Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Arrest van --
← Terug naar "Uittreksel uit arrest nr. 204/2019 van 19 december 2019 Rolnummer 7051 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 31, 3°, en 35, 1°, van het decreet van het Waalse Gewest van 29 maart 2018 « houdende wijziging van sommige bepaling Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters F. Daoût en A. Alen, en de rechters L. L(...)"
Uittreksel uit arrest nr. 204/2019 van 19 december 2019 Rolnummer 7051 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 31, 3°, en 35, 1°, van het decreet van het Waalse Gewest van 29 maart 2018 « houdende wijziging van sommige bepaling Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters F. Daoût en A. Alen, en de rechters L. L(...) Uittreksel uit arrest nr. 204/2019 van 19 december 2019 Rolnummer 7051 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 31, 3°, en 35, 1°, van het decreet van het Waalse Gewest van 29 maart 2018 « houdende wijziging van sommige bepaling Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters F. Daoût en A. Alen, en de rechters L. L(...)
GRONDWETTELIJK HOF GRONDWETTELIJK HOF
Uittreksel uit arrest nr. 204/2019 van 19 december 2019 Uittreksel uit arrest nr. 204/2019 van 19 december 2019
Rolnummer 7051 Rolnummer 7051
In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 31, 3°, en 35, In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 31, 3°, en 35,
1°, van het decreet van het Waalse Gewest van 29 maart 2018 « houdende 1°, van het decreet van het Waalse Gewest van 29 maart 2018 « houdende
wijziging van sommige bepalingen van de organieke wet van 8 juli 1976 wijziging van sommige bepalingen van de organieke wet van 8 juli 1976
betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn met het betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn met het
oog op een sterker bestuur en een sterkere transparantie in de oog op een sterker bestuur en een sterkere transparantie in de
uitvoering van de openbare mandaten », ingesteld door de vzw « Santhea uitvoering van de openbare mandaten », ingesteld door de vzw « Santhea
». ».
Het Grondwettelijk Hof, Het Grondwettelijk Hof,
samengesteld uit de voorzitters F. Daoût en A. Alen, en de rechters L. samengesteld uit de voorzitters F. Daoût en A. Alen, en de rechters L.
Lavrysen, J.-P. Moerman, T. Merckx-Van Goey, P. Nihoul en J. Moerman, Lavrysen, J.-P. Moerman, T. Merckx-Van Goey, P. Nihoul en J. Moerman,
bijgestaan door de griffier F. Meersschaut, onder voorzitterschap van bijgestaan door de griffier F. Meersschaut, onder voorzitterschap van
voorzitter F. Daoût, voorzitter F. Daoût,
wijst na beraad het volgende arrest : wijst na beraad het volgende arrest :
I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging
Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 13 november Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 13 november
2018 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 21 2018 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 21
november 2018, heeft de vzw « Santhea », bijgestaan en november 2018, heeft de vzw « Santhea », bijgestaan en
vertegenwoordigd door Mr. P. Levert, advocaat bij de balie te Brussel, vertegenwoordigd door Mr. P. Levert, advocaat bij de balie te Brussel,
en door Mr. E. Lemmens en Mr. E. Kiehl, advocaten bij de balie te en door Mr. E. Lemmens en Mr. E. Kiehl, advocaten bij de balie te
Luik, beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen 31, 3°, en Luik, beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen 31, 3°, en
35, 1°, van het decreet van het Waalse Gewest van 29 maart 2018 « 35, 1°, van het decreet van het Waalse Gewest van 29 maart 2018 «
houdende wijziging van sommige bepalingen van de organieke wet van 8 houdende wijziging van sommige bepalingen van de organieke wet van 8
juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
met het oog op een sterker bestuur en een sterkere transparantie in de met het oog op een sterker bestuur en een sterkere transparantie in de
uitvoering van de openbare mandaten » (bekendgemaakt in het Belgisch uitvoering van de openbare mandaten » (bekendgemaakt in het Belgisch
Staatsblad van 14 mei 2018). Staatsblad van 14 mei 2018).
