← Terug naar "Uittreksel uit arrest nr. 142/2012 van 14 november 2012 Rolnummer 5313 In zake : het
beroep tot vernietiging van artikel 3 van de wet van 28 juli 2011 tot wijziging van de wet van 4 december
2007 betreffende de sociale verkiezingen van het ja Het
Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en R. Henneuse, en de rechter(...)"
Uittreksel uit arrest nr. 142/2012 van 14 november 2012 Rolnummer 5313 In zake : het beroep tot vernietiging van artikel 3 van de wet van 28 juli 2011 tot wijziging van de wet van 4 december 2007 betreffende de sociale verkiezingen van het ja Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en R. Henneuse, en de rechter(...) | Uittreksel uit arrest nr. 142/2012 van 14 november 2012 Rolnummer 5313 In zake : het beroep tot vernietiging van artikel 3 van de wet van 28 juli 2011 tot wijziging van de wet van 4 december 2007 betreffende de sociale verkiezingen van het ja Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en R. Henneuse, en de rechter(...) |
---|---|
GRONDWETTELIJK HOF | GRONDWETTELIJK HOF |
Uittreksel uit arrest nr. 142/2012 van 14 november 2012 | Uittreksel uit arrest nr. 142/2012 van 14 november 2012 |
Rolnummer 5313 | Rolnummer 5313 |
In zake : het beroep tot vernietiging van artikel 3 van de wet van 28 | In zake : het beroep tot vernietiging van artikel 3 van de wet van 28 |
juli 2011 tot wijziging van de wet van 4 december 2007 betreffende de | juli 2011 tot wijziging van de wet van 4 december 2007 betreffende de |
sociale verkiezingen van het jaar 2008, van de artikelen 2 en 3 van de | sociale verkiezingen van het jaar 2008, van de artikelen 2 en 3 van de |
wet van 28 juli 2011 tot wijziging van de wet van 4 december 2007 tot | wet van 28 juli 2011 tot wijziging van de wet van 4 december 2007 tot |
regeling van de gerechtelijke beroepen ingesteld in het kader van de | regeling van de gerechtelijke beroepen ingesteld in het kader van de |
procedure aangaande de sociale verkiezingen van het jaar 2008, en van | procedure aangaande de sociale verkiezingen van het jaar 2008, en van |
artikel 2, vierde lid, van de wet van 28 juli 2011 tot bepaling van de | artikel 2, vierde lid, van de wet van 28 juli 2011 tot bepaling van de |
drempel van toepassing voor de instelling van de ondernemingsraden of | drempel van toepassing voor de instelling van de ondernemingsraden of |
de vernieuwing van hun leden ter gelegenheid van de sociale | de vernieuwing van hun leden ter gelegenheid van de sociale |
verkiezingen van het jaar 2012, ingesteld door de Nationale | verkiezingen van het jaar 2012, ingesteld door de Nationale |
Confederatie van het Kaderpersoneel (NCK) en anderen. | Confederatie van het Kaderpersoneel (NCK) en anderen. |
Het Grondwettelijk Hof, | Het Grondwettelijk Hof, |
samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en R. Henneuse, en de | samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en R. Henneuse, en de |
rechters E. De Groot, J.-P. Snappe, J.-P. Moerman, T. Merckx-Van Goey | rechters E. De Groot, J.-P. Snappe, J.-P. Moerman, T. Merckx-Van Goey |
en F. Daoût, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder | en F. Daoût, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder |
voorzitterschap van voorzitter M. Bossuyt, | voorzitterschap van voorzitter M. Bossuyt, |
wijst na beraad het volgende arrest : | wijst na beraad het volgende arrest : |
I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging | I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging |
Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 17 februari | Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 17 februari |
2012 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 20 | 2012 ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 20 |
februari 2012, is beroep tot vernietiging ingesteld van artikel 3 van | februari 2012, is beroep tot vernietiging ingesteld van artikel 3 van |
de wet van 28 juli 2011 tot wijziging van de wet van 4 december 2007 | de wet van 28 juli 2011 tot wijziging van de wet van 4 december 2007 |
betreffende de sociale verkiezingen van het jaar 2008 (bekendgemaakt | betreffende de sociale verkiezingen van het jaar 2008 (bekendgemaakt |
in het Belgisch Staatsblad van 12 september 2011), van de artikelen 2 | in het Belgisch Staatsblad van 12 september 2011), van de artikelen 2 |
en 3 van de wet van 28 juli 2011 tot wijziging van de wet van 4 | en 3 van de wet van 28 juli 2011 tot wijziging van de wet van 4 |
december 2007 tot regeling van de gerechtelijke beroepen ingesteld in | december 2007 tot regeling van de gerechtelijke beroepen ingesteld in |
het kader van de procedure aangaande de sociale verkiezingen van het | het kader van de procedure aangaande de sociale verkiezingen van het |
jaar 2008 (bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 12 september | jaar 2008 (bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 12 september |
2011) en van artikel 2, vierde lid, van de wet van 28 juli 2011 tot | 2011) en van artikel 2, vierde lid, van de wet van 28 juli 2011 tot |
bepaling van de drempel van toepassing voor de instelling van de | bepaling van de drempel van toepassing voor de instelling van de |
ondernemingsraden of de vernieuwing van hun leden ter gelegenheid van | ondernemingsraden of de vernieuwing van hun leden ter gelegenheid van |
de sociale verkiezingen van het jaar 2012 (bekendgemaakt in het | de sociale verkiezingen van het jaar 2012 (bekendgemaakt in het |
Belgisch Staatsblad van 31 augustus 2011) door de Nationale | Belgisch Staatsblad van 31 augustus 2011) door de Nationale |
Confederatie van het Kaderpersoneel (NCK), met zetel te 1030 Brussel, | Confederatie van het Kaderpersoneel (NCK), met zetel te 1030 Brussel, |
Lambermontlaan 171, de vzw « Inforcadre », met zetel te 1030 Brussel, | Lambermontlaan 171, de vzw « Inforcadre », met zetel te 1030 Brussel, |
Lambermontlaan 171, Herman Claus, wonende te 2060 Antwerpen, Wetstraat | Lambermontlaan 171, Herman Claus, wonende te 2060 Antwerpen, Wetstraat |
51, Karim Amezouj, wonende te 1853 Strombeek-Bever, Strombeeklinde | 51, Karim Amezouj, wonende te 1853 Strombeek-Bever, Strombeeklinde |
106, Michel Barin, wonende te 4470 Saint-Georges, rue Basse Marquet | 106, Michel Barin, wonende te 4470 Saint-Georges, rue Basse Marquet |
130, Serge Bodart, wonende te 5000 Namen, rue Jean Ciparisse 13, Erwin | 130, Serge Bodart, wonende te 5000 Namen, rue Jean Ciparisse 13, Erwin |
Boeynaems, wonende te 3900 Overpelt, Tennislaan 16, Marc Boone, | Boeynaems, wonende te 3900 Overpelt, Tennislaan 16, Marc Boone, |
wonende te 8310 Sint-Kruis (Brugge), Gemeneweideweg Noord 14, Vincent | wonende te 8310 Sint-Kruis (Brugge), Gemeneweideweg Noord 14, Vincent |
Borreman, wonende te 1730 Asse, Asbeekstraat 6, Alain Bosmans, wonende | Borreman, wonende te 1730 Asse, Asbeekstraat 6, Alain Bosmans, wonende |
te 6120 Jamioulx, rue François Vandamme 46, Kris Boucquez, wonende te | te 6120 Jamioulx, rue François Vandamme 46, Kris Boucquez, wonende te |
9990 Maldegem, Jef Tinellaan 17, Frédéric Boulet, wonende te 7940 | 9990 Maldegem, Jef Tinellaan 17, Frédéric Boulet, wonende te 7940 |
Cambron-Casteau, rue Notre-Dame 33, Jean Bours, wonende te 4960 | Cambron-Casteau, rue Notre-Dame 33, Jean Bours, wonende te 4960 |
Malmedy, rue Martin Legros 1c, Hugo Brausch, wonende te 9120 Kemzeke, | Malmedy, rue Martin Legros 1c, Hugo Brausch, wonende te 9120 Kemzeke, |
Kleine Dauwstraat 16, Pierre Bulens, wonende te 1400 Nijvel, rue du | Kleine Dauwstraat 16, Pierre Bulens, wonende te 1400 Nijvel, rue du |
Paradis 31A, François Carette, wonende te 1200 Brussel, | Paradis 31A, François Carette, wonende te 1200 Brussel, |
Tramontanegaarde 16, Donato Castrignano, wonende te 6280 Gerpinnes, | Tramontanegaarde 16, Donato Castrignano, wonende te 6280 Gerpinnes, |
rue du Sondage 6, Eric Cloet, wonende te 8510 Marke, Cannaertstraat | rue du Sondage 6, Eric Cloet, wonende te 8510 Marke, Cannaertstraat |
54, Peter Comhaire, wonende te 2540 Hove, Patrijzenlaan 31, Jean-Marc | 54, Peter Comhaire, wonende te 2540 Hove, Patrijzenlaan 31, Jean-Marc |
Coos, wonende te 6850 Paliseul, route de Framont 29, Luc Cosijns, | Coos, wonende te 6850 Paliseul, route de Framont 29, Luc Cosijns, |
wonende te 1640 Sint-Genesius-Rode, Turkooislaan 39, Bernard Cremer, | wonende te 1640 Sint-Genesius-Rode, Turkooislaan 39, Bernard Cremer, |
wonende te 9130 Kieldrecht, Laagland 1, Stephane Cunin, wonende te | wonende te 9130 Kieldrecht, Laagland 1, Stephane Cunin, wonende te |
5330 Maillen, rue de Lustin 11, Robert Cuvelier, wonende te 1150 | 5330 Maillen, rue de Lustin 11, Robert Cuvelier, wonende te 1150 |
Brussel, Grote Prijzenlaan 120, Frank Cuypers, wonende te 9840 De | Brussel, Grote Prijzenlaan 120, Frank Cuypers, wonende te 9840 De |
Pinte, Warande 16, Hendrik De Baenst, wonende te 9130 Kieldrecht, | Pinte, Warande 16, Hendrik De Baenst, wonende te 9130 Kieldrecht, |
Wilgenlaan 16, Anne De Bremaecker, wonende te 6690 Salmchâteau | Wilgenlaan 16, Anne De Bremaecker, wonende te 6690 Salmchâteau |
(Vielsalm), rue du Vieux Château 12, Jos De Groef, wonende te 3090 | (Vielsalm), rue du Vieux Château 12, Jos De Groef, wonende te 3090 |
Overijse, Annegijsboslaan 32, Jacques De Kegel, wonende te 9400 | Overijse, Annegijsboslaan 32, Jacques De Kegel, wonende te 9400 |
Ninove, Astridlaan 128, Paul De Paepe, wonende te 2140 Borgerhout, | Ninove, Astridlaan 128, Paul De Paepe, wonende te 2140 Borgerhout, |
Sergeant De Bruynestraat 13, | Sergeant De Bruynestraat 13, |
Greta De Vos, wonende te 9000 Gent, Muinkkaai 51A, Wim Deceuninck, | Greta De Vos, wonende te 9000 Gent, Muinkkaai 51A, Wim Deceuninck, |
wonende te 2820 Rijmenam, Zilverberklaan 46, Frank De Clercq, wonende | wonende te 2820 Rijmenam, Zilverberklaan 46, Frank De Clercq, wonende |
te 9830 Sint-Martens-Latem, Vlieguit 41, Marie-Bernadette Degeye, | te 9830 Sint-Martens-Latem, Vlieguit 41, Marie-Bernadette Degeye, |
wonende te 1933 Sterrebeek, Maurice Despretlaan 42, Marc Deladrière, | wonende te 1933 Sterrebeek, Maurice Despretlaan 42, Marc Deladrière, |
