Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28/11/2024
← Terug naar "Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een globale subsidie van 1 047 000,00 euro aan de Brusselse lokale besturen, in het kader van het diversiteitsbeleid in het Brusselse ambtenarenapparaat voor het jaar 2024"
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een globale subsidie van 1 047 000,00 euro aan de Brusselse lokale besturen, in het kader van het diversiteitsbeleid in het Brusselse ambtenarenapparaat voor het jaar 2024 Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een globale subsidie van 1 047 000,00 euro aan de Brusselse lokale besturen, in het kader van het diversiteitsbeleid in het Brusselse ambtenarenapparaat voor het jaar 2024
28 NOVEMBER 2024. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering 28 NOVEMBER 2024. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering
tot toekenning van een globale subsidie van 1 047 000,00 euro aan de tot toekenning van een globale subsidie van 1 047 000,00 euro aan de
Brusselse lokale besturen, in het kader van het diversiteitsbeleid in Brusselse lokale besturen, in het kader van het diversiteitsbeleid in
het Brusselse ambtenarenapparaat voor het jaar 2024 het Brusselse ambtenarenapparaat voor het jaar 2024
DE BRUSSELSE HOOFDSTEDELIJKE REGERING, DE BRUSSELSE HOOFDSTEDELIJKE REGERING,
Gelet op de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de Gelet op de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de
bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en
de controle; de controle;
Gelet op de ordonnantie van 22 december 2023 houdende de algemene Gelet op de ordonnantie van 22 december 2023 houdende de algemene
begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het
begrotingsjaar 2024; begrotingsjaar 2024;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 18 Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 18
juli 2000 tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de juli 2000 tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de
ondertekening van de akten van de Regering, artikel 5, 14 ; ondertekening van de akten van de Regering, artikel 5, 14 ;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 22 Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 22
juli 2019 tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen juli 2019 tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen
de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering; de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16 Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16
december 2021 betreffende begrotingscontrole, de begrotingsopmaak, de december 2021 betreffende begrotingscontrole, de begrotingsopmaak, de
begrotingswijzigingen en de monitoring van de gewestelijke entiteit; begrotingswijzigingen en de monitoring van de gewestelijke entiteit;
Gelet op het gunstig advies van de Inspectie van Financiën; Gelet op het gunstig advies van de Inspectie van Financiën;
Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting; Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting;
Gelet op de Gelijkekansentest; Gelet op de Gelijkekansentest;
Overwegende dat de uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Overwegende dat de uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk
Gewest een bedrag van 47 000,00 euro voorziet in vastleggingskrediet Gewest een bedrag van 47 000,00 euro voorziet in vastleggingskrediet
op de basisallocatie 10.005.19.02.31.22 en 1 000 000,00 euro voorziet op de basisallocatie 10.005.19.02.31.22 en 1 000 000,00 euro voorziet
in vastleggingskrediet op de basisallocatie 10.005.27.07.43.21 van de in vastleggingskrediet op de basisallocatie 10.005.27.07.43.21 van de
ordonnantie van 22 december 2023 houdende de algemene ordonnantie van 22 december 2023 houdende de algemene
uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het
begrotingsjaar 2024; begrotingsjaar 2024;
Overwegende dat de Regering, om de diversiteit bij de lokale besturen Overwegende dat de Regering, om de diversiteit bij de lokale besturen
te bevorderen, beslist heeft een subsidie toe te kennen aan te bevorderen, beslist heeft een subsidie toe te kennen aan
overheidsinstellingen die tijdens een kalenderjaar voor contractuele overheidsinstellingen die tijdens een kalenderjaar voor contractuele
betrekkingen minstens 10% werkzoekenden in dienst zullen genomen betrekkingen minstens 10% werkzoekenden in dienst zullen genomen
hebben die afkomstig zijn uit wijken van het Brussels Hoofdstedelijk hebben die afkomstig zijn uit wijken van het Brussels Hoofdstedelijk
Gewest waar het werkloosheidscijfer gelijk is aan of hoger ligt dan Gewest waar het werkloosheidscijfer gelijk is aan of hoger ligt dan
het gewestelijke gemiddelde;; het gewestelijke gemiddelde;;
Op de voordracht van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijk Op de voordracht van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijk
Regering belast met de Plaatselijke besturen; Regering belast met de Plaatselijke besturen;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :

Artikel 1.Binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten

Artikel 1.Binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten

aangerekend op de basisallocaties 10.005.27.07.43.21 en aangerekend op de basisallocaties 10.005.27.07.43.21 en
10.005.19.02.31.22 van de ordonnantie van 22 december 2023 houdende de 10.005.19.02.31.22 van de ordonnantie van 22 december 2023 houdende de
algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor
het begrotingsjaar 2024, worden aan de lokale besturen subsidies het begrotingsjaar 2024, worden aan de lokale besturen subsidies
toegekend voor een totaalbedrag van 1 047 000,00 euro, voor het jaar toegekend voor een totaalbedrag van 1 047 000,00 euro, voor het jaar
2024, 1 000 000,00 euro op de basisallocatie 10.005.27.07.43.21 en 47 2024, 1 000 000,00 euro op de basisallocatie 10.005.27.07.43.21 en 47
000,00 euro op de basisallocatie 10.005.19.02.31.22, mits naleving van 000,00 euro op de basisallocatie 10.005.19.02.31.22, mits naleving van
de bepalingen van artikel 1 van het besluit van de Brusselse de bepalingen van artikel 1 van het besluit van de Brusselse
Hoofdstedelijke Regering van 19 juli 2012 tot uitvoering van de Hoofdstedelijke Regering van 19 juli 2012 tot uitvoering van de
ordonnantie van 4 september 2008 ertoe strekkende een ordonnantie van 4 september 2008 ertoe strekkende een
diversiteitsbeleid te bewerkstelligen in het Brussels diversiteitsbeleid te bewerkstelligen in het Brussels
ambtenarenapparaat. ambtenarenapparaat.

Art. 2.De subsidie zal toegekend worden aan de lokale besturen die in

Art. 2.De subsidie zal toegekend worden aan de lokale besturen die in

de periode van 1 januari 2024 tot 31 december 2024 voor contractuele de periode van 1 januari 2024 tot 31 december 2024 voor contractuele
betrekkingen minstens 10% werkzoekenden in dienst zullen genomen betrekkingen minstens 10% werkzoekenden in dienst zullen genomen
hebben die afkomstig zijn uit wijken van het Brussels Hoofdstedelijk hebben die afkomstig zijn uit wijken van het Brussels Hoofdstedelijk
Gewest waar het werkloosheidscijfer gelijk is aan of hoger ligt dan Gewest waar het werkloosheidscijfer gelijk is aan of hoger ligt dan
het gewestelijke gemiddelde. het gewestelijke gemiddelde.
Overeenkomstig artikel 25, 6°, van de ordonnantie van 22 december 2023 Overeenkomstig artikel 25, 6°, van de ordonnantie van 22 december 2023
houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2024 en met het oog op Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2024 en met het oog op
het waarborgen van de continuïteit van de verrichte acties, wordt de het waarborgen van de continuïteit van de verrichte acties, wordt de
begunstigde gemachtigd om de voorziene acties uit te voeren vóór de begunstigde gemachtigd om de voorziene acties uit te voeren vóór de
ondertekening van dit besluit, zijnde vanaf 1 januari 2024. ondertekening van dit besluit, zijnde vanaf 1 januari 2024.
De hierboven beoogde acties hangen rechtstreeks samen met de De hierboven beoogde acties hangen rechtstreeks samen met de
indienstneming van het gemeentepersoneel; die indienstnemingen indienstneming van het gemeentepersoneel; die indienstnemingen
gebeuren het hele jaar door naargelang de in te vullen noden en kunnen gebeuren het hele jaar door naargelang de in te vullen noden en kunnen
daarom niet beperkt worden tot een welbepaalde periode. daarom niet beperkt worden tot een welbepaalde periode.

