| Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de invoering van schone voertuigen in het wagenpark van de gewestoverheden en de instellingen die onder hun bevoegdheid of toezicht vallen | Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de invoering van schone voertuigen in het wagenpark van de gewestoverheden en de instellingen die onder hun bevoegdheid of toezicht vallen |
|---|---|
| MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST | MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST |
| 3 JULI 2003. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering | 3 JULI 2003. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering |
| betreffende de invoering van schone voertuigen in het wagenpark van de | betreffende de invoering van schone voertuigen in het wagenpark van de |
| gewestoverheden en de instellingen die onder hun bevoegdheid of | gewestoverheden en de instellingen die onder hun bevoegdheid of |
| toezicht vallen | toezicht vallen |
| De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, | De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, |
| Gelet op de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling | Gelet op de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling |
| en de verbetering van de luchtkwaliteit, inzonderheid op de artikelen | en de verbetering van de luchtkwaliteit, inzonderheid op de artikelen |
| 21, 22, §§ 1, 2 en 3, en 26; | 21, 22, §§ 1, 2 en 3, en 26; |
| Gelet op het koninklijk besluit van 8 maart 1989 tot oprichting van | Gelet op het koninklijk besluit van 8 maart 1989 tot oprichting van |
| het Brussels Instituut voor Milieubeheer, bekrachtigd bij de wet van | het Brussels Instituut voor Milieubeheer, bekrachtigd bij de wet van |
| 16 juni 1989, inzonderheid op artikel 3, § 3; | 16 juni 1989, inzonderheid op artikel 3, § 3; |
| Gelet op het advies van de Raad voor het Leefmilieu, gegeven op 8 | Gelet op het advies van de Raad voor het Leefmilieu, gegeven op 8 |
| januari 2003; | januari 2003; |
| Gelet op het advies van het Coördinatiecomité, gegeven op 22 januari | Gelet op het advies van het Coördinatiecomité, gegeven op 22 januari |
| 2003; | 2003; |
| Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 27 | Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 27 |
| januari 2003; | januari 2003; |
| Gelet op het advies van de Sociaal- Economische Raad voor het Brussels | Gelet op het advies van de Sociaal- Economische Raad voor het Brussels |
| Hoofdstedelijk Gewest, gegeven op 23 januari 2003; | Hoofdstedelijk Gewest, gegeven op 23 januari 2003; |
| Gelet op de beslissing van de Regering van 27 februari 2003 over het | Gelet op de beslissing van de Regering van 27 februari 2003 over het |
| verzoek aan de Raad van State om advies te geven binnen een termijn | verzoek aan de Raad van State om advies te geven binnen een termijn |
| van een maand; | van een maand; |
| Gelet op advies L. 35.000/3 van de Raad van State, gegeven op 13 mei | Gelet op advies L. 35.000/3 van de Raad van State, gegeven op 13 mei |
| 2003 met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de | 2003 met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de |
| gecoördineerde wetten op de Raad van State, en overgezonden op 20 juni | gecoördineerde wetten op de Raad van State, en overgezonden op 20 juni |
| 2003; | 2003; |
| Op voorstel van de Minister van Leefmilieu; | Op voorstel van de Minister van Leefmilieu; |
| Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
| Besluit : | Besluit : |
Artikel 1.In de zin van dit besluit moet onder « schone voertuigen » |
Artikel 1.In de zin van dit besluit moet onder « schone voertuigen » |
| worden verstaan, de voertuigen die gebruik maken van | worden verstaan, de voertuigen die gebruik maken van |
| milieuvriendelijke technologieën in de zin van artikel 22, §§ 1 en 2, | milieuvriendelijke technologieën in de zin van artikel 22, §§ 1 en 2, |
| van de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling en de | van de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling en de |
| verbetering van de luchtkwaliteit, namelijk : | verbetering van de luchtkwaliteit, namelijk : |
| 1° de voertuigen van categorie M en de voertuigen van categorie N1, N2 | 1° de voertuigen van categorie M en de voertuigen van categorie N1, N2 |
| en N3, als omschreven in bijlage bij dit besluit. | en N3, als omschreven in bijlage bij dit besluit. |
| Voor al die categorieën worden als « schone voertuigen » beschouwd de | Voor al die categorieën worden als « schone voertuigen » beschouwd de |
| voertuigen die aan de in de bijlage bij dit besluit nader omschreven | voertuigen die aan de in de bijlage bij dit besluit nader omschreven |
| Euro IV- en Euro V-normen voldoen alvorens die bewuste normen | Euro IV- en Euro V-normen voldoen alvorens die bewuste normen |
| verplicht worden. | verplicht worden. |
| 2° alle categorieën voertuigen (vervoer van personen, lichte en zware | 2° alle categorieën voertuigen (vervoer van personen, lichte en zware |
| bestelwagens, autobussen en vrachtwagens) die gebruik maken van de | bestelwagens, autobussen en vrachtwagens) die gebruik maken van de |
| hierna opgesomde alternatieve brandstoffen voor benzine en diesel : | hierna opgesomde alternatieve brandstoffen voor benzine en diesel : |
| a) samengeperst aardgas (uitsluitend op basis van aardgas of in | a) samengeperst aardgas (uitsluitend op basis van aardgas of in |
| combinatie met een andere brandstof); | combinatie met een andere brandstof); |
| b) LPG; | b) LPG; |
| c) biodiesel; | c) biodiesel; |
| d) methanol; | d) methanol; |
| e) ethanol; | e) ethanol; |
| 3° de voertuigen met één van de volgende aandrijfsystemen : | 3° de voertuigen met één van de volgende aandrijfsystemen : |
| a) batterij elektrische aandrijving; | a) batterij elektrische aandrijving; |
| b) brandstofcel elektrische aandrijving; | b) brandstofcel elektrische aandrijving; |
| c) parallel hybride motor; | c) parallel hybride motor; |
| d) serie hybride motor; | d) serie hybride motor; |
| e) gecombineerd hybride motor; | e) gecombineerd hybride motor; |
| f) samengeperste lucht; | f) samengeperste lucht; |
| 4° in de categorie autobussen en vrachtwagens kunnen, naast de | 4° in de categorie autobussen en vrachtwagens kunnen, naast de |
| hierboven vermelde technologieën, eveneens als schone voertuigen | hierboven vermelde technologieën, eveneens als schone voertuigen |
| worden beschouwd, de dieselvoertuigen die met een roetfilter met | worden beschouwd, de dieselvoertuigen die met een roetfilter met |
| continue regeneratie (CRT) of met een stoffilter zijn uitgerust. | continue regeneratie (CRT) of met een stoffilter zijn uitgerust. |
Art. 2.De in artikel 22, §§ 1 en 2, van de voornoemde ordonnantie van |
Art. 2.De in artikel 22, §§ 1 en 2, van de voornoemde ordonnantie van |
| 25 maart 1999 bedoelde gewestoverheden en de instellingen die onder | 25 maart 1999 bedoelde gewestoverheden en de instellingen die onder |
| hun bevoegdheid of toezicht vallen zijn met name : | hun bevoegdheid of toezicht vallen zijn met name : |
| 1° het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; | 1° het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; |
| 2° het Brussels Instituut voor Milieubeheer; | 2° het Brussels Instituut voor Milieubeheer; |
| 3° het Gewestelijk Agentschap voor Netheid; | 3° het Gewestelijk Agentschap voor Netheid; |
| 4° de Gewestelijke Investeringsmaatschappij voor Brussel; | 4° de Gewestelijke Investeringsmaatschappij voor Brussel; |
| 5° de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij; | 5° de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij; |
| 6° de Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel; | 6° de Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel; |
| 7° de Dienst Brandweer en Dringende Medische Hulp; | 7° de Dienst Brandweer en Dringende Medische Hulp; |
| 8° de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor Brussel; | 8° de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor Brussel; |
| 9° de Brusselse Gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling; | 9° de Brusselse Gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling; |
| 10° de Gewestelijke Maatschappij van de Haven van Brussel; | 10° de Gewestelijke Maatschappij van de Haven van Brussel; |
| 11° het Centrum voor Informatica voor het Brussels Gewest. | 11° het Centrum voor Informatica voor het Brussels Gewest. |
| De effectieve toepassing van dit besluit op de voornoemde | De effectieve toepassing van dit besluit op de voornoemde |
| gewestoverheden en instellingen is afhankelijk van de voorwaarde dat | gewestoverheden en instellingen is afhankelijk van de voorwaarde dat |
| hun wagenpark meer dan vijftig voertuigen telt. | hun wagenpark meer dan vijftig voertuigen telt. |
Art. 3.§ 1. De Regering kan na adviesinwinning bij het Brussels |
Art. 3.§ 1. De Regering kan na adviesinwinning bij het Brussels |
| Instituut voor Milieubeheer, afwijkingen op artikel 22, §§ 1 en 2, van | Instituut voor Milieubeheer, afwijkingen op artikel 22, §§ 1 en 2, van |
| de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling en de | de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling en de |
| verbetering van de luchtkwaliteit toestaan in geval door het gebruik | verbetering van de luchtkwaliteit toestaan in geval door het gebruik |
| van schone voertuigen niet aan de technische behoeften van de | van schone voertuigen niet aan de technische behoeften van de |
| betrokken instelling kan worden voldaan, uitsluitend wanneer het gaat | betrokken instelling kan worden voldaan, uitsluitend wanneer het gaat |
| om voertuigen die gebruikt worden voor noodingrepen, reiniging en | om voertuigen die gebruikt worden voor noodingrepen, reiniging en |
| onderhoud van wegen en openbare ruimten of voor afvalophaling. | onderhoud van wegen en openbare ruimten of voor afvalophaling. |
| De afwijkingsaanvragen moeten bij een ter post aangetekende brief aan | De afwijkingsaanvragen moeten bij een ter post aangetekende brief aan |
| de Minister van Leefmilieu worden gericht. Ze moeten een technische | de Minister van Leefmilieu worden gericht. Ze moeten een technische |
| verantwoording bevatten. | verantwoording bevatten. |
| De Regering beschikt over een termijn van 40 dagen om uitspraak te | De Regering beschikt over een termijn van 40 dagen om uitspraak te |
| doen. | doen. |
| Wanneer binnen die termijn geen beslissing wordt betekend, wordt de | Wanneer binnen die termijn geen beslissing wordt betekend, wordt de |
| afwijking geacht te zijn toegekend. | afwijking geacht te zijn toegekend. |
| § 2. Wanneer het Brussels Instituut voor Milieubeheer een afwijking | § 2. Wanneer het Brussels Instituut voor Milieubeheer een afwijking |
| aanvraagt, is de in § 1, eerste lid, bedoelde verplichting tot | aanvraagt, is de in § 1, eerste lid, bedoelde verplichting tot |
| adviesinwinning niet van toepassing. | adviesinwinning niet van toepassing. |
Art. 4.De in dit besluit bedoelde openbare instellingen bezorgen elk |
Art. 4.De in dit besluit bedoelde openbare instellingen bezorgen elk |
| jaar uiterlijk op 31 december aan het Brussels Instituut voor | jaar uiterlijk op 31 december aan het Brussels Instituut voor |
| Milieubeheer een verslag over de samenstelling van hun wagenpark. | Milieubeheer een verslag over de samenstelling van hun wagenpark. |
| Het verslag wordt opgesteld overeenkomstig het model als opgenomen in | Het verslag wordt opgesteld overeenkomstig het model als opgenomen in |
| de bijlage bij dit besluit. | de bijlage bij dit besluit. |
Art. 5.Het Brussels Instituut voor Milieubeheer stelt een gids voor |
Art. 5.Het Brussels Instituut voor Milieubeheer stelt een gids voor |
| de aankoop van schone voertuigen en een bijbehorend bestek ter | de aankoop van schone voertuigen en een bijbehorend bestek ter |
| beschikking van de betrokken instellingen. | beschikking van de betrokken instellingen. |
Art. 6.Artikel 22, §§ 1, 2 en 3, van de ordonnantie van 25 maart 1999 |
Art. 6.Artikel 22, §§ 1, 2 en 3, van de ordonnantie van 25 maart 1999 |
| betreffende de beoordeling en de verbetering van de luchtkwaliteit | betreffende de beoordeling en de verbetering van de luchtkwaliteit |
| treedt in werking op dezelfde datum als dit besluit. | treedt in werking op dezelfde datum als dit besluit. |
Art. 7.De Minister van Leefmilieu is belast met de uitvoering van dit |
Art. 7.De Minister van Leefmilieu is belast met de uitvoering van dit |
| besluit. | besluit. |
| Brussel, | Brussel, |
| Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, | Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, |
| De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast | De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast |
| met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en | met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en |
| Landschappen, Stadsvernieuwing en Wetenschappelijk Onderzoek, | Landschappen, Stadsvernieuwing en Wetenschappelijk Onderzoek, |
| D. DUCARME | D. DUCARME |
| De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met | De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met |
| Leefmilieu en Waterbeleid, Natuurbehoud, Openbare Netheid en | Leefmilieu en Waterbeleid, Natuurbehoud, Openbare Netheid en |
| Buitenlandse Handel, | Buitenlandse Handel, |
| D. GOSUIN | D. GOSUIN |
| BIJLAGE | BIJLAGE |
| FICHE « SCHONE VOERTUIGEN VAN CATEGORIE M » - JAAR | FICHE « SCHONE VOERTUIGEN VAN CATEGORIE M » - JAAR |
| Door de verantwoordelijke van het wagenpark in te vullen en vóór 31 | Door de verantwoordelijke van het wagenpark in te vullen en vóór 31 |
| december ... terug te sturen naar : | december ... terug te sturen naar : |
| Brussels Instituut voor Milieubeheer | Brussels Instituut voor Milieubeheer |
| Departement Coördinatie Projecten en Plannen | Departement Coördinatie Projecten en Plannen |
| Verantwoordelijke van de fiches « schone voertuigen » | Verantwoordelijke van de fiches « schone voertuigen » |
| Gulledelle 100 | Gulledelle 100 |
| 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe | 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| FICHE « SCHONE VOERTUIGEN VAN CATEGORIE N » - JAAR | FICHE « SCHONE VOERTUIGEN VAN CATEGORIE N » - JAAR |
| Door de verantwoordelijke van het wagenpark in te vullen en vóór 31 | Door de verantwoordelijke van het wagenpark in te vullen en vóór 31 |
| december ... terug te sturen naar : | december ... terug te sturen naar : |
| Brussels Instituut voor Milieubeheer | Brussels Instituut voor Milieubeheer |
| Departement Coördinatie Projecten en Plannen | Departement Coördinatie Projecten en Plannen |
| Verantwoordelijke van de fiches « schone voertuigen » | Verantwoordelijke van de fiches « schone voertuigen » |
| Gulledelle 100 | Gulledelle 100 |
| 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe | 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| DEFINITIES VAN DE FICHE « SCHONE VOERTUIGEN » | DEFINITIES VAN DE FICHE « SCHONE VOERTUIGEN » |
| - Euro-normen : Euro-normen zijn maximale emissiegrenswaarden voor | - Euro-normen : Euro-normen zijn maximale emissiegrenswaarden voor |
| bepaalde polluenten die moeten worden nageleefd voor het op de | bepaalde polluenten die moeten worden nageleefd voor het op de |
| Europese markt brengen van motorvoertuigen. Ze worden vastgesteld door | Europese markt brengen van motorvoertuigen. Ze worden vastgesteld door |
| richtlijn 70/220/EG en de richtlijnen die deze wijzigen. | richtlijn 70/220/EG en de richtlijnen die deze wijzigen. |
| Ze worden « huidige normen » genoemd wanneer het voertuig aan de | Ze worden « huidige normen » genoemd wanneer het voertuig aan de |
| huidige normen voldoet, « oude normen » wanneer het voertuig niet meer | huidige normen voldoet, « oude normen » wanneer het voertuig niet meer |
| aan de huidige normen voldoet en « toekomstige normen » wanneer het | aan de huidige normen voldoet en « toekomstige normen » wanneer het |
| voertuig voldoet aan de normen die door een richtlijn zijn vastgesteld | voertuig voldoet aan de normen die door een richtlijn zijn vastgesteld |
| maar nog niet bindend zijn. | maar nog niet bindend zijn. |
| - CNG (Compressed Natural Gaz ) of samengeperst aardgas : gas dat | - CNG (Compressed Natural Gaz ) of samengeperst aardgas : gas dat |
| onder hoge druk in de tank wordt gebracht | onder hoge druk in de tank wordt gebracht |
| - LPG (Liquified Petroleum Gaz ) of vloeibaar petroleumgas : mengeling | - LPG (Liquified Petroleum Gaz ) of vloeibaar petroleumgas : mengeling |
| van gas die bij een druk van 4 bar vloeibaar wordt | van gas die bij een druk van 4 bar vloeibaar wordt |
| - Biodiesel : brandstof gemaakt van plantaardige olie | - Biodiesel : brandstof gemaakt van plantaardige olie |
| - Methanol : alcohol | - Methanol : alcohol |
| - Ethanol : alcohol | - Ethanol : alcohol |
| - Batterij elektrische aandrijving : het voertuig wordt aangedreven | - Batterij elektrische aandrijving : het voertuig wordt aangedreven |
| door een elektrische motor die zijn energie uit een batterij haalt | door een elektrische motor die zijn energie uit een batterij haalt |
| - Brandstofcel elektrische aandrijving : het voertuig wordt | - Brandstofcel elektrische aandrijving : het voertuig wordt |
| aangedreven door een batterij die zuurstof en waterstof gebruikt om | aangedreven door een batterij die zuurstof en waterstof gebruikt om |
| elektriciteit op te wekken en door een andere brandstof (benzine, | elektriciteit op te wekken en door een andere brandstof (benzine, |
| aardgas, methanol,...) | aardgas, methanol,...) |
| - Parallel hybride aandrijving : de wielen worden aangedreven door een | - Parallel hybride aandrijving : de wielen worden aangedreven door een |
| elektrische motor en/of een verbrandingsmotor. | elektrische motor en/of een verbrandingsmotor. |
| - Serie hybride aandrijving : de wielen worden aangedreven door een | - Serie hybride aandrijving : de wielen worden aangedreven door een |
| elektrische motor die zijn energie haalt uit een batterij of een | elektrische motor die zijn energie haalt uit een batterij of een |
| generator die aan een verbrandingsmotor is gekoppeld. | generator die aan een verbrandingsmotor is gekoppeld. |
| - Gecombineerd hybride aandrijving : de wielen worden aangedreven door | - Gecombineerd hybride aandrijving : de wielen worden aangedreven door |
| een combinatie van de twee voorgaande systemen. | een combinatie van de twee voorgaande systemen. |
| - Samengeperste lucht : lucht die onder hoge druk in de tank wordt | - Samengeperste lucht : lucht die onder hoge druk in de tank wordt |
| gebracht (300 bar) | gebracht (300 bar) |
| - CRT (Continously Regerating Trap ) of roetfilter met continue | - CRT (Continously Regerating Trap ) of roetfilter met continue |
| regeneratie : keramische filter van het wall-flow type gecombineerd | regeneratie : keramische filter van het wall-flow type gecombineerd |
| met een specineale katalysator | met een specineale katalysator |
| DEFINITIES VAN ARTIKEL 1, 1° | DEFINITIES VAN ARTIKEL 1, 1° |
| ? De voertuigen van categorie M en de voertuigen van catergorie N1, | ? De voertuigen van categorie M en de voertuigen van catergorie N1, |
| klasse I, II en III, als omschreven door richtlijn 70/156/EEG van de | klasse I, II en III, als omschreven door richtlijn 70/156/EEG van de |
| Raad van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de | Raad van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de |
| wetgevingen van de Lid-Staten betreffende de goedkeuring van | wetgevingen van de Lid-Staten betreffende de goedkeuring van |
| motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan, zijn de volgende : | motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan, zijn de volgende : |
| 1. Categorie M : Voor het vervoer van personen bestemde | 1. Categorie M : Voor het vervoer van personen bestemde |
| motorvoertuigen op ten minste vier wielen, alsmede dergelijke | motorvoertuigen op ten minste vier wielen, alsmede dergelijke |
| voertuigen op drie wielen met een maximumgewicht van meer dan één ton. | voertuigen op drie wielen met een maximumgewicht van meer dan één ton. |
| - Categorie M1 : Voertuigen bestemd voor het vervoer van personen, met | - Categorie M1 : Voertuigen bestemd voor het vervoer van personen, met |
| ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet medegerekend. | ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet medegerekend. |
| - Categorie M2 : Voertuigen bestemd voor het vervoer van personen, met | - Categorie M2 : Voertuigen bestemd voor het vervoer van personen, met |
| meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet medegerekend, en | meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet medegerekend, en |
| met een maximumgewicht van ten hoogste 5 ton. | met een maximumgewicht van ten hoogste 5 ton. |
| - Categorie M3 : Voertuigen bestemd voor het vervoer van personen, met | - Categorie M3 : Voertuigen bestemd voor het vervoer van personen, met |
| meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet medegerekend, en | meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet medegerekend, en |
| met een maximumgewicht van meer dan 5 ton. | met een maximumgewicht van meer dan 5 ton. |
| 1. Categorie N : Voor het vervoer van goederen bestemde | 1. Categorie N : Voor het vervoer van goederen bestemde |
| motorvoertuigen op ten minste vier wielen, alsmede dergelijke | motorvoertuigen op ten minste vier wielen, alsmede dergelijke |
| voertuigen op drie wielen met een maximumgewicht van meer dan één ton. | voertuigen op drie wielen met een maximumgewicht van meer dan één ton. |
| - Categorie N1 : Voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen met | - Categorie N1 : Voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen met |
| een maximumgewicht van ten hoogste 3,5 ton. | een maximumgewicht van ten hoogste 3,5 ton. |
| - Categorie N2 : Voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen met | - Categorie N2 : Voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen met |
| een maximumgewicht van meer dan 3,5 ton, doch niet meer dan 12 ton. | een maximumgewicht van meer dan 3,5 ton, doch niet meer dan 12 ton. |
| - Categorie N3 : Voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen met | - Categorie N3 : Voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen met |
| een maximumgewicht van meer dan 12 ton. | een maximumgewicht van meer dan 12 ton. |
| ? Op de volgende data moet worden voldaan aan de emissiegrenswaarden | ? Op de volgende data moet worden voldaan aan de emissiegrenswaarden |
| als vastgesteld in artikel 2, § 4, van richtlijn 98/69/EG van het | als vastgesteld in artikel 2, § 4, van richtlijn 98/69/EG van het |
| Europees Parlement en de Raad van 13 oktober 1998 met betrekking tot | Europees Parlement en de Raad van 13 oktober 1998 met betrekking tot |
| maatregelen tegen luchtverontreiniging door emissies van | maatregelen tegen luchtverontreiniging door emissies van |
| motorvoertuigen en tot wijziging van richtlijn 70/220/EEG van de Raad | motorvoertuigen en tot wijziging van richtlijn 70/220/EEG van de Raad |
| : | : |
| 1. op 1 januari 2005 voor voertuigen van categorie M, als omschreven | 1. op 1 januari 2005 voor voertuigen van categorie M, als omschreven |
| in bijlage I bij richtlijn 70/156/EEG - met uitzondering van | in bijlage I bij richtlijn 70/156/EEG - met uitzondering van |
| voertuigen met een maximummassa van meer dan 2.500 kg - en voertuigen | voertuigen met een maximummassa van meer dan 2.500 kg - en voertuigen |
| van categorie N1, klasse I; | van categorie N1, klasse I; |
| 2. op 1 januari 2006 voor voertuigen van categorie N1, klassen II en | 2. op 1 januari 2006 voor voertuigen van categorie N1, klassen II en |
| III, als omschreven in de tabel in punt 5.3.1.4 van bijlage I bij | III, als omschreven in de tabel in punt 5.3.1.4 van bijlage I bij |
| richtlijn 70/220/EEG, en voertuigen van categorie M met een | richtlijn 70/220/EEG, en voertuigen van categorie M met een |
| maximummassa van meer dan 2.500 kg. | maximummassa van meer dan 2.500 kg. |
| ? In rij B van de tabel in punt 5.3.1.4. van bijlage I bij richtlijn | ? In rij B van de tabel in punt 5.3.1.4. van bijlage I bij richtlijn |
| 70/220/EEG van de Raad van 20 maart 1970 inzake de onderlinge | 70/220/EEG van de Raad van 20 maart 1970 inzake de onderlinge |
| aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten met betrekking tot de | aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten met betrekking tot de |
| maatregelen die moeten worden genomen tegen de luchtverontreiniging | maatregelen die moeten worden genomen tegen de luchtverontreiniging |
| door gassen afkomstig van motoren met elektrische ontsteking in | door gassen afkomstig van motoren met elektrische ontsteking in |
| motorvoertuigen, zoals gewijzigd bij richtlijn 98/69/EG van het | motorvoertuigen, zoals gewijzigd bij richtlijn 98/69/EG van het |
| Europees Parlement en de Raad van 13 oktober 1998 met betrekking tot | Europees Parlement en de Raad van 13 oktober 1998 met betrekking tot |
| maatregelen tegen luchtverontreiniging door emissies van | maatregelen tegen luchtverontreiniging door emissies van |
| motorvoertuigen en tot wijziging van richtlijn 70/220/EEG, zijn de | motorvoertuigen en tot wijziging van richtlijn 70/220/EEG, zijn de |
| volgende verplichte emissiegrenswaarden vastgesteld : | volgende verplichte emissiegrenswaarden vastgesteld : |
| Emissiegrenswaarden | Emissiegrenswaarden |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| 1. voor motoren met compressie-ontsteking = diesel | 1. voor motoren met compressie-ontsteking = diesel |
| 2. uitgezonderd voertuigen met een maximummassa > 2.500 kg | 2. uitgezonderd voertuigen met een maximummassa > 2.500 kg |
| 3. en de voertuigen M bedoeld in voetnoot 2 | 3. en de voertuigen M bedoeld in voetnoot 2 |
| Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse | Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse |
| Hoofdstedelijke Regering betreffende de invoering van schone | Hoofdstedelijke Regering betreffende de invoering van schone |
| voertuigen in het wagenpark van de gewestelijke openbare instellingen | voertuigen in het wagenpark van de gewestelijke openbare instellingen |
| en de instellingen die onder hun gezag en toezicht vallen | en de instellingen die onder hun gezag en toezicht vallen |
| De Minister-Presindent van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering | De Minister-Presindent van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering |
| bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten | bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten |
| en Landschappen, Stadsvernieuwing en Wetenschappelijk Onderzoek, | en Landschappen, Stadsvernieuwing en Wetenschappelijk Onderzoek, |
| D. DUCARME | D. DUCARME |
| De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor | De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor |
| Leefmilieu en Waterbeleid, Natuurbehoud, Openbare Netheid en | Leefmilieu en Waterbeleid, Natuurbehoud, Openbare Netheid en |
| Buitenlandse Handel, | Buitenlandse Handel, |
| D. GOSUIN | D. GOSUIN |