← Terug naar "Uittreksel uit arrest nr. 66/2012 van 24 mei 2012 Rolnummer 5123 In zake : de prejudiciële
vraag over artikel 174, derde lid, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige
verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 j Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters R. Henneuse en
M. Bossuyt, en de rechter(...)"
Uittreksel uit arrest nr. 66/2012 van 24 mei 2012 Rolnummer 5123 In zake : de prejudiciële vraag over artikel 174, derde lid, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 j Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters R. Henneuse en M. Bossuyt, en de rechter(...) | Uittreksel uit arrest nr. 66/2012 van 24 mei 2012 Rolnummer 5123 In zake : de prejudiciële vraag over artikel 174, derde lid, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 j Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters R. Henneuse en M. Bossuyt, en de rechter(...) |
---|---|
GRONDWETTELIJK HOF | GRONDWETTELIJK HOF |
Uittreksel uit arrest nr. 66/2012 van 24 mei 2012 | Uittreksel uit arrest nr. 66/2012 van 24 mei 2012 |
Rolnummer 5123 | Rolnummer 5123 |
In zake : de prejudiciële vraag over artikel 174, derde lid, van de | In zake : de prejudiciële vraag over artikel 174, derde lid, van de |
wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige | wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige |
verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, zoals dat | verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, zoals dat |
artikel werd gewijzigd bij artikel 47 van de wet van 19 december 2008 | artikel werd gewijzigd bij artikel 47 van de wet van 19 december 2008 |
houdende diverse bepalingen inzake gezondheid, gesteld door de | houdende diverse bepalingen inzake gezondheid, gesteld door de |
Arbeidsrechtbank te Brussel. | Arbeidsrechtbank te Brussel. |
Het Grondwettelijk Hof, | Het Grondwettelijk Hof, |
samengesteld uit de voorzitters R. Henneuse en M. Bossuyt, en de | samengesteld uit de voorzitters R. Henneuse en M. Bossuyt, en de |
rechters E. De Groot, L. Lavrysen, A. Alen, J.-P. Snappe, J.-P. | rechters E. De Groot, L. Lavrysen, A. Alen, J.-P. Snappe, J.-P. |
Moerman, E. Derycke, J. Spreutels, T. Merckx-Van Goey, P. Nihoul en F. | Moerman, E. Derycke, J. Spreutels, T. Merckx-Van Goey, P. Nihoul en F. |
Daoût, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder | Daoût, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder |
voorzitterschap van voorzitter R. Henneuse, | voorzitterschap van voorzitter R. Henneuse, |
wijst na beraad het volgende arrest : | wijst na beraad het volgende arrest : |
I. Onderwerp van de prejudiciële vraag en rechtspleging | I. Onderwerp van de prejudiciële vraag en rechtspleging |
Bij vonnis van 24 februari 2011 in zake Els Tenreiro Lourenco tegen de | Bij vonnis van 24 februari 2011 in zake Els Tenreiro Lourenco tegen de |
Landsbond van Liberale Mutualiteiten, waarvan de expeditie ter griffie | Landsbond van Liberale Mutualiteiten, waarvan de expeditie ter griffie |
van het Hof is ingekomen op 9 maart 2011, heeft de Arbeidsrechtbank te | van het Hof is ingekomen op 9 maart 2011, heeft de Arbeidsrechtbank te |
Brussel de volgende prejudiciële vraag gesteld : | Brussel de volgende prejudiciële vraag gesteld : |
« Schendt artikel 47 van de wet van 19 december 2008 houdende diverse | « Schendt artikel 47 van de wet van 19 december 2008 houdende diverse |
bepalingen inzake gezondheidszorg, dat artikel 174 van de wet | bepalingen inzake gezondheidszorg, dat artikel 174 van de wet |
betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en | betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en |
uitkeringen, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 14 juli | uitkeringen, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 14 juli |
1994, wijzigt, de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, | 1994, wijzigt, de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, |
in zoverre het de verzekeringsinstellingen toestaat de prestaties in | in zoverre het de verzekeringsinstellingen toestaat de prestaties in |
de uitkeringsverzekering terug te vorderen die, door een aan hen toe | de uitkeringsverzekering terug te vorderen die, door een aan hen toe |
te schrijven vergissing, ten onrechte aan hun aangeslotenen zijn | te schrijven vergissing, ten onrechte aan hun aangeslotenen zijn |
uitbetaald, op voorwaarde dat de per vergissing gecrediteerde persoon | uitbetaald, op voorwaarde dat de per vergissing gecrediteerde persoon |
niet wist of niet moest weten dat hij geen of niet langer recht had op | niet wist of niet moest weten dat hij geen of niet langer recht had op |
de uitgekeerde prestatie, geheel of gedeeltelijk, | de uitgekeerde prestatie, geheel of gedeeltelijk, |