Art. 3.§ 1. Onder "Brusselse lokale besturen" moet het volgende

Art. 3.§ 1. Onder "Brusselse lokale besturen" moet het volgende

verstaan worden: de gemeenten, de intercommunales en de gemeentelijke verstaan worden: de gemeenten, de intercommunales en de gemeentelijke
vzw's die gevestigd zijn op het grondgebied van het Brussels vzw's die gevestigd zijn op het grondgebied van het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest. Hoofdstedelijk Gewest.
§ 2. Een vzw mag beschouwd worden als een "gemeentelijke vzw" in de § 2. Een vzw mag beschouwd worden als een "gemeentelijke vzw" in de
zin van de ordonnantie als de volgende voorwaarden verenigd zijn: zin van de ordonnantie als de volgende voorwaarden verenigd zijn:
? specifiek voorzien in behoeften van gemeentelijk belang die geen ? specifiek voorzien in behoeften van gemeentelijk belang die geen
industrieel of commercieel karakter hebben; industrieel of commercieel karakter hebben;
? voor meer dan de helft gefinancierd zijn door de gemeente, meestal ? voor meer dan de helft gefinancierd zijn door de gemeente, meestal
in de vorm van een subsidie; in de vorm van een subsidie;
? onderworpen zijn aan de controle van de gemeenteraad of van de ? onderworpen zijn aan de controle van de gemeenteraad of van de
meerderheid van de raadsleden. meerderheid van de raadsleden.
§ 3. De gemeenten zijn de enige begunstigden van de subsidie wat de § 3. De gemeenten zijn de enige begunstigden van de subsidie wat de
gemeentelijke vzw's betreft en zullen de bepalingen van de omzendbrief gemeentelijke vzw's betreft en zullen de bepalingen van de omzendbrief
meedelen aan de intercommunales en vzw's waar ze lid van zijn, opdat meedelen aan de intercommunales en vzw's waar ze lid van zijn, opdat
die ook van de subsidie zouden kunnen genieten. die ook van de subsidie zouden kunnen genieten.
§ 4. De intercommunales mogen rechtstreeks handelen met de § 4. De intercommunales mogen rechtstreeks handelen met de
administratie. administratie.

Art. 4.De subsidie wordt maar één keer toegekend per personeelslid,

Art. 4.De subsidie wordt maar één keer toegekend per personeelslid,

voor elke indienstneming die beantwoordt aan de voorwaarden vermeld in voor elke indienstneming die beantwoordt aan de voorwaarden vermeld in
artikel 1 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering artikel 1 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering
van 19 juli 2012, voor zover het personeelslid met een overeenkomst van 19 juli 2012, voor zover het personeelslid met een overeenkomst
van bepaalde duur de volledige duur van de overeenkomst heeft van bepaalde duur de volledige duur van de overeenkomst heeft
gepresteerd, of voor zover het personeelslid met een overeenkomst van gepresteerd, of voor zover het personeelslid met een overeenkomst van
bepaalde of onbepaalde duur nog in dienst is op 31 december 2024. bepaalde of onbepaalde duur nog in dienst is op 31 december 2024.

