| Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van bepaalde tijdelijke maatregelen in de beleidsvelden jeugd en media door de civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid ingevolge het coronavirus COVID-19 | Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van bepaalde tijdelijke maatregelen in de beleidsvelden jeugd en media door de civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid ingevolge het coronavirus COVID-19 |
|---|---|
| VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
| 3 APRIL 2020. - Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van | 3 APRIL 2020. - Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van |
| bepaalde tijdelijke maatregelen in de beleidsvelden jeugd en media | bepaalde tijdelijke maatregelen in de beleidsvelden jeugd en media |
| door de civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid | door de civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid |
| ingevolge het coronavirus COVID-19 | ingevolge het coronavirus COVID-19 |
| Rechtsgrond | Rechtsgrond |
| Dit besluit is gebaseerd op: | Dit besluit is gebaseerd op: |
| - het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een | - het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een |
| civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, artikel 5. | civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, artikel 5. |
| Vormvereisten | Vormvereisten |
| De volgende vormvereisten zijn vervuld: | De volgende vormvereisten zijn vervuld: |
| - De Inspectie van Financiën heeft advies gegeven op 2 april 2020. | - De Inspectie van Financiën heeft advies gegeven op 2 april 2020. |
| - Er is geen advies gevraagd aan de Raad van State, met toepassing van | - Er is geen advies gevraagd aan de Raad van State, met toepassing van |
| artikel 3, § 1, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op | artikel 3, § 1, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op |
| 12 januari 1973. De dringende noodzakelijkheid laat niet toe om te | 12 januari 1973. De dringende noodzakelijkheid laat niet toe om te |
| wachten op het advies van de Raad van State binnen een verkorte | wachten op het advies van de Raad van State binnen een verkorte |
| termijn van 5 dagen, onder meer omwille van de coronacrisis en de zeer | termijn van 5 dagen, onder meer omwille van de coronacrisis en de zeer |
| snelle evolutie van de situatie. | snelle evolutie van de situatie. |
| De coronacrisis en het afkondigen door de Vlaamse Regering op 20 maart | De coronacrisis en het afkondigen door de Vlaamse Regering op 20 maart |
| van de duurtijd van de civiele noodsituatie heeft tot gevolg dat in | van de duurtijd van de civiele noodsituatie heeft tot gevolg dat in |
| het kader van het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd | het kader van het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd |
| jeugd- en kinderrechtenbeleid in het belang van de verenigingen, in | jeugd- en kinderrechtenbeleid in het belang van de verenigingen, in |
| het belang van de jongeren en in het belang van de Vlaamse overheid | het belang van de jongeren en in het belang van de Vlaamse overheid |
| maximale rechtszekerheid moet worden verzekerd in lopende procedures. | maximale rechtszekerheid moet worden verzekerd in lopende procedures. |
| Rekening houdend met de aanbevelingen vanuit de wetenschappelijke | Rekening houdend met de aanbevelingen vanuit de wetenschappelijke |
| wereld, de adviezen van de Nationale Veiligheidsraad en van het | wereld, de adviezen van de Nationale Veiligheidsraad en van het |
| Crisiscentrum van de Vlaamse Overheid (CCVO), neemt ook de Vlaamse | Crisiscentrum van de Vlaamse Overheid (CCVO), neemt ook de Vlaamse |
| Overheid de nodige maatregelen om de verdere verspreiding van het | Overheid de nodige maatregelen om de verdere verspreiding van het |