wonende te 5310 Liernu, rue du Gros Chêne 86, Françoise Delflache, | wonende te 5310 Liernu, rue du Gros Chêne 86, Françoise Delflache, |
wonende te 1400 Nijvel, rue de l'Inradji 13, Christian Delhaye, | wonende te 1400 Nijvel, rue de l'Inradji 13, Christian Delhaye, |
wonende te 4500 Tihange, rue des Golettes 18, Philippe Demlenne, | wonende te 4500 Tihange, rue des Golettes 18, Philippe Demlenne, |
wonende te 1410 Waterloo, chaussée de Tervuren 124, Guy Demol, wonende | wonende te 1410 Waterloo, chaussée de Tervuren 124, Guy Demol, wonende |
te 5230 Pont-à-Celles, rue du May 14, Nicolas Deplus, wonende te 7022 | te 5230 Pont-à-Celles, rue du May 14, Nicolas Deplus, wonende te 7022 |
Hyon, rue Houzeau 141, Hendrik Derweduwen, wonende te 9700 Oudenaarde, | Hyon, rue Houzeau 141, Hendrik Derweduwen, wonende te 9700 Oudenaarde, |
Ronsen Heerweg 5, Mia Dreesen, wonende te 3212 Pellenberg, Zavelstraat | Ronsen Heerweg 5, Mia Dreesen, wonende te 3212 Pellenberg, Zavelstraat |
18, Patrick Dumont, wonende te 3360 Korbeek-Lo, Nieuwstraat 52/A, | 18, Patrick Dumont, wonende te 3360 Korbeek-Lo, Nieuwstraat 52/A, |
Michel Drussart, wonende te 6210 Rêves, rue d'Egypte 18, Henri | Michel Drussart, wonende te 6210 Rêves, rue d'Egypte 18, Henri |
Fafchamps, wonende te 4820 Dison, rue Léopold 123, Cédric Georges, | Fafchamps, wonende te 4820 Dison, rue Léopold 123, Cédric Georges, |
wonende te 5380 Novilles-les-Bois, rue Massart 13, Walter Gianessi, | wonende te 5380 Novilles-les-Bois, rue Massart 13, Walter Gianessi, |
wonende te 6180 Courcelles, rue Verte 44, Xavier Godin, wonende te | wonende te 6180 Courcelles, rue Verte 44, Xavier Godin, wonende te |
7000 Bergen, avenue de Gaulle 77, Marc Grisard, wonende te 4053 | 7000 Bergen, avenue de Gaulle 77, Marc Grisard, wonende te 4053 |
Embourg, Voie de Liège 190, Georges Grosjean, wonende te 4260 Fallais, | Embourg, Voie de Liège 190, Georges Grosjean, wonende te 4260 Fallais, |
rue Saint-Sauveur 5, Carmen Havran, wonende te 5030 Gembloux, rue | rue Saint-Sauveur 5, Carmen Havran, wonende te 5030 Gembloux, rue |
Gustave Masset 34, Philippe Hendrickx, wonende te 1180 Brussel, | Gustave Masset 34, Philippe Hendrickx, wonende te 1180 Brussel, |
Papenkasteelstraat 54, Simonne Heusdains, wonende te 2400 Mol, Donk | Papenkasteelstraat 54, Simonne Heusdains, wonende te 2400 Mol, Donk |
96, Romano Hoofdman, wonende te 2440 Geel, Hollandsebaan 15/c, | 96, Romano Hoofdman, wonende te 2440 Geel, Hollandsebaan 15/c, |
Réginald Hoorickx, wonende te 1050 Brussel, Italiëlaan 32/43, Fabrice | Réginald Hoorickx, wonende te 1050 Brussel, Italiëlaan 32/43, Fabrice |
Humblet, wonende te 7866 Ollignies, chaussée Victor Lampe 74, Claudine | Humblet, wonende te 7866 Ollignies, chaussée Victor Lampe 74, Claudine |
Hustin, wonende te L-2152 Luxemburg, rue Van Der Meulen 38, Geert Ide, | Hustin, wonende te L-2152 Luxemburg, rue Van Der Meulen 38, Geert Ide, |
wonende te 8020 Oostkamp, Siemenslaan 14, Mark Janquart, wonende te | wonende te 8020 Oostkamp, Siemenslaan 14, Mark Janquart, wonende te |
1541 Sint-Pieters-Kapelle, Geraardsbergsestraat 10, Guido Janssens, | 1541 Sint-Pieters-Kapelle, Geraardsbergsestraat 10, Guido Janssens, |
wonende te 9051 Gent (Sint-Denijs-Westrem), Pieter Van Reysschootlaan | wonende te 9051 Gent (Sint-Denijs-Westrem), Pieter Van Reysschootlaan |
4, Johan Jeuris, wonende te 2390 Malle, Irislaan 7, Michel Joannes, | 4, Johan Jeuris, wonende te 2390 Malle, Irislaan 7, Michel Joannes, |
wonende te 1180 Brussel, Overhemlaan 13, Irène Kleinherenbrink, | wonende te 1180 Brussel, Overhemlaan 13, Irène Kleinherenbrink, |
wonende te 3130 Betekom, Onze-Lieve-Vrouwstraat 31, Gerda Lauwaert, | wonende te 3130 Betekom, Onze-Lieve-Vrouwstraat 31, Gerda Lauwaert, |
wonende te 1440 Kasteelbrakel, rue aux Manettes 23, Bart Lauwers, | wonende te 1440 Kasteelbrakel, rue aux Manettes 23, Bart Lauwers, |
wonende te 2840 Rumst, Pastoor Slegersstraat 7, Thomas L'Eglise, | wonende te 2840 Rumst, Pastoor Slegersstraat 7, Thomas L'Eglise, |
wonende te 1180 Brussel, Messidorlaan 43, Sabine Lelievre, wonende te | wonende te 1180 Brussel, Messidorlaan 43, Sabine Lelievre, wonende te |
1330 Rixensart, rue Edouard Dereume 21, Didier Lemaire, wonende te | 1330 Rixensart, rue Edouard Dereume 21, Didier Lemaire, wonende te |
4470 Saint-Georges, rue Basse Marquet 130, Patrick Lesage, wonende te | 4470 Saint-Georges, rue Basse Marquet 130, Patrick Lesage, wonende te |
1480 Tubeke, rue Try Haut 64, Alain Luypaert, wonende te 4577 Modave, | 1480 Tubeke, rue Try Haut 64, Alain Luypaert, wonende te 4577 Modave, |
Route de Limet 8D, Jo Maes, wonende te 1850 Grimbergen, Poddegemstraat | Route de Limet 8D, Jo Maes, wonende te 1850 Grimbergen, Poddegemstraat |
155, Renaud Mandelier, wonende te 7034 Bergen, Chemin Vert 45, Cécile | 155, Renaud Mandelier, wonende te 7034 Bergen, Chemin Vert 45, Cécile |
Mathy, wonende te 4347 Voroux-Goreux, rue de Velroux 43, Serge | Mathy, wonende te 4347 Voroux-Goreux, rue de Velroux 43, Serge |
Melisen, wonende te 4920 Aywaille, Allée des Epinoches 16, Raymond | Melisen, wonende te 4920 Aywaille, Allée des Epinoches 16, Raymond |
Michel, wonende te 6110 Montigny-le-Tilleul, rue du Grand Bry 10, | Michel, wonende te 6110 Montigny-le-Tilleul, rue du Grand Bry 10, |
Danny Mispelters, wonende te 3120 Tremelo, Emiel Dupontlaan 3, Martin | Danny Mispelters, wonende te 3120 Tremelo, Emiel Dupontlaan 3, Martin |
Montuclard, wonende te 1000 Brussel, Helihavenlaan 7, Geneviève | Montuclard, wonende te 1000 Brussel, Helihavenlaan 7, Geneviève |
Moreas, wonende te 4520 Wanze, rue du Taillis 173C, John Ostermeyer, | Moreas, wonende te 4520 Wanze, rue du Taillis 173C, John Ostermeyer, |
wonende te 2630 Aartselaar, Koekoekstraat 22, Giuseppe Palmeri, | wonende te 2630 Aartselaar, Koekoekstraat 22, Giuseppe Palmeri, |
wonende te 5651 Tarcienne, rue Lumsonry-1ere Avenue 144, Willy | wonende te 5651 Tarcienne, rue Lumsonry-1ere Avenue 144, Willy |
Pauwels, wonende te 1982 Elewijt, Sweynbeerstraat 46, Francesco Perta, | Pauwels, wonende te 1982 Elewijt, Sweynbeerstraat 46, Francesco Perta, |
wonende te 1070 Brussel, Boerkozenstraat 31, Christina Pinana | wonende te 1070 Brussel, Boerkozenstraat 31, Christina Pinana |
Lefebvre, wonende te 1930 Zaventem, Landbouwstraat 62, Ronny Polfliet, | Lefebvre, wonende te 1930 Zaventem, Landbouwstraat 62, Ronny Polfliet, |
wonende te 9800 Deinze, Basiel de Craenestraat 6, Stefano Pratola, | wonende te 9800 Deinze, Basiel de Craenestraat 6, Stefano Pratola, |
wonende te 1460 Itter, rue de Clabecq 17, Michel Quinet, wonende te | wonende te 1460 Itter, rue de Clabecq 17, Michel Quinet, wonende te |
1420 Eigenbrakel, avenue du Champ de la Bloquerie 59, Marianne | 1420 Eigenbrakel, avenue du Champ de la Bloquerie 59, Marianne |
Reignier, wonende te 1400 Nijvel, rue du Panier Vert 35, Luc Rogghe, | Reignier, wonende te 1400 Nijvel, rue du Panier Vert 35, Luc Rogghe, |
wonende te 8300 Knokke-Heist, Vlamingstraat 91/B, Geert Sabbe, wonende | wonende te 8300 Knokke-Heist, Vlamingstraat 91/B, Geert Sabbe, wonende |
te 8820 Torhout, Warandestraat 14, Piet Schelfhout, wonende te 7700 | te 8820 Torhout, Warandestraat 14, Piet Schelfhout, wonende te 7700 |
Moeskroen, Vagevuurstraat 86, Jeroen Soogen, wonende te 3010 | Moeskroen, Vagevuurstraat 86, Jeroen Soogen, wonende te 3010 |
Kessel-Lo, Kerkstraat 81, Mark Sterkcx, wonende te 2880 Hingene, | Kessel-Lo, Kerkstraat 81, Mark Sterkcx, wonende te 2880 Hingene, |
Koningin Astridlaan 109, Dominique Swerts, wonende te 4577 | Koningin Astridlaan 109, Dominique Swerts, wonende te 4577 |
Strée-lez-Huy, rue Freddy Terwagne 29G, Sandra Tondeur, wonende te | Strée-lez-Huy, rue Freddy Terwagne 29G, Sandra Tondeur, wonende te |
6183 Trazegnies, rue de Pont-à-Celles 128, Laurent Van Caneghem, | 6183 Trazegnies, rue de Pont-à-Celles 128, Laurent Van Caneghem, |
wonende te 1160 Brussel, Joseph Chaudronlaan 97, Luc Van Den Bosch, | wonende te 1160 Brussel, Joseph Chaudronlaan 97, Luc Van Den Bosch, |
wonende te 9140 Temse, Ruisstraat 92, Alain Van Den Steen, wonende te | wonende te 9140 Temse, Ruisstraat 92, Alain Van Den Steen, wonende te |
4280 Hannuit, chemin des Dames 34, Daniel Van Haelst, wonende te 8420 | 4280 Hannuit, chemin des Dames 34, Daniel Van Haelst, wonende te 8420 |
Wenduine, Zeedijk 54A/O, Philippe Van Maele, wonende te 1040 Brussel, | Wenduine, Zeedijk 54A/O, Philippe Van Maele, wonende te 1040 Brussel, |
Vlieger Thieffrystraat 19, Olivier Vander Becken, wonende te 6150 | Vlieger Thieffrystraat 19, Olivier Vander Becken, wonende te 6150 |
Anderlues, Impasse des Viviers 22, Alain Vanhee, wonende te 1050 | Anderlues, Impasse des Viviers 22, Alain Vanhee, wonende te 1050 |
Brussel, Provooststraat 124, Mireille Vanheerentals, wonende te 2550 | Brussel, Provooststraat 124, Mireille Vanheerentals, wonende te 2550 |
Kontich, Kauwlei 44, Jacques Vanhuysse, wonende te 9220 Hamme, Bunt | Kontich, Kauwlei 44, Jacques Vanhuysse, wonende te 9220 Hamme, Bunt |
11, Bernard Verdoncq, wonende te 7971 Basècles (Beloeil), rue Perche à | 11, Bernard Verdoncq, wonende te 7971 Basècles (Beloeil), rue Perche à |
l'Oiseau 28, Ivo Verhegghe, wonende te 9140 Temse, Kapelstraat 145, | l'Oiseau 28, Ivo Verhegghe, wonende te 9140 Temse, Kapelstraat 145, |
Patrick Verschueren, wonende te 2940 Hoevenen, Akkerstraat 45, Koen | Patrick Verschueren, wonende te 2940 Hoevenen, Akkerstraat 45, Koen |
Vertongen, wonende te 2980 Zoersel, Schriekbos 32, Sophie Volmer, | Vertongen, wonende te 2980 Zoersel, Schriekbos 32, Sophie Volmer, |
wonende te 1200 Brussel, Théodore Decuyperstraat 283, Hilde Willekens, | wonende te 1200 Brussel, Théodore Decuyperstraat 283, Hilde Willekens, |
wonende te 9051 Gent, Witbakkerstraat 14, Joël Wilmot, wonende te 1050 | wonende te 9051 Gent, Witbakkerstraat 14, Joël Wilmot, wonende te 1050 |
Brussel, Ter Kamerenboslaan 66, Geert Wittemans, wonende te 3128 | Brussel, Ter Kamerenboslaan 66, Geert Wittemans, wonende te 3128 |
