← Terug naar "Uittreksel uit arrest nr. 114/2013 van 31 juli 2013 Rolnummers : 5530 en 5531 In zake
: de beroepen tot vernietiging van artikel 7.4.1/2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals ingevoegd
bij artikel 35 van het decreet van het Vlaamse Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters
M. Bossuyt en J. Spreutels, en de rechte(...)"
Uittreksel uit arrest nr. 114/2013 van 31 juli 2013 Rolnummers : 5530 en 5531 In zake : de beroepen tot vernietiging van artikel 7.4.1/2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals ingevoegd bij artikel 35 van het decreet van het Vlaamse Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en J. Spreutels, en de rechte(...) | Uittreksel uit arrest nr. 114/2013 van 31 juli 2013 Rolnummers : 5530 en 5531 In zake : de beroepen tot vernietiging van artikel 7.4.1/2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals ingevoegd bij artikel 35 van het decreet van het Vlaamse Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en J. Spreutels, en de rechte(...) |
---|---|
GRONDWETTELIJK HOF | GRONDWETTELIJK HOF |
Uittreksel uit arrest nr. 114/2013 van 31 juli 2013 | Uittreksel uit arrest nr. 114/2013 van 31 juli 2013 |
Rolnummers : 5530 en 5531 | Rolnummers : 5530 en 5531 |
In zake : de beroepen tot vernietiging van artikel 7.4.1/2 van de | In zake : de beroepen tot vernietiging van artikel 7.4.1/2 van de |
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals ingevoegd bij artikel 35 van | Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals ingevoegd bij artikel 35 van |
het decreet van het Vlaamse Gewest van 11 mei 2012, ingesteld door de | het decreet van het Vlaamse Gewest van 11 mei 2012, ingesteld door de |
nv « Recover Energy » en door de gemeente Lebbeke. | nv « Recover Energy » en door de gemeente Lebbeke. |
Het Grondwettelijk Hof, | Het Grondwettelijk Hof, |
samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en J. Spreutels, en de | samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en J. Spreutels, en de |
rechters E. De Groot, L. Lavrysen, A. Alen, J.-P. Snappe, J.-P. | rechters E. De Groot, L. Lavrysen, A. Alen, J.-P. Snappe, J.-P. |
Moerman, E. Derycke, T. Merckx-Van Goey, P. Nihoul, F. Daoût en T. | Moerman, E. Derycke, T. Merckx-Van Goey, P. Nihoul, F. Daoût en T. |
Giet, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder | Giet, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder |
voorzitterschap van voorzitter M. Bossuyt, | voorzitterschap van voorzitter M. Bossuyt, |
wijst na beraad het volgende arrest : | wijst na beraad het volgende arrest : |
I. Onderwerp van de beroepen en rechtspleging | I. Onderwerp van de beroepen en rechtspleging |
Bij verzoekschriften die aan het Hof zijn toegezonden bij op 6 | Bij verzoekschriften die aan het Hof zijn toegezonden bij op 6 |
december 2012 ter post aangetekende brieven en ter griffie zijn | december 2012 ter post aangetekende brieven en ter griffie zijn |
ingekomen op 7 december 2012, zijn beroepen tot vernietiging ingesteld | ingekomen op 7 december 2012, zijn beroepen tot vernietiging ingesteld |
van artikel 7.4.1/2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals | van artikel 7.4.1/2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals |
ingevoegd bij artikel 35 van het decreet van het Vlaamse Gewest van 11 | ingevoegd bij artikel 35 van het decreet van het Vlaamse Gewest van 11 |
mei 2012 houdende wijziging van diverse bepalingen van de Vlaamse | mei 2012 houdende wijziging van diverse bepalingen van de Vlaamse |
Codex Ruimtelijke Ordening en wijziging van de regelgeving wat de | Codex Ruimtelijke Ordening en wijziging van de regelgeving wat de |
opheffing van het agentschap Ruimtelijke Ordening betreft | opheffing van het agentschap Ruimtelijke Ordening betreft |
(bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 6 juni 2012), | (bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 6 juni 2012), |
respectievelijk door de nv « Recover Energy », met zetel te 1910 | respectievelijk door de nv « Recover Energy », met zetel te 1910 |
Kampenhout, Leuvensesteenweg 51, en door de gemeente Lebbeke. | Kampenhout, Leuvensesteenweg 51, en door de gemeente Lebbeke. |
Die zaken, ingeschreven onder de nummers 5530 en 5531 van de rol van | Die zaken, ingeschreven onder de nummers 5530 en 5531 van de rol van |
het Hof, werden samengevoegd. | het Hof, werden samengevoegd. |
(...) | (...) |
II. In rechte | II. In rechte |
(...) | (...) |
B.1. De bestreden bepaling van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, | B.1. De bestreden bepaling van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, |
zoals ingevoegd bij artikel 35 van het decreet van het Vlaamse Gewest | zoals ingevoegd bij artikel 35 van het decreet van het Vlaamse Gewest |
van 11 mei 2012 houdende wijziging van diverse bepalingen van de | van 11 mei 2012 houdende wijziging van diverse bepalingen van de |
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en wijziging van de regelgeving wat | Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en wijziging van de regelgeving wat |
de opheffing van het agentschap Ruimtelijke Ordening betreft, luidt | de opheffing van het agentschap Ruimtelijke Ordening betreft, luidt |
als volgt : | als volgt : |
« Art. 7.4.1/2. § 1. De gewestelijke, provinciale en gemeentelijke | « Art. 7.4.1/2. § 1. De gewestelijke, provinciale en gemeentelijke |
ruimtelijke uitvoeringsplannen worden geldig verklaard met ingang van | ruimtelijke uitvoeringsplannen worden geldig verklaard met ingang van |
de datum van inwerkingtreding ervan. De geldigverklaring is beperkt | de datum van inwerkingtreding ervan. De geldigverklaring is beperkt |
tot de schending van het gelijkheidsbeginsel, doordat het definitief | tot de schending van het gelijkheidsbeginsel, doordat het definitief |
vastgestelde plan tot stand gekomen is met toepassing van het besluit | vastgestelde plan tot stand gekomen is met toepassing van het besluit |
van de Vlaamse Regering van 18 april 2008 betreffende het | van de Vlaamse Regering van 18 april 2008 betreffende het |
integratiespoor voor de milieueffectrapportage over een ruimtelijk | integratiespoor voor de milieueffectrapportage over een ruimtelijk |
uitvoeringsplan. Dat besluit zou een onverantwoorde ongelijke | uitvoeringsplan. Dat besluit zou een onverantwoorde ongelijke |
