Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 03/03/2011
← Terug naar "Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2007 betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur en houdende vaststelling van de nieuwe visuele identiteit van de taxivoertuigen "
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2007 betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur en houdende vaststelling van de nieuwe visuele identiteit van de taxivoertuigen Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2007 betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur en houdende vaststelling van de nieuwe visuele identiteit van de taxivoertuigen
MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
3 MAART 2011. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot 3 MAART 2011. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot
wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering
van 29 maart 2007 betreffende de taxidiensten en de diensten voor het van 29 maart 2007 betreffende de taxidiensten en de diensten voor het
verhuren van voertuigen met chauffeur en houdende vaststelling van de verhuren van voertuigen met chauffeur en houdende vaststelling van de
nieuwe visuele identiteit van de taxivoertuigen nieuwe visuele identiteit van de taxivoertuigen
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, De Brusselse Hoofdstedelijke Regering,
Gelet op de ordonnantie van 27 april 1995 betreffende de taxidiensten Gelet op de ordonnantie van 27 april 1995 betreffende de taxidiensten
en de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur, en de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur,
gewijzigd bij de ordonnanties van 11 juli 2002 en 20 juli 2006, het gewijzigd bij de ordonnanties van 11 juli 2002 en 20 juli 2006, het
artikel 28, derde lid, 2°; artikel 28, derde lid, 2°;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29
maart 2007 betreffende de taxidiensten en de diensten voor het maart 2007 betreffende de taxidiensten en de diensten voor het
verhuren van voertuigen met chauffeur; verhuren van voertuigen met chauffeur;
Gelet op de bijlage gevoegd bij voorliggend besluit dat de Gelet op de bijlage gevoegd bij voorliggend besluit dat de
voorschriften en het technische schema bevat van het taxivoertuig; voorschriften en het technische schema bevat van het taxivoertuig;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, ontvangen op 12 Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, ontvangen op 12
oktober 2010; oktober 2010;
Gelet op het akkoord van de minister van Begroting, ontvangen op 28 Gelet op het akkoord van de minister van Begroting, ontvangen op 28
oktober 2010; oktober 2010;
Gelet op het advies nr. 48.901/4 van de Raad van State, gegeven op 1 Gelet op het advies nr. 48.901/4 van de Raad van State, gegeven op 1
december 2010 en gelet op het advies nr 49.206/4 gegeven op 23 december 2010 en gelet op het advies nr 49.206/4 gegeven op 23
februari 2011, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van februari 2011, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van
de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op voorstel van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering Op voorstel van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering
belast met Vervoer; belast met Vervoer;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :

Artikel 1.Artikel 32, § 1, 10° van het besluit van de Brusselse

Artikel 1.Artikel 32, § 1, 10° van het besluit van de Brusselse

Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2007 betreffende de taxidiensten Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2007 betreffende de taxidiensten
en de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur wordt en de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur wordt
vervangen door volgende tekst : vervangen door volgende tekst :
« 10° de voor een taxidienst bestemde voertuigen moeten zwart zijn en « 10° de voor een taxidienst bestemde voertuigen moeten zwart zijn en
voorzien zijn van de aanduidingen vermeld in de bijlage van dit voorzien zijn van de aanduidingen vermeld in de bijlage van dit
besluit : besluit :
a) Een zelfklevende of magnetische horizontale band in zwart en a) Een zelfklevende of magnetische horizontale band in zwart en
mango-geel dambordmotief geplaatst op de hele lengte van de twee mango-geel dambordmotief geplaatst op de hele lengte van de twee
deuren van beide flanken op de lijn van het koetswerk, reëel of deuren van beide flanken op de lijn van het koetswerk, reëel of
visueel, boven de wielen; visueel, boven de wielen;
b) Het identificatienummer van de taxi in mango-geel op de twee b) Het identificatienummer van de taxi in mango-geel op de twee
achtervleugels, boven de achterwielen; achtervleugels, boven de achterwielen;
c) Een iris in mango-geel aan beide flanken aan de voorkant en c) Een iris in mango-geel aan beide flanken aan de voorkant en
achterkant van de band. » achterkant van de band. »

Art. 2.De exploitant waarvan een of meerdere voor een taxidienst

Art. 2.De exploitant waarvan een of meerdere voor een taxidienst

bestemde voertuigen, in gebruik genomen vóór de inwerkingtreding van bestemde voertuigen, in gebruik genomen vóór de inwerkingtreding van
dit besluit, een koetswerk in witte kleur hebben, is gemachtigd deze dit besluit, een koetswerk in witte kleur hebben, is gemachtigd deze
voertuigen te blijven gebruiken zolang zij in overeenstemming zijn met voertuigen te blijven gebruiken zolang zij in overeenstemming zijn met
de bepalingen uit het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke de bepalingen uit het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke
Regering van 29 maart 2007 betreffende de taxidiensten en de diensten Regering van 29 maart 2007 betreffende de taxidiensten en de diensten
voor het verhuren van voertuigen met chauffeur. voor het verhuren van voertuigen met chauffeur.

