← Terug naar "Uittreksel uit arrest nr. 84/2008 van 27 mei 2008 Rolnummer 4250 In zake : het beroep
tot vernietiging van de artikelen 62 tot 66 van de programmawet van 27 december 2006, ingesteld door
de vzw « Algemeen Eigenaars en Mede-Eigenaarssyn(...) Het Grondwettelijk Hof, samengesteld
uit de voorzitters M. Bossuyt en M. Melchior, en de rechter(...)"
Uittreksel uit arrest nr. 84/2008 van 27 mei 2008 Rolnummer 4250 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 62 tot 66 van de programmawet van 27 december 2006, ingesteld door de vzw « Algemeen Eigenaars en Mede-Eigenaarssyn(...) Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en M. Melchior, en de rechter(...) | Uittreksel uit arrest nr. 84/2008 van 27 mei 2008 Rolnummer 4250 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 62 tot 66 van de programmawet van 27 december 2006, ingesteld door de vzw « Algemeen Eigenaars en Mede-Eigenaarssyn(...) Het Grondwettelijk Hof, samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en M. Melchior, en de rechter(...) |
---|---|
GRONDWETTELIJK HOF | GRONDWETTELIJK HOF |
Uittreksel uit arrest nr. 84/2008 van 27 mei 2008 | Uittreksel uit arrest nr. 84/2008 van 27 mei 2008 |
Rolnummer 4250 | Rolnummer 4250 |
In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 62 tot 66 van | In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 62 tot 66 van |
de programmawet (I) van 27 december 2006, ingesteld door de vzw « | de programmawet (I) van 27 december 2006, ingesteld door de vzw « |
Algemeen Eigenaars en Mede-Eigenaarssyndicaat » en anderen. | Algemeen Eigenaars en Mede-Eigenaarssyndicaat » en anderen. |
Het Grondwettelijk Hof, | Het Grondwettelijk Hof, |
samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en M. Melchior, en de | samengesteld uit de voorzitters M. Bossuyt en M. Melchior, en de |
rechters P. Martens, L. Lavrysen, J.-P. Snappe, E. Derycke en T. | rechters P. Martens, L. Lavrysen, J.-P. Snappe, E. Derycke en T. |
Merckx-Van Goey, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder | Merckx-Van Goey, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder |
voorzitterschap van voorzitter M. Bossuyt, | voorzitterschap van voorzitter M. Bossuyt, |
wijst na beraad het volgende arrest : | wijst na beraad het volgende arrest : |
I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging | I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging |
Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 27 juni 2007 | Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 27 juni 2007 |
ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 29 juni | ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 29 juni |
2007, is beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen 62 tot 66 | 2007, is beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen 62 tot 66 |
van de programmawet (I) van 27 december 2006 (bekendgemaakt in het | van de programmawet (I) van 27 december 2006 (bekendgemaakt in het |
Belgisch Staatsblad van 28 december 2006, derde editie) door de VZW « | Belgisch Staatsblad van 28 december 2006, derde editie) door de VZW « |
Algemeen Eigenaars en Mede-Eigenaarssyndicaat », met maatschappelijke | Algemeen Eigenaars en Mede-Eigenaarssyndicaat », met maatschappelijke |
zetel te 1000 Brussel, Violetstraat 43, de VZW « Eigenaarsbelang », | zetel te 1000 Brussel, Violetstraat 43, de VZW « Eigenaarsbelang », |
met maatschappelijke zetel te 2000 Antwerpen, Mechelseplein 25, de VZW | met maatschappelijke zetel te 2000 Antwerpen, Mechelseplein 25, de VZW |
« Koninklijk Algemeen Eigenaarsverbond », met maatschappelijke zetel | « Koninklijk Algemeen Eigenaarsverbond », met maatschappelijke zetel |
