← Terug naar "Uittreksel uit arrest nr. 166/2023 van 30 november 2023 Rolnummers 7889, 7894, 7912 en 7916 In
zake : de beroepen : - tot gedeeltelijke vernietiging van de wet van 30 oktober 2022 « houdende
tijdelijke ondersteuningsmaatregelen ten gevolge - tot vernietiging van de wet van 26 juni 2022 « houdende
toekenning van een toelage voor het aansc(...)"
| Uittreksel uit arrest nr. 166/2023 van 30 november 2023 Rolnummers 7889, 7894, 7912 en 7916 In zake : de beroepen : - tot gedeeltelijke vernietiging van de wet van 30 oktober 2022 « houdende tijdelijke ondersteuningsmaatregelen ten gevolge - tot vernietiging van de wet van 26 juni 2022 « houdende toekenning van een toelage voor het aansc(...) | Uittreksel uit arrest nr. 166/2023 van 30 november 2023 Rolnummers 7889, 7894, 7912 en 7916 In zake : de beroepen : - tot gedeeltelijke vernietiging van de wet van 30 oktober 2022 « houdende tijdelijke ondersteuningsmaatregelen ten gevolge - tot vernietiging van de wet van 26 juni 2022 « houdende toekenning van een toelage voor het aansc(...) |
|---|---|
| GRONDWETTELIJK HOF | GRONDWETTELIJK HOF |
| Uittreksel uit arrest nr. 166/2023 van 30 november 2023 | Uittreksel uit arrest nr. 166/2023 van 30 november 2023 |
| Rolnummers 7889, 7894, 7912 en 7916 | Rolnummers 7889, 7894, 7912 en 7916 |
| In zake : de beroepen : | In zake : de beroepen : |
| - tot gedeeltelijke vernietiging van de wet van 30 oktober 2022 « | - tot gedeeltelijke vernietiging van de wet van 30 oktober 2022 « |
| houdende tijdelijke ondersteuningsmaatregelen ten gevolge van de | houdende tijdelijke ondersteuningsmaatregelen ten gevolge van de |
| energiecrisis », ingesteld door Hélène Englebert, door Guy van Hoye en | energiecrisis », ingesteld door Hélène Englebert, door Guy van Hoye en |
| door Danielle Domb; | door Danielle Domb; |
| - tot vernietiging van de wet van 26 juni 2022 « houdende toekenning | - tot vernietiging van de wet van 26 juni 2022 « houdende toekenning |
| van een toelage voor het aanschaffen van huisbrandolie of propaan in | van een toelage voor het aanschaffen van huisbrandolie of propaan in |
| bulk bestemd voor de verwarming van een privéwoning », ingesteld door | bulk bestemd voor de verwarming van een privéwoning », ingesteld door |
| Guy van Hoye; | Guy van Hoye; |
| - tot vernietiging van de artikelen 10 tot 16 van de wet van 19 | - tot vernietiging van de artikelen 10 tot 16 van de wet van 19 |
| december 2022 « houdende toekenning van een tweede federale | december 2022 « houdende toekenning van een tweede federale |
| elektriciteits- en gaspremie », ingesteld door Philippe Galloy. | elektriciteits- en gaspremie », ingesteld door Philippe Galloy. |
| Het Grondwettelijk Hof, | Het Grondwettelijk Hof, |
| samengesteld uit de voorzitters P. Nihoul en L. Lavrysen, en de | samengesteld uit de voorzitters P. Nihoul en L. Lavrysen, en de |
| rechters T. Giet, J. Moerman, M. Pâques, Y. Kherbache, D. Pieters, S. | rechters T. Giet, J. Moerman, M. Pâques, Y. Kherbache, D. Pieters, S. |
| de Bethune, E. Bribosia en K. Jadin, bijgestaan door de griffier N. | de Bethune, E. Bribosia en K. Jadin, bijgestaan door de griffier N. |
| Dupont, onder voorzitterschap van voorzitter P. Nihoul, | Dupont, onder voorzitterschap van voorzitter P. Nihoul, |
| wijst na beraad het volgende arrest : | wijst na beraad het volgende arrest : |
| I. Onderwerp van de beroepen en rechtspleging | I. Onderwerp van de beroepen en rechtspleging |
| a. Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 8 november | a. Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 8 november |
| 2022 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 16 | 2022 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 16 |
| november 2022, heeft Hélène Englebert beroep tot vernietiging | november 2022, heeft Hélène Englebert beroep tot vernietiging |
| ingesteld van de artikelen 42 tot 48 van de wet van 30 oktober 2022 « | ingesteld van de artikelen 42 tot 48 van de wet van 30 oktober 2022 « |
| houdende tijdelijke ondersteuningsmaatregelen ten gevolge van de | houdende tijdelijke ondersteuningsmaatregelen ten gevolge van de |
| energiecrisis » (bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 3 | energiecrisis » (bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 3 |
| november 2022). | november 2022). |
| b. Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 17 | b. Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 17 |
| november 2022 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen | november 2022 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen |
| op 18 november 2022, heeft Guy van Hoye beroep ingesteld tot | op 18 november 2022, heeft Guy van Hoye beroep ingesteld tot |
| vernietiging van de wet van 26 juni 2022 « houdende toekenning van een | vernietiging van de wet van 26 juni 2022 « houdende toekenning van een |
| toelage voor het aanschaffen van huisbrandolie of propaan in bulk | toelage voor het aanschaffen van huisbrandolie of propaan in bulk |
| bestemd voor de verwarming van een privéwoning » (bekendgemaakt in het | bestemd voor de verwarming van een privéwoning » (bekendgemaakt in het |
| Belgisch Staatsblad van 29 juni 2022) en tot gedeeltelijke | Belgisch Staatsblad van 29 juni 2022) en tot gedeeltelijke |
| vernietiging van de voormelde wet van 30 oktober 2022. | vernietiging van de voormelde wet van 30 oktober 2022. |
| c. Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 9 januari | c. Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 9 januari |
| 2023 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 10 | 2023 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 10 |
| januari 2023, heeft Danielle Domb beroep tot vernietiging ingesteld | januari 2023, heeft Danielle Domb beroep tot vernietiging ingesteld |
| van de artikelen 42 tot 48 van de voormelde wet van 30 oktober 2022. | van de artikelen 42 tot 48 van de voormelde wet van 30 oktober 2022. |
| d. Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 16 januari | d. Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 16 januari |
| 2023 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 17 | 2023 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 17 |
| januari 2023, heeft Philippe Galloy beroep tot vernietiging ingesteld | januari 2023, heeft Philippe Galloy beroep tot vernietiging ingesteld |
| van de artikelen 10 tot 16 van de wet van 19 december 2022 « houdende | van de artikelen 10 tot 16 van de wet van 19 december 2022 « houdende |
| toekenning van een tweede federale elektriciteits- en gaspremie » | toekenning van een tweede federale elektriciteits- en gaspremie » |
| (bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 23 december 2022). | (bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 23 december 2022). |
| Die zaken, ingeschreven onder de nummers 7889, 7894, 7912 en 7916 van | Die zaken, ingeschreven onder de nummers 7889, 7894, 7912 en 7916 van |
| de rol van het Hof, werden samengevoegd. | de rol van het Hof, werden samengevoegd. |
| (...) | (...) |
| II. In rechte | II. In rechte |
| (...) | (...) |
| Ten aanzien van de bestreden bepalingen en de context ervan | Ten aanzien van de bestreden bepalingen en de context ervan |
| B.1. Het economische herstel na COVID-19 en de invasie van Oekraïne | B.1. Het economische herstel na COVID-19 en de invasie van Oekraïne |
