Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 06/05/2021
← Terug naar "Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de verdeling van de betrekkingen en van de subsidies inzake de professionele inschakeling van jongeren uit instellingen voor alternerend onderwijs bij de gemeentebesturen voor het schooljaar 2021-2022 "
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de verdeling van de betrekkingen en van de subsidies inzake de professionele inschakeling van jongeren uit instellingen voor alternerend onderwijs bij de gemeentebesturen voor het schooljaar 2021-2022 Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de verdeling van de betrekkingen en van de subsidies inzake de professionele inschakeling van jongeren uit instellingen voor alternerend onderwijs bij de gemeentebesturen voor het schooljaar 2021-2022
BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
6 MEI 2021. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot 6 MEI 2021. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot
vaststelling van de verdeling van de betrekkingen en van de subsidies vaststelling van de verdeling van de betrekkingen en van de subsidies
inzake de professionele inschakeling van jongeren uit instellingen inzake de professionele inschakeling van jongeren uit instellingen
voor alternerend onderwijs bij de gemeentebesturen voor het schooljaar voor alternerend onderwijs bij de gemeentebesturen voor het schooljaar
2021-2022 2021-2022
DE BRUSSELSE HOOFDSTEDELIJKE REGERING, DE BRUSSELSE HOOFDSTEDELIJKE REGERING,
Gelet op de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de Gelet op de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de
bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en
de controle, artikelen 92 tot 95; de controle, artikelen 92 tot 95;
Gelet op de ordonnantie van 18 december 2020 houdende de begroting van Gelet op de ordonnantie van 18 december 2020 houdende de begroting van
het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2021, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2021,
inzonderheid op het beschikbaar krediet ingeschreven op de inzonderheid op het beschikbaar krediet ingeschreven op de
basisallocatie 10.005.27.06.43.21; basisallocatie 10.005.27.06.43.21;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 18 Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 18
juli 2000 tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de juli 2000 tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de
ondertekening van de akten van de Regering, artikel 5; ondertekening van de akten van de Regering, artikel 5;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 22 Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 22
juli 2019 tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen juli 2019 tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen
de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering; de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën; Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën;
Gelet op het akkoord van de Minister van de Begroting; Gelet op het akkoord van de Minister van de Begroting;
Gelet op de Gelijkekansentest; Gelet op de Gelijkekansentest;
Overwegende dat de tewerkstelling van laaggeschoolde jongeren een Overwegende dat de tewerkstelling van laaggeschoolde jongeren een
prioriteit is voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering; prioriteit is voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;
Gelet op de omzendbrief van 3 februari 2021 betreffende de aanwerving Gelet op de omzendbrief van 3 februari 2021 betreffende de aanwerving
van jonge stagiairs uit de Brusselse instellingen voor Alternerend van jonge stagiairs uit de Brusselse instellingen voor Alternerend
Onderwijs en Opleiding binnen de gemeenten van het Brussels Onderwijs en Opleiding binnen de gemeenten van het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest; Hoofdstedelijk Gewest;
Overwegende dat de Centres d'Education et de Formation (CEFA), de Overwegende dat de Centres d'Education et de Formation (CEFA), de
Centra Deeltijds Onderwijs (CDO), de Service Formation PME en Syntra Centra Deeltijds Onderwijs (CDO), de Service Formation PME en Syntra
zich dagelijks inzetten voor de inschakeling van laaggeschoolde zich dagelijks inzetten voor de inschakeling van laaggeschoolde
jongeren in het werkmilieu; jongeren in het werkmilieu;
Overwegende dat de jongeren uit het alternerend onderwijs hun stage Overwegende dat de jongeren uit het alternerend onderwijs hun stage
hoofdzakelijk in de privé-sector vervullen, hoewel samenwerking met de hoofdzakelijk in de privé-sector vervullen, hoewel samenwerking met de
overheidssector ten volle gerechtvaardigd is; overheidssector ten volle gerechtvaardigd is;
Op de voordracht van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Op de voordracht van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke
Regering die de plaatselijke besturen onder zijn bevoegdheden heeft; Regering die de plaatselijke besturen onder zijn bevoegdheden heeft;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :

Artikel 1.Binnen de grenzen van de begrotingskredieten die hiertoe

Artikel 1.Binnen de grenzen van de begrotingskredieten die hiertoe

ingeschreven zijn op de basisallocatie 10.005.27.06.43.21 van de ingeschreven zijn op de basisallocatie 10.005.27.06.43.21 van de
algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor
het dienstjaar 2021 worden aan de Brusselse gemeenten subsidies het dienstjaar 2021 worden aan de Brusselse gemeenten subsidies
toegekend voor een globaal bedrag van 960 000,00 euro verdeeld als toegekend voor een globaal bedrag van 960 000,00 euro verdeeld als
vermeld in het artikel 4. vermeld in het artikel 4.

Art. 2.§ 1. - Deze subsidies zijn bestemd om van 1 september 2021 tot

Art. 2.§ 1. - Deze subsidies zijn bestemd om van 1 september 2021 tot

31 augustus 2022 de kosten te dekken die voor de gemeenten zijn 31 augustus 2022 de kosten te dekken die voor de gemeenten zijn
verbonden aan het in dienst nemen van jongeren uit de CEFA, de CDO, de verbonden aan het in dienst nemen van jongeren uit de CEFA, de CDO, de
SFPME en Syntra met een Startbaanovereenkomst van type 2 van niveau E SFPME en Syntra met een Startbaanovereenkomst van type 2 van niveau E
of D, voor onbepaalde tijd of voor een bepaalde tijd van minstens 6 of D, voor onbepaalde tijd of voor een bepaalde tijd van minstens 6
maanden ten belope van maximaal: maanden ten belope van maximaal:
- 12 000,00 euro maximum per betrekking die door een jongere binnen de - 12 000,00 euro maximum per betrekking die door een jongere binnen de
gemeenteadministratie wordt bekleed; gemeenteadministratie wordt bekleed;
§ 2. Overeenkomstig artikel 22, 6° van de ordonnantie van 18 december § 2. Overeenkomstig artikel 22, 6° van de ordonnantie van 18 december
2020 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels 2020 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2021 en met het oog op Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2021 en met het oog op
het waarborgen van de continuïteit van de verrichte acties, worden de het waarborgen van de continuïteit van de verrichte acties, worden de
gemeenten gemachtigd om de voorziene acties uit te voeren vóór de gemeenten gemachtigd om de voorziene acties uit te voeren vóór de
ondertekening van dit besluit, zijnde vanaf 1 september 2021. ondertekening van dit besluit, zijnde vanaf 1 september 2021.

Art. 3.Ingeval de overeenkomst vroegtijdig stopgezet wordt, wordt de

Art. 3.Ingeval de overeenkomst vroegtijdig stopgezet wordt, wordt de

betrekking toegewezen aan een andere jongere naar rato van de betrekking toegewezen aan een andere jongere naar rato van de
resterende looptijd. Daartoe werkt de gemeente nauw samen met de resterende looptijd. Daartoe werkt de gemeente nauw samen met de
Brusselse operatoren inzake alternerend onderwijs. Algemeen dienen de Brusselse operatoren inzake alternerend onderwijs. Algemeen dienen de
gemeenten ervoor te zorgen dat de betrekkingen daadwerkelijk bezet gemeenten ervoor te zorgen dat de betrekkingen daadwerkelijk bezet
zijn tijdens de in aanmerking genomen periode. zijn tijdens de in aanmerking genomen periode.
De integratie van jongeren uit de CEFA/CDO/SFPME/Syntra in het De integratie van jongeren uit de CEFA/CDO/SFPME/Syntra in het
gemeentepersoneel moet niet tot stand komen door de vervanging van het gemeentepersoneel moet niet tot stand komen door de vervanging van het
huidige personeel of de huidige stagiair(e)s. huidige personeel of de huidige stagiair(e)s.

