Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 02/03/2018
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen "
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
2 MAART 2018. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de 2 MAART 2018. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de
technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen
DE VLAAMSE REGERING, DE VLAAMSE REGERING,
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer,
gecoördineerd op 16 maart 1968, artikel 29, § 1, vervangen bij de wet gecoördineerd op 16 maart 1968, artikel 29, § 1, vervangen bij de wet
van 20 juli 2005 en gewijzigd bij de wet van 8 juli 2013, en artikel van 20 juli 2005 en gewijzigd bij de wet van 8 juli 2013, en artikel
65, vervangen bij de wet van 29 februari 1984 en gewijzigd bij de 65, vervangen bij de wet van 29 februari 1984 en gewijzigd bij de
wetten van 18 juli 1990, 26 maart 2007 en 9 maart 2014; wetten van 18 juli 1990, 26 maart 2007 en 9 maart 2014;
Gelet op de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen Gelet op de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen
waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan,
evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, artikel 1, het evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, artikel 1, het
laatst gewijzigd bij het decreet van 8 juli 2016, en artikel 4bis, laatst gewijzigd bij het decreet van 8 juli 2016, en artikel 4bis,
ingevoegd bij de wet van 15 mei 2006 en gewijzigd bij de wet van 9 ingevoegd bij de wet van 15 mei 2006 en gewijzigd bij de wet van 9
maart 2014; maart 2014;
Gelet op het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot aanwijzing Gelet op het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot aanwijzing
van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter
uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer,
bekrachtigd bij de wetten van 21 december 2006, 18 mei 2008 en 3 bekrachtigd bij de wetten van 21 december 2006, 18 mei 2008 en 3
augustus 2016; augustus 2016;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 september 2006 houdende Gelet op het koninklijk besluit van 1 september 2006 houdende
invoering van de technische controle langs de weg van invoering van de technische controle langs de weg van
bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het
buitenland; buitenland;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 september 2006 betreffende de Gelet op het koninklijk besluit van 1 september 2006 betreffende de
inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige
inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer
te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten
voldoen; voldoen;
Gelet op het koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende de Gelet op het koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende de
inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van
overtredingen inzake het wegverkeer; overtredingen inzake het wegverkeer;
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de
begroting, gegeven op 15 januari 2018; begroting, gegeven op 15 januari 2018;
Gelet op het advies van de Vlaamse commissie administratie-nijverheid, Gelet op het advies van de Vlaamse commissie administratie-nijverheid,
gegeven op 1 december 2017; gegeven op 1 december 2017;
Gelet op advies 62.863/3 van de Raad van State, gegeven op 22 februari Gelet op advies 62.863/3 van de Raad van State, gegeven op 22 februari
2018, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de 2018, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken,
Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn; Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :
HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling

Artikel 1.Dit besluit voorziet in de omzetting van richtlijn

Artikel 1.Dit besluit voorziet in de omzetting van richtlijn

2014/47/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 2014/47/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014
betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen
die in de Unie aan het verkeer deelnemen en tot intrekking van die in de Unie aan het verkeer deelnemen en tot intrekking van
Richtlijn 2000/30/EG. Richtlijn 2000/30/EG.
HOOFDSTUK 2. - Definities HOOFDSTUK 2. - Definities

Art. 2.In dit besluit wordt verstaan onder :

Art. 2.In dit besluit wordt verstaan onder :

