Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 03/04/2020
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van bepaalde tijdelijke maatregelen in de beleidsvelden jeugd en media door de civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid ingevolge het coronavirus COVID-19 "
Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van bepaalde tijdelijke maatregelen in de beleidsvelden jeugd en media door de civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid ingevolge het coronavirus COVID-19 Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van bepaalde tijdelijke maatregelen in de beleidsvelden jeugd en media door de civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid ingevolge het coronavirus COVID-19
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
3 APRIL 2020. - Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van 3 APRIL 2020. - Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van
bepaalde tijdelijke maatregelen in de beleidsvelden jeugd en media bepaalde tijdelijke maatregelen in de beleidsvelden jeugd en media
door de civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid door de civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid
ingevolge het coronavirus COVID-19 ingevolge het coronavirus COVID-19
Rechtsgrond Rechtsgrond
Dit besluit is gebaseerd op: Dit besluit is gebaseerd op:
- het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een - het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een
civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, artikel 5. civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, artikel 5.
Vormvereisten Vormvereisten
De volgende vormvereisten zijn vervuld: De volgende vormvereisten zijn vervuld:
- De Inspectie van Financiën heeft advies gegeven op 2 april 2020. - De Inspectie van Financiën heeft advies gegeven op 2 april 2020.
- Er is geen advies gevraagd aan de Raad van State, met toepassing van - Er is geen advies gevraagd aan de Raad van State, met toepassing van
artikel 3, § 1, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op artikel 3, § 1, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op
12 januari 1973. De dringende noodzakelijkheid laat niet toe om te 12 januari 1973. De dringende noodzakelijkheid laat niet toe om te
wachten op het advies van de Raad van State binnen een verkorte wachten op het advies van de Raad van State binnen een verkorte
termijn van 5 dagen, onder meer omwille van de coronacrisis en de zeer termijn van 5 dagen, onder meer omwille van de coronacrisis en de zeer
snelle evolutie van de situatie. snelle evolutie van de situatie.
De coronacrisis en het afkondigen door de Vlaamse Regering op 20 maart De coronacrisis en het afkondigen door de Vlaamse Regering op 20 maart
van de duurtijd van de civiele noodsituatie heeft tot gevolg dat in van de duurtijd van de civiele noodsituatie heeft tot gevolg dat in
het kader van het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd het kader van het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd
jeugd- en kinderrechtenbeleid in het belang van de verenigingen, in jeugd- en kinderrechtenbeleid in het belang van de verenigingen, in
het belang van de jongeren en in het belang van de Vlaamse overheid het belang van de jongeren en in het belang van de Vlaamse overheid
maximale rechtszekerheid moet worden verzekerd in lopende procedures. maximale rechtszekerheid moet worden verzekerd in lopende procedures.
Rekening houdend met de aanbevelingen vanuit de wetenschappelijke Rekening houdend met de aanbevelingen vanuit de wetenschappelijke
wereld, de adviezen van de Nationale Veiligheidsraad en van het wereld, de adviezen van de Nationale Veiligheidsraad en van het
Crisiscentrum van de Vlaamse Overheid (CCVO), neemt ook de Vlaamse Crisiscentrum van de Vlaamse Overheid (CCVO), neemt ook de Vlaamse
Overheid de nodige maatregelen om de verdere verspreiding van het Overheid de nodige maatregelen om de verdere verspreiding van het
coronavirus in te dammen, om de veiligheid en de volksgezondheid te coronavirus in te dammen, om de veiligheid en de volksgezondheid te
garanderen en om de socio-economische gevolgen maximaal te beperken en garanderen en om de socio-economische gevolgen maximaal te beperken en
ondervangen. ondervangen.
Motivering Motivering
Dit besluit is gebaseerd op de volgende motieven: Dit besluit is gebaseerd op de volgende motieven:
- Het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een - Het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een
civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid verleent in civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid verleent in
artikel 5 de Vlaamse Regering de bevoegdheid om in geval van een artikel 5 de Vlaamse Regering de bevoegdheid om in geval van een
civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid nadere civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid nadere