(...) (...)
II. In rechte II. In rechte
(...) (...)
Ten aanzien van de bestreden bepalingen en de context ervan Ten aanzien van de bestreden bepalingen en de context ervan
B.1. Artikel 31, 3°, van het decreet van het Waalse Gewest van 29 B.1. Artikel 31, 3°, van het decreet van het Waalse Gewest van 29
maart 2018 « houdende wijziging van sommige bepalingen van de maart 2018 « houdende wijziging van sommige bepalingen van de
organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor
maatschappelijk welzijn met het oog op een sterker bestuur en een maatschappelijk welzijn met het oog op een sterker bestuur en een
sterkere transparantie in de uitvoering van de openbare mandaten » sterkere transparantie in de uitvoering van de openbare mandaten »
(hierna : het decreet van 29 maart 2018) wijzigt artikel 124 van de (hierna : het decreet van 29 maart 2018) wijzigt artikel 124 van de
voormelde organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voormelde organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra
voor maatschappelijk welzijn (hierna : de wet van 8 juli 1976) als voor maatschappelijk welzijn (hierna : de wet van 8 juli 1976) als
volgt : volgt :
« er wordt een punt 8 [lees : achtste lid] ingevoegd, luidende : « er wordt een punt 8 [lees : achtste lid] ingevoegd, luidende :
' In de raad van bestuur kunnen één of meer personeelsafgevaardigden ' In de raad van bestuur kunnen één of meer personeelsafgevaardigden
met raadgevende stem zetelen ' ». met raadgevende stem zetelen ' ».
Artikel 35, 1°, van hetzelfde decreet, dat artikel 128 van de Artikel 35, 1°, van hetzelfde decreet, dat artikel 128 van de
voormelde wet van 8 juli 1976 wijzigt, bepaalt : voormelde wet van 8 juli 1976 wijzigt, bepaalt :
« paragraaf 5 wordt vervangen als volgt : « paragraaf 5 wordt vervangen als volgt :
' § 5. Het personeel van de [vereniging] is onderworpen aan een ' § 5. Het personeel van de [vereniging] is onderworpen aan een
statutair [of] contractueel stelsel. statutair [of] contractueel stelsel.
[...] ' ». [...] ' ».
De twee voormelde bepalingen maken het voorwerp uit van het beroep tot De twee voormelde bepalingen maken het voorwerp uit van het beroep tot
vernietiging dat werd ingesteld door de vzw « Santhea ». vernietiging dat werd ingesteld door de vzw « Santhea ».
B.2.1. De voormelde bepalingen, alsook de bepalingen van de wet van 8 B.2.1. De voormelde bepalingen, alsook de bepalingen van de wet van 8
juli 1976 waarin zij worden ingevoegd, zijn door het Waalse Gewest juli 1976 waarin zij worden ingevoegd, zijn door het Waalse Gewest
genomen naar aanleiding van het verslag dat werd uitgebracht door de genomen naar aanleiding van het verslag dat werd uitgebracht door de
zogenoemde onderzoekscommissie « Publifin ». Onder de wijzigingen die zogenoemde onderzoekscommissie « Publifin ». Onder de wijzigingen die
met name in de wet van 8 juli 1976 werden aangebracht, wordt voorzien met name in de wet van 8 juli 1976 werden aangebracht, wordt voorzien
in een vermindering van het aantal bestuurders en leden van de in een vermindering van het aantal bestuurders en leden van de
bestuursorganen van de verenigingen die zijn opgericht op grond van bestuursorganen van de verenigingen die zijn opgericht op grond van
hoofdstuk XII van de wet van 8 juli 1976 (hierna : verenigingen « hoofdstuk XII van de wet van 8 juli 1976 (hierna : verenigingen «
hoofdstuk XII ») en, in dat kader, in de vervanging van de zogenoemde hoofdstuk XII ») en, in dat kader, in de vervanging van de zogenoemde
« overtallige » bestuurders, die stemgerechtigd zijn, door « « overtallige » bestuurders, die stemgerechtigd zijn, door «
waarnemers », met een raadgevende stem. Het decreet van 29 maart 2018 waarnemers », met een raadgevende stem. Het decreet van 29 maart 2018
verbiedt ook dat de titularissen van een leidinggevende functie in de verbiedt ook dat de titularissen van een leidinggevende functie in de
vennootschappen met een significante lokale overheidsparticipatie - vennootschappen met een significante lokale overheidsparticipatie -
waaronder de verenigingen « hoofdstuk XII » - hun functie uitoefenen waaronder de verenigingen « hoofdstuk XII » - hun functie uitoefenen
als zelfstandige of via een managementvennootschap. als zelfstandige of via een managementvennootschap.
