Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Arrest van --
← Terug naar "Uittreksel uit arrest nr. 114/2013 van 31 juli 2013 Rolnummers : 5530 en 5531 In zake : de beroepen tot vernietiging van artikel 7.4.1/2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals ingevoegd bij artikel 35 van het decreet van het Vlaamse Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en J. Spreutels, en de rechte(...)"
Uittreksel uit arrest nr. 114/2013 van 31 juli 2013 Rolnummers : 5530 en 5531 In zake : de beroepen tot vernietiging van artikel 7.4.1/2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals ingevoegd bij artikel 35 van het decreet van het Vlaamse Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en J. Spreutels, en de rechte(...) Uittreksel uit arrest nr. 114/2013 van 31 juli 2013 Rolnummers : 5530 en 5531 In zake : de beroepen tot vernietiging van artikel 7.4.1/2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals ingevoegd bij artikel 35 van het decreet van het Vlaamse Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en J. Spreutels, en de rechte(...)
GRONDWETTELIJK HOF GRONDWETTELIJK HOF
Uittreksel uit arrest nr. 114/2013 van 31 juli 2013 Uittreksel uit arrest nr. 114/2013 van 31 juli 2013
Rolnummers : 5530 en 5531 Rolnummers : 5530 en 5531
In zake : de beroepen tot vernietiging van artikel 7.4.1/2 van de In zake : de beroepen tot vernietiging van artikel 7.4.1/2 van de
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals ingevoegd bij artikel 35 van Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals ingevoegd bij artikel 35 van
het decreet van het Vlaamse Gewest van 11 mei 2012, ingesteld door de het decreet van het Vlaamse Gewest van 11 mei 2012, ingesteld door de
nv « Recover Energy » en door de gemeente Lebbeke. nv « Recover Energy » en door de gemeente Lebbeke.
Het Grondwettelijk Hof, Het Grondwettelijk Hof,
samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en J. Spreutels, en de samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en J. Spreutels, en de
rechters E. De Groot, L. Lavrysen, A. Alen, J.-P. Snappe, J.-P. rechters E. De Groot, L. Lavrysen, A. Alen, J.-P. Snappe, J.-P.
Moerman, E. Derycke, T. Merckx-Van Goey, P. Nihoul, F. Daoût en T. Moerman, E. Derycke, T. Merckx-Van Goey, P. Nihoul, F. Daoût en T.
Giet, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder Giet, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder
voorzitterschap van voorzitter M. Bossuyt, voorzitterschap van voorzitter M. Bossuyt,
wijst na beraad het volgende arrest : wijst na beraad het volgende arrest :
I. Onderwerp van de beroepen en rechtspleging I. Onderwerp van de beroepen en rechtspleging
Bij verzoekschriften die aan het Hof zijn toegezonden bij op 6 Bij verzoekschriften die aan het Hof zijn toegezonden bij op 6
december 2012 ter post aangetekende brieven en ter griffie zijn december 2012 ter post aangetekende brieven en ter griffie zijn
ingekomen op 7 december 2012, zijn beroepen tot vernietiging ingesteld ingekomen op 7 december 2012, zijn beroepen tot vernietiging ingesteld
van artikel 7.4.1/2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals van artikel 7.4.1/2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals
ingevoegd bij artikel 35 van het decreet van het Vlaamse Gewest van 11 ingevoegd bij artikel 35 van het decreet van het Vlaamse Gewest van 11
mei 2012 houdende wijziging van diverse bepalingen van de Vlaamse mei 2012 houdende wijziging van diverse bepalingen van de Vlaamse
Codex Ruimtelijke Ordening en wijziging van de regelgeving wat de Codex Ruimtelijke Ordening en wijziging van de regelgeving wat de
opheffing van het agentschap Ruimtelijke Ordening betreft opheffing van het agentschap Ruimtelijke Ordening betreft
(bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 6 juni 2012), (bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 6 juni 2012),
respectievelijk door de nv « Recover Energy », met zetel te 1910 respectievelijk door de nv « Recover Energy », met zetel te 1910
Kampenhout, Leuvensesteenweg 51, en door de gemeente Lebbeke. Kampenhout, Leuvensesteenweg 51, en door de gemeente Lebbeke.
Die zaken, ingeschreven onder de nummers 5530 en 5531 van de rol van Die zaken, ingeschreven onder de nummers 5530 en 5531 van de rol van
het Hof, werden samengevoegd. het Hof, werden samengevoegd.
(...) (...)
II. In rechte II. In rechte
(...) (...)
B.1. De bestreden bepaling van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, B.1. De bestreden bepaling van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening,
zoals ingevoegd bij artikel 35 van het decreet van het Vlaamse Gewest zoals ingevoegd bij artikel 35 van het decreet van het Vlaamse Gewest
van 11 mei 2012 houdende wijziging van diverse bepalingen van de van 11 mei 2012 houdende wijziging van diverse bepalingen van de
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en wijziging van de regelgeving wat Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en wijziging van de regelgeving wat
de opheffing van het agentschap Ruimtelijke Ordening betreft, luidt de opheffing van het agentschap Ruimtelijke Ordening betreft, luidt
als volgt : als volgt :
« Art. 7.4.1/2. § 1. De gewestelijke, provinciale en gemeentelijke « Art. 7.4.1/2. § 1. De gewestelijke, provinciale en gemeentelijke
ruimtelijke uitvoeringsplannen worden geldig verklaard met ingang van ruimtelijke uitvoeringsplannen worden geldig verklaard met ingang van
de datum van inwerkingtreding ervan. De geldigverklaring is beperkt de datum van inwerkingtreding ervan. De geldigverklaring is beperkt
tot de schending van het gelijkheidsbeginsel, doordat het definitief tot de schending van het gelijkheidsbeginsel, doordat het definitief
vastgestelde plan tot stand gekomen is met toepassing van het besluit vastgestelde plan tot stand gekomen is met toepassing van het besluit
van de Vlaamse Regering van 18 april 2008 betreffende het van de Vlaamse Regering van 18 april 2008 betreffende het
integratiespoor voor de milieueffectrapportage over een ruimtelijk integratiespoor voor de milieueffectrapportage over een ruimtelijk
uitvoeringsplan. Dat besluit zou een onverantwoorde ongelijke uitvoeringsplan. Dat besluit zou een onverantwoorde ongelijke
behandeling inhouden van personen die wensen betrokken te worden bij behandeling inhouden van personen die wensen betrokken te worden bij
de publieke consultatie over de inhoudsafbakening van een plan-MER de publieke consultatie over de inhoudsafbakening van een plan-MER
voor een ruimtelijk uitvoeringsplan dat wordt opgemaakt volgens de voor een ruimtelijk uitvoeringsplan dat wordt opgemaakt volgens de
regels die gelden wanneer het integratiespoor wordt gevolgd, en de regels die gelden wanneer het integratiespoor wordt gevolgd, en de
personen die wensen betrokken te worden bij de publieke consultatie personen die wensen betrokken te worden bij de publieke consultatie
over een plan-MER volgens de algemene regeling. over een plan-MER volgens de algemene regeling.