regels uit te werken voor de opschorting, het stuiten of de verlenging regels uit te werken voor de opschorting, het stuiten of de verlenging
van proceduretermijnen of de tijdelijke aanpassing van procedurele of van proceduretermijnen of de tijdelijke aanpassing van procedurele of
administratieve verplichtingen in diverse decreten en de administratieve verplichtingen in diverse decreten en de
uitvoeringsbesluiten om een maximale rechtszekerheid te verzekeren; uitvoeringsbesluiten om een maximale rechtszekerheid te verzekeren;
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 2020 houdende - Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 2020 houdende
vaststelling van een civiele noodsituatie met betrekking tot de vaststelling van een civiele noodsituatie met betrekking tot de
volksgezondheid, zoals vermeld in het decreet van 20 maart 2020 over volksgezondheid, zoals vermeld in het decreet van 20 maart 2020 over
maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot
de volksgezondheid stelt de duurtijd van de civiele noodsituatie vast de volksgezondheid stelt de duurtijd van de civiele noodsituatie vast
van 20 maart 2020 tot en met 17 juli 2020; van 20 maart 2020 tot en met 17 juli 2020;
- Het is niet meer dan billijk om de kosten die begunstigden van een - Het is niet meer dan billijk om de kosten die begunstigden van een
subsidie binnen de beleidsvelden jeugd en media hebben gemaakt voor subsidie binnen de beleidsvelden jeugd en media hebben gemaakt voor
activiteiten die niet, of slechts beperkt of gewijzigd hebben kunnen activiteiten die niet, of slechts beperkt of gewijzigd hebben kunnen
plaatsvinden ingevolge de civiele noodsituatie wegens het coronavirus plaatsvinden ingevolge de civiele noodsituatie wegens het coronavirus
COVID-19, uit te betalen binnen de perken van de toegekende subsidie. COVID-19, uit te betalen binnen de perken van de toegekende subsidie.
Zo wordt vermeden dat voor vele begunstigden van een subsidie Zo wordt vermeden dat voor vele begunstigden van een subsidie
dramatische financiële problemen ontstaan. Het betreffen uitbetalingen dramatische financiële problemen ontstaan. Het betreffen uitbetalingen
die reeds voorzien zijn en dus geen meerkost genereren voor de Vlaamse die reeds voorzien zijn en dus geen meerkost genereren voor de Vlaamse
overheid. overheid.
- Voor de reeds toegekende werkingssubsidies 2020, is meestal een - Voor de reeds toegekende werkingssubsidies 2020, is meestal een
voorschot betaald van 50% of lager van de subsidie. Een voorschot betaald van 50% of lager van de subsidie. Een
voorschotbetaling is in de regelgeving afhankelijk gemaakt van een voorschotbetaling is in de regelgeving afhankelijk gemaakt van een
termijn bij de toekennende overheid. termijn bij de toekennende overheid.
Het departement CJM kan zich herorganiseren om bijkomende voorschotten Het departement CJM kan zich herorganiseren om bijkomende voorschotten
die voorzien zijn voor later in het begrotingsjaar, vervroegd uit te die voorzien zijn voor later in het begrotingsjaar, vervroegd uit te
betalen. De overheid kan bv. een parallel creëren met projectmatige betalen. De overheid kan bv. een parallel creëren met projectmatige
subsidies, waar een voorschot van 80% of 90% gebruikelijk is, en de subsidies, waar een voorschot van 80% of 90% gebruikelijk is, en de
voorschotbetaling van juli en oktober vervroegen. Een versnelde voorschotbetaling van juli en oktober vervroegen. Een versnelde
voorschotbetaling kan liquiditeitsproblemen helpen dempen. voorschotbetaling kan liquiditeitsproblemen helpen dempen.
- De coronacrisis, de aanbevelingen vanuit de wetenschappelijke - De coronacrisis, de aanbevelingen vanuit de wetenschappelijke
wereld, de adviezen van de Nationale Veiligheidsraad, de federale wereld, de adviezen van de Nationale Veiligheidsraad, de federale
coronavirusmaatregelen en het decreet van 20 maart 2020 over coronavirusmaatregelen en het decreet van 20 maart 2020 over
maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot
de volksgezondheid hebben een rechtstreekse impact op de vastgestelde de volksgezondheid hebben een rechtstreekse impact op de vastgestelde
procedurestappen in het decreet van 20 januari 2012 houdende een procedurestappen in het decreet van 20 januari 2012 houdende een
vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid. vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid.
Jeugdwerkactiviteiten zijn geannuleerd, beperkt of vinden gewijzigd Jeugdwerkactiviteiten zijn geannuleerd, beperkt of vinden gewijzigd
plaats sinds halverwege maart tot minstens na de paasvakantie. plaats sinds halverwege maart tot minstens na de paasvakantie.
Daardoor kunnen nieuwe verenigingen niet voldoen aan de voorwaarden Daardoor kunnen nieuwe verenigingen niet voldoen aan de voorwaarden
