Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Arrest van --
← Terug naar "Uittreksel uit arrest nr. 79/2012 van 14 juni 2012 Rolnummers 5237, 5238, 5239, 5240, 5241, 5242 en 5243 In zake : de prejudiciële vragen betreffende de artikelen L4142-1, § 2, 8°, en L5431-1 van het Waalse Wetboek van de plaatselijke de Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters R. Henneuse en M. Bossuyt, en de rechter(...)"
Uittreksel uit arrest nr. 79/2012 van 14 juni 2012 Rolnummers 5237, 5238, 5239, 5240, 5241, 5242 en 5243 In zake : de prejudiciële vragen betreffende de artikelen L4142-1, § 2, 8°, en L5431-1 van het Waalse Wetboek van de plaatselijke de Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters R. Henneuse en M. Bossuyt, en de rechter(...) Uittreksel uit arrest nr. 79/2012 van 14 juni 2012 Rolnummers 5237, 5238, 5239, 5240, 5241, 5242 en 5243 In zake : de prejudiciële vragen betreffende de artikelen L4142-1, § 2, 8°, en L5431-1 van het Waalse Wetboek van de plaatselijke de Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters R. Henneuse en M. Bossuyt, en de rechter(...)
GRONDWETTELIJK HOF GRONDWETTELIJK HOF
Uittreksel uit arrest nr. 79/2012 van 14 juni 2012 Uittreksel uit arrest nr. 79/2012 van 14 juni 2012
Rolnummers 5237, 5238, 5239, 5240, 5241, 5242 en 5243 Rolnummers 5237, 5238, 5239, 5240, 5241, 5242 en 5243
In zake : de prejudiciële vragen betreffende de artikelen L4142-1, § In zake : de prejudiciële vragen betreffende de artikelen L4142-1, §
2, 8°, en L5431-1 van het Waalse Wetboek van de plaatselijke 2, 8°, en L5431-1 van het Waalse Wetboek van de plaatselijke
democratie en de decentralisatie, gesteld door de Raad van State. democratie en de decentralisatie, gesteld door de Raad van State.
Het Grondwettelijk Hof, Het Grondwettelijk Hof,
samengesteld uit de voorzitters R. Henneuse en M. Bossuyt, en de samengesteld uit de voorzitters R. Henneuse en M. Bossuyt, en de
rechters E. De Groot, L. Lavrysen, A. Alen, J.-P. Snappe, E. Derycke, rechters E. De Groot, L. Lavrysen, A. Alen, J.-P. Snappe, E. Derycke,
J. Spreutels, P. Nihoul en F. Daoût, bijgestaan door de griffier F. J. Spreutels, P. Nihoul en F. Daoût, bijgestaan door de griffier F.
Meersschaut, onder voorzitterschap van voorzitter R. Henneuse, Meersschaut, onder voorzitterschap van voorzitter R. Henneuse,
wijst na beraad het volgende arrest : wijst na beraad het volgende arrest :
I. Onderwerp van de prejudiciële vragen en rechtspleging I. Onderwerp van de prejudiciële vragen en rechtspleging
Bij arresten nrs. 216.250, 216.248, 216.247, 216.244, 216.249, 216.245 Bij arresten nrs. 216.250, 216.248, 216.247, 216.244, 216.249, 216.245
en 216.246 van 10 november 2011 in zake respectievelijk Benoît en 216.246 van 10 november 2011 in zake respectievelijk Benoît
Debatty, Freddy Rixhon, Frédéric Staquet, Hervé Jacquemin, Paolo Debatty, Freddy Rixhon, Frédéric Staquet, Hervé Jacquemin, Paolo
Buscema, Olivier Zonderman en Michel Duchêne, tegen het Waalse Gewest, Buscema, Olivier Zonderman en Michel Duchêne, tegen het Waalse Gewest,
waarvan de expedities ter griffie van het Hof zijn ingekomen op 14 waarvan de expedities ter griffie van het Hof zijn ingekomen op 14
november 2011, heeft de Raad van State de volgende prejudiciële vraag november 2011, heeft de Raad van State de volgende prejudiciële vraag
gesteld : gesteld :
« Schenden de artikelen L5431-1 en L4142-1, § 2, 8°, van het Wetboek « Schenden de artikelen L5431-1 en L4142-1, § 2, 8°, van het Wetboek
van de plaatselijke democratie en de decentralisatie artikel 10 van de van de plaatselijke democratie en de decentralisatie artikel 10 van de
Grondwet, in voorkomend geval in samenhang gelezen met de artikelen 6, Grondwet, in voorkomend geval in samenhang gelezen met de artikelen 6,
10, 11 en 17 van het Verdrag tot bescherming van de rechten van de 10, 11 en 17 van het Verdrag tot bescherming van de rechten van de
mens en de fundamentele vrijheden en met artikel 3 van het Eerste mens en de fundamentele vrijheden en met artikel 3 van het Eerste
Aanvullend Protocol bij dat Verdrag, Aanvullend Protocol bij dat Verdrag,
- in zoverre zij bepalen dat het verval van een mandaat voor de - in zoverre zij bepalen dat het verval van een mandaat voor de
houders van oorspronkelijke mandaten die niet hebben voldaan aan de houders van oorspronkelijke mandaten die niet hebben voldaan aan de
verplichtingen tot jaarlijkse aangifte van de uitgeoefende mandaten en verplichtingen tot jaarlijkse aangifte van de uitgeoefende mandaten en
de ontvangen vergoedingen, gepaard gaat met een onverkiesbaarheid van de ontvangen vergoedingen, gepaard gaat met een onverkiesbaarheid van
zes jaar, zes jaar,
- in zoverre zij, voor die mandaathouders, maar in één sanctie - in zoverre zij, voor die mandaathouders, maar in één sanctie
voorzien, namelijk het verval, voorzien, namelijk het verval,
- terwijl een burgemeester of een schepen die zich schuldig maakt aan - terwijl een burgemeester of een schepen die zich schuldig maakt aan
kennelijk wangedrag, door de Regering kan worden gestraft met een kennelijk wangedrag, door de Regering kan worden gestraft met een
schorsing van maximaal drie maanden of met een afzetting, zonder dat schorsing van maximaal drie maanden of met een afzetting, zonder dat
enige onverkiesbaarheid daaruit volgt ? ». enige onverkiesbaarheid daaruit volgt ? ».
