Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 03/07/2003
← Terug naar "Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de invoering van schone voertuigen in het wagenpark van de gewestoverheden en de instellingen die onder hun bevoegdheid of toezicht vallen "
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de invoering van schone voertuigen in het wagenpark van de gewestoverheden en de instellingen die onder hun bevoegdheid of toezicht vallen Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de invoering van schone voertuigen in het wagenpark van de gewestoverheden en de instellingen die onder hun bevoegdheid of toezicht vallen
MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
3 JULI 2003. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering 3 JULI 2003. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering
betreffende de invoering van schone voertuigen in het wagenpark van de betreffende de invoering van schone voertuigen in het wagenpark van de
gewestoverheden en de instellingen die onder hun bevoegdheid of gewestoverheden en de instellingen die onder hun bevoegdheid of
toezicht vallen toezicht vallen
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, De Brusselse Hoofdstedelijke Regering,
Gelet op de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling Gelet op de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling
en de verbetering van de luchtkwaliteit, inzonderheid op de artikelen en de verbetering van de luchtkwaliteit, inzonderheid op de artikelen
21, 22, §§ 1, 2 en 3, en 26; 21, 22, §§ 1, 2 en 3, en 26;
Gelet op het koninklijk besluit van 8 maart 1989 tot oprichting van Gelet op het koninklijk besluit van 8 maart 1989 tot oprichting van
het Brussels Instituut voor Milieubeheer, bekrachtigd bij de wet van het Brussels Instituut voor Milieubeheer, bekrachtigd bij de wet van
16 juni 1989, inzonderheid op artikel 3, § 3; 16 juni 1989, inzonderheid op artikel 3, § 3;
Gelet op het advies van de Raad voor het Leefmilieu, gegeven op 8 Gelet op het advies van de Raad voor het Leefmilieu, gegeven op 8
januari 2003; januari 2003;
Gelet op het advies van het Coördinatiecomité, gegeven op 22 januari Gelet op het advies van het Coördinatiecomité, gegeven op 22 januari
2003; 2003;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 27 Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 27
januari 2003; januari 2003;
Gelet op het advies van de Sociaal- Economische Raad voor het Brussels Gelet op het advies van de Sociaal- Economische Raad voor het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest, gegeven op 23 januari 2003; Hoofdstedelijk Gewest, gegeven op 23 januari 2003;
Gelet op de beslissing van de Regering van 27 februari 2003 over het Gelet op de beslissing van de Regering van 27 februari 2003 over het
verzoek aan de Raad van State om advies te geven binnen een termijn verzoek aan de Raad van State om advies te geven binnen een termijn
van een maand; van een maand;
Gelet op advies L. 35.000/3 van de Raad van State, gegeven op 13 mei Gelet op advies L. 35.000/3 van de Raad van State, gegeven op 13 mei
2003 met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de 2003 met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de
gecoördineerde wetten op de Raad van State, en overgezonden op 20 juni gecoördineerde wetten op de Raad van State, en overgezonden op 20 juni
2003; 2003;
Op voorstel van de Minister van Leefmilieu; Op voorstel van de Minister van Leefmilieu;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :

Artikel 1.In de zin van dit besluit moet onder « schone voertuigen »

Artikel 1.In de zin van dit besluit moet onder « schone voertuigen »

worden verstaan, de voertuigen die gebruik maken van worden verstaan, de voertuigen die gebruik maken van
milieuvriendelijke technologieën in de zin van artikel 22, §§ 1 en 2, milieuvriendelijke technologieën in de zin van artikel 22, §§ 1 en 2,
van de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling en de van de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling en de
verbetering van de luchtkwaliteit, namelijk : verbetering van de luchtkwaliteit, namelijk :
1° de voertuigen van categorie M en de voertuigen van categorie N1, N2 1° de voertuigen van categorie M en de voertuigen van categorie N1, N2
en N3, als omschreven in bijlage bij dit besluit. en N3, als omschreven in bijlage bij dit besluit.
Voor al die categorieën worden als « schone voertuigen » beschouwd de Voor al die categorieën worden als « schone voertuigen » beschouwd de
voertuigen die aan de in de bijlage bij dit besluit nader omschreven voertuigen die aan de in de bijlage bij dit besluit nader omschreven
Euro IV- en Euro V-normen voldoen alvorens die bewuste normen Euro IV- en Euro V-normen voldoen alvorens die bewuste normen
verplicht worden. verplicht worden.
2° alle categorieën voertuigen (vervoer van personen, lichte en zware 2° alle categorieën voertuigen (vervoer van personen, lichte en zware
bestelwagens, autobussen en vrachtwagens) die gebruik maken van de bestelwagens, autobussen en vrachtwagens) die gebruik maken van de
hierna opgesomde alternatieve brandstoffen voor benzine en diesel : hierna opgesomde alternatieve brandstoffen voor benzine en diesel :
a) samengeperst aardgas (uitsluitend op basis van aardgas of in a) samengeperst aardgas (uitsluitend op basis van aardgas of in
combinatie met een andere brandstof); combinatie met een andere brandstof);
b) LPG; b) LPG;
c) biodiesel; c) biodiesel;
d) methanol; d) methanol;
e) ethanol; e) ethanol;
3° de voertuigen met één van de volgende aandrijfsystemen : 3° de voertuigen met één van de volgende aandrijfsystemen :
a) batterij elektrische aandrijving; a) batterij elektrische aandrijving;
b) brandstofcel elektrische aandrijving; b) brandstofcel elektrische aandrijving;
c) parallel hybride motor; c) parallel hybride motor;
d) serie hybride motor; d) serie hybride motor;
e) gecombineerd hybride motor; e) gecombineerd hybride motor;
f) samengeperste lucht; f) samengeperste lucht;
4° in de categorie autobussen en vrachtwagens kunnen, naast de 4° in de categorie autobussen en vrachtwagens kunnen, naast de
hierboven vermelde technologieën, eveneens als schone voertuigen hierboven vermelde technologieën, eveneens als schone voertuigen
worden beschouwd, de dieselvoertuigen die met een roetfilter met worden beschouwd, de dieselvoertuigen die met een roetfilter met
continue regeneratie (CRT) of met een stoffilter zijn uitgerust. continue regeneratie (CRT) of met een stoffilter zijn uitgerust.

Art. 2.De in artikel 22, §§ 1 en 2, van de voornoemde ordonnantie van

Art. 2.De in artikel 22, §§ 1 en 2, van de voornoemde ordonnantie van

25 maart 1999 bedoelde gewestoverheden en de instellingen die onder 25 maart 1999 bedoelde gewestoverheden en de instellingen die onder
hun bevoegdheid of toezicht vallen zijn met name : hun bevoegdheid of toezicht vallen zijn met name :
1° het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; 1° het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
2° het Brussels Instituut voor Milieubeheer; 2° het Brussels Instituut voor Milieubeheer;
3° het Gewestelijk Agentschap voor Netheid; 3° het Gewestelijk Agentschap voor Netheid;
4° de Gewestelijke Investeringsmaatschappij voor Brussel; 4° de Gewestelijke Investeringsmaatschappij voor Brussel;
5° de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij; 5° de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij;
6° de Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel; 6° de Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel;
7° de Dienst Brandweer en Dringende Medische Hulp; 7° de Dienst Brandweer en Dringende Medische Hulp;
8° de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor Brussel; 8° de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor Brussel;
9° de Brusselse Gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling; 9° de Brusselse Gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling;
10° de Gewestelijke Maatschappij van de Haven van Brussel; 10° de Gewestelijke Maatschappij van de Haven van Brussel;
11° het Centrum voor Informatica voor het Brussels Gewest. 11° het Centrum voor Informatica voor het Brussels Gewest.
De effectieve toepassing van dit besluit op de voornoemde De effectieve toepassing van dit besluit op de voornoemde
gewestoverheden en instellingen is afhankelijk van de voorwaarde dat gewestoverheden en instellingen is afhankelijk van de voorwaarde dat
hun wagenpark meer dan vijftig voertuigen telt. hun wagenpark meer dan vijftig voertuigen telt.

Art. 3.§ 1. De Regering kan na adviesinwinning bij het Brussels

Art. 3.§ 1. De Regering kan na adviesinwinning bij het Brussels

Instituut voor Milieubeheer, afwijkingen op artikel 22, §§ 1 en 2, van Instituut voor Milieubeheer, afwijkingen op artikel 22, §§ 1 en 2, van
de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling en de de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling en de
verbetering van de luchtkwaliteit toestaan in geval door het gebruik verbetering van de luchtkwaliteit toestaan in geval door het gebruik
van schone voertuigen niet aan de technische behoeften van de van schone voertuigen niet aan de technische behoeften van de
betrokken instelling kan worden voldaan, uitsluitend wanneer het gaat betrokken instelling kan worden voldaan, uitsluitend wanneer het gaat
om voertuigen die gebruikt worden voor noodingrepen, reiniging en om voertuigen die gebruikt worden voor noodingrepen, reiniging en
onderhoud van wegen en openbare ruimten of voor afvalophaling. onderhoud van wegen en openbare ruimten of voor afvalophaling.
De afwijkingsaanvragen moeten bij een ter post aangetekende brief aan De afwijkingsaanvragen moeten bij een ter post aangetekende brief aan
de Minister van Leefmilieu worden gericht. Ze moeten een technische de Minister van Leefmilieu worden gericht. Ze moeten een technische
verantwoording bevatten. verantwoording bevatten.
De Regering beschikt over een termijn van 40 dagen om uitspraak te De Regering beschikt over een termijn van 40 dagen om uitspraak te
doen. doen.
Wanneer binnen die termijn geen beslissing wordt betekend, wordt de Wanneer binnen die termijn geen beslissing wordt betekend, wordt de
afwijking geacht te zijn toegekend. afwijking geacht te zijn toegekend.
§ 2. Wanneer het Brussels Instituut voor Milieubeheer een afwijking § 2. Wanneer het Brussels Instituut voor Milieubeheer een afwijking
aanvraagt, is de in § 1, eerste lid, bedoelde verplichting tot aanvraagt, is de in § 1, eerste lid, bedoelde verplichting tot
adviesinwinning niet van toepassing. adviesinwinning niet van toepassing.

Art. 4.De in dit besluit bedoelde openbare instellingen bezorgen elk

Art. 4.De in dit besluit bedoelde openbare instellingen bezorgen elk

jaar uiterlijk op 31 december aan het Brussels Instituut voor jaar uiterlijk op 31 december aan het Brussels Instituut voor
Milieubeheer een verslag over de samenstelling van hun wagenpark. Milieubeheer een verslag over de samenstelling van hun wagenpark.
Het verslag wordt opgesteld overeenkomstig het model als opgenomen in Het verslag wordt opgesteld overeenkomstig het model als opgenomen in
de bijlage bij dit besluit. de bijlage bij dit besluit.

Art. 5.Het Brussels Instituut voor Milieubeheer stelt een gids voor

Art. 5.Het Brussels Instituut voor Milieubeheer stelt een gids voor

de aankoop van schone voertuigen en een bijbehorend bestek ter de aankoop van schone voertuigen en een bijbehorend bestek ter
beschikking van de betrokken instellingen. beschikking van de betrokken instellingen.

Art. 6.Artikel 22, §§ 1, 2 en 3, van de ordonnantie van 25 maart 1999

Art. 6.Artikel 22, §§ 1, 2 en 3, van de ordonnantie van 25 maart 1999

betreffende de beoordeling en de verbetering van de luchtkwaliteit betreffende de beoordeling en de verbetering van de luchtkwaliteit
treedt in werking op dezelfde datum als dit besluit. treedt in werking op dezelfde datum als dit besluit.

Art. 7.De Minister van Leefmilieu is belast met de uitvoering van dit

Art. 7.De Minister van Leefmilieu is belast met de uitvoering van dit

besluit. besluit.
Brussel, Brussel,
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering,
De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast
met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en
Landschappen, Stadsvernieuwing en Wetenschappelijk Onderzoek, Landschappen, Stadsvernieuwing en Wetenschappelijk Onderzoek,
D. DUCARME D. DUCARME
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met
Leefmilieu en Waterbeleid, Natuurbehoud, Openbare Netheid en Leefmilieu en Waterbeleid, Natuurbehoud, Openbare Netheid en
Buitenlandse Handel, Buitenlandse Handel,
D. GOSUIN D. GOSUIN
BIJLAGE BIJLAGE
FICHE « SCHONE VOERTUIGEN VAN CATEGORIE M » - JAAR FICHE « SCHONE VOERTUIGEN VAN CATEGORIE M » - JAAR
Door de verantwoordelijke van het wagenpark in te vullen en vóór 31 Door de verantwoordelijke van het wagenpark in te vullen en vóór 31
december ... terug te sturen naar : december ... terug te sturen naar :
Brussels Instituut voor Milieubeheer Brussels Instituut voor Milieubeheer
Departement Coördinatie Projecten en Plannen Departement Coördinatie Projecten en Plannen
Verantwoordelijke van de fiches « schone voertuigen » Verantwoordelijke van de fiches « schone voertuigen »
Gulledelle 100 Gulledelle 100
1200 Sint-Lambrechts-Woluwe 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
FICHE « SCHONE VOERTUIGEN VAN CATEGORIE N » - JAAR FICHE « SCHONE VOERTUIGEN VAN CATEGORIE N » - JAAR
Door de verantwoordelijke van het wagenpark in te vullen en vóór 31 Door de verantwoordelijke van het wagenpark in te vullen en vóór 31
december ... terug te sturen naar : december ... terug te sturen naar :
Brussels Instituut voor Milieubeheer Brussels Instituut voor Milieubeheer
Departement Coördinatie Projecten en Plannen Departement Coördinatie Projecten en Plannen
Verantwoordelijke van de fiches « schone voertuigen » Verantwoordelijke van de fiches « schone voertuigen »
Gulledelle 100 Gulledelle 100
1200 Sint-Lambrechts-Woluwe 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
DEFINITIES VAN DE FICHE « SCHONE VOERTUIGEN » DEFINITIES VAN DE FICHE « SCHONE VOERTUIGEN »
- Euro-normen : Euro-normen zijn maximale emissiegrenswaarden voor - Euro-normen : Euro-normen zijn maximale emissiegrenswaarden voor
bepaalde polluenten die moeten worden nageleefd voor het op de bepaalde polluenten die moeten worden nageleefd voor het op de
Europese markt brengen van motorvoertuigen. Ze worden vastgesteld door Europese markt brengen van motorvoertuigen. Ze worden vastgesteld door
richtlijn 70/220/EG en de richtlijnen die deze wijzigen. richtlijn 70/220/EG en de richtlijnen die deze wijzigen.
Ze worden « huidige normen » genoemd wanneer het voertuig aan de Ze worden « huidige normen » genoemd wanneer het voertuig aan de
huidige normen voldoet, « oude normen » wanneer het voertuig niet meer huidige normen voldoet, « oude normen » wanneer het voertuig niet meer
aan de huidige normen voldoet en « toekomstige normen » wanneer het aan de huidige normen voldoet en « toekomstige normen » wanneer het
voertuig voldoet aan de normen die door een richtlijn zijn vastgesteld voertuig voldoet aan de normen die door een richtlijn zijn vastgesteld
maar nog niet bindend zijn. maar nog niet bindend zijn.
- CNG (Compressed Natural Gaz ) of samengeperst aardgas : gas dat - CNG (Compressed Natural Gaz ) of samengeperst aardgas : gas dat
onder hoge druk in de tank wordt gebracht onder hoge druk in de tank wordt gebracht
- LPG (Liquified Petroleum Gaz ) of vloeibaar petroleumgas : mengeling - LPG (Liquified Petroleum Gaz ) of vloeibaar petroleumgas : mengeling
van gas die bij een druk van 4 bar vloeibaar wordt van gas die bij een druk van 4 bar vloeibaar wordt
- Biodiesel : brandstof gemaakt van plantaardige olie - Biodiesel : brandstof gemaakt van plantaardige olie
- Methanol : alcohol - Methanol : alcohol
- Ethanol : alcohol - Ethanol : alcohol
- Batterij elektrische aandrijving : het voertuig wordt aangedreven - Batterij elektrische aandrijving : het voertuig wordt aangedreven
door een elektrische motor die zijn energie uit een batterij haalt door een elektrische motor die zijn energie uit een batterij haalt
- Brandstofcel elektrische aandrijving : het voertuig wordt - Brandstofcel elektrische aandrijving : het voertuig wordt
aangedreven door een batterij die zuurstof en waterstof gebruikt om aangedreven door een batterij die zuurstof en waterstof gebruikt om
elektriciteit op te wekken en door een andere brandstof (benzine, elektriciteit op te wekken en door een andere brandstof (benzine,
aardgas, methanol,...) aardgas, methanol,...)
- Parallel hybride aandrijving : de wielen worden aangedreven door een - Parallel hybride aandrijving : de wielen worden aangedreven door een
elektrische motor en/of een verbrandingsmotor. elektrische motor en/of een verbrandingsmotor.
- Serie hybride aandrijving : de wielen worden aangedreven door een - Serie hybride aandrijving : de wielen worden aangedreven door een
elektrische motor die zijn energie haalt uit een batterij of een elektrische motor die zijn energie haalt uit een batterij of een
generator die aan een verbrandingsmotor is gekoppeld. generator die aan een verbrandingsmotor is gekoppeld.
- Gecombineerd hybride aandrijving : de wielen worden aangedreven door - Gecombineerd hybride aandrijving : de wielen worden aangedreven door
een combinatie van de twee voorgaande systemen. een combinatie van de twee voorgaande systemen.
- Samengeperste lucht : lucht die onder hoge druk in de tank wordt - Samengeperste lucht : lucht die onder hoge druk in de tank wordt
gebracht (300 bar) gebracht (300 bar)
- CRT (Continously Regerating Trap ) of roetfilter met continue - CRT (Continously Regerating Trap ) of roetfilter met continue
regeneratie : keramische filter van het wall-flow type gecombineerd regeneratie : keramische filter van het wall-flow type gecombineerd
met een specineale katalysator met een specineale katalysator
DEFINITIES VAN ARTIKEL 1, 1° DEFINITIES VAN ARTIKEL 1, 1°
? De voertuigen van categorie M en de voertuigen van catergorie N1, ? De voertuigen van categorie M en de voertuigen van catergorie N1,
klasse I, II en III, als omschreven door richtlijn 70/156/EEG van de klasse I, II en III, als omschreven door richtlijn 70/156/EEG van de
Raad van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de Raad van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de
wetgevingen van de Lid-Staten betreffende de goedkeuring van wetgevingen van de Lid-Staten betreffende de goedkeuring van
motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan, zijn de volgende : motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan, zijn de volgende :
1. Categorie M : Voor het vervoer van personen bestemde 1. Categorie M : Voor het vervoer van personen bestemde
motorvoertuigen op ten minste vier wielen, alsmede dergelijke motorvoertuigen op ten minste vier wielen, alsmede dergelijke
voertuigen op drie wielen met een maximumgewicht van meer dan één ton. voertuigen op drie wielen met een maximumgewicht van meer dan één ton.
- Categorie M1 : Voertuigen bestemd voor het vervoer van personen, met - Categorie M1 : Voertuigen bestemd voor het vervoer van personen, met
ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet medegerekend. ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet medegerekend.
- Categorie M2 : Voertuigen bestemd voor het vervoer van personen, met - Categorie M2 : Voertuigen bestemd voor het vervoer van personen, met
meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet medegerekend, en meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet medegerekend, en
met een maximumgewicht van ten hoogste 5 ton. met een maximumgewicht van ten hoogste 5 ton.
- Categorie M3 : Voertuigen bestemd voor het vervoer van personen, met - Categorie M3 : Voertuigen bestemd voor het vervoer van personen, met
meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet medegerekend, en meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet medegerekend, en
met een maximumgewicht van meer dan 5 ton. met een maximumgewicht van meer dan 5 ton.
1. Categorie N : Voor het vervoer van goederen bestemde 1. Categorie N : Voor het vervoer van goederen bestemde
motorvoertuigen op ten minste vier wielen, alsmede dergelijke motorvoertuigen op ten minste vier wielen, alsmede dergelijke
voertuigen op drie wielen met een maximumgewicht van meer dan één ton. voertuigen op drie wielen met een maximumgewicht van meer dan één ton.
- Categorie N1 : Voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen met - Categorie N1 : Voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen met
een maximumgewicht van ten hoogste 3,5 ton. een maximumgewicht van ten hoogste 3,5 ton.
- Categorie N2 : Voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen met - Categorie N2 : Voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen met
een maximumgewicht van meer dan 3,5 ton, doch niet meer dan 12 ton. een maximumgewicht van meer dan 3,5 ton, doch niet meer dan 12 ton.
- Categorie N3 : Voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen met - Categorie N3 : Voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen met
een maximumgewicht van meer dan 12 ton. een maximumgewicht van meer dan 12 ton.
? Op de volgende data moet worden voldaan aan de emissiegrenswaarden ? Op de volgende data moet worden voldaan aan de emissiegrenswaarden
als vastgesteld in artikel 2, § 4, van richtlijn 98/69/EG van het als vastgesteld in artikel 2, § 4, van richtlijn 98/69/EG van het
Europees Parlement en de Raad van 13 oktober 1998 met betrekking tot Europees Parlement en de Raad van 13 oktober 1998 met betrekking tot
maatregelen tegen luchtverontreiniging door emissies van maatregelen tegen luchtverontreiniging door emissies van
motorvoertuigen en tot wijziging van richtlijn 70/220/EEG van de Raad motorvoertuigen en tot wijziging van richtlijn 70/220/EEG van de Raad
: :
1. op 1 januari 2005 voor voertuigen van categorie M, als omschreven 1. op 1 januari 2005 voor voertuigen van categorie M, als omschreven
in bijlage I bij richtlijn 70/156/EEG - met uitzondering van in bijlage I bij richtlijn 70/156/EEG - met uitzondering van
voertuigen met een maximummassa van meer dan 2.500 kg - en voertuigen voertuigen met een maximummassa van meer dan 2.500 kg - en voertuigen
van categorie N1, klasse I; van categorie N1, klasse I;
2. op 1 januari 2006 voor voertuigen van categorie N1, klassen II en 2. op 1 januari 2006 voor voertuigen van categorie N1, klassen II en
III, als omschreven in de tabel in punt 5.3.1.4 van bijlage I bij III, als omschreven in de tabel in punt 5.3.1.4 van bijlage I bij
richtlijn 70/220/EEG, en voertuigen van categorie M met een richtlijn 70/220/EEG, en voertuigen van categorie M met een
maximummassa van meer dan 2.500 kg. maximummassa van meer dan 2.500 kg.
? In rij B van de tabel in punt 5.3.1.4. van bijlage I bij richtlijn ? In rij B van de tabel in punt 5.3.1.4. van bijlage I bij richtlijn
70/220/EEG van de Raad van 20 maart 1970 inzake de onderlinge 70/220/EEG van de Raad van 20 maart 1970 inzake de onderlinge
aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten met betrekking tot de aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten met betrekking tot de
maatregelen die moeten worden genomen tegen de luchtverontreiniging maatregelen die moeten worden genomen tegen de luchtverontreiniging
door gassen afkomstig van motoren met elektrische ontsteking in door gassen afkomstig van motoren met elektrische ontsteking in
motorvoertuigen, zoals gewijzigd bij richtlijn 98/69/EG van het motorvoertuigen, zoals gewijzigd bij richtlijn 98/69/EG van het
Europees Parlement en de Raad van 13 oktober 1998 met betrekking tot Europees Parlement en de Raad van 13 oktober 1998 met betrekking tot
maatregelen tegen luchtverontreiniging door emissies van maatregelen tegen luchtverontreiniging door emissies van
motorvoertuigen en tot wijziging van richtlijn 70/220/EEG, zijn de motorvoertuigen en tot wijziging van richtlijn 70/220/EEG, zijn de
volgende verplichte emissiegrenswaarden vastgesteld : volgende verplichte emissiegrenswaarden vastgesteld :
Emissiegrenswaarden Emissiegrenswaarden
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
1. voor motoren met compressie-ontsteking = diesel 1. voor motoren met compressie-ontsteking = diesel
2. uitgezonderd voertuigen met een maximummassa > 2.500 kg 2. uitgezonderd voertuigen met een maximummassa > 2.500 kg
3. en de voertuigen M bedoeld in voetnoot 2 3. en de voertuigen M bedoeld in voetnoot 2
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse
Hoofdstedelijke Regering betreffende de invoering van schone Hoofdstedelijke Regering betreffende de invoering van schone
voertuigen in het wagenpark van de gewestelijke openbare instellingen voertuigen in het wagenpark van de gewestelijke openbare instellingen
en de instellingen die onder hun gezag en toezicht vallen en de instellingen die onder hun gezag en toezicht vallen
De Minister-Presindent van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering De Minister-Presindent van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering
bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten
en Landschappen, Stadsvernieuwing en Wetenschappelijk Onderzoek, en Landschappen, Stadsvernieuwing en Wetenschappelijk Onderzoek,
D. DUCARME D. DUCARME
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor
Leefmilieu en Waterbeleid, Natuurbehoud, Openbare Netheid en Leefmilieu en Waterbeleid, Natuurbehoud, Openbare Netheid en
Buitenlandse Handel, Buitenlandse Handel,
D. GOSUIN D. GOSUIN
^