Tremelo (Baal), Beulkenstraat 35, Jean-Marie Zeebergh, wonende te 6860 | Tremelo (Baal), Beulkenstraat 35, Jean-Marie Zeebergh, wonende te 6860 |
Ebly, rue Saint-Martin 89, en Patrick Zoetardt, wonende te 1400 | Ebly, rue Saint-Martin 89, en Patrick Zoetardt, wonende te 1400 |
Nijvel, Allée Fonds Avaux 7. | Nijvel, Allée Fonds Avaux 7. |
(...) | (...) |
II. In rechte | II. In rechte |
(...) | (...) |
Wat de bestreden bepalingen betreft | Wat de bestreden bepalingen betreft |
B.1.1. Krachtens artikel 21, § 1, van de wet van 20 september 1948 | B.1.1. Krachtens artikel 21, § 1, van de wet van 20 september 1948 |
houdende organisatie van het bedrijfsleven (hierna : Wet Organisatie | houdende organisatie van het bedrijfsleven (hierna : Wet Organisatie |
Bedrijfsleven) en artikel 58 van de wet van 4 augustus 1996 | Bedrijfsleven) en artikel 58 van de wet van 4 augustus 1996 |
betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun | betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun |
werk (hierna : Welzijnswet) moeten de ondernemingsraad (hierna : OR) | werk (hierna : Welzijnswet) moeten de ondernemingsraad (hierna : OR) |
en het comité voor preventie en bescherming op het werk (hierna : | en het comité voor preventie en bescherming op het werk (hierna : |
CPBW) om de vier jaar worden verkozen. | CPBW) om de vier jaar worden verkozen. |
Beide wetten schrijven voor dat de Koning de periode waarin de sociale | Beide wetten schrijven voor dat de Koning de periode waarin de sociale |
verkiezingen moeten worden gehouden, alsook de procedure die daarbij | verkiezingen moeten worden gehouden, alsook de procedure die daarbij |
moet worden gevolgd, bepaalt. Zo werden de sociale verkiezingen van | moet worden gevolgd, bepaalt. Zo werden de sociale verkiezingen van |
2004 geregeld bij het koninklijk besluit van 15 mei 2003 betreffende | 2004 geregeld bij het koninklijk besluit van 15 mei 2003 betreffende |
de ondernemingsraden en de comités voor preventie en bescherming op | de ondernemingsraden en de comités voor preventie en bescherming op |
het werk. | het werk. |
In 2007 werd er evenwel voor gekozen de sociale verkiezingen van 2008 | In 2007 werd er evenwel voor gekozen de sociale verkiezingen van 2008 |
bij formele wet te regelen, omdat de toenmalige regering ontslagnemend | bij formele wet te regelen, omdat de toenmalige regering ontslagnemend |
was. De wetten van 4 december 2007 die de sociale verkiezingen van | was. De wetten van 4 december 2007 die de sociale verkiezingen van |
2008 regelden, namen de regeling van het voormelde koninklijk besluit | 2008 regelden, namen de regeling van het voormelde koninklijk besluit |
van 15 mei 2003 nagenoeg volledig over. Die wettelijke regeling | van 15 mei 2003 nagenoeg volledig over. Die wettelijke regeling |
beoogde dan ook geen afbreuk te doen aan de Wet Organisatie | beoogde dan ook geen afbreuk te doen aan de Wet Organisatie |
Bedrijfsleven, noch aan de Welzijnswet; in de parlementaire | Bedrijfsleven, noch aan de Welzijnswet; in de parlementaire |
voorbereiding werd zelfs beklemtoond dat de betrokken wetten in | voorbereiding werd zelfs beklemtoond dat de betrokken wetten in |
samenhang moesten worden gelezen (Parl. St., Kamer, 2007-2008, DOC | samenhang moesten worden gelezen (Parl. St., Kamer, 2007-2008, DOC |
52-0257/001, pp. 5-7). Omdat ook in 2011 de regering ontslagnemend | 52-0257/001, pp. 5-7). Omdat ook in 2011 de regering ontslagnemend |
was, werd ervoor gekozen ook de sociale verkiezingen van 2012 bij wet | was, werd ervoor gekozen ook de sociale verkiezingen van 2012 bij wet |
te regelen (Parl. St., Kamer, 2010-2011, DOC 53-1614/001, p. 5). Die | te regelen (Parl. St., Kamer, 2010-2011, DOC 53-1614/001, p. 5). Die |
wettelijke regeling is vervat in drie wetten van 28 juli 2012. De met | wettelijke regeling is vervat in drie wetten van 28 juli 2012. De met |
het onderhavige beroep bestreden bepalingen maken deel uit van die | het onderhavige beroep bestreden bepalingen maken deel uit van die |
wetten. | wetten. |
B.1.2. De wetgever beoogde met de drie wetten van 28 juli 2011 niet | B.1.2. De wetgever beoogde met de drie wetten van 28 juli 2011 niet |
alleen de sociale verkiezingen van 2012 te regelen, maar ook een kader | alleen de sociale verkiezingen van 2012 te regelen, maar ook een kader |
te bieden voor de sociale verkiezingen die nadien worden gehouden. Hij | te bieden voor de sociale verkiezingen die nadien worden gehouden. Hij |
heeft daarom twee wetten uitgevaardigd die de wetten van 4 december | heeft daarom twee wetten uitgevaardigd die de wetten van 4 december |
2007 wijzigen, alsook een nieuwe wet aangenomen. | 2007 wijzigen, alsook een nieuwe wet aangenomen. |
De eerste wet is de wet van 28 juli 2011 tot wijziging van de wet van | De eerste wet is de wet van 28 juli 2011 tot wijziging van de wet van |
4 december 2007 betreffende de sociale verkiezingen van het jaar 2008. | 4 december 2007 betreffende de sociale verkiezingen van het jaar 2008. |
Artikel 2 van die wet heeft de woorden « van het jaar 2008 geschrapt | Artikel 2 van die wet heeft de woorden « van het jaar 2008 geschrapt |
in het opschrift van de gewijzigde wet, die thans « wet betreffende de | in het opschrift van de gewijzigde wet, die thans « wet betreffende de |
sociale verkiezingen » heet. Ook in diverse andere bepalingen van de | sociale verkiezingen » heet. Ook in diverse andere bepalingen van de |
gewijzigde wet zijn de woorden « van het jaar 2008 » geschrapt. | gewijzigde wet zijn de woorden « van het jaar 2008 » geschrapt. |
Artikel 3 van de wet betreffende de sociale verkiezingen luidt thans | Artikel 3 van de wet betreffende de sociale verkiezingen luidt thans |
als volgt : | als volgt : |
« Deze wet is van toepassing op de instelling of de vernieuwing van de | « Deze wet is van toepassing op de instelling of de vernieuwing van de |
ondernemingsraden bedoeld bij de wet van 28 juli 2011 tot bepaling van | ondernemingsraden bedoeld bij de wet van 28 juli 2011 tot bepaling van |
de drempel van toepassing voor de instelling van de ondernemingsraden | de drempel van toepassing voor de instelling van de ondernemingsraden |
of de vernieuwing van hun leden ter gelegenheid van de sociale | of de vernieuwing van hun leden ter gelegenheid van de sociale |
verkiezingen van het jaar 2012, alsook op de instelling of de | verkiezingen van het jaar 2012, alsook op de instelling of de |
vernieuwing van de comités voor preventie en bescherming op het werk. | vernieuwing van de comités voor preventie en bescherming op het werk. |
Ze is ook van toepassing op de werking van dezelfde organen ». | Ze is ook van toepassing op de werking van dezelfde organen ». |
De tweede wet is de wet van 28 juli 2011 tot wijziging van de wet van | De tweede wet is de wet van 28 juli 2011 tot wijziging van de wet van |
4 december 2007 tot regeling van de gerechtelijke beroepen ingesteld | 4 december 2007 tot regeling van de gerechtelijke beroepen ingesteld |
in het kader van de procedure aangaande de sociale verkiezingen van | in het kader van de procedure aangaande de sociale verkiezingen van |
het jaar 2008. Artikel 2 van die wet heeft de woorden « van het jaar | het jaar 2008. Artikel 2 van die wet heeft de woorden « van het jaar |
2008 » geschrapt in het opschrift van de gewijzigde wet, die thans « | 2008 » geschrapt in het opschrift van de gewijzigde wet, die thans « |
wet tot regeling van de gerechtelijke beroepen ingesteld in het kader | wet tot regeling van de gerechtelijke beroepen ingesteld in het kader |
van de procedure aangaande de sociale verkiezingen » heet. Artikel 3 | van de procedure aangaande de sociale verkiezingen » heet. Artikel 3 |
van de wijzigende wet schrapt de woorden « van het jaar 2008 » in | van de wijzigende wet schrapt de woorden « van het jaar 2008 » in |
diverse andere bepalingen van de gewijzigde wet. Artikel 2 van de | diverse andere bepalingen van de gewijzigde wet. Artikel 2 van de |
gewijzigde wet luidt thans als volgt : | gewijzigde wet luidt thans als volgt : |
« Deze wet is enkel van toepassing op de gerechtelijke beroepen | « Deze wet is enkel van toepassing op de gerechtelijke beroepen |
ingesteld in het kader van de procedures tot instelling of vernieuwing | ingesteld in het kader van de procedures tot instelling of vernieuwing |
van inspraakorganen die onderworpen zijn aan de wet van 4 december | van inspraakorganen die onderworpen zijn aan de wet van 4 december |
2007 betreffende de sociale verkiezingen ». | 2007 betreffende de sociale verkiezingen ». |
De derde wet is de wet van 28 juli 2011 tot bepaling van de drempel | De derde wet is de wet van 28 juli 2011 tot bepaling van de drempel |
van toepassing voor de instelling van de ondernemingsraden of de | van toepassing voor de instelling van de ondernemingsraden of de |
vernieuwing van hun leden ter gelegenheid van de sociale verkiezingen | vernieuwing van hun leden ter gelegenheid van de sociale verkiezingen |
van het jaar 2012. Hoewel het formeel om een nieuwe wet gaat, neemt | van het jaar 2012. Hoewel het formeel om een nieuwe wet gaat, neemt |
zij de bepalingen van de wet van 8 november 2007 tot bepaling van de | zij de bepalingen van de wet van 8 november 2007 tot bepaling van de |
drempel van toepassing voor de instelling van de ondernemingsraden of | drempel van toepassing voor de instelling van de ondernemingsraden of |
de vernieuwing van hun leden ter gelegenheid van de sociale | de vernieuwing van hun leden ter gelegenheid van de sociale |
verkiezingen van het jaar 2008 nagenoeg letterlijk over. | verkiezingen van het jaar 2008 nagenoeg letterlijk over. |
B.1.3. Als gevolg van artikel 3 van de wet betreffende de sociale | B.1.3. Als gevolg van artikel 3 van de wet betreffende de sociale |
verkiezingen zijn de regelingen die waren aangenomen voor de sociale | verkiezingen zijn de regelingen die waren aangenomen voor de sociale |
verkiezingen van 2008, van overeenkomstige toepassing op de sociale | verkiezingen van 2008, van overeenkomstige toepassing op de sociale |
