| Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen | Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen |
|---|---|
| VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
| 2 MAART 2018. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de | 2 MAART 2018. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de |
| technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen | technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen |
| DE VLAAMSE REGERING, | DE VLAAMSE REGERING, |
| Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, | Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, |
| gecoördineerd op 16 maart 1968, artikel 29, § 1, vervangen bij de wet | gecoördineerd op 16 maart 1968, artikel 29, § 1, vervangen bij de wet |
| van 20 juli 2005 en gewijzigd bij de wet van 8 juli 2013, en artikel | van 20 juli 2005 en gewijzigd bij de wet van 8 juli 2013, en artikel |
| 65, vervangen bij de wet van 29 februari 1984 en gewijzigd bij de | 65, vervangen bij de wet van 29 februari 1984 en gewijzigd bij de |
| wetten van 18 juli 1990, 26 maart 2007 en 9 maart 2014; | wetten van 18 juli 1990, 26 maart 2007 en 9 maart 2014; |
| Gelet op de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen | Gelet op de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen |
| waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, | waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, |
| evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, artikel 1, het | evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, artikel 1, het |
| laatst gewijzigd bij het decreet van 8 juli 2016, en artikel 4bis, | laatst gewijzigd bij het decreet van 8 juli 2016, en artikel 4bis, |
| ingevoegd bij de wet van 15 mei 2006 en gewijzigd bij de wet van 9 | ingevoegd bij de wet van 15 mei 2006 en gewijzigd bij de wet van 9 |
| maart 2014; | maart 2014; |
| Gelet op het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot aanwijzing | Gelet op het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot aanwijzing |
| van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter | van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter |
| uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, | uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, |
| bekrachtigd bij de wetten van 21 december 2006, 18 mei 2008 en 3 | bekrachtigd bij de wetten van 21 december 2006, 18 mei 2008 en 3 |
| augustus 2016; | augustus 2016; |
| Gelet op het koninklijk besluit van 1 september 2006 houdende | Gelet op het koninklijk besluit van 1 september 2006 houdende |
| invoering van de technische controle langs de weg van | invoering van de technische controle langs de weg van |
| bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het | bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het |
| buitenland; | buitenland; |
| Gelet op het koninklijk besluit van 1 september 2006 betreffende de | Gelet op het koninklijk besluit van 1 september 2006 betreffende de |
| inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige | inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige |
| inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer | inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer |
| te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten | te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten |
| voldoen; | voldoen; |
| Gelet op het koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende de | Gelet op het koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende de |
| inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van | inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van |
| overtredingen inzake het wegverkeer; | overtredingen inzake het wegverkeer; |
| Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de | Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de |
| begroting, gegeven op 15 januari 2018; | begroting, gegeven op 15 januari 2018; |
| Gelet op het advies van de Vlaamse commissie administratie-nijverheid, | Gelet op het advies van de Vlaamse commissie administratie-nijverheid, |
| gegeven op 1 december 2017; | gegeven op 1 december 2017; |
| Gelet op advies 62.863/3 van de Raad van State, gegeven op 22 februari | Gelet op advies 62.863/3 van de Raad van State, gegeven op 22 februari |
| 2018, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de | 2018, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de |
| wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
| Op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, | Op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, |
| Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn; | Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn; |
| Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
| Besluit : | Besluit : |
| HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling | HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling |
Artikel 1.Dit besluit voorziet in de omzetting van richtlijn |
Artikel 1.Dit besluit voorziet in de omzetting van richtlijn |
| 2014/47/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 | 2014/47/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 |
| betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen | betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen |
| die in de Unie aan het verkeer deelnemen en tot intrekking van | die in de Unie aan het verkeer deelnemen en tot intrekking van |
| Richtlijn 2000/30/EG. | Richtlijn 2000/30/EG. |
| HOOFDSTUK 2. - Definities | HOOFDSTUK 2. - Definities |
Art. 2.In dit besluit wordt verstaan onder : |
Art. 2.In dit besluit wordt verstaan onder : |
| 1° aangewezen faciliteit voor controles langs de weg : een vast gebied | 1° aangewezen faciliteit voor controles langs de weg : een vast gebied |
| om initiële of nadere technische controles langs de weg te verrichten, | om initiële of nadere technische controles langs de weg te verrichten, |
| dat ook uitgerust kan zijn voor blijvend geïnstalleerde | dat ook uitgerust kan zijn voor blijvend geïnstalleerde |
| controleapparatuur; | controleapparatuur; |
| 2° aanhangwagen : een voertuig zonder aandrijving op wielen dat is | 2° aanhangwagen : een voertuig zonder aandrijving op wielen dat is |
| ontworpen en gebouwd om getrokken te worden door een motorvoertuig; | ontworpen en gebouwd om getrokken te worden door een motorvoertuig; |
| 3° bedrijfsvoertuig : een motorvoertuig, en aanhangwagen of oplegger | 3° bedrijfsvoertuig : een motorvoertuig, en aanhangwagen of oplegger |
| daarvan, dat in de eerste plaats wordt gebruikt voor het vervoer van | daarvan, dat in de eerste plaats wordt gebruikt voor het vervoer van |
| goederen of personen voor commerciële doeleinden, vervoer voor | goederen of personen voor commerciële doeleinden, vervoer voor |
| rekening van derden of voor eigen rekening of voor andere | rekening van derden of voor eigen rekening of voor andere |
| beroepsmatige doeleinden; | beroepsmatige doeleinden; |
| 4° bevoegde instantie : het departement; | 4° bevoegde instantie : het departement; |
| 5° contactpunt : het departement; | 5° contactpunt : het departement; |
| 6° controleurs : de personeelsleden van de instantie, bevoegd voor het | 6° controleurs : de personeelsleden van de instantie, bevoegd voor het |
| verrichten van technische controles, die belast zijn met de uitvoering | verrichten van technische controles, die belast zijn met de uitvoering |
| van initiële of nadere technische controles langs de weg; | van initiële of nadere technische controles langs de weg; |