Die zaken, ingeschreven onder de nummers 5237, 5238, 5239, 5240, 5241, Die zaken, ingeschreven onder de nummers 5237, 5238, 5239, 5240, 5241,
5242 en 5243 van de rol van het Hof, werden samengevoegd. 5242 en 5243 van de rol van het Hof, werden samengevoegd.
(...) (...)
III. In rechte III. In rechte
(...) (...)
Ten aanzien van de in het geding zijnde bepalingen en het onderwerp Ten aanzien van de in het geding zijnde bepalingen en het onderwerp
van de prejudiciële vraag van de prejudiciële vraag
B.1. Artikel L5421-1 van het Waalse Wetboek van de plaatselijke B.1. Artikel L5421-1 van het Waalse Wetboek van de plaatselijke
democratie en de decentralisatie (hierna : WWPDD) bepaalt : democratie en de decentralisatie (hierna : WWPDD) bepaalt :
« § 1. Indien het controleorgaan in de uitoefening van zijn opdrachten « § 1. Indien het controleorgaan in de uitoefening van zijn opdrachten
de afwezigheid vaststelt van een aangifte terwijl die vereist was, een de afwezigheid vaststelt van een aangifte terwijl die vereist was, een
afwijking opmerkt of een onregelmatigheid vermoedt, stelt het een afwijking opmerkt of een onregelmatigheid vermoedt, stelt het een
advies op waarin de tekortkomingen opgenomen worden die de betrokken advies op waarin de tekortkomingen opgenomen worden die de betrokken
persoon aangewreven zouden kunnen worden. Onder betrokken persoon persoon aangewreven zouden kunnen worden. Onder betrokken persoon
worden al naar gelang de mandataris of de niet-verkozen persoon worden al naar gelang de mandataris of de niet-verkozen persoon
verstaan. verstaan.
Van dat advies wordt per aangetekend schrijven kennis gegeven. Van dat advies wordt per aangetekend schrijven kennis gegeven.
§ 2. De betrokken persoon beschikt over een termijn van vijftien volle § 2. De betrokken persoon beschikt over een termijn van vijftien volle
dagen vanaf de kennisgeving van het advies om per aangetekend dagen vanaf de kennisgeving van het advies om per aangetekend
schrijven gericht aan het controleorgaan haar opmerkingen of schrijven gericht aan het controleorgaan haar opmerkingen of
rechtgezette aangifte te gelde te maken, eventueel samen met een rechtgezette aangifte te gelde te maken, eventueel samen met een
verzoek om gehoord te worden. Die termijn wordt opgeschort tussen 15 verzoek om gehoord te worden. Die termijn wordt opgeschort tussen 15
juli en 15 augustus. juli en 15 augustus.
§ 3. De hoorzitting wordt, indien erom verzocht wordt, gehouden in een § 3. De hoorzitting wordt, indien erom verzocht wordt, gehouden in een
termijn van veertig volle dagen vanaf de datum van ontvangst door het termijn van veertig volle dagen vanaf de datum van ontvangst door het
controleorgaan van het aangetekend schrijven bedoeld in § 2. De controleorgaan van het aangetekend schrijven bedoeld in § 2. De
betrokken persoon kan door een raadsman bijgestaan worden. betrokken persoon kan door een raadsman bijgestaan worden.
Van de hoorzitting wordt een proces-verbaal opgesteld dat binnen acht Van de hoorzitting wordt een proces-verbaal opgesteld dat binnen acht
volle dagen volgend op de hoorzitting per aangetekend schrijven aan de volle dagen volgend op de hoorzitting per aangetekend schrijven aan de
betrokken persoon gericht wordt. Zij beschikt over een termijn van betrokken persoon gericht wordt. Zij beschikt over een termijn van
drie volle dagen volgend op de datum van ontvangst van het drie volle dagen volgend op de datum van ontvangst van het
proces-verbaal om zijn opmerkingen per aangetekend schrijven voor te proces-verbaal om zijn opmerkingen per aangetekend schrijven voor te
dragen. Bij ontstentenis wordt het proces-verbaal als definitief dragen. Bij ontstentenis wordt het proces-verbaal als definitief
beschouwd. beschouwd.
§ 4. Het controleorgaan treft zijn beslissing : § 4. Het controleorgaan treft zijn beslissing :
- binnen de vijfenzeventig volle dagen na de kennisgeving van zijn - binnen de vijfenzeventig volle dagen na de kennisgeving van zijn
advies als de betrokken persoon niet gereageerd heeft; advies als de betrokken persoon niet gereageerd heeft;
- binnen de vijfenzeventig volle dagen na de ontvangst van de - binnen de vijfenzeventig volle dagen na de ontvangst van de
opmerkingen of de rechtgezette aangifte van de mandataris als de opmerkingen of de rechtgezette aangifte van de mandataris als de
betrokken persoon niet gehoord is; betrokken persoon niet gehoord is;
- binnen de vijfenzeventig volle dagen na de definitieve opmaak van - binnen de vijfenzeventig volle dagen na de definitieve opmaak van
het proces-verbaal van de hoorzitting als die plaats heeft gevonden. het proces-verbaal van de hoorzitting als die plaats heeft gevonden.
De beslissing van het controleorgaan wordt per aangetekend schrijven De beslissing van het controleorgaan wordt per aangetekend schrijven
gericht aan de betrokken persoon. gericht aan de betrokken persoon.
Er kan op grond van artikel 14 van de gecoördineerde wetten op de Raad Er kan op grond van artikel 14 van de gecoördineerde wetten op de Raad
van State een beroep tegen die beslissing worden ingediend. van State een beroep tegen die beslissing worden ingediend.
§ 5. Als het controleorgaan binnen de zes maanden volgend op de § 5. Als het controleorgaan binnen de zes maanden volgend op de
ontvangst van de aangifte het advies bedoeld in § 1 niet verzonden ontvangst van de aangifte het advies bedoeld in § 1 niet verzonden
heeft, wordt de aangifte geacht overeen te stemmen met de bepalingen heeft, wordt de aangifte geacht overeen te stemmen met de bepalingen
van het Wetboek voor het referentiejaar ». van het Wetboek voor het referentiejaar ».