Art. 3.De exploitant waarvan een of meerdere voor een taxidienst

Art. 3.De exploitant waarvan een of meerdere voor een taxidienst

bestemde voertuigen, in gebruik genomen vóór de inwerkingtreding van bestemde voertuigen, in gebruik genomen vóór de inwerkingtreding van
dit besluit en voorzien van een zwart koetswerk beschikken over een dit besluit en voorzien van een zwart koetswerk beschikken over een
termijn van zes maanden te rekenen vanaf de inwerkingtreding van dit termijn van zes maanden te rekenen vanaf de inwerkingtreding van dit
besluit om te voldoen aan de voorwaarden bedoeld in artikel 1. besluit om te voldoen aan de voorwaarden bedoeld in artikel 1.

Art. 4.De voor een taxidienst bestemde voertuigen moeten voorzien

Art. 4.De voor een taxidienst bestemde voertuigen moeten voorzien

zijn van een verklikkerlicht, overeenkomstig artikel 39 van het zijn van een verklikkerlicht, overeenkomstig artikel 39 van het
besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2007 besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2007
betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van
voertuigen met chauffeur en overeenkomstig de aanduidingen vermeld in voertuigen met chauffeur en overeenkomstig de aanduidingen vermeld in
bijlage van dit besluit. bijlage van dit besluit.
Het verklikkerlicht heeft een romp voorzien van lichtborden, van een Het verklikkerlicht heeft een romp voorzien van lichtborden, van een
system van vastmaking en een alarmsysteem. system van vastmaking en een alarmsysteem.
Het serienummer wordt gegrifd op één kant van het verklikkerlicht en Het serienummer wordt gegrifd op één kant van het verklikkerlicht en
de iris wordt gegrifd op twee kanten van het verklikkerlicht. de iris wordt gegrifd op twee kanten van het verklikkerlicht.
Het verklikkerlicht is zwart van kleur, omgeven door een mango-geel Het verklikkerlicht is zwart van kleur, omgeven door een mango-geel
dambord. dambord.

Art. 5.Dit besluit treedt in werking op 1 maart 2011.

Art. 5.Dit besluit treedt in werking op 1 maart 2011.