behandeling inhouden van personen die wensen betrokken te worden bij | behandeling inhouden van personen die wensen betrokken te worden bij |
de publieke consultatie over de inhoudsafbakening van een plan-MER | de publieke consultatie over de inhoudsafbakening van een plan-MER |
voor een ruimtelijk uitvoeringsplan dat wordt opgemaakt volgens de | voor een ruimtelijk uitvoeringsplan dat wordt opgemaakt volgens de |
regels die gelden wanneer het integratiespoor wordt gevolgd, en de | regels die gelden wanneer het integratiespoor wordt gevolgd, en de |
personen die wensen betrokken te worden bij de publieke consultatie | personen die wensen betrokken te worden bij de publieke consultatie |
over een plan-MER volgens de algemene regeling. | over een plan-MER volgens de algemene regeling. |
De geldigverklaring geldt voor gewestelijke, provinciale en | De geldigverklaring geldt voor gewestelijke, provinciale en |
gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen waarvoor de beslissing | gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen waarvoor de beslissing |
van de dienst Mer over de volledigheid van de nota voor publieke | van de dienst Mer over de volledigheid van de nota voor publieke |
consultatie genomen werd vóór de inwerkingtreding van dit artikel. | consultatie genomen werd vóór de inwerkingtreding van dit artikel. |
De geldigverklaring geldt tot het tijdstip van de inwerkingtreding van | De geldigverklaring geldt tot het tijdstip van de inwerkingtreding van |
een ruimtelijk uitvoeringsplan dat, voor het gebied waarop het | een ruimtelijk uitvoeringsplan dat, voor het gebied waarop het |
betrekking heeft, het geldig verklaarde ruimtelijke uitvoeringsplan | betrekking heeft, het geldig verklaarde ruimtelijke uitvoeringsplan |
vervangt. | vervangt. |
§ 2. De Vlaamse Regering is ertoe gemachtigd de besluiten houdende | § 2. De Vlaamse Regering is ertoe gemachtigd de besluiten houdende |
definitieve vaststelling van gewestelijke ruimtelijke | definitieve vaststelling van gewestelijke ruimtelijke |
uitvoeringsplannen die volgens een vernietigingsarrest van de Raad van | uitvoeringsplannen die volgens een vernietigingsarrest van de Raad van |
State aangetast zijn door een schending, vermeld in § 1, voor de | State aangetast zijn door een schending, vermeld in § 1, voor de |
toekomst ongewijzigd vast te stellen voor de percelen waarop het | toekomst ongewijzigd vast te stellen voor de percelen waarop het |
arrest betrekking heeft. | arrest betrekking heeft. |
De provincieraad is ertoe gemachtigd de besluiten houdende definitieve | De provincieraad is ertoe gemachtigd de besluiten houdende definitieve |
vaststelling van provinciale ruimtelijke uitvoeringsplannen die | vaststelling van provinciale ruimtelijke uitvoeringsplannen die |
volgens een vernietigingsarrest van de Raad van State aangetast zijn | volgens een vernietigingsarrest van de Raad van State aangetast zijn |
door een schending, vermeld in § 1, voor de toekomst ongewijzigd vast | door een schending, vermeld in § 1, voor de toekomst ongewijzigd vast |
te stellen voor de percelen waarop het arrest betrekking heeft. De | te stellen voor de percelen waarop het arrest betrekking heeft. De |
Vlaamse Regering is er tevens toe gemachtigd deze besluiten opnieuw | Vlaamse Regering is er tevens toe gemachtigd deze besluiten opnieuw |
goed te keuren. | goed te keuren. |
De gemeenteraad is ertoe gemachtigd de besluiten houdende definitieve | De gemeenteraad is ertoe gemachtigd de besluiten houdende definitieve |
vaststelling van gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen die | vaststelling van gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen die |
volgens een vernietigingsarrest van de Raad van State aangetast zijn | volgens een vernietigingsarrest van de Raad van State aangetast zijn |
door een schending, vermeld in § 1, voor de toekomst ongewijzigd vast | door een schending, vermeld in § 1, voor de toekomst ongewijzigd vast |
te stellen voor de percelen waarop het arrest betrekking heeft. De | te stellen voor de percelen waarop het arrest betrekking heeft. De |
deputatie is er tevens toe gemachtigd deze besluiten opnieuw goed te | deputatie is er tevens toe gemachtigd deze besluiten opnieuw goed te |
keuren ». | keuren ». |
Die bepaling vormt ook het onderwerp van een door de Raad van State | Die bepaling vormt ook het onderwerp van een door de Raad van State |
aan het Hof voorgelegde prejudiciële vraag (zaak nr. 5479). | aan het Hof voorgelegde prejudiciële vraag (zaak nr. 5479). |
B.2. De bestreden bepaling beoogt de gewestelijke, provinciale en | B.2. De bestreden bepaling beoogt de gewestelijke, provinciale en |
gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) onvatbaar te maken | gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) onvatbaar te maken |
voor de onwettigheid waardoor zij zijn aangetast, hetzij door die | voor de onwettigheid waardoor zij zijn aangetast, hetzij door die |
plannen geldig te verklaren ( § 1), hetzij door te machtigen die | plannen geldig te verklaren ( § 1), hetzij door te machtigen die |
plannen ongewijzigd opnieuw vast te stellen wanneer zij reeds door de | plannen ongewijzigd opnieuw vast te stellen wanneer zij reeds door de |
Raad van State zijn vernietigd ( § 2). | Raad van State zijn vernietigd ( § 2). |
De onwettigheid waardoor de plannen zijn aangetast, betreft de | De onwettigheid waardoor de plannen zijn aangetast, betreft de |
gebrekkige mogelijkheid tot inspraak van de belanghebbenden bij de | gebrekkige mogelijkheid tot inspraak van de belanghebbenden bij de |
totstandkoming van de plannen, meer bepaald wanneer die inspraak | totstandkoming van de plannen, meer bepaald wanneer die inspraak |
plaatsvond met toepassing van het besluit van de Vlaamse Regering van | plaatsvond met toepassing van het besluit van de Vlaamse Regering van |
18 april 2008 betreffende het integratiespoor voor de | 18 april 2008 betreffende het integratiespoor voor de |
milieueffectrapportage over een ruimtelijk uitvoeringsplan (hierna : | milieueffectrapportage over een ruimtelijk uitvoeringsplan (hierna : |
Integratiespoorbesluit). Dat besluit voert een afzonderlijke regeling | Integratiespoorbesluit). Dat besluit voert een afzonderlijke regeling |
in die afwijkt van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober | in die afwijkt van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober |
2007 betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma's | 2007 betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma's |
(het zogenaamde « plan-MER »). | (het zogenaamde « plan-MER »). |
B.3. Bij zijn arrest van 12 augustus 2011 (nr. 214.791, Peleman e.a.) | B.3. Bij zijn arrest van 12 augustus 2011 (nr. 214.791, Peleman e.a.) |
heeft de Raad van State het Integratiespoorbesluit onwettig bevonden | heeft de Raad van State het Integratiespoorbesluit onwettig bevonden |
en met toepassing van artikel 159 van de Grondwet buiten toepassing | en met toepassing van artikel 159 van de Grondwet buiten toepassing |
gelaten. | gelaten. |
De Raad van State stelde allereerst vast dat het decreet van 5 april | De Raad van State stelde allereerst vast dat het decreet van 5 april |
1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (hierna : DABM) | 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (hierna : DABM) |
voor de opmaak van een plan-MER | voor de opmaak van een plan-MER |
« zowel volgens de algemene regeling als volgens een regeling | « zowel volgens de algemene regeling als volgens een regeling |
vastgesteld voor het volgen van het integratiespoor aan de | vastgesteld voor het volgen van het integratiespoor aan de |
administratie eenzelfde verplichting oplegt, met name enerzijds ' de | administratie eenzelfde verplichting oplegt, met name enerzijds ' de |
volledig verklaarde kennisgeving ', d.i. de door de initiatiefnemer | volledig verklaarde kennisgeving ', d.i. de door de initiatiefnemer |
van het MER aan de administratie betekende nota met betrekking tot de | van het MER aan de administratie betekende nota met betrekking tot de |
reikwijdte, het detailleringsniveau en de aanpak van het plan-MER, | reikwijdte, het detailleringsniveau en de aanpak van het plan-MER, |
respectievelijk ' de volledig verklaarde nota voor publieke | respectievelijk ' de volledig verklaarde nota voor publieke |
consultatie ', die eenzelfde inhoud heeft, ter beschikking te stellen | consultatie ', die eenzelfde inhoud heeft, ter beschikking te stellen |
van het publiek en anderzijds bij de bekendmaking ervan duidelijk aan | van het publiek en anderzijds bij de bekendmaking ervan duidelijk aan |
te geven dat het publiek en de instanties over een termijn van dertig | te geven dat het publiek en de instanties over een termijn van dertig |
dagen beschikken om eventuele opmerkingen aan de administratie te | dagen beschikken om eventuele opmerkingen aan de administratie te |
bezorgen ». | bezorgen ». |
Vervolgens merkte de Raad van State op dat de onderscheiden besluiten | Vervolgens merkte de Raad van State op dat de onderscheiden besluiten |
van de Vlaamse Regering evenwel een verschillende regeling van | van de Vlaamse Regering evenwel een verschillende regeling van |
bekendmaking aan het publiek bevatten : | bekendmaking aan het publiek bevatten : |
« In de algemene regeling wordt aan de bevoegde administratie de | « In de algemene regeling wordt aan de bevoegde administratie de |
verplichting opgelegd via een bericht in ten minste één krant of in | verplichting opgelegd via een bericht in ten minste één krant of in |
het gemeentelijk infoblad dat in de betrokken gemeente of gemeenten | het gemeentelijk infoblad dat in de betrokken gemeente of gemeenten |
verspreid wordt, én door aanplakking op de aanplakplaatsen van de | verspreid wordt, én door aanplakking op de aanplakplaatsen van de |
betrokken gemeente of gemeenten, te ' melden ' dat de volledig | betrokken gemeente of gemeenten, te ' melden ' dat de volledig |
verklaarde kennisgeving kan worden geraadpleegd op de aangegeven | verklaarde kennisgeving kan worden geraadpleegd op de aangegeven |
plaatsen, terwijl deze meldingsplicht niet wordt opgelegd in de voor | plaatsen, terwijl deze meldingsplicht niet wordt opgelegd in de voor |
het integratiespoor geldende regeling, en er in laatstgenoemde | het integratiespoor geldende regeling, en er in laatstgenoemde |
regeling wat betreft de kennisgeving aan het publiek mee wordt | regeling wat betreft de kennisgeving aan het publiek mee wordt |
volstaan de betrokken nota voor publieke consultatie ter inzage te | volstaan de betrokken nota voor publieke consultatie ter inzage te |
leggen op de aangegeven plaatsen ». | leggen op de aangegeven plaatsen ». |
De Raad van State leidt daaruit af dat | De Raad van State leidt daaruit af dat |
« de mogelijkheid voor het publiek om kennis te nemen van enerzijds de | « de mogelijkheid voor het publiek om kennis te nemen van enerzijds de |
bedoelde ' volledig verklaarde kennisgeving ' in de algemene regeling | bedoelde ' volledig verklaarde kennisgeving ' in de algemene regeling |
en anderzijds van ' de volledig verklaarde nota voor publieke | en anderzijds van ' de volledig verklaarde nota voor publieke |
consultatie ' in de regeling bepaald voor het integratiespoor op | consultatie ' in de regeling bepaald voor het integratiespoor op |
ongelijke wijze wordt geregeld, derwijze dat het publiek in de | ongelijke wijze wordt geregeld, derwijze dat het publiek in de |
laatstgenoemde regeling op een ernstige wijze wordt beknot in zijn | laatstgenoemde regeling op een ernstige wijze wordt beknot in zijn |
mogelijkheden om met betrekking tot deze nota binnen de voorziene | mogelijkheden om met betrekking tot deze nota binnen de voorziene |
termijn zijn opmerkingen en bezwaren te kunnen laten gelden. In | termijn zijn opmerkingen en bezwaren te kunnen laten gelden. In |
tegenstelling overigens tot de overheden en instanties die met een | tegenstelling overigens tot de overheden en instanties die met een |
aangetekende brief of via de elektronische post met ontvangstmelding ' | aangetekende brief of via de elektronische post met ontvangstmelding ' |
op de hoogte worden gebracht van de publicaties op de websites ', | op de hoogte worden gebracht van de publicaties op de websites ', |
wordt het publiek in laatstgenoemd geval immers op geen enkele wijze | wordt het publiek in laatstgenoemd geval immers op geen enkele wijze |
op de hoogte gebracht van deze ' publicaties ' ». | op de hoogte gebracht van deze ' publicaties ' ». |
De Raad van State komt tot het besluit dat | De Raad van State komt tot het besluit dat |