Artikel L5431-1 van hetzelfde Wetboek bepaalt : Artikel L5431-1 van hetzelfde Wetboek bepaalt :
« § 1. De Regering kan na afloop van de procedure bepaald in paragraaf « § 1. De Regering kan na afloop van de procedure bepaald in paragraaf
2 het verval vaststellen : 2 het verval vaststellen :
- van de oorspronkelijke mandaten, met inbegrip van de uitvoerende - van de oorspronkelijke mandaten, met inbegrip van de uitvoerende
oorspronkelijke mandaten, en van de afgeleide mandaten van elke oorspronkelijke mandaten, en van de afgeleide mandaten van elke
gemeente- of provinciemandataris; gemeente- of provinciemandataris;
- van de mandaten toevertrouwd aan niet-verkozen personen ten gevolge - van de mandaten toevertrouwd aan niet-verkozen personen ten gevolge
van een beslissing getroffen door een orgaan van de gemeente, de van een beslissing getroffen door een orgaan van de gemeente, de
provincie, een intercommunale, een zelfstandig gemeente- of provincie, een intercommunale, een zelfstandig gemeente- of
provinciebedrijf of een huisvestingsmaatschappij, provinciebedrijf of een huisvestingsmaatschappij,
indien de betrokken persoon geen aangifte heeft ingediend, willens en indien de betrokken persoon geen aangifte heeft ingediend, willens en
wetens een valse aangifte heeft ingediend of nagelaten heeft de wetens een valse aangifte heeft ingediend of nagelaten heeft de
onverschuldigd gekregen sommen binnen de haar toebedeelde termijn onverschuldigd gekregen sommen binnen de haar toebedeelde termijn
terug te betalen. terug te betalen.
§ 2. Het controleorgaan deelt aan betrokkene per aangetekend schrijven § 2. Het controleorgaan deelt aan betrokkene per aangetekend schrijven
een kennisgeving mee van de feiten die het verval kunnen inhouden. een kennisgeving mee van de feiten die het verval kunnen inhouden.
Ten vroegste twintig dagen na het overmaken van de kennisgeving en na Ten vroegste twintig dagen na het overmaken van de kennisgeving en na
de betrokken persoon, eventueel bijgestaan door een raadsman van haar de betrokken persoon, eventueel bijgestaan door een raadsman van haar
keuze, te hebben gehoord als zij daarom heeft verzocht binnen een keuze, te hebben gehoord als zij daarom heeft verzocht binnen een
termijn van acht dagen te rekenen van de ontvangst van de termijn van acht dagen te rekenen van de ontvangst van de
kennisgeving, kan de Regering het verval vaststellen in een kennisgeving, kan de Regering het verval vaststellen in een
gemotiveerde beslissing. gemotiveerde beslissing.
Van die beslissing wordt door toedoen van de Regering kennis gegeven Van die beslissing wordt door toedoen van de Regering kennis gegeven
aan de betrokken persoon en aan het orgaan waarin zij haar aan de betrokken persoon en aan het orgaan waarin zij haar
oorspronkelijke en afgeleide mandaten uitoefent. oorspronkelijke en afgeleide mandaten uitoefent.
Er kan op grond van artikel 16 van de gecoördineerde wetten op de Raad Er kan op grond van artikel 16 van de gecoördineerde wetten op de Raad
van State een beroep tegen die beslissing worden ingediend. Het moet van State een beroep tegen die beslissing worden ingediend. Het moet
ingediend worden binnen de vijftien dagen na kennisgeving ervan. ingediend worden binnen de vijftien dagen na kennisgeving ervan.
Indien de betrokkene, na de kennisgeving bedoeld in § 2, lid 3, te Indien de betrokkene, na de kennisgeving bedoeld in § 2, lid 3, te
hebben ontvangen, zijn bediening blijft uitoefenen hoewel hij kennis hebben ontvangen, zijn bediening blijft uitoefenen hoewel hij kennis
heeft van de oorzaak van het verval, is hij strafbaar met de straffen heeft van de oorzaak van het verval, is hij strafbaar met de straffen
bepaald in artikel 262 van het Strafwetboek ». bepaald in artikel 262 van het Strafwetboek ».
Artikel L4142-1, § 2, 8°, van hetzelfde Wetboek bepaalt : Artikel L4142-1, § 2, 8°, van hetzelfde Wetboek bepaalt :
« Niet verkiesbaar zijn : « Niet verkiesbaar zijn :
[...] [...]
Zij die van hun mandaat vervallen zijn overeenkomstig artikel L5431-1, Zij die van hun mandaat vervallen zijn overeenkomstig artikel L5431-1,
waarbij die onverkiesbaarheid verstrijkt zes jaar na kennisgeving van waarbij die onverkiesbaarheid verstrijkt zes jaar na kennisgeving van
de beslissing van de Regering, of diens afgevaardigde, waarbij dat de beslissing van de Regering, of diens afgevaardigde, waarbij dat
verval vastgesteld wordt ». verval vastgesteld wordt ».
B.2. De Raad van State vraagt het Hof of de voormelde artikelen B.2. De Raad van State vraagt het Hof of de voormelde artikelen
L5431-1 en L4142-1, § 2, 8°, bestaanbaar zijn met artikel 10 van de L5431-1 en L4142-1, § 2, 8°, bestaanbaar zijn met artikel 10 van de
Grondwet, al dan niet in samenhang gelezen met de artikelen 6, 10, 11 Grondwet, al dan niet in samenhang gelezen met de artikelen 6, 10, 11
en 17 van het Europees Verdrag voor de rechten van de mens en met en 17 van het Europees Verdrag voor de rechten van de mens en met
artikel 3 van het Eerste Aanvullend Protocol bij dat Verdrag. Het artikel 3 van het Eerste Aanvullend Protocol bij dat Verdrag. Het
verwijzende rechtscollege stelt in de eerste plaats vast dat die verwijzende rechtscollege stelt in de eerste plaats vast dat die
bepalingen, ten aanzien van de mandatarissen die niet hebben voldaan bepalingen, ten aanzien van de mandatarissen die niet hebben voldaan
aan de verplichtingen tot jaarlijkse aangifte van de uitgeoefende aan de verplichtingen tot jaarlijkse aangifte van de uitgeoefende
mandaten en ontvangen vergoedingen, erin voorzien dat het verval van mandaten en ontvangen vergoedingen, erin voorzien dat het verval van
het mandaat gepaard gaat met een automatische onverkiesbaarheid van het mandaat gepaard gaat met een automatische onverkiesbaarheid van
zes jaar. Vervolgens merkt het op dat dezelfde bepalingen, ten aanzien zes jaar. Vervolgens merkt het op dat dezelfde bepalingen, ten aanzien
van diezelfde mandatarissen, slechts voorzien in één sanctie, namelijk van diezelfde mandatarissen, slechts voorzien in één sanctie, namelijk
het verval van het mandaat, dat gepaard gaat met een automatische het verval van het mandaat, dat gepaard gaat met een automatische
onverkiesbaarheid van zes jaar, terwijl een burgemeester of een onverkiesbaarheid van zes jaar, terwijl een burgemeester of een
schepen die zich schuldig maakt aan kennelijk wangedrag, door de schepen die zich schuldig maakt aan kennelijk wangedrag, door de
Regering kan worden bestraft met een schorsing van hoogstens drie Regering kan worden bestraft met een schorsing van hoogstens drie
maanden of een afzetting zonder dat daaruit enige onverkiesbaarheid maanden of een afzetting zonder dat daaruit enige onverkiesbaarheid
voortvloeit. voortvloeit.
