Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen | Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen |
---|---|
VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
2 MAART 2018. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de | 2 MAART 2018. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de |
technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen | technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen |
DE VLAAMSE REGERING, | DE VLAAMSE REGERING, |
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, | Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, |
gecoördineerd op 16 maart 1968, artikel 29, § 1, vervangen bij de wet | gecoördineerd op 16 maart 1968, artikel 29, § 1, vervangen bij de wet |
van 20 juli 2005 en gewijzigd bij de wet van 8 juli 2013, en artikel | van 20 juli 2005 en gewijzigd bij de wet van 8 juli 2013, en artikel |
65, vervangen bij de wet van 29 februari 1984 en gewijzigd bij de | 65, vervangen bij de wet van 29 februari 1984 en gewijzigd bij de |
wetten van 18 juli 1990, 26 maart 2007 en 9 maart 2014; | wetten van 18 juli 1990, 26 maart 2007 en 9 maart 2014; |
Gelet op de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen | Gelet op de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen |
waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, | waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, |
evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, artikel 1, het | evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, artikel 1, het |
laatst gewijzigd bij het decreet van 8 juli 2016, en artikel 4bis, | laatst gewijzigd bij het decreet van 8 juli 2016, en artikel 4bis, |
ingevoegd bij de wet van 15 mei 2006 en gewijzigd bij de wet van 9 | ingevoegd bij de wet van 15 mei 2006 en gewijzigd bij de wet van 9 |
maart 2014; | maart 2014; |
Gelet op het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot aanwijzing | Gelet op het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot aanwijzing |
van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter | van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter |
uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, | uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, |
bekrachtigd bij de wetten van 21 december 2006, 18 mei 2008 en 3 | bekrachtigd bij de wetten van 21 december 2006, 18 mei 2008 en 3 |
augustus 2016; | augustus 2016; |
Gelet op het koninklijk besluit van 1 september 2006 houdende | Gelet op het koninklijk besluit van 1 september 2006 houdende |
invoering van de technische controle langs de weg van | invoering van de technische controle langs de weg van |
bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het | bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het |
buitenland; | buitenland; |
Gelet op het koninklijk besluit van 1 september 2006 betreffende de | Gelet op het koninklijk besluit van 1 september 2006 betreffende de |
inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige | inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige |
inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer | inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer |
te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten | te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten |
voldoen; | voldoen; |
Gelet op het koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende de | Gelet op het koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende de |
inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van | inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van |
overtredingen inzake het wegverkeer; | overtredingen inzake het wegverkeer; |
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de | Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de |
begroting, gegeven op 15 januari 2018; | begroting, gegeven op 15 januari 2018; |
Gelet op het advies van de Vlaamse commissie administratie-nijverheid, | Gelet op het advies van de Vlaamse commissie administratie-nijverheid, |
gegeven op 1 december 2017; | gegeven op 1 december 2017; |
Gelet op advies 62.863/3 van de Raad van State, gegeven op 22 februari | Gelet op advies 62.863/3 van de Raad van State, gegeven op 22 februari |
2018, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de | 2018, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de |
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
Op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, | Op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, |
Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn; | Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn; |
Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
Besluit : | Besluit : |
HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling | HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling |
Artikel 1.Dit besluit voorziet in de omzetting van richtlijn |
Artikel 1.Dit besluit voorziet in de omzetting van richtlijn |
2014/47/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 | 2014/47/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 |
betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen | betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen |
die in de Unie aan het verkeer deelnemen en tot intrekking van | die in de Unie aan het verkeer deelnemen en tot intrekking van |
Richtlijn 2000/30/EG. | Richtlijn 2000/30/EG. |
HOOFDSTUK 2. - Definities | HOOFDSTUK 2. - Definities |
Art. 2.In dit besluit wordt verstaan onder : |
Art. 2.In dit besluit wordt verstaan onder : |
1° aangewezen faciliteit voor controles langs de weg : een vast gebied | 1° aangewezen faciliteit voor controles langs de weg : een vast gebied |
om initiële of nadere technische controles langs de weg te verrichten, | om initiële of nadere technische controles langs de weg te verrichten, |
dat ook uitgerust kan zijn voor blijvend geïnstalleerde | dat ook uitgerust kan zijn voor blijvend geïnstalleerde |
controleapparatuur; | controleapparatuur; |
2° aanhangwagen : een voertuig zonder aandrijving op wielen dat is | 2° aanhangwagen : een voertuig zonder aandrijving op wielen dat is |
ontworpen en gebouwd om getrokken te worden door een motorvoertuig; | ontworpen en gebouwd om getrokken te worden door een motorvoertuig; |
3° bedrijfsvoertuig : een motorvoertuig, en aanhangwagen of oplegger | 3° bedrijfsvoertuig : een motorvoertuig, en aanhangwagen of oplegger |
daarvan, dat in de eerste plaats wordt gebruikt voor het vervoer van | daarvan, dat in de eerste plaats wordt gebruikt voor het vervoer van |
goederen of personen voor commerciële doeleinden, vervoer voor | goederen of personen voor commerciële doeleinden, vervoer voor |
rekening van derden of voor eigen rekening of voor andere | rekening van derden of voor eigen rekening of voor andere |
beroepsmatige doeleinden; | beroepsmatige doeleinden; |
4° bevoegde instantie : het departement; | 4° bevoegde instantie : het departement; |
5° contactpunt : het departement; | 5° contactpunt : het departement; |
6° controleurs : de personeelsleden van de instantie, bevoegd voor het | 6° controleurs : de personeelsleden van de instantie, bevoegd voor het |
verrichten van technische controles, die belast zijn met de uitvoering | verrichten van technische controles, die belast zijn met de uitvoering |
van initiële of nadere technische controles langs de weg; | van initiële of nadere technische controles langs de weg; |
