Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Arrest van --
← Terug naar "Uittreksel uit arrest nr. 159/2014 van 30 oktober 2014 Rolnummer : 5934 In zake : het beroep tot vernietiging van artikel 30 van het decreet van het Waalse Gewest van 28 november 2013 houdende verschillende maatregelen inzake fiscaliteit van Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters J. Spreutels en A. Alen, en de rechters (...)"
Uittreksel uit arrest nr. 159/2014 van 30 oktober 2014 Rolnummer : 5934 In zake : het beroep tot vernietiging van artikel 30 van het decreet van het Waalse Gewest van 28 november 2013 houdende verschillende maatregelen inzake fiscaliteit van Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters J. Spreutels en A. Alen, en de rechters (...) Uittreksel uit arrest nr. 159/2014 van 30 oktober 2014 Rolnummer : 5934 In zake : het beroep tot vernietiging van artikel 30 van het decreet van het Waalse Gewest van 28 november 2013 houdende verschillende maatregelen inzake fiscaliteit van Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters J. Spreutels en A. Alen, en de rechters (...)
GRONDWETTELIJK HOF GRONDWETTELIJK HOF
Uittreksel uit arrest nr. 159/2014 van 30 oktober 2014 Uittreksel uit arrest nr. 159/2014 van 30 oktober 2014
Rolnummer : 5934 Rolnummer : 5934
In zake : het beroep tot vernietiging van artikel 30 van het decreet In zake : het beroep tot vernietiging van artikel 30 van het decreet
van het Waalse Gewest van 28 november 2013 houdende verschillende van het Waalse Gewest van 28 november 2013 houdende verschillende
maatregelen inzake fiscaliteit van de voertuigen, spelen en maatregelen inzake fiscaliteit van de voertuigen, spelen en
weddenschappen en automatische ontspanningstoestellen, ingesteld door weddenschappen en automatische ontspanningstoestellen, ingesteld door
de beroepsvereniging « Belgian Gaming Association » en anderen. de beroepsvereniging « Belgian Gaming Association » en anderen.
Het Grondwettelijk Hof, Het Grondwettelijk Hof,
samengesteld uit de voorzitters J. Spreutels en A. Alen, en de samengesteld uit de voorzitters J. Spreutels en A. Alen, en de
rechters E. De Groot, L. Lavrysen, J.-P. Moerman, F. Daoût en T. Giet, rechters E. De Groot, L. Lavrysen, J.-P. Moerman, F. Daoût en T. Giet,
bijgestaan door de griffier F. Meersschaut, onder voorzitterschap van bijgestaan door de griffier F. Meersschaut, onder voorzitterschap van
voorzitter J. Spreutels, voorzitter J. Spreutels,
wijst na beraad het volgende arrest : wijst na beraad het volgende arrest :
I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging
Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 18 juni 2014 Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 18 juni 2014
ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 20 juni ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 20 juni
2014, hebben de beroepsvereniging « Belgian Gaming Association », de 2014, hebben de beroepsvereniging « Belgian Gaming Association », de
nv « Golden Palace Waterloo », de nv « European Amusement » en de nv « nv « Golden Palace Waterloo », de nv « European Amusement » en de nv «
Center Jeux Automatiques », allen bijgestaan en vertegenwoordigd door Center Jeux Automatiques », allen bijgestaan en vertegenwoordigd door
Mr. T. Afschrift, advocaat bij de balie te Brussel, beroep tot Mr. T. Afschrift, advocaat bij de balie te Brussel, beroep tot
vernietiging ingesteld van artikel 30 van het decreet van het Waalse vernietiging ingesteld van artikel 30 van het decreet van het Waalse
Gewest van 28 november 2013 houdende verschillende maatregelen inzake Gewest van 28 november 2013 houdende verschillende maatregelen inzake
fiscaliteit van de voertuigen, spelen en weddenschappen en fiscaliteit van de voertuigen, spelen en weddenschappen en
automatische ontspanningstoestellen (bekendgemaakt in het Belgisch automatische ontspanningstoestellen (bekendgemaakt in het Belgisch
Staatsblad van 18 december 2013, tweede editie). Staatsblad van 18 december 2013, tweede editie).
Op 15 juli 2014 hebben de rechters-verslaggevers J.-P. Moerman en E. Op 15 juli 2014 hebben de rechters-verslaggevers J.-P. Moerman en E.
