister kan voorwaarden aan de stopzetting koppelen. De stopzetting minister kan voorwaarden aan de stopzetting koppelen. De stopzetting
van de erkenning, alsmede de eventuele door de minister daarbij van de erkenning, alsmede de eventuele door de minister daarbij
vastgestelde voorwaarden, wordt bekendgemaakt in het Belgisch vastgestelde voorwaarden, wordt bekendgemaakt in het Belgisch
Staatsblad en is onherroepelijk. Staatsblad en is onherroepelijk.
Hoofdstuk IV. Rapporteringsverplichtingen Hoofdstuk IV. Rapporteringsverplichtingen
Art. 10/1.4.1. § 1. De houder van de erkenning als regelluwe zone Art. 10/1.4.1. § 1. De houder van de erkenning als regelluwe zone
rapporteert jaarlijks tegen 1 juli, aan de minister over de voortgang, rapporteert jaarlijks tegen 1 juli, aan de minister over de voortgang,
de kritische succesfactoren, de resultaten van zijn project die al de kritische succesfactoren, de resultaten van zijn project die al
zijn verwezenlijkt en de lessen die al zijn getrokken. Hij doet dat zijn verwezenlijkt en de lessen die al zijn getrokken. Hij doet dat
voor het eerst in het jaar dat volgt op de erkenning. De minister kan voor het eerst in het jaar dat volgt op de erkenning. De minister kan
nadere regels bepalen over de inhoud en de wijze waarop het rapport nadere regels bepalen over de inhoud en de wijze waarop het rapport
wordt ingediend. wordt ingediend.
§ 2. Uiterlijk drie maanden na het verstrijken van de tijdsduur van de § 2. Uiterlijk drie maanden na het verstrijken van de tijdsduur van de
erkenning als regelluwe zone voor energie bezorgt de houder van de erkenning als regelluwe zone voor energie bezorgt de houder van de
erkenning de minister een rapport met een eindevaluatie van het erkenning de minister een rapport met een eindevaluatie van het
project. Dat eindrapport bevat minstens een bespreking van de project. Dat eindrapport bevat minstens een bespreking van de
kritische succesfactoren die hebben bijgedragen tot het al dan niet kritische succesfactoren die hebben bijgedragen tot het al dan niet
slagen van het project, de lessen die daaruit kunnen worden getrokken, slagen van het project, de lessen die daaruit kunnen worden getrokken,
en de manier waarop het project kan worden veralgemeend. en de manier waarop het project kan worden veralgemeend.
Het ontwerp-eindrapport wordt voorafgaand aan het indienen voorgelegd Het ontwerp-eindrapport wordt voorafgaand aan het indienen voorgelegd
aan de door de Vlaamse Regering aangeduide externe experten, vermeld aan de door de Vlaamse Regering aangeduide externe experten, vermeld
in artikel 10/1.1.3, eerste lid, 5°. De conclusies van deze experten in artikel 10/1.1.3, eerste lid, 5°. De conclusies van deze experten
worden bij het in te dienen eindrapport gevoegd. worden bij het in te dienen eindrapport gevoegd.
De minister kan nadere regels bepalen over de inhoud en de wijze De minister kan nadere regels bepalen over de inhoud en de wijze
waarop het eindrapport wordt ingediend. Het eindrapport wordt waarop het eindrapport wordt ingediend. Het eindrapport wordt
bekendgemaakt op de website van de Vlaamse overheid. bekendgemaakt op de website van de Vlaamse overheid.
§ 3. De minister brengt de Vlaamse Regering op basis van de ingediende § 3. De minister brengt de Vlaamse Regering op basis van de ingediende
rapporten, vermeld in paragraaf 1 en 2, jaarlijks voor 1 oktober rapporten, vermeld in paragraaf 1 en 2, jaarlijks voor 1 oktober
verslag uit over de stand van zaken van de erkende regelluwe zones verslag uit over de stand van zaken van de erkende regelluwe zones
voor energie. Het verslag wordt bekendgemaakt op de website van de voor energie. Het verslag wordt bekendgemaakt op de website van de
Vlaamse overheid.". Vlaamse overheid.".

Art. 3.De Vlaamse minister, bevoegd voor het energiebeleid, is belast

Art. 3.De Vlaamse minister, bevoegd voor het energiebeleid, is belast

met de uitvoering van dit besluit. met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 5 april 2019. Brussel, 5 april 2019.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
G. BOURGEOIS G. BOURGEOIS
De Vlaamse minister van Begroting, Financiën en Energie, De Vlaamse minister van Begroting, Financiën en Energie,
L. PEETERS L. PEETERS
^