| 7° controleverslag : een rapport met de uitslag van de technische | 7° controleverslag : een rapport met de uitslag van de technische |
| controle langs de weg; | controle langs de weg; |
| 8° departement : het departement, vermeld in artikel 28, § 1, van het | 8° departement : het departement, vermeld in artikel 28, § 1, van het |
| besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005 met betrekking tot de | besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005 met betrekking tot de |
| organisatie van de Vlaamse administratie; | organisatie van de Vlaamse administratie; |
| 9° exploitant : een natuurlijke of rechtspersoon die een voertuig | 9° exploitant : een natuurlijke of rechtspersoon die een voertuig |
| exploiteert waarvan hij de eigenaar is, of die door de eigenaar van | exploiteert waarvan hij de eigenaar is, of die door de eigenaar van |
| een voertuig gemachtigd is om het voertuig te exploiteren; | een voertuig gemachtigd is om het voertuig te exploiteren; |
| 10° gebreken : technische defecten of andere incidenten van | 10° gebreken : technische defecten of andere incidenten van |
| niet-naleving die tijdens een technische controle langs de weg worden | niet-naleving die tijdens een technische controle langs de weg worden |
| vastgesteld; | vastgesteld; |
| 11° gezamenlijke controle langs de weg : een technische controle langs | 11° gezamenlijke controle langs de weg : een technische controle langs |
| de weg die uitgevoerd wordt door de bevoegde instanties van twee of | de weg die uitgevoerd wordt door de bevoegde instanties van twee of |
| meer lidstaten samen; | meer lidstaten samen; |
| 12° titularis : de natuurlijke persoon of rechtspersoon op naam van | 12° titularis : de natuurlijke persoon of rechtspersoon op naam van |
| wie het voertuig is ingeschreven; | wie het voertuig is ingeschreven; |
| 13° in een lidstaat ingeschreven voertuig : een voertuig dat in een | 13° in een lidstaat ingeschreven voertuig : een voertuig dat in een |
| lidstaat is ingeschreven of in gebruik is genomen; | lidstaat is ingeschreven of in gebruik is genomen; |
| 14° keuringsbewijs : een rapport met de uitslag van de technische | 14° keuringsbewijs : een rapport met de uitslag van de technische |
| controle dat is uitgereikt door de instantie die ervoor bevoegd is | controle dat is uitgereikt door de instantie die ervoor bevoegd is |
| technische controles te verrichten, of door een controlecentrum; | technische controles te verrichten, of door een controlecentrum; |
| 15° lading : alle goederen die normaliter in of op het deel van een | 15° lading : alle goederen die normaliter in of op het deel van een |
| voertuig worden geplaatst dat bedoeld is om vracht te dragen, en die | voertuig worden geplaatst dat bedoeld is om vracht te dragen, en die |
| niet permanent aan het voertuig worden bevestigd, met inbegrip van | niet permanent aan het voertuig worden bevestigd, met inbegrip van |
| voorwerpen in lastdragers zoals kratten, wissellaadbakken of | voorwerpen in lastdragers zoals kratten, wissellaadbakken of |
| containers op voertuigen; | containers op voertuigen; |
| 16° mobiele controle-eenheid : een vervoerbaar systeem van | 16° mobiele controle-eenheid : een vervoerbaar systeem van |
| controleapparatuur die nodig is om meer gedetailleerde technische | controleapparatuur die nodig is om meer gedetailleerde technische |
| controles langs de weg uit te voeren, en die bemand wordt door | controles langs de weg uit te voeren, en die bemand wordt door |
| controleurs die ermee belast zijn nadere controles langs de weg uit te | controleurs die ermee belast zijn nadere controles langs de weg uit te |
| voeren; | voeren; |
| 17° motorvoertuig : een door een motor aangedreven voertuig op wielen | 17° motorvoertuig : een door een motor aangedreven voertuig op wielen |
| dat zich op eigen kracht voortbeweegt, waarvan de door het ontwerp | dat zich op eigen kracht voortbeweegt, waarvan de door het ontwerp |
| bepaalde maximumsnelheid meer dan 25 kilometer per uur bedraagt; | bepaalde maximumsnelheid meer dan 25 kilometer per uur bedraagt; |
| 18° onderneming : een onderneming als vermeld in artikel 2, punt 4, | 18° onderneming : een onderneming als vermeld in artikel 2, punt 4, |
| van verordening (EG) nr. 1071/2009 van het Europees Parlement en de | van verordening (EG) nr. 1071/2009 van het Europees Parlement en de |
| Raad van 21 oktober 2009 tot vaststelling van gemeenschappelijke | Raad van 21 oktober 2009 tot vaststelling van gemeenschappelijke |
| regels betreffende de voorwaarden waaraan moet zijn voldaan om het | regels betreffende de voorwaarden waaraan moet zijn voldaan om het |
| beroep van wegvervoerondernemer uit te oefenen en tot intrekking van | beroep van wegvervoerondernemer uit te oefenen en tot intrekking van |
| Richtlijn 96/26/EG van de Raad; | Richtlijn 96/26/EG van de Raad; |
| 19° openbare weg : een weg van algemeen openbaar nut, zoals lokale, | 19° openbare weg : een weg van algemeen openbaar nut, zoals lokale, |
| regionale of nationale hoofdwegen, snelwegen en autosnelwegen; | regionale of nationale hoofdwegen, snelwegen en autosnelwegen; |
| 20° oplegger : een voertuig dat is bestemd om aan een motorvoertuig te | 20° oplegger : een voertuig dat is bestemd om aan een motorvoertuig te |
| worden gekoppeld op zodanige wijze dat een deel ervan op het | worden gekoppeld op zodanige wijze dat een deel ervan op het |
| motorvoertuig rust en dat een aanzienlijk deel van het gewicht van de | motorvoertuig rust en dat een aanzienlijk deel van het gewicht van de |
| oplegger en van zijn lading door het motorvoertuig wordt gedragen; | oplegger en van zijn lading door het motorvoertuig wordt gedragen; |
| 21° technische controle : een controle overeenkomstig artikel 3, punt | 21° technische controle : een controle overeenkomstig artikel 3, punt |
| 9, van Richtlijn 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad van | 9, van Richtlijn 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad van |
| 3 april 2014 betreffende de periodieke technische controle van | 3 april 2014 betreffende de periodieke technische controle van |
| motorvoertuigen en aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn | motorvoertuigen en aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn |
| 2009/40/EG; | 2009/40/EG; |
| 22° technische controle langs de weg : een onaangekondigde technische | 22° technische controle langs de weg : een onaangekondigde technische |
| controle van een bedrijfsvoertuig die uitgevoerd wordt door een | controle van een bedrijfsvoertuig die uitgevoerd wordt door een |
| bevoegde instantie van een lidstaat of onder het directe toezicht | bevoegde instantie van een lidstaat of onder het directe toezicht |
| ervan; | ervan; |
| 23° voertuig : elk motorvoertuig dat niet op rails voortbeweegt, of | 23° voertuig : elk motorvoertuig dat niet op rails voortbeweegt, of |
| een aanhangwagen daarvan. | een aanhangwagen daarvan. |
| HOOFDSTUK 3. - Technische controle langs de weg | HOOFDSTUK 3. - Technische controle langs de weg |
Art. 3.Met behoud van de bevoegdheid van andere personen, zijn de |
Art. 3.Met behoud van de bevoegdheid van andere personen, zijn de |
| wegeninspecteurs, vermeld in artikel 16 van het decreet van 3 mei 2013 | wegeninspecteurs, vermeld in artikel 16 van het decreet van 3 mei 2013 |
| betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van | betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van |