Ten aanzien van de bevoegdheid van het Hof Ten aanzien van de bevoegdheid van het Hof
B.3. De Waalse Regering voert aan dat het Hof niet bevoegd zou zijn om B.3. De Waalse Regering voert aan dat het Hof niet bevoegd zou zijn om
de prejudiciële vraag te beantwoorden, aangezien daarin verschillende de prejudiciële vraag te beantwoorden, aangezien daarin verschillende
categorieën van burgers en verschillende gedragingen met elkaar worden categorieën van burgers en verschillende gedragingen met elkaar worden
vergeleken. Zij merkt op dat, enerzijds, de bepalingen betreffende de vergeleken. Zij merkt op dat, enerzijds, de bepalingen betreffende de
verplichting om de mandaten en de vergoedingen aan te geven, van verplichting om de mandaten en de vergoedingen aan te geven, van
toepassing zijn op alle plaatselijke mandatarissen, met inbegrip van toepassing zijn op alle plaatselijke mandatarissen, met inbegrip van
de burgemeesters en schepenen en dat, anderzijds, de sanctie die op de de burgemeesters en schepenen en dat, anderzijds, de sanctie die op de
laatstgenoemden kan worden toegepast wanneer hun kennelijk wangedrag laatstgenoemden kan worden toegepast wanneer hun kennelijk wangedrag
wordt verweten, gedragingen betreft die vallen onder het tuchtrecht wordt verweten, gedragingen betreft die vallen onder het tuchtrecht
dat op uitvoerende ambten van toepassing is. dat op uitvoerende ambten van toepassing is.
B.4.1 Uit de formulering van de prejudiciële vraag en de motivering B.4.1 Uit de formulering van de prejudiciële vraag en de motivering
van de verwijzingsarresten blijkt dat de Raad van State met name wil van de verwijzingsarresten blijkt dat de Raad van State met name wil
weten of het in het geding zijnde artikel L5431-1, in samenhang weten of het in het geding zijnde artikel L5431-1, in samenhang
gelezen met artikel L4142-1, § 2, 8°, van het WWPDD, in strijd is met gelezen met artikel L4142-1, § 2, 8°, van het WWPDD, in strijd is met
het gelijkheidsbeginsel in zoverre de Waalse Regering alleen het het gelijkheidsbeginsel in zoverre de Waalse Regering alleen het
verval van het mandaat kan uitspreken ten aanzien van de mandatarissen verval van het mandaat kan uitspreken ten aanzien van de mandatarissen
die niet hebben voldaan aan de verplichting tot jaarlijkse aangifte die niet hebben voldaan aan de verplichting tot jaarlijkse aangifte
van de uitgeoefende mandaten, verval dat van rechtswege gepaard gaat van de uitgeoefende mandaten, verval dat van rechtswege gepaard gaat
met een onverkiesbaarheid van zes jaar, terwijl een burgemeester of met een onverkiesbaarheid van zes jaar, terwijl een burgemeester of
een schepen die zich schuldig maakt aan kennelijk wangedrag kan worden een schepen die zich schuldig maakt aan kennelijk wangedrag kan worden
bestraft met ofwel een schorsing van maximaal drie maanden, ofwel een bestraft met ofwel een schorsing van maximaal drie maanden, ofwel een
afzetting zonder dat daaruit overigens enige onverkiesbaarheid afzetting zonder dat daaruit overigens enige onverkiesbaarheid
voortvloeit. voortvloeit.
B.4.2. Hoewel de burgemeesters en de schepenen zich in objectief B.4.2. Hoewel de burgemeesters en de schepenen zich in objectief
verschillende situaties bevinden, daar de tuchtsancties die hen kunnen verschillende situaties bevinden, daar de tuchtsancties die hen kunnen
treffen wegens kennelijk wangedrag immers van toepassing zijn op treffen wegens kennelijk wangedrag immers van toepassing zijn op
laakbare handelingen die buiten hun ambten worden verricht, bevinden laakbare handelingen die buiten hun ambten worden verricht, bevinden
de plaatselijke mandatarissen aan wie, door hetzelfde Wetboek, een de plaatselijke mandatarissen aan wie, door hetzelfde Wetboek, een
opdracht van algemeen belang is toevertrouwd, zich in een situatie die opdracht van algemeen belang is toevertrouwd, zich in een situatie die
vergelijkbaar is in zoverre het WWPDD voor de eerstgenoemden en de vergelijkbaar is in zoverre het WWPDD voor de eerstgenoemden en de
laatstgenoemden verkiesbaarheidsregels en verplichtingen vaststelt laatstgenoemden verkiesbaarheidsregels en verplichtingen vaststelt
waaraan zij zijn onderworpen. waaraan zij zijn onderworpen.