De geldigverklaring geldt voor gewestelijke, provinciale en De geldigverklaring geldt voor gewestelijke, provinciale en
gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen waarvoor de beslissing gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen waarvoor de beslissing
van de dienst Mer over de volledigheid van de nota voor publieke van de dienst Mer over de volledigheid van de nota voor publieke
consultatie genomen werd vóór de inwerkingtreding van dit artikel. consultatie genomen werd vóór de inwerkingtreding van dit artikel.
De geldigverklaring geldt tot het tijdstip van de inwerkingtreding van De geldigverklaring geldt tot het tijdstip van de inwerkingtreding van
een ruimtelijk uitvoeringsplan dat, voor het gebied waarop het een ruimtelijk uitvoeringsplan dat, voor het gebied waarop het
betrekking heeft, het geldig verklaarde ruimtelijke uitvoeringsplan betrekking heeft, het geldig verklaarde ruimtelijke uitvoeringsplan
vervangt. vervangt.
§ 2. De Vlaamse Regering is ertoe gemachtigd de besluiten houdende § 2. De Vlaamse Regering is ertoe gemachtigd de besluiten houdende
definitieve vaststelling van gewestelijke ruimtelijke definitieve vaststelling van gewestelijke ruimtelijke
uitvoeringsplannen die volgens een vernietigingsarrest van de Raad van uitvoeringsplannen die volgens een vernietigingsarrest van de Raad van
State aangetast zijn door een schending, vermeld in § 1, voor de State aangetast zijn door een schending, vermeld in § 1, voor de
toekomst ongewijzigd vast te stellen voor de percelen waarop het toekomst ongewijzigd vast te stellen voor de percelen waarop het
arrest betrekking heeft. arrest betrekking heeft.
De provincieraad is ertoe gemachtigd de besluiten houdende definitieve De provincieraad is ertoe gemachtigd de besluiten houdende definitieve
vaststelling van provinciale ruimtelijke uitvoeringsplannen die vaststelling van provinciale ruimtelijke uitvoeringsplannen die
volgens een vernietigingsarrest van de Raad van State aangetast zijn volgens een vernietigingsarrest van de Raad van State aangetast zijn
door een schending, vermeld in § 1, voor de toekomst ongewijzigd vast door een schending, vermeld in § 1, voor de toekomst ongewijzigd vast
te stellen voor de percelen waarop het arrest betrekking heeft. De te stellen voor de percelen waarop het arrest betrekking heeft. De
Vlaamse Regering is er tevens toe gemachtigd deze besluiten opnieuw Vlaamse Regering is er tevens toe gemachtigd deze besluiten opnieuw
goed te keuren. goed te keuren.
De gemeenteraad is ertoe gemachtigd de besluiten houdende definitieve De gemeenteraad is ertoe gemachtigd de besluiten houdende definitieve
vaststelling van gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen die vaststelling van gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen die
volgens een vernietigingsarrest van de Raad van State aangetast zijn volgens een vernietigingsarrest van de Raad van State aangetast zijn
door een schending, vermeld in § 1, voor de toekomst ongewijzigd vast door een schending, vermeld in § 1, voor de toekomst ongewijzigd vast
te stellen voor de percelen waarop het arrest betrekking heeft. De te stellen voor de percelen waarop het arrest betrekking heeft. De
deputatie is er tevens toe gemachtigd deze besluiten opnieuw goed te deputatie is er tevens toe gemachtigd deze besluiten opnieuw goed te
keuren ». keuren ».
Die bepaling vormt ook het onderwerp van een door de Raad van State Die bepaling vormt ook het onderwerp van een door de Raad van State
aan het Hof voorgelegde prejudiciële vraag (zaak nr. 5479). aan het Hof voorgelegde prejudiciële vraag (zaak nr. 5479).
B.2. De bestreden bepaling beoogt de gewestelijke, provinciale en B.2. De bestreden bepaling beoogt de gewestelijke, provinciale en
gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) onvatbaar te maken gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) onvatbaar te maken
voor de onwettigheid waardoor zij zijn aangetast, hetzij door die voor de onwettigheid waardoor zij zijn aangetast, hetzij door die
plannen geldig te verklaren ( § 1), hetzij door te machtigen die plannen geldig te verklaren ( § 1), hetzij door te machtigen die
plannen ongewijzigd opnieuw vast te stellen wanneer zij reeds door de plannen ongewijzigd opnieuw vast te stellen wanneer zij reeds door de
Raad van State zijn vernietigd ( § 2). Raad van State zijn vernietigd ( § 2).
De onwettigheid waardoor de plannen zijn aangetast, betreft de De onwettigheid waardoor de plannen zijn aangetast, betreft de
gebrekkige mogelijkheid tot inspraak van de belanghebbenden bij de gebrekkige mogelijkheid tot inspraak van de belanghebbenden bij de
totstandkoming van de plannen, meer bepaald wanneer die inspraak totstandkoming van de plannen, meer bepaald wanneer die inspraak
plaatsvond met toepassing van het besluit van de Vlaamse Regering van plaatsvond met toepassing van het besluit van de Vlaamse Regering van
18 april 2008 betreffende het integratiespoor voor de 18 april 2008 betreffende het integratiespoor voor de
milieueffectrapportage over een ruimtelijk uitvoeringsplan (hierna : milieueffectrapportage over een ruimtelijk uitvoeringsplan (hierna :
Integratiespoorbesluit). Dat besluit voert een afzonderlijke regeling Integratiespoorbesluit). Dat besluit voert een afzonderlijke regeling
in die afwijkt van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober in die afwijkt van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober
2007 betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma's 2007 betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma's
(het zogenaamde « plan-MER »). (het zogenaamde « plan-MER »).