7° controleverslag : een rapport met de uitslag van de technische | 7° controleverslag : een rapport met de uitslag van de technische |
controle langs de weg; | controle langs de weg; |
8° departement : het departement, vermeld in artikel 28, § 1, van het | 8° departement : het departement, vermeld in artikel 28, § 1, van het |
besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005 met betrekking tot de | besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005 met betrekking tot de |
organisatie van de Vlaamse administratie; | organisatie van de Vlaamse administratie; |
9° exploitant : een natuurlijke of rechtspersoon die een voertuig | 9° exploitant : een natuurlijke of rechtspersoon die een voertuig |
exploiteert waarvan hij de eigenaar is, of die door de eigenaar van | exploiteert waarvan hij de eigenaar is, of die door de eigenaar van |
een voertuig gemachtigd is om het voertuig te exploiteren; | een voertuig gemachtigd is om het voertuig te exploiteren; |
10° gebreken : technische defecten of andere incidenten van | 10° gebreken : technische defecten of andere incidenten van |
niet-naleving die tijdens een technische controle langs de weg worden | niet-naleving die tijdens een technische controle langs de weg worden |
vastgesteld; | vastgesteld; |
11° gezamenlijke controle langs de weg : een technische controle langs | 11° gezamenlijke controle langs de weg : een technische controle langs |
de weg die uitgevoerd wordt door de bevoegde instanties van twee of | de weg die uitgevoerd wordt door de bevoegde instanties van twee of |
meer lidstaten samen; | meer lidstaten samen; |
12° titularis : de natuurlijke persoon of rechtspersoon op naam van | 12° titularis : de natuurlijke persoon of rechtspersoon op naam van |
wie het voertuig is ingeschreven; | wie het voertuig is ingeschreven; |
13° in een lidstaat ingeschreven voertuig : een voertuig dat in een | 13° in een lidstaat ingeschreven voertuig : een voertuig dat in een |
lidstaat is ingeschreven of in gebruik is genomen; | lidstaat is ingeschreven of in gebruik is genomen; |
14° keuringsbewijs : een rapport met de uitslag van de technische | 14° keuringsbewijs : een rapport met de uitslag van de technische |
controle dat is uitgereikt door de instantie die ervoor bevoegd is | controle dat is uitgereikt door de instantie die ervoor bevoegd is |
technische controles te verrichten, of door een controlecentrum; | technische controles te verrichten, of door een controlecentrum; |
15° lading : alle goederen die normaliter in of op het deel van een | 15° lading : alle goederen die normaliter in of op het deel van een |
voertuig worden geplaatst dat bedoeld is om vracht te dragen, en die | voertuig worden geplaatst dat bedoeld is om vracht te dragen, en die |
niet permanent aan het voertuig worden bevestigd, met inbegrip van | niet permanent aan het voertuig worden bevestigd, met inbegrip van |
voorwerpen in lastdragers zoals kratten, wissellaadbakken of | voorwerpen in lastdragers zoals kratten, wissellaadbakken of |
containers op voertuigen; | containers op voertuigen; |
16° mobiele controle-eenheid : een vervoerbaar systeem van | 16° mobiele controle-eenheid : een vervoerbaar systeem van |
controleapparatuur die nodig is om meer gedetailleerde technische | controleapparatuur die nodig is om meer gedetailleerde technische |
controles langs de weg uit te voeren, en die bemand wordt door | controles langs de weg uit te voeren, en die bemand wordt door |
controleurs die ermee belast zijn nadere controles langs de weg uit te | controleurs die ermee belast zijn nadere controles langs de weg uit te |
voeren; | voeren; |
17° motorvoertuig : een door een motor aangedreven voertuig op wielen | 17° motorvoertuig : een door een motor aangedreven voertuig op wielen |
dat zich op eigen kracht voortbeweegt, waarvan de door het ontwerp | dat zich op eigen kracht voortbeweegt, waarvan de door het ontwerp |
bepaalde maximumsnelheid meer dan 25 kilometer per uur bedraagt; | bepaalde maximumsnelheid meer dan 25 kilometer per uur bedraagt; |
18° onderneming : een onderneming als vermeld in artikel 2, punt 4, | 18° onderneming : een onderneming als vermeld in artikel 2, punt 4, |
van verordening (EG) nr. 1071/2009 van het Europees Parlement en de | van verordening (EG) nr. 1071/2009 van het Europees Parlement en de |
Raad van 21 oktober 2009 tot vaststelling van gemeenschappelijke | Raad van 21 oktober 2009 tot vaststelling van gemeenschappelijke |
regels betreffende de voorwaarden waaraan moet zijn voldaan om het | regels betreffende de voorwaarden waaraan moet zijn voldaan om het |
beroep van wegvervoerondernemer uit te oefenen en tot intrekking van | beroep van wegvervoerondernemer uit te oefenen en tot intrekking van |
Richtlijn 96/26/EG van de Raad; | Richtlijn 96/26/EG van de Raad; |
19° openbare weg : een weg van algemeen openbaar nut, zoals lokale, | 19° openbare weg : een weg van algemeen openbaar nut, zoals lokale, |
regionale of nationale hoofdwegen, snelwegen en autosnelwegen; | regionale of nationale hoofdwegen, snelwegen en autosnelwegen; |
20° oplegger : een voertuig dat is bestemd om aan een motorvoertuig te | 20° oplegger : een voertuig dat is bestemd om aan een motorvoertuig te |
worden gekoppeld op zodanige wijze dat een deel ervan op het | worden gekoppeld op zodanige wijze dat een deel ervan op het |
motorvoertuig rust en dat een aanzienlijk deel van het gewicht van de | motorvoertuig rust en dat een aanzienlijk deel van het gewicht van de |
oplegger en van zijn lading door het motorvoertuig wordt gedragen; | oplegger en van zijn lading door het motorvoertuig wordt gedragen; |
21° technische controle : een controle overeenkomstig artikel 3, punt | 21° technische controle : een controle overeenkomstig artikel 3, punt |
9, van Richtlijn 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad van | 9, van Richtlijn 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad van |
3 april 2014 betreffende de periodieke technische controle van | 3 april 2014 betreffende de periodieke technische controle van |
motorvoertuigen en aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn | motorvoertuigen en aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn |
2009/40/EG; | 2009/40/EG; |
22° technische controle langs de weg : een onaangekondigde technische | 22° technische controle langs de weg : een onaangekondigde technische |
controle van een bedrijfsvoertuig die uitgevoerd wordt door een | controle van een bedrijfsvoertuig die uitgevoerd wordt door een |
bevoegde instantie van een lidstaat of onder het directe toezicht | bevoegde instantie van een lidstaat of onder het directe toezicht |
ervan; | ervan; |
23° voertuig : elk motorvoertuig dat niet op rails voortbeweegt, of | 23° voertuig : elk motorvoertuig dat niet op rails voortbeweegt, of |
een aanhangwagen daarvan. | een aanhangwagen daarvan. |
HOOFDSTUK 3. - Technische controle langs de weg | HOOFDSTUK 3. - Technische controle langs de weg |
Art. 3.Met behoud van de bevoegdheid van andere personen, zijn de |
Art. 3.Met behoud van de bevoegdheid van andere personen, zijn de |
wegeninspecteurs, vermeld in artikel 16 van het decreet van 3 mei 2013 | wegeninspecteurs, vermeld in artikel 16 van het decreet van 3 mei 2013 |
betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van | betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van |