1° aangewezen faciliteit voor controles langs de weg : een vast gebied 1° aangewezen faciliteit voor controles langs de weg : een vast gebied
om initiële of nadere technische controles langs de weg te verrichten, om initiële of nadere technische controles langs de weg te verrichten,
dat ook uitgerust kan zijn voor blijvend geïnstalleerde dat ook uitgerust kan zijn voor blijvend geïnstalleerde
controleapparatuur; controleapparatuur;
2° aanhangwagen : een voertuig zonder aandrijving op wielen dat is 2° aanhangwagen : een voertuig zonder aandrijving op wielen dat is
ontworpen en gebouwd om getrokken te worden door een motorvoertuig; ontworpen en gebouwd om getrokken te worden door een motorvoertuig;
3° bedrijfsvoertuig : een motorvoertuig, en aanhangwagen of oplegger 3° bedrijfsvoertuig : een motorvoertuig, en aanhangwagen of oplegger
daarvan, dat in de eerste plaats wordt gebruikt voor het vervoer van daarvan, dat in de eerste plaats wordt gebruikt voor het vervoer van
goederen of personen voor commerciële doeleinden, vervoer voor goederen of personen voor commerciële doeleinden, vervoer voor
rekening van derden of voor eigen rekening of voor andere rekening van derden of voor eigen rekening of voor andere
beroepsmatige doeleinden; beroepsmatige doeleinden;
4° bevoegde instantie : het departement; 4° bevoegde instantie : het departement;
5° contactpunt : het departement; 5° contactpunt : het departement;
6° controleurs : de personeelsleden van de instantie, bevoegd voor het 6° controleurs : de personeelsleden van de instantie, bevoegd voor het
verrichten van technische controles, die belast zijn met de uitvoering verrichten van technische controles, die belast zijn met de uitvoering
van initiële of nadere technische controles langs de weg; van initiële of nadere technische controles langs de weg;
7° controleverslag : een rapport met de uitslag van de technische 7° controleverslag : een rapport met de uitslag van de technische
controle langs de weg; controle langs de weg;
8° departement : het departement, vermeld in artikel 28, § 1, van het 8° departement : het departement, vermeld in artikel 28, § 1, van het
besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005 met betrekking tot de besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005 met betrekking tot de
organisatie van de Vlaamse administratie; organisatie van de Vlaamse administratie;
9° exploitant : een natuurlijke of rechtspersoon die een voertuig 9° exploitant : een natuurlijke of rechtspersoon die een voertuig
exploiteert waarvan hij de eigenaar is, of die door de eigenaar van exploiteert waarvan hij de eigenaar is, of die door de eigenaar van
een voertuig gemachtigd is om het voertuig te exploiteren; een voertuig gemachtigd is om het voertuig te exploiteren;
10° gebreken : technische defecten of andere incidenten van 10° gebreken : technische defecten of andere incidenten van
niet-naleving die tijdens een technische controle langs de weg worden niet-naleving die tijdens een technische controle langs de weg worden
vastgesteld; vastgesteld;
11° gezamenlijke controle langs de weg : een technische controle langs 11° gezamenlijke controle langs de weg : een technische controle langs
de weg die uitgevoerd wordt door de bevoegde instanties van twee of de weg die uitgevoerd wordt door de bevoegde instanties van twee of
meer lidstaten samen; meer lidstaten samen;
12° titularis : de natuurlijke persoon of rechtspersoon op naam van 12° titularis : de natuurlijke persoon of rechtspersoon op naam van
wie het voertuig is ingeschreven; wie het voertuig is ingeschreven;
13° in een lidstaat ingeschreven voertuig : een voertuig dat in een 13° in een lidstaat ingeschreven voertuig : een voertuig dat in een
lidstaat is ingeschreven of in gebruik is genomen; lidstaat is ingeschreven of in gebruik is genomen;
14° keuringsbewijs : een rapport met de uitslag van de technische 14° keuringsbewijs : een rapport met de uitslag van de technische
controle dat is uitgereikt door de instantie die ervoor bevoegd is controle dat is uitgereikt door de instantie die ervoor bevoegd is
technische controles te verrichten, of door een controlecentrum; technische controles te verrichten, of door een controlecentrum;
15° lading : alle goederen die normaliter in of op het deel van een 15° lading : alle goederen die normaliter in of op het deel van een
voertuig worden geplaatst dat bedoeld is om vracht te dragen, en die voertuig worden geplaatst dat bedoeld is om vracht te dragen, en die
niet permanent aan het voertuig worden bevestigd, met inbegrip van niet permanent aan het voertuig worden bevestigd, met inbegrip van
voorwerpen in lastdragers zoals kratten, wissellaadbakken of voorwerpen in lastdragers zoals kratten, wissellaadbakken of
containers op voertuigen; containers op voertuigen;
16° mobiele controle-eenheid : een vervoerbaar systeem van 16° mobiele controle-eenheid : een vervoerbaar systeem van
controleapparatuur die nodig is om meer gedetailleerde technische controleapparatuur die nodig is om meer gedetailleerde technische
controles langs de weg uit te voeren, en die bemand wordt door controles langs de weg uit te voeren, en die bemand wordt door
controleurs die ermee belast zijn nadere controles langs de weg uit te controleurs die ermee belast zijn nadere controles langs de weg uit te
voeren; voeren;
17° motorvoertuig : een door een motor aangedreven voertuig op wielen 17° motorvoertuig : een door een motor aangedreven voertuig op wielen
dat zich op eigen kracht voortbeweegt, waarvan de door het ontwerp dat zich op eigen kracht voortbeweegt, waarvan de door het ontwerp
bepaalde maximumsnelheid meer dan 25 kilometer per uur bedraagt; bepaalde maximumsnelheid meer dan 25 kilometer per uur bedraagt;
18° onderneming : een onderneming als vermeld in artikel 2, punt 4, 18° onderneming : een onderneming als vermeld in artikel 2, punt 4,
van verordening (EG) nr. 1071/2009 van het Europees Parlement en de van verordening (EG) nr. 1071/2009 van het Europees Parlement en de
Raad van 21 oktober 2009 tot vaststelling van gemeenschappelijke Raad van 21 oktober 2009 tot vaststelling van gemeenschappelijke
regels betreffende de voorwaarden waaraan moet zijn voldaan om het regels betreffende de voorwaarden waaraan moet zijn voldaan om het
beroep van wegvervoerondernemer uit te oefenen en tot intrekking van beroep van wegvervoerondernemer uit te oefenen en tot intrekking van
Richtlijn 96/26/EG van de Raad; Richtlijn 96/26/EG van de Raad;
19° openbare weg : een weg van algemeen openbaar nut, zoals lokale, 19° openbare weg : een weg van algemeen openbaar nut, zoals lokale,
regionale of nationale hoofdwegen, snelwegen en autosnelwegen; regionale of nationale hoofdwegen, snelwegen en autosnelwegen;
20° oplegger : een voertuig dat is bestemd om aan een motorvoertuig te 20° oplegger : een voertuig dat is bestemd om aan een motorvoertuig te
worden gekoppeld op zodanige wijze dat een deel ervan op het worden gekoppeld op zodanige wijze dat een deel ervan op het
motorvoertuig rust en dat een aanzienlijk deel van het gewicht van de motorvoertuig rust en dat een aanzienlijk deel van het gewicht van de
oplegger en van zijn lading door het motorvoertuig wordt gedragen; oplegger en van zijn lading door het motorvoertuig wordt gedragen;
21° technische controle : een controle overeenkomstig artikel 3, punt 21° technische controle : een controle overeenkomstig artikel 3, punt
9, van Richtlijn 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad van 9, van Richtlijn 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad van
3 april 2014 betreffende de periodieke technische controle van 3 april 2014 betreffende de periodieke technische controle van
motorvoertuigen en aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn motorvoertuigen en aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn
2009/40/EG; 2009/40/EG;
22° technische controle langs de weg : een onaangekondigde technische 22° technische controle langs de weg : een onaangekondigde technische
controle van een bedrijfsvoertuig die uitgevoerd wordt door een controle van een bedrijfsvoertuig die uitgevoerd wordt door een
bevoegde instantie van een lidstaat of onder het directe toezicht bevoegde instantie van een lidstaat of onder het directe toezicht
ervan; ervan;
23° voertuig : elk motorvoertuig dat niet op rails voortbeweegt, of 23° voertuig : elk motorvoertuig dat niet op rails voortbeweegt, of
een aanhangwagen daarvan. een aanhangwagen daarvan.
HOOFDSTUK 3. - Technische controle langs de weg HOOFDSTUK 3. - Technische controle langs de weg

Art. 3.Met behoud van de bevoegdheid van andere personen, zijn de

Art. 3.Met behoud van de bevoegdheid van andere personen, zijn de

wegeninspecteurs, vermeld in artikel 16 van het decreet van 3 mei 2013 wegeninspecteurs, vermeld in artikel 16 van het decreet van 3 mei 2013
betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van
bijzonder wegtransport, belast met het toezicht in het kader van bijzonder wegtransport, belast met het toezicht in het kader van
technische controles langs de weg. technische controles langs de weg.

Art. 4.De technische controles langs de weg hebben betrekking op

Art. 4.De technische controles langs de weg hebben betrekking op

bedrijfsvoertuigen in de volgende categorieën, zoals gedefinieerd in bedrijfsvoertuigen in de volgende categorieën, zoals gedefinieerd in
artikel 1 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende artikel 1 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende
algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun
aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten
voldoen : voldoen :
1° M2; 1° M2;
2° M3; 2° M3;
3° N2; 3° N2;
4° N3; 4° N3;
5° O3; 5° O3;
6° O4; 6° O4;
7° T, waarvan de door het ontwerp bepaalde maximumsnelheid meer dan 40 7° T, waarvan de door het ontwerp bepaalde maximumsnelheid meer dan 40
kilometer per uur bedraagt. kilometer per uur bedraagt.