B.3. Bij zijn arrest van 12 augustus 2011 (nr. 214.791, Peleman e.a.) B.3. Bij zijn arrest van 12 augustus 2011 (nr. 214.791, Peleman e.a.)
heeft de Raad van State het Integratiespoorbesluit onwettig bevonden heeft de Raad van State het Integratiespoorbesluit onwettig bevonden
en met toepassing van artikel 159 van de Grondwet buiten toepassing en met toepassing van artikel 159 van de Grondwet buiten toepassing
gelaten. gelaten.
De Raad van State stelde allereerst vast dat het decreet van 5 april De Raad van State stelde allereerst vast dat het decreet van 5 april
1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (hierna : DABM) 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (hierna : DABM)
voor de opmaak van een plan-MER voor de opmaak van een plan-MER
« zowel volgens de algemene regeling als volgens een regeling « zowel volgens de algemene regeling als volgens een regeling
vastgesteld voor het volgen van het integratiespoor aan de vastgesteld voor het volgen van het integratiespoor aan de
administratie eenzelfde verplichting oplegt, met name enerzijds ' de administratie eenzelfde verplichting oplegt, met name enerzijds ' de
volledig verklaarde kennisgeving ', d.i. de door de initiatiefnemer volledig verklaarde kennisgeving ', d.i. de door de initiatiefnemer
van het MER aan de administratie betekende nota met betrekking tot de van het MER aan de administratie betekende nota met betrekking tot de
reikwijdte, het detailleringsniveau en de aanpak van het plan-MER, reikwijdte, het detailleringsniveau en de aanpak van het plan-MER,
respectievelijk ' de volledig verklaarde nota voor publieke respectievelijk ' de volledig verklaarde nota voor publieke
consultatie ', die eenzelfde inhoud heeft, ter beschikking te stellen consultatie ', die eenzelfde inhoud heeft, ter beschikking te stellen
van het publiek en anderzijds bij de bekendmaking ervan duidelijk aan van het publiek en anderzijds bij de bekendmaking ervan duidelijk aan
te geven dat het publiek en de instanties over een termijn van dertig te geven dat het publiek en de instanties over een termijn van dertig
dagen beschikken om eventuele opmerkingen aan de administratie te dagen beschikken om eventuele opmerkingen aan de administratie te
bezorgen ». bezorgen ».
Vervolgens merkte de Raad van State op dat de onderscheiden besluiten Vervolgens merkte de Raad van State op dat de onderscheiden besluiten
van de Vlaamse Regering evenwel een verschillende regeling van van de Vlaamse Regering evenwel een verschillende regeling van
bekendmaking aan het publiek bevatten : bekendmaking aan het publiek bevatten :
« In de algemene regeling wordt aan de bevoegde administratie de « In de algemene regeling wordt aan de bevoegde administratie de
verplichting opgelegd via een bericht in ten minste één krant of in verplichting opgelegd via een bericht in ten minste één krant of in
het gemeentelijk infoblad dat in de betrokken gemeente of gemeenten het gemeentelijk infoblad dat in de betrokken gemeente of gemeenten
verspreid wordt, én door aanplakking op de aanplakplaatsen van de verspreid wordt, én door aanplakking op de aanplakplaatsen van de
betrokken gemeente of gemeenten, te ' melden ' dat de volledig betrokken gemeente of gemeenten, te ' melden ' dat de volledig
verklaarde kennisgeving kan worden geraadpleegd op de aangegeven verklaarde kennisgeving kan worden geraadpleegd op de aangegeven
plaatsen, terwijl deze meldingsplicht niet wordt opgelegd in de voor plaatsen, terwijl deze meldingsplicht niet wordt opgelegd in de voor
het integratiespoor geldende regeling, en er in laatstgenoemde het integratiespoor geldende regeling, en er in laatstgenoemde
regeling wat betreft de kennisgeving aan het publiek mee wordt regeling wat betreft de kennisgeving aan het publiek mee wordt
volstaan de betrokken nota voor publieke consultatie ter inzage te volstaan de betrokken nota voor publieke consultatie ter inzage te
leggen op de aangegeven plaatsen ». leggen op de aangegeven plaatsen ».
De Raad van State leidt daaruit af dat De Raad van State leidt daaruit af dat
« de mogelijkheid voor het publiek om kennis te nemen van enerzijds de « de mogelijkheid voor het publiek om kennis te nemen van enerzijds de
bedoelde ' volledig verklaarde kennisgeving ' in de algemene regeling bedoelde ' volledig verklaarde kennisgeving ' in de algemene regeling
en anderzijds van ' de volledig verklaarde nota voor publieke en anderzijds van ' de volledig verklaarde nota voor publieke
consultatie ' in de regeling bepaald voor het integratiespoor op consultatie ' in de regeling bepaald voor het integratiespoor op
ongelijke wijze wordt geregeld, derwijze dat het publiek in de ongelijke wijze wordt geregeld, derwijze dat het publiek in de
laatstgenoemde regeling op een ernstige wijze wordt beknot in zijn laatstgenoemde regeling op een ernstige wijze wordt beknot in zijn
mogelijkheden om met betrekking tot deze nota binnen de voorziene mogelijkheden om met betrekking tot deze nota binnen de voorziene
termijn zijn opmerkingen en bezwaren te kunnen laten gelden. In termijn zijn opmerkingen en bezwaren te kunnen laten gelden. In
tegenstelling overigens tot de overheden en instanties die met een tegenstelling overigens tot de overheden en instanties die met een
aangetekende brief of via de elektronische post met ontvangstmelding ' aangetekende brief of via de elektronische post met ontvangstmelding '
op de hoogte worden gebracht van de publicaties op de websites ', op de hoogte worden gebracht van de publicaties op de websites ',
wordt het publiek in laatstgenoemd geval immers op geen enkele wijze wordt het publiek in laatstgenoemd geval immers op geen enkele wijze
op de hoogte gebracht van deze ' publicaties ' ». op de hoogte gebracht van deze ' publicaties ' ».
De Raad van State komt tot het besluit dat De Raad van State komt tot het besluit dat
« de rechtzoekenden die wensen betrokken te worden bij de publieke « de rechtzoekenden die wensen betrokken te worden bij de publieke
consultatie over de inhoudsafbakening van een plan-MER voor een RUP consultatie over de inhoudsafbakening van een plan-MER voor een RUP
dat wordt opgemaakt volgens de regels die gelden wanneer het dat wordt opgemaakt volgens de regels die gelden wanneer het
integratiespoor wordt gevolgd, en de rechtzoekenden die wensen integratiespoor wordt gevolgd, en de rechtzoekenden die wensen
betrokken te worden bij de publieke consultatie over een plan-MER betrokken te worden bij de publieke consultatie over een plan-MER
volgens de algemene regeling, ongelijk worden behandeld, dat deze volgens de algemene regeling, ongelijk worden behandeld, dat deze
ongelijke behandeling volgt uit het verschil in de regelgeving vervat ongelijke behandeling volgt uit het verschil in de regelgeving vervat
in de uitvoeringsbesluiten die zijn genomen op grond van dezelfde in in de uitvoeringsbesluiten die zijn genomen op grond van dezelfde in
het DABM opgelegde verplichtingen, en dat die ongelijke behandeling op het DABM opgelegde verplichtingen, en dat die ongelijke behandeling op
het eerste gezicht haar verantwoording niet vindt in de specificiteit het eerste gezicht haar verantwoording niet vindt in de specificiteit
van het integratiespoor zoals deze in het DABM is bepaald ». van het integratiespoor zoals deze in het DABM is bepaald ».
Die vaststelling noopt de Raad van State ertoe Die vaststelling noopt de Raad van State ertoe
« het besluit van de Vlaamse regering van 18 april 2008 betreffende « het besluit van de Vlaamse regering van 18 april 2008 betreffende
het integratiespoor voor de milieueffectrapportage over een ruimtelijk het integratiespoor voor de milieueffectrapportage over een ruimtelijk
uitvoeringsplan, te dezen met toepassing van artikel 159 van de uitvoeringsplan, te dezen met toepassing van artikel 159 van de
Grondwet in zoverre wegens niet overeenstemming met de artikelen 10 en Grondwet in zoverre wegens niet overeenstemming met de artikelen 10 en
11 van de Grondwet buiten toepassing te laten ». 11 van de Grondwet buiten toepassing te laten ».
In een later arrest - tevens het verwijzingsarrest in de zaak nr. 5479 In een later arrest - tevens het verwijzingsarrest in de zaak nr. 5479
- bevestigt de Raad van State het voormelde standpunt en voegt eraan - bevestigt de Raad van State het voormelde standpunt en voegt eraan
toe : toe :
« Argumenten zoals efficiëntie, snelheid, duurzaamheid en grotere « Argumenten zoals efficiëntie, snelheid, duurzaamheid en grotere
bereikbaarheid voor het grote publiek van een publicatie op internet bereikbaarheid voor het grote publiek van een publicatie op internet
nemen niet weg dat de raadpleging door belanghebbenden van de website nemen niet weg dat de raadpleging door belanghebbenden van de website
van de bevoegde overheid, van de dienst MER of op het gemeentehuis van van de bevoegde overheid, van de dienst MER of op het gemeentehuis van
de betrokken gemeenten in hoofde van die belanghebbenden de wetenschap de betrokken gemeenten in hoofde van die belanghebbenden de wetenschap
veronderstellen dat de volledig verklaarde kennisgeving/nota voor veronderstellen dat de volledig verklaarde kennisgeving/nota voor
publieke consultatie ter inzage is gelegd. De algemene regeling draagt publieke consultatie ter inzage is gelegd. De algemene regeling draagt
bij tot die wetenschap doordat via een bericht in ten minste één krant bij tot die wetenschap doordat via een bericht in ten minste één krant
of in het gemeentelijk infoblad dat in de betrokken gemeente of of in het gemeentelijk infoblad dat in de betrokken gemeente of
gemeenten verspreid wordt, én door aanplakking op de aanplakplaatsen gemeenten verspreid wordt, én door aanplakking op de aanplakplaatsen
van de betrokken gemeente of gemeenten, wordt gemeld dat de volledig van de betrokken gemeente of gemeenten, wordt gemeld dat de volledig
verklaarde kennisgeving tegelijkertijd via de aangegeven kanalen kan verklaarde kennisgeving tegelijkertijd via de aangegeven kanalen kan
worden geraadpleegd. De regeling vervat in het besluit van 18 april worden geraadpleegd. De regeling vervat in het besluit van 18 april
2008 voorziet niet in een dergelijke melding dat de volledig 2008 voorziet niet in een dergelijke melding dat de volledig
verklaarde nota voor publieke consultatie ter inzage wordt gelegd door verklaarde nota voor publieke consultatie ter inzage wordt gelegd door
publicatie op de website van de bevoegde overheid, op de website van publicatie op de website van de bevoegde overheid, op de website van
de dienst Mer en op het gemeentehuis » (RvSt, 10 september 2012, nr. de dienst Mer en op het gemeentehuis » (RvSt, 10 september 2012, nr.
220.536, Peleman e.a.). 220.536, Peleman e.a.).
Ten aanzien van het belang van de verzoekende partijen Ten aanzien van het belang van de verzoekende partijen
B.4.1. De Vlaamse Regering en de andere tussenkomende partijen B.4.1. De Vlaamse Regering en de andere tussenkomende partijen
betwisten het belang van de verzoekende partijen bij de vernietiging betwisten het belang van de verzoekende partijen bij de vernietiging
van de bestreden bepaling. van de bestreden bepaling.
B.4.2. De verzoekende partij in de zaak nr. 5530 is eigenaar van een B.4.2. De verzoekende partij in de zaak nr. 5530 is eigenaar van een
bedrijfsterrein. Zij kan rechtstreeks en ongunstig worden geraakt door bedrijfsterrein. Zij kan rechtstreeks en ongunstig worden geraakt door
een bepaling die, op algemene wijze, de gewestelijke, provinciale en een bepaling die, op algemene wijze, de gewestelijke, provinciale en
gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen beoogt onvatbaar te maken gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen beoogt onvatbaar te maken
voor de onwettigheid waardoor zij zijn aangetast, meer bepaald doordat voor de onwettigheid waardoor zij zijn aangetast, meer bepaald doordat
zij het buiten toepassing verklaren verhindert van een besluit dat zij het buiten toepassing verklaren verhindert van een besluit dat
strijdig is bevonden met de artikelen 10 en 11 van de Grondwet in strijdig is bevonden met de artikelen 10 en 11 van de Grondwet in
zoverre het de mogelijkheid tot inspraak van de verzoekende partij bij zoverre het de mogelijkheid tot inspraak van de verzoekende partij bij
de totstandkoming van de betrokken plannen op een ernstige wijze de totstandkoming van de betrokken plannen op een ernstige wijze
beknot. beknot.
B.4.3. De verzoekende partij in de zaak nr. 5531 is een gemeente. Zij B.4.3. De verzoekende partij in de zaak nr. 5531 is een gemeente. Zij
wordt eveneens door de bestreden bepaling verhinderd om onwettige wordt eveneens door de bestreden bepaling verhinderd om onwettige
ruimtelijke uitvoeringsplannen aan te vechten op grond van de ruimtelijke uitvoeringsplannen aan te vechten op grond van de
voormelde onwettigheid. De vraag of die onwettigheid de verzoekende voormelde onwettigheid. De vraag of die onwettigheid de verzoekende
partij een nadeel berokkent, betreft de relevantie van de krachtens partij een nadeel berokkent, betreft de relevantie van de krachtens
artikel 159 van de Grondwet opgeworpen exceptie van onwettigheid en artikel 159 van de Grondwet opgeworpen exceptie van onwettigheid en
dient in voorkomend geval door de bevoegde rechter te worden dient in voorkomend geval door de bevoegde rechter te worden
beantwoord. beantwoord.
B.4.4. De verzoekende partijen doen derhalve blijken van het vereiste B.4.4. De verzoekende partijen doen derhalve blijken van het vereiste
belang. belang.
Ten aanzien van het middel Ten aanzien van het middel
B.5. Het enige middel in beide zaken is afgeleid uit de schending van B.5. Het enige middel in beide zaken is afgeleid uit de schending van
het beginsel van gelijkheid en niet-discriminatie, gewaarborgd door de het beginsel van gelijkheid en niet-discriminatie, gewaarborgd door de
artikelen 10 en 11 van de Grondwet, in samenhang gelezen met andere artikelen 10 en 11 van de Grondwet, in samenhang gelezen met andere
grondwetsbepalingen, met verdragsbepalingen en met algemene grondwetsbepalingen, met verdragsbepalingen en met algemene
rechtsbeginselen. rechtsbeginselen.
De verzoekende partijen voeren in essentie aan dat de decreetgever de De verzoekende partijen voeren in essentie aan dat de decreetgever de
door de Raad van State vastgestelde schending, door het door de Raad van State vastgestelde schending, door het
Integratiespoorbesluit, van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, Integratiespoorbesluit, van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet,
heeft bestendigd en daardoor tevens de rechtsbescherming van een heeft bestendigd en daardoor tevens de rechtsbescherming van een
categorie van personen onmogelijk heeft gemaakt. categorie van personen onmogelijk heeft gemaakt.
B.6. Zoals het Hof reeds herhaaldelijk heeft geoordeeld, kan het B.6. Zoals het Hof reeds herhaaldelijk heeft geoordeeld, kan het
bestaan van een beroep bij de Raad van State niet verhinderen dat de bestaan van een beroep bij de Raad van State niet verhinderen dat de
onregelmatigheid waardoor de bestreden handeling is aangetast, zou onregelmatigheid waardoor de bestreden handeling is aangetast, zou
kunnen worden verholpen, zelfs vóór de uitspraak over dat beroep (zie kunnen worden verholpen, zelfs vóór de uitspraak over dat beroep (zie
o.a. arrest nr. 166/2008 van 27 november 2008, B.13) en doet de o.a. arrest nr. 166/2008 van 27 november 2008, B.13) en doet de
vernietiging door de Raad van State van een bestuurshandeling ten vernietiging door de Raad van State van een bestuurshandeling ten
gunste van de verzoekende partijen geen onaantastbaar recht ontstaan gunste van de verzoekende partijen geen onaantastbaar recht ontstaan
om voor altijd te worden vrijgesteld van de toepassing van het geheel om voor altijd te worden vrijgesteld van de toepassing van het geheel
of een deel van de bepalingen ervan die in een nieuwe of een deel van de bepalingen ervan die in een nieuwe
bestuurshandeling zijn vervat, waarvan de grondwettigheid bestuurshandeling zijn vervat, waarvan de grondwettigheid
onbetwistbaar zou zijn (zie o.a. arrest nr. 55/2010 van 12 mei 2010, onbetwistbaar zou zijn (zie o.a. arrest nr. 55/2010 van 12 mei 2010,
B.11). B.11).
Inzonderheid inzake ruimtelijke ordening heeft het Hof geoordeeld dat Inzonderheid inzake ruimtelijke ordening heeft het Hof geoordeeld dat
de vernietiging door de Raad van State van een besluit van een de vernietiging door de Raad van State van een besluit van een
gemeenteraad houdende definitieve vaststelling van een bijzonder plan gemeenteraad houdende definitieve vaststelling van een bijzonder plan
van aanleg ten gunste van de verzoekende partijen voor de Raad van van aanleg ten gunste van de verzoekende partijen voor de Raad van
State geen onaantastbaar recht doet ontstaan om voor altijd te zijn State geen onaantastbaar recht doet ontstaan om voor altijd te zijn
vrijgesteld van iedere regeling, door een bijzonder plan van aanleg of vrijgesteld van iedere regeling, door een bijzonder plan van aanleg of
door een ander planningsinstrument, van de bestemming van de percelen door een ander planningsinstrument, van de bestemming van de percelen
waarvan zij eigenaar zijn of die zij exploiteren. Het gezag van waarvan zij eigenaar zijn of die zij exploiteren. Het gezag van
gewijsde verhindert niet dat de aangelegenheid die door een door de gewijsde verhindert niet dat de aangelegenheid die door een door de
Raad van State vernietigde akte was geregeld, het voorwerp uitmaakt Raad van State vernietigde akte was geregeld, het voorwerp uitmaakt
van een nieuwe regeling, zonder evenwel definitieve rechterlijke van een nieuwe regeling, zonder evenwel definitieve rechterlijke
beslissingen in het gedrang te kunnen brengen. Zo kan de decreetgever beslissingen in het gedrang te kunnen brengen. Zo kan de decreetgever
de rechtsgrond leveren die ontbrak bij de akten die door de Raad van de rechtsgrond leveren die ontbrak bij de akten die door de Raad van
State zijn vernietigd (arrest nr. 9/2012 van 25 januari 2012, B.13.3). State zijn vernietigd (arrest nr. 9/2012 van 25 januari 2012, B.13.3).
B.7. De voorliggende beroepen tot vernietiging bewijzen dat, hoewel B.7. De voorliggende beroepen tot vernietiging bewijzen dat, hoewel
het optreden van de decreetgever de verzoekende partijen verhindert om het optreden van de decreetgever de verzoekende partijen verhindert om
het door de Raad van State onwettig bevonden Integratiespoorbesluit het door de Raad van State onwettig bevonden Integratiespoorbesluit
buiten toepassing te doen laten in zoverre het de artikelen 10 en 11 buiten toepassing te doen laten in zoverre het de artikelen 10 en 11
van de Grondwet schendt, dat optreden hun evenwel niet het recht van de Grondwet schendt, dat optreden hun evenwel niet het recht
ontzegt de ongrondwettigheid van het decreet waarmee wordt beoogd de ontzegt de ongrondwettigheid van het decreet waarmee wordt beoogd de
gewestelijke, provinciale en gemeentelijke ruimtelijke gewestelijke, provinciale en gemeentelijke ruimtelijke
uitvoeringsplannen onvatbaar te maken voor de onwettigheid waardoor uitvoeringsplannen onvatbaar te maken voor de onwettigheid waardoor
zij zijn aangetast, hetzij door die plannen geldig te verklaren ( § zij zijn aangetast, hetzij door die plannen geldig te verklaren ( §
1), hetzij door te machtigen die plannen ongewijzigd opnieuw vast te 1), hetzij door te machtigen die plannen ongewijzigd opnieuw vast te
stellen wanneer zij reeds door de Raad van State zijn vernietigd ( § stellen wanneer zij reeds door de Raad van State zijn vernietigd ( §
2), aan het Hof voor te leggen. Doordat het Hof een gelijkwaardige 2), aan het Hof voor te leggen. Doordat het Hof een gelijkwaardige
toetsing aan de artikelen 10 en 11 van de Grondwet uitoefent, doet de toetsing aan de artikelen 10 en 11 van de Grondwet uitoefent, doet de
bestreden bepaling geen verschil in behandeling inzake jurisdictionele bestreden bepaling geen verschil in behandeling inzake jurisdictionele
waarborgen ontstaan. waarborgen ontstaan.
B.8. Anders dan de Vlaamse Regering betoogt, betreft de bestreden B.8. Anders dan de Vlaamse Regering betoogt, betreft de bestreden
bepaling geen validatie van een louter vormgebrek. De bestreden bepaling geen validatie van een louter vormgebrek. De bestreden
bepaling bestendigt het door de Raad van State vastgestelde verschil bepaling bestendigt het door de Raad van State vastgestelde verschil
in behandeling, wat de mogelijkheid tot inspraak over de in behandeling, wat de mogelijkheid tot inspraak over de
inhoudsafbakening van een plan-MER voor een ruimtelijk uitvoeringsplan inhoudsafbakening van een plan-MER voor een ruimtelijk uitvoeringsplan
betreft, naargelang de procedure van het Integratiespoorbesluit of de betreft, naargelang de procedure van het Integratiespoorbesluit of de
algemene procedure wordt gevolgd. De mogelijkheid tot inspraak algemene procedure wordt gevolgd. De mogelijkheid tot inspraak
betreffende ruimtelijke uitvoeringsplannen, waartoe de decreetgever betreffende ruimtelijke uitvoeringsplannen, waartoe de decreetgever
zich met de goedkeuring van het Verdrag van Aarhus « betreffende zich met de goedkeuring van het Verdrag van Aarhus « betreffende
toegang tot informatie, inspraak in besluitvorming en toegang tot de toegang tot informatie, inspraak in besluitvorming en toegang tot de
rechter inzake milieuaangelegenheden » heeft verbonden, betreft geen rechter inzake milieuaangelegenheden » heeft verbonden, betreft geen
louter vormvereiste. Zij biedt een waarborg voor de vrijwaring van het louter vormvereiste. Zij biedt een waarborg voor de vrijwaring van het
recht op de bescherming van een gezond leefmilieu en een goede recht op de bescherming van een gezond leefmilieu en een goede
ruimtelijke ordening (artikel 23, derde lid, 4°, van de Grondwet) en ruimtelijke ordening (artikel 23, derde lid, 4°, van de Grondwet) en
voor de duurzame ontwikkeling die de decreetgever dient na te streven voor de duurzame ontwikkeling die de decreetgever dient na te streven
(artikel 7bis van de Grondwet). De inspraakregeling dient de (artikel 7bis van de Grondwet). De inspraakregeling dient de
betrokkenen een effectieve mogelijkheid te bieden om hun opmerkingen betrokkenen een effectieve mogelijkheid te bieden om hun opmerkingen
en bezwaren kenbaar te maken zodat de bestuursorganen daarmee naar en bezwaren kenbaar te maken zodat de bestuursorganen daarmee naar
behoren rekening kunnen houden. behoren rekening kunnen houden.
De bestendiging van het voormelde verschil in behandeling dient, zoals De bestendiging van het voormelde verschil in behandeling dient, zoals
het verschil in behandeling zelf, bestaanbaar te zijn met de artikelen het verschil in behandeling zelf, bestaanbaar te zijn met de artikelen
10 en 11 van de Grondwet. 10 en 11 van de Grondwet.
B.9. In de parlementaire voorbereiding wordt de bestreden bepaling als B.9. In de parlementaire voorbereiding wordt de bestreden bepaling als
volgt verantwoord : volgt verantwoord :
« Zonder het belang te willen minimaliseren van de verplichting om « Zonder het belang te willen minimaliseren van de verplichting om
elke ongelijke behandeling te weren bij de totstandkoming van elke ongelijke behandeling te weren bij de totstandkoming van
regelgeving, moet worden gesteld dat de [...] mogelijke nasleep van regelgeving, moet worden gesteld dat de [...] mogelijke nasleep van
een door de Raad van State vastgestelde ongelijke behandeling niet in een door de Raad van State vastgestelde ongelijke behandeling niet in
verhouding staat tot de door de Raad van State in het arrest van 12 verhouding staat tot de door de Raad van State in het arrest van 12
augustus 2011 weerhouden ongelijke behandeling. Elk gemeentelijk, augustus 2011 weerhouden ongelijke behandeling. Elk gemeentelijk,
provinciaal of gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en elke provinciaal of gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en elke
beslissing die steunt op een ruimtelijk uitvoeringsplan dat is tot beslissing die steunt op een ruimtelijk uitvoeringsplan dat is tot
stand gekomen na een procedure waarbij toepassing werd gemaakt van het stand gekomen na een procedure waarbij toepassing werd gemaakt van het
besluit van de Vlaamse Regering van 18 april 2008 betreffende het besluit van de Vlaamse Regering van 18 april 2008 betreffende het
integratiespoor voor de milieueffectrapportage, kan, door middel van integratiespoor voor de milieueffectrapportage, kan, door middel van
een beroep op artikel 159 van de Grondwet, in het geding worden een beroep op artikel 159 van de Grondwet, in het geding worden
gebracht. gebracht.
De ruimtelijke ordening zoals ze is uitgetekend in de gemeentelijke, De ruimtelijke ordening zoals ze is uitgetekend in de gemeentelijke,
provinciale en gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen wordt door provinciale en gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen wordt door
de beweerde onwettigheid van het besluit van de Vlaamse Regering van de beweerde onwettigheid van het besluit van de Vlaamse Regering van
18 april 2008 betreffende het integratiespoor voor de 18 april 2008 betreffende het integratiespoor voor de
milieueffectrapportage ernstig gehypothekeerd. milieueffectrapportage ernstig gehypothekeerd.
Een mogelijke manier om de ontstane rechtsonzekerheid te verhelpen, Een mogelijke manier om de ontstane rechtsonzekerheid te verhelpen,
zou erin bestaan geen stedenbouwkundige vergunningen of zou erin bestaan geen stedenbouwkundige vergunningen of
milieuvergunningen meer te verlenen voor bouwwerken of bedrijven die milieuvergunningen meer te verlenen voor bouwwerken of bedrijven die
mogelijk gemaakt werden door gemeentelijke, provinciale of mogelijk gemaakt werden door gemeentelijke, provinciale of
gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen, in afwachting dat die gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen, in afwachting dat die
plannen kunnen worden bevestigd na een volledige herneming van de plannen kunnen worden bevestigd na een volledige herneming van de
goedkeuringsprocedure, ditmaal met toepassing van het besluit van de goedkeuringsprocedure, ditmaal met toepassing van het besluit van de
Vlaamse Regering van 12 oktober 2007 betreffende Vlaamse Regering van 12 oktober 2007 betreffende
milieueffectrapportage. De herneming van al die goedkeuringsprocedures milieueffectrapportage. De herneming van al die goedkeuringsprocedures
waarin nochtans een milieueffectbeoordeling werd uitgevoerd, zou zeer waarin nochtans een milieueffectbeoordeling werd uitgevoerd, zou zeer
tijdrovend zijn, zeer veel mankracht vergen en zeer hoge tijdrovend zijn, zeer veel mankracht vergen en zeer hoge
maatschappelijke kosten met zich meebrengen, terwijl de baten voor het maatschappelijke kosten met zich meebrengen, terwijl de baten voor het
leefmilieu onzeker zijn. leefmilieu onzeker zijn.
[...] [...]
De enige manier om de rechtsonzekerheid zonder aanzienlijke vertraging De enige manier om de rechtsonzekerheid zonder aanzienlijke vertraging
en zonder al te hoge kosten te verhelpen, is een ingrijpen van de en zonder al te hoge kosten te verhelpen, is een ingrijpen van de
decreetgever. Deze regeling is verantwoord omdat de gevalideerde decreetgever. Deze regeling is verantwoord omdat de gevalideerde
ongelijke behandeling niet opweegt tegen de ernstige en langdurige ongelijke behandeling niet opweegt tegen de ernstige en langdurige
impact die de effectieve of potentiële nietigverklaring van impact die de effectieve of potentiële nietigverklaring van
bovenvermelde plannen, door het cascade-effect ervan op de geldigheid bovenvermelde plannen, door het cascade-effect ervan op de geldigheid
van andere plannen en vergunningen, heeft op het beleid inzake van andere plannen en vergunningen, heeft op het beleid inzake
Ruimtelijke Ordening, de openbare rust en het economische klimaat, en Ruimtelijke Ordening, de openbare rust en het economische klimaat, en
dat zowel vanuit het oogpunt van een behoorlijke overheidswerking als dat zowel vanuit het oogpunt van een behoorlijke overheidswerking als
op het vlak van de rechtszekerheid van de burgers. Tevens wordt erop op het vlak van de rechtszekerheid van de burgers. Tevens wordt erop
gewezen dat de regeling niet het ongedaan maken of de beïnvloeding van gewezen dat de regeling niet het ongedaan maken of de beïnvloeding van
een werkzame rechtsbescherming tot doel heeft, en dat de invloed die een werkzame rechtsbescherming tot doel heeft, en dat de invloed die
ze daarop niettemin heeft, gezien de afbakening van haar ze daarop niettemin heeft, gezien de afbakening van haar
toepassingsgebied, beperkt blijft. toepassingsgebied, beperkt blijft.
De regeling in de eerste paragraaf is preventief. Door de De regeling in de eerste paragraaf is preventief. Door de
geldigverklaring van de goedgekeurde en vastgestelde ruimtelijke geldigverklaring van de goedgekeurde en vastgestelde ruimtelijke
uitvoeringsplannen wordt verhinderd dat in de toekomst nog een middel uitvoeringsplannen wordt verhinderd dat in de toekomst nog een middel
tot nietigverklaring of een exceptie van onwettigheid, op basis van tot nietigverklaring of een exceptie van onwettigheid, op basis van
artikel 159 van de Grondwet en ontleend aan de schending van het artikel 159 van de Grondwet en ontleend aan de schending van het
gelijkheidsbeginsel voortvloeiend uit de toepassing van het besluit gelijkheidsbeginsel voortvloeiend uit de toepassing van het besluit
van 18 april 2008 betreffende het integratiespoor voor de van 18 april 2008 betreffende het integratiespoor voor de
milieueffectrapportage, gegrond wordt verklaard. De validatie wordt milieueffectrapportage, gegrond wordt verklaard. De validatie wordt
daartoe beperkt. De Raad van State en de burgerlijke rechter blijven daartoe beperkt. De Raad van State en de burgerlijke rechter blijven
met andere woorden bevoegd om zich uit te spreken over elke andere met andere woorden bevoegd om zich uit te spreken over elke andere
onregelmatigheid die tegen een gemeentelijk, provinciaal of onregelmatigheid die tegen een gemeentelijk, provinciaal of
gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan wordt aangevoerd. Alleen de gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan wordt aangevoerd. Alleen de
schending van het gelijkheidsbeginsel voortvloeiend uit de toepassing schending van het gelijkheidsbeginsel voortvloeiend uit de toepassing
van het besluit van 18 april 2008 wordt afgedekt. van het besluit van 18 april 2008 wordt afgedekt.