Ten gronde Ten gronde
B.5. Ten aanzien van het verschil in behandeling waarop in de B.5. Ten aanzien van het verschil in behandeling waarop in de
prejudiciële vraag wordt gewezen tussen, enerzijds, de mandatarissen prejudiciële vraag wordt gewezen tussen, enerzijds, de mandatarissen
die in de in het geding zijnde bepalingen worden beoogd en, die in de in het geding zijnde bepalingen worden beoogd en,
anderzijds, de burgemeesters en schepenen die zijn schuldig bevonden anderzijds, de burgemeesters en schepenen die zijn schuldig bevonden
aan kennelijk wangedrag, ofwel een schorsing van drie maanden, ofwel aan kennelijk wangedrag, ofwel een schorsing van drie maanden, ofwel
een afzetting kunnen oplopen, zonder door een onverkiesbaarheid te een afzetting kunnen oplopen, zonder door een onverkiesbaarheid te
worden getroffen, dient te worden vastgesteld dat, wat betreft hun worden getroffen, dient te worden vastgesteld dat, wat betreft hun
verplichting om hun mandaten en vergoedingen aan te geven, dat verplichting om hun mandaten en vergoedingen aan te geven, dat
verschil in behandeling niet bestaat. De burgemeesters en de verschil in behandeling niet bestaat. De burgemeesters en de
schepenen, die in het Waalse Gewest allen verkozen mandatarissen zijn, schepenen, die in het Waalse Gewest allen verkozen mandatarissen zijn,
zijn immers gehouden tot dezelfde aangifteplicht en riskeren dus zijn immers gehouden tot dezelfde aangifteplicht en riskeren dus
dezelfde sancties wanneer daaraan niet wordt voldaan. Wat daarentegen dezelfde sancties wanneer daaraan niet wordt voldaan. Wat daarentegen
de gedragingen van de burgemeesters en schepenen buiten hun mandaten de gedragingen van de burgemeesters en schepenen buiten hun mandaten
betreft, vermocht de Waalse decreetgever te voorzien in een regeling betreft, vermocht de Waalse decreetgever te voorzien in een regeling
van specifieke tuchtsancties die aan verschillende doelstellingen van specifieke tuchtsancties die aan verschillende doelstellingen
beantwoordt. beantwoordt.
Hieruit vloeit voort dat het aangevoerde verschil in behandeling niet Hieruit vloeit voort dat het aangevoerde verschil in behandeling niet
bestaat en dat de prejudiciële vraag in dat verband geen antwoord bestaat en dat de prejudiciële vraag in dat verband geen antwoord
behoeft. behoeft.
B.6. Het Hof moet voorts nagaan of de onverkiesbaarheid van zes jaar B.6. Het Hof moet voorts nagaan of de onverkiesbaarheid van zes jaar
die automatisch voortvloeit uit het uitgesproken verval, niet op die automatisch voortvloeit uit het uitgesproken verval, niet op
onevenredige wijze afbreuk doet aan het fundamenteel recht op de onevenredige wijze afbreuk doet aan het fundamenteel recht op de
verkiesbaarheid van de plaatselijke mandatarissen ten aanzien van wie verkiesbaarheid van de plaatselijke mandatarissen ten aanzien van wie
een dergelijk verval is uitgesproken. een dergelijk verval is uitgesproken.
B.7. Het recht om verkiesbaar te zijn is een fundamenteel recht in een B.7. Het recht om verkiesbaar te zijn is een fundamenteel recht in een
rechtstaat dat, krachtens artikel 10 van de Grondwet, zonder rechtstaat dat, krachtens artikel 10 van de Grondwet, zonder
discriminatie moet worden gewaarborgd. Dat recht is evenwel niet discriminatie moet worden gewaarborgd. Dat recht is evenwel niet
absoluut. Het kan worden beperkt op voorwaarde dat die beperkingen dat absoluut. Het kan worden beperkt op voorwaarde dat die beperkingen dat
recht niet wezenlijk aantasten, noch het effectieve karakter ervan recht niet wezenlijk aantasten, noch het effectieve karakter ervan
tenietdoen, een gewettigd doel nastreven en evenredig zijn met dat tenietdoen, een gewettigd doel nastreven en evenredig zijn met dat
doel. doel.
B.8.1. Het decreet van 8 december 2005 houdende wijziging van sommige B.8.1. Het decreet van 8 december 2005 houdende wijziging van sommige
bepalingen van het Wetboek van de plaatselijke democratie en de bepalingen van het Wetboek van de plaatselijke democratie en de
decentralisatie heeft de vergoeding die de plaatselijke mandatarissen decentralisatie heeft de vergoeding die de plaatselijke mandatarissen
tijdens de uitoefening van hun mandaten, met inbegrip van de eventuele tijdens de uitoefening van hun mandaten, met inbegrip van de eventuele
afgeleide mandaten, niet mogen overschrijden, bepaald op anderhalve afgeleide mandaten, niet mogen overschrijden, bepaald op anderhalve
keer het bedrag van de parlementaire vergoeding. keer het bedrag van de parlementaire vergoeding.
Om de naleving van die beperking te verzekeren, is erin voorzien, Om de naleving van die beperking te verzekeren, is erin voorzien,
enerzijds, de plaatselijke mandatarissen ertoe te verplichten enerzijds, de plaatselijke mandatarissen ertoe te verplichten
jaarlijks alle uitgeoefende mandaten en de vergoedingen die werden jaarlijks alle uitgeoefende mandaten en de vergoedingen die werden
geïnd voor de uitoefening van de openbare mandaten aan te geven en, geïnd voor de uitoefening van de openbare mandaten aan te geven en,
anderzijds, een sanctie op te leggen wanneer die aangifte niet wordt anderzijds, een sanctie op te leggen wanneer die aangifte niet wordt
gedaan, namelijk een verval van de mandaten, uitgesproken door de gedaan, namelijk een verval van de mandaten, uitgesproken door de
Waalse Regering na afloop van een tegensprekelijke procedure of, in Waalse Regering na afloop van een tegensprekelijke procedure of, in
voorkomend geval, door de Raad van State wanneer een beroep tot voorkomend geval, door de Raad van State wanneer een beroep tot
herziening van de vorige beslissing is ingesteld. Dat verval gaat herziening van de vorige beslissing is ingesteld. Dat verval gaat
gepaard met een onverkiesbaarheid van zes jaar die de mandataris ten gepaard met een onverkiesbaarheid van zes jaar die de mandataris ten
aanzien van wie het verval is uitgesproken, automatisch treft. aanzien van wie het verval is uitgesproken, automatisch treft.
B.8.2. Die bepalingen, ingevoegd via parlementaire amendementen, zijn B.8.2. Die bepalingen, ingevoegd via parlementaire amendementen, zijn
als volgt verantwoord : als volgt verantwoord :
« De gemeentelijke mandatarissen zijn, wegens hun hoedanigheid van « De gemeentelijke mandatarissen zijn, wegens hun hoedanigheid van
plaatselijk mandataris, geroepen tot deelname in de ene of de andere plaatselijk mandataris, geroepen tot deelname in de ene of de andere
hoedanigheid aan het beheer van rechtspersonen of zelfs van feitelijke hoedanigheid aan het beheer van rechtspersonen of zelfs van feitelijke
verenigingen. In die zin gebeurt het dat zij een vergoeding genieten verenigingen. In die zin gebeurt het dat zij een vergoeding genieten
(presentiegelden, emolumenten, enz.). Het is essentieel die situatie (presentiegelden, emolumenten, enz.). Het is essentieel die situatie
te reglementeren, teneinde een onredelijke toename van cumulaties te te reglementeren, teneinde een onredelijke toename van cumulaties te
voorkomen en het de betrokkenen niet mogelijk te maken financiële voorkomen en het de betrokkenen niet mogelijk te maken financiële
voordelen te innen die niet evenredig zijn met hun ambten. Het betreft voordelen te innen die niet evenredig zijn met hun ambten. Het betreft
hier een maatregel die essentieel is voor het moraliseren van het hier een maatregel die essentieel is voor het moraliseren van het
plaatselijke politieke leven » (Parl. St., Waals Parlement, 2004-2005, plaatselijke politieke leven » (Parl. St., Waals Parlement, 2004-2005,
nr. 204-3, p. 3). nr. 204-3, p. 3).