Art. 5.§ 1. Het departement zorgt ervoor dat de informatie over het

Art. 5.§ 1. Het departement zorgt ervoor dat de informatie over het

aantal en de ernst van de gebreken, vermeld in bijlage 1, die bij dit aantal en de ernst van de gebreken, vermeld in bijlage 1, die bij dit
besluit is gevoegd, en, als dat van toepassing is, van de gebreken, besluit is gevoegd, en, als dat van toepassing is, van de gebreken,
vermeld in bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd, bij voertuigen vermeld in bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd, bij voertuigen
die geëxploiteerd worden door individuele ondernemingen en die behoren die geëxploiteerd worden door individuele ondernemingen en die behoren
tot de categorieën, vermeld in artikel 4, 1° tot en met 6°, van dit tot de categorieën, vermeld in artikel 4, 1° tot en met 6°, van dit
besluit, wordt ingevoerd in het risicoclassificatiesysteem dat opgezet besluit, wordt ingevoerd in het risicoclassificatiesysteem dat opgezet
is krachtens artikel 8 van het koninklijk besluit van 8 mei 2007 is krachtens artikel 8 van het koninklijk besluit van 8 mei 2007
houdende omzetting van Richtlijn 2006/22/EG van het Europees Parlement houdende omzetting van Richtlijn 2006/22/EG van het Europees Parlement
en de Raad van 15 maart 2006 inzake minimumvoorwaarden voor de en de Raad van 15 maart 2006 inzake minimumvoorwaarden voor de
uitvoering van de Verordeningen (EEG) nr. 3820/85 en (EEG) nr. 3821/85 uitvoering van de Verordeningen (EEG) nr. 3820/85 en (EEG) nr. 3821/85
van de Raad betreffende voorschriften van sociale aard voor het van de Raad betreffende voorschriften van sociale aard voor het
wegvervoer en tot intrekking van Richtlijn 88/599/EEG van de Raad. wegvervoer en tot intrekking van Richtlijn 88/599/EEG van de Raad.
Voor de toekenning van een risicoprofiel aan een onderneming wordt Voor de toekenning van een risicoprofiel aan een onderneming wordt
gebruikgemaakt van de criteria, vermeld in bijlage 3, die bij dit gebruikgemaakt van de criteria, vermeld in bijlage 3, die bij dit
besluit is gevoegd. besluit is gevoegd.
Op basis van de informatie, vermeld in het eerste lid, worden Op basis van de informatie, vermeld in het eerste lid, worden
ondernemingen met een hoge risicoscore nauwlettender en vaker ondernemingen met een hoge risicoscore nauwlettender en vaker
gecontroleerd. gecontroleerd.
§ 2. Voor de toepassing van paragraaf 1 wordt gebruikgemaakt van de § 2. Voor de toepassing van paragraaf 1 wordt gebruikgemaakt van de
informatie die het departement conform artikel 15 van andere lidstaten informatie die het departement conform artikel 15 van andere lidstaten
heeft ontvangen. heeft ontvangen.

Art. 6.Met behoud van de toepassing van artikel 24, § 3 van het

Art. 6.Met behoud van de toepassing van artikel 24, § 3 van het

koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de
technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen
en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, wordt het controleverslag en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, wordt het controleverslag
van de recentste technische controle langs de weg, indien het voertuig van de recentste technische controle langs de weg, indien het voertuig
reeds een technische controle langs de weg heeft ondergaan, in het reeds een technische controle langs de weg heeft ondergaan, in het
voertuig bewaard. voertuig bewaard.
De ondernemingen en bestuurders van een voertuig dat aan een De ondernemingen en bestuurders van een voertuig dat aan een
technische controle langs de weg wordt onderworpen, verlenen hun technische controle langs de weg wordt onderworpen, verlenen hun
medewerking en bieden voor de uitvoering van de controle toegang tot medewerking en bieden voor de uitvoering van de controle toegang tot
het voertuig, de onderdelen ervan en de relevante documentatie. het voertuig, de onderdelen ervan en de relevante documentatie.

Art. 7.De selectie van het voertuig voor een technische controle

Art. 7.De selectie van het voertuig voor een technische controle

langs de weg en de uitvoering van de controle gebeuren zonder langs de weg en de uitvoering van de controle gebeuren zonder
discriminatie op grond van de nationaliteit van de bestuurder of het discriminatie op grond van de nationaliteit van de bestuurder of het
land van inschrijving of ingebruikneming van het voertuig. land van inschrijving of ingebruikneming van het voertuig.
Bij de uitvoering van een technische controle langs de weg is de Bij de uitvoering van een technische controle langs de weg is de
controleur vrij van elk belangenconflict dat invloed zou kunnen hebben controleur vrij van elk belangenconflict dat invloed zou kunnen hebben
op de onpartijdigheid en objectiviteit van zijn besluit. op de onpartijdigheid en objectiviteit van zijn besluit.
De verloning van controleurs wordt op geen enkele manier beïnvloed De verloning van controleurs wordt op geen enkele manier beïnvloed
door het resultaat van de technische controle langs de weg. door het resultaat van de technische controle langs de weg.
Nadere technische controles langs de weg worden verricht door Nadere technische controles langs de weg worden verricht door
controleurs die voldoen aan de minimumvereisten voor de competentie en controleurs die voldoen aan de minimumvereisten voor de competentie en
de opleiding, vermeld in artikel 13 en bijlage IV van Richtlijn de opleiding, vermeld in artikel 13 en bijlage IV van Richtlijn
2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014
betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en
aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn 2009/40/EG. aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn 2009/40/EG.

Art. 8.Bij het selecteren van voertuigen voor een initiële technische

Art. 8.Bij het selecteren van voertuigen voor een initiële technische

controle langs de weg kan prioriteit worden geven aan voertuigen die controle langs de weg kan prioriteit worden geven aan voertuigen die
worden geëxploiteerd door ondernemingen met een hoog risicoprofiel worden geëxploiteerd door ondernemingen met een hoog risicoprofiel
volgens het risicoclassificatiesysteem, vermeld in artikel 5. volgens het risicoclassificatiesysteem, vermeld in artikel 5.
Voertuigen kunnen ook willekeurig voor controle worden geselecteerd of Voertuigen kunnen ook willekeurig voor controle worden geselecteerd of
als er een vermoeden bestaat dat het voertuig een risico voor de als er een vermoeden bestaat dat het voertuig een risico voor de
verkeersveiligheid of het milieu vormt. verkeersveiligheid of het milieu vormt.