| bijzonder wegtransport, belast met het toezicht in het kader van | bijzonder wegtransport, belast met het toezicht in het kader van |
| technische controles langs de weg. | technische controles langs de weg. |
Art. 4.De technische controles langs de weg hebben betrekking op |
Art. 4.De technische controles langs de weg hebben betrekking op |
| bedrijfsvoertuigen in de volgende categorieën, zoals gedefinieerd in | bedrijfsvoertuigen in de volgende categorieën, zoals gedefinieerd in |
| artikel 1 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende | artikel 1 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende |
| algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun | algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun |
| aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten | aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten |
| voldoen : | voldoen : |
| 1° M2; | 1° M2; |
| 2° M3; | 2° M3; |
| 3° N2; | 3° N2; |
| 4° N3; | 4° N3; |
| 5° O3; | 5° O3; |
| 6° O4; | 6° O4; |
| 7° T, waarvan de door het ontwerp bepaalde maximumsnelheid meer dan 40 | 7° T, waarvan de door het ontwerp bepaalde maximumsnelheid meer dan 40 |
| kilometer per uur bedraagt. | kilometer per uur bedraagt. |
Art. 5.§ 1. Het departement zorgt ervoor dat de informatie over het |
Art. 5.§ 1. Het departement zorgt ervoor dat de informatie over het |
| aantal en de ernst van de gebreken, vermeld in bijlage 1, die bij dit | aantal en de ernst van de gebreken, vermeld in bijlage 1, die bij dit |
| besluit is gevoegd, en, als dat van toepassing is, van de gebreken, | besluit is gevoegd, en, als dat van toepassing is, van de gebreken, |
| vermeld in bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd, bij voertuigen | vermeld in bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd, bij voertuigen |
| die geëxploiteerd worden door individuele ondernemingen en die behoren | die geëxploiteerd worden door individuele ondernemingen en die behoren |
| tot de categorieën, vermeld in artikel 4, 1° tot en met 6°, van dit | tot de categorieën, vermeld in artikel 4, 1° tot en met 6°, van dit |
| besluit, wordt ingevoerd in het risicoclassificatiesysteem dat opgezet | besluit, wordt ingevoerd in het risicoclassificatiesysteem dat opgezet |
| is krachtens artikel 8 van het koninklijk besluit van 8 mei 2007 | is krachtens artikel 8 van het koninklijk besluit van 8 mei 2007 |
| houdende omzetting van Richtlijn 2006/22/EG van het Europees Parlement | houdende omzetting van Richtlijn 2006/22/EG van het Europees Parlement |
| en de Raad van 15 maart 2006 inzake minimumvoorwaarden voor de | en de Raad van 15 maart 2006 inzake minimumvoorwaarden voor de |
| uitvoering van de Verordeningen (EEG) nr. 3820/85 en (EEG) nr. 3821/85 | uitvoering van de Verordeningen (EEG) nr. 3820/85 en (EEG) nr. 3821/85 |
| van de Raad betreffende voorschriften van sociale aard voor het | van de Raad betreffende voorschriften van sociale aard voor het |
| wegvervoer en tot intrekking van Richtlijn 88/599/EEG van de Raad. | wegvervoer en tot intrekking van Richtlijn 88/599/EEG van de Raad. |
| Voor de toekenning van een risicoprofiel aan een onderneming wordt | Voor de toekenning van een risicoprofiel aan een onderneming wordt |
| gebruikgemaakt van de criteria, vermeld in bijlage 3, die bij dit | gebruikgemaakt van de criteria, vermeld in bijlage 3, die bij dit |
| besluit is gevoegd. | besluit is gevoegd. |
| Op basis van de informatie, vermeld in het eerste lid, worden | Op basis van de informatie, vermeld in het eerste lid, worden |
| ondernemingen met een hoge risicoscore nauwlettender en vaker | ondernemingen met een hoge risicoscore nauwlettender en vaker |
| gecontroleerd. | gecontroleerd. |
| § 2. Voor de toepassing van paragraaf 1 wordt gebruikgemaakt van de | § 2. Voor de toepassing van paragraaf 1 wordt gebruikgemaakt van de |
| informatie die het departement conform artikel 15 van andere lidstaten | informatie die het departement conform artikel 15 van andere lidstaten |
| heeft ontvangen. | heeft ontvangen. |
Art. 6.Met behoud van de toepassing van artikel 24, § 3 van het |
Art. 6.Met behoud van de toepassing van artikel 24, § 3 van het |
| koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de | koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de |
| technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen | technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen |
| en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, wordt het controleverslag | en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, wordt het controleverslag |
| van de recentste technische controle langs de weg, indien het voertuig | van de recentste technische controle langs de weg, indien het voertuig |
| reeds een technische controle langs de weg heeft ondergaan, in het | reeds een technische controle langs de weg heeft ondergaan, in het |
| voertuig bewaard. | voertuig bewaard. |
| De ondernemingen en bestuurders van een voertuig dat aan een | De ondernemingen en bestuurders van een voertuig dat aan een |
| technische controle langs de weg wordt onderworpen, verlenen hun | technische controle langs de weg wordt onderworpen, verlenen hun |
| medewerking en bieden voor de uitvoering van de controle toegang tot | medewerking en bieden voor de uitvoering van de controle toegang tot |
| het voertuig, de onderdelen ervan en de relevante documentatie. | het voertuig, de onderdelen ervan en de relevante documentatie. |
Art. 7.De selectie van het voertuig voor een technische controle |
Art. 7.De selectie van het voertuig voor een technische controle |
| langs de weg en de uitvoering van de controle gebeuren zonder | langs de weg en de uitvoering van de controle gebeuren zonder |
| discriminatie op grond van de nationaliteit van de bestuurder of het | discriminatie op grond van de nationaliteit van de bestuurder of het |
| land van inschrijving of ingebruikneming van het voertuig. | land van inschrijving of ingebruikneming van het voertuig. |
| Bij de uitvoering van een technische controle langs de weg is de | Bij de uitvoering van een technische controle langs de weg is de |
| controleur vrij van elk belangenconflict dat invloed zou kunnen hebben | controleur vrij van elk belangenconflict dat invloed zou kunnen hebben |
| op de onpartijdigheid en objectiviteit van zijn besluit. | op de onpartijdigheid en objectiviteit van zijn besluit. |
| De verloning van controleurs wordt op geen enkele manier beïnvloed | De verloning van controleurs wordt op geen enkele manier beïnvloed |
| door het resultaat van de technische controle langs de weg. | door het resultaat van de technische controle langs de weg. |
| Nadere technische controles langs de weg worden verricht door | Nadere technische controles langs de weg worden verricht door |
| controleurs die voldoen aan de minimumvereisten voor de competentie en | controleurs die voldoen aan de minimumvereisten voor de competentie en |
| de opleiding, vermeld in artikel 13 en bijlage IV van Richtlijn | de opleiding, vermeld in artikel 13 en bijlage IV van Richtlijn |
| 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 | 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 |
| betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en | betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en |
| aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn 2009/40/EG. | aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn 2009/40/EG. |
Art. 8.Bij het selecteren van voertuigen voor een initiële technische |
Art. 8.Bij het selecteren van voertuigen voor een initiële technische |