bijzonder wegtransport, belast met het toezicht in het kader van | bijzonder wegtransport, belast met het toezicht in het kader van |
technische controles langs de weg. | technische controles langs de weg. |
Art. 4.De technische controles langs de weg hebben betrekking op |
Art. 4.De technische controles langs de weg hebben betrekking op |
bedrijfsvoertuigen in de volgende categorieën, zoals gedefinieerd in | bedrijfsvoertuigen in de volgende categorieën, zoals gedefinieerd in |
artikel 1 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende | artikel 1 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende |
algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun | algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun |
aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten | aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten |
voldoen : | voldoen : |
1° M2; | 1° M2; |
2° M3; | 2° M3; |
3° N2; | 3° N2; |
4° N3; | 4° N3; |
5° O3; | 5° O3; |
6° O4; | 6° O4; |
7° T, waarvan de door het ontwerp bepaalde maximumsnelheid meer dan 40 | 7° T, waarvan de door het ontwerp bepaalde maximumsnelheid meer dan 40 |
kilometer per uur bedraagt. | kilometer per uur bedraagt. |
Art. 5.§ 1. Het departement zorgt ervoor dat de informatie over het |
Art. 5.§ 1. Het departement zorgt ervoor dat de informatie over het |
aantal en de ernst van de gebreken, vermeld in bijlage 1, die bij dit | aantal en de ernst van de gebreken, vermeld in bijlage 1, die bij dit |
besluit is gevoegd, en, als dat van toepassing is, van de gebreken, | besluit is gevoegd, en, als dat van toepassing is, van de gebreken, |
vermeld in bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd, bij voertuigen | vermeld in bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd, bij voertuigen |
die geëxploiteerd worden door individuele ondernemingen en die behoren | die geëxploiteerd worden door individuele ondernemingen en die behoren |
tot de categorieën, vermeld in artikel 4, 1° tot en met 6°, van dit | tot de categorieën, vermeld in artikel 4, 1° tot en met 6°, van dit |
besluit, wordt ingevoerd in het risicoclassificatiesysteem dat opgezet | besluit, wordt ingevoerd in het risicoclassificatiesysteem dat opgezet |
is krachtens artikel 8 van het koninklijk besluit van 8 mei 2007 | is krachtens artikel 8 van het koninklijk besluit van 8 mei 2007 |
houdende omzetting van Richtlijn 2006/22/EG van het Europees Parlement | houdende omzetting van Richtlijn 2006/22/EG van het Europees Parlement |
en de Raad van 15 maart 2006 inzake minimumvoorwaarden voor de | en de Raad van 15 maart 2006 inzake minimumvoorwaarden voor de |
uitvoering van de Verordeningen (EEG) nr. 3820/85 en (EEG) nr. 3821/85 | uitvoering van de Verordeningen (EEG) nr. 3820/85 en (EEG) nr. 3821/85 |
van de Raad betreffende voorschriften van sociale aard voor het | van de Raad betreffende voorschriften van sociale aard voor het |
wegvervoer en tot intrekking van Richtlijn 88/599/EEG van de Raad. | wegvervoer en tot intrekking van Richtlijn 88/599/EEG van de Raad. |
Voor de toekenning van een risicoprofiel aan een onderneming wordt | Voor de toekenning van een risicoprofiel aan een onderneming wordt |
gebruikgemaakt van de criteria, vermeld in bijlage 3, die bij dit | gebruikgemaakt van de criteria, vermeld in bijlage 3, die bij dit |
besluit is gevoegd. | besluit is gevoegd. |
Op basis van de informatie, vermeld in het eerste lid, worden | Op basis van de informatie, vermeld in het eerste lid, worden |
ondernemingen met een hoge risicoscore nauwlettender en vaker | ondernemingen met een hoge risicoscore nauwlettender en vaker |
gecontroleerd. | gecontroleerd. |
§ 2. Voor de toepassing van paragraaf 1 wordt gebruikgemaakt van de | § 2. Voor de toepassing van paragraaf 1 wordt gebruikgemaakt van de |
informatie die het departement conform artikel 15 van andere lidstaten | informatie die het departement conform artikel 15 van andere lidstaten |
heeft ontvangen. | heeft ontvangen. |
Art. 6.Met behoud van de toepassing van artikel 24, § 3 van het |
Art. 6.Met behoud van de toepassing van artikel 24, § 3 van het |
koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de | koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de |
technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen | technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen |
en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, wordt het controleverslag | en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, wordt het controleverslag |
van de recentste technische controle langs de weg, indien het voertuig | van de recentste technische controle langs de weg, indien het voertuig |
reeds een technische controle langs de weg heeft ondergaan, in het | reeds een technische controle langs de weg heeft ondergaan, in het |
voertuig bewaard. | voertuig bewaard. |
De ondernemingen en bestuurders van een voertuig dat aan een | De ondernemingen en bestuurders van een voertuig dat aan een |
technische controle langs de weg wordt onderworpen, verlenen hun | technische controle langs de weg wordt onderworpen, verlenen hun |
medewerking en bieden voor de uitvoering van de controle toegang tot | medewerking en bieden voor de uitvoering van de controle toegang tot |
het voertuig, de onderdelen ervan en de relevante documentatie. | het voertuig, de onderdelen ervan en de relevante documentatie. |
Art. 7.De selectie van het voertuig voor een technische controle |
Art. 7.De selectie van het voertuig voor een technische controle |
langs de weg en de uitvoering van de controle gebeuren zonder | langs de weg en de uitvoering van de controle gebeuren zonder |
discriminatie op grond van de nationaliteit van de bestuurder of het | discriminatie op grond van de nationaliteit van de bestuurder of het |
land van inschrijving of ingebruikneming van het voertuig. | land van inschrijving of ingebruikneming van het voertuig. |
Bij de uitvoering van een technische controle langs de weg is de | Bij de uitvoering van een technische controle langs de weg is de |
controleur vrij van elk belangenconflict dat invloed zou kunnen hebben | controleur vrij van elk belangenconflict dat invloed zou kunnen hebben |
op de onpartijdigheid en objectiviteit van zijn besluit. | op de onpartijdigheid en objectiviteit van zijn besluit. |
De verloning van controleurs wordt op geen enkele manier beïnvloed | De verloning van controleurs wordt op geen enkele manier beïnvloed |
door het resultaat van de technische controle langs de weg. | door het resultaat van de technische controle langs de weg. |
Nadere technische controles langs de weg worden verricht door | Nadere technische controles langs de weg worden verricht door |
controleurs die voldoen aan de minimumvereisten voor de competentie en | controleurs die voldoen aan de minimumvereisten voor de competentie en |
de opleiding, vermeld in artikel 13 en bijlage IV van Richtlijn | de opleiding, vermeld in artikel 13 en bijlage IV van Richtlijn |
2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 | 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 |
betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en | betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en |
aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn 2009/40/EG. | aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn 2009/40/EG. |
Art. 8.Bij het selecteren van voertuigen voor een initiële technische |
Art. 8.Bij het selecteren van voertuigen voor een initiële technische |