De tweede paragraaf van dit artikel is remediërend. De Vlaamse De tweede paragraaf van dit artikel is remediërend. De Vlaamse
Regering, de provincieraad en de gemeenteraad worden bevoegd verklaard Regering, de provincieraad en de gemeenteraad worden bevoegd verklaard
om een ruimtelijk uitvoeringsplan dat volgens een vernietigingsarrest om een ruimtelijk uitvoeringsplan dat volgens een vernietigingsarrest
van de Raad van State door het bedoelde vormgebrek is aangetast, voor van de Raad van State door het bedoelde vormgebrek is aangetast, voor
de toekomst opnieuw ongewijzigd vast te stellen voor de percelen de toekomst opnieuw ongewijzigd vast te stellen voor de percelen
waarop het arrest betrekking heeft » (Parl. St., Vlaams Parlement, waarop het arrest betrekking heeft » (Parl. St., Vlaams Parlement,
2011-2012, nr. 1494/1, pp. 19-20). 2011-2012, nr. 1494/1, pp. 19-20).
B.10. Uit de parlementaire voorbereiding blijkt dat de bestreden B.10. Uit de parlementaire voorbereiding blijkt dat de bestreden
bepaling werd aangenomen om de rechtsonzekerheid die het gevolg zou bepaling werd aangenomen om de rechtsonzekerheid die het gevolg zou
zijn van een arrest van de Raad van State weg te nemen en om het zijn van een arrest van de Raad van State weg te nemen en om het
tijdverlies en de hoge kosten die het opnieuw goedkeuren van de tijdverlies en de hoge kosten die het opnieuw goedkeuren van de
ruimtelijke uitvoeringsplannen met zich zou meebrengen, te vermijden. ruimtelijke uitvoeringsplannen met zich zou meebrengen, te vermijden.
Die dwingende motieven van algemeen belang kunnen te dezen niet Die dwingende motieven van algemeen belang kunnen te dezen niet
verantwoorden dat op discriminerende wijze afbreuk wordt gedaan aan de verantwoorden dat op discriminerende wijze afbreuk wordt gedaan aan de
rechten van de betrokken belanghebbenden. Weliswaar vermag de rechten van de betrokken belanghebbenden. Weliswaar vermag de
decreetgever ruimtelijke uitvoeringsplannen onvatbaar te maken voor de decreetgever ruimtelijke uitvoeringsplannen onvatbaar te maken voor de
onwettigheid waardoor zij zijn aangetast, hetzij door die plannen onwettigheid waardoor zij zijn aangetast, hetzij door die plannen
geldig te verklaren, hetzij door te machtigen die plannen ongewijzigd geldig te verklaren, hetzij door te machtigen die plannen ongewijzigd
opnieuw vast te stellen wanneer zij reeds door de Raad van State zijn opnieuw vast te stellen wanneer zij reeds door de Raad van State zijn
vernietigd, maar een dergelijke validatie kan, wanneer zij niet louter vernietigd, maar een dergelijke validatie kan, wanneer zij niet louter
een vormgebrek betreft, slechts als uiterste redmiddel worden een vormgebrek betreft, slechts als uiterste redmiddel worden
aangewend. aangewend.
In het voorliggende geval wordt niet aangetoond dat het opnieuw In het voorliggende geval wordt niet aangetoond dat het opnieuw
goedkeuren, door de bevoegde overheden, van de ruimtelijke goedkeuren, door de bevoegde overheden, van de ruimtelijke
uitvoeringsplannen die op onwettige wijze tot stand zijn gekomen, uitvoeringsplannen die op onwettige wijze tot stand zijn gekomen,
nadat de betrokkenen een effectieve mogelijkheid werd geboden om hun nadat de betrokkenen een effectieve mogelijkheid werd geboden om hun
opmerkingen en bezwaren kenbaar te maken over de inhoudsafbakening van opmerkingen en bezwaren kenbaar te maken over de inhoudsafbakening van
een plan-MER voor een ruimtelijk uitvoeringsplan, of het voorzien in een plan-MER voor een ruimtelijk uitvoeringsplan, of het voorzien in
een afwijkende procedure, door de decreetgever, waarin dezelfde een afwijkende procedure, door de decreetgever, waarin dezelfde
mogelijkheid voor de betrokken personen wordt gewaarborgd, onmogelijk mogelijkheid voor de betrokken personen wordt gewaarborgd, onmogelijk
of uiterst moeilijk zou zijn. of uiterst moeilijk zou zijn.
B.11. Zoals de Raad van State, stelt het Hof vast dat het verschil in B.11. Zoals de Raad van State, stelt het Hof vast dat het verschil in
behandeling van de categorieën van personen die aan de ene of de behandeling van de categorieën van personen die aan de ene of de
andere procedure zijn onderworpen niet redelijk kan worden verantwoord andere procedure zijn onderworpen niet redelijk kan worden verantwoord
aangezien daardoor op onevenredige wijze afbreuk wordt gedaan aan de aangezien daardoor op onevenredige wijze afbreuk wordt gedaan aan de
mogelijkheid tot inspraak van bepaalde belanghebbenden bij de mogelijkheid tot inspraak van bepaalde belanghebbenden bij de
totstandkoming van de betrokken ruimtelijke uitvoeringsplannen. totstandkoming van de betrokken ruimtelijke uitvoeringsplannen.
B.12. De bestreden bepaling schendt de artikelen 10 en 11 van de B.12. De bestreden bepaling schendt de artikelen 10 en 11 van de
Grondwet. Grondwet.
Om die redenen, Om die redenen,
het Hof het Hof
vernietigt artikel 7.4.1/2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, vernietigt artikel 7.4.1/2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening,
ingevoegd bij artikel 35 van het decreet van het Vlaamse Gewest van 11 ingevoegd bij artikel 35 van het decreet van het Vlaamse Gewest van 11
mei 2012 houdende wijziging van diverse bepalingen van de Vlaamse mei 2012 houdende wijziging van diverse bepalingen van de Vlaamse
Codex Ruimtelijke Ordening en wijziging van de regelgeving wat de Codex Ruimtelijke Ordening en wijziging van de regelgeving wat de
opheffing van het agentschap Ruimtelijke Ordening betreft. opheffing van het agentschap Ruimtelijke Ordening betreft.
Aldus uitgesproken in het Nederlands, het Frans en het Duits, Aldus uitgesproken in het Nederlands, het Frans en het Duits,
overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op
het Grondwettelijk Hof, op de openbare terechtzitting van 31 juli het Grondwettelijk Hof, op de openbare terechtzitting van 31 juli
2013. 2013.
De griffier, De griffier,
P.-Y. Dutilleux P.-Y. Dutilleux
De voorzitter, De voorzitter,
M. Bossuyt M. Bossuyt
^