« de rechtzoekenden die wensen betrokken te worden bij de publieke | « de rechtzoekenden die wensen betrokken te worden bij de publieke |
consultatie over de inhoudsafbakening van een plan-MER voor een RUP | consultatie over de inhoudsafbakening van een plan-MER voor een RUP |
dat wordt opgemaakt volgens de regels die gelden wanneer het | dat wordt opgemaakt volgens de regels die gelden wanneer het |
integratiespoor wordt gevolgd, en de rechtzoekenden die wensen | integratiespoor wordt gevolgd, en de rechtzoekenden die wensen |
betrokken te worden bij de publieke consultatie over een plan-MER | betrokken te worden bij de publieke consultatie over een plan-MER |
volgens de algemene regeling, ongelijk worden behandeld, dat deze | volgens de algemene regeling, ongelijk worden behandeld, dat deze |
ongelijke behandeling volgt uit het verschil in de regelgeving vervat | ongelijke behandeling volgt uit het verschil in de regelgeving vervat |
in de uitvoeringsbesluiten die zijn genomen op grond van dezelfde in | in de uitvoeringsbesluiten die zijn genomen op grond van dezelfde in |
het DABM opgelegde verplichtingen, en dat die ongelijke behandeling op | het DABM opgelegde verplichtingen, en dat die ongelijke behandeling op |
het eerste gezicht haar verantwoording niet vindt in de specificiteit | het eerste gezicht haar verantwoording niet vindt in de specificiteit |
van het integratiespoor zoals deze in het DABM is bepaald ». | van het integratiespoor zoals deze in het DABM is bepaald ». |
Die vaststelling noopt de Raad van State ertoe | Die vaststelling noopt de Raad van State ertoe |
« het besluit van de Vlaamse regering van 18 april 2008 betreffende | « het besluit van de Vlaamse regering van 18 april 2008 betreffende |
het integratiespoor voor de milieueffectrapportage over een ruimtelijk | het integratiespoor voor de milieueffectrapportage over een ruimtelijk |
uitvoeringsplan, te dezen met toepassing van artikel 159 van de | uitvoeringsplan, te dezen met toepassing van artikel 159 van de |
Grondwet in zoverre wegens niet overeenstemming met de artikelen 10 en | Grondwet in zoverre wegens niet overeenstemming met de artikelen 10 en |
11 van de Grondwet buiten toepassing te laten ». | 11 van de Grondwet buiten toepassing te laten ». |
In een later arrest - tevens het verwijzingsarrest in de zaak nr. 5479 | In een later arrest - tevens het verwijzingsarrest in de zaak nr. 5479 |
- bevestigt de Raad van State het voormelde standpunt en voegt eraan | - bevestigt de Raad van State het voormelde standpunt en voegt eraan |
toe : | toe : |
« Argumenten zoals efficiëntie, snelheid, duurzaamheid en grotere | « Argumenten zoals efficiëntie, snelheid, duurzaamheid en grotere |
bereikbaarheid voor het grote publiek van een publicatie op internet | bereikbaarheid voor het grote publiek van een publicatie op internet |
nemen niet weg dat de raadpleging door belanghebbenden van de website | nemen niet weg dat de raadpleging door belanghebbenden van de website |
van de bevoegde overheid, van de dienst MER of op het gemeentehuis van | van de bevoegde overheid, van de dienst MER of op het gemeentehuis van |
de betrokken gemeenten in hoofde van die belanghebbenden de wetenschap | de betrokken gemeenten in hoofde van die belanghebbenden de wetenschap |
veronderstellen dat de volledig verklaarde kennisgeving/nota voor | veronderstellen dat de volledig verklaarde kennisgeving/nota voor |
publieke consultatie ter inzage is gelegd. De algemene regeling draagt | publieke consultatie ter inzage is gelegd. De algemene regeling draagt |
bij tot die wetenschap doordat via een bericht in ten minste één krant | bij tot die wetenschap doordat via een bericht in ten minste één krant |
of in het gemeentelijk infoblad dat in de betrokken gemeente of | of in het gemeentelijk infoblad dat in de betrokken gemeente of |
gemeenten verspreid wordt, én door aanplakking op de aanplakplaatsen | gemeenten verspreid wordt, én door aanplakking op de aanplakplaatsen |
van de betrokken gemeente of gemeenten, wordt gemeld dat de volledig | van de betrokken gemeente of gemeenten, wordt gemeld dat de volledig |
verklaarde kennisgeving tegelijkertijd via de aangegeven kanalen kan | verklaarde kennisgeving tegelijkertijd via de aangegeven kanalen kan |
worden geraadpleegd. De regeling vervat in het besluit van 18 april | worden geraadpleegd. De regeling vervat in het besluit van 18 april |
2008 voorziet niet in een dergelijke melding dat de volledig | 2008 voorziet niet in een dergelijke melding dat de volledig |
verklaarde nota voor publieke consultatie ter inzage wordt gelegd door | verklaarde nota voor publieke consultatie ter inzage wordt gelegd door |
publicatie op de website van de bevoegde overheid, op de website van | publicatie op de website van de bevoegde overheid, op de website van |
de dienst Mer en op het gemeentehuis » (RvSt, 10 september 2012, nr. | de dienst Mer en op het gemeentehuis » (RvSt, 10 september 2012, nr. |
220.536, Peleman e.a.). | 220.536, Peleman e.a.). |
Ten aanzien van het belang van de verzoekende partijen | Ten aanzien van het belang van de verzoekende partijen |
B.4.1. De Vlaamse Regering en de andere tussenkomende partijen | B.4.1. De Vlaamse Regering en de andere tussenkomende partijen |
betwisten het belang van de verzoekende partijen bij de vernietiging | betwisten het belang van de verzoekende partijen bij de vernietiging |
van de bestreden bepaling. | van de bestreden bepaling. |
B.4.2. De verzoekende partij in de zaak nr. 5530 is eigenaar van een | B.4.2. De verzoekende partij in de zaak nr. 5530 is eigenaar van een |
bedrijfsterrein. Zij kan rechtstreeks en ongunstig worden geraakt door | bedrijfsterrein. Zij kan rechtstreeks en ongunstig worden geraakt door |
een bepaling die, op algemene wijze, de gewestelijke, provinciale en | een bepaling die, op algemene wijze, de gewestelijke, provinciale en |
gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen beoogt onvatbaar te maken | gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen beoogt onvatbaar te maken |
voor de onwettigheid waardoor zij zijn aangetast, meer bepaald doordat | voor de onwettigheid waardoor zij zijn aangetast, meer bepaald doordat |
zij het buiten toepassing verklaren verhindert van een besluit dat | zij het buiten toepassing verklaren verhindert van een besluit dat |
strijdig is bevonden met de artikelen 10 en 11 van de Grondwet in | strijdig is bevonden met de artikelen 10 en 11 van de Grondwet in |
