Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de invoering van schone voertuigen in het wagenpark van de gewestoverheden en de instellingen die onder hun bevoegdheid of toezicht vallen | Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de invoering van schone voertuigen in het wagenpark van de gewestoverheden en de instellingen die onder hun bevoegdheid of toezicht vallen |
---|---|
MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST | MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST |
3 JULI 2003. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering | 3 JULI 2003. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering |
betreffende de invoering van schone voertuigen in het wagenpark van de | betreffende de invoering van schone voertuigen in het wagenpark van de |
gewestoverheden en de instellingen die onder hun bevoegdheid of | gewestoverheden en de instellingen die onder hun bevoegdheid of |
toezicht vallen | toezicht vallen |
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, | De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, |
Gelet op de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling | Gelet op de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling |
en de verbetering van de luchtkwaliteit, inzonderheid op de artikelen | en de verbetering van de luchtkwaliteit, inzonderheid op de artikelen |
21, 22, §§ 1, 2 en 3, en 26; | 21, 22, §§ 1, 2 en 3, en 26; |
Gelet op het koninklijk besluit van 8 maart 1989 tot oprichting van | Gelet op het koninklijk besluit van 8 maart 1989 tot oprichting van |
het Brussels Instituut voor Milieubeheer, bekrachtigd bij de wet van | het Brussels Instituut voor Milieubeheer, bekrachtigd bij de wet van |
16 juni 1989, inzonderheid op artikel 3, § 3; | 16 juni 1989, inzonderheid op artikel 3, § 3; |
Gelet op het advies van de Raad voor het Leefmilieu, gegeven op 8 | Gelet op het advies van de Raad voor het Leefmilieu, gegeven op 8 |
januari 2003; | januari 2003; |
Gelet op het advies van het Coördinatiecomité, gegeven op 22 januari | Gelet op het advies van het Coördinatiecomité, gegeven op 22 januari |
2003; | 2003; |
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 27 | Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 27 |
januari 2003; | januari 2003; |
Gelet op het advies van de Sociaal- Economische Raad voor het Brussels | Gelet op het advies van de Sociaal- Economische Raad voor het Brussels |
Hoofdstedelijk Gewest, gegeven op 23 januari 2003; | Hoofdstedelijk Gewest, gegeven op 23 januari 2003; |
Gelet op de beslissing van de Regering van 27 februari 2003 over het | Gelet op de beslissing van de Regering van 27 februari 2003 over het |
verzoek aan de Raad van State om advies te geven binnen een termijn | verzoek aan de Raad van State om advies te geven binnen een termijn |
van een maand; | van een maand; |
Gelet op advies L. 35.000/3 van de Raad van State, gegeven op 13 mei | Gelet op advies L. 35.000/3 van de Raad van State, gegeven op 13 mei |
2003 met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de | 2003 met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de |
gecoördineerde wetten op de Raad van State, en overgezonden op 20 juni | gecoördineerde wetten op de Raad van State, en overgezonden op 20 juni |
2003; | 2003; |
Op voorstel van de Minister van Leefmilieu; | Op voorstel van de Minister van Leefmilieu; |
Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
Besluit : | Besluit : |
Artikel 1.In de zin van dit besluit moet onder « schone voertuigen » |
Artikel 1.In de zin van dit besluit moet onder « schone voertuigen » |
worden verstaan, de voertuigen die gebruik maken van | worden verstaan, de voertuigen die gebruik maken van |
milieuvriendelijke technologieën in de zin van artikel 22, §§ 1 en 2, | milieuvriendelijke technologieën in de zin van artikel 22, §§ 1 en 2, |
van de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling en de | van de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling en de |
verbetering van de luchtkwaliteit, namelijk : | verbetering van de luchtkwaliteit, namelijk : |
1° de voertuigen van categorie M en de voertuigen van categorie N1, N2 | 1° de voertuigen van categorie M en de voertuigen van categorie N1, N2 |
en N3, als omschreven in bijlage bij dit besluit. | en N3, als omschreven in bijlage bij dit besluit. |
Voor al die categorieën worden als « schone voertuigen » beschouwd de | Voor al die categorieën worden als « schone voertuigen » beschouwd de |
voertuigen die aan de in de bijlage bij dit besluit nader omschreven | voertuigen die aan de in de bijlage bij dit besluit nader omschreven |
Euro IV- en Euro V-normen voldoen alvorens die bewuste normen | Euro IV- en Euro V-normen voldoen alvorens die bewuste normen |
verplicht worden. | verplicht worden. |
2° alle categorieën voertuigen (vervoer van personen, lichte en zware | 2° alle categorieën voertuigen (vervoer van personen, lichte en zware |
bestelwagens, autobussen en vrachtwagens) die gebruik maken van de | bestelwagens, autobussen en vrachtwagens) die gebruik maken van de |
hierna opgesomde alternatieve brandstoffen voor benzine en diesel : | hierna opgesomde alternatieve brandstoffen voor benzine en diesel : |
a) samengeperst aardgas (uitsluitend op basis van aardgas of in | a) samengeperst aardgas (uitsluitend op basis van aardgas of in |
combinatie met een andere brandstof); | combinatie met een andere brandstof); |
b) LPG; | b) LPG; |
c) biodiesel; | c) biodiesel; |
d) methanol; | d) methanol; |
e) ethanol; | e) ethanol; |
3° de voertuigen met één van de volgende aandrijfsystemen : | 3° de voertuigen met één van de volgende aandrijfsystemen : |
a) batterij elektrische aandrijving; | a) batterij elektrische aandrijving; |
b) brandstofcel elektrische aandrijving; | b) brandstofcel elektrische aandrijving; |
c) parallel hybride motor; | c) parallel hybride motor; |
d) serie hybride motor; | d) serie hybride motor; |
e) gecombineerd hybride motor; | e) gecombineerd hybride motor; |
f) samengeperste lucht; | f) samengeperste lucht; |
4° in de categorie autobussen en vrachtwagens kunnen, naast de | 4° in de categorie autobussen en vrachtwagens kunnen, naast de |
hierboven vermelde technologieën, eveneens als schone voertuigen | hierboven vermelde technologieën, eveneens als schone voertuigen |
worden beschouwd, de dieselvoertuigen die met een roetfilter met | worden beschouwd, de dieselvoertuigen die met een roetfilter met |
continue regeneratie (CRT) of met een stoffilter zijn uitgerust. | continue regeneratie (CRT) of met een stoffilter zijn uitgerust. |
Art. 2.De in artikel 22, §§ 1 en 2, van de voornoemde ordonnantie van |
Art. 2.De in artikel 22, §§ 1 en 2, van de voornoemde ordonnantie van |
25 maart 1999 bedoelde gewestoverheden en de instellingen die onder | 25 maart 1999 bedoelde gewestoverheden en de instellingen die onder |
hun bevoegdheid of toezicht vallen zijn met name : | hun bevoegdheid of toezicht vallen zijn met name : |
1° het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; | 1° het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; |
2° het Brussels Instituut voor Milieubeheer; | 2° het Brussels Instituut voor Milieubeheer; |
3° het Gewestelijk Agentschap voor Netheid; | 3° het Gewestelijk Agentschap voor Netheid; |
4° de Gewestelijke Investeringsmaatschappij voor Brussel; | 4° de Gewestelijke Investeringsmaatschappij voor Brussel; |
5° de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij; | 5° de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij; |
6° de Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel; | 6° de Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel; |
7° de Dienst Brandweer en Dringende Medische Hulp; | 7° de Dienst Brandweer en Dringende Medische Hulp; |
8° de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor Brussel; | 8° de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor Brussel; |
9° de Brusselse Gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling; | 9° de Brusselse Gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling; |
10° de Gewestelijke Maatschappij van de Haven van Brussel; | 10° de Gewestelijke Maatschappij van de Haven van Brussel; |
11° het Centrum voor Informatica voor het Brussels Gewest. | 11° het Centrum voor Informatica voor het Brussels Gewest. |
De effectieve toepassing van dit besluit op de voornoemde | De effectieve toepassing van dit besluit op de voornoemde |
gewestoverheden en instellingen is afhankelijk van de voorwaarde dat | gewestoverheden en instellingen is afhankelijk van de voorwaarde dat |
hun wagenpark meer dan vijftig voertuigen telt. | hun wagenpark meer dan vijftig voertuigen telt. |
Art. 3.§ 1. De Regering kan na adviesinwinning bij het Brussels |
Art. 3.§ 1. De Regering kan na adviesinwinning bij het Brussels |
Instituut voor Milieubeheer, afwijkingen op artikel 22, §§ 1 en 2, van | Instituut voor Milieubeheer, afwijkingen op artikel 22, §§ 1 en 2, van |
de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling en de | de ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de beoordeling en de |
verbetering van de luchtkwaliteit toestaan in geval door het gebruik | verbetering van de luchtkwaliteit toestaan in geval door het gebruik |
van schone voertuigen niet aan de technische behoeften van de | van schone voertuigen niet aan de technische behoeften van de |
betrokken instelling kan worden voldaan, uitsluitend wanneer het gaat | betrokken instelling kan worden voldaan, uitsluitend wanneer het gaat |
om voertuigen die gebruikt worden voor noodingrepen, reiniging en | om voertuigen die gebruikt worden voor noodingrepen, reiniging en |
onderhoud van wegen en openbare ruimten of voor afvalophaling. | onderhoud van wegen en openbare ruimten of voor afvalophaling. |
De afwijkingsaanvragen moeten bij een ter post aangetekende brief aan | De afwijkingsaanvragen moeten bij een ter post aangetekende brief aan |
de Minister van Leefmilieu worden gericht. Ze moeten een technische | de Minister van Leefmilieu worden gericht. Ze moeten een technische |
verantwoording bevatten. | verantwoording bevatten. |
De Regering beschikt over een termijn van 40 dagen om uitspraak te | De Regering beschikt over een termijn van 40 dagen om uitspraak te |
doen. | doen. |
Wanneer binnen die termijn geen beslissing wordt betekend, wordt de | Wanneer binnen die termijn geen beslissing wordt betekend, wordt de |
afwijking geacht te zijn toegekend. | afwijking geacht te zijn toegekend. |
§ 2. Wanneer het Brussels Instituut voor Milieubeheer een afwijking | § 2. Wanneer het Brussels Instituut voor Milieubeheer een afwijking |
aanvraagt, is de in § 1, eerste lid, bedoelde verplichting tot | aanvraagt, is de in § 1, eerste lid, bedoelde verplichting tot |
adviesinwinning niet van toepassing. | adviesinwinning niet van toepassing. |
Art. 4.De in dit besluit bedoelde openbare instellingen bezorgen elk |
Art. 4.De in dit besluit bedoelde openbare instellingen bezorgen elk |
jaar uiterlijk op 31 december aan het Brussels Instituut voor | jaar uiterlijk op 31 december aan het Brussels Instituut voor |
Milieubeheer een verslag over de samenstelling van hun wagenpark. | Milieubeheer een verslag over de samenstelling van hun wagenpark. |
Het verslag wordt opgesteld overeenkomstig het model als opgenomen in | Het verslag wordt opgesteld overeenkomstig het model als opgenomen in |
de bijlage bij dit besluit. | de bijlage bij dit besluit. |
Art. 5.Het Brussels Instituut voor Milieubeheer stelt een gids voor |
Art. 5.Het Brussels Instituut voor Milieubeheer stelt een gids voor |
de aankoop van schone voertuigen en een bijbehorend bestek ter | de aankoop van schone voertuigen en een bijbehorend bestek ter |
beschikking van de betrokken instellingen. | beschikking van de betrokken instellingen. |
Art. 6.Artikel 22, §§ 1, 2 en 3, van de ordonnantie van 25 maart 1999 |
Art. 6.Artikel 22, §§ 1, 2 en 3, van de ordonnantie van 25 maart 1999 |
betreffende de beoordeling en de verbetering van de luchtkwaliteit | betreffende de beoordeling en de verbetering van de luchtkwaliteit |
treedt in werking op dezelfde datum als dit besluit. | treedt in werking op dezelfde datum als dit besluit. |
Art. 7.De Minister van Leefmilieu is belast met de uitvoering van dit |
Art. 7.De Minister van Leefmilieu is belast met de uitvoering van dit |
besluit. | besluit. |
Brussel, | Brussel, |
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, | Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, |
De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast | De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast |
met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en | met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en |
Landschappen, Stadsvernieuwing en Wetenschappelijk Onderzoek, | Landschappen, Stadsvernieuwing en Wetenschappelijk Onderzoek, |
D. DUCARME | D. DUCARME |
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met | De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met |
Leefmilieu en Waterbeleid, Natuurbehoud, Openbare Netheid en | Leefmilieu en Waterbeleid, Natuurbehoud, Openbare Netheid en |
Buitenlandse Handel, | Buitenlandse Handel, |
D. GOSUIN | D. GOSUIN |
BIJLAGE | BIJLAGE |
FICHE « SCHONE VOERTUIGEN VAN CATEGORIE M » - JAAR | FICHE « SCHONE VOERTUIGEN VAN CATEGORIE M » - JAAR |
Door de verantwoordelijke van het wagenpark in te vullen en vóór 31 | Door de verantwoordelijke van het wagenpark in te vullen en vóór 31 |
december ... terug te sturen naar : | december ... terug te sturen naar : |
Brussels Instituut voor Milieubeheer | Brussels Instituut voor Milieubeheer |
Departement Coördinatie Projecten en Plannen | Departement Coördinatie Projecten en Plannen |
Verantwoordelijke van de fiches « schone voertuigen » | Verantwoordelijke van de fiches « schone voertuigen » |
Gulledelle 100 | Gulledelle 100 |
1200 Sint-Lambrechts-Woluwe | 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
FICHE « SCHONE VOERTUIGEN VAN CATEGORIE N » - JAAR | FICHE « SCHONE VOERTUIGEN VAN CATEGORIE N » - JAAR |
Door de verantwoordelijke van het wagenpark in te vullen en vóór 31 | Door de verantwoordelijke van het wagenpark in te vullen en vóór 31 |
december ... terug te sturen naar : | december ... terug te sturen naar : |
Brussels Instituut voor Milieubeheer | Brussels Instituut voor Milieubeheer |
Departement Coördinatie Projecten en Plannen | Departement Coördinatie Projecten en Plannen |
Verantwoordelijke van de fiches « schone voertuigen » | Verantwoordelijke van de fiches « schone voertuigen » |
Gulledelle 100 | Gulledelle 100 |
1200 Sint-Lambrechts-Woluwe | 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
DEFINITIES VAN DE FICHE « SCHONE VOERTUIGEN » | DEFINITIES VAN DE FICHE « SCHONE VOERTUIGEN » |
- Euro-normen : Euro-normen zijn maximale emissiegrenswaarden voor | - Euro-normen : Euro-normen zijn maximale emissiegrenswaarden voor |
bepaalde polluenten die moeten worden nageleefd voor het op de | bepaalde polluenten die moeten worden nageleefd voor het op de |
Europese markt brengen van motorvoertuigen. Ze worden vastgesteld door | Europese markt brengen van motorvoertuigen. Ze worden vastgesteld door |
richtlijn 70/220/EG en de richtlijnen die deze wijzigen. | richtlijn 70/220/EG en de richtlijnen die deze wijzigen. |
Ze worden « huidige normen » genoemd wanneer het voertuig aan de | Ze worden « huidige normen » genoemd wanneer het voertuig aan de |
huidige normen voldoet, « oude normen » wanneer het voertuig niet meer | huidige normen voldoet, « oude normen » wanneer het voertuig niet meer |
aan de huidige normen voldoet en « toekomstige normen » wanneer het | aan de huidige normen voldoet en « toekomstige normen » wanneer het |
voertuig voldoet aan de normen die door een richtlijn zijn vastgesteld | voertuig voldoet aan de normen die door een richtlijn zijn vastgesteld |
maar nog niet bindend zijn. | maar nog niet bindend zijn. |
- CNG (Compressed Natural Gaz ) of samengeperst aardgas : gas dat | - CNG (Compressed Natural Gaz ) of samengeperst aardgas : gas dat |
onder hoge druk in de tank wordt gebracht | onder hoge druk in de tank wordt gebracht |
- LPG (Liquified Petroleum Gaz ) of vloeibaar petroleumgas : mengeling | - LPG (Liquified Petroleum Gaz ) of vloeibaar petroleumgas : mengeling |
van gas die bij een druk van 4 bar vloeibaar wordt | van gas die bij een druk van 4 bar vloeibaar wordt |
- Biodiesel : brandstof gemaakt van plantaardige olie | - Biodiesel : brandstof gemaakt van plantaardige olie |
- Methanol : alcohol | - Methanol : alcohol |
- Ethanol : alcohol | - Ethanol : alcohol |
- Batterij elektrische aandrijving : het voertuig wordt aangedreven | - Batterij elektrische aandrijving : het voertuig wordt aangedreven |
door een elektrische motor die zijn energie uit een batterij haalt | door een elektrische motor die zijn energie uit een batterij haalt |
- Brandstofcel elektrische aandrijving : het voertuig wordt | - Brandstofcel elektrische aandrijving : het voertuig wordt |
aangedreven door een batterij die zuurstof en waterstof gebruikt om | aangedreven door een batterij die zuurstof en waterstof gebruikt om |
elektriciteit op te wekken en door een andere brandstof (benzine, | elektriciteit op te wekken en door een andere brandstof (benzine, |
aardgas, methanol,...) | aardgas, methanol,...) |
- Parallel hybride aandrijving : de wielen worden aangedreven door een | - Parallel hybride aandrijving : de wielen worden aangedreven door een |
elektrische motor en/of een verbrandingsmotor. | elektrische motor en/of een verbrandingsmotor. |
- Serie hybride aandrijving : de wielen worden aangedreven door een | - Serie hybride aandrijving : de wielen worden aangedreven door een |
elektrische motor die zijn energie haalt uit een batterij of een | elektrische motor die zijn energie haalt uit een batterij of een |
generator die aan een verbrandingsmotor is gekoppeld. | generator die aan een verbrandingsmotor is gekoppeld. |
- Gecombineerd hybride aandrijving : de wielen worden aangedreven door | - Gecombineerd hybride aandrijving : de wielen worden aangedreven door |
een combinatie van de twee voorgaande systemen. | een combinatie van de twee voorgaande systemen. |
- Samengeperste lucht : lucht die onder hoge druk in de tank wordt | - Samengeperste lucht : lucht die onder hoge druk in de tank wordt |
gebracht (300 bar) | gebracht (300 bar) |
- CRT (Continously Regerating Trap ) of roetfilter met continue | - CRT (Continously Regerating Trap ) of roetfilter met continue |
regeneratie : keramische filter van het wall-flow type gecombineerd | regeneratie : keramische filter van het wall-flow type gecombineerd |
met een specineale katalysator | met een specineale katalysator |
DEFINITIES VAN ARTIKEL 1, 1° | DEFINITIES VAN ARTIKEL 1, 1° |
? De voertuigen van categorie M en de voertuigen van catergorie N1, | ? De voertuigen van categorie M en de voertuigen van catergorie N1, |
klasse I, II en III, als omschreven door richtlijn 70/156/EEG van de | klasse I, II en III, als omschreven door richtlijn 70/156/EEG van de |
Raad van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de | Raad van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de |
wetgevingen van de Lid-Staten betreffende de goedkeuring van | wetgevingen van de Lid-Staten betreffende de goedkeuring van |
motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan, zijn de volgende : | motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan, zijn de volgende : |
1. Categorie M : Voor het vervoer van personen bestemde | 1. Categorie M : Voor het vervoer van personen bestemde |
motorvoertuigen op ten minste vier wielen, alsmede dergelijke | motorvoertuigen op ten minste vier wielen, alsmede dergelijke |
voertuigen op drie wielen met een maximumgewicht van meer dan één ton. | voertuigen op drie wielen met een maximumgewicht van meer dan één ton. |
- Categorie M1 : Voertuigen bestemd voor het vervoer van personen, met | - Categorie M1 : Voertuigen bestemd voor het vervoer van personen, met |
ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet medegerekend. | ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet medegerekend. |
- Categorie M2 : Voertuigen bestemd voor het vervoer van personen, met | - Categorie M2 : Voertuigen bestemd voor het vervoer van personen, met |
meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet medegerekend, en | meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet medegerekend, en |
met een maximumgewicht van ten hoogste 5 ton. | met een maximumgewicht van ten hoogste 5 ton. |
- Categorie M3 : Voertuigen bestemd voor het vervoer van personen, met | - Categorie M3 : Voertuigen bestemd voor het vervoer van personen, met |
meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet medegerekend, en | meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet medegerekend, en |
met een maximumgewicht van meer dan 5 ton. | met een maximumgewicht van meer dan 5 ton. |
1. Categorie N : Voor het vervoer van goederen bestemde | 1. Categorie N : Voor het vervoer van goederen bestemde |
motorvoertuigen op ten minste vier wielen, alsmede dergelijke | motorvoertuigen op ten minste vier wielen, alsmede dergelijke |
voertuigen op drie wielen met een maximumgewicht van meer dan één ton. | voertuigen op drie wielen met een maximumgewicht van meer dan één ton. |
- Categorie N1 : Voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen met | - Categorie N1 : Voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen met |
een maximumgewicht van ten hoogste 3,5 ton. | een maximumgewicht van ten hoogste 3,5 ton. |
- Categorie N2 : Voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen met | - Categorie N2 : Voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen met |
een maximumgewicht van meer dan 3,5 ton, doch niet meer dan 12 ton. | een maximumgewicht van meer dan 3,5 ton, doch niet meer dan 12 ton. |
- Categorie N3 : Voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen met | - Categorie N3 : Voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen met |
een maximumgewicht van meer dan 12 ton. | een maximumgewicht van meer dan 12 ton. |
? Op de volgende data moet worden voldaan aan de emissiegrenswaarden | ? Op de volgende data moet worden voldaan aan de emissiegrenswaarden |
als vastgesteld in artikel 2, § 4, van richtlijn 98/69/EG van het | als vastgesteld in artikel 2, § 4, van richtlijn 98/69/EG van het |
Europees Parlement en de Raad van 13 oktober 1998 met betrekking tot | Europees Parlement en de Raad van 13 oktober 1998 met betrekking tot |
maatregelen tegen luchtverontreiniging door emissies van | maatregelen tegen luchtverontreiniging door emissies van |
motorvoertuigen en tot wijziging van richtlijn 70/220/EEG van de Raad | motorvoertuigen en tot wijziging van richtlijn 70/220/EEG van de Raad |
: | : |
1. op 1 januari 2005 voor voertuigen van categorie M, als omschreven | 1. op 1 januari 2005 voor voertuigen van categorie M, als omschreven |
in bijlage I bij richtlijn 70/156/EEG - met uitzondering van | in bijlage I bij richtlijn 70/156/EEG - met uitzondering van |
voertuigen met een maximummassa van meer dan 2.500 kg - en voertuigen | voertuigen met een maximummassa van meer dan 2.500 kg - en voertuigen |
van categorie N1, klasse I; | van categorie N1, klasse I; |
2. op 1 januari 2006 voor voertuigen van categorie N1, klassen II en | 2. op 1 januari 2006 voor voertuigen van categorie N1, klassen II en |
III, als omschreven in de tabel in punt 5.3.1.4 van bijlage I bij | III, als omschreven in de tabel in punt 5.3.1.4 van bijlage I bij |
richtlijn 70/220/EEG, en voertuigen van categorie M met een | richtlijn 70/220/EEG, en voertuigen van categorie M met een |
maximummassa van meer dan 2.500 kg. | maximummassa van meer dan 2.500 kg. |
? In rij B van de tabel in punt 5.3.1.4. van bijlage I bij richtlijn | ? In rij B van de tabel in punt 5.3.1.4. van bijlage I bij richtlijn |
70/220/EEG van de Raad van 20 maart 1970 inzake de onderlinge | 70/220/EEG van de Raad van 20 maart 1970 inzake de onderlinge |
aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten met betrekking tot de | aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten met betrekking tot de |
maatregelen die moeten worden genomen tegen de luchtverontreiniging | maatregelen die moeten worden genomen tegen de luchtverontreiniging |
door gassen afkomstig van motoren met elektrische ontsteking in | door gassen afkomstig van motoren met elektrische ontsteking in |
motorvoertuigen, zoals gewijzigd bij richtlijn 98/69/EG van het | motorvoertuigen, zoals gewijzigd bij richtlijn 98/69/EG van het |
Europees Parlement en de Raad van 13 oktober 1998 met betrekking tot | Europees Parlement en de Raad van 13 oktober 1998 met betrekking tot |
maatregelen tegen luchtverontreiniging door emissies van | maatregelen tegen luchtverontreiniging door emissies van |
motorvoertuigen en tot wijziging van richtlijn 70/220/EEG, zijn de | motorvoertuigen en tot wijziging van richtlijn 70/220/EEG, zijn de |
volgende verplichte emissiegrenswaarden vastgesteld : | volgende verplichte emissiegrenswaarden vastgesteld : |
Emissiegrenswaarden | Emissiegrenswaarden |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
1. voor motoren met compressie-ontsteking = diesel | 1. voor motoren met compressie-ontsteking = diesel |
2. uitgezonderd voertuigen met een maximummassa > 2.500 kg | 2. uitgezonderd voertuigen met een maximummassa > 2.500 kg |
3. en de voertuigen M bedoeld in voetnoot 2 | 3. en de voertuigen M bedoeld in voetnoot 2 |
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse | Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse |
Hoofdstedelijke Regering betreffende de invoering van schone | Hoofdstedelijke Regering betreffende de invoering van schone |
voertuigen in het wagenpark van de gewestelijke openbare instellingen | voertuigen in het wagenpark van de gewestelijke openbare instellingen |
en de instellingen die onder hun gezag en toezicht vallen | en de instellingen die onder hun gezag en toezicht vallen |
De Minister-Presindent van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering | De Minister-Presindent van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering |
bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten | bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten |
en Landschappen, Stadsvernieuwing en Wetenschappelijk Onderzoek, | en Landschappen, Stadsvernieuwing en Wetenschappelijk Onderzoek, |
D. DUCARME | D. DUCARME |
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor | De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor |
Leefmilieu en Waterbeleid, Natuurbehoud, Openbare Netheid en | Leefmilieu en Waterbeleid, Natuurbehoud, Openbare Netheid en |
Buitenlandse Handel, | Buitenlandse Handel, |
D. GOSUIN | D. GOSUIN |