controle langs de weg kan prioriteit worden geven aan voertuigen die | controle langs de weg kan prioriteit worden geven aan voertuigen die |
worden geëxploiteerd door ondernemingen met een hoog risicoprofiel | worden geëxploiteerd door ondernemingen met een hoog risicoprofiel |
volgens het risicoclassificatiesysteem, vermeld in artikel 5. | volgens het risicoclassificatiesysteem, vermeld in artikel 5. |
Voertuigen kunnen ook willekeurig voor controle worden geselecteerd of | Voertuigen kunnen ook willekeurig voor controle worden geselecteerd of |
als er een vermoeden bestaat dat het voertuig een risico voor de | als er een vermoeden bestaat dat het voertuig een risico voor de |
verkeersveiligheid of het milieu vormt. | verkeersveiligheid of het milieu vormt. |
Art. 9.§ 1. De voertuigen die conform artikel 8 worden geselecteerd, |
Art. 9.§ 1. De voertuigen die conform artikel 8 worden geselecteerd, |
worden onderworpen aan een initiële technische controle langs de weg, | worden onderworpen aan een initiële technische controle langs de weg, |
die bestaat uit een of meer van de volgende elementen : | die bestaat uit een of meer van de volgende elementen : |
1° een controle van het meest recente keuringsbewijs en het | 1° een controle van het meest recente keuringsbewijs en het |
controleverslag van de technische controle langs de weg, als dat | controleverslag van de technische controle langs de weg, als dat |
beschikbaar is, die in het voertuig worden bewaard; | beschikbaar is, die in het voertuig worden bewaard; |
2° een visuele controle van de technische toestand van het voertuig; | 2° een visuele controle van de technische toestand van het voertuig; |
3° een visuele controle van de wijze waarop de lading is vastgezet, | 3° een visuele controle van de wijze waarop de lading is vastgezet, |
conform artikel 12; | conform artikel 12; |
4° een technische controle ter onderbouwing van een besluit om op het | 4° een technische controle ter onderbouwing van een besluit om op het |
voertuig een nadere technische controle langs de weg uit te voeren of | voertuig een nadere technische controle langs de weg uit te voeren of |
om te eisen dat de gebreken onmiddellijk worden hersteld conform | om te eisen dat de gebreken onmiddellijk worden hersteld conform |
artikel 13. Bij die technische controle kan iedere methode die | artikel 13. Bij die technische controle kan iedere methode die |
daarvoor geschikt geacht wordt, gehanteerd worden. | daarvoor geschikt geacht wordt, gehanteerd worden. |
Er wordt nagegaan of een gebrek dat in het voorgaande controleverslag | Er wordt nagegaan of een gebrek dat in het voorgaande controleverslag |
is opgenomen, is verholpen. | is opgenomen, is verholpen. |
Op basis van het resultaat van de initiële controle wordt besloten of | Op basis van het resultaat van de initiële controle wordt besloten of |
het voertuig, of de aanhangwagen ervan, moet worden onderworpen aan | het voertuig, of de aanhangwagen ervan, moet worden onderworpen aan |
een nadere technische controle langs de weg. | een nadere technische controle langs de weg. |
§ 2. Een nadere technische controle langs de weg heeft betrekking op | § 2. Een nadere technische controle langs de weg heeft betrekking op |
een of meer punten van de lijst, vermeld in bijlage 1, die bij dit | een of meer punten van de lijst, vermeld in bijlage 1, die bij dit |
besluit is gevoegd, die noodzakelijk en relevant worden geacht, | besluit is gevoegd, die noodzakelijk en relevant worden geacht, |
waarbij rekening wordt gehouden met de veiligheid van de remmen, de | waarbij rekening wordt gehouden met de veiligheid van de remmen, de |
banden, de wielen, het chassis en overlastfactoren, alsook de | banden, de wielen, het chassis en overlastfactoren, alsook de |
aanbevolen methoden om de punten van de voormelde lijst te | aanbevolen methoden om de punten van de voormelde lijst te |
controleren. | controleren. |
Als uit het keuringsbewijs of het controleverslag van een technische | Als uit het keuringsbewijs of het controleverslag van een technische |
controle langs de weg blijkt dat in de loop van de afgelopen drie | controle langs de weg blijkt dat in de loop van de afgelopen drie |
maanden al een controle is verricht van een van de punten van de | maanden al een controle is verricht van een van de punten van de |
lijst, vermeld in bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd, wordt dat | lijst, vermeld in bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd, wordt dat |
punt niet opnieuw gecontroleerd, tenzij een nieuwe controle | punt niet opnieuw gecontroleerd, tenzij een nieuwe controle |
gerechtvaardigd is, namelijk als visueel een of meer gebreken worden | gerechtvaardigd is, namelijk als visueel een of meer gebreken worden |
vastgesteld of de algemene staat van het voertuig doet vermoeden dat | vastgesteld of de algemene staat van het voertuig doet vermoeden dat |
het voertuig niet voldoet aan de voorschriften die op het voertuig van | het voertuig niet voldoet aan de voorschriften die op het voertuig van |
toepassing zijn. | toepassing zijn. |
Art. 10.§ 1. Een nadere technische controle langs de weg wordt |
Art. 10.§ 1. Een nadere technische controle langs de weg wordt |
verricht met behulp van een mobiele controle-eenheid, in een | verricht met behulp van een mobiele controle-eenheid, in een |
aangewezen faciliteit voor controles langs de weg of in een | aangewezen faciliteit voor controles langs de weg of in een |
controlecentrum als vermeld in artikel 7 van het koninklijk besluit | controlecentrum als vermeld in artikel 7 van het koninklijk besluit |
van 23 december 1994 tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en | van 23 december 1994 tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en |
de regeling van de administratieve controle van de instellingen belast | de regeling van de administratieve controle van de instellingen belast |
met de controle van de in het verkeer gebrachte voertuigen. | met de controle van de in het verkeer gebrachte voertuigen. |
Als de nadere technische controle in een controlecentrum of een | Als de nadere technische controle in een controlecentrum of een |
aangewezen faciliteit voor controles langs de weg moet worden | aangewezen faciliteit voor controles langs de weg moet worden |
uitgevoerd, wordt die zo spoedig mogelijk in een van de | uitgevoerd, wordt die zo spoedig mogelijk in een van de |
dichtstbijzijnde bruikbare centra of faciliteiten verricht. | dichtstbijzijnde bruikbare centra of faciliteiten verricht. |
§ 2. Mobiele controle-eenheden en aangewezen faciliteiten voor | § 2. Mobiele controle-eenheden en aangewezen faciliteiten voor |
controles langs de weg omvatten passende apparatuur voor een nadere | controles langs de weg omvatten passende apparatuur voor een nadere |
technische controle langs de weg, waaronder de apparatuur die nodig is | technische controle langs de weg, waaronder de apparatuur die nodig is |
om de toestand van de remmen en de bedrijfszekerheid van de | om de toestand van de remmen en de bedrijfszekerheid van de |
remsystemen, de stuurinrichting, de ophanging en de overlast van het | remsystemen, de stuurinrichting, de ophanging en de overlast van het |
voertuig te beoordelen, zoals vereist is. | voertuig te beoordelen, zoals vereist is. |
De constructievoorschriften en de voorwaarden waaraan de apparatuur en | De constructievoorschriften en de voorwaarden waaraan de apparatuur en |