Art. 5.§ 1. De subsidies worden jaarlijks uitbetaald, op de

Art. 5.§ 1. De subsidies worden jaarlijks uitbetaald, op de

bankrekening van de lokale besturen, na de ontvangst en analyse van de bankrekening van de lokale besturen, na de ontvangst en analyse van de
verantwoordingsstukken vermeld in § 3. verantwoordingsstukken vermeld in § 3.
Zodra die stukken gecontroleerd zijn, zal de bevoegde ordonnateur de Zodra die stukken gecontroleerd zijn, zal de bevoegde ordonnateur de
begunstigde vragen om een schuldvordering in te dienen voor het begunstigde vragen om een schuldvordering in te dienen voor het
eindbedrag dat hem na de controle werd toegekend. eindbedrag dat hem na de controle werd toegekend.
§ 2. De schuldvordering moet rechtstreeks in PDF-formaat ingediend § 2. De schuldvordering moet rechtstreeks in PDF-formaat ingediend
worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel - Brussel Financiën worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel - Brussel Financiën
en Begroting - op het adres invoice@gob.brussels. en Begroting - op het adres invoice@gob.brussels.
De schuldvordering vermeldt: De schuldvordering vermeldt:
- de reden van de betaling, - de reden van de betaling,
- het bedrag waarvan betaling wordt gevraagd, - het bedrag waarvan betaling wordt gevraagd,
- het nummer van het visum voor de vastlegging - het nummer van het visum voor de vastlegging
- het bankrekeningnummer waarop dit bedrag gestort moet worden. - het bankrekeningnummer waarop dit bedrag gestort moet worden.
De begunstigde zal uitsluitend de schuldvordering gebruiken die hem De begunstigde zal uitsluitend de schuldvordering gebruiken die hem
door de administratie wordt overgemaakt. Het document moet gedateerd door de administratie wordt overgemaakt. Het document moet gedateerd
en ondertekend worden door een persoon die gemachtigd is de en ondertekend worden door een persoon die gemachtigd is de
begunstigde te binden. begunstigde te binden.
De brief met de notificatie van het toegekend bedrag zal in één De brief met de notificatie van het toegekend bedrag zal in één
verzending met de schuldvordering in PDF formaat worden doorgestuurd. verzending met de schuldvordering in PDF formaat worden doorgestuurd.
Bij aanmaak of wijziging van bankgegevens moet er een schriftelijke Bij aanmaak of wijziging van bankgegevens moet er een schriftelijke
verklaring van de begunstigde in PDF-formaat verstuurd worden naar verklaring van de begunstigde in PDF-formaat verstuurd worden naar
volgend adres: dsg@gob.brussels. volgend adres: dsg@gob.brussels.
§ 3. De verantwoordingsstukken bestaan uit: § 3. De verantwoordingsstukken bestaan uit:
- de lijst met alle contractuele personeelsleden die in de loop van - de lijst met alle contractuele personeelsleden die in de loop van
het jaar in dienst genomen zijn, en in die lijst moet verduidelijkt het jaar in dienst genomen zijn, en in die lijst moet verduidelijkt
worden welke personeelsleden mogelijk voldoen aan de voorwaarden voor worden welke personeelsleden mogelijk voldoen aan de voorwaarden voor
de toekenning van de subsidie. Deze lijst moet eensluidend worden de toekenning van de subsidie. Deze lijst moet eensluidend worden
verklaard door de gemeente- secretaris; verklaard door de gemeente- secretaris;
- het attest van Actiris dat de hoedanigheid van "werkzoekende" van - het attest van Actiris dat de hoedanigheid van "werkzoekende" van
het personeelslid bewijst, het bewijs dat het personeelslid woont in het personeelslid bewijst, het bewijs dat het personeelslid woont in
een van de statistische sectoren die de ordonnantie beoogt een van de statistische sectoren die de ordonnantie beoogt
("diversiteitszone"), en de loonfiches of een bankafschrift, en het ("diversiteitszone"), en de loonfiches of een bankafschrift, en het
arbeidscontract of de beslissing tot indienstneming en dit voor elk arbeidscontract of de beslissing tot indienstneming en dit voor elk
personeelslid dat mogelijk voldoet aan de voorwaarden voor de personeelslid dat mogelijk voldoet aan de voorwaarden voor de
toekenning van de subsidie; toekenning van de subsidie;
- een boordtabel ingevuld wat betreft de behaalde resultaten moet - een boordtabel ingevuld wat betreft de behaalde resultaten moet
worden opgesteld - dit document moet aan de directie subsidies en worden opgesteld - dit document moet aan de directie subsidies en
gelijkheid bezorgd worden samen met de in artikel 5 § 3 bedoelde gelijkheid bezorgd worden samen met de in artikel 5 § 3 bedoelde
verantwoordingsstukken en moet de acties tijdens het betrokken jaar verantwoordingsstukken en moet de acties tijdens het betrokken jaar
betreffen. betreffen.
De verantwoordingsstukken moeten uiterlijk op 31 maart 2025 De verantwoordingsstukken moeten uiterlijk op 31 maart 2025
elektronisch ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst elektronisch ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst
Brussel, Brussel Plaatselijke besturen op volgend adres: Brussel, Brussel Plaatselijke besturen op volgend adres:
plaatselijke-besturen@gob.brussels, tegen elektronisch plaatselijke-besturen@gob.brussels, tegen elektronisch
ontvangstbewijs. ontvangstbewijs.
De begunstigde moet ervoor zorgen dat het dossier volledig en in één De begunstigde moet ervoor zorgen dat het dossier volledig en in één
keer wordt ingediend. keer wordt ingediend.
Geen enkel bijkomend stuk zal aanvaard worden na de voormelde datum. Geen enkel bijkomend stuk zal aanvaard worden na de voormelde datum.
De controle van deze stukken door de beherende administratieve dienst De controle van deze stukken door de beherende administratieve dienst
moet het mogelijk maken uit te maken of de vastgelegde uitgaven moet het mogelijk maken uit te maken of de vastgelegde uitgaven
werkelijk plaatsvonden voor de verwezenlijking van de acties waarin werkelijk plaatsvonden voor de verwezenlijking van de acties waarin
dit besluit voorziet. dit besluit voorziet.
Nadat voornoemde stukken gecontroleerd zijn, wordt de begunstigde door Nadat voornoemde stukken gecontroleerd zijn, wordt de begunstigde door
de bevoegde ordonnateur verzocht een schuldvordering over te maken met de bevoegde ordonnateur verzocht een schuldvordering over te maken met
vermelding van het eindbedrag dat hem toegekend is op grond van de vermelding van het eindbedrag dat hem toegekend is op grond van de
controle. controle.
Na de controle van de bewijsstukken beschikt de begunstigde, vanaf de Na de controle van de bewijsstukken beschikt de begunstigde, vanaf de
ontvangst van de brief van de ordonnateur over 15 dagen tijd om zijn ontvangst van de brief van de ordonnateur over 15 dagen tijd om zijn
argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord gaat met de argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord gaat met de
voorgestelde bedragen. Alle correspondentie moet verstuurd worden aan voorgestelde bedragen. Alle correspondentie moet verstuurd worden aan
Brussel Plaatselijke Besturen, op het volgend adres: Brussel Plaatselijke Besturen, op het volgend adres:
plaatselijke-besturen@gob.brussels plaatselijke-besturen@gob.brussels
De bevoegde ordonnateur neemt de eindbeslissing na analyse van de door De bevoegde ordonnateur neemt de eindbeslissing na analyse van de door
de begunstigde uiteengezette middelen. de begunstigde uiteengezette middelen.