inzake erkenning en subsidiëring. Daarnaast kunnen een belangrijk inzake erkenning en subsidiëring. Daarnaast kunnen een belangrijk
aantal kadervormingstrajecten niet tijdig worden afgerond. aantal kadervormingstrajecten niet tijdig worden afgerond.
- Om de verspreiding van het coronavirus te bestrijden, zijn - Om de verspreiding van het coronavirus te bestrijden, zijn
jeugdwerkactiviteiten omwille van het besmettingsgevaar geannuleerd, jeugdwerkactiviteiten omwille van het besmettingsgevaar geannuleerd,
beperkt of gewijzigd sinds halverwege maart tot minstens na de beperkt of gewijzigd sinds halverwege maart tot minstens na de
paasvakantie. In die periode vindt jaarlijks een belangrijk aantal paasvakantie. In die periode vindt jaarlijks een belangrijk aantal
jeugdwerkactiviteiten plaats. Bovendien valt die periode binnen de jeugdwerkactiviteiten plaats. Bovendien valt die periode binnen de
referentieperiode van 12 maanden op basis waarvan verenigingen een referentieperiode van 12 maanden op basis waarvan verenigingen een
erkenningsaanvraag kunnen indienen. Daardoor vreest een belangrijk erkenningsaanvraag kunnen indienen. Daardoor vreest een belangrijk
aantal verenigingen dat een erkenningsaanvraag voorbereidt, dat ze in aantal verenigingen dat een erkenningsaanvraag voorbereidt, dat ze in
2020 niet aan de voorwaarden van de artikelen 9, 10 en 11 van het 2020 niet aan de voorwaarden van de artikelen 9, 10 en 11 van het
decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en
kinderrechtenbeleid zullen voldoen, waardoor de erkenning in het kinderrechtenbeleid zullen voldoen, waardoor de erkenning in het
gedrang komt. gedrang komt.
De referentieperiode verlengen biedt geen oplossing, gelet op de De referentieperiode verlengen biedt geen oplossing, gelet op de
onzekerheid over de duurtijd van de coronacrisis en de ermee gepaard onzekerheid over de duurtijd van de coronacrisis en de ermee gepaard
gaande maatregelen ter preventie van de besmetting. Ook de gaande maatregelen ter preventie van de besmetting. Ook de
erkenningsronde een jaar uitstellen biedt geen oplossing, gezien de erkenningsronde een jaar uitstellen biedt geen oplossing, gezien de
betrokken verenigingen de kans zou worden ontzegd om op 1 januari 2021 betrokken verenigingen de kans zou worden ontzegd om op 1 januari 2021
variabele subsidies aan te vragen. Bovendien zou de erkenningsronde variabele subsidies aan te vragen. Bovendien zou de erkenningsronde
samenvallen met de ronde voor de toekenning van de variabele samenvallen met de ronde voor de toekenning van de variabele
subsidies, wat de administratie voor een organisatorische uitdaging subsidies, wat de administratie voor een organisatorische uitdaging
stelt die kan worden vermeden. stelt die kan worden vermeden.
- Ook een belangrijk aantal erkende en gesubsidieerde verenigingen - Ook een belangrijk aantal erkende en gesubsidieerde verenigingen
vreest dat ze in 2020 niet aan de voorwaarden van de artikelen 9, 10 vreest dat ze in 2020 niet aan de voorwaarden van de artikelen 9, 10
en 11 van het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd en 11 van het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd
jeugd- en kinderrechtenbeleid voldoen, waardoor de erkenning in het jeugd- en kinderrechtenbeleid voldoen, waardoor de erkenning in het
gedrang komt. Daarnaast vreest een belangrijk aantal verengingen dat gedrang komt. Daarnaast vreest een belangrijk aantal verengingen dat
ook de uitvoering van de subsidieovereenkomst, zoals vermeld in de ook de uitvoering van de subsidieovereenkomst, zoals vermeld in de
artikelen 8, § 8 en 13, § 4 van hetzelfde decreet in het gedrang komt. artikelen 8, § 8 en 13, § 4 van hetzelfde decreet in het gedrang komt.
Deze tijdelijke wijziging neemt niet weg dat de betrokken verenigingen Deze tijdelijke wijziging neemt niet weg dat de betrokken verenigingen
rapporteren aan de hand van een financieel verslag en werkingsverslag, rapporteren aan de hand van een financieel verslag en werkingsverslag,
zoals vermeld in artikel 17, § 1, tweede lid van hetzelfde decreet. zoals vermeld in artikel 17, § 1, tweede lid van hetzelfde decreet.
Een aandachtspunt daarbij is dat verenigingen aantonen dat ze Een aandachtspunt daarbij is dat verenigingen aantonen dat ze
voldoende kosten hebben gemaakt, zoals bepaald in artikel 18, derde voldoende kosten hebben gemaakt, zoals bepaald in artikel 18, derde
lid van hetzelfde decreet. lid van hetzelfde decreet.
- Het doel is om de evaluatiemomenten af te schaffen. Dit in - Het doel is om de evaluatiemomenten af te schaffen. Dit in
afwachting van de goedkeuring van het ontwerp van decreet tot afwachting van de goedkeuring van het ontwerp van decreet tot
wijziging van artikel 16 en artikel 17/1 van het decreet van 20 wijziging van artikel 16 en artikel 17/1 van het decreet van 20
januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid. De januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid. De