| door Rusland hebben aanleiding gegeven tot een aanzienlijke stijging | door Rusland hebben aanleiding gegeven tot een aanzienlijke stijging |
| van de energieprijzen. In die context heeft de wetgever verschillende | van de energieprijzen. In die context heeft de wetgever verschillende |
| tijdelijke ondersteuningsmaatregelen genomen om de gezinnen te helpen. | tijdelijke ondersteuningsmaatregelen genomen om de gezinnen te helpen. |
| Tot die maatregelen behoren : een verwarmingspremie van 100 euro; een | Tot die maatregelen behoren : een verwarmingspremie van 100 euro; een |
| toelage van 300 euro voor het aanschaffen van huisbrandolie of propaan | toelage van 300 euro voor het aanschaffen van huisbrandolie of propaan |
| in bulk bestemd voor de verwarming van een privéwoning; een toelage | in bulk bestemd voor de verwarming van een privéwoning; een toelage |
| van 250 euro voor gezinnen die met pellets verwarmen; een goedkoper | van 250 euro voor gezinnen die met pellets verwarmen; een goedkoper |
| basispakket energie voor de gezinnen, dat bestaat in het toekennen van | basispakket energie voor de gezinnen, dat bestaat in het toekennen van |
| een premie voor elektriciteit en gas; een tijdelijke verlaging van de | een premie voor elektriciteit en gas; een tijdelijke verlaging van de |
| accijnzen op diesel en op benzine; een tijdelijke btw-verlaging op | accijnzen op diesel en op benzine; een tijdelijke btw-verlaging op |
| elektriciteit en op gas; en een uitbreiding van het sociaal tarief. | elektriciteit en op gas; en een uitbreiding van het sociaal tarief. |
| De verzoekende partijen vorderen de vernietiging van verschillende | De verzoekende partijen vorderen de vernietiging van verschillende |
| wetsbepalingen met betrekking tot de federale gas- en | wetsbepalingen met betrekking tot de federale gas- en |
| elektriciteitspremies en de toelage voor het aanschaffen van | elektriciteitspremies en de toelage voor het aanschaffen van |
| huisbrandolie of propaan in bulk bestemd voor de verwarming van een | huisbrandolie of propaan in bulk bestemd voor de verwarming van een |
| privéwoning. | privéwoning. |
| B.2.1. Artikel 3, § 1, eerste lid, van de wet van 26 juni 2022 « | B.2.1. Artikel 3, § 1, eerste lid, van de wet van 26 juni 2022 « |
| houdende toekenning van een toelage voor het aanschaffen van | houdende toekenning van een toelage voor het aanschaffen van |
| huisbrandolie of propaan in bulk bestemd voor de verwarming van een | huisbrandolie of propaan in bulk bestemd voor de verwarming van een |
| privéwoning » (hierna : de wet van 26 juni 2022) bepaalt dat een | privéwoning » (hierna : de wet van 26 juni 2022) bepaalt dat een |
| toelage eenmalig en forfaitair wordt toegekend als tegemoetkoming in | toelage eenmalig en forfaitair wordt toegekend als tegemoetkoming in |
| de betaling van de levering van huisbrandolie of van propaan in bulk | de betaling van de levering van huisbrandolie of van propaan in bulk |
| aan iedere rechthebbende die tussen 15 november 2021 en 31 december | aan iedere rechthebbende die tussen 15 november 2021 en 31 december |
| 2022 inbegrepen van een onderneming een levering ontving die bestemd | 2022 inbegrepen van een onderneming een levering ontving die bestemd |
| is voor de verwarming van zijn hoofdverblijfplaats. | is voor de verwarming van zijn hoofdverblijfplaats. |
| Het bedrag van die toelage bedroeg oorspronkelijk 225 euro netto. Bij | Het bedrag van die toelage bedroeg oorspronkelijk 225 euro netto. Bij |
| artikel 8, 1°, van de wet van 30 oktober 2022 « houdende tijdelijke | artikel 8, 1°, van de wet van 30 oktober 2022 « houdende tijdelijke |
| ondersteuningsmaatregelen ten gevolge van de energiecrisis » (hierna : | ondersteuningsmaatregelen ten gevolge van de energiecrisis » (hierna : |
| de wet van 30 oktober 2022) is dat bedrag gestegen naar 300 euro | de wet van 30 oktober 2022) is dat bedrag gestegen naar 300 euro |
| netto. | netto. |
| De toelage wordt toegekend op basis van een aanvraag die wordt | De toelage wordt toegekend op basis van een aanvraag die wordt |
| ingediend door de rechthebbende (artikel 3, § 1, derde lid, van de wet | ingediend door de rechthebbende (artikel 3, § 1, derde lid, van de wet |
| van 26 juni 2022). | van 26 juni 2022). |
| Volgens de memorie van toelichting heeft die maatregel, die de andere | Volgens de memorie van toelichting heeft die maatregel, die de andere |
| voor gas en elektriciteit genomen maatregelen aanvult, als doel « een | voor gas en elektriciteit genomen maatregelen aanvult, als doel « een |
| financiële steun toe te kennen aan het grootst mogelijk aantal burgers | financiële steun toe te kennen aan het grootst mogelijk aantal burgers |
| om hun te helpen het hoofd [te] bieden aan de stijgende prijzen voor | om hun te helpen het hoofd [te] bieden aan de stijgende prijzen voor |
| de verwarming van hun woning » (Parl. St., Kamer, 2021-2022, DOC | de verwarming van hun woning » (Parl. St., Kamer, 2021-2022, DOC |
| 55-2752/001, p. 4). | 55-2752/001, p. 4). |
| B.2.2.1. Bij de voormelde wet van 30 oktober 2022 kent de wetgever een | B.2.2.1. Bij de voormelde wet van 30 oktober 2022 kent de wetgever een |
| eenmalige forfaitaire premie van 122 euro toe aan elke huishoudelijke | eenmalige forfaitaire premie van 122 euro toe aan elke huishoudelijke |
| afnemer die op 30 september 2022 een leveringsovereenkomst voor | afnemer die op 30 september 2022 een leveringsovereenkomst voor |
| elektriciteit voor diens woonplaats heeft, ofwel met een vaste prijs, | elektriciteit voor diens woonplaats heeft, ofwel met een vaste prijs, |
| die afgesloten of hernieuwd werd na 30 september 2021, ofwel met een | die afgesloten of hernieuwd werd na 30 september 2021, ofwel met een |
| variabele prijs (artikel 36, § 1, van de wet). Bovendien wordt een | variabele prijs (artikel 36, § 1, van de wet). Bovendien wordt een |
| eenmalige forfaitaire premie van 270 euro toegekend aan elke | eenmalige forfaitaire premie van 270 euro toegekend aan elke |
| huishoudelijke afnemer die op 30 september 2022 een | huishoudelijke afnemer die op 30 september 2022 een |
| leveringsovereenkomst voor gas voor diens woonplaats heeft, ofwel met | leveringsovereenkomst voor gas voor diens woonplaats heeft, ofwel met |
| een vaste prijs, die afgesloten of hernieuwd werd na 30 september | een vaste prijs, die afgesloten of hernieuwd werd na 30 september |
| 2021, ofwel met een variabele prijs (artikel 43, § 1, van de wet). | 2021, ofwel met een variabele prijs (artikel 43, § 1, van de wet). |
| Die premies zijn geldig voor de maanden november en december 2022. | Die premies zijn geldig voor de maanden november en december 2022. |
| Wat de federale gaspremie betreft, hebben de eindafnemers die zijn | Wat de federale gaspremie betreft, hebben de eindafnemers die zijn |
| verbonden met een collectief aansluitpunt met een gezamenlijke | verbonden met een collectief aansluitpunt met een gezamenlijke |
| stookinstallatie op gas die een recht op levering genieten in het | stookinstallatie op gas die een recht op levering genieten in het |
| kader van een overeenkomst die voor de premie in aanmerking komt, die | kader van een overeenkomst die voor de premie in aanmerking komt, die |
| in hun naam en voor hun rekening werd gesloten door een andere | in hun naam en voor hun rekening werd gesloten door een andere |
| huishoudelijke afnemer van dezelfde gezamenlijke stookinstallatie op | huishoudelijke afnemer van dezelfde gezamenlijke stookinstallatie op |