Art. 9.§ 1. De voertuigen die conform artikel 8 worden geselecteerd,

Art. 9.§ 1. De voertuigen die conform artikel 8 worden geselecteerd,

worden onderworpen aan een initiële technische controle langs de weg, worden onderworpen aan een initiële technische controle langs de weg,
die bestaat uit een of meer van de volgende elementen : die bestaat uit een of meer van de volgende elementen :
1° een controle van het meest recente keuringsbewijs en het 1° een controle van het meest recente keuringsbewijs en het
controleverslag van de technische controle langs de weg, als dat controleverslag van de technische controle langs de weg, als dat
beschikbaar is, die in het voertuig worden bewaard; beschikbaar is, die in het voertuig worden bewaard;
2° een visuele controle van de technische toestand van het voertuig; 2° een visuele controle van de technische toestand van het voertuig;
3° een visuele controle van de wijze waarop de lading is vastgezet, 3° een visuele controle van de wijze waarop de lading is vastgezet,
conform artikel 12; conform artikel 12;
4° een technische controle ter onderbouwing van een besluit om op het 4° een technische controle ter onderbouwing van een besluit om op het
voertuig een nadere technische controle langs de weg uit te voeren of voertuig een nadere technische controle langs de weg uit te voeren of
om te eisen dat de gebreken onmiddellijk worden hersteld conform om te eisen dat de gebreken onmiddellijk worden hersteld conform
artikel 13. Bij die technische controle kan iedere methode die artikel 13. Bij die technische controle kan iedere methode die
daarvoor geschikt geacht wordt, gehanteerd worden. daarvoor geschikt geacht wordt, gehanteerd worden.
Er wordt nagegaan of een gebrek dat in het voorgaande controleverslag Er wordt nagegaan of een gebrek dat in het voorgaande controleverslag
is opgenomen, is verholpen. is opgenomen, is verholpen.
Op basis van het resultaat van de initiële controle wordt besloten of Op basis van het resultaat van de initiële controle wordt besloten of
het voertuig, of de aanhangwagen ervan, moet worden onderworpen aan het voertuig, of de aanhangwagen ervan, moet worden onderworpen aan
een nadere technische controle langs de weg. een nadere technische controle langs de weg.
§ 2. Een nadere technische controle langs de weg heeft betrekking op § 2. Een nadere technische controle langs de weg heeft betrekking op
een of meer punten van de lijst, vermeld in bijlage 1, die bij dit een of meer punten van de lijst, vermeld in bijlage 1, die bij dit
besluit is gevoegd, die noodzakelijk en relevant worden geacht, besluit is gevoegd, die noodzakelijk en relevant worden geacht,
waarbij rekening wordt gehouden met de veiligheid van de remmen, de waarbij rekening wordt gehouden met de veiligheid van de remmen, de
banden, de wielen, het chassis en overlastfactoren, alsook de banden, de wielen, het chassis en overlastfactoren, alsook de
aanbevolen methoden om de punten van de voormelde lijst te aanbevolen methoden om de punten van de voormelde lijst te
controleren. controleren.
Als uit het keuringsbewijs of het controleverslag van een technische Als uit het keuringsbewijs of het controleverslag van een technische
controle langs de weg blijkt dat in de loop van de afgelopen drie controle langs de weg blijkt dat in de loop van de afgelopen drie
maanden al een controle is verricht van een van de punten van de maanden al een controle is verricht van een van de punten van de
lijst, vermeld in bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd, wordt dat lijst, vermeld in bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd, wordt dat
punt niet opnieuw gecontroleerd, tenzij een nieuwe controle punt niet opnieuw gecontroleerd, tenzij een nieuwe controle
gerechtvaardigd is, namelijk als visueel een of meer gebreken worden gerechtvaardigd is, namelijk als visueel een of meer gebreken worden
vastgesteld of de algemene staat van het voertuig doet vermoeden dat vastgesteld of de algemene staat van het voertuig doet vermoeden dat
het voertuig niet voldoet aan de voorschriften die op het voertuig van het voertuig niet voldoet aan de voorschriften die op het voertuig van
toepassing zijn. toepassing zijn.

Art. 10.§ 1. Een nadere technische controle langs de weg wordt

Art. 10.§ 1. Een nadere technische controle langs de weg wordt

verricht met behulp van een mobiele controle-eenheid, in een verricht met behulp van een mobiele controle-eenheid, in een
aangewezen faciliteit voor controles langs de weg of in een aangewezen faciliteit voor controles langs de weg of in een
controlecentrum als vermeld in artikel 7 van het koninklijk besluit controlecentrum als vermeld in artikel 7 van het koninklijk besluit
van 23 december 1994 tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en van 23 december 1994 tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en
de regeling van de administratieve controle van de instellingen belast de regeling van de administratieve controle van de instellingen belast
met de controle van de in het verkeer gebrachte voertuigen. met de controle van de in het verkeer gebrachte voertuigen.
Als de nadere technische controle in een controlecentrum of een Als de nadere technische controle in een controlecentrum of een
aangewezen faciliteit voor controles langs de weg moet worden aangewezen faciliteit voor controles langs de weg moet worden
uitgevoerd, wordt die zo spoedig mogelijk in een van de uitgevoerd, wordt die zo spoedig mogelijk in een van de
dichtstbijzijnde bruikbare centra of faciliteiten verricht. dichtstbijzijnde bruikbare centra of faciliteiten verricht.
§ 2. Mobiele controle-eenheden en aangewezen faciliteiten voor § 2. Mobiele controle-eenheden en aangewezen faciliteiten voor
controles langs de weg omvatten passende apparatuur voor een nadere controles langs de weg omvatten passende apparatuur voor een nadere
technische controle langs de weg, waaronder de apparatuur die nodig is technische controle langs de weg, waaronder de apparatuur die nodig is
om de toestand van de remmen en de bedrijfszekerheid van de om de toestand van de remmen en de bedrijfszekerheid van de
remsystemen, de stuurinrichting, de ophanging en de overlast van het remsystemen, de stuurinrichting, de ophanging en de overlast van het
voertuig te beoordelen, zoals vereist is. voertuig te beoordelen, zoals vereist is.
De constructievoorschriften en de voorwaarden waaraan de apparatuur en De constructievoorschriften en de voorwaarden waaraan de apparatuur en
de controletoestellen moeten voldoen, worden goedgekeurd door de de controletoestellen moeten voldoen, worden goedgekeurd door de
Vlaamse minister, bevoegd voor het verkeersveiligheidsbeleid, of zijn Vlaamse minister, bevoegd voor het verkeersveiligheidsbeleid, of zijn
gemachtigde. gemachtigde.
De apparatuur en controletoestellen worden minstens één keer per jaar De apparatuur en controletoestellen worden minstens één keer per jaar
nagezien door een erkende controle-instelling, aangewezen door de nagezien door een erkende controle-instelling, aangewezen door de
Vlaamse minister, bevoegd voor het verkeersveiligheidsbeleid, of zijn Vlaamse minister, bevoegd voor het verkeersveiligheidsbeleid, of zijn
gemachtigde. gemachtigde.
§ 3. Als mobiele controle-eenheden of aangewezen faciliteiten voor § 3. Als mobiele controle-eenheden of aangewezen faciliteiten voor
controles langs de weg niet de apparatuur omvatten die nodig is om te controles langs de weg niet de apparatuur omvatten die nodig is om te
controleren op een punt dat tijdens de initiële controle is controleren op een punt dat tijdens de initiële controle is
aangegeven, wordt het voertuig naar een controlecentrum of -faciliteit aangegeven, wordt het voertuig naar een controlecentrum of -faciliteit
geleid waar dat punt uitvoerig kan worden gecontroleerd. geleid waar dat punt uitvoerig kan worden gecontroleerd.

