← Terug naar "Uittreksel uit arrest nr. 75/2009 van 5 mei 2009 Rolnummer 4536 In zake : de prejudiciële
vraag betreffende artikel 20, § 7, van het koninklijk besluit n° 38 van 27 juli 1967 houdende
inrichting van het sociaal statuut der zelfstandige Het
Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters M. Melchior en M. Bossuyt, en de rechter(...)"
| Uittreksel uit arrest nr. 75/2009 van 5 mei 2009 Rolnummer 4536 In zake : de prejudiciële vraag betreffende artikel 20, § 7, van het koninklijk besluit n° 38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandige Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters M. Melchior en M. Bossuyt, en de rechter(...) | Uittreksel uit arrest nr. 75/2009 van 5 mei 2009 Rolnummer 4536 In zake : de prejudiciële vraag betreffende artikel 20, § 7, van het koninklijk besluit n° 38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandige Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters M. Melchior en M. Bossuyt, en de rechter(...) |
|---|---|
| GRONDWETTELIJK HOF | GRONDWETTELIJK HOF |
| Uittreksel uit arrest nr. 75/2009 van 5 mei 2009 | Uittreksel uit arrest nr. 75/2009 van 5 mei 2009 |
| Rolnummer 4536 | Rolnummer 4536 |
| In zake : de prejudiciële vraag betreffende artikel 20, § 7, van het | In zake : de prejudiciële vraag betreffende artikel 20, § 7, van het |
| koninklijk besluit n° 38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het | koninklijk besluit n° 38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het |
| sociaal statuut der zelfstandigen, gesteld door de Arbeidsrechtbank te | sociaal statuut der zelfstandigen, gesteld door de Arbeidsrechtbank te |
| Nijvel. | Nijvel. |
| Het Grondwettelijk Hof, | Het Grondwettelijk Hof, |
| samengesteld uit de voorzitters M. Melchior en M. Bossuyt, en de | samengesteld uit de voorzitters M. Melchior en M. Bossuyt, en de |
| rechters E. De Groot, A. Alen, J.-P. Snappe, J. Spreutels en T. | rechters E. De Groot, A. Alen, J.-P. Snappe, J. Spreutels en T. |
| Merckx-Van Goey, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder | Merckx-Van Goey, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder |
| voorzitterschap van voorzitter M. Melchior, | voorzitterschap van voorzitter M. Melchior, |
| wijst na beraad het volgende arrest : | wijst na beraad het volgende arrest : |
| I. Onderwerp van de prejudiciële vraag en rechtspleging | I. Onderwerp van de prejudiciële vraag en rechtspleging |
| Bij vonnis van 13 oktober 2008 in zake de bvba « A.V.E. Vanhamme | Bij vonnis van 13 oktober 2008 in zake de bvba « A.V.E. Vanhamme |
| Frères » tegen de vzw « Partena », waarvan de expeditie ter griffie | Frères » tegen de vzw « Partena », waarvan de expeditie ter griffie |
| van het Hof is ingekomen op 21 oktober 2008, heeft de Arbeidsrechtbank | van het Hof is ingekomen op 21 oktober 2008, heeft de Arbeidsrechtbank |
| te Nijvel de volgende prejudiciële vraag gesteld : | te Nijvel de volgende prejudiciële vraag gesteld : |
| « Schendt artikel 20, § 7, van het koninklijk besluit nr. 38 van 27 | « Schendt artikel 20, § 7, van het koninklijk besluit nr. 38 van 27 |
| juli 1967 houdende inrichting van het sociaal statuut der | juli 1967 houdende inrichting van het sociaal statuut der |
| zelfstandigen, in zoverre het bepaalt dat de sociale | zelfstandigen, in zoverre het bepaalt dat de sociale |
| verzekeringskassen voor zelfstandigen ' als inningsinstellingen van de | verzekeringskassen voor zelfstandigen ' als inningsinstellingen van de |
| bijdragen de bedragen die hen verschuldigd zijn eveneens bij wijze van | bijdragen de bedragen die hen verschuldigd zijn eveneens bij wijze van |
| dwangbevel [kunnen] invorderen ', niet de artikelen 10, 11 en 144 van | dwangbevel [kunnen] invorderen ', niet de artikelen 10, 11 en 144 van |
| de Grondwet, aangezien iedere andere, private schuldeiser van bedragen | de Grondwet, aangezien iedere andere, private schuldeiser van bedragen |
| - tenzij hij de dadelijke uitwinning geniet - de invordering ervan bij | - tenzij hij de dadelijke uitwinning geniet - de invordering ervan bij |
| gedwongen tenuitvoerlegging alleen kan uitvoeren nadat hij het bestaan | gedwongen tenuitvoerlegging alleen kan uitvoeren nadat hij het bestaan |
| van zijn schuldvordering heeft laten erkennen in een door een | van zijn schuldvordering heeft laten erkennen in een door een |
| rechtbank uitgesproken beslissing ? ». | rechtbank uitgesproken beslissing ? ». |
| (...) | (...) |
| II. In rechte | II. In rechte |
| (...) | (...) |
| B.1. Het Hof wordt ondervraagd over de bestaanbaarheid, met de | B.1. Het Hof wordt ondervraagd over de bestaanbaarheid, met de |
| artikelen 10, 11 en 144 van de Grondwet, van artikel 20, § 7, van het | artikelen 10, 11 en 144 van de Grondwet, van artikel 20, § 7, van het |
| koninklijk besluit nr. 38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het | koninklijk besluit nr. 38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het |
| sociaal statuut der zelfstandigen, gewijzigd bij de wet van 20 juli | sociaal statuut der zelfstandigen, gewijzigd bij de wet van 20 juli |
| 2005. Artikel 20, §§ 1, 3 en 7, van het voormelde koninklijk besluit | 2005. Artikel 20, §§ 1, 3 en 7, van het voormelde koninklijk besluit |
| bepaalt : | bepaalt : |
| « § 1. Binnen het raam van dit besluit wordt overgegaan tot de | « § 1. Binnen het raam van dit besluit wordt overgegaan tot de |
| erkenning van vrije sociale verzekeringskassen voor zelfstandigen. | erkenning van vrije sociale verzekeringskassen voor zelfstandigen. |
| De Koning bepaalt de voorwaarden voor de erkenning en voor de | De Koning bepaalt de voorwaarden voor de erkenning en voor de |
| intrekking van de erkenning van deze kassen. | intrekking van de erkenning van deze kassen. |
| Deze kassen nemen de juridische vorm aan van een vereniging zonder | Deze kassen nemen de juridische vorm aan van een vereniging zonder |
| winstoogmerk die valt onder toepassing van de wet van 27 juni 1921. | winstoogmerk die valt onder toepassing van de wet van 27 juni 1921. |
| Onverminderd de taken die hun opgedragen worden door of in uitvoering | Onverminderd de taken die hun opgedragen worden door of in uitvoering |
| van de wetten bedoeld in artikel 18, §§ 1 en 2 of andere wetten, | van de wetten bedoeld in artikel 18, §§ 1 en 2 of andere wetten, |
| hebben deze kassen tot opdracht : | hebben deze kassen tot opdracht : |
| a) van hun aangeslotenen de bijdragen te innen, verschuldigd krachtens | a) van hun aangeslotenen de bijdragen te innen, verschuldigd krachtens |
| dit besluit en in voorkomend geval, de gerechtelijke invordering ervan | dit besluit en in voorkomend geval, de gerechtelijke invordering ervan |
| te vervolgen; | te vervolgen; |
| b) hen informatie en bijstand te verlenen betreffende hun | b) hen informatie en bijstand te verlenen betreffende hun |
| verplichtingen en rechten in het kader van het sociaal statuut der | verplichtingen en rechten in het kader van het sociaal statuut der |
| zelfstandigen, en aanverwante voorzieningen; | zelfstandigen, en aanverwante voorzieningen; |
| c) op verzoek van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid of van | c) op verzoek van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid of van |
| het Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen, | het Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen, |
| alle in hun bezit zijnde gegevens te verstrekken die nodig zijn voor | alle in hun bezit zijnde gegevens te verstrekken die nodig zijn voor |
| de toepassing van de wetgeving inzake het sociaal statuut van de | de toepassing van de wetgeving inzake het sociaal statuut van de |
| zelfstandigen en voor de controle op de naleving ervan. | zelfstandigen en voor de controle op de naleving ervan. |
| Volgens de nadere regels vastgesteld door de Koning dragen zij de | Volgens de nadere regels vastgesteld door de Koning dragen zij de |
| bijdragen, verhogingen en intresten over aan het Rijksinstituut voor | bijdragen, verhogingen en intresten over aan het Rijksinstituut voor |
| de sociale verzekeringen der zelfstandigen. | de sociale verzekeringen der zelfstandigen. |
| [...] | [...] |
| § 3. Een Nationale Hulpkas voor de sociale verzekeringen der | § 3. Een Nationale Hulpkas voor de sociale verzekeringen der |
| zelfstandigen, opgericht in de schoot van het Rijksinstituut voor de | zelfstandigen, opgericht in de schoot van het Rijksinstituut voor de |
| sociale verzekeringen der zelfstandigen, voert dezelfde opdrachten uit | sociale verzekeringen der zelfstandigen, voert dezelfde opdrachten uit |
| als de vrije sociale verzekeringskassen, voor wat de onderworpenen | als de vrije sociale verzekeringskassen, voor wat de onderworpenen |
| betreft die zich erbij vrijwillig aansluiten of die nagelaten hebben | betreft die zich erbij vrijwillig aansluiten of die nagelaten hebben |
| een vrije sociale verzekeringskas te kiezen, binnen de termijn die | een vrije sociale verzekeringskas te kiezen, binnen de termijn die |
| bepaald wordt in uitvoering van artikel 10, § 2, van dit besluit. | bepaald wordt in uitvoering van artikel 10, § 2, van dit besluit. |
| Deze kas bezit geen rechtspersoonlijkheid onderscheiden van deze van | Deze kas bezit geen rechtspersoonlijkheid onderscheiden van deze van |
| bedoeld Rijksinstituut, maar haar beheer, onderworpen aan dezelfde | bedoeld Rijksinstituut, maar haar beheer, onderworpen aan dezelfde |
| controle als het algemeen beheer van dit Rijksinstituut, maakt het | controle als het algemeen beheer van dit Rijksinstituut, maakt het |
| voorwerp uit van een afzonderlijke boekhouding. | voorwerp uit van een afzonderlijke boekhouding. |
| [...] | [...] |
| § 7. Onverminderd hun recht om voor de rechter te dagvaarden kunnen de | § 7. Onverminderd hun recht om voor de rechter te dagvaarden kunnen de |
| door dit artikel beoogde kassen als inninginstellingen van de | door dit artikel beoogde kassen als inninginstellingen van de |
| bijdragen de bedragen die hen verschuldigd zijn eveneens bij wijze van | bijdragen de bedragen die hen verschuldigd zijn eveneens bij wijze van |
| dwangbevel invorderen. | dwangbevel invorderen. |
| De Koning bepaalt de voorwaarden en modaliteiten van vervolging door | De Koning bepaalt de voorwaarden en modaliteiten van vervolging door |
| middel van een dwangbevel evenals de kosten die eruit voortvloeien en | middel van een dwangbevel evenals de kosten die eruit voortvloeien en |
| hun tenlastelegging ». | hun tenlastelegging ». |
| B.2. De artikelen 46 en 47bis van het koninklijk besluit van 19 | B.2. De artikelen 46 en 47bis van het koninklijk besluit van 19 |
| december 1967 houdende algemeen reglement in uitvoering van het | december 1967 houdende algemeen reglement in uitvoering van het |
| koninklijk besluit nr. 38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het | koninklijk besluit nr. 38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het |
| sociaal statuut der zelfstandigen bepalen : | sociaal statuut der zelfstandigen bepalen : |
| « Art. 46.Alvorens tot de gerechtelijke invordering of tot de |
« Art. 46.Alvorens tot de gerechtelijke invordering of tot de |
| invordering bij wijze van dwangbevel over te gaan moeten de sociale | invordering bij wijze van dwangbevel over te gaan moeten de sociale |
| verzekeringskassen, in ieder geval, de onderworpene een laatste | verzekeringskassen, in ieder geval, de onderworpene een laatste |
| herinnering bij ter post aangetekend schrijven toesturen met | herinnering bij ter post aangetekend schrijven toesturen met |
| vermelding van de bedragen waarop de invordering zal slaan. | vermelding van de bedragen waarop de invordering zal slaan. |
| Deze herinnering kan gebeuren door tussenkomst van een | Deze herinnering kan gebeuren door tussenkomst van een |
| gerechtsdeurwaarder. | gerechtsdeurwaarder. |
| Deze herinnering moet op straffe van nietigheid vermelden dat, indien | Deze herinnering moet op straffe van nietigheid vermelden dat, indien |
| de onderworpene niet tot betwisting overgaat van de bedragen of geen | de onderworpene niet tot betwisting overgaat van de bedragen of geen |
| uitstel van betaling vraagt en verkrijgt, per bij de post aangetekende | uitstel van betaling vraagt en verkrijgt, per bij de post aangetekende |
| brief, binnen de maand van de betekening of de kennisgeving van de | brief, binnen de maand van de betekening of de kennisgeving van de |
| herinnering, de sociale verzekeringskas die bedragen zal kunnen | herinnering, de sociale verzekeringskas die bedragen zal kunnen |
| invorderen door middel van een dwangbevel. | invorderen door middel van een dwangbevel. |
| Het toestaan van uitstel van betaling door de sociale verzekeringskas | Het toestaan van uitstel van betaling door de sociale verzekeringskas |
| schorst de uitvaardiging van een eventueel dwangbevel alsook de | schorst de uitvaardiging van een eventueel dwangbevel alsook de |
| gerechtelijke invordering, en dit in zoverre het tussen de sociale | gerechtelijke invordering, en dit in zoverre het tussen de sociale |
| verzekeringskas en de onderworpene tot stand gekomen akkoord door deze | verzekeringskas en de onderworpene tot stand gekomen akkoord door deze |
| laatste wordt nageleefd ». | laatste wordt nageleefd ». |
| « Art. 47bis.§ 1. Voor de toepassing van artikel 20, § 7, van het |
« Art. 47bis.§ 1. Voor de toepassing van artikel 20, § 7, van het |
| koninklijk besluit nr. 38 kunnen de bijdragen evenals de verhogingen, | koninklijk besluit nr. 38 kunnen de bijdragen evenals de verhogingen, |
| verwijlintresten en andere aanhorigheden worden ingevorderd bij wijze | verwijlintresten en andere aanhorigheden worden ingevorderd bij wijze |
| van dwangbevel door de sociale verzekeringskas waaraan zij | van dwangbevel door de sociale verzekeringskas waaraan zij |
| verschuldigd zijn voor zover de onderworpene de bedragen die aan hem | verschuldigd zijn voor zover de onderworpene de bedragen die aan hem |
| werden gevorderd niet heeft betwist of geen uitstel van betaling heeft | werden gevorderd niet heeft betwist of geen uitstel van betaling heeft |
| gevraagd en verkregen volgens de in artikel 46 gestelde voorwaarden en | gevraagd en verkregen volgens de in artikel 46 gestelde voorwaarden en |
| termijn. | termijn. |
| § 2. De bijdragen evenals de verhogingen, verwijlintresten en andere | § 2. De bijdragen evenals de verhogingen, verwijlintresten en andere |
| aanhorigheden kunnen worden ingevorderd bij wijze van dwangbevel door | aanhorigheden kunnen worden ingevorderd bij wijze van dwangbevel door |
| de sociale verzekeringskas waaraan zij verschuldigd zijn vanaf het | de sociale verzekeringskas waaraan zij verschuldigd zijn vanaf het |
| ogenblik dat het bijzonder kohier, waarin zij zijn opgenomen, | ogenblik dat het bijzonder kohier, waarin zij zijn opgenomen, |
| uitvoerbaar is verklaard. | uitvoerbaar is verklaard. |
| Het bijzonder kohier bevat : | Het bijzonder kohier bevat : |
| 1° de gegevens van de sociale verzekeringskas-schuldeiser; | 1° de gegevens van de sociale verzekeringskas-schuldeiser; |
| 2° de naam, voornaam, adres en nationaal nummer van de | 2° de naam, voornaam, adres en nationaal nummer van de |
| zelfstandige-schuldenaar, of desgevallend van de persoon die | zelfstandige-schuldenaar, of desgevallend van de persoon die |
| hoofdelijk aansprakelijk is voor de betaling van de bijdragen, of de | hoofdelijk aansprakelijk is voor de betaling van de bijdragen, of de |
| benaming, zetel en ondernemingsnummer indien deze laatste een | benaming, zetel en ondernemingsnummer indien deze laatste een |
| rechtspersoon is; | rechtspersoon is; |
| 3° een gedetailleerde afrekening van bijdragen, verhogingen, | 3° een gedetailleerde afrekening van bijdragen, verhogingen, |
| verwijlintresten en andere aanhorigheden, verschuldigd aan de kas en | verwijlintresten en andere aanhorigheden, verschuldigd aan de kas en |
| waarvoor wordt overgegaan tot invordering bij wijze van dwangbevel; | waarvoor wordt overgegaan tot invordering bij wijze van dwangbevel; |
| 4° de motivering van het gebruik van het dwangbevel; | 4° de motivering van het gebruik van het dwangbevel; |
| 5° de datum van het visum van uitvoerbaarheid; | 5° de datum van het visum van uitvoerbaarheid; |
| 6° de verzendingsdatum; | 6° de verzendingsdatum; |
| 7° de uiterste betalingsdatum; | 7° de uiterste betalingsdatum; |
| 8° de beroepen waarover de schuldenaar beschikt evenals de termijnen | 8° de beroepen waarover de schuldenaar beschikt evenals de termijnen |
| waarbinnen hij ze op geldige wijze kan indienen. | waarbinnen hij ze op geldige wijze kan indienen. |
| Het uitvoerbaar verklaard kohier geldt als uitvoerbare titel met het | Het uitvoerbaar verklaard kohier geldt als uitvoerbare titel met het |
| oog op de invordering. | oog op de invordering. |
| De kohieren worden uitvoerbaar verklaard door één of meerdere | De kohieren worden uitvoerbaar verklaard door één of meerdere |
| personeelsleden van de sociale verzekeringskas-schuldeiser dat met dat | personeelsleden van de sociale verzekeringskas-schuldeiser dat met dat |
| doel werden aangewezen door de raad van bestuur en officieel erkend | doel werden aangewezen door de raad van bestuur en officieel erkend |
| door de Minister van Middenstand. | door de Minister van Middenstand. |
| § 3. Het dwangbevel van de sociale verzekeringskas-schuldeiser wordt | § 3. Het dwangbevel van de sociale verzekeringskas-schuldeiser wordt |
| uitgevaardigd door een personeelslid dat met dat doel werd aangewezen | uitgevaardigd door een personeelslid dat met dat doel werd aangewezen |
| door de raad van bestuur. | door de raad van bestuur. |
| § 4. Het dwangbevel wordt betekend aan de schuldenaar bij | § 4. Het dwangbevel wordt betekend aan de schuldenaar bij |
| deurwaardersexploot. De betekening bevat bevel tot betalen binnen de | deurwaardersexploot. De betekening bevat bevel tot betalen binnen de |
| 24 uren, op straffe van uitvoering bij beslag, alsook een | 24 uren, op straffe van uitvoering bij beslag, alsook een |
| boekhoudkundige verantwoording van de gevraagde sommen en een | boekhoudkundige verantwoording van de gevraagde sommen en een |
| afschrift van de uitvoerbare titel. | afschrift van de uitvoerbare titel. |
| De moratoriumintresten zoals voorzien in artikel 1153 van het | De moratoriumintresten zoals voorzien in artikel 1153 van het |
| Burgerlijk Wetboek zijn verschuldigd vanaf de dag van de betekening. | Burgerlijk Wetboek zijn verschuldigd vanaf de dag van de betekening. |
| § 5. De schuldenaar kan verzet aantekenen tegen het dwangbevel voor de | § 5. De schuldenaar kan verzet aantekenen tegen het dwangbevel voor de |
| arbeidsrechtbank van zijn woonplaats of zijn maatschappelijke zetel. | arbeidsrechtbank van zijn woonplaats of zijn maatschappelijke zetel. |
| Het verzet wordt, op straffe van nietigheid, met redenen omkleed; het | Het verzet wordt, op straffe van nietigheid, met redenen omkleed; het |
| dient gedaan te worden door middel van dagvaarding bij | dient gedaan te worden door middel van dagvaarding bij |
| deurwaardersexploot aan de sociale verzekeringskas binnen de maand | deurwaardersexploot aan de sociale verzekeringskas binnen de maand |
| vanaf de betekening van het dwangbevel, zonder afbreuk te doen aan de | vanaf de betekening van het dwangbevel, zonder afbreuk te doen aan de |
| artikelen 50, tweede lid en 55 van het Gerechtelijk Wetboek. | artikelen 50, tweede lid en 55 van het Gerechtelijk Wetboek. |
| De uitoefening van het verzet schorst de tenuitvoerlegging van het | De uitoefening van het verzet schorst de tenuitvoerlegging van het |
| dwangbevel tot de uitspraak ten gronde is gevallen. | dwangbevel tot de uitspraak ten gronde is gevallen. |
| § 6. De sociale verzekeringskas-schuldeiser mag bewarend beslag laten | § 6. De sociale verzekeringskas-schuldeiser mag bewarend beslag laten |
| leggen en het dwangbevel uitvoeren met gebruikmaking van de middelen | leggen en het dwangbevel uitvoeren met gebruikmaking van de middelen |
| tot tenuitvoerlegging bepaald in het vijfde deel van het Gerechtelijk | tot tenuitvoerlegging bepaald in het vijfde deel van het Gerechtelijk |
| Wetboek. | Wetboek. |
| De gedeeltelijke betalingen gedaan ingevolge de betekening van een | De gedeeltelijke betalingen gedaan ingevolge de betekening van een |
| dwangbevel verhinderen de voortzetting van de vervolgingen niet. | dwangbevel verhinderen de voortzetting van de vervolgingen niet. |
| § 7. De kosten van de betekening van het dwangbevel evenals de | § 7. De kosten van de betekening van het dwangbevel evenals de |
| uitvoeringskosten of de bewarende maatregelen zijn ten laste van de | uitvoeringskosten of de bewarende maatregelen zijn ten laste van de |
| schuldenaar. | schuldenaar. |
| Ze worden bepaald volgens de regels opgesteld voor de door de | Ze worden bepaald volgens de regels opgesteld voor de door de |
| gerechtsdeurwaarders verrichte aktes in burgerlijke en handelszaken ». | gerechtsdeurwaarders verrichte aktes in burgerlijke en handelszaken ». |
| B.3. Zoals de Ministerraad aangeeft, is het Hof niet bevoegd om | B.3. Zoals de Ministerraad aangeeft, is het Hof niet bevoegd om |
| rechtstreeks te onderzoeken of een wetskrachtige norm artikel 144 van | rechtstreeks te onderzoeken of een wetskrachtige norm artikel 144 van |
| de Grondwet schendt. Door evenwel te bepalen dat geschillen over | de Grondwet schendt. Door evenwel te bepalen dat geschillen over |
| burgerlijke rechten uitsluitend tot de bevoegdheid van de rechtbanken | burgerlijke rechten uitsluitend tot de bevoegdheid van de rechtbanken |
| behoren, verleent artikel 144 aan eenieder een waarborg die niet aan | behoren, verleent artikel 144 aan eenieder een waarborg die niet aan |
| sommigen kan worden ontnomen : indien zou blijken dat aan een | sommigen kan worden ontnomen : indien zou blijken dat aan een |
| categorie van personen het recht wordt ontzegd om een betwisting over | categorie van personen het recht wordt ontzegd om een betwisting over |
| een burgerlijk recht bij de rechtbanken aanhangig te maken, dan zou | een burgerlijk recht bij de rechtbanken aanhangig te maken, dan zou |
| dat verschil in behandeling niet kunnen worden verantwoord, aangezien | dat verschil in behandeling niet kunnen worden verantwoord, aangezien |
| het op het voormelde artikel 144 zou stuiten. Het zou de artikelen 10 | het op het voormelde artikel 144 zou stuiten. Het zou de artikelen 10 |
| en 11 van de Grondwet dan ook schenden. | en 11 van de Grondwet dan ook schenden. |
| B.4.1. Volgens de Ministerraad zou de prejudiciële vraag het niet | B.4.1. Volgens de Ministerraad zou de prejudiciële vraag het niet |
| mogelijk maken het aan de toetsing van het Hof voorgelegde verschil in | mogelijk maken het aan de toetsing van het Hof voorgelegde verschil in |
| behandeling duidelijk te identificeren. | behandeling duidelijk te identificeren. |
| B.4.2. Uit de elementen vervat in de verwijzingsbeslissing blijkt dat | B.4.2. Uit de elementen vervat in de verwijzingsbeslissing blijkt dat |
| de in het geding zijnde bepaling is onderworpen aan de toetsing van | de in het geding zijnde bepaling is onderworpen aan de toetsing van |
| het Hof doordat zij een verschil in behandeling teweegbrengt tussen de | het Hof doordat zij een verschil in behandeling teweegbrengt tussen de |
| schuldenaars van sociale bijdragen die zijn onderworpen aan een | schuldenaars van sociale bijdragen die zijn onderworpen aan een |
| sociale verzekeringskas voor zelfstandigen en de andere schuldenaars | sociale verzekeringskas voor zelfstandigen en de andere schuldenaars |
| van private schuldeisers, in zoverre alleen de eerstgenoemden ertoe | van private schuldeisers, in zoverre alleen de eerstgenoemden ertoe |
| kunnen worden gebracht de bedragen te betalen die zij verschuldigd | kunnen worden gebracht de bedragen te betalen die zij verschuldigd |
| zijn naar aanleiding van een dwangbevel dat aan hen wordt | zijn naar aanleiding van een dwangbevel dat aan hen wordt |
| uitgevaardigd door de schuldeiser en niet naar aanleiding van een | uitgevaardigd door de schuldeiser en niet naar aanleiding van een |
| beslissing van een rechter. | beslissing van een rechter. |
| B.5. Het verschil in behandeling tussen bepaalde categorieën van | B.5. Het verschil in behandeling tussen bepaalde categorieën van |
| personen dat voortvloeit uit de toepassing van verschillende | personen dat voortvloeit uit de toepassing van verschillende |
| procedureregels in verschillende omstandigheden, houdt op zich geen | procedureregels in verschillende omstandigheden, houdt op zich geen |
| discriminatie in. Van discriminatie zou slechts sprake kunnen zijn, | discriminatie in. Van discriminatie zou slechts sprake kunnen zijn, |
| indien het verschil in behandeling dat voortvloeit uit de toepassing | indien het verschil in behandeling dat voortvloeit uit de toepassing |
| van die procedureregels een onevenredige beperking van de rechten van | van die procedureregels een onevenredige beperking van de rechten van |
| de daarbij betrokken personen met zich zou meebrengen. | de daarbij betrokken personen met zich zou meebrengen. |
| B.6. De in het geding zijnde bepaling is in artikel 20 van het | B.6. De in het geding zijnde bepaling is in artikel 20 van het |
| koninklijk besluit nr. 38 ingevoegd bij artikel 114 van de wet van 20 | koninklijk besluit nr. 38 ingevoegd bij artikel 114 van de wet van 20 |
| juli 2005 houdende diverse bepalingen. Zij maakt deel uit van een | juli 2005 houdende diverse bepalingen. Zij maakt deel uit van een |
| geheel van maatregelen die reeds ten aanzien van de RSZ zijn ingevoerd | geheel van maatregelen die reeds ten aanzien van de RSZ zijn ingevoerd |
| door met name de wet van 3 juli 2005 houdende diverse bepalingen | door met name de wet van 3 juli 2005 houdende diverse bepalingen |
| betreffende het sociaal overleg, en die tot doel hebben een betere | betreffende het sociaal overleg, en die tot doel hebben een betere |
| invordering van de sociale bijdragen te verzekeren. In de memorie van | invordering van de sociale bijdragen te verzekeren. In de memorie van |
| toelichting wordt in dat verband aangegeven : | toelichting wordt in dat verband aangegeven : |
| « Om een betere invordering van de verschuldigde bijdragen te | « Om een betere invordering van de verschuldigde bijdragen te |
| waarborgen en rekening houdend met de gelijkschakeling van fiscale | waarborgen en rekening houdend met de gelijkschakeling van fiscale |
| schulden en sociale zekerheidsschulden, onder meer inzake voorrecht op | schulden en sociale zekerheidsschulden, onder meer inzake voorrecht op |
| roerende goederen, lijkt het opportuun ook de juridische instrumenten | roerende goederen, lijkt het opportuun ook de juridische instrumenten |
| waarover de fiscus beschikt voor zijn inningopdrachten bij | waarover de fiscus beschikt voor zijn inningopdrachten bij |
| inninginstellingen van de sociale zekerheidsbijdragen uit te breiden » | inninginstellingen van de sociale zekerheidsbijdragen uit te breiden » |
| (Parl. St., Kamer, 2004-2005, DOC 51-1845/001, p. 97; in dezelfde zin, | (Parl. St., Kamer, 2004-2005, DOC 51-1845/001, p. 97; in dezelfde zin, |
| DOC 51-1845/021, p. 23, en Parl. St., Senaat, 2004-2005, nr. 3-1302/3, | DOC 51-1845/021, p. 23, en Parl. St., Senaat, 2004-2005, nr. 3-1302/3, |
| p. 13). | p. 13). |
| Aan het parlementslid dat de gegrondheid van de maatregel betwistte, | Aan het parlementslid dat de gegrondheid van de maatregel betwistte, |
| door aan te voeren dat deze het evenwicht verbrak tussen de sociale | door aan te voeren dat deze het evenwicht verbrak tussen de sociale |
| zekerheidskassen (die, in plaats van een uitvoerbare titel van een | zekerheidskassen (die, in plaats van een uitvoerbare titel van een |
| rechter te moeten verkrijgen, deze voortaan, om zo te zeggen, aan | rechter te moeten verkrijgen, deze voortaan, om zo te zeggen, aan |
| zichzelf zouden kunnen uitvaardigen) en de schuldenaars (die voortaan | zichzelf zouden kunnen uitvaardigen) en de schuldenaars (die voortaan |
| zouden moeten deelnemen aan dure gerechtelijke procedures om het aan | zouden moeten deelnemen aan dure gerechtelijke procedures om het aan |
| hen uitgevaardigde dwangbevel te betwisten), en dat de | hen uitgevaardigde dwangbevel te betwisten), en dat de |
| doeltreffendheid van de maatregel betwijfelde door aan te voeren dat | doeltreffendheid van de maatregel betwijfelde door aan te voeren dat |
| deze het niet mogelijk zou maken een betere invordering van de | deze het niet mogelijk zou maken een betere invordering van de |
| bijdragen te verzekeren, is in de volgende bewoordingen geantwoord : | bijdragen te verzekeren, is in de volgende bewoordingen geantwoord : |
| « Volgens de minister kan de regering niet beschuldigd worden van | « Volgens de minister kan de regering niet beschuldigd worden van |
| overreglementering. De RSVZ wordt geconfronteerd met 730 miljoen euro | overreglementering. De RSVZ wordt geconfronteerd met 730 miljoen euro |
| aan niet-ingevorderde sociale bijdragen. De regering kiest ervoor de | aan niet-ingevorderde sociale bijdragen. De regering kiest ervoor de |
| invordering van de sociale bijdragen te verbeteren in plaats van de | invordering van de sociale bijdragen te verbeteren in plaats van de |
| bijdragen te verhogen. Voor 2005 voorziet de regering een invordering | bijdragen te verhogen. Voor 2005 voorziet de regering een invordering |
| van 18 miljoen euro aan niet-betaalde sociale bijdragen. Naast deze | van 18 miljoen euro aan niet-betaalde sociale bijdragen. Naast deze |
| nieuwe maatregelen om de inning van de sociale bijdragen te | nieuwe maatregelen om de inning van de sociale bijdragen te |
| verbeteren, heeft de regering samen met de sociale zekerheidskassen | verbeteren, heeft de regering samen met de sociale zekerheidskassen |
| ook een nieuwe gedragscode afgesloten die een aantal « good practices | ook een nieuwe gedragscode afgesloten die een aantal « good practices |
| » bevat. Deze gedragscode voorziet o.a. dat de sociale bijdragen | » bevat. Deze gedragscode voorziet o.a. dat de sociale bijdragen |
| verlaagd worden indien er via bankdomiciliëring betaald wordt of | verlaagd worden indien er via bankdomiciliëring betaald wordt of |
| indien er voorafbetalingen gedaan worden. Al deze maatregelen moeten | indien er voorafbetalingen gedaan worden. Al deze maatregelen moeten |
| er voor zorgen dat de sociale zekerheidskassen de inning van de | er voor zorgen dat de sociale zekerheidskassen de inning van de |
| sociale bijdragen van de zelfstandigen beter kunnen opvolgen. Het | sociale bijdragen van de zelfstandigen beter kunnen opvolgen. Het |
| dwangbevel mag volgens de minister slechts als laatste redmiddel | dwangbevel mag volgens de minister slechts als laatste redmiddel |
| gebruikt worden. De minister benadrukt dat als de inning van de | gebruikt worden. De minister benadrukt dat als de inning van de |
| sociale bijdragen niet voldoende gebeurt uit eigen beweging, er nu | sociale bijdragen niet voldoende gebeurt uit eigen beweging, er nu |
| eenmaal maatregelen nodig zijn. | eenmaal maatregelen nodig zijn. |
| De minister geeft toe dat de RSZ tot nu toe niet veel gebruik gemaakt | De minister geeft toe dat de RSZ tot nu toe niet veel gebruik gemaakt |
| heeft van de mogelijkheid om de niet betaalde sociale bijdragen te | heeft van de mogelijkheid om de niet betaalde sociale bijdragen te |
| innen via dwangbevel. In de toekomst zal dit echter wel gebeuren | innen via dwangbevel. In de toekomst zal dit echter wel gebeuren |
| indien het noodzakelijk zou zijn. De RSVZ zal alleen overgaan tot een | indien het noodzakelijk zou zijn. De RSVZ zal alleen overgaan tot een |
| dwangbevel als het gaat om een vaststaande en zekere schuldvordering. | dwangbevel als het gaat om een vaststaande en zekere schuldvordering. |
| In het geval van een vaststaande en zekere schuldvordering heeft het | In het geval van een vaststaande en zekere schuldvordering heeft het |
| immers geen zin om naar de rechter te stappen. Door het systeem van | immers geen zin om naar de rechter te stappen. Door het systeem van |
| het dwangbevel kan er bemiddeld worden tussen de RSVZ en de | het dwangbevel kan er bemiddeld worden tussen de RSVZ en de |
| schuldenaar, wat kan leiden tot een uitstel van betaling en een | schuldenaar, wat kan leiden tot een uitstel van betaling en een |
| afbetalingsplan zonder dat een tussenkomst van een rechter nodig is. | afbetalingsplan zonder dat een tussenkomst van een rechter nodig is. |
| Het dwangbevel heeft enkel tot doel het contentieux te verminderen en | Het dwangbevel heeft enkel tot doel het contentieux te verminderen en |
| niet om het te vermeerderen. | niet om het te vermeerderen. |
| De minister beseft dat het voor de zelfstandigen soms een zware kost | De minister beseft dat het voor de zelfstandigen soms een zware kost |
| betekent indien een gerechtelijke procedure moet opgestart worden om | betekent indien een gerechtelijke procedure moet opgestart worden om |
| verhaal aan te tekenen tegen het dwangbevel. Zij pleit ervoor dat de | verhaal aan te tekenen tegen het dwangbevel. Zij pleit ervoor dat de |
| verlaging van gerechtskosten voor burgers ingevoerd door de minister | verlaging van gerechtskosten voor burgers ingevoerd door de minister |
| van Justitie, ook zou uitgebreid worden naar zelfstandigen in | van Justitie, ook zou uitgebreid worden naar zelfstandigen in |
| moeilijkheden zodat ook deze laatsten makkelijker toegang zouden | moeilijkheden zodat ook deze laatsten makkelijker toegang zouden |
| krijgen tot het gerecht » (Parl. St., Kamer, 2004-2005, DOC | krijgen tot het gerecht » (Parl. St., Kamer, 2004-2005, DOC |
| 51-1845/021, pp. 27 en 28). | 51-1845/021, pp. 27 en 28). |
| Teneinde het voor 2005 verwachte rendement van de betere inning van de | Teneinde het voor 2005 verwachte rendement van de betere inning van de |
| desbetreffende bijdragen te verzekeren, werd het ontwerp overigens | desbetreffende bijdragen te verzekeren, werd het ontwerp overigens |
| geamendeerd door de datum van inwerkingtreding van de in het geding | geamendeerd door de datum van inwerkingtreding van de in het geding |
| zijnde bepaling te wijzigen (Parl. St., Kamer, 2004-2005, DOC | zijnde bepaling te wijzigen (Parl. St., Kamer, 2004-2005, DOC |
| 51-1845/027, pp. 3 en 4). | 51-1845/027, pp. 3 en 4). |
| B.7. De in het geding zijnde bepaling breidt ten aanzien van de | B.7. De in het geding zijnde bepaling breidt ten aanzien van de |
| regeling voor de zelfstandigen een mogelijkheid om de sociale | regeling voor de zelfstandigen een mogelijkheid om de sociale |
| bijdragen in te vorderen uit die was ingevoerd in de regeling voor de | bijdragen in te vorderen uit die was ingevoerd in de regeling voor de |
| werknemers. De artikelen 40 en 40bis van de wet van 27 juni 1969 tot | werknemers. De artikelen 40 en 40bis van de wet van 27 juni 1969 tot |
| herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de | herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de |
| maatschappelijke zekerheid der arbeiders, respectievelijk vervangen en | maatschappelijke zekerheid der arbeiders, respectievelijk vervangen en |
| ingevoegd bij de wetten van 4 augustus 1978 en 3 juli 2005, bepalen | ingevoegd bij de wetten van 4 augustus 1978 en 3 juli 2005, bepalen |
| immers : | immers : |
| « Art. 40.Onverminderd zijn recht om voor de rechter te dagvaarden |
« Art. 40.Onverminderd zijn recht om voor de rechter te dagvaarden |
| kan de Rijksdienst voor Maatschappelijke Zekerheid de bedragen die hem | kan de Rijksdienst voor Maatschappelijke Zekerheid de bedragen die hem |
| verschuldigd zijn eveneens bij wijze van dwangbevel invorderen. | verschuldigd zijn eveneens bij wijze van dwangbevel invorderen. |
| De Koning regelt de voorwaarden en de wijze van vervolging bij wijze | De Koning regelt de voorwaarden en de wijze van vervolging bij wijze |
| van dwangbevel, evenals de eraan verbonden vervolgingskosten en de | van dwangbevel, evenals de eraan verbonden vervolgingskosten en de |
| tenlastelegging ervan. | tenlastelegging ervan. |
Art. 40bis.De Rijksdienst kan aan zijn schuldenaars op minnelijke |
Art. 40bis.De Rijksdienst kan aan zijn schuldenaars op minnelijke |
| wijze afbetalingstermijnen toestaan, volgens de voorwaarden en | wijze afbetalingstermijnen toestaan, volgens de voorwaarden en |
| modaliteiten vastgelegd door de Koning na het advies van [het] | modaliteiten vastgelegd door de Koning na het advies van [het] |
| Beheerscomité, vooraleer tot een dagvaarding voor de rechter over te | Beheerscomité, vooraleer tot een dagvaarding voor de rechter over te |
| gaan of door middel van een dwangbevel tewerk te gaan ». | gaan of door middel van een dwangbevel tewerk te gaan ». |
| B.8. Rekening houdend met het risico dat het aanzienlijke bedrag van | B.8. Rekening houdend met het risico dat het aanzienlijke bedrag van |
| de achterstallige sociale bijdragen vormt voor het financiële | de achterstallige sociale bijdragen vormt voor het financiële |
| evenwicht van het betrokken stelsel, kan worden aangenomen dat de | evenwicht van het betrokken stelsel, kan worden aangenomen dat de |
| wetgever de sociale verzekeringskassen de bevoegdheid toekent om die | wetgever de sociale verzekeringskassen de bevoegdheid toekent om die |
| achterstallige bedragen terug te vorderen bij wege van een dwangbevel | achterstallige bedragen terug te vorderen bij wege van een dwangbevel |
| naar het voorbeeld van de regeling waarin hij heeft voorzien voor de | naar het voorbeeld van de regeling waarin hij heeft voorzien voor de |
| RSZ of, inzake belastingen en inningen, voor de | RSZ of, inzake belastingen en inningen, voor de |
| belastingadministratie. De vrije sociale verzekeringskassen voor | belastingadministratie. De vrije sociale verzekeringskassen voor |
| zelfstandigen zijn weliswaar opgericht in de vorm van een vereniging | zelfstandigen zijn weliswaar opgericht in de vorm van een vereniging |
| zonder winstoogmerk. Maar dat stelsel houdt geenszins in dat hun | zonder winstoogmerk. Maar dat stelsel houdt geenszins in dat hun |
| schuldenaars, in hun hoedanigheid van sociaal verzekerden, zich zouden | schuldenaars, in hun hoedanigheid van sociaal verzekerden, zich zouden |
| bevinden in een situatie die identiek is aan die van de schuldenaars | bevinden in een situatie die identiek is aan die van de schuldenaars |
| van private schuldeisers naar wie de prejudiciële vraag verwijst en | van private schuldeisers naar wie de prejudiciële vraag verwijst en |
| die geen dwangbevel kunnen uitvaardigen. De voormelde kassen, in hun | die geen dwangbevel kunnen uitvaardigen. De voormelde kassen, in hun |
| hoedanigheid van schuldeisers van bijdragen die zijn bedoeld voor de | hoedanigheid van schuldeisers van bijdragen die zijn bedoeld voor de |
| financiering van een socialezekerheidsregeling die overigens door de | financiering van een socialezekerheidsregeling die overigens door de |
| overheid wordt gefinancierd, moeten immers daartoe door haar worden | overheid wordt gefinancierd, moeten immers daartoe door haar worden |
| erkend (artikel 20, § 1, van het koninklijk besluit nr. 38) en oefenen | erkend (artikel 20, § 1, van het koninklijk besluit nr. 38) en oefenen |
| in die zin, in tegenstelling tot de voormelde private schuldeisers, | in die zin, in tegenstelling tot de voormelde private schuldeisers, |
| een opdracht van openbare dienst uit, waardoor kan worden aanvaard dat | een opdracht van openbare dienst uit, waardoor kan worden aanvaard dat |
| de invorderingsprocedure kan afwijken van de regels van het gemeen | de invorderingsprocedure kan afwijken van de regels van het gemeen |
| recht. | recht. |
| B.9. Het voordeel van het dwangbevel toegekend aan de in het geding | B.9. Het voordeel van het dwangbevel toegekend aan de in het geding |
| zijnde sociale verzekeringskassen vormt geen onevenredige maatregel, | zijnde sociale verzekeringskassen vormt geen onevenredige maatregel, |
| aangezien de schuldenaars beschikken over een rechtsmiddel bij de | aangezien de schuldenaars beschikken over een rechtsmiddel bij de |
| justitiële gerechten. | justitiële gerechten. |
| B.10. De prejudiciële vraag dient ontkennend te worden beantwoord. | B.10. De prejudiciële vraag dient ontkennend te worden beantwoord. |
| Om die redenen, | Om die redenen, |
| het Hof | het Hof |
| zegt voor recht : | zegt voor recht : |
| Artikel 20, § 7, van het koninklijk besluit nr. 38 van 27 juli 1967 | Artikel 20, § 7, van het koninklijk besluit nr. 38 van 27 juli 1967 |
| houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen, | houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen, |
| gewijzigd bij de wet van 20 juli 2005, schendt de artikelen 10 en 11 | gewijzigd bij de wet van 20 juli 2005, schendt de artikelen 10 en 11 |
| van de Grondwet niet. | van de Grondwet niet. |
| Aldus uitgesproken in het Frans en het Nederlands, overeenkomstig | Aldus uitgesproken in het Frans en het Nederlands, overeenkomstig |
| artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989, op de openbare | artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989, op de openbare |
| terechtzitting van 5 mei 2009. | terechtzitting van 5 mei 2009. |
| De griffier, De voorzitter, | De griffier, De voorzitter, |
| P.-Y. Dutilleux. M. Melchior. | P.-Y. Dutilleux. M. Melchior. |