de controletoestellen moeten voldoen, worden goedgekeurd door de | de controletoestellen moeten voldoen, worden goedgekeurd door de |
Vlaamse minister, bevoegd voor het verkeersveiligheidsbeleid, of zijn | Vlaamse minister, bevoegd voor het verkeersveiligheidsbeleid, of zijn |
gemachtigde. | gemachtigde. |
De apparatuur en controletoestellen worden minstens één keer per jaar | De apparatuur en controletoestellen worden minstens één keer per jaar |
nagezien door een erkende controle-instelling, aangewezen door de | nagezien door een erkende controle-instelling, aangewezen door de |
Vlaamse minister, bevoegd voor het verkeersveiligheidsbeleid, of zijn | Vlaamse minister, bevoegd voor het verkeersveiligheidsbeleid, of zijn |
gemachtigde. | gemachtigde. |
§ 3. Als mobiele controle-eenheden of aangewezen faciliteiten voor | § 3. Als mobiele controle-eenheden of aangewezen faciliteiten voor |
controles langs de weg niet de apparatuur omvatten die nodig is om te | controles langs de weg niet de apparatuur omvatten die nodig is om te |
controleren op een punt dat tijdens de initiële controle is | controleren op een punt dat tijdens de initiële controle is |
aangegeven, wordt het voertuig naar een controlecentrum of -faciliteit | aangegeven, wordt het voertuig naar een controlecentrum of -faciliteit |
geleid waar dat punt uitvoerig kan worden gecontroleerd. | geleid waar dat punt uitvoerig kan worden gecontroleerd. |
Art. 11.Voor elk te controleren punt bevat bijlage 1 een lijst van |
Art. 11.Voor elk te controleren punt bevat bijlage 1 een lijst van |
mogelijke gebreken en de ernst ervan die bij de technische controles | mogelijke gebreken en de ernst ervan die bij de technische controles |
langs de weg moet worden gebruikt. | langs de weg moet worden gebruikt. |
De gebreken die worden vastgesteld tijdens de technische controles van | De gebreken die worden vastgesteld tijdens de technische controles van |
voertuigen langs de weg, worden ingedeeld in een van de volgende | voertuigen langs de weg, worden ingedeeld in een van de volgende |
groepen : | groepen : |
1° kleine gebreken die geen belangrijke gevolgen voor de veiligheid | 1° kleine gebreken die geen belangrijke gevolgen voor de veiligheid |
van het voertuig of geen gevolgen voor het milieu hebben, en andere | van het voertuig of geen gevolgen voor het milieu hebben, en andere |
kleine vormen van niet-naleving; | kleine vormen van niet-naleving; |
2° grote gebreken die de veiligheid van het voertuig in gevaar | 2° grote gebreken die de veiligheid van het voertuig in gevaar |
brengen, die gevolgen voor het milieu hebben, of die andere | brengen, die gevolgen voor het milieu hebben, of die andere |
weggebruikers in gevaar brengen, en andere belangrijke gevallen van | weggebruikers in gevaar brengen, en andere belangrijke gevallen van |
niet-naleving; | niet-naleving; |
3° gevaarlijke gebreken die een direct en onmiddellijk gevaar voor de | 3° gevaarlijke gebreken die een direct en onmiddellijk gevaar voor de |
verkeersveiligheid vormen, of die gevolgen voor het milieu hebben. | verkeersveiligheid vormen, of die gevolgen voor het milieu hebben. |
Een voertuig dat gebreken vertoont die in meer dan een van de groepen | Een voertuig dat gebreken vertoont die in meer dan een van de groepen |
van gebreken, vermeld in het tweede lid, vallen, wordt ingedeeld in de | van gebreken, vermeld in het tweede lid, vallen, wordt ingedeeld in de |
groep van het ernstigste gebrek. | groep van het ernstigste gebrek. |
Art. 12.§ 1. Tijdens een controle langs de weg kan een voertuig |
Art. 12.§ 1. Tijdens een controle langs de weg kan een voertuig |
worden onderworpen aan een controle van de wijze waarop de lading | worden onderworpen aan een controle van de wijze waarop de lading |
ervan is vastgezet, om na te gaan of de lading zodanig is vastgezet | ervan is vastgezet, om na te gaan of de lading zodanig is vastgezet |
dat ze niet belemmert dat de rit veilig verloopt, geen bedreiging voor | dat ze niet belemmert dat de rit veilig verloopt, geen bedreiging voor |
het leven, de gezondheid, eigendommen of het milieu vormt. | het leven, de gezondheid, eigendommen of het milieu vormt. |
De controlemethode bestaat erin dat visueel wordt beoordeeld of er | De controlemethode bestaat erin dat visueel wordt beoordeeld of er |
correct is gebruikgemaakt van voldoende passende maatregelen om de | correct is gebruikgemaakt van voldoende passende maatregelen om de |
lading te bevestigen, al dan niet in combinatie met een meting van de | lading te bevestigen, al dan niet in combinatie met een meting van de |
spanningskrachten, de berekening van de efficiëntie van de bevestiging | spanningskrachten, de berekening van de efficiëntie van de bevestiging |
en de controle van certificaten als dat nodig is. | en de controle van certificaten als dat nodig is. |
Met controles kan worden nagegaan of tijdens alle soorten | Met controles kan worden nagegaan of tijdens alle soorten |
verrichtingen met het voertuig, ook in noodgevallen of bij wegrijden | verrichtingen met het voertuig, ook in noodgevallen of bij wegrijden |
op een helling : | op een helling : |
1° ladingen maar minimaal ten opzichte van elkaar, tegen wanden of | 1° ladingen maar minimaal ten opzichte van elkaar, tegen wanden of |
over oppervlakten van het voertuig kunnen verschuiven; | over oppervlakten van het voertuig kunnen verschuiven; |
2° ladingen niet buiten de laadruimte kunnen komen en niet van de | 2° ladingen niet buiten de laadruimte kunnen komen en niet van de |
laadvloer kunnen schuiven. | laadvloer kunnen schuiven. |
§ 2. Met behoud van de toepassing van de vereisten die gelden voor het | § 2. Met behoud van de toepassing van de vereisten die gelden voor het |
vervoer van bepaalde categorieën goederen en onverminderd de | vervoer van bepaalde categorieën goederen en onverminderd de |
regelgeving over de aslasten, gewichten en afmetingen, wordt de lading | regelgeving over de aslasten, gewichten en afmetingen, wordt de lading |
bevestigd en wordt de controle erop uitgevoerd conform de beginselen, | bevestigd en wordt de controle erop uitgevoerd conform de beginselen, |
en waar passend, de normen uit artikel 45bis van het koninklijk | en waar passend, de normen uit artikel 45bis van het koninklijk |
besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie | besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie |
van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. | van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. |
§ 3.Voor elk te controleren punt bevat bijlage 2, die bij dit besluit | § 3.Voor elk te controleren punt bevat bijlage 2, die bij dit besluit |
is gevoegd, een lijst van mogelijke gebreken en de ernst ervan die bij | is gevoegd, een lijst van mogelijke gebreken en de ernst ervan die bij |
de controle van de ladingzekering moet worden gebruikt. De waarden in | de controle van de ladingzekering moet worden gebruikt. De waarden in |
de tabel, opgenomen in bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd, zijn | de tabel, opgenomen in bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd, zijn |
indicatief en moeten worden gezien als een richtsnoer om de categorie | indicatief en moeten worden gezien als een richtsnoer om de categorie |
van het gebrek te bepalen in het licht van de specifieke | van het gebrek te bepalen in het licht van de specifieke |
