Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Arrest van --
← Terug naar "Uittreksel uit arrest nr. 75/2009 van 5 mei 2009 Rolnummer 4536 In zake : de prejudiciële vraag betreffende artikel 20, § 7, van het koninklijk besluit n° 38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandige Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters M. Melchior en M. Bossuyt, en de rechter(...)"
Uittreksel uit arrest nr. 75/2009 van 5 mei 2009 Rolnummer 4536 In zake : de prejudiciële vraag betreffende artikel 20, § 7, van het koninklijk besluit n° 38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandige Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters M. Melchior en M. Bossuyt, en de rechter(...) Uittreksel uit arrest nr. 75/2009 van 5 mei 2009 Rolnummer 4536 In zake : de prejudiciële vraag betreffende artikel 20, § 7, van het koninklijk besluit n° 38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandige Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters M. Melchior en M. Bossuyt, en de rechter(...)
GRONDWETTELIJK HOF GRONDWETTELIJK HOF
Uittreksel uit arrest nr. 75/2009 van 5 mei 2009 Uittreksel uit arrest nr. 75/2009 van 5 mei 2009
Rolnummer 4536 Rolnummer 4536
In zake : de prejudiciële vraag betreffende artikel 20, § 7, van het In zake : de prejudiciële vraag betreffende artikel 20, § 7, van het
koninklijk besluit n° 38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het koninklijk besluit n° 38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het
sociaal statuut der zelfstandigen, gesteld door de Arbeidsrechtbank te sociaal statuut der zelfstandigen, gesteld door de Arbeidsrechtbank te
Nijvel. Nijvel.
Het Grondwettelijk Hof, Het Grondwettelijk Hof,
samengesteld uit de voorzitters M. Melchior en M. Bossuyt, en de samengesteld uit de voorzitters M. Melchior en M. Bossuyt, en de
rechters E. De Groot, A. Alen, J.-P. Snappe, J. Spreutels en T. rechters E. De Groot, A. Alen, J.-P. Snappe, J. Spreutels en T.
Merckx-Van Goey, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder Merckx-Van Goey, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder
voorzitterschap van voorzitter M. Melchior, voorzitterschap van voorzitter M. Melchior,
wijst na beraad het volgende arrest : wijst na beraad het volgende arrest :
I. Onderwerp van de prejudiciële vraag en rechtspleging I. Onderwerp van de prejudiciële vraag en rechtspleging
Bij vonnis van 13 oktober 2008 in zake de bvba « A.V.E. Vanhamme Bij vonnis van 13 oktober 2008 in zake de bvba « A.V.E. Vanhamme
Frères » tegen de vzw « Partena », waarvan de expeditie ter griffie Frères » tegen de vzw « Partena », waarvan de expeditie ter griffie
van het Hof is ingekomen op 21 oktober 2008, heeft de Arbeidsrechtbank van het Hof is ingekomen op 21 oktober 2008, heeft de Arbeidsrechtbank
te Nijvel de volgende prejudiciële vraag gesteld : te Nijvel de volgende prejudiciële vraag gesteld :
« Schendt artikel 20, § 7, van het koninklijk besluit nr. 38 van 27 « Schendt artikel 20, § 7, van het koninklijk besluit nr. 38 van 27
juli 1967 houdende inrichting van het sociaal statuut der juli 1967 houdende inrichting van het sociaal statuut der
zelfstandigen, in zoverre het bepaalt dat de sociale zelfstandigen, in zoverre het bepaalt dat de sociale
verzekeringskassen voor zelfstandigen ' als inningsinstellingen van de verzekeringskassen voor zelfstandigen ' als inningsinstellingen van de
bijdragen de bedragen die hen verschuldigd zijn eveneens bij wijze van bijdragen de bedragen die hen verschuldigd zijn eveneens bij wijze van
dwangbevel [kunnen] invorderen ', niet de artikelen 10, 11 en 144 van dwangbevel [kunnen] invorderen ', niet de artikelen 10, 11 en 144 van
de Grondwet, aangezien iedere andere, private schuldeiser van bedragen de Grondwet, aangezien iedere andere, private schuldeiser van bedragen
- tenzij hij de dadelijke uitwinning geniet - de invordering ervan bij - tenzij hij de dadelijke uitwinning geniet - de invordering ervan bij
gedwongen tenuitvoerlegging alleen kan uitvoeren nadat hij het bestaan gedwongen tenuitvoerlegging alleen kan uitvoeren nadat hij het bestaan
van zijn schuldvordering heeft laten erkennen in een door een van zijn schuldvordering heeft laten erkennen in een door een
rechtbank uitgesproken beslissing ? ». rechtbank uitgesproken beslissing ? ».
(...) (...)
II. In rechte II. In rechte
(...) (...)
B.1. Het Hof wordt ondervraagd over de bestaanbaarheid, met de B.1. Het Hof wordt ondervraagd over de bestaanbaarheid, met de
artikelen 10, 11 en 144 van de Grondwet, van artikel 20, § 7, van het artikelen 10, 11 en 144 van de Grondwet, van artikel 20, § 7, van het
koninklijk besluit nr. 38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het koninklijk besluit nr. 38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het
sociaal statuut der zelfstandigen, gewijzigd bij de wet van 20 juli sociaal statuut der zelfstandigen, gewijzigd bij de wet van 20 juli
2005. Artikel 20, §§ 1, 3 en 7, van het voormelde koninklijk besluit 2005. Artikel 20, §§ 1, 3 en 7, van het voormelde koninklijk besluit
bepaalt : bepaalt :
« § 1. Binnen het raam van dit besluit wordt overgegaan tot de « § 1. Binnen het raam van dit besluit wordt overgegaan tot de
erkenning van vrije sociale verzekeringskassen voor zelfstandigen. erkenning van vrije sociale verzekeringskassen voor zelfstandigen.