Art. 4.De betrekkingen worden verdeeld als volgt:

Art. 4.De betrekkingen worden verdeeld als volgt:

Communes/Gemeenten Communes/Gemeenten
Nombre de postes Nombre de postes
Aantal betrekkingen Aantal betrekkingen
Montant maximum octroyé Montant maximum octroyé
Toegekend maximum bedrag Toegekend maximum bedrag
Anderlecht Anderlecht
9 9
108 000,00€ 108 000,00€
Auderghem/Oudergem Auderghem/Oudergem
7 7
84 000,00€ 84 000,00€
Berchem-Sainte-Agathe Berchem-Sainte-Agathe
2 2
24 000,00€ 24 000,00€
Bruxelles-Ville/Stad Brussel Bruxelles-Ville/Stad Brussel
9 9
108 000,00€ 108 000,00€
Evere Evere
3 3
36 000,00€ 36 000,00€
Forest/Vorst Forest/Vorst
3 3
36 000,00€ 36 000,00€
Ganshoren Ganshoren
1 1
12 000,00€ 12 000,00€
Ixelles/Elsene Ixelles/Elsene
5 5
60 000,00€ 60 000,00€
Jette Jette
9 9
108 000,00€ 108 000,00€
Koekelberg Koekelberg
2 2
24 000,00€ 24 000,00€
Molenbeek-St-Jean/St-Jans-Molenbeek Molenbeek-St-Jean/St-Jans-Molenbeek
9 9
108 000,00€ 108 000,00€
Saint-Gilles/Sint-Gillis Saint-Gilles/Sint-Gillis
4 4
48 000,00€ 48 000,00€
Saint-Josse/Sint-Joost Saint-Josse/Sint-Joost
2 2
24 000,00€ 24 000,00€
Schaerbeek/Schaarbeek Schaerbeek/Schaarbeek
5 5
60 000,00€ 60 000,00€
Watermael-Boitsfort/Watermaal-Bosvoorde Watermael-Boitsfort/Watermaal-Bosvoorde
4 4
48 000,00€ 48 000,00€
Woluwe-Saint-Lambert/Sint-Lambrechts-Woluwe Woluwe-Saint-Lambert/Sint-Lambrechts-Woluwe
3 3
36 000,00€ 36 000,00€
Woluwe-Saint-Pierre/Sint-Pieters-Woluwe Woluwe-Saint-Pierre/Sint-Pieters-Woluwe
3 3
36 000,00€ 36 000,00€
Total/Totaal Total/Totaal
83 83
960 000,00€ 960 000,00€

Art. 5.§ 1. De subsidie zal in twee schijven worden uitgekeerd op de

Art. 5.§ 1. De subsidie zal in twee schijven worden uitgekeerd op de

bankrekening van elke begunstigde gemeente. bankrekening van elke begunstigde gemeente.
Een eerste schijf (voorschot van 50 %) zal vrijgegeven worden tegen Een eerste schijf (voorschot van 50 %) zal vrijgegeven worden tegen
afgifte van een schuldvordering volgens de modaliteiten bepaald in afgifte van een schuldvordering volgens de modaliteiten bepaald in
artikel 6, tegen 15 oktober 2021. artikel 6, tegen 15 oktober 2021.
Een tweede schijf ten belope van het saldo wordt uitgekeerd: Een tweede schijf ten belope van het saldo wordt uitgekeerd:
- na ontvangst en analyse van de in artikel 7 bedoelde - na ontvangst en analyse van de in artikel 7 bedoelde
verantwoordingsstukken; verantwoordingsstukken;
1. tegen overlegging van een schuldvordering gericht aan de 1. tegen overlegging van een schuldvordering gericht aan de
Gewestelijke Overheidsdienst Brussel (GOB) volgens de modaliteiten Gewestelijke Overheidsdienst Brussel (GOB) volgens de modaliteiten
bepaald in artikel 6, binnen de termijn van 30 dagen nadat de bepaald in artikel 6, binnen de termijn van 30 dagen nadat de
begunstigde het verzoek van de bevoegde ordonnateur heeft ontvangen. begunstigde het verzoek van de bevoegde ordonnateur heeft ontvangen.
2. Indien na controle van de bewijsstukken het bedrag van de aanvaarde 2. Indien na controle van de bewijsstukken het bedrag van de aanvaarde
bewijsstukken lager ligt dan het bedrag van de toegekende subsidie, bewijsstukken lager ligt dan het bedrag van de toegekende subsidie,
zal de subsidie slechts uitbetaald worden ten belope van het bedrag zal de subsidie slechts uitbetaald worden ten belope van het bedrag
van de aanvaarde bewijsstukken. van de aanvaarde bewijsstukken.
§ 2. Na de controle van de bewijsstukken beschikt de begunstigde, § 2. Na de controle van de bewijsstukken beschikt de begunstigde,
vanaf de ontvangst van de brief van de ordonnateur over 15 dagen tijd vanaf de ontvangst van de brief van de ordonnateur over 15 dagen tijd
om zijn argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord gaat met de om zijn argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord gaat met de
voorgestelde bedragen. voorgestelde bedragen.
De bevoegde ordonnateur neemt de eindbeslissing na analyse van de door De bevoegde ordonnateur neemt de eindbeslissing na analyse van de door
de begunstigde uiteengezette middelen. de begunstigde uiteengezette middelen.