B.2.2. Het is in die context dat de draagwijdte moet worden begrepen B.2.2. Het is in die context dat de draagwijdte moet worden begrepen
van het bestreden artikel 31, 3°, van het decreet, dat in artikel 124 van het bestreden artikel 31, 3°, van het decreet, dat in artikel 124
van hoofdstuk XII van de wet van 8 juli 1976 een achtste lid invoegt van hoofdstuk XII van de wet van 8 juli 1976 een achtste lid invoegt
volgens hetwelk in de raad van bestuur van een vereniging « hoofdstuk volgens hetwelk in de raad van bestuur van een vereniging « hoofdstuk
XII » een of meer personeelsafgevaardigden met raadgevende stem XII » een of meer personeelsafgevaardigden met raadgevende stem
zitting kunnen hebben. zitting kunnen hebben.
Het is in diezelfde context dat de draagwijdte moet worden begrepen Het is in diezelfde context dat de draagwijdte moet worden begrepen
van artikel 35, 1°, dat paragraaf 5 van artikel 128 van hetzelfde van artikel 35, 1°, dat paragraaf 5 van artikel 128 van hetzelfde
hoofdstuk XII vervangt, krachtens hetwelk het personeel van de hoofdstuk XII vervangt, krachtens hetwelk het personeel van de
vereniging onderworpen is aan een statutair of contractueel stelsel. vereniging onderworpen is aan een statutair of contractueel stelsel.
B.3. Luidens artikel 118 van de wet van 8 juli 1976 kan een openbaar B.3. Luidens artikel 118 van de wet van 8 juli 1976 kan een openbaar
centrum voor maatschappelijk welzijn beslissen een vereniging tot centrum voor maatschappelijk welzijn beslissen een vereniging tot
stand te brengen met andere openbare centra voor maatschappelijk stand te brengen met andere openbare centra voor maatschappelijk
welzijn of met andere openbare besturen of publiekrechtelijke welzijn of met andere openbare besturen of publiekrechtelijke
rechtspersonen, om een van de opdrachten uit te voeren die door de wet rechtspersonen, om een van de opdrachten uit te voeren die door de wet
aan die centra zijn toevertrouwd. aan die centra zijn toevertrouwd.
De aldus opgerichte verenigingen bezitten rechtspersoonlijkheid en De aldus opgerichte verenigingen bezitten rechtspersoonlijkheid en
kunnen de vorm van een vzw aannemen (artikel 121). Zij zijn statutair kunnen de vorm van een vzw aannemen (artikel 121). Zij zijn statutair
georganiseerd en beschikken over een eigen vermogen (artikel 120). Zij georganiseerd en beschikken over een eigen vermogen (artikel 120). Zij
kunnen onder meer ziekenhuizen beheren, in welk geval zij aan kunnen onder meer ziekenhuizen beheren, in welk geval zij aan
bijzondere regels, zoals bepaald in de artikelen 125/1, 125/2 en 126, bijzondere regels, zoals bepaald in de artikelen 125/1, 125/2 en 126,
worden onderworpen. worden onderworpen.