Art. 6.De Minister belast met de Plaatselijke besturen mag de

Art. 6.De Minister belast met de Plaatselijke besturen mag de

begunstigde alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn voor de begunstigde alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn voor de
behandeling van het dossier en mag alle daartoe aangewezen stappen behandeling van het dossier en mag alle daartoe aangewezen stappen
ondernemen om ze ter plaatse te bekomen. ondernemen om ze ter plaatse te bekomen.

Art. 7.De Directie Subsidies en Gelijkheid van Brussel Plaatselijke

Art. 7.De Directie Subsidies en Gelijkheid van Brussel Plaatselijke

besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel wordt aangewezen besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel wordt aangewezen
als de administratieve dienst die ermee belast is in te staan voor een als de administratieve dienst die ermee belast is in te staan voor een
goed beheer van de bij dit besluit toegekende kredieten. goed beheer van de bij dit besluit toegekende kredieten.

Art. 8.Dit besluit heeft uitwerking op 1 januari 2024.

Art. 8.Dit besluit heeft uitwerking op 1 januari 2024.

Art. 9.De Minister bevoegd voor de Plaatselijke besturen wordt belast

Art. 9.De Minister bevoegd voor de Plaatselijke besturen wordt belast

met de uitvoering van dit besluit. met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 28 november 2024. Brussel, 28 november 2024.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering:
De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering,
R. VERVOORT R. VERVOORT
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering,
belast met de Plaatselijke besturen, belast met de Plaatselijke besturen,
B. CLERFAYT B. CLERFAYT
^