De Koning bepaalt de voorwaarden voor de erkenning en voor de De Koning bepaalt de voorwaarden voor de erkenning en voor de
intrekking van de erkenning van deze kassen. intrekking van de erkenning van deze kassen.
Deze kassen nemen de juridische vorm aan van een vereniging zonder Deze kassen nemen de juridische vorm aan van een vereniging zonder
winstoogmerk die valt onder toepassing van de wet van 27 juni 1921. winstoogmerk die valt onder toepassing van de wet van 27 juni 1921.
Onverminderd de taken die hun opgedragen worden door of in uitvoering Onverminderd de taken die hun opgedragen worden door of in uitvoering
van de wetten bedoeld in artikel 18, §§ 1 en 2 of andere wetten, van de wetten bedoeld in artikel 18, §§ 1 en 2 of andere wetten,
hebben deze kassen tot opdracht : hebben deze kassen tot opdracht :
a) van hun aangeslotenen de bijdragen te innen, verschuldigd krachtens a) van hun aangeslotenen de bijdragen te innen, verschuldigd krachtens
dit besluit en in voorkomend geval, de gerechtelijke invordering ervan dit besluit en in voorkomend geval, de gerechtelijke invordering ervan
te vervolgen; te vervolgen;
b) hen informatie en bijstand te verlenen betreffende hun b) hen informatie en bijstand te verlenen betreffende hun
verplichtingen en rechten in het kader van het sociaal statuut der verplichtingen en rechten in het kader van het sociaal statuut der
zelfstandigen, en aanverwante voorzieningen; zelfstandigen, en aanverwante voorzieningen;
c) op verzoek van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid of van c) op verzoek van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid of van
het Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen, het Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen,
alle in hun bezit zijnde gegevens te verstrekken die nodig zijn voor alle in hun bezit zijnde gegevens te verstrekken die nodig zijn voor
de toepassing van de wetgeving inzake het sociaal statuut van de de toepassing van de wetgeving inzake het sociaal statuut van de
zelfstandigen en voor de controle op de naleving ervan. zelfstandigen en voor de controle op de naleving ervan.
Volgens de nadere regels vastgesteld door de Koning dragen zij de Volgens de nadere regels vastgesteld door de Koning dragen zij de
bijdragen, verhogingen en intresten over aan het Rijksinstituut voor bijdragen, verhogingen en intresten over aan het Rijksinstituut voor
de sociale verzekeringen der zelfstandigen. de sociale verzekeringen der zelfstandigen.
[...] [...]
§ 3. Een Nationale Hulpkas voor de sociale verzekeringen der § 3. Een Nationale Hulpkas voor de sociale verzekeringen der
zelfstandigen, opgericht in de schoot van het Rijksinstituut voor de zelfstandigen, opgericht in de schoot van het Rijksinstituut voor de
sociale verzekeringen der zelfstandigen, voert dezelfde opdrachten uit sociale verzekeringen der zelfstandigen, voert dezelfde opdrachten uit
als de vrije sociale verzekeringskassen, voor wat de onderworpenen als de vrije sociale verzekeringskassen, voor wat de onderworpenen
betreft die zich erbij vrijwillig aansluiten of die nagelaten hebben betreft die zich erbij vrijwillig aansluiten of die nagelaten hebben
een vrije sociale verzekeringskas te kiezen, binnen de termijn die een vrije sociale verzekeringskas te kiezen, binnen de termijn die
bepaald wordt in uitvoering van artikel 10, § 2, van dit besluit. bepaald wordt in uitvoering van artikel 10, § 2, van dit besluit.
Deze kas bezit geen rechtspersoonlijkheid onderscheiden van deze van Deze kas bezit geen rechtspersoonlijkheid onderscheiden van deze van
bedoeld Rijksinstituut, maar haar beheer, onderworpen aan dezelfde bedoeld Rijksinstituut, maar haar beheer, onderworpen aan dezelfde
controle als het algemeen beheer van dit Rijksinstituut, maakt het controle als het algemeen beheer van dit Rijksinstituut, maakt het
voorwerp uit van een afzonderlijke boekhouding. voorwerp uit van een afzonderlijke boekhouding.
[...] [...]
§ 7. Onverminderd hun recht om voor de rechter te dagvaarden kunnen de § 7. Onverminderd hun recht om voor de rechter te dagvaarden kunnen de
door dit artikel beoogde kassen als inninginstellingen van de door dit artikel beoogde kassen als inninginstellingen van de
bijdragen de bedragen die hen verschuldigd zijn eveneens bij wijze van bijdragen de bedragen die hen verschuldigd zijn eveneens bij wijze van
dwangbevel invorderen. dwangbevel invorderen.
De Koning bepaalt de voorwaarden en modaliteiten van vervolging door De Koning bepaalt de voorwaarden en modaliteiten van vervolging door
middel van een dwangbevel evenals de kosten die eruit voortvloeien en middel van een dwangbevel evenals de kosten die eruit voortvloeien en
hun tenlastelegging ». hun tenlastelegging ».
B.2. De artikelen 46 en 47bis van het koninklijk besluit van 19 B.2. De artikelen 46 en 47bis van het koninklijk besluit van 19
december 1967 houdende algemeen reglement in uitvoering van het december 1967 houdende algemeen reglement in uitvoering van het
koninklijk besluit nr. 38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het koninklijk besluit nr. 38 van 27 juli 1967 houdende inrichting van het
sociaal statuut der zelfstandigen bepalen : sociaal statuut der zelfstandigen bepalen :
«

Art. 46.Alvorens tot de gerechtelijke invordering of tot de

«

Art. 46.Alvorens tot de gerechtelijke invordering of tot de

invordering bij wijze van dwangbevel over te gaan moeten de sociale invordering bij wijze van dwangbevel over te gaan moeten de sociale
verzekeringskassen, in ieder geval, de onderworpene een laatste verzekeringskassen, in ieder geval, de onderworpene een laatste
herinnering bij ter post aangetekend schrijven toesturen met herinnering bij ter post aangetekend schrijven toesturen met
vermelding van de bedragen waarop de invordering zal slaan. vermelding van de bedragen waarop de invordering zal slaan.
Deze herinnering kan gebeuren door tussenkomst van een Deze herinnering kan gebeuren door tussenkomst van een
gerechtsdeurwaarder. gerechtsdeurwaarder.
Deze herinnering moet op straffe van nietigheid vermelden dat, indien Deze herinnering moet op straffe van nietigheid vermelden dat, indien
de onderworpene niet tot betwisting overgaat van de bedragen of geen de onderworpene niet tot betwisting overgaat van de bedragen of geen
uitstel van betaling vraagt en verkrijgt, per bij de post aangetekende uitstel van betaling vraagt en verkrijgt, per bij de post aangetekende
brief, binnen de maand van de betekening of de kennisgeving van de brief, binnen de maand van de betekening of de kennisgeving van de
herinnering, de sociale verzekeringskas die bedragen zal kunnen herinnering, de sociale verzekeringskas die bedragen zal kunnen
invorderen door middel van een dwangbevel. invorderen door middel van een dwangbevel.
Het toestaan van uitstel van betaling door de sociale verzekeringskas Het toestaan van uitstel van betaling door de sociale verzekeringskas
schorst de uitvaardiging van een eventueel dwangbevel alsook de schorst de uitvaardiging van een eventueel dwangbevel alsook de
gerechtelijke invordering, en dit in zoverre het tussen de sociale gerechtelijke invordering, en dit in zoverre het tussen de sociale
verzekeringskas en de onderworpene tot stand gekomen akkoord door deze verzekeringskas en de onderworpene tot stand gekomen akkoord door deze
laatste wordt nageleefd ». laatste wordt nageleefd ».
«

Art. 47bis.§ 1. Voor de toepassing van artikel 20, § 7, van het

«

Art. 47bis.§ 1. Voor de toepassing van artikel 20, § 7, van het

koninklijk besluit nr. 38 kunnen de bijdragen evenals de verhogingen, koninklijk besluit nr. 38 kunnen de bijdragen evenals de verhogingen,
verwijlintresten en andere aanhorigheden worden ingevorderd bij wijze verwijlintresten en andere aanhorigheden worden ingevorderd bij wijze
van dwangbevel door de sociale verzekeringskas waaraan zij van dwangbevel door de sociale verzekeringskas waaraan zij
verschuldigd zijn voor zover de onderworpene de bedragen die aan hem verschuldigd zijn voor zover de onderworpene de bedragen die aan hem
werden gevorderd niet heeft betwist of geen uitstel van betaling heeft werden gevorderd niet heeft betwist of geen uitstel van betaling heeft
gevraagd en verkregen volgens de in artikel 46 gestelde voorwaarden en gevraagd en verkregen volgens de in artikel 46 gestelde voorwaarden en
termijn. termijn.
§ 2. De bijdragen evenals de verhogingen, verwijlintresten en andere § 2. De bijdragen evenals de verhogingen, verwijlintresten en andere
aanhorigheden kunnen worden ingevorderd bij wijze van dwangbevel door aanhorigheden kunnen worden ingevorderd bij wijze van dwangbevel door
de sociale verzekeringskas waaraan zij verschuldigd zijn vanaf het de sociale verzekeringskas waaraan zij verschuldigd zijn vanaf het
ogenblik dat het bijzonder kohier, waarin zij zijn opgenomen, ogenblik dat het bijzonder kohier, waarin zij zijn opgenomen,
uitvoerbaar is verklaard. uitvoerbaar is verklaard.
Het bijzonder kohier bevat : Het bijzonder kohier bevat :
1° de gegevens van de sociale verzekeringskas-schuldeiser; 1° de gegevens van de sociale verzekeringskas-schuldeiser;
2° de naam, voornaam, adres en nationaal nummer van de 2° de naam, voornaam, adres en nationaal nummer van de
zelfstandige-schuldenaar, of desgevallend van de persoon die zelfstandige-schuldenaar, of desgevallend van de persoon die
hoofdelijk aansprakelijk is voor de betaling van de bijdragen, of de hoofdelijk aansprakelijk is voor de betaling van de bijdragen, of de
benaming, zetel en ondernemingsnummer indien deze laatste een benaming, zetel en ondernemingsnummer indien deze laatste een
rechtspersoon is; rechtspersoon is;
3° een gedetailleerde afrekening van bijdragen, verhogingen, 3° een gedetailleerde afrekening van bijdragen, verhogingen,
verwijlintresten en andere aanhorigheden, verschuldigd aan de kas en verwijlintresten en andere aanhorigheden, verschuldigd aan de kas en
waarvoor wordt overgegaan tot invordering bij wijze van dwangbevel; waarvoor wordt overgegaan tot invordering bij wijze van dwangbevel;
4° de motivering van het gebruik van het dwangbevel; 4° de motivering van het gebruik van het dwangbevel;
5° de datum van het visum van uitvoerbaarheid; 5° de datum van het visum van uitvoerbaarheid;
6° de verzendingsdatum; 6° de verzendingsdatum;
7° de uiterste betalingsdatum; 7° de uiterste betalingsdatum;
8° de beroepen waarover de schuldenaar beschikt evenals de termijnen 8° de beroepen waarover de schuldenaar beschikt evenals de termijnen
waarbinnen hij ze op geldige wijze kan indienen. waarbinnen hij ze op geldige wijze kan indienen.
Het uitvoerbaar verklaard kohier geldt als uitvoerbare titel met het Het uitvoerbaar verklaard kohier geldt als uitvoerbare titel met het
oog op de invordering. oog op de invordering.
De kohieren worden uitvoerbaar verklaard door één of meerdere De kohieren worden uitvoerbaar verklaard door één of meerdere
personeelsleden van de sociale verzekeringskas-schuldeiser dat met dat personeelsleden van de sociale verzekeringskas-schuldeiser dat met dat
doel werden aangewezen door de raad van bestuur en officieel erkend doel werden aangewezen door de raad van bestuur en officieel erkend
door de Minister van Middenstand. door de Minister van Middenstand.
§ 3. Het dwangbevel van de sociale verzekeringskas-schuldeiser wordt § 3. Het dwangbevel van de sociale verzekeringskas-schuldeiser wordt
uitgevaardigd door een personeelslid dat met dat doel werd aangewezen uitgevaardigd door een personeelslid dat met dat doel werd aangewezen
door de raad van bestuur. door de raad van bestuur.
§ 4. Het dwangbevel wordt betekend aan de schuldenaar bij § 4. Het dwangbevel wordt betekend aan de schuldenaar bij
deurwaardersexploot. De betekening bevat bevel tot betalen binnen de deurwaardersexploot. De betekening bevat bevel tot betalen binnen de
24 uren, op straffe van uitvoering bij beslag, alsook een 24 uren, op straffe van uitvoering bij beslag, alsook een
boekhoudkundige verantwoording van de gevraagde sommen en een boekhoudkundige verantwoording van de gevraagde sommen en een
afschrift van de uitvoerbare titel. afschrift van de uitvoerbare titel.
De moratoriumintresten zoals voorzien in artikel 1153 van het De moratoriumintresten zoals voorzien in artikel 1153 van het
Burgerlijk Wetboek zijn verschuldigd vanaf de dag van de betekening. Burgerlijk Wetboek zijn verschuldigd vanaf de dag van de betekening.
§ 5. De schuldenaar kan verzet aantekenen tegen het dwangbevel voor de § 5. De schuldenaar kan verzet aantekenen tegen het dwangbevel voor de
arbeidsrechtbank van zijn woonplaats of zijn maatschappelijke zetel. arbeidsrechtbank van zijn woonplaats of zijn maatschappelijke zetel.
Het verzet wordt, op straffe van nietigheid, met redenen omkleed; het Het verzet wordt, op straffe van nietigheid, met redenen omkleed; het
dient gedaan te worden door middel van dagvaarding bij dient gedaan te worden door middel van dagvaarding bij
deurwaardersexploot aan de sociale verzekeringskas binnen de maand deurwaardersexploot aan de sociale verzekeringskas binnen de maand
vanaf de betekening van het dwangbevel, zonder afbreuk te doen aan de vanaf de betekening van het dwangbevel, zonder afbreuk te doen aan de
artikelen 50, tweede lid en 55 van het Gerechtelijk Wetboek. artikelen 50, tweede lid en 55 van het Gerechtelijk Wetboek.
De uitoefening van het verzet schorst de tenuitvoerlegging van het De uitoefening van het verzet schorst de tenuitvoerlegging van het
dwangbevel tot de uitspraak ten gronde is gevallen. dwangbevel tot de uitspraak ten gronde is gevallen.
§ 6. De sociale verzekeringskas-schuldeiser mag bewarend beslag laten § 6. De sociale verzekeringskas-schuldeiser mag bewarend beslag laten
leggen en het dwangbevel uitvoeren met gebruikmaking van de middelen leggen en het dwangbevel uitvoeren met gebruikmaking van de middelen
tot tenuitvoerlegging bepaald in het vijfde deel van het Gerechtelijk tot tenuitvoerlegging bepaald in het vijfde deel van het Gerechtelijk
Wetboek. Wetboek.
De gedeeltelijke betalingen gedaan ingevolge de betekening van een De gedeeltelijke betalingen gedaan ingevolge de betekening van een
dwangbevel verhinderen de voortzetting van de vervolgingen niet. dwangbevel verhinderen de voortzetting van de vervolgingen niet.
§ 7. De kosten van de betekening van het dwangbevel evenals de § 7. De kosten van de betekening van het dwangbevel evenals de
uitvoeringskosten of de bewarende maatregelen zijn ten laste van de uitvoeringskosten of de bewarende maatregelen zijn ten laste van de
schuldenaar. schuldenaar.
Ze worden bepaald volgens de regels opgesteld voor de door de Ze worden bepaald volgens de regels opgesteld voor de door de
gerechtsdeurwaarders verrichte aktes in burgerlijke en handelszaken ». gerechtsdeurwaarders verrichte aktes in burgerlijke en handelszaken ».
B.3. Zoals de Ministerraad aangeeft, is het Hof niet bevoegd om B.3. Zoals de Ministerraad aangeeft, is het Hof niet bevoegd om
rechtstreeks te onderzoeken of een wetskrachtige norm artikel 144 van rechtstreeks te onderzoeken of een wetskrachtige norm artikel 144 van
de Grondwet schendt. Door evenwel te bepalen dat geschillen over de Grondwet schendt. Door evenwel te bepalen dat geschillen over
burgerlijke rechten uitsluitend tot de bevoegdheid van de rechtbanken burgerlijke rechten uitsluitend tot de bevoegdheid van de rechtbanken
behoren, verleent artikel 144 aan eenieder een waarborg die niet aan behoren, verleent artikel 144 aan eenieder een waarborg die niet aan
sommigen kan worden ontnomen : indien zou blijken dat aan een sommigen kan worden ontnomen : indien zou blijken dat aan een
categorie van personen het recht wordt ontzegd om een betwisting over categorie van personen het recht wordt ontzegd om een betwisting over
een burgerlijk recht bij de rechtbanken aanhangig te maken, dan zou een burgerlijk recht bij de rechtbanken aanhangig te maken, dan zou
dat verschil in behandeling niet kunnen worden verantwoord, aangezien dat verschil in behandeling niet kunnen worden verantwoord, aangezien
het op het voormelde artikel 144 zou stuiten. Het zou de artikelen 10 het op het voormelde artikel 144 zou stuiten. Het zou de artikelen 10
en 11 van de Grondwet dan ook schenden. en 11 van de Grondwet dan ook schenden.
B.4.1. Volgens de Ministerraad zou de prejudiciële vraag het niet B.4.1. Volgens de Ministerraad zou de prejudiciële vraag het niet
mogelijk maken het aan de toetsing van het Hof voorgelegde verschil in mogelijk maken het aan de toetsing van het Hof voorgelegde verschil in
behandeling duidelijk te identificeren. behandeling duidelijk te identificeren.
B.4.2. Uit de elementen vervat in de verwijzingsbeslissing blijkt dat B.4.2. Uit de elementen vervat in de verwijzingsbeslissing blijkt dat
de in het geding zijnde bepaling is onderworpen aan de toetsing van de in het geding zijnde bepaling is onderworpen aan de toetsing van
het Hof doordat zij een verschil in behandeling teweegbrengt tussen de het Hof doordat zij een verschil in behandeling teweegbrengt tussen de
schuldenaars van sociale bijdragen die zijn onderworpen aan een schuldenaars van sociale bijdragen die zijn onderworpen aan een
sociale verzekeringskas voor zelfstandigen en de andere schuldenaars sociale verzekeringskas voor zelfstandigen en de andere schuldenaars
van private schuldeisers, in zoverre alleen de eerstgenoemden ertoe van private schuldeisers, in zoverre alleen de eerstgenoemden ertoe
kunnen worden gebracht de bedragen te betalen die zij verschuldigd kunnen worden gebracht de bedragen te betalen die zij verschuldigd
zijn naar aanleiding van een dwangbevel dat aan hen wordt zijn naar aanleiding van een dwangbevel dat aan hen wordt
uitgevaardigd door de schuldeiser en niet naar aanleiding van een uitgevaardigd door de schuldeiser en niet naar aanleiding van een
beslissing van een rechter. beslissing van een rechter.
B.5. Het verschil in behandeling tussen bepaalde categorieën van B.5. Het verschil in behandeling tussen bepaalde categorieën van
personen dat voortvloeit uit de toepassing van verschillende personen dat voortvloeit uit de toepassing van verschillende
procedureregels in verschillende omstandigheden, houdt op zich geen procedureregels in verschillende omstandigheden, houdt op zich geen
discriminatie in. Van discriminatie zou slechts sprake kunnen zijn, discriminatie in. Van discriminatie zou slechts sprake kunnen zijn,
indien het verschil in behandeling dat voortvloeit uit de toepassing indien het verschil in behandeling dat voortvloeit uit de toepassing
van die procedureregels een onevenredige beperking van de rechten van van die procedureregels een onevenredige beperking van de rechten van
de daarbij betrokken personen met zich zou meebrengen. de daarbij betrokken personen met zich zou meebrengen.
B.6. De in het geding zijnde bepaling is in artikel 20 van het B.6. De in het geding zijnde bepaling is in artikel 20 van het
koninklijk besluit nr. 38 ingevoegd bij artikel 114 van de wet van 20 koninklijk besluit nr. 38 ingevoegd bij artikel 114 van de wet van 20
juli 2005 houdende diverse bepalingen. Zij maakt deel uit van een juli 2005 houdende diverse bepalingen. Zij maakt deel uit van een
geheel van maatregelen die reeds ten aanzien van de RSZ zijn ingevoerd geheel van maatregelen die reeds ten aanzien van de RSZ zijn ingevoerd
door met name de wet van 3 juli 2005 houdende diverse bepalingen door met name de wet van 3 juli 2005 houdende diverse bepalingen
betreffende het sociaal overleg, en die tot doel hebben een betere betreffende het sociaal overleg, en die tot doel hebben een betere
invordering van de sociale bijdragen te verzekeren. In de memorie van invordering van de sociale bijdragen te verzekeren. In de memorie van
toelichting wordt in dat verband aangegeven : toelichting wordt in dat verband aangegeven :
« Om een betere invordering van de verschuldigde bijdragen te « Om een betere invordering van de verschuldigde bijdragen te
waarborgen en rekening houdend met de gelijkschakeling van fiscale waarborgen en rekening houdend met de gelijkschakeling van fiscale
schulden en sociale zekerheidsschulden, onder meer inzake voorrecht op schulden en sociale zekerheidsschulden, onder meer inzake voorrecht op
roerende goederen, lijkt het opportuun ook de juridische instrumenten roerende goederen, lijkt het opportuun ook de juridische instrumenten
waarover de fiscus beschikt voor zijn inningopdrachten bij waarover de fiscus beschikt voor zijn inningopdrachten bij
inninginstellingen van de sociale zekerheidsbijdragen uit te breiden » inninginstellingen van de sociale zekerheidsbijdragen uit te breiden »
(Parl. St., Kamer, 2004-2005, DOC 51-1845/001, p. 97; in dezelfde zin, (Parl. St., Kamer, 2004-2005, DOC 51-1845/001, p. 97; in dezelfde zin,
DOC 51-1845/021, p. 23, en Parl. St., Senaat, 2004-2005, nr. 3-1302/3, DOC 51-1845/021, p. 23, en Parl. St., Senaat, 2004-2005, nr. 3-1302/3,
p. 13). p. 13).
Aan het parlementslid dat de gegrondheid van de maatregel betwistte, Aan het parlementslid dat de gegrondheid van de maatregel betwistte,
door aan te voeren dat deze het evenwicht verbrak tussen de sociale door aan te voeren dat deze het evenwicht verbrak tussen de sociale
zekerheidskassen (die, in plaats van een uitvoerbare titel van een zekerheidskassen (die, in plaats van een uitvoerbare titel van een
rechter te moeten verkrijgen, deze voortaan, om zo te zeggen, aan rechter te moeten verkrijgen, deze voortaan, om zo te zeggen, aan
zichzelf zouden kunnen uitvaardigen) en de schuldenaars (die voortaan zichzelf zouden kunnen uitvaardigen) en de schuldenaars (die voortaan
zouden moeten deelnemen aan dure gerechtelijke procedures om het aan zouden moeten deelnemen aan dure gerechtelijke procedures om het aan
hen uitgevaardigde dwangbevel te betwisten), en dat de hen uitgevaardigde dwangbevel te betwisten), en dat de
doeltreffendheid van de maatregel betwijfelde door aan te voeren dat doeltreffendheid van de maatregel betwijfelde door aan te voeren dat
deze het niet mogelijk zou maken een betere invordering van de deze het niet mogelijk zou maken een betere invordering van de
bijdragen te verzekeren, is in de volgende bewoordingen geantwoord : bijdragen te verzekeren, is in de volgende bewoordingen geantwoord :
« Volgens de minister kan de regering niet beschuldigd worden van « Volgens de minister kan de regering niet beschuldigd worden van
overreglementering. De RSVZ wordt geconfronteerd met 730 miljoen euro overreglementering. De RSVZ wordt geconfronteerd met 730 miljoen euro
aan niet-ingevorderde sociale bijdragen. De regering kiest ervoor de aan niet-ingevorderde sociale bijdragen. De regering kiest ervoor de
invordering van de sociale bijdragen te verbeteren in plaats van de invordering van de sociale bijdragen te verbeteren in plaats van de
bijdragen te verhogen. Voor 2005 voorziet de regering een invordering bijdragen te verhogen. Voor 2005 voorziet de regering een invordering
van 18 miljoen euro aan niet-betaalde sociale bijdragen. Naast deze van 18 miljoen euro aan niet-betaalde sociale bijdragen. Naast deze
nieuwe maatregelen om de inning van de sociale bijdragen te nieuwe maatregelen om de inning van de sociale bijdragen te
verbeteren, heeft de regering samen met de sociale zekerheidskassen verbeteren, heeft de regering samen met de sociale zekerheidskassen
ook een nieuwe gedragscode afgesloten die een aantal « good practices ook een nieuwe gedragscode afgesloten die een aantal « good practices
» bevat. Deze gedragscode voorziet o.a. dat de sociale bijdragen » bevat. Deze gedragscode voorziet o.a. dat de sociale bijdragen
verlaagd worden indien er via bankdomiciliëring betaald wordt of verlaagd worden indien er via bankdomiciliëring betaald wordt of
indien er voorafbetalingen gedaan worden. Al deze maatregelen moeten indien er voorafbetalingen gedaan worden. Al deze maatregelen moeten
er voor zorgen dat de sociale zekerheidskassen de inning van de er voor zorgen dat de sociale zekerheidskassen de inning van de
sociale bijdragen van de zelfstandigen beter kunnen opvolgen. Het sociale bijdragen van de zelfstandigen beter kunnen opvolgen. Het
dwangbevel mag volgens de minister slechts als laatste redmiddel dwangbevel mag volgens de minister slechts als laatste redmiddel
gebruikt worden. De minister benadrukt dat als de inning van de gebruikt worden. De minister benadrukt dat als de inning van de
sociale bijdragen niet voldoende gebeurt uit eigen beweging, er nu sociale bijdragen niet voldoende gebeurt uit eigen beweging, er nu
eenmaal maatregelen nodig zijn. eenmaal maatregelen nodig zijn.
De minister geeft toe dat de RSZ tot nu toe niet veel gebruik gemaakt De minister geeft toe dat de RSZ tot nu toe niet veel gebruik gemaakt
heeft van de mogelijkheid om de niet betaalde sociale bijdragen te heeft van de mogelijkheid om de niet betaalde sociale bijdragen te
innen via dwangbevel. In de toekomst zal dit echter wel gebeuren innen via dwangbevel. In de toekomst zal dit echter wel gebeuren
indien het noodzakelijk zou zijn. De RSVZ zal alleen overgaan tot een indien het noodzakelijk zou zijn. De RSVZ zal alleen overgaan tot een
dwangbevel als het gaat om een vaststaande en zekere schuldvordering. dwangbevel als het gaat om een vaststaande en zekere schuldvordering.
In het geval van een vaststaande en zekere schuldvordering heeft het In het geval van een vaststaande en zekere schuldvordering heeft het
immers geen zin om naar de rechter te stappen. Door het systeem van immers geen zin om naar de rechter te stappen. Door het systeem van
het dwangbevel kan er bemiddeld worden tussen de RSVZ en de het dwangbevel kan er bemiddeld worden tussen de RSVZ en de
schuldenaar, wat kan leiden tot een uitstel van betaling en een schuldenaar, wat kan leiden tot een uitstel van betaling en een
afbetalingsplan zonder dat een tussenkomst van een rechter nodig is. afbetalingsplan zonder dat een tussenkomst van een rechter nodig is.
Het dwangbevel heeft enkel tot doel het contentieux te verminderen en Het dwangbevel heeft enkel tot doel het contentieux te verminderen en
niet om het te vermeerderen. niet om het te vermeerderen.
De minister beseft dat het voor de zelfstandigen soms een zware kost De minister beseft dat het voor de zelfstandigen soms een zware kost
betekent indien een gerechtelijke procedure moet opgestart worden om betekent indien een gerechtelijke procedure moet opgestart worden om
verhaal aan te tekenen tegen het dwangbevel. Zij pleit ervoor dat de verhaal aan te tekenen tegen het dwangbevel. Zij pleit ervoor dat de
verlaging van gerechtskosten voor burgers ingevoerd door de minister verlaging van gerechtskosten voor burgers ingevoerd door de minister
van Justitie, ook zou uitgebreid worden naar zelfstandigen in van Justitie, ook zou uitgebreid worden naar zelfstandigen in
moeilijkheden zodat ook deze laatsten makkelijker toegang zouden moeilijkheden zodat ook deze laatsten makkelijker toegang zouden
krijgen tot het gerecht » (Parl. St., Kamer, 2004-2005, DOC krijgen tot het gerecht » (Parl. St., Kamer, 2004-2005, DOC
51-1845/021, pp. 27 en 28). 51-1845/021, pp. 27 en 28).
Teneinde het voor 2005 verwachte rendement van de betere inning van de Teneinde het voor 2005 verwachte rendement van de betere inning van de
desbetreffende bijdragen te verzekeren, werd het ontwerp overigens desbetreffende bijdragen te verzekeren, werd het ontwerp overigens
geamendeerd door de datum van inwerkingtreding van de in het geding geamendeerd door de datum van inwerkingtreding van de in het geding
zijnde bepaling te wijzigen (Parl. St., Kamer, 2004-2005, DOC zijnde bepaling te wijzigen (Parl. St., Kamer, 2004-2005, DOC
51-1845/027, pp. 3 en 4). 51-1845/027, pp. 3 en 4).
B.7. De in het geding zijnde bepaling breidt ten aanzien van de B.7. De in het geding zijnde bepaling breidt ten aanzien van de
regeling voor de zelfstandigen een mogelijkheid om de sociale regeling voor de zelfstandigen een mogelijkheid om de sociale
bijdragen in te vorderen uit die was ingevoerd in de regeling voor de bijdragen in te vorderen uit die was ingevoerd in de regeling voor de
werknemers. De artikelen 40 en 40bis van de wet van 27 juni 1969 tot werknemers. De artikelen 40 en 40bis van de wet van 27 juni 1969 tot
herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de
maatschappelijke zekerheid der arbeiders, respectievelijk vervangen en maatschappelijke zekerheid der arbeiders, respectievelijk vervangen en
ingevoegd bij de wetten van 4 augustus 1978 en 3 juli 2005, bepalen ingevoegd bij de wetten van 4 augustus 1978 en 3 juli 2005, bepalen
immers : immers :
«

Art. 40.Onverminderd zijn recht om voor de rechter te dagvaarden

«

Art. 40.Onverminderd zijn recht om voor de rechter te dagvaarden

kan de Rijksdienst voor Maatschappelijke Zekerheid de bedragen die hem kan de Rijksdienst voor Maatschappelijke Zekerheid de bedragen die hem
verschuldigd zijn eveneens bij wijze van dwangbevel invorderen. verschuldigd zijn eveneens bij wijze van dwangbevel invorderen.
De Koning regelt de voorwaarden en de wijze van vervolging bij wijze De Koning regelt de voorwaarden en de wijze van vervolging bij wijze
van dwangbevel, evenals de eraan verbonden vervolgingskosten en de van dwangbevel, evenals de eraan verbonden vervolgingskosten en de
tenlastelegging ervan. tenlastelegging ervan.

Art. 40bis.De Rijksdienst kan aan zijn schuldenaars op minnelijke

Art. 40bis.De Rijksdienst kan aan zijn schuldenaars op minnelijke

wijze afbetalingstermijnen toestaan, volgens de voorwaarden en wijze afbetalingstermijnen toestaan, volgens de voorwaarden en
modaliteiten vastgelegd door de Koning na het advies van [het] modaliteiten vastgelegd door de Koning na het advies van [het]
Beheerscomité, vooraleer tot een dagvaarding voor de rechter over te Beheerscomité, vooraleer tot een dagvaarding voor de rechter over te
gaan of door middel van een dwangbevel tewerk te gaan ». gaan of door middel van een dwangbevel tewerk te gaan ».
B.8. Rekening houdend met het risico dat het aanzienlijke bedrag van B.8. Rekening houdend met het risico dat het aanzienlijke bedrag van
de achterstallige sociale bijdragen vormt voor het financiële de achterstallige sociale bijdragen vormt voor het financiële
evenwicht van het betrokken stelsel, kan worden aangenomen dat de evenwicht van het betrokken stelsel, kan worden aangenomen dat de
wetgever de sociale verzekeringskassen de bevoegdheid toekent om die wetgever de sociale verzekeringskassen de bevoegdheid toekent om die
achterstallige bedragen terug te vorderen bij wege van een dwangbevel achterstallige bedragen terug te vorderen bij wege van een dwangbevel
naar het voorbeeld van de regeling waarin hij heeft voorzien voor de naar het voorbeeld van de regeling waarin hij heeft voorzien voor de
RSZ of, inzake belastingen en inningen, voor de RSZ of, inzake belastingen en inningen, voor de
belastingadministratie. De vrije sociale verzekeringskassen voor belastingadministratie. De vrije sociale verzekeringskassen voor
zelfstandigen zijn weliswaar opgericht in de vorm van een vereniging zelfstandigen zijn weliswaar opgericht in de vorm van een vereniging
zonder winstoogmerk. Maar dat stelsel houdt geenszins in dat hun zonder winstoogmerk. Maar dat stelsel houdt geenszins in dat hun
schuldenaars, in hun hoedanigheid van sociaal verzekerden, zich zouden schuldenaars, in hun hoedanigheid van sociaal verzekerden, zich zouden
bevinden in een situatie die identiek is aan die van de schuldenaars bevinden in een situatie die identiek is aan die van de schuldenaars
van private schuldeisers naar wie de prejudiciële vraag verwijst en van private schuldeisers naar wie de prejudiciële vraag verwijst en
die geen dwangbevel kunnen uitvaardigen. De voormelde kassen, in hun die geen dwangbevel kunnen uitvaardigen. De voormelde kassen, in hun
hoedanigheid van schuldeisers van bijdragen die zijn bedoeld voor de hoedanigheid van schuldeisers van bijdragen die zijn bedoeld voor de
financiering van een socialezekerheidsregeling die overigens door de financiering van een socialezekerheidsregeling die overigens door de
overheid wordt gefinancierd, moeten immers daartoe door haar worden overheid wordt gefinancierd, moeten immers daartoe door haar worden
erkend (artikel 20, § 1, van het koninklijk besluit nr. 38) en oefenen erkend (artikel 20, § 1, van het koninklijk besluit nr. 38) en oefenen
in die zin, in tegenstelling tot de voormelde private schuldeisers, in die zin, in tegenstelling tot de voormelde private schuldeisers,
een opdracht van openbare dienst uit, waardoor kan worden aanvaard dat een opdracht van openbare dienst uit, waardoor kan worden aanvaard dat
de invorderingsprocedure kan afwijken van de regels van het gemeen de invorderingsprocedure kan afwijken van de regels van het gemeen
recht. recht.
B.9. Het voordeel van het dwangbevel toegekend aan de in het geding B.9. Het voordeel van het dwangbevel toegekend aan de in het geding
zijnde sociale verzekeringskassen vormt geen onevenredige maatregel, zijnde sociale verzekeringskassen vormt geen onevenredige maatregel,
aangezien de schuldenaars beschikken over een rechtsmiddel bij de aangezien de schuldenaars beschikken over een rechtsmiddel bij de
justitiële gerechten. justitiële gerechten.
B.10. De prejudiciële vraag dient ontkennend te worden beantwoord. B.10. De prejudiciële vraag dient ontkennend te worden beantwoord.
Om die redenen, Om die redenen,
het Hof het Hof
zegt voor recht : zegt voor recht :
Artikel 20, § 7, van het koninklijk besluit nr. 38 van 27 juli 1967 Artikel 20, § 7, van het koninklijk besluit nr. 38 van 27 juli 1967
houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen, houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen,
gewijzigd bij de wet van 20 juli 2005, schendt de artikelen 10 en 11 gewijzigd bij de wet van 20 juli 2005, schendt de artikelen 10 en 11
van de Grondwet niet. van de Grondwet niet.
Aldus uitgesproken in het Frans en het Nederlands, overeenkomstig Aldus uitgesproken in het Frans en het Nederlands, overeenkomstig
artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989, op de openbare artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989, op de openbare
terechtzitting van 5 mei 2009. terechtzitting van 5 mei 2009.
De griffier, De voorzitter, De griffier, De voorzitter,
P.-Y. Dutilleux. M. Melchior. P.-Y. Dutilleux. M. Melchior.
^