Art. 11.Voor elk te controleren punt bevat bijlage 1 een lijst van

Art. 11.Voor elk te controleren punt bevat bijlage 1 een lijst van

mogelijke gebreken en de ernst ervan die bij de technische controles mogelijke gebreken en de ernst ervan die bij de technische controles
langs de weg moet worden gebruikt. langs de weg moet worden gebruikt.
De gebreken die worden vastgesteld tijdens de technische controles van De gebreken die worden vastgesteld tijdens de technische controles van
voertuigen langs de weg, worden ingedeeld in een van de volgende voertuigen langs de weg, worden ingedeeld in een van de volgende
groepen : groepen :
1° kleine gebreken die geen belangrijke gevolgen voor de veiligheid 1° kleine gebreken die geen belangrijke gevolgen voor de veiligheid
van het voertuig of geen gevolgen voor het milieu hebben, en andere van het voertuig of geen gevolgen voor het milieu hebben, en andere
kleine vormen van niet-naleving; kleine vormen van niet-naleving;
2° grote gebreken die de veiligheid van het voertuig in gevaar 2° grote gebreken die de veiligheid van het voertuig in gevaar
brengen, die gevolgen voor het milieu hebben, of die andere brengen, die gevolgen voor het milieu hebben, of die andere
weggebruikers in gevaar brengen, en andere belangrijke gevallen van weggebruikers in gevaar brengen, en andere belangrijke gevallen van
niet-naleving; niet-naleving;
3° gevaarlijke gebreken die een direct en onmiddellijk gevaar voor de 3° gevaarlijke gebreken die een direct en onmiddellijk gevaar voor de
verkeersveiligheid vormen, of die gevolgen voor het milieu hebben. verkeersveiligheid vormen, of die gevolgen voor het milieu hebben.
Een voertuig dat gebreken vertoont die in meer dan een van de groepen Een voertuig dat gebreken vertoont die in meer dan een van de groepen
van gebreken, vermeld in het tweede lid, vallen, wordt ingedeeld in de van gebreken, vermeld in het tweede lid, vallen, wordt ingedeeld in de
groep van het ernstigste gebrek. groep van het ernstigste gebrek.

Art. 12.§ 1. Tijdens een controle langs de weg kan een voertuig

Art. 12.§ 1. Tijdens een controle langs de weg kan een voertuig

worden onderworpen aan een controle van de wijze waarop de lading worden onderworpen aan een controle van de wijze waarop de lading
ervan is vastgezet, om na te gaan of de lading zodanig is vastgezet ervan is vastgezet, om na te gaan of de lading zodanig is vastgezet
dat ze niet belemmert dat de rit veilig verloopt, geen bedreiging voor dat ze niet belemmert dat de rit veilig verloopt, geen bedreiging voor
het leven, de gezondheid, eigendommen of het milieu vormt. het leven, de gezondheid, eigendommen of het milieu vormt.
De controlemethode bestaat erin dat visueel wordt beoordeeld of er De controlemethode bestaat erin dat visueel wordt beoordeeld of er
correct is gebruikgemaakt van voldoende passende maatregelen om de correct is gebruikgemaakt van voldoende passende maatregelen om de
lading te bevestigen, al dan niet in combinatie met een meting van de lading te bevestigen, al dan niet in combinatie met een meting van de
spanningskrachten, de berekening van de efficiëntie van de bevestiging spanningskrachten, de berekening van de efficiëntie van de bevestiging
en de controle van certificaten als dat nodig is. en de controle van certificaten als dat nodig is.
Met controles kan worden nagegaan of tijdens alle soorten Met controles kan worden nagegaan of tijdens alle soorten
verrichtingen met het voertuig, ook in noodgevallen of bij wegrijden verrichtingen met het voertuig, ook in noodgevallen of bij wegrijden
op een helling : op een helling :
1° ladingen maar minimaal ten opzichte van elkaar, tegen wanden of 1° ladingen maar minimaal ten opzichte van elkaar, tegen wanden of
over oppervlakten van het voertuig kunnen verschuiven; over oppervlakten van het voertuig kunnen verschuiven;
2° ladingen niet buiten de laadruimte kunnen komen en niet van de 2° ladingen niet buiten de laadruimte kunnen komen en niet van de
laadvloer kunnen schuiven. laadvloer kunnen schuiven.
§ 2. Met behoud van de toepassing van de vereisten die gelden voor het § 2. Met behoud van de toepassing van de vereisten die gelden voor het
vervoer van bepaalde categorieën goederen en onverminderd de vervoer van bepaalde categorieën goederen en onverminderd de
regelgeving over de aslasten, gewichten en afmetingen, wordt de lading regelgeving over de aslasten, gewichten en afmetingen, wordt de lading
bevestigd en wordt de controle erop uitgevoerd conform de beginselen, bevestigd en wordt de controle erop uitgevoerd conform de beginselen,
en waar passend, de normen uit artikel 45bis van het koninklijk en waar passend, de normen uit artikel 45bis van het koninklijk
besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie
van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
§ 3.Voor elk te controleren punt bevat bijlage 2, die bij dit besluit § 3.Voor elk te controleren punt bevat bijlage 2, die bij dit besluit
is gevoegd, een lijst van mogelijke gebreken en de ernst ervan die bij is gevoegd, een lijst van mogelijke gebreken en de ernst ervan die bij
de controle van de ladingzekering moet worden gebruikt. De waarden in de controle van de ladingzekering moet worden gebruikt. De waarden in
de tabel, opgenomen in bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd, zijn de tabel, opgenomen in bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd, zijn
indicatief en moeten worden gezien als een richtsnoer om de categorie indicatief en moeten worden gezien als een richtsnoer om de categorie
van het gebrek te bepalen in het licht van de specifieke van het gebrek te bepalen in het licht van de specifieke
omstandigheden, namelijk afhankelijk van de aard van de lading, en omstandigheden, namelijk afhankelijk van de aard van de lading, en
volgens de beslissingsbevoegdheid van de controleur. volgens de beslissingsbevoegdheid van de controleur.
De gebreken die worden vastgesteld tijdens de controle van de De gebreken die worden vastgesteld tijdens de controle van de
ladingzekering, worden ingedeeld in een van de volgende groepen : ladingzekering, worden ingedeeld in een van de volgende groepen :
1° klein gebrek : de lading is correct vastgezet, maar een 1° klein gebrek : de lading is correct vastgezet, maar een
veiligheidsadvies zou op zijn plaats zijn; veiligheidsadvies zou op zijn plaats zijn;
2° groot gebrek : de lading is niet voldoende vastgezet en de lading 2° groot gebrek : de lading is niet voldoende vastgezet en de lading
of delen ervan kunnen aanzienlijk verschuiven of omvallen; of delen ervan kunnen aanzienlijk verschuiven of omvallen;
3° gevaarlijk gebrek : de verkeersveiligheid is direct in het gedrang 3° gevaarlijk gebrek : de verkeersveiligheid is direct in het gedrang
door de kans dat de lading of delen ervan verloren gaan, een gevaar door de kans dat de lading of delen ervan verloren gaan, een gevaar
dat rechtstreeks voortvloeit uit de lading of een onmiddellijk gevaar dat rechtstreeks voortvloeit uit de lading of een onmiddellijk gevaar
voor personen. voor personen.
Als het vervoer verschillende gebreken vertoont, wordt het ingedeeld Als het vervoer verschillende gebreken vertoont, wordt het ingedeeld
in de groep van het ernstigste gebrek. in de groep van het ernstigste gebrek.
De procedure, vermeld in artikel 13, is ook van toepassing op grote of De procedure, vermeld in artikel 13, is ook van toepassing op grote of
gevaarlijke gebreken in de wijze waarop de lading is vastgezet. gevaarlijke gebreken in de wijze waarop de lading is vastgezet.

