← Terug naar "Uittreksel uit arrest nr. 109/2018 van 19 juli 2018 Rolnummer 6885 In zake : de prejudiciële
vraag betreffende de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen
en de bescherming van de spelers, gesteld door d Het Grondwettelijk Hof, samengesteld
uit de voorzitters J. Spreutels en A. Alen, en de rechters (...)"
| Uittreksel uit arrest nr. 109/2018 van 19 juli 2018 Rolnummer 6885 In zake : de prejudiciële vraag betreffende de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers, gesteld door d Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters J. Spreutels en A. Alen, en de rechters (...) | Uittreksel uit arrest nr. 109/2018 van 19 juli 2018 Rolnummer 6885 In zake : de prejudiciële vraag betreffende de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers, gesteld door d Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters J. Spreutels en A. Alen, en de rechters (...) |
|---|---|
| GRONDWETTELIJK HOF | GRONDWETTELIJK HOF |
| Uittreksel uit arrest nr. 109/2018 van 19 juli 2018 | Uittreksel uit arrest nr. 109/2018 van 19 juli 2018 |
| Rolnummer 6885 | Rolnummer 6885 |
| In zake : de prejudiciële vraag betreffende de wet van 7 mei 1999 op | In zake : de prejudiciële vraag betreffende de wet van 7 mei 1999 op |
| de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de | de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de |
| bescherming van de spelers, gesteld door de Raad van State. | bescherming van de spelers, gesteld door de Raad van State. |
| Het Grondwettelijk Hof, | Het Grondwettelijk Hof, |
| samengesteld uit de voorzitters J. Spreutels en A. Alen, en de | samengesteld uit de voorzitters J. Spreutels en A. Alen, en de |
| rechters L. Lavrysen, J.-P. Snappe, J.-P. Moerman, E. Derycke en P. | rechters L. Lavrysen, J.-P. Snappe, J.-P. Moerman, E. Derycke en P. |
| Nihoul, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder | Nihoul, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder |
| voorzitterschap van voorzitter J. Spreutels, | voorzitterschap van voorzitter J. Spreutels, |
| wijst na beraad het volgende arrest : | wijst na beraad het volgende arrest : |
| I. Onderwerp van de prejudiciële vraag en rechtspleging | I. Onderwerp van de prejudiciële vraag en rechtspleging |
| Bij arrest nr. 241.059 van 21 maart 2018 in zake de nv « Rocoluc » | Bij arrest nr. 241.059 van 21 maart 2018 in zake de nv « Rocoluc » |
| tegen de Kansspelcommissie, waarvan de expeditie ter griffie van het | tegen de Kansspelcommissie, waarvan de expeditie ter griffie van het |
| Hof is ingekomen op 27 maart 2018, heeft de Raad van State de volgende | Hof is ingekomen op 27 maart 2018, heeft de Raad van State de volgende |
| prejudiciële vraag gesteld : | prejudiciële vraag gesteld : |
| « Schendt de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, | « Schendt de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, |
| de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers de artikelen | de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers de artikelen |
| 10 en 11 van de Grondwet, in zoverre zij dezelfde houder van | 10 en 11 van de Grondwet, in zoverre zij dezelfde houder van |
| verschillende aanvullende vergunningen van onderscheiden klassen niet | verschillende aanvullende vergunningen van onderscheiden klassen niet |
| verbiedt kansspelen en weddenschappen te exploiteren via een en | verbiedt kansspelen en weddenschappen te exploiteren via een en |
| dezelfde domeinnaam en de daaraan verbonden URL's, terwijl de | dezelfde domeinnaam en de daaraan verbonden URL's, terwijl de |
| artikelen 34 en 43/4 van de wet van 7 mei 1999 eenzelfde houder van | artikelen 34 en 43/4 van de wet van 7 mei 1999 eenzelfde houder van |
| vergunningen van onderscheiden klassen verbieden in eenzelfde | vergunningen van onderscheiden klassen verbieden in eenzelfde |
| kansspelinrichting, met andere woorden in dezelfde gebouwen of | kansspelinrichting, met andere woorden in dezelfde gebouwen of |
| dezelfde plaatsen waar een of meer kansspelen worden geëxploiteerd, | dezelfde plaatsen waar een of meer kansspelen worden geëxploiteerd, |