| controle langs de weg kan prioriteit worden geven aan voertuigen die | controle langs de weg kan prioriteit worden geven aan voertuigen die |
| worden geëxploiteerd door ondernemingen met een hoog risicoprofiel | worden geëxploiteerd door ondernemingen met een hoog risicoprofiel |
| volgens het risicoclassificatiesysteem, vermeld in artikel 5. | volgens het risicoclassificatiesysteem, vermeld in artikel 5. |
| Voertuigen kunnen ook willekeurig voor controle worden geselecteerd of | Voertuigen kunnen ook willekeurig voor controle worden geselecteerd of |
| als er een vermoeden bestaat dat het voertuig een risico voor de | als er een vermoeden bestaat dat het voertuig een risico voor de |
| verkeersveiligheid of het milieu vormt. | verkeersveiligheid of het milieu vormt. |
Art. 9.§ 1. De voertuigen die conform artikel 8 worden geselecteerd, |
Art. 9.§ 1. De voertuigen die conform artikel 8 worden geselecteerd, |
| worden onderworpen aan een initiële technische controle langs de weg, | worden onderworpen aan een initiële technische controle langs de weg, |
| die bestaat uit een of meer van de volgende elementen : | die bestaat uit een of meer van de volgende elementen : |
| 1° een controle van het meest recente keuringsbewijs en het | 1° een controle van het meest recente keuringsbewijs en het |
| controleverslag van de technische controle langs de weg, als dat | controleverslag van de technische controle langs de weg, als dat |
| beschikbaar is, die in het voertuig worden bewaard; | beschikbaar is, die in het voertuig worden bewaard; |
| 2° een visuele controle van de technische toestand van het voertuig; | 2° een visuele controle van de technische toestand van het voertuig; |
| 3° een visuele controle van de wijze waarop de lading is vastgezet, | 3° een visuele controle van de wijze waarop de lading is vastgezet, |
| conform artikel 12; | conform artikel 12; |
| 4° een technische controle ter onderbouwing van een besluit om op het | 4° een technische controle ter onderbouwing van een besluit om op het |
| voertuig een nadere technische controle langs de weg uit te voeren of | voertuig een nadere technische controle langs de weg uit te voeren of |
| om te eisen dat de gebreken onmiddellijk worden hersteld conform | om te eisen dat de gebreken onmiddellijk worden hersteld conform |
| artikel 13. Bij die technische controle kan iedere methode die | artikel 13. Bij die technische controle kan iedere methode die |
| daarvoor geschikt geacht wordt, gehanteerd worden. | daarvoor geschikt geacht wordt, gehanteerd worden. |
| Er wordt nagegaan of een gebrek dat in het voorgaande controleverslag | Er wordt nagegaan of een gebrek dat in het voorgaande controleverslag |
| is opgenomen, is verholpen. | is opgenomen, is verholpen. |
| Op basis van het resultaat van de initiële controle wordt besloten of | Op basis van het resultaat van de initiële controle wordt besloten of |
| het voertuig, of de aanhangwagen ervan, moet worden onderworpen aan | het voertuig, of de aanhangwagen ervan, moet worden onderworpen aan |
| een nadere technische controle langs de weg. | een nadere technische controle langs de weg. |
| § 2. Een nadere technische controle langs de weg heeft betrekking op | § 2. Een nadere technische controle langs de weg heeft betrekking op |
| een of meer punten van de lijst, vermeld in bijlage 1, die bij dit | een of meer punten van de lijst, vermeld in bijlage 1, die bij dit |
| besluit is gevoegd, die noodzakelijk en relevant worden geacht, | besluit is gevoegd, die noodzakelijk en relevant worden geacht, |
| waarbij rekening wordt gehouden met de veiligheid van de remmen, de | waarbij rekening wordt gehouden met de veiligheid van de remmen, de |
| banden, de wielen, het chassis en overlastfactoren, alsook de | banden, de wielen, het chassis en overlastfactoren, alsook de |
| aanbevolen methoden om de punten van de voormelde lijst te | aanbevolen methoden om de punten van de voormelde lijst te |
| controleren. | controleren. |
| Als uit het keuringsbewijs of het controleverslag van een technische | Als uit het keuringsbewijs of het controleverslag van een technische |
| controle langs de weg blijkt dat in de loop van de afgelopen drie | controle langs de weg blijkt dat in de loop van de afgelopen drie |
| maanden al een controle is verricht van een van de punten van de | maanden al een controle is verricht van een van de punten van de |
| lijst, vermeld in bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd, wordt dat | lijst, vermeld in bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd, wordt dat |
| punt niet opnieuw gecontroleerd, tenzij een nieuwe controle | punt niet opnieuw gecontroleerd, tenzij een nieuwe controle |
| gerechtvaardigd is, namelijk als visueel een of meer gebreken worden | gerechtvaardigd is, namelijk als visueel een of meer gebreken worden |
| vastgesteld of de algemene staat van het voertuig doet vermoeden dat | vastgesteld of de algemene staat van het voertuig doet vermoeden dat |
| het voertuig niet voldoet aan de voorschriften die op het voertuig van | het voertuig niet voldoet aan de voorschriften die op het voertuig van |
| toepassing zijn. | toepassing zijn. |
Art. 10.§ 1. Een nadere technische controle langs de weg wordt |
Art. 10.§ 1. Een nadere technische controle langs de weg wordt |
| verricht met behulp van een mobiele controle-eenheid, in een | verricht met behulp van een mobiele controle-eenheid, in een |
| aangewezen faciliteit voor controles langs de weg of in een | aangewezen faciliteit voor controles langs de weg of in een |
| controlecentrum als vermeld in artikel 7 van het koninklijk besluit | controlecentrum als vermeld in artikel 7 van het koninklijk besluit |
| van 23 december 1994 tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en | van 23 december 1994 tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en |
| de regeling van de administratieve controle van de instellingen belast | de regeling van de administratieve controle van de instellingen belast |
| met de controle van de in het verkeer gebrachte voertuigen. | met de controle van de in het verkeer gebrachte voertuigen. |
| Als de nadere technische controle in een controlecentrum of een | Als de nadere technische controle in een controlecentrum of een |
| aangewezen faciliteit voor controles langs de weg moet worden | aangewezen faciliteit voor controles langs de weg moet worden |
| uitgevoerd, wordt die zo spoedig mogelijk in een van de | uitgevoerd, wordt die zo spoedig mogelijk in een van de |
| dichtstbijzijnde bruikbare centra of faciliteiten verricht. | dichtstbijzijnde bruikbare centra of faciliteiten verricht. |
| § 2. Mobiele controle-eenheden en aangewezen faciliteiten voor | § 2. Mobiele controle-eenheden en aangewezen faciliteiten voor |
| controles langs de weg omvatten passende apparatuur voor een nadere | controles langs de weg omvatten passende apparatuur voor een nadere |
| technische controle langs de weg, waaronder de apparatuur die nodig is | technische controle langs de weg, waaronder de apparatuur die nodig is |
| om de toestand van de remmen en de bedrijfszekerheid van de | om de toestand van de remmen en de bedrijfszekerheid van de |
| remsystemen, de stuurinrichting, de ophanging en de overlast van het | remsystemen, de stuurinrichting, de ophanging en de overlast van het |
| voertuig te beoordelen, zoals vereist is. | voertuig te beoordelen, zoals vereist is. |
| De constructievoorschriften en de voorwaarden waaraan de apparatuur en | De constructievoorschriften en de voorwaarden waaraan de apparatuur en |