te 9000 Gent, Vrijheidslaan 4, en de VZW « De Eigenaarsbond », met | te 9000 Gent, Vrijheidslaan 4, en de VZW « De Eigenaarsbond », met |
maatschappelijke zetel te 2000 Antwerpen, Otto Veniusstraat 28. | maatschappelijke zetel te 2000 Antwerpen, Otto Veniusstraat 28. |
(...) | (...) |
III. In rechte | III. In rechte |
(...) | (...) |
B.1.1. De bestreden bepalingen maken deel uit van hoofdstuk IV « | B.1.1. De bestreden bepalingen maken deel uit van hoofdstuk IV « |
Wijzigingen van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en | Wijzigingen van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en |
griffierechten, van het Wetboek der zegelrechten, van het Wetboek der | griffierechten, van het Wetboek der zegelrechten, van het Wetboek der |
successierechten en van het Wetboek der met het zegel gelijkgestelde | successierechten en van het Wetboek der met het zegel gelijkgestelde |
taksen », afdeling 1 « Registratierechten », onderafdeling 1 « | taksen », afdeling 1 « Registratierechten », onderafdeling 1 « |
Wijzigingen aan het Wetboek », van de programmawet (I) van 27 december | Wijzigingen aan het Wetboek », van de programmawet (I) van 27 december |
2006. | 2006. |
Ingevolge de bestreden bepalingen wordt een onderscheid ingevoerd | Ingevolge de bestreden bepalingen wordt een onderscheid ingevoerd |
tussen twee types van huurovereenkomsten, te weten de | tussen twee types van huurovereenkomsten, te weten de |
huurovereenkomsten die uitsluitend bestemd zijn tot huisvesting van | huurovereenkomsten die uitsluitend bestemd zijn tot huisvesting van |
een gezin of van één persoon en de andere huurovereenkomsten, waarvoor | een gezin of van één persoon en de andere huurovereenkomsten, waarvoor |
verschillende stelsels gelden op het vlak van de | verschillende stelsels gelden op het vlak van de |
registratieverplichting, de registratietermijn en de | registratieverplichting, de registratietermijn en de |
registratiekosten. | registratiekosten. |
B.1.2. Voor het eerste type van huurovereenkomst geldt een | B.1.2. Voor het eerste type van huurovereenkomst geldt een |
registratietermijn van twee maanden (artikel 63 van de programmawet | registratietermijn van twee maanden (artikel 63 van de programmawet |
(I)), is de registratieverplichting ten laste van de verhuurder | (I)), is de registratieverplichting ten laste van de verhuurder |
(artikel 64, 2°, van de programmawet (I)) en is de registratie | (artikel 64, 2°, van de programmawet (I)) en is de registratie |
kosteloos (artikel 66 van de programmawet (I)). Voor het tweede type | kosteloos (artikel 66 van de programmawet (I)). Voor het tweede type |
van huurovereenkomst geldt een registratietermijn van vier maanden | van huurovereenkomst geldt een registratietermijn van vier maanden |
(artikel 63 van de programmawet (I)), is de registratieverplichting | (artikel 63 van de programmawet (I)), is de registratieverplichting |
ten laste van de contractpartijen (artikel 64, 1°, van de programmawet | ten laste van de contractpartijen (artikel 64, 1°, van de programmawet |
(I)) en is de registratie onderhevig aan een evenredig recht (artikel | (I)) en is de registratie onderhevig aan een evenredig recht (artikel |
65 van de programmawet (I)). | 65 van de programmawet (I)). |
B.2. Als enig middel wordt door de verzoekende partijen een schending | B.2. Als enig middel wordt door de verzoekende partijen een schending |
aangevoerd van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, omdat door de | aangevoerd van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, omdat door de |
bestreden bepalingen verschillende stelsels inzake de | bestreden bepalingen verschillende stelsels inzake de |
registratietermijn, de registratieverplichting en de registratiekosten | registratietermijn, de registratieverplichting en de registratiekosten |
tot stand komen, enerzijds, voor de huurovereenkomsten die uitsluitend | tot stand komen, enerzijds, voor de huurovereenkomsten die uitsluitend |
bestemd zijn voor huisvesting van een gezin of van één persoon en, | bestemd zijn voor huisvesting van een gezin of van één persoon en, |
anderzijds, voor de andere huurovereenkomsten dan wel de | anderzijds, voor de andere huurovereenkomsten dan wel de |
huurovereenkomsten die hoofdzakelijk bestemd zijn voor huisvesting, | huurovereenkomsten die hoofdzakelijk bestemd zijn voor huisvesting, |
maar bijkomstig voor de functie of de bedrijvigheid van de huurder. | maar bijkomstig voor de functie of de bedrijvigheid van de huurder. |
Voor dat dubbele onderscheid in behandeling bestaat, volgens de | Voor dat dubbele onderscheid in behandeling bestaat, volgens de |
verzoekende partijen, geen redelijke, objectieve en pertinente | verzoekende partijen, geen redelijke, objectieve en pertinente |
verantwoording. | verantwoording. |
B.3.1. De Ministerraad voert aan dat de in het middel vergeleken | B.3.1. De Ministerraad voert aan dat de in het middel vergeleken |
categorieën van personen niet de huurders en de verhuurders zijn, maar | categorieën van personen niet de huurders en de verhuurders zijn, maar |
wel de verschillende wetgevingen met betrekking tot de | wel de verschillende wetgevingen met betrekking tot de |
huurovereenkomsten, meer bepaald de woninghuurwet van 20 februari | huurovereenkomsten, meer bepaald de woninghuurwet van 20 februari |
1991, enerzijds, en de andere huurwetgevingen (gemeen recht, | 1991, enerzijds, en de andere huurwetgevingen (gemeen recht, |
handelshuur, pacht), anderzijds. | handelshuur, pacht), anderzijds. |
Gelet op de bijzonder talrijke verschillen tussen de verschillende | Gelet op de bijzonder talrijke verschillen tussen de verschillende |
huurwetgevingen is de Ministerraad van oordeel dat de voorgestelde | huurwetgevingen is de Ministerraad van oordeel dat de voorgestelde |
categorieën niet vergelijkbaar zijn. | categorieën niet vergelijkbaar zijn. |
B.3.2. Hoewel de woninghuurwetgeving, enerzijds, en de | B.3.2. Hoewel de woninghuurwetgeving, enerzijds, en de |
gemeenrechtelijke huur, de handelshuur en de pachtwetgeving, | gemeenrechtelijke huur, de handelshuur en de pachtwetgeving, |
anderzijds, aan verschillende regels onderworpen zijn wat betreft, | anderzijds, aan verschillende regels onderworpen zijn wat betreft, |
inzonderheid, de formaliteiten, de rechten en plichten van de | inzonderheid, de formaliteiten, de rechten en plichten van de |
partijen, de opzeggingsmogelijkheden en -termijnen, kunnen de | partijen, de opzeggingsmogelijkheden en -termijnen, kunnen de |
verschillende categorieën van de bij de huurovereenkomsten betrokken | verschillende categorieën van de bij de huurovereenkomsten betrokken |
personen worden vergeleken inzake de registratieverplichting, de | personen worden vergeleken inzake de registratieverplichting, de |
registratietermijn en de registratiekosten. | registratietermijn en de registratiekosten. |
B.3.3. De exceptie wordt verworpen. | B.3.3. De exceptie wordt verworpen. |
B.4. Uit de parlementaire voorbereiding blijkt dat de wetgever de | B.4. Uit de parlementaire voorbereiding blijkt dat de wetgever de |
bedoeling heeft gehad het aantal ter registratie aangeboden | bedoeling heeft gehad het aantal ter registratie aangeboden |
huurcontracten te verhogen en aldus aan de huurders een betere | huurcontracten te verhogen en aldus aan de huurders een betere |
bescherming te bieden. Immers, het vervullen van de | bescherming te bieden. Immers, het vervullen van de |
registratieverplichting geeft aan het huurcontract een vaste datum. | registratieverplichting geeft aan het huurcontract een vaste datum. |
Van die vaste datum af is de huurder beschermd tegen uitzetting | Van die vaste datum af is de huurder beschermd tegen uitzetting |
wanneer de verhuurder het gehuurde goed verkoopt aan een derde. | wanneer de verhuurder het gehuurde goed verkoopt aan een derde. |
« Het wetboek der registratie-, hypotheek en griffierechten legt heden | « Het wetboek der registratie-, hypotheek en griffierechten legt heden |
de verplichting om het huurcontract ter registratie aan te bieden, | de verplichting om het huurcontract ter registratie aan te bieden, |
zowel aan de verhuurder als aan de huurder op. In de praktijk blijkt | zowel aan de verhuurder als aan de huurder op. In de praktijk blijkt |
dat de huurders vaak niet op de hoogte zijn van deze fiscale | dat de huurders vaak niet op de hoogte zijn van deze fiscale |
verplichting, noch van het er voor hen uit voortspruitende voordeel op | verplichting, noch van het er voor hen uit voortspruitende voordeel op |
het vlak van bescherming tegen uitzetting door de nieuwe eigenaar bij | het vlak van bescherming tegen uitzetting door de nieuwe eigenaar bij |
verkoop van de woning. | verkoop van de woning. |
Daarom heeft de regering besloten dat, althans wat de uitsluitend tot | Daarom heeft de regering besloten dat, althans wat de uitsluitend tot |
huisvesting gebruikte onroerende goederen betreft, de verplichting tot | huisvesting gebruikte onroerende goederen betreft, de verplichting tot |
aanbieding ter formaliteit van de registratie voortaan alleen op de | aanbieding ter formaliteit van de registratie voortaan alleen op de |
verhuurders te leggen, die doorgaans wel op de hoogte zijn van de | verhuurders te leggen, die doorgaans wel op de hoogte zijn van de |
fiscale verplichting. | fiscale verplichting. |
[...] | [...] |
Voor de andere huurcontracten (handelshuur, pacht, huur van | Voor de andere huurcontracten (handelshuur, pacht, huur van |
bedrijfsruimten, huur van gemengde aard,...) verandert er niets » | bedrijfsruimten, huur van gemengde aard,...) verandert er niets » |
(Parl. St., Kamer, 2006-2007, DOC 51-2773/001, p. 54). | (Parl. St., Kamer, 2006-2007, DOC 51-2773/001, p. 54). |
B.5.1. Het aan de orde zijnde verschil in behandeling steunt op een | B.5.1. Het aan de orde zijnde verschil in behandeling steunt op een |
objectief criterium, namelijk de omstandigheid of het gehuurde | objectief criterium, namelijk de omstandigheid of het gehuurde |
onroerende goed al dan niet uitsluitend bestemd is voor de huisvesting | onroerende goed al dan niet uitsluitend bestemd is voor de huisvesting |
van een gezin of één persoon. | van een gezin of één persoon. |
B.5.2. Het gehanteerde criterium is pertinent om het door de wetgever | B.5.2. Het gehanteerde criterium is pertinent om het door de wetgever |
beoogde doel te bereiken. | beoogde doel te bereiken. |
Wat de registratieverplichting betreft, lijkt het feit dat door de | Wat de registratieverplichting betreft, lijkt het feit dat door de |
vaste datum een betere bescherming aan de huurder wordt geboden, op | vaste datum een betere bescherming aan de huurder wordt geboden, op |
het eerste gezicht strijdig te zijn met de aan de verhuurder opgelegde | het eerste gezicht strijdig te zijn met de aan de verhuurder opgelegde |
registratieverplichting. Evenwel dient te worden opgemerkt dat de | registratieverplichting. Evenwel dient te worden opgemerkt dat de |
verschillende statuten van de verschillende verzoekende vzw's aantonen | verschillende statuten van de verschillende verzoekende vzw's aantonen |
dat het precies hun taak is de verhuurders informatie te verstrekken | dat het precies hun taak is de verhuurders informatie te verstrekken |
omtrent de op hen rustende verplichtingen en dat de verhuurders zich, | omtrent de op hen rustende verplichtingen en dat de verhuurders zich, |
sneller dan de huurders, professioneel gaan organiseren. In | sneller dan de huurders, professioneel gaan organiseren. In |
tegenstelling tot de handelshuur en de pacht, zijn de huurders in het | tegenstelling tot de handelshuur en de pacht, zijn de huurders in het |
kader van de woninghuurwet geen « beroeps »-huurders en zullen zij | kader van de woninghuurwet geen « beroeps »-huurders en zullen zij |
derhalve veelal niet op de hoogte zijn van de op hen rustende | derhalve veelal niet op de hoogte zijn van de op hen rustende |
plichten, waaronder de registratieplicht. De omstandigheid dat de | plichten, waaronder de registratieplicht. De omstandigheid dat de |
registratieplicht thans nog enkel rust op de verhuurder is niet van | registratieplicht thans nog enkel rust op de verhuurder is niet van |
dien aard dat aan de maatregel zijn evenredig karakter wordt ontnomen, | dien aard dat aan de maatregel zijn evenredig karakter wordt ontnomen, |
omdat er voor de verhuurder in wezen niets verandert, nu hij voordien | omdat er voor de verhuurder in wezen niets verandert, nu hij voordien |
reeds, zij het samen met de huurder, gehouden was tot registratie over | reeds, zij het samen met de huurder, gehouden was tot registratie over |
te gaan. Meer nog, door de wetswijziging wordt de registratie van de | te gaan. Meer nog, door de wetswijziging wordt de registratie van de |
huurovereenkomst kosteloos. | huurovereenkomst kosteloos. |
Wat de registratietermijn betreft, dient te worden opgemerkt dat een | Wat de registratietermijn betreft, dient te worden opgemerkt dat een |
termijn van twee maanden, in plaats van vier maanden, ook niet van | termijn van twee maanden, in plaats van vier maanden, ook niet van |
dien aard is dat aan de bestreden bepaling haar evenredig karakter | dien aard is dat aan de bestreden bepaling haar evenredig karakter |
wordt ontnomen. De verkorting van die termijn speelt niet enkel in het | wordt ontnomen. De verkorting van die termijn speelt niet enkel in het |
voordeel van de huurder, die vanaf dan in geval van een verkoop van | voordeel van de huurder, die vanaf dan in geval van een verkoop van |
het gehuurde onroerende goed beter wordt beschermd, maar ook in het | het gehuurde onroerende goed beter wordt beschermd, maar ook in het |
voordeel van de verhuurder, die vanaf dan de bescherming inzake de | voordeel van de verhuurder, die vanaf dan de bescherming inzake de |
opzeggingsmogelijkheden in de woninghuurwet geniet (artikel 3, § 5, | opzeggingsmogelijkheden in de woninghuurwet geniet (artikel 3, § 5, |
van de woninghuurwet). | van de woninghuurwet). |
B.6. Het enige middel is niet gegrond. | B.6. Het enige middel is niet gegrond. |
Om die redenen, | Om die redenen, |
het Hof | het Hof |
verwerpt het beroep. | verwerpt het beroep. |
Aldus uitgesproken in het Nederlands, het Frans en het Duits, | Aldus uitgesproken in het Nederlands, het Frans en het Duits, |
overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989, op | overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989, op |
de openbare terechtzitting van 27 mei 2008. | de openbare terechtzitting van 27 mei 2008. |
De griffier, | De griffier, |
P.-Y. Dutilleux. | P.-Y. Dutilleux. |
De voorzitter, | De voorzitter, |
M. Bossuyt. | M. Bossuyt. |