← Terug naar "Uittreksel uit arrest nr. 66/2012 van 24 mei 2012 Rolnummer 5123 In zake : de prejudiciële
vraag over artikel 174, derde lid, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige
verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 j Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters R. Henneuse en
M. Bossuyt, en de rechter(...)"
| Uittreksel uit arrest nr. 66/2012 van 24 mei 2012 Rolnummer 5123 In zake : de prejudiciële vraag over artikel 174, derde lid, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 j Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters R. Henneuse en M. Bossuyt, en de rechter(...) | Uittreksel uit arrest nr. 66/2012 van 24 mei 2012 Rolnummer 5123 In zake : de prejudiciële vraag over artikel 174, derde lid, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 j Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters R. Henneuse en M. Bossuyt, en de rechter(...) |
|---|---|
| GRONDWETTELIJK HOF | GRONDWETTELIJK HOF |
| Uittreksel uit arrest nr. 66/2012 van 24 mei 2012 | Uittreksel uit arrest nr. 66/2012 van 24 mei 2012 |
| Rolnummer 5123 | Rolnummer 5123 |
| In zake : de prejudiciële vraag over artikel 174, derde lid, van de | In zake : de prejudiciële vraag over artikel 174, derde lid, van de |
| wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige | wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige |
| verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, zoals dat | verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, zoals dat |
| artikel werd gewijzigd bij artikel 47 van de wet van 19 december 2008 | artikel werd gewijzigd bij artikel 47 van de wet van 19 december 2008 |
| houdende diverse bepalingen inzake gezondheid, gesteld door de | houdende diverse bepalingen inzake gezondheid, gesteld door de |
| Arbeidsrechtbank te Brussel. | Arbeidsrechtbank te Brussel. |
| Het Grondwettelijk Hof, | Het Grondwettelijk Hof, |
| samengesteld uit de voorzitters R. Henneuse en M. Bossuyt, en de | samengesteld uit de voorzitters R. Henneuse en M. Bossuyt, en de |
| rechters E. De Groot, L. Lavrysen, A. Alen, J.-P. Snappe, J.-P. | rechters E. De Groot, L. Lavrysen, A. Alen, J.-P. Snappe, J.-P. |
| Moerman, E. Derycke, J. Spreutels, T. Merckx-Van Goey, P. Nihoul en F. | Moerman, E. Derycke, J. Spreutels, T. Merckx-Van Goey, P. Nihoul en F. |
| Daoût, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder | Daoût, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder |
| voorzitterschap van voorzitter R. Henneuse, | voorzitterschap van voorzitter R. Henneuse, |
| wijst na beraad het volgende arrest : | wijst na beraad het volgende arrest : |
| I. Onderwerp van de prejudiciële vraag en rechtspleging | I. Onderwerp van de prejudiciële vraag en rechtspleging |
| Bij vonnis van 24 februari 2011 in zake Els Tenreiro Lourenco tegen de | Bij vonnis van 24 februari 2011 in zake Els Tenreiro Lourenco tegen de |
| Landsbond van Liberale Mutualiteiten, waarvan de expeditie ter griffie | Landsbond van Liberale Mutualiteiten, waarvan de expeditie ter griffie |
| van het Hof is ingekomen op 9 maart 2011, heeft de Arbeidsrechtbank te | van het Hof is ingekomen op 9 maart 2011, heeft de Arbeidsrechtbank te |
| Brussel de volgende prejudiciële vraag gesteld : | Brussel de volgende prejudiciële vraag gesteld : |
| « Schendt artikel 47 van de wet van 19 december 2008 houdende diverse | « Schendt artikel 47 van de wet van 19 december 2008 houdende diverse |
| bepalingen inzake gezondheidszorg, dat artikel 174 van de wet | bepalingen inzake gezondheidszorg, dat artikel 174 van de wet |
| betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en | betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en |
| uitkeringen, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 14 juli | uitkeringen, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 14 juli |
| 1994, wijzigt, de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, | 1994, wijzigt, de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, |
| in zoverre het de verzekeringsinstellingen toestaat de prestaties in | in zoverre het de verzekeringsinstellingen toestaat de prestaties in |
| de uitkeringsverzekering terug te vorderen die, door een aan hen toe | de uitkeringsverzekering terug te vorderen die, door een aan hen toe |
| te schrijven vergissing, ten onrechte aan hun aangeslotenen zijn | te schrijven vergissing, ten onrechte aan hun aangeslotenen zijn |
| uitbetaald, op voorwaarde dat de per vergissing gecrediteerde persoon | uitbetaald, op voorwaarde dat de per vergissing gecrediteerde persoon |
| niet wist of niet moest weten dat hij geen of niet langer recht had op | niet wist of niet moest weten dat hij geen of niet langer recht had op |
| de uitgekeerde prestatie, geheel of gedeeltelijk, | de uitgekeerde prestatie, geheel of gedeeltelijk, |
| terwijl, in het algemeen, artikel 17, tweede lid, van het Handvest van | terwijl, in het algemeen, artikel 17, tweede lid, van het Handvest van |
| de sociaal verzekerde, dat van toepassing is op alle | de sociaal verzekerde, dat van toepassing is op alle |
| socialezekerheidsinstellingen, waartoe de verzekeringsinstellingen | socialezekerheidsinstellingen, waartoe de verzekeringsinstellingen |
| voor ziekte en invaliditeit behoren, zich verzet tegen elke | voor ziekte en invaliditeit behoren, zich verzet tegen elke |
| terugvordering van sommen die de sociaal verzekerden ten onrechte | terugvordering van sommen die de sociaal verzekerden ten onrechte |
| hebben geïnd, wanneer : | hebben geïnd, wanneer : |
| 1) de vergissing die aan de oorsprong van de verbeterende beslissing | 1) de vergissing die aan de oorsprong van de verbeterende beslissing |
| ligt, aan de socialezekerheidsinstelling te wijten is; | ligt, aan de socialezekerheidsinstelling te wijten is; |
| 2) het na de herziening erkende recht kleiner is dan het aanvankelijk | 2) het na de herziening erkende recht kleiner is dan het aanvankelijk |
| toegekende recht; | toegekende recht; |
| 3) de sociaal verzekerde niet wist of niet moest weten dat hij geen | 3) de sociaal verzekerde niet wist of niet moest weten dat hij geen |
| recht meer had op het gehele bedrag van de uitgekeerde prestaties ? ». | recht meer had op het gehele bedrag van de uitgekeerde prestaties ? ». |
| (...) | (...) |
| III. In rechte | III. In rechte |
| (...) | (...) |
| B.1.1. Artikel 174 van de wet betreffende de verplichte verzekering | B.1.1. Artikel 174 van de wet betreffende de verplichte verzekering |
| voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli | voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli |
| 1994, bepaalt : | 1994, bepaalt : |
| « [...] | « [...] |
| 5° De vordering tot terugvordering van de waarde der ten laste van de | 5° De vordering tot terugvordering van de waarde der ten laste van de |
| uitkeringsverzekering ten onrechte verleende prestaties, verjaart twee | uitkeringsverzekering ten onrechte verleende prestaties, verjaart twee |
| jaar na het einde van de maand waarin die prestaties zijn uitbetaald; | jaar na het einde van de maand waarin die prestaties zijn uitbetaald; |
| [...] | [...] |
| Van de in 1°, 2°, 3° en 4° bedoelde verjaringen mag niet worden | Van de in 1°, 2°, 3° en 4° bedoelde verjaringen mag niet worden |
| afgezien. | afgezien. |
| De in 5°, 6° en 7° bedoelde verjaringen worden vastgesteld op een jaar | De in 5°, 6° en 7° bedoelde verjaringen worden vastgesteld op een jaar |
| ingeval van een onverschuldigde betaling die voortvloeit uit een | ingeval van een onverschuldigde betaling die voortvloeit uit een |
| juridische of materiële vergissing van de verzekeringsinstelling en | juridische of materiële vergissing van de verzekeringsinstelling en |
| wanneer de per vergissing gecrediteerde verzekerde niet wist of niet | wanneer de per vergissing gecrediteerde verzekerde niet wist of niet |
| moest weten dat hij geen recht had of niet langer recht had op de | moest weten dat hij geen recht had of niet langer recht had op de |
| betaalde prestatie, geheel of gedeeltelijk. | betaalde prestatie, geheel of gedeeltelijk. |
| [...] ». | [...] ». |
| Het derde lid van dat artikel werd ingevoegd bij artikel 47 van de wet | Het derde lid van dat artikel werd ingevoegd bij artikel 47 van de wet |
| van 19 december 2008 houdende diverse bepalingen inzake | van 19 december 2008 houdende diverse bepalingen inzake |
| gezondheidszorg. Het gaat om de in het geding zijnde bepaling. | gezondheidszorg. Het gaat om de in het geding zijnde bepaling. |
| B.1.2. Artikel 17 van de wet van 11 april 1995 « tot invoering van het | B.1.2. Artikel 17 van de wet van 11 april 1995 « tot invoering van het |
| ' Handvest ' van de sociaal verzekerde » bepaalt : | ' Handvest ' van de sociaal verzekerde » bepaalt : |
| « Wanneer vastgesteld wordt dat de beslissing aangetast is door een | « Wanneer vastgesteld wordt dat de beslissing aangetast is door een |
| juridische of materiële vergissing, neemt de instelling van sociale | juridische of materiële vergissing, neemt de instelling van sociale |
| zekerheid op eigen initiatief een nieuwe beslissing die uitwerking | zekerheid op eigen initiatief een nieuwe beslissing die uitwerking |
| heeft op de datum waarop de verbeterde beslissing had moeten ingaan, | heeft op de datum waarop de verbeterde beslissing had moeten ingaan, |
| onverminderd de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake | onverminderd de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake |
| verjaring. | verjaring. |
| Onverminderd de toepassing van artikel 18, heeft de nieuwe beslissing, | Onverminderd de toepassing van artikel 18, heeft de nieuwe beslissing, |
| indien de vergissing aan de instelling van sociale zekerheid te wijten | indien de vergissing aan de instelling van sociale zekerheid te wijten |
| is, uitwerking op de eerste dag van de maand na de kennisgeving ervan, | is, uitwerking op de eerste dag van de maand na de kennisgeving ervan, |
| als het recht op de prestatie kleiner is dan het aanvankelijk | als het recht op de prestatie kleiner is dan het aanvankelijk |
| toegekende recht. | toegekende recht. |
| Het vorige lid is niet van toepassing indien de sociaal verzekerde | Het vorige lid is niet van toepassing indien de sociaal verzekerde |
| weet of moest weten, in de zin van het koninklijk besluit van 31 mei | weet of moest weten, in de zin van het koninklijk besluit van 31 mei |
| 1933 betreffende de verklaringen af te leggen in verband met | 1933 betreffende de verklaringen af te leggen in verband met |
| subsidies, vergoedingen en toelagen, dat hij geen recht heeft of meer | subsidies, vergoedingen en toelagen, dat hij geen recht heeft of meer |
| heeft op het gehele bedrag van een prestatie ». | heeft op het gehele bedrag van een prestatie ». |
| B.1.3. Artikel 18 van dezelfde wet bepaalt : | B.1.3. Artikel 18 van dezelfde wet bepaalt : |
| « Onverminderd de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake | « Onverminderd de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake |
| verjaring, kan de instelling van sociale zekerheid haar beslissing | verjaring, kan de instelling van sociale zekerheid haar beslissing |
| intrekken en een nieuwe beslissing nemen binnen de termijn voor het | intrekken en een nieuwe beslissing nemen binnen de termijn voor het |
| instellen van een voorziening bij het bevoegde rechtscollege of, | instellen van een voorziening bij het bevoegde rechtscollege of, |
| indien de voorziening reeds is ingesteld, tot aan de sluiting van de | indien de voorziening reeds is ingesteld, tot aan de sluiting van de |
| debatten, wanneer : | debatten, wanneer : |
| 1° op de datum waarop de prestatie is ingegaan, het recht door een | 1° op de datum waarop de prestatie is ingegaan, het recht door een |
| wettelijke of reglementaire bepaling is gewijzigd; | wettelijke of reglementaire bepaling is gewijzigd; |
| 2° een nieuw feit of nieuw bewijsmateriaal dat een terugslag heeft op | 2° een nieuw feit of nieuw bewijsmateriaal dat een terugslag heeft op |
| de rechten van de verzoeker, tijdens het geding wordt ingeroepen; | de rechten van de verzoeker, tijdens het geding wordt ingeroepen; |
| 3° vastgesteld wordt dat de administratieve beslissing aangetast is | 3° vastgesteld wordt dat de administratieve beslissing aangetast is |
| door een onregelmatigheid of een materiële vergissing ». | door een onregelmatigheid of een materiële vergissing ». |
| B.1.4. Artikel 18bis van dezelfde wet bepaalt : | B.1.4. Artikel 18bis van dezelfde wet bepaalt : |
| « De Koning bepaalt voor welke regelingen van sociale zekerheid of | « De Koning bepaalt voor welke regelingen van sociale zekerheid of |
| gedeelten daarvan, een beslissing over dezelfde rechten genomen | gedeelten daarvan, een beslissing over dezelfde rechten genomen |
| ingevolge een onderzoek op de wettelijkheid van de uitbetaalde | ingevolge een onderzoek op de wettelijkheid van de uitbetaalde |
| prestaties, niet als een nieuwe beslissing wordt beschouwd voor de | prestaties, niet als een nieuwe beslissing wordt beschouwd voor de |
| toepassing van de artikelen 17 en 18 ». | toepassing van de artikelen 17 en 18 ». |
| B.2. De verwijzende rechter stelt aan het Hof een vraag over de | B.2. De verwijzende rechter stelt aan het Hof een vraag over de |
| bestaanbaarheid, met de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, van de in | bestaanbaarheid, met de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, van de in |
| het geding zijnde bepaling in zoverre zij een verschil in behandeling | het geding zijnde bepaling in zoverre zij een verschil in behandeling |
| onder sociaal verzekerden invoert. | onder sociaal verzekerden invoert. |
| Met toepassing van artikel 174, derde lid, van de in het geding zijnde | Met toepassing van artikel 174, derde lid, van de in het geding zijnde |
| wet, en in afwijking van de termijn van twee jaar waarin in hoofdorde | wet, en in afwijking van de termijn van twee jaar waarin in hoofdorde |
| is voorzien in het eerste lid van dat artikel, kan van de sociaal | is voorzien in het eerste lid van dat artikel, kan van de sociaal |
| verzekerde die ten onrechte prestaties in de uitkeringsverzekering | verzekerde die ten onrechte prestaties in de uitkeringsverzekering |
| heeft ontvangen wegens een vergissing vanwege de | heeft ontvangen wegens een vergissing vanwege de |
| verzekeringsinstelling, de terugbetaling van het onverschuldigde | verzekeringsinstelling, de terugbetaling van het onverschuldigde |
| bedrag gedurende een jaar worden geëist. Op grond van artikel 17 van | bedrag gedurende een jaar worden geëist. Op grond van artikel 17 van |
| het Handvest van de sociaal verzekerde moet diegene die ten onrechte | het Handvest van de sociaal verzekerde moet diegene die ten onrechte |
| betaalde uitkeringen heeft geïnd als gevolg van een vergissing van de | betaalde uitkeringen heeft geïnd als gevolg van een vergissing van de |
| instelling die de uitkeringen heeft uitbetaald, daarentegen niets | instelling die de uitkeringen heeft uitbetaald, daarentegen niets |
| terugbetalen, na de termijn voor het instellen van een beroep tegen de | terugbetalen, na de termijn voor het instellen van een beroep tegen de |
| beslissing die de verzekeringsinstelling bij vergissing heeft genomen, | beslissing die de verzekeringsinstelling bij vergissing heeft genomen, |
| behalve wanneer die sociaal verzekerde wist of moest weten dat hij | behalve wanneer die sociaal verzekerde wist of moest weten dat hij |
| geen of niet langer recht had op het gehele bedrag van de prestatie. | geen of niet langer recht had op het gehele bedrag van de prestatie. |
| B.3.1. Met de invoering van het « Handvest » van de sociaal verzekerde | B.3.1. Met de invoering van het « Handvest » van de sociaal verzekerde |
| wilde de wetgever een betere juridische bescherming voor de sociaal | wilde de wetgever een betere juridische bescherming voor de sociaal |
| verzekerde. Daarom diende het Handvest aan de volgende verwachtingen | verzekerde. Daarom diende het Handvest aan de volgende verwachtingen |
| te voldoen : « rechtszekerheid, toegankelijkheid, doorzichtigheid, | te voldoen : « rechtszekerheid, toegankelijkheid, doorzichtigheid, |
| snelheid en nauwkeurigheid, en ten slotte vereenvoudiging van de | snelheid en nauwkeurigheid, en ten slotte vereenvoudiging van de |
| administratieve verplichtingen » (Parl. St., Kamer, B.Z. 1991-1992, | administratieve verplichtingen » (Parl. St., Kamer, B.Z. 1991-1992, |
| nr. 353/1, pp. 1-2). Een amendement van de Regering (Parl. St., Kamer, | nr. 353/1, pp. 1-2). Een amendement van de Regering (Parl. St., Kamer, |
| B.Z. 1991-1992, nr. 353/2, p. 10) om artikel 21 (thans artikel 17) te | B.Z. 1991-1992, nr. 353/2, p. 10) om artikel 21 (thans artikel 17) te |
| schrappen, werd niet gevolgd omdat de Commissie voor de Sociale Zaken | schrappen, werd niet gevolgd omdat de Commissie voor de Sociale Zaken |
| van oordeel was dat « deze bepaling [...] in sterke mate de | van oordeel was dat « deze bepaling [...] in sterke mate de |
| rechtszekerheid van de sociaal verzekerde [verhoogt] en [...] behouden | rechtszekerheid van de sociaal verzekerde [verhoogt] en [...] behouden |
| [moet] blijven » (Parl. St., Kamer, B.Z. 1991-1992, nr. 353/5, p. 19). | [moet] blijven » (Parl. St., Kamer, B.Z. 1991-1992, nr. 353/5, p. 19). |
| B.3.2. Evenwel werd vastgesteld dat artikel 17, tweede lid, van de wet | B.3.2. Evenwel werd vastgesteld dat artikel 17, tweede lid, van de wet |
| van 11 april 1995 belangrijke budgettaire implicaties had : | van 11 april 1995 belangrijke budgettaire implicaties had : |
| « Vooral in het kader van de werkloosheidsverzekering en de | « Vooral in het kader van de werkloosheidsverzekering en de |
| verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen zouden deze | verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen zouden deze |
| nieuwe bepalingen aanleiding geven tot een verlies van miljarden frank | nieuwe bepalingen aanleiding geven tot een verlies van miljarden frank |
| teveel betaalde prestaties die niet meer kunnen worden teruggevorderd | teveel betaalde prestaties die niet meer kunnen worden teruggevorderd |
| » (Parl. St., Kamer, 1996-1997, nr. 907/1, p. 16). | » (Parl. St., Kamer, 1996-1997, nr. 907/1, p. 16). |
| B.3.3. Niettemin werd het beginsel van artikel 17 van het Handvest in | B.3.3. Niettemin werd het beginsel van artikel 17 van het Handvest in |
| verschillende socialezekerheidssectoren ingevoerd. Dat is het geval | verschillende socialezekerheidssectoren ingevoerd. Dat is het geval |
| voor de arbeidsongevallenwetgeving (artikel 60bis van de wet van 10 | voor de arbeidsongevallenwetgeving (artikel 60bis van de wet van 10 |
| april 1971) en voor de werkloosheidsreglementering (artikel 149, § 1, | april 1971) en voor de werkloosheidsreglementering (artikel 149, § 1, |
| van het koninklijk besluit van 25 november 1991 houdende de | van het koninklijk besluit van 25 november 1991 houdende de |
| werkloosheidsreglementering). | werkloosheidsreglementering). |
| B.4.1. Bij het bepalen van zijn beleid in sociaal-economische | B.4.1. Bij het bepalen van zijn beleid in sociaal-economische |
| aangelegenheden beschikt de wetgever over een ruime | aangelegenheden beschikt de wetgever over een ruime |
| beoordelingsbevoegdheid. | beoordelingsbevoegdheid. |
| Volgens het Europees Hof voor de Rechten van de Mens dient een | Volgens het Europees Hof voor de Rechten van de Mens dient een |
| striktere evenredigheidstoetsing te worden toegepast wanneer de in het | striktere evenredigheidstoetsing te worden toegepast wanneer de in het |
| geding zijnde bepaling ertoe strekt, in het nadeel van een individu, | geding zijnde bepaling ertoe strekt, in het nadeel van een individu, |
| een vergissing te verbeteren die door de overheidsinstanties zelf is | een vergissing te verbeteren die door de overheidsinstanties zelf is |
| begaan, zonder dat de persoon wiens rechten door die bepaling worden | begaan, zonder dat de persoon wiens rechten door die bepaling worden |
| geraakt, enige fout kan worden verweten (EHRM, 15 september 2009, | geraakt, enige fout kan worden verweten (EHRM, 15 september 2009, |
| Moskal t. Polen, § 73). Bovendien heeft hetzelfde Hof geoordeeld dat : | Moskal t. Polen, § 73). Bovendien heeft hetzelfde Hof geoordeeld dat : |
| « [...] overheden niet ervan zouden mogen worden weerhouden | « [...] overheden niet ervan zouden mogen worden weerhouden |
| vergissingen bij het toekennen van uitkeringen recht te zetten, zelfs | vergissingen bij het toekennen van uitkeringen recht te zetten, zelfs |
| indien die vergissingen voortvloeien uit hun eigen nalatigheid. Er | indien die vergissingen voortvloeien uit hun eigen nalatigheid. Er |
| anders over oordelen, zou indruisen tegen de leer van de | anders over oordelen, zou indruisen tegen de leer van de |
| ongerechtvaardigde verrijking, zou oneerlijk zijn ten aanzien van | ongerechtvaardigde verrijking, zou oneerlijk zijn ten aanzien van |
| andere personen die bijdragen tot het socialezekerheidsfonds en zou de | andere personen die bijdragen tot het socialezekerheidsfonds en zou de |
| goedkeuring inhouden van een onbehoorlijke toekenning van schaarse | goedkeuring inhouden van een onbehoorlijke toekenning van schaarse |
| publieke middelen. Niettemin heeft het Hof erop gewezen dat het | publieke middelen. Niettemin heeft het Hof erop gewezen dat het |
| voormelde algemeen beginsel niet mag gelden in een situatie waarin de | voormelde algemeen beginsel niet mag gelden in een situatie waarin de |
| betrokkene mogelijk een buitensporige last moet dragen als gevolg van | betrokkene mogelijk een buitensporige last moet dragen als gevolg van |
| de maatregel die hem een voordeel ontneemt » (EHRM, 14 februari 2012, | de maatregel die hem een voordeel ontneemt » (EHRM, 14 februari 2012, |
| B. t. Verenigd Koninkrijk, § 60). | B. t. Verenigd Koninkrijk, § 60). |
| B.4.2. De in het geding zijnde bepaling is afgekondigd op 19 december | B.4.2. De in het geding zijnde bepaling is afgekondigd op 19 december |
| 2008, dus na artikel 17 van het Handvest van de sociaal verzekerde. | 2008, dus na artikel 17 van het Handvest van de sociaal verzekerde. |
| Zolang dit Handvest ongewijzigd blijft, roept een wetswijziging, na de | Zolang dit Handvest ongewijzigd blijft, roept een wetswijziging, na de |
| afkondiging van het Handvest, die een op een socialezekerheidssector | afkondiging van het Handvest, die een op een socialezekerheidssector |
| toepasselijke reglementering invoert, die voor de verzekerde minder | toepasselijke reglementering invoert, die voor de verzekerde minder |
| gunstig is dan die welke in het algemeen is opgenomen in het Handvest, | gunstig is dan die welke in het algemeen is opgenomen in het Handvest, |
| onder de sociaal verzekerden een verschil in behandeling in het leven | onder de sociaal verzekerden een verschil in behandeling in het leven |
| dat enkel met de artikelen 10 en 11 van de Grondwet bestaanbaar kan | dat enkel met de artikelen 10 en 11 van de Grondwet bestaanbaar kan |
| worden geacht indien hiervoor een relevante specifieke verantwoording | worden geacht indien hiervoor een relevante specifieke verantwoording |
| bestaat. | bestaat. |
| B.5. In de parlementaire voorbereiding met betrekking tot artikel 47 | B.5. In de parlementaire voorbereiding met betrekking tot artikel 47 |
| van de voormelde wet van 19 december 2008 wordt de keuze van de | van de voormelde wet van 19 december 2008 wordt de keuze van de |
| wetgever als volgt verantwoord : | wetgever als volgt verantwoord : |
| « De invoeging van deze bepaling wil een in de tijd beperkte | « De invoeging van deze bepaling wil een in de tijd beperkte |
| terugvordering toelaten van aan de sociaal verzekerde te goeder trouw | terugvordering toelaten van aan de sociaal verzekerde te goeder trouw |
| onverschuldigd betaalde prestaties, in geval van een juridische of een | onverschuldigd betaalde prestaties, in geval van een juridische of een |
| materiële vergissing van de verzekeringsinstelling bij de betaling van | materiële vergissing van de verzekeringsinstelling bij de betaling van |
| die prestaties. Aan de beslissing tot rechtzetting van de initiële | die prestaties. Aan de beslissing tot rechtzetting van de initiële |
| vergissing wordt een terugwerkende kracht van een jaar toegekend. | vergissing wordt een terugwerkende kracht van een jaar toegekend. |
| Deze aanpassing maakt een einde aan de huidige juridische onzekerheid | Deze aanpassing maakt een einde aan de huidige juridische onzekerheid |
| met betrekking tot de beslissing tot terugvordering van | met betrekking tot de beslissing tot terugvordering van |
| onverschuldigde prestaties in geval van vergissing van een openbare of | onverschuldigde prestaties in geval van vergissing van een openbare of |
| private instelling van sociale zekerheid, ten gevolge van het arrest | private instelling van sociale zekerheid, ten gevolge van het arrest |
| nr. 196/2005 van het Arbitragehof van 21 december 2005. | nr. 196/2005 van het Arbitragehof van 21 december 2005. |
| Deze bepaling wordt eveneens gerechtvaardigd door de complexiteit van | Deze bepaling wordt eveneens gerechtvaardigd door de complexiteit van |
| de dossiers in de sector verzekering voor geneeskundige verzorging en | de dossiers in de sector verzekering voor geneeskundige verzorging en |
| uitkeringen, met name het aantal en de aard van de feitelijke en | uitkeringen, met name het aantal en de aard van de feitelijke en |
| juridische elementen die in aanmerking moeten worden genomen om | juridische elementen die in aanmerking moeten worden genomen om |
| prestaties toe te kennen en het juiste bedrag ervan te bepalen, de | prestaties toe te kennen en het juiste bedrag ervan te bepalen, de |
| verplichting om de prestaties binnen een relatief korte termijn te | verplichting om de prestaties binnen een relatief korte termijn te |
| betalen en tenslotte de budgettaire en financiële kost die de | betalen en tenslotte de budgettaire en financiële kost die de |
| afwezigheid van terugvordering bij de sociaal verzekerde | afwezigheid van terugvordering bij de sociaal verzekerde |
| vertegenwoordigt, een kost die volledig ten laste zou moeten worden | vertegenwoordigt, een kost die volledig ten laste zou moeten worden |
| genomen door de verzekeringsinstellingen (weinig realistische | genomen door de verzekeringsinstellingen (weinig realistische |
| hypothese als deze kost volledig ten laste zou moeten worden genomen | hypothese als deze kost volledig ten laste zou moeten worden genomen |
| door deze laatsten) of door de regeling (en uiteindelijk door het | door deze laatsten) of door de regeling (en uiteindelijk door het |
| globaal beheer). | globaal beheer). |
| Deze bepaling is tenslotte gelijkaardig als deze die werd ingevoegd in | Deze bepaling is tenslotte gelijkaardig als deze die werd ingevoegd in |
| hun specifieke wetgeving door de sector van de jaarlijkse vakantie, | hun specifieke wetgeving door de sector van de jaarlijkse vakantie, |
| sinds 1 januari 2006, en door de sector van de gezinsbijslag, sinds 1 | sinds 1 januari 2006, en door de sector van de gezinsbijslag, sinds 1 |
| oktober 2006 » (Parl. St., Kamer, 2008-2009, DOC 52-1491/001, DOC | oktober 2006 » (Parl. St., Kamer, 2008-2009, DOC 52-1491/001, DOC |
| 52-1492/001, pp. 32-33). | 52-1492/001, pp. 32-33). |
| B.6.1. Het ingewikkelde karakter van het administratieve beheer | B.6.1. Het ingewikkelde karakter van het administratieve beheer |
| waarvoor de verzekeringsinstellingen instaan, zou niet kunnen | waarvoor de verzekeringsinstellingen instaan, zou niet kunnen |
| verantwoorden dat de begunstigde van ten onrechte uitgekeerde | verantwoorden dat de begunstigde van ten onrechte uitgekeerde |
| prestaties, die die heeft ontvangen als gevolg van een vergissing van | prestaties, die die heeft ontvangen als gevolg van een vergissing van |
| de uitkerende verzekeringsinstelling, terwijl hij zich daarvan geen | de uitkerende verzekeringsinstelling, terwijl hij zich daarvan geen |
| rekenschap kon geven, gedurende één jaar ertoe is gehouden de bedragen | rekenschap kon geven, gedurende één jaar ertoe is gehouden de bedragen |
| terug te betalen die hij ten onrechte heeft ontvangen, terwijl de | terug te betalen die hij ten onrechte heeft ontvangen, terwijl de |
| begunstigden van andere sociale uitkeringen die in dezelfde | begunstigden van andere sociale uitkeringen die in dezelfde |
| omstandigheden ten onrechte werden ontvangen, niet ertoe zijn gehouden | omstandigheden ten onrechte werden ontvangen, niet ertoe zijn gehouden |
| die terug te betalen. | die terug te betalen. |
| In de beoogde hypothese heeft de begunstigde immers geen enkele | In de beoogde hypothese heeft de begunstigde immers geen enkele |
| vergissing begaan, zodat de verzekeringsinstelling correct | vergissing begaan, zodat de verzekeringsinstelling correct |
| geïnformeerd zou moeten zijn over zijn juridische en materiële | geïnformeerd zou moeten zijn over zijn juridische en materiële |
| situatie. De beheersmoeilijkheden als gevolg van de complexe | situatie. De beheersmoeilijkheden als gevolg van de complexe |
| behandeling van de gevallen van arbeidsongeschiktheid, kunnen in die | behandeling van de gevallen van arbeidsongeschiktheid, kunnen in die |
| situatie dus niet de oorzaak van de onverschuldigde betaling vormen. | situatie dus niet de oorzaak van de onverschuldigde betaling vormen. |
| Zij kunnen dus niet verantwoorden dat de gevolgen van een vergissing | Zij kunnen dus niet verantwoorden dat de gevolgen van een vergissing |
| van de schuldenaar van de uitkeringen bij de toekenning ervan, ten | van de schuldenaar van de uitkeringen bij de toekenning ervan, ten |
| laste van de sociaal verzekerde worden gelegd. | laste van de sociaal verzekerde worden gelegd. |
| Overigens, vermits een terugbetaling van onterecht uitgekeerde | Overigens, vermits een terugbetaling van onterecht uitgekeerde |
| bedragen de regel is, dienen de in de in het geding zijnde bepaling | bedragen de regel is, dienen de in de in het geding zijnde bepaling |
| gebruikte bewoordingen « niet wist of niet kon weten dat hij geen of | gebruikte bewoordingen « niet wist of niet kon weten dat hij geen of |
| niet langer recht had » strikt te worden geïnterpreteerd. | niet langer recht had » strikt te worden geïnterpreteerd. |
| B.6.2. Bovendien, in tegenstelling tot het vakantiegeld, dat het | B.6.2. Bovendien, in tegenstelling tot het vakantiegeld, dat het |
| voorwerp uitmaakte van het arrest nr. 39/2008 van 4 maart 2008 waarbij | voorwerp uitmaakte van het arrest nr. 39/2008 van 4 maart 2008 waarbij |
| het Hof oordeelde dat het niet strijdig was met de artikelen 10 en 11 | het Hof oordeelde dat het niet strijdig was met de artikelen 10 en 11 |
| van de Grondwet de terugvordering toe te staan van een onterechte | van de Grondwet de terugvordering toe te staan van een onterechte |
| uitbetaling als gevolg van een vergissing van de uitkerende | uitbetaling als gevolg van een vergissing van de uitkerende |
| instelling, zijn de uitkeringen voor arbeidsongeschiktheid een | instelling, zijn de uitkeringen voor arbeidsongeschiktheid een |
| vervangingsinkomen dat elke maand wordt uitbetaald, zodat zij in de | vervangingsinkomen dat elke maand wordt uitbetaald, zodat zij in de |
| meeste gevallen het grootste deel vormen van het maandelijkse budget | meeste gevallen het grootste deel vormen van het maandelijkse budget |
| van de sociaal verzekerde die ertoe gerechtigd is. Gedurende een | van de sociaal verzekerde die ertoe gerechtigd is. Gedurende een |
| volledig jaar een terugvordering toestaan van bedragen die als gevolg | volledig jaar een terugvordering toestaan van bedragen die als gevolg |
| van een vergissing van de uitkerende instelling werden uitbetaald, zou | van een vergissing van de uitkerende instelling werden uitbetaald, zou |
| dan ook onevenredige gevolgen hebben voor het merendeel van de | dan ook onevenredige gevolgen hebben voor het merendeel van de |
| uitkeringsgerechtigden die zich in die situatie bevinden en die geen | uitkeringsgerechtigden die zich in die situatie bevinden en die geen |
| enkele fout of nalatigheid kan worden verweten. | enkele fout of nalatigheid kan worden verweten. |
| B.6.3. Ten slotte kan de omstandigheid dat in de sector van de | B.6.3. Ten slotte kan de omstandigheid dat in de sector van de |
| verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen de meeste | verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen de meeste |
| beslissingen worden genomen door private instellingen die meewerken | beslissingen worden genomen door private instellingen die meewerken |
| aan de sociale zekerheid, namelijk de ziekenfondsen, evenmin de | aan de sociale zekerheid, namelijk de ziekenfondsen, evenmin de |
| ongelijke behandeling verantwoorden. Het feit dat de genomen | ongelijke behandeling verantwoorden. Het feit dat de genomen |
| beslissingen naderhand dienen te worden gecontroleerd door het | beslissingen naderhand dienen te worden gecontroleerd door het |
| Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV) en dat | Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV) en dat |
| die controle materieel onmogelijk kan geschieden binnen de termijn van | die controle materieel onmogelijk kan geschieden binnen de termijn van |
| drie maanden, dit wil zeggen de periode waarbinnen beroep kan worden | drie maanden, dit wil zeggen de periode waarbinnen beroep kan worden |
| ingesteld bij de arbeidsrechtbank en waarbinnen de instelling haar | ingesteld bij de arbeidsrechtbank en waarbinnen de instelling haar |
| beslissing kan herzien, kan dat verschil in behandeling evenmin | beslissing kan herzien, kan dat verschil in behandeling evenmin |
| verantwoorden. Immers, de organisatie van de privé- en | verantwoorden. Immers, de organisatie van de privé- en |
| overheidsinstellingen die een rol spelen in die specifieke sector van | overheidsinstellingen die een rol spelen in die specifieke sector van |
| de sociale zekerheid, alsook de complexiteit en de daaruit | de sociale zekerheid, alsook de complexiteit en de daaruit |
| voortvloeiende traagheid bij de behandeling van dossiers kunnen geen | voortvloeiende traagheid bij de behandeling van dossiers kunnen geen |
| redelijke verantwoording vormen voor het feit dat de | redelijke verantwoording vormen voor het feit dat de |
| uitkeringsgerechtigden de financiële gevolgen van een door een | uitkeringsgerechtigden de financiële gevolgen van een door een |
| instelling begane vergissing moeten dragen. | instelling begane vergissing moeten dragen. |
| B.6.4. Zoals de Ministerraad erop wijst, leidt het verbod om van de | B.6.4. Zoals de Ministerraad erop wijst, leidt het verbod om van de |
| sociaal verzekerde de prestaties die hij ten onrechte heeft ontvangen | sociaal verzekerde de prestaties die hij ten onrechte heeft ontvangen |
| terug te vorderen, weliswaar ertoe, in de huidige stand van de | terug te vorderen, weliswaar ertoe, in de huidige stand van de |
| wetgeving, dat het RIZIV de financiële gevolgen draagt van een | wetgeving, dat het RIZIV de financiële gevolgen draagt van een |
| vergissing die aan de verzekeringsinstellingen is toe te schrijven | vergissing die aan de verzekeringsinstellingen is toe te schrijven |
| (zie in dat verband, Cass., 22 december 2008, Arr. Cass., 2008, nr. | (zie in dat verband, Cass., 22 december 2008, Arr. Cass., 2008, nr. |
| 749). | 749). |
| Het staat niettemin aan de wetgever en aan de Koning om, in voorkomend | Het staat niettemin aan de wetgever en aan de Koning om, in voorkomend |
| geval, de relevante regelgeving te wijzigen opdat de financiële | geval, de relevante regelgeving te wijzigen opdat de financiële |
| gevolgen van zulk een vergissing geheel of gedeeltelijk zouden worden | gevolgen van zulk een vergissing geheel of gedeeltelijk zouden worden |
| gedragen door de verzekeringsinstellingen, die verantwoordelijk zijn | gedragen door de verzekeringsinstellingen, die verantwoordelijk zijn |
| voor de onterechte uitbetaling van prestaties aan de sociaal | voor de onterechte uitbetaling van prestaties aan de sociaal |
| verzekerde, of de regels inzake de controle op de | verzekerde, of de regels inzake de controle op de |
| verzekeringsinstellingen te verstrengen. | verzekeringsinstellingen te verstrengen. |
| B.7. De prejudiciële vraag dient bevestigend te worden beantwoord. | B.7. De prejudiciële vraag dient bevestigend te worden beantwoord. |
| Om die redenen, | Om die redenen, |
| het Hof | het Hof |
| zegt voor recht : | zegt voor recht : |
| Artikel 174, derde lid, van de wet betreffende de verplichte | Artikel 174, derde lid, van de wet betreffende de verplichte |
| verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, | verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, |
| gecoördineerd op 14 juli 1994, zoals het werd ingevoegd bij artikel 47 | gecoördineerd op 14 juli 1994, zoals het werd ingevoegd bij artikel 47 |
| van de wet van 19 december 2008 houdende diverse bepalingen inzake | van de wet van 19 december 2008 houdende diverse bepalingen inzake |
| gezondheidszorg, schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet in | gezondheidszorg, schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet in |
| zoverre het de verzekeringsinstellingen toestaat gedurende een jaar de | zoverre het de verzekeringsinstellingen toestaat gedurende een jaar de |
| invaliditeitsuitkeringen terug te vorderen die, door een aan hen toe | invaliditeitsuitkeringen terug te vorderen die, door een aan hen toe |
| te schrijven vergissing, ten onrechte aan hun aangeslotenen zijn | te schrijven vergissing, ten onrechte aan hun aangeslotenen zijn |
| uitbetaald, op voorwaarde dat de sociaal verzekerde niet wist of niet | uitbetaald, op voorwaarde dat de sociaal verzekerde niet wist of niet |
| moest weten dat hij geen of niet langer recht had op de uitgekeerde | moest weten dat hij geen of niet langer recht had op de uitgekeerde |
| prestatie. | prestatie. |
| Aldus uitgesproken in het Frans en het Nederlands, overeenkomstig | Aldus uitgesproken in het Frans en het Nederlands, overeenkomstig |
| artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het | artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het |
| Grondwettelijk Hof, op de openbare terechtzitting van 24 mei 2012. | Grondwettelijk Hof, op de openbare terechtzitting van 24 mei 2012. |
| De griffier, | De griffier, |
| P.-Y. Dutilleux. | P.-Y. Dutilleux. |
| De voorzitter, | De voorzitter, |
| R. Henneuse. | R. Henneuse. |