| de controletoestellen moeten voldoen, worden goedgekeurd door de | de controletoestellen moeten voldoen, worden goedgekeurd door de |
| Vlaamse minister, bevoegd voor het verkeersveiligheidsbeleid, of zijn | Vlaamse minister, bevoegd voor het verkeersveiligheidsbeleid, of zijn |
| gemachtigde. | gemachtigde. |
| De apparatuur en controletoestellen worden minstens één keer per jaar | De apparatuur en controletoestellen worden minstens één keer per jaar |
| nagezien door een erkende controle-instelling, aangewezen door de | nagezien door een erkende controle-instelling, aangewezen door de |
| Vlaamse minister, bevoegd voor het verkeersveiligheidsbeleid, of zijn | Vlaamse minister, bevoegd voor het verkeersveiligheidsbeleid, of zijn |
| gemachtigde. | gemachtigde. |
| § 3. Als mobiele controle-eenheden of aangewezen faciliteiten voor | § 3. Als mobiele controle-eenheden of aangewezen faciliteiten voor |
| controles langs de weg niet de apparatuur omvatten die nodig is om te | controles langs de weg niet de apparatuur omvatten die nodig is om te |
| controleren op een punt dat tijdens de initiële controle is | controleren op een punt dat tijdens de initiële controle is |
| aangegeven, wordt het voertuig naar een controlecentrum of -faciliteit | aangegeven, wordt het voertuig naar een controlecentrum of -faciliteit |
| geleid waar dat punt uitvoerig kan worden gecontroleerd. | geleid waar dat punt uitvoerig kan worden gecontroleerd. |
Art. 11.Voor elk te controleren punt bevat bijlage 1 een lijst van |
Art. 11.Voor elk te controleren punt bevat bijlage 1 een lijst van |
| mogelijke gebreken en de ernst ervan die bij de technische controles | mogelijke gebreken en de ernst ervan die bij de technische controles |
| langs de weg moet worden gebruikt. | langs de weg moet worden gebruikt. |
| De gebreken die worden vastgesteld tijdens de technische controles van | De gebreken die worden vastgesteld tijdens de technische controles van |
| voertuigen langs de weg, worden ingedeeld in een van de volgende | voertuigen langs de weg, worden ingedeeld in een van de volgende |
| groepen : | groepen : |
| 1° kleine gebreken die geen belangrijke gevolgen voor de veiligheid | 1° kleine gebreken die geen belangrijke gevolgen voor de veiligheid |
| van het voertuig of geen gevolgen voor het milieu hebben, en andere | van het voertuig of geen gevolgen voor het milieu hebben, en andere |
| kleine vormen van niet-naleving; | kleine vormen van niet-naleving; |
| 2° grote gebreken die de veiligheid van het voertuig in gevaar | 2° grote gebreken die de veiligheid van het voertuig in gevaar |
| brengen, die gevolgen voor het milieu hebben, of die andere | brengen, die gevolgen voor het milieu hebben, of die andere |
| weggebruikers in gevaar brengen, en andere belangrijke gevallen van | weggebruikers in gevaar brengen, en andere belangrijke gevallen van |
| niet-naleving; | niet-naleving; |
| 3° gevaarlijke gebreken die een direct en onmiddellijk gevaar voor de | 3° gevaarlijke gebreken die een direct en onmiddellijk gevaar voor de |
| verkeersveiligheid vormen, of die gevolgen voor het milieu hebben. | verkeersveiligheid vormen, of die gevolgen voor het milieu hebben. |
| Een voertuig dat gebreken vertoont die in meer dan een van de groepen | Een voertuig dat gebreken vertoont die in meer dan een van de groepen |
| van gebreken, vermeld in het tweede lid, vallen, wordt ingedeeld in de | van gebreken, vermeld in het tweede lid, vallen, wordt ingedeeld in de |
| groep van het ernstigste gebrek. | groep van het ernstigste gebrek. |
Art. 12.§ 1. Tijdens een controle langs de weg kan een voertuig |
Art. 12.§ 1. Tijdens een controle langs de weg kan een voertuig |
| worden onderworpen aan een controle van de wijze waarop de lading | worden onderworpen aan een controle van de wijze waarop de lading |
| ervan is vastgezet, om na te gaan of de lading zodanig is vastgezet | ervan is vastgezet, om na te gaan of de lading zodanig is vastgezet |
| dat ze niet belemmert dat de rit veilig verloopt, geen bedreiging voor | dat ze niet belemmert dat de rit veilig verloopt, geen bedreiging voor |
| het leven, de gezondheid, eigendommen of het milieu vormt. | het leven, de gezondheid, eigendommen of het milieu vormt. |
| De controlemethode bestaat erin dat visueel wordt beoordeeld of er | De controlemethode bestaat erin dat visueel wordt beoordeeld of er |
| correct is gebruikgemaakt van voldoende passende maatregelen om de | correct is gebruikgemaakt van voldoende passende maatregelen om de |
| lading te bevestigen, al dan niet in combinatie met een meting van de | lading te bevestigen, al dan niet in combinatie met een meting van de |
| spanningskrachten, de berekening van de efficiëntie van de bevestiging | spanningskrachten, de berekening van de efficiëntie van de bevestiging |
| en de controle van certificaten als dat nodig is. | en de controle van certificaten als dat nodig is. |
| Met controles kan worden nagegaan of tijdens alle soorten | Met controles kan worden nagegaan of tijdens alle soorten |
| verrichtingen met het voertuig, ook in noodgevallen of bij wegrijden | verrichtingen met het voertuig, ook in noodgevallen of bij wegrijden |
| op een helling : | op een helling : |
| 1° ladingen maar minimaal ten opzichte van elkaar, tegen wanden of | 1° ladingen maar minimaal ten opzichte van elkaar, tegen wanden of |
| over oppervlakten van het voertuig kunnen verschuiven; | over oppervlakten van het voertuig kunnen verschuiven; |
| 2° ladingen niet buiten de laadruimte kunnen komen en niet van de | 2° ladingen niet buiten de laadruimte kunnen komen en niet van de |
| laadvloer kunnen schuiven. | laadvloer kunnen schuiven. |
| § 2. Met behoud van de toepassing van de vereisten die gelden voor het | § 2. Met behoud van de toepassing van de vereisten die gelden voor het |
| vervoer van bepaalde categorieën goederen en onverminderd de | vervoer van bepaalde categorieën goederen en onverminderd de |
| regelgeving over de aslasten, gewichten en afmetingen, wordt de lading | regelgeving over de aslasten, gewichten en afmetingen, wordt de lading |
| bevestigd en wordt de controle erop uitgevoerd conform de beginselen, | bevestigd en wordt de controle erop uitgevoerd conform de beginselen, |
| en waar passend, de normen uit artikel 45bis van het koninklijk | en waar passend, de normen uit artikel 45bis van het koninklijk |
| besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie | besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie |
| van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. | van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. |
| § 3.Voor elk te controleren punt bevat bijlage 2, die bij dit besluit | § 3.Voor elk te controleren punt bevat bijlage 2, die bij dit besluit |
| is gevoegd, een lijst van mogelijke gebreken en de ernst ervan die bij | is gevoegd, een lijst van mogelijke gebreken en de ernst ervan die bij |
| de controle van de ladingzekering moet worden gebruikt. De waarden in | de controle van de ladingzekering moet worden gebruikt. De waarden in |
| de tabel, opgenomen in bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd, zijn | de tabel, opgenomen in bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd, zijn |
| indicatief en moeten worden gezien als een richtsnoer om de categorie | indicatief en moeten worden gezien als een richtsnoer om de categorie |
| van het gebrek te bepalen in het licht van de specifieke | van het gebrek te bepalen in het licht van de specifieke |