| kansspelen te exploiteren en weddenschappen in te richten ? ». | kansspelen te exploiteren en weddenschappen in te richten ? ». |
| (...) | (...) |
| III. In rechte | III. In rechte |
| (...) | (...) |
| B.1.1. De prejudiciële vraag heeft betrekking op de artikelen 34 en | B.1.1. De prejudiciële vraag heeft betrekking op de artikelen 34 en |
| 43/4 van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de | 43/4 van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de |
| kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers. Het Hof wordt | kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers. Het Hof wordt |
| verzocht die bepalingen te onderzoeken in zoverre zij het een en | verzocht die bepalingen te onderzoeken in zoverre zij het een en |
| dezelfde houder van verschillende aanvullende vergunningen van | dezelfde houder van verschillende aanvullende vergunningen van |
| onderscheiden klassen mogelijk zouden maken om kansspelen te | onderscheiden klassen mogelijk zouden maken om kansspelen te |
| exploiteren en weddenschappen aan te nemen via een en dezelfde | exploiteren en weddenschappen aan te nemen via een en dezelfde |
| domeinnaam en de daaraan verbonden URL's, terwijl zij het eenzelfde | domeinnaam en de daaraan verbonden URL's, terwijl zij het eenzelfde |
| houder van vergunningen van onderscheiden klassen niet mogelijk zouden | houder van vergunningen van onderscheiden klassen niet mogelijk zouden |
| maken om op een en dezelfde fysieke plaats in de reële wereld | maken om op een en dezelfde fysieke plaats in de reële wereld |
| kansspelen te exploiteren en weddenschappen aan te nemen. | kansspelen te exploiteren en weddenschappen aan te nemen. |
| B.1.2. Artikel 34 van de wet van 7 mei 1999 legt het maximumaantal | B.1.2. Artikel 34 van de wet van 7 mei 1999 legt het maximumaantal |
| kansspelinrichtingen klasse II vast alsook de voorwaarden voor de | kansspelinrichtingen klasse II vast alsook de voorwaarden voor de |
| exploitatie ervan. | exploitatie ervan. |
| Artikel 43/4 van dezelfde wet bepaalt de kansspelinrichtingen die | Artikel 43/4 van dezelfde wet bepaalt de kansspelinrichtingen die |
| onder klasse IV vallen en legt de voorwaarden voor de exploitatie | onder klasse IV vallen en legt de voorwaarden voor de exploitatie |
| ervan vast. | ervan vast. |
| B.1.3. Krachtens artikel 25 van dezelfde wet is een vergunning A nodig | B.1.3. Krachtens artikel 25 van dezelfde wet is een vergunning A nodig |
| voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse I, is een | voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse I, is een |
| vergunning B nodig voor de exploitatie van een kansspelinrichting | vergunning B nodig voor de exploitatie van een kansspelinrichting |
| klasse II en is een vergunning F1 nodig voor de exploitatie van een | klasse II en is een vergunning F1 nodig voor de exploitatie van een |
| inrichting van weddenschappen. | inrichting van weddenschappen. |
| B.1.4. Artikel 43/8 van dezelfde wet bepaalt : | B.1.4. Artikel 43/8 van dezelfde wet bepaalt : |
| « § 1. De commissie kan, aan een vergunninghouder klasse A, B of F1 | « § 1. De commissie kan, aan een vergunninghouder klasse A, B of F1 |
| maximaal één aanvullende vergunning toekennen, respectievelijk A+, B+ | maximaal één aanvullende vergunning toekennen, respectievelijk A+, B+ |
| en F1+, voor het uitbaten van kansspelen via | en F1+, voor het uitbaten van kansspelen via |
| informatiemaatschappij-instrumenten. De aanvullende vergunning kan | informatiemaatschappij-instrumenten. De aanvullende vergunning kan |
| enkel betrekking hebben op de uitbating van spelen van dezelfde aard | enkel betrekking hebben op de uitbating van spelen van dezelfde aard |
| als deze die in de reële wereld aangeboden worden. | als deze die in de reële wereld aangeboden worden. |
| [...] ». | [...] ». |
| B.2. Bij zijn arrest nr. 129/2017 van 9 november 2017 heeft het Hof | B.2. Bij zijn arrest nr. 129/2017 van 9 november 2017 heeft het Hof |
