Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Arrest van --
← Terug naar "Uittreksel uit arrest nr. 109/2018 van 19 juli 2018 Rolnummer 6885 In zake : de prejudiciële vraag betreffende de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers, gesteld door d Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters J. Spreutels en A. Alen, en de rechters (...)"
Uittreksel uit arrest nr. 109/2018 van 19 juli 2018 Rolnummer 6885 In zake : de prejudiciële vraag betreffende de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers, gesteld door d Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters J. Spreutels en A. Alen, en de rechters (...) Uittreksel uit arrest nr. 109/2018 van 19 juli 2018 Rolnummer 6885 In zake : de prejudiciële vraag betreffende de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers, gesteld door d Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters J. Spreutels en A. Alen, en de rechters (...)
GRONDWETTELIJK HOF GRONDWETTELIJK HOF
Uittreksel uit arrest nr. 109/2018 van 19 juli 2018 Uittreksel uit arrest nr. 109/2018 van 19 juli 2018
Rolnummer 6885 Rolnummer 6885
In zake : de prejudiciële vraag betreffende de wet van 7 mei 1999 op In zake : de prejudiciële vraag betreffende de wet van 7 mei 1999 op
de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de
bescherming van de spelers, gesteld door de Raad van State. bescherming van de spelers, gesteld door de Raad van State.
Het Grondwettelijk Hof, Het Grondwettelijk Hof,
samengesteld uit de voorzitters J. Spreutels en A. Alen, en de samengesteld uit de voorzitters J. Spreutels en A. Alen, en de
rechters L. Lavrysen, J.-P. Snappe, J.-P. Moerman, E. Derycke en P. rechters L. Lavrysen, J.-P. Snappe, J.-P. Moerman, E. Derycke en P.
Nihoul, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder Nihoul, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder
voorzitterschap van voorzitter J. Spreutels, voorzitterschap van voorzitter J. Spreutels,
wijst na beraad het volgende arrest : wijst na beraad het volgende arrest :
I. Onderwerp van de prejudiciële vraag en rechtspleging I. Onderwerp van de prejudiciële vraag en rechtspleging
Bij arrest nr. 241.059 van 21 maart 2018 in zake de nv « Rocoluc » Bij arrest nr. 241.059 van 21 maart 2018 in zake de nv « Rocoluc »
tegen de Kansspelcommissie, waarvan de expeditie ter griffie van het tegen de Kansspelcommissie, waarvan de expeditie ter griffie van het
Hof is ingekomen op 27 maart 2018, heeft de Raad van State de volgende Hof is ingekomen op 27 maart 2018, heeft de Raad van State de volgende
prejudiciële vraag gesteld : prejudiciële vraag gesteld :
« Schendt de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, « Schendt de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen,
de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers de artikelen de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers de artikelen
10 en 11 van de Grondwet, in zoverre zij dezelfde houder van 10 en 11 van de Grondwet, in zoverre zij dezelfde houder van
verschillende aanvullende vergunningen van onderscheiden klassen niet verschillende aanvullende vergunningen van onderscheiden klassen niet
verbiedt kansspelen en weddenschappen te exploiteren via een en verbiedt kansspelen en weddenschappen te exploiteren via een en
dezelfde domeinnaam en de daaraan verbonden URL's, terwijl de dezelfde domeinnaam en de daaraan verbonden URL's, terwijl de
artikelen 34 en 43/4 van de wet van 7 mei 1999 eenzelfde houder van artikelen 34 en 43/4 van de wet van 7 mei 1999 eenzelfde houder van
vergunningen van onderscheiden klassen verbieden in eenzelfde vergunningen van onderscheiden klassen verbieden in eenzelfde
kansspelinrichting, met andere woorden in dezelfde gebouwen of kansspelinrichting, met andere woorden in dezelfde gebouwen of
dezelfde plaatsen waar een of meer kansspelen worden geëxploiteerd, dezelfde plaatsen waar een of meer kansspelen worden geëxploiteerd,
kansspelen te exploiteren en weddenschappen in te richten ? ». kansspelen te exploiteren en weddenschappen in te richten ? ».
(...) (...)