Art. 6.De bedoelde schuldvorderingen moeten rechtstreeks ingediend

Art. 6.De bedoelde schuldvorderingen moeten rechtstreeks ingediend

worden in PDF-formaat bij invoice@sprb.brussels. worden in PDF-formaat bij invoice@sprb.brussels.
De schuldvordering vermeldt de reden van de betaling, het bedrag De schuldvordering vermeldt de reden van de betaling, het bedrag
waarvan betaling wordt gevraagd, het nummer van het visum voor de waarvan betaling wordt gevraagd, het nummer van het visum voor de
vastlegging en het bankrekeningnummer waarop dit bedrag gestort moet vastlegging en het bankrekeningnummer waarop dit bedrag gestort moet
worden. worden.
De begunstigde zal uitsluitend de schuldvordering gebruiken die hem De begunstigde zal uitsluitend de schuldvordering gebruiken die hem
door de administratie wordt overgemaakt. Het document moet gedateerd door de administratie wordt overgemaakt. Het document moet gedateerd
en ondertekend worden door een persoon die gemachtigd is de en ondertekend worden door een persoon die gemachtigd is de
begunstigde te binden. De brief met de notificatie van het toegekend begunstigde te binden. De brief met de notificatie van het toegekend
bedrag zal in éénzelfde pdf worden toegevoegd. bedrag zal in éénzelfde pdf worden toegevoegd.
Bij aanmaak of wijziging van bankgegevens moet er een schriftelijke Bij aanmaak of wijziging van bankgegevens moet er een schriftelijke
verklaring van de begunstigde afzonderlijk verstuurd worden naar verklaring van de begunstigde afzonderlijk verstuurd worden naar
volgend adres: Master Data - Brussel Financiën en Begroting - Iris volgend adres: Master Data - Brussel Financiën en Begroting - Iris
Tower - 22de verdieping, Sint-Lazarusplein 2 te 1035 Brussel. Tower - 22de verdieping, Sint-Lazarusplein 2 te 1035 Brussel.