| geoordeeld : | geoordeeld : |
| « B.3. Uit de memories van de tussenkomende partijen blijkt echter dat | « B.3. Uit de memories van de tussenkomende partijen blijkt echter dat |
| meerdere verschillende vergunninghouders A+, B+ en F1+ akkoorden | meerdere verschillende vergunninghouders A+, B+ en F1+ akkoorden |
| hebben gesloten om op dezelfde internetsite (een enkele domeinnaam en | hebben gesloten om op dezelfde internetsite (een enkele domeinnaam en |
| eenzelfde daaraan verbonden URL) spelen en weddenschappen aan te | eenzelfde daaraan verbonden URL) spelen en weddenschappen aan te |
| bieden die onder verschillende klassen vallen. De prejudiciële vraag | bieden die onder verschillende klassen vallen. De prejudiciële vraag |
| moet dus in die zin worden begrepen dat zij de situatie beoogt van | moet dus in die zin worden begrepen dat zij de situatie beoogt van |
| verscheidene onderscheiden houders die samen verscheidene aanvullende | verscheidene onderscheiden houders die samen verscheidene aanvullende |
| vergunningen van verschillende klassen cumuleren en dezelfde | vergunningen van verschillende klassen cumuleren en dezelfde |
| domeinnaam en dezelfde daaraan verbonden URL exploiteren om online op | domeinnaam en dezelfde daaraan verbonden URL exploiteren om online op |
| een gemeenschappelijke internetsite spelen en weddenschappen aan te | een gemeenschappelijke internetsite spelen en weddenschappen aan te |
| bieden die onder verschillende klassen vallen. | bieden die onder verschillende klassen vallen. |
| B.4.1. Het Hof wordt verzocht de bestaanbaarheid te onderzoeken van de | B.4.1. Het Hof wordt verzocht de bestaanbaarheid te onderzoeken van de |
| voormelde bepalingen met de artikelen 10 en 11 van de Grondwet in | voormelde bepalingen met de artikelen 10 en 11 van de Grondwet in |
| zoverre de cumulatie van de uitbating van verscheidene aanvullende | zoverre de cumulatie van de uitbating van verscheidene aanvullende |
| vergunningen van de onderscheiden klassen A+, B+ of F1+ op dezelfde | vergunningen van de onderscheiden klassen A+, B+ of F1+ op dezelfde |
| domeinnaam, dus op dezelfde internetsite, zou zijn toegestaan terwijl | domeinnaam, dus op dezelfde internetsite, zou zijn toegestaan terwijl |
| de cumulatie van de uitbating van verscheidene vergunningen van de | de cumulatie van de uitbating van verscheidene vergunningen van de |
| onderscheiden klassen A, B of F1 op dezelfde fysieke plaats verboden | onderscheiden klassen A, B of F1 op dezelfde fysieke plaats verboden |
| is. | is. |
| [...] | [...] |
| B.5. In tegenstelling tot hetgeen de Ministerraad betoogt, belet de | B.5. In tegenstelling tot hetgeen de Ministerraad betoogt, belet de |
| omstandigheid dat de vergunninghouders klasse A+, B+ of F1+ | omstandigheid dat de vergunninghouders klasse A+, B+ of F1+ |
| noodzakelijkerwijs ook vergunninghouders klasse A, B of F1 zijn, het | noodzakelijkerwijs ook vergunninghouders klasse A, B of F1 zijn, het |
| Hof niet de situatie van de exploitanten van spelen en weddenschappen | Hof niet de situatie van de exploitanten van spelen en weddenschappen |
| wanneer zij enkel in de reële wereld actief zijn en die van de | wanneer zij enkel in de reële wereld actief zijn en die van de |
| exploitanten van spelen en weddenschappen die zowel in de reële wereld | exploitanten van spelen en weddenschappen die zowel in de reële wereld |
| als via de informatiemaatschappij-instrumenten hun activiteiten | als via de informatiemaatschappij-instrumenten hun activiteiten |
| ontwikkelen, met elkaar te vergelijken. | ontwikkelen, met elkaar te vergelijken. |
| B.6.1. Ten aanzien van de doelstellingen die door de wetgever werden | B.6.1. Ten aanzien van de doelstellingen die door de wetgever werden |
| nagestreefd toen hij probeerde de spelen en weddenschappen te | nagestreefd toen hij probeerde de spelen en weddenschappen te |
| reglementeren, is in de memorie van toelichting bij het ontwerp van | reglementeren, is in de memorie van toelichting bij het ontwerp van |