Art. 6.De Minister bevoegd voor bezoldigd Vervoer van personen is

Art. 6.De Minister bevoegd voor bezoldigd Vervoer van personen is

belast met de uitvoering van dit besluit. belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 3 maart 2011. Brussel, 3 maart 2011.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering :
De Minister-Voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering De Minister-Voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering
belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening en Monumenten & belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening en Monumenten &
Landschappen, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking, Landschappen, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking,
Ch. PICQUE Ch. PICQUE
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering,
belast met Openbare werken en Vervoer, belast met Openbare werken en Vervoer,
Mevr. B. GROUWELS Mevr. B. GROUWELS
3 MAART 2011. - Bijlage bij het besluit van de Brusselse 3 MAART 2011. - Bijlage bij het besluit van de Brusselse
Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de
Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2007 betreffende de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2007 betreffende de
taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met
chauffeur chauffeur
Technische clausules voor de zelfklevende of magnetische banden Technische clausules voor de zelfklevende of magnetische banden
De banden De banden
Het zwart en mangogeel (RAL 1003) dambordmotief in vinyl met Het zwart en mangogeel (RAL 1003) dambordmotief in vinyl met
zelfklevende of magnetische rug van 80 mm hoogte en +/- 2200 mm lengte zelfklevende of magnetische rug van 80 mm hoogte en +/- 2200 mm lengte
(variabel volgens het type voertuig gaande van de voordeur tot de (variabel volgens het type voertuig gaande van de voordeur tot de
achterdeur). achterdeur).
De band in zelfklevende vinyl is bestemd voor langdurig extern nuttig De band in zelfklevende vinyl is bestemd voor langdurig extern nuttig
gebruik voor het merken van het voertuig met lichte afwijkingen en is gebruik voor het merken van het voertuig met lichte afwijkingen en is
verwijderbaar. verwijderbaar.
De band met magnetische rug is voorzien voor een verpersoonlijking van De band met magnetische rug is voorzien voor een verpersoonlijking van
de voertuigen en heeft een dikte van 0,8 tot 1mm. de voertuigen en heeft een dikte van 0,8 tot 1mm.
De band is bestendig tegen UV-stralen, slechte weersomstandigheden, De band is bestendig tegen UV-stralen, slechte weersomstandigheden,
afslijping en frequente reinigingen. afslijping en frequente reinigingen.
De bedrukking van het dambordmotief is hetzij digitaal + De bedrukking van het dambordmotief is hetzij digitaal +
beschermingslaminaat, hetzij door serigrafie + beschermingsvernis met beschermingslaminaat, hetzij door serigrafie + beschermingsvernis met
« oplosbare » UV-bestendige inkt. « oplosbare » UV-bestendige inkt.
De afwerking is glanzend. De afwerking is glanzend.
Het identificatienummer van de taxi Het identificatienummer van de taxi
Het bestaat uit twee « nummerblokken » in mangogeel (RAL 1003) en Het bestaat uit twee « nummerblokken » in mangogeel (RAL 1003) en
zwart waarop het identificatienummer van het voertuig staat, in vinyl zwart waarop het identificatienummer van het voertuig staat, in vinyl
met zelfklevende of magnetische rug van 80 mm hoog en 400 mm lang. met zelfklevende of magnetische rug van 80 mm hoog en 400 mm lang.
Het « nummerblok » in zelfklevende vinyl is bestemd voor langdurig Het « nummerblok » in zelfklevende vinyl is bestemd voor langdurig
extern nuttig gebruik voor het merken van het voertuig met lichte extern nuttig gebruik voor het merken van het voertuig met lichte
afwijkingen en is verwijderbaar. afwijkingen en is verwijderbaar.
Het « nummerblok » met magnetische rug is voorzien voor de Het « nummerblok » met magnetische rug is voorzien voor de
verpersoonlijking van voertuigen en heeft een dikte van 0,8 tot 1 mm. verpersoonlijking van voertuigen en heeft een dikte van 0,8 tot 1 mm.
Het « nummerblok » met een rug in static heeft een laag in Het « nummerblok » met een rug in static heeft een laag in
micro-zuignapjes. micro-zuignapjes.
De bedrukking is hetzij digitaal met « oplosbare » UV-bestendige inkt De bedrukking is hetzij digitaal met « oplosbare » UV-bestendige inkt
+ beschermingslaminaat. De afwerking is glanzend + beschermingslaminaat. De afwerking is glanzend
Het is bestendig tegen UV-stralen, slechte weersomstandigheden, Het is bestendig tegen UV-stralen, slechte weersomstandigheden,
afslijping en frequente reinigingen. afslijping en frequente reinigingen.
Plaatsing van de band Plaatsing van de band
De plaatsing van de banden wordt bepaald door bijgevoegd schema : in De plaatsing van de banden wordt bepaald door bijgevoegd schema : in
het algemeen wordt de bovenkant van de band parallel geplaatst met de het algemeen wordt de bovenkant van de band parallel geplaatst met de
lijn van het koetswerk (werkelijk of visueel) die zich min of meer ter lijn van het koetswerk (werkelijk of visueel) die zich min of meer ter
hoogte van de deurklinken bevindt, de plaatser moet echter over de hoogte van de deurklinken bevindt, de plaatser moet echter over de
precieze plaatsing oordelen in functie van de krommingen eigen aan elk precieze plaatsing oordelen in functie van de krommingen eigen aan elk
voertuig. voertuig.
Bepaalde zones met lichte welvingen (bijvoorbeeld onder de Bepaalde zones met lichte welvingen (bijvoorbeeld onder de
deurklinken) kunnen bedekt worden door vormverandering met warmte of deurklinken) kunnen bedekt worden door vormverandering met warmte of
onbedekt worden gelaten door te knippen indien dat adequater lijkt. onbedekt worden gelaten door te knippen indien dat adequater lijkt.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Plaatsing van de nummers Plaatsing van de nummers
De « nummerblokken » moeten zich op één lijn bevinden in het verlengde De « nummerblokken » moeten zich op één lijn bevinden in het verlengde
van de band in dambordmotief. Ze worden op de twee achtervleugels van de band in dambordmotief. Ze worden op de twee achtervleugels
geplaatst, ter hoogte van de wielen, volgens het schema gevoegd in geplaatst, ter hoogte van de wielen, volgens het schema gevoegd in
bijlage. bijlage.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse
Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de
Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2007 betreffende de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2007 betreffende de
taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met
chauffeur. chauffeur.
Brussel, 3 maart 2011. Brussel, 3 maart 2011.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering :
De Minister-Voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering De Minister-Voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering
belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening en Monumenten & belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening en Monumenten &
Landschappen, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking, Landschappen, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking,
Ch. PICQUE Ch. PICQUE
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering,
belast met Openbare werken en Vervoer, belast met Openbare werken en Vervoer,
Mevr. B. GROUWELS Mevr. B. GROUWELS
^