Ten aanzien van het belang Ten aanzien van het belang
B.4. De Waalse Regering betwist het belang van de vzw « Santhea », B.4. De Waalse Regering betwist het belang van de vzw « Santhea »,
verzoekende partij, om in rechte te treden. Zij is in wezen van verzoekende partij, om in rechte te treden. Zij is in wezen van
oordeel dat die laatste zich vergist in de draagwijdte van de oordeel dat die laatste zich vergist in de draagwijdte van de
bepalingen die zij bestrijdt, die niet zouden verbieden dat het bepalingen die zij bestrijdt, die niet zouden verbieden dat het
medisch korps wordt vertegenwoordigd in de organen van de medisch korps wordt vertegenwoordigd in de organen van de
ziekenhuizen, enerzijds, en die evenmin zouden verbieden dat artsen ziekenhuizen, enerzijds, en die evenmin zouden verbieden dat artsen
als zelfstandige kunnen werken in ziekenhuizen, anderzijds. als zelfstandige kunnen werken in ziekenhuizen, anderzijds.
B.5. De vzw « Santhea » is een beroeps- en werkgeversvereniging die B.5. De vzw « Santhea » is een beroeps- en werkgeversvereniging die
als opdracht heeft de belangen van de in Wallonië en in Brussel als opdracht heeft de belangen van de in Wallonië en in Brussel
gelegen non-profit verzorgingsinrichtingen en -diensten van de gelegen non-profit verzorgingsinrichtingen en -diensten van de
niet-confessionele privésector en van de openbare sector te behartigen niet-confessionele privésector en van de openbare sector te behartigen
en te bevorderen. Een van haar statutaire doelstellingen is meer en te bevorderen. Een van haar statutaire doelstellingen is meer
bepaald « de vertegenwoordiging en de verdediging van haar leden, als bepaald « de vertegenwoordiging en de verdediging van haar leden, als
gemeenschappelijke vertegenwoordiger en woordvoerder, bij de gemeenschappelijke vertegenwoordiger en woordvoerder, bij de
internationale, federale, gemeenschaps-, gewest- en lokale internationale, federale, gemeenschaps-, gewest- en lokale
autoriteiten die bevoegd zijn voor volksgezondheid, alsook in het autoriteiten die bevoegd zijn voor volksgezondheid, alsook in het
kader van de instanties van de ziekte- en invaliditeitsverzekering en kader van de instanties van de ziekte- en invaliditeitsverzekering en
de collectieve arbeidsverhoudingen ». de collectieve arbeidsverhoudingen ».
De verzoekende partij doet in dat opzicht blijken van het vereiste De verzoekende partij doet in dat opzicht blijken van het vereiste
belang om een beroep in te stellen tegen decretale bepalingen die de belang om een beroep in te stellen tegen decretale bepalingen die de
regels wijzigen die van toepassing zijn op de verenigingen « hoofdstuk regels wijzigen die van toepassing zijn op de verenigingen « hoofdstuk
XII » die openbare ziekenhuizen kunnen beheren. Aangezien het XII » die openbare ziekenhuizen kunnen beheren. Aangezien het
onderzoek van de draagwijdte van die regels samenvalt met het onderzoek van de draagwijdte van die regels samenvalt met het
onderzoek ten gronde, volstaat de vaststelling dat die bepalingen de onderzoek ten gronde, volstaat de vaststelling dat die bepalingen de
belangen van de leden die de verzoekende partij verdedigt, ongunstig belangen van de leden die de verzoekende partij verdedigt, ongunstig
kunnen raken. kunnen raken.
Het beroep is ontvankelijk. Het beroep is ontvankelijk.