omstandigheden, namelijk afhankelijk van de aard van de lading, en | omstandigheden, namelijk afhankelijk van de aard van de lading, en |
volgens de beslissingsbevoegdheid van de controleur. | volgens de beslissingsbevoegdheid van de controleur. |
De gebreken die worden vastgesteld tijdens de controle van de | De gebreken die worden vastgesteld tijdens de controle van de |
ladingzekering, worden ingedeeld in een van de volgende groepen : | ladingzekering, worden ingedeeld in een van de volgende groepen : |
1° klein gebrek : de lading is correct vastgezet, maar een | 1° klein gebrek : de lading is correct vastgezet, maar een |
veiligheidsadvies zou op zijn plaats zijn; | veiligheidsadvies zou op zijn plaats zijn; |
2° groot gebrek : de lading is niet voldoende vastgezet en de lading | 2° groot gebrek : de lading is niet voldoende vastgezet en de lading |
of delen ervan kunnen aanzienlijk verschuiven of omvallen; | of delen ervan kunnen aanzienlijk verschuiven of omvallen; |
3° gevaarlijk gebrek : de verkeersveiligheid is direct in het gedrang | 3° gevaarlijk gebrek : de verkeersveiligheid is direct in het gedrang |
door de kans dat de lading of delen ervan verloren gaan, een gevaar | door de kans dat de lading of delen ervan verloren gaan, een gevaar |
dat rechtstreeks voortvloeit uit de lading of een onmiddellijk gevaar | dat rechtstreeks voortvloeit uit de lading of een onmiddellijk gevaar |
voor personen. | voor personen. |
Als het vervoer verschillende gebreken vertoont, wordt het ingedeeld | Als het vervoer verschillende gebreken vertoont, wordt het ingedeeld |
in de groep van het ernstigste gebrek. | in de groep van het ernstigste gebrek. |
De procedure, vermeld in artikel 13, is ook van toepassing op grote of | De procedure, vermeld in artikel 13, is ook van toepassing op grote of |
gevaarlijke gebreken in de wijze waarop de lading is vastgezet. | gevaarlijke gebreken in de wijze waarop de lading is vastgezet. |
Art. 13.§ 1. Elk groot of gevaarlijk gebrek dat bij een initiële of |
Art. 13.§ 1. Elk groot of gevaarlijk gebrek dat bij een initiële of |
nadere technische controle wordt geconstateerd, wordt verholpen | nadere technische controle wordt geconstateerd, wordt verholpen |
voordat het voertuig weer op de openbare weg wordt gebruikt. | voordat het voertuig weer op de openbare weg wordt gebruikt. |
Als er sprake is van gebreken die vanwege rechtstreeks gevaar voor de | Als er sprake is van gebreken die vanwege rechtstreeks gevaar voor de |
verkeersveiligheid snel of onmiddellijk hersteld moeten worden, is het | verkeersveiligheid snel of onmiddellijk hersteld moeten worden, is het |
gebruik van het voertuig verboden totdat de gebreken zijn verholpen. | gebruik van het voertuig verboden totdat de gebreken zijn verholpen. |
De personen, vermeld in artikel 3, kunnen, eventueel door inhouding | De personen, vermeld in artikel 3, kunnen, eventueel door inhouding |
van de boorddocumenten, met inbegrip van de eventueel vereiste | van de boorddocumenten, met inbegrip van de eventueel vereiste |
vervoersvergunningen, het gebruik van het voertuig tijdelijk | vervoersvergunningen, het gebruik van het voertuig tijdelijk |
opschorten. | opschorten. |
Het gebruik van een dergelijk voertuig kan worden toegestaan om naar | Het gebruik van een dergelijk voertuig kan worden toegestaan om naar |
de dichtstbijzijnde garage te rijden om de gebreken te verhelpen, op | de dichtstbijzijnde garage te rijden om de gebreken te verhelpen, op |
voorwaarde dat de gevaarlijke gebreken op zodanige wijze zijn | voorwaarde dat de gevaarlijke gebreken op zodanige wijze zijn |
verholpen dat de garage kan worden bereikt en dat er geen onmiddellijk | verholpen dat de garage kan worden bereikt en dat er geen onmiddellijk |
risico voor de veiligheid van de inzittenden of andere weggebruikers | risico voor de veiligheid van de inzittenden of andere weggebruikers |
bestaat. | bestaat. |
Als het voertuig niet zodanig kan worden hersteld dat het de garage | Als het voertuig niet zodanig kan worden hersteld dat het de garage |
kan bereiken, mag het naar een beschikbare locatie worden gebracht | kan bereiken, mag het naar een beschikbare locatie worden gebracht |
waar het kan worden hersteld. | waar het kan worden hersteld. |
§ 2. In geval van gebreken die niet onmiddellijk hoeven te worden | § 2. In geval van gebreken die niet onmiddellijk hoeven te worden |
verholpen, kan de controleur voorwaarden opleggen waaronder en een | verholpen, kan de controleur voorwaarden opleggen waaronder en een |
redelijke termijn waarin het voertuig mag worden gebruikt voordat de | redelijke termijn waarin het voertuig mag worden gebruikt voordat de |
gebreken zijn verholpen. | gebreken zijn verholpen. |
§ 3. Als het voertuig is ingeschreven in België, kan de controleur | § 3. Als het voertuig is ingeschreven in België, kan de controleur |
opleggen dat het voertuig binnen een aangegeven termijn aan een | opleggen dat het voertuig binnen een aangegeven termijn aan een |
volledige technische controle moet worden onderworpen. | volledige technische controle moet worden onderworpen. |
De controleur brengt het departement op de hoogte van zijn beslissing. | De controleur brengt het departement op de hoogte van zijn beslissing. |
Het departement roept de titularis van het voertuig op, met een | Het departement roept de titularis van het voertuig op, met een |
aangetekende brief, om binnen vijftien dagen nadat hij de brief heeft | aangetekende brief, om binnen vijftien dagen nadat hij de brief heeft |
ontvangen, een volledige technische controle van het voertuig te laten | ontvangen, een volledige technische controle van het voertuig te laten |
uitvoeren. De titularis deelt het resultaat van die technische | uitvoeren. De titularis deelt het resultaat van die technische |
controle mee aan het departement. | controle mee aan het departement. |
Als het voertuig niet wordt aangeboden binnen de gestelde termijn, is | Als het voertuig niet wordt aangeboden binnen de gestelde termijn, is |
het voertuig niet langer gedekt door een geldig keuringsbewijs. | het voertuig niet langer gedekt door een geldig keuringsbewijs. |
Als het voertuig in een andere lidstaat is ingeschreven, kan het | Als het voertuig in een andere lidstaat is ingeschreven, kan het |
departement de bevoegde instantie van die lidstaat conform de | departement de bevoegde instantie van die lidstaat conform de |
procedure, vermeld in artikel 15, verzoeken een nieuwe technische | procedure, vermeld in artikel 15, verzoeken een nieuwe technische |
controle van het voertuig uit te voeren. | controle van het voertuig uit te voeren. |
Als er op een voertuig dat buiten de Unie is ingeschreven, grote of | Als er op een voertuig dat buiten de Unie is ingeschreven, grote of |
gevaarlijke gebreken worden aangetroffen, kan het departement | gevaarlijke gebreken worden aangetroffen, kan het departement |
beslissen de bevoegde instantie van het land van inschrijving daarvan | beslissen de bevoegde instantie van het land van inschrijving daarvan |
op de hoogte te brengen. | op de hoogte te brengen. |
Art. 14.Voor iedere initiële technische controle langs de weg wordt |
Art. 14.Voor iedere initiële technische controle langs de weg wordt |
de onderstaande informatie aan de bevoegde instantie meegedeeld : | de onderstaande informatie aan de bevoegde instantie meegedeeld : |