| omstandigheden, namelijk afhankelijk van de aard van de lading, en | omstandigheden, namelijk afhankelijk van de aard van de lading, en |
| volgens de beslissingsbevoegdheid van de controleur. | volgens de beslissingsbevoegdheid van de controleur. |
| De gebreken die worden vastgesteld tijdens de controle van de | De gebreken die worden vastgesteld tijdens de controle van de |
| ladingzekering, worden ingedeeld in een van de volgende groepen : | ladingzekering, worden ingedeeld in een van de volgende groepen : |
| 1° klein gebrek : de lading is correct vastgezet, maar een | 1° klein gebrek : de lading is correct vastgezet, maar een |
| veiligheidsadvies zou op zijn plaats zijn; | veiligheidsadvies zou op zijn plaats zijn; |
| 2° groot gebrek : de lading is niet voldoende vastgezet en de lading | 2° groot gebrek : de lading is niet voldoende vastgezet en de lading |
| of delen ervan kunnen aanzienlijk verschuiven of omvallen; | of delen ervan kunnen aanzienlijk verschuiven of omvallen; |
| 3° gevaarlijk gebrek : de verkeersveiligheid is direct in het gedrang | 3° gevaarlijk gebrek : de verkeersveiligheid is direct in het gedrang |
| door de kans dat de lading of delen ervan verloren gaan, een gevaar | door de kans dat de lading of delen ervan verloren gaan, een gevaar |
| dat rechtstreeks voortvloeit uit de lading of een onmiddellijk gevaar | dat rechtstreeks voortvloeit uit de lading of een onmiddellijk gevaar |
| voor personen. | voor personen. |
| Als het vervoer verschillende gebreken vertoont, wordt het ingedeeld | Als het vervoer verschillende gebreken vertoont, wordt het ingedeeld |
| in de groep van het ernstigste gebrek. | in de groep van het ernstigste gebrek. |
| De procedure, vermeld in artikel 13, is ook van toepassing op grote of | De procedure, vermeld in artikel 13, is ook van toepassing op grote of |
| gevaarlijke gebreken in de wijze waarop de lading is vastgezet. | gevaarlijke gebreken in de wijze waarop de lading is vastgezet. |
Art. 13.§ 1. Elk groot of gevaarlijk gebrek dat bij een initiële of |
Art. 13.§ 1. Elk groot of gevaarlijk gebrek dat bij een initiële of |
| nadere technische controle wordt geconstateerd, wordt verholpen | nadere technische controle wordt geconstateerd, wordt verholpen |
| voordat het voertuig weer op de openbare weg wordt gebruikt. | voordat het voertuig weer op de openbare weg wordt gebruikt. |
| Als er sprake is van gebreken die vanwege rechtstreeks gevaar voor de | Als er sprake is van gebreken die vanwege rechtstreeks gevaar voor de |
| verkeersveiligheid snel of onmiddellijk hersteld moeten worden, is het | verkeersveiligheid snel of onmiddellijk hersteld moeten worden, is het |
| gebruik van het voertuig verboden totdat de gebreken zijn verholpen. | gebruik van het voertuig verboden totdat de gebreken zijn verholpen. |
| De personen, vermeld in artikel 3, kunnen, eventueel door inhouding | De personen, vermeld in artikel 3, kunnen, eventueel door inhouding |
| van de boorddocumenten, met inbegrip van de eventueel vereiste | van de boorddocumenten, met inbegrip van de eventueel vereiste |
| vervoersvergunningen, het gebruik van het voertuig tijdelijk | vervoersvergunningen, het gebruik van het voertuig tijdelijk |
| opschorten. | opschorten. |
| Het gebruik van een dergelijk voertuig kan worden toegestaan om naar | Het gebruik van een dergelijk voertuig kan worden toegestaan om naar |
| de dichtstbijzijnde garage te rijden om de gebreken te verhelpen, op | de dichtstbijzijnde garage te rijden om de gebreken te verhelpen, op |
| voorwaarde dat de gevaarlijke gebreken op zodanige wijze zijn | voorwaarde dat de gevaarlijke gebreken op zodanige wijze zijn |
| verholpen dat de garage kan worden bereikt en dat er geen onmiddellijk | verholpen dat de garage kan worden bereikt en dat er geen onmiddellijk |
| risico voor de veiligheid van de inzittenden of andere weggebruikers | risico voor de veiligheid van de inzittenden of andere weggebruikers |
| bestaat. | bestaat. |
| Als het voertuig niet zodanig kan worden hersteld dat het de garage | Als het voertuig niet zodanig kan worden hersteld dat het de garage |
| kan bereiken, mag het naar een beschikbare locatie worden gebracht | kan bereiken, mag het naar een beschikbare locatie worden gebracht |
| waar het kan worden hersteld. | waar het kan worden hersteld. |
| § 2. In geval van gebreken die niet onmiddellijk hoeven te worden | § 2. In geval van gebreken die niet onmiddellijk hoeven te worden |
| verholpen, kan de controleur voorwaarden opleggen waaronder en een | verholpen, kan de controleur voorwaarden opleggen waaronder en een |
| redelijke termijn waarin het voertuig mag worden gebruikt voordat de | redelijke termijn waarin het voertuig mag worden gebruikt voordat de |
| gebreken zijn verholpen. | gebreken zijn verholpen. |
| § 3. Als het voertuig is ingeschreven in België, kan de controleur | § 3. Als het voertuig is ingeschreven in België, kan de controleur |
| opleggen dat het voertuig binnen een aangegeven termijn aan een | opleggen dat het voertuig binnen een aangegeven termijn aan een |
| volledige technische controle moet worden onderworpen. | volledige technische controle moet worden onderworpen. |
| De controleur brengt het departement op de hoogte van zijn beslissing. | De controleur brengt het departement op de hoogte van zijn beslissing. |
| Het departement roept de titularis van het voertuig op, met een | Het departement roept de titularis van het voertuig op, met een |
| aangetekende brief, om binnen vijftien dagen nadat hij de brief heeft | aangetekende brief, om binnen vijftien dagen nadat hij de brief heeft |
| ontvangen, een volledige technische controle van het voertuig te laten | ontvangen, een volledige technische controle van het voertuig te laten |
| uitvoeren. De titularis deelt het resultaat van die technische | uitvoeren. De titularis deelt het resultaat van die technische |
| controle mee aan het departement. | controle mee aan het departement. |
| Als het voertuig niet wordt aangeboden binnen de gestelde termijn, is | Als het voertuig niet wordt aangeboden binnen de gestelde termijn, is |
| het voertuig niet langer gedekt door een geldig keuringsbewijs. | het voertuig niet langer gedekt door een geldig keuringsbewijs. |
| Als het voertuig in een andere lidstaat is ingeschreven, kan het | Als het voertuig in een andere lidstaat is ingeschreven, kan het |
| departement de bevoegde instantie van die lidstaat conform de | departement de bevoegde instantie van die lidstaat conform de |
| procedure, vermeld in artikel 15, verzoeken een nieuwe technische | procedure, vermeld in artikel 15, verzoeken een nieuwe technische |
| controle van het voertuig uit te voeren. | controle van het voertuig uit te voeren. |
| Als er op een voertuig dat buiten de Unie is ingeschreven, grote of | Als er op een voertuig dat buiten de Unie is ingeschreven, grote of |
| gevaarlijke gebreken worden aangetroffen, kan het departement | gevaarlijke gebreken worden aangetroffen, kan het departement |
| beslissen de bevoegde instantie van het land van inschrijving daarvan | beslissen de bevoegde instantie van het land van inschrijving daarvan |
| op de hoogte te brengen. | op de hoogte te brengen. |
Art. 14.Voor iedere initiële technische controle langs de weg wordt |
Art. 14.Voor iedere initiële technische controle langs de weg wordt |
| de onderstaande informatie aan de bevoegde instantie meegedeeld : | de onderstaande informatie aan de bevoegde instantie meegedeeld : |