III. In rechte III. In rechte
(...) (...)
B.1.1. De prejudiciële vraag heeft betrekking op de artikelen 34 en B.1.1. De prejudiciële vraag heeft betrekking op de artikelen 34 en
43/4 van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de 43/4 van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de
kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers. Het Hof wordt kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers. Het Hof wordt
verzocht die bepalingen te onderzoeken in zoverre zij het een en verzocht die bepalingen te onderzoeken in zoverre zij het een en
dezelfde houder van verschillende aanvullende vergunningen van dezelfde houder van verschillende aanvullende vergunningen van
onderscheiden klassen mogelijk zouden maken om kansspelen te onderscheiden klassen mogelijk zouden maken om kansspelen te
exploiteren en weddenschappen aan te nemen via een en dezelfde exploiteren en weddenschappen aan te nemen via een en dezelfde
domeinnaam en de daaraan verbonden URL's, terwijl zij het eenzelfde domeinnaam en de daaraan verbonden URL's, terwijl zij het eenzelfde
houder van vergunningen van onderscheiden klassen niet mogelijk zouden houder van vergunningen van onderscheiden klassen niet mogelijk zouden
maken om op een en dezelfde fysieke plaats in de reële wereld maken om op een en dezelfde fysieke plaats in de reële wereld
kansspelen te exploiteren en weddenschappen aan te nemen. kansspelen te exploiteren en weddenschappen aan te nemen.
B.1.2. Artikel 34 van de wet van 7 mei 1999 legt het maximumaantal B.1.2. Artikel 34 van de wet van 7 mei 1999 legt het maximumaantal
kansspelinrichtingen klasse II vast alsook de voorwaarden voor de kansspelinrichtingen klasse II vast alsook de voorwaarden voor de
exploitatie ervan. exploitatie ervan.
Artikel 43/4 van dezelfde wet bepaalt de kansspelinrichtingen die Artikel 43/4 van dezelfde wet bepaalt de kansspelinrichtingen die
onder klasse IV vallen en legt de voorwaarden voor de exploitatie onder klasse IV vallen en legt de voorwaarden voor de exploitatie
ervan vast. ervan vast.
B.1.3. Krachtens artikel 25 van dezelfde wet is een vergunning A nodig B.1.3. Krachtens artikel 25 van dezelfde wet is een vergunning A nodig
voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse I, is een voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse I, is een
vergunning B nodig voor de exploitatie van een kansspelinrichting vergunning B nodig voor de exploitatie van een kansspelinrichting
klasse II en is een vergunning F1 nodig voor de exploitatie van een klasse II en is een vergunning F1 nodig voor de exploitatie van een
inrichting van weddenschappen. inrichting van weddenschappen.
B.1.4. Artikel 43/8 van dezelfde wet bepaalt : B.1.4. Artikel 43/8 van dezelfde wet bepaalt :
« § 1. De commissie kan, aan een vergunninghouder klasse A, B of F1 « § 1. De commissie kan, aan een vergunninghouder klasse A, B of F1
maximaal één aanvullende vergunning toekennen, respectievelijk A+, B+ maximaal één aanvullende vergunning toekennen, respectievelijk A+, B+
en F1+, voor het uitbaten van kansspelen via en F1+, voor het uitbaten van kansspelen via
informatiemaatschappij-instrumenten. De aanvullende vergunning kan informatiemaatschappij-instrumenten. De aanvullende vergunning kan
enkel betrekking hebben op de uitbating van spelen van dezelfde aard enkel betrekking hebben op de uitbating van spelen van dezelfde aard
als deze die in de reële wereld aangeboden worden. als deze die in de reële wereld aangeboden worden.
[...] ». [...] ».