| wet van 10 januari 2010 ' tot wijziging van de wetgeving inzake | wet van 10 januari 2010 ' tot wijziging van de wetgeving inzake |
| kansspelen ' toegelicht : | kansspelen ' toegelicht : |
| ' De regulering van de kansspelen is gebaseerd op de " | ' De regulering van de kansspelen is gebaseerd op de " |
| kanalisatiegedachte ". Om te voldoen aan de klaarblijkelijke | kanalisatiegedachte ". Om te voldoen aan de klaarblijkelijke |
| speelbehoefte van de mens wordt het illegale aanbod bestreden door het | speelbehoefte van de mens wordt het illegale aanbod bestreden door het |
| toelaten van een " beperkt " legaal spelaanbod. | toelaten van een " beperkt " legaal spelaanbod. |
| Het reguleren van illegale kansspelen draagt bij tot het beteugelen | Het reguleren van illegale kansspelen draagt bij tot het beteugelen |
| van deelneming aan kansspelen en is een geschikt en proportioneel | van deelneming aan kansspelen en is een geschikt en proportioneel |
| middel om de aan het kansspelbeleid ten grondslag liggende | middel om de aan het kansspelbeleid ten grondslag liggende |
| doelstellingen te bereiken. Door het legale aanbod te beperken komt | doelstellingen te bereiken. Door het legale aanbod te beperken komt |
| men tegemoet aan één van de pijlers van het kansspelbeleid zijnde de | men tegemoet aan één van de pijlers van het kansspelbeleid zijnde de |
| bescherming van de speler tegen gokverslaving. | bescherming van de speler tegen gokverslaving. |
| [...] | [...] |
| Het voorontwerp vertrekt zoals de wet van 7 mei 1999 van het principe | Het voorontwerp vertrekt zoals de wet van 7 mei 1999 van het principe |
| dat het uitbaten van kansspelen a priori verboden is. Uitzonderingen | dat het uitbaten van kansspelen a priori verboden is. Uitzonderingen |
| kunnen worden toegestaan door een stelsel van vergunningen. Het | kunnen worden toegestaan door een stelsel van vergunningen. Het |
| principiële exploitatieverbod blijft als uitgangspunt gehandhaafd, met | principiële exploitatieverbod blijft als uitgangspunt gehandhaafd, met |
| als gevolg dat het verlenen van vergunningen slechts in beperkte mate | als gevolg dat het verlenen van vergunningen slechts in beperkte mate |
| binnen de door de wet voorziene grenzen kan toegelaten worden ' (Parl. | binnen de door de wet voorziene grenzen kan toegelaten worden ' (Parl. |
| St., Kamer, 2008-2009, DOC 52-1992/001, p. 4). | St., Kamer, 2008-2009, DOC 52-1992/001, p. 4). |
| B.6.2. Er is in verband met de regulering van de kansspelen en | B.6.2. Er is in verband met de regulering van de kansspelen en |
| weddenschappen die via de informatiemaatschappij-instrumenten worden | weddenschappen die via de informatiemaatschappij-instrumenten worden |
| uitgebaat, gepreciseerd : | uitgebaat, gepreciseerd : |
| ' Dergelijk doeltreffend controlebeleid is enkel mogelijk door de | ' Dergelijk doeltreffend controlebeleid is enkel mogelijk door de |
| online spelen voor te behouden aan zij die ook in de reële wereld de | online spelen voor te behouden aan zij die ook in de reële wereld de |
| kansspelen uitbaten waarbij de creatie van een extra aanbod aan online | kansspelen uitbaten waarbij de creatie van een extra aanbod aan online |
| spelen wordt vermeden. | spelen wordt vermeden. |
| Enkel de entiteiten die in de reële wereld over een vergunning A, B of | Enkel de entiteiten die in de reële wereld over een vergunning A, B of |
| F1 beschikken, kunnen deze zelfde activiteiten aanbieden in de | F1 beschikken, kunnen deze zelfde activiteiten aanbieden in de |
| virtuele wereld. | virtuele wereld. |
| De spelen die zij via internet aanbieden moeten van dezelfde aard zijn | De spelen die zij via internet aanbieden moeten van dezelfde aard zijn |
| als deze die in de reële wereld aangeboden worden. Zo zal een | als deze die in de reële wereld aangeboden worden. Zo zal een |
| casino-uitbater met een aanvullende vergunning enkel casinospelen via | casino-uitbater met een aanvullende vergunning enkel casinospelen via |
| internet mogen aanbieden en bijvoorbeeld geen weddenschappen. | internet mogen aanbieden en bijvoorbeeld geen weddenschappen. |