| 1° het land waar het voertuig is ingeschreven; | 1° het land waar het voertuig is ingeschreven; |
| 2° de categorie waartoe het voertuig behoort; | 2° de categorie waartoe het voertuig behoort; |
| 3° het resultaat van de initiële technische controle langs de weg. | 3° het resultaat van de initiële technische controle langs de weg. |
| Nadat een nadere controle is uitgevoerd, wordt een controleverslag | Nadat een nadere controle is uitgevoerd, wordt een controleverslag |
| opgesteld conform het model, opgenomen in bijlage 4, die bij dit | opgesteld conform het model, opgenomen in bijlage 4, die bij dit |
| besluit is gevoegd. De bestuurder van het voertuig ontvangt een | besluit is gevoegd. De bestuurder van het voertuig ontvangt een |
| exemplaar van dat verslag. | exemplaar van dat verslag. |
| De controleur deelt binnen een redelijke termijn na de nadere | De controleur deelt binnen een redelijke termijn na de nadere |
| technische controle langs de weg de resultaten van die controle mee | technische controle langs de weg de resultaten van die controle mee |
| aan de bevoegde instantie. De bevoegde instantie bewaart die | aan de bevoegde instantie. De bevoegde instantie bewaart die |
| informatie gedurende minstens 36 maanden vanaf de datum van ontvangst, | informatie gedurende minstens 36 maanden vanaf de datum van ontvangst, |
| conform de regelgeving over de bescherming van natuurlijke personen | conform de regelgeving over de bescherming van natuurlijke personen |
| bij de verwerking van persoonsgegevens. | bij de verwerking van persoonsgegevens. |
Art. 15.Als grote of gevaarlijke gebreken zijn geconstateerd aan een |
Art. 15.Als grote of gevaarlijke gebreken zijn geconstateerd aan een |
| voertuig dat niet is ingeschreven in de lidstaat waar de controle is | voertuig dat niet is ingeschreven in de lidstaat waar de controle is |
| verricht, of gebreken die resulteren in een geheel of gedeeltelijk | verricht, of gebreken die resulteren in een geheel of gedeeltelijk |
| verbod om het voertuig te gebruiken, deelt het departement de | verbod om het voertuig te gebruiken, deelt het departement de |
| resultaten van die controle mee aan het contactpunt van de lidstaat | resultaten van die controle mee aan het contactpunt van de lidstaat |
| waar het voertuig ingeschreven is. Die kennisgeving bevat de elementen | waar het voertuig ingeschreven is. Die kennisgeving bevat de elementen |
| van het controleverslag van de technische controle langs de weg, | van het controleverslag van de technische controle langs de weg, |
| vermeld in bijlage 4, die bij dit besluit is gevoegd, en wordt bij | vermeld in bijlage 4, die bij dit besluit is gevoegd, en wordt bij |
| voorkeur meegedeeld via het nationale elektronische register, vermeld | voorkeur meegedeeld via het nationale elektronische register, vermeld |
| in artikel 16 van verordening (EG) nr. 1071/2009 van het Europees | in artikel 16 van verordening (EG) nr. 1071/2009 van het Europees |
| Parlement en de Raad van 21 oktober 2009 tot vaststelling van | Parlement en de Raad van 21 oktober 2009 tot vaststelling van |
| gemeenschappelijke regels betreffende de voorwaarden waaraan moet zijn | gemeenschappelijke regels betreffende de voorwaarden waaraan moet zijn |
| voldaan om het beroep van wegvervoerondernemer uit te oefenen en tot | voldaan om het beroep van wegvervoerondernemer uit te oefenen en tot |
| intrekking van Richtlijn 96/26/EG van de Raad. | intrekking van Richtlijn 96/26/EG van de Raad. |
| Als aan een voertuig grote of gevaarlijke gebreken worden | Als aan een voertuig grote of gevaarlijke gebreken worden |
| geconstateerd, kan het departement de bevoegde instantie van de | geconstateerd, kan het departement de bevoegde instantie van de |
| lidstaat van inschrijving via het contactpunt verzoeken om passende | lidstaat van inschrijving via het contactpunt verzoeken om passende |
| follow-upmaatregelen te treffen. | follow-upmaatregelen te treffen. |
Art. 16.Voor 31 maart 2021 en vervolgens elke twee jaar voor 31 maart |
Art. 16.Voor 31 maart 2021 en vervolgens elke twee jaar voor 31 maart |
| deelt het departement de Commissie via elektronische weg de gegevens | deelt het departement de Commissie via elektronische weg de gegevens |
| mee over de voertuigen die op zijn grondgebied zijn gecontroleerd in | mee over de voertuigen die op zijn grondgebied zijn gecontroleerd in |
| de voorgaande twee kalenderjaren. Die gegevens omvatten : | de voorgaande twee kalenderjaren. Die gegevens omvatten : |
| 1° het aantal gecontroleerde voertuigen; | 1° het aantal gecontroleerde voertuigen; |
| 2° de categorie van de gecontroleerde voertuigen; | 2° de categorie van de gecontroleerde voertuigen; |
| 3° het land waar elk geïnspecteerd voertuig is ingeschreven; | 3° het land waar elk geïnspecteerd voertuig is ingeschreven; |
| 4° in geval van nadere controles de gecontroleerde gebieden en de | 4° in geval van nadere controles de gecontroleerde gebieden en de |
| afgekeurde punten. | afgekeurde punten. |
| Het eerste verslag bestrijkt de periode van twee jaar die ingaat op 1 | Het eerste verslag bestrijkt de periode van twee jaar die ingaat op 1 |
| januari 2019. | januari 2019. |
| HOOFDSTUK 4. - Wijzigingsbepalingen | HOOFDSTUK 4. - Wijzigingsbepalingen |
Art. 17.In artikel 3 van het koninklijk besluit van 30 september 2005 |
Art. 17.In artikel 3 van het koninklijk besluit van 30 september 2005 |
| tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene | tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene |
| reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie | reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie |
| over het wegverkeer, bekrachtigd bij de wet van 21 december 2006 en | over het wegverkeer, bekrachtigd bij de wet van 21 december 2006 en |
| gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 28 december 2006, 7 april | gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 28 december 2006, 7 april |
| 2004, 9 januari 2013 en 28 maart 2013 en bekrachtigd bij de wetten van | 2004, 9 januari 2013 en 28 maart 2013 en bekrachtigd bij de wetten van |
| 18 mei 2008 en 3 augustus 2016, worden punt 47° en 48° vervangen door | 18 mei 2008 en 3 augustus 2016, worden punt 47° en 48° vervangen door |
| wat volgt : | wat volgt : |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
Art. 18.Artikel 3 van het koninklijk besluit van 1 september 2006 |
Art. 18.Artikel 3 van het koninklijk besluit van 1 september 2006 |
| betreffende de inning en de consignatie van een som bij het | betreffende de inning en de consignatie van een som bij het |
| vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan | vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan |
| elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het | elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het |
| veiligheidstoebehoren moeten voldoen, vervangen bij het koninklijk | veiligheidstoebehoren moeten voldoen, vervangen bij het koninklijk |
| besluit van 12 september 2011 en gewijzigd bij het koninklijk besluit | besluit van 12 september 2011 en gewijzigd bij het koninklijk besluit |
| van 19 juli 2013, wordt vervangen door wat volgt : | van 19 juli 2013, wordt vervangen door wat volgt : |
| " Art. 3.Het totaal van de te innen sommen, vermeld in bijlage 2, mag |
" Art. 3.Het totaal van de te innen sommen, vermeld in bijlage 2, mag |
| niet meer bedragen dan 3500 euro ten laste van dezelfde overtreder. | niet meer bedragen dan 3500 euro ten laste van dezelfde overtreder. |
