Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 02/10/2008
← Terug naar "Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 15 maart 1999 betreffende de bijzondere voorwaarden voor de erkenning van en de toekenning van toelagen aan de diensten voor hulpverlening in open milieu "
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 15 maart 1999 betreffende de bijzondere voorwaarden voor de erkenning van en de toekenning van toelagen aan de diensten voor hulpverlening in open milieu Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 15 maart 1999 betreffende de bijzondere voorwaarden voor de erkenning van en de toekenning van toelagen aan de diensten voor hulpverlening in open milieu
MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP MINISTERIE VAN DE FRANSE GEMEENSCHAP
2 OKTOBER 2008. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap 2 OKTOBER 2008. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap
tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse
Gemeenschap van 15 maart 1999 betreffende de bijzondere voorwaarden Gemeenschap van 15 maart 1999 betreffende de bijzondere voorwaarden
voor de erkenning van en de toekenning van toelagen aan de diensten voor de erkenning van en de toekenning van toelagen aan de diensten
voor hulpverlening in open milieu voor hulpverlening in open milieu
De Regering van de Franse Gemeenschap, De Regering van de Franse Gemeenschap,
Gelet op artikel 44 van het decreet van 4 maart 1991 inzake Gelet op artikel 44 van het decreet van 4 maart 1991 inzake
hulpverlening aan de jeugd, gewijzigd bij het decreet van 29 maart hulpverlening aan de jeugd, gewijzigd bij het decreet van 29 maart
2001 en artikel 47 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij de decreten 2001 en artikel 47 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij de decreten
van 29 maart 2001 en 1 juli 2005; van 29 maart 2001 en 1 juli 2005;
Gelet op het advies van de Gemeenschapsraad voor hulpverlening aan de Gelet op het advies van de Gemeenschapsraad voor hulpverlening aan de
jeugd, gegeven op 8 april 2008; jeugd, gegeven op 8 april 2008;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 17 juli Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 17 juli
2007; 2007;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 19 juli Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 19 juli
2007; 2007;
Gelet op het advies van de Raad van State nr. 45.041/2/V, gegeven op Gelet op het advies van de Raad van State nr. 45.041/2/V, gegeven op
26 augustus 2008, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, 26 augustus 2008, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°,
van de gecoördineerde wetten op de Raad van State; van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Overwegende dat het noodzakelijk is om opnieuw te bevestigen dat de Overwegende dat het noodzakelijk is om opnieuw te bevestigen dat de
diensten voor hulpverlening in open milieu (AMO) in het kader passen diensten voor hulpverlening in open milieu (AMO) in het kader passen
van de gespecialiseerde, bijkomende en aanvullende hulpverlening, van de gespecialiseerde, bijkomende en aanvullende hulpverlening,
zoals bepaald in het decreet van 4 maart 1991 inzake hulpverlening aan zoals bepaald in het decreet van 4 maart 1991 inzake hulpverlening aan
de jeugd en dat deze nieuwe bevestiging een nauwkeurigere definitie de jeugd en dat deze nieuwe bevestiging een nauwkeurigere definitie
betekent van de opdrachten van de diensten AMO die een individuele, betekent van de opdrachten van de diensten AMO die een individuele,
sociale en educatieve hulpverlening omvat, alsook een sociale en educatieve hulpverlening omvat, alsook een
gemeenschappelijk werk dat collectieve acties kan integreren zonder gemeenschappelijk werk dat collectieve acties kan integreren zonder
dat deze een doelstelling op zichzelf kunnen worden; dat deze een doelstelling op zichzelf kunnen worden;
Overwegende dat, door de opdrachten van de diensten AMO aldus te Overwegende dat, door de opdrachten van de diensten AMO aldus te
bepalen, deze preventieacteurs verder blijven die in het kader passen bepalen, deze preventieacteurs verder blijven die in het kader passen
van een dynamiek van sociale en educatieve hulpverlening waarbij van een dynamiek van sociale en educatieve hulpverlening waarbij
vooral de begeleiding van de jongere of zijn familie aangemoedigd vooral de begeleiding van de jongere of zijn familie aangemoedigd
wordt door een emanciperende en burgerhouding die ten doel heeft zijn wordt door een emanciperende en burgerhouding die ten doel heeft zijn
ontplooiing te bevorderen in zijn sociale en familiale omgeving om ontplooiing te bevorderen in zijn sociale en familiale omgeving om
elke verslechtering of verbreking met deze omgeving te voorkomen; elke verslechtering of verbreking met deze omgeving te voorkomen;
Overwegende dat, opdat de diensten AMO, met inachtneming van de rol Overwegende dat, opdat de diensten AMO, met inachtneming van de rol
van iedereen en buiten elke band van ondergeschiktheid, hun opdrachten van iedereen en buiten elke band van ondergeschiktheid, hun opdrachten
zouden kunnen vervullen, moeten deze passen in het kader van een zouden kunnen vervullen, moeten deze passen in het kader van een
overleg met de acteurs betrokken bij het belang van de jongere en zijn overleg met de acteurs betrokken bij het belang van de jongere en zijn
familie; familie;
Overwegende dat de specificiteit van de diensten AMO erin bestaat te Overwegende dat de specificiteit van de diensten AMO erin bestaat te
werken buiten elk mandaat, wat een vertrouwensrelatie met de jongere, werken buiten elk mandaat, wat een vertrouwensrelatie met de jongere,
waarin de vertrouwelijkheid belangrijk is, veronderstelt; waarin de vertrouwelijkheid belangrijk is, veronderstelt;
Overwegende dat de diensten AMO als opdracht hebben de jongeren Overwegende dat de diensten AMO als opdracht hebben de jongeren
regelmatig te ontmoeten in hun leefmilieu door een contactopname en regelmatig te ontmoeten in hun leefmilieu door een contactopname en
een aanwezigheid aangepast aan hun omgeving; een aanwezigheid aangepast aan hun omgeving;
Gelet op de verantwoordelijkheid van de diensten AMO om hun Gelet op de verantwoordelijkheid van de diensten AMO om hun
sociaal-educatieve analyses door te zenden, inzonderheid bij de sociaal-educatieve analyses door te zenden, inzonderheid bij de
sociale, administratieve en politieke instanties en deze te sociale, administratieve en politieke instanties en deze te
interpelleren indien nodig; interpelleren indien nodig;
Op de voordracht van de Minister van Hulpverlening aan de jeugd; Op de voordracht van de Minister van Hulpverlening aan de jeugd;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :

Artikel 1.Artikel 2 van het besluit van de Regering van de Franse

Artikel 1.Artikel 2 van het besluit van de Regering van de Franse

Gemeenschap van 15 maart 1999 betreffende de bijzondere voorwaarden Gemeenschap van 15 maart 1999 betreffende de bijzondere voorwaarden
voor de erkenning van en de toekenning van toelagen aan de diensten voor de erkenning van en de toekenning van toelagen aan de diensten
voor hulpverlening in open milieu, gewijzigd bij het besluit van de voor hulpverlening in open milieu, gewijzigd bij het besluit van de
Regering van de Franse Gemeenschap van 17 juni 2004, wordt vervangen Regering van de Franse Gemeenschap van 17 juni 2004, wordt vervangen
als volgt : als volgt :
« § 1. De dienst voor hulpverlening in open milieu, hierna « de dienst « § 1. De dienst voor hulpverlening in open milieu, hierna « de dienst
» genoemd, heeft als opdracht zowel de sociale als de educatieve » genoemd, heeft als opdracht zowel de sociale als de educatieve
preventieve hulpverlening, ten voordele van de kinderen en de jongeren preventieve hulpverlening, ten voordele van de kinderen en de jongeren
bedoeld in artikel 2 van het decreet van 4 maart 1991 inzake bedoeld in artikel 2 van het decreet van 4 maart 1991 inzake
hulpverlening aan de jeugd, hierna « jongere » of « jongeren » hulpverlening aan de jeugd, hierna « jongere » of « jongeren »
genoemd, in hun leefmilieu en in hun betrekkingen met de sociale en genoemd, in hun leefmilieu en in hun betrekkingen met de sociale en
familiale omgeving. De gespecialiseerde hulpverlening omvat de familiale omgeving. De gespecialiseerde hulpverlening omvat de
individuele hulpverlening en de gemeenschappelijke actie. individuele hulpverlening en de gemeenschappelijke actie.
§ 2. De dienst treedt op een niet-dwingende wijze op en buiten elk § 2. De dienst treedt op een niet-dwingende wijze op en buiten elk
mandaat. mandaat.
§ 3. In aanvulling van zijn hoofdopdracht bedoeld in § 1 en zonder § 3. In aanvulling van zijn hoofdopdracht bedoeld in § 1 en zonder
eraan afbreuk te doen, kan de dienst een buitengewone specifieke actie eraan afbreuk te doen, kan de dienst een buitengewone specifieke actie
ontwikkelen die bijdraagt tot de uitoefening van zijn opdrachten mits ontwikkelen die bijdraagt tot de uitoefening van zijn opdrachten mits
toestemming van de Minister van Hulpverlening aan de Jeugd. » toestemming van de Minister van Hulpverlening aan de Jeugd. »

Art. 2.Artikel 3 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

Art. 2.Artikel 3 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

« § 1. De individuele hulpverlening omvat prioritair : « § 1. De individuele hulpverlening omvat prioritair :
1° een luisterwerk; 1° een luisterwerk;
2° een oriëntatie; 2° een oriëntatie;
3° een begeleiding; 3° een begeleiding;
4° een verzoeningswerk met het oog op het herstel van de band met de 4° een verzoeningswerk met het oog op het herstel van de band met de
familie en zijn omgeving; familie en zijn omgeving;
5° een ondersteuning aan de familie en de leefgenoten van de jongere 5° een ondersteuning aan de familie en de leefgenoten van de jongere
in de uitoefening van hun ouderlijke en educatieve bevoegdheden; in de uitoefening van hun ouderlijke en educatieve bevoegdheden;
6° een sociaal-educatief optreden. 6° een sociaal-educatief optreden.
§ 2. Ze sluit elke begeleiding van psychotherapeutische aard uit. § 2. Ze sluit elke begeleiding van psychotherapeutische aard uit.
§ 3. Ze is kosteloos. § 3. Ze is kosteloos.
§ 4. De begunstigde kan op elk moment een einde brengen aan de § 4. De begunstigde kan op elk moment een einde brengen aan de
hulpverlening. De dienst zorgt er nochtans voor, voor zover mogelijk, hulpverlening. De dienst zorgt er nochtans voor, voor zover mogelijk,
dat maatregelen genomen worden zodat de jongere zich niet in het dat maatregelen genomen worden zodat de jongere zich niet in het
gevaar brengt. » gevaar brengt. »

Art. 3.Artikel 4 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

Art. 3.Artikel 4 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

« Na de aanvraag om individuele hulpverlening te hebben onderzocht en « Na de aanvraag om individuele hulpverlening te hebben onderzocht en
behandeld, stuurt de dienst de jongere prioritair en, in voorkomend behandeld, stuurt de dienst de jongere prioritair en, in voorkomend
geval, zijn familie of de instantie, naar de diensten voor algemene of geval, zijn familie of de instantie, naar de diensten voor algemene of
gespecialiseerde hulpverlening zodat de jongere zich niet in het gespecialiseerde hulpverlening zodat de jongere zich niet in het
gevaar brengt of niet in moeilijkheden verkeert. gevaar brengt of niet in moeilijkheden verkeert.
Onder instantie bedoeld in het eerste lid, wordt verstaan elke al dan Onder instantie bedoeld in het eerste lid, wordt verstaan elke al dan
niet erkende dienst die gewoonlijk of af en toe aan de toepassing van niet erkende dienst die gewoonlijk of af en toe aan de toepassing van
het decreet van 4 maart 1991 inzake hulpverlening aan de jeugd het decreet van 4 maart 1991 inzake hulpverlening aan de jeugd
meewerkt. meewerkt.
Hij brengt hem, in voorkomend geval, de nodige steun zodat hij zijn Hij brengt hem, in voorkomend geval, de nodige steun zodat hij zijn
rechten kan uitoefenen en elk interpellatiemiddel kan gebruiken. » rechten kan uitoefenen en elk interpellatiemiddel kan gebruiken. »

Art. 4.Artikel 5 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

Art. 4.Artikel 5 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

« § 1. De individuele hulpverlening kan : « § 1. De individuele hulpverlening kan :
1° gevraagd worden door de jongere, zijn familie, zijn leefgenoten of 1° gevraagd worden door de jongere, zijn familie, zijn leefgenoten of
een naaste persoon van de jongere; een naaste persoon van de jongere;
2° aangeboden worden door de dienst aan de jongere, zijn familie of 2° aangeboden worden door de dienst aan de jongere, zijn familie of
zijn leefgenoten; zijn leefgenoten;
3° het gevolg zijn van een oriëntatie door de adviseur van de 3° het gevolg zijn van een oriëntatie door de adviseur van de
hulpverlening aan de jeugd, de directeur van de hulpverlening aan de hulpverlening aan de jeugd, de directeur van de hulpverlening aan de
jeugd, de jeugdrechter, hierna « de beslissingsinstanties » genoemd, jeugd, de jeugdrechter, hierna « de beslissingsinstanties » genoemd,
door de procureur des Konings of door elke andere instantie. » door de procureur des Konings of door elke andere instantie. »
§ 2. Met inachtneming van de plichtenleer en, in het bijzonder, het § 2. Met inachtneming van de plichtenleer en, in het bijzonder, het
beroepsgeheim, omvat de hulp verleend aan de jongere het werk in beroepsgeheim, omvat de hulp verleend aan de jongere het werk in
netwerk voor zover de dienst zich van de instemming en medewerking van netwerk voor zover de dienst zich van de instemming en medewerking van
de jongere vergewist. » de jongere vergewist. »

Art. 5.Artikel 6 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

Art. 5.Artikel 6 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

« In de toestanden bedoeld in artikel 5, § 1, 3°, en met inachtneming « In de toestanden bedoeld in artikel 5, § 1, 3°, en met inachtneming
van de plichtenleer en, in het bijzonder, het beroepsgeheim, van de plichtenleer en, in het bijzonder, het beroepsgeheim,
informeert de dienst de beslissingsinstantie, de procureur des Konings informeert de dienst de beslissingsinstantie, de procureur des Konings
of de instantie die de jongere gestuurd heeft, bij gewone mededeling, of de instantie die de jongere gestuurd heeft, bij gewone mededeling,
of een hulpactie ondernomen, vervolgd of afgehandeld wordt en kan, of een hulpactie ondernomen, vervolgd of afgehandeld wordt en kan,
onder dezelfde voorwaarden, deze beslissingsinstantie, de procureur onder dezelfde voorwaarden, deze beslissingsinstantie, de procureur
des Konings of de instantie die de jongere gestuurd heeft, informatie des Konings of de instantie die de jongere gestuurd heeft, informatie
geven, met inbegrip van een schriftelijke informatie, over de nadere geven, met inbegrip van een schriftelijke informatie, over de nadere
regels voor de hulp verleend aan de jongere door de dienst. » regels voor de hulp verleend aan de jongere door de dienst. »

Art. 6.Na artikel 6 van hetzelfde besluit wordt een artikel 6/1

Art. 6.Na artikel 6 van hetzelfde besluit wordt een artikel 6/1

ingevoegd, luidend als volgt : ingevoegd, luidend als volgt :
« Voorafgaandelijk aan elke individuele hulpverlening, brengt de « Voorafgaandelijk aan elke individuele hulpverlening, brengt de
dienst de begunstigde op de hoogte van het kader van het specifieke dienst de begunstigde op de hoogte van het kader van het specifieke
optreden, zoals bedoeld in de artikelen 3 tot 6. » optreden, zoals bedoeld in de artikelen 3 tot 6. »

Art. 7.Artikel 7 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

Art. 7.Artikel 7 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

« De gemeenschappelijke actie heeft tot doel de sociale omgeving van « De gemeenschappelijke actie heeft tot doel de sociale omgeving van
de jongeren te verbeteren, een globaal antwoord te bieden op de jongeren te verbeteren, een globaal antwoord te bieden op
individuele en collectieve problemen en een dynamiek van netwerk te individuele en collectieve problemen en een dynamiek van netwerk te
ontwikkelen. » ontwikkelen. »

Art. 8.Artikel 8 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

Art. 8.Artikel 8 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

« De gemeenschappelijke actie steunt noodzakelijkerwijze op een « De gemeenschappelijke actie steunt noodzakelijkerwijze op een
sociale diagnose van de actiezone van de dienst verleend op basis van sociale diagnose van de actiezone van de dienst verleend op basis van
een rooster bepaald door de Minister van Hulpverlening aan de Jeugd. een rooster bepaald door de Minister van Hulpverlening aan de Jeugd.
Deze diagnose wordt ten minste om de drie jaren bijgewerkt. Ze baseert Deze diagnose wordt ten minste om de drie jaren bijgewerkt. Ze baseert
zich op : zich op :
1° de analyse van de aanvragen om individuele en collectieve 1° de analyse van de aanvragen om individuele en collectieve
hulpverlening; hulpverlening;
2° de analyse van het leefmilieu van jongeren. 2° de analyse van het leefmilieu van jongeren.
Bovendien baseert de sociale diagnose zich op een gezamenlijke Bovendien baseert de sociale diagnose zich op een gezamenlijke
bedenking met de Arrondissementsraad voor hulpverlening aan de jeugd bedenking met de Arrondissementsraad voor hulpverlening aan de jeugd
inzake algemene preventie en zal rekening houden met de adviezen inzake algemene preventie en zal rekening houden met de adviezen
uitgebracht door de Gemeenschapsraad voor hulpverlening aan de jeugd uitgebracht door de Gemeenschapsraad voor hulpverlening aan de jeugd
inzake jeugdbeleid. inzake jeugdbeleid.
De gemeenschappelijke actie steunt ook op het overlegwerk, De gemeenschappelijke actie steunt ook op het overlegwerk,
inzonderheid met de diensten betrokken bij de jeugd en, in het inzonderheid met de diensten betrokken bij de jeugd en, in het
bijzonder, de sector van het onderwijs die aanleiding kan geven tot bijzonder, de sector van het onderwijs die aanleiding kan geven tot
een partnerschap of een samenwerking met inachtneming van de een partnerschap of een samenwerking met inachtneming van de
respectievelijke rollen van de verschillende acteurs en van de respectievelijke rollen van de verschillende acteurs en van de
plichtenleer. » plichtenleer. »

Art. 9.Artikel 9 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

Art. 9.Artikel 9 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

« § 1. Op basis van de elementen bedoeld in artikel 8 en naargelang de « § 1. Op basis van de elementen bedoeld in artikel 8 en naargelang de
behoeften, behoeften,
1° ontwikkelt de dienst collectieve acties met de jongeren in 1° ontwikkelt de dienst collectieve acties met de jongeren in
interactie met hun leefmilieu; interactie met hun leefmilieu;
2° ontwikkelt de dienst collectieve acties van informatie voor de 2° ontwikkelt de dienst collectieve acties van informatie voor de
jongeren en hun familie met het oog op de ondersteuning van jongeren en hun familie met het oog op de ondersteuning van
ouderschap; ouderschap;
3° geeft de dienst de uitdrukking van de jongeren door, alsook hun 3° geeft de dienst de uitdrukking van de jongeren door, alsook hun
behoeften en hun moeilijkheden bij de sociale, administratieve en behoeften en hun moeilijkheden bij de sociale, administratieve en
politieke instanties en interpelleert ze indien nodig. politieke instanties en interpelleert ze indien nodig.
§ 2. De collectieve acties met de jongeren hebben een tijdelijk § 2. De collectieve acties met de jongeren hebben een tijdelijk
karakter voor hen. Ze moeten, indien nodig, hen helpen om bij de karakter voor hen. Ze moeten, indien nodig, hen helpen om bij de
bestaande structuren te komen. bestaande structuren te komen.
§ 3. De collectieve acties moeten tot doel hebben de jongeren die § 3. De collectieve acties moeten tot doel hebben de jongeren die
eraan deelnemen hulp te verlenen, waarbij inzonderheid niet alleen een eraan deelnemen hulp te verlenen, waarbij inzonderheid niet alleen een
band kan worden gelegd tussen de jongeren en hun omgeving maar ook band kan worden gelegd tussen de jongeren en hun omgeving maar ook
vragen tot uiting kunnen komen en behoeften kunnen worden vastgesteld. vragen tot uiting kunnen komen en behoeften kunnen worden vastgesteld.
§ 4. Ze moeten ook een aanvullend karakter hebben ten opzichte van de § 4. Ze moeten ook een aanvullend karakter hebben ten opzichte van de
bestaande activiteiten die toegankelijk zijn voor de betrokken bestaande activiteiten die toegankelijk zijn voor de betrokken
jongeren. jongeren.
§ 5. Met inachtneming van de §§ 3 en 4, kan de dienst, in voorkomend § 5. Met inachtneming van de §§ 3 en 4, kan de dienst, in voorkomend
geval, deelnemen aan de oprichting van nieuwe structuren op een geval, deelnemen aan de oprichting van nieuwe structuren op een
tijdelijke wijze en mits informatie van de administratie. » tijdelijke wijze en mits informatie van de administratie. »

Art. 10.Hoofdstuk V van hetzelfde besluit « het collectief optreden

Art. 10.Hoofdstuk V van hetzelfde besluit « het collectief optreden

», met inbegrip van de artikelen 10 tot 13, wordt opgeheven. », met inbegrip van de artikelen 10 tot 13, wordt opgeheven.

Art. 11.Artikel 14 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

Art. 11.Artikel 14 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

« § 1. Het pedagogische project wordt uitgewerkt overeenkomstig de « § 1. Het pedagogische project wordt uitgewerkt overeenkomstig de
genormaliseerde rooster bepaald door de Minister en de bepalingen van genormaliseerde rooster bepaald door de Minister en de bepalingen van
artikel 5 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap artikel 5 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap
van 15 maart 1999 betreffende de algemene voorwaarden voor de van 15 maart 1999 betreffende de algemene voorwaarden voor de
erkenning van en de toekenning van toelagen aan de diensten bedoeld erkenning van en de toekenning van toelagen aan de diensten bedoeld
bij artikel 43 van het decreet van 4 maart 1991 inzake hulpverlening bij artikel 43 van het decreet van 4 maart 1991 inzake hulpverlening
aan de jeugd. aan de jeugd.
§ 2. Het pedagogische project moet de nadere regels bepalen voor de § 2. Het pedagogische project moet de nadere regels bepalen voor de
gespecialiseerde hulpverlening, inzonderheid, op grond van de sociale gespecialiseerde hulpverlening, inzonderheid, op grond van de sociale
diagnose bedoeld in artikel 8. diagnose bedoeld in artikel 8.
§ 3. Het moet elementen bevatten waarbij de administratie en de § 3. Het moet elementen bevatten waarbij de administratie en de
Erkenningscommissie bedoeld in artikel 46 van het decreet van 4 maart Erkenningscommissie bedoeld in artikel 46 van het decreet van 4 maart
1991 inzake hulpverlening aan de jeugd, de overeenstemming kunnen 1991 inzake hulpverlening aan de jeugd, de overeenstemming kunnen
beoordelen van de sociale en educatieve hulpverlening aangeboden door beoordelen van de sociale en educatieve hulpverlening aangeboden door
de dienst ten opzichte van de regelgeving. » de dienst ten opzichte van de regelgeving. »

Art. 12.Artikel 15 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

Art. 12.Artikel 15 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

« § 1. De dienst moet toegankelijk zijn inzonderheid buiten de « § 1. De dienst moet toegankelijk zijn inzonderheid buiten de
schooluren. schooluren.
§ 2. Om de jongeren in hun leefmilieu te ontmoeten kan de dienst elke § 2. Om de jongeren in hun leefmilieu te ontmoeten kan de dienst elke
plaats en elke nadere regel voor het optreden gebruiken binnen de plaats en elke nadere regel voor het optreden gebruiken binnen de
perken van de geografische zone en de nadere regels bepaald in het perken van de geografische zone en de nadere regels bepaald in het
pedagogische project. pedagogische project.
§ 3. De dienst moet een dossier bijhouden over de nadere regels en de § 3. De dienst moet een dossier bijhouden over de nadere regels en de
doelstellingen van de verleende individuele hulp. Indien deze doelstellingen van de verleende individuele hulp. Indien deze
hulpverlening, zoals bedoeld in artikel 3, § 1, wordt aangevangen, hulpverlening, zoals bedoeld in artikel 3, § 1, wordt aangevangen,
wordt er een dossier per jongere aangelegd waarvan de anonimiteit wordt er een dossier per jongere aangelegd waarvan de anonimiteit
wordt gewaarborgd. Het dossier wordt ter beschikking van de wordt gewaarborgd. Het dossier wordt ter beschikking van de
administratie gesteld. administratie gesteld.
§ 4. Elke actie bedoeld in artikel 9 moet het voorwerp uitmaken van § 4. Elke actie bedoeld in artikel 9 moet het voorwerp uitmaken van
een dossier dat bepaalt dat ze in overeenstemming is met de artikelen een dossier dat bepaalt dat ze in overeenstemming is met de artikelen
7 en 8. Deze acties worden opgenomen in het jaarverslag. 7 en 8. Deze acties worden opgenomen in het jaarverslag.

Art. 13.In artikel 20, eerste lid, van hetzelfde besluit, worden de

Art. 13.In artikel 20, eerste lid, van hetzelfde besluit, worden de

volgende wijzigingen aangebracht : volgende wijzigingen aangebracht :
1° de woorden « Na gunstig advies van de erkenningscommissie » worden 1° de woorden « Na gunstig advies van de erkenningscommissie » worden
vervangen door de woorden « na advies van de administratie »; vervangen door de woorden « na advies van de administratie »;
2° de woorden « gedeelte communautair optreden » of van het gedeelte « 2° de woorden « gedeelte communautair optreden » of van het gedeelte «
collectief optreden van het opvoedingsproject » worden vervangen door collectief optreden van het opvoedingsproject » worden vervangen door
de woorden « hoofdstuk IV ». de woorden « hoofdstuk IV ».

Art. 14.De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd wordt belast met

Art. 14.De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd wordt belast met

de uitvoering van dit besluit. de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 2 oktober 2008. Brussel, 2 oktober 2008.
Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap : Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap :
De Minister van Kinderwelzijn, Hulpverlening aan de Jeugd en De Minister van Kinderwelzijn, Hulpverlening aan de Jeugd en
Gezondheid, Gezondheid,
Mevr. C. FONCK Mevr. C. FONCK
^
Etaamb.be maakt gebruik van cookies
Etaamb.be gebruikt cookies om uw taalvoorkeur te onthouden en om beter te begrijpen hoe etaamb.be gebruikt wordt.
DoorgaanMeer details
x