Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16/04/2020
← Terug naar "Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een bijzondere subsidie aan de Stad Brussel en aan de gemeenten Anderlecht, Etterbeek, Elsene en Sint- Gillis, in toepassing van de ordonnantie van 13 februari 2003 "
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een bijzondere subsidie aan de Stad Brussel en aan de gemeenten Anderlecht, Etterbeek, Elsene en Sint- Gillis, in toepassing van de ordonnantie van 13 februari 2003 Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een bijzondere subsidie aan de Stad Brussel en aan de gemeenten Anderlecht, Etterbeek, Elsene en Sint- Gillis, in toepassing van de ordonnantie van 13 februari 2003
BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
16 APRIL 2020. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot 16 APRIL 2020. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot
toekenning van een bijzondere subsidie aan de Stad Brussel en aan de toekenning van een bijzondere subsidie aan de Stad Brussel en aan de
gemeenten Anderlecht, Etterbeek, Elsene en Sint- Gillis, in toepassing gemeenten Anderlecht, Etterbeek, Elsene en Sint- Gillis, in toepassing
van de ordonnantie van 13 februari 2003 van de ordonnantie van 13 februari 2003
DE BRUSSELSE HOOFDSTEDELIJKE REGERING, DE BRUSSELSE HOOFDSTEDELIJKE REGERING,
Gelet op de ordonnantie van 17 december 2019 houdende de algemene Gelet op de ordonnantie van 17 december 2019 houdende de algemene
begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het
begrotingsjaar 2020, inzonderheid op het beschikbare krediet begrotingsjaar 2020, inzonderheid op het beschikbare krediet
ingeschreven op de basisallocatie 10.005.27.04.43.21; ingeschreven op de basisallocatie 10.005.27.04.43.21;
Gelet op de ordonnantie van 13 februari 2003 houdende de toekenning Gelet op de ordonnantie van 13 februari 2003 houdende de toekenning
van bijzondere subsidies aan de gemeenten van het Brussels van bijzondere subsidies aan de gemeenten van het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest in het kader van de verwezenlijking van taken Hoofdstedelijk Gewest in het kader van de verwezenlijking van taken
van gemeentelijk belang; van gemeentelijk belang;
Gelet op het gunstigadvies van de Inspectie van Financiën; Gelet op het gunstigadvies van de Inspectie van Financiën;
Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting ; Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting ;
Gelet op de Gelijkekansentest; Gelet op de Gelijkekansentest;
Overwegende dat de toegang tot de gezondheidszorg een taak van Overwegende dat de toegang tot de gezondheidszorg een taak van
gemeentelijk belang is en dat de openbare ziekenhuizen in eerste lijn gemeentelijk belang is en dat de openbare ziekenhuizen in eerste lijn
deelnemen aan het vervullen van deze taak; deelnemen aan het vervullen van deze taak;
Overwegende dat het vervullen van deze taak leidt tot een Overwegende dat het vervullen van deze taak leidt tot een
begrotingstekort van de openbare ziekenhuizen dat door de gemeenten begrotingstekort van de openbare ziekenhuizen dat door de gemeenten
ten laste wordt genomen; ten laste wordt genomen;
Overwegende dat de tegemoetkoming van het Brussels Hoofdstedelijk Overwegende dat de tegemoetkoming van het Brussels Hoofdstedelijk
Gewest kan bijdragen tot de aanzuivering van de financiën van de Gewest kan bijdragen tot de aanzuivering van de financiën van de
gemeenten die dit tekort ten laste nemen; gemeenten die dit tekort ten laste nemen;
Op de voordracht van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijk Op de voordracht van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijk
Regering bevoegd voor de Plaatselijke besturen; Regering bevoegd voor de Plaatselijke besturen;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :

Artikel 1.§ 1 Binnen de grenzen van de begrotingskredieten die

Artikel 1.§ 1 Binnen de grenzen van de begrotingskredieten die

daartoe zijn ingeschreven op de basisallocatie 10.005.27.04.43.21 van daartoe zijn ingeschreven op de basisallocatie 10.005.27.04.43.21 van
de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
voor het dienstjaar 2020, wordt een bijzondere subsidie toegekend aan voor het dienstjaar 2020, wordt een bijzondere subsidie toegekend aan
de gemeenten Anderlecht, Etterbeek, Elsene en Sint-Gillis alsmede aan de gemeenten Anderlecht, Etterbeek, Elsene en Sint-Gillis alsmede aan
de Stad Brussel om het begrotingstekort te dekken van de openbare de Stad Brussel om het begrotingstekort te dekken van de openbare
ziekenhuizen dat door die gemeenten ten laste wordt genomen. ziekenhuizen dat door die gemeenten ten laste wordt genomen.
§ 2. De totale bedragen die aan elke begunstigde gemeente toegekend § 2. De totale bedragen die aan elke begunstigde gemeente toegekend
worden overeenkomstig de bepalingen van de voorgaande paragraaf worden worden overeenkomstig de bepalingen van de voorgaande paragraaf worden
vermeld in de bijlage bij dit besluit. vermeld in de bijlage bij dit besluit.