terwijl, in het algemeen, artikel 17, tweede lid, van het Handvest van | terwijl, in het algemeen, artikel 17, tweede lid, van het Handvest van |
de sociaal verzekerde, dat van toepassing is op alle | de sociaal verzekerde, dat van toepassing is op alle |
socialezekerheidsinstellingen, waartoe de verzekeringsinstellingen | socialezekerheidsinstellingen, waartoe de verzekeringsinstellingen |
voor ziekte en invaliditeit behoren, zich verzet tegen elke | voor ziekte en invaliditeit behoren, zich verzet tegen elke |
terugvordering van sommen die de sociaal verzekerden ten onrechte | terugvordering van sommen die de sociaal verzekerden ten onrechte |
hebben geïnd, wanneer : | hebben geïnd, wanneer : |
1) de vergissing die aan de oorsprong van de verbeterende beslissing | 1) de vergissing die aan de oorsprong van de verbeterende beslissing |
ligt, aan de socialezekerheidsinstelling te wijten is; | ligt, aan de socialezekerheidsinstelling te wijten is; |
2) het na de herziening erkende recht kleiner is dan het aanvankelijk | 2) het na de herziening erkende recht kleiner is dan het aanvankelijk |
toegekende recht; | toegekende recht; |
3) de sociaal verzekerde niet wist of niet moest weten dat hij geen | 3) de sociaal verzekerde niet wist of niet moest weten dat hij geen |
recht meer had op het gehele bedrag van de uitgekeerde prestaties ? ». | recht meer had op het gehele bedrag van de uitgekeerde prestaties ? ». |
(...) | (...) |
III. In rechte | III. In rechte |
(...) | (...) |
B.1.1. Artikel 174 van de wet betreffende de verplichte verzekering | B.1.1. Artikel 174 van de wet betreffende de verplichte verzekering |
voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli | voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli |
1994, bepaalt : | 1994, bepaalt : |
« [...] | « [...] |
5° De vordering tot terugvordering van de waarde der ten laste van de | 5° De vordering tot terugvordering van de waarde der ten laste van de |
uitkeringsverzekering ten onrechte verleende prestaties, verjaart twee | uitkeringsverzekering ten onrechte verleende prestaties, verjaart twee |
jaar na het einde van de maand waarin die prestaties zijn uitbetaald; | jaar na het einde van de maand waarin die prestaties zijn uitbetaald; |
[...] | [...] |
Van de in 1°, 2°, 3° en 4° bedoelde verjaringen mag niet worden | Van de in 1°, 2°, 3° en 4° bedoelde verjaringen mag niet worden |
afgezien. | afgezien. |
De in 5°, 6° en 7° bedoelde verjaringen worden vastgesteld op een jaar | De in 5°, 6° en 7° bedoelde verjaringen worden vastgesteld op een jaar |
ingeval van een onverschuldigde betaling die voortvloeit uit een | ingeval van een onverschuldigde betaling die voortvloeit uit een |
juridische of materiële vergissing van de verzekeringsinstelling en | juridische of materiële vergissing van de verzekeringsinstelling en |
wanneer de per vergissing gecrediteerde verzekerde niet wist of niet | wanneer de per vergissing gecrediteerde verzekerde niet wist of niet |
moest weten dat hij geen recht had of niet langer recht had op de | moest weten dat hij geen recht had of niet langer recht had op de |
betaalde prestatie, geheel of gedeeltelijk. | betaalde prestatie, geheel of gedeeltelijk. |
[...] ». | [...] ». |
Het derde lid van dat artikel werd ingevoegd bij artikel 47 van de wet | Het derde lid van dat artikel werd ingevoegd bij artikel 47 van de wet |
van 19 december 2008 houdende diverse bepalingen inzake | van 19 december 2008 houdende diverse bepalingen inzake |
gezondheidszorg. Het gaat om de in het geding zijnde bepaling. | gezondheidszorg. Het gaat om de in het geding zijnde bepaling. |
B.1.2. Artikel 17 van de wet van 11 april 1995 « tot invoering van het | B.1.2. Artikel 17 van de wet van 11 april 1995 « tot invoering van het |
' Handvest ' van de sociaal verzekerde » bepaalt : | ' Handvest ' van de sociaal verzekerde » bepaalt : |
« Wanneer vastgesteld wordt dat de beslissing aangetast is door een | « Wanneer vastgesteld wordt dat de beslissing aangetast is door een |
juridische of materiële vergissing, neemt de instelling van sociale | juridische of materiële vergissing, neemt de instelling van sociale |
zekerheid op eigen initiatief een nieuwe beslissing die uitwerking | zekerheid op eigen initiatief een nieuwe beslissing die uitwerking |
heeft op de datum waarop de verbeterde beslissing had moeten ingaan, | heeft op de datum waarop de verbeterde beslissing had moeten ingaan, |
onverminderd de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake | onverminderd de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake |
verjaring. | verjaring. |
Onverminderd de toepassing van artikel 18, heeft de nieuwe beslissing, | Onverminderd de toepassing van artikel 18, heeft de nieuwe beslissing, |