| gas of door een vereniging van mede-eigenaars, eveneens recht op de | gas of door een vereniging van mede-eigenaars, eveneens recht op de |
| premie (artikel 43, § 1, tweede lid, van de voormelde wet). Er wordt | premie (artikel 43, § 1, tweede lid, van de voormelde wet). Er wordt |
| gepreciseerd dat « de begunstigden [...] ook de gas eindafnemers via | gepreciseerd dat « de begunstigden [...] ook de gas eindafnemers via |
| een gezamenlijke stookinstallatie [omvatten] » (Parl. St., Kamer, | een gezamenlijke stookinstallatie [omvatten] » (Parl. St., Kamer, |
| 2021-2022, DOC 55-2915/001, p. 19). | 2021-2022, DOC 55-2915/001, p. 19). |
| In beginsel worden de premies automatisch toegekend door de | In beginsel worden de premies automatisch toegekend door de |
| leverancier aan de rechthebbenden (artikelen 37 en 44 van de wet van | leverancier aan de rechthebbenden (artikelen 37 en 44 van de wet van |
| 30 oktober 2022). | 30 oktober 2022). |
| Een rechthebbende die met meerdere gezinnen of huishoudens gas | Een rechthebbende die met meerdere gezinnen of huishoudens gas |
| aankoopt via hetzelfde EAN-aansluitingspunt op het | aankoopt via hetzelfde EAN-aansluitingspunt op het |
| aardgasdistributienet, moet een aanvraag in die zin indienen bij de | aardgasdistributienet, moet een aanvraag in die zin indienen bij de |
| FOD Economie (artikel 45 van dezelfde wet). | FOD Economie (artikel 45 van dezelfde wet). |
| B.2.2.2. De federale elektriciteits- en gaspremie beoogt « de impact | B.2.2.2. De federale elektriciteits- en gaspremie beoogt « de impact |
| op de energiefactuur van de energiecrisis te verlichten [...] voor | op de energiefactuur van de energiecrisis te verlichten [...] voor |
| gezinnen. Met de keuze om een federale elektriciteits- en gaspremie | gezinnen. Met de keuze om een federale elektriciteits- en gaspremie |
| toe te kennen via de huishoudelijke elektriciteits- en gascontracten | toe te kennen via de huishoudelijke elektriciteits- en gascontracten |
| [wenst de wetgever] de breedst mogelijke groep [te bereiken] binnen de | [wenst de wetgever] de breedst mogelijke groep [te bereiken] binnen de |
| federale bevoegdheden (energieprijzen) » (Parl. St., Kamer, 2021-2022, | federale bevoegdheden (energieprijzen) » (Parl. St., Kamer, 2021-2022, |
| DOC 55-2915/001, p. 19). | DOC 55-2915/001, p. 19). |
| Wat het bedrag van de premie betreft, wordt in de parlementaire | Wat het bedrag van de premie betreft, wordt in de parlementaire |
| voorbereiding vermeld : | voorbereiding vermeld : |
| « De beoogde premie bedraagt 270 euro voor gas en 122 euro voor | « De beoogde premie bedraagt 270 euro voor gas en 122 euro voor |
| elektriciteit. | elektriciteit. |
| Wat de premie voor gas betreft, komt de hoogte van de premie overeen | Wat de premie voor gas betreft, komt de hoogte van de premie overeen |
| met de gemiddelde korting op jaarbasis die een huishouden zou genieten | met de gemiddelde korting op jaarbasis die een huishouden zou genieten |
| mocht deze 5 MWh aan een gereguleerd tarief (0,13 euro/kWh all-in) | mocht deze 5 MWh aan een gereguleerd tarief (0,13 euro/kWh all-in) |
| beleverd worden en voor 12 MWh aan een commercieel tarief (0,26 | beleverd worden en voor 12 MWh aan een commercieel tarief (0,26 |
| euro/kWh all-in) tegenover een volledige afname (17 MWh) aan datzelfde | euro/kWh all-in) tegenover een volledige afname (17 MWh) aan datzelfde |
| commercieel tarief. De korting die op jaarbasis is berekend wordt als | commercieel tarief. De korting die op jaarbasis is berekend wordt als |
| een eenmalige premie toegekend en wordt niet aangepast op basis van | een eenmalige premie toegekend en wordt niet aangepast op basis van |
| [het] verbruik van het huishouden. | [het] verbruik van het huishouden. |
| Wat de premie voor elektriciteit betreft, komt de hoogte van de premie | Wat de premie voor elektriciteit betreft, komt de hoogte van de premie |
| overeen met de gemiddelde korting op jaarbasis die een huishouden zou | overeen met de gemiddelde korting op jaarbasis die een huishouden zou |
| genieten mocht deze 1,5 MWh aan een gereguleerd tarief (0,24 euro/kWh | genieten mocht deze 1,5 MWh aan een gereguleerd tarief (0,24 euro/kWh |
| all-in) beleverd worden en voor 2 MWh aan een commercieel tarief (0,44 | all-in) beleverd worden en voor 2 MWh aan een commercieel tarief (0,44 |
| euro/kWh all-in) tegenover een volledige afname (3,5 MWh) aan | euro/kWh all-in) tegenover een volledige afname (3,5 MWh) aan |
| datzelfde commercieel tarief. De korting die op jaarbasis is berekend | datzelfde commercieel tarief. De korting die op jaarbasis is berekend |
| wordt als een eenmalige premie toegekend en wordt niet aangepast op | wordt als een eenmalige premie toegekend en wordt niet aangepast op |
| basis van [het] verbruik van het huishouden. | basis van [het] verbruik van het huishouden. |
| In geen enkel geval doet de premie afbreuk aan de btw die verschuldigd | In geen enkel geval doet de premie afbreuk aan de btw die verschuldigd |
| is als aandeel in de factuur of in de openstaande schuld. Vanuit | is als aandeel in de factuur of in de openstaande schuld. Vanuit |
| btw-perspectief moet worden opgemerkt dat deze federale | btw-perspectief moet worden opgemerkt dat deze federale |
| elektriciteits- en gaspremie noch [kan worden gekwalificeerd] als een | elektriciteits- en gaspremie noch [kan worden gekwalificeerd] als een |
| prijssubsidie in de zin van artikel 26, § 1, eerste lid, van het | prijssubsidie in de zin van artikel 26, § 1, eerste lid, van het |
| btw-wetboek, noch als een prijsvermindering in de zin van artikel 28, | btw-wetboek, noch als een prijsvermindering in de zin van artikel 28, |
| 2°, van voormeld wetboek. Er is immers geen noodzakelijk verband | 2°, van voormeld wetboek. Er is immers geen noodzakelijk verband |
| tussen de toegekende premie en de elektriciteits- en gasfactuur waarop | tussen de toegekende premie en de elektriciteits- en gasfactuur waarop |
| zij wordt verrekend. In de meeste gevallen houdt de premie immers | zij wordt verrekend. In de meeste gevallen houdt de premie immers |
| verband met de elektriciteits- en gasfactuur van het gezin waaraan de | verband met de elektriciteits- en gasfactuur van het gezin waaraan de |
| premie via de elektriciteits- en gasfactuur wordt toegekend. De | premie via de elektriciteits- en gasfactuur wordt toegekend. De |
| elektriciteitsfactuur wordt dus louter en alleen als technisch | elektriciteitsfactuur wordt dus louter en alleen als technisch |
| instrument gebruikt voor de toekenning van de premie. Het uitgespaarde | instrument gebruikt voor de toekenning van de premie. Het uitgespaarde |
| bedrag kan vrij door het betrokken gezin [worden] gebruikt, al dan | bedrag kan vrij door het betrokken gezin [worden] gebruikt, al dan |
| niet ter besteding aan consumentengoederen of -diensten. De termen ` | niet ter besteding aan consumentengoederen of -diensten. De termen ` |
| factuur ', ` creditnota ', ` korting ', etc., moeten dan ook in het | factuur ', ` creditnota ', ` korting ', etc., moeten dan ook in het |
| kader van de specifieke voorliggende wetgeving worden geïnterpreteerd | kader van de specifieke voorliggende wetgeving worden geïnterpreteerd |
| en staan los van de klassieke invulling ervan in het kader van de | en staan los van de klassieke invulling ervan in het kader van de |
| btw-wetgeving. De maatstaf van heffing die als heffingsbasis geldt | btw-wetgeving. De maatstaf van heffing die als heffingsbasis geldt |
| voor de btw geheven over de levering van elektriciteit en gas, mag dus | voor de btw geheven over de levering van elektriciteit en gas, mag dus |
| in geen enkel geval worden verminderd naar aanleiding van deze titel » | in geen enkel geval worden verminderd naar aanleiding van deze titel » |
| (Parl. St., Kamer, 2021-2022, DOC 55-2915/001, p. 21). | (Parl. St., Kamer, 2021-2022, DOC 55-2915/001, p. 21). |
| B.2.2.3. Bij de wet van 19 december 2022 « houdende toekenning van een | B.2.2.3. Bij de wet van 19 december 2022 « houdende toekenning van een |
| tweede federale elektriciteits- en gaspremie » (hierna : de wet van 19 | tweede federale elektriciteits- en gaspremie » (hierna : de wet van 19 |
| december 2022) breidt de wetgever het basispakket energie uit tot de | december 2022) breidt de wetgever het basispakket energie uit tot de |
| maanden januari, februari en maart 2023, door een tweede federale | maanden januari, februari en maart 2023, door een tweede federale |
| premie voor elektriciteit en gas in te voeren, in het verlengde van de | premie voor elektriciteit en gas in te voeren, in het verlengde van de |
| eerste premie. | eerste premie. |
| De voorwaarden om de premies te genieten zijn grotendeels identiek aan | De voorwaarden om de premies te genieten zijn grotendeels identiek aan |
| de voorwaarden waarin is voorzien bij de wet van 30 oktober 2022, zij | de voorwaarden waarin is voorzien bij de wet van 30 oktober 2022, zij |
| het dat de situatie van de rechthebbende wordt beoordeeld op 31 | het dat de situatie van de rechthebbende wordt beoordeeld op 31 |
| december 2022 en dat het bedrag van de premie 183 euro bedraagt voor | december 2022 en dat het bedrag van de premie 183 euro bedraagt voor |
| elektriciteit en 405 euro voor gas (artikelen 4, § 1, en 11, § 1, van | elektriciteit en 405 euro voor gas (artikelen 4, § 1, en 11, § 1, van |
| de wet van 19 december 2022). | de wet van 19 december 2022). |
| Ingevolge een opmerking van de afdeling wetgeving van de Raad van | Ingevolge een opmerking van de afdeling wetgeving van de Raad van |
| State wordt het bedrag van de premies aanvullend verantwoord als volgt | State wordt het bedrag van de premies aanvullend verantwoord als volgt |
| : | : |
| « Met de ontworpen regeling wordt beoogd eenmalig in een goedkoper | « Met de ontworpen regeling wordt beoogd eenmalig in een goedkoper |
| basispakket energie te voorzien voor gezinnen, bestaande uit twee | basispakket energie te voorzien voor gezinnen, bestaande uit twee |
| afzonderlijke premies bestemd voor huishoudelijk verbruik van | afzonderlijke premies bestemd voor huishoudelijk verbruik van |
| elektriciteit en gas ongeacht de omvang van het energieverbruik en | elektriciteit en gas ongeacht de omvang van het energieverbruik en |
| ongeacht de exclusieve dan wel gecombineerde afname van elektriciteit | ongeacht de exclusieve dan wel gecombineerde afname van elektriciteit |
| respectievelijk van gas voor verschillende soorten huishoudelijk | respectievelijk van gas voor verschillende soorten huishoudelijk |
| gebruik (verlichting, koken, verwarming, enz.). Immers, voornoemd | gebruik (verlichting, koken, verwarming, enz.). Immers, voornoemd |
| basispakket werd opgezet als een eenmalige en forfaitaire | basispakket werd opgezet als een eenmalige en forfaitaire |
| elektriciteits- en gaspremie telkens bestaande uit een absoluut bedrag | elektriciteits- en gaspremie telkens bestaande uit een absoluut bedrag |
| dat het resultaat is van een gemiddeld jaarlijkse kost voor een meest | dat het resultaat is van een gemiddeld jaarlijkse kost voor een meest |
| voorkomend verbruiksprofiel in het land. Hierbij werd gebruik gemaakt | voorkomend verbruiksprofiel in het land. Hierbij werd gebruik gemaakt |
| van de redelijkerwijze beschikbare gegevens inzake het gemiddelde | van de redelijkerwijze beschikbare gegevens inzake het gemiddelde |
| verbruik van huishoudelijke afnemers, rekening houdende met het | verbruik van huishoudelijke afnemers, rekening houdende met het |
| streven om de premies zo snel mogelijk toe te kennen. | streven om de premies zo snel mogelijk toe te kennen. |
| De ratio legis van dit wetsontwerp bestaat erin om de impact van de | De ratio legis van dit wetsontwerp bestaat erin om de impact van de |
| energiecrisis op de energiefactuur van gezinnen te verlichten door een | energiecrisis op de energiefactuur van gezinnen te verlichten door een |
| goedkoper basispakket energie te voorzien en rechtvaardigt het | goedkoper basispakket energie te voorzien en rechtvaardigt het |
| determinerend criterium om als rechthebbende van de premie te | determinerend criterium om als rechthebbende van de premie te |
| kwalificeren, met name de hoedanigheid van huishoudelijke afnemer en | kwalificeren, met name de hoedanigheid van huishoudelijke afnemer en |
| gerechtigde op een recht van levering in het kader van een | gerechtigde op een recht van levering in het kader van een |
| leveringsovereenkomst met betrekking tot elektriciteit dan wel gas, | leveringsovereenkomst met betrekking tot elektriciteit dan wel gas, |
| die gesloten werd in een periode waarin de energieprijzen buitengewone | die gesloten werd in een periode waarin de energieprijzen buitengewone |
| hoogtes hebben bereikt, i.e. een leveringsovereenkomst die nog actief | hoogtes hebben bereikt, i.e. een leveringsovereenkomst die nog actief |
| is op 31 december 2022 met een variabele prijs of met een vaste prijs | is op 31 december 2022 met een variabele prijs of met een vaste prijs |
| mits gesloten of hernieuwd na 30 september 2021, en dat ongeacht of er | mits gesloten of hernieuwd na 30 september 2021, en dat ongeacht of er |
| in de periode waarvoor de premie wordt toegekend daadwerkelijk een | in de periode waarvoor de premie wordt toegekend daadwerkelijk een |
| levering werd ontvangen of niet. De toepassing van een variërende | levering werd ontvangen of niet. De toepassing van een variërende |
| premie op basis van concreet verbruik of een differentiatie van | premie op basis van concreet verbruik of een differentiatie van |
| verbruiksprofielen op basis van de ingezette energiebronnen voor het | verbruiksprofielen op basis van de ingezette energiebronnen voor het |
| huishouden, zou een complexe en significante administratieve last | huishouden, zou een complexe en significante administratieve last |
| creëren die niet in verhouding zou staan tot het beoogde doel en | creëren die niet in verhouding zou staan tot het beoogde doel en |
| waarbij bovendien rekening zou moeten worden gehouden met reeds | waarbij bovendien rekening zou moeten worden gehouden met reeds |
| bestaande premies of toelagen voor de specifieke andere | bestaande premies of toelagen voor de specifieke andere |
| energiebronnen. De uitrol van de slimme meter is ook nog niet | energiebronnen. De uitrol van de slimme meter is ook nog niet |
| voldoende ver gevorderd om het individueel verbruik van iedere | voldoende ver gevorderd om het individueel verbruik van iedere |
| huishoudelijke afnemer te kennen » (Parl. St., Kamer, 2022-2023, DOC | huishoudelijke afnemer te kennen » (Parl. St., Kamer, 2022-2023, DOC |
| 55-3016/001, pp. 9-10). | 55-3016/001, pp. 9-10). |
| In de Kamercommissie heeft de minister van Energie uitgelegd : | In de Kamercommissie heeft de minister van Energie uitgelegd : |
| « Discriminatie en Gelijkheidsbeginsel | « Discriminatie en Gelijkheidsbeginsel |
| De Raad van State heeft een verduidelijking gevraagd van het | De Raad van State heeft een verduidelijking gevraagd van het |
| onderscheid tussen het basispakket gas en het basispakket | onderscheid tussen het basispakket gas en het basispakket |
| elektriciteit. In de memorie van toelichting werd dit verduidelijkt op | elektriciteit. In de memorie van toelichting werd dit verduidelijkt op |
| basis van vier punten : | basis van vier punten : |
| - Het gaat om een basispakket voor twee vectoren, nl. gas en | - Het gaat om een basispakket voor twee vectoren, nl. gas en |
| elektriciteit, waarbij er gewerkt wordt met een schijf van verbruik | elektriciteit, waarbij er gewerkt wordt met een schijf van verbruik |
| waarop een gereguleerd en verminderd tarief wordt toegepast, los van | waarop een gereguleerd en verminderd tarief wordt toegepast, los van |
| het globale verbruik van iemand. | het globale verbruik van iemand. |
| - De forfaitaire premies zijn berekend aan de hand van gemiddelde | - De forfaitaire premies zijn berekend aan de hand van gemiddelde |
| jaarlijkse kosten voor een meest voorkomend verbruiksprofiel, op basis | jaarlijkse kosten voor een meest voorkomend verbruiksprofiel, op basis |
| van de boordtabellen van de CREG. | van de boordtabellen van de CREG. |
| - De digitale meter is nog niet volledig uitgerold, waardoor het | - De digitale meter is nog niet volledig uitgerold, waardoor het |
| verbruik van de klanten niet gekend is. | verbruik van de klanten niet gekend is. |
| - De toepassing van een variërende premie naargelang van het verbruik | - De toepassing van een variërende premie naargelang van het verbruik |
| is administratief niet eenvoudig te realiseren en brengt een snelle | is administratief niet eenvoudig te realiseren en brengt een snelle |
| beslissing om de premie bij de burgers te krijgen in gevaar. | beslissing om de premie bij de burgers te krijgen in gevaar. |
| Warmtepompen en accumulatie | Warmtepompen en accumulatie |
| Het basispakket gaat over een tegemoetkoming voor het huishoudelijke | Het basispakket gaat over een tegemoetkoming voor het huishoudelijke |
| verbruik van elektriciteit en van gas. Warmtepompen en | verbruik van elektriciteit en van gas. Warmtepompen en |
| accumulatieverwarming kwamen reeds aan bod tijdens de bespreking van | accumulatieverwarming kwamen reeds aan bod tijdens de bespreking van |
| de eerste premies, alsook van de Algemene Beleidsnota. De Raad van | de eerste premies, alsook van de Algemene Beleidsnota. De Raad van |
| State geeft aan dat er niet kan en mag worden gedifferentieerd in de | State geeft aan dat er niet kan en mag worden gedifferentieerd in de |
| korting voor elektriciteit : ` Een verhoogde premie voor een | korting voor elektriciteit : ` Een verhoogde premie voor een |
| huishoudelijke afnemer die enkel een leveringsovereenkomst voor | huishoudelijke afnemer die enkel een leveringsovereenkomst voor |
| elektriciteit heeft en die zijn woning met elektriciteit verwarmt, zou | elektriciteit heeft en die zijn woning met elektriciteit verwarmt, zou |
| op gespannen voet kunnen staan met dat opzet, los van de praktische | op gespannen voet kunnen staan met dat opzet, los van de praktische |
| problemen om die afnemer te onderscheiden van andere huishoudelijke | problemen om die afnemer te onderscheiden van andere huishoudelijke |
| afnemers die enkel een leveringsovereenkomst voor elektriciteit hebben | afnemers die enkel een leveringsovereenkomst voor elektriciteit hebben |
| maar andere energiebronnen gebruiken om hun woonplaats te verwarmen '. | maar andere energiebronnen gebruiken om hun woonplaats te verwarmen '. |
| Op basis van dit advies is het probleem van de mensen die zich | Op basis van dit advies is het probleem van de mensen die zich |
| verwarmen met warmtepompen of accumulatie moeilijker op te lossen dan | verwarmen met warmtepompen of accumulatie moeilijker op te lossen dan |
| wat op het eerste [gezicht] lijkt. | wat op het eerste [gezicht] lijkt. |
| Meerdere stookinstallaties voor één toegangspunt | Meerdere stookinstallaties voor één toegangspunt |
| De minister heeft geen kennis van de specifieke situatie die [het lid] | De minister heeft geen kennis van de specifieke situatie die [het lid] |
| aanhaalt. Zij gaat ervan uit dat het om een privénet of een gesloten | aanhaalt. Zij gaat ervan uit dat het om een privénet of een gesloten |
| distributienet gaat, en dus niet om een levering via de publieke | distributienet gaat, en dus niet om een levering via de publieke |
| netten. Daardoor valt een dergelijke situatie, op [het] eerste | netten. Daardoor valt een dergelijke situatie, op [het] eerste |
| [gezicht], buiten het toepassingsgebied van dit wetsontwerp. De | [gezicht], buiten het toepassingsgebied van dit wetsontwerp. De |
| minister is bereid om specifieke situaties te bestuderen maar zij kan | minister is bereid om specifieke situaties te bestuderen maar zij kan |
| zich moeilijk inbeelden dat het om zeer veel situaties gaat. Zij | zich moeilijk inbeelden dat het om zeer veel situaties gaat. Zij |
| onderstreept ook dat de regelingen omtrent dergelijke privénetten of | onderstreept ook dat de regelingen omtrent dergelijke privénetten of |
| gesloten distributienetten verschillend zijn naar gelang het gewest | gesloten distributienetten verschillend zijn naar gelang het gewest |
| waar ze zich bevinden » (Parl. St., Kamer, 2022-2023, DOC 55-3016/004, | waar ze zich bevinden » (Parl. St., Kamer, 2022-2023, DOC 55-3016/004, |
| pp. 9-10). | pp. 9-10). |
| B.2.3. Bij artikel 4, § 1, van de programmawet (I) van 26 december | B.2.3. Bij artikel 4, § 1, van de programmawet (I) van 26 december |
| 2022 kent de wetgever een eenmalige en forfaitaire toelage van 250 | 2022 kent de wetgever een eenmalige en forfaitaire toelage van 250 |
| euro netto toe aan iedere rechthebbende die tussen 1 juni 2022 en 31 | euro netto toe aan iedere rechthebbende die tussen 1 juni 2022 en 31 |
| maart 2023 inbegrepen een levering ontving van pellets in bulk, als | maart 2023 inbegrepen een levering ontving van pellets in bulk, als |
| tegemoetkoming in de betaling van de levering van pellets in bulk | tegemoetkoming in de betaling van de levering van pellets in bulk |
| bestemd voor de verwarming van zijn hoofdverblijfplaats. | bestemd voor de verwarming van zijn hoofdverblijfplaats. |
| De toelage wordt voorbehouden aan de gezinnen die geen recht hebben op | De toelage wordt voorbehouden aan de gezinnen die geen recht hebben op |
| de toelage voor het aanschaffen van huisbrandolie of propaan in bulk | de toelage voor het aanschaffen van huisbrandolie of propaan in bulk |
| bestemd voor de verwarming van een privéwoning, noch op de federale | bestemd voor de verwarming van een privéwoning, noch op de federale |
| gaspremie, en die geen sociaal gastarief genieten (artikel 3, 2°, van | gaspremie, en die geen sociaal gastarief genieten (artikel 3, 2°, van |
| de programmawet). | de programmawet). |
| De verwarmingstoelage voor pellets in bulk wordt toegekend op basis | De verwarmingstoelage voor pellets in bulk wordt toegekend op basis |
| van een aanvraag van de rechthebbende (artikel 4, § 1, derde lid, van | van een aanvraag van de rechthebbende (artikel 4, § 1, derde lid, van |
| de programmawet). | de programmawet). |
| Ten aanzien van de ontvankelijkheid | Ten aanzien van de ontvankelijkheid |
| Wat betreft de zaken nrs. 7889, 7894 en 7916 | Wat betreft de zaken nrs. 7889, 7894 en 7916 |
| B.3.1. De Ministerraad voert aan dat de verzoekende partijen in de | B.3.1. De Ministerraad voert aan dat de verzoekende partijen in de |
| zaken nrs. 7889, 7894 en 7916 niet doen blijken van een belang om de | zaken nrs. 7889, 7894 en 7916 niet doen blijken van een belang om de |
| vernietiging van de bestreden bepalingen te vorderen. De Ministerraad | vernietiging van de bestreden bepalingen te vorderen. De Ministerraad |
| voert daarenboven aan dat het beroep in de zaak nr. 7894 zich dient te | voert daarenboven aan dat het beroep in de zaak nr. 7894 zich dient te |
| beperken tot de daadwerkelijk bestreden bepalingen en dat de | beperken tot de daadwerkelijk bestreden bepalingen en dat de |
| verzoekende partij in die zaak niet doet blijken van een belang om de | verzoekende partij in die zaak niet doet blijken van een belang om de |
| bepalingen met betrekking tot de federale elektriciteitspremie te | bepalingen met betrekking tot de federale elektriciteitspremie te |
| bestrijden. | bestrijden. |
| B.3.2. De Grondwet en de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het | B.3.2. De Grondwet en de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het |
| Grondwettelijk Hof vereisen dat elke natuurlijke persoon of | Grondwettelijk Hof vereisen dat elke natuurlijke persoon of |
| rechtspersoon die een beroep tot vernietiging instelt, doet blijken | rechtspersoon die een beroep tot vernietiging instelt, doet blijken |
| van een belang. Van het vereiste belang doen slechts blijken de | van een belang. Van het vereiste belang doen slechts blijken de |
| personen wier situatie door de bestreden norm rechtstreeks en | personen wier situatie door de bestreden norm rechtstreeks en |
| ongunstig zou kunnen worden geraakt. | ongunstig zou kunnen worden geraakt. |
| Opdat de verzoekende partij van het vereiste belang doet blijken, is | Opdat de verzoekende partij van het vereiste belang doet blijken, is |
| niet vereist dat een eventuele vernietiging haar een onmiddellijk | niet vereist dat een eventuele vernietiging haar een onmiddellijk |
| voordeel zou opleveren. De omstandigheid dat zij, als gevolg van de | voordeel zou opleveren. De omstandigheid dat zij, als gevolg van de |
| indiening van haar beroep, opnieuw een kans zou kunnen krijgen dat | indiening van haar beroep, opnieuw een kans zou kunnen krijgen dat |
| haar situatie in gunstigere zin wordt geregeld, volstaat om haar | haar situatie in gunstigere zin wordt geregeld, volstaat om haar |
| belang te verantwoorden. | belang te verantwoorden. |
| B.3.3. Zulks is te dezen het geval, aangezien de wetgever, in geval | B.3.3. Zulks is te dezen het geval, aangezien de wetgever, in geval |
| van een vernietiging van de bestreden bepalingen, ertoe zou kunnen | van een vernietiging van de bestreden bepalingen, ertoe zou kunnen |
| worden gebracht nieuwe bepalingen aan te nemen waarbij een premie | worden gebracht nieuwe bepalingen aan te nemen waarbij een premie |
| wordt toegekend aan de gezinnen die, zoals die verzoekende partijen, | wordt toegekend aan de gezinnen die, zoals die verzoekende partijen, |
| verwarmen met elektriciteit. | verwarmen met elektriciteit. |
| Bijgevolg doen de verzoekende partijen in de zaken nrs. 7889, 7894 en | Bijgevolg doen de verzoekende partijen in de zaken nrs. 7889, 7894 en |
| 7916 blijken van een belang om de vernietiging te vorderen van de | 7916 blijken van een belang om de vernietiging te vorderen van de |
| bepalingen van de bestreden wetten met betrekking tot de federale | bepalingen van de bestreden wetten met betrekking tot de federale |
| gaspremie en, wat de zaak nr. 7894 betreft, met betrekking tot de | gaspremie en, wat de zaak nr. 7894 betreft, met betrekking tot de |
| toelage voor het aanschaffen van huisbrandolie of propaan in bulk | toelage voor het aanschaffen van huisbrandolie of propaan in bulk |
| bestemd voor de verwarming van een privéwoning. | bestemd voor de verwarming van een privéwoning. |
| De verzoekende partij in de zaak nr. 7894 doet niet blijken van een | De verzoekende partij in de zaak nr. 7894 doet niet blijken van een |
| belang om de vernietiging te vorderen van de bepalingen met betrekking | belang om de vernietiging te vorderen van de bepalingen met betrekking |
| tot de federale elektriciteitspremie. Zij zet bovendien geen enkele | tot de federale elektriciteitspremie. Zij zet bovendien geen enkele |
| bijzondere grief uiteen tegen de artikelen 49 tot 62 van de wet van 30 | bijzondere grief uiteen tegen de artikelen 49 tot 62 van de wet van 30 |
| oktober 2022. | oktober 2022. |
| B.3.4. De beroepen zijn dus ontvankelijk in zoverre zij betrekking | B.3.4. De beroepen zijn dus ontvankelijk in zoverre zij betrekking |
| hebben op de artikelen 8 tot 17 en 42 tot 48 van de wet van 30 oktober | hebben op de artikelen 8 tot 17 en 42 tot 48 van de wet van 30 oktober |
| 2022, alsook op de artikelen 1 tot 12 van de wet van 26 juni 2022 en | 2022, alsook op de artikelen 1 tot 12 van de wet van 26 juni 2022 en |
| op de artikelen 10 tot 16 van de wet van 19 december 2022. | op de artikelen 10 tot 16 van de wet van 19 december 2022. |
| Het beroep in de zaak nr. 7894 is voor het overige niet ontvankelijk. | Het beroep in de zaak nr. 7894 is voor het overige niet ontvankelijk. |
| Wat betreft de zaak nr. 7912 | Wat betreft de zaak nr. 7912 |
| B.4.1. De Ministerraad voert aan dat het beroep in de zaak nr. 7912 | B.4.1. De Ministerraad voert aan dat het beroep in de zaak nr. 7912 |
| niet ontvankelijk is. Bij gebrek aan een uiteenzetting van de feiten | niet ontvankelijk is. Bij gebrek aan een uiteenzetting van de feiten |
| en van de middelen meent hij dat hij niet kan antwoorden op de | en van de middelen meent hij dat hij niet kan antwoorden op de |
| argumenten van de verzoekende partij en dat het Hof niet de juiste | argumenten van de verzoekende partij en dat het Hof niet de juiste |
| draagwijdte van het beroep tot vernietiging kan bepalen. Vervolgens | draagwijdte van het beroep tot vernietiging kan bepalen. Vervolgens |
| toont de verzoekende partij niet aan in welk opzicht de bestreden | toont de verzoekende partij niet aan in welk opzicht de bestreden |
| bepalingen haar situatie en haar belangen rechtstreeks en ongunstig | bepalingen haar situatie en haar belangen rechtstreeks en ongunstig |
| zouden kunnen raken. Ten slotte heeft de verzoekende partij bij haar | zouden kunnen raken. Ten slotte heeft de verzoekende partij bij haar |
| verzoekschrift geen afschrift van de bestreden wet gevoegd. | verzoekschrift geen afschrift van de bestreden wet gevoegd. |
| B.4.2. De Grondwet en de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het | B.4.2. De Grondwet en de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het |
| Grondwettelijk Hof vereisen dat elke natuurlijke persoon of | Grondwettelijk Hof vereisen dat elke natuurlijke persoon of |
| rechtspersoon die een beroep tot vernietiging instelt, doet blijken | rechtspersoon die een beroep tot vernietiging instelt, doet blijken |
| van een belang. Van het vereiste belang doen slechts blijken de | van een belang. Van het vereiste belang doen slechts blijken de |
| personen wier situatie door de bestreden norm rechtstreeks en | personen wier situatie door de bestreden norm rechtstreeks en |
| ongunstig zou kunnen worden geraakt. | ongunstig zou kunnen worden geraakt. |
| B.4.3. De verzoekende partij in de zaak nr. 7912 bekritiseert het feit | B.4.3. De verzoekende partij in de zaak nr. 7912 bekritiseert het feit |
| dat zij geen recht heeft op een premie voor haar verbruik van gas voor | dat zij geen recht heeft op een premie voor haar verbruik van gas voor |
| verwarming, aangezien de leveringsovereenkomst voor gas is opgesteld | verwarming, aangezien de leveringsovereenkomst voor gas is opgesteld |
| op naam van de eigenaar van het door haar gehuurde appartement, die | op naam van de eigenaar van het door haar gehuurde appartement, die |
| een vennootschap is. | een vennootschap is. |
| B.4.4. Op verzoek van het Hof preciseert de Ministerraad dat de | B.4.4. Op verzoek van het Hof preciseert de Ministerraad dat de |
| verzoekende partij in de zaak nr. 7912 een aanvraag heeft ingediend om | verzoekende partij in de zaak nr. 7912 een aanvraag heeft ingediend om |
| de in de wet van 30 oktober 2022 bedoelde federale gaspremie te | de in de wet van 30 oktober 2022 bedoelde federale gaspremie te |
| verkrijgen en dat de FOD Economie die aanvraag heeft ingewilligd. | verkrijgen en dat de FOD Economie die aanvraag heeft ingewilligd. |
| Zonder dat het noodzakelijk is te onderzoeken of de vereisten van de | Zonder dat het noodzakelijk is te onderzoeken of de vereisten van de |
| artikelen 6 en 7 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 in acht zijn | artikelen 6 en 7 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 in acht zijn |
| genomen, volstaat het vast te stellen dat die verzoekende partij niet | genomen, volstaat het vast te stellen dat die verzoekende partij niet |
| doet blijken van het vereiste belang om de vernietiging van de wet van | doet blijken van het vereiste belang om de vernietiging van de wet van |
| 30 oktober 2022 te vorderen. | 30 oktober 2022 te vorderen. |
| Het beroep in de zaak nr. 7912 is bijgevolg niet ontvankelijk. | Het beroep in de zaak nr. 7912 is bijgevolg niet ontvankelijk. |
| Ten gronde | Ten gronde |
| Wat betreft de zaken nrs. 7889, 7894 en 7916 | Wat betreft de zaken nrs. 7889, 7894 en 7916 |
| B.5. De verzoekende partijen voeren aan dat de bestreden bepalingen de | B.5. De verzoekende partijen voeren aan dat de bestreden bepalingen de |
| artikelen 10 en 11 van de Grondwet schenden, in zoverre zij de | artikelen 10 en 11 van de Grondwet schenden, in zoverre zij de |
| gezinnen die verwarmen met elektriciteit en de gezinnen die verwarmen | gezinnen die verwarmen met elektriciteit en de gezinnen die verwarmen |
| met gas (enig middel in de zaken nrs. 7889 en 7916), en met gas, met | met gas (enig middel in de zaken nrs. 7889 en 7916), en met gas, met |
| huisbrandolie of met propaan in bulk (enig middel in de zaak nr. | huisbrandolie of met propaan in bulk (enig middel in de zaak nr. |
| 7894), verschillend behandelen. De gezinnen die verwarmen met | 7894), verschillend behandelen. De gezinnen die verwarmen met |
| elektriciteit, zouden enkel een federale elektriciteitspremie | elektriciteit, zouden enkel een federale elektriciteitspremie |
| ontvangen, terwijl de gezinnen die verwarmen met gas, met | ontvangen, terwijl de gezinnen die verwarmen met gas, met |
| huisbrandolie of met propaan in bulk, naast die federale | huisbrandolie of met propaan in bulk, naast die federale |
| elektriciteitspremie, een extra premie of toelage voor gas, | elektriciteitspremie, een extra premie of toelage voor gas, |
| huisbrandolie of propaan in bulk zouden ontvangen. De gezinnen die tot | huisbrandolie of propaan in bulk zouden ontvangen. De gezinnen die tot |
| beide categorieën behoren, zouden nochtans om te verwarmen | beide categorieën behoren, zouden nochtans om te verwarmen |
| vergelijkbare hoeveelheden energie verbruiken, in verschillende | vergelijkbare hoeveelheden energie verbruiken, in verschillende |
| vormen. | vormen. |
| De verzoekende partijen zijn van mening dat de gezinnen die verwarmen | De verzoekende partijen zijn van mening dat de gezinnen die verwarmen |
| met elektriciteit, recht zouden moeten hebben op een premie die gelijk | met elektriciteit, recht zouden moeten hebben op een premie die gelijk |
| is aan die welke wordt toegekend aan de gezinnen die verwarmen met gas | is aan die welke wordt toegekend aan de gezinnen die verwarmen met gas |
| (zaken nrs. 7889 en 7916) of, minstens, op een aangepaste premie (zaak | (zaken nrs. 7889 en 7916) of, minstens, op een aangepaste premie (zaak |
| nr. 7894). | nr. 7894). |
| B.6.1. De artikelen 10 en 11 van de Grondwet waarborgen het beginsel | B.6.1. De artikelen 10 en 11 van de Grondwet waarborgen het beginsel |
| van gelijkheid en niet-discriminatie. | van gelijkheid en niet-discriminatie. |
| B.6.2. Het beginsel van gelijkheid en niet-discriminatie sluit niet | B.6.2. Het beginsel van gelijkheid en niet-discriminatie sluit niet |
| uit dat een verschil in behandeling tussen categorieën van personen | uit dat een verschil in behandeling tussen categorieën van personen |
| wordt ingesteld, voor zover dat verschil op een objectief criterium | wordt ingesteld, voor zover dat verschil op een objectief criterium |
| berust en het redelijk verantwoord is. | berust en het redelijk verantwoord is. |
| Het bestaan van een dergelijke verantwoording moet worden beoordeeld | Het bestaan van een dergelijke verantwoording moet worden beoordeeld |
| rekening houdend met het doel en de gevolgen van de betwiste maatregel | rekening houdend met het doel en de gevolgen van de betwiste maatregel |
| en met de aard van de ter zake geldende beginselen; het beginsel van | en met de aard van de ter zake geldende beginselen; het beginsel van |
| gelijkheid en niet-discriminatie is geschonden wanneer vaststaat dat | gelijkheid en niet-discriminatie is geschonden wanneer vaststaat dat |
| er geen redelijk verband van evenredigheid bestaat tussen de | er geen redelijk verband van evenredigheid bestaat tussen de |
| aangewende middelen en het beoogde doel. | aangewende middelen en het beoogde doel. |
| B.7. In sociaaleconomische aangelegenheden beschikt de wetgever over | B.7. In sociaaleconomische aangelegenheden beschikt de wetgever over |
| een ruime beoordelingsmarge. Het Hof zou de maatregelen die in die | een ruime beoordelingsmarge. Het Hof zou de maatregelen die in die |
| aangelegenheid door hem zijn genomen, slechts kunnen afkeuren indien | aangelegenheid door hem zijn genomen, slechts kunnen afkeuren indien |
| zij op een manifeste vergissing zouden berusten of indien zij | zij op een manifeste vergissing zouden berusten of indien zij |
| onredelijk zouden zijn. | onredelijk zouden zijn. |
| De wetgever kan bovendien geen rekening houden met de bijzonderheden | De wetgever kan bovendien geen rekening houden met de bijzonderheden |
| van elk gegeven geval. Hij moet gebruik kunnen maken van categorieën | van elk gegeven geval. Hij moet gebruik kunnen maken van categorieën |
| die, noodzakelijkerwijs, de verscheidenheid aan toestanden slechts met | die, noodzakelijkerwijs, de verscheidenheid aan toestanden slechts met |
| een zekere graad van benadering opvangen. | een zekere graad van benadering opvangen. |
| B.8.1. De Ministerraad voert aan dat de eventueel verschillende impact | B.8.1. De Ministerraad voert aan dat de eventueel verschillende impact |
| van de genomen maatregelen op de gezinnen niet voortvloeit uit die | van de genomen maatregelen op de gezinnen niet voortvloeit uit die |
| maatregelen, maar uit de feitelijke situaties van de gezinnen, die | maatregelen, maar uit de feitelijke situaties van de gezinnen, die |
| verschillen op grond van onder meer het soort van energie dat wordt | verschillen op grond van onder meer het soort van energie dat wordt |
| gebruikt voor de verschillende energiebehoeften en op grond van de | gebruikt voor de verschillende energiebehoeften en op grond van de |
| inspanningen die zijn geleverd om het energieverbruik te verminderen. | inspanningen die zijn geleverd om het energieverbruik te verminderen. |
| Volgens de Ministerraad zijn de in B.5 vermelde categorieën van | Volgens de Ministerraad zijn de in B.5 vermelde categorieën van |
| personen niet vergelijkbaar. | personen niet vergelijkbaar. |
| B.8.2. In zoverre zij aan de gezinnen die een leveringsovereenkomst | B.8.2. In zoverre zij aan de gezinnen die een leveringsovereenkomst |
| voor gas hebben afgesloten of die verwarmen met huisbrandolie of met | voor gas hebben afgesloten of die verwarmen met huisbrandolie of met |
| propaan in bulk, een premie of toelage toekennen, mits een aantal | propaan in bulk, een premie of toelage toekennen, mits een aantal |
| voorwaarden in acht worden genomen, naast de federale | voorwaarden in acht worden genomen, naast de federale |
| elektriciteitspremie die zij daarenboven zouden kunnen genieten, | elektriciteitspremie die zij daarenboven zouden kunnen genieten, |
| behandelen de bestreden bepalingen die gezinnen anders dan de gezinnen | behandelen de bestreden bepalingen die gezinnen anders dan de gezinnen |
| die verwarmen met elektriciteit en die enkel recht hebben op de | die verwarmen met elektriciteit en die enkel recht hebben op de |
| federale elektriciteitspremie. De omstandigheid dat die premies en | federale elektriciteitspremie. De omstandigheid dat die premies en |
| toelagen een verschillende weerslag kunnen hebben op de gezinnen, | toelagen een verschillende weerslag kunnen hebben op de gezinnen, |
| rekening houdend met hun feitelijke situatie, doet daaraan geen | rekening houdend met hun feitelijke situatie, doet daaraan geen |
| afbreuk. | afbreuk. |
| B.8.3. Daarenboven zijn de in B.5 vermelde categorieën van personen | B.8.3. Daarenboven zijn de in B.5 vermelde categorieën van personen |
| vergelijkbaar, in zoverre het in beide gevallen gaat om gezinnen die | vergelijkbaar, in zoverre het in beide gevallen gaat om gezinnen die |
| kunnen worden geraakt door de stijging van de energieprijzen en die, | kunnen worden geraakt door de stijging van de energieprijzen en die, |
| in dat opzicht, aanspraak kunnen maken op diverse premies en toelagen | in dat opzicht, aanspraak kunnen maken op diverse premies en toelagen |
| van de overheid. | van de overheid. |
| B.9.1. Het verschil in behandeling berust op een objectief criterium, | B.9.1. Het verschil in behandeling berust op een objectief criterium, |
| namelijk het feit dat het gezin een leveringsovereenkomst voor gas | namelijk het feit dat het gezin een leveringsovereenkomst voor gas |
| heeft afgesloten of huisbrandolie of propaan in bulk geleverd heeft | heeft afgesloten of huisbrandolie of propaan in bulk geleverd heeft |
| gekregen van een onderneming teneinde zijn hoofdverblijfplaats te | gekregen van een onderneming teneinde zijn hoofdverblijfplaats te |
| verwarmen, of niet. | verwarmen, of niet. |
| B.9.2. Zoals in B.1 en in B.2 is vermeld, strekken de door de wetgever | B.9.2. Zoals in B.1 en in B.2 is vermeld, strekken de door de wetgever |
| ingevoerde premies en toelagen ertoe de impact van de stijging van de | ingevoerde premies en toelagen ertoe de impact van de stijging van de |
| energieprijzen op de facturen van de gezinnen zo snel mogelijk te | energieprijzen op de facturen van de gezinnen zo snel mogelijk te |
| verlichten. | verlichten. |
| Ten aanzien van dat doel is het niet onredelijk dat de wetgever die | Ten aanzien van dat doel is het niet onredelijk dat de wetgever die |
| premies en toelagen heeft toegekend op grond van de betrokken | premies en toelagen heeft toegekend op grond van de betrokken |
| energiebron, zonder rekening te houden met het werkelijke verbruik van | energiebron, zonder rekening te houden met het werkelijke verbruik van |
| de gezinnen, noch met het concrete gebruik dat die kunnen maken van de | de gezinnen, noch met het concrete gebruik dat die kunnen maken van de |
| verbruikte energie (Parl. St., Kamer, 2022-2023, DOC 55-3016/001, pp. | verbruikte energie (Parl. St., Kamer, 2022-2023, DOC 55-3016/001, pp. |
| 8-10; Parl. St., Kamer, 2021-2022, DOC 55-2915/001, p. 21). Die | 8-10; Parl. St., Kamer, 2021-2022, DOC 55-2915/001, p. 21). Die |
| vereenvoudigende benadering van een verscheidenheid aan toestanden is | vereenvoudigende benadering van een verscheidenheid aan toestanden is |
| des te meer verantwoord, gelet op het gegeven dat de bestreden | des te meer verantwoord, gelet op het gegeven dat de bestreden |
| maatregelen deel uitmaken van een geheel van punctuele | maatregelen deel uitmaken van een geheel van punctuele |
| crisismaatregelen waarbij de wetgever snel heeft willen antwoorden op | crisismaatregelen waarbij de wetgever snel heeft willen antwoorden op |
| de impact van de buitengewone stijging van de energieprijzen. Het kan | de impact van de buitengewone stijging van de energieprijzen. Het kan |
| de wetgever bijgevolg niet worden verweten dat hij niet heeft voorzien | de wetgever bijgevolg niet worden verweten dat hij niet heeft voorzien |
| in een bijkomende premie voor de gezinnen die verwarmen met | in een bijkomende premie voor de gezinnen die verwarmen met |
| elektriciteit, om reden van de moeilijkheden die zijn vermeld in de in | elektriciteit, om reden van de moeilijkheden die zijn vermeld in de in |
| B.2.2.3 geciteerde parlementaire voorbereiding. | B.2.2.3 geciteerde parlementaire voorbereiding. |
| B.10. Uit het voorgaande vloeit voort dat het bestreden verschil in | B.10. Uit het voorgaande vloeit voort dat het bestreden verschil in |
| behandeling tussen de gezinnen die verwarmen met gas, met | behandeling tussen de gezinnen die verwarmen met gas, met |
| huisbrandolie of met propaan in bulk en de gezinnen die verwarmen met | huisbrandolie of met propaan in bulk en de gezinnen die verwarmen met |
| elektriciteit, redelijk verantwoord is. | elektriciteit, redelijk verantwoord is. |
| B.11. De enige middelen in de zaken nrs. 7889, 7894 en 7916 zijn niet | B.11. De enige middelen in de zaken nrs. 7889, 7894 en 7916 zijn niet |
| gegrond. | gegrond. |
| Om die redenen, | Om die redenen, |
| het Hof | het Hof |
| verwerpt de beroepen. | verwerpt de beroepen. |
| Aldus gewezen in het Frans, het Nederlands en het Duits, | Aldus gewezen in het Frans, het Nederlands en het Duits, |
| overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op | overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op |
| het Grondwettelijk Hof, op 30 november 2023. | het Grondwettelijk Hof, op 30 november 2023. |
| De griffier, | De griffier, |
| N. Dupont | N. Dupont |
| De voorzitter, | De voorzitter, |
| P. Nihoul | P. Nihoul |