← Terug naar "Uittreksel uit arrest nr. 84/2008 van 27 mei 2008 Rolnummer 4250 In zake : het beroep
tot vernietiging van de artikelen 62 tot 66 van de programmawet van 27 december 2006, ingesteld door
de vzw « Algemeen Eigenaars en Mede-Eigenaarssyn(...) Het Grondwettelijk Hof, samengesteld
uit de voorzitters M. Bossuyt en M. Melchior, en de rechter(...)"
| Uittreksel uit arrest nr. 84/2008 van 27 mei 2008 Rolnummer 4250 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 62 tot 66 van de programmawet van 27 december 2006, ingesteld door de vzw « Algemeen Eigenaars en Mede-Eigenaarssyn(...) Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en M. Melchior, en de rechter(...) | Uittreksel uit arrest nr. 84/2008 van 27 mei 2008 Rolnummer 4250 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 62 tot 66 van de programmawet van 27 december 2006, ingesteld door de vzw « Algemeen Eigenaars en Mede-Eigenaarssyn(...) Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en M. Melchior, en de rechter(...) |
|---|---|
| GRONDWETTELIJK HOF | GRONDWETTELIJK HOF |
| Uittreksel uit arrest nr. 84/2008 van 27 mei 2008 | Uittreksel uit arrest nr. 84/2008 van 27 mei 2008 |
| Rolnummer 4250 | Rolnummer 4250 |
| In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 62 tot 66 van | In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 62 tot 66 van |
| de programmawet (I) van 27 december 2006, ingesteld door de vzw « | de programmawet (I) van 27 december 2006, ingesteld door de vzw « |
| Algemeen Eigenaars en Mede-Eigenaarssyndicaat » en anderen. | Algemeen Eigenaars en Mede-Eigenaarssyndicaat » en anderen. |
| Het Grondwettelijk Hof, | Het Grondwettelijk Hof, |
| samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en M. Melchior, en de | samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en M. Melchior, en de |
| rechters P. Martens, L. Lavrysen, J.-P. Snappe, E. Derycke en T. | rechters P. Martens, L. Lavrysen, J.-P. Snappe, E. Derycke en T. |
| Merckx-Van Goey, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder | Merckx-Van Goey, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder |
| voorzitterschap van voorzitter M. Bossuyt, | voorzitterschap van voorzitter M. Bossuyt, |
| wijst na beraad het volgende arrest : | wijst na beraad het volgende arrest : |
| I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging | I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging |
| Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 27 juni 2007 | Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 27 juni 2007 |
| ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 29 juni | ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 29 juni |
| 2007, is beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen 62 tot 66 | 2007, is beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen 62 tot 66 |
| van de programmawet (I) van 27 december 2006 (bekendgemaakt in het | van de programmawet (I) van 27 december 2006 (bekendgemaakt in het |
| Belgisch Staatsblad van 28 december 2006, derde editie) door de VZW « | Belgisch Staatsblad van 28 december 2006, derde editie) door de VZW « |
| Algemeen Eigenaars en Mede-Eigenaarssyndicaat », met maatschappelijke | Algemeen Eigenaars en Mede-Eigenaarssyndicaat », met maatschappelijke |
| zetel te 1000 Brussel, Violetstraat 43, de VZW « Eigenaarsbelang », | zetel te 1000 Brussel, Violetstraat 43, de VZW « Eigenaarsbelang », |
| met maatschappelijke zetel te 2000 Antwerpen, Mechelseplein 25, de VZW | met maatschappelijke zetel te 2000 Antwerpen, Mechelseplein 25, de VZW |
| « Koninklijk Algemeen Eigenaarsverbond », met maatschappelijke zetel | « Koninklijk Algemeen Eigenaarsverbond », met maatschappelijke zetel |