verkiezingen van 2012, behoudens een aantal kleine wijzigingen. Het | verkiezingen van 2012, behoudens een aantal kleine wijzigingen. Het |
beroep is in de eerste plaats gericht tegen artikel 6, § 1, artikel | beroep is in de eerste plaats gericht tegen artikel 6, § 1, artikel |
10, eerste lid, 4°, artikel 10, tweede lid, artikel 11, eerste lid, | 10, eerste lid, 4°, artikel 10, tweede lid, artikel 11, eerste lid, |
3°, artikel 11, tweede lid, artikel 12, tweede lid, artikel 14, eerste | 3°, artikel 11, tweede lid, artikel 12, tweede lid, artikel 14, eerste |
lid, 6°, artikel 18, artikel 23, vierde lid, artikel 24, artikel 26, | lid, 6°, artikel 18, artikel 23, vierde lid, artikel 24, artikel 26, |
artikel 27, artikel 30, tweede lid, artikel 31, eerste lid, artikel | artikel 27, artikel 30, tweede lid, artikel 31, eerste lid, artikel |
33, § 1, artikel 41, artikel 69 en artikel 86 van de wet betreffende | 33, § 1, artikel 41, artikel 69 en artikel 86 van de wet betreffende |
de sociale verkiezingen, in de mate waarin zij door artikel 3 van de | de sociale verkiezingen, in de mate waarin zij door artikel 3 van de |
wet van 28 juli 2011 tot wijziging van de wet van 4 december 2007 | wet van 28 juli 2011 tot wijziging van de wet van 4 december 2007 |
betreffende de sociale verkiezingen van het jaar 2008 van toepassing | betreffende de sociale verkiezingen van het jaar 2008 van toepassing |
worden verklaard op de sociale verkiezingen van 2012 en op alle | worden verklaard op de sociale verkiezingen van 2012 en op alle |
toekomstige sociale verkiezingen. | toekomstige sociale verkiezingen. |
B.1.4. Als gevolg van artikel 2 van de wet tot regeling van de | B.1.4. Als gevolg van artikel 2 van de wet tot regeling van de |
gerechtelijke beroepen ingesteld in het kader van de procedure | gerechtelijke beroepen ingesteld in het kader van de procedure |
aangaande de sociale verkiezingen, zijn de bepalingen inzake | aangaande de sociale verkiezingen, zijn de bepalingen inzake |
gerechtelijke beroepen tegen de sociale verkiezingen die waren | gerechtelijke beroepen tegen de sociale verkiezingen die waren |
aangenomen voor de sociale verkiezingen van 2008, van overeenkomstige | aangenomen voor de sociale verkiezingen van 2008, van overeenkomstige |
toepassing op de sociale verkiezingen van 2012, alsook op alle latere | toepassing op de sociale verkiezingen van 2012, alsook op alle latere |
sociale verkiezingen. Het beroep is in de tweede plaats gericht tegen | sociale verkiezingen. Het beroep is in de tweede plaats gericht tegen |
artikel 3, tweede lid, en tegen artikel 4, tweede lid, van de wet tot | artikel 3, tweede lid, en tegen artikel 4, tweede lid, van de wet tot |
regeling van de gerechtelijke beroepen ingesteld in het kader van de | regeling van de gerechtelijke beroepen ingesteld in het kader van de |
procedure aangaande de sociale verkiezingen, in de mate waarin zij | procedure aangaande de sociale verkiezingen, in de mate waarin zij |
door de artikelen 2 en 3 van de wet van 28 juli 2011 tot wijziging van | door de artikelen 2 en 3 van de wet van 28 juli 2011 tot wijziging van |
de wet van 4 december 2007 tot regeling van de gerechtelijke beroepen | de wet van 4 december 2007 tot regeling van de gerechtelijke beroepen |
ingesteld in het kader van de procedure aangaande de sociale | ingesteld in het kader van de procedure aangaande de sociale |
verkiezingen van het jaar 2008 van toepassing worden verklaard op de | verkiezingen van het jaar 2008 van toepassing worden verklaard op de |
sociale verkiezingen van 2012 en op alle toekomstige sociale | sociale verkiezingen van 2012 en op alle toekomstige sociale |
verkiezingen. | verkiezingen. |
B.1.5. Ten derde is het beroep gericht tegen artikel 2, vierde lid, | B.1.5. Ten derde is het beroep gericht tegen artikel 2, vierde lid, |
van de wet van 28 juli 2011 tot bepaling van de drempel van toepassing | van de wet van 28 juli 2011 tot bepaling van de drempel van toepassing |
voor de instelling van de ondernemingsraden of de vernieuwing van hun | voor de instelling van de ondernemingsraden of de vernieuwing van hun |
leden ter gelegenheid van de sociale verkiezingen van het jaar 2012 | leden ter gelegenheid van de sociale verkiezingen van het jaar 2012 |
(hierna : Drempelwet 2012). | (hierna : Drempelwet 2012). |
B.1.6. Tot slot is het beroep gericht tegen alle andere bepalingen van | B.1.6. Tot slot is het beroep gericht tegen alle andere bepalingen van |
de bestreden wetten waarvan de ongrondwettigheid zou voortvloeien uit | de bestreden wetten waarvan de ongrondwettigheid zou voortvloeien uit |
de in het verzoekschrift aangevoerde middelen. | de in het verzoekschrift aangevoerde middelen. |
B.2.1. Krachtens artikel 6, § 1, en artikel 86 van de wet van 4 | B.2.1. Krachtens artikel 6, § 1, en artikel 86 van de wet van 4 |
december 2007 betreffende de sociale verkiezingen en artikel 2 van de | december 2007 betreffende de sociale verkiezingen en artikel 2 van de |
Drempelwet 2012 van 28 juli 2011 moet in alle ondernemingen die | Drempelwet 2012 van 28 juli 2011 moet in alle ondernemingen die |
gewoonlijk gemiddeld ten minste honderd werknemers tewerkstellen, een | gewoonlijk gemiddeld ten minste honderd werknemers tewerkstellen, een |
OR worden verkozen. | OR worden verkozen. |
In de ondernemingen waarin gewoonlijk gemiddeld ten minste vijftig | In de ondernemingen waarin gewoonlijk gemiddeld ten minste vijftig |
werknemers, maar minder dan honderd werknemers tewerkgesteld zijn, | werknemers, maar minder dan honderd werknemers tewerkgesteld zijn, |
moet weliswaar een OR worden opgericht, maar deze wordt niet verkozen | moet weliswaar een OR worden opgericht, maar deze wordt niet verkozen |
: het mandaat van afgevaardigden in de OR wordt in die ondernemingen | : het mandaat van afgevaardigden in de OR wordt in die ondernemingen |
uitgeoefend door de personeelsafgevaardigden verkozen in het CPBW. | uitgeoefend door de personeelsafgevaardigden verkozen in het CPBW. |
B.2.2. Krachtens artikel 18 van de wet van 4 december 2007 betreffende | B.2.2. Krachtens artikel 18 van de wet van 4 december 2007 betreffende |
de sociale verkiezingen geschiedt de verkiezing van de arbeiders en de | de sociale verkiezingen geschiedt de verkiezing van de arbeiders en de |
bedienden voor de verkiezing voor de OR steeds op afzonderlijke | bedienden voor de verkiezing voor de OR steeds op afzonderlijke |
kiezerslijsten. Daarnaast beschikken de jeugdige werknemers over | kiezerslijsten. Daarnaast beschikken de jeugdige werknemers over |
afzonderlijke kieslijsten, en bijgevolg een afzonderlijke | afzonderlijke kieslijsten, en bijgevolg een afzonderlijke |
vertegenwoordiging in de OR, indien de onderneming ten minste | vertegenwoordiging in de OR, indien de onderneming ten minste |
vijfentwintig jeugdige werknemers tewerkstelt. Indien de onderneming | vijfentwintig jeugdige werknemers tewerkstelt. Indien de onderneming |
ten minste vijftien kaderleden tewerkstelt, worden ook de kaderleden | ten minste vijftien kaderleden tewerkstelt, worden ook de kaderleden |
op afzonderlijke kieslijsten verkozen, zodat ook zij beschikken over | op afzonderlijke kieslijsten verkozen, zodat ook zij beschikken over |
een afzonderlijke vertegenwoordiging in de OR. | een afzonderlijke vertegenwoordiging in de OR. |
Daarentegen worden de kaderleden krachtens dezelfde bepaling nooit op | Daarentegen worden de kaderleden krachtens dezelfde bepaling nooit op |
afzonderlijke kieslijsten verkozen voor de verkiezing van het CPBW. | afzonderlijke kieslijsten verkozen voor de verkiezing van het CPBW. |
Voor dat comité bestaan enkel kieslijsten voor de arbeiders en de | Voor dat comité bestaan enkel kieslijsten voor de arbeiders en de |
bedienden, alsook, in voorkomend geval, voor de jeugdige werknemers. | bedienden, alsook, in voorkomend geval, voor de jeugdige werknemers. |
B.2.3. Uit een combinatie van de in B.2.1 en B.2.2 vermelde bepalingen | B.2.3. Uit een combinatie van de in B.2.1 en B.2.2 vermelde bepalingen |
volgt dat in ondernemingen waarin gewoonlijk gemiddeld ten minste | volgt dat in ondernemingen waarin gewoonlijk gemiddeld ten minste |
vijftig werknemers, maar minder dan honderd werknemers zijn | vijftig werknemers, maar minder dan honderd werknemers zijn |
tewerkgesteld, de kaderleden, zelfs indien ze met meer dan vijftien | tewerkgesteld, de kaderleden, zelfs indien ze met meer dan vijftien |
zijn, niet beschikken over een afzonderlijke vertegenwoordiging in de | zijn, niet beschikken over een afzonderlijke vertegenwoordiging in de |
OR, aangezien in die ondernemingen het CPBW zitting neemt als OR en de | OR, aangezien in die ondernemingen het CPBW zitting neemt als OR en de |
kaderleden niet over een afzonderlijke vertegenwoordiging in het CPBW | kaderleden niet over een afzonderlijke vertegenwoordiging in het CPBW |
beschikken. | beschikken. |
B.3. De verzoekende partijen voelen zich op twee manieren gegriefd | B.3. De verzoekende partijen voelen zich op twee manieren gegriefd |
door de bestreden bepalingen. In hun eerste middel bestrijden zij het | door de bestreden bepalingen. In hun eerste middel bestrijden zij het |
feit dat de kaderleden, in tegenstelling tot de arbeiders, de | feit dat de kaderleden, in tegenstelling tot de arbeiders, de |
bedienden en de jeugdige werknemers, niet over een afzonderlijke | bedienden en de jeugdige werknemers, niet over een afzonderlijke |
vertegenwoordiging in het CPBW beschikken. In hun tweede middel | vertegenwoordiging in het CPBW beschikken. In hun tweede middel |
bestrijden zij het feit dat kaderleden niet beschikken over een | bestrijden zij het feit dat kaderleden niet beschikken over een |
gewaarborgde vertegenwoordiging in de OR in ondernemingen waarin | gewaarborgde vertegenwoordiging in de OR in ondernemingen waarin |
gewoonlijk gemiddeld ten minste vijftig werknemers, maar minder dan | gewoonlijk gemiddeld ten minste vijftig werknemers, maar minder dan |
honderd werknemers zijn tewerkgesteld. Aangezien de tweede grief een | honderd werknemers zijn tewerkgesteld. Aangezien de tweede grief een |