B.2. Bij zijn arrest nr. 129/2017 van 9 november 2017 heeft het Hof B.2. Bij zijn arrest nr. 129/2017 van 9 november 2017 heeft het Hof
geoordeeld : geoordeeld :
« B.3. Uit de memories van de tussenkomende partijen blijkt echter dat « B.3. Uit de memories van de tussenkomende partijen blijkt echter dat
meerdere verschillende vergunninghouders A+, B+ en F1+ akkoorden meerdere verschillende vergunninghouders A+, B+ en F1+ akkoorden
hebben gesloten om op dezelfde internetsite (een enkele domeinnaam en hebben gesloten om op dezelfde internetsite (een enkele domeinnaam en
eenzelfde daaraan verbonden URL) spelen en weddenschappen aan te eenzelfde daaraan verbonden URL) spelen en weddenschappen aan te
bieden die onder verschillende klassen vallen. De prejudiciële vraag bieden die onder verschillende klassen vallen. De prejudiciële vraag
moet dus in die zin worden begrepen dat zij de situatie beoogt van moet dus in die zin worden begrepen dat zij de situatie beoogt van
verscheidene onderscheiden houders die samen verscheidene aanvullende verscheidene onderscheiden houders die samen verscheidene aanvullende
vergunningen van verschillende klassen cumuleren en dezelfde vergunningen van verschillende klassen cumuleren en dezelfde
domeinnaam en dezelfde daaraan verbonden URL exploiteren om online op domeinnaam en dezelfde daaraan verbonden URL exploiteren om online op
een gemeenschappelijke internetsite spelen en weddenschappen aan te een gemeenschappelijke internetsite spelen en weddenschappen aan te
bieden die onder verschillende klassen vallen. bieden die onder verschillende klassen vallen.
B.4.1. Het Hof wordt verzocht de bestaanbaarheid te onderzoeken van de B.4.1. Het Hof wordt verzocht de bestaanbaarheid te onderzoeken van de
voormelde bepalingen met de artikelen 10 en 11 van de Grondwet in voormelde bepalingen met de artikelen 10 en 11 van de Grondwet in
zoverre de cumulatie van de uitbating van verscheidene aanvullende zoverre de cumulatie van de uitbating van verscheidene aanvullende
vergunningen van de onderscheiden klassen A+, B+ of F1+ op dezelfde vergunningen van de onderscheiden klassen A+, B+ of F1+ op dezelfde
domeinnaam, dus op dezelfde internetsite, zou zijn toegestaan terwijl domeinnaam, dus op dezelfde internetsite, zou zijn toegestaan terwijl
de cumulatie van de uitbating van verscheidene vergunningen van de de cumulatie van de uitbating van verscheidene vergunningen van de
onderscheiden klassen A, B of F1 op dezelfde fysieke plaats verboden onderscheiden klassen A, B of F1 op dezelfde fysieke plaats verboden
is. is.
[...] [...]
B.5. In tegenstelling tot hetgeen de Ministerraad betoogt, belet de B.5. In tegenstelling tot hetgeen de Ministerraad betoogt, belet de
omstandigheid dat de vergunninghouders klasse A+, B+ of F1+ omstandigheid dat de vergunninghouders klasse A+, B+ of F1+
noodzakelijkerwijs ook vergunninghouders klasse A, B of F1 zijn, het noodzakelijkerwijs ook vergunninghouders klasse A, B of F1 zijn, het
Hof niet de situatie van de exploitanten van spelen en weddenschappen Hof niet de situatie van de exploitanten van spelen en weddenschappen
wanneer zij enkel in de reële wereld actief zijn en die van de wanneer zij enkel in de reële wereld actief zijn en die van de
exploitanten van spelen en weddenschappen die zowel in de reële wereld exploitanten van spelen en weddenschappen die zowel in de reële wereld
als via de informatiemaatschappij-instrumenten hun activiteiten als via de informatiemaatschappij-instrumenten hun activiteiten
ontwikkelen, met elkaar te vergelijken. ontwikkelen, met elkaar te vergelijken.