| te 9000 Gent, Vrijheidslaan 4, en de VZW « De Eigenaarsbond », met | te 9000 Gent, Vrijheidslaan 4, en de VZW « De Eigenaarsbond », met |
| maatschappelijke zetel te 2000 Antwerpen, Otto Veniusstraat 28. | maatschappelijke zetel te 2000 Antwerpen, Otto Veniusstraat 28. |
| (...) | (...) |
| III. In rechte | III. In rechte |
| (...) | (...) |
| B.1.1. De bestreden bepalingen maken deel uit van hoofdstuk IV « | B.1.1. De bestreden bepalingen maken deel uit van hoofdstuk IV « |
| Wijzigingen van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en | Wijzigingen van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en |
| griffierechten, van het Wetboek der zegelrechten, van het Wetboek der | griffierechten, van het Wetboek der zegelrechten, van het Wetboek der |
| successierechten en van het Wetboek der met het zegel gelijkgestelde | successierechten en van het Wetboek der met het zegel gelijkgestelde |
| taksen », afdeling 1 « Registratierechten », onderafdeling 1 « | taksen », afdeling 1 « Registratierechten », onderafdeling 1 « |
| Wijzigingen aan het Wetboek », van de programmawet (I) van 27 december | Wijzigingen aan het Wetboek », van de programmawet (I) van 27 december |
| 2006. | 2006. |
| Ingevolge de bestreden bepalingen wordt een onderscheid ingevoerd | Ingevolge de bestreden bepalingen wordt een onderscheid ingevoerd |
| tussen twee types van huurovereenkomsten, te weten de | tussen twee types van huurovereenkomsten, te weten de |
| huurovereenkomsten die uitsluitend bestemd zijn tot huisvesting van | huurovereenkomsten die uitsluitend bestemd zijn tot huisvesting van |
| een gezin of van één persoon en de andere huurovereenkomsten, waarvoor | een gezin of van één persoon en de andere huurovereenkomsten, waarvoor |
| verschillende stelsels gelden op het vlak van de | verschillende stelsels gelden op het vlak van de |
| registratieverplichting, de registratietermijn en de | registratieverplichting, de registratietermijn en de |
| registratiekosten. | registratiekosten. |
| B.1.2. Voor het eerste type van huurovereenkomst geldt een | B.1.2. Voor het eerste type van huurovereenkomst geldt een |
| registratietermijn van twee maanden (artikel 63 van de programmawet | registratietermijn van twee maanden (artikel 63 van de programmawet |
| (I)), is de registratieverplichting ten laste van de verhuurder | (I)), is de registratieverplichting ten laste van de verhuurder |
| (artikel 64, 2°, van de programmawet (I)) en is de registratie | (artikel 64, 2°, van de programmawet (I)) en is de registratie |
| kosteloos (artikel 66 van de programmawet (I)). Voor het tweede type | kosteloos (artikel 66 van de programmawet (I)). Voor het tweede type |
| van huurovereenkomst geldt een registratietermijn van vier maanden | van huurovereenkomst geldt een registratietermijn van vier maanden |
| (artikel 63 van de programmawet (I)), is de registratieverplichting | (artikel 63 van de programmawet (I)), is de registratieverplichting |
| ten laste van de contractpartijen (artikel 64, 1°, van de programmawet | ten laste van de contractpartijen (artikel 64, 1°, van de programmawet |
| (I)) en is de registratie onderhevig aan een evenredig recht (artikel | (I)) en is de registratie onderhevig aan een evenredig recht (artikel |
| 65 van de programmawet (I)). | 65 van de programmawet (I)). |
| B.2. Als enig middel wordt door de verzoekende partijen een schending | B.2. Als enig middel wordt door de verzoekende partijen een schending |
| aangevoerd van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, omdat door de | aangevoerd van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, omdat door de |
| bestreden bepalingen verschillende stelsels inzake de | bestreden bepalingen verschillende stelsels inzake de |
| registratietermijn, de registratieverplichting en de registratiekosten | registratietermijn, de registratieverplichting en de registratiekosten |
| tot stand komen, enerzijds, voor de huurovereenkomsten die uitsluitend | tot stand komen, enerzijds, voor de huurovereenkomsten die uitsluitend |
| bestemd zijn voor huisvesting van een gezin of van één persoon en, | bestemd zijn voor huisvesting van een gezin of van één persoon en, |
| anderzijds, voor de andere huurovereenkomsten dan wel de | anderzijds, voor de andere huurovereenkomsten dan wel de |
| huurovereenkomsten die hoofdzakelijk bestemd zijn voor huisvesting, | huurovereenkomsten die hoofdzakelijk bestemd zijn voor huisvesting, |
| maar bijkomstig voor de functie of de bedrijvigheid van de huurder. | maar bijkomstig voor de functie of de bedrijvigheid van de huurder. |
| Voor dat dubbele onderscheid in behandeling bestaat, volgens de | Voor dat dubbele onderscheid in behandeling bestaat, volgens de |
| verzoekende partijen, geen redelijke, objectieve en pertinente | verzoekende partijen, geen redelijke, objectieve en pertinente |
| verantwoording. | verantwoording. |
| B.3.1. De Ministerraad voert aan dat de in het middel vergeleken | B.3.1. De Ministerraad voert aan dat de in het middel vergeleken |
| categorieën van personen niet de huurders en de verhuurders zijn, maar | categorieën van personen niet de huurders en de verhuurders zijn, maar |
| wel de verschillende wetgevingen met betrekking tot de | wel de verschillende wetgevingen met betrekking tot de |
| huurovereenkomsten, meer bepaald de woninghuurwet van 20 februari | huurovereenkomsten, meer bepaald de woninghuurwet van 20 februari |
| 1991, enerzijds, en de andere huurwetgevingen (gemeen recht, | 1991, enerzijds, en de andere huurwetgevingen (gemeen recht, |
| handelshuur, pacht), anderzijds. | handelshuur, pacht), anderzijds. |
| Gelet op de bijzonder talrijke verschillen tussen de verschillende | Gelet op de bijzonder talrijke verschillen tussen de verschillende |
| huurwetgevingen is de Ministerraad van oordeel dat de voorgestelde | huurwetgevingen is de Ministerraad van oordeel dat de voorgestelde |
| categorieën niet vergelijkbaar zijn. | categorieën niet vergelijkbaar zijn. |
| B.3.2. Hoewel de woninghuurwetgeving, enerzijds, en de | B.3.2. Hoewel de woninghuurwetgeving, enerzijds, en de |
| gemeenrechtelijke huur, de handelshuur en de pachtwetgeving, | gemeenrechtelijke huur, de handelshuur en de pachtwetgeving, |
| anderzijds, aan verschillende regels onderworpen zijn wat betreft, | anderzijds, aan verschillende regels onderworpen zijn wat betreft, |
| inzonderheid, de formaliteiten, de rechten en plichten van de | inzonderheid, de formaliteiten, de rechten en plichten van de |
| partijen, de opzeggingsmogelijkheden en -termijnen, kunnen de | partijen, de opzeggingsmogelijkheden en -termijnen, kunnen de |
| verschillende categorieën van de bij de huurovereenkomsten betrokken | verschillende categorieën van de bij de huurovereenkomsten betrokken |
| personen worden vergeleken inzake de registratieverplichting, de | personen worden vergeleken inzake de registratieverplichting, de |
| registratietermijn en de registratiekosten. | registratietermijn en de registratiekosten. |
| B.3.3. De exceptie wordt verworpen. | B.3.3. De exceptie wordt verworpen. |
| B.4. Uit de parlementaire voorbereiding blijkt dat de wetgever de | B.4. Uit de parlementaire voorbereiding blijkt dat de wetgever de |
| bedoeling heeft gehad het aantal ter registratie aangeboden | bedoeling heeft gehad het aantal ter registratie aangeboden |
| huurcontracten te verhogen en aldus aan de huurders een betere | huurcontracten te verhogen en aldus aan de huurders een betere |
| bescherming te bieden. Immers, het vervullen van de | bescherming te bieden. Immers, het vervullen van de |
| registratieverplichting geeft aan het huurcontract een vaste datum. | registratieverplichting geeft aan het huurcontract een vaste datum. |
| Van die vaste datum af is de huurder beschermd tegen uitzetting | Van die vaste datum af is de huurder beschermd tegen uitzetting |
| wanneer de verhuurder het gehuurde goed verkoopt aan een derde. | wanneer de verhuurder het gehuurde goed verkoopt aan een derde. |
| « Het wetboek der registratie-, hypotheek en griffierechten legt heden | « Het wetboek der registratie-, hypotheek en griffierechten legt heden |
| de verplichting om het huurcontract ter registratie aan te bieden, | de verplichting om het huurcontract ter registratie aan te bieden, |
| zowel aan de verhuurder als aan de huurder op. In de praktijk blijkt | zowel aan de verhuurder als aan de huurder op. In de praktijk blijkt |
| dat de huurders vaak niet op de hoogte zijn van deze fiscale | dat de huurders vaak niet op de hoogte zijn van deze fiscale |
| verplichting, noch van het er voor hen uit voortspruitende voordeel op | verplichting, noch van het er voor hen uit voortspruitende voordeel op |
| het vlak van bescherming tegen uitzetting door de nieuwe eigenaar bij | het vlak van bescherming tegen uitzetting door de nieuwe eigenaar bij |
| verkoop van de woning. | verkoop van de woning. |
| Daarom heeft de regering besloten dat, althans wat de uitsluitend tot | Daarom heeft de regering besloten dat, althans wat de uitsluitend tot |
| huisvesting gebruikte onroerende goederen betreft, de verplichting tot | huisvesting gebruikte onroerende goederen betreft, de verplichting tot |
| aanbieding ter formaliteit van de registratie voortaan alleen op de | aanbieding ter formaliteit van de registratie voortaan alleen op de |
| verhuurders te leggen, die doorgaans wel op de hoogte zijn van de | verhuurders te leggen, die doorgaans wel op de hoogte zijn van de |
| fiscale verplichting. | fiscale verplichting. |
| [...] | [...] |
| Voor de andere huurcontracten (handelshuur, pacht, huur van | Voor de andere huurcontracten (handelshuur, pacht, huur van |
| bedrijfsruimten, huur van gemengde aard,...) verandert er niets » | bedrijfsruimten, huur van gemengde aard,...) verandert er niets » |
| (Parl. St., Kamer, 2006-2007, DOC 51-2773/001, p. 54). | (Parl. St., Kamer, 2006-2007, DOC 51-2773/001, p. 54). |
| B.5.1. Het aan de orde zijnde verschil in behandeling steunt op een | B.5.1. Het aan de orde zijnde verschil in behandeling steunt op een |
| objectief criterium, namelijk de omstandigheid of het gehuurde | objectief criterium, namelijk de omstandigheid of het gehuurde |
| onroerende goed al dan niet uitsluitend bestemd is voor de huisvesting | onroerende goed al dan niet uitsluitend bestemd is voor de huisvesting |
| van een gezin of één persoon. | van een gezin of één persoon. |
| B.5.2. Het gehanteerde criterium is pertinent om het door de wetgever | B.5.2. Het gehanteerde criterium is pertinent om het door de wetgever |
| beoogde doel te bereiken. | beoogde doel te bereiken. |
| Wat de registratieverplichting betreft, lijkt het feit dat door de | Wat de registratieverplichting betreft, lijkt het feit dat door de |
| vaste datum een betere bescherming aan de huurder wordt geboden, op | vaste datum een betere bescherming aan de huurder wordt geboden, op |
| het eerste gezicht strijdig te zijn met de aan de verhuurder opgelegde | het eerste gezicht strijdig te zijn met de aan de verhuurder opgelegde |
| registratieverplichting. Evenwel dient te worden opgemerkt dat de | registratieverplichting. Evenwel dient te worden opgemerkt dat de |
| verschillende statuten van de verschillende verzoekende vzw's aantonen | verschillende statuten van de verschillende verzoekende vzw's aantonen |
| dat het precies hun taak is de verhuurders informatie te verstrekken | dat het precies hun taak is de verhuurders informatie te verstrekken |
| omtrent de op hen rustende verplichtingen en dat de verhuurders zich, | omtrent de op hen rustende verplichtingen en dat de verhuurders zich, |
| sneller dan de huurders, professioneel gaan organiseren. In | sneller dan de huurders, professioneel gaan organiseren. In |
| tegenstelling tot de handelshuur en de pacht, zijn de huurders in het | tegenstelling tot de handelshuur en de pacht, zijn de huurders in het |
| kader van de woninghuurwet geen « beroeps »-huurders en zullen zij | kader van de woninghuurwet geen « beroeps »-huurders en zullen zij |
| derhalve veelal niet op de hoogte zijn van de op hen rustende | derhalve veelal niet op de hoogte zijn van de op hen rustende |
| plichten, waaronder de registratieplicht. De omstandigheid dat de | plichten, waaronder de registratieplicht. De omstandigheid dat de |
| registratieplicht thans nog enkel rust op de verhuurder is niet van | registratieplicht thans nog enkel rust op de verhuurder is niet van |
| dien aard dat aan de maatregel zijn evenredig karakter wordt ontnomen, | dien aard dat aan de maatregel zijn evenredig karakter wordt ontnomen, |
| omdat er voor de verhuurder in wezen niets verandert, nu hij voordien | omdat er voor de verhuurder in wezen niets verandert, nu hij voordien |
| reeds, zij het samen met de huurder, gehouden was tot registratie over | reeds, zij het samen met de huurder, gehouden was tot registratie over |
| te gaan. Meer nog, door de wetswijziging wordt de registratie van de | te gaan. Meer nog, door de wetswijziging wordt de registratie van de |
| huurovereenkomst kosteloos. | huurovereenkomst kosteloos. |
| Wat de registratietermijn betreft, dient te worden opgemerkt dat een | Wat de registratietermijn betreft, dient te worden opgemerkt dat een |
| termijn van twee maanden, in plaats van vier maanden, ook niet van | termijn van twee maanden, in plaats van vier maanden, ook niet van |
| dien aard is dat aan de bestreden bepaling haar evenredig karakter | dien aard is dat aan de bestreden bepaling haar evenredig karakter |
| wordt ontnomen. De verkorting van die termijn speelt niet enkel in het | wordt ontnomen. De verkorting van die termijn speelt niet enkel in het |
| voordeel van de huurder, die vanaf dan in geval van een verkoop van | voordeel van de huurder, die vanaf dan in geval van een verkoop van |
| het gehuurde onroerende goed beter wordt beschermd, maar ook in het | het gehuurde onroerende goed beter wordt beschermd, maar ook in het |
| voordeel van de verhuurder, die vanaf dan de bescherming inzake de | voordeel van de verhuurder, die vanaf dan de bescherming inzake de |
| opzeggingsmogelijkheden in de woninghuurwet geniet (artikel 3, § 5, | opzeggingsmogelijkheden in de woninghuurwet geniet (artikel 3, § 5, |
| van de woninghuurwet). | van de woninghuurwet). |
| B.6. Het enige middel is niet gegrond. | B.6. Het enige middel is niet gegrond. |
| Om die redenen, | Om die redenen, |
| het Hof | het Hof |
| verwerpt het beroep. | verwerpt het beroep. |
| Aldus uitgesproken in het Nederlands, het Frans en het Duits, | Aldus uitgesproken in het Nederlands, het Frans en het Duits, |
| overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989, op | overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989, op |
| de openbare terechtzitting van 27 mei 2008. | de openbare terechtzitting van 27 mei 2008. |
| De griffier, | De griffier, |
| P.-Y. Dutilleux. | P.-Y. Dutilleux. |
| De voorzitter, | De voorzitter, |
| M. Bossuyt. | M. Bossuyt. |