| coronavirus in te dammen, om de veiligheid en de volksgezondheid te | coronavirus in te dammen, om de veiligheid en de volksgezondheid te |
| garanderen en om de socio-economische gevolgen maximaal te beperken en | garanderen en om de socio-economische gevolgen maximaal te beperken en |
| ondervangen. | ondervangen. |
| Motivering | Motivering |
| Dit besluit is gebaseerd op de volgende motieven: | Dit besluit is gebaseerd op de volgende motieven: |
| - Het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een | - Het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een |
| civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid verleent in | civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid verleent in |
| artikel 5 de Vlaamse Regering de bevoegdheid om in geval van een | artikel 5 de Vlaamse Regering de bevoegdheid om in geval van een |
| civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid nadere | civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid nadere |
| regels uit te werken voor de opschorting, het stuiten of de verlenging | regels uit te werken voor de opschorting, het stuiten of de verlenging |
| van proceduretermijnen of de tijdelijke aanpassing van procedurele of | van proceduretermijnen of de tijdelijke aanpassing van procedurele of |
| administratieve verplichtingen in diverse decreten en de | administratieve verplichtingen in diverse decreten en de |
| uitvoeringsbesluiten om een maximale rechtszekerheid te verzekeren; | uitvoeringsbesluiten om een maximale rechtszekerheid te verzekeren; |
| - Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 2020 houdende | - Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 2020 houdende |
| vaststelling van een civiele noodsituatie met betrekking tot de | vaststelling van een civiele noodsituatie met betrekking tot de |
| volksgezondheid, zoals vermeld in het decreet van 20 maart 2020 over | volksgezondheid, zoals vermeld in het decreet van 20 maart 2020 over |
| maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot | maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot |
| de volksgezondheid stelt de duurtijd van de civiele noodsituatie vast | de volksgezondheid stelt de duurtijd van de civiele noodsituatie vast |
| van 20 maart 2020 tot en met 17 juli 2020; | van 20 maart 2020 tot en met 17 juli 2020; |
| - Het is niet meer dan billijk om de kosten die begunstigden van een | - Het is niet meer dan billijk om de kosten die begunstigden van een |
| subsidie binnen de beleidsvelden jeugd en media hebben gemaakt voor | subsidie binnen de beleidsvelden jeugd en media hebben gemaakt voor |
| activiteiten die niet, of slechts beperkt of gewijzigd hebben kunnen | activiteiten die niet, of slechts beperkt of gewijzigd hebben kunnen |
| plaatsvinden ingevolge de civiele noodsituatie wegens het coronavirus | plaatsvinden ingevolge de civiele noodsituatie wegens het coronavirus |
| COVID-19, uit te betalen binnen de perken van de toegekende subsidie. | COVID-19, uit te betalen binnen de perken van de toegekende subsidie. |
| Zo wordt vermeden dat voor vele begunstigden van een subsidie | Zo wordt vermeden dat voor vele begunstigden van een subsidie |
| dramatische financiële problemen ontstaan. Het betreffen uitbetalingen | dramatische financiële problemen ontstaan. Het betreffen uitbetalingen |
| die reeds voorzien zijn en dus geen meerkost genereren voor de Vlaamse | die reeds voorzien zijn en dus geen meerkost genereren voor de Vlaamse |
| overheid. | overheid. |
| - Voor de reeds toegekende werkingssubsidies 2020, is meestal een | - Voor de reeds toegekende werkingssubsidies 2020, is meestal een |
| voorschot betaald van 50% of lager van de subsidie. Een | voorschot betaald van 50% of lager van de subsidie. Een |
| voorschotbetaling is in de regelgeving afhankelijk gemaakt van een | voorschotbetaling is in de regelgeving afhankelijk gemaakt van een |
