Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 27/02/2014
← Terug naar "Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende bepaling van de opdrachten van de opleidingsadviseur in het onderwijs voor sociale promotie "
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende bepaling van de opdrachten van de opleidingsadviseur in het onderwijs voor sociale promotie Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende bepaling van de opdrachten van de opleidingsadviseur in het onderwijs voor sociale promotie
MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP
27 FEBRUARI 2014. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap 27 FEBRUARI 2014. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap
houdende bepaling van de opdrachten van de opleidingsadviseur in het houdende bepaling van de opdrachten van de opleidingsadviseur in het
onderwijs voor sociale promotie onderwijs voor sociale promotie
De Regering van de Franse Gemeenschap De Regering van de Franse Gemeenschap
Gelet op het decreet van 16 april 1991 houdende organisatie van het Gelet op het decreet van 16 april 1991 houdende organisatie van het
onderwijs voor sociale promotie, artikel 91/3, § 2, derde lid, onderwijs voor sociale promotie, artikel 91/3, § 2, derde lid,
ingevoegd bij het decreet van 20 juni 2013 houdende diverse ingevoegd bij het decreet van 20 juni 2013 houdende diverse
maatregelen betreffende het onderwijs voor sociale promotie waarbij de maatregelen betreffende het onderwijs voor sociale promotie waarbij de
sturingsorganen ervan worden bepaald en waarbij e-learning in haar sturingsorganen ervan worden bepaald en waarbij e-learning in haar
onderwijsaanbod geïntegreerd wordt; onderwijsaanbod geïntegreerd wordt;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 24 Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 24
juli 2013; juli 2013;
Gelet op de onderhandelingsprotocollen van 30 september 2013 van het Gelet op de onderhandelingsprotocollen van 30 september 2013 van het
Onderhandelingscomité van Sector IX : "Onderwijs" (Franse Gemeenschap) Onderhandelingscomité van Sector IX : "Onderwijs" (Franse Gemeenschap)
van het Comité van de provinciale en lokale overheidsdiensten, van het Comité van de provinciale en lokale overheidsdiensten,
Afdeling II, en van het Onderhandelingscomité voor de statuten van het Afdeling II, en van het Onderhandelingscomité voor de statuten van het
personeel van het gesubsidieerd vrij onderwijs; personeel van het gesubsidieerd vrij onderwijs;
Gelet op het onderhandelingsprotocol van 30 september 2013 van het Gelet op het onderhandelingsprotocol van 30 september 2013 van het
Onderhandelingscomité tussen de Regering van de Franse Gemeenschap en Onderhandelingscomité tussen de Regering van de Franse Gemeenschap en
de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de inrichtende de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de inrichtende
machten van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde machten van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde
psycho-medisch-sociale centra erkend door de Regering; psycho-medisch-sociale centra erkend door de Regering;
Gelet op het advies nr. 54.534/2 van de Raad van State, gegeven op 8 Gelet op het advies nr. 54.534/2 van de Raad van State, gegeven op 8
januari 2014, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van januari 2014, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van
de op 12 januari 1973 gecoördineerde wetten op de Raad van State; de op 12 januari 1973 gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Op de voordracht van de Minister van Leerplichtonderwijs en Onderwijs Op de voordracht van de Minister van Leerplichtonderwijs en Onderwijs
voor sociale promotie; voor sociale promotie;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit dient verstaan te worden

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit dient verstaan te worden

onder : onder :
1° decreet : het decreet van 16 april 1991 houdende organisatie van 1° decreet : het decreet van 16 april 1991 houdende organisatie van
het onderwijs voor sociale promotie, zoals gewijzigd; het onderwijs voor sociale promotie, zoals gewijzigd;
2° student : elke persoon ingeschreven in een opleidingseenheid 2° student : elke persoon ingeschreven in een opleidingseenheid
ingericht door een onderwijsinrichting voor sociale promotie; ingericht door een onderwijsinrichting voor sociale promotie;
3° studieraad : de studieraad bedoeld bij artikel 5bis, 7°, van het 3° studieraad : de studieraad bedoeld bij artikel 5bis, 7°, van het
decreet; decreet;
4° adviseur : de opleidingsadviseur zoals bedoeld bij artikel 91/3, § 4° adviseur : de opleidingsadviseur zoals bedoeld bij artikel 91/3, §
2, van het decreet van 16 april 1991 houdende organisatie van het 2, van het decreet van 16 april 1991 houdende organisatie van het
onderwijs voor sociale promotie. onderwijs voor sociale promotie.

Art. 2.De adviseur heeft als opdracht, in medewerking met de

Art. 2.De adviseur heeft als opdracht, in medewerking met de

studieraad, het niet-docerend personeel en de Directie : studieraad, het niet-docerend personeel en de Directie :
1° het op elkaar afstemmen van het individuele aanleren en de 1° het op elkaar afstemmen van het individuele aanleren en de
collectieve leerbeleidslijnen; collectieve leerbeleidslijnen;
2° het ontwikkelen van een individuele en collectieve 2° het ontwikkelen van een individuele en collectieve
sociaalpedagogische begeleiding van de studenten. sociaalpedagogische begeleiding van de studenten.
Onder sociaalpedagogische begeleiding wordt verstaan, elke maatregel Onder sociaalpedagogische begeleiding wordt verstaan, elke maatregel
inzake oriëntatie, collectieve of individuele begeleiding met als doel inzake oriëntatie, collectieve of individuele begeleiding met als doel
het ontwikkelen bij de student van de capaciteit een persoonlijk of het ontwikkelen bij de student van de capaciteit een persoonlijk of
beroepsproject te bepalen, met inbegrip van een project inzake beroepsproject te bepalen, met inbegrip van een project inzake
beroepsopleiding en er de actor ervan te worden, en het ontwikkelen beroepsopleiding en er de actor ervan te worden, en het ontwikkelen
van de capaciteit om zichzelf op te leiden door hem ertoe te helpen van de capaciteit om zichzelf op te leiden door hem ertoe te helpen
zich competenties toe te eigenen die hem in staat zullen stellen zich competenties toe te eigenen die hem in staat zullen stellen
toegang te krijgen tot de arbeidsmarkt of de leeractiviteiten. toegang te krijgen tot de arbeidsmarkt of de leeractiviteiten.
Om deze doelstellingen te verwezenlijken moet de student inzonderheid Om deze doelstellingen te verwezenlijken moet de student inzonderheid
de volgende competenties ontwikkelen en implementeren : de volgende competenties ontwikkelen en implementeren :
a. leren leren; a. leren leren;
b. zich in een opleidingskader integreren en het in acht nemen; b. zich in een opleidingskader integreren en het in acht nemen;
c. zich in een groep in wording integreren; c. zich in een groep in wording integreren;
d. zich zelf evalueren in termen van zwakke en sterke punten, d. zich zelf evalueren in termen van zwakke en sterke punten,
middelen, competenties en leerresultaten; middelen, competenties en leerresultaten;
e. zich vragen stellen inzake opleiding, evolutie, beroepsproject; e. zich vragen stellen inzake opleiding, evolutie, beroepsproject;
f. de middelen zoeken die noodzakelijk zijn voor het voleindigen van f. de middelen zoeken die noodzakelijk zijn voor het voleindigen van
zijn onderwijstraject of van zijn academische cursus; zijn onderwijstraject of van zijn academische cursus;
g. de evaluaties voorbereiden en voorstellen; g. de evaluaties voorbereiden en voorstellen;
h. zijn beroepsintegratie voorbereiden; h. zijn beroepsintegratie voorbereiden;
i. zich, desgevallend, op het hoger onderwijs voorbereiden; i. zich, desgevallend, op het hoger onderwijs voorbereiden;
3° het ondersteunen van de komende student bij de samenstelling van 3° het ondersteunen van de komende student bij de samenstelling van
zijn dossier voor de valorisatie van zijn leerresultaten ter zijn dossier voor de valorisatie van zijn leerresultaten ter
voorlegging aan de Studieraad. voorlegging aan de Studieraad.

Art. 3.Overeenkomstig de artikelen 32 en 52 van het decreet, neemt de

Art. 3.Overeenkomstig de artikelen 32 en 52 van het decreet, neemt de

adviseur deel aan de vergaderingen van de studieraad die betrekking adviseur deel aan de vergaderingen van de studieraad die betrekking
hebben op de artikelen 31, 2°, en 53, 2°, van het decreet. hebben op de artikelen 31, 2°, en 53, 2°, van het decreet.

Art. 4.Overeenkomstig artikel 91/3, § 2, vijfde lid, van het decreet,

Art. 4.Overeenkomstig artikel 91/3, § 2, vijfde lid, van het decreet,

werkt, wat zijn opdrachten betreft, de adviseur mee aan het inzamelen werkt, wat zijn opdrachten betreft, de adviseur mee aan het inzamelen
van informatie in het kader van de sturing van het onderwijs voor van informatie in het kader van de sturing van het onderwijs voor
sociale promotie. sociale promotie.

Art. 5.Het ambt van adviseur wordt onder de verantwoordelijkheid van

Art. 5.Het ambt van adviseur wordt onder de verantwoordelijkheid van

het inrichtingshoofd voor het onderwijs van de Franse Gemeenschap en het inrichtingshoofd voor het onderwijs van de Franse Gemeenschap en
van de inrichtende macht of zijn afgevaardigde voor het gesubsidieerd van de inrichtende macht of zijn afgevaardigde voor het gesubsidieerd
onderwijs, uitgeoefend. onderwijs, uitgeoefend.

Art. 6.De Minister bevoegd voor de Sociale Promotie is belast met de

Art. 6.De Minister bevoegd voor de Sociale Promotie is belast met de

uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Brussel, 27 februari 2014. Brussel, 27 februari 2014.
De Minister-president, De Minister-president,
R. DEMOTTE R. DEMOTTE
De Minister van Leerplichtonderwijs en Onderwijs voor Sociale De Minister van Leerplichtonderwijs en Onderwijs voor Sociale
Promotie, Promotie,
Mevr. M.-M. SCHYNS Mevr. M.-M. SCHYNS
^