| Enkel de vergunninghouders F1 die de weddenschappen inrichten kunnen | Enkel de vergunninghouders F1 die de weddenschappen inrichten kunnen |
| maximaal over één aanvullende vergunning beschikken. Deze vergunning | maximaal over één aanvullende vergunning beschikken. Deze vergunning |
| kan alleen maar betrekking hebben op het inrichten van online | kan alleen maar betrekking hebben op het inrichten van online |
| weddenschappen van dezelfde aard als deze die ze in de reële wereld | weddenschappen van dezelfde aard als deze die ze in de reële wereld |
| aanbieden. | aanbieden. |
| Het voorgestelde beleid beoogt de expansie van online kansspelen te | Het voorgestelde beleid beoogt de expansie van online kansspelen te |
| bestrijden ' (ibid., p. 10). | bestrijden ' (ibid., p. 10). |
| B.7. Het in het geding zijnde verschil in behandeling berust op het | B.7. Het in het geding zijnde verschil in behandeling berust op het |
| reële of virtuele karakter van het aanbod van kansspelen en | reële of virtuele karakter van het aanbod van kansspelen en |
| weddenschappen. Terwijl in de reële wereld spelen en weddenschappen | weddenschappen. Terwijl in de reële wereld spelen en weddenschappen |
| van verschillende aard niet op dezelfde fysieke plaats mogen worden | van verschillende aard niet op dezelfde fysieke plaats mogen worden |
| aangeboden, hetgeen de spelers die verschillende spelen willen spelen | aangeboden, hetgeen de spelers die verschillende spelen willen spelen |
| en weddenschappen willen aangaan ertoe verplicht zich naar | en weddenschappen willen aangaan ertoe verplicht zich naar |
| verscheidene plaatsen te begeven, mogen diezelfde spelen en | verscheidene plaatsen te begeven, mogen diezelfde spelen en |
| weddenschappen op dezelfde internetsite (zelfde domeinnaam en zelfde | weddenschappen op dezelfde internetsite (zelfde domeinnaam en zelfde |
| URL) worden aangeboden, hetgeen de speler de mogelijkheid biedt spelen | URL) worden aangeboden, hetgeen de speler de mogelijkheid biedt spelen |
| die onder verschillende klassen vallen te spelen en weddenschappen aan | die onder verschillende klassen vallen te spelen en weddenschappen aan |
| te gaan zonder met verschillende sites een verbinding te moeten maken. | te gaan zonder met verschillende sites een verbinding te moeten maken. |
| B.8.1. Een dergelijk criterium is objectief. Het Hof dient nog te | B.8.1. Een dergelijk criterium is objectief. Het Hof dient nog te |
| onderzoeken of het relevant is ten opzichte van de door de wetgever | onderzoeken of het relevant is ten opzichte van de door de wetgever |
| nagestreefde doelstelling. | nagestreefde doelstelling. |
| B.8.2. De regulering van kansspelen en de beperking van het aanbod | B.8.2. De regulering van kansspelen en de beperking van het aanbod |
| strekken ertoe de spelers te beschermen, met name tegen de risico's | strekken ertoe de spelers te beschermen, met name tegen de risico's |
| van verslaving die inherent zijn aan dat soort activiteit. Het verbod | van verslaving die inherent zijn aan dat soort activiteit. Het verbod |
| om verschillende soorten spelen en weddenschappen op dezelfde fysieke | om verschillende soorten spelen en weddenschappen op dezelfde fysieke |
| plaats aan te bieden draagt bij tot de bescherming van de spelers, | plaats aan te bieden draagt bij tot de bescherming van de spelers, |
| aangezien het hen ertoe verplicht zich te verplaatsen om toegang te | aangezien het hen ertoe verplicht zich te verplaatsen om toegang te |
| hebben tot andere spelen of weddenschappen. Het heeft ook tot gevolg | hebben tot andere spelen of weddenschappen. Het heeft ook tot gevolg |
| te vermijden dat de spelers in verleiding worden gebracht om andere | te vermijden dat de spelers in verleiding worden gebracht om andere |
| spelen te spelen dan die welke zij van plan waren te spelen of | spelen te spelen dan die welke zij van plan waren te spelen of |
| weddenschappen aan te gaan terwijl zij dat niet van plan waren, | weddenschappen aan te gaan terwijl zij dat niet van plan waren, |