B.6.1. Ten aanzien van de doelstellingen die door de wetgever werden B.6.1. Ten aanzien van de doelstellingen die door de wetgever werden
nagestreefd toen hij probeerde de spelen en weddenschappen te nagestreefd toen hij probeerde de spelen en weddenschappen te
reglementeren, is in de memorie van toelichting bij het ontwerp van reglementeren, is in de memorie van toelichting bij het ontwerp van
wet van 10 januari 2010 ' tot wijziging van de wetgeving inzake wet van 10 januari 2010 ' tot wijziging van de wetgeving inzake
kansspelen ' toegelicht : kansspelen ' toegelicht :
' De regulering van de kansspelen is gebaseerd op de " ' De regulering van de kansspelen is gebaseerd op de "
kanalisatiegedachte ". Om te voldoen aan de klaarblijkelijke kanalisatiegedachte ". Om te voldoen aan de klaarblijkelijke
speelbehoefte van de mens wordt het illegale aanbod bestreden door het speelbehoefte van de mens wordt het illegale aanbod bestreden door het
toelaten van een " beperkt " legaal spelaanbod. toelaten van een " beperkt " legaal spelaanbod.
Het reguleren van illegale kansspelen draagt bij tot het beteugelen Het reguleren van illegale kansspelen draagt bij tot het beteugelen
van deelneming aan kansspelen en is een geschikt en proportioneel van deelneming aan kansspelen en is een geschikt en proportioneel
middel om de aan het kansspelbeleid ten grondslag liggende middel om de aan het kansspelbeleid ten grondslag liggende
doelstellingen te bereiken. Door het legale aanbod te beperken komt doelstellingen te bereiken. Door het legale aanbod te beperken komt
men tegemoet aan één van de pijlers van het kansspelbeleid zijnde de men tegemoet aan één van de pijlers van het kansspelbeleid zijnde de
bescherming van de speler tegen gokverslaving. bescherming van de speler tegen gokverslaving.
[...] [...]
Het voorontwerp vertrekt zoals de wet van 7 mei 1999 van het principe Het voorontwerp vertrekt zoals de wet van 7 mei 1999 van het principe
dat het uitbaten van kansspelen a priori verboden is. Uitzonderingen dat het uitbaten van kansspelen a priori verboden is. Uitzonderingen
kunnen worden toegestaan door een stelsel van vergunningen. Het kunnen worden toegestaan door een stelsel van vergunningen. Het
principiële exploitatieverbod blijft als uitgangspunt gehandhaafd, met principiële exploitatieverbod blijft als uitgangspunt gehandhaafd, met
als gevolg dat het verlenen van vergunningen slechts in beperkte mate als gevolg dat het verlenen van vergunningen slechts in beperkte mate
binnen de door de wet voorziene grenzen kan toegelaten worden ' (Parl. binnen de door de wet voorziene grenzen kan toegelaten worden ' (Parl.
St., Kamer, 2008-2009, DOC 52-1992/001, p. 4). St., Kamer, 2008-2009, DOC 52-1992/001, p. 4).
B.6.2. Er is in verband met de regulering van de kansspelen en B.6.2. Er is in verband met de regulering van de kansspelen en
weddenschappen die via de informatiemaatschappij-instrumenten worden weddenschappen die via de informatiemaatschappij-instrumenten worden
uitgebaat, gepreciseerd : uitgebaat, gepreciseerd :
' Dergelijk doeltreffend controlebeleid is enkel mogelijk door de ' Dergelijk doeltreffend controlebeleid is enkel mogelijk door de
online spelen voor te behouden aan zij die ook in de reële wereld de online spelen voor te behouden aan zij die ook in de reële wereld de
kansspelen uitbaten waarbij de creatie van een extra aanbod aan online kansspelen uitbaten waarbij de creatie van een extra aanbod aan online
spelen wordt vermeden. spelen wordt vermeden.
Enkel de entiteiten die in de reële wereld over een vergunning A, B of Enkel de entiteiten die in de reële wereld over een vergunning A, B of
F1 beschikken, kunnen deze zelfde activiteiten aanbieden in de F1 beschikken, kunnen deze zelfde activiteiten aanbieden in de
virtuele wereld. virtuele wereld.
De spelen die zij via internet aanbieden moeten van dezelfde aard zijn De spelen die zij via internet aanbieden moeten van dezelfde aard zijn
als deze die in de reële wereld aangeboden worden. Zo zal een als deze die in de reële wereld aangeboden worden. Zo zal een
casino-uitbater met een aanvullende vergunning enkel casinospelen via casino-uitbater met een aanvullende vergunning enkel casinospelen via
internet mogen aanbieden en bijvoorbeeld geen weddenschappen. internet mogen aanbieden en bijvoorbeeld geen weddenschappen.
Enkel de vergunninghouders F1 die de weddenschappen inrichten kunnen Enkel de vergunninghouders F1 die de weddenschappen inrichten kunnen
maximaal over één aanvullende vergunning beschikken. Deze vergunning maximaal over één aanvullende vergunning beschikken. Deze vergunning
kan alleen maar betrekking hebben op het inrichten van online kan alleen maar betrekking hebben op het inrichten van online
weddenschappen van dezelfde aard als deze die ze in de reële wereld weddenschappen van dezelfde aard als deze die ze in de reële wereld
aanbieden. aanbieden.
Het voorgestelde beleid beoogt de expansie van online kansspelen te Het voorgestelde beleid beoogt de expansie van online kansspelen te
bestrijden ' (ibid., p. 10). bestrijden ' (ibid., p. 10).
B.7. Het in het geding zijnde verschil in behandeling berust op het B.7. Het in het geding zijnde verschil in behandeling berust op het
reële of virtuele karakter van het aanbod van kansspelen en reële of virtuele karakter van het aanbod van kansspelen en
weddenschappen. Terwijl in de reële wereld spelen en weddenschappen weddenschappen. Terwijl in de reële wereld spelen en weddenschappen
van verschillende aard niet op dezelfde fysieke plaats mogen worden van verschillende aard niet op dezelfde fysieke plaats mogen worden
aangeboden, hetgeen de spelers die verschillende spelen willen spelen aangeboden, hetgeen de spelers die verschillende spelen willen spelen
en weddenschappen willen aangaan ertoe verplicht zich naar en weddenschappen willen aangaan ertoe verplicht zich naar
verscheidene plaatsen te begeven, mogen diezelfde spelen en verscheidene plaatsen te begeven, mogen diezelfde spelen en
weddenschappen op dezelfde internetsite (zelfde domeinnaam en zelfde weddenschappen op dezelfde internetsite (zelfde domeinnaam en zelfde
URL) worden aangeboden, hetgeen de speler de mogelijkheid biedt spelen URL) worden aangeboden, hetgeen de speler de mogelijkheid biedt spelen
die onder verschillende klassen vallen te spelen en weddenschappen aan die onder verschillende klassen vallen te spelen en weddenschappen aan
te gaan zonder met verschillende sites een verbinding te moeten maken. te gaan zonder met verschillende sites een verbinding te moeten maken.
B.8.1. Een dergelijk criterium is objectief. Het Hof dient nog te B.8.1. Een dergelijk criterium is objectief. Het Hof dient nog te
onderzoeken of het relevant is ten opzichte van de door de wetgever onderzoeken of het relevant is ten opzichte van de door de wetgever
nagestreefde doelstelling. nagestreefde doelstelling.
B.8.2. De regulering van kansspelen en de beperking van het aanbod B.8.2. De regulering van kansspelen en de beperking van het aanbod
strekken ertoe de spelers te beschermen, met name tegen de risico's strekken ertoe de spelers te beschermen, met name tegen de risico's
van verslaving die inherent zijn aan dat soort activiteit. Het verbod van verslaving die inherent zijn aan dat soort activiteit. Het verbod
om verschillende soorten spelen en weddenschappen op dezelfde fysieke om verschillende soorten spelen en weddenschappen op dezelfde fysieke
plaats aan te bieden draagt bij tot de bescherming van de spelers, plaats aan te bieden draagt bij tot de bescherming van de spelers,
aangezien het hen ertoe verplicht zich te verplaatsen om toegang te aangezien het hen ertoe verplicht zich te verplaatsen om toegang te
hebben tot andere spelen of weddenschappen. Het heeft ook tot gevolg hebben tot andere spelen of weddenschappen. Het heeft ook tot gevolg
te vermijden dat de spelers in verleiding worden gebracht om andere te vermijden dat de spelers in verleiding worden gebracht om andere
spelen te spelen dan die welke zij van plan waren te spelen of spelen te spelen dan die welke zij van plan waren te spelen of
weddenschappen aan te gaan terwijl zij dat niet van plan waren, weddenschappen aan te gaan terwijl zij dat niet van plan waren,
aangezien zij niet rechtstreeks worden geconfronteerd met een aanbod aangezien zij niet rechtstreeks worden geconfronteerd met een aanbod
dat zij niet hadden gezocht. dat zij niet hadden gezocht.