startdatum van de decreetswijziging is op 1 september gelegd. startdatum van de decreetswijziging is op 1 september gelegd.
Jeugdverenigingen starten traditiegetrouw hun nieuwe werkjaar op 1 Jeugdverenigingen starten traditiegetrouw hun nieuwe werkjaar op 1
september, het is logisch dit als datum van de inwerkingtreding te september, het is logisch dit als datum van de inwerkingtreding te
voorzien. De huidige `lock down' zorgt er echter voor dat veel voorzien. De huidige `lock down' zorgt er echter voor dat veel
cursisten niet kunnen deelnemen aan de geplande evaluatiemomenten. cursisten niet kunnen deelnemen aan de geplande evaluatiemomenten.
Daaraan wordt gekoppeld dat verenigingen vrezen dat er onvoldoende Daaraan wordt gekoppeld dat verenigingen vrezen dat er onvoldoende
geattesteerde animatoren zullen zijn tijdens de zomermaanden om geattesteerde animatoren zullen zijn tijdens de zomermaanden om
jeugdwerkactiviteiten te begeleiden. jeugdwerkactiviteiten te begeleiden.
- Aan de verenigingen wordt de mogelijkheid gegeven om hun cursus op - Aan de verenigingen wordt de mogelijkheid gegeven om hun cursus op
te splitsen in meerdere delen waarvan een deel, dat minstens 15 uur te splitsen in meerdere delen waarvan een deel, dat minstens 15 uur
duurt, nog voor de zomer kan plaats vinden en aan cursisten de duurt, nog voor de zomer kan plaats vinden en aan cursisten de
mogelijkheid biedt om hun begeleide stage van 50 uur af te ronden voor mogelijkheid biedt om hun begeleide stage van 50 uur af te ronden voor
15 november. Het laatste cursusdeel kan dan nadien plaatsvinden, 15 november. Het laatste cursusdeel kan dan nadien plaatsvinden,
m.a.w. binnen de normale termijn van drie jaar. m.a.w. binnen de normale termijn van drie jaar.
Hieraan koppelen we de mogelijkheid om de maximale trajectduur van 3 Hieraan koppelen we de mogelijkheid om de maximale trajectduur van 3
jaar te verlengen voor die deelnemers die vanwege de coronacrisis niet jaar te verlengen voor die deelnemers die vanwege de coronacrisis niet
in staat zijn om hun traject tijdig af te ronden. in staat zijn om hun traject tijdig af te ronden.
Dit artikel komt tegemoet aan de bezorgdheden van verenigingen dat er Dit artikel komt tegemoet aan de bezorgdheden van verenigingen dat er
deze zomer onvoldoende begeleiders zijn van activiteiten. Het geeft deze zomer onvoldoende begeleiders zijn van activiteiten. Het geeft
o.a. de mogelijkheid aan jongeren om hun stage van instructeur te o.a. de mogelijkheid aan jongeren om hun stage van instructeur te
kunnen afronden. kunnen afronden.
Deze maatregelen zijn zowel in het algemeen belang, namelijk het Deze maatregelen zijn zowel in het algemeen belang, namelijk het
organiseren van jeugdwerkactiviteiten tijdens de zomer met voldoende organiseren van jeugdwerkactiviteiten tijdens de zomer met voldoende
`gevormde' begeleiders, als in het belang van verenigingen die `gevormde' begeleiders, als in het belang van verenigingen die
proberen om hun werking zo goed mogelijk te laten verlopen, als in het proberen om hun werking zo goed mogelijk te laten verlopen, als in het
belang van jongeren die niet op het eind van hun traject worden belang van jongeren die niet op het eind van hun traject worden
geconfronteerd met de eindduur van hun traject waardoor ze geen attest geconfronteerd met de eindduur van hun traject waardoor ze geen attest
meer zouden krijgen. meer zouden krijgen.
Juridisch kader Juridisch kader
Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving: Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving:
- het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd en - het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd en
kinderrechtenbeleid; kinderrechtenbeleid;
- het besluit van de Vlaamse Regering van 14 september 2012 tot - het besluit van de Vlaamse Regering van 14 september 2012 tot
uitvoering van het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd uitvoering van het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd
jeugd- en kinderrechtenbeleid; jeugd- en kinderrechtenbeleid;
- het besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 2020 houdende - het besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 2020 houdende
vaststelling van een civiele noodsituatie met betrekking tot de vaststelling van een civiele noodsituatie met betrekking tot de
volksgezondheid, zoals vermeld in het decreet van 20 maart 2020 over volksgezondheid, zoals vermeld in het decreet van 20 maart 2020 over
maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot
de volksgezondheid. de volksgezondheid.
Initiatiefnemer Initiatiefnemer
Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Brussel, Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Brussel,
Jeugd en Media. Jeugd en Media.
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: DE VLAAMSE REGERING BESLUIT:

Artikel 1.Bij het toezicht op de verantwoording van subsidies binnen

Artikel 1.Bij het toezicht op de verantwoording van subsidies binnen

de beleidsvelden jeugd en media, worden de onderbouwde kosten van de beleidsvelden jeugd en media, worden de onderbouwde kosten van
gesubsidieerde activiteiten die niet, beperkt of gewijzigd hebben gesubsidieerde activiteiten die niet, beperkt of gewijzigd hebben
plaatsgevonden ingevolge de civiele noodsituatie met betrekking tot de plaatsgevonden ingevolge de civiele noodsituatie met betrekking tot de
volksgezondheid ingevolge het coronavirus COVID-19, binnen de perken volksgezondheid ingevolge het coronavirus COVID-19, binnen de perken
van de begrotingskredieten in aanmerking genomen. van de begrotingskredieten in aanmerking genomen.

Art. 2.In het geval de uitbetaling van subsidies in het beleidsveld

Art. 2.In het geval de uitbetaling van subsidies in het beleidsveld

jeugd gebeurt in meerdere voorschotten en een saldo, zal in afwijking jeugd gebeurt in meerdere voorschotten en een saldo, zal in afwijking
van de termijnen bepaald in decreten en besluiten, in het jaar 2020 van de termijnen bepaald in decreten en besluiten, in het jaar 2020
binnen de perken van de begrotingsartikelen de uitbetaling van deze binnen de perken van de begrotingsartikelen de uitbetaling van deze
voorschotten maximaal worden vervroegd. voorschotten maximaal worden vervroegd.

Art. 3.In afwijking van de artikelen 9, 10 en 11 van het decreet van

Art. 3.In afwijking van de artikelen 9, 10 en 11 van het decreet van

20 januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid 20 januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid
houdt de administratie bij de beoordeling van de erkenningsaanvraag houdt de administratie bij de beoordeling van de erkenningsaanvraag
van landelijk georganiseerde jeugdverenigingen, verenigingen van landelijk georganiseerde jeugdverenigingen, verenigingen
informatie en participatie en cultuureducatieve verenigingen rekening informatie en participatie en cultuureducatieve verenigingen rekening
met initiatieven die niet, beperkt of gewijzigd hebben plaatsgevonden met initiatieven die niet, beperkt of gewijzigd hebben plaatsgevonden
in de periode van 13 maart tot en met 30 april, ingevolge de civiele in de periode van 13 maart tot en met 30 april, ingevolge de civiele
noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid ingevolge het noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid ingevolge het
coronavirus COVID-19 en die de verenigingen kunnen aantonen aan de coronavirus COVID-19 en die de verenigingen kunnen aantonen aan de
hand van betalingen, overeenkomsten met derden of digitaal hand van betalingen, overeenkomsten met derden of digitaal
geregistreerde inschrijvingen. geregistreerde inschrijvingen.