| aangezien zij niet rechtstreeks worden geconfronteerd met een aanbod | aangezien zij niet rechtstreeks worden geconfronteerd met een aanbod |
| dat zij niet hadden gezocht. | dat zij niet hadden gezocht. |
| B.8.3. Die doelstellingen zijn ook die welke door de wetgever werden | B.8.3. Die doelstellingen zijn ook die welke door de wetgever werden |
| nagestreefd toen hij probeerde de onlinespelen en -weddenschappen te | nagestreefd toen hij probeerde de onlinespelen en -weddenschappen te |
| reguleren. Het is derhalve niet pertinent de cumulatie toe te staan | reguleren. Het is derhalve niet pertinent de cumulatie toe te staan |
| van het aanbod van verscheidene soorten spelen en weddenschappen op | van het aanbod van verscheidene soorten spelen en weddenschappen op |
| eenzelfde internetsite, waarbij een unieke domeinnaam en een daaraan | eenzelfde internetsite, waarbij een unieke domeinnaam en een daaraan |
| verbonden unieke URL worden gebruikt, terwijl een dergelijke cumulatie | verbonden unieke URL worden gebruikt, terwijl een dergelijke cumulatie |
| in de reële wereld verboden is. Zoals de tussenkomende partijen | in de reële wereld verboden is. Zoals de tussenkomende partijen |
| opmerken, is het waar dat het zeer eenvoudig is zich in de virtuele | opmerken, is het waar dat het zeer eenvoudig is zich in de virtuele |
| wereld van de ene naar de andere site te begeven en dat het | wereld van de ene naar de andere site te begeven en dat het |
| gemakkelijk is op eenzelfde computer gelijktijdig verscheidene | gemakkelijk is op eenzelfde computer gelijktijdig verscheidene |
| internetpagina's te openen, zodat het cumulatieverbod in de virtuele | internetpagina's te openen, zodat het cumulatieverbod in de virtuele |
| wereld niet dezelfde draagwijdte of hetzelfde gevolg heeft als het | wereld niet dezelfde draagwijdte of hetzelfde gevolg heeft als het |
| cumulatieverbod in de reële wereld. Dat neemt niet weg dat de | cumulatieverbod in de reële wereld. Dat neemt niet weg dat de |
| verplichting om verscheidene sites te moeten openen en zich telkens | verplichting om verscheidene sites te moeten openen en zich telkens |
| opnieuw te moeten identificeren voor de speler een rem kan vormen. | opnieuw te moeten identificeren voor de speler een rem kan vormen. |
| Daarenboven maakt het verbod om spelen en weddenschappen die onder | Daarenboven maakt het verbod om spelen en weddenschappen die onder |
| verschillende klassen vallen op dezelfde internetsite aan te bieden | verschillende klassen vallen op dezelfde internetsite aan te bieden |
| het mogelijk het risico te verminderen dat de speler geconfronteerd | het mogelijk het risico te verminderen dat de speler geconfronteerd |
| wordt met een aanbod dat hij niet heeft gezocht. | wordt met een aanbod dat hij niet heeft gezocht. |
| B.9. De prejudiciële vraag dient bevestigend te worden beantwoord. In | B.9. De prejudiciële vraag dient bevestigend te worden beantwoord. In |
| zoverre zij de cumulatie van verschillende aanvullende vergunningen | zoverre zij de cumulatie van verschillende aanvullende vergunningen |
| van onderscheiden klassen (A+, B+ en F1+) voor de exploitatie van | van onderscheiden klassen (A+, B+ en F1+) voor de exploitatie van |
| kansspelen en weddenschappen via een en dezelfde domeinnaam en de | kansspelen en weddenschappen via een en dezelfde domeinnaam en de |
| daaraan verbonden URL's niet verbiedt, is de wet van 7 mei 1999 op de | daaraan verbonden URL's niet verbiedt, is de wet van 7 mei 1999 op de |
| kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de | kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de |
| bescherming van de spelers niet bestaanbaar met de artikelen 10 en 11 | bescherming van de spelers niet bestaanbaar met de artikelen 10 en 11 |
| van de Grondwet. | van de Grondwet. |
| B.10.1. Een van de tussenkomende partijen verzoekt het Hof in uiterst | B.10.1. Een van de tussenkomende partijen verzoekt het Hof in uiterst |