B.8.3. Die doelstellingen zijn ook die welke door de wetgever werden B.8.3. Die doelstellingen zijn ook die welke door de wetgever werden
nagestreefd toen hij probeerde de onlinespelen en -weddenschappen te nagestreefd toen hij probeerde de onlinespelen en -weddenschappen te
reguleren. Het is derhalve niet pertinent de cumulatie toe te staan reguleren. Het is derhalve niet pertinent de cumulatie toe te staan
van het aanbod van verscheidene soorten spelen en weddenschappen op van het aanbod van verscheidene soorten spelen en weddenschappen op
eenzelfde internetsite, waarbij een unieke domeinnaam en een daaraan eenzelfde internetsite, waarbij een unieke domeinnaam en een daaraan
verbonden unieke URL worden gebruikt, terwijl een dergelijke cumulatie verbonden unieke URL worden gebruikt, terwijl een dergelijke cumulatie
in de reële wereld verboden is. Zoals de tussenkomende partijen in de reële wereld verboden is. Zoals de tussenkomende partijen
opmerken, is het waar dat het zeer eenvoudig is zich in de virtuele opmerken, is het waar dat het zeer eenvoudig is zich in de virtuele
wereld van de ene naar de andere site te begeven en dat het wereld van de ene naar de andere site te begeven en dat het
gemakkelijk is op eenzelfde computer gelijktijdig verscheidene gemakkelijk is op eenzelfde computer gelijktijdig verscheidene
internetpagina's te openen, zodat het cumulatieverbod in de virtuele internetpagina's te openen, zodat het cumulatieverbod in de virtuele
wereld niet dezelfde draagwijdte of hetzelfde gevolg heeft als het wereld niet dezelfde draagwijdte of hetzelfde gevolg heeft als het
cumulatieverbod in de reële wereld. Dat neemt niet weg dat de cumulatieverbod in de reële wereld. Dat neemt niet weg dat de
verplichting om verscheidene sites te moeten openen en zich telkens verplichting om verscheidene sites te moeten openen en zich telkens
opnieuw te moeten identificeren voor de speler een rem kan vormen. opnieuw te moeten identificeren voor de speler een rem kan vormen.
Daarenboven maakt het verbod om spelen en weddenschappen die onder Daarenboven maakt het verbod om spelen en weddenschappen die onder
verschillende klassen vallen op dezelfde internetsite aan te bieden verschillende klassen vallen op dezelfde internetsite aan te bieden
het mogelijk het risico te verminderen dat de speler geconfronteerd het mogelijk het risico te verminderen dat de speler geconfronteerd
wordt met een aanbod dat hij niet heeft gezocht. wordt met een aanbod dat hij niet heeft gezocht.
B.9. De prejudiciële vraag dient bevestigend te worden beantwoord. In B.9. De prejudiciële vraag dient bevestigend te worden beantwoord. In
zoverre zij de cumulatie van verschillende aanvullende vergunningen zoverre zij de cumulatie van verschillende aanvullende vergunningen
van onderscheiden klassen (A+, B+ en F1+) voor de exploitatie van van onderscheiden klassen (A+, B+ en F1+) voor de exploitatie van
kansspelen en weddenschappen via een en dezelfde domeinnaam en de kansspelen en weddenschappen via een en dezelfde domeinnaam en de
daaraan verbonden URL's niet verbiedt, is de wet van 7 mei 1999 op de daaraan verbonden URL's niet verbiedt, is de wet van 7 mei 1999 op de
kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de
bescherming van de spelers niet bestaanbaar met de artikelen 10 en 11 bescherming van de spelers niet bestaanbaar met de artikelen 10 en 11
van de Grondwet. van de Grondwet.