Ten gronde Ten gronde
Wat het eerste middel betreft Wat het eerste middel betreft
B.6. Het eerste middel, dat uitsluitend gericht is tegen artikel 31, B.6. Het eerste middel, dat uitsluitend gericht is tegen artikel 31,
3°, van het decreet van 29 maart 2018, is afgeleid uit de schending 3°, van het decreet van 29 maart 2018, is afgeleid uit de schending
van de artikelen 10, 11 en 27 van de Grondwet. De verzoekende partij van de artikelen 10, 11 en 27 van de Grondwet. De verzoekende partij
verwijt de bestreden bepaling dat zij de vertegenwoordigers van het verwijt de bestreden bepaling dat zij de vertegenwoordigers van het
medisch korps van de verenigingen « hoofdstuk XII » verbiedt om de medisch korps van de verenigingen « hoofdstuk XII » verbiedt om de
vergaderingen van de beheersorganen van de ziekenhuizen van die vergaderingen van de beheersorganen van de ziekenhuizen van die
verenigingen bij te wonen. Zodoende zou de bepaling de verenigingen bij te wonen. Zodoende zou de bepaling de
vertegenwoordigers van het medisch korps van een ziekenhuis dat wordt vertegenwoordigers van het medisch korps van een ziekenhuis dat wordt
beheerd door een vereniging « hoofdstuk XII » en de vertegenwoordigers beheerd door een vereniging « hoofdstuk XII » en de vertegenwoordigers
van het personeel van dat ziekenhuis die als enigen in die organen met van het personeel van dat ziekenhuis die als enigen in die organen met
raadgevende stem zitting zouden mogen hebben, zonder verantwoording raadgevende stem zitting zouden mogen hebben, zonder verantwoording
verschillend behandelen, terwijl de participatie van het medisch korps verschillend behandelen, terwijl de participatie van het medisch korps
is vastgelegd door de wetgeving op de ziekenhuizen. Dezelfde bepaling is vastgelegd door de wetgeving op de ziekenhuizen. Dezelfde bepaling
zou ook de bij artikel 27 van de Grondwet gewaarborgde vrijheid van zou ook de bij artikel 27 van de Grondwet gewaarborgde vrijheid van
vereniging van het medisch korps aantasten. vereniging van het medisch korps aantasten.
B.7.1. Artikel 8 van de gecoördineerde wet van 10 juli 2008 op de B.7.1. Artikel 8 van de gecoördineerde wet van 10 juli 2008 op de
ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen (hierna : de wet van 10 ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen (hierna : de wet van 10
juli 2008) definieert de « beheerder » van een ziekenhuis als « het juli 2008) definieert de « beheerder » van een ziekenhuis als « het
orgaan dat volgens het juridisch statuut van het ziekenhuis belast is orgaan dat volgens het juridisch statuut van het ziekenhuis belast is
met het beheer van de uitbating van het ziekenhuis ». Artikel 15 van met het beheer van de uitbating van het ziekenhuis ». Artikel 15 van
dezelfde wet bepaalt dat elk ziekenhuis een eigen beheer heeft. dezelfde wet bepaalt dat elk ziekenhuis een eigen beheer heeft.
Artikel 3 van het koninklijk besluit van 2 augustus 1985 « houdende Artikel 3 van het koninklijk besluit van 2 augustus 1985 « houdende
bepaalde regelen in verband met het afzonderlijk beheer en de bepaalde regelen in verband met het afzonderlijk beheer en de
boekhouding van de ziekenhuizen die afhangen van een openbaar centrum boekhouding van de ziekenhuizen die afhangen van een openbaar centrum
voor maatschappelijk welzijn, van een intercommunale vereniging of van voor maatschappelijk welzijn, van een intercommunale vereniging of van
een vereniging opgericht overeenkomstig hoofdstuk XII van de organieke een vereniging opgericht overeenkomstig hoofdstuk XII van de organieke
wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor
maatschappelijk welzijn » bepaalt dat elk ziekenhuis afzonderlijk maatschappelijk welzijn » bepaalt dat elk ziekenhuis afzonderlijk
wordt beheerd en over eigen financiële middelen beschikt die wordt beheerd en over eigen financiële middelen beschikt die
gescheiden zijn van die van het openbaar centrum voor maatschappelijk gescheiden zijn van die van het openbaar centrum voor maatschappelijk
welzijn of van de inrichtende vereniging. welzijn of van de inrichtende vereniging.