Art. 13.§ 1. Elk groot of gevaarlijk gebrek dat bij een initiële of

Art. 13.§ 1. Elk groot of gevaarlijk gebrek dat bij een initiële of

nadere technische controle wordt geconstateerd, wordt verholpen nadere technische controle wordt geconstateerd, wordt verholpen
voordat het voertuig weer op de openbare weg wordt gebruikt. voordat het voertuig weer op de openbare weg wordt gebruikt.
Als er sprake is van gebreken die vanwege rechtstreeks gevaar voor de Als er sprake is van gebreken die vanwege rechtstreeks gevaar voor de
verkeersveiligheid snel of onmiddellijk hersteld moeten worden, is het verkeersveiligheid snel of onmiddellijk hersteld moeten worden, is het
gebruik van het voertuig verboden totdat de gebreken zijn verholpen. gebruik van het voertuig verboden totdat de gebreken zijn verholpen.
De personen, vermeld in artikel 3, kunnen, eventueel door inhouding De personen, vermeld in artikel 3, kunnen, eventueel door inhouding
van de boorddocumenten, met inbegrip van de eventueel vereiste van de boorddocumenten, met inbegrip van de eventueel vereiste
vervoersvergunningen, het gebruik van het voertuig tijdelijk vervoersvergunningen, het gebruik van het voertuig tijdelijk
opschorten. opschorten.
Het gebruik van een dergelijk voertuig kan worden toegestaan om naar Het gebruik van een dergelijk voertuig kan worden toegestaan om naar
de dichtstbijzijnde garage te rijden om de gebreken te verhelpen, op de dichtstbijzijnde garage te rijden om de gebreken te verhelpen, op
voorwaarde dat de gevaarlijke gebreken op zodanige wijze zijn voorwaarde dat de gevaarlijke gebreken op zodanige wijze zijn
verholpen dat de garage kan worden bereikt en dat er geen onmiddellijk verholpen dat de garage kan worden bereikt en dat er geen onmiddellijk
risico voor de veiligheid van de inzittenden of andere weggebruikers risico voor de veiligheid van de inzittenden of andere weggebruikers
bestaat. bestaat.
Als het voertuig niet zodanig kan worden hersteld dat het de garage Als het voertuig niet zodanig kan worden hersteld dat het de garage
kan bereiken, mag het naar een beschikbare locatie worden gebracht kan bereiken, mag het naar een beschikbare locatie worden gebracht
waar het kan worden hersteld. waar het kan worden hersteld.
§ 2. In geval van gebreken die niet onmiddellijk hoeven te worden § 2. In geval van gebreken die niet onmiddellijk hoeven te worden
verholpen, kan de controleur voorwaarden opleggen waaronder en een verholpen, kan de controleur voorwaarden opleggen waaronder en een
redelijke termijn waarin het voertuig mag worden gebruikt voordat de redelijke termijn waarin het voertuig mag worden gebruikt voordat de
gebreken zijn verholpen. gebreken zijn verholpen.
§ 3. Als het voertuig is ingeschreven in België, kan de controleur § 3. Als het voertuig is ingeschreven in België, kan de controleur
opleggen dat het voertuig binnen een aangegeven termijn aan een opleggen dat het voertuig binnen een aangegeven termijn aan een
volledige technische controle moet worden onderworpen. volledige technische controle moet worden onderworpen.
De controleur brengt het departement op de hoogte van zijn beslissing. De controleur brengt het departement op de hoogte van zijn beslissing.
Het departement roept de titularis van het voertuig op, met een Het departement roept de titularis van het voertuig op, met een
aangetekende brief, om binnen vijftien dagen nadat hij de brief heeft aangetekende brief, om binnen vijftien dagen nadat hij de brief heeft
ontvangen, een volledige technische controle van het voertuig te laten ontvangen, een volledige technische controle van het voertuig te laten
uitvoeren. De titularis deelt het resultaat van die technische uitvoeren. De titularis deelt het resultaat van die technische
controle mee aan het departement. controle mee aan het departement.
Als het voertuig niet wordt aangeboden binnen de gestelde termijn, is Als het voertuig niet wordt aangeboden binnen de gestelde termijn, is
het voertuig niet langer gedekt door een geldig keuringsbewijs. het voertuig niet langer gedekt door een geldig keuringsbewijs.
Als het voertuig in een andere lidstaat is ingeschreven, kan het Als het voertuig in een andere lidstaat is ingeschreven, kan het
departement de bevoegde instantie van die lidstaat conform de departement de bevoegde instantie van die lidstaat conform de
procedure, vermeld in artikel 15, verzoeken een nieuwe technische procedure, vermeld in artikel 15, verzoeken een nieuwe technische
controle van het voertuig uit te voeren. controle van het voertuig uit te voeren.
Als er op een voertuig dat buiten de Unie is ingeschreven, grote of Als er op een voertuig dat buiten de Unie is ingeschreven, grote of
gevaarlijke gebreken worden aangetroffen, kan het departement gevaarlijke gebreken worden aangetroffen, kan het departement
beslissen de bevoegde instantie van het land van inschrijving daarvan beslissen de bevoegde instantie van het land van inschrijving daarvan
op de hoogte te brengen. op de hoogte te brengen.

Art. 14.Voor iedere initiële technische controle langs de weg wordt

Art. 14.Voor iedere initiële technische controle langs de weg wordt

de onderstaande informatie aan de bevoegde instantie meegedeeld : de onderstaande informatie aan de bevoegde instantie meegedeeld :
1° het land waar het voertuig is ingeschreven; 1° het land waar het voertuig is ingeschreven;
2° de categorie waartoe het voertuig behoort; 2° de categorie waartoe het voertuig behoort;
3° het resultaat van de initiële technische controle langs de weg. 3° het resultaat van de initiële technische controle langs de weg.
Nadat een nadere controle is uitgevoerd, wordt een controleverslag Nadat een nadere controle is uitgevoerd, wordt een controleverslag
opgesteld conform het model, opgenomen in bijlage 4, die bij dit opgesteld conform het model, opgenomen in bijlage 4, die bij dit
besluit is gevoegd. De bestuurder van het voertuig ontvangt een besluit is gevoegd. De bestuurder van het voertuig ontvangt een
exemplaar van dat verslag. exemplaar van dat verslag.
De controleur deelt binnen een redelijke termijn na de nadere De controleur deelt binnen een redelijke termijn na de nadere
technische controle langs de weg de resultaten van die controle mee technische controle langs de weg de resultaten van die controle mee
aan de bevoegde instantie. De bevoegde instantie bewaart die aan de bevoegde instantie. De bevoegde instantie bewaart die
informatie gedurende minstens 36 maanden vanaf de datum van ontvangst, informatie gedurende minstens 36 maanden vanaf de datum van ontvangst,
conform de regelgeving over de bescherming van natuurlijke personen conform de regelgeving over de bescherming van natuurlijke personen
bij de verwerking van persoonsgegevens. bij de verwerking van persoonsgegevens.