De Groot, met toepassing van artikel 72, eerste lid, van de bijzondere De Groot, met toepassing van artikel 72, eerste lid, van de bijzondere
wet van 6 januari 1989 op het Grondwettelijk Hof, het Hof ervan in wet van 6 januari 1989 op het Grondwettelijk Hof, het Hof ervan in
kennis gesteld dat zij ertoe zouden kunnen worden gebracht voor te kennis gesteld dat zij ertoe zouden kunnen worden gebracht voor te
stellen het onderzoek van de zaak af te doen met een arrest gewezen op stellen het onderzoek van de zaak af te doen met een arrest gewezen op
voorafgaande rechtspleging. voorafgaande rechtspleging.
(...) (...)
II. In rechte II. In rechte
(...) (...)
B.1. De verzoekende partijen stellen beroep tot vernietiging in tegen B.1. De verzoekende partijen stellen beroep tot vernietiging in tegen
artikel 30 van het decreet van het Waalse Gewest van 28 november 2013 artikel 30 van het decreet van het Waalse Gewest van 28 november 2013
« houdende verschillende maatregelen inzake fiscaliteit van de « houdende verschillende maatregelen inzake fiscaliteit van de
voertuigen, spelen en weddenschappen en automatische voertuigen, spelen en weddenschappen en automatische
ontspanningstoestellen ». ontspanningstoestellen ».
Artikel 30 van dat decreet bepaalt : Artikel 30 van dat decreet bepaalt :
« In artikel 80 van het [Wetboek van de met de inkomstenbelastingen « In artikel 80 van het [Wetboek van de met de inkomstenbelastingen
gelijkgestelde belastingen], gewijzigd bij het decreet van 19 december gelijkgestelde belastingen], gewijzigd bij het decreet van 19 december
2012, wordt § 1 vervangen als volgt : 2012, wordt § 1 vervangen als volgt :
' § 1. Het bedrag van de vergoeding wordt vastgesteld als volgt : ' § 1. Het bedrag van de vergoeding wordt vastgesteld als volgt :
Categorieën toestellen Categorieën toestellen
Belastingbedrag Belastingbedrag
A A
3.000,00 EUR 3.000,00 EUR
B B
1.194,80 EUR 1.194,80 EUR
C C
380,17 EUR 380,17 EUR
D D
271,55 EUR 271,55 EUR
E E
162,93 EUR 162,93 EUR
De bedragen van voormelde belastingen worden jaarlijks vanaf het De bedragen van voormelde belastingen worden jaarlijks vanaf het
belastbare tijdperk 2014 aangepast naar gelang van de schommelingen belastbare tijdperk 2014 aangepast naar gelang van de schommelingen
van het indexcijfer van de consumptieprijzen. Vanaf het jaar 2013 van het indexcijfer van de consumptieprijzen. Vanaf het jaar 2013
worden de bedragen te innen voor het lopend belastbaar tijdperk, worden de bedragen te innen voor het lopend belastbaar tijdperk,
aangepast aan de evolutie van het indexcijfer van de consumptieprijzen aangepast aan de evolutie van het indexcijfer van de consumptieprijzen
tussen de maand juni van het jaar van de bekendmaking en de maand juni tussen de maand juni van het jaar van de bekendmaking en de maand juni
van het vorige jaar, jaarlijks in het Belgisch Staatsblad van het vorige jaar, jaarlijks in het Belgisch Staatsblad
bekendgemaakt door het Operationeel directoraat-generaal Fiscaliteit bekendgemaakt door het Operationeel directoraat-generaal Fiscaliteit
van de Waalse Overheidsdienst.' ». van de Waalse Overheidsdienst.' ».
B.2. Het verzoekschrift tot vernietiging preciseert dat het beroep B.2. Het verzoekschrift tot vernietiging preciseert dat het beroep
wordt ingesteld « tot bewaring van recht - voor het geval dat [het] wordt ingesteld « tot bewaring van recht - voor het geval dat [het]
Hof het [...] beroep tot vernietiging zou inwilligen » dat door Hof het [...] beroep tot vernietiging zou inwilligen » dat door
diezelfde partijen is ingesteld tegen artikel 13 van het decreet van diezelfde partijen is ingesteld tegen artikel 13 van het decreet van
het Waalse Gewest van 19 december 2012 « houdende de algemene het Waalse Gewest van 19 december 2012 « houdende de algemene
ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar
2013 » (zaak nr. 5674). 2013 » (zaak nr. 5674).
Artikel 13 van het decreet van het Waalse Gewest van 19 december 2012 Artikel 13 van het decreet van het Waalse Gewest van 19 december 2012
heeft immers een normatieve inhoud die identiek is aan die van artikel heeft immers een normatieve inhoud die identiek is aan die van artikel
30 van het bestreden decreet. 30 van het bestreden decreet.
B.3. Bij zijn arrest nr. 91/2014 van 12 juni 2014, heeft het Hof de B.3. Bij zijn arrest nr. 91/2014 van 12 juni 2014, heeft het Hof de
beroepen tegen artikel 13 van het decreet van het Waalse Gewest van 19 beroepen tegen artikel 13 van het decreet van het Waalse Gewest van 19
december 2012 verworpen. december 2012 verworpen.
B.4. De verzoekende partijen in de voorliggende zaak voeren, ter B.4. De verzoekende partijen in de voorliggende zaak voeren, ter
ondersteuning van hun verzoekschrift, drie middelen aan. ondersteuning van hun verzoekschrift, drie middelen aan.
B.5. Het eerste middel is afgeleid uit de schending van artikel 1 van B.5. Het eerste middel is afgeleid uit de schending van artikel 1 van
het Eerste Aanvullend Protocol bij het Europees Verdrag voor de het Eerste Aanvullend Protocol bij het Europees Verdrag voor de
rechten van de mens en van artikel 16 van de Grondwet, al dan niet in rechten van de mens en van artikel 16 van de Grondwet, al dan niet in
samenhang gelezen met de artikelen 10, 11, 170 en 172 van de Grondwet. samenhang gelezen met de artikelen 10, 11, 170 en 172 van de Grondwet.
De verzoekende partijen voeren aan dat het nagenoeg verdubbelen van de De verzoekende partijen voeren aan dat het nagenoeg verdubbelen van de
belasting op de automatische ontspanningstoestellen van categorie A belasting op de automatische ontspanningstoestellen van categorie A
door de bestreden bepaling een overdreven of verregaande en door de bestreden bepaling een overdreven of verregaande en
discriminerende last vormt, aangezien geen enkele andere sector van de discriminerende last vormt, aangezien geen enkele andere sector van de
economie aan een dergelijke last is onderworpen. economie aan een dergelijke last is onderworpen.
Bij zijn voormelde arrest nr. 91/2014 heeft het Hof een identiek Bij zijn voormelde arrest nr. 91/2014 heeft het Hof een identiek
middel verworpen. Het heeft immers geoordeeld : middel verworpen. Het heeft immers geoordeeld :
« B.6.2. Een belasting vormt in beginsel een inmenging in het recht op « B.6.2. Een belasting vormt in beginsel een inmenging in het recht op
het ongestoord genot van de eigendom. het ongestoord genot van de eigendom.
Die inmenging is enkel verenigbaar met dat recht indien ze een Die inmenging is enkel verenigbaar met dat recht indien ze een
redelijk verband van evenredigheid met het nagestreefde doel vertoont, redelijk verband van evenredigheid met het nagestreefde doel vertoont,
dat wil zeggen indien ze het billijke evenwicht tussen de vereisten dat wil zeggen indien ze het billijke evenwicht tussen de vereisten
van het algemeen belang en die van de bescherming van dat recht niet van het algemeen belang en die van de bescherming van dat recht niet
verbreekt. Ofschoon de fiscale wetgever over een ruime verbreekt. Ofschoon de fiscale wetgever over een ruime
beoordelingsmarge beschikt, schendt een belasting bijgevolg dat recht, beoordelingsmarge beschikt, schendt een belasting bijgevolg dat recht,
indien ze op de belastingplichtige een buitengewone last doet wegen of indien ze op de belastingplichtige een buitengewone last doet wegen of
fundamenteel afbreuk doet aan zijn financiële situatie (EHRM, 31 fundamenteel afbreuk doet aan zijn financiële situatie (EHRM, 31
januari 2006, Dukmedjian t. Frankrijk, §§ 52-54; EHRM, beslissing, 15 januari 2006, Dukmedjian t. Frankrijk, §§ 52-54; EHRM, beslissing, 15
december 2009, Tardieu de Maleissye e.a. t. Frankrijk). december 2009, Tardieu de Maleissye e.a. t. Frankrijk).
B.6.3. De belasting op de automatische ontspanningstoestellen van B.6.3. De belasting op de automatische ontspanningstoestellen van
categorie A vormt een inmenging in het recht op het ongestoord genot categorie A vormt een inmenging in het recht op het ongestoord genot
van de eigendom van de personen welke die belasting verschuldigd zijn. van de eigendom van de personen welke die belasting verschuldigd zijn.
B.6.4. Uit de parlementaire voorbereiding van de bestreden bepaling B.6.4. Uit de parlementaire voorbereiding van de bestreden bepaling
blijkt dat, naast het budgettaire doel dat de decreetgever bij de blijkt dat, naast het budgettaire doel dat de decreetgever bij de
uitoefening van zijn fiscale bevoegdheid nastreeft, hij eveneens heeft uitoefening van zijn fiscale bevoegdheid nastreeft, hij eveneens heeft
gewild, enerzijds, het bedrag van de Waalse belasting op de gewild, enerzijds, het bedrag van de Waalse belasting op de
ontspanningstoestellen van categorie A af te stemmen op het bedrag van ontspanningstoestellen van categorie A af te stemmen op het bedrag van
de vergelijkbare belastingen in de twee andere gewesten en, de vergelijkbare belastingen in de twee andere gewesten en,
anderzijds, de plaatsing van nieuwe automatische anderzijds, de plaatsing van nieuwe automatische
ontspanningstoestellen van categorie A te ontmoedigen teneinde de ontspanningstoestellen van categorie A te ontmoedigen teneinde de
spelers te beschermen (Parl. St., Waals Parlement, 2012-2013, 4-IV a, spelers te beschermen (Parl. St., Waals Parlement, 2012-2013, 4-IV a,
nr. 3; 4-IV bcd, nr. 5, pp. 19-20). nr. 3; 4-IV bcd, nr. 5, pp. 19-20).
B.7.1. De verzoekende partijen zijn van mening dat de autonomie van de B.7.1. De verzoekende partijen zijn van mening dat de autonomie van de
deelentiteiten belet dat de decreetgever het doel kan aanvoeren dat deelentiteiten belet dat de decreetgever het doel kan aanvoeren dat
erin bestaat het bedrag van de door hem ingevoerde belasting af te erin bestaat het bedrag van de door hem ingevoerde belasting af te
stemmen op dat van soortgelijke belastingen die in de andere gewesten stemmen op dat van soortgelijke belastingen die in de andere gewesten
van de federale Staat bestaan. van de federale Staat bestaan.
Hoewel de autonomie van de deelentiteiten het Hof belet om, in het Hoewel de autonomie van de deelentiteiten het Hof belet om, in het
licht van het beginsel van gelijkheid en niet-discriminatie, een licht van het beginsel van gelijkheid en niet-discriminatie, een
relevante vergelijking te maken tussen de adressaten van wetgevingen relevante vergelijking te maken tussen de adressaten van wetgevingen
die door verschillende deelentiteiten worden aangenomen, verbiedt die die door verschillende deelentiteiten worden aangenomen, verbiedt die
een decreetgever niet zich tot doel te stellen de inhoud van de een decreetgever niet zich tot doel te stellen de inhoud van de
wetgeving die hij bij de uitoefening van zijn bevoegdheden aanneemt, wetgeving die hij bij de uitoefening van zijn bevoegdheden aanneemt,
af te stemmen op de inhoud van die welke in andere entiteiten van af te stemmen op de inhoud van die welke in andere entiteiten van
kracht zijn. Een dergelijk doel is gewettigd en kan met name de kracht zijn. Een dergelijk doel is gewettigd en kan met name de
verhoging van een belasting verantwoorden, zoals te dezen, wanneer de verhoging van een belasting verantwoorden, zoals te dezen, wanneer de
decreetgever vaststelt dat de verschillen in belasting negatieve of decreetgever vaststelt dat de verschillen in belasting negatieve of
ongewenste gevolgen kunnen hebben voor het evenwicht van een sector. ongewenste gevolgen kunnen hebben voor het evenwicht van een sector.
B.7.2. Zoals de decreetgever tijdens de parlementaire voorbereiding B.7.2. Zoals de decreetgever tijdens de parlementaire voorbereiding
heeft opgemerkt, komt die verhoging 'voor de sector neer op 100 euro heeft opgemerkt, komt die verhoging 'voor de sector neer op 100 euro
per maand', dus 'wanneer ervan uit wordt gegaan dat een taverne 22 per maand', dus 'wanneer ervan uit wordt gegaan dat een taverne 22
dagen per maand open is, betekent dat [...] gemiddeld 4,5 euro per dagen per maand open is, betekent dat [...] gemiddeld 4,5 euro per
dag', of 'wanneer men de redenering verder trekt, 50 cent per dag', of 'wanneer men de redenering verder trekt, 50 cent per
exploitatie-uur', zodat hij uit die cijfers redelijkerwijs heeft exploitatie-uur', zodat hij uit die cijfers redelijkerwijs heeft
kunnen afleiden' dat de impact van die beslissing toch relatief kunnen afleiden' dat de impact van die beslissing toch relatief
beperkt is' (Parl. St., Waals Parlement, 2012-2013, 4-IV a, nr. 3; beperkt is' (Parl. St., Waals Parlement, 2012-2013, 4-IV a, nr. 3;
4-IV bcd, nr. 5, p. 20). De belasting op de automatische 4-IV bcd, nr. 5, p. 20). De belasting op de automatische
ontspanningstoestellen is overigens aftrekbaar in de ontspanningstoestellen is overigens aftrekbaar in de
vennootschapsbelasting, hetgeen eveneens de gevolgen voor de vennootschapsbelasting, hetgeen eveneens de gevolgen voor de
financiële situatie van de belastingplichtigen helpt te beperken. financiële situatie van de belastingplichtigen helpt te beperken.
Hieruit vloeit voort dat, gelet op de door de decreetgever Hieruit vloeit voort dat, gelet op de door de decreetgever
nagestreefde doelstellingen, de bekritiseerde verhoging van het bedrag nagestreefde doelstellingen, de bekritiseerde verhoging van het bedrag
van de belasting niet onevenredig is ten aanzien van de draagkracht van de belasting niet onevenredig is ten aanzien van de draagkracht
van de belastingschuldigen en dat die geen overdreven last voor hen van de belastingschuldigen en dat die geen overdreven last voor hen
vormt ». vormt ».
Het eerste middel is om dezelfde redenen niet gegrond. Het eerste middel is om dezelfde redenen niet gegrond.
B.6. Het tweede middel is afgeleid uit de schending van de artikelen B.6. Het tweede middel is afgeleid uit de schending van de artikelen
10, 11, 170 en 172 van de Grondwet. De verzoekende partijen zijn van 10, 11, 170 en 172 van de Grondwet. De verzoekende partijen zijn van
mening dat de decreetgever, door alleen het bedrag van de belasting op mening dat de decreetgever, door alleen het bedrag van de belasting op
de automatische ontspanningstoestellen van categorie A te verhogen, de automatische ontspanningstoestellen van categorie A te verhogen,
een onverantwoord verschil in behandeling invoert tussen de eigenaars een onverantwoord verschil in behandeling invoert tussen de eigenaars
van toestellen van categorie A en de eigenaars van toestellen die tot van toestellen van categorie A en de eigenaars van toestellen die tot
de andere categorieën behoren, die geen vergelijkbare verhoging van de de andere categorieën behoren, die geen vergelijkbare verhoging van de
belasting moeten ondergaan. belasting moeten ondergaan.
Bij zijn voormelde arrest nr. 91/2014 heeft het Hof een identiek Bij zijn voormelde arrest nr. 91/2014 heeft het Hof een identiek
middel verworpen. Het heeft immers geoordeeld : middel verworpen. Het heeft immers geoordeeld :
« B.9.1. Door bedragen vast te stellen die verschillen naar gelang van « B.9.1. Door bedragen vast te stellen die verschillen naar gelang van
de categorieën van betrokken toestellen, heeft de decreetgever de categorieën van betrokken toestellen, heeft de decreetgever
rekening gehouden met artikel 79, § 2, van het Wetboek van de met de rekening gehouden met artikel 79, § 2, van het Wetboek van de met de
inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen, dat bepaalt dat, voor inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen, dat bepaalt dat, voor
de rangschikking van een bepaald toestel, rekening wordt gehouden met de rangschikking van een bepaald toestel, rekening wordt gehouden met
de rendabiliteit ervan, de aard van het voorgestelde spel en de de rendabiliteit ervan, de aard van het voorgestelde spel en de
veelvuldigheid van de inzet. veelvuldigheid van de inzet.
B.9.2. Uit de vooruitzichten van het rendement van de belasting op de B.9.2. Uit de vooruitzichten van het rendement van de belasting op de
automatische ontspanningstoestellen (Parl. St., Waals Parlement, automatische ontspanningstoestellen (Parl. St., Waals Parlement,
2012-2013, 4-IV a, nr. 1, bijlage 3, p. 13) en uit de uitleg van de 2012-2013, 4-IV a, nr. 1, bijlage 3, p. 13) en uit de uitleg van de
Waalse Regering blijkt dat de toestellen van categorie A het talrijkst Waalse Regering blijkt dat de toestellen van categorie A het talrijkst
zijn op het grondgebied van het Gewest en dat eveneens van die zijn op het grondgebied van het Gewest en dat eveneens van die
toestellen de rendabiliteit in de loop van de laatste jaren het meest toestellen de rendabiliteit in de loop van de laatste jaren het meest
is toegenomen. Het is derhalve relevant, ten opzichte van het is toegenomen. Het is derhalve relevant, ten opzichte van het
begrotingsdoel dat de decreetgever nastreeft, de belasting op die begrotingsdoel dat de decreetgever nastreeft, de belasting op die
categorie van toestellen te verhogen teneinde het Gewest extra categorie van toestellen te verhogen teneinde het Gewest extra
middelen toe te kennen zonder het bedrag van de belasting met middelen toe te kennen zonder het bedrag van de belasting met
betrekking tot de toestellen die tot andere categorieën behoren, betrekking tot de toestellen die tot andere categorieën behoren,
noodzakelijkerwijs te verhogen. noodzakelijkerwijs te verhogen.
B.9.3. De fiscale wetgever kan overigens eveneens, door de verhoging B.9.3. De fiscale wetgever kan overigens eveneens, door de verhoging
van de belasting op een bepaalde categorie van toestellen, op meer van de belasting op een bepaalde categorie van toestellen, op meer
nauwkeurige wijze de strijd willen aanbinden tegen de gevaren die nauwkeurige wijze de strijd willen aanbinden tegen de gevaren die
gepaard gaan met de kansspelen en de spelers beschermen ten aanzien gepaard gaan met de kansspelen en de spelers beschermen ten aanzien
van een type toestellen dat specifieke kenmerken vertoont in verband van een type toestellen dat specifieke kenmerken vertoont in verband
met het risico van verslaving. In het licht van dat doel is het in het met het risico van verslaving. In het licht van dat doel is het in het
middel bestreden verschil in behandeling niet zonder redelijke middel bestreden verschil in behandeling niet zonder redelijke
verantwoording ». verantwoording ».
Het tweede middel is om dezelfde redenen niet gegrond. Het tweede middel is om dezelfde redenen niet gegrond.
B.7. Het derde middel is afgeleid uit de schending van de artikelen B.7. Het derde middel is afgeleid uit de schending van de artikelen
10, 11, 170 en 172 van de Grondwet. De verzoekende partijen verwijten 10, 11, 170 en 172 van de Grondwet. De verzoekende partijen verwijten
de decreetgever, door verschillende bedragen vast te stellen naar de decreetgever, door verschillende bedragen vast te stellen naar
gelang van de categorieën van automatische ontspanningstoestellen, die gelang van de categorieën van automatische ontspanningstoestellen, die
categorieën indirect te hebben gedefinieerd zonder de betrokken categorieën indirect te hebben gedefinieerd zonder de betrokken
beroepsverenigingen te hebben geraadpleegd. Zij voeren aan dat de beroepsverenigingen te hebben geraadpleegd. Zij voeren aan dat de
Waalse Regering, krachtens artikel 79, § 3, van het Wetboek van de met Waalse Regering, krachtens artikel 79, § 3, van het Wetboek van de met
de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen, ertoe gehouden is de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen, ertoe gehouden is
de betrokken beroepsverenigingen te raadplegen wanneer zij de de betrokken beroepsverenigingen te raadplegen wanneer zij de
categorie vaststelt of wijzigt waarin een type toestel moet worden categorie vaststelt of wijzigt waarin een type toestel moet worden
gerangschikt. Zij leiden hieruit af dat het feit dat de decreetgever gerangschikt. Zij leiden hieruit af dat het feit dat de decreetgever
de belasting zou kunnen verhogen zonder de betrokken de belasting zou kunnen verhogen zonder de betrokken
beroepsverenigingen te raadplegen, een discriminatie zou inhouden. beroepsverenigingen te raadplegen, een discriminatie zou inhouden.
Bij zijn voormelde arrest nr. 91/2014 heeft het Hof een identiek Bij zijn voormelde arrest nr. 91/2014 heeft het Hof een identiek
middel verworpen. Het heeft immers geoordeeld : middel verworpen. Het heeft immers geoordeeld :
« B.11.1. Artikel 13 van het decreet van 19 december 2012 heeft niet « B.11.1. Artikel 13 van het decreet van 19 december 2012 heeft niet
de draagwijdte die de verzoekende partijen eraan geven. Het vervangt de draagwijdte die de verzoekende partijen eraan geven. Het vervangt
artikel 80, § 1, van het Wetboek van de met de inkomstenbelastingen artikel 80, § 1, van het Wetboek van de met de inkomstenbelastingen
gelijkgestelde belastingen voor het Waalse Gewest door het bedrag van gelijkgestelde belastingen voor het Waalse Gewest door het bedrag van
de belasting op de automatische ontspanningstoestellen van categorie A de belasting op de automatische ontspanningstoestellen van categorie A
te wijzigen. Het heeft noch tot doel, noch tot gevolg de rangschikking te wijzigen. Het heeft noch tot doel, noch tot gevolg de rangschikking
van de verschillende toestellen in de categorieën die vóór de van de verschillende toestellen in de categorieën die vóór de
aanneming ervan bestonden, rechtstreeks of indirect te wijzigen. aanneming ervan bestonden, rechtstreeks of indirect te wijzigen.
B.11.2. De beslissing om de rangschikking van een type van B.11.2. De beslissing om de rangschikking van een type van
automatische ontspanningstoestellen vast te stellen of te wijzigen, automatische ontspanningstoestellen vast te stellen of te wijzigen,
die moet worden voorafgegaan door de raadpleging van de betrokken die moet worden voorafgegaan door de raadpleging van de betrokken
beroepsverenigingen, en de beslissing om de belasting met betrekking beroepsverenigingen, en de beslissing om de belasting met betrekking
tot een categorie van toestellen te verhogen, zijn overigens geen tot een categorie van toestellen te verhogen, zijn overigens geen
vergelijkbare beslissingen in het licht van de noodzaak om het advies vergelijkbare beslissingen in het licht van de noodzaak om het advies
van de vertegenwoordigers van de betrokken sector in te winnen. De van de vertegenwoordigers van de betrokken sector in te winnen. De
afwezigheid van een verplichting om de betrokken beroepsverenigingen afwezigheid van een verplichting om de betrokken beroepsverenigingen
te raadplegen vóór het verhogen van de belasting, is dus niet in te raadplegen vóór het verhogen van de belasting, is dus niet in
strijd met de in het middel aangehaalde bepalingen ». strijd met de in het middel aangehaalde bepalingen ».
Het derde middel is om dezelfde redenen niet gegrond. Het derde middel is om dezelfde redenen niet gegrond.
Om die redenen, Om die redenen,
het Hof het Hof
verwerpt het beroep. verwerpt het beroep.
Aldus gewezen in het Frans, het Nederlands en het Duits, Aldus gewezen in het Frans, het Nederlands en het Duits,
overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op
het Grondwettelijk Hof, op 30 oktober 2014. het Grondwettelijk Hof, op 30 oktober 2014.
De griffier, De griffier,
F. Meersschaut F. Meersschaut
De voorzitter, De voorzitter,
J. Spreutels J. Spreutels
^