Artikel 4, § 1, van hetzelfde koninklijk besluit bepaalt de Artikel 4, § 1, van hetzelfde koninklijk besluit bepaalt de
samenstelling van het beheerscomité van een ziekenhuis als volgt : samenstelling van het beheerscomité van een ziekenhuis als volgt :
« Het beheerscomité, belast met het afzonderlijk beheer van het « Het beheerscomité, belast met het afzonderlijk beheer van het
ziekenhuis, bestaat uit de voorzitter en uit zes, acht of tien leden. ziekenhuis, bestaat uit de voorzitter en uit zes, acht of tien leden.
Deze leden zijn : Deze leden zijn :
1° met raadgevende stem, de directeur van het ziekenhuis, de 1° met raadgevende stem, de directeur van het ziekenhuis, de
geneesheer verantwoordelijk voor de medische activiteiten, de persoon geneesheer verantwoordelijk voor de medische activiteiten, de persoon
verantwoordelijk voor de verpleegkundige diensten, alsmede eventueel verantwoordelijk voor de verpleegkundige diensten, alsmede eventueel
de persoon verantwoordelijk voor de administratief-financiële diensten de persoon verantwoordelijk voor de administratief-financiële diensten
en de persoon verantwoordelijk voor de technische diensten van het en de persoon verantwoordelijk voor de technische diensten van het
ziekenhuis. Zij worden hiertoe aangeduid door de Raad of door het ziekenhuis. Zij worden hiertoe aangeduid door de Raad of door het
bevoegd orgaan van de vereniging; bevoegd orgaan van de vereniging;
2° met beraadslagende stem, in gelijk aantal als de onder 1° bedoelde 2° met beraadslagende stem, in gelijk aantal als de onder 1° bedoelde
aangeduide leden en de voorzitter niet medegerekend, hetzij leden van aangeduide leden en de voorzitter niet medegerekend, hetzij leden van
de Raad van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, hetzij de Raad van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, hetzij
uit leden hiervoor aangewezen door het bevoegd orgaan van de uit leden hiervoor aangewezen door het bevoegd orgaan van de
vereniging, naargelang van het geval; vereniging, naargelang van het geval;
3° met raadgevende stem, een afgevaardigde van de gemeente wier 3° met raadgevende stem, een afgevaardigde van de gemeente wier
openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn het ziekenhuis beheert openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn het ziekenhuis beheert
». ».
Die samenstelling stemt niet overeen met die van de beheersorganen van Die samenstelling stemt niet overeen met die van de beheersorganen van
een vereniging « hoofdstuk XII ». een vereniging « hoofdstuk XII ».
Artikel 18 van de wet van 10 juli 2008 bepaalt overigens dat de Artikel 18 van de wet van 10 juli 2008 bepaalt overigens dat de
hoofdarts wordt uitgenodigd en kan deelnemen aan de vergaderingen van hoofdarts wordt uitgenodigd en kan deelnemen aan de vergaderingen van
het orgaan dat belast is met het beheer van het ziekenhuis. Artikel het orgaan dat belast is met het beheer van het ziekenhuis. Artikel
133 van dezelfde wet bepaalt dat « de medische raad [...] het 133 van dezelfde wet bepaalt dat « de medische raad [...] het
vertegenwoordigend orgaan [is] waardoor de ziekenhuisartsen betrokken vertegenwoordigend orgaan [is] waardoor de ziekenhuisartsen betrokken
worden bij de besluitvorming in het ziekenhuis » en artikel 137 worden bij de besluitvorming in het ziekenhuis » en artikel 137
vermeldt de gevallen waarin de medische raad moet worden geraadpleegd vermeldt de gevallen waarin de medische raad moet worden geraadpleegd
door het beheersorgaan van het ziekenhuis. door het beheersorgaan van het ziekenhuis.