gevolg is van de eerste, dienen beide middelen samen te worden | gevolg is van de eerste, dienen beide middelen samen te worden |
onderzocht. | onderzocht. |
De verzoekende partijen voeren daarentegen geen middelen aan tegen de | De verzoekende partijen voeren daarentegen geen middelen aan tegen de |
voorwaarde dat kaderleden hoe dan ook slechts recht hebben op een | voorwaarde dat kaderleden hoe dan ook slechts recht hebben op een |
gewaarborgde vertegenwoordiging in de OR indien de onderneming ten | gewaarborgde vertegenwoordiging in de OR indien de onderneming ten |
minste vijftien kaderleden tewerkstelt. | minste vijftien kaderleden tewerkstelt. |
Wat de ontvankelijkheid betreft | Wat de ontvankelijkheid betreft |
B.4.1. Het beroep is tijdig ingediend. Door bepalingen die initieel | B.4.1. Het beroep is tijdig ingediend. Door bepalingen die initieel |
slechts van toepassing waren op de sociale verkiezingen van 2008, van | slechts van toepassing waren op de sociale verkiezingen van 2008, van |
toepassing te verklaren op de sociale verkiezingen van 2012, heeft de | toepassing te verklaren op de sociale verkiezingen van 2012, heeft de |
wetgever de materie van de sociale verkiezingen immers in haar geheel | wetgever de materie van de sociale verkiezingen immers in haar geheel |
opnieuw geregeld. Dat de bepalingen die van toepassing zijn op de | opnieuw geregeld. Dat de bepalingen die van toepassing zijn op de |
sociale verkiezingen van 2012 inhoudelijk in grote lijnen dezelfde | sociale verkiezingen van 2012 inhoudelijk in grote lijnen dezelfde |
zijn dan diegene die van toepassing waren op de sociale verkiezingen | zijn dan diegene die van toepassing waren op de sociale verkiezingen |
van 2008 en zelfs formeel in dezelfde wettelijke norm vervat blijven, | van 2008 en zelfs formeel in dezelfde wettelijke norm vervat blijven, |
doet daaraan geen afbreuk, aangezien de wetgever van 28 juli 2011 zich | doet daaraan geen afbreuk, aangezien de wetgever van 28 juli 2011 zich |
de inhoud van die oude bepalingen heeft toegeëigend. | de inhoud van die oude bepalingen heeft toegeëigend. |
B.4.2. De verzoekende partijen doen blijken van het rechtens vereiste | B.4.2. De verzoekende partijen doen blijken van het rechtens vereiste |
belang bij de vernietiging van de bestreden bepalingen. De | belang bij de vernietiging van de bestreden bepalingen. De |
vernietiging van de bestreden bepalingen doet immers niet de vroegere | vernietiging van de bestreden bepalingen doet immers niet de vroegere |
stand van de wetgeving herleven, aangezien het toepassingsgebied | stand van de wetgeving herleven, aangezien het toepassingsgebied |
daarvan beperkt was tot de sociale verkiezingen van 2008. Overigens | daarvan beperkt was tot de sociale verkiezingen van 2008. Overigens |
zou het herstel van vroegere, voor de verzoekende partijen even | zou het herstel van vroegere, voor de verzoekende partijen even |
nadelige bepalingen geen afbreuk doen aan hun belang bij de | nadelige bepalingen geen afbreuk doen aan hun belang bij de |
vernietiging van de bestreden bepalingen, aangezien die vernietiging | vernietiging van de bestreden bepalingen, aangezien die vernietiging |
de wetgever, zelfs wanneer de gevolgen van de vernietigde bepalingen | de wetgever, zelfs wanneer de gevolgen van de vernietigde bepalingen |
zouden worden gehandhaafd, verplicht om de materie van de sociale | zouden worden gehandhaafd, verplicht om de materie van de sociale |
verkiezingen opnieuw te onderzoeken met het oog op het eventuele | verkiezingen opnieuw te onderzoeken met het oog op het eventuele |
uitvaardigen van nieuwe wetgeving, die aan de door het Hof | uitvaardigen van nieuwe wetgeving, die aan de door het Hof |
vastgestelde ongrondwettigheden tegemoetkomt. | vastgestelde ongrondwettigheden tegemoetkomt. |
Ook de omstandigheid dat de verzoekende partijen geen vordering tot | Ook de omstandigheid dat de verzoekende partijen geen vordering tot |
schorsing hebben gekoppeld aan hun beroep, de omstandigheid dat zij | schorsing hebben gekoppeld aan hun beroep, de omstandigheid dat zij |
niet tegen de voor hen even nadelige wetgeving tot regeling van de | niet tegen de voor hen even nadelige wetgeving tot regeling van de |
sociale verkiezingen van 2008 zijn opgekomen en de mogelijkheid dat | sociale verkiezingen van 2008 zijn opgekomen en de mogelijkheid dat |
het Hof de gevolgen van de bestreden bepalingen zou handhaven, doen | het Hof de gevolgen van de bestreden bepalingen zou handhaven, doen |
geen afbreuk aan het belang dat de verzoekende partijen hebben om de | geen afbreuk aan het belang dat de verzoekende partijen hebben om de |
vernietiging van de wetgeving op de sociale verkiezingen van 2012 te | vernietiging van de wetgeving op de sociale verkiezingen van 2012 te |
vorderen. | vorderen. |
B.4.3. Om te voldoen aan de vereisten van artikel 6 van de bijzondere | B.4.3. Om te voldoen aan de vereisten van artikel 6 van de bijzondere |
wet van 6 januari 1989 op het Grondwettelijk Hof, moeten de middelen | wet van 6 januari 1989 op het Grondwettelijk Hof, moeten de middelen |
van het verzoekschrift te kennen geven welke van de regels waarvan het | van het verzoekschrift te kennen geven welke van de regels waarvan het |
Hof de naleving waarborgt, zouden zijn geschonden, alsook welke de | Hof de naleving waarborgt, zouden zijn geschonden, alsook welke de |
bepalingen zijn die deze regels zouden schenden, en uiteenzetten in | bepalingen zijn die deze regels zouden schenden, en uiteenzetten in |
welk opzicht die regels door de bedoelde bepalingen zouden zijn | welk opzicht die regels door de bedoelde bepalingen zouden zijn |
geschonden. | geschonden. |
Die bepaling vereist derhalve dat de verzoekende partijen aangeven | Die bepaling vereist derhalve dat de verzoekende partijen aangeven |
welke de artikelen zijn die volgens hen een schending uitmaken van de | welke de artikelen zijn die volgens hen een schending uitmaken van de |
in de middelen uiteengezette normen waarvan het Hof de naleving | in de middelen uiteengezette normen waarvan het Hof de naleving |
verzekert. | verzekert. |
In zoverre het beroep tot vernietiging is ingesteld tegen « alle | In zoverre het beroep tot vernietiging is ingesteld tegen « alle |
andere artikelen waarvan de ongrondwettigheid zou voortvloeien uit de | andere artikelen waarvan de ongrondwettigheid zou voortvloeien uit de |
[door de verzoekende partijen] aangevoerde middelen », is de exceptie | [door de verzoekende partijen] aangevoerde middelen », is de exceptie |
gegrond. Het Hof beperkt zijn onderzoek dan ook tot de in B.1.3 tot | gegrond. Het Hof beperkt zijn onderzoek dan ook tot de in B.1.3 tot |
B.1.5 vermelde bepalingen. | B.1.5 vermelde bepalingen. |
B.4.4. Het Hof dient de omvang van het beroep tot vernietiging te | B.4.4. Het Hof dient de omvang van het beroep tot vernietiging te |
bepalen aan de hand van de inhoud van het verzoekschrift, inzonderheid | bepalen aan de hand van de inhoud van het verzoekschrift, inzonderheid |
op basis van de uiteenzetting van de middelen. Het beperkt zijn | op basis van de uiteenzetting van de middelen. Het beperkt zijn |
onderzoek tot de bepalingen waarvan wordt uiteengezet in welk opzicht | onderzoek tot de bepalingen waarvan wordt uiteengezet in welk opzicht |
zij de in de middelen aangevoerde bepalingen zouden schenden. | zij de in de middelen aangevoerde bepalingen zouden schenden. |
Het beroep is bijgevolg onontvankelijk in zoverre het gericht is tegen | Het beroep is bijgevolg onontvankelijk in zoverre het gericht is tegen |
de artikelen 2 en 3 van de wet van 28 juli 2011 tot wijziging van de | de artikelen 2 en 3 van de wet van 28 juli 2011 tot wijziging van de |
wet van 4 december 2007 tot regeling van de gerechtelijke beroepen | wet van 4 december 2007 tot regeling van de gerechtelijke beroepen |
ingesteld in het kader van de procedure aangaande de sociale | ingesteld in het kader van de procedure aangaande de sociale |
verkiezingen van het jaar 2008. | verkiezingen van het jaar 2008. |
Ten gronde | Ten gronde |
B.5. De verzoekende partijen voeren aan dat de bestreden bepalingen de | B.5. De verzoekende partijen voeren aan dat de bestreden bepalingen de |
artikelen 10, 11 en 23 van de Grondwet, al dan niet in samenhang | artikelen 10, 11 en 23 van de Grondwet, al dan niet in samenhang |
gelezen met de artikelen 6, 21, 22, 29 en 36 van het Herziene Europees | gelezen met de artikelen 6, 21, 22, 29 en 36 van het Herziene Europees |
Sociaal Handvest en met de artikelen 2 en 5 van het binnen de | Sociaal Handvest en met de artikelen 2 en 5 van het binnen de |
Internationale Arbeidsorganisatie gesloten Verdrag nr. 154 van 19 juni | Internationale Arbeidsorganisatie gesloten Verdrag nr. 154 van 19 juni |
1981 betreffende de bevordering van het collectief onderhandelen, | 1981 betreffende de bevordering van het collectief onderhandelen, |
schenden. | schenden. |
De artikelen 6, 21, 22 en 29 van het op 3 mei 1996 Herziene Europees | De artikelen 6, 21, 22 en 29 van het op 3 mei 1996 Herziene Europees |
Sociaal Handvest bepalen : | Sociaal Handvest bepalen : |
« Artikel 6 - Recht op collectief onderhandelen | « Artikel 6 - Recht op collectief onderhandelen |
Teneinde de onbelemmerde uitoefening van het recht op collectief | Teneinde de onbelemmerde uitoefening van het recht op collectief |
onderhandelen te waarborgen verbinden de Partijen zich : | onderhandelen te waarborgen verbinden de Partijen zich : |
1. paritair overleg tussen werknemers en werkgevers te bevorderen; | 1. paritair overleg tussen werknemers en werkgevers te bevorderen; |
2. indien nodig en nuttig de totstandkoming van een procedure te | 2. indien nodig en nuttig de totstandkoming van een procedure te |
bevorderen voor vrijwillige onderhandelingen tussen werkgevers of | bevorderen voor vrijwillige onderhandelingen tussen werkgevers of |
organisaties van werkgevers en organisaties van werknemers, met het | organisaties van werkgevers en organisaties van werknemers, met het |