Art. 4.Met behoud van artikel 17, § 1, tweede lid en artikel 18,

Art. 4.Met behoud van artikel 17, § 1, tweede lid en artikel 18,

derde lid van hetzelfde decreet wordt aan de verenigingen die derde lid van hetzelfde decreet wordt aan de verenigingen die
gesubsidieerd worden op basis van de artikelen 9, 10, 11 van dit gesubsidieerd worden op basis van de artikelen 9, 10, 11 van dit
decreet, het toegekende subsidiebedrag gegarandeerd voor het jaar decreet, het toegekende subsidiebedrag gegarandeerd voor het jaar
2020, indien ze ingevolge de civiele noodsituatie met betrekking tot 2020, indien ze ingevolge de civiele noodsituatie met betrekking tot
de volksgezondheid wegens het coronavirus COVID-19, de modules vermeld de volksgezondheid wegens het coronavirus COVID-19, de modules vermeld
in de artikelen 9, § 2, 10, § 2 en 11, § 2 en de uitvoering van de in de artikelen 9, § 2, 10, § 2 en 11, § 2 en de uitvoering van de
subsidieovereenkomst vermeld in art. 8, § 8 en art. 13, § 4, niet subsidieovereenkomst vermeld in art. 8, § 8 en art. 13, § 4, niet
konden realiseren. konden realiseren.

Art. 5.In artikel 17/1, § 3, eerste lid, van het van hetzelfde

Art. 5.In artikel 17/1, § 3, eerste lid, van het van hetzelfde

decreet wordt punt 3° opgeheven tot en met 31 augustus 2020. decreet wordt punt 3° opgeheven tot en met 31 augustus 2020.

Art. 6.Met behoud van artikel 4, § 1 van het besluit van de Vlaamse

Art. 6.Met behoud van artikel 4, § 1 van het besluit van de Vlaamse

Regering van 9 mei 2014 betreffende de kadervormingstrajecten, vermeld Regering van 9 mei 2014 betreffende de kadervormingstrajecten, vermeld
in artikel 17/1 van het decreet van 20 januari 2012 houdende een in artikel 17/1 van het decreet van 20 januari 2012 houdende een
vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid wordt: vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid wordt:
1° in de periode van 13 maart 2020 tot 15 november 2020 een deelnemer 1° in de periode van 13 maart 2020 tot 15 november 2020 een deelnemer
aan het theoretisch gedeelte na deelname van minimaal 15 cursusuren aan het theoretisch gedeelte na deelname van minimaal 15 cursusuren
toegelaten een begeleide stage in het jeugdwerk te doen. De stage die toegelaten een begeleide stage in het jeugdwerk te doen. De stage die
50 uren duurt moet uiterlijk op 15 november 2020 afgerond zijn; 50 uren duurt moet uiterlijk op 15 november 2020 afgerond zijn;
2° de termijn van maximaal drie jaar, zoals vermeld in het vijfde lid 2° de termijn van maximaal drie jaar, zoals vermeld in het vijfde lid
verlengd tot uiterlijk 15 november 2020 voor deelnemers die in de verlengd tot uiterlijk 15 november 2020 voor deelnemers die in de
periode vanaf 13 maart 2020 tot 15 november 2020 de maximale periode vanaf 13 maart 2020 tot 15 november 2020 de maximale
trajecttermijn van drie jaar bereiken. trajecttermijn van drie jaar bereiken.

Art. 7.Dit besluit treedt in werking op de datum van ondertekening

Art. 7.Dit besluit treedt in werking op de datum van ondertekening

ervan. ervan.

Art. 8.De Vlaamse minister, bevoegd voor de jeugd en de media, is

Art. 8.De Vlaamse minister, bevoegd voor de jeugd en de media, is

belast met de uitvoering van dit besluit. belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 3 april 2020. Brussel, 3 april 2020.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
J. JAMBON J. JAMBON
De Vlaamse minister van Brussel, Jeugd en Media, De Vlaamse minister van Brussel, Jeugd en Media,
B. DALLE B. DALLE
^