Art. 2.De subsidie wordt toegekend voor het uitvoeren, tussen 1

Art. 2.De subsidie wordt toegekend voor het uitvoeren, tussen 1

januari en 31 december 2020, van de acties ingeschreven in de januari en 31 december 2020, van de acties ingeschreven in de
overeenkomst die de begunstigden hebben gesloten met het Brussels overeenkomst die de begunstigden hebben gesloten met het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest. Hoofdstedelijk Gewest.
Overeenkomstig artikel 19, 6°, tweede lid, van de ordonnantie van 17 Overeenkomstig artikel 19, 6°, tweede lid, van de ordonnantie van 17
december 2019 houdende de algemene begroting der uitgaven van het december 2019 houdende de algemene begroting der uitgaven van het
Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2020 en met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2020 en met het
oog op het waarborgen van de continuïteit van de verrichte acties, oog op het waarborgen van de continuïteit van de verrichte acties,
worden de begunstigden gemachtigd om de acties die zijn opgenomen in worden de begunstigden gemachtigd om de acties die zijn opgenomen in
voornoemde overeenkomst uit te voeren vóór de ondertekening van dit voornoemde overeenkomst uit te voeren vóór de ondertekening van dit
besluit. besluit.

Art. 3.§ 1 De subsidie zal in twee schijven op de bankrekening van

Art. 3.§ 1 De subsidie zal in twee schijven op de bankrekening van

elke begunstigde worden gestort, waarvan het nummer in de overeenkomst elke begunstigde worden gestort, waarvan het nummer in de overeenkomst
zal worden vermeld. zal worden vermeld.
Een eerste schijf van 90 % van de subsidie, zal worden overgeschreven Een eerste schijf van 90 % van de subsidie, zal worden overgeschreven
binnen een termijn van 30 dagen na ontvangst door de administratie van binnen een termijn van 30 dagen na ontvangst door de administratie van
de ondertekende overeenkomst; de ondertekende overeenkomst;
§ 2 Een tweede schijf van 10 % van de subsidie, zal worden § 2 Een tweede schijf van 10 % van de subsidie, zal worden
overgeschreven nadat een stortingsbewijs van het aandeel van de overgeschreven nadat een stortingsbewijs van het aandeel van de
subsidie dat toekomt aan de ziekenhuizen aan de subsidiërende overheid subsidie dat toekomt aan de ziekenhuizen aan de subsidiërende overheid
wordt bezorgd en uiterlijk bij het einde van het eerste kwartaal van wordt bezorgd en uiterlijk bij het einde van het eerste kwartaal van
2021. 2021.
Bij aanmaak of wijziging van bankgegevens moet er een schriftelijke Bij aanmaak of wijziging van bankgegevens moet er een schriftelijke
verklaring van de begunstigde afzonderlijk verstuurd worden naar verklaring van de begunstigde afzonderlijk verstuurd worden naar
volgend adres: Master Data - Brussel Financiën en Begroting CCN - 8ste volgend adres: Master Data - Brussel Financiën en Begroting CCN - 8ste
verdieping (bureau 8.119), Vooruitgangstraat 80 bus 1 te 1035 Brussel. verdieping (bureau 8.119), Vooruitgangstraat 80 bus 1 te 1035 Brussel.

Art. 4.De Minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen of zijn

Art. 4.De Minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen of zijn

Administratie mag de begunstigde alle bijkomende gegevens vragen die Administratie mag de begunstigde alle bijkomende gegevens vragen die
nodig zijn voor de behandeling van het dossier en mag alle daartoe nodig zijn voor de behandeling van het dossier en mag alle daartoe
aangewezen stappen ondernemen om ze ter plaatse te bekomen. aangewezen stappen ondernemen om ze ter plaatse te bekomen.

Art. 5.De Directie Gesubsidieerde Initiatieven van Brussel

Art. 5.De Directie Gesubsidieerde Initiatieven van Brussel

Plaatselijke Besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel Plaatselijke Besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel
wordt aangewezen als de administratieve dienst die ermee belast is in wordt aangewezen als de administratieve dienst die ermee belast is in
te staan voor een goed beheer van de bij dit besluit toegekende te staan voor een goed beheer van de bij dit besluit toegekende
kredieten. kredieten.

Art. 6.Dit besluit heeft uitwerking op 1 januari 2020.

Art. 6.Dit besluit heeft uitwerking op 1 januari 2020.

Art. 7.De Minister bevoegd voor de Plaatselijke besturen wordt belast

Art. 7.De Minister bevoegd voor de Plaatselijke besturen wordt belast

met de uitvoering van dit besluit. met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 16 april 2020. Brussel, 16 april 2020.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering:
De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering,
R. VERVOORT R. VERVOORT
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met
Plaatselijke Besturen, Plaatselijke Besturen,
B. CLERFAYT B. CLERFAYT
Annexe/Bijlage : Allocation de base/Basisallocatie 10.005.27.04.43.21 Annexe/Bijlage : Allocation de base/Basisallocatie 10.005.27.04.43.21
Communes /Gemeenten Communes /Gemeenten
Montant/Bedrag Montant/Bedrag
Anderlecht Anderlecht
1 000 000 € 1 000 000 €
Bruxelles/Brussel Bruxelles/Brussel
6 235 000 € 6 235 000 €
Etterbeek Etterbeek
755 000 € 755 000 €
Ixelles/Elsene Ixelles/Elsene
1 133 000 € 1 133 000 €
Saint-Gilles/Sint-Gillis Saint-Gilles/Sint-Gillis
877 000 € 877 000 €
Total/Totaal 10 000 000 € Total/Totaal 10 000 000 €
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse
Hoofdstedelijke Regering van 16 april 2020. Hoofdstedelijke Regering van 16 april 2020.
Brussel, 16 april 2020. Brussel, 16 april 2020.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering :
De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering,
belast met Plaatselijke Besturen, belast met Plaatselijke Besturen,
R. VERVOORT R. VERVOORT
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met
Plaatselijke Besturen, Plaatselijke Besturen,
B. CLERFAYT B. CLERFAYT
^