| ondergeschikte orde de gevolgen te handhaven van de bepalingen waarvan | ondergeschikte orde de gevolgen te handhaven van de bepalingen waarvan |
| het de ongrondwettigheid zou vaststellen. | het de ongrondwettigheid zou vaststellen. |
| B.10.2. De handhaving van de gevolgen dient als een uitzondering op de | B.10.2. De handhaving van de gevolgen dient als een uitzondering op de |
| declaratoire aard van het in het prejudicieel contentieux gewezen | declaratoire aard van het in het prejudicieel contentieux gewezen |
| arrest te worden beschouwd. Alvorens te beslissen de gevolgen van de | arrest te worden beschouwd. Alvorens te beslissen de gevolgen van de |
| in het geding zijnde bepalingen te handhaven, moet het Hof vaststellen | in het geding zijnde bepalingen te handhaven, moet het Hof vaststellen |
| dat het voordeel dat uit de niet gemoduleerde vaststelling van | dat het voordeel dat uit de niet gemoduleerde vaststelling van |
| ongrondwettigheid voortvloeit, buiten verhouding staat tot de | ongrondwettigheid voortvloeit, buiten verhouding staat tot de |
| verstoring die zij voor de rechtsorde met zich zou meebrengen, wat te | verstoring die zij voor de rechtsorde met zich zou meebrengen, wat te |
| dezen niet het geval is ». | dezen niet het geval is ». |
| B.3. Om dezelfde redenen als die van het voormelde arrest dient de in | B.3. Om dezelfde redenen als die van het voormelde arrest dient de in |
| deze zaak gestelde prejudiciële vraag bevestigend te worden | deze zaak gestelde prejudiciële vraag bevestigend te worden |
| beantwoord. | beantwoord. |
| Nu de in het geding zijnde wet eenzelfde houder van vergunningen van | Nu de in het geding zijnde wet eenzelfde houder van vergunningen van |
| onderscheiden klassen verbiedt kansspelen te exploiteren en | onderscheiden klassen verbiedt kansspelen te exploiteren en |
| weddenschappen aan te nemen in eenzelfde kansspelinrichting, dat wil | weddenschappen aan te nemen in eenzelfde kansspelinrichting, dat wil |
| zeggen in dezelfde gebouwen of op dezelfde plaatsen waar één of meer | zeggen in dezelfde gebouwen of op dezelfde plaatsen waar één of meer |
| kansspelen worden uitgebaat, vereist het gelijkheidsbeginsel dat het | kansspelen worden uitgebaat, vereist het gelijkheidsbeginsel dat het |
| een houder van verschillende aanvullende vergunningen van | een houder van verschillende aanvullende vergunningen van |
| onderscheiden klassen verboden wordt kansspelen te exploiteren en | onderscheiden klassen verboden wordt kansspelen te exploiteren en |
| weddenschappen aan te nemen via één en dezelfde domeinnaam en de | weddenschappen aan te nemen via één en dezelfde domeinnaam en de |
| daaraan verbonden URL's. | daaraan verbonden URL's. |
| Om die redenen, | Om die redenen, |
| het Hof | het Hof |
| zegt voor recht : | zegt voor recht : |
| In zoverre zij de cumulatie van verschillende aanvullende vergunningen | In zoverre zij de cumulatie van verschillende aanvullende vergunningen |
| van onderscheiden klassen voor de exploitatie van kansspelen en het | van onderscheiden klassen voor de exploitatie van kansspelen en het |
| aannemen van weddenschappen via een en dezelfde domeinnaam en de | aannemen van weddenschappen via een en dezelfde domeinnaam en de |
| daaraan verbonden URL's niet verbiedt, schendt de wet van 7 mei 1999 | daaraan verbonden URL's niet verbiedt, schendt de wet van 7 mei 1999 |
| op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de | op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de |
| bescherming van de spelers de artikelen 10 en 11 van de Grondwet. | bescherming van de spelers de artikelen 10 en 11 van de Grondwet. |
| Aldus gewezen in het Frans en het Nederlands, overeenkomstig artikel | Aldus gewezen in het Frans en het Nederlands, overeenkomstig artikel |
| 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het Grondwettelijk Hof, | 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het Grondwettelijk Hof, |
| op 19 juli 2018. | op 19 juli 2018. |
| De griffier, | De griffier, |
| P.-Y. Dutilleux | P.-Y. Dutilleux |
| De voorzitter, | De voorzitter, |
| J. Spreutels | J. Spreutels |