B.10.1. Een van de tussenkomende partijen verzoekt het Hof in uiterst B.10.1. Een van de tussenkomende partijen verzoekt het Hof in uiterst
ondergeschikte orde de gevolgen te handhaven van de bepalingen waarvan ondergeschikte orde de gevolgen te handhaven van de bepalingen waarvan
het de ongrondwettigheid zou vaststellen. het de ongrondwettigheid zou vaststellen.
B.10.2. De handhaving van de gevolgen dient als een uitzondering op de B.10.2. De handhaving van de gevolgen dient als een uitzondering op de
declaratoire aard van het in het prejudicieel contentieux gewezen declaratoire aard van het in het prejudicieel contentieux gewezen
arrest te worden beschouwd. Alvorens te beslissen de gevolgen van de arrest te worden beschouwd. Alvorens te beslissen de gevolgen van de
in het geding zijnde bepalingen te handhaven, moet het Hof vaststellen in het geding zijnde bepalingen te handhaven, moet het Hof vaststellen
dat het voordeel dat uit de niet gemoduleerde vaststelling van dat het voordeel dat uit de niet gemoduleerde vaststelling van
ongrondwettigheid voortvloeit, buiten verhouding staat tot de ongrondwettigheid voortvloeit, buiten verhouding staat tot de
verstoring die zij voor de rechtsorde met zich zou meebrengen, wat te verstoring die zij voor de rechtsorde met zich zou meebrengen, wat te
dezen niet het geval is ». dezen niet het geval is ».
B.3. Om dezelfde redenen als die van het voormelde arrest dient de in B.3. Om dezelfde redenen als die van het voormelde arrest dient de in
deze zaak gestelde prejudiciële vraag bevestigend te worden deze zaak gestelde prejudiciële vraag bevestigend te worden
beantwoord. beantwoord.
Nu de in het geding zijnde wet eenzelfde houder van vergunningen van Nu de in het geding zijnde wet eenzelfde houder van vergunningen van
onderscheiden klassen verbiedt kansspelen te exploiteren en onderscheiden klassen verbiedt kansspelen te exploiteren en
weddenschappen aan te nemen in eenzelfde kansspelinrichting, dat wil weddenschappen aan te nemen in eenzelfde kansspelinrichting, dat wil
zeggen in dezelfde gebouwen of op dezelfde plaatsen waar één of meer zeggen in dezelfde gebouwen of op dezelfde plaatsen waar één of meer
kansspelen worden uitgebaat, vereist het gelijkheidsbeginsel dat het kansspelen worden uitgebaat, vereist het gelijkheidsbeginsel dat het
een houder van verschillende aanvullende vergunningen van een houder van verschillende aanvullende vergunningen van
onderscheiden klassen verboden wordt kansspelen te exploiteren en onderscheiden klassen verboden wordt kansspelen te exploiteren en
weddenschappen aan te nemen via één en dezelfde domeinnaam en de weddenschappen aan te nemen via één en dezelfde domeinnaam en de
daaraan verbonden URL's. daaraan verbonden URL's.
Om die redenen, Om die redenen,
het Hof het Hof
zegt voor recht : zegt voor recht :
In zoverre zij de cumulatie van verschillende aanvullende vergunningen In zoverre zij de cumulatie van verschillende aanvullende vergunningen
van onderscheiden klassen voor de exploitatie van kansspelen en het van onderscheiden klassen voor de exploitatie van kansspelen en het
aannemen van weddenschappen via een en dezelfde domeinnaam en de aannemen van weddenschappen via een en dezelfde domeinnaam en de
daaraan verbonden URL's niet verbiedt, schendt de wet van 7 mei 1999 daaraan verbonden URL's niet verbiedt, schendt de wet van 7 mei 1999
op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de
bescherming van de spelers de artikelen 10 en 11 van de Grondwet. bescherming van de spelers de artikelen 10 en 11 van de Grondwet.
Aldus gewezen in het Frans en het Nederlands, overeenkomstig artikel Aldus gewezen in het Frans en het Nederlands, overeenkomstig artikel
65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het Grondwettelijk Hof, 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het Grondwettelijk Hof,
op 19 juli 2018. op 19 juli 2018.
De griffier, De griffier,
P.-Y. Dutilleux P.-Y. Dutilleux
De voorzitter, De voorzitter,
J. Spreutels J. Spreutels
^