Art. 7.§ 1. Op basis van volgende bewijsstukken kan de subsidie

Art. 7.§ 1. Op basis van volgende bewijsstukken kan de subsidie

uitbetaald worden: uitbetaald worden:
1. De arbeidsovereenkomsten en eventuele bijlagen; 1. De arbeidsovereenkomsten en eventuele bijlagen;
2. De driemaandelijkse attesten van lesbezoek geleverd door de 2. De driemaandelijkse attesten van lesbezoek geleverd door de
scholen; scholen;
3. de individuele rekeningen (van bezoldiging) van de jongeren die 3. de individuele rekeningen (van bezoldiging) van de jongeren die
door de gemeente zijn aangeworven; door de gemeente zijn aangeworven;
4. De recapitulatieve tabel volledig ingevuld alsook gedateerd en 4. De recapitulatieve tabel volledig ingevuld alsook gedateerd en
getekend door een persoon die bevoegd is om de begunstigde te binden. getekend door een persoon die bevoegd is om de begunstigde te binden.
De door de administratie bezorgde vragenlijst volledig ingevuld moet De door de administratie bezorgde vragenlijst volledig ingevuld moet
tegelijkertijd met de voormelde verantwoordingstukken bezorgd worden. tegelijkertijd met de voormelde verantwoordingstukken bezorgd worden.
§ 2. De aanvaardbare personeelskosten zijn de volgende: bruto lonen, § 2. De aanvaardbare personeelskosten zijn de volgende: bruto lonen,
maaltijdcheques, patronale bijdragen aan DIBISS en vervoerskosten met maaltijdcheques, patronale bijdragen aan DIBISS en vervoerskosten met
uitsluiting van alle andere uitgaven (verzekeringen, verschillende uitsluiting van alle andere uitgaven (verzekeringen, verschillende
toelagen). toelagen).
§ 3. De bedoelde verantwoordingsstukken moeten uiterlijk op 15 oktober § 3. De bedoelde verantwoordingsstukken moeten uiterlijk op 15 oktober
2022 ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel 2022 ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel
(GOB), Brussel Plaatselijke Besturen - Directie Gesubsidieerde (GOB), Brussel Plaatselijke Besturen - Directie Gesubsidieerde
Initiatieven - Iris Tower, 24de verdieping, Sint-Lazarusplein 2 te Initiatieven - Iris Tower, 24de verdieping, Sint-Lazarusplein 2 te
1035 Brussel of rechtstreeks per e-mail naar isp@gob.brussels. 1035 Brussel of rechtstreeks per e-mail naar isp@gob.brussels.
De begunstigde moet ervoor zorgen dat het dossier volledig en in één De begunstigde moet ervoor zorgen dat het dossier volledig en in één
keer wordt ingediend. Geen enkel bijkomend stuk zal aanvaard worden na keer wordt ingediend. Geen enkel bijkomend stuk zal aanvaard worden na
de hierbovenvermelde datum. de hierbovenvermelde datum.
Indien een uitgave gesubsidieerd wordt door meerdere overheden, moet Indien een uitgave gesubsidieerd wordt door meerdere overheden, moet
een uitsplitsing volgens subsidiërende overheid mee bezorgd worden. een uitsplitsing volgens subsidiërende overheid mee bezorgd worden.
De controle van deze stukken door de beherende administratieve dienst De controle van deze stukken door de beherende administratieve dienst
moet het mogelijk maken uit te maken of de vastgelegde uitgaven moet het mogelijk maken uit te maken of de vastgelegde uitgaven
werkelijk plaatsvonden voor de verwezenlijking van de gesubsidieerde werkelijk plaatsvonden voor de verwezenlijking van de gesubsidieerde
acties. acties.

Art. 8.De Minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen kan de

Art. 8.De Minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen kan de

gemeentelijke overheden alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn gemeentelijke overheden alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn
voor de behandeling van het dossier en kan alle daartoe aangewezen voor de behandeling van het dossier en kan alle daartoe aangewezen
stappen ondernemen om ze ter plaatse te bekomen. stappen ondernemen om ze ter plaatse te bekomen.

Art. 9.De Directie Gesubsidieerde Initiatieven van Brussel

Art. 9.De Directie Gesubsidieerde Initiatieven van Brussel

Plaatselijke Besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel Plaatselijke Besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel
(GOB) wordt aangewezen als de administratieve dienst die ermee belast (GOB) wordt aangewezen als de administratieve dienst die ermee belast
is in te staan voor een goed beheer van de bij dit besluit toegekende is in te staan voor een goed beheer van de bij dit besluit toegekende
kredieten en voor de evaluatie van het project. kredieten en voor de evaluatie van het project.

Art. 10.De Minister bevoegd voor de Plaatselijke besturen wordt

Art. 10.De Minister bevoegd voor de Plaatselijke besturen wordt

belast met de uitvoering van dit besluit. belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 6 mei 2021. Brussel, 6 mei 2021.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering :
De Minister-President van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, De Minister-President van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest,
R. VERVOORT R. VERVOORT
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met
Plaatselijke Besturen, Plaatselijke Besturen,
B. CLERFAYT B. CLERFAYT
^