indien de vergissing aan de instelling van sociale zekerheid te wijten | indien de vergissing aan de instelling van sociale zekerheid te wijten |
is, uitwerking op de eerste dag van de maand na de kennisgeving ervan, | is, uitwerking op de eerste dag van de maand na de kennisgeving ervan, |
als het recht op de prestatie kleiner is dan het aanvankelijk | als het recht op de prestatie kleiner is dan het aanvankelijk |
toegekende recht. | toegekende recht. |
Het vorige lid is niet van toepassing indien de sociaal verzekerde | Het vorige lid is niet van toepassing indien de sociaal verzekerde |
weet of moest weten, in de zin van het koninklijk besluit van 31 mei | weet of moest weten, in de zin van het koninklijk besluit van 31 mei |
1933 betreffende de verklaringen af te leggen in verband met | 1933 betreffende de verklaringen af te leggen in verband met |
subsidies, vergoedingen en toelagen, dat hij geen recht heeft of meer | subsidies, vergoedingen en toelagen, dat hij geen recht heeft of meer |
heeft op het gehele bedrag van een prestatie ». | heeft op het gehele bedrag van een prestatie ». |
B.1.3. Artikel 18 van dezelfde wet bepaalt : | B.1.3. Artikel 18 van dezelfde wet bepaalt : |
« Onverminderd de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake | « Onverminderd de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake |
verjaring, kan de instelling van sociale zekerheid haar beslissing | verjaring, kan de instelling van sociale zekerheid haar beslissing |
intrekken en een nieuwe beslissing nemen binnen de termijn voor het | intrekken en een nieuwe beslissing nemen binnen de termijn voor het |
instellen van een voorziening bij het bevoegde rechtscollege of, | instellen van een voorziening bij het bevoegde rechtscollege of, |
indien de voorziening reeds is ingesteld, tot aan de sluiting van de | indien de voorziening reeds is ingesteld, tot aan de sluiting van de |
debatten, wanneer : | debatten, wanneer : |
1° op de datum waarop de prestatie is ingegaan, het recht door een | 1° op de datum waarop de prestatie is ingegaan, het recht door een |
wettelijke of reglementaire bepaling is gewijzigd; | wettelijke of reglementaire bepaling is gewijzigd; |
2° een nieuw feit of nieuw bewijsmateriaal dat een terugslag heeft op | 2° een nieuw feit of nieuw bewijsmateriaal dat een terugslag heeft op |
de rechten van de verzoeker, tijdens het geding wordt ingeroepen; | de rechten van de verzoeker, tijdens het geding wordt ingeroepen; |
3° vastgesteld wordt dat de administratieve beslissing aangetast is | 3° vastgesteld wordt dat de administratieve beslissing aangetast is |
door een onregelmatigheid of een materiële vergissing ». | door een onregelmatigheid of een materiële vergissing ». |
B.1.4. Artikel 18bis van dezelfde wet bepaalt : | B.1.4. Artikel 18bis van dezelfde wet bepaalt : |
« De Koning bepaalt voor welke regelingen van sociale zekerheid of | « De Koning bepaalt voor welke regelingen van sociale zekerheid of |
gedeelten daarvan, een beslissing over dezelfde rechten genomen | gedeelten daarvan, een beslissing over dezelfde rechten genomen |
ingevolge een onderzoek op de wettelijkheid van de uitbetaalde | ingevolge een onderzoek op de wettelijkheid van de uitbetaalde |
prestaties, niet als een nieuwe beslissing wordt beschouwd voor de | prestaties, niet als een nieuwe beslissing wordt beschouwd voor de |
toepassing van de artikelen 17 en 18 ». | toepassing van de artikelen 17 en 18 ». |
B.2. De verwijzende rechter stelt aan het Hof een vraag over de | B.2. De verwijzende rechter stelt aan het Hof een vraag over de |
bestaanbaarheid, met de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, van de in | bestaanbaarheid, met de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, van de in |
het geding zijnde bepaling in zoverre zij een verschil in behandeling | het geding zijnde bepaling in zoverre zij een verschil in behandeling |
onder sociaal verzekerden invoert. | onder sociaal verzekerden invoert. |
Met toepassing van artikel 174, derde lid, van de in het geding zijnde | Met toepassing van artikel 174, derde lid, van de in het geding zijnde |
wet, en in afwijking van de termijn van twee jaar waarin in hoofdorde | wet, en in afwijking van de termijn van twee jaar waarin in hoofdorde |
is voorzien in het eerste lid van dat artikel, kan van de sociaal | is voorzien in het eerste lid van dat artikel, kan van de sociaal |
verzekerde die ten onrechte prestaties in de uitkeringsverzekering | verzekerde die ten onrechte prestaties in de uitkeringsverzekering |
heeft ontvangen wegens een vergissing vanwege de | heeft ontvangen wegens een vergissing vanwege de |
verzekeringsinstelling, de terugbetaling van het onverschuldigde | verzekeringsinstelling, de terugbetaling van het onverschuldigde |
bedrag gedurende een jaar worden geëist. Op grond van artikel 17 van | bedrag gedurende een jaar worden geëist. Op grond van artikel 17 van |
het Handvest van de sociaal verzekerde moet diegene die ten onrechte | het Handvest van de sociaal verzekerde moet diegene die ten onrechte |
betaalde uitkeringen heeft geïnd als gevolg van een vergissing van de | betaalde uitkeringen heeft geïnd als gevolg van een vergissing van de |
instelling die de uitkeringen heeft uitbetaald, daarentegen niets | instelling die de uitkeringen heeft uitbetaald, daarentegen niets |
terugbetalen, na de termijn voor het instellen van een beroep tegen de | terugbetalen, na de termijn voor het instellen van een beroep tegen de |
beslissing die de verzekeringsinstelling bij vergissing heeft genomen, | beslissing die de verzekeringsinstelling bij vergissing heeft genomen, |
behalve wanneer die sociaal verzekerde wist of moest weten dat hij | behalve wanneer die sociaal verzekerde wist of moest weten dat hij |
geen of niet langer recht had op het gehele bedrag van de prestatie. | geen of niet langer recht had op het gehele bedrag van de prestatie. |
B.3.1. Met de invoering van het « Handvest » van de sociaal verzekerde | B.3.1. Met de invoering van het « Handvest » van de sociaal verzekerde |
wilde de wetgever een betere juridische bescherming voor de sociaal | wilde de wetgever een betere juridische bescherming voor de sociaal |
verzekerde. Daarom diende het Handvest aan de volgende verwachtingen | verzekerde. Daarom diende het Handvest aan de volgende verwachtingen |
te voldoen : « rechtszekerheid, toegankelijkheid, doorzichtigheid, | te voldoen : « rechtszekerheid, toegankelijkheid, doorzichtigheid, |
snelheid en nauwkeurigheid, en ten slotte vereenvoudiging van de | snelheid en nauwkeurigheid, en ten slotte vereenvoudiging van de |
administratieve verplichtingen » (Parl. St., Kamer, B.Z. 1991-1992, | administratieve verplichtingen » (Parl. St., Kamer, B.Z. 1991-1992, |
nr. 353/1, pp. 1-2). Een amendement van de Regering (Parl. St., Kamer, | nr. 353/1, pp. 1-2). Een amendement van de Regering (Parl. St., Kamer, |
B.Z. 1991-1992, nr. 353/2, p. 10) om artikel 21 (thans artikel 17) te | B.Z. 1991-1992, nr. 353/2, p. 10) om artikel 21 (thans artikel 17) te |
schrappen, werd niet gevolgd omdat de Commissie voor de Sociale Zaken | schrappen, werd niet gevolgd omdat de Commissie voor de Sociale Zaken |
van oordeel was dat « deze bepaling [...] in sterke mate de | van oordeel was dat « deze bepaling [...] in sterke mate de |
rechtszekerheid van de sociaal verzekerde [verhoogt] en [...] behouden | rechtszekerheid van de sociaal verzekerde [verhoogt] en [...] behouden |
[moet] blijven » (Parl. St., Kamer, B.Z. 1991-1992, nr. 353/5, p. 19). | [moet] blijven » (Parl. St., Kamer, B.Z. 1991-1992, nr. 353/5, p. 19). |
B.3.2. Evenwel werd vastgesteld dat artikel 17, tweede lid, van de wet | B.3.2. Evenwel werd vastgesteld dat artikel 17, tweede lid, van de wet |
van 11 april 1995 belangrijke budgettaire implicaties had : | van 11 april 1995 belangrijke budgettaire implicaties had : |
« Vooral in het kader van de werkloosheidsverzekering en de | « Vooral in het kader van de werkloosheidsverzekering en de |
verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen zouden deze | verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen zouden deze |
nieuwe bepalingen aanleiding geven tot een verlies van miljarden frank | nieuwe bepalingen aanleiding geven tot een verlies van miljarden frank |
teveel betaalde prestaties die niet meer kunnen worden teruggevorderd | teveel betaalde prestaties die niet meer kunnen worden teruggevorderd |
» (Parl. St., Kamer, 1996-1997, nr. 907/1, p. 16). | » (Parl. St., Kamer, 1996-1997, nr. 907/1, p. 16). |
B.3.3. Niettemin werd het beginsel van artikel 17 van het Handvest in | B.3.3. Niettemin werd het beginsel van artikel 17 van het Handvest in |
verschillende socialezekerheidssectoren ingevoerd. Dat is het geval | verschillende socialezekerheidssectoren ingevoerd. Dat is het geval |
voor de arbeidsongevallenwetgeving (artikel 60bis van de wet van 10 | voor de arbeidsongevallenwetgeving (artikel 60bis van de wet van 10 |
april 1971) en voor de werkloosheidsreglementering (artikel 149, § 1, | april 1971) en voor de werkloosheidsreglementering (artikel 149, § 1, |
van het koninklijk besluit van 25 november 1991 houdende de | van het koninklijk besluit van 25 november 1991 houdende de |
werkloosheidsreglementering). | werkloosheidsreglementering). |
B.4.1. Bij het bepalen van zijn beleid in sociaal-economische | B.4.1. Bij het bepalen van zijn beleid in sociaal-economische |
aangelegenheden beschikt de wetgever over een ruime | aangelegenheden beschikt de wetgever over een ruime |
beoordelingsbevoegdheid. | beoordelingsbevoegdheid. |
Volgens het Europees Hof voor de Rechten van de Mens dient een | Volgens het Europees Hof voor de Rechten van de Mens dient een |
striktere evenredigheidstoetsing te worden toegepast wanneer de in het | striktere evenredigheidstoetsing te worden toegepast wanneer de in het |
geding zijnde bepaling ertoe strekt, in het nadeel van een individu, | geding zijnde bepaling ertoe strekt, in het nadeel van een individu, |
een vergissing te verbeteren die door de overheidsinstanties zelf is | een vergissing te verbeteren die door de overheidsinstanties zelf is |
begaan, zonder dat de persoon wiens rechten door die bepaling worden | begaan, zonder dat de persoon wiens rechten door die bepaling worden |
geraakt, enige fout kan worden verweten (EHRM, 15 september 2009, | geraakt, enige fout kan worden verweten (EHRM, 15 september 2009, |
Moskal t. Polen, § 73). Bovendien heeft hetzelfde Hof geoordeeld dat : | Moskal t. Polen, § 73). Bovendien heeft hetzelfde Hof geoordeeld dat : |
« [...] overheden niet ervan zouden mogen worden weerhouden | « [...] overheden niet ervan zouden mogen worden weerhouden |
vergissingen bij het toekennen van uitkeringen recht te zetten, zelfs | vergissingen bij het toekennen van uitkeringen recht te zetten, zelfs |
indien die vergissingen voortvloeien uit hun eigen nalatigheid. Er | indien die vergissingen voortvloeien uit hun eigen nalatigheid. Er |
anders over oordelen, zou indruisen tegen de leer van de | anders over oordelen, zou indruisen tegen de leer van de |
ongerechtvaardigde verrijking, zou oneerlijk zijn ten aanzien van | ongerechtvaardigde verrijking, zou oneerlijk zijn ten aanzien van |
andere personen die bijdragen tot het socialezekerheidsfonds en zou de | andere personen die bijdragen tot het socialezekerheidsfonds en zou de |
goedkeuring inhouden van een onbehoorlijke toekenning van schaarse | goedkeuring inhouden van een onbehoorlijke toekenning van schaarse |
publieke middelen. Niettemin heeft het Hof erop gewezen dat het | publieke middelen. Niettemin heeft het Hof erop gewezen dat het |
voormelde algemeen beginsel niet mag gelden in een situatie waarin de | voormelde algemeen beginsel niet mag gelden in een situatie waarin de |
betrokkene mogelijk een buitensporige last moet dragen als gevolg van | betrokkene mogelijk een buitensporige last moet dragen als gevolg van |
de maatregel die hem een voordeel ontneemt » (EHRM, 14 februari 2012, | de maatregel die hem een voordeel ontneemt » (EHRM, 14 februari 2012, |
B. t. Verenigd Koninkrijk, § 60). | B. t. Verenigd Koninkrijk, § 60). |
B.4.2. De in het geding zijnde bepaling is afgekondigd op 19 december | B.4.2. De in het geding zijnde bepaling is afgekondigd op 19 december |
2008, dus na artikel 17 van het Handvest van de sociaal verzekerde. | 2008, dus na artikel 17 van het Handvest van de sociaal verzekerde. |
Zolang dit Handvest ongewijzigd blijft, roept een wetswijziging, na de | Zolang dit Handvest ongewijzigd blijft, roept een wetswijziging, na de |
afkondiging van het Handvest, die een op een socialezekerheidssector | afkondiging van het Handvest, die een op een socialezekerheidssector |
toepasselijke reglementering invoert, die voor de verzekerde minder | toepasselijke reglementering invoert, die voor de verzekerde minder |
gunstig is dan die welke in het algemeen is opgenomen in het Handvest, | gunstig is dan die welke in het algemeen is opgenomen in het Handvest, |
onder de sociaal verzekerden een verschil in behandeling in het leven | onder de sociaal verzekerden een verschil in behandeling in het leven |
dat enkel met de artikelen 10 en 11 van de Grondwet bestaanbaar kan | dat enkel met de artikelen 10 en 11 van de Grondwet bestaanbaar kan |
worden geacht indien hiervoor een relevante specifieke verantwoording | worden geacht indien hiervoor een relevante specifieke verantwoording |
bestaat. | bestaat. |
B.5. In de parlementaire voorbereiding met betrekking tot artikel 47 | B.5. In de parlementaire voorbereiding met betrekking tot artikel 47 |
van de voormelde wet van 19 december 2008 wordt de keuze van de | van de voormelde wet van 19 december 2008 wordt de keuze van de |
wetgever als volgt verantwoord : | wetgever als volgt verantwoord : |
« De invoeging van deze bepaling wil een in de tijd beperkte | « De invoeging van deze bepaling wil een in de tijd beperkte |
terugvordering toelaten van aan de sociaal verzekerde te goeder trouw | terugvordering toelaten van aan de sociaal verzekerde te goeder trouw |
onverschuldigd betaalde prestaties, in geval van een juridische of een | onverschuldigd betaalde prestaties, in geval van een juridische of een |
materiële vergissing van de verzekeringsinstelling bij de betaling van | materiële vergissing van de verzekeringsinstelling bij de betaling van |
die prestaties. Aan de beslissing tot rechtzetting van de initiële | die prestaties. Aan de beslissing tot rechtzetting van de initiële |
vergissing wordt een terugwerkende kracht van een jaar toegekend. | vergissing wordt een terugwerkende kracht van een jaar toegekend. |
Deze aanpassing maakt een einde aan de huidige juridische onzekerheid | Deze aanpassing maakt een einde aan de huidige juridische onzekerheid |
met betrekking tot de beslissing tot terugvordering van | met betrekking tot de beslissing tot terugvordering van |
onverschuldigde prestaties in geval van vergissing van een openbare of | onverschuldigde prestaties in geval van vergissing van een openbare of |
private instelling van sociale zekerheid, ten gevolge van het arrest | private instelling van sociale zekerheid, ten gevolge van het arrest |
nr. 196/2005 van het Arbitragehof van 21 december 2005. | nr. 196/2005 van het Arbitragehof van 21 december 2005. |
Deze bepaling wordt eveneens gerechtvaardigd door de complexiteit van | Deze bepaling wordt eveneens gerechtvaardigd door de complexiteit van |
de dossiers in de sector verzekering voor geneeskundige verzorging en | de dossiers in de sector verzekering voor geneeskundige verzorging en |
uitkeringen, met name het aantal en de aard van de feitelijke en | uitkeringen, met name het aantal en de aard van de feitelijke en |
juridische elementen die in aanmerking moeten worden genomen om | juridische elementen die in aanmerking moeten worden genomen om |
prestaties toe te kennen en het juiste bedrag ervan te bepalen, de | prestaties toe te kennen en het juiste bedrag ervan te bepalen, de |
verplichting om de prestaties binnen een relatief korte termijn te | verplichting om de prestaties binnen een relatief korte termijn te |
betalen en tenslotte de budgettaire en financiële kost die de | betalen en tenslotte de budgettaire en financiële kost die de |
afwezigheid van terugvordering bij de sociaal verzekerde | afwezigheid van terugvordering bij de sociaal verzekerde |
vertegenwoordigt, een kost die volledig ten laste zou moeten worden | vertegenwoordigt, een kost die volledig ten laste zou moeten worden |
genomen door de verzekeringsinstellingen (weinig realistische | genomen door de verzekeringsinstellingen (weinig realistische |
hypothese als deze kost volledig ten laste zou moeten worden genomen | hypothese als deze kost volledig ten laste zou moeten worden genomen |
door deze laatsten) of door de regeling (en uiteindelijk door het | door deze laatsten) of door de regeling (en uiteindelijk door het |
globaal beheer). | globaal beheer). |
Deze bepaling is tenslotte gelijkaardig als deze die werd ingevoegd in | Deze bepaling is tenslotte gelijkaardig als deze die werd ingevoegd in |
hun specifieke wetgeving door de sector van de jaarlijkse vakantie, | hun specifieke wetgeving door de sector van de jaarlijkse vakantie, |
sinds 1 januari 2006, en door de sector van de gezinsbijslag, sinds 1 | sinds 1 januari 2006, en door de sector van de gezinsbijslag, sinds 1 |
oktober 2006 » (Parl. St., Kamer, 2008-2009, DOC 52-1491/001, DOC | oktober 2006 » (Parl. St., Kamer, 2008-2009, DOC 52-1491/001, DOC |
52-1492/001, pp. 32-33). | 52-1492/001, pp. 32-33). |
B.6.1. Het ingewikkelde karakter van het administratieve beheer | B.6.1. Het ingewikkelde karakter van het administratieve beheer |
waarvoor de verzekeringsinstellingen instaan, zou niet kunnen | waarvoor de verzekeringsinstellingen instaan, zou niet kunnen |
verantwoorden dat de begunstigde van ten onrechte uitgekeerde | verantwoorden dat de begunstigde van ten onrechte uitgekeerde |
prestaties, die die heeft ontvangen als gevolg van een vergissing van | prestaties, die die heeft ontvangen als gevolg van een vergissing van |
de uitkerende verzekeringsinstelling, terwijl hij zich daarvan geen | de uitkerende verzekeringsinstelling, terwijl hij zich daarvan geen |
rekenschap kon geven, gedurende één jaar ertoe is gehouden de bedragen | rekenschap kon geven, gedurende één jaar ertoe is gehouden de bedragen |
terug te betalen die hij ten onrechte heeft ontvangen, terwijl de | terug te betalen die hij ten onrechte heeft ontvangen, terwijl de |
begunstigden van andere sociale uitkeringen die in dezelfde | begunstigden van andere sociale uitkeringen die in dezelfde |
omstandigheden ten onrechte werden ontvangen, niet ertoe zijn gehouden | omstandigheden ten onrechte werden ontvangen, niet ertoe zijn gehouden |
die terug te betalen. | die terug te betalen. |
In de beoogde hypothese heeft de begunstigde immers geen enkele | In de beoogde hypothese heeft de begunstigde immers geen enkele |
vergissing begaan, zodat de verzekeringsinstelling correct | vergissing begaan, zodat de verzekeringsinstelling correct |
geïnformeerd zou moeten zijn over zijn juridische en materiële | geïnformeerd zou moeten zijn over zijn juridische en materiële |
situatie. De beheersmoeilijkheden als gevolg van de complexe | situatie. De beheersmoeilijkheden als gevolg van de complexe |
behandeling van de gevallen van arbeidsongeschiktheid, kunnen in die | behandeling van de gevallen van arbeidsongeschiktheid, kunnen in die |
situatie dus niet de oorzaak van de onverschuldigde betaling vormen. | situatie dus niet de oorzaak van de onverschuldigde betaling vormen. |
Zij kunnen dus niet verantwoorden dat de gevolgen van een vergissing | Zij kunnen dus niet verantwoorden dat de gevolgen van een vergissing |
van de schuldenaar van de uitkeringen bij de toekenning ervan, ten | van de schuldenaar van de uitkeringen bij de toekenning ervan, ten |
laste van de sociaal verzekerde worden gelegd. | laste van de sociaal verzekerde worden gelegd. |
Overigens, vermits een terugbetaling van onterecht uitgekeerde | Overigens, vermits een terugbetaling van onterecht uitgekeerde |
bedragen de regel is, dienen de in de in het geding zijnde bepaling | bedragen de regel is, dienen de in de in het geding zijnde bepaling |
gebruikte bewoordingen « niet wist of niet kon weten dat hij geen of | gebruikte bewoordingen « niet wist of niet kon weten dat hij geen of |
niet langer recht had » strikt te worden geïnterpreteerd. | niet langer recht had » strikt te worden geïnterpreteerd. |
B.6.2. Bovendien, in tegenstelling tot het vakantiegeld, dat het | B.6.2. Bovendien, in tegenstelling tot het vakantiegeld, dat het |
voorwerp uitmaakte van het arrest nr. 39/2008 van 4 maart 2008 waarbij | voorwerp uitmaakte van het arrest nr. 39/2008 van 4 maart 2008 waarbij |
het Hof oordeelde dat het niet strijdig was met de artikelen 10 en 11 | het Hof oordeelde dat het niet strijdig was met de artikelen 10 en 11 |
van de Grondwet de terugvordering toe te staan van een onterechte | van de Grondwet de terugvordering toe te staan van een onterechte |
uitbetaling als gevolg van een vergissing van de uitkerende | uitbetaling als gevolg van een vergissing van de uitkerende |
instelling, zijn de uitkeringen voor arbeidsongeschiktheid een | instelling, zijn de uitkeringen voor arbeidsongeschiktheid een |
vervangingsinkomen dat elke maand wordt uitbetaald, zodat zij in de | vervangingsinkomen dat elke maand wordt uitbetaald, zodat zij in de |
meeste gevallen het grootste deel vormen van het maandelijkse budget | meeste gevallen het grootste deel vormen van het maandelijkse budget |
van de sociaal verzekerde die ertoe gerechtigd is. Gedurende een | van de sociaal verzekerde die ertoe gerechtigd is. Gedurende een |
volledig jaar een terugvordering toestaan van bedragen die als gevolg | volledig jaar een terugvordering toestaan van bedragen die als gevolg |
van een vergissing van de uitkerende instelling werden uitbetaald, zou | van een vergissing van de uitkerende instelling werden uitbetaald, zou |
dan ook onevenredige gevolgen hebben voor het merendeel van de | dan ook onevenredige gevolgen hebben voor het merendeel van de |
uitkeringsgerechtigden die zich in die situatie bevinden en die geen | uitkeringsgerechtigden die zich in die situatie bevinden en die geen |
enkele fout of nalatigheid kan worden verweten. | enkele fout of nalatigheid kan worden verweten. |
B.6.3. Ten slotte kan de omstandigheid dat in de sector van de | B.6.3. Ten slotte kan de omstandigheid dat in de sector van de |
verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen de meeste | verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen de meeste |
beslissingen worden genomen door private instellingen die meewerken | beslissingen worden genomen door private instellingen die meewerken |
aan de sociale zekerheid, namelijk de ziekenfondsen, evenmin de | aan de sociale zekerheid, namelijk de ziekenfondsen, evenmin de |
ongelijke behandeling verantwoorden. Het feit dat de genomen | ongelijke behandeling verantwoorden. Het feit dat de genomen |
beslissingen naderhand dienen te worden gecontroleerd door het | beslissingen naderhand dienen te worden gecontroleerd door het |
Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV) en dat | Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV) en dat |
die controle materieel onmogelijk kan geschieden binnen de termijn van | die controle materieel onmogelijk kan geschieden binnen de termijn van |
drie maanden, dit wil zeggen de periode waarbinnen beroep kan worden | drie maanden, dit wil zeggen de periode waarbinnen beroep kan worden |
ingesteld bij de arbeidsrechtbank en waarbinnen de instelling haar | ingesteld bij de arbeidsrechtbank en waarbinnen de instelling haar |
beslissing kan herzien, kan dat verschil in behandeling evenmin | beslissing kan herzien, kan dat verschil in behandeling evenmin |
verantwoorden. Immers, de organisatie van de privé- en | verantwoorden. Immers, de organisatie van de privé- en |
overheidsinstellingen die een rol spelen in die specifieke sector van | overheidsinstellingen die een rol spelen in die specifieke sector van |
de sociale zekerheid, alsook de complexiteit en de daaruit | de sociale zekerheid, alsook de complexiteit en de daaruit |
voortvloeiende traagheid bij de behandeling van dossiers kunnen geen | voortvloeiende traagheid bij de behandeling van dossiers kunnen geen |
redelijke verantwoording vormen voor het feit dat de | redelijke verantwoording vormen voor het feit dat de |
uitkeringsgerechtigden de financiële gevolgen van een door een | uitkeringsgerechtigden de financiële gevolgen van een door een |
instelling begane vergissing moeten dragen. | instelling begane vergissing moeten dragen. |
B.6.4. Zoals de Ministerraad erop wijst, leidt het verbod om van de | B.6.4. Zoals de Ministerraad erop wijst, leidt het verbod om van de |
sociaal verzekerde de prestaties die hij ten onrechte heeft ontvangen | sociaal verzekerde de prestaties die hij ten onrechte heeft ontvangen |
terug te vorderen, weliswaar ertoe, in de huidige stand van de | terug te vorderen, weliswaar ertoe, in de huidige stand van de |
wetgeving, dat het RIZIV de financiële gevolgen draagt van een | wetgeving, dat het RIZIV de financiële gevolgen draagt van een |
vergissing die aan de verzekeringsinstellingen is toe te schrijven | vergissing die aan de verzekeringsinstellingen is toe te schrijven |
(zie in dat verband, Cass., 22 december 2008, Arr. Cass., 2008, nr. | (zie in dat verband, Cass., 22 december 2008, Arr. Cass., 2008, nr. |
749). | 749). |
Het staat niettemin aan de wetgever en aan de Koning om, in voorkomend | Het staat niettemin aan de wetgever en aan de Koning om, in voorkomend |
geval, de relevante regelgeving te wijzigen opdat de financiële | geval, de relevante regelgeving te wijzigen opdat de financiële |
gevolgen van zulk een vergissing geheel of gedeeltelijk zouden worden | gevolgen van zulk een vergissing geheel of gedeeltelijk zouden worden |
gedragen door de verzekeringsinstellingen, die verantwoordelijk zijn | gedragen door de verzekeringsinstellingen, die verantwoordelijk zijn |
voor de onterechte uitbetaling van prestaties aan de sociaal | voor de onterechte uitbetaling van prestaties aan de sociaal |
verzekerde, of de regels inzake de controle op de | verzekerde, of de regels inzake de controle op de |
verzekeringsinstellingen te verstrengen. | verzekeringsinstellingen te verstrengen. |
B.7. De prejudiciële vraag dient bevestigend te worden beantwoord. | B.7. De prejudiciële vraag dient bevestigend te worden beantwoord. |
Om die redenen, | Om die redenen, |
het Hof | het Hof |
zegt voor recht : | zegt voor recht : |
Artikel 174, derde lid, van de wet betreffende de verplichte | Artikel 174, derde lid, van de wet betreffende de verplichte |
verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, | verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, |
gecoördineerd op 14 juli 1994, zoals het werd ingevoegd bij artikel 47 | gecoördineerd op 14 juli 1994, zoals het werd ingevoegd bij artikel 47 |
van de wet van 19 december 2008 houdende diverse bepalingen inzake | van de wet van 19 december 2008 houdende diverse bepalingen inzake |
gezondheidszorg, schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet in | gezondheidszorg, schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet in |
zoverre het de verzekeringsinstellingen toestaat gedurende een jaar de | zoverre het de verzekeringsinstellingen toestaat gedurende een jaar de |
invaliditeitsuitkeringen terug te vorderen die, door een aan hen toe | invaliditeitsuitkeringen terug te vorderen die, door een aan hen toe |
te schrijven vergissing, ten onrechte aan hun aangeslotenen zijn | te schrijven vergissing, ten onrechte aan hun aangeslotenen zijn |
uitbetaald, op voorwaarde dat de sociaal verzekerde niet wist of niet | uitbetaald, op voorwaarde dat de sociaal verzekerde niet wist of niet |
moest weten dat hij geen of niet langer recht had op de uitgekeerde | moest weten dat hij geen of niet langer recht had op de uitgekeerde |
prestatie. | prestatie. |
Aldus uitgesproken in het Frans en het Nederlands, overeenkomstig | Aldus uitgesproken in het Frans en het Nederlands, overeenkomstig |
artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het | artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het |
Grondwettelijk Hof, op de openbare terechtzitting van 24 mei 2012. | Grondwettelijk Hof, op de openbare terechtzitting van 24 mei 2012. |
De griffier, | De griffier, |
P.-Y. Dutilleux. | P.-Y. Dutilleux. |
De voorzitter, | De voorzitter, |
R. Henneuse. | R. Henneuse. |