Op het ogenblik van de codificatie van het voormelde decreet, door de Op het ogenblik van de codificatie van het voormelde decreet, door de
goedkeuring van het decreet van 19 juni 2008 « houdende ratificatie goedkeuring van het decreet van 19 juni 2008 « houdende ratificatie
van het besluit van de Waalse Regering van 20 december 2007 ter van het besluit van de Waalse Regering van 20 december 2007 ter
uitvoering van artikel 55 van het decreet van 8 december 2005 houdende uitvoering van artikel 55 van het decreet van 8 december 2005 houdende
wijziging van sommige bepalingen van het Wetboek van de plaatselijke wijziging van sommige bepalingen van het Wetboek van de plaatselijke
democratie en de decentralisatie », is eraan herinnerd dat « die democratie en de decentralisatie », is eraan herinnerd dat « die
bepalingen ertoe strekken de transparantie te bevorderen » (CRAC, bepalingen ertoe strekken de transparantie te bevorderen » (CRAC,
Waals Parlement, 2007-2008, nr. 137, 27 mei 2008, p. 6). Waals Parlement, 2007-2008, nr. 137, 27 mei 2008, p. 6).
Tijdens de parlementaire voorbereiding is eveneens verwezen naar de Tijdens de parlementaire voorbereiding is eveneens verwezen naar de
ethische doelstellingen inzake het plaatselijke politieke leven. Aldus ethische doelstellingen inzake het plaatselijke politieke leven. Aldus
is met name verklaard dat « de politiek in een democratie alleen maar is met name verklaard dat « de politiek in een democratie alleen maar
baat heeft bij het bevorderen van de transparantie ten aanzien van de baat heeft bij het bevorderen van de transparantie ten aanzien van de
burgers, daar dat integraal deel uitmaakt van het veel ruimere begrip burgers, daar dat integraal deel uitmaakt van het veel ruimere begrip
van het behoorlijk bestuur » (CRI, Waals Parlement, 2007-2008, nr. 20, van het behoorlijk bestuur » (CRI, Waals Parlement, 2007-2008, nr. 20,
11 juni 2008, p. 30). Er is hieraan toegevoegd : 11 juni 2008, p. 30). Er is hieraan toegevoegd :
« Het behoorlijk bestuur, zowel op plaatselijk als op een ander « Het behoorlijk bestuur, zowel op plaatselijk als op een ander
niveau, is door iedereen altijd beschouwd geweest als een prioritaire niveau, is door iedereen altijd beschouwd geweest als een prioritaire
doelstelling. Dat behoorlijk bestuur is primordiaal wanneer men de doelstelling. Dat behoorlijk bestuur is primordiaal wanneer men de
naleving van de democratie wil verzekeren en eenieder naleving van de democratie wil verzekeren en eenieder
verantwoordelijkheidszin wil bijbrengen. [...] verantwoordelijkheidszin wil bijbrengen. [...]
[...] [...]
De unanimiteit van de goedkeuring in de Commissie getuigt van het feit De unanimiteit van de goedkeuring in de Commissie getuigt van het feit
dat alle politieke fracties zich bewust zijn van de noodzaak van dat alle politieke fracties zich bewust zijn van de noodzaak van
transparantie en ethiek in de uitoefening van de openbare mandaten » transparantie en ethiek in de uitoefening van de openbare mandaten »
(ibid., p. 32). (ibid., p. 32).
B.8.3. De door de Waalse decreetgever opgelegde verplichting om de B.8.3. De door de Waalse decreetgever opgelegde verplichting om de
mandaten jaarlijks aan te geven, verplichting die, wanneer daaraan mandaten jaarlijks aan te geven, verplichting die, wanneer daaraan
niet wordt voldaan, gepaard gaat met een verval dat wordt uitgesproken niet wordt voldaan, gepaard gaat met een verval dat wordt uitgesproken
na afloop van een tegensprekelijke procedure, is een middel dat na afloop van een tegensprekelijke procedure, is een middel dat
relevant en redelijk verantwoord is in het licht van het nagestreefde relevant en redelijk verantwoord is in het licht van het nagestreefde
doel bestaande in een grotere transparantie en een beter beheer op doel bestaande in een grotere transparantie en een beter beheer op
plaatselijk niveau. plaatselijk niveau.
B.8.4. Zoals andere gevallen van onverkiesbaarheid waarin het WWPDD B.8.4. Zoals andere gevallen van onverkiesbaarheid waarin het WWPDD
voorziet, is de onverkiesbaarheid van zes jaar die automatisch de voorziet, is de onverkiesbaarheid van zes jaar die automatisch de
gemeentelijke mandatarissen treft ten aanzien van wie het verval van gemeentelijke mandatarissen treft ten aanzien van wie het verval van
het mandaat is uitgesproken, verantwoord door de wil om de het mandaat is uitgesproken, verantwoord door de wil om de
doeltreffendheid van de in het geding zijnde bepaling van het WWPDD te doeltreffendheid van de in het geding zijnde bepaling van het WWPDD te
verzekeren, bepaling die alle gemeentelijke en provinciale verzekeren, bepaling die alle gemeentelijke en provinciale
mandatarissen ertoe verplicht jaarlijks hun mandaten en vergoedingen mandatarissen ertoe verplicht jaarlijks hun mandaten en vergoedingen
aan te geven. Hiermee streeft de Waalse decreetgever een wettig doel aan te geven. Hiermee streeft de Waalse decreetgever een wettig doel
na. na.
De automatische onverkiesbaarheid van zes jaar die is verbonden met De automatische onverkiesbaarheid van zes jaar die is verbonden met
dat verval, is een keuze die niet onredelijk is om diezelfde dat verval, is een keuze die niet onredelijk is om diezelfde
doelstellingen te bereiken, aangezien de verkozen mandatarissen bewust doelstellingen te bereiken, aangezien de verkozen mandatarissen bewust
niet hebben willen voldoen aan de aangifteplicht, zonder bovendien de niet hebben willen voldoen aan de aangifteplicht, zonder bovendien de
verantwoording te willen of te kunnen voorleggen die het Wetboek hen verantwoording te willen of te kunnen voorleggen die het Wetboek hen
toelaat voor te leggen tijdens de tegensprekelijke procedure die aan toelaat voor te leggen tijdens de tegensprekelijke procedure die aan
de uitspraak van de sanctie voorafgaat. de uitspraak van de sanctie voorafgaat.
De Waalse decreetgever heeft overigens erover gewaakt de duur van die De Waalse decreetgever heeft overigens erover gewaakt de duur van die
onverkiesbaarheid in de tijd te beperken, waarbij hij heeft gekozen onverkiesbaarheid in de tijd te beperken, waarbij hij heeft gekozen
voor een termijn van zes jaar na de vaststelling van het verval. Die voor een termijn van zes jaar na de vaststelling van het verval. Die
keuze is gegrond op een objectief criterium, namelijk de duur van zes keuze is gegrond op een objectief criterium, namelijk de duur van zes
jaar van de gemeentelijke mandaten, waarbij alle mandatarissen ten jaar van de gemeentelijke mandaten, waarbij alle mandatarissen ten
aanzien van wie een verval is uitgesproken, op dezelfde wijze worden aanzien van wie een verval is uitgesproken, op dezelfde wijze worden
behandeld : ongeacht het ogenblik van de zittingsperiode waarin zij behandeld : ongeacht het ogenblik van de zittingsperiode waarin zij
niet zouden hebben voldaan aan de in het geding zijnde aangifteplicht, niet zouden hebben voldaan aan de in het geding zijnde aangifteplicht,
kan ten aanzien van hen het verval van hun lopend mandaat en de kan ten aanzien van hen het verval van hun lopend mandaat en de
onverkiesbaarheid voor de volgende verkiezing worden uitgesproken. onverkiesbaarheid voor de volgende verkiezing worden uitgesproken.
B.8.5. Hoewel het juist is dat de onverkiesbaarheid automatisch is B.8.5. Hoewel het juist is dat de onverkiesbaarheid automatisch is
verbonden met het verval van het mandaat en niet voortvloeit uit een verbonden met het verval van het mandaat en niet voortvloeit uit een
afzonderlijke beslissing van de Regering of de Raad van State die afzonderlijke beslissing van de Regering of de Raad van State die
uitspraak doet op een beroep dat met toepassing van artikel L4142-1, § uitspraak doet op een beroep dat met toepassing van artikel L4142-1, §
2, is ingesteld, kan het verval alleen worden uitgesproken door de 2, is ingesteld, kan het verval alleen worden uitgesproken door de
Waalse Regering na een tegensprekelijke procedure tijdens welke de Waalse Regering na een tegensprekelijke procedure tijdens welke de
Regering dient na te gaan of dat verval evenredig is met de aan haar Regering dient na te gaan of dat verval evenredig is met de aan haar
voorgelegde feitelijke en juridische elementen, en bij een individuele voorgelegde feitelijke en juridische elementen, en bij een individuele
en gemotiveerde beslissing waartegen een beroep tot herziening kan en gemotiveerde beslissing waartegen een beroep tot herziening kan
worden ingesteld voor de Raad van State, onafhankelijk administratief worden ingesteld voor de Raad van State, onafhankelijk administratief
rechtscollege waaraan een bevoegdheid met volle rechtsmacht is rechtscollege waaraan een bevoegdheid met volle rechtsmacht is
toegekend. toegekend.
Uit artikel L5421 van het WWPDD, aangehaald in B.1, blijkt aldus dat Uit artikel L5421 van het WWPDD, aangehaald in B.1, blijkt aldus dat
het controleorgaan eerst een advies opstelt over de verweten het controleorgaan eerst een advies opstelt over de verweten
tekortkomingen en dat de betrokkene zijn opmerkingen over dat advies tekortkomingen en dat de betrokkene zijn opmerkingen over dat advies
kan meedelen, zijn aangifte kan rechtzetten en kan verzoeken om te kan meedelen, zijn aangifte kan rechtzetten en kan verzoeken om te
worden gehoord. Uit de procedurestukken blijkt eveneens dat de worden gehoord. Uit de procedurestukken blijkt eveneens dat de
mogelijkheid om de aangifte recht te zetten, door het controleorgaan mogelijkheid om de aangifte recht te zetten, door het controleorgaan
is begrepen als de mogelijkheid om die aangifte, zelfs buiten de is begrepen als de mogelijkheid om die aangifte, zelfs buiten de
termijnen, te doen. Datzelfde artikel bepaalt voorts dat de betrokkene termijnen, te doen. Datzelfde artikel bepaalt voorts dat de betrokkene
zijn opmerkingen kan formuleren over het proces-verbaal van de zijn opmerkingen kan formuleren over het proces-verbaal van de
hoorzitting waarom hij zou hebben verzocht. hoorzitting waarom hij zou hebben verzocht.
Verder blijkt uit artikel L5431-1 van het WWPDD, eveneens aangehaald Verder blijkt uit artikel L5431-1 van het WWPDD, eveneens aangehaald
in B.1, dat de Waalse Regering kan beslissen het verval uit te spreken in B.1, dat de Waalse Regering kan beslissen het verval uit te spreken
na de betrokkene te hebben gehoord indien die laatste daarom verzoekt na de betrokkene te hebben gehoord indien die laatste daarom verzoekt
en dat tegen die beslissing eveneens beroep kan worden ingesteld voor en dat tegen die beslissing eveneens beroep kan worden ingesteld voor
de Raad van State. de Raad van State.
Ten slotte geven de procedurestukken aan dat de Waalse Regering Ten slotte geven de procedurestukken aan dat de Waalse Regering
gebruik heeft gemaakt van haar beoordelingsbevoegdheid door alleen de gebruik heeft gemaakt van haar beoordelingsbevoegdheid door alleen de
mandatarissen te bestraffen die hun aangifte niet hebben ingediend mandatarissen te bestraffen die hun aangifte niet hebben ingediend
gedurende twee opeenvolgende jaren, ondanks de herinneringen van het gedurende twee opeenvolgende jaren, ondanks de herinneringen van het
controleorgaan. controleorgaan.
B.8.6. Rekening houdend met het beperkte karakter in de tijd van de B.8.6. Rekening houdend met het beperkte karakter in de tijd van de
onverkiesbaarheid en met het bestaan van een interne tegensprekelijke onverkiesbaarheid en met het bestaan van een interne tegensprekelijke
procedure en, in voorkomend geval, van een beroep met volle procedure en, in voorkomend geval, van een beroep met volle
rechtsmacht voor de Raad van State, hebben de in het geding zijnde rechtsmacht voor de Raad van State, hebben de in het geding zijnde
bepalingen geen onevenredige gevolgen. bepalingen geen onevenredige gevolgen.
B.9. Bijgevolg zijn de in het geding zijnde bepalingen bestaanbaar met B.9. Bijgevolg zijn de in het geding zijnde bepalingen bestaanbaar met
artikel 10 van de Grondwet. artikel 10 van de Grondwet.
B.10.1. De lezing van artikel 10 van de Grondwet in samenhang met de B.10.1. De lezing van artikel 10 van de Grondwet in samenhang met de
artikelen 6, 10, 11 en 17 van het Europees Verdrag voor de rechten van artikelen 6, 10, 11 en 17 van het Europees Verdrag voor de rechten van
de mens en met artikel 3 van het Eerste Aanvullend Protocol bij dat de mens en met artikel 3 van het Eerste Aanvullend Protocol bij dat
Verdrag leidt niet tot een ander resultaat. Verdrag leidt niet tot een ander resultaat.
B.10.2. Artikel 6 van het Europees Verdrag voor de rechten van de mens B.10.2. Artikel 6 van het Europees Verdrag voor de rechten van de mens
is trouwens niet van toepassing op geschillen betreffende verkiezingen is trouwens niet van toepassing op geschillen betreffende verkiezingen
(EHRM, 21 oktober 1997, Pierre-Bloch t. Frankrijk). (EHRM, 21 oktober 1997, Pierre-Bloch t. Frankrijk).
B.10.3. Voor zover er sprake is van een inmenging in de door de B.10.3. Voor zover er sprake is van een inmenging in de door de
artikelen 10 en 11 van datzelfde Verdrag gewaarborgde vrijheid van artikelen 10 en 11 van datzelfde Verdrag gewaarborgde vrijheid van
meningsuiting en van vereniging, is die, om de in B.8 vermelde meningsuiting en van vereniging, is die, om de in B.8 vermelde
redenen, redelijk verantwoord. redenen, redelijk verantwoord.
B.10.4. Artikel 17 van het Europees Verdrag voor de rechten van de B.10.4. Artikel 17 van het Europees Verdrag voor de rechten van de
mens bepaalt dat « geen der bepalingen van dit Verdrag mag worden mens bepaalt dat « geen der bepalingen van dit Verdrag mag worden
uitgelegd als zou zij voor een Staat, een groep of een persoon het uitgelegd als zou zij voor een Staat, een groep of een persoon het
recht inhouden enige activiteit aan de dag te leggen of enige daad te recht inhouden enige activiteit aan de dag te leggen of enige daad te
verrichten welke ten doel heeft de rechten of vrijheden welke in het verrichten welke ten doel heeft de rechten of vrijheden welke in het
Verdrag zijn vermeld, te vernietigen of deze rechten en vrijheden meer Verdrag zijn vermeld, te vernietigen of deze rechten en vrijheden meer
te beperken dan bij dit Verdrag is voorzien ». Aldus beoogt die te beperken dan bij dit Verdrag is voorzien ». Aldus beoogt die
bepaling misbruik van grondrechten door een antidemocratisch regime, bepaling misbruik van grondrechten door een antidemocratisch regime,
groeperingen of individuen van de beschermingssfeer van het Europees groeperingen of individuen van de beschermingssfeer van het Europees
Verdrag voor de rechten van de mens uit te sluiten. Te dezen kan er Verdrag voor de rechten van de mens uit te sluiten. Te dezen kan er
evenwel geen sprake zijn van een dergelijk misbruik. evenwel geen sprake zijn van een dergelijk misbruik.
B.10.5 Ten slotte hebben de in het Waalse Gewest georganiseerde B.10.5 Ten slotte hebben de in het Waalse Gewest georganiseerde
verkiezingen van de gemeente- en de provincieraden geen betrekking op verkiezingen van de gemeente- en de provincieraden geen betrekking op
het « kiezen van de wetgevende macht » in de zin van het voormelde het « kiezen van de wetgevende macht » in de zin van het voormelde
artikel 3 van het Eerste Aanvullend Protocol bij het Europees Verdrag artikel 3 van het Eerste Aanvullend Protocol bij het Europees Verdrag
voor de rechten van de mens. Bijgevolg is die bepaling niet van voor de rechten van de mens. Bijgevolg is die bepaling niet van
toepassing. toepassing.
B.11. De prejudiciële vraag dient ontkennend te worden beantwoord. B.11. De prejudiciële vraag dient ontkennend te worden beantwoord.
Om die redenen, Om die redenen,
het Hof het Hof
zegt voor recht : zegt voor recht :
De artikelen L5431-1 en L4142-1, § 2, 8°, van het Waalse Wetboek van De artikelen L5431-1 en L4142-1, § 2, 8°, van het Waalse Wetboek van
de plaatselijke democratie en de decentralisatie schenden niet artikel de plaatselijke democratie en de decentralisatie schenden niet artikel
10 van de Grondwet, al dan niet in samenhang gelezen met de artikelen 10 van de Grondwet, al dan niet in samenhang gelezen met de artikelen
6, 10, 11 en 17 van het Europees Verdrag voor de rechten van de mens 6, 10, 11 en 17 van het Europees Verdrag voor de rechten van de mens
en met artikel 3 van het Eerste Aanvullend Protocol bij dat Verdrag. en met artikel 3 van het Eerste Aanvullend Protocol bij dat Verdrag.
Aldus uitgesproken in het Frans en het Nederlands, overeenkomstig Aldus uitgesproken in het Frans en het Nederlands, overeenkomstig
artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het
Grondwettelijk Hof, op de openbare terechtzitting van 14 juni 2012. Grondwettelijk Hof, op de openbare terechtzitting van 14 juni 2012.
De griffier, De griffier,
F. Meersschaut F. Meersschaut
De voorzitter, De voorzitter,
R. Henneuse R. Henneuse
^