| termijn bij de toekennende overheid. | termijn bij de toekennende overheid. |
| Het departement CJM kan zich herorganiseren om bijkomende voorschotten | Het departement CJM kan zich herorganiseren om bijkomende voorschotten |
| die voorzien zijn voor later in het begrotingsjaar, vervroegd uit te | die voorzien zijn voor later in het begrotingsjaar, vervroegd uit te |
| betalen. De overheid kan bv. een parallel creëren met projectmatige | betalen. De overheid kan bv. een parallel creëren met projectmatige |
| subsidies, waar een voorschot van 80% of 90% gebruikelijk is, en de | subsidies, waar een voorschot van 80% of 90% gebruikelijk is, en de |
| voorschotbetaling van juli en oktober vervroegen. Een versnelde | voorschotbetaling van juli en oktober vervroegen. Een versnelde |
| voorschotbetaling kan liquiditeitsproblemen helpen dempen. | voorschotbetaling kan liquiditeitsproblemen helpen dempen. |
| - De coronacrisis, de aanbevelingen vanuit de wetenschappelijke | - De coronacrisis, de aanbevelingen vanuit de wetenschappelijke |
| wereld, de adviezen van de Nationale Veiligheidsraad, de federale | wereld, de adviezen van de Nationale Veiligheidsraad, de federale |
| coronavirusmaatregelen en het decreet van 20 maart 2020 over | coronavirusmaatregelen en het decreet van 20 maart 2020 over |
| maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot | maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot |
| de volksgezondheid hebben een rechtstreekse impact op de vastgestelde | de volksgezondheid hebben een rechtstreekse impact op de vastgestelde |
| procedurestappen in het decreet van 20 januari 2012 houdende een | procedurestappen in het decreet van 20 januari 2012 houdende een |
| vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid. | vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid. |
| Jeugdwerkactiviteiten zijn geannuleerd, beperkt of vinden gewijzigd | Jeugdwerkactiviteiten zijn geannuleerd, beperkt of vinden gewijzigd |
| plaats sinds halverwege maart tot minstens na de paasvakantie. | plaats sinds halverwege maart tot minstens na de paasvakantie. |
| Daardoor kunnen nieuwe verenigingen niet voldoen aan de voorwaarden | Daardoor kunnen nieuwe verenigingen niet voldoen aan de voorwaarden |
| inzake erkenning en subsidiëring. Daarnaast kunnen een belangrijk | inzake erkenning en subsidiëring. Daarnaast kunnen een belangrijk |
| aantal kadervormingstrajecten niet tijdig worden afgerond. | aantal kadervormingstrajecten niet tijdig worden afgerond. |
| - Om de verspreiding van het coronavirus te bestrijden, zijn | - Om de verspreiding van het coronavirus te bestrijden, zijn |
| jeugdwerkactiviteiten omwille van het besmettingsgevaar geannuleerd, | jeugdwerkactiviteiten omwille van het besmettingsgevaar geannuleerd, |
| beperkt of gewijzigd sinds halverwege maart tot minstens na de | beperkt of gewijzigd sinds halverwege maart tot minstens na de |
| paasvakantie. In die periode vindt jaarlijks een belangrijk aantal | paasvakantie. In die periode vindt jaarlijks een belangrijk aantal |
| jeugdwerkactiviteiten plaats. Bovendien valt die periode binnen de | jeugdwerkactiviteiten plaats. Bovendien valt die periode binnen de |
| referentieperiode van 12 maanden op basis waarvan verenigingen een | referentieperiode van 12 maanden op basis waarvan verenigingen een |
| erkenningsaanvraag kunnen indienen. Daardoor vreest een belangrijk | erkenningsaanvraag kunnen indienen. Daardoor vreest een belangrijk |
| aantal verenigingen dat een erkenningsaanvraag voorbereidt, dat ze in | aantal verenigingen dat een erkenningsaanvraag voorbereidt, dat ze in |
| 2020 niet aan de voorwaarden van de artikelen 9, 10 en 11 van het | 2020 niet aan de voorwaarden van de artikelen 9, 10 en 11 van het |
| decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en | decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en |
