← Terug naar "Uittreksel uit arrest nr. 2/2014 van 16 januari 2014 Rolnummer : 5505 In zake: de
prejudiciële vragen over de artikelen 3, B), en 10 van het decreet van de Franse Gemeenschap van 1 juli
2005 betreffende de studies in de geneeskunde en de tand Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters J. Spreutels
en A. Alen, de rechters E. (...)"
| Uittreksel uit arrest nr. 2/2014 van 16 januari 2014 Rolnummer : 5505 In zake: de prejudiciële vragen over de artikelen 3, B), en 10 van het decreet van de Franse Gemeenschap van 1 juli 2005 betreffende de studies in de geneeskunde en de tand Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters J. Spreutels en A. Alen, de rechters E. (...) | Uittreksel uit arrest nr. 2/2014 van 16 januari 2014 Rolnummer : 5505 In zake: de prejudiciële vragen over de artikelen 3, B), en 10 van het decreet van de Franse Gemeenschap van 1 juli 2005 betreffende de studies in de geneeskunde en de tand Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters J. Spreutels en A. Alen, de rechters E. (...) |
|---|---|
| GRONDWETTELIJK HOF | GRONDWETTELIJK HOF |
| Uittreksel uit arrest nr. 2/2014 van 16 januari 2014 | Uittreksel uit arrest nr. 2/2014 van 16 januari 2014 |
| Rolnummer : 5505 | Rolnummer : 5505 |
| In zake: de prejudiciële vragen over de artikelen 3, B), en 10 van het | In zake: de prejudiciële vragen over de artikelen 3, B), en 10 van het |
| decreet van de Franse Gemeenschap van 1 juli 2005 betreffende de | decreet van de Franse Gemeenschap van 1 juli 2005 betreffende de |
| studies in de geneeskunde en de tandheelkunde, gesteld door de | studies in de geneeskunde en de tandheelkunde, gesteld door de |
| Rechtbank van eerste aanleg te Brussel. | Rechtbank van eerste aanleg te Brussel. |
| Het Grondwettelijk Hof, | Het Grondwettelijk Hof, |
| samengesteld uit de voorzitters J. Spreutels en A. Alen, de rechters | samengesteld uit de voorzitters J. Spreutels en A. Alen, de rechters |
| E. De Groot, L. Lavrysen, J.-P. Snappe, J.-P. Moerman, E. Derycke, P. | E. De Groot, L. Lavrysen, J.-P. Snappe, J.-P. Moerman, E. Derycke, P. |
| Nihoul en F. Daoût, en, overeenkomstig artikel 60bis van de bijzondere | Nihoul en F. Daoût, en, overeenkomstig artikel 60bis van de bijzondere |
| wet van 6 januari 1989 op het Grondwettelijk Hof, emeritus voorzitter | wet van 6 januari 1989 op het Grondwettelijk Hof, emeritus voorzitter |
| M. Bossuyt, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder | M. Bossuyt, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder |
| voorzitterschap van voorzitter J. Spreutels, | voorzitterschap van voorzitter J. Spreutels, |
| wijst na beraad het volgende arrest : | wijst na beraad het volgende arrest : |
| I. Onderwerp van de prejudiciële vragen en rechtspleging | I. Onderwerp van de prejudiciële vragen en rechtspleging |
| Bij vonnis van 28 september 2012 in zake Marie Boonen en anderen tegen | Bij vonnis van 28 september 2012 in zake Marie Boonen en anderen tegen |
| de Franse Gemeenschap, in aanwezigheid van Marie-Christine Vroonen, | de Franse Gemeenschap, in aanwezigheid van Marie-Christine Vroonen, |
| waarvan de expeditie ter griffie van het Hof is ingekomen op 22 | waarvan de expeditie ter griffie van het Hof is ingekomen op 22 |
| oktober 2012, heeft de Rechtbank van eerste aanleg te Brussel de | oktober 2012, heeft de Rechtbank van eerste aanleg te Brussel de |
| volgende prejudiciële vragen gesteld : | volgende prejudiciële vragen gesteld : |
| « - Schenden artikel 3, B), van het decreet van de Franse Gemeenschap | « - Schenden artikel 3, B), van het decreet van de Franse Gemeenschap |
| van 1 juli 2005 betreffende de studies in de geneeskunde en de | van 1 juli 2005 betreffende de studies in de geneeskunde en de |
| tandheelkunde, in zoverre het een artikel 49, § 2, in het decreet van | tandheelkunde, in zoverre het een artikel 49, § 2, in het decreet van |
| de Franse Gemeenschap van 31 maart 2004 betreffende de organisatie van | de Franse Gemeenschap van 31 maart 2004 betreffende de organisatie van |
| het hoger onderwijs ter bevordering van de integratie in de Europese | het hoger onderwijs ter bevordering van de integratie in de Europese |
| ruimte van het hoger onderwijs en betreffende de herfinanciering van | ruimte van het hoger onderwijs en betreffende de herfinanciering van |
| de universiteiten heeft ingevoegd, en artikel 10 van datzelfde decreet | de universiteiten heeft ingevoegd, en artikel 10 van datzelfde decreet |
| van 1 juli 2005, in zoverre het een afdeling 3bis in hoofdstuk IV van | van 1 juli 2005, in zoverre het een afdeling 3bis in hoofdstuk IV van |
| titel III van het voormelde decreet van 31 maart 2004 heeft ingevoegd, | titel III van het voormelde decreet van 31 maart 2004 heeft ingevoegd, |
| de artikelen 10, 11 en 24, § 3, van de Grondwet, al dan niet in | de artikelen 10, 11 en 24, § 3, van de Grondwet, al dan niet in |
| samenhang gelezen met artikel 13, lid 2, onder c), van het | samenhang gelezen met artikel 13, lid 2, onder c), van het |
| Internationaal Verdrag inzake economische, sociale en culturele | Internationaal Verdrag inzake economische, sociale en culturele |
| rechten, met artikel 2 van het Eerste Aanvullend Protocol bij het | rechten, met artikel 2 van het Eerste Aanvullend Protocol bij het |
| Europees Verdrag voor de rechten van de mens en met artikel 24, § 4, | Europees Verdrag voor de rechten van de mens en met artikel 24, § 4, |
| van de Grondwet, in zoverre bepalingen de gelijke toegang tot het | van de Grondwet, in zoverre bepalingen de gelijke toegang tot het |
| hoger onderwijs beperken door een systeem met een numerus fixus vast | hoger onderwijs beperken door een systeem met een numerus fixus vast |
| te leggen dat de toegang tot het tweede jaar van de universitaire | te leggen dat de toegang tot het tweede jaar van de universitaire |
| studie in de geneeskunde niet beperkt naar gelang van de bekwaamheden | studie in de geneeskunde niet beperkt naar gelang van de bekwaamheden |
| van de studenten maar enkel naar gelang van de beschikbare plaatsen, | van de studenten maar enkel naar gelang van de beschikbare plaatsen, |
| hetgeen studenten die voor hun eerste studiejaar zijn geslaagd, in | hetgeen studenten die voor hun eerste studiejaar zijn geslaagd, in |
| voorkomend geval ertoe brengt dat zij geen toegang kunnen krijgen tot | voorkomend geval ertoe brengt dat zij geen toegang kunnen krijgen tot |
| het tweede ? | het tweede ? |
| - Schenden artikel 3, B), van het decreet van de Franse Gemeenschap | - Schenden artikel 3, B), van het decreet van de Franse Gemeenschap |
| van 1 juli 2005 betreffende de studies in de geneeskunde en de | van 1 juli 2005 betreffende de studies in de geneeskunde en de |
| tandheelkunde, in zoverre het een artikel 49, § 2, in het decreet van | tandheelkunde, in zoverre het een artikel 49, § 2, in het decreet van |
| de Franse Gemeenschap van 31 maart 2004 betreffende de organisatie van | de Franse Gemeenschap van 31 maart 2004 betreffende de organisatie van |
| het hoger onderwijs ter bevordering van de integratie in de Europese | het hoger onderwijs ter bevordering van de integratie in de Europese |
| ruimte van het hoger onderwijs en betreffende de herfinanciering van | ruimte van het hoger onderwijs en betreffende de herfinanciering van |
| de universiteiten heeft ingevoegd, en artikel 10 van datzelfde decreet | de universiteiten heeft ingevoegd, en artikel 10 van datzelfde decreet |
| van 1 juli 2005, in zoverre het een afdeling 3bis in hoofdstuk IV van | van 1 juli 2005, in zoverre het een afdeling 3bis in hoofdstuk IV van |
| titel III van het voormelde decreet van 31 maart 2004 heeft ingevoegd, | titel III van het voormelde decreet van 31 maart 2004 heeft ingevoegd, |
| de artikelen 10, 11 en 24, § 3, van de Grondwet, al dan niet in | de artikelen 10, 11 en 24, § 3, van de Grondwet, al dan niet in |
| samenhang gelezen met artikel 13, lid 2, onder c), van het | samenhang gelezen met artikel 13, lid 2, onder c), van het |
| Internationaal Verdrag inzake economische, sociale en culturele | Internationaal Verdrag inzake economische, sociale en culturele |
| rechten, met artikel 2 van het Eerste Aanvullend Protocol bij het | rechten, met artikel 2 van het Eerste Aanvullend Protocol bij het |
| Europees Verdrag voor de rechten van de mens en met artikel 24, § 4, | Europees Verdrag voor de rechten van de mens en met artikel 24, § 4, |
| van de Grondwet, in zoverre zij een systeem met een numerus fixus | van de Grondwet, in zoverre zij een systeem met een numerus fixus |
| vastleggen dat de toegang tot het tweede jaar van de universitaire | vastleggen dat de toegang tot het tweede jaar van de universitaire |
| studie in de geneeskunde niet beperkt naar gelang van de bekwaamheden | studie in de geneeskunde niet beperkt naar gelang van de bekwaamheden |
| van de studenten, terwijl een dergelijk systeem voordien niet bestond | van de studenten, terwijl een dergelijk systeem voordien niet bestond |
| en zonder dat er redenen bestaan die verband houden met het algemeen | en zonder dat er redenen bestaan die verband houden met het algemeen |
| belang dat die aanzienlijke achteruitgang van de mate van bescherming | belang dat die aanzienlijke achteruitgang van de mate van bescherming |
| van het recht op toegang tot het hoger onderwijs verantwoordt ? ». | van het recht op toegang tot het hoger onderwijs verantwoordt ? ». |
| (...) | (...) |
| III. In rechte | III. In rechte |
| (...) | (...) |
| Ten aanzien van de ontvankelijkheid van de prejudiciële vragen | Ten aanzien van de ontvankelijkheid van de prejudiciële vragen |
| B.1.1. De Franse Gemeenschapsregering voert aan dat het Hof niet | B.1.1. De Franse Gemeenschapsregering voert aan dat het Hof niet |
| bevoegd zou zijn omdat het geschil dat door de prejudiciële vragen aan | bevoegd zou zijn omdat het geschil dat door de prejudiciële vragen aan |
| het Hof wordt voorgelegd betrekking heeft op een burgerlijk recht. | het Hof wordt voorgelegd betrekking heeft op een burgerlijk recht. |
| B.1.2. Het Hof is bevoegd om bij wijze van prejudiciële beslissing | B.1.2. Het Hof is bevoegd om bij wijze van prejudiciële beslissing |
| uitspraak te doen omtrent de schending, door een decreet, van de | uitspraak te doen omtrent de schending, door een decreet, van de |
| artikelen 10, 11 en 24 van de Grondwet (artikel 142, tweede lid, 2°, | artikelen 10, 11 en 24 van de Grondwet (artikel 142, tweede lid, 2°, |
| en derde lid, van de Grondwet; artikel 26, § 1, 3°, van de bijzondere | en derde lid, van de Grondwet; artikel 26, § 1, 3°, van de bijzondere |
| wet van 6 januari 1989 op het Grondwettelijk Hof). | wet van 6 januari 1989 op het Grondwettelijk Hof). |
| Wanneer een vraag betreffende een dergelijke schending wordt « | Wanneer een vraag betreffende een dergelijke schending wordt « |
| opgeworpen » voor een rechtscollege, moet dat rechtscollege het Hof in | opgeworpen » voor een rechtscollege, moet dat rechtscollege het Hof in |
| beginsel verzoeken erop te antwoorden (artikel 26, § 2, van de | beginsel verzoeken erop te antwoorden (artikel 26, § 2, van de |
| bijzondere wet van 6 januari 1989). | bijzondere wet van 6 januari 1989). |
| Zelfs indien het antwoord op een dergelijke vraag nuttig kan zijn om | Zelfs indien het antwoord op een dergelijke vraag nuttig kan zijn om |
| een geschil over een burgerlijk recht in de zin van artikel 144 van de | een geschil over een burgerlijk recht in de zin van artikel 144 van de |
| Grondwet te beslechten, vormt dat antwoord daarom niet als dusdanig de | Grondwet te beslechten, vormt dat antwoord daarom niet als dusdanig de |
| regeling van een dergelijk geschil. | regeling van een dergelijk geschil. |
| B.1.3. Aangezien beide prejudiciële vragen betrekking hebben op de | B.1.3. Aangezien beide prejudiciële vragen betrekking hebben op de |
| bestaanbaarheid van twee bepalingen van een decreet van de Franse | bestaanbaarheid van twee bepalingen van een decreet van de Franse |
| Gemeenschap met de artikelen 10, 11 en 24, § 3, van de Grondwet, is | Gemeenschap met de artikelen 10, 11 en 24, § 3, van de Grondwet, is |
| het Hof bevoegd om erop te antwoorden. | het Hof bevoegd om erop te antwoorden. |
| B.2.1. In de regel komt het het rechtscollege toe dat het Hof een | B.2.1. In de regel komt het het rechtscollege toe dat het Hof een |
| vraag stelt, vast te stellen welke de wetsbepalingen zijn die | vraag stelt, vast te stellen welke de wetsbepalingen zijn die |
| toepasselijk zijn op het geschil dat erbij aanhangig is gemaakt, en, | toepasselijk zijn op het geschil dat erbij aanhangig is gemaakt, en, |
| algemener, na te gaan of het antwoord op een prejudiciële vraag nuttig | algemener, na te gaan of het antwoord op een prejudiciële vraag nuttig |
| is om het aan het rechtscollege voorgelegde geschil te beslechten. | is om het aan het rechtscollege voorgelegde geschil te beslechten. |
| Enkel wanneer het antwoord klaarblijkelijk niet nuttig is om het | Enkel wanneer het antwoord klaarblijkelijk niet nuttig is om het |
| geschil te beslechten, met name omdat de in het geding zijnde bepaling | geschil te beslechten, met name omdat de in het geding zijnde bepaling |
| klaarblijkelijk niet erop van toepassing is, vermag het Hof te | klaarblijkelijk niet erop van toepassing is, vermag het Hof te |
| beslissen dat de prejudiciële vraag geen antwoord behoeft. | beslissen dat de prejudiciële vraag geen antwoord behoeft. |
| B.2.2. Samen met de rechter die aan het Hof vragen stelt, dient te | B.2.2. Samen met de rechter die aan het Hof vragen stelt, dient te |
| worden opgemerkt dat het antwoord op de gestelde vragen | worden opgemerkt dat het antwoord op de gestelde vragen |
| klaarblijkelijk niet nutteloos is om het geschil te beslechten. | klaarblijkelijk niet nutteloos is om het geschil te beslechten. |
| B.2.3. De exceptie wordt verworpen. | B.2.3. De exceptie wordt verworpen. |
| Ten aanzien van de eerste prejudiciële vraag | Ten aanzien van de eerste prejudiciële vraag |
| B.3. Het Hof wordt verzocht zich uit te spreken over de | B.3. Het Hof wordt verzocht zich uit te spreken over de |
| bestaanbaarheid van artikel 49, § 2, en van de artikelen 79bis tot | bestaanbaarheid van artikel 49, § 2, en van de artikelen 79bis tot |
| 79octies van het decreet van 31 maart 2004, zoals zij op het | 79octies van het decreet van 31 maart 2004, zoals zij op het |
| academiejaar 2005-2006 van toepassing waren, met de artikelen 10, 11 | academiejaar 2005-2006 van toepassing waren, met de artikelen 10, 11 |
| en 24, § 3, van de Grondwet, al dan niet in samenhang gelezen met | en 24, § 3, van de Grondwet, al dan niet in samenhang gelezen met |
| artikel 24, § 4, van de Grondwet, met artikel 2 van het Eerste | artikel 24, § 4, van de Grondwet, met artikel 2 van het Eerste |
| Aanvullend Protocol bij het Europees Verdrag voor de rechten van de | Aanvullend Protocol bij het Europees Verdrag voor de rechten van de |
| mens en met artikel 13, lid 2, onder c), van het Internationaal | mens en met artikel 13, lid 2, onder c), van het Internationaal |
| Verdrag inzake economische, sociale en culturele rechten, in zoverre | Verdrag inzake economische, sociale en culturele rechten, in zoverre |
| de in het geding zijnde bepalingen, door de toegang tot het tweede | de in het geding zijnde bepalingen, door de toegang tot het tweede |
| studiejaar van de eerste cyclus in de geneeskunde enkel naar gelang | studiejaar van de eerste cyclus in de geneeskunde enkel naar gelang |
| van de beschikbare plaatsen te beperken, afbreuk zouden hebben gedaan | van de beschikbare plaatsen te beperken, afbreuk zouden hebben gedaan |
| aan het recht op gelijke toegang tot het hoger onderwijs van de | aan het recht op gelijke toegang tot het hoger onderwijs van de |
| studenten die na afloop van het academiejaar 2005-2006 de 60 « | studenten die na afloop van het academiejaar 2005-2006 de 60 « |
| studiepunten » hadden verworven die zijn verbonden aan de tijdens het | studiepunten » hadden verworven die zijn verbonden aan de tijdens het |
| eerste studiejaar van die cyclus gevolgde lessen. | eerste studiejaar van die cyclus gevolgde lessen. |
| B.4.1. Artikel 24, § 3, van de Grondwet bepaalt : | B.4.1. Artikel 24, § 3, van de Grondwet bepaalt : |
| « Ieder heeft recht op onderwijs, met eerbiediging van de fundamentele | « Ieder heeft recht op onderwijs, met eerbiediging van de fundamentele |
| rechten en vrijheden. De toegang tot het onderwijs is kosteloos tot | rechten en vrijheden. De toegang tot het onderwijs is kosteloos tot |
| het einde van de leerplicht. | het einde van de leerplicht. |
| Alle leerlingen die leerplichtig zijn, hebben ten laste van de | Alle leerlingen die leerplichtig zijn, hebben ten laste van de |
| gemeenschap recht op een morele of religieuze opvoeding ». | gemeenschap recht op een morele of religieuze opvoeding ». |
| Dat recht staat een reglementering van de toegang tot het onderwijs, | Dat recht staat een reglementering van de toegang tot het onderwijs, |
| inzonderheid van het onderwijs dat wordt verstrekt na afloop van de | inzonderheid van het onderwijs dat wordt verstrekt na afloop van de |
| leerplicht, op grond van de behoeften en de mogelijkheden van de | leerplicht, op grond van de behoeften en de mogelijkheden van de |
| gemeenschap en het individu, niet in de weg. | gemeenschap en het individu, niet in de weg. |
| B.4.2. Artikel 24, § 4, van de Grondwet bepaalt : | B.4.2. Artikel 24, § 4, van de Grondwet bepaalt : |
| « Alle leerlingen of studenten, ouders, personeelsleden en | « Alle leerlingen of studenten, ouders, personeelsleden en |
| onderwijsinstellingen zijn gelijk voor de wet of het decreet. De wet | onderwijsinstellingen zijn gelijk voor de wet of het decreet. De wet |
| en het decreet houden rekening met objectieve verschillen, waaronder | en het decreet houden rekening met objectieve verschillen, waaronder |
| de eigen karakteristieken van iedere inrichtende macht, die een | de eigen karakteristieken van iedere inrichtende macht, die een |
| aangepaste behandeling verantwoorden ». | aangepaste behandeling verantwoorden ». |
| B.5. Artikel 2 van het Eerste Aanvullend Protocol bij het Europees | B.5. Artikel 2 van het Eerste Aanvullend Protocol bij het Europees |
| Verdrag voor de rechten van de mens, met als opschrift « Recht op | Verdrag voor de rechten van de mens, met als opschrift « Recht op |
| onderwijs », bepaalt : | onderwijs », bepaalt : |
| « Niemand zal het recht op onderwijs worden ontzegd. Bij de | « Niemand zal het recht op onderwijs worden ontzegd. Bij de |
| uitoefening van alle functies welke de Staat in verband met de | uitoefening van alle functies welke de Staat in verband met de |
| opvoeding en het onderwijs op zich neemt zal de Staat het recht | opvoeding en het onderwijs op zich neemt zal de Staat het recht |
| eerbiedigen van de ouders om voor hun kinderen zich van die opvoeding | eerbiedigen van de ouders om voor hun kinderen zich van die opvoeding |
| en van dat onderwijs te verzekeren welke overeenstemmen met hun eigen | en van dat onderwijs te verzekeren welke overeenstemmen met hun eigen |
| godsdienstige en filosofische overtuigingen ». | godsdienstige en filosofische overtuigingen ». |
| Die bepaling verleent onder meer een recht op toegang tot de bestaande | Die bepaling verleent onder meer een recht op toegang tot de bestaande |
| zowel openbare als private instellingen voor hoger onderwijs (EHRM, | zowel openbare als private instellingen voor hoger onderwijs (EHRM, |
| grote kamer, 10 november 2005, Leyla Sahin t. Turkije, §§ 134-142, | grote kamer, 10 november 2005, Leyla Sahin t. Turkije, §§ 134-142, |
| 152-153; grote kamer, 19 oktober 2012, Catan en anderen t. Moldavië en | 152-153; grote kamer, 19 oktober 2012, Catan en anderen t. Moldavië en |
| Rusland, §§ 137 en 139). Zij vereist dat de houder van dat recht op | Rusland, §§ 137 en 139). Zij vereist dat de houder van dat recht op |
| toegang de mogelijkheid moet kunnen hebben om een voordeel uit het | toegang de mogelijkheid moet kunnen hebben om een voordeel uit het |
| gevolgde onderwijs te halen, met andere woorden het recht om, | gevolgde onderwijs te halen, met andere woorden het recht om, |
| overeenkomstig de in de betrokken Staat van kracht zijnde regels en in | overeenkomstig de in de betrokken Staat van kracht zijnde regels en in |
| een of andere vorm, de officiële erkenning van de voltooide studie te | een of andere vorm, de officiële erkenning van de voltooide studie te |
| verkrijgen (EHRM, grote kamer, 10 november 2005, Leyla Sahin t. | verkrijgen (EHRM, grote kamer, 10 november 2005, Leyla Sahin t. |
| Turkije, § 152; grote kamer, 19 oktober 2012, Catan en anderen t. | Turkije, § 152; grote kamer, 19 oktober 2012, Catan en anderen t. |
| Moldavië en Rusland, § 137). | Moldavië en Rusland, § 137). |
| Het recht op onderwijs vereist van nature een overheidsregeling waarin | Het recht op onderwijs vereist van nature een overheidsregeling waarin |
| rekening wordt gehouden met onder meer de behoeften en de middelen van | rekening wordt gehouden met onder meer de behoeften en de middelen van |
| de gemeenschap, alsook met de bijzondere kenmerken van het niveau van | de gemeenschap, alsook met de bijzondere kenmerken van het niveau van |
| het in aanmerking genomen onderwijs (EHRM, grote kamer, 10 november | het in aanmerking genomen onderwijs (EHRM, grote kamer, 10 november |
| 2005, Leyla Sahin t. Turkije, § 154; grote kamer, 19 oktober 2012, | 2005, Leyla Sahin t. Turkije, § 154; grote kamer, 19 oktober 2012, |
| Catan en anderen t. Moldavië en Rusland, § 140). Dat recht, dat niet | Catan en anderen t. Moldavië en Rusland, § 140). Dat recht, dat niet |
| absoluut is, kan aan bepaalde beperkingen worden onderworpen voor | absoluut is, kan aan bepaalde beperkingen worden onderworpen voor |
| zover die voorzienbaar zijn en in een redelijk verband van | zover die voorzienbaar zijn en in een redelijk verband van |
| evenredigheid met het nagestreefde legitieme doel staan. De Staat | evenredigheid met het nagestreefde legitieme doel staan. De Staat |
| beschikt in dat opzicht over een beoordelingsmarge die des te groter | beschikt in dat opzicht over een beoordelingsmarge die des te groter |
| is naarmate het in aanmerking genomen onderwijsniveau hoog is (EHRM, | is naarmate het in aanmerking genomen onderwijsniveau hoog is (EHRM, |
| grote kamer, 10 november 2005, Leyla Sahin t. Turkije, § 154; grote | grote kamer, 10 november 2005, Leyla Sahin t. Turkije, § 154; grote |
| kamer, 19 oktober 2012, Catan en anderen t. Moldavië en Rusland, § | kamer, 19 oktober 2012, Catan en anderen t. Moldavië en Rusland, § |
| 140). Het recht op onderwijs verbiedt niet dat de toegang tot de | 140). Het recht op onderwijs verbiedt niet dat de toegang tot de |
| universiteit wordt beperkt tot diegenen die tijdig hebben gevraagd om | universiteit wordt beperkt tot diegenen die tijdig hebben gevraagd om |
| te worden toegelaten en die voor de examens zijn geslaagd (EHRM, | te worden toegelaten en die voor de examens zijn geslaagd (EHRM, |
| beslissing, 16 november 1999, Lukach t. Rusland, § 3). | beslissing, 16 november 1999, Lukach t. Rusland, § 3). |
| Artikel 2 van het Eerste Aanvullend Protocol bij het Europees Verdrag | Artikel 2 van het Eerste Aanvullend Protocol bij het Europees Verdrag |
| voor de rechten van de mens waarborgt eveneens de gelijke behandeling | voor de rechten van de mens waarborgt eveneens de gelijke behandeling |
| van alle burgers bij de uitoefening van het recht op onderwijs (EHRM, | van alle burgers bij de uitoefening van het recht op onderwijs (EHRM, |
| grote kamer, 10 november 2005, Leyla Sahin t. Turkije, § 152). | grote kamer, 10 november 2005, Leyla Sahin t. Turkije, § 152). |
| B.6. Artikel 13 van het Internationaal Verdrag inzake economische, | B.6. Artikel 13 van het Internationaal Verdrag inzake economische, |
| sociale en culturele rechten bepaalt : | sociale en culturele rechten bepaalt : |
| « 1. De Staten die partij zijn bij dit Verdrag erkennen het recht van | « 1. De Staten die partij zijn bij dit Verdrag erkennen het recht van |
| een ieder op onderwijs. [...] | een ieder op onderwijs. [...] |
| 2. De Staten die partij zijn bij dit Verdrag erkennen dat, ten einde | 2. De Staten die partij zijn bij dit Verdrag erkennen dat, ten einde |
| tot een volledige verwezenlijking van dit recht te komen : | tot een volledige verwezenlijking van dit recht te komen : |
| [...] | [...] |
| c) Het hoger onderwijs door middel van alle passende maatregelen en in | c) Het hoger onderwijs door middel van alle passende maatregelen en in |
| het bijzonder door de geleidelijke invoering van kosteloos onderwijs | het bijzonder door de geleidelijke invoering van kosteloos onderwijs |
| voor een ieder op basis van bekwaamheid gelijkelijk toegankelijk dient | voor een ieder op basis van bekwaamheid gelijkelijk toegankelijk dient |
| te worden gemaakt; | te worden gemaakt; |
| [...] ». | [...] ». |
| Artikel 2, lid 1, van hetzelfde Verdrag bepaalt : | Artikel 2, lid 1, van hetzelfde Verdrag bepaalt : |
| « Iedere Staat die partij is bij dit Verdrag verbindt zich maatregelen | « Iedere Staat die partij is bij dit Verdrag verbindt zich maatregelen |
| te nemen, zowel zelfstandig als binnen het kader van de internationale | te nemen, zowel zelfstandig als binnen het kader van de internationale |
| hulp en samenwerking, met name op economisch en technisch gebied, en | hulp en samenwerking, met name op economisch en technisch gebied, en |
| met volledige gebruikmaking van de hem ter beschikking staande | met volledige gebruikmaking van de hem ter beschikking staande |
| hulpbronnen, ten einde met alle passende middelen, inzonderheid de | hulpbronnen, ten einde met alle passende middelen, inzonderheid de |
| invoering van wettelijke maatregelen, tot een algehele verwezenlijking | invoering van wettelijke maatregelen, tot een algehele verwezenlijking |
| van de in dit Verdrag erkende rechten te komen ». | van de in dit Verdrag erkende rechten te komen ». |
| Uit die bepalingen vloeit voort dat de gelijke toegang tot het hoger | Uit die bepalingen vloeit voort dat de gelijke toegang tot het hoger |
| onderwijs geleidelijk moet worden ingevoerd op basis van bekwaamheid, | onderwijs geleidelijk moet worden ingevoerd op basis van bekwaamheid, |
| rekening houdend met de economische mogelijkheden en de specifieke | rekening houdend met de economische mogelijkheden en de specifieke |
| toestand van de overheidsfinanciën van elke verdragspartij. | toestand van de overheidsfinanciën van elke verdragspartij. |
| Artikel 13, lid 2, onder c), van het Verdrag doet dus geen recht op | Artikel 13, lid 2, onder c), van het Verdrag doet dus geen recht op |
| toegang tot het hoger onderwijs ontstaan. Het verzet zich evenwel | toegang tot het hoger onderwijs ontstaan. Het verzet zich evenwel |
| ertegen dat het Koninkrijk België, na de inwerkingtreding van het | ertegen dat het Koninkrijk België, na de inwerkingtreding van het |
| Verdrag te zijnen aanzien - op 21 juli 1983 -, maatregelen neemt die | Verdrag te zijnen aanzien - op 21 juli 1983 -, maatregelen neemt die |
| zouden ingaan tegen het doel van de volkomen gelijke toegang tot het | zouden ingaan tegen het doel van de volkomen gelijke toegang tot het |
| hoger onderwijs op basis van bekwaamheid. | hoger onderwijs op basis van bekwaamheid. |
| Die bepaling staat niet eraan in de weg dat de toegang tot het hoger | Die bepaling staat niet eraan in de weg dat de toegang tot het hoger |
| onderwijs afhankelijk wordt gemaakt van voorwaarden die de bekwaamheid | onderwijs afhankelijk wordt gemaakt van voorwaarden die de bekwaamheid |
| van de studenten betreffen, voor zover die voorwaarden in | van de studenten betreffen, voor zover die voorwaarden in |
| overeenstemming zijn met het beginsel van gelijkheid en | overeenstemming zijn met het beginsel van gelijkheid en |
| niet-discriminatie. | niet-discriminatie. |
| B.7.1. Een « studiepunt » is een « eenheid die overeenstemt met de | B.7.1. Een « studiepunt » is een « eenheid die overeenstemt met de |
| tijd die de student binnen een studieprogramma aan een | tijd die de student binnen een studieprogramma aan een |
| studieactiviteit binnen een bepaalde leerdiscipline heeft besteed ». | studieactiviteit binnen een bepaalde leerdiscipline heeft besteed ». |
| De studiepunten worden aan de student toegekend na een gunstige | De studiepunten worden aan de student toegekend na een gunstige |
| beoordeling van de verworven bekwaamheden en kennis (artikel 6, § 1, | beoordeling van de verworven bekwaamheden en kennis (artikel 6, § 1, |
| 8°, van het decreet van 31 maart 2004, vervangen bij artikel 4 van het | 8°, van het decreet van 31 maart 2004, vervangen bij artikel 4 van het |
| decreet van 20 oktober 2011). | decreet van 20 oktober 2011). |
| Het staat aan de bevoegde examencommissie, bestaande uit de | Het staat aan de bevoegde examencommissie, bestaande uit de |
| academische overheden, de studiepunten toe te kennen die zijn | academische overheden, de studiepunten toe te kennen die zijn |
| verbonden aan het onderwijs waarvan zij de resultaten toereikend acht | verbonden aan het onderwijs waarvan zij de resultaten toereikend acht |
| (artikelen 68, § 1, eerste lid, en 69, eerste lid, van het decreet van | (artikelen 68, § 1, eerste lid, en 69, eerste lid, van het decreet van |
| 31 maart 2004). | 31 maart 2004). |
| Tijdens het academiejaar 2005-2006 bood het eerste studiejaar van de | Tijdens het academiejaar 2005-2006 bood het eerste studiejaar van de |
| cyclus die leidt tot het behalen van de academische graad van bachelor | cyclus die leidt tot het behalen van de academische graad van bachelor |
| in de geneeskunde, de mogelijkheid om 60 studiepunten te verwerven | in de geneeskunde, de mogelijkheid om 60 studiepunten te verwerven |
| (artikel 16, § 2, tweede lid, van het decreet van 31 maart 2004, | (artikel 16, § 2, tweede lid, van het decreet van 31 maart 2004, |
| ingevoegd bij artikel 2, A), van het decreet van 1 juli 2005). | ingevoegd bij artikel 2, A), van het decreet van 1 juli 2005). |
| Het verwerven van die 60 studiepunten was voor de student echter niet | Het verwerven van die 60 studiepunten was voor de student echter niet |
| voldoende om toegang te krijgen tot het tweede jaar van de cyclus die | voldoende om toegang te krijgen tot het tweede jaar van de cyclus die |
| leidt tot het behalen van de academische graad van bachelor in de | leidt tot het behalen van de academische graad van bachelor in de |
| geneeskunde. De toegang tot dat tweede jaar was afhankelijk gesteld | geneeskunde. De toegang tot dat tweede jaar was afhankelijk gesteld |
| van de uitreiking van een toegangsattest (artikelen 49, § 2, en | van de uitreiking van een toegangsattest (artikelen 49, § 2, en |
| 79quater van het decreet van 31 maart 2004). | 79quater van het decreet van 31 maart 2004). |
| B.7.2. Dat toegangsattest werd uitgereikt door de « | B.7.2. Dat toegangsattest werd uitgereikt door de « |
| oriënteringsexamencommissie » van de betrokken universitaire | oriënteringsexamencommissie » van de betrokken universitaire |
| instelling (artikel 49, § 2, van het decreet van 31 maart 2004, in | instelling (artikel 49, § 2, van het decreet van 31 maart 2004, in |
| samenhang gelezen met artikel 16, § 2, van hetzelfde decreet, zoals | samenhang gelezen met artikel 16, § 2, van hetzelfde decreet, zoals |
| zij op het academiejaar 2005-2006 van toepassing waren). | zij op het academiejaar 2005-2006 van toepassing waren). |
| Het totale aantal in de Franse Gemeenschap uit te reiken | Het totale aantal in de Franse Gemeenschap uit te reiken |
| toegangsattesten was beperkt en werd, in beginsel elk jaar, door de | toegangsattesten was beperkt en werd, in beginsel elk jaar, door de |
| Regering bepaald door inzonderheid rekening te houden met « het aantal | Regering bepaald door inzonderheid rekening te houden met « het aantal |
| gediplomeerden van de tweede cyclus die toegang zullen hebben tot de | gediplomeerden van de tweede cyclus die toegang zullen hebben tot de |
| toekenning van particuliere professionele bekwaamheidsbewijzen | toekenning van particuliere professionele bekwaamheidsbewijzen |
| krachtens de federale wetgeving » (artikelen 79bis, eerste en derde | krachtens de federale wetgeving » (artikelen 79bis, eerste en derde |
| lid, en 79ter, § 1, eerste lid, van het decreet van 31 maart 2004). De | lid, en 79ter, § 1, eerste lid, van het decreet van 31 maart 2004). De |
| Regering diende ook, in beginsel jaarlijks, de verdeling van dat | Regering diende ook, in beginsel jaarlijks, de verdeling van dat |
| beperkte aantal attesten onder de vijf universitaire instellingen die | beperkte aantal attesten onder de vijf universitaire instellingen die |
| die studie organiseerden, volgens een in het decreet bedoelde sleutel | die studie organiseerden, volgens een in het decreet bedoelde sleutel |
| te bepalen (artikelen 79bis, tweede lid, en 79ter, § 1, tweede lid, | te bepalen (artikelen 79bis, tweede lid, en 79ter, § 1, tweede lid, |
| van het decreet van 31 maart 2004). | van het decreet van 31 maart 2004). |
| Geen enkel van die toegangsattesten kon worden uitgereikt aan een in | Geen enkel van die toegangsattesten kon worden uitgereikt aan een in |
| het eerste jaar ingeschreven student die geen cijfer van minstens | het eerste jaar ingeschreven student die geen cijfer van minstens |
| 10/20 voor elk onderwijs dat op zijn programma stond, noch een | 10/20 voor elk onderwijs dat op zijn programma stond, noch een |
| algemene beoordeling van minstens 60/100 had behaald (artikel | algemene beoordeling van minstens 60/100 had behaald (artikel |
| 79quater, eerste en vijfde lid, van het decreet van 31 maart 2004, | 79quater, eerste en vijfde lid, van het decreet van 31 maart 2004, |
| zoals het op het academiejaar 2005-2006 van toepassing was). Het | zoals het op het academiejaar 2005-2006 van toepassing was). Het |
| cijfer dat overeenstemt met een onderricht, drukt de eindevaluatie van | cijfer dat overeenstemt met een onderricht, drukt de eindevaluatie van |
| dat onderricht uit (artikel 77, eerste lid, van het decreet van 31 | dat onderricht uit (artikel 77, eerste lid, van het decreet van 31 |
| maart 2004). De algemene beoordeling was afhankelijk van de | maart 2004). De algemene beoordeling was afhankelijk van de |
| academische resultaten van de student en van een evaluatie van zijn « | academische resultaten van de student en van een evaluatie van zijn « |
| [bekwaamheid] om de vrucht van zijn scholing te gebruiken om de | [bekwaamheid] om de vrucht van zijn scholing te gebruiken om de |
| informatie te verstaan, er een synthese van te maken en ze mee te | informatie te verstaan, er een synthese van te maken en ze mee te |
| delen en om situaties op te lossen die kennis en transdisciplinaire | delen en om situaties op te lossen die kennis en transdisciplinaire |
| bedrevenheid vereisen » (artikel 79quater, eerste, tweede, derde en | bedrevenheid vereisen » (artikel 79quater, eerste, tweede, derde en |
| vijfde lid, van het decreet van 31 maart 2004, zoals het op het | vijfde lid, van het decreet van 31 maart 2004, zoals het op het |
| academiejaar 2005-2006 van toepassing was). | academiejaar 2005-2006 van toepassing was). |
| Rekening houdend met het beperkte aantal toegangsattesten, kon de | Rekening houdend met het beperkte aantal toegangsattesten, kon de |
| bevoegde examencommissie van elke betrokken universitaire instelling | bevoegde examencommissie van elke betrokken universitaire instelling |
| een dergelijk attest enkel uitreiken aan de studenten die, naast het | een dergelijk attest enkel uitreiken aan de studenten die, naast het |
| feit dat zij voldeden aan de voormelde voorwaarden met betrekking tot | feit dat zij voldeden aan de voormelde voorwaarden met betrekking tot |
| de cijfers, batig waren gerangschikt in de rangschikking die was | de cijfers, batig waren gerangschikt in de rangschikking die was |
| opgesteld op grond van de algemene beoordelingen die elk van die | opgesteld op grond van de algemene beoordelingen die elk van die |
| studenten had behaald (artikel 79quater, eerste tot zevende lid, van | studenten had behaald (artikel 79quater, eerste tot zevende lid, van |
| hetzelfde decreet, zoals het op het academiejaar 2005-2006 van | hetzelfde decreet, zoals het op het academiejaar 2005-2006 van |
| toepassing was). | toepassing was). |
| B.8. Die beperking van de toegang van de in B.3 bedoelde studenten tot | B.8. Die beperking van de toegang van de in B.3 bedoelde studenten tot |
| het tweede jaar van de cyclus die leidt tot het behalen van de | het tweede jaar van de cyclus die leidt tot het behalen van de |
| academische graad van bachelor in de geneeskunde bij de in het geding | academische graad van bachelor in de geneeskunde bij de in het geding |
| zijnde bepalingen, was voorzienbaar, aangezien zij in duidelijke en | zijnde bepalingen, was voorzienbaar, aangezien zij in duidelijke en |
| precieze bewoordingen was uitgedrukt. | precieze bewoordingen was uitgedrukt. |
| B.9.1. De in het geding zijnde bepalingen, die het aantal studenten | B.9.1. De in het geding zijnde bepalingen, die het aantal studenten |
| beperkten die toegang hadden tot het tweede jaar van de cyclus die | beperkten die toegang hadden tot het tweede jaar van de cyclus die |
| leidt tot het behalen van de academische graad van bachelor in de | leidt tot het behalen van de academische graad van bachelor in de |
| geneeskunde, pasten in het kader dat is vastgelegd door de federale | geneeskunde, pasten in het kader dat is vastgelegd door de federale |
| regelgeving met betrekking tot de planning van het medische aanbod | regelgeving met betrekking tot de planning van het medische aanbod |
| (artikel 35novies van het koninklijk besluit nr. 78 van 10 november | (artikel 35novies van het koninklijk besluit nr. 78 van 10 november |
| 1967 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen), die | 1967 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen), die |
| ertoe strekt het aantal geneesheren te beperken dat ertoe is | ertoe strekt het aantal geneesheren te beperken dat ertoe is |
| gemachtigd de geneeskunde te beoefenen (Parl. St., Parlement van de | gemachtigd de geneeskunde te beoefenen (Parl. St., Parlement van de |
| Franse Gemeenschap, 2004-2005, nr. 117/1, pp. 5, 6 en 8; ibid., nr. | Franse Gemeenschap, 2004-2005, nr. 117/1, pp. 5, 6 en 8; ibid., nr. |
| 117/3, p. 3; CRI, 21 juni 2005, pp. 24-25). | 117/3, p. 3; CRI, 21 juni 2005, pp. 24-25). |
| Die bepalingen, die zijn aangenomen in de context van een belangrijke | Die bepalingen, die zijn aangenomen in de context van een belangrijke |
| en groeiende toename van het aantal inschrijvingen in het eerste jaar | en groeiende toename van het aantal inschrijvingen in het eerste jaar |
| van de cyclus die leidt tot het behalen van de academische graad van | van de cyclus die leidt tot het behalen van de academische graad van |
| bachelor in de geneeskunde, hadden tot doel te vermijden dat vele | bachelor in de geneeskunde, hadden tot doel te vermijden dat vele |
| studenten ertoe zouden worden gedwongen om na afloop van een lange en | studenten ertoe zouden worden gedwongen om na afloop van een lange en |
| dure studie die met succes werd afgerond, vast te stellen dat zij het | dure studie die met succes werd afgerond, vast te stellen dat zij het |
| beroep waarvoor zij hadden geleerd, niet zouden hebben kunnen | beroep waarvoor zij hadden geleerd, niet zouden hebben kunnen |
| uitoefenen wegens de bij de federale regelgeving vastgestelde | uitoefenen wegens de bij de federale regelgeving vastgestelde |
| beperkingen (Parl. St., Parlement van de Franse Gemeenschap, | beperkingen (Parl. St., Parlement van de Franse Gemeenschap, |
| 2004-2005, nr. 117/1, pp. 5 tot 7 en 11; ibid., nr. 117/3, p. 3; CRI, | 2004-2005, nr. 117/1, pp. 5 tot 7 en 11; ibid., nr. 117/3, p. 3; CRI, |
| 21 juni 2005, p. 25), en, bijgevolg, de vereiste diploma's voor te | 21 juni 2005, p. 25), en, bijgevolg, de vereiste diploma's voor te |
| behouden aan diegenen die het meest geschikt waren om die beroepen uit | behouden aan diegenen die het meest geschikt waren om die beroepen uit |
| te oefenen (Parl. St., Parlement van de Franse Gemeenschap, 2004-2005, | te oefenen (Parl. St., Parlement van de Franse Gemeenschap, 2004-2005, |
| nr. 117/1, p. 9). | nr. 117/1, p. 9). |
| B.9.2. Een selectie aan het einde van het eerste studiejaar is | B.9.2. Een selectie aan het einde van het eerste studiejaar is |
| verkozen boven het organiseren van een (vergelijkend) toelatingsexamen | verkozen boven het organiseren van een (vergelijkend) toelatingsexamen |
| vóór dat studiejaar om te vermijden dat de studenten uit de betere | vóór dat studiejaar om te vermijden dat de studenten uit de betere |
| instellingen voor secundair onderwijs het grootste deel van de | instellingen voor secundair onderwijs het grootste deel van de |
| beschikbare plaatsen zouden innemen, hetgeen de « democratisering van | beschikbare plaatsen zouden innemen, hetgeen de « democratisering van |
| de toegang tot het hoger onderwijs » zou hebben geschaad (Parl. St., | de toegang tot het hoger onderwijs » zou hebben geschaad (Parl. St., |
| Parlement van de Franse Gemeenschap, 2004-2005, nr. 117/1, p. 7). Het | Parlement van de Franse Gemeenschap, 2004-2005, nr. 117/1, p. 7). Het |
| organiseren van een selectie na afloop van het eerste studiejaar zwakt | organiseren van een selectie na afloop van het eerste studiejaar zwakt |
| het gevolg af van de verschillen die uit de veranderlijke kwaliteit | het gevolg af van de verschillen die uit de veranderlijke kwaliteit |
| van het secundair onderwijs voortvloeien, door het bepaalde studenten | van het secundair onderwijs voortvloeien, door het bepaalde studenten |
| mogelijk te maken de achterstand weg te werken die zij wegens de | mogelijk te maken de achterstand weg te werken die zij wegens de |
| specifieke kenmerken met betrekking tot hun vroegere opleiding ten | specifieke kenmerken met betrekking tot hun vroegere opleiding ten |
| opzichte van anderen hebben opgelopen (ibid., p. 9; Parl. St., | opzichte van anderen hebben opgelopen (ibid., p. 9; Parl. St., |
| Parlement van de Franse Gemeenschap, 2004-2005, nr. 117/3, p. 3). Het | Parlement van de Franse Gemeenschap, 2004-2005, nr. 117/3, p. 3). Het |
| staat eveneens toe de bekwaamheden te vergelijken van studenten die, | staat eveneens toe de bekwaamheden te vergelijken van studenten die, |
| zonder vrijstellingen of een overdracht van cijfers of eerder | zonder vrijstellingen of een overdracht van cijfers of eerder |
| verworven studiepunten te genieten, gedurende één jaar een identieke | verworven studiepunten te genieten, gedurende één jaar een identieke |
| opleiding hebben genoten, bestaande uit een onderwijs dat ertoe is | opleiding hebben genoten, bestaande uit een onderwijs dat ertoe is |
| bestemd hun bekwaamheid om hun kennis aan te wenden en dus hun | bestemd hun bekwaamheid om hun kennis aan te wenden en dus hun |
| werkelijke bekwaamheid om die studie voort te zetten, te evalueren | werkelijke bekwaamheid om die studie voort te zetten, te evalueren |
| (Parl. St., Parlement van de Franse Gemeenschap, 2004-2005, nr. 117/1, | (Parl. St., Parlement van de Franse Gemeenschap, 2004-2005, nr. 117/1, |
| p. 9; ibid., nr. 117/3, pp. 3-4; CRI, 21 juni 2005, p. 26). | p. 9; ibid., nr. 117/3, pp. 3-4; CRI, 21 juni 2005, p. 26). |
| Een selectie aan het einde van het eerste studiejaar werd dan ook | Een selectie aan het einde van het eerste studiejaar werd dan ook |
| geacht het recht van de student om toegang te krijgen tot het hoger | geacht het recht van de student om toegang te krijgen tot het hoger |
| onderwijs en de gelijkheid tussen studenten meer in acht te nemen dan | onderwijs en de gelijkheid tussen studenten meer in acht te nemen dan |
| een toelatingsexamen (ibid., p. 9). | een toelatingsexamen (ibid., p. 9). |
| B.10. De student die na afloop van het academiejaar 2005-2006 de 60 | B.10. De student die na afloop van het academiejaar 2005-2006 de 60 |
| studiepunten had verworven die zijn verbonden aan de lessen die werden | studiepunten had verworven die zijn verbonden aan de lessen die werden |
| gevolgd tijdens het eerste studiejaar van de cyclus die leidt tot het | gevolgd tijdens het eerste studiejaar van de cyclus die leidt tot het |
| behalen van de academische graad van bachelor in de geneeskunde, maar | behalen van de academische graad van bachelor in de geneeskunde, maar |
| het toegangsattest niet zou hebben verkregen, kon zich eenmaal opnieuw | het toegangsattest niet zou hebben verkregen, kon zich eenmaal opnieuw |
| inschrijven voor hetzelfde studiejaar, teneinde te proberen dat attest | inschrijven voor hetzelfde studiejaar, teneinde te proberen dat attest |
| te verkrijgen (artikel 79quinquies, derde lid, van het decreet van 31 | te verkrijgen (artikel 79quinquies, derde lid, van het decreet van 31 |
| maart 2004). | maart 2004). |
| Hij kon bovendien ook toegang krijgen tot het tweede jaar van | Hij kon bovendien ook toegang krijgen tot het tweede jaar van |
| verschillende andere studiecycli dan die welke leidt tot het behalen | verschillende andere studiecycli dan die welke leidt tot het behalen |
| van de academische graad van bachelor in de tandheelkunde (artikel | van de academische graad van bachelor in de tandheelkunde (artikel |
| 79sexies, § 2, van hetzelfde decreet). | 79sexies, § 2, van hetzelfde decreet). |
| Die student had dus de mogelijkheid om een voordeel uit het gevolgde | Die student had dus de mogelijkheid om een voordeel uit het gevolgde |
| onderwijs te halen, door de officiële erkenning van de voltooide | onderwijs te halen, door de officiële erkenning van de voltooide |
| studie te verkrijgen. | studie te verkrijgen. |
| B.11. Uit het voorafgaande vloeit voort dat de beperking van de | B.11. Uit het voorafgaande vloeit voort dat de beperking van de |
| toegang van de in B.3 bedoelde studenten tot het tweede jaar van de | toegang van de in B.3 bedoelde studenten tot het tweede jaar van de |
| cyclus die leidt tot het behalen van de academische graad van bachelor | cyclus die leidt tot het behalen van de academische graad van bachelor |
| in de geneeskunde, zoals zij uit de in het geding zijnde bepalingen | in de geneeskunde, zoals zij uit de in het geding zijnde bepalingen |
| voortvloeide, in een redelijk verband van evenredigheid stond met het | voortvloeide, in een redelijk verband van evenredigheid stond met het |
| legitieme doel dat ermee werd nagestreefd en niet onverenigbaar was | legitieme doel dat ermee werd nagestreefd en niet onverenigbaar was |
| met de gelijke toegang tot het hoger onderwijs op basis van | met de gelijke toegang tot het hoger onderwijs op basis van |
| bekwaamheid. | bekwaamheid. |
| B.12. De eerste prejudiciële vraag dient ontkennend te worden | B.12. De eerste prejudiciële vraag dient ontkennend te worden |
| beantwoord. | beantwoord. |
| Ten aanzien van de tweede prejudiciële vraag | Ten aanzien van de tweede prejudiciële vraag |
| B.13. Het Hof wordt verzocht zich uit te spreken over de | B.13. Het Hof wordt verzocht zich uit te spreken over de |
| bestaanbaarheid van artikel 49, § 2, en van de artikelen 79bis tot | bestaanbaarheid van artikel 49, § 2, en van de artikelen 79bis tot |
| 79octies van het decreet van 31 maart 2004, zoals zij op het | 79octies van het decreet van 31 maart 2004, zoals zij op het |
| academiejaar 2005-2006 van toepassing waren, met de artikelen 10, 11 | academiejaar 2005-2006 van toepassing waren, met de artikelen 10, 11 |
| en 24, §§ 3 en 4, van de Grondwet, in samenhang gelezen met artikel | en 24, §§ 3 en 4, van de Grondwet, in samenhang gelezen met artikel |
| 13, lid 2, onder c), van het Internationaal Verdrag inzake | 13, lid 2, onder c), van het Internationaal Verdrag inzake |
| economische, sociale en culturele rechten, in zoverre de in het geding | economische, sociale en culturele rechten, in zoverre de in het geding |
| zijnde bepalingen, door de toegang tot het tweede studiejaar van de | zijnde bepalingen, door de toegang tot het tweede studiejaar van de |
| eerste cyclus in de geneeskunde niet te beperken naar gelang van de | eerste cyclus in de geneeskunde niet te beperken naar gelang van de |
| bekwaamheden van de studenten, een aanzienlijke achteruitgang van de | bekwaamheden van de studenten, een aanzienlijke achteruitgang van de |
| mate van bescherming van het recht op toegang tot het hoger onderwijs | mate van bescherming van het recht op toegang tot het hoger onderwijs |
| zouden hebben gevormd, die niet zou worden verantwoord door redenen | zouden hebben gevormd, die niet zou worden verantwoord door redenen |
| van algemeen belang. | van algemeen belang. |
| B.14. Zoals blijkt uit wat in B.7 is uiteengezet, beperkten de in het | B.14. Zoals blijkt uit wat in B.7 is uiteengezet, beperkten de in het |
| geding zijnde bepalingen, die op het academiejaar 2005-2006 van | geding zijnde bepalingen, die op het academiejaar 2005-2006 van |
| toepassing waren, de toegang tot het tweede studiejaar van de cyclus | toepassing waren, de toegang tot het tweede studiejaar van de cyclus |
| die leidt tot het behalen van de academische graad van bachelor in de | die leidt tot het behalen van de academische graad van bachelor in de |
| geneeskunde door rekening te houden met de bekwaamheden van de | geneeskunde door rekening te houden met de bekwaamheden van de |
| studenten. | studenten. |
| B.15. Zonder dat moet worden nagegaan of de in het geding zijnde | B.15. Zonder dat moet worden nagegaan of de in het geding zijnde |
| bepalingen al dan niet een aanzienlijke achteruitgang vormden van het | bepalingen al dan niet een aanzienlijke achteruitgang vormden van het |
| niveau van bescherming van het recht op toegang tot het hoger | niveau van bescherming van het recht op toegang tot het hoger |
| onderwijs ten aanzien van de voorgaande situatie, moet worden | onderwijs ten aanzien van de voorgaande situatie, moet worden |
| vastgesteld dat de beperking van de toegang tot het tweede studiejaar | vastgesteld dat de beperking van de toegang tot het tweede studiejaar |
| van de cyclus die leidt tot het behalen van de academische graad van | van de cyclus die leidt tot het behalen van de academische graad van |
| bachelor in de geneeskunde die bij die bepalingen werd geregeld, | bachelor in de geneeskunde die bij die bepalingen werd geregeld, |
| berustte op redenen van algemeen belang die in B.9 zijn beschreven. | berustte op redenen van algemeen belang die in B.9 zijn beschreven. |
| B.16. De tweede prejudiciële vraag dient ontkennend te worden | B.16. De tweede prejudiciële vraag dient ontkennend te worden |
| beantwoord. | beantwoord. |
| Om die redenen, | Om die redenen, |
| het Hof | het Hof |
| zegt voor recht : | zegt voor recht : |
| Artikel 49, § 2, en de artikelen 79bis tot 79octies van het decreet | Artikel 49, § 2, en de artikelen 79bis tot 79octies van het decreet |
| van 31 maart 2004 « betreffende de organisatie van het hoger onderwijs | van 31 maart 2004 « betreffende de organisatie van het hoger onderwijs |
| ter bevordering van de integratie in de Europese ruimte van het hoger | ter bevordering van de integratie in de Europese ruimte van het hoger |
| onderwijs en betreffende de herfinanciering van de universiteiten », | onderwijs en betreffende de herfinanciering van de universiteiten », |
| zoals zij voor het academiejaar 2005-2006 op de studie in de | zoals zij voor het academiejaar 2005-2006 op de studie in de |
| geneeskunde van toepassing waren, schenden niet de artikelen 10, 11 en | geneeskunde van toepassing waren, schenden niet de artikelen 10, 11 en |
| 24, § 3, van de Grondwet, al dan niet in samenhang gelezen met artikel | 24, § 3, van de Grondwet, al dan niet in samenhang gelezen met artikel |
| 24, § 4, van de Grondwet, met artikel 2 van het Eerste Aanvullend | 24, § 4, van de Grondwet, met artikel 2 van het Eerste Aanvullend |
| Protocol bij het Europees Verdrag voor de rechten van de mens en met | Protocol bij het Europees Verdrag voor de rechten van de mens en met |
| artikel 13, lid 2, onder c), van het Internationaal Verdrag inzake | artikel 13, lid 2, onder c), van het Internationaal Verdrag inzake |
| economische, sociale en culturele rechten. | economische, sociale en culturele rechten. |
| Aldus uitgesproken in het Frans en het Nederlands, overeenkomstig | Aldus uitgesproken in het Frans en het Nederlands, overeenkomstig |
| artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het | artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het |
| Grondwettelijk Hof, op de openbare terechtzitting van 16 januari 2014. | Grondwettelijk Hof, op de openbare terechtzitting van 16 januari 2014. |
| De griffier, | De griffier, |
| P.-Y. Dutilleux | P.-Y. Dutilleux |
| De voorzitter, | De voorzitter, |
| J. Spreutels | J. Spreutels |