1° het land waar het voertuig is ingeschreven; | 1° het land waar het voertuig is ingeschreven; |
2° de categorie waartoe het voertuig behoort; | 2° de categorie waartoe het voertuig behoort; |
3° het resultaat van de initiële technische controle langs de weg. | 3° het resultaat van de initiële technische controle langs de weg. |
Nadat een nadere controle is uitgevoerd, wordt een controleverslag | Nadat een nadere controle is uitgevoerd, wordt een controleverslag |
opgesteld conform het model, opgenomen in bijlage 4, die bij dit | opgesteld conform het model, opgenomen in bijlage 4, die bij dit |
besluit is gevoegd. De bestuurder van het voertuig ontvangt een | besluit is gevoegd. De bestuurder van het voertuig ontvangt een |
exemplaar van dat verslag. | exemplaar van dat verslag. |
De controleur deelt binnen een redelijke termijn na de nadere | De controleur deelt binnen een redelijke termijn na de nadere |
technische controle langs de weg de resultaten van die controle mee | technische controle langs de weg de resultaten van die controle mee |
aan de bevoegde instantie. De bevoegde instantie bewaart die | aan de bevoegde instantie. De bevoegde instantie bewaart die |
informatie gedurende minstens 36 maanden vanaf de datum van ontvangst, | informatie gedurende minstens 36 maanden vanaf de datum van ontvangst, |
conform de regelgeving over de bescherming van natuurlijke personen | conform de regelgeving over de bescherming van natuurlijke personen |
bij de verwerking van persoonsgegevens. | bij de verwerking van persoonsgegevens. |
Art. 15.Als grote of gevaarlijke gebreken zijn geconstateerd aan een |
Art. 15.Als grote of gevaarlijke gebreken zijn geconstateerd aan een |
voertuig dat niet is ingeschreven in de lidstaat waar de controle is | voertuig dat niet is ingeschreven in de lidstaat waar de controle is |
verricht, of gebreken die resulteren in een geheel of gedeeltelijk | verricht, of gebreken die resulteren in een geheel of gedeeltelijk |
verbod om het voertuig te gebruiken, deelt het departement de | verbod om het voertuig te gebruiken, deelt het departement de |
resultaten van die controle mee aan het contactpunt van de lidstaat | resultaten van die controle mee aan het contactpunt van de lidstaat |
waar het voertuig ingeschreven is. Die kennisgeving bevat de elementen | waar het voertuig ingeschreven is. Die kennisgeving bevat de elementen |
van het controleverslag van de technische controle langs de weg, | van het controleverslag van de technische controle langs de weg, |
vermeld in bijlage 4, die bij dit besluit is gevoegd, en wordt bij | vermeld in bijlage 4, die bij dit besluit is gevoegd, en wordt bij |
voorkeur meegedeeld via het nationale elektronische register, vermeld | voorkeur meegedeeld via het nationale elektronische register, vermeld |
in artikel 16 van verordening (EG) nr. 1071/2009 van het Europees | in artikel 16 van verordening (EG) nr. 1071/2009 van het Europees |
Parlement en de Raad van 21 oktober 2009 tot vaststelling van | Parlement en de Raad van 21 oktober 2009 tot vaststelling van |
gemeenschappelijke regels betreffende de voorwaarden waaraan moet zijn | gemeenschappelijke regels betreffende de voorwaarden waaraan moet zijn |
voldaan om het beroep van wegvervoerondernemer uit te oefenen en tot | voldaan om het beroep van wegvervoerondernemer uit te oefenen en tot |
intrekking van Richtlijn 96/26/EG van de Raad. | intrekking van Richtlijn 96/26/EG van de Raad. |
Als aan een voertuig grote of gevaarlijke gebreken worden | Als aan een voertuig grote of gevaarlijke gebreken worden |
geconstateerd, kan het departement de bevoegde instantie van de | geconstateerd, kan het departement de bevoegde instantie van de |
lidstaat van inschrijving via het contactpunt verzoeken om passende | lidstaat van inschrijving via het contactpunt verzoeken om passende |
follow-upmaatregelen te treffen. | follow-upmaatregelen te treffen. |
Art. 16.Voor 31 maart 2021 en vervolgens elke twee jaar voor 31 maart |
Art. 16.Voor 31 maart 2021 en vervolgens elke twee jaar voor 31 maart |
deelt het departement de Commissie via elektronische weg de gegevens | deelt het departement de Commissie via elektronische weg de gegevens |
mee over de voertuigen die op zijn grondgebied zijn gecontroleerd in | mee over de voertuigen die op zijn grondgebied zijn gecontroleerd in |
de voorgaande twee kalenderjaren. Die gegevens omvatten : | de voorgaande twee kalenderjaren. Die gegevens omvatten : |
1° het aantal gecontroleerde voertuigen; | 1° het aantal gecontroleerde voertuigen; |
2° de categorie van de gecontroleerde voertuigen; | 2° de categorie van de gecontroleerde voertuigen; |
3° het land waar elk geïnspecteerd voertuig is ingeschreven; | 3° het land waar elk geïnspecteerd voertuig is ingeschreven; |
4° in geval van nadere controles de gecontroleerde gebieden en de | 4° in geval van nadere controles de gecontroleerde gebieden en de |
afgekeurde punten. | afgekeurde punten. |
Het eerste verslag bestrijkt de periode van twee jaar die ingaat op 1 | Het eerste verslag bestrijkt de periode van twee jaar die ingaat op 1 |
januari 2019. | januari 2019. |
HOOFDSTUK 4. - Wijzigingsbepalingen | HOOFDSTUK 4. - Wijzigingsbepalingen |
Art. 17.In artikel 3 van het koninklijk besluit van 30 september 2005 |
Art. 17.In artikel 3 van het koninklijk besluit van 30 september 2005 |
tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene | tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene |
reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie | reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie |
over het wegverkeer, bekrachtigd bij de wet van 21 december 2006 en | over het wegverkeer, bekrachtigd bij de wet van 21 december 2006 en |
gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 28 december 2006, 7 april | gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 28 december 2006, 7 april |
2004, 9 januari 2013 en 28 maart 2013 en bekrachtigd bij de wetten van | 2004, 9 januari 2013 en 28 maart 2013 en bekrachtigd bij de wetten van |
18 mei 2008 en 3 augustus 2016, worden punt 47° en 48° vervangen door | 18 mei 2008 en 3 augustus 2016, worden punt 47° en 48° vervangen door |
wat volgt : | wat volgt : |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
Art. 18.Artikel 3 van het koninklijk besluit van 1 september 2006 |
Art. 18.Artikel 3 van het koninklijk besluit van 1 september 2006 |
betreffende de inning en de consignatie van een som bij het | betreffende de inning en de consignatie van een som bij het |
vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan | vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan |
elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het | elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het |
veiligheidstoebehoren moeten voldoen, vervangen bij het koninklijk | veiligheidstoebehoren moeten voldoen, vervangen bij het koninklijk |
besluit van 12 september 2011 en gewijzigd bij het koninklijk besluit | besluit van 12 september 2011 en gewijzigd bij het koninklijk besluit |
van 19 juli 2013, wordt vervangen door wat volgt : | van 19 juli 2013, wordt vervangen door wat volgt : |
" Art. 3.Het totaal van de te innen sommen, vermeld in bijlage 2, mag |
" Art. 3.Het totaal van de te innen sommen, vermeld in bijlage 2, mag |
niet meer bedragen dan 3500 euro ten laste van dezelfde overtreder. | niet meer bedragen dan 3500 euro ten laste van dezelfde overtreder. |