| kinderrechtenbeleid zullen voldoen, waardoor de erkenning in het | kinderrechtenbeleid zullen voldoen, waardoor de erkenning in het |
| gedrang komt. | gedrang komt. |
| De referentieperiode verlengen biedt geen oplossing, gelet op de | De referentieperiode verlengen biedt geen oplossing, gelet op de |
| onzekerheid over de duurtijd van de coronacrisis en de ermee gepaard | onzekerheid over de duurtijd van de coronacrisis en de ermee gepaard |
| gaande maatregelen ter preventie van de besmetting. Ook de | gaande maatregelen ter preventie van de besmetting. Ook de |
| erkenningsronde een jaar uitstellen biedt geen oplossing, gezien de | erkenningsronde een jaar uitstellen biedt geen oplossing, gezien de |
| betrokken verenigingen de kans zou worden ontzegd om op 1 januari 2021 | betrokken verenigingen de kans zou worden ontzegd om op 1 januari 2021 |
| variabele subsidies aan te vragen. Bovendien zou de erkenningsronde | variabele subsidies aan te vragen. Bovendien zou de erkenningsronde |
| samenvallen met de ronde voor de toekenning van de variabele | samenvallen met de ronde voor de toekenning van de variabele |
| subsidies, wat de administratie voor een organisatorische uitdaging | subsidies, wat de administratie voor een organisatorische uitdaging |
| stelt die kan worden vermeden. | stelt die kan worden vermeden. |
| - Ook een belangrijk aantal erkende en gesubsidieerde verenigingen | - Ook een belangrijk aantal erkende en gesubsidieerde verenigingen |
| vreest dat ze in 2020 niet aan de voorwaarden van de artikelen 9, 10 | vreest dat ze in 2020 niet aan de voorwaarden van de artikelen 9, 10 |
| en 11 van het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd | en 11 van het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd |
| jeugd- en kinderrechtenbeleid voldoen, waardoor de erkenning in het | jeugd- en kinderrechtenbeleid voldoen, waardoor de erkenning in het |
| gedrang komt. Daarnaast vreest een belangrijk aantal verengingen dat | gedrang komt. Daarnaast vreest een belangrijk aantal verengingen dat |
| ook de uitvoering van de subsidieovereenkomst, zoals vermeld in de | ook de uitvoering van de subsidieovereenkomst, zoals vermeld in de |
| artikelen 8, § 8 en 13, § 4 van hetzelfde decreet in het gedrang komt. | artikelen 8, § 8 en 13, § 4 van hetzelfde decreet in het gedrang komt. |
| Deze tijdelijke wijziging neemt niet weg dat de betrokken verenigingen | Deze tijdelijke wijziging neemt niet weg dat de betrokken verenigingen |
| rapporteren aan de hand van een financieel verslag en werkingsverslag, | rapporteren aan de hand van een financieel verslag en werkingsverslag, |
| zoals vermeld in artikel 17, § 1, tweede lid van hetzelfde decreet. | zoals vermeld in artikel 17, § 1, tweede lid van hetzelfde decreet. |
| Een aandachtspunt daarbij is dat verenigingen aantonen dat ze | Een aandachtspunt daarbij is dat verenigingen aantonen dat ze |
| voldoende kosten hebben gemaakt, zoals bepaald in artikel 18, derde | voldoende kosten hebben gemaakt, zoals bepaald in artikel 18, derde |
| lid van hetzelfde decreet. | lid van hetzelfde decreet. |
| - Het doel is om de evaluatiemomenten af te schaffen. Dit in | - Het doel is om de evaluatiemomenten af te schaffen. Dit in |
| afwachting van de goedkeuring van het ontwerp van decreet tot | afwachting van de goedkeuring van het ontwerp van decreet tot |
| wijziging van artikel 16 en artikel 17/1 van het decreet van 20 | wijziging van artikel 16 en artikel 17/1 van het decreet van 20 |
| januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid. De | januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid. De |
| startdatum van de decreetswijziging is op 1 september gelegd. | startdatum van de decreetswijziging is op 1 september gelegd. |
| Jeugdverenigingen starten traditiegetrouw hun nieuwe werkjaar op 1 | Jeugdverenigingen starten traditiegetrouw hun nieuwe werkjaar op 1 |