Uit het geheel van die bepalingen volgt dat de « beheersorganen » van Uit het geheel van die bepalingen volgt dat de « beheersorganen » van
de verenigingen « hoofdstuk XII », waarvan de samenstelling de verenigingen « hoofdstuk XII », waarvan de samenstelling
gedeeltelijk wordt geregeld bij de bestreden bepaling, niet mogen gedeeltelijk wordt geregeld bij de bestreden bepaling, niet mogen
worden verward met de « beheerscomités » die worden vereist door de worden verward met de « beheerscomités » die worden vereist door de
ziekenhuiswetgeving en waarvan de samenstelling de participatie van ziekenhuiswetgeving en waarvan de samenstelling de participatie van
vertegenwoordigers van het medisch korps impliceert. vertegenwoordigers van het medisch korps impliceert.
B.7.2. Daaruit volgt dat, in tegenstelling tot hetgeen de verzoekende B.7.2. Daaruit volgt dat, in tegenstelling tot hetgeen de verzoekende
partij voorhoudt, de bestreden bepaling de verenigingen « hoofdstuk partij voorhoudt, de bestreden bepaling de verenigingen « hoofdstuk
XII » niet verhindert om een beheerscomité te installeren zoals XII » niet verhindert om een beheerscomité te installeren zoals
voorgeschreven door de voormelde ziekenhuiswetgeving, noch bijgevolg voorgeschreven door de voormelde ziekenhuiswetgeving, noch bijgevolg
belet dat in dat comité vertegenwoordigers van het medisch korps van belet dat in dat comité vertegenwoordigers van het medisch korps van
het betrokken ziekenhuis zitting hebben. het betrokken ziekenhuis zitting hebben.
B.7.3. Het aangeklaagde verschil in behandeling berust op een B.7.3. Het aangeklaagde verschil in behandeling berust op een
verkeerde lezing van de bestreden norm. verkeerde lezing van de bestreden norm.
B.7.4. Het eerste middel is niet gegrond. B.7.4. Het eerste middel is niet gegrond.
Wat het tweede middel betreft Wat het tweede middel betreft
B.8. Het tweede middel beoogt de vernietiging van artikel 35 van het B.8. Het tweede middel beoogt de vernietiging van artikel 35 van het
decreet van 29 maart 2018, in zoverre het bepaalt dat het personeel decreet van 29 maart 2018, in zoverre het bepaalt dat het personeel
van de verenigingen « hoofdstuk XII » onderworpen is aan een statutair van de verenigingen « hoofdstuk XII » onderworpen is aan een statutair
of contractueel stelsel. Het middel is afgeleid uit de schending van of contractueel stelsel. Het middel is afgeleid uit de schending van
de artikelen 10, 11 en 23, 1° en 2°, van de Grondwet, al dan niet in de artikelen 10, 11 en 23, 1° en 2°, van de Grondwet, al dan niet in
samenhang gelezen met de vrijheid van handel en nijverheid, samenhang gelezen met de vrijheid van handel en nijverheid,
gewaarborgd bij de artikelen II.3 en II.4 van het Wetboek van gewaarborgd bij de artikelen II.3 en II.4 van het Wetboek van
economisch recht, met de artikelen 35 en 143 van de Grondwet, met de economisch recht, met de artikelen 35 en 143 van de Grondwet, met de
artikelen 15 en 16 van het Handvest van de grondrechten van de artikelen 15 en 16 van het Handvest van de grondrechten van de
Europese Unie, met de artikelen 34 tot 36, 56 en 57 van het Verdrag Europese Unie, met de artikelen 34 tot 36, 56 en 57 van het Verdrag
betreffende de werking van de Europese Unie, en met artikel 5, § 1, betreffende de werking van de Europese Unie, en met artikel 5, § 1,
eerste lid, a), en artikel 6, § 1, VI, derde lid, van de bijzondere eerste lid, a), en artikel 6, § 1, VI, derde lid, van de bijzondere
wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, alsook uit de wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, alsook uit de
schending van het evenredigheidsbeginsel en van het beginsel van de schending van het evenredigheidsbeginsel en van het beginsel van de
federale loyauteit. federale loyauteit.