| Dat totaal bedraagt 7000 euro voor de overtredingen, vermeld in punt | Dat totaal bedraagt 7000 euro voor de overtredingen, vermeld in punt |
| 0.3.c), 7.10.a), 7.10.b), 7.10.g), 7.10.h), 7.10.i), 8.2.1.1.d), | 0.3.c), 7.10.a), 7.10.b), 7.10.g), 7.10.h), 7.10.i), 8.2.1.1.d), |
| 8.2.2.1.e) en 10 van bijlage 2.". | 8.2.2.1.e) en 10 van bijlage 2.". |
Art. 19.In artikel 5, § 1, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de |
Art. 19.In artikel 5, § 1, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de |
| koninklijke besluiten van 9 oktober 2009 en 19 juli 2013, wordt het | koninklijke besluiten van 9 oktober 2009 en 19 juli 2013, wordt het |
| tweede lid vervangen door wat volgt : | tweede lid vervangen door wat volgt : |
| "Het totaal van de ter plaatse te consigneren sommen ten laste van | "Het totaal van de ter plaatse te consigneren sommen ten laste van |
| dezelfde overtreder mag niet meer bedragen dan 3500 euro. Dat totaal | dezelfde overtreder mag niet meer bedragen dan 3500 euro. Dat totaal |
| bedraagt 7000 euro voor de overtredingen, vermeld in punt 0.3.c), | bedraagt 7000 euro voor de overtredingen, vermeld in punt 0.3.c), |
| 7.10.a), 7.10.b), 7.10.g), 7.10.h), 7.10.i), 8.2.1.1.d), 8.2.2.1.e) en | 7.10.a), 7.10.b), 7.10.g), 7.10.h), 7.10.i), 8.2.1.1.d), 8.2.2.1.e) en |
| 10 van bijlage 2.". | 10 van bijlage 2.". |
Art. 20.Bijlage 2 bij hetzelfde besluit, toegevoegd bij het |
Art. 20.Bijlage 2 bij hetzelfde besluit, toegevoegd bij het |
| koninklijk besluit van 12 september 2011 en vervangen bij het | koninklijk besluit van 12 september 2011 en vervangen bij het |
| koninklijk besluit van 19 juli 2013, wordt vervangen door de bijlage | koninklijk besluit van 19 juli 2013, wordt vervangen door de bijlage |
| die als bijlage 5 bij dit besluit is gevoegd. | die als bijlage 5 bij dit besluit is gevoegd. |
Art. 21.Aan artikel 2 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 |
Art. 21.Aan artikel 2 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 |
| betreffende de inning en de consignatie van een som bij de | betreffende de inning en de consignatie van een som bij de |
| vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer, het laatst | vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer, het laatst |
| gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 maart 2017, | gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 maart 2017, |
| wordt een punt 5° toegevoegd, dat luidt als volgt : | wordt een punt 5° toegevoegd, dat luidt als volgt : |
| "5° kunnen de overtredingen inzake de ladingzekering aanleiding geven | "5° kunnen de overtredingen inzake de ladingzekering aanleiding geven |
| tot de inning per inbreuk van de sommen, vermeld in bijlage 2.". | tot de inning per inbreuk van de sommen, vermeld in bijlage 2.". |
Art. 22.In artikel 7 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit |
Art. 22.In artikel 7 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit |
| van de Vlaamse Regering van 24 maart 2017, worden de volgende | van de Vlaamse Regering van 24 maart 2017, worden de volgende |
| wijzigingen aangebracht : | wijzigingen aangebracht : |
| 1° in punt a) wordt tussen de zinsnede "artikel 2, 4° " en de zinsnede | 1° in punt a) wordt tussen de zinsnede "artikel 2, 4° " en de zinsnede |
| ", van dit besluit" de zinsnede "en 5° " ingevoegd; | ", van dit besluit" de zinsnede "en 5° " ingevoegd; |
| 2° in punt d) wordt tussen het woord "graad" en het woord | 2° in punt d) wordt tussen het woord "graad" en het woord |
| "tegelijkertijd" de zinsnede ", met uitzondering van de overtreding, | "tegelijkertijd" de zinsnede ", met uitzondering van de overtreding, |
| vermeld in artikel 2, 5°, " ingevoegd; | vermeld in artikel 2, 5°, " ingevoegd; |
| 3° aan punt e) wordt het woord "Of" toegevoegd; | 3° aan punt e) wordt het woord "Of" toegevoegd; |
| 4° er wordt een punt f) toegevoegd, dat luidt als volgt : | 4° er wordt een punt f) toegevoegd, dat luidt als volgt : |
| "f) als de totale som van de inning meer bedraagt dan 2000 euro voor | "f) als de totale som van de inning meer bedraagt dan 2000 euro voor |
| overtredingen als vermeld in artikel 2, 5°. ". | overtredingen als vermeld in artikel 2, 5°. ". |
Art. 23.In artikel 14 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het |
Art. 23.In artikel 14 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het |
| besluit van de Vlaamse Regering van 24 maart 2017, worden de volgende | besluit van de Vlaamse Regering van 24 maart 2017, worden de volgende |
| wijzigingen aangebracht : | wijzigingen aangebracht : |
| 1° tussen de zinsnede "artikel 2, 4° " en de zinsnede ", van dit | 1° tussen de zinsnede "artikel 2, 4° " en de zinsnede ", van dit |
| besluit" wordt de zinsnede "en 5° " ingevoegd; | besluit" wordt de zinsnede "en 5° " ingevoegd; |
| 2° er wordt een tweede lid toegevoegd, dat luidt als volgt : | 2° er wordt een tweede lid toegevoegd, dat luidt als volgt : |
| "Als tegelijkertijd meerdere overtredingen, als vermeld in artikel 2, | "Als tegelijkertijd meerdere overtredingen, als vermeld in artikel 2, |
| 5°, ten laste van eenzelfde overtreder worden vastgesteld, mag de som | 5°, ten laste van eenzelfde overtreder worden vastgesteld, mag de som |
| die voor die overtredingen wordt geïnd niet hoger zijn dan 2000 | die voor die overtredingen wordt geïnd niet hoger zijn dan 2000 |
| euro.". | euro.". |
Art. 24.Aan hetzelfde koninklijk besluit, het laatst gewijzigd bij |
Art. 24.Aan hetzelfde koninklijk besluit, het laatst gewijzigd bij |
| het koninklijk besluit van 23 april 2017, wordt een bijlage 2 | het koninklijk besluit van 23 april 2017, wordt een bijlage 2 |
| toegevoegd, die als bijlage 6 bij dit besluit is gevoegd. | toegevoegd, die als bijlage 6 bij dit besluit is gevoegd. |
| HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen | HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen |
Art. 25.Het koninklijk besluit van 1 september 2006 houdende |
Art. 25.Het koninklijk besluit van 1 september 2006 houdende |
| invoering van de technische controle langs de weg van | invoering van de technische controle langs de weg van |
| bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het | bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het |
| buitenland, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 12 september | buitenland, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 12 september |
| 2011 en 22 april 2012 en het besluit van de Vlaamse Regering van 10 | 2011 en 22 april 2012 en het besluit van de Vlaamse Regering van 10 |
| juli 2015, wordt opgeheven. | juli 2015, wordt opgeheven. |
Art. 26.Dit besluit treedt in werking op 20 mei 2018, met |
Art. 26.Dit besluit treedt in werking op 20 mei 2018, met |
| uitzondering van artikel 5, dat in werking treedt op 20 mei 2019. | uitzondering van artikel 5, dat in werking treedt op 20 mei 2019. |
Art. 27.De Vlaamse minister, bevoegd voor het |
Art. 27.De Vlaamse minister, bevoegd voor het |
| verkeersveiligheidsbeleid, is belast met de uitvoering van dit | verkeersveiligheidsbeleid, is belast met de uitvoering van dit |
| besluit. | besluit. |
| Brussel, 2 maart 2018. | Brussel, 2 maart 2018. |
| De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
| G. BOURGEOIS | G. BOURGEOIS |
| De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, | De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, |
| Toerisme en Dierenwelzijn, | Toerisme en Dierenwelzijn, |
| B. WEYTS | B. WEYTS |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |