← Terug naar "Uittreksel uit arrest nr. 146/2010 van 16 december 2010 Rolnummer 4892 In zake :
de prejudiciële vraag betreffende artikel 4 van de wet van 14 juni 2004 « tot wijziging van artikelen
213 en 223 van het Wetboek van vennootschappen », gesteld Het
Grondwettelijk Hof, samengesteld uit voorzitter R. Henneuse en rechter E. De Groot, waarneme(...)"
| Uittreksel uit arrest nr. 146/2010 van 16 december 2010 Rolnummer 4892 In zake : de prejudiciële vraag betreffende artikel 4 van de wet van 14 juni 2004 « tot wijziging van artikelen 213 en 223 van het Wetboek van vennootschappen », gesteld Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit voorzitter R. Henneuse en rechter E. De Groot, waarneme(...) | Uittreksel uit arrest nr. 146/2010 van 16 december 2010 Rolnummer 4892 In zake : de prejudiciële vraag betreffende artikel 4 van de wet van 14 juni 2004 « tot wijziging van artikelen 213 en 223 van het Wetboek van vennootschappen », gesteld Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit voorzitter R. Henneuse en rechter E. De Groot, waarneme(...) |
|---|---|
| GRONDWETTELIJK HOF | GRONDWETTELIJK HOF |
| Uittreksel uit arrest nr. 146/2010 van 16 december 2010 | Uittreksel uit arrest nr. 146/2010 van 16 december 2010 |
| Rolnummer 4892 | Rolnummer 4892 |
| In zake : de prejudiciële vraag betreffende artikel 4 van de wet van | In zake : de prejudiciële vraag betreffende artikel 4 van de wet van |
| 14 juni 2004 « tot wijziging van artikelen 213 en 223 van het Wetboek | 14 juni 2004 « tot wijziging van artikelen 213 en 223 van het Wetboek |
| van vennootschappen », gesteld door het Hof van Beroep te Luik. | van vennootschappen », gesteld door het Hof van Beroep te Luik. |
| Het Grondwettelijk Hof, | Het Grondwettelijk Hof, |
| samengesteld uit voorzitter R. Henneuse en rechter E. De Groot, | samengesteld uit voorzitter R. Henneuse en rechter E. De Groot, |
| waarnemend voorzitter, de rechters L. Lavrysen, J.-P. Moerman, E. | waarnemend voorzitter, de rechters L. Lavrysen, J.-P. Moerman, E. |
| Derycke en P. Nihoul, en, overeenkomstig artikel 60bis van de | Derycke en P. Nihoul, en, overeenkomstig artikel 60bis van de |
| bijzondere wet van 6 januari 1989 op het Grondwettelijk Hof, emeritus | bijzondere wet van 6 januari 1989 op het Grondwettelijk Hof, emeritus |
| voorzitter M. Melchior, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, | voorzitter M. Melchior, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, |
| onder voorzitterschap van emeritus voorzitter M. Melchior, | onder voorzitterschap van emeritus voorzitter M. Melchior, |
| wijst na beraad het volgende arrest : | wijst na beraad het volgende arrest : |
| I. Onderwerp van de prejudiciële vraag en rechtspleging | I. Onderwerp van de prejudiciële vraag en rechtspleging |
| Bij arrest van 4 maart 2010 in zake Filippo Virone tegen Mr. Béatrice | Bij arrest van 4 maart 2010 in zake Filippo Virone tegen Mr. Béatrice |
| Versie, handelend in haar hoedanigheid van curator van het | Versie, handelend in haar hoedanigheid van curator van het |
| faillissement van de bvba « Café Services », waarvan de expeditie ter | faillissement van de bvba « Café Services », waarvan de expeditie ter |
| griffie van het Hof is ingekomen op 10 maart 2010, heeft het Hof van | griffie van het Hof is ingekomen op 10 maart 2010, heeft het Hof van |
| Beroep te Luik de volgende prejudiciële vraag gesteld : | Beroep te Luik de volgende prejudiciële vraag gesteld : |
| « Schendt de wet van 14 juni 2004 [tot wijziging van artikelen 213 en | « Schendt de wet van 14 juni 2004 [tot wijziging van artikelen 213 en |
| 223 van het Wetboek van vennootschappen], in het bijzonder artikel 4 | 223 van het Wetboek van vennootschappen], in het bijzonder artikel 4 |
| ervan, de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, doordat zij een | ervan, de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, doordat zij een |
| discriminatie teweegbrengt tussen de vennoten van besloten | discriminatie teweegbrengt tussen de vennoten van besloten |
| vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid naargelang deze gewone | vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid naargelang deze gewone |
| of eenhoofdige vennootschappen zijn, door aan de enige vennoot als | of eenhoofdige vennootschappen zijn, door aan de enige vennoot als |
| sanctie voor de ontstentenis van verhoogde volstorting van het | sanctie voor de ontstentenis van verhoogde volstorting van het |
| maatschappelijk kapitaal ten belope van 12.400 euro op te leggen dat | maatschappelijk kapitaal ten belope van 12.400 euro op te leggen dat |
| hij wordt geacht persoonlijk borg te staan voor alle verbintenissen | hij wordt geacht persoonlijk borg te staan voor alle verbintenissen |
| van de vennootschap, terwijl de zaakvoerders van datzelfde type van | van de vennootschap, terwijl de zaakvoerders van datzelfde type van |
| vennootschappen, op grond van artikel 265 van het Wetboek van | vennootschappen, op grond van artikel 265 van het Wetboek van |
| vennootschappen, enkel aansprakelijk kunnen worden gesteld wegens een | vennootschappen, enkel aansprakelijk kunnen worden gesteld wegens een |
| grove bestuursfout indien de relatief hoge drempelwaarden inzake omzet | grove bestuursfout indien de relatief hoge drempelwaarden inzake omzet |
| (gemiddeld 620.000 euro over de laatste drie jaar) en balanstotaal | (gemiddeld 620.000 euro over de laatste drie jaar) en balanstotaal |
| (375.000 euro) worden bereikt ? ». | (375.000 euro) worden bereikt ? ». |
| (...) | (...) |
| III. In rechte | III. In rechte |
| (...) | (...) |
| B.1. De wet van 14 juni 2004 « tot wijziging van artikelen 213 en 223 | B.1. De wet van 14 juni 2004 « tot wijziging van artikelen 213 en 223 |
| van het Wetboek van vennootschappen » (hierna : de wet van 14 juni | van het Wetboek van vennootschappen » (hierna : de wet van 14 juni |
| 2004) heeft, voor de eenhoofdige besloten vennootschappen met beperkte | 2004) heeft, voor de eenhoofdige besloten vennootschappen met beperkte |
| aansprakelijkheid (ebvba), het vol te storten minimumkapitaal verhoogd | aansprakelijkheid (ebvba), het vol te storten minimumkapitaal verhoogd |
| van 6.200 euro tot 12.400 euro. | van 6.200 euro tot 12.400 euro. |
| Artikel 2 van de wet van 14 juni 2004 heeft in artikel 213 van het | Artikel 2 van de wet van 14 juni 2004 heeft in artikel 213 van het |
| Wetboek van vennootschappen, waarvan de bestaande tekst paragraaf 2 is | Wetboek van vennootschappen, waarvan de bestaande tekst paragraaf 2 is |
| geworden, de volgende paragraaf 1 ingevoegd : | geworden, de volgende paragraaf 1 ingevoegd : |
| « Indien een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid | « Indien een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid |
| eenhoofdig wordt, moet het gestorte bedrag van het kapitaal binnen één | eenhoofdig wordt, moet het gestorte bedrag van het kapitaal binnen één |
| jaar ten minste 12.400 euro bereiken, tenzij binnen dezelfde termijn | jaar ten minste 12.400 euro bereiken, tenzij binnen dezelfde termijn |
| een nieuwe vennoot in de vennootschap wordt opgenomen of de | een nieuwe vennoot in de vennootschap wordt opgenomen of de |
| vennootschap ontbonden wordt. | vennootschap ontbonden wordt. |
| Gebeurt dit niet, dan wordt de enige vennoot geacht hoofdelijk borg te | Gebeurt dit niet, dan wordt de enige vennoot geacht hoofdelijk borg te |
| staan voor alle verbintenissen van de vennootschap die ontstaan zijn | staan voor alle verbintenissen van de vennootschap die ontstaan zijn |
| sinds het eenhoofdig worden van de vennootschap, en wel tot een nieuwe | sinds het eenhoofdig worden van de vennootschap, en wel tot een nieuwe |
| vennoot in de vennootschap wordt opgenomen, tot de ontbinding van de | vennoot in de vennootschap wordt opgenomen, tot de ontbinding van de |
| vennootschap wordt bekendgemaakt of tot het kapitaal werkelijk ten | vennootschap wordt bekendgemaakt of tot het kapitaal werkelijk ten |
| belope van 12.400 euro wordt gestort ». | belope van 12.400 euro wordt gestort ». |
| Artikel 3 van de wet van 14 juni 2004 heeft artikel 223 van het | Artikel 3 van de wet van 14 juni 2004 heeft artikel 223 van het |
| Wetboek van vennootschappen aangevuld met het volgende lid : | Wetboek van vennootschappen aangevuld met het volgende lid : |
| « In het in artikel 211 bedoelde geval wordt het in het eerste lid | « In het in artikel 211 bedoelde geval wordt het in het eerste lid |
| vastgestelde bedrag bepaald op 12.400 euro ». | vastgestelde bedrag bepaald op 12.400 euro ». |
| Artikel 4 van de wet van 14 juni 2004 bepaalt : | Artikel 4 van de wet van 14 juni 2004 bepaalt : |
| « De eenhoofdige besloten vennootschappen met beperkte | « De eenhoofdige besloten vennootschappen met beperkte |
| aansprakelijkheid die op het tijdstip van de inwerkingtreding van deze | aansprakelijkheid die op het tijdstip van de inwerkingtreding van deze |
| wet bestaan, storten hun kapitaal ten belope van ten minste 12.400 | wet bestaan, storten hun kapitaal ten belope van ten minste 12.400 |
| euro binnen één jaar vanaf deze inwerkingtreding, tenzij ze binnen | euro binnen één jaar vanaf deze inwerkingtreding, tenzij ze binnen |
| dezelfde termijn ontbonden worden. | dezelfde termijn ontbonden worden. |
| Doen ze dit niet, dan wordt de enige vennoot geacht hoofdelijk borg te | Doen ze dit niet, dan wordt de enige vennoot geacht hoofdelijk borg te |
| staan voor alle verbintenissen van de vennootschap tot de ontbinding | staan voor alle verbintenissen van de vennootschap tot de ontbinding |
| van de vennootschap wordt bekendgemaakt of tot het kapitaal werkelijk | van de vennootschap wordt bekendgemaakt of tot het kapitaal werkelijk |
| ten belope van 12.400 euro wordt gestort ». | ten belope van 12.400 euro wordt gestort ». |
| Op grond van artikel 5 ervan is de wet van 14 juni 2004 in werking | Op grond van artikel 5 ervan is de wet van 14 juni 2004 in werking |
| getreden de dag waarop zij in het Belgisch Staatsblad is | getreden de dag waarop zij in het Belgisch Staatsblad is |
| bekendgemaakt, namelijk op 2 augustus 2004. | bekendgemaakt, namelijk op 2 augustus 2004. |
| B.2. Het Hof wordt ondervraagd over de bestaanbaarheid, met de | B.2. Het Hof wordt ondervraagd over de bestaanbaarheid, met de |
| artikelen 10 en 11 van de Grondwet, van artikel 4 van de wet van 14 | artikelen 10 en 11 van de Grondwet, van artikel 4 van de wet van 14 |
| juni 2004, in zoverre die bepaling een onverantwoord verschil in | juni 2004, in zoverre die bepaling een onverantwoord verschil in |
| behandeling zou invoeren onder de vennoten van de besloten | behandeling zou invoeren onder de vennoten van de besloten |
| vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid naargelang die laatste | vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid naargelang die laatste |
| gewone of eenhoofdige vennootschappen zijn, door aan de enige vennoot | gewone of eenhoofdige vennootschappen zijn, door aan de enige vennoot |
| als sanctie voor de ontstentenis van de verhoogde volstorting van het | als sanctie voor de ontstentenis van de verhoogde volstorting van het |
| maatschappelijk kapitaal ten belope van 12.400 euro op te leggen dat | maatschappelijk kapitaal ten belope van 12.400 euro op te leggen dat |
| hij wordt geacht persoonlijk borg te staan voor alle verbintenissen | hij wordt geacht persoonlijk borg te staan voor alle verbintenissen |
| van de vennootschap. | van de vennootschap. |
| Uit de formulering van de prejudiciële vraag en uit het dossier van de | Uit de formulering van de prejudiciële vraag en uit het dossier van de |
| rechtspleging voor de verwijzende rechter blijkt dat het onevenredige | rechtspleging voor de verwijzende rechter blijkt dat het onevenredige |
| karakter van die sanctie zou worden versterkt wanneer die wordt | karakter van die sanctie zou worden versterkt wanneer die wordt |
| vergeleken met de aansprakelijkheid wegens een grove beheersfout | vergeleken met de aansprakelijkheid wegens een grove beheersfout |
| begaan door de zaakvoerders van datzelfde type van vennootschappen, | begaan door de zaakvoerders van datzelfde type van vennootschappen, |
| die, overeenkomstig artikel 265 van het Wetboek van vennootschappen, | die, overeenkomstig artikel 265 van het Wetboek van vennootschappen, |
| slechts aansprakelijk kunnen worden gesteld indien relatief hoge | slechts aansprakelijk kunnen worden gesteld indien relatief hoge |
| drempelwaarden inzake omzet (gemiddeld 620.000 euro over de laatste | drempelwaarden inzake omzet (gemiddeld 620.000 euro over de laatste |
| drie jaar) en balanstotaal (375.000 euro) worden bereikt. | drie jaar) en balanstotaal (375.000 euro) worden bereikt. |
| B.3. In de memorie van toelichting van de wet van 14 juni 2004 wordt | B.3. In de memorie van toelichting van de wet van 14 juni 2004 wordt |
| uitgelegd dat de verhoging van het vol te storten kapitaal van de | uitgelegd dat de verhoging van het vol te storten kapitaal van de |
| eenhoofdige vennootschappen concreet gestalte moet geven aan het | eenhoofdige vennootschappen concreet gestalte moet geven aan het |
| regeerakkoord teneinde « de strijd tegen de fiscale fraude op te | regeerakkoord teneinde « de strijd tegen de fiscale fraude op te |
| voeren » en « te zorgen voor een betere inning van de belastingen » | voeren » en « te zorgen voor een betere inning van de belastingen » |
| (Parl. St., Kamer, 2003-2004, DOC 51-0735/001, p. 4). | (Parl. St., Kamer, 2003-2004, DOC 51-0735/001, p. 4). |
| Er is eveneens gepreciseerd dat die bepaling past in het kader van de | Er is eveneens gepreciseerd dat die bepaling past in het kader van de |
| preventie van faillissementen : | preventie van faillissementen : |
| « De ontworpen maatregel dient ook beschouwd te worden in het kader | « De ontworpen maatregel dient ook beschouwd te worden in het kader |
| van de preventie van faillissementen. Een van de belangrijkste | van de preventie van faillissementen. Een van de belangrijkste |
| oorzaken van faillissementen bij vennootschappen ligt immers precies | oorzaken van faillissementen bij vennootschappen ligt immers precies |
| in de onderkapitalisatie. Bij vennootschappen met slechts één vennoot | in de onderkapitalisatie. Bij vennootschappen met slechts één vennoot |
| staat deze alleen in voor de middelen waarop eventueel tijdens het | staat deze alleen in voor de middelen waarop eventueel tijdens het |
| bestaan van de vennootschap beroep moet worden gedaan. | bestaan van de vennootschap beroep moet worden gedaan. |
| Voor dit soort vennootschappen is het wellicht interessanter om vanaf | Voor dit soort vennootschappen is het wellicht interessanter om vanaf |
| de oprichting over voldoende eigen middelen te beschikken wat | de oprichting over voldoende eigen middelen te beschikken wat |
| bovendien een betere continuïteit van de commerciële activiteit van de | bovendien een betere continuïteit van de commerciële activiteit van de |
| vennootschap waarborgt » (Parl. St., Kamer, 2003-2004, DOC | vennootschap waarborgt » (Parl. St., Kamer, 2003-2004, DOC |
| 51-0735/003, p. 3). | 51-0735/003, p. 3). |
| Er is eveneens opgemerkt dat die verhoging van het vol te storten | Er is eveneens opgemerkt dat die verhoging van het vol te storten |
| kapitaal tot gevolg heeft « dat ondernemers die een EBVBA wensen op te | kapitaal tot gevolg heeft « dat ondernemers die een EBVBA wensen op te |
| richten meer gesensibiliseerd worden en meer aandacht zouden hebben | richten meer gesensibiliseerd worden en meer aandacht zouden hebben |
| voor het vereiste kapitaal en voor de waarborgen van de derden. Bij | voor het vereiste kapitaal en voor de waarborgen van de derden. Bij |
| een faillissement zijn immers niet enkel de vennoten betrokken, maar | een faillissement zijn immers niet enkel de vennoten betrokken, maar |
| ook de staat en derden (onderaannemers, leveranciers e.d.) » (ibid., | ook de staat en derden (onderaannemers, leveranciers e.d.) » (ibid., |
| p. 9). | p. 9). |
| Het bij de oprichting van een ebvba vol te storten minimumkapitaal is | Het bij de oprichting van een ebvba vol te storten minimumkapitaal is |
| aldus verdubbeld, namelijk van 6.200 euro tot 12.400 euro; het | aldus verdubbeld, namelijk van 6.200 euro tot 12.400 euro; het |
| minimumbedrag van het kapitaal om die vennootschap op te richten, is | minimumbedrag van het kapitaal om die vennootschap op te richten, is |
| daarentegen onveranderd gebleven. | daarentegen onveranderd gebleven. |
| B.4. In haar advies over het voorontwerp dat de wet van 14 juni 2004 | B.4. In haar advies over het voorontwerp dat de wet van 14 juni 2004 |
| is geworden, heeft de afdeling wetgeving van de Raad van State | is geworden, heeft de afdeling wetgeving van de Raad van State |
| vastgesteld dat de ontwerptekst, met het verdubbelen van het bedrag | vastgesteld dat de ontwerptekst, met het verdubbelen van het bedrag |
| van het minimumkapitaal dat bij de oprichting van een ebvba moet | van het minimumkapitaal dat bij de oprichting van een ebvba moet |
| worden volgestort, voorziet in « een verschil in behandeling | worden volgestort, voorziet in « een verschil in behandeling |
| vergeleken met de andere handelsvennootschappen, waarvoor het minimale | vergeleken met de andere handelsvennootschappen, waarvoor het minimale |
| volgestorte kapitaal ongewijzigd blijft op 6.200 euro, zoals geldt | volgestorte kapitaal ongewijzigd blijft op 6.200 euro, zoals geldt |
| voor de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid opgericht | voor de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid opgericht |
| door verschillende personen (artikel 223 van het Wetboek van | door verschillende personen (artikel 223 van het Wetboek van |
| Vennootschappen), maar ook voor de coöperatieve vennootschap met | Vennootschappen), maar ook voor de coöperatieve vennootschap met |
| beperkte aansprakelijkheid (artikel 397 van het Wetboek van | beperkte aansprakelijkheid (artikel 397 van het Wetboek van |
| Vennootschappen) » (Parl. St., Kamer, 2003-2004, DOC 51-0735/001, p. | Vennootschappen) » (Parl. St., Kamer, 2003-2004, DOC 51-0735/001, p. |
| 8). | 8). |
| De afdeling wetgeving van de Raad van State heeft bijgevolg geoordeeld | De afdeling wetgeving van de Raad van State heeft bijgevolg geoordeeld |
| : | : |
| « De grondwettelijke regels inzake gelijkheid en non-discriminatie | « De grondwettelijke regels inzake gelijkheid en non-discriminatie |
| sluiten niet uit dat voor verschillende categorieën van rechtspersonen | sluiten niet uit dat voor verschillende categorieën van rechtspersonen |
| een verschillende behandeling wordt ingevoerd, voor zover die op een | een verschillende behandeling wordt ingevoerd, voor zover die op een |
| objectief criterium berust en redelijk verantwoord is. Het voorhanden | objectief criterium berust en redelijk verantwoord is. Het voorhanden |
| zijn van zulk een verantwoording moet beoordeeld worden rekening | zijn van zulk een verantwoording moet beoordeeld worden rekening |
| houdend met de doelstelling en de gevolgen van de omstreden maatregel | houdend met de doelstelling en de gevolgen van de omstreden maatregel |
| en met de aard van de in het geding zijnde beginselen; het | en met de aard van de in het geding zijnde beginselen; het |
| gelijkheidsbeginsel is geschonden wanneer vaststaat dat er geen | gelijkheidsbeginsel is geschonden wanneer vaststaat dat er geen |
| redelijk proportionaliteitsverband bestaat tussen de gebruikte | redelijk proportionaliteitsverband bestaat tussen de gebruikte |
| middelen en het nagestreefde doel. | middelen en het nagestreefde doel. |
| Hoewel de verschillende behandeling berust op een objectief criterium | Hoewel de verschillende behandeling berust op een objectief criterium |
| en ofschoon de bedoeling, die erin bestaat de strijd tegen fiscale | en ofschoon de bedoeling, die erin bestaat de strijd tegen fiscale |
| fraude op te voeren en te zorgen voor een betere inning van de | fraude op te voeren en te zorgen voor een betere inning van de |
| belastingen, gerechtvaardigd is, zou in de memorie van toelichting het | belastingen, gerechtvaardigd is, zou in de memorie van toelichting het |
| bestaan van een redelijk proportionaliteitsverband tussen de gebruikte | bestaan van een redelijk proportionaliteitsverband tussen de gebruikte |
| middelen en het nagestreefde doel moeten worden aangetoond » (ibid.). | middelen en het nagestreefde doel moeten worden aangetoond » (ibid.). |
| B.5. In antwoord op de opmerkingen van de afdeling wetgeving van de | B.5. In antwoord op de opmerkingen van de afdeling wetgeving van de |
| Raad van State over het redelijk verband van evenredigheid tussen de | Raad van State over het redelijk verband van evenredigheid tussen de |
| aangewende middelen en het beoogde doel, heeft de minister van | aangewende middelen en het beoogde doel, heeft de minister van |
| Justitie uitgelegd dat, « door het bedrag dat moet worden volgestort | Justitie uitgelegd dat, « door het bedrag dat moet worden volgestort |
| voor het oprichten door één enkele persoon van een besloten | voor het oprichten door één enkele persoon van een besloten |
| vennootschap met beperkte aansprakelijkheid niet te wijzigen, men de | vennootschap met beperkte aansprakelijkheid niet te wijzigen, men de |
| oprichting van dit soort vennootschappen niet bemoeilijkt » (ibid., p. | oprichting van dit soort vennootschappen niet bemoeilijkt » (ibid., p. |
| 5) : | 5) : |
| « Door daarentegen het minimale volgestorte kapitaal te verhogen, | « Door daarentegen het minimale volgestorte kapitaal te verhogen, |
| verhoogt men in dezelfde mate het gemeenschappelijke onderpand van de | verhoogt men in dezelfde mate het gemeenschappelijke onderpand van de |
| schuldeisers, waarop ze hun vorderingen zouden kunnen doen gelden | schuldeisers, waarop ze hun vorderingen zouden kunnen doen gelden |
| indien de schuldenaar in gebreke blijft. Dit belangt zowel de fiscale | indien de schuldenaar in gebreke blijft. Dit belangt zowel de fiscale |
| administratie als de andere schuldeisers aan. Door dit bedrag te | administratie als de andere schuldeisers aan. Door dit bedrag te |
| verhogen eist men eveneens van de investeerder een financiële | verhogen eist men eveneens van de investeerder een financiële |
| inspanning die bewijst dat hij de vaste wil heeft om een economische | inspanning die bewijst dat hij de vaste wil heeft om een economische |
| activiteit op te zetten en tegelijk biedt men hem de mogelijkheid om | activiteit op te zetten en tegelijk biedt men hem de mogelijkheid om |
| zijn persoonlijk patrimonium af te schermen voor de | zijn persoonlijk patrimonium af te schermen voor de |
| ondernemingsrisico's. De verhoging werd beperkt tot de door één enkele | ondernemingsrisico's. De verhoging werd beperkt tot de door één enkele |
| persoon opgerichte besloten vennootschap met beperkte | persoon opgerichte besloten vennootschap met beperkte |
| aansprakelijkheid, omdat men gemerkt heeft dat er personen zijn die | aansprakelijkheid, omdat men gemerkt heeft dat er personen zijn die |
| van deze bijzondere vennootschapsvorm gebruik maken, met als enige | van deze bijzondere vennootschapsvorm gebruik maken, met als enige |
| bedoeling om belastingen te ontwijken of om een mechanisme op te | bedoeling om belastingen te ontwijken of om een mechanisme op te |
| zetten, bedoeld om belastingsontwijking of -fraude te organiseren, | zetten, bedoeld om belastingsontwijking of -fraude te organiseren, |
| onder meer wat betreft de BTW-carrousels. | onder meer wat betreft de BTW-carrousels. |
| Bij de andere vennootschappen werd dit fenomeen niet vastgesteld. De | Bij de andere vennootschappen werd dit fenomeen niet vastgesteld. De |
| vereiste van de aanwezigheid van meerdere aandeelhouders werd | vereiste van de aanwezigheid van meerdere aandeelhouders werd |
| voldoende geacht om de oprichting te voorkomen van vennootschappen die | voldoende geacht om de oprichting te voorkomen van vennootschappen die |
| belastingsontwijking als enig doel hebben. | belastingsontwijking als enig doel hebben. |
| Tot slot moet men de aandacht vestigen op het feit dat [, hoewel] het | Tot slot moet men de aandacht vestigen op het feit dat [, hoewel] het |
| minimum volgestorte kapitaal inderdaad verdubbeld werd en aldus op | minimum volgestorte kapitaal inderdaad verdubbeld werd en aldus op |
| 12.400 EUR werd gebracht, dit bedrag geen onoverkomelijk obstakel is | 12.400 EUR werd gebracht, dit bedrag geen onoverkomelijk obstakel is |
| voor de kandidaten die een gezonde en duurzame economische activiteit | voor de kandidaten die een gezonde en duurzame economische activiteit |
| willen ontwikkelen » (ibid., pp. 5-6). | willen ontwikkelen » (ibid., pp. 5-6). |
| De minister van Justitie heeft eveneens uitgelegd : | De minister van Justitie heeft eveneens uitgelegd : |
| « De doelstellingen van het wetsontwerp zijn de strijd tegen de | « De doelstellingen van het wetsontwerp zijn de strijd tegen de |
| fiscale fraude en een betere inning van de belastingen. De fiscale | fiscale fraude en een betere inning van de belastingen. De fiscale |
| fraude die in het vizier wordt genomen is die waarbij de EBVBA wordt | fraude die in het vizier wordt genomen is die waarbij de EBVBA wordt |
| gebruikt als vehikel en scherm voor illegale activiteiten strijdig met | gebruikt als vehikel en scherm voor illegale activiteiten strijdig met |
| de fiscale wetgeving. De EBVBA laat, juist door haar eenhoofdig | de fiscale wetgeving. De EBVBA laat, juist door haar eenhoofdig |
| karakter, aan één persoon toe volledig meesterschap te bezitten over | karakter, aan één persoon toe volledig meesterschap te bezitten over |
| de vennootschap : hij vervult tegelijk de rol van zaakvoerder én van | de vennootschap : hij vervult tegelijk de rol van zaakvoerder én van |
| algemene vergadering, van gecontroleerde én van controleur. In dat | algemene vergadering, van gecontroleerde én van controleur. In dat |
| geval is er dan ook geen behoefte aan medeplichtigen of stromannen, | geval is er dan ook geen behoefte aan medeplichtigen of stromannen, |
| die scrupules zouden kunnen laten gelden of de werkelijke toedracht | die scrupules zouden kunnen laten gelden of de werkelijke toedracht |
| uitbrengen. De regering stelt vast dat de vennootschap op die manier | uitbrengen. De regering stelt vast dat de vennootschap op die manier |
| voor fraudeurs slechts een werktuig is, een middel om hun illegale | voor fraudeurs slechts een werktuig is, een middel om hun illegale |
| praktijken uit te voeren. De betrokken bedrijven verrichten overigens | praktijken uit te voeren. De betrokken bedrijven verrichten overigens |
| heel vaak geen enkele commerciële activiteit. | heel vaak geen enkele commerciële activiteit. |
| Er is bijgevolg besloten een maatregel uit te vaardigen waardoor het | Er is bijgevolg besloten een maatregel uit te vaardigen waardoor het |
| beroep op deze vennootschapsvorm moeilijker zou worden (onder meer | beroep op deze vennootschapsvorm moeilijker zou worden (onder meer |
| omdat het duurder wordt) zonder diegenen die echt handel willen | omdat het duurder wordt) zonder diegenen die echt handel willen |
| drijven via een EBVBA overdreven te benadelen. [...] Het intekenen op | drijven via een EBVBA overdreven te benadelen. [...] Het intekenen op |
| het kapitaal van een vennootschap legt de intekenaar een | het kapitaal van een vennootschap legt de intekenaar een |
| onvoorwaardelijke verbintenis ten belope van het onderschreven bedrag | onvoorwaardelijke verbintenis ten belope van het onderschreven bedrag |
| ten opzichte van de vennootschap, op. Vroeg of laat zal de intekenaar | ten opzichte van de vennootschap, op. Vroeg of laat zal de intekenaar |
| in functie van de noden van de vennootschap verplicht zijn het | in functie van de noden van de vennootschap verplicht zijn het |
| volledig bedrag volledig te storten. [...] | volledig bedrag volledig te storten. [...] |
| [...] De maatregel loopt in feite alleen vooruit op de uitvoering van | [...] De maatregel loopt in feite alleen vooruit op de uitvoering van |
| een verplichting waaraan de vennoten zich op geen enkele manier kunnen | een verplichting waaraan de vennoten zich op geen enkele manier kunnen |
| onttrekken. | onttrekken. |
| Het bedrag dat wordt voorgesteld is bovendien niet bijzonder hoog : | Het bedrag dat wordt voorgesteld is bovendien niet bijzonder hoog : |
| iemand die een commerciële activiteit begint heeft in elk geval | iemand die een commerciële activiteit begint heeft in elk geval |
| behoefte aan een solide basis. Vroeg of laat zal de vennootschap toch | behoefte aan een solide basis. Vroeg of laat zal de vennootschap toch |
| middelen nodig hebben en de ontworpen maatregel zal verhinderen dat | middelen nodig hebben en de ontworpen maatregel zal verhinderen dat |
| ondernemers een te laag volgestort kapitaal zouden inroepen om hun | ondernemers een te laag volgestort kapitaal zouden inroepen om hun |
| verbintenissen niet na te komen (vooral omdat zij in een EBVBA enige | verbintenissen niet na te komen (vooral omdat zij in een EBVBA enige |
| vennoot zijn). Voor fraudeurs zal de vereiste van meer middelen de | vennoot zijn). Voor fraudeurs zal de vereiste van meer middelen de |
| toegang tot die vennootschapsvorm moeilijker maken. | toegang tot die vennootschapsvorm moeilijker maken. |
| Tenslotte staat de ontworpen maatregel niet in een onevenredige | Tenslotte staat de ontworpen maatregel niet in een onevenredige |
| verhouding tot de nagestreefde doelstelling en zal hij de financiële | verhouding tot de nagestreefde doelstelling en zal hij de financiële |
| soliditeit van deze vennootschapsvorm nog meer verstevigen. Het | soliditeit van deze vennootschapsvorm nog meer verstevigen. Het |
| negatief effect op de oprichting van dergelijke vennootschappen en de | negatief effect op de oprichting van dergelijke vennootschappen en de |
| vrees dat er minder beroep zal worden op gedaan (doordat de oprichter | vrees dat er minder beroep zal worden op gedaan (doordat de oprichter |
| een groter bedrag moet storten) zijn verwaarloosbaar. [...] | een groter bedrag moet storten) zijn verwaarloosbaar. [...] |
| [...] Het fenomeen van de faillissementen (meer in het bijzonder de | [...] Het fenomeen van de faillissementen (meer in het bijzonder de |
| casscade-faillissementen) bij ondergekapitaliseerde vennootschappen | casscade-faillissementen) bij ondergekapitaliseerde vennootschappen |
| valt, met al zijn nefaste gevolgen voor de economie, niet te | valt, met al zijn nefaste gevolgen voor de economie, niet te |
| verwaarlozen » (Parl. St., Kamer, 2003-2004, DOC 51-0735/003, pp. | verwaarlozen » (Parl. St., Kamer, 2003-2004, DOC 51-0735/003, pp. |
| 11-13). | 11-13). |
| B.6. Teneinde de situatie te regelen van de vennootschappen die zijn | B.6. Teneinde de situatie te regelen van de vennootschappen die zijn |
| opgericht vóór de inwerkingtreding van de ontwerpwet, kent de in het | opgericht vóór de inwerkingtreding van de ontwerpwet, kent de in het |
| geding zijnde bepaling, die voortvloeit uit een amendement van de | geding zijnde bepaling, die voortvloeit uit een amendement van de |
| Regering, aan de bestaande ebvba's een termijn van één jaar toe om te | Regering, aan de bestaande ebvba's een termijn van één jaar toe om te |
| voldoen aan de verhoging van het vol te storten minimumkapitaal : | voldoen aan de verhoging van het vol te storten minimumkapitaal : |
| « Alle BVBA's met een enige vennoot op het tijdstip van de | « Alle BVBA's met een enige vennoot op het tijdstip van de |
| inwerkingtreding van het ontwerp van wet, moeten hun kapitaal storten | inwerkingtreding van het ontwerp van wet, moeten hun kapitaal storten |
| ten belope van ten minste 12.400 euro of in ontbinding gaan. | ten belope van ten minste 12.400 euro of in ontbinding gaan. |
| Bij het verstrijken van deze termijn is in een sanctie voorzien ten | Bij het verstrijken van deze termijn is in een sanctie voorzien ten |
| aanzien van de zaakvoerders en de vennoten van de vennootschappen die | aanzien van de zaakvoerders en de vennoten van de vennootschappen die |
| niet aan deze wettelijke voorschriften zouden hebben voldaan » (Parl. | niet aan deze wettelijke voorschriften zouden hebben voldaan » (Parl. |
| St., Kamer, 2003-2004, DOC 51-0735/002, p. 3). | St., Kamer, 2003-2004, DOC 51-0735/002, p. 3). |
| De beoogde vennootschappen beschikken niettemin over een alternatief : | De beoogde vennootschappen beschikken niettemin over een alternatief : |
| « Vanaf de inwerkingtreding van de wet beschikken die vennootschappen | « Vanaf de inwerkingtreding van de wet beschikken die vennootschappen |
| over één jaar om het kapitaal [vol te storten] ten belope van ten | over één jaar om het kapitaal [vol te storten] ten belope van ten |
| minste 12.400 euro, tenzij de vennootschap tijdens die periode wordt | minste 12.400 euro, tenzij de vennootschap tijdens die periode wordt |
| ontbonden. Niets belet immers dat de zaakvoerder tot de ontbinding | ontbonden. Niets belet immers dat de zaakvoerder tot de ontbinding |
| besluit of ze voorstelt aan de andere venno(o)t(en) om te ontsnappen | besluit of ze voorstelt aan de andere venno(o)t(en) om te ontsnappen |
| aan de nieuwe bepaling. | aan de nieuwe bepaling. |
| Indien tegen het einde van die periode de vennootschap niet ontbonden | Indien tegen het einde van die periode de vennootschap niet ontbonden |
| is of het kapitaal niet volgestort ten belope van 12.400 euro, wordt | is of het kapitaal niet volgestort ten belope van 12.400 euro, wordt |
| de enige vennoot geacht hoofdelijk borg te staan voor alle | de enige vennoot geacht hoofdelijk borg te staan voor alle |
| verplichtingen van de vennootschap tot aan het ogenblik van de | verplichtingen van de vennootschap tot aan het ogenblik van de |
| bekendmaking van de ontbinding of de effectieve storting van het | bekendmaking van de ontbinding of de effectieve storting van het |
| kapitaal ten belope van 12.400 euro » (Parl. St., Kamer, 2003-2004, | kapitaal ten belope van 12.400 euro » (Parl. St., Kamer, 2003-2004, |
| DOC 51-0735/003, p. 4). | DOC 51-0735/003, p. 4). |
| B.7.1. Ten aanzien van de maatregel waarin is voorzien bij | B.7.1. Ten aanzien van de maatregel waarin is voorzien bij |
| ontstentenis van volstorting van het kapitaal te belope van 12.400 | ontstentenis van volstorting van het kapitaal te belope van 12.400 |
| euro, wordt in de parlementaire voorbereiding uitgelegd : | euro, wordt in de parlementaire voorbereiding uitgelegd : |
| « Wat de hoofdelijke borg betreft, kan worden verwezen naar de in het | « Wat de hoofdelijke borg betreft, kan worden verwezen naar de in het |
| verleden doorgevoerde verhoging van het vereiste maatschappelijk | verleden doorgevoerde verhoging van het vereiste maatschappelijk |
| kapitaal van de BVBA en de aanpassing van de statutaire regels bij de | kapitaal van de BVBA en de aanpassing van de statutaire regels bij de |
| CV's : bij die gelegenheid werd ook bepaald dat, indien er geen | CV's : bij die gelegenheid werd ook bepaald dat, indien er geen |
| aanpassing was van het maatschappelijk kapitaal, binnen de door de | aanpassing was van het maatschappelijk kapitaal, binnen de door de |
| wetgever vastgestelde termijn, er een hoofdelijk borgstelling ontstond | wetgever vastgestelde termijn, er een hoofdelijk borgstelling ontstond |
| in hoofde van de aandeelhouders en zelfs van de zaakvoerder. Het | in hoofde van de aandeelhouders en zelfs van de zaakvoerder. Het |
| betreft dan ook niets meer dan de toepassing van bepalingen die in het | betreft dan ook niets meer dan de toepassing van bepalingen die in het |
| kader van de vennootschapswetgeving in het algemeen gelden. Het gaat | kader van de vennootschapswetgeving in het algemeen gelden. Het gaat |
| erom de betrokkenen aan te sporen zich naar de wetgeving te schikken | erom de betrokkenen aan te sporen zich naar de wetgeving te schikken |
| en zoniet daar de gevolgen van te dragen. De termijn van één jaar om | en zoniet daar de gevolgen van te dragen. De termijn van één jaar om |
| zich aan te passen na de inwerkingtreding van de wet, op de dag van de | zich aan te passen na de inwerkingtreding van de wet, op de dag van de |
| bekendmaking in het Belgisch Staatsblad , lijkt bijzonder redelijk | bekendmaking in het Belgisch Staatsblad , lijkt bijzonder redelijk |
| (cf. regeringsamendement nr. 4). Het wetsontwerp vindt dan ook een | (cf. regeringsamendement nr. 4). Het wetsontwerp vindt dan ook een |
| terechte verantwoording in de bestrijding van de fiscale fraude en, | terechte verantwoording in de bestrijding van de fiscale fraude en, |
| weliswaar minder, in het vermijden van faillissementen. Het draagt bij | weliswaar minder, in het vermijden van faillissementen. Het draagt bij |
| tot de responsabilisering van diegenen die willen investeren » (ibid., | tot de responsabilisering van diegenen die willen investeren » (ibid., |
| p. 9). | p. 9). |
| B.7.2. De hoofdelijke borg waarin de in het geding zijnde bepaling | B.7.2. De hoofdelijke borg waarin de in het geding zijnde bepaling |
| voorziet, is immers dezelfde maatregel als die waarin artikel 213, § | voorziet, is immers dezelfde maatregel als die waarin artikel 213, § |
| 1, zoals ingevoegd in het Wetboek van vennootschappen bij artikel 2 | 1, zoals ingevoegd in het Wetboek van vennootschappen bij artikel 2 |
| van de wet van 14 juni 2004, voorziet wanneer een besloten | van de wet van 14 juni 2004, voorziet wanneer een besloten |
| vennootschap met beperkte aansprakelijkheid eenhoofdig wordt. | vennootschap met beperkte aansprakelijkheid eenhoofdig wordt. |
| Het voormelde artikel 213, § 1, is bij de wet van 14 juni 2004 | Het voormelde artikel 213, § 1, is bij de wet van 14 juni 2004 |
| ingevoegd « ter voorkoming van enige handeling waardoor het doel van | ingevoegd « ter voorkoming van enige handeling waardoor het doel van |
| deze wet wordt omzeild via de oprichting van een niet-eenhoofdige BVBA | deze wet wordt omzeild via de oprichting van een niet-eenhoofdige BVBA |
| die vervolgens eenhoofdig wordt door de vereniging van alle aandelen | die vervolgens eenhoofdig wordt door de vereniging van alle aandelen |
| in de handen van de enige vennoot » (Parl. St., Kamer, 2003-2004, DOC | in de handen van de enige vennoot » (Parl. St., Kamer, 2003-2004, DOC |
| 51-0735/002, p. 4). | 51-0735/002, p. 4). |
| De hoofdelijke borg waarin artikel 213, § 1, tweede lid, van het | De hoofdelijke borg waarin artikel 213, § 1, tweede lid, van het |
| Wetboek van vennootschappen voorziet, is een maatregel « gegrond op | Wetboek van vennootschappen voorziet, is een maatregel « gegrond op |
| artikel 213, tweede lid, van het Wetboek van Vennootschappen » (ibid. | artikel 213, tweede lid, van het Wetboek van Vennootschappen » (ibid. |
| ), « teneinde enige nalatigheid te voorkomen en alles in het werk te | ), « teneinde enige nalatigheid te voorkomen en alles in het werk te |
| stellen opdat het ontwerp van maatregel doeltreffend zou zijn » (ibid. | stellen opdat het ontwerp van maatregel doeltreffend zou zijn » (ibid. |
| ). | ). |
| B.8. Rekening houdend met hetgeen voorafgaat, berust het verschil in | B.8. Rekening houdend met hetgeen voorafgaat, berust het verschil in |
| behandeling, ten aanzien van het vol te storten minimumkapitaal, onder | behandeling, ten aanzien van het vol te storten minimumkapitaal, onder |
| de besloten vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid, naargelang | de besloten vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid, naargelang |
| zij gewoon dan wel eenhoofdig zijn, op een objectief criterium, | zij gewoon dan wel eenhoofdig zijn, op een objectief criterium, |
| namelijk het bestaan, voor de ebvba, van een enige vennoot die de | namelijk het bestaan, voor de ebvba, van een enige vennoot die de |
| bevoegdheden inzake het beheer en de besluitvorming binnen de | bevoegdheden inzake het beheer en de besluitvorming binnen de |
| vennootschap alleen kan uitoefenen. De in het geding zijnde maatregel | vennootschap alleen kan uitoefenen. De in het geding zijnde maatregel |
| is dus verantwoord door de vaststelling, gestaafd door de in B.4 | is dus verantwoord door de vaststelling, gestaafd door de in B.4 |
| aangehaalde parlementaire voorbereiding, dat die vennootschapsvorm, | aangehaalde parlementaire voorbereiding, dat die vennootschapsvorm, |
| vanwege het eenhoofdige karakter ervan, meer risico's kan inhouden in | vanwege het eenhoofdige karakter ervan, meer risico's kan inhouden in |
| het licht van de met de in het geding zijnde maatregel nagestreefde | het licht van de met de in het geding zijnde maatregel nagestreefde |
| wettige doelstellingen, vermeld in B.3, om fiscale fraude te | wettige doelstellingen, vermeld in B.3, om fiscale fraude te |
| bestrijden, de belasting beter te innen en faillissementen te | bestrijden, de belasting beter te innen en faillissementen te |
| voorkomen. | voorkomen. |
| De hoofdelijke borg waarin de in het geding zijnde bepaling voorziet, | De hoofdelijke borg waarin de in het geding zijnde bepaling voorziet, |
| is niet onevenredig, gelet op de wil om het effectieve karakter van de | is niet onevenredig, gelet op de wil om het effectieve karakter van de |
| verhoging van het volgestorte minimumkapitaal te verzekeren. | verhoging van het volgestorte minimumkapitaal te verzekeren. |
| Voor het overige heeft artikel 265 van het Wetboek van vennootschappen | Voor het overige heeft artikel 265 van het Wetboek van vennootschappen |
| betrekking op het aansprakelijk stellen van de zaakvoerders wegens | betrekking op het aansprakelijk stellen van de zaakvoerders wegens |
| beheersfouten, en kan het dus niet worden vergeleken met de regels die | beheersfouten, en kan het dus niet worden vergeleken met de regels die |
| gelden voor de enige vennoot van een ebvba en betrekking hebben op de | gelden voor de enige vennoot van een ebvba en betrekking hebben op de |
| naleving van een wettelijke voorwaarde in verband met de oprichting | naleving van een wettelijke voorwaarde in verband met de oprichting |
| van de vennootschap, waarbij die voorwaarde wordt opgelegd aan de | van de vennootschap, waarbij die voorwaarde wordt opgelegd aan de |
| bestaande vennootschappen, binnen een redelijke termijn. | bestaande vennootschappen, binnen een redelijke termijn. |
| B.9. De prejudiciële vraag dient ontkennend te worden beantwoord. | B.9. De prejudiciële vraag dient ontkennend te worden beantwoord. |
| Om die redenen, | Om die redenen, |
| het Hof | het Hof |
| zegt voor recht : | zegt voor recht : |
| Artikel 4 van de wet van 14 juni 2004 « tot wijziging van artikelen | Artikel 4 van de wet van 14 juni 2004 « tot wijziging van artikelen |
| 213 en 223 van het Wetboek van vennootschappen » schendt de artikelen | 213 en 223 van het Wetboek van vennootschappen » schendt de artikelen |
| 10 en 11 van de Grondwet niet. | 10 en 11 van de Grondwet niet. |
| Aldus uitgesproken in het Frans en het Nederlands, overeenkomstig | Aldus uitgesproken in het Frans en het Nederlands, overeenkomstig |
| artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het | artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het |
| Grondwettelijk Hof, op de openbare terechtzitting van 16 december | Grondwettelijk Hof, op de openbare terechtzitting van 16 december |
| 2010. | 2010. |
| De griffier, | De griffier, |
| P.-Y. Dutilleux. | P.-Y. Dutilleux. |
| De voorzitter, | De voorzitter, |
| M. Melchior. | M. Melchior. |