Art. 15.Als grote of gevaarlijke gebreken zijn geconstateerd aan een

Art. 15.Als grote of gevaarlijke gebreken zijn geconstateerd aan een

voertuig dat niet is ingeschreven in de lidstaat waar de controle is voertuig dat niet is ingeschreven in de lidstaat waar de controle is
verricht, of gebreken die resulteren in een geheel of gedeeltelijk verricht, of gebreken die resulteren in een geheel of gedeeltelijk
verbod om het voertuig te gebruiken, deelt het departement de verbod om het voertuig te gebruiken, deelt het departement de
resultaten van die controle mee aan het contactpunt van de lidstaat resultaten van die controle mee aan het contactpunt van de lidstaat
waar het voertuig ingeschreven is. Die kennisgeving bevat de elementen waar het voertuig ingeschreven is. Die kennisgeving bevat de elementen
van het controleverslag van de technische controle langs de weg, van het controleverslag van de technische controle langs de weg,
vermeld in bijlage 4, die bij dit besluit is gevoegd, en wordt bij vermeld in bijlage 4, die bij dit besluit is gevoegd, en wordt bij
voorkeur meegedeeld via het nationale elektronische register, vermeld voorkeur meegedeeld via het nationale elektronische register, vermeld
in artikel 16 van verordening (EG) nr. 1071/2009 van het Europees in artikel 16 van verordening (EG) nr. 1071/2009 van het Europees
Parlement en de Raad van 21 oktober 2009 tot vaststelling van Parlement en de Raad van 21 oktober 2009 tot vaststelling van
gemeenschappelijke regels betreffende de voorwaarden waaraan moet zijn gemeenschappelijke regels betreffende de voorwaarden waaraan moet zijn
voldaan om het beroep van wegvervoerondernemer uit te oefenen en tot voldaan om het beroep van wegvervoerondernemer uit te oefenen en tot
intrekking van Richtlijn 96/26/EG van de Raad. intrekking van Richtlijn 96/26/EG van de Raad.
Als aan een voertuig grote of gevaarlijke gebreken worden Als aan een voertuig grote of gevaarlijke gebreken worden
geconstateerd, kan het departement de bevoegde instantie van de geconstateerd, kan het departement de bevoegde instantie van de
lidstaat van inschrijving via het contactpunt verzoeken om passende lidstaat van inschrijving via het contactpunt verzoeken om passende
follow-upmaatregelen te treffen. follow-upmaatregelen te treffen.

Art. 16.Voor 31 maart 2021 en vervolgens elke twee jaar voor 31 maart

Art. 16.Voor 31 maart 2021 en vervolgens elke twee jaar voor 31 maart

deelt het departement de Commissie via elektronische weg de gegevens deelt het departement de Commissie via elektronische weg de gegevens
mee over de voertuigen die op zijn grondgebied zijn gecontroleerd in mee over de voertuigen die op zijn grondgebied zijn gecontroleerd in
de voorgaande twee kalenderjaren. Die gegevens omvatten : de voorgaande twee kalenderjaren. Die gegevens omvatten :
1° het aantal gecontroleerde voertuigen; 1° het aantal gecontroleerde voertuigen;
2° de categorie van de gecontroleerde voertuigen; 2° de categorie van de gecontroleerde voertuigen;
3° het land waar elk geïnspecteerd voertuig is ingeschreven; 3° het land waar elk geïnspecteerd voertuig is ingeschreven;
4° in geval van nadere controles de gecontroleerde gebieden en de 4° in geval van nadere controles de gecontroleerde gebieden en de
afgekeurde punten. afgekeurde punten.
Het eerste verslag bestrijkt de periode van twee jaar die ingaat op 1 Het eerste verslag bestrijkt de periode van twee jaar die ingaat op 1
januari 2019. januari 2019.
HOOFDSTUK 4. - Wijzigingsbepalingen HOOFDSTUK 4. - Wijzigingsbepalingen

Art. 17.In artikel 3 van het koninklijk besluit van 30 september 2005

Art. 17.In artikel 3 van het koninklijk besluit van 30 september 2005

tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene
reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie
over het wegverkeer, bekrachtigd bij de wet van 21 december 2006 en over het wegverkeer, bekrachtigd bij de wet van 21 december 2006 en
gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 28 december 2006, 7 april gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 28 december 2006, 7 april
2004, 9 januari 2013 en 28 maart 2013 en bekrachtigd bij de wetten van 2004, 9 januari 2013 en 28 maart 2013 en bekrachtigd bij de wetten van
18 mei 2008 en 3 augustus 2016, worden punt 47° en 48° vervangen door 18 mei 2008 en 3 augustus 2016, worden punt 47° en 48° vervangen door
wat volgt : wat volgt :
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Art. 18.Artikel 3 van het koninklijk besluit van 1 september 2006

Art. 18.Artikel 3 van het koninklijk besluit van 1 september 2006

betreffende de inning en de consignatie van een som bij het betreffende de inning en de consignatie van een som bij het
vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan
elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het
veiligheidstoebehoren moeten voldoen, vervangen bij het koninklijk veiligheidstoebehoren moeten voldoen, vervangen bij het koninklijk
besluit van 12 september 2011 en gewijzigd bij het koninklijk besluit besluit van 12 september 2011 en gewijzigd bij het koninklijk besluit
van 19 juli 2013, wordt vervangen door wat volgt : van 19 juli 2013, wordt vervangen door wat volgt :
"

Art. 3.Het totaal van de te innen sommen, vermeld in bijlage 2, mag

"

Art. 3.Het totaal van de te innen sommen, vermeld in bijlage 2, mag

niet meer bedragen dan 3500 euro ten laste van dezelfde overtreder. niet meer bedragen dan 3500 euro ten laste van dezelfde overtreder.
Dat totaal bedraagt 7000 euro voor de overtredingen, vermeld in punt Dat totaal bedraagt 7000 euro voor de overtredingen, vermeld in punt
0.3.c), 7.10.a), 7.10.b), 7.10.g), 7.10.h), 7.10.i), 8.2.1.1.d), 0.3.c), 7.10.a), 7.10.b), 7.10.g), 7.10.h), 7.10.i), 8.2.1.1.d),
8.2.2.1.e) en 10 van bijlage 2.". 8.2.2.1.e) en 10 van bijlage 2.".