| september, het is logisch dit als datum van de inwerkingtreding te | september, het is logisch dit als datum van de inwerkingtreding te |
| voorzien. De huidige `lock down' zorgt er echter voor dat veel | voorzien. De huidige `lock down' zorgt er echter voor dat veel |
| cursisten niet kunnen deelnemen aan de geplande evaluatiemomenten. | cursisten niet kunnen deelnemen aan de geplande evaluatiemomenten. |
| Daaraan wordt gekoppeld dat verenigingen vrezen dat er onvoldoende | Daaraan wordt gekoppeld dat verenigingen vrezen dat er onvoldoende |
| geattesteerde animatoren zullen zijn tijdens de zomermaanden om | geattesteerde animatoren zullen zijn tijdens de zomermaanden om |
| jeugdwerkactiviteiten te begeleiden. | jeugdwerkactiviteiten te begeleiden. |
| - Aan de verenigingen wordt de mogelijkheid gegeven om hun cursus op | - Aan de verenigingen wordt de mogelijkheid gegeven om hun cursus op |
| te splitsen in meerdere delen waarvan een deel, dat minstens 15 uur | te splitsen in meerdere delen waarvan een deel, dat minstens 15 uur |
| duurt, nog voor de zomer kan plaats vinden en aan cursisten de | duurt, nog voor de zomer kan plaats vinden en aan cursisten de |
| mogelijkheid biedt om hun begeleide stage van 50 uur af te ronden voor | mogelijkheid biedt om hun begeleide stage van 50 uur af te ronden voor |
| 15 november. Het laatste cursusdeel kan dan nadien plaatsvinden, | 15 november. Het laatste cursusdeel kan dan nadien plaatsvinden, |
| m.a.w. binnen de normale termijn van drie jaar. | m.a.w. binnen de normale termijn van drie jaar. |
| Hieraan koppelen we de mogelijkheid om de maximale trajectduur van 3 | Hieraan koppelen we de mogelijkheid om de maximale trajectduur van 3 |
| jaar te verlengen voor die deelnemers die vanwege de coronacrisis niet | jaar te verlengen voor die deelnemers die vanwege de coronacrisis niet |
| in staat zijn om hun traject tijdig af te ronden. | in staat zijn om hun traject tijdig af te ronden. |
| Dit artikel komt tegemoet aan de bezorgdheden van verenigingen dat er | Dit artikel komt tegemoet aan de bezorgdheden van verenigingen dat er |
| deze zomer onvoldoende begeleiders zijn van activiteiten. Het geeft | deze zomer onvoldoende begeleiders zijn van activiteiten. Het geeft |
| o.a. de mogelijkheid aan jongeren om hun stage van instructeur te | o.a. de mogelijkheid aan jongeren om hun stage van instructeur te |
| kunnen afronden. | kunnen afronden. |
| Deze maatregelen zijn zowel in het algemeen belang, namelijk het | Deze maatregelen zijn zowel in het algemeen belang, namelijk het |
| organiseren van jeugdwerkactiviteiten tijdens de zomer met voldoende | organiseren van jeugdwerkactiviteiten tijdens de zomer met voldoende |
| `gevormde' begeleiders, als in het belang van verenigingen die | `gevormde' begeleiders, als in het belang van verenigingen die |
| proberen om hun werking zo goed mogelijk te laten verlopen, als in het | proberen om hun werking zo goed mogelijk te laten verlopen, als in het |
| belang van jongeren die niet op het eind van hun traject worden | belang van jongeren die niet op het eind van hun traject worden |
| geconfronteerd met de eindduur van hun traject waardoor ze geen attest | geconfronteerd met de eindduur van hun traject waardoor ze geen attest |
| meer zouden krijgen. | meer zouden krijgen. |
| Juridisch kader | Juridisch kader |
| Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving: | Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving: |
| - het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd en | - het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd en |
| kinderrechtenbeleid; | kinderrechtenbeleid; |
| - het besluit van de Vlaamse Regering van 14 september 2012 tot | - het besluit van de Vlaamse Regering van 14 september 2012 tot |