De verzoekende partij verwijt de bestreden bepaling in hoofdzaak dat De verzoekende partij verwijt de bestreden bepaling in hoofdzaak dat
zij aan een vereniging « hoofdstuk XII » verbonden ziekenhuisartsen zij aan een vereniging « hoofdstuk XII » verbonden ziekenhuisartsen
verbiedt om als zelfstandige te praktiseren en zodoende de in het verbiedt om als zelfstandige te praktiseren en zodoende de in het
middel aangevoerde bepalingen schendt. middel aangevoerde bepalingen schendt.
B.9.1. Artikel 35, 1°, van het bestreden decreet, dat bepaalt dat « B.9.1. Artikel 35, 1°, van het bestreden decreet, dat bepaalt dat «
het personeel van de [vereniging] [...] onderworpen [is] aan een het personeel van de [vereniging] [...] onderworpen [is] aan een
statutair [of] contractueel stelsel », heeft enkel betrekking op de statutair [of] contractueel stelsel », heeft enkel betrekking op de
personeelsleden van een vereniging « hoofdstuk XII » en niet op de personeelsleden van een vereniging « hoofdstuk XII » en niet op de
ziekenhuisartsen die bevoegd zijn om medische prestaties te verrichten ziekenhuisartsen die bevoegd zijn om medische prestaties te verrichten
in een in die vorm opgericht ziekenhuis. in een in die vorm opgericht ziekenhuis.
Wat die prestaties betreft, worden de ziekenhuisartsen niet door de Wat die prestaties betreft, worden de ziekenhuisartsen niet door de
bestreden bepaling beoogd. Die bepaling staat een als vereniging « bestreden bepaling beoogd. Die bepaling staat een als vereniging «
hoofdstuk XII » opgericht ziekenhuis dus toe om, voor de uitoefening hoofdstuk XII » opgericht ziekenhuis dus toe om, voor de uitoefening
van de medische prestaties die het de patiënten wil bieden, artsen aan van de medische prestaties die het de patiënten wil bieden, artsen aan
te werven die de geneeskunde kunnen uitoefenen op grond van een te werven die de geneeskunde kunnen uitoefenen op grond van een
statuut, een overeenkomst of als zelfstandige. statuut, een overeenkomst of als zelfstandige.
Het aangeklaagde verschil in behandeling vloeit voort uit een Het aangeklaagde verschil in behandeling vloeit voort uit een
verkeerde interpretatie van de bestreden bepaling. verkeerde interpretatie van de bestreden bepaling.
B.9.2. Het tweede middel is niet gegrond. B.9.2. Het tweede middel is niet gegrond.
Om die redenen, Om die redenen,
het Hof het Hof
verwerpt het beroep. verwerpt het beroep.
Aldus gewezen in het Frans, het Nederlands en het Duits, Aldus gewezen in het Frans, het Nederlands en het Duits,
overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op
het Grondwettelijk Hof, op 19 december 2019. het Grondwettelijk Hof, op 19 december 2019.
De griffier, De griffier,
F. Meersschaut F. Meersschaut
De voorzitter, De voorzitter,
F. Daoût F. Daoût
^