oog op de bepaling van beloning en arbeidsvoorwaarden door middel van | oog op de bepaling van beloning en arbeidsvoorwaarden door middel van |
collectieve arbeidsovereenkomsten; | collectieve arbeidsovereenkomsten; |
3. de instelling en toepassing van een doelmatige procedure voor | 3. de instelling en toepassing van een doelmatige procedure voor |
bemiddeling en vrijwillige arbitrage inzake de beslechting van | bemiddeling en vrijwillige arbitrage inzake de beslechting van |
arbeidsgeschillen te bevorderen; | arbeidsgeschillen te bevorderen; |
en erkennen : | en erkennen : |
4. het recht van werknemers en werkgevers op collectief optreden in | 4. het recht van werknemers en werkgevers op collectief optreden in |
gevallen van belangengeschillen, met inbegrip van het stakingsrecht, | gevallen van belangengeschillen, met inbegrip van het stakingsrecht, |
behoudens verplichtingen uit hoofde van reeds eerder gesloten | behoudens verplichtingen uit hoofde van reeds eerder gesloten |
collectieve arbeidsovereenkomsten. | collectieve arbeidsovereenkomsten. |
[...] | [...] |
Artikel 21 - Recht op informatie en overleg | Artikel 21 - Recht op informatie en overleg |
Teneinde de onbelemmerde uitoefening te waarborgen van het recht van | Teneinde de onbelemmerde uitoefening te waarborgen van het recht van |
de werknemers op informatie en overleg binnen de onderneming verbinden | de werknemers op informatie en overleg binnen de onderneming verbinden |
de Partijen zich ertoe maatregelen te nemen of te bevorderen waardoor | de Partijen zich ertoe maatregelen te nemen of te bevorderen waardoor |
de werknemers of hun vertegenwoordigers, overeenkomstig de nationale | de werknemers of hun vertegenwoordigers, overeenkomstig de nationale |
wetgeving en praktijk, in staat worden gesteld om : | wetgeving en praktijk, in staat worden gesteld om : |
a. regelmatig of te gelegener tijd op een begrijpelijke wijze te | a. regelmatig of te gelegener tijd op een begrijpelijke wijze te |
worden geïnformeerd over de economische en financiële toestand van de | worden geïnformeerd over de economische en financiële toestand van de |
onderneming waarbij zij in dienst zijn, met dien verstande dat de | onderneming waarbij zij in dienst zijn, met dien verstande dat de |
openbaarmaking van bepaalde informatie, waardoor de onderneming zou | openbaarmaking van bepaalde informatie, waardoor de onderneming zou |
kunnen worden benadeeld, kan worden geweigerd of dat er kan worden | kunnen worden benadeeld, kan worden geweigerd of dat er kan worden |
geëist dat deze informatie vertrouwelijk wordt behandeld; en | geëist dat deze informatie vertrouwelijk wordt behandeld; en |
b. tijdig te worden geraadpleegd over voorgestelde beslissingen die de | b. tijdig te worden geraadpleegd over voorgestelde beslissingen die de |
belangen van werknemers aanzienlijk zouden kunnen beïnvloeden en met | belangen van werknemers aanzienlijk zouden kunnen beïnvloeden en met |
name over beslissingen die grote gevolgen zouden kunnen hebben voor de | name over beslissingen die grote gevolgen zouden kunnen hebben voor de |
werkgelegenheid binnen de onderneming. | werkgelegenheid binnen de onderneming. |
Artikel 22 - Recht deel te nemen aan de vaststelling en de verbetering | Artikel 22 - Recht deel te nemen aan de vaststelling en de verbetering |
van de werkomstandigheden en werkomgeving | van de werkomstandigheden en werkomgeving |
Teneinde de onbelemmerde uitoefening te waarborgen van het recht van | Teneinde de onbelemmerde uitoefening te waarborgen van het recht van |
de werknemers deel te nemen aan de vaststelling en de verbetering van | de werknemers deel te nemen aan de vaststelling en de verbetering van |
de werkomstandigheden en werkomgeving binnen de onderneming, verbinden | de werkomstandigheden en werkomgeving binnen de onderneming, verbinden |
de Partijen zich ertoe maatregelen te nemen of te bevorderen waardoor | de Partijen zich ertoe maatregelen te nemen of te bevorderen waardoor |
de werknemers of vertegenwoordigers, overeenkomstig de nationale | de werknemers of vertegenwoordigers, overeenkomstig de nationale |
wetgeving en praktijk, in staat worden gesteld bij te dragen tot : | wetgeving en praktijk, in staat worden gesteld bij te dragen tot : |
a. de vaststelling en de verbetering van de werkomstandigheden, de | a. de vaststelling en de verbetering van de werkomstandigheden, de |
werkindeling en de werkomgeving; | werkindeling en de werkomgeving; |
b. de bescherming van de gezondheid en de veiligheid binnen de | b. de bescherming van de gezondheid en de veiligheid binnen de |
onderneming; | onderneming; |
c. de organisatie van sociale en sociaal-culturele diensten en | c. de organisatie van sociale en sociaal-culturele diensten en |
voorzieningen binnen de onderneming; | voorzieningen binnen de onderneming; |
d. toezicht op naleving van de voorschriften op deze gebieden. | d. toezicht op naleving van de voorschriften op deze gebieden. |
[...] | [...] |
Artikel 29 - Recht op informatie en op overleg bij procedures inzake | Artikel 29 - Recht op informatie en op overleg bij procedures inzake |
collectief ontslag | collectief ontslag |
Teneinde de onbelemmerde uitoefening te waarborgen van het recht van | Teneinde de onbelemmerde uitoefening te waarborgen van het recht van |
de werknemers om in geval van collectief ontslag te worden | de werknemers om in geval van collectief ontslag te worden |
geïnformeerd en geraadpleegd, verbinden de Partijen zich ertoe ervoor | geïnformeerd en geraadpleegd, verbinden de Partijen zich ertoe ervoor |
te zorgen dat de werkgevers de werknemersvertegenwoordigers tijdig en | te zorgen dat de werkgevers de werknemersvertegenwoordigers tijdig en |
voor het collectief ontslag informeren en raadplegen over de | voor het collectief ontslag informeren en raadplegen over de |
mogelijkheden om de collectieve ontslagen te voorkomen of het aantal | mogelijkheden om de collectieve ontslagen te voorkomen of het aantal |
ervan te beperken en de gevolgen ervan te verzachten, bijvoorbeeld | ervan te beperken en de gevolgen ervan te verzachten, bijvoorbeeld |
door terug te vallen op sociale begeleidingsmaatregelen die in het | door terug te vallen op sociale begeleidingsmaatregelen die in het |
bijzonder gericht zijn op de hulp bij de herplaatsing of bij de | bijzonder gericht zijn op de hulp bij de herplaatsing of bij de |
herinschakeling van de betrokken werknemers ». | herinschakeling van de betrokken werknemers ». |
Het Herziene Europees Sociaal Handvest bevat geen artikel 36. De door | Het Herziene Europees Sociaal Handvest bevat geen artikel 36. De door |
de verzoekende partijen als artikel 36 weergegeven bepaling is | de verzoekende partijen als artikel 36 weergegeven bepaling is |
neergelegd in artikel E van deel V van dat Handvest, dat bepaalt : | neergelegd in artikel E van deel V van dat Handvest, dat bepaalt : |
« De door dit Handvest erkende rechten moeten gewaarborgd zijn zonder | « De door dit Handvest erkende rechten moeten gewaarborgd zijn zonder |
enig onderscheid dat is gebaseerd op ras, kleur, geslacht, taal, | enig onderscheid dat is gebaseerd op ras, kleur, geslacht, taal, |
godsdienst, politieke of elke andere overtuiging, nationale of sociale | godsdienst, politieke of elke andere overtuiging, nationale of sociale |
herkomst, gezondheid, het behoren tot een nationale minderheid, de | herkomst, gezondheid, het behoren tot een nationale minderheid, de |
geboorte of op elke andere situatie ». | geboorte of op elke andere situatie ». |
De artikelen 2 en 5 van het binnen de Internationale | De artikelen 2 en 5 van het binnen de Internationale |
Arbeidsorganisatie gesloten Verdrag nr. 154 van 19 juni 1981 | Arbeidsorganisatie gesloten Verdrag nr. 154 van 19 juni 1981 |
betreffende de bevordering van het collectief onderhandelen bepalen : | betreffende de bevordering van het collectief onderhandelen bepalen : |
« Art. 2.Voor de toepassing van dit Verdrag wordt onder de term ' |
« Art. 2.Voor de toepassing van dit Verdrag wordt onder de term ' |
collectief onderhandelen ' verstaan alle onderhandelingen die | collectief onderhandelen ' verstaan alle onderhandelingen die |
plaatsvinden tussen een werkgever, een groep werkgevers of een of meer | plaatsvinden tussen een werkgever, een groep werkgevers of een of meer |
werkgeversorganisaties enerzijds en een of meer werknemersorganisaties | werkgeversorganisaties enerzijds en een of meer werknemersorganisaties |
anderzijds, om : | anderzijds, om : |
a) arbeids- en tewerkstellingsvoorwaarden vast te stellen; en/of | a) arbeids- en tewerkstellingsvoorwaarden vast te stellen; en/of |
b) betrekkingen tussen werkgevers en werknemers te regelen; en/of | b) betrekkingen tussen werkgevers en werknemers te regelen; en/of |
c) betrekkingen te regelen tussen werkgevers of hun organisaties en | c) betrekkingen te regelen tussen werkgevers of hun organisaties en |
een of meer werknemersorganisaties. | een of meer werknemersorganisaties. |
[...] | [...] |
Art. 5.1. Teneinde collectief onderhandelen te bevorderen, dienen aan |
Art. 5.1. Teneinde collectief onderhandelen te bevorderen, dienen aan |
de nationale omstandigheden aangepaste maatregelen te worden | de nationale omstandigheden aangepaste maatregelen te worden |
getroffen. | getroffen. |
2. De in het eerste lid van dit artikel bedoelde maatregelen dienen | 2. De in het eerste lid van dit artikel bedoelde maatregelen dienen |
ten doel te hebben : | ten doel te hebben : |
a) dat collectief onderhandelen mogelijk wordt gemaakt voor alle | a) dat collectief onderhandelen mogelijk wordt gemaakt voor alle |
werkgevers en alle categorieën van werknemers in de onder dit Verdrag | werkgevers en alle categorieën van werknemers in de onder dit Verdrag |
vallende takken van economische bedrijvigheid; | vallende takken van economische bedrijvigheid; |
b) dat collectief onderhandelen geleidelijk wordt uitgebreid tot alle | b) dat collectief onderhandelen geleidelijk wordt uitgebreid tot alle |