Art. 19.In artikel 5, § 1, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de

Art. 19.In artikel 5, § 1, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de

koninklijke besluiten van 9 oktober 2009 en 19 juli 2013, wordt het koninklijke besluiten van 9 oktober 2009 en 19 juli 2013, wordt het
tweede lid vervangen door wat volgt : tweede lid vervangen door wat volgt :
"Het totaal van de ter plaatse te consigneren sommen ten laste van "Het totaal van de ter plaatse te consigneren sommen ten laste van
dezelfde overtreder mag niet meer bedragen dan 3500 euro. Dat totaal dezelfde overtreder mag niet meer bedragen dan 3500 euro. Dat totaal
bedraagt 7000 euro voor de overtredingen, vermeld in punt 0.3.c), bedraagt 7000 euro voor de overtredingen, vermeld in punt 0.3.c),
7.10.a), 7.10.b), 7.10.g), 7.10.h), 7.10.i), 8.2.1.1.d), 8.2.2.1.e) en 7.10.a), 7.10.b), 7.10.g), 7.10.h), 7.10.i), 8.2.1.1.d), 8.2.2.1.e) en
10 van bijlage 2.". 10 van bijlage 2.".

Art. 20.Bijlage 2 bij hetzelfde besluit, toegevoegd bij het

Art. 20.Bijlage 2 bij hetzelfde besluit, toegevoegd bij het

koninklijk besluit van 12 september 2011 en vervangen bij het koninklijk besluit van 12 september 2011 en vervangen bij het
koninklijk besluit van 19 juli 2013, wordt vervangen door de bijlage koninklijk besluit van 19 juli 2013, wordt vervangen door de bijlage
die als bijlage 5 bij dit besluit is gevoegd. die als bijlage 5 bij dit besluit is gevoegd.

Art. 21.Aan artikel 2 van het koninklijk besluit van 19 april 2014

Art. 21.Aan artikel 2 van het koninklijk besluit van 19 april 2014

betreffende de inning en de consignatie van een som bij de betreffende de inning en de consignatie van een som bij de
vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer, het laatst vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer, het laatst
gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 maart 2017, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 maart 2017,
wordt een punt 5° toegevoegd, dat luidt als volgt : wordt een punt 5° toegevoegd, dat luidt als volgt :
"5° kunnen de overtredingen inzake de ladingzekering aanleiding geven "5° kunnen de overtredingen inzake de ladingzekering aanleiding geven
tot de inning per inbreuk van de sommen, vermeld in bijlage 2.". tot de inning per inbreuk van de sommen, vermeld in bijlage 2.".

Art. 22.In artikel 7 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit

Art. 22.In artikel 7 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit

van de Vlaamse Regering van 24 maart 2017, worden de volgende van de Vlaamse Regering van 24 maart 2017, worden de volgende
wijzigingen aangebracht : wijzigingen aangebracht :
1° in punt a) wordt tussen de zinsnede "artikel 2, 4° " en de zinsnede 1° in punt a) wordt tussen de zinsnede "artikel 2, 4° " en de zinsnede
", van dit besluit" de zinsnede "en 5° " ingevoegd; ", van dit besluit" de zinsnede "en 5° " ingevoegd;
2° in punt d) wordt tussen het woord "graad" en het woord 2° in punt d) wordt tussen het woord "graad" en het woord
"tegelijkertijd" de zinsnede ", met uitzondering van de overtreding, "tegelijkertijd" de zinsnede ", met uitzondering van de overtreding,
vermeld in artikel 2, 5°, " ingevoegd; vermeld in artikel 2, 5°, " ingevoegd;
3° aan punt e) wordt het woord "Of" toegevoegd; 3° aan punt e) wordt het woord "Of" toegevoegd;
4° er wordt een punt f) toegevoegd, dat luidt als volgt : 4° er wordt een punt f) toegevoegd, dat luidt als volgt :
"f) als de totale som van de inning meer bedraagt dan 2000 euro voor "f) als de totale som van de inning meer bedraagt dan 2000 euro voor
overtredingen als vermeld in artikel 2, 5°. ". overtredingen als vermeld in artikel 2, 5°. ".

Art. 23.In artikel 14 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het

Art. 23.In artikel 14 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het

besluit van de Vlaamse Regering van 24 maart 2017, worden de volgende besluit van de Vlaamse Regering van 24 maart 2017, worden de volgende
wijzigingen aangebracht : wijzigingen aangebracht :
1° tussen de zinsnede "artikel 2, 4° " en de zinsnede ", van dit 1° tussen de zinsnede "artikel 2, 4° " en de zinsnede ", van dit
besluit" wordt de zinsnede "en 5° " ingevoegd; besluit" wordt de zinsnede "en 5° " ingevoegd;
2° er wordt een tweede lid toegevoegd, dat luidt als volgt : 2° er wordt een tweede lid toegevoegd, dat luidt als volgt :
"Als tegelijkertijd meerdere overtredingen, als vermeld in artikel 2, "Als tegelijkertijd meerdere overtredingen, als vermeld in artikel 2,
5°, ten laste van eenzelfde overtreder worden vastgesteld, mag de som 5°, ten laste van eenzelfde overtreder worden vastgesteld, mag de som
die voor die overtredingen wordt geïnd niet hoger zijn dan 2000 die voor die overtredingen wordt geïnd niet hoger zijn dan 2000
euro.". euro.".

Art. 24.Aan hetzelfde koninklijk besluit, het laatst gewijzigd bij

Art. 24.Aan hetzelfde koninklijk besluit, het laatst gewijzigd bij

het koninklijk besluit van 23 april 2017, wordt een bijlage 2 het koninklijk besluit van 23 april 2017, wordt een bijlage 2
toegevoegd, die als bijlage 6 bij dit besluit is gevoegd. toegevoegd, die als bijlage 6 bij dit besluit is gevoegd.
HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen

Art. 25.Het koninklijk besluit van 1 september 2006 houdende

Art. 25.Het koninklijk besluit van 1 september 2006 houdende

invoering van de technische controle langs de weg van invoering van de technische controle langs de weg van
bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het
buitenland, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 12 september buitenland, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 12 september
2011 en 22 april 2012 en het besluit van de Vlaamse Regering van 10 2011 en 22 april 2012 en het besluit van de Vlaamse Regering van 10
juli 2015, wordt opgeheven. juli 2015, wordt opgeheven.

Art. 26.Dit besluit treedt in werking op 20 mei 2018, met

Art. 26.Dit besluit treedt in werking op 20 mei 2018, met

uitzondering van artikel 5, dat in werking treedt op 20 mei 2019. uitzondering van artikel 5, dat in werking treedt op 20 mei 2019.

Art. 27.De Vlaamse minister, bevoegd voor het

Art. 27.De Vlaamse minister, bevoegd voor het

verkeersveiligheidsbeleid, is belast met de uitvoering van dit verkeersveiligheidsbeleid, is belast met de uitvoering van dit
besluit. besluit.
Brussel, 2 maart 2018. Brussel, 2 maart 2018.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
G. BOURGEOIS G. BOURGEOIS
De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand,
Toerisme en Dierenwelzijn, Toerisme en Dierenwelzijn,
B. WEYTS B. WEYTS
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
^