| uitvoering van het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd | uitvoering van het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd |
| jeugd- en kinderrechtenbeleid; | jeugd- en kinderrechtenbeleid; |
| - het besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 2020 houdende | - het besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 2020 houdende |
| vaststelling van een civiele noodsituatie met betrekking tot de | vaststelling van een civiele noodsituatie met betrekking tot de |
| volksgezondheid, zoals vermeld in het decreet van 20 maart 2020 over | volksgezondheid, zoals vermeld in het decreet van 20 maart 2020 over |
| maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot | maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot |
| de volksgezondheid. | de volksgezondheid. |
| Initiatiefnemer | Initiatiefnemer |
| Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Brussel, | Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Brussel, |
| Jeugd en Media. | Jeugd en Media. |
| Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
| DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: | DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: |
Artikel 1.Bij het toezicht op de verantwoording van subsidies binnen |
Artikel 1.Bij het toezicht op de verantwoording van subsidies binnen |
| de beleidsvelden jeugd en media, worden de onderbouwde kosten van | de beleidsvelden jeugd en media, worden de onderbouwde kosten van |
| gesubsidieerde activiteiten die niet, beperkt of gewijzigd hebben | gesubsidieerde activiteiten die niet, beperkt of gewijzigd hebben |
| plaatsgevonden ingevolge de civiele noodsituatie met betrekking tot de | plaatsgevonden ingevolge de civiele noodsituatie met betrekking tot de |
| volksgezondheid ingevolge het coronavirus COVID-19, binnen de perken | volksgezondheid ingevolge het coronavirus COVID-19, binnen de perken |
| van de begrotingskredieten in aanmerking genomen. | van de begrotingskredieten in aanmerking genomen. |
Art. 2.In het geval de uitbetaling van subsidies in het beleidsveld |
Art. 2.In het geval de uitbetaling van subsidies in het beleidsveld |
| jeugd gebeurt in meerdere voorschotten en een saldo, zal in afwijking | jeugd gebeurt in meerdere voorschotten en een saldo, zal in afwijking |
| van de termijnen bepaald in decreten en besluiten, in het jaar 2020 | van de termijnen bepaald in decreten en besluiten, in het jaar 2020 |
| binnen de perken van de begrotingsartikelen de uitbetaling van deze | binnen de perken van de begrotingsartikelen de uitbetaling van deze |
| voorschotten maximaal worden vervroegd. | voorschotten maximaal worden vervroegd. |
Art. 3.In afwijking van de artikelen 9, 10 en 11 van het decreet van |
Art. 3.In afwijking van de artikelen 9, 10 en 11 van het decreet van |
| 20 januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid | 20 januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid |
| houdt de administratie bij de beoordeling van de erkenningsaanvraag | houdt de administratie bij de beoordeling van de erkenningsaanvraag |
| van landelijk georganiseerde jeugdverenigingen, verenigingen | van landelijk georganiseerde jeugdverenigingen, verenigingen |
| informatie en participatie en cultuureducatieve verenigingen rekening | informatie en participatie en cultuureducatieve verenigingen rekening |
| met initiatieven die niet, beperkt of gewijzigd hebben plaatsgevonden | met initiatieven die niet, beperkt of gewijzigd hebben plaatsgevonden |
| in de periode van 13 maart tot en met 30 april, ingevolge de civiele | in de periode van 13 maart tot en met 30 april, ingevolge de civiele |
| noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid ingevolge het | noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid ingevolge het |
| coronavirus COVID-19 en die de verenigingen kunnen aantonen aan de | coronavirus COVID-19 en die de verenigingen kunnen aantonen aan de |
| hand van betalingen, overeenkomsten met derden of digitaal | hand van betalingen, overeenkomsten met derden of digitaal |
| geregistreerde inschrijvingen. | geregistreerde inschrijvingen. |
Art. 4.Met behoud van artikel 17, § 1, tweede lid en artikel 18, |
Art. 4.Met behoud van artikel 17, § 1, tweede lid en artikel 18, |
| derde lid van hetzelfde decreet wordt aan de verenigingen die | derde lid van hetzelfde decreet wordt aan de verenigingen die |
| gesubsidieerd worden op basis van de artikelen 9, 10, 11 van dit | gesubsidieerd worden op basis van de artikelen 9, 10, 11 van dit |
| decreet, het toegekende subsidiebedrag gegarandeerd voor het jaar | decreet, het toegekende subsidiebedrag gegarandeerd voor het jaar |
| 2020, indien ze ingevolge de civiele noodsituatie met betrekking tot | 2020, indien ze ingevolge de civiele noodsituatie met betrekking tot |
| de volksgezondheid wegens het coronavirus COVID-19, de modules vermeld | de volksgezondheid wegens het coronavirus COVID-19, de modules vermeld |
| in de artikelen 9, § 2, 10, § 2 en 11, § 2 en de uitvoering van de | in de artikelen 9, § 2, 10, § 2 en 11, § 2 en de uitvoering van de |
| subsidieovereenkomst vermeld in art. 8, § 8 en art. 13, § 4, niet | subsidieovereenkomst vermeld in art. 8, § 8 en art. 13, § 4, niet |
| konden realiseren. | konden realiseren. |
Art. 5.In artikel 17/1, § 3, eerste lid, van het van hetzelfde |
Art. 5.In artikel 17/1, § 3, eerste lid, van het van hetzelfde |
| decreet wordt punt 3° opgeheven tot en met 31 augustus 2020. | decreet wordt punt 3° opgeheven tot en met 31 augustus 2020. |
Art. 6.Met behoud van artikel 4, § 1 van het besluit van de Vlaamse |
Art. 6.Met behoud van artikel 4, § 1 van het besluit van de Vlaamse |
| Regering van 9 mei 2014 betreffende de kadervormingstrajecten, vermeld | Regering van 9 mei 2014 betreffende de kadervormingstrajecten, vermeld |
| in artikel 17/1 van het decreet van 20 januari 2012 houdende een | in artikel 17/1 van het decreet van 20 januari 2012 houdende een |
| vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid wordt: | vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid wordt: |
| 1° in de periode van 13 maart 2020 tot 15 november 2020 een deelnemer | 1° in de periode van 13 maart 2020 tot 15 november 2020 een deelnemer |
| aan het theoretisch gedeelte na deelname van minimaal 15 cursusuren | aan het theoretisch gedeelte na deelname van minimaal 15 cursusuren |
| toegelaten een begeleide stage in het jeugdwerk te doen. De stage die | toegelaten een begeleide stage in het jeugdwerk te doen. De stage die |
| 50 uren duurt moet uiterlijk op 15 november 2020 afgerond zijn; | 50 uren duurt moet uiterlijk op 15 november 2020 afgerond zijn; |
| 2° de termijn van maximaal drie jaar, zoals vermeld in het vijfde lid | 2° de termijn van maximaal drie jaar, zoals vermeld in het vijfde lid |
| verlengd tot uiterlijk 15 november 2020 voor deelnemers die in de | verlengd tot uiterlijk 15 november 2020 voor deelnemers die in de |
| periode vanaf 13 maart 2020 tot 15 november 2020 de maximale | periode vanaf 13 maart 2020 tot 15 november 2020 de maximale |
| trajecttermijn van drie jaar bereiken. | trajecttermijn van drie jaar bereiken. |
Art. 7.Dit besluit treedt in werking op de datum van ondertekening |
Art. 7.Dit besluit treedt in werking op de datum van ondertekening |
| ervan. | ervan. |
Art. 8.De Vlaamse minister, bevoegd voor de jeugd en de media, is |
Art. 8.De Vlaamse minister, bevoegd voor de jeugd en de media, is |
| belast met de uitvoering van dit besluit. | belast met de uitvoering van dit besluit. |
| Brussel, 3 april 2020. | Brussel, 3 april 2020. |
| De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
| J. JAMBON | J. JAMBON |
| De Vlaamse minister van Brussel, Jeugd en Media, | De Vlaamse minister van Brussel, Jeugd en Media, |
| B. DALLE | B. DALLE |