in artikel 2, letters a, b en c van dit Verdrag genoemde | in artikel 2, letters a, b en c van dit Verdrag genoemde |
aangelegenheden; | aangelegenheden; |
c) dat het tot stand komen van tussen organisaties van werkgevers en | c) dat het tot stand komen van tussen organisaties van werkgevers en |
van werknemers overeengekomen procedureregels wordt aangemoedigd; | van werknemers overeengekomen procedureregels wordt aangemoedigd; |
d) dat collectief onderhandelen niet wordt belemmerd door het | d) dat collectief onderhandelen niet wordt belemmerd door het |
ontbreken, tekort schieten of niet passend zijn van regels inzake de | ontbreken, tekort schieten of niet passend zijn van regels inzake de |
te hanteren procedure; | te hanteren procedure; |
e) dat de organen en procedures voor het regelen van arbeidsgeschillen | e) dat de organen en procedures voor het regelen van arbeidsgeschillen |
zo worden opgezet dat zij bijdragen tot de bevordering van collectief | zo worden opgezet dat zij bijdragen tot de bevordering van collectief |
onderhandelen ». | onderhandelen ». |
B.6.1. De Wet Organisatie Bedrijfsleven bevatte tussen 1948 en 1985 | B.6.1. De Wet Organisatie Bedrijfsleven bevatte tussen 1948 en 1985 |
geen onderscheid tussen de kaderleden en de overige bedienden. Dat | geen onderscheid tussen de kaderleden en de overige bedienden. Dat |
onderscheid kwam er pas met de herstelwet van 22 januari 1985 houdende | onderscheid kwam er pas met de herstelwet van 22 januari 1985 houdende |
sociale bepalingen. Die wet paste in het kader van het economisch en | sociale bepalingen. Die wet paste in het kader van het economisch en |
financieel herstelbeleid dat de openbare financiën moest saneren, in | financieel herstelbeleid dat de openbare financiën moest saneren, in |
het bijzonder door het concurrentievermogen van de ondernemingen te | het bijzonder door het concurrentievermogen van de ondernemingen te |
vrijwaren (Parl. St., Senaat, 1984-1985, nr. 757/1, pp. 1-2). | vrijwaren (Parl. St., Senaat, 1984-1985, nr. 757/1, pp. 1-2). |
Hoofdstuk V (« Vertegenwoordiging van het kaderpersoneel ») van die | Hoofdstuk V (« Vertegenwoordiging van het kaderpersoneel ») van die |
wet beoogde deels tegemoet te komen aan een vraag die reeds gedurende | wet beoogde deels tegemoet te komen aan een vraag die reeds gedurende |
ruim een decennium werd gesteld door de representatieve organisaties | ruim een decennium werd gesteld door de representatieve organisaties |
van het kaderpersoneel, namelijk om de inspraak van het kaderpersoneel | van het kaderpersoneel, namelijk om de inspraak van het kaderpersoneel |
in de ondernemingen te verhogen. De wetgever overwoog dat de | in de ondernemingen te verhogen. De wetgever overwoog dat de |
specifieke belangenverdediging op het vlak van de onderneming het best | specifieke belangenverdediging op het vlak van de onderneming het best |
geschiedt in het kader van de OR, dat de kaderleden, net zoals de | geschiedt in het kader van de OR, dat de kaderleden, net zoals de |
bedienden en de arbeiders, werknemers zijn en dat de specifieke | bedienden en de arbeiders, werknemers zijn en dat de specifieke |
aanwezigheid van de kaderleden en hun inbreng in de OR het dynamisme | aanwezigheid van de kaderleden en hun inbreng in de OR het dynamisme |
van de inspraak zouden bevorderen (Parl. St., Senaat, 1984-1985, nr. | van de inspraak zouden bevorderen (Parl. St., Senaat, 1984-1985, nr. |
757/1, pp. 49-50). | 757/1, pp. 49-50). |
B.6.2. De wetgever diende die vertegenwoordiging van kaderleden | B.6.2. De wetgever diende die vertegenwoordiging van kaderleden |
evenwel te verzoenen met andere belangen : enerzijds, moest erover | evenwel te verzoenen met andere belangen : enerzijds, moest erover |
worden gewaakt dat die vertegenwoordiging niet inging tegen de | worden gewaakt dat die vertegenwoordiging niet inging tegen de |
hoofddoelstelling van de herstelwet, de bevordering van het | hoofddoelstelling van de herstelwet, de bevordering van het |
concurrentievermogen van de ondernemingen, bijvoorbeeld doordat het | concurrentievermogen van de ondernemingen, bijvoorbeeld doordat het |
aantal tegen ontslag beschermde personeelsleden, vooral in middelgrote | aantal tegen ontslag beschermde personeelsleden, vooral in middelgrote |
ondernemingen, te hoog zou oplopen; anderzijds, moest een compromis | ondernemingen, te hoog zou oplopen; anderzijds, moest een compromis |
worden bereikt tussen de sociale partners. | worden bereikt tussen de sociale partners. |
De werknemersorganisaties waren veeleer gewonnen voor een specifieke | De werknemersorganisaties waren veeleer gewonnen voor een specifieke |
vertegenwoordiging van kaderleden, maar verzetten zich tegen de | vertegenwoordiging van kaderleden, maar verzetten zich tegen de |
oprichting van een aparte structuur hiervoor en beklemtoonden dat de | oprichting van een aparte structuur hiervoor en beklemtoonden dat de |
vertegenwoordiging van het kaderpersoneel evenmin als gevolg mocht | vertegenwoordiging van het kaderpersoneel evenmin als gevolg mocht |
hebben dat het aantal mandaten voor arbeiders, bedienden en jeugdige | hebben dat het aantal mandaten voor arbeiders, bedienden en jeugdige |
werknemers zou worden verminderd. De werkgeversorganisaties kantten | werknemers zou worden verminderd. De werkgeversorganisaties kantten |
zich volledig tegen enige specifieke vertegenwoordiging van het | zich volledig tegen enige specifieke vertegenwoordiging van het |
kaderpersoneel in de OR of in het comité voor veiligheid, gezondheid | kaderpersoneel in de OR of in het comité voor veiligheid, gezondheid |
en verfraaiing van de werkplaatsen, de voorloper van het CPBW. Zij | en verfraaiing van de werkplaatsen, de voorloper van het CPBW. Zij |
eisten daarentegen dat het monopolie van de werknemersorganisaties | eisten daarentegen dat het monopolie van de werknemersorganisaties |
inzake de vertegenwoordiging van het kaderpersoneel werd doorbroken. | inzake de vertegenwoordiging van het kaderpersoneel werd doorbroken. |
Tevens beklemtoonden zij dat een regeling ten behoeve van de | Tevens beklemtoonden zij dat een regeling ten behoeve van de |
kaderleden geen verhoging van het aantal tegen ontslag beschermde | kaderleden geen verhoging van het aantal tegen ontslag beschermde |
personen met zich mocht meebrengen. | personen met zich mocht meebrengen. |
B.6.3. Het door de wetgever uitgewerkte compromis kwam erop neer dat | B.6.3. Het door de wetgever uitgewerkte compromis kwam erop neer dat |
de kaderleden weliswaar een afzonderlijke vertegenwoordiging kregen, | de kaderleden weliswaar een afzonderlijke vertegenwoordiging kregen, |
maar enkel in de OR, en dan nog slechts indien de onderneming ten | maar enkel in de OR, en dan nog slechts indien de onderneming ten |
minste vijftien kaderleden tewerkstelt. Ook werd bepaald dat elke | minste vijftien kaderleden tewerkstelt. Ook werd bepaald dat elke |
erkende organisatie van kaderleden, alsook individuele kaderleden, | erkende organisatie van kaderleden, alsook individuele kaderleden, |
kandidaten kunnen voordragen, indien zij de steun genieten van ten | kandidaten kunnen voordragen, indien zij de steun genieten van ten |
minste tien procent van de kaderleden van de onderneming. | minste tien procent van de kaderleden van de onderneming. |
Voor de toepassing van die regeling wordt het begrip « kaderleden » | Voor de toepassing van die regeling wordt het begrip « kaderleden » |
door artikel 14, § 1, 3°, van de Wet Organisatie Bedrijfsleven | door artikel 14, § 1, 3°, van de Wet Organisatie Bedrijfsleven |
gedefinieerd als « met uitsluiting van die welke deel uitmaken van het | gedefinieerd als « met uitsluiting van die welke deel uitmaken van het |
leidinggevend personeel in de zin van artikel 19, eerste lid, 2°, de | leidinggevend personeel in de zin van artikel 19, eerste lid, 2°, de |
bedienden, die in de onderneming een hogere functie uitoefenen, die in | bedienden, die in de onderneming een hogere functie uitoefenen, die in |
het algemeen voorbehouden wordt aan de houder van een diploma van een | het algemeen voorbehouden wordt aan de houder van een diploma van een |
bepaald niveau of aan diegene die een evenwaardige beroepservaring | bepaald niveau of aan diegene die een evenwaardige beroepservaring |
heeft ». Volgens de wetgever was een soepele definitie vereist, omdat | heeft ». Volgens de wetgever was een soepele definitie vereist, omdat |
de kaderleden een heterogene categorie van werknemers zijn, a fortiori | de kaderleden een heterogene categorie van werknemers zijn, a fortiori |
wanneer rekening wordt gehouden met de veranderlijke sociale en | wanneer rekening wordt gehouden met de veranderlijke sociale en |
organisatorische realiteit in de ondernemingen. Die definitie moest | organisatorische realiteit in de ondernemingen. Die definitie moest |
volgens de wetgever worden geconcretiseerd door de rechtspraak van de | volgens de wetgever worden geconcretiseerd door de rechtspraak van de |
arbeidsgerechten (Parl. St., Senaat, 1984-1985, nr. 757/1, p. 51). | arbeidsgerechten (Parl. St., Senaat, 1984-1985, nr. 757/1, p. 51). |
B.6.4. Ook de maatregel die inhoudt dat de OR niet meer moet worden | B.6.4. Ook de maatregel die inhoudt dat de OR niet meer moet worden |
verkozen in ondernemingen die gewoonlijk gemiddeld ten minste vijftig, | verkozen in ondernemingen die gewoonlijk gemiddeld ten minste vijftig, |
maar minder dan honderd personeelsleden tewerkstellen, maar dat hun | maar minder dan honderd personeelsleden tewerkstellen, maar dat hun |
mandaat voortaan wordt uitgeoefend door de leden van het CPBW, vindt | mandaat voortaan wordt uitgeoefend door de leden van het CPBW, vindt |
zijn oorsprong in de voormelde herstelwet. Hiermee wenste de wetgever, | zijn oorsprong in de voormelde herstelwet. Hiermee wenste de wetgever, |
specifiek ten aanzien van die ondernemingen, het aantal tegen ontslag | specifiek ten aanzien van die ondernemingen, het aantal tegen ontslag |
beschermde personen binnen de perken te houden. | beschermde personen binnen de perken te houden. |
B.7.1. De wetgever heeft geoordeeld dat, gelet op de specifieke plaats | B.7.1. De wetgever heeft geoordeeld dat, gelet op de specifieke plaats |
die de kaderleden innemen in een onderneming en gelet op de | die de kaderleden innemen in een onderneming en gelet op de |
organisatie van hun belangen, zij afzonderlijk dienden te worden | organisatie van hun belangen, zij afzonderlijk dienden te worden |
vertegenwoordigd in de OR. | vertegenwoordigd in de OR. |
Krachtens artikel 15 van de Wet Organisatie Bedrijfsleven is de OR | Krachtens artikel 15 van de Wet Organisatie Bedrijfsleven is de OR |
bevoegd voor verschillende materies. Zo dient hij te zoeken naar | bevoegd voor verschillende materies. Zo dient hij te zoeken naar |
maatregelen die de geest van samenwerking tussen het ondernemingshoofd | maatregelen die de geest van samenwerking tussen het ondernemingshoofd |
en zijn personeel kunnen bevorderen. Ook beschikt de OR over het recht | en zijn personeel kunnen bevorderen. Ook beschikt de OR over het recht |
om op bepaalde tijdstippen economische en financiële informatie van | om op bepaalde tijdstippen economische en financiële informatie van |
het ondernemingshoofd te verkrijgen. Op het ondernemingshoofd rust de | het ondernemingshoofd te verkrijgen. Op het ondernemingshoofd rust de |
plicht om de OR te raadplegen over verschillende sociale materies, | plicht om de OR te raadplegen over verschillende sociale materies, |
zoals het tewerkstellingsbeleid, de beroepsopleiding en -omscholing, | zoals het tewerkstellingsbeleid, de beroepsopleiding en -omscholing, |
de personeelsaangelegenheden en de wijziging van de | de personeelsaangelegenheden en de wijziging van de |
arbeidsomstandigheden en -voorwaarden. De OR beschikt zelfs over een | arbeidsomstandigheden en -voorwaarden. De OR beschikt zelfs over een |
beperkt medebeslissingsrecht inzake het arbeidsreglement en het beheer | beperkt medebeslissingsrecht inzake het arbeidsreglement en het beheer |
van maatschappelijke werken. | van maatschappelijke werken. |
Het CPBW is daarentegen krachtens artikel 65 van de Welzijnswet | Het CPBW is daarentegen krachtens artikel 65 van de Welzijnswet |
bevoegd voor materies die betrekking hebben op het welzijn van de | bevoegd voor materies die betrekking hebben op het welzijn van de |
werknemers bij de uitvoering van hun werk. Recentere wetgeving heeft | werknemers bij de uitvoering van hun werk. Recentere wetgeving heeft |
het CPBW bijkomende bevoegdheden opgedragen, met name inzake pesten op | het CPBW bijkomende bevoegdheden opgedragen, met name inzake pesten op |
het werk en inzake de psychosociale belasting veroorzaakt door het | het werk en inzake de psychosociale belasting veroorzaakt door het |
werk. | werk. |
Krachtens artikel 65bis van de Welzijnswet is het CPBW, bij | Krachtens artikel 65bis van de Welzijnswet is het CPBW, bij |
ontstentenis van een OR, bovendien bevoegd om de economische en | ontstentenis van een OR, bovendien bevoegd om de economische en |
financiële informatie te ontvangen die anders aan de OR zou worden | financiële informatie te ontvangen die anders aan de OR zou worden |
meegedeeld. Krachtens artikel 65decies van dezelfde wet dient het | meegedeeld. Krachtens artikel 65decies van dezelfde wet dient het |
CPBW, bij ontstentenis van een OR en een vakbondsafvaardiging, te | CPBW, bij ontstentenis van een OR en een vakbondsafvaardiging, te |
worden geraadpleegd inzake nachtprestaties, collectief ontslag, de | worden geraadpleegd inzake nachtprestaties, collectief ontslag, de |
overdracht van de onderneming, de invoering van nieuwe technologieën | overdracht van de onderneming, de invoering van nieuwe technologieën |
en de invoering van nieuwe arbeidsregelingen. Die hypotheses kunnen | en de invoering van nieuwe arbeidsregelingen. Die hypotheses kunnen |
zich slechts voordoen in ondernemingen die gewoonlijk gemiddeld minder | zich slechts voordoen in ondernemingen die gewoonlijk gemiddeld minder |
dan honderd, maar ten minste vijftig personeelsleden tewerkstellen. | dan honderd, maar ten minste vijftig personeelsleden tewerkstellen. |
Door te oordelen dat de bevoegdheden van de OR een afzonderlijke | Door te oordelen dat de bevoegdheden van de OR een afzonderlijke |
vertegenwoordiging van kaderleden in de OR rechtvaardigen, terwijl | vertegenwoordiging van kaderleden in de OR rechtvaardigen, terwijl |
inzake de bevoegdheden van het CPBW, die afzonderlijke | inzake de bevoegdheden van het CPBW, die afzonderlijke |
vertegenwoordiging niet noodzakelijk is, omdat de positie van de | vertegenwoordiging niet noodzakelijk is, omdat de positie van de |
kaderleden niet fundamenteel verschillend is van die van de andere | kaderleden niet fundamenteel verschillend is van die van de andere |
bedienden, heeft de wetgever geen kennelijk onredelijke beslissing | bedienden, heeft de wetgever geen kennelijk onredelijke beslissing |
genomen. | genomen. |
B.7.2. De bestreden bepalingen hebben overigens geenszins als gevolg | B.7.2. De bestreden bepalingen hebben overigens geenszins als gevolg |
dat de kaderleden verstoken zijn van vertegenwoordiging in het CPBW. | dat de kaderleden verstoken zijn van vertegenwoordiging in het CPBW. |
Uit de in B.6.3 vermelde definitie blijkt immers dat kaderleden | Uit de in B.6.3 vermelde definitie blijkt immers dat kaderleden |
bedienden zijn. Bijgevolg kunnen zij, telkens wanneer zij niet over | bedienden zijn. Bijgevolg kunnen zij, telkens wanneer zij niet over |
eigen kieslijsten of een eigen kiescollege beschikken, opkomen en | eigen kieslijsten of een eigen kiescollege beschikken, opkomen en |
stemmen op de lijsten van de bedienden. | stemmen op de lijsten van de bedienden. |
Bovendien vloeit uit een afwezigheid van kaderleden in het CPBW niet | Bovendien vloeit uit een afwezigheid van kaderleden in het CPBW niet |
voort dat de belangen van het kaderpersoneel in dat orgaan niet aan | voort dat de belangen van het kaderpersoneel in dat orgaan niet aan |
bod komen. De personeelsvertegenwoordigers vertegenwoordigen immers | bod komen. De personeelsvertegenwoordigers vertegenwoordigen immers |
niet alleen hun kiezers, maar alle personeelsleden van de onderneming. | niet alleen hun kiezers, maar alle personeelsleden van de onderneming. |
B.8. Het feit dat de kaderleden niet beschikken over een afzonderlijke | B.8. Het feit dat de kaderleden niet beschikken over een afzonderlijke |
vertegenwoordiging in ondernemingen die gewoonlijk gemiddeld minder | vertegenwoordiging in ondernemingen die gewoonlijk gemiddeld minder |
dan honderd, maar ten minste vijftig personeelsleden tewerkstellen, is | dan honderd, maar ten minste vijftig personeelsleden tewerkstellen, is |
een gevolg van de omstandigheid dat in die ondernemingen de OR niet | een gevolg van de omstandigheid dat in die ondernemingen de OR niet |
wordt verkozen, maar dat de mandatarissen in het CPBW, waarin de | wordt verkozen, maar dat de mandatarissen in het CPBW, waarin de |
kaderleden niet over een afzonderlijke vertegenwoordiging beschikken, | kaderleden niet over een afzonderlijke vertegenwoordiging beschikken, |
zitting nemen als mandatarissen in de OR. | zitting nemen als mandatarissen in de OR. |
Indien een onderneming met een dergelijk personeelsbestand evenwel | Indien een onderneming met een dergelijk personeelsbestand evenwel |
vijftien of meer kaderleden telt, zullen zij in de praktijk | vijftien of meer kaderleden telt, zullen zij in de praktijk |
probleemloos worden verkozen op de lijsten van de bedienden, zodat | probleemloos worden verkozen op de lijsten van de bedienden, zodat |
doorgaans zowel in het CPBW als in de OR kaderleden zitting zullen | doorgaans zowel in het CPBW als in de OR kaderleden zitting zullen |
nemen. Indien er toch geen kaderleden in die organen zitting nemen, | nemen. Indien er toch geen kaderleden in die organen zitting nemen, |
rust op de vertegenwoordigers die er wel zitting nemen, de | rust op de vertegenwoordigers die er wel zitting nemen, de |
verplichting om ook de belangen van de kaderleden te behartigen. | verplichting om ook de belangen van de kaderleden te behartigen. |
B.9. Een toetsing van de bestreden bepalingen aan artikel 23 van de | B.9. Een toetsing van de bestreden bepalingen aan artikel 23 van de |
Grondwet, aan de artikelen 6, 21, 22, 29 en 36 van het Herziene | Grondwet, aan de artikelen 6, 21, 22, 29 en 36 van het Herziene |
Europees Sociaal Handvest en aan de artikelen 2 en 5 van het binnen de | Europees Sociaal Handvest en aan de artikelen 2 en 5 van het binnen de |
Internationale Arbeidsorganisatie gesloten Verdrag nr. 154 van 19 juni | Internationale Arbeidsorganisatie gesloten Verdrag nr. 154 van 19 juni |
1981 betreffende de bevordering van het collectief onderhandelen, in | 1981 betreffende de bevordering van het collectief onderhandelen, in |
samenhang gelezen met de artikelen 10, 11 en 23 van de Grondwet, leidt | samenhang gelezen met de artikelen 10, 11 en 23 van de Grondwet, leidt |
niet tot een andere conclusie. | niet tot een andere conclusie. |
B.10. Er blijkt niet dat de wetgever een kennelijk onredelijke | B.10. Er blijkt niet dat de wetgever een kennelijk onredelijke |
maatregel heeft genomen. Bijgevolg zijn de middelen niet gegrond. | maatregel heeft genomen. Bijgevolg zijn de middelen niet gegrond. |
Om die redenen, | Om die redenen, |
het Hof | het Hof |
verwerpt het beroep. | verwerpt het beroep. |
Aldus uitgesproken in het Nederlands, het Frans en het Duits, | Aldus uitgesproken in het Nederlands, het Frans en het Duits, |
overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op | overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op |
het Grondwettelijk Hof, op de openbare terechtzitting van 14 november | het Grondwettelijk Hof, op de openbare terechtzitting van 14 november |
2012. | 2012. |
De griffier, | De griffier, |
P.-Y. Dutilleux | P.-Y. Dutilleux |
De voorzitter, | De voorzitter, |
M. Bossuyt | M. Bossuyt |