Dat totaal bedraagt 7000 euro voor de overtredingen, vermeld in punt | Dat totaal bedraagt 7000 euro voor de overtredingen, vermeld in punt |
0.3.c), 7.10.a), 7.10.b), 7.10.g), 7.10.h), 7.10.i), 8.2.1.1.d), | 0.3.c), 7.10.a), 7.10.b), 7.10.g), 7.10.h), 7.10.i), 8.2.1.1.d), |
8.2.2.1.e) en 10 van bijlage 2.". | 8.2.2.1.e) en 10 van bijlage 2.". |
Art. 19.In artikel 5, § 1, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de |
Art. 19.In artikel 5, § 1, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de |
koninklijke besluiten van 9 oktober 2009 en 19 juli 2013, wordt het | koninklijke besluiten van 9 oktober 2009 en 19 juli 2013, wordt het |
tweede lid vervangen door wat volgt : | tweede lid vervangen door wat volgt : |
"Het totaal van de ter plaatse te consigneren sommen ten laste van | "Het totaal van de ter plaatse te consigneren sommen ten laste van |
dezelfde overtreder mag niet meer bedragen dan 3500 euro. Dat totaal | dezelfde overtreder mag niet meer bedragen dan 3500 euro. Dat totaal |
bedraagt 7000 euro voor de overtredingen, vermeld in punt 0.3.c), | bedraagt 7000 euro voor de overtredingen, vermeld in punt 0.3.c), |
7.10.a), 7.10.b), 7.10.g), 7.10.h), 7.10.i), 8.2.1.1.d), 8.2.2.1.e) en | 7.10.a), 7.10.b), 7.10.g), 7.10.h), 7.10.i), 8.2.1.1.d), 8.2.2.1.e) en |
10 van bijlage 2.". | 10 van bijlage 2.". |
Art. 20.Bijlage 2 bij hetzelfde besluit, toegevoegd bij het |
Art. 20.Bijlage 2 bij hetzelfde besluit, toegevoegd bij het |
koninklijk besluit van 12 september 2011 en vervangen bij het | koninklijk besluit van 12 september 2011 en vervangen bij het |
koninklijk besluit van 19 juli 2013, wordt vervangen door de bijlage | koninklijk besluit van 19 juli 2013, wordt vervangen door de bijlage |
die als bijlage 5 bij dit besluit is gevoegd. | die als bijlage 5 bij dit besluit is gevoegd. |
Art. 21.Aan artikel 2 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 |
Art. 21.Aan artikel 2 van het koninklijk besluit van 19 april 2014 |
betreffende de inning en de consignatie van een som bij de | betreffende de inning en de consignatie van een som bij de |
vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer, het laatst | vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer, het laatst |
gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 maart 2017, | gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 maart 2017, |
wordt een punt 5° toegevoegd, dat luidt als volgt : | wordt een punt 5° toegevoegd, dat luidt als volgt : |
"5° kunnen de overtredingen inzake de ladingzekering aanleiding geven | "5° kunnen de overtredingen inzake de ladingzekering aanleiding geven |
tot de inning per inbreuk van de sommen, vermeld in bijlage 2.". | tot de inning per inbreuk van de sommen, vermeld in bijlage 2.". |
Art. 22.In artikel 7 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit |
Art. 22.In artikel 7 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit |
van de Vlaamse Regering van 24 maart 2017, worden de volgende | van de Vlaamse Regering van 24 maart 2017, worden de volgende |
wijzigingen aangebracht : | wijzigingen aangebracht : |
1° in punt a) wordt tussen de zinsnede "artikel 2, 4° " en de zinsnede | 1° in punt a) wordt tussen de zinsnede "artikel 2, 4° " en de zinsnede |
", van dit besluit" de zinsnede "en 5° " ingevoegd; | ", van dit besluit" de zinsnede "en 5° " ingevoegd; |
2° in punt d) wordt tussen het woord "graad" en het woord | 2° in punt d) wordt tussen het woord "graad" en het woord |
"tegelijkertijd" de zinsnede ", met uitzondering van de overtreding, | "tegelijkertijd" de zinsnede ", met uitzondering van de overtreding, |
vermeld in artikel 2, 5°, " ingevoegd; | vermeld in artikel 2, 5°, " ingevoegd; |
3° aan punt e) wordt het woord "Of" toegevoegd; | 3° aan punt e) wordt het woord "Of" toegevoegd; |
4° er wordt een punt f) toegevoegd, dat luidt als volgt : | 4° er wordt een punt f) toegevoegd, dat luidt als volgt : |
"f) als de totale som van de inning meer bedraagt dan 2000 euro voor | "f) als de totale som van de inning meer bedraagt dan 2000 euro voor |
overtredingen als vermeld in artikel 2, 5°. ". | overtredingen als vermeld in artikel 2, 5°. ". |
Art. 23.In artikel 14 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het |
Art. 23.In artikel 14 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het |
besluit van de Vlaamse Regering van 24 maart 2017, worden de volgende | besluit van de Vlaamse Regering van 24 maart 2017, worden de volgende |
wijzigingen aangebracht : | wijzigingen aangebracht : |
1° tussen de zinsnede "artikel 2, 4° " en de zinsnede ", van dit | 1° tussen de zinsnede "artikel 2, 4° " en de zinsnede ", van dit |
besluit" wordt de zinsnede "en 5° " ingevoegd; | besluit" wordt de zinsnede "en 5° " ingevoegd; |
2° er wordt een tweede lid toegevoegd, dat luidt als volgt : | 2° er wordt een tweede lid toegevoegd, dat luidt als volgt : |
"Als tegelijkertijd meerdere overtredingen, als vermeld in artikel 2, | "Als tegelijkertijd meerdere overtredingen, als vermeld in artikel 2, |
5°, ten laste van eenzelfde overtreder worden vastgesteld, mag de som | 5°, ten laste van eenzelfde overtreder worden vastgesteld, mag de som |
die voor die overtredingen wordt geïnd niet hoger zijn dan 2000 | die voor die overtredingen wordt geïnd niet hoger zijn dan 2000 |
euro.". | euro.". |
Art. 24.Aan hetzelfde koninklijk besluit, het laatst gewijzigd bij |
Art. 24.Aan hetzelfde koninklijk besluit, het laatst gewijzigd bij |
het koninklijk besluit van 23 april 2017, wordt een bijlage 2 | het koninklijk besluit van 23 april 2017, wordt een bijlage 2 |
toegevoegd, die als bijlage 6 bij dit besluit is gevoegd. | toegevoegd, die als bijlage 6 bij dit besluit is gevoegd. |
HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen | HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen |
Art. 25.Het koninklijk besluit van 1 september 2006 houdende |
Art. 25.Het koninklijk besluit van 1 september 2006 houdende |
invoering van de technische controle langs de weg van | invoering van de technische controle langs de weg van |
bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het | bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het |
buitenland, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 12 september | buitenland, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 12 september |
2011 en 22 april 2012 en het besluit van de Vlaamse Regering van 10 | 2011 en 22 april 2012 en het besluit van de Vlaamse Regering van 10 |
juli 2015, wordt opgeheven. | juli 2015, wordt opgeheven. |
Art. 26.Dit besluit treedt in werking op 20 mei 2018, met |
Art. 26.Dit besluit treedt in werking op 20 mei 2018, met |
uitzondering van artikel 5, dat in werking treedt op 20 mei 2019. | uitzondering van artikel 5, dat in werking treedt op 20 mei 2019. |
Art. 27.De Vlaamse minister, bevoegd voor het |
Art. 27.De Vlaamse minister, bevoegd voor het |
verkeersveiligheidsbeleid, is belast met de uitvoering van dit | verkeersveiligheidsbeleid, is belast met de uitvoering van dit |
besluit. | besluit. |
Brussel, 2 maart 2018. | Brussel, 2 maart 2018. |
De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
G. BOURGEOIS | G. BOURGEOIS |
De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, | De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, |
Toerisme en Dierenwelzijn, | Toerisme en Dierenwelzijn, |
B. WEYTS | B. WEYTS |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |