Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Arrest van --
← Terug naar "Uittreksel uit arrest nr. 149/2020 van 19 november 2020 Rolnummer 7169 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 4 en 8 van het decreet van het Waalse Gewest van 18 oktober 2018 « tot wijziging van, enerzijds, het decreet van 25 Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters F. Daoût en L. Lavrysen, de rechters T. (...)"
Uittreksel uit arrest nr. 149/2020 van 19 november 2020 Rolnummer 7169 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 4 en 8 van het decreet van het Waalse Gewest van 18 oktober 2018 « tot wijziging van, enerzijds, het decreet van 25 Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters F. Daoût en L. Lavrysen, de rechters T. (...) Uittreksel uit arrest nr. 149/2020 van 19 november 2020 Rolnummer 7169 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 4 en 8 van het decreet van het Waalse Gewest van 18 oktober 2018 « tot wijziging van, enerzijds, het decreet van 25 Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters F. Daoût en L. Lavrysen, de rechters T. (...)
GRONDWETTELIJK HOF GRONDWETTELIJK HOF
Uittreksel uit arrest nr. 149/2020 van 19 november 2020 Uittreksel uit arrest nr. 149/2020 van 19 november 2020
Rolnummer 7169 Rolnummer 7169
In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 4 en 8 van het In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 4 en 8 van het
decreet van het Waalse Gewest van 18 oktober 2018 « tot wijziging van, decreet van het Waalse Gewest van 18 oktober 2018 « tot wijziging van,
enerzijds, het decreet van 25 mei 1983 tot wijziging, wat de enerzijds, het decreet van 25 mei 1983 tot wijziging, wat de
Economische Raad van het Waalse Gewest betreft, van de kaderwet van 15 Economische Raad van het Waalse Gewest betreft, van de kaderwet van 15
juli 1970, houdende organisatie van de planning en economische juli 1970, houdende organisatie van de planning en economische
decentralisatie en tot oprichting van een Economische en Sociale Raad decentralisatie en tot oprichting van een Economische en Sociale Raad
van het Waalse Gewest en, anderzijds, het decreet van 6 november 2008 van het Waalse Gewest en, anderzijds, het decreet van 6 november 2008
houdende rationalisering van de adviesverlenende functie », ingesteld houdende rationalisering van de adviesverlenende functie », ingesteld
door de vzw « Inter-Environnement Wallonie » en de vzw « Réseau door de vzw « Inter-Environnement Wallonie » en de vzw « Réseau
Information et Diffusion en Education à l'Environnement ». Information et Diffusion en Education à l'Environnement ».
Het Grondwettelijk Hof, Het Grondwettelijk Hof,
samengesteld uit de voorzitters F. Daoût en L. Lavrysen, de rechters samengesteld uit de voorzitters F. Daoût en L. Lavrysen, de rechters
T. Merckx-Van Goey, P. Nihoul, T. Giet en J. Moerman, en, T. Merckx-Van Goey, P. Nihoul, T. Giet en J. Moerman, en,
overeenkomstig artikel 60bis van de bijzondere wet van 6 januari 1989 overeenkomstig artikel 60bis van de bijzondere wet van 6 januari 1989
op het Grondwettelijk Hof, emeritus voorzitter A. Alen, bijgestaan op het Grondwettelijk Hof, emeritus voorzitter A. Alen, bijgestaan
door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder voorzitterschap van voorzitter door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder voorzitterschap van voorzitter
F. Daoût, F. Daoût,
wijst na beraad het volgende arrest : wijst na beraad het volgende arrest :
I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging
Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 6 mei 2019 Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 6 mei 2019
ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 7 mei 2019, ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 7 mei 2019,
is beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen 4 en 8 van het is beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen 4 en 8 van het
decreet van het Waalse Gewest van 18 oktober 2018 « tot wijziging van, decreet van het Waalse Gewest van 18 oktober 2018 « tot wijziging van,
enerzijds, het decreet van 25 mei 1983 tot wijziging, wat de enerzijds, het decreet van 25 mei 1983 tot wijziging, wat de
Economische Raad van het Waalse Gewest betreft, van de kaderwet van 15 Economische Raad van het Waalse Gewest betreft, van de kaderwet van 15
juli 1970, houdende organisatie van de planning en economische juli 1970, houdende organisatie van de planning en economische
decentralisatie en tot oprichting van een Economische en Sociale Raad decentralisatie en tot oprichting van een Economische en Sociale Raad
van het Waalse Gewest en, anderzijds, het decreet van 6 november 2008 van het Waalse Gewest en, anderzijds, het decreet van 6 november 2008
houdende rationalisering van de adviesverlenende functie » houdende rationalisering van de adviesverlenende functie »
(bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 8 november 2018) door de (bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 8 november 2018) door de
vzw « Inter-Environnement Wallonie » en de vzw « Réseau Information et vzw « Inter-Environnement Wallonie » en de vzw « Réseau Information et
Diffusion en Education à l'Environnement », bijgestaan en Diffusion en Education à l'Environnement », bijgestaan en
vertegenwoordigd door Mr. J. Sambon, advocaat bij de balie te Brussel. vertegenwoordigd door Mr. J. Sambon, advocaat bij de balie te Brussel.
(...) (...)
II. In rechte II. In rechte
(...) (...)
B.1. De verzoekende partijen vorderen de vernietiging van de artikelen B.1. De verzoekende partijen vorderen de vernietiging van de artikelen
4 en 8 van het decreet van het Waalse Gewest van 18 oktober 2018 « tot 4 en 8 van het decreet van het Waalse Gewest van 18 oktober 2018 « tot
wijziging van, enerzijds, het decreet van 25 mei 1983 tot wijziging, wijziging van, enerzijds, het decreet van 25 mei 1983 tot wijziging,
wat de Economische Raad van het Waalse Gewest betreft, van de kaderwet wat de Economische Raad van het Waalse Gewest betreft, van de kaderwet
van 15 juli 1970, houdende organisatie van de planning en economische van 15 juli 1970, houdende organisatie van de planning en economische
decentralisatie en tot oprichting van een Economische en Sociale Raad decentralisatie en tot oprichting van een Economische en Sociale Raad
van het Waalse Gewest en, anderzijds het decreet van 6 november 2008 van het Waalse Gewest en, anderzijds het decreet van 6 november 2008
houdende rationalisering van de adviesverlenende functie ». houdende rationalisering van de adviesverlenende functie ».
B.2.1. Het voormelde decreet van het Waalse Gewest van 25 mei 1983 B.2.1. Het voormelde decreet van het Waalse Gewest van 25 mei 1983
regelt de samenstelling, de werking en de bevoegdheden van de regelt de samenstelling, de werking en de bevoegdheden van de
Economische en Sociale Raad van Wallonië. Economische en Sociale Raad van Wallonië.
B.2.2. Vóór de wijzingen aangebracht bij het bestreden decreet van 18 B.2.2. Vóór de wijzingen aangebracht bij het bestreden decreet van 18
oktober 2018 waren de samenstelling en organisatie van de Economische oktober 2018 waren de samenstelling en organisatie van de Economische
en Sociale Raad van Wallonië werden, vastgesteld als volgt bij het en Sociale Raad van Wallonië werden, vastgesteld als volgt bij het
decreet van 25 mei 1983 : decreet van 25 mei 1983 :
«

Art. 2.§ 1. De Economische en Sociale Raad van Wallonië bestaat uit

«

Art. 2.§ 1. De Economische en Sociale Raad van Wallonië bestaat uit

vijfentwintig leden voorgedragen door de representatieve organisaties vijfentwintig leden voorgedragen door de representatieve organisaties
van de industrie, niet-industriële grote ondernemingen, middenstand en van de industrie, niet-industriële grote ondernemingen, middenstand en
landbouw en vijfentwintig leden voorgedragen door de representatieve landbouw en vijfentwintig leden voorgedragen door de representatieve
organisaties van de werknemers. organisaties van de werknemers.
§ 2. De leden van de Raad worden benoemd door de Waalse Regering op § 2. De leden van de Raad worden benoemd door de Waalse Regering op
dubbele lijsten voorgedragen door de representatieve organisaties van dubbele lijsten voorgedragen door de representatieve organisaties van
het Waalse Gewest. het Waalse Gewest.
Het aantal leden toegekend aan ieder van die organisaties wordt door Het aantal leden toegekend aan ieder van die organisaties wordt door
de Gewestexecutieve vastgesteld. de Gewestexecutieve vastgesteld.
Voor de representatieve werknemersorganisaties wordt de Voor de representatieve werknemersorganisaties wordt de
representativiteit bepaald in functie van de uitslagen van de sociale representativiteit bepaald in functie van de uitslagen van de sociale
verkiezingen op het niveau van het Waalse Gewest. verkiezingen op het niveau van het Waalse Gewest.
[...] [...]

Art. 3.§ 1. De Raad kiest uit eigen kring één Voorzitter en drie

Art. 3.§ 1. De Raad kiest uit eigen kring één Voorzitter en drie

Ondervoorzitters. Ondervoorzitters.
De Raad stelt een Bureau samen bestaande uit, naast de voorzitter en De Raad stelt een Bureau samen bestaande uit, naast de voorzitter en
de drie ondervoorzitters die er van rechtswege lid van zijn, uit acht de drie ondervoorzitters die er van rechtswege lid van zijn, uit acht
tot tien bijkomende leden. Het voorzitterschap van het Bureau wordt tot tien bijkomende leden. Het voorzitterschap van het Bureau wordt
door de voorzitter waargenomen. In het Bureau zetelt minstens één door de voorzitter waargenomen. In het Bureau zetelt minstens één
vertegenwoordiger van de Duitstalige Gemeenschap. vertegenwoordiger van de Duitstalige Gemeenschap.
De Raad benoemt een secretaris-generaal en bepaalt de hiërarchische De Raad benoemt een secretaris-generaal en bepaalt de hiërarchische
structuur van zijn personeelsleden ». structuur van zijn personeelsleden ».
B.2.3. De artikelen 1 tot 7 van het bestreden decreet van 18 oktober B.2.3. De artikelen 1 tot 7 van het bestreden decreet van 18 oktober
2018 wijzigen het decreet van 25 mei 1983. 2018 wijzigen het decreet van 25 mei 1983.
De artikelen 1 en 2 van het decreet van 18 oktober 2018 hernoemen de « De artikelen 1 en 2 van het decreet van 18 oktober 2018 hernoemen de «
Economische en Sociale Raad van het Waalse Gewest » tot « Economische, Economische en Sociale Raad van het Waalse Gewest » tot « Economische,
sociale en milieuraad van Wallonië » (hierna : de « CESEW »). sociale en milieuraad van Wallonië » (hierna : de « CESEW »).
Artikel 2, § § 1 en 2, van het decreet van 25 mei 1983, zoals het werd Artikel 2, § § 1 en 2, van het decreet van 25 mei 1983, zoals het werd
gewijzigd bij artikel 3 van het decreet van 18 oktober 2018, bepaalt : gewijzigd bij artikel 3 van het decreet van 18 oktober 2018, bepaalt :
« § 1. De Economische, sociale en milieuraad van Wallonië bestaat uit « § 1. De Economische, sociale en milieuraad van Wallonië bestaat uit
: :
1° vijfentwintig leden voorgedragen door de representatieve 1° vijfentwintig leden voorgedragen door de representatieve
organisaties van de industrie, niet-industriële grote ondernemingen, organisaties van de industrie, niet-industriële grote ondernemingen,
middenstand en landbouw; middenstand en landbouw;
2° vijfentwintig leden voorgedragen door de representatieve 2° vijfentwintig leden voorgedragen door de representatieve
werknemersorganisaties; werknemersorganisaties;
3° zes leden voorgedragen door de federaties of netwerken van 3° zes leden voorgedragen door de federaties of netwerken van
milieuverenigingen in de zin van boek I van het Milieuwetboek milieuverenigingen in de zin van boek I van het Milieuwetboek
§ 2. De leden van de Raad bedoeld in paragraaf 1, 1° en 2°, worden § 2. De leden van de Raad bedoeld in paragraaf 1, 1° en 2°, worden
benoemd door de Waalse Regering op dubbele lijsten voorgedragen door benoemd door de Waalse Regering op dubbele lijsten voorgedragen door
de representatieve organisaties van het Waalse Gewest. de representatieve organisaties van het Waalse Gewest.
Het aantal leden toegekend aan ieder van die organisaties werd door de Het aantal leden toegekend aan ieder van die organisaties werd door de
Regering vastgesteld. Regering vastgesteld.
Voor de representatieve werknemersorganisaties wordt de Voor de representatieve werknemersorganisaties wordt de
representativiteit bepaald in functie van de uitslagen van de sociale representativiteit bepaald in functie van de uitslagen van de sociale
verkiezingen op het niveau van het Waalse Gewest. verkiezingen op het niveau van het Waalse Gewest.
De leden van de Raad bedoeld in paragraaf 1, 3°, worden benoemd door De leden van de Raad bedoeld in paragraaf 1, 3°, worden benoemd door
de Regering uit dubbeltallen voorgedragen door de federaties of de Regering uit dubbeltallen voorgedragen door de federaties of
netwerken van milieuverenigingen in de zin van boek I van het netwerken van milieuverenigingen in de zin van boek I van het
Milieuwetboek. Milieuwetboek.
Het aantal leden toegewezen aan elke van deze federaties of netwerken, Het aantal leden toegewezen aan elke van deze federaties of netwerken,
wordt bepaald door de Regering ». wordt bepaald door de Regering ».
Artikel 3, § 1, van het decreet van 25 mei 1983, zoals het werd Artikel 3, § 1, van het decreet van 25 mei 1983, zoals het werd
gewijzigd bij artikel 4 van het decreet van 18 oktober 2018, bepaalt : gewijzigd bij artikel 4 van het decreet van 18 oktober 2018, bepaalt :
« De Raad kiest uit eigen kring één voorzitter en drie « De Raad kiest uit eigen kring één voorzitter en drie
ondervoorzitters. ondervoorzitters.
De Raad stelt een Bureau samen bestaande uit, naast de voorzitter en De Raad stelt een Bureau samen bestaande uit, naast de voorzitter en
de drie ondervoorzitters die er van rechtswege lid van zijn, uit de drie ondervoorzitters die er van rechtswege lid van zijn, uit
minstens een lid van elke representatieve organisatie zoals bedoeld in minstens een lid van elke representatieve organisatie zoals bedoeld in
artikel 2, § 1, 1° en 2°, en van een lid dat de federaties of artikel 2, § 1, 1° en 2°, en van een lid dat de federaties of
netwerken zoals bedoeld in artikel 2, § 1, 3°, vertegenwoordigt. Het netwerken zoals bedoeld in artikel 2, § 1, 3°, vertegenwoordigt. Het
voorzitterschap van het Bureau wordt door de voorzitter waargenomen. voorzitterschap van het Bureau wordt door de voorzitter waargenomen.
In het Bureau zetelt minstens één vertegenwoordiger van de Duitstalige In het Bureau zetelt minstens één vertegenwoordiger van de Duitstalige
Gemeenschap. Gemeenschap.
De Raad benoemt een secretaris-generaal en bepaalt de hiërarchische De Raad benoemt een secretaris-generaal en bepaalt de hiërarchische
structuur van zijn personeelsleden ». structuur van zijn personeelsleden ».
B.2.4. Artikel 8 van het decreet van 18 oktober 2018 wijzigt het B.2.4. Artikel 8 van het decreet van 18 oktober 2018 wijzigt het
decreet van het Waalse Gewest van 6 november 2008 « houdende decreet van het Waalse Gewest van 6 november 2008 « houdende
rationalisatie van de adviesverlenende functie ». rationalisatie van de adviesverlenende functie ».
Artikel 2, § 1, van het decreet van 6 november 2008 wordt aangevuld Artikel 2, § 1, van het decreet van 6 november 2008 wordt aangevuld
met een 21°, dat luidt als volgt : met een 21°, dat luidt als volgt :
« De volgende regels zijn van toepassing op de instellingen bedoeld in « De volgende regels zijn van toepassing op de instellingen bedoeld in
artikel 2 : artikel 2 :
[...] [...]
21° wanneer een beleidsgroep uit één of meerdere vertegenwoordigers 21° wanneer een beleidsgroep uit één of meerdere vertegenwoordigers
van milieuverenigingen die erkend zijn krachtens het Milieuwetboek, en van milieuverenigingen die erkend zijn krachtens het Milieuwetboek, en
uit de vertegenwoordigers van de sociale gesprekspartners op voorstel uit de vertegenwoordigers van de sociale gesprekspartners op voorstel
van de Economische, Sociale en Milieuraad van Wallonië bestaat, mag van de Economische, Sociale en Milieuraad van Wallonië bestaat, mag
het totale aantal vertegenwoordigers van de milieuverenigingen het het totale aantal vertegenwoordigers van de milieuverenigingen het
aantal dat in de samenstelling van bedoelde beleidsgroep aangegeven aantal dat in de samenstelling van bedoelde beleidsgroep aangegeven
is, niet overschrijden ». is, niet overschrijden ».
B.3. De verzoekende partijen leiden een enig middel af uit de B.3. De verzoekende partijen leiden een enig middel af uit de
schending, door de artikelen 4 en 8 van het decreet van 18 oktober schending, door de artikelen 4 en 8 van het decreet van 18 oktober
2018, van de artikelen 10, 11 en 23 van de Grondwet, in samenhang 2018, van de artikelen 10, 11 en 23 van de Grondwet, in samenhang
gelezen met de artikelen 2, lid 4, 3, leden 3 en 4, en 6 tot 8 van het gelezen met de artikelen 2, lid 4, 3, leden 3 en 4, en 6 tot 8 van het
Verdrag « betreffende toegang tot informatie, inspraak in Verdrag « betreffende toegang tot informatie, inspraak in
besluitvorming en toegang tot de rechter inzake milieuaangelegenheden besluitvorming en toegang tot de rechter inzake milieuaangelegenheden
» gedaan te Aarhus op 25 juni 1998 (hierna : Verdrag van Aarhus). » gedaan te Aarhus op 25 juni 1998 (hierna : Verdrag van Aarhus).
Artikel 2, lid 4 van het Verdrag Aarhus bepaalt : Artikel 2, lid 4 van het Verdrag Aarhus bepaalt :
« Wordt onder ' het publiek ' verstaan één of meer natuurlijke of « Wordt onder ' het publiek ' verstaan één of meer natuurlijke of
rechtspersonen en, in overeenstemming met nationale wetgeving of rechtspersonen en, in overeenstemming met nationale wetgeving of
praktijk, hun verenigingen, organisaties of groepen ». praktijk, hun verenigingen, organisaties of groepen ».
Artikel 3, lid 3, van het Verdrag van Aarhus bepaalt : Artikel 3, lid 3, van het Verdrag van Aarhus bepaalt :
« Elke Partij bevordert milieueducatie en milieubewustzijn onder het « Elke Partij bevordert milieueducatie en milieubewustzijn onder het
publiek, in het bijzonder omtrent het verkrijgen van toegang tot publiek, in het bijzonder omtrent het verkrijgen van toegang tot
informatie, omtrent inspraak in besluitvorming en omtrent het informatie, omtrent inspraak in besluitvorming en omtrent het
verkrijgen van toegang tot de rechter in milieuaangelegenheden ». verkrijgen van toegang tot de rechter in milieuaangelegenheden ».
Artikel 3, lid 4, van het Verdrag van Aarhus bepaalt : Artikel 3, lid 4, van het Verdrag van Aarhus bepaalt :
« Elke Partij voorziet in passende erkenning van en steun aan « Elke Partij voorziet in passende erkenning van en steun aan
verenigingen, organisaties of groepen die milieubescherming bevorderen verenigingen, organisaties of groepen die milieubescherming bevorderen
en waarborgt dat haar nationale rechtstelsel strookt met deze en waarborgt dat haar nationale rechtstelsel strookt met deze
verplichting ». verplichting ».
De artikelen 6 tot 8 van het Verdrag van Aarhus bepalen : De artikelen 6 tot 8 van het Verdrag van Aarhus bepalen :
«

Art. 6.Inspraak in besluiten over specifieke activiteiten.

«

Art. 6.Inspraak in besluiten over specifieke activiteiten.

1. Elke Partij : 1. Elke Partij :
a) past de bepalingen van dit artikel toe ten aanzien van besluiten a) past de bepalingen van dit artikel toe ten aanzien van besluiten
over het al dan niet toestaan van voorgestelde activiteiten vermeld in over het al dan niet toestaan van voorgestelde activiteiten vermeld in
bijlage I; bijlage I;
b) past, in overeenstemming met haar nationale wetgeving, de b) past, in overeenstemming met haar nationale wetgeving, de
bepalingen van dit artikel ook toe op besluiten over niet in bijlage I bepalingen van dit artikel ook toe op besluiten over niet in bijlage I
vermelde voorgestelde activiteiten die een aanzienlijk effect op het vermelde voorgestelde activiteiten die een aanzienlijk effect op het
milieu kunnen hebben. Hiertoe bepalen de Partijen of een dergelijke milieu kunnen hebben. Hiertoe bepalen de Partijen of een dergelijke
voorgestelde activiteit onder deze bepalingen valt, en voorgestelde activiteit onder deze bepalingen valt, en
c) kan, indien haar nationale wetgeving hierin voorziet, per geval c) kan, indien haar nationale wetgeving hierin voorziet, per geval
besluiten de bepalingen van dit artikel niet toe te passen op besluiten de bepalingen van dit artikel niet toe te passen op
voorgestelde activiteiten voor nationale defensiedoeleinden, indien voorgestelde activiteiten voor nationale defensiedoeleinden, indien
die Partij meent dat een dergelijke toepassing op deze doeleinden van die Partij meent dat een dergelijke toepassing op deze doeleinden van
nadelige invloed zal zijn. nadelige invloed zal zijn.
2. Het betrokken publiek wordt, bij openbare bekendmaking of, indien 2. Het betrokken publiek wordt, bij openbare bekendmaking of, indien
van toepassing, individueel, vroegtijdig in een van toepassing, individueel, vroegtijdig in een
milieubesluitvormingsprocedure, en op adequate, tijdige en milieubesluitvormingsprocedure, en op adequate, tijdige en
doeltreffende wijze, geïnformeerd over onder meer : doeltreffende wijze, geïnformeerd over onder meer :
a) de voorgestelde activiteit en de aanvraag waarover een besluit zal a) de voorgestelde activiteit en de aanvraag waarover een besluit zal
worden genomen; worden genomen;
b) de aard van mogelijke besluiten of het ontwerp-besluit; b) de aard van mogelijke besluiten of het ontwerp-besluit;
c) de voor de besluitvorming verantwoordelijke overheidsinstantie; c) de voor de besluitvorming verantwoordelijke overheidsinstantie;
d) de beoogde procedure, met inbegrip van, in de gevallen waarin deze d) de beoogde procedure, met inbegrip van, in de gevallen waarin deze
informatie kan worden verstrekt : informatie kan worden verstrekt :
i) de aanvraag van de procedure; i) de aanvraag van de procedure;
ii) de mogelijkheden voor inspraak van het publiek; ii) de mogelijkheden voor inspraak van het publiek;
iii) de tijd en plaats van een beoogde openbare hoorzitting; iii) de tijd en plaats van een beoogde openbare hoorzitting;
iv) een aanduiding van de overheidsinstantie waarvan relevante iv) een aanduiding van de overheidsinstantie waarvan relevante
informatie kan worden verkregen en waarbij de relevante informatie informatie kan worden verkregen en waarbij de relevante informatie
voor het publiek ter inzage is gelegd; voor het publiek ter inzage is gelegd;
v) een aanduiding van de betreffende overheidsinstantie of enig ander v) een aanduiding van de betreffende overheidsinstantie of enig ander
officieel lichaam waarbij opmerkingen of vragen kunnen worden officieel lichaam waarbij opmerkingen of vragen kunnen worden
ingediend en van het tijdschema voor het doorgeven van opmerkingen of ingediend en van het tijdschema voor het doorgeven van opmerkingen of
vragen; en vragen; en
vi) een aanduiding van welke voor de voorgestelde activiteit relevante vi) een aanduiding van welke voor de voorgestelde activiteit relevante
milieu-informatie beschikbaar is; en milieu-informatie beschikbaar is; en
e) het feit dat de activiteit voorwerp is van een nationale of e) het feit dat de activiteit voorwerp is van een nationale of
grensoverschrijdende milieu-effectrapportage. grensoverschrijdende milieu-effectrapportage.
3. De inspraakprocedures omvatten redelijke termijnen voor de 3. De inspraakprocedures omvatten redelijke termijnen voor de
verschillende fasen, die voldoende tijd laten voor het informeren van verschillende fasen, die voldoende tijd laten voor het informeren van
het publiek in overeenstemming met het voorgaande tweede lid en voor het publiek in overeenstemming met het voorgaande tweede lid en voor
het publiek om zich gedurende de milieubesluitvorming doeltreffend het publiek om zich gedurende de milieubesluitvorming doeltreffend
voor te bereiden en deel te nemen. voor te bereiden en deel te nemen.
4. Elke Partij voorziet in vroegtijdige inspraak, wanneer alle opties 4. Elke Partij voorziet in vroegtijdige inspraak, wanneer alle opties
open zijn en doeltreffende inspraak kan plaatsvinden. open zijn en doeltreffende inspraak kan plaatsvinden.
5. Elke Partij zou, indien van toepassing, potentiële aanvragers aan 5. Elke Partij zou, indien van toepassing, potentiële aanvragers aan
dienen te moedigen het betrokken publiek te identificeren, discussies dienen te moedigen het betrokken publiek te identificeren, discussies
aan te gaan en informatie te verstrekken betreffende de doelstellingen aan te gaan en informatie te verstrekken betreffende de doelstellingen
van hun aanvraag alvorens een vergunning aan te vragen. van hun aanvraag alvorens een vergunning aan te vragen.
6. Elke Partij stelt aan de bevoegde overheidsinstanties de eis dat 6. Elke Partij stelt aan de bevoegde overheidsinstanties de eis dat
zij het betrokken publiek voor inzage toegang verschaffen, op verzoek zij het betrokken publiek voor inzage toegang verschaffen, op verzoek
wanneer het nationale recht dit vereist, kosteloos en zodra deze wanneer het nationale recht dit vereist, kosteloos en zodra deze
beschikbaar wordt, tot alle informatie die relevant is voor de in dit beschikbaar wordt, tot alle informatie die relevant is voor de in dit
artikel bedoelde besluitvorming die beschikbaar is ten tijde van de artikel bedoelde besluitvorming die beschikbaar is ten tijde van de
inspraakprocedure, onverminderd het recht van Partijen te weigeren inspraakprocedure, onverminderd het recht van Partijen te weigeren
bepaalde informatie bekend te maken in overstemming met het derde en bepaalde informatie bekend te maken in overstemming met het derde en
vierde lid van artikel 4. De relevante informatie omvat ten minste, en vierde lid van artikel 4. De relevante informatie omvat ten minste, en
onverminderd de bepalingen van artikel 4 : onverminderd de bepalingen van artikel 4 :
a) een beschrijving van het terrein en de fysieke en technische a) een beschrijving van het terrein en de fysieke en technische
kenmerken van de voorgestelde activiteit, met inbegrip van een kenmerken van de voorgestelde activiteit, met inbegrip van een
prognose van de verwachte residuen en emissies; prognose van de verwachte residuen en emissies;
b) een beschrijving van de belangrijkste effecten van de voorgestelde b) een beschrijving van de belangrijkste effecten van de voorgestelde
activiteit op het milieu; activiteit op het milieu;
c) een beschrijving van de beoogde maatregelen om de effecten, met c) een beschrijving van de beoogde maatregelen om de effecten, met
inbegrip van emissies, te voorkomen en/of te verminderen; inbegrip van emissies, te voorkomen en/of te verminderen;
d) een niet-technische samenvatting van het voorgaande; d) een niet-technische samenvatting van het voorgaande;
e) een schets van de voornaamste door de aanvrager bestudeerde e) een schets van de voornaamste door de aanvrager bestudeerde
alternatieven, en alternatieven, en
f) in overeenstemming met de nationale wetgeving, de voornaamste aan f) in overeenstemming met de nationale wetgeving, de voornaamste aan
de overheidsinstantie uitgebrachte rapporten en adviezen op het de overheidsinstantie uitgebrachte rapporten en adviezen op het
tijdstip waarop het betrokken publiek dient te worden geïnformeerd in tijdstip waarop het betrokken publiek dient te worden geïnformeerd in
overeenstemming met het voorgaande tweede lid. overeenstemming met het voorgaande tweede lid.
7. Inspraakprocedures bieden het publiek de mogelijkheid schriftelijk 7. Inspraakprocedures bieden het publiek de mogelijkheid schriftelijk
of, indien van toepassing, tijdens een hoorzitting of onderzoek met de of, indien van toepassing, tijdens een hoorzitting of onderzoek met de
verzoeker, alle opmerkingen, informatie, analyses of meningen naar verzoeker, alle opmerkingen, informatie, analyses of meningen naar
voren te brengen die het relevant acht voor de voorgestelde voren te brengen die het relevant acht voor de voorgestelde
activiteit. activiteit.
8. Elke Partij waarborgt dat in het besluit naar behoren rekening 8. Elke Partij waarborgt dat in het besluit naar behoren rekening
wordt gehouden met het resultaat van de inspraak. wordt gehouden met het resultaat van de inspraak.
9. Elke Partij waarborgt dat, wanneer het besluit is genomen door de 9. Elke Partij waarborgt dat, wanneer het besluit is genomen door de
overheidsinstantie, het publiek terstond over het besluit wordt overheidsinstantie, het publiek terstond over het besluit wordt
ingelicht in overeenstemming met de toepasselijke procedures. Elke ingelicht in overeenstemming met de toepasselijke procedures. Elke
Partij maakt de tekst van het besluit toegankelijk voor het publiek Partij maakt de tekst van het besluit toegankelijk voor het publiek
tezamen met de redenen en overwegingen waarop het besluit is tezamen met de redenen en overwegingen waarop het besluit is
gebaseerd. gebaseerd.
10. Elke Partij waarborgt dat, wanneer een overheidsinstantie de 10. Elke Partij waarborgt dat, wanneer een overheidsinstantie de
voorwaarden voor het uitvoeren van een in het eerste lid bedoelde voorwaarden voor het uitvoeren van een in het eerste lid bedoelde
activiteit heroverweegt of aanpast, de bepalingen van de leden 2 tot activiteit heroverweegt of aanpast, de bepalingen van de leden 2 tot
en met 9 van dit artikel dienovereenkomstig worden toegepast, waar dit en met 9 van dit artikel dienovereenkomstig worden toegepast, waar dit
van toepassing is. van toepassing is.
11. Elke Partij past, binnen het kader van haar nationale wetgeving, 11. Elke Partij past, binnen het kader van haar nationale wetgeving,
voor zover mogelijk en passend, bepalingen van dit artikel toe op voor zover mogelijk en passend, bepalingen van dit artikel toe op
besluiten over het al dan niet toestaan van de introductie in het besluiten over het al dan niet toestaan van de introductie in het
milieu van genetisch gemodificeerde organismen. milieu van genetisch gemodificeerde organismen.

Art. 7.Inspraak betreffende plannen, programma's en beleid betrekking

Art. 7.Inspraak betreffende plannen, programma's en beleid betrekking

hebbende op het milieu. hebbende op het milieu.
Elke Partij treft passende praktische en/of andere voorzieningen voor Elke Partij treft passende praktische en/of andere voorzieningen voor
inspraak voor het publiek gedurende de voorbereiding van plannen en inspraak voor het publiek gedurende de voorbereiding van plannen en
programma's betrekking hebbende op het milieu, binnen een transparant programma's betrekking hebbende op het milieu, binnen een transparant
en eerlijk kader, na het publiek de benodigde informatie te hebben en eerlijk kader, na het publiek de benodigde informatie te hebben
verstrekt. In dit kader wordt artikel 6, derde, vierde en achtste lid verstrekt. In dit kader wordt artikel 6, derde, vierde en achtste lid
toegepast. Het publiek dat kan inspreken wordt door de betreffende toegepast. Het publiek dat kan inspreken wordt door de betreffende
overheidsinstantie aangewezen met inachtneming van de doelstellingen overheidsinstantie aangewezen met inachtneming van de doelstellingen
van dit Verdrag. Voor zover passend spant elke Partij zich in om, bij van dit Verdrag. Voor zover passend spant elke Partij zich in om, bij
de voorbereiding van beleid betrekking hebbende op het milieu de voorbereiding van beleid betrekking hebbende op het milieu
mogelijkheden te scheppen voor inspraak. mogelijkheden te scheppen voor inspraak.

Art. 8.Inspraak tijdens de voorbereiding van uitvoerende regelingen

Art. 8.Inspraak tijdens de voorbereiding van uitvoerende regelingen

en/of algemeen toepasselijke wettelijk bindende normatieve en/of algemeen toepasselijke wettelijk bindende normatieve
instrumenten. instrumenten.
Elke Partij tracht doeltreffende inspraak in een passend stadium te Elke Partij tracht doeltreffende inspraak in een passend stadium te
bevorderen, en terwijl opties nog openstaan, gedurende de bevorderen, en terwijl opties nog openstaan, gedurende de
voorbereiding door overheidsinstanties van uitvoerende regelingen en voorbereiding door overheidsinstanties van uitvoerende regelingen en
andere algemeen toepasselijke wettelijk bindende regels die een andere algemeen toepasselijke wettelijk bindende regels die een
aanzienlijk effect kunnen hebben op het milieu. Hiertoe zouden de aanzienlijk effect kunnen hebben op het milieu. Hiertoe zouden de
volgende stappen dienen te worden genomen : volgende stappen dienen te worden genomen :
a) er zouden voor doeltreffende inspraak toereikende termijnen dienen a) er zouden voor doeltreffende inspraak toereikende termijnen dienen
te worden vastgesteld; te worden vastgesteld;
b) ontwerp-regels zouden dienen te worden gepubliceerd of anderszins b) ontwerp-regels zouden dienen te worden gepubliceerd of anderszins
aan het publiek beschikbaar te worden gesteld; en aan het publiek beschikbaar te worden gesteld; en
c) het publiek zou in de gelegenheid dienen te worden gesteld c) het publiek zou in de gelegenheid dienen te worden gesteld
opmerkingen te maken, rechtstreeks of via representatieve opmerkingen te maken, rechtstreeks of via representatieve
overlegorganen. overlegorganen.
Met het resultaat van de inspraak wordt zoveel mogelijk rekening Met het resultaat van de inspraak wordt zoveel mogelijk rekening
gehouden ». gehouden ».
B.4. In hun eerste onderdeel verwijten de verzoekende partijen artikel B.4. In hun eerste onderdeel verwijten de verzoekende partijen artikel
4 van het decreet van 18 oktober 2018 dat het de vertegenwoordiging 4 van het decreet van 18 oktober 2018 dat het de vertegenwoordiging
van de federaties of netwerken bedoeld in artikel 2, § 1, 3°, van het van de federaties of netwerken bedoeld in artikel 2, § 1, 3°, van het
decreet van 25 mei 1983 beperkt tot een enkele vertegenwoordiger decreet van 25 mei 1983 beperkt tot een enkele vertegenwoordiger
binnen het bureau van de CESEW, ongeacht het aantal leden waarover die binnen het bureau van de CESEW, ongeacht het aantal leden waarover die
federaties of netwerken beschikken binnen de Raad, terwijl elke federaties of netwerken beschikken binnen de Raad, terwijl elke
werkgeversorganisatie en elke vakorganisatie die vertegenwoordigd is werkgeversorganisatie en elke vakorganisatie die vertegenwoordigd is
in de Raad, ongeacht het aantal leden waarover zij binnen die Raad in de Raad, ongeacht het aantal leden waarover zij binnen die Raad
beschikt, van rechtswege een lid in het bureau heeft. beschikt, van rechtswege een lid in het bureau heeft.
B.5. De memorie van toelichting bij het bestreden decreet vermeldt : B.5. De memorie van toelichting bij het bestreden decreet vermeldt :
« Ter uitvoering van de regionale beleidsverklaring wil onderhavig « Ter uitvoering van de regionale beleidsverklaring wil onderhavig
ontwerpdecreet het decreet van 25 mei 1983 tot wijziging, wat de ontwerpdecreet het decreet van 25 mei 1983 tot wijziging, wat de
Economische Raad van het Waalse Gewest betreft, van de kaderwet van 15 Economische Raad van het Waalse Gewest betreft, van de kaderwet van 15
juli 1970 houdende organisatie van de planning en economische juli 1970 houdende organisatie van de planning en economische
decentralisatie en tot oprichting van een Economische en Sociale Raad decentralisatie en tot oprichting van een Economische en Sociale Raad
van Wallonië wijzigen, teneinde de volgende elementen te herzien : van Wallonië wijzigen, teneinde de volgende elementen te herzien :
- de samenstelling van de Raad door daaraan zes bijkomende leden toe - de samenstelling van de Raad door daaraan zes bijkomende leden toe
te voegen die de milieuverenigingen vertegenwoordigen; te voegen die de milieuverenigingen vertegenwoordigen;
- de samenstelling van het Bureau van de Raad door daarin tevens de - de samenstelling van het Bureau van de Raad door daarin tevens de
vertegenwoordiging van de milieuverenigingen te verzekeren via de vertegenwoordiging van de milieuverenigingen te verzekeren via de
aanwezigheid van een lid. aanwezigheid van een lid.
Zes nieuwe leden zullen worden voorgedragen door de federaties of Zes nieuwe leden zullen worden voorgedragen door de federaties of
netwerken van milieuverenigingen in de zin van boek I van het netwerken van milieuverenigingen in de zin van boek I van het
Milieuwetboek en zullen door de Regering worden benoemd. Milieuwetboek en zullen door de Regering worden benoemd.
De samenstelling van het bureau van de Raad zal de diversiteit van de De samenstelling van het bureau van de Raad zal de diversiteit van de
in de Raad aanwezige organisaties weerspiegelen » (Parl. St., Waals in de Raad aanwezige organisaties weerspiegelen » (Parl. St., Waals
Parlement, 2018-2019, nr. 1169/1, p. 7). Parlement, 2018-2019, nr. 1169/1, p. 7).
De commentaar bij artikel 4 vermeldt : De commentaar bij artikel 4 vermeldt :
« De samenstelling van het Bureau van de Raad wordt gewijzigd om « De samenstelling van het Bureau van de Raad wordt gewijzigd om
daarin ook de vertegenwoordiging van de milieuverenigingen te daarin ook de vertegenwoordiging van de milieuverenigingen te
verzekeren. verzekeren.
Bovendien wordt het principe dat de samenstelling van het Bureau Bovendien wordt het principe dat de samenstelling van het Bureau
regelt aangepast uit zorg voor evenwicht opdat het Bureau de regelt aangepast uit zorg voor evenwicht opdat het Bureau de
diversiteit van de in de Raad aanwezige representatieve organisaties diversiteit van de in de Raad aanwezige representatieve organisaties
weerspiegelt : er wordt aldus bepaald dat elke representatieve weerspiegelt : er wordt aldus bepaald dat elke representatieve
organisatie voortaan over minstens één lid beschikt in het Bureau van organisatie voortaan over minstens één lid beschikt in het Bureau van
de Raad en dat daarin ook een lid zitting neemt dat de de Raad en dat daarin ook een lid zitting neemt dat de
milieuverenigingen vertegenwoordigt » (ibid., p. 8). milieuverenigingen vertegenwoordigt » (ibid., p. 8).
De afdeling wetgeving van de Raad van State heeft opgemerkt : De afdeling wetgeving van de Raad van State heeft opgemerkt :
« Rekening houdend met het feit dat uit het ontworpen artikel 2, § 1, « Rekening houdend met het feit dat uit het ontworpen artikel 2, § 1,
3°, en § 2, vijfde lid, volgt dat verscheidene federaties of netwerken 3°, en § 2, vijfde lid, volgt dat verscheidene federaties of netwerken
van milieuverenigingen zullen kunnen worden vertegenwoordigd binnen de van milieuverenigingen zullen kunnen worden vertegenwoordigd binnen de
Raad, zijn de woorden ' van een lid van de federatie of netwerk zoals Raad, zijn de woorden ' van een lid van de federatie of netwerk zoals
bedoeld in artikel 2, § 1, 3° ', ambigu want zij maken het niet bedoeld in artikel 2, § 1, 3° ', ambigu want zij maken het niet
mogelijk te bepalen of, naar het voorbeeld van de representatieve mogelijk te bepalen of, naar het voorbeeld van de representatieve
organisaties bedoeld in artikel 2, § 1, 1° en 2°, waarvoor organisaties bedoeld in artikel 2, § 1, 1° en 2°, waarvoor
uitdrukkelijk is bepaald dat ' iedere organisatie ' zal uitdrukkelijk is bepaald dat ' iedere organisatie ' zal
vertegenwoordigd zijn in het Bureau, iedere federatie of netwerk van vertegenwoordigd zijn in het Bureau, iedere federatie of netwerk van
milieuverenigingen vertegenwoordigd in de Raad ook vertegenwoordigd milieuverenigingen vertegenwoordigd in de Raad ook vertegenwoordigd
zal kunnen zijn in het Bureau of veeleer één enkel lid dat door die zal kunnen zijn in het Bureau of veeleer één enkel lid dat door die
federaties of netwerken wordt voorgedragen aan de Raad lid zal zijn federaties of netwerken wordt voorgedragen aan de Raad lid zal zijn
van dat Bureau » (ibid., p. 11). van dat Bureau » (ibid., p. 11).
Een amendement dat ertoe strekt binnen het bureau van de CESEW het Een amendement dat ertoe strekt binnen het bureau van de CESEW het
aantal vertegenwoordigers van de milieuverenigingen op te trekken tot aantal vertegenwoordigers van de milieuverenigingen op te trekken tot
twee werd verworpen (Parl. St., Waals Parlement, 2018-2019, nr. twee werd verworpen (Parl. St., Waals Parlement, 2018-2019, nr.
1169/4, p. 8). Als antwoord op dat amendement heeft de 1169/4, p. 8). Als antwoord op dat amendement heeft de
minister-president in de commissie verklaard : minister-president in de commissie verklaard :
« Op de verwijten die hem worden gemaakt dat hij de werking van de « Op de verwijten die hem worden gemaakt dat hij de werking van de
Economische en Sociale Raad van het Waalse Gewest in de war stuurt, Economische en Sociale Raad van het Waalse Gewest in de war stuurt,
antwoordt de spreker dat de voorstellen ter tafel hem evenwichtig antwoordt de spreker dat de voorstellen ter tafel hem evenwichtig
lijken en pleit hij ervoor dat momenteel niet verder wordt gegaan. De lijken en pleit hij ervoor dat momenteel niet verder wordt gegaan. De
thans voorliggende elementen zijn reeds een teken van aanzienlijke thans voorliggende elementen zijn reeds een teken van aanzienlijke
openheid » (ibid., p. 7). openheid » (ibid., p. 7).
B.6.1. Boek I van het Milieuwetboek organiseert een systeem van B.6.1. Boek I van het Milieuwetboek organiseert een systeem van
erkenning en structurele subsidiëring van de milieuverenigingen erkenning en structurele subsidiëring van de milieuverenigingen
teneinde zich te gedragen naar het voormelde artikel 3, lid 4 van het teneinde zich te gedragen naar het voormelde artikel 3, lid 4 van het
Verdrag van Aarhus. Verdrag van Aarhus.
De Waalse Regering erkent de milieuverenigingen voor zover zij een De Waalse Regering erkent de milieuverenigingen voor zover zij een
aanvraag indienen (artikel D.28-29 van het Milieuwetboek) en voor aanvraag indienen (artikel D.28-29 van het Milieuwetboek) en voor
zover zij aan verschillende voorwaarden beantwoorden (artikelen D.28-5 zover zij aan verschillende voorwaarden beantwoorden (artikelen D.28-5
tot 28-8 van hetzelfde Wetboek), waaronder het feit dat zij tot tot 28-8 van hetzelfde Wetboek), waaronder het feit dat zij tot
voornaamste doel hebben « de milieubescherming, de verbetering van de voornaamste doel hebben « de milieubescherming, de verbetering van de
staat van het leefmilieu, de milieuopvoeding en de bewustmaking voor staat van het leefmilieu, de milieuopvoeding en de bewustmaking voor
het leefmilieu ». De toegekende erkenning heeft betrekking op een van het leefmilieu ». De toegekende erkenning heeft betrekking op een van
de drie volgende categorieën : verbond of net; gewestelijke vereniging de drie volgende categorieën : verbond of net; gewestelijke vereniging
of plaatselijke vereniging (artikel D.28-4 van het Wetboek). Om erkend of plaatselijke vereniging (artikel D.28-4 van het Wetboek). Om erkend
te worden als « verbond of net » moet de vereniging in het bijzonder te worden als « verbond of net » moet de vereniging in het bijzonder
onder andere « een opdracht ter vertegenwoordiging van de verenigingen onder andere « een opdracht ter vertegenwoordiging van de verenigingen
uitoefenen, met name in de door het Waalse Gewest opgericht uitoefenen, met name in de door het Waalse Gewest opgericht
adviescommissies en -raden » (artikel D.28-6 van het Milieuwetboek). adviescommissies en -raden » (artikel D.28-6 van het Milieuwetboek).
Onder die verenigingen werden er twee erkend in de categorie « verbond Onder die verenigingen werden er twee erkend in de categorie « verbond
of net » : « Inter-Environnement Wallonie » (IEW) en « Réseau of net » : « Inter-Environnement Wallonie » (IEW) en « Réseau
Information et Diffusion en Education à l'Environnement » (Réseau Information et Diffusion en Education à l'Environnement » (Réseau
IDEE), zijnde de verzoekende partijen. IDEE), zijnde de verzoekende partijen.
B.6.2. De milieuverenigingen hebben ook inspraak in de besluitvorming B.6.2. De milieuverenigingen hebben ook inspraak in de besluitvorming
inzake leefomgeving, met name door vertegenwoordigers die zitting inzake leefomgeving, met name door vertegenwoordigers die zitting
nemen in de adviesorganen, teneinde artikel 8 van het Verdrag van nemen in de adviesorganen, teneinde artikel 8 van het Verdrag van
Aarhus uit te voeren. Met toepassing met name van de decreten van het Aarhus uit te voeren. Met toepassing met name van de decreten van het
Waalse Gewest van 6 november 2008 « houdende rationalisering van de Waalse Gewest van 6 november 2008 « houdende rationalisering van de
adviesverlenende functie », beschikken de milieuverenigingen over adviesverlenende functie », beschikken de milieuverenigingen over
leden die hen vertegenwoordigen binnen de beleidsgroep « leden die hen vertegenwoordigen binnen de beleidsgroep «
Wetenschappelijk Beleid », de beleidsgroep « Mobiliteit », de Wetenschappelijk Beleid », de beleidsgroep « Mobiliteit », de
beleidsgroep « Leefmilieu », de beleidsgroep « Ruimtelijke Ordening », beleidsgroep « Leefmilieu », de beleidsgroep « Ruimtelijke Ordening »,
de beleidsgroep « Landelijke Aangelegenheden » en de beleidsgroep « de beleidsgroep « Landelijke Aangelegenheden » en de beleidsgroep «
Energie ». In het kader van die hervorming van de adviesverlenende Energie ». In het kader van die hervorming van de adviesverlenende
functie verzekert de CESEW voortaan het secretariaat van de voormelde functie verzekert de CESEW voortaan het secretariaat van de voormelde
beleidsgroepen. beleidsgroepen.
B.7. Bij het bestreden decreet wil de decreetgever de B.7. Bij het bestreden decreet wil de decreetgever de
milieuverenigingen integreren binnen de CESEW, die in het Waalse milieuverenigingen integreren binnen de CESEW, die in het Waalse
Gewest, sinds de kaderwet van 15 juli 1970 het centrale orgaan is voor Gewest, sinds de kaderwet van 15 juli 1970 het centrale orgaan is voor
advies en overleg tussen de sociale partners. advies en overleg tussen de sociale partners.
De CESEW heeft een negatief advies uitgebracht over het voorontwerp De CESEW heeft een negatief advies uitgebracht over het voorontwerp
van decreet : van decreet :
« De Waalse sociale gesprekpartners delen mee dat zij zich tegen dit « De Waalse sociale gesprekpartners delen mee dat zij zich tegen dit
voorontwerp van decreet verzetten. Ze zijn immers van mening dat het voorontwerp van decreet verzetten. Ze zijn immers van mening dat het
de in 2017 goedgekeurde hervorming van de adviesverlenende functie in de in 2017 goedgekeurde hervorming van de adviesverlenende functie in
vraag stelt en het model van sociaal overleg dreigt in gevaar te vraag stelt en het model van sociaal overleg dreigt in gevaar te
brengen » (Parl. St., Waals Parlement, 2018-2019, nr. 1169/1, p. 26). brengen » (Parl. St., Waals Parlement, 2018-2019, nr. 1169/1, p. 26).
B.8. Meer precies heeft de decreetgever bij het bestreden artikel 4 de B.8. Meer precies heeft de decreetgever bij het bestreden artikel 4 de
samenstelling van het Bureau van de CESEW herzien door in twee wijzen samenstelling van het Bureau van de CESEW herzien door in twee wijzen
van vertegenwoordiging te voorzien. van vertegenwoordiging te voorzien.
De eerste wijze betreft de vertegenwoordiging van de representatieve De eerste wijze betreft de vertegenwoordiging van de representatieve
organisaties die aanwezig zijn in de Raad, namelijk diegene die de organisaties die aanwezig zijn in de Raad, namelijk diegene die de
sociale gesprekpartners vertegenwoordigen. Zoals in B.5 is vermeld, sociale gesprekpartners vertegenwoordigen. Zoals in B.5 is vermeld,
wordt « uit zorg voor evenwicht opdat het Bureau de diversiteit van de wordt « uit zorg voor evenwicht opdat het Bureau de diversiteit van de
in de Raad aanwezige representatieve organisaties weerspiegelt » in de Raad aanwezige representatieve organisaties weerspiegelt »
bepaald dat elke representatieve organisatie voortaan over minstens bepaald dat elke representatieve organisatie voortaan over minstens
één lid in het bureau van de Raad beschikt. één lid in het bureau van de Raad beschikt.
De tweede wijze betreft de vertegenwoordiging van de De tweede wijze betreft de vertegenwoordiging van de
milieuverenigingen die aanwezig zijn in de Raad : er wordt voorzien in milieuverenigingen die aanwezig zijn in de Raad : er wordt voorzien in
een lid dat de twee verenigingen die zijn erkend als verbond of net een lid dat de twee verenigingen die zijn erkend als verbond of net
vertegenwoordigt. vertegenwoordigt.
B.9. De decreetgever beschikt over een ruime beoordelingsbevoegdheid B.9. De decreetgever beschikt over een ruime beoordelingsbevoegdheid
op socio-economisch vlak. Gelet op de opdracht van de CESEW en zijn op socio-economisch vlak. Gelet op de opdracht van de CESEW en zijn
samenstelling die voornamelijk is gericht op de sociale partners, samenstelling die voornamelijk is gericht op de sociale partners,
vermocht de decreetgever redelijkerwijze te oordelen dat alle vermocht de decreetgever redelijkerwijze te oordelen dat alle
representatieve organisaties van de sociale partners moesten representatieve organisaties van de sociale partners moesten
vertegenwoordigd zijn in het bureau van de CESEW en dat de aanwijzing vertegenwoordigd zijn in het bureau van de CESEW en dat de aanwijzing
van een enkel lid voor de erkende milieuverenigingen voldoende van een enkel lid voor de erkende milieuverenigingen voldoende
representatief is voor die milieuverenigingen binnen het bureau, representatief is voor die milieuverenigingen binnen het bureau,
waarbij dat lid wordt aangewezen door de Waalse Regering op voorstel waarbij dat lid wordt aangewezen door de Waalse Regering op voorstel
van de in de Raad aanwezige milieuverenigingen. van de in de Raad aanwezige milieuverenigingen.
B.10. Het eerste onderdeel van het enig middel is niet gegrond. B.10. Het eerste onderdeel van het enig middel is niet gegrond.
B.11. In hun tweede onderdeel verwijten de verzoekende partijen B.11. In hun tweede onderdeel verwijten de verzoekende partijen
artikel 8 van het decreet van 18 oktober 2018 dat artikel 2, § 1, van artikel 8 van het decreet van 18 oktober 2018 dat artikel 2, § 1, van
het decreet van het Waalse Gewest van 6 november 2008 « houdende het decreet van het Waalse Gewest van 6 november 2008 « houdende
rationalisering van de adviesverlenende functie » aanvult, dat het een rationalisering van de adviesverlenende functie » aanvult, dat het een
aanvullende regel uitvaardigt waarin wordt gepreciseerd dat wanneer aanvullende regel uitvaardigt waarin wordt gepreciseerd dat wanneer
een beleidsgroep uit één of meer vertegenwoordigers van een beleidsgroep uit één of meer vertegenwoordigers van
milieuverenigingen en uit de vertegenwoordigers van de sociale milieuverenigingen en uit de vertegenwoordigers van de sociale
gesprekspartners bestaat op voorstel van de CESEW, het totale aantal gesprekspartners bestaat op voorstel van de CESEW, het totale aantal
vertegenwoordigers van de milieuverenigingen het aantal dat in de vertegenwoordigers van de milieuverenigingen het aantal dat in de
samenstelling van bedoelde beleidsgroep is aangegeven niet mag samenstelling van bedoelde beleidsgroep is aangegeven niet mag
overschrijden. Niets zou verantwoorden dat die begrenzing van de overschrijden. Niets zou verantwoorden dat die begrenzing van de
aanwezigheid van de leden in de beleidsgroepen enkel van toepassing is aanwezigheid van de leden in de beleidsgroepen enkel van toepassing is
op de leden van de milieuverenigingen. op de leden van de milieuverenigingen.
B.12. De memorie van toelichting bij het bestreden decreet vermeldt : B.12. De memorie van toelichting bij het bestreden decreet vermeldt :
« Het evenwicht tussen de verschillende representatieve organisaties « Het evenwicht tussen de verschillende representatieve organisaties
binnen de beleidsgroepen wordt gehandhaafd via een wijziging van het binnen de beleidsgroepen wordt gehandhaafd via een wijziging van het
decreet van 6 november 2008 houdende rationalisering van de decreet van 6 november 2008 houdende rationalisering van de
adviesverlenende functie » (Parl. St., Waals Parlement, 2018-2019, nr. adviesverlenende functie » (Parl. St., Waals Parlement, 2018-2019, nr.
1169/1, p. 7). 1169/1, p. 7).
De commentaar bij artikel 8 vermeldt : De commentaar bij artikel 8 vermeldt :
« Ten gevolge van de wijziging van de samenstelling van de Raad strekt « Ten gevolge van de wijziging van de samenstelling van de Raad strekt
de bepaling ertoe hetzelfde evenwicht van de verschillende de bepaling ertoe hetzelfde evenwicht van de verschillende
representatieve organisaties binnen de beleidsgroepen te handhaven representatieve organisaties binnen de beleidsgroepen te handhaven
door het decreet van 6 november 2008 houdende rationalisering van de door het decreet van 6 november 2008 houdende rationalisering van de
adviesverlenende functie te wijzigen » (ibid., p. 8). adviesverlenende functie te wijzigen » (ibid., p. 8).
Een amendement dat ertoe strekte artikel 8 te schrappen werd verworpen Een amendement dat ertoe strekte artikel 8 te schrappen werd verworpen
(Parl. St., Waals Parlement, 2018-2019, nr. 1169/4, p. 8). Dat (Parl. St., Waals Parlement, 2018-2019, nr. 1169/4, p. 8). Dat
amendement werd verantwoord als volgt : amendement werd verantwoord als volgt :
« Het voorliggende amendement strekt ertoe artikel 8 van het « Het voorliggende amendement strekt ertoe artikel 8 van het
ontwerpdecreet te schrappen aangezien het voorziet in een wat ontwerpdecreet te schrappen aangezien het voorziet in een wat
bijzonder mechanisme, dat erin bestaat dat wanneer een beleidsgroep is bijzonder mechanisme, dat erin bestaat dat wanneer een beleidsgroep is
samengesteld uit één of meer vertegenwoordigers van de samengesteld uit één of meer vertegenwoordigers van de
milieuverenigingen en de vertegenwoordigers van de sociale milieuverenigingen en de vertegenwoordigers van de sociale
gesprekpartners, het totale aantal vertegenwoordigers van de gesprekpartners, het totale aantal vertegenwoordigers van de
milieuverenigingen het aantal dat in de samenstelling van de bedoelde milieuverenigingen het aantal dat in de samenstelling van de bedoelde
beleidsgroep is aangegeven niet mag overschrijden. beleidsgroep is aangegeven niet mag overschrijden.
Dat is dus een begrenzingsmechanisme. Dat is dus een begrenzingsmechanisme.
De Ecolo-fractie kan pleiten voor een begrenzing maar dat blijkt De Ecolo-fractie kan pleiten voor een begrenzing maar dat blijkt
discriminerend aangezien die enkel betrekking heeft op één van de discriminerend aangezien die enkel betrekking heeft op één van de
categorieën van vertegenwoordigers binnen de beleidsgroep » (ibid.). categorieën van vertegenwoordigers binnen de beleidsgroep » (ibid.).
B.13. De decreetgever vermocht redelijkerwijze te oordelen dat, naar B.13. De decreetgever vermocht redelijkerwijze te oordelen dat, naar
aanleiding van de wijziging van de samenstelling van de raad van de aanleiding van de wijziging van de samenstelling van de raad van de
CESEW, het noodzakelijk was hetzelfde evenwicht tussen de CESEW, het noodzakelijk was hetzelfde evenwicht tussen de
verschillende representatieve organisaties binnen de beleidsgroepen te verschillende representatieve organisaties binnen de beleidsgroepen te
handhaven door het aantal vertegenwoordigers van de milieuverenigingen handhaven door het aantal vertegenwoordigers van de milieuverenigingen
te begrenzen. te begrenzen.
B.14. Het tweede onderdeel van het enige middel is niet gegrond. B.14. Het tweede onderdeel van het enige middel is niet gegrond.
Om die redenen, Om die redenen,
het Hof het Hof
verwerpt het beroep. verwerpt het beroep.
Aldus gewezen in het Frans, het Nederlands en het Duits, Aldus gewezen in het Frans, het Nederlands en het Duits,
overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op
het Grondwettelijk Hof, op 19 november 2020. het Grondwettelijk Hof, op 19 november 2020.
De griffier, De griffier,
P.-Y. Dutilleux P.-Y. Dutilleux
De voorzitter, De voorzitter,
F. Daoût F. Daoût
^
Etaamb.be maakt gebruik van cookies
Etaamb.be gebruikt cookies om uw taalvoorkeur te onthouden en om beter te begrijpen hoe etaamb.be gebruikt wordt.
DoorgaanMeer details
x