Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Arrest van --
← Terug naar "Uittreksel uit arrest nr. 84/2008 van 27 mei 2008 Rolnummer 4250 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 62 tot 66 van de programmawet van 27 december 2006, ingesteld door de vzw « Algemeen Eigenaars en Mede-Eigenaarssyn(...) Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en M. Melchior, en de rechter(...)"
Uittreksel uit arrest nr. 84/2008 van 27 mei 2008 Rolnummer 4250 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 62 tot 66 van de programmawet van 27 december 2006, ingesteld door de vzw « Algemeen Eigenaars en Mede-Eigenaarssyn(...) Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en M. Melchior, en de rechter(...) Uittreksel uit arrest nr. 84/2008 van 27 mei 2008 Rolnummer 4250 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 62 tot 66 van de programmawet van 27 december 2006, ingesteld door de vzw « Algemeen Eigenaars en Mede-Eigenaarssyn(...) Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en M. Melchior, en de rechter(...)
GRONDWETTELIJK HOF GRONDWETTELIJK HOF
Uittreksel uit arrest nr. 84/2008 van 27 mei 2008 Uittreksel uit arrest nr. 84/2008 van 27 mei 2008
Rolnummer 4250 Rolnummer 4250
In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 62 tot 66 van In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 62 tot 66 van
de programmawet (I) van 27 december 2006, ingesteld door de vzw « de programmawet (I) van 27 december 2006, ingesteld door de vzw «
Algemeen Eigenaars en Mede-Eigenaarssyndicaat » en anderen. Algemeen Eigenaars en Mede-Eigenaarssyndicaat » en anderen.
Het Grondwettelijk Hof, Het Grondwettelijk Hof,
samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en M. Melchior, en de samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en M. Melchior, en de
rechters P. Martens, L. Lavrysen, J.-P. Snappe, E. Derycke en T. rechters P. Martens, L. Lavrysen, J.-P. Snappe, E. Derycke en T.
Merckx-Van Goey, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder Merckx-Van Goey, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder
voorzitterschap van voorzitter M. Bossuyt, voorzitterschap van voorzitter M. Bossuyt,
wijst na beraad het volgende arrest : wijst na beraad het volgende arrest :
I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging
Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 27 juni 2007 Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 27 juni 2007
ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 29 juni ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 29 juni
2007, is beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen 62 tot 66 2007, is beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen 62 tot 66
van de programmawet (I) van 27 december 2006 (bekendgemaakt in het van de programmawet (I) van 27 december 2006 (bekendgemaakt in het
Belgisch Staatsblad van 28 december 2006, derde editie) door de VZW « Belgisch Staatsblad van 28 december 2006, derde editie) door de VZW «
Algemeen Eigenaars en Mede-Eigenaarssyndicaat », met maatschappelijke Algemeen Eigenaars en Mede-Eigenaarssyndicaat », met maatschappelijke
zetel te 1000 Brussel, Violetstraat 43, de VZW « Eigenaarsbelang », zetel te 1000 Brussel, Violetstraat 43, de VZW « Eigenaarsbelang »,
met maatschappelijke zetel te 2000 Antwerpen, Mechelseplein 25, de VZW met maatschappelijke zetel te 2000 Antwerpen, Mechelseplein 25, de VZW
« Koninklijk Algemeen Eigenaarsverbond », met maatschappelijke zetel « Koninklijk Algemeen Eigenaarsverbond », met maatschappelijke zetel
te 9000 Gent, Vrijheidslaan 4, en de VZW « De Eigenaarsbond », met te 9000 Gent, Vrijheidslaan 4, en de VZW « De Eigenaarsbond », met
maatschappelijke zetel te 2000 Antwerpen, Otto Veniusstraat 28. maatschappelijke zetel te 2000 Antwerpen, Otto Veniusstraat 28.
(...) (...)
III. In rechte III. In rechte
(...) (...)
B.1.1. De bestreden bepalingen maken deel uit van hoofdstuk IV « B.1.1. De bestreden bepalingen maken deel uit van hoofdstuk IV «
Wijzigingen van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en Wijzigingen van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en
griffierechten, van het Wetboek der zegelrechten, van het Wetboek der griffierechten, van het Wetboek der zegelrechten, van het Wetboek der
successierechten en van het Wetboek der met het zegel gelijkgestelde successierechten en van het Wetboek der met het zegel gelijkgestelde
taksen », afdeling 1 « Registratierechten », onderafdeling 1 « taksen », afdeling 1 « Registratierechten », onderafdeling 1 «
Wijzigingen aan het Wetboek », van de programmawet (I) van 27 december Wijzigingen aan het Wetboek », van de programmawet (I) van 27 december
2006. 2006.
Ingevolge de bestreden bepalingen wordt een onderscheid ingevoerd Ingevolge de bestreden bepalingen wordt een onderscheid ingevoerd
tussen twee types van huurovereenkomsten, te weten de tussen twee types van huurovereenkomsten, te weten de
huurovereenkomsten die uitsluitend bestemd zijn tot huisvesting van huurovereenkomsten die uitsluitend bestemd zijn tot huisvesting van
een gezin of van één persoon en de andere huurovereenkomsten, waarvoor een gezin of van één persoon en de andere huurovereenkomsten, waarvoor
verschillende stelsels gelden op het vlak van de verschillende stelsels gelden op het vlak van de
registratieverplichting, de registratietermijn en de registratieverplichting, de registratietermijn en de
registratiekosten. registratiekosten.
B.1.2. Voor het eerste type van huurovereenkomst geldt een B.1.2. Voor het eerste type van huurovereenkomst geldt een
registratietermijn van twee maanden (artikel 63 van de programmawet registratietermijn van twee maanden (artikel 63 van de programmawet
(I)), is de registratieverplichting ten laste van de verhuurder (I)), is de registratieverplichting ten laste van de verhuurder
(artikel 64, 2°, van de programmawet (I)) en is de registratie (artikel 64, 2°, van de programmawet (I)) en is de registratie
kosteloos (artikel 66 van de programmawet (I)). Voor het tweede type kosteloos (artikel 66 van de programmawet (I)). Voor het tweede type
van huurovereenkomst geldt een registratietermijn van vier maanden van huurovereenkomst geldt een registratietermijn van vier maanden
(artikel 63 van de programmawet (I)), is de registratieverplichting (artikel 63 van de programmawet (I)), is de registratieverplichting
ten laste van de contractpartijen (artikel 64, 1°, van de programmawet ten laste van de contractpartijen (artikel 64, 1°, van de programmawet
(I)) en is de registratie onderhevig aan een evenredig recht (artikel (I)) en is de registratie onderhevig aan een evenredig recht (artikel
65 van de programmawet (I)). 65 van de programmawet (I)).
B.2. Als enig middel wordt door de verzoekende partijen een schending B.2. Als enig middel wordt door de verzoekende partijen een schending
aangevoerd van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, omdat door de aangevoerd van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, omdat door de
bestreden bepalingen verschillende stelsels inzake de bestreden bepalingen verschillende stelsels inzake de
registratietermijn, de registratieverplichting en de registratiekosten registratietermijn, de registratieverplichting en de registratiekosten
tot stand komen, enerzijds, voor de huurovereenkomsten die uitsluitend tot stand komen, enerzijds, voor de huurovereenkomsten die uitsluitend
bestemd zijn voor huisvesting van een gezin of van één persoon en, bestemd zijn voor huisvesting van een gezin of van één persoon en,
anderzijds, voor de andere huurovereenkomsten dan wel de anderzijds, voor de andere huurovereenkomsten dan wel de
huurovereenkomsten die hoofdzakelijk bestemd zijn voor huisvesting, huurovereenkomsten die hoofdzakelijk bestemd zijn voor huisvesting,
maar bijkomstig voor de functie of de bedrijvigheid van de huurder. maar bijkomstig voor de functie of de bedrijvigheid van de huurder.
Voor dat dubbele onderscheid in behandeling bestaat, volgens de Voor dat dubbele onderscheid in behandeling bestaat, volgens de
verzoekende partijen, geen redelijke, objectieve en pertinente verzoekende partijen, geen redelijke, objectieve en pertinente
verantwoording. verantwoording.
B.3.1. De Ministerraad voert aan dat de in het middel vergeleken B.3.1. De Ministerraad voert aan dat de in het middel vergeleken
categorieën van personen niet de huurders en de verhuurders zijn, maar categorieën van personen niet de huurders en de verhuurders zijn, maar
wel de verschillende wetgevingen met betrekking tot de wel de verschillende wetgevingen met betrekking tot de
huurovereenkomsten, meer bepaald de woninghuurwet van 20 februari huurovereenkomsten, meer bepaald de woninghuurwet van 20 februari
1991, enerzijds, en de andere huurwetgevingen (gemeen recht, 1991, enerzijds, en de andere huurwetgevingen (gemeen recht,
handelshuur, pacht), anderzijds. handelshuur, pacht), anderzijds.
Gelet op de bijzonder talrijke verschillen tussen de verschillende Gelet op de bijzonder talrijke verschillen tussen de verschillende
huurwetgevingen is de Ministerraad van oordeel dat de voorgestelde huurwetgevingen is de Ministerraad van oordeel dat de voorgestelde
categorieën niet vergelijkbaar zijn. categorieën niet vergelijkbaar zijn.
B.3.2. Hoewel de woninghuurwetgeving, enerzijds, en de B.3.2. Hoewel de woninghuurwetgeving, enerzijds, en de
gemeenrechtelijke huur, de handelshuur en de pachtwetgeving, gemeenrechtelijke huur, de handelshuur en de pachtwetgeving,
anderzijds, aan verschillende regels onderworpen zijn wat betreft, anderzijds, aan verschillende regels onderworpen zijn wat betreft,
inzonderheid, de formaliteiten, de rechten en plichten van de inzonderheid, de formaliteiten, de rechten en plichten van de
partijen, de opzeggingsmogelijkheden en -termijnen, kunnen de partijen, de opzeggingsmogelijkheden en -termijnen, kunnen de
verschillende categorieën van de bij de huurovereenkomsten betrokken verschillende categorieën van de bij de huurovereenkomsten betrokken
personen worden vergeleken inzake de registratieverplichting, de personen worden vergeleken inzake de registratieverplichting, de
registratietermijn en de registratiekosten. registratietermijn en de registratiekosten.
B.3.3. De exceptie wordt verworpen. B.3.3. De exceptie wordt verworpen.
B.4. Uit de parlementaire voorbereiding blijkt dat de wetgever de B.4. Uit de parlementaire voorbereiding blijkt dat de wetgever de
bedoeling heeft gehad het aantal ter registratie aangeboden bedoeling heeft gehad het aantal ter registratie aangeboden
huurcontracten te verhogen en aldus aan de huurders een betere huurcontracten te verhogen en aldus aan de huurders een betere
bescherming te bieden. Immers, het vervullen van de bescherming te bieden. Immers, het vervullen van de
registratieverplichting geeft aan het huurcontract een vaste datum. registratieverplichting geeft aan het huurcontract een vaste datum.
Van die vaste datum af is de huurder beschermd tegen uitzetting Van die vaste datum af is de huurder beschermd tegen uitzetting
wanneer de verhuurder het gehuurde goed verkoopt aan een derde. wanneer de verhuurder het gehuurde goed verkoopt aan een derde.
« Het wetboek der registratie-, hypotheek en griffierechten legt heden « Het wetboek der registratie-, hypotheek en griffierechten legt heden
de verplichting om het huurcontract ter registratie aan te bieden, de verplichting om het huurcontract ter registratie aan te bieden,
zowel aan de verhuurder als aan de huurder op. In de praktijk blijkt zowel aan de verhuurder als aan de huurder op. In de praktijk blijkt
dat de huurders vaak niet op de hoogte zijn van deze fiscale dat de huurders vaak niet op de hoogte zijn van deze fiscale
verplichting, noch van het er voor hen uit voortspruitende voordeel op verplichting, noch van het er voor hen uit voortspruitende voordeel op
het vlak van bescherming tegen uitzetting door de nieuwe eigenaar bij het vlak van bescherming tegen uitzetting door de nieuwe eigenaar bij
verkoop van de woning. verkoop van de woning.
Daarom heeft de regering besloten dat, althans wat de uitsluitend tot Daarom heeft de regering besloten dat, althans wat de uitsluitend tot
huisvesting gebruikte onroerende goederen betreft, de verplichting tot huisvesting gebruikte onroerende goederen betreft, de verplichting tot
aanbieding ter formaliteit van de registratie voortaan alleen op de aanbieding ter formaliteit van de registratie voortaan alleen op de
verhuurders te leggen, die doorgaans wel op de hoogte zijn van de verhuurders te leggen, die doorgaans wel op de hoogte zijn van de
fiscale verplichting. fiscale verplichting.
[...] [...]
Voor de andere huurcontracten (handelshuur, pacht, huur van Voor de andere huurcontracten (handelshuur, pacht, huur van
bedrijfsruimten, huur van gemengde aard,...) verandert er niets » bedrijfsruimten, huur van gemengde aard,...) verandert er niets »
(Parl. St., Kamer, 2006-2007, DOC 51-2773/001, p. 54). (Parl. St., Kamer, 2006-2007, DOC 51-2773/001, p. 54).
B.5.1. Het aan de orde zijnde verschil in behandeling steunt op een B.5.1. Het aan de orde zijnde verschil in behandeling steunt op een
objectief criterium, namelijk de omstandigheid of het gehuurde objectief criterium, namelijk de omstandigheid of het gehuurde
onroerende goed al dan niet uitsluitend bestemd is voor de huisvesting onroerende goed al dan niet uitsluitend bestemd is voor de huisvesting
van een gezin of één persoon. van een gezin of één persoon.
B.5.2. Het gehanteerde criterium is pertinent om het door de wetgever B.5.2. Het gehanteerde criterium is pertinent om het door de wetgever
beoogde doel te bereiken. beoogde doel te bereiken.
Wat de registratieverplichting betreft, lijkt het feit dat door de Wat de registratieverplichting betreft, lijkt het feit dat door de
vaste datum een betere bescherming aan de huurder wordt geboden, op vaste datum een betere bescherming aan de huurder wordt geboden, op
het eerste gezicht strijdig te zijn met de aan de verhuurder opgelegde het eerste gezicht strijdig te zijn met de aan de verhuurder opgelegde
registratieverplichting. Evenwel dient te worden opgemerkt dat de registratieverplichting. Evenwel dient te worden opgemerkt dat de
verschillende statuten van de verschillende verzoekende vzw's aantonen verschillende statuten van de verschillende verzoekende vzw's aantonen
dat het precies hun taak is de verhuurders informatie te verstrekken dat het precies hun taak is de verhuurders informatie te verstrekken
omtrent de op hen rustende verplichtingen en dat de verhuurders zich, omtrent de op hen rustende verplichtingen en dat de verhuurders zich,
sneller dan de huurders, professioneel gaan organiseren. In sneller dan de huurders, professioneel gaan organiseren. In
tegenstelling tot de handelshuur en de pacht, zijn de huurders in het tegenstelling tot de handelshuur en de pacht, zijn de huurders in het
kader van de woninghuurwet geen « beroeps »-huurders en zullen zij kader van de woninghuurwet geen « beroeps »-huurders en zullen zij
derhalve veelal niet op de hoogte zijn van de op hen rustende derhalve veelal niet op de hoogte zijn van de op hen rustende
plichten, waaronder de registratieplicht. De omstandigheid dat de plichten, waaronder de registratieplicht. De omstandigheid dat de
registratieplicht thans nog enkel rust op de verhuurder is niet van registratieplicht thans nog enkel rust op de verhuurder is niet van
dien aard dat aan de maatregel zijn evenredig karakter wordt ontnomen, dien aard dat aan de maatregel zijn evenredig karakter wordt ontnomen,
omdat er voor de verhuurder in wezen niets verandert, nu hij voordien omdat er voor de verhuurder in wezen niets verandert, nu hij voordien
reeds, zij het samen met de huurder, gehouden was tot registratie over reeds, zij het samen met de huurder, gehouden was tot registratie over
te gaan. Meer nog, door de wetswijziging wordt de registratie van de te gaan. Meer nog, door de wetswijziging wordt de registratie van de
huurovereenkomst kosteloos. huurovereenkomst kosteloos.
Wat de registratietermijn betreft, dient te worden opgemerkt dat een Wat de registratietermijn betreft, dient te worden opgemerkt dat een
termijn van twee maanden, in plaats van vier maanden, ook niet van termijn van twee maanden, in plaats van vier maanden, ook niet van
dien aard is dat aan de bestreden bepaling haar evenredig karakter dien aard is dat aan de bestreden bepaling haar evenredig karakter
wordt ontnomen. De verkorting van die termijn speelt niet enkel in het wordt ontnomen. De verkorting van die termijn speelt niet enkel in het
voordeel van de huurder, die vanaf dan in geval van een verkoop van voordeel van de huurder, die vanaf dan in geval van een verkoop van
het gehuurde onroerende goed beter wordt beschermd, maar ook in het het gehuurde onroerende goed beter wordt beschermd, maar ook in het
voordeel van de verhuurder, die vanaf dan de bescherming inzake de voordeel van de verhuurder, die vanaf dan de bescherming inzake de
opzeggingsmogelijkheden in de woninghuurwet geniet (artikel 3, § 5, opzeggingsmogelijkheden in de woninghuurwet geniet (artikel 3, § 5,
van de woninghuurwet). van de woninghuurwet).
B.6. Het enige middel is niet gegrond. B.6. Het enige middel is niet gegrond.
Om die redenen, Om die redenen,
het Hof het Hof
verwerpt het beroep. verwerpt het beroep.
Aldus uitgesproken in het Nederlands, het Frans en het Duits, Aldus uitgesproken in het Nederlands, het Frans en het Duits,
overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989, op overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989, op
de openbare terechtzitting van 27 mei 2008. de openbare terechtzitting van 27 mei 2008.
De griffier, De griffier,
P.-Y. Dutilleux. P.-Y. Dutilleux.
De voorzitter, De voorzitter,
M. Bossuyt. M. Bossuyt.
^