zoverre het de mogelijkheid tot inspraak van de verzoekende partij bij | zoverre het de mogelijkheid tot inspraak van de verzoekende partij bij |
de totstandkoming van de betrokken plannen op een ernstige wijze | de totstandkoming van de betrokken plannen op een ernstige wijze |
beknot. | beknot. |
B.4.3. De verzoekende partij in de zaak nr. 5531 is een gemeente. Zij | B.4.3. De verzoekende partij in de zaak nr. 5531 is een gemeente. Zij |
wordt eveneens door de bestreden bepaling verhinderd om onwettige | wordt eveneens door de bestreden bepaling verhinderd om onwettige |
ruimtelijke uitvoeringsplannen aan te vechten op grond van de | ruimtelijke uitvoeringsplannen aan te vechten op grond van de |
voormelde onwettigheid. De vraag of die onwettigheid de verzoekende | voormelde onwettigheid. De vraag of die onwettigheid de verzoekende |
partij een nadeel berokkent, betreft de relevantie van de krachtens | partij een nadeel berokkent, betreft de relevantie van de krachtens |
artikel 159 van de Grondwet opgeworpen exceptie van onwettigheid en | artikel 159 van de Grondwet opgeworpen exceptie van onwettigheid en |
dient in voorkomend geval door de bevoegde rechter te worden | dient in voorkomend geval door de bevoegde rechter te worden |
beantwoord. | beantwoord. |
B.4.4. De verzoekende partijen doen derhalve blijken van het vereiste | B.4.4. De verzoekende partijen doen derhalve blijken van het vereiste |
belang. | belang. |
Ten aanzien van het middel | Ten aanzien van het middel |
B.5. Het enige middel in beide zaken is afgeleid uit de schending van | B.5. Het enige middel in beide zaken is afgeleid uit de schending van |
het beginsel van gelijkheid en niet-discriminatie, gewaarborgd door de | het beginsel van gelijkheid en niet-discriminatie, gewaarborgd door de |
artikelen 10 en 11 van de Grondwet, in samenhang gelezen met andere | artikelen 10 en 11 van de Grondwet, in samenhang gelezen met andere |
grondwetsbepalingen, met verdragsbepalingen en met algemene | grondwetsbepalingen, met verdragsbepalingen en met algemene |
rechtsbeginselen. | rechtsbeginselen. |
De verzoekende partijen voeren in essentie aan dat de decreetgever de | De verzoekende partijen voeren in essentie aan dat de decreetgever de |
door de Raad van State vastgestelde schending, door het | door de Raad van State vastgestelde schending, door het |
Integratiespoorbesluit, van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, | Integratiespoorbesluit, van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, |
heeft bestendigd en daardoor tevens de rechtsbescherming van een | heeft bestendigd en daardoor tevens de rechtsbescherming van een |
categorie van personen onmogelijk heeft gemaakt. | categorie van personen onmogelijk heeft gemaakt. |
B.6. Zoals het Hof reeds herhaaldelijk heeft geoordeeld, kan het | B.6. Zoals het Hof reeds herhaaldelijk heeft geoordeeld, kan het |
bestaan van een beroep bij de Raad van State niet verhinderen dat de | bestaan van een beroep bij de Raad van State niet verhinderen dat de |
onregelmatigheid waardoor de bestreden handeling is aangetast, zou | onregelmatigheid waardoor de bestreden handeling is aangetast, zou |
kunnen worden verholpen, zelfs vóór de uitspraak over dat beroep (zie | kunnen worden verholpen, zelfs vóór de uitspraak over dat beroep (zie |
o.a. arrest nr. 166/2008 van 27 november 2008, B.13) en doet de | o.a. arrest nr. 166/2008 van 27 november 2008, B.13) en doet de |
vernietiging door de Raad van State van een bestuurshandeling ten | vernietiging door de Raad van State van een bestuurshandeling ten |
gunste van de verzoekende partijen geen onaantastbaar recht ontstaan | gunste van de verzoekende partijen geen onaantastbaar recht ontstaan |
om voor altijd te worden vrijgesteld van de toepassing van het geheel | om voor altijd te worden vrijgesteld van de toepassing van het geheel |
of een deel van de bepalingen ervan die in een nieuwe | of een deel van de bepalingen ervan die in een nieuwe |
bestuurshandeling zijn vervat, waarvan de grondwettigheid | bestuurshandeling zijn vervat, waarvan de grondwettigheid |
onbetwistbaar zou zijn (zie o.a. arrest nr. 55/2010 van 12 mei 2010, | onbetwistbaar zou zijn (zie o.a. arrest nr. 55/2010 van 12 mei 2010, |
B.11). | B.11). |
Inzonderheid inzake ruimtelijke ordening heeft het Hof geoordeeld dat | Inzonderheid inzake ruimtelijke ordening heeft het Hof geoordeeld dat |
de vernietiging door de Raad van State van een besluit van een | de vernietiging door de Raad van State van een besluit van een |
gemeenteraad houdende definitieve vaststelling van een bijzonder plan | gemeenteraad houdende definitieve vaststelling van een bijzonder plan |
van aanleg ten gunste van de verzoekende partijen voor de Raad van | van aanleg ten gunste van de verzoekende partijen voor de Raad van |
State geen onaantastbaar recht doet ontstaan om voor altijd te zijn | State geen onaantastbaar recht doet ontstaan om voor altijd te zijn |
vrijgesteld van iedere regeling, door een bijzonder plan van aanleg of | vrijgesteld van iedere regeling, door een bijzonder plan van aanleg of |
door een ander planningsinstrument, van de bestemming van de percelen | door een ander planningsinstrument, van de bestemming van de percelen |
waarvan zij eigenaar zijn of die zij exploiteren. Het gezag van | waarvan zij eigenaar zijn of die zij exploiteren. Het gezag van |
gewijsde verhindert niet dat de aangelegenheid die door een door de | gewijsde verhindert niet dat de aangelegenheid die door een door de |
Raad van State vernietigde akte was geregeld, het voorwerp uitmaakt | Raad van State vernietigde akte was geregeld, het voorwerp uitmaakt |
van een nieuwe regeling, zonder evenwel definitieve rechterlijke | van een nieuwe regeling, zonder evenwel definitieve rechterlijke |
beslissingen in het gedrang te kunnen brengen. Zo kan de decreetgever | beslissingen in het gedrang te kunnen brengen. Zo kan de decreetgever |
de rechtsgrond leveren die ontbrak bij de akten die door de Raad van | de rechtsgrond leveren die ontbrak bij de akten die door de Raad van |
State zijn vernietigd (arrest nr. 9/2012 van 25 januari 2012, B.13.3). | State zijn vernietigd (arrest nr. 9/2012 van 25 januari 2012, B.13.3). |
B.7. De voorliggende beroepen tot vernietiging bewijzen dat, hoewel | B.7. De voorliggende beroepen tot vernietiging bewijzen dat, hoewel |
het optreden van de decreetgever de verzoekende partijen verhindert om | het optreden van de decreetgever de verzoekende partijen verhindert om |
het door de Raad van State onwettig bevonden Integratiespoorbesluit | het door de Raad van State onwettig bevonden Integratiespoorbesluit |
buiten toepassing te doen laten in zoverre het de artikelen 10 en 11 | buiten toepassing te doen laten in zoverre het de artikelen 10 en 11 |
van de Grondwet schendt, dat optreden hun evenwel niet het recht | van de Grondwet schendt, dat optreden hun evenwel niet het recht |
ontzegt de ongrondwettigheid van het decreet waarmee wordt beoogd de | ontzegt de ongrondwettigheid van het decreet waarmee wordt beoogd de |
gewestelijke, provinciale en gemeentelijke ruimtelijke | gewestelijke, provinciale en gemeentelijke ruimtelijke |
uitvoeringsplannen onvatbaar te maken voor de onwettigheid waardoor | uitvoeringsplannen onvatbaar te maken voor de onwettigheid waardoor |
zij zijn aangetast, hetzij door die plannen geldig te verklaren ( § | zij zijn aangetast, hetzij door die plannen geldig te verklaren ( § |
1), hetzij door te machtigen die plannen ongewijzigd opnieuw vast te | 1), hetzij door te machtigen die plannen ongewijzigd opnieuw vast te |
stellen wanneer zij reeds door de Raad van State zijn vernietigd ( § | stellen wanneer zij reeds door de Raad van State zijn vernietigd ( § |
2), aan het Hof voor te leggen. Doordat het Hof een gelijkwaardige | 2), aan het Hof voor te leggen. Doordat het Hof een gelijkwaardige |
toetsing aan de artikelen 10 en 11 van de Grondwet uitoefent, doet de | toetsing aan de artikelen 10 en 11 van de Grondwet uitoefent, doet de |
bestreden bepaling geen verschil in behandeling inzake jurisdictionele | bestreden bepaling geen verschil in behandeling inzake jurisdictionele |
waarborgen ontstaan. | waarborgen ontstaan. |
B.8. Anders dan de Vlaamse Regering betoogt, betreft de bestreden | B.8. Anders dan de Vlaamse Regering betoogt, betreft de bestreden |
bepaling geen validatie van een louter vormgebrek. De bestreden | bepaling geen validatie van een louter vormgebrek. De bestreden |
bepaling bestendigt het door de Raad van State vastgestelde verschil | bepaling bestendigt het door de Raad van State vastgestelde verschil |
in behandeling, wat de mogelijkheid tot inspraak over de | in behandeling, wat de mogelijkheid tot inspraak over de |
inhoudsafbakening van een plan-MER voor een ruimtelijk uitvoeringsplan | inhoudsafbakening van een plan-MER voor een ruimtelijk uitvoeringsplan |
betreft, naargelang de procedure van het Integratiespoorbesluit of de | betreft, naargelang de procedure van het Integratiespoorbesluit of de |
algemene procedure wordt gevolgd. De mogelijkheid tot inspraak | algemene procedure wordt gevolgd. De mogelijkheid tot inspraak |
betreffende ruimtelijke uitvoeringsplannen, waartoe de decreetgever | betreffende ruimtelijke uitvoeringsplannen, waartoe de decreetgever |
zich met de goedkeuring van het Verdrag van Aarhus « betreffende | zich met de goedkeuring van het Verdrag van Aarhus « betreffende |
toegang tot informatie, inspraak in besluitvorming en toegang tot de | toegang tot informatie, inspraak in besluitvorming en toegang tot de |
rechter inzake milieuaangelegenheden » heeft verbonden, betreft geen | rechter inzake milieuaangelegenheden » heeft verbonden, betreft geen |
louter vormvereiste. Zij biedt een waarborg voor de vrijwaring van het | louter vormvereiste. Zij biedt een waarborg voor de vrijwaring van het |
recht op de bescherming van een gezond leefmilieu en een goede | recht op de bescherming van een gezond leefmilieu en een goede |
ruimtelijke ordening (artikel 23, derde lid, 4°, van de Grondwet) en | ruimtelijke ordening (artikel 23, derde lid, 4°, van de Grondwet) en |
voor de duurzame ontwikkeling die de decreetgever dient na te streven | voor de duurzame ontwikkeling die de decreetgever dient na te streven |
(artikel 7bis van de Grondwet). De inspraakregeling dient de | (artikel 7bis van de Grondwet). De inspraakregeling dient de |
betrokkenen een effectieve mogelijkheid te bieden om hun opmerkingen | betrokkenen een effectieve mogelijkheid te bieden om hun opmerkingen |
en bezwaren kenbaar te maken zodat de bestuursorganen daarmee naar | en bezwaren kenbaar te maken zodat de bestuursorganen daarmee naar |
behoren rekening kunnen houden. | behoren rekening kunnen houden. |
De bestendiging van het voormelde verschil in behandeling dient, zoals | De bestendiging van het voormelde verschil in behandeling dient, zoals |
het verschil in behandeling zelf, bestaanbaar te zijn met de artikelen | het verschil in behandeling zelf, bestaanbaar te zijn met de artikelen |
10 en 11 van de Grondwet. | 10 en 11 van de Grondwet. |
B.9. In de parlementaire voorbereiding wordt de bestreden bepaling als | B.9. In de parlementaire voorbereiding wordt de bestreden bepaling als |
volgt verantwoord : | volgt verantwoord : |
« Zonder het belang te willen minimaliseren van de verplichting om | « Zonder het belang te willen minimaliseren van de verplichting om |
elke ongelijke behandeling te weren bij de totstandkoming van | elke ongelijke behandeling te weren bij de totstandkoming van |
regelgeving, moet worden gesteld dat de [...] mogelijke nasleep van | regelgeving, moet worden gesteld dat de [...] mogelijke nasleep van |
een door de Raad van State vastgestelde ongelijke behandeling niet in | een door de Raad van State vastgestelde ongelijke behandeling niet in |
verhouding staat tot de door de Raad van State in het arrest van 12 | verhouding staat tot de door de Raad van State in het arrest van 12 |
augustus 2011 weerhouden ongelijke behandeling. Elk gemeentelijk, | augustus 2011 weerhouden ongelijke behandeling. Elk gemeentelijk, |
provinciaal of gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en elke | provinciaal of gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en elke |
beslissing die steunt op een ruimtelijk uitvoeringsplan dat is tot | beslissing die steunt op een ruimtelijk uitvoeringsplan dat is tot |
stand gekomen na een procedure waarbij toepassing werd gemaakt van het | stand gekomen na een procedure waarbij toepassing werd gemaakt van het |
besluit van de Vlaamse Regering van 18 april 2008 betreffende het | besluit van de Vlaamse Regering van 18 april 2008 betreffende het |
integratiespoor voor de milieueffectrapportage, kan, door middel van | integratiespoor voor de milieueffectrapportage, kan, door middel van |
een beroep op artikel 159 van de Grondwet, in het geding worden | een beroep op artikel 159 van de Grondwet, in het geding worden |
gebracht. | gebracht. |
De ruimtelijke ordening zoals ze is uitgetekend in de gemeentelijke, | De ruimtelijke ordening zoals ze is uitgetekend in de gemeentelijke, |
provinciale en gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen wordt door | provinciale en gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen wordt door |
de beweerde onwettigheid van het besluit van de Vlaamse Regering van | de beweerde onwettigheid van het besluit van de Vlaamse Regering van |
18 april 2008 betreffende het integratiespoor voor de | 18 april 2008 betreffende het integratiespoor voor de |
milieueffectrapportage ernstig gehypothekeerd. | milieueffectrapportage ernstig gehypothekeerd. |
Een mogelijke manier om de ontstane rechtsonzekerheid te verhelpen, | Een mogelijke manier om de ontstane rechtsonzekerheid te verhelpen, |
zou erin bestaan geen stedenbouwkundige vergunningen of | zou erin bestaan geen stedenbouwkundige vergunningen of |
milieuvergunningen meer te verlenen voor bouwwerken of bedrijven die | milieuvergunningen meer te verlenen voor bouwwerken of bedrijven die |
mogelijk gemaakt werden door gemeentelijke, provinciale of | mogelijk gemaakt werden door gemeentelijke, provinciale of |
gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen, in afwachting dat die | gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen, in afwachting dat die |
plannen kunnen worden bevestigd na een volledige herneming van de | plannen kunnen worden bevestigd na een volledige herneming van de |
goedkeuringsprocedure, ditmaal met toepassing van het besluit van de | goedkeuringsprocedure, ditmaal met toepassing van het besluit van de |
Vlaamse Regering van 12 oktober 2007 betreffende | Vlaamse Regering van 12 oktober 2007 betreffende |
milieueffectrapportage. De herneming van al die goedkeuringsprocedures | milieueffectrapportage. De herneming van al die goedkeuringsprocedures |
waarin nochtans een milieueffectbeoordeling werd uitgevoerd, zou zeer | waarin nochtans een milieueffectbeoordeling werd uitgevoerd, zou zeer |
tijdrovend zijn, zeer veel mankracht vergen en zeer hoge | tijdrovend zijn, zeer veel mankracht vergen en zeer hoge |
maatschappelijke kosten met zich meebrengen, terwijl de baten voor het | maatschappelijke kosten met zich meebrengen, terwijl de baten voor het |
leefmilieu onzeker zijn. | leefmilieu onzeker zijn. |
[...] | [...] |
De enige manier om de rechtsonzekerheid zonder aanzienlijke vertraging | De enige manier om de rechtsonzekerheid zonder aanzienlijke vertraging |
en zonder al te hoge kosten te verhelpen, is een ingrijpen van de | en zonder al te hoge kosten te verhelpen, is een ingrijpen van de |
decreetgever. Deze regeling is verantwoord omdat de gevalideerde | decreetgever. Deze regeling is verantwoord omdat de gevalideerde |
ongelijke behandeling niet opweegt tegen de ernstige en langdurige | ongelijke behandeling niet opweegt tegen de ernstige en langdurige |
impact die de effectieve of potentiële nietigverklaring van | impact die de effectieve of potentiële nietigverklaring van |
bovenvermelde plannen, door het cascade-effect ervan op de geldigheid | bovenvermelde plannen, door het cascade-effect ervan op de geldigheid |
van andere plannen en vergunningen, heeft op het beleid inzake | van andere plannen en vergunningen, heeft op het beleid inzake |
Ruimtelijke Ordening, de openbare rust en het economische klimaat, en | Ruimtelijke Ordening, de openbare rust en het economische klimaat, en |
dat zowel vanuit het oogpunt van een behoorlijke overheidswerking als | dat zowel vanuit het oogpunt van een behoorlijke overheidswerking als |
op het vlak van de rechtszekerheid van de burgers. Tevens wordt erop | op het vlak van de rechtszekerheid van de burgers. Tevens wordt erop |
gewezen dat de regeling niet het ongedaan maken of de beïnvloeding van | gewezen dat de regeling niet het ongedaan maken of de beïnvloeding van |
een werkzame rechtsbescherming tot doel heeft, en dat de invloed die | een werkzame rechtsbescherming tot doel heeft, en dat de invloed die |
ze daarop niettemin heeft, gezien de afbakening van haar | ze daarop niettemin heeft, gezien de afbakening van haar |
toepassingsgebied, beperkt blijft. | toepassingsgebied, beperkt blijft. |
De regeling in de eerste paragraaf is preventief. Door de | De regeling in de eerste paragraaf is preventief. Door de |
geldigverklaring van de goedgekeurde en vastgestelde ruimtelijke | geldigverklaring van de goedgekeurde en vastgestelde ruimtelijke |
uitvoeringsplannen wordt verhinderd dat in de toekomst nog een middel | uitvoeringsplannen wordt verhinderd dat in de toekomst nog een middel |
tot nietigverklaring of een exceptie van onwettigheid, op basis van | tot nietigverklaring of een exceptie van onwettigheid, op basis van |
artikel 159 van de Grondwet en ontleend aan de schending van het | artikel 159 van de Grondwet en ontleend aan de schending van het |
gelijkheidsbeginsel voortvloeiend uit de toepassing van het besluit | gelijkheidsbeginsel voortvloeiend uit de toepassing van het besluit |
van 18 april 2008 betreffende het integratiespoor voor de | van 18 april 2008 betreffende het integratiespoor voor de |
milieueffectrapportage, gegrond wordt verklaard. De validatie wordt | milieueffectrapportage, gegrond wordt verklaard. De validatie wordt |
daartoe beperkt. De Raad van State en de burgerlijke rechter blijven | daartoe beperkt. De Raad van State en de burgerlijke rechter blijven |
met andere woorden bevoegd om zich uit te spreken over elke andere | met andere woorden bevoegd om zich uit te spreken over elke andere |
onregelmatigheid die tegen een gemeentelijk, provinciaal of | onregelmatigheid die tegen een gemeentelijk, provinciaal of |
gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan wordt aangevoerd. Alleen de | gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan wordt aangevoerd. Alleen de |
schending van het gelijkheidsbeginsel voortvloeiend uit de toepassing | schending van het gelijkheidsbeginsel voortvloeiend uit de toepassing |
van het besluit van 18 april 2008 wordt afgedekt. | van het besluit van 18 april 2008 wordt afgedekt. |
De tweede paragraaf van dit artikel is remediërend. De Vlaamse | De tweede paragraaf van dit artikel is remediërend. De Vlaamse |
Regering, de provincieraad en de gemeenteraad worden bevoegd verklaard | Regering, de provincieraad en de gemeenteraad worden bevoegd verklaard |
om een ruimtelijk uitvoeringsplan dat volgens een vernietigingsarrest | om een ruimtelijk uitvoeringsplan dat volgens een vernietigingsarrest |
van de Raad van State door het bedoelde vormgebrek is aangetast, voor | van de Raad van State door het bedoelde vormgebrek is aangetast, voor |
de toekomst opnieuw ongewijzigd vast te stellen voor de percelen | de toekomst opnieuw ongewijzigd vast te stellen voor de percelen |
waarop het arrest betrekking heeft » (Parl. St., Vlaams Parlement, | waarop het arrest betrekking heeft » (Parl. St., Vlaams Parlement, |
2011-2012, nr. 1494/1, pp. 19-20). | 2011-2012, nr. 1494/1, pp. 19-20). |
B.10. Uit de parlementaire voorbereiding blijkt dat de bestreden | B.10. Uit de parlementaire voorbereiding blijkt dat de bestreden |
bepaling werd aangenomen om de rechtsonzekerheid die het gevolg zou | bepaling werd aangenomen om de rechtsonzekerheid die het gevolg zou |
zijn van een arrest van de Raad van State weg te nemen en om het | zijn van een arrest van de Raad van State weg te nemen en om het |
tijdverlies en de hoge kosten die het opnieuw goedkeuren van de | tijdverlies en de hoge kosten die het opnieuw goedkeuren van de |
ruimtelijke uitvoeringsplannen met zich zou meebrengen, te vermijden. | ruimtelijke uitvoeringsplannen met zich zou meebrengen, te vermijden. |
Die dwingende motieven van algemeen belang kunnen te dezen niet | Die dwingende motieven van algemeen belang kunnen te dezen niet |
verantwoorden dat op discriminerende wijze afbreuk wordt gedaan aan de | verantwoorden dat op discriminerende wijze afbreuk wordt gedaan aan de |
rechten van de betrokken belanghebbenden. Weliswaar vermag de | rechten van de betrokken belanghebbenden. Weliswaar vermag de |
decreetgever ruimtelijke uitvoeringsplannen onvatbaar te maken voor de | decreetgever ruimtelijke uitvoeringsplannen onvatbaar te maken voor de |
onwettigheid waardoor zij zijn aangetast, hetzij door die plannen | onwettigheid waardoor zij zijn aangetast, hetzij door die plannen |
geldig te verklaren, hetzij door te machtigen die plannen ongewijzigd | geldig te verklaren, hetzij door te machtigen die plannen ongewijzigd |
opnieuw vast te stellen wanneer zij reeds door de Raad van State zijn | opnieuw vast te stellen wanneer zij reeds door de Raad van State zijn |
vernietigd, maar een dergelijke validatie kan, wanneer zij niet louter | vernietigd, maar een dergelijke validatie kan, wanneer zij niet louter |
een vormgebrek betreft, slechts als uiterste redmiddel worden | een vormgebrek betreft, slechts als uiterste redmiddel worden |
aangewend. | aangewend. |
In het voorliggende geval wordt niet aangetoond dat het opnieuw | In het voorliggende geval wordt niet aangetoond dat het opnieuw |
goedkeuren, door de bevoegde overheden, van de ruimtelijke | goedkeuren, door de bevoegde overheden, van de ruimtelijke |
uitvoeringsplannen die op onwettige wijze tot stand zijn gekomen, | uitvoeringsplannen die op onwettige wijze tot stand zijn gekomen, |
nadat de betrokkenen een effectieve mogelijkheid werd geboden om hun | nadat de betrokkenen een effectieve mogelijkheid werd geboden om hun |
opmerkingen en bezwaren kenbaar te maken over de inhoudsafbakening van | opmerkingen en bezwaren kenbaar te maken over de inhoudsafbakening van |
een plan-MER voor een ruimtelijk uitvoeringsplan, of het voorzien in | een plan-MER voor een ruimtelijk uitvoeringsplan, of het voorzien in |
een afwijkende procedure, door de decreetgever, waarin dezelfde | een afwijkende procedure, door de decreetgever, waarin dezelfde |
mogelijkheid voor de betrokken personen wordt gewaarborgd, onmogelijk | mogelijkheid voor de betrokken personen wordt gewaarborgd, onmogelijk |
of uiterst moeilijk zou zijn. | of uiterst moeilijk zou zijn. |
B.11. Zoals de Raad van State, stelt het Hof vast dat het verschil in | B.11. Zoals de Raad van State, stelt het Hof vast dat het verschil in |
behandeling van de categorieën van personen die aan de ene of de | behandeling van de categorieën van personen die aan de ene of de |
andere procedure zijn onderworpen niet redelijk kan worden verantwoord | andere procedure zijn onderworpen niet redelijk kan worden verantwoord |
aangezien daardoor op onevenredige wijze afbreuk wordt gedaan aan de | aangezien daardoor op onevenredige wijze afbreuk wordt gedaan aan de |
mogelijkheid tot inspraak van bepaalde belanghebbenden bij de | mogelijkheid tot inspraak van bepaalde belanghebbenden bij de |
totstandkoming van de betrokken ruimtelijke uitvoeringsplannen. | totstandkoming van de betrokken ruimtelijke uitvoeringsplannen. |
B.12. De bestreden bepaling schendt de artikelen 10 en 11 van de | B.12. De bestreden bepaling schendt de artikelen 10 en 11 van de |
Grondwet. | Grondwet. |
Om die redenen, | Om die redenen, |
het Hof | het Hof |
vernietigt artikel 7.4.1/2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, | vernietigt artikel 7.4.1/2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, |
ingevoegd bij artikel 35 van het decreet van het Vlaamse Gewest van 11 | ingevoegd bij artikel 35 van het decreet van het Vlaamse Gewest van 11 |
mei 2012 houdende wijziging van diverse bepalingen van de Vlaamse | mei 2012 houdende wijziging van diverse bepalingen van de Vlaamse |
Codex Ruimtelijke Ordening en wijziging van de regelgeving wat de | Codex Ruimtelijke Ordening en wijziging van de regelgeving wat de |
opheffing van het agentschap Ruimtelijke Ordening betreft. | opheffing van het agentschap Ruimtelijke Ordening betreft. |
Aldus uitgesproken in het Nederlands, het Frans en het Duits, | Aldus uitgesproken in het Nederlands, het Frans en het Duits, |
overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op | overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op |
het Grondwettelijk Hof, op de openbare terechtzitting van 31 juli | het Grondwettelijk Hof, op de openbare terechtzitting van 31 juli |
2013. | 2013. |
De griffier, | De griffier, |
P.-Y. Dutilleux | P.-Y. Dutilleux |
De voorzitter, | De